NORMĂ nr. 14 din 25 iunie 2024privind modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare
EMITENT
  • AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 619 din 1 iulie 2024



    În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b) și ale art. 6 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) lit. b) și art. 28 alin. (8) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, al prevederilor art. 173 alin. (1) lit. t) și art. 179 alin. (4) teza a II-a din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare,în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din 22 mai 2024, Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea normă:  +  Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 2 și 2 bis din 4 ianuarie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (2^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(2^1) Prin excepție de la prevederile alin. (2) lit. c), dispozițiile pct. 8, 547^4-547^9 și 571^1-571^12 din anexă se aplică subunităților fără personalitate juridică stabilite în România în conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015, cu modificările și completările ulterioare, care aparțin unor societăți de asigurare și/sau reasigurare ale căror forme juridice în statul terț respectiv sunt similare următoarelor forme juridice din România:a) societăților pe acțiuni; sau b) societăților cu răspundere limitată; sau c) societăților în comandită pe acțiuni.2. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, punctul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:2. - Prezentele reglementări transpun: a) Directiva 91/674/EEC a Consiliului din 19 decembrie 1991 privind situațiile financiare anuale și consolidate ale întreprinderilor de asigurare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 374 din 31 decembrie 1991, cu modificările ulterioare; b) prevederile aplicabile entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 182 din 29 iunie 2013; c) Directiva 2014/95/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 octombrie 2014 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea de informații nefinanciare și de informații privind diversitatea de către anumite întreprinderi și grupuri mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 330 din 15 noiembrie 2014;d) Directiva (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea, de către anumite întreprinderi și sucursale, de informații privind impozitul pe profit, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 429 din 1 decembrie 2021;e) prevederile art. 1 și art. 5 alin. (1), alin. (2) primul paragraf și alin. (3) din Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE și a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din 16 decembrie 2022;f) Directiva delegată (UE) 2023/2.775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește ajustarea criteriilor de mărime pentru microîntreprinderi și întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii și mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din 21 decembrie 2023.3. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, la secțiunea 1.2 - Definiții, la punctul 8, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:b^1) aspecte de durabilitate - factori de mediu, factori sociali și care privesc drepturile omului și factori de guvernanță, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiți la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088;4. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, la secțiunea 1.2 - Definiții, la punctul 8, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) cifră de afaceri netă reprezintă primele brute subscrise din asigurarea directă, coasigurare și reasigurare - acceptări în cursul exercițiului financiar plus variația rezervelor de prime rezultată ca diferența între rezervele de la începutul perioadei și rezervele de la sfârșitul perioadei;5. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, la secțiunea 1.2 - Definiții, la punctul 8, după litera k) se introduc trei noi litere, literele k^1)-k^3), cu următorul cuprins:k^1) prag de semnificație - statutul informațiilor în cazul în care se poate anticipa în mod rezonabil că omiterea sau prezentarea eronată a acestora influențează deciziile pe care utilizatorii le adoptă pe baza situațiilor financiare ale entității. Pragul de semnificație al elementelor individuale se evaluează în contextul altor elemente similare;k^2) raportare privind durabilitatea - raportarea de informații referitoare la aspecte de durabilitate în conformitate cu pct. 481^1-481^3 și 547^1-547^3; k^3) resurse necorporale esențiale - resurse fără substanță fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entității și care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate;6. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, la secțiunea 1.2 - Definiții, la punctul 8, litera m) se abrogă.7. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, la secțiunea 1.3 - Categorii de entități raportoare și de grupuri, punctul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:10. (1) În funcție de criteriile de mărime, entitățile prevăzute la pct. 3 alin. (1) se grupează în patru categorii, astfel: entități mari, entități mijlocii, entități mici și microentități.(2) Entitățile mari sunt entitățile care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii: a) totalul activelor: 125.000.000 lei; b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei; c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250. (3) Entitățile mijlocii sunt entitățile care nu sunt microentități sau entități mici și care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii: a) totalul activelor: 125.000.000 lei; b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei; c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250. (4) Entitățile mici sunt entitățile care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii: a) totalul activelor: 25.000.000 lei; b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei; c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.(5) Microentitățile sunt entitățile care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii: a) totalul activelor: 2.250.000 lei; b) cifra de afaceri netă: 4.500.000 lei; c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.8. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, la secțiunea 1.3 - Categorii de entități raportoare și de grupuri, la punctul 11, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Grupurile mici și mijlocii sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă: a) totalul activelor: 125.000.000 lei; b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei; c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250. (3) Grupurile mari sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă: a) totalul activelor: 125.0000.000 lei; b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei; c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.9. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiții și categorii de entități raportoare și de grupuri“, la secțiunea 1.3 - Categorii de entități raportoare și de grupuri, punctul 15 se modifică și va avea următorul cuprins:15. Totalul activelor menționat la pct. 10 și 11 constă în valoarea totală a activelor, așa cum apar prezentate în formatul bilanțului prevăzut la pct. 131.10. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, la punctul 480, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Entitățile mari și entitățile mici și mijlocii, cu excepția microentităților, care sunt entități de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, raportează informații privind principalele resurse necorporale și explică în ce fel modelul de afaceri al entității depinde în mod fundamental de astfel de resurse și în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate.11. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, punctul 481^1 se modifică și va avea următorul cuprins:Raportarea privind durabilitatea481^1. (1) Entitățile mari și entitățile mici și mijlocii, cu excepția microentităților, care sunt entități de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, includ în raportul administratorilor:a) informațiile necesare pentru înțelegerea impactului entității asupra aspectelor de durabilitate; și b) informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția entității. (2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secțiune specifică a acestuia.(3) Informațiile menționate la alin. (1) conțin cel puțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei entității, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei entității în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile entității, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5°C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenției-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 12 decembrie 2015, denumit în continuare Acordul de la Paris, și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1.999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021, precum și, după caz, expunerea entității la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia entității țin seama de interesele părților interesate ale entității și de impactul entității asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia entității a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor de reducere a emisiilor absolute de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele entității legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului conducerii în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acesteia pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului membrilor acesteia la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor entității în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate oferite membrilor conducerii;f) o descriere a:(i) procesului de diligență necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene, aplicabile entităților, de a desfășura un astfel de proces;(ii) principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale entității și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii privind desfășurarea de către entități a unui proces de diligență necesară a acestora;(iii) oricăror acțiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relații de dependență a entității de astfel de aspecte, precum și a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g).(4) Entitățile raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-au inclus în raportul administratorilor în conformitate cu alin. (1) și (2). (5) Informațiile enumerate la alin. (3) includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz. (6) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(3) conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale entității și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare.(7) În primii trei ani de aplicare a prezentelor reglementări referitoare la raportarea privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul său valoric, entitatea explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(8) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(3) conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul administratorilor în conformitate cu pct. 480 și 481 și la sumele raportate în situațiile financiare anuale, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(9) În situații excepționale, entitățile pot omite informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere, cu avizul motivat al membrilor conducerii, care acționează în limitele competențelor legale și răspund colectiv pentru acesta, în care justifică faptul că prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a entității, cu condiția ca omisiunile să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, a performanței și a poziției entității și a impactului activității sale.12. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, după punctul 481^1 se introduc două noi puncte, punctele 481^2 și 481^3, cu următorul cuprins:481^2. (1) Entitățile raportează informațiile menționate la pct. 481^1 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Conducerea entității informează în consecință reprezentanții salariaților la nivelul corespunzător și le prezintă informații relevante și mijloace de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea, solicitând totodată opinia reprezentanților salariaților asupra acestor aspecte.(3) Prin derogare de la pct. 481^1 alin. (3)-(9) și pct. 481^2 alin. (1) și fără a aduce atingere prevederilor alin. (7)-(11) de la prezentul punct, entitățile mici și mijlocii prevăzute la pct. 481^1 alin. (1) și societățile de asigurare și/sau reasigurare captive definite la art. 1 alin. (2) pct. 5, respectiv pct. 46 din Legea nr. 237/2015 își pot limita raportarea privind durabilitatea la următoarele informații:a) o descriere succintă a modelului și strategiei de afaceri ale entității;b) o descriere a politicilor entității în ceea ce privește aspectele de durabilitate;c) principalele efecte negative reale sau potențiale ale entității asupra aspectelor de durabilitate și orice acțiuni întreprinse pentru a identifica, monitoriza, preveni, atenua sau remedia astfel de efecte negative reale sau potențiale;d) principalele riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate și modul în care entitatea gestionează riscurile respective;e) indicatorii-cheie necesari pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-d).(4) Entitățile care optează pentru derogarea menționată la alin. (3) raportează în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea pentru entitățile mici și mijlocii adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene în temeiul art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.(5) Pentru exercițiile financiare care încep înainte de 1 ianuarie 2028, prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2) ale pct. 481^1, entitățile mici și mijlocii pot decide să nu includă în raportul administratorilor informațiile menționate la pct. 481^1 alin. (1), cu indicarea în cuprinsul raportului a motivului pentru care nu a fost furnizată raportarea privind durabilitatea. (6) Se consideră că entitățile care îndeplinesc cerințele prevăzute la pct. 481^1 și la alin. (1) și entitățile care se bazează pe derogarea prevăzută la alin. (3) au respectat cerința prevăzută la pct. 480 alin. (3) și (4).(7) Dacă condițiile prevăzute la alin. (9) sunt îndeplinite, o societate care este filială este scutită de obligațiile prevăzute la pct. 481^1 și la alin. (1) de la prezentul punct, denumită în continuare filială scutită, în cazul în care societatea respectivă și filialele sale la rândul acestora, sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăți-mamă, întocmit în conformitate cu pct. 545-547 și 547^1-547^2. (8) Scutirea se aplică de asemenea și pentru o societate care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-un stat terț dacă:a) societatea respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-un stat terț; și b) respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind armonizarea obligațiilor de transparență în ceea ce privește informația referitoare la emitenții ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată și de modificare a Directivei 2001/34/CE.(9) Scutirea prevăzută la alin. (7) și (8) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al filialei scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prevederile prezentului punct și ale pct. 481^1 sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (7) și (8), și către opinia de asigurare menționată la pct. 561 alin. (2) lit. h) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b) din prezentul alineat;(iii) faptul că societatea este scutită de obligațiile prevăzute la pct. 481^1 și la alin. (1) de la prezentul punct;b) dacă societatea-mamă menționată este stabilită într-un stat terț, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislației aplicabile respectivei societăți-mamă, se publică în conformitate cu pct. 548, 549, 553 și cu legislația statului membru sub incidența căreia intră filiala scutită;c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020, care reglementează activitățile desfășurate de filiala scutită stabilită în Uniune și de filialele sale, sunt incluse fie în raportul administratorilor al filialei scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terț.(10) Filialele scutite publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă în limba română și pun la dispoziție orice traducere necesară în limba română; orice traducere necertificată include o declarație în acest sens.(11) Scutirea prevăzută la alin. (7) și (8) se aplică și:a) societăților de asigurare care fac parte din grupurile definite la art. 1 alin. (2) pct. 20 lit. b) din Legea nr. 237/2015 și care fac obiectul supravegherii la nivel de grup în conformitate cu art. 133 alin. (3) lit. a)-c) din legea menționată, fiind tratate ca filiale ale societății-mamă a grupului respectiv;b) entităților de interes public care sunt supuse cerințelor prevăzute la pct. 481^1 și 481^2, cu excepția entităților mari care sunt entități de interes public definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.Formatul de raportare electronic unic481^3. - Entitățile supuse cerințelor prevăzute la pct. 481^1 și 481^2 întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 143 din 28 mai 2019, și marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.13. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, la punctul 482 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) o descriere a politicii de diversitate aplicate în ceea ce privește conducerea societății referitor la aspecte de gen și la alte aspecte, cum ar fi vârsta, dizabilitățile sau educația și experiența profesională, obiectivele respectivei politici de diversitate, modul în care a fost pusă în aplicare și rezultatele obținute în perioada de raportare; dacă nu se aplică o astfel de politică, declarația trebuie să conțină o explicație în acest sens.14. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, la punctul 482, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Se consideră că entitățile care intră sub incidența pct. 481^1 și 481^2 au respectat obligația prevăzută la alin. (1) lit. f) în cazul în care includ informațiile prevăzute la litera respectivă în raportarea lor privind durabilitatea și dacă este inclusă o trimitere cu privire la acest aspect în declarația privind guvernanța corporativă.15. În anexă, la capitolul 8 „Situații financiare anuale consolidate și rapoarte consolidate“, la secțiunea 8.3 - Exceptări de la obligația de consolidare, la punctul 494 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) situațiile financiare anuale consolidate menționate la lit. a) și raportul consolidat al administratorilor al grupului mai mare de entități sunt întocmite de societatea-mamă a grupului în cauză, în conformitate cu legislația națională, cu excepția cerințelor prevăzute la pct. 547^1 și 547^2;16. În anexă, la capitolul 8 „Situații financiare anuale consolidate și rapoarte consolidate“, la secțiunea 8.14 - Raportul consolidat al administratorilor, punctul 547^1 se modifică și va avea următorul cuprins:Raportarea consolidată privind durabilitatea 547^1. (1) Societățile-mamă ale unui grup mare, definit la pct. 11 alin. (3), includ în raportul consolidat al administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția grupului.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secțiune specifică a acestuia.(3) Informațiile menționate la alin. (1) conțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei grupului în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile grupului, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5°C, în conformitate cu Acordul de la Paris și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum și, după caz, expunerea grupului la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia grupului țin seama de interesele părților interesate ale grupului și de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor de reducere a emisiilor absolute de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului conducerii în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acesteia pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului membrilor acesteia la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate oferite membrilor conducerii;f) o descriere a:(i) procesului de diligență necesară pus în aplicare de grup în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene aplicabile entităților de a desfășura un astfel de proces;(ii) principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale grupului și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii privind desfășurarea unui proces de diligență necesară;(iii) oricăror acțiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relații de dependență a grupului de astfel de aspecte, precum și a modului în care grupul gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g).(4) Societățile-mamă raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu alin. (1) și (2). (5) Informațiile enumerate la alin. (3) includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz.(6) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(5) conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale grupului și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare.(7) În primii trei ani de aplicare a prezentelor reglementări referitoare la raportarea privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul său valoric, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(8) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(5) conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu pct. 545-547 și la sumele raportate în situațiile financiare consolidate, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(9) În situații excepționale, societățile-mamă pot omite informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere, cu avizul motivat al membrilor conducerii, care acționează în limitele competențelor legale și răspund colectiv pentru acesta, în care justifică faptul că prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a grupului, cu condiția ca omisiunile să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, a performanței și a poziției grupului și a impactului activității sale.(10) În cazul în care societatea care raportează constată că există diferențe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta și riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau al acestora, societatea face posibilă înțelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză și impactul acesteia sau al acestora.(11) Societățile-mamă indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea în temeiul pct. 481^2 alin. (7)-(10) și alin. (11) lit. a) sau al pct. 547^2 alin. (4)-(7) și alin. (8) lit. a).17. În anexă, la capitolul 8 „Situații financiare anuale consolidate și rapoarte consolidate“, la secțiunea 8.14 - Raportul consolidat al administratorilor, după punctul 547^1 se introduc două noi puncte, punctele 547^2 și 547^3, cu următorul cuprins:547^2. (1) Societățile-mamă raportează informațiile menționate la pct. 547^1 alin. (1)-(9) în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Conducerea societății-mamă informează în consecință reprezentanții salariaților la nivelul corespunzător și le prezintă informații relevante și mijloace de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea, solicitând totodată opinia reprezentanților salariaților asupra acestor aspecte.(3) Se consideră că societățile-mamă care îndeplinesc cerințele prevăzute la pct. 547^1 și la alin. (1) de la prezentul punct au respectat cerințele prevăzute la pct. 480 alin. (3) și (4) și la pct. 481^1 și 481^2.(4) Dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (6), o societate-mamă care este filială este scutită de obligațiile prevăzute la pct. 547^1 și la alin. (1) de la prezentul punct, denumită în continuare societate-mamă scutită, dacă societatea-mamă respectivă și filialele sale, la rândul acestora, sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte societăți, întocmit în conformitate cu pct. 545-547 și pct. 547^1 și 547^2. (5) Scutirea se aplică de asemenea și pentru o societate-mamă care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-un stat terț dacă:a) societatea-mamă respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-un stat terț; și b) respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(6) Scutirea prevăzută la alin. (4) și (5) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al societății-mamă scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prezentul punct și pct. 547^1 sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (7) și (8), și către opinia de asigurare menționată la pct. 561 alin. (2) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b);(iii) faptul că societatea-mamă este scutită de obligațiile prevăzute la pct. 547^1 și la alin. (1) de la prezentul punct;b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislației aplicabile societății-mamă se publică în conformitate cu pct. 548, 549, 553 și cu legislația statului membru sub incidența căreia intră societatea-mamă scutită;c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activitățile desfășurate de filiala stabilită în Uniune care este scutită de obligația de raportare privind durabilitatea conform pct. 481^2 alin. (7)-(10) și alin. (11) lit. a), sunt incluse fie în raportul administratorilor al societății-mamă scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terț.(7) Societatea-mamă scutită conform prezentului punct publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă în limba română și pune la dispoziție orice traducere necesară în limba română; orice traducere necertificată include o declarație în acest sens.(8) Scutirea prevăzută la alin. (4)-(7) se aplică și: a) societăților de asigurare care fac parte din grupurile definite la art. 1 alin. (2) pct. 20 lit. b) din Legea nr. 237/2015 și care fac obiectul supravegherii la nivel de grup în conformitate cu art. 133 alin. (3) lit. a)-c) din legea menționată, fiind tratate ca filiale ale societății-mamă a grupului respectiv;b) entităților de interes public supuse cerințelor prevăzute la pct. 547^1 și 547^2, cu excepția entităților mari care sunt entități de interes public definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.Formatul de raportare electronic unic547^3. - Societățile-mamă supuse cerințelor prevăzute la pct. 547^1 și 547^2 întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 și marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.18. În anexă, după capitolul 8 „Situații financiare anuale consolidate și rapoarte consolidate“ se introduce un nou capitol, capitolul 8^1, cuprinzând punctele 547^4-547^10, cu următorul cuprins:  +  Capitolul 8^1 Raportarea privind societățile din state terțe  +  Secţiunea 8^1.1 Rapoartele privind durabilitatea aferente societăților din state terțe547^4. (1) Filiala stabilită pe teritoriul României a cărei societate-mamă de cel mai înalt rang este reglementată de legislația unui stat terț publică și pune la dispoziție un raport privind durabilitatea care să conțină informațiile prevăzute la pct. 547^1 alin. (3) lit. a) pct. (iii)-(v), pct. 547^1 alin. (3) lit. b)-f) și, după caz, pct. 547^1 alin. (3) lit. h), la nivel de grup al respectivei societăți-mamă de cel mai înalt rang dintr-un stat terț.(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai filialelor mari și filialelor mici și mijlocii, cu excepția microentităților, care sunt entități de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.547^5. (1) Sucursala situată pe teritoriul României care este sucursala unei societăți dintr-un stat terț, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deținută în ultimă instanță de o societate constituită în conformitate cu legislația unui stat terț, publică și pune la dispoziția publicului un raport privind durabilitatea care să conțină informațiile menționate la pct. 547^1 alin. (3) lit. a) pct. (iii)-(v), pct. 547^1 alin. (3) lit. b)-f) și, după caz, pct. 547^1 alin. (3) lit. h), la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al societății dintr-un stat terț.(2) Prevederile alin. (1) se aplică sucursalei numai în cazul în care societatea dintr-un stat terț nu are o filială, astfel cum se menționează la pct. 547^4 alin. (1), și în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane euro în exercițiul financiar precedent.547^6. (1) Prevederile pct. 547^4 alin. (1) și ale pct. 547^5 alin. (1) se aplică filialelor sau sucursalelor menționate la acestea numai în cazul în care societatea dintr-un stat terț, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat în Uniunea Europeană o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive.(2) Filialele sau sucursalele menționate la pct. 547^4 alin. (1) și la pct. 547^5 alin. (1) transmit Autorității de Supraveghere Financiară, la solicitarea acesteia și în termenul indicat în solicitare, informații despre cifra de afaceri netă realizată pe teritoriul României și în Uniunea Europeană de către societățile din state terțe de care aparțin.(3) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială sau de sucursală astfel cum se menționează la pct. 547^4 și 547^5 și la alin. (1) și (2) ale prezentului punct este întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum este modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.(4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), raportul privind durabilitatea comunicat de filială sau de sucursală, menționat la pct. 547^4 și 547^5 și la alin. (1) și (2) ale prezentului punct, poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(5) În cazul în care informațiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea menționat la alin. (3) nu sunt disponibile, filiala sau sucursala solicită societății-mamă dintr-un stat terț să îi transmită toate informațiile necesare pentru a-și putea îndeplini obligațiile.(6) În cazul în care nu sunt transmise toate informațiile solicitate, filiala sau sucursala respectivă întocmește, publică și pune la dispoziție raportul privind durabilitatea care conține toate informațiile aflate în posesia sa, obținute sau dobândite, și face o declarație în care precizează că societatea-mamă dintr-un stat terț nu a pus la dispoziție informațiile necesare.(7) Pentru societățile din state terțe care intră sub incidența prezentului capitol, cifra de afaceri netă înseamnă veniturile astfel cum sunt definite de cadrul de raportare financiară pe baza căruia sunt întocmite situațiile financiare ale societății din state terțe sau în înțelesul cadrului respectiv.547^7. (1) Raportul privind durabilitatea menționat în prezentul capitol se publică însoțit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislației interne a societății dintr-un stat terț sau a unui stat membru.(2) În cazul în care societatea dintr-un stat terț nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala sau sucursala face o declarație în care precizează că societatea dintr-un stat terț nu a pus la dispoziție opinia de asigurare necesară.  +  Secţiunea 8^1.2 Responsabilitatea pentru întocmirea, publicarea și punerea la dispoziție a rapoartelor privind durabilitatea privind societățile din state terțe547^8. (1) Sucursalele societăților din state terțe au responsabilitatea de a se asigura, făcând uz optim de cunoștințele și mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu pct. 547^4-547^7 și că este publicat și pus la dispoziție în conformitate cu pct. 547^9.(2) Membrii conducerii filialelor menționate la pct. 547^4-547^7 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoștințele și mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu pct. 547^4-547^7 și că este publicat și pus la dispoziție în conformitate cu pct. 547^9.  +  Secţiunea 8^1.3 Publicarea547^9. (1) Filialele și sucursalele menționate la pct. 547^4 și 547^5 și alin. (1) și (2) de la pct. 547^6 publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația menționată la pct. 547^6 alin. (6), în termen de 12 luni de la data încheierii exercițiului financiar pentru care este întocmit raportul, în conformitate cu legislația în vigoare.(2) Raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația publicată de societăți în conformitate cu alin. (1), sunt puse la dispoziția publicului gratuit, în limba română, în termen de cel mult 12 luni de la data încheierii exercițiului financiar pentru care este întocmit raportul, pe site-ul:a) filialei, atunci când se aplică pct. 547^4 și pct. 547^6 alin. (1) și (2); sau b) sucursalei, atunci când se aplică pct. 547^5 și pct. 547^6 alin. (1) și (2).  +  Secţiunea 8^1.4 Dispoziții tranzitorii547^10. (1) Până la data de 6 ianuarie 2030, o filială din Uniunea Europeană care aplică prevederile pct. 481^1, 481^2 sau ale pct. 547^1, 547^2 și aparține unei societăți-mamă dintr-un stat terț poate întocmi raportarea consolidată privind durabilitatea în conformitate cu prevederile pct. 547^1 și 547^2, care să includă toate filialele din Uniunea Europeană ale societății-mamă respective care intră sub incidența pct. 481^1, 481^2 sau pct. 547^1, 547^2.(2) Până la data de 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) include informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activitățile desfășurate de toate filialele din Uniune ale societății-mamă menționate la alin. (1) care intră sub incidența pct. 481^1, 481^2 sau pct. 547^1, 547^2.(3) Filiala din Uniune menționată la alin. (1) este una dintre filialele din Uniune ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniunea Europeană în cel puțin unul dintre cele cinci exerciții financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.(4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) și (2) se publică în conformitate cu pct. 549 și 553.(5) În scopul scutirii prevăzute la pct. 481^2 alin. (7)-(10) și alin. (11) lit. a) și la pct. 547^2 alin. (4)-(7) și alin. (8) lit. a), raportarea prevăzută la alin. (1) și (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce privește entitățile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea în conformitate cu alin. (2) îndeplinește condițiile menționate la pct. 481^2 alin. (9) lit. c) și, respectiv, la pct. 547^2 alin. (6) lit. c).19. În anexă, la capitolul 9 „Aprobarea, depunerea și publicarea situațiilor financiare anuale, a situațiilor financiare intermediare și a situațiilor financiare consolidate“, la secțiunea 9.1 - Aprobarea, depunerea și obligația generală de publicare a situațiilor financiare anuale, a situațiilor financiare interimare și a situațiilor financiare consolidate, la punctul 549, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:549. (1) Situațiile financiare anuale aprobate în mod corespunzător și raportul administratorilor se publică în formatul de raportare electronic menționat la pct. 481^3 și 547^3, dacă este cazul, împreună cu opinia și declarația furnizate de firma de audit, în conformitate cu legislația în vigoare.(2) Entitățile care aplică prevederile pct. 481^1, 481^2, 547^1 și 547^2 pun la dispoziția publicului, în mod gratuit, raportul administratorilor pe website-ul acestora; în cazul în care o societate nu are website propriu, aceasta pune la dispoziție, la cerere, o copie scrisă a raportului administratorilor.20. În anexă, la capitolul 9 „Aprobarea, depunerea și publicarea situațiilor financiare anuale, a situațiilor financiare intermediare și a situațiilor financiare consolidate“, la secțiunea 9.5 - Responsabilitatea și răspunderea pentru întocmirea și publicarea situațiilor financiare anuale/interimare și a raportului administratorilor, la punctul 560, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:560. (1) Membrii conducerii unei societăți de asigurare și/sau reasigurare, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională, au responsabilitatea colectivă de a asigura faptul că situațiile financiare anuale/interimare individuale, raportul administratorilor și declarația privind guvernanța corporativă, în cazurile în care sunt prezentate separat, și situațiile financiare anuale consolidate, rapoartele consolidate ale administratorilor și declarația consolidată privind guvernanța corporativă, în cazurile în care sunt prezentate separat, sunt întocmite și se publică în conformitate cu cerințele prezentelor reglementări, cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea și cu cerințele de la pct. 481^3 și 547^3.21. În anexă, titlul capitolului 10 „Auditul statutar al situațiilor financiare anuale/intermediare și situațiilor financiare anuale consolidate“ se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Capitolul 10 Auditul și asigurarea raportării privind durabilitatea22. În anexă, la capitolul 10 „Auditul statutar al situațiilor financiare anuale/intermediare și situațiilor financiare anuale consolidate“, la punctul 561 alineatul (2), litera e^1) se modifică și va avea următorul cuprins:e^1) o opinie privind gradul de conformitate a raportului administratorilor cu cerințele legale aplicabile, cu excepția cerințelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la pct. 481^1 și 481^2;23. În anexă, la capitolul 10 „Auditul statutar al situațiilor financiare anuale/intermediare și situațiilor financiare anuale consolidate“, la punctul 561 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:h) dacă este cazul, o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce privește conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerințele prezentelor reglementări, inclusiv conformitatea raportării cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfășurat de societate pentru identificarea informațiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea și conformitatea cu cerința de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu pct. 481^3 și 547^3, precum și în ceea ce privește conformitatea cu cerințele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852.24. În anexă, la capitolul 10 „Auditul statutar al situațiilor financiare anuale/intermediare și situațiilor financiare anuale consolidate“, la punctul 561, alineatele (4)-(7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4) Opinia prevăzută la alin. (2) lit. h) poate fi exprimată și de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit decât cel sau cea care efectuează auditul statutar al situațiilor financiare.(5) În notele explicative la situațiile financiare, societățile de asigurare și/sau reasigurare prezintă, pe lângă informațiile cerute, totalul onorariilor aferente exercițiului financiar percepute de fiecare firmă de audit pentru auditul statutar al situațiilor financiare anuale și totalul onorariilor percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru alte servicii de asigurare, pentru servicii de consultanță fiscală și pentru alte servicii decât cele de audit. (6) Filialele care sunt consolidate în situațiile financiare ale unui grup, întocmite conform prezentelor reglementări, sunt scutite de la obligația prezentării informațiilor menționate la alin. (5), cu condiția ca aceste informații să fie furnizate în notele explicative la situațiile financiare anuale consolidate.(7) În cazul unui grup, informațiile menționate la alin. (5) se prezintă nu numai în ceea ce privește auditorul grupului, dar și pentru fiecare auditor sau firmă de audit implicat(ă) în auditul grupului. Dacă un auditor sau o firmă de audit a auditat mai multe entități din grup, totalul onorariilor financiare percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit se poate prezenta pe o bază agregată în notele explicative la situațiile financiare anuale consolidate.25. În anexă, în cadrul textelor de la punctul 12, punctul 571^1 alineatul (2), punctul 571^2 alineatele (1)-(4), punctul 571^4 alineatul (1) și punctul 571^5 alineatul (4) litera a), expresia „cifra de afaceri“ se înlocuiește cu expresia „cifra de afaceri netă“.  +  Articolul IIPrevederile art. I se aplică după cum urmează: 1. începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024, de către: a) entitățile mari prevăzute la pct. 10 alin. (2) din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, care sunt entități de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care depășesc, la data întocmirii situațiilor financiare anuale, numărul mediu de 500 de angajați în cursul exercițiului financiar; b) entitățile de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care sunt societăți-mamă ale unui grup mare, în înțelesul prevăzut la pct. 11 alin. (3) din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, care depășesc, la data întocmirii situațiilor financiare anuale consolidate, numărul mediu de 500 de angajați în cursul exercițiului financiar; 2. începând cu exercițiul financiar aferent anului 2025, de către: a) entitățile mari prevăzute la pct. 10 alin. (2) din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, altele decât cele menționate la pct. 1 lit. a) din prezentul articol; b) societățile-mamă ale unui grup mare, în înțelesul prevăzut la pct. 11 alin. (3) din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, altele decât cele menționate la pct. 1 lit. b) din prezentul articol; 3. începând cu exercițiul financiar aferent anului 2026, de către: a) entitățile mijlocii și mici prevăzute la pct. 10 alin. (3) și (4) din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, care sunt entități de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care nu sunt microentități conform pct. 10 alin. (5) din reglementările menționate; b) entitățile mici și cu un grad redus de complexitate definite la art. 4 alin. (1) pct. 145 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176 din 27 iunie 2013, cu modificările și completările ulterioare, cu condiția să fie entități de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, să se încadreze în criteriile de mărime prevăzute la pct. 10 alin. (2)-(4) din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, și să nu fie microentități conform pct. 10 alin. (5) din reglementările menționate;c) societățile de asigurare captive definite la art. 1 alin. (2) pct. 5 din Legea nr. 237/2015 și societățile de reasigurare captive definite la art. 1 alin. (2) pct. 46 din legea respectivă, cu condiția să fie entități de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, să se încadreze în criteriile de mărime prevăzute la pct. 10 alin. (2)-(4) din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, și să nu fie microentități conform pct. 10 alin. (5) din reglementările menționate;4. începând cu exercițiul financiar aferent anului 2028, de către societățile care aplică prevederile pct. 547^4-547^9 din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă;5. prevederile pct. 10 și 11 din Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta normă, se aplică începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024.  +  Articolul IIIPentru exercițiul financiar al anului 2023, raportarea informațiilor nefinanciare prevăzute de Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate ale entităților care desfășoară activitate de asigurare și/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează conform prevederilor reglementărilor menționate, în vigoare la data de 31 decembrie 2023.  +  Articolul IVPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
    p. Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
    Sorin Cristinel Mititelu
    București, 25 iunie 2024.Nr. 14.-----