ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 71 din 21 iunie 2024pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de prevenire și combatere a publicității și a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile care nu sunt înscrise în Registrul Autorității de Supraveghere Financiară
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 591 din 25 iunie 2024



    Având în vedere necesitatea sprijinirii strategiei Autorității de Supraveghere Financiară în ceea ce privește procesul de actualizare continuă și cu celeritate a legislației pieței de capital, în vederea adaptării acesteia la legislația europeană aflată la rândul ei într-o continuă dinamică și la evoluțiile și cerințele unei piețe de capital în continuă creștere și transformare, precum și a îndeplinirii rolului său de factor contributiv la dezvoltarea acestei piețe, este necesară adoptarea cu celeritate de măsuri legislative referitoare în principal la:a) revizuirea cu celeritate a cadrului legal primar aplicabil în domeniul organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (O.P.C.V.M.), fondurilor de investiții financiare (F.I.A.) și administratorilor acestora în vederea continuării procesului de reformare a industriei românești de profil; b) facilitarea accesului întreprinderilor mici și mijlocii la finanțarea de către unele dintre categoriile de clienți profesionali prevăzute de Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare, prin completarea definițiilor prevăzute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, în acest sens.Având în vedere că prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.631 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 noiembrie 2023 privind obligațiunile verzi europene și publicarea opțională de informații pentru obligațiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului și pentru obligațiunile legate de durabilitate impun obligații în sarcina statelor membre de a adopta măsuri la nivel național în vederea desemnării autorității competente responsabile cu îndeplinirea funcțiilor și sarcinilor prevăzute în acest regulament, până la 21 decembrie 2024,luând în considerare că urgența desemnării Autorității de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., ca autoritate competentă pentru îndeplinirea funcțiilor și sarcinilor prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/2.631 are în vedere și evitarea disfuncționalităților și dificultăților ce pot fi generate prin inexistența cadrului legal național, precum și evitarea de acțiuni împotriva statului român din partea instituțiilor europene competente să aplice măsuri pentru nerespectarea obligațiilor ce îi revin ca stat membru al Uniunii Europene,având în vedere necesitatea instituirii cadrului legal prin care autoritatea de supraveghere a pieței de capital din România să aibă competența de a deține mecanisme legale de combatere a publicității înșelătoare și de stopare a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F., în vederea reducerii impactului negativ al activității desfășurate de aceste entități de atragere de investitori în vederea efectuării de operațiuni cu instrumente financiare pe piața de capital din România, prin utilizarea de mijloace de comunicare la distanță prevăzute de legislația în vigoare, fără a deține o autorizație din partea A.S.F.,având în vedere că neadoptarea, în regim de urgență, a unui act legislativ care să instituie măsurile necesare în vederea aplicării la nivel național a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.631 poate declanșa un risc juridic deoarece poate conduce la nerespectarea termenului prevăzut de legiuitorul european,totodată, având în vedere că neadoptarea, în regim de urgență, de măsuri legislative care să asigure eliminarea rapidă a disfuncționalităților identificate în urma derulării activității de autorizare și supraveghere realizate de A.S.F. poate genera reducerea semnificativă a gradului de protecție a investitorilor și, implicit, prejudicierea drepturilor acestora, cu consecințe importante pentru stabilitatea, buna funcționare, competitivitatea, reputația și imaginea pieței de capital autohtone, afectând inclusiv îndeplinirea obiectivelor strategice ale A.S.F. și, implicit, ale României de dezvoltare a unei piețe de capital emergente fiabile, sustenabile și competitive în raport cu alte piețe de capital emergente din Uniunea Europeană,având în vedere că aspectele expuse mai sus vizează un interes public a cărui reglementare de urgență este necesară prin adoptarea de măsuri legislative imediate pe calea ordonanței de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Capitolul I Dispoziții privind modificarea și completarea unor acte normative  +  Articolul ILa articolul 4^2 alineatul (3) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările și completările ulterioare, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) investitori instituționali, inclusiv fonduri de dezvoltare regională și categoriile de clienți profesionali prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din anexa nr. 2 la Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 30 iunie 2012, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) În cazul S.A.I. care administrează o societate de investiții, persoanele prevăzute la alin. (1) și (2) sunt considerate reprezentanți permanenți în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990.2. După articolul 12 se introduce un nou articol, art. 12^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 12^1S.A.I. are obligația încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la art. 12 alin. (1) și (2), a cărui durată nu poate depăși 4 ani.3. După articolul 28 se introduce un nou articol, art. 28^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 28^1(1) S.A.I. este obligată să respecte pe toată durata de funcționare procedurile/politicile/practicile/sistemele întocmite în conformitate cu prezenta ordonanță de urgență, să le actualizeze permanent și să le aplice în mod consecvent, precum și să le pună la dispoziția A.S.F., la solicitarea acesteia.(2) S.A.I. are obligația să depună la A.S.F., împreună cu cererea de autorizare, precum și ori de câte ori procedurile/ politicile/practicile/sistemele prevăzute la alin. (1) se modifică, o declarație pe propria răspundere a reprezentantului/ reprezentanților legal(i) al/ai S.A.I. din care să rezulte că procedurile/politicile/practicile/sistemele deținute de S.A.I. sunt întocmite și aprobate cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare și sunt aplicate în mod consecvent de S.A.I. și personalul acesteia.4. La articolul 82, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 82(1) Investițiile unui O.P.C.V.M. se efectuează exclusiv în unul sau mai multe dintre următoarele active:5. La articolul 82 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins:a^1) valori mobiliare și instrumente ale pieței monetare tranzacționate pe o altă piață reglementată într-un stat membru, care funcționează în mod regulat și care este recunoscută și deschisă publicului;6. La articolul 82, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:(2) În înțelesul prevederilor alin. (1) lit. a^1), sintagma «piață reglementată» include și sistemul multilateral de tranzacționare, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) pct. 68 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare.7. La articolul 167, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) S.A.I. prevăzute la alin. (1) care administrează în România un O.P.C.V.M. de tip societate de investiții desemnează la data depunerii cererii de autorizare a O.P.C.V.M. un reprezentant permanent în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990.(1^2) În termen de 10 zile de la data începerii activității pentru administrarea O.P.C.V.M., S.A.I. notifică la A.S.F. un înlocuitor al reprezentantului permanent prevăzut la alin. (1^1), pentru exercitarea atribuțiilor reprezentantului permanent în cazul imposibilității desfășurării activității acestuia.8. La articolul 200, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancțiunilor aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 195 și 195^1, persoanele sancționate achită amenda contravențională stabilită în decizia A.S.F. de sancționare, în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.  +  Articolul IIILegea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 23 aprilie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 7^1(1) AFIA prevăzut la art. 7 alin. (1) este obligat să elaboreze proceduri de lucru aferente politicilor/practicilor/ sistemelor prevăzute la art. 13-19, întocmite cu respectarea prevederilor Regulamentului delegat (UE) nr. 231/2013, a altor acte normative europene de directă aplicabilitate incidente și a ghidurilor ESMA emise în acest domeniu, precum și a reglementărilor emise de A.S.F.(2) AFIA este obligat să respecte pe toată durata de funcționare procedurile/politicile/practicile/sistemele întocmite în conformitate cu alin. (1), să le actualizeze permanent, să le aplice în mod consecvent, precum și să le pună la dispoziția A.S.F., la solicitarea acesteia.(3) AFIA are obligația să depună la A.S.F., împreună cu cererea de autorizare, precum și ori de câte ori procedurile/politicile/practicile/sistemele prevăzute la alin. (2) se modifică, o declarație pe propria răspundere a reprezentantului/ reprezentanților legal(i) al/ai AFIA din care să rezulte că procedurile/politicile/practicile/sistemele deținute de AFIA sunt întocmite și aprobate cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare și sunt aplicate în mod consecvent de AFIA și personalul acestuia.2. La articolul 8, după alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alin. (1^1)-(1^5), cu următorul cuprins:(1^1) AFIA are obligația încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b), a cărui durată nu poate depăși 4 ani.(1^2) A.S.F. evaluează acționarii AFIA care dețin/urmează a deține participații calificate în cadrul acestuia în conformitate cu criteriile stabilite prin reglementările A.S.F. privind procedura și criteriile aplicabile evaluării prudențiale a achizițiilor și majorărilor participațiilor la un AFIA. (1^3) Prevederile alin. (1^2) cu privire la evaluarea acționarilor nu sunt aplicabile acționarilor AFIA care dețin/urmează a deține participații calificate în cadrul acestuia și care au calitatea de entități autorizate/înregistrate, reglementate și supravegheate de A.S.F., B.N.R. sau de către autorități competente similare din alte state membre sau care sunt persoane fizice aprobate în structura de conducere sau pentru exercitarea unei funcții-cheie de către A.S.F., B.N.R. sau de către autorități competente similare din alte state membre.(1^4) Pentru evaluarea acționarilor care dețin/urmează a deține participații calificate în cadrul AFIA ale cărui acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, mai puțin pentru acționarii incluși în categoriile de persoane fizice și juridice pentru care alin. (1^3) instituie excepția de evaluare, sunt aplicabile cerințe specifice în domeniu în vederea asigurării unei administrări solide și prudente a AFIA stabilite prin reglementările A.S.F.(1^5) În cazul AFIA care administrează un FIA de tip societate de investiții, persoanele din conducerea efectivă a AFIA, prevăzute la alin. (1) lit. b), sunt considerate reprezentanți permanenți în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990.3. La articolul 10, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Prevederile alin. (1) cu privire la autorizarea modificărilor condițiilor semnificative prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. b) nu se aplică:a) AFIA ale cărui acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată; saub) în cazul în care se referă la acționarii AFIA menționați la art. 8 alin. (1^3).4. La articolul 10, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:(7) În cazurile menționate la alin. (6), AFIA notifică A.S.F. cu privire la respectivele modificări, în termen de maximum 10 zile de la data producerii acestora.5. La articolul 33, partea introductivă a alineatului (1) și alineatul (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 33(1) Un AFIA stabilit în România autorizat potrivit prezentei legi poate, direct și/sau prin crearea unei sucursale: …...........................................................................................(2) AFIA care intenționează să desfășoare și/sau să presteze pentru prima oară activitățile și serviciile prevăzute la alin. (1) comunică A.S.F. următoarele informații:a) statul membru în care dorește să administreze FIA direct și/sau prin sucursale sau să presteze serviciile prevăzute la art. 5 alin. (5);b) un program de activitate care să menționeze în special serviciile pe care dorește să le presteze și/sau care să identifice FIA pe care dorește să le administreze.6. La articolul 34, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 34(1) În cazul în care A.S.F. primește o notificare conform art. 33 alin. (2) și (3), însoțită de o declarație de natura celei prevăzute la art. 33 alin. (4), din partea unei autorități competente dintr-un alt stat membru cu privire la intenția unui AFIA stabilit în acel stat membru de a administra un FIA din România, direct și/sau prin crearea unei sucursale, sau de a presta serviciile prevăzute la art. 5 alin. (5), A.S.F. nu impune AFIA în cauză obligații suplimentare legate de chestiunile care intră sub incidența prezentei legi.7. La articolul 34, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) În cazul în care AFIA stabilite în alte state membre administrează un FIA din România de tip societate de investiții, aceasta desemnează la data depunerii cererii de autorizare a FIA un reprezentant permanent în sensul art. 153^13 alin. (2) din Legea nr. 31/1990.(1^2) În termen de 10 zile de la data începerii activității pentru administrarea FIA, AFIA notifică un înlocuitor al reprezentantului permanent prevăzut la alin. (1^1), pentru exercitarea atribuțiilor reprezentantului permanent în cazul imposibilității desfășurării activității acestuia.8. La articolul 51, partea introductivă a alineatului (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Constituie contravenții următoarele fapte săvârșite de către AFIA, FIA autoadministrate, depozitarii FIA și/sau de către membrii consiliului de administrație ori ai consiliului de supraveghere ai AFIA ori FIA autoadministrat, directorii sau membrii directoratului AFIA ori FIA autoadministrat și reprezentanții compartimentului de control intern ai unui AFIA ori FIA autoadministrat, precum și de către persoanele fizice care exercită funcții de conducere ori exercită cu titlu profesional activități reglementate de prezenta lege sau săvârșite de către AFIA ori FIA autoadministrat, stabilite în alt stat decât România, precum și de către reprezentanții permanenți ai acestora, în funcție de obligațiile aflate în sarcina lor, conform prezentei legi:9. La articolul 52, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) În cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societății-mamă care are obligația de a întocmi situații financiare anuale consolidate în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală aplicabilă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul de venit corespunzător conform prevederilor legale relevante, pe baza ultimei situații disponibile a situațiilor financiare anuale consolidate, aprobate de organul statutar al societății-mamă principale.10. La articolul 52, alineatul (10) se modifică și va avea următorul cuprins:(10) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul sancțiunilor aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 51, art. 51^1 alin. (2) și (4), art. 51^2 și 51^3, persoanele sancționate achită amenda contravențională stabilită în decizia A.S.F. de sancționare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.11. După articolul 63^1 se introduce un nou articol, art. 63^2, cu următorul cuprins:  +  Articolul 63^2În tot cuprinsul prezentei legi, sintagma «reprezentant al compartimentului de control intern» se va citi «ofițer de conformitate».  +  Articolul IVLegea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente și operațiuni de piață, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 10 august 2021, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 5^1(1) În cazul în care o autoritate a administrației publice locale intenționează să realizeze o ofertă publică de titluri de datorie sau intenționează să admită titlurile de datorie pe o piață reglementată, aceasta poate întocmi un prospect având conținutul și forma stabilite prin reglementările A.S.F. (2) În cazul prevăzut la alin. (1), oferta publică de titluri de datorie, respectiv admiterea la tranzacționare pe piața reglementată a titlurilor de datorie emise de o autoritate a administrației publice locale se realizează conform reglementărilor A.S.F. menționate la alin. (4), precum și prevederilor prezentului titlu și ale titlului III. (3) A.S.F. este autoritatea competentă pentru aprobarea prospectului în cazul prevăzut la alin. (1), art. 16 fiind aplicabil corespunzător. (4) A.S.F. emite reglementări în aplicarea prezentului articol.2. După articolul 41 se introduce un nou articol, art. 41^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 41^1(1) Obligația de derulare a ofertei, prevăzută la art. 39 alin. (1), se suspendă prin decizie a A.S.F. în cazul în care aceasta constată că:a) acțiunile emitentului sunt suspendate de la tranzacționare, ca urmare a deschiderii procedurii de insolvență;b) este instituită măsura sechestrului asigurător de către organele abilitate asupra întregului pachet de acțiuni achiziționat de o persoană prin tranzacții/operațiuni în urma cărora a depășit pragul de 33% din drepturile de vot asupra unui emitent sau asupra unei părți din acest pachet care conduce la depășirea pragului de 33% sau, după caz, în situația existenței unor litigii având ca obiect deținerile în cadrul respectivului emitent; c) planul de reorganizare, confirmat de judecătorul-sindic, prevede modificări corporative care modifică deținerea acționarului în cauză a unui emitent, astfel că noua deținere nu va mai atrage incidența obligației de derulare a ofertei publice obligatorii;d) întregul pachet deținut ce îi oferă acționarului unui emitent mai mult de 33% din drepturile de vot sau, după caz, o parte din acest pachet care conduce la depășirea pragului de 33% face obiectul unei acțiuni în instanță de anulare a tranzacției ce a stat la baza achiziționării acestuia.(2) A.S.F. dispune, prin decizie, obligarea la oferta publică de preluare obligatorie în termen de 30 de zile de la constatarea încetării cauzelor care au stat la baza deciziei de la alin. (1), ce țin de structura acționariatului și care determină obligația de lansare a ofertei publice obligatorii de preluare.3. La articolul 103, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Informațiile prevăzute la alin. (1) și (2) se pun la dispoziție împreună cu raportul anual prevăzut la art. 92 din O.U.G. nr. 32/2012 sau la art. 21 din Legea nr. 74/2015 sau în comunicările periodice prevăzute la art. 89 alin. (2)-(6) din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare. În cazul în care informațiile dezvăluite în temeiul alin. (1) și (2) sunt deja la dispoziția publicului, administratorul de active nu trebuie să le furnizeze direct investitorului instituțional.4. După articolul 107 se introduce un nou articol, art. 107^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 107^1Cerința prevăzută la art. 107 alin. (2) lit. c) se consideră a fi îndeplinită prin precizarea în cadrul raportului de remunerare a tuturor remunerațiilor primite de fiecare conducător de la societatea-mamă raportoare, precum și de la toate filialele acesteia.5. După articolul 123 se introduce un nou articol, art. 123^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 123^1Entitățile au obligația de a pune la dispoziție/de a publica anual informațiile prevăzute de art. 101-104, în raport cu emitenții ale căror acțiuni sunt tranzacționate în cadrul unui sistem multilateral de tranzacționare, astfel:a) în cazul în care informațiile se includ în rapoartele anuale publicate, începând cu rapoartele anuale aferente anului 2024;b) în cazul informațiilor care se publică în termenul prevăzut la art. 101 alin. (5) teza a II-a, acest termen începe să curgă de la data încheierii exercițiului financiar aferent anului 2024;c) în alte cazuri decât cele prevăzute la lit. a) și b), ulterior datei de 31 decembrie 2024.6. După articolul 145 se introduce un nou titlu, titlul V^1 „Măsuri în aplicarea Regulamentului (UE) 2023/2.631 al Parlamentului European și al Consiliului privind obligațiunile verzi europene și publicarea opțională de informații referitoare la obligațiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului și obligațiunile legate de durabilitate“, alcătuit din art. 145^1-145^9, cu următorul cuprins:  +  Titlul V^1 Măsuri în aplicarea Regulamentului (UE) 2023/2.631 al Parlamentului European și al Consiliului privind obligațiunile verzi europene și publicarea opțională de informații referitoare la obligațiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului și obligațiunile legate de durabilitate  +  Capitolul I Autoritatea competentă  +  Articolul 145^1A.S.F. este autoritatea competentă în sensul art. 44 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2361.  +  Articolul 145^2A.S.F. este autoritatea competentă în sensul art. 44 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.361 în cazul în care A.S.F. este autoritatea competentă pentru inițiatori potrivit art. XVI din Legea nr. 158/2020 pentru modificarea, completarea și abrogarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/2.402 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea și de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă și standardizată și de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE și 2011/61/UE, precum și a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009 și (UE) nr. 648/2012, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul II Competențe ale autorității competente  +  Articolul 145^3Fără a aduce atingere competențelor prevăzute la art. 2 alin. (9), care se aplică în mod corespunzător, A.S.F. are, în vederea îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin, competențele prevăzute la art. 45 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, exercitate în conformitate cu prevederile acestui regulament.  +  Articolul 145^4A.S.F., în calitate de autoritate competentă în sensul art. 145^1 și 145^2, exercită competența de la alin. 45 alin. (1) lit. o) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, direct, în cazul entităților reglementate sau supravegheate și/sau adresându-se autorității judiciare competente în cazul altor entități care intră sub incidența prevederilor prezentei legi, cu respectarea legislației naționale aplicabile.  +  Articolul 145^5A.S.F., în calitate de autoritate competentă, are acces la informații și documente relevante, are toate competențele de supraveghere și de investigare pentru a-și îndeplini atribuțiile și realizează orice operațiune prevăzută a fi realizată în această calitate, potrivit Regulamentului (UE) 2023/2.631, precum și prezentului titlu.  +  Articolul 145^6În aplicarea art. 46 alin. (1) ultimul paragraf din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. are competența de a coopera cu autoritățile judiciare naționale relevante, cu scopul de a primi informații specifice în legătură cu anchete sau proceduri penale inițiate cu privire la cazuri care sunt susceptibile a intra sub incidența art. 157 alin. (1) și care ar constitui încălcări ale Regulamentului (UE) 2023/2.631, menționate la art. 49 alin. (1) lit. a) din același regulament. A.S.F. furnizează același tip de informații altor autorități competente pentru a-și îndeplini obligația de cooperare în sensul Regulamentului (UE) 2023/2.631.  +  Articolul 145^7În situația în care ESMA solicită evidențe privind convorbirile telefonice sau schimburile de date, potrivit art. 55 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, este necesară, pentru furnizarea datelor, o autorizare din partea unei autorități judiciare în conformitate cu dreptul intern, care se acordă autorității competente.  +  Articolul 145^8În sensul aplicării art. 56 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. poate solicita intervenția Poliției Române sau a unei autorități echivalente de aplicare a legii, astfel încât să se permită efectuarea inspecției la fața locului.  +  Articolul 145^9A.S.F. emite reglementări în aplicarea prezentului titlu.7. La articolul 146 alineatul (2), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) și h), cu următorul cuprins:g) încălcările de către emitenți ale obligațiilor care le revin în temeiul titlului II capitolul 2 sau al articolelor 18, 19 sau 21 din Regulamentul (UE) 2023/2.631; emitentul este cel prevăzut în titlul II capitolul 2 sau în articolele 18, 19 sau 21 din Regulamentul (UE) 2023/2.631;h) refuzul de a coopera sau de a se conforma la o investigație, inspecție sau o cerință în temeiul articolului 45 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.631.8. La articolul 147 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) avertisment sau amendă, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, cuprinsă între următoarele limite, după cum urmează:1. în cazul contravențiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a) pct. 4, 5, 9 și lit. d) și alin. (2) lit. c) și e):(i) pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 5.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;(ii) pentru entitățile legale: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 20.000.000 de lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situații financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care acestea pot fi stabilite;2. în cazul contravențiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a) pct. 1-3, 7 și 8 și la alin. (2) lit. a) și d):(i) pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;(ii) pentru entitățile legale: avertisment sau amendă de la 15.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situații financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;3. în cazul contravențiilor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. b) și c):(i) pentru persoanele fizice: avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 9.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care acestea pot fi stabilite;(ii) pentru entitățile legale: avertisment sau amendă de la 15.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situații financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite;4. în cazul contravențiilor prevăzute la art. 146 alin. (2) lit. b):(i) pentru persoanele fizice:1. avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 2.000.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu cel mult 30 de zile;2. amendă de la 25.001 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu cel mult 60 de zile;3. amendă de la 50.001 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.500.000 lei sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu mai mult de 60 de zile;(ii) pentru entitățile legale:1. avertisment sau amendă de la 10.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 4.000.000 lei sau 1% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situații financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu cel mult 30 de zile;2. amendă de la 25.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 8.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situații financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu cel mult 60 de zile;3. amendă de la 50.000 lei până la cea mai mare valoare dintre 8.000.000 lei sau 10% din cifra de afaceri anuală totală, conform ultimelor situații financiare anuale disponibile aprobate de organul de administrare, sau de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare sau a pierderii evitate prin aceasta, în cazul în care aceste valori pot fi stabilite, dacă termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu mai mult de 60 de zile.9. La articolul 147 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:d) dispunerea de măsuri în scopul remedierii deficiențelor constatate și/sau prevenirii apariției/materializării unor riscuri în activitatea persoanelor prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a).10. La articolul 154 alineatul (3), punctul (ii) al literei b) se modifică și va avea următorul cuprins:(ii) amendă de la 10.000 lei până la 9.000.000 lei pentru încălcări ale prevederilor art. 16 și 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; și11. La articolul 154 alineatul (3), punctul (ii) al literei c) se modifică și va avea următorul cuprins:(ii) amendă de la 15.000 lei până la 45.000.000 lei sau 5% din cifra de afaceri anuală totală, potrivit ultimelor situații financiare disponibile aprobate de organul de conducere, pentru încălcări ale prevederilor art. 16 și 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014; și12. După articolul 154 se introduce un nou articol, art. 154^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 154^1(1) A.S.F. aplică sancțiuni contravenționale adecvate și măsuri administrative eficace, proporționale și disuasive, cu respectarea dispozițiilor Regulamentului (UE) 2023/2.631 și ale prezentei legi, persoanelor care săvârșesc faptele prevăzute la art. 146 alin. (2) lit. g).(2) Limitele amenzilor prevăzute în prezentul articol sunt stabilite prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001. (3) În cazul încălcărilor prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. poate aplica următoarele sancțiuni contravenționale și măsuri administrative: a) sancțiunile și măsurile prevăzute la art. 49 alin. (4) lit. a)-d) din Regulamentul (UE) 2023/2.631. Limitele sancțiunii prevăzute la art. 49 alin. (4) lit. d) din Regulamentul (UE) 2023/2.631 sunt cuprinse între o dată și până la dublul cuantumului profiturilor obținute sau al pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în cazul în care acestea pot fi calculate;b) în cazul unei persoane juridice, amendă de la 5.000 lei până la 2.500.000 lei sau 0,5% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice respective, conform ultimelor situații financiare disponibile aprobate de organul de conducere;c) în cazul unei persoane fizice, amendă de la 1.000 lei până la 250.000 lei.(4) În cazul încălcărilor prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) 2023/2.631, A.S.F. poate aplica următoarele sancțiuni contravenționale și măsuri administrative: a) sancțiunile și măsurile prevăzute la art. 49 alin. (4) lit. a)-c) din Regulamentul (UE) 2023/2.631; b) în cazul unei persoane juridice, avertisment sau amendă de la 2.500 lei până la 1.000.000 lei sau 0,1% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice respective, conform ultimelor situații financiare disponibile aprobate de organul de conducere; c) în cazul unei persoane fizice, amendă de la 500 lei până la 150.000 lei.(5) În cazul aplicării sancțiunii prevăzute la alin. (3) lit. b) și alin. (4) lit. b), prevederile art. 49 alin. (4) ultimul paragraf din Regulamentul (UE) 2023/2.631 se aplică în mod corespunzător. (6) A.S.F. publică orice decizie de aplicare a unei sancțiuni contravenționale sau a unei alte măsuri administrative potrivit prezentului articol, precum și informații în legătură cu aceasta, în conformitate cu prevederile art. 52 din Regulamentul (UE) 2023/2.631.(7) A.S.F. transmite ESMA, în conformitate cu art. 53 din Regulamentul (UE) 2023/2.631, informații privind sancțiunile contravenționale și măsurile administrative aplicate potrivit prezentului articol, respectiv privind anchetele penale efectuate și sancțiunile penale aplicate în cazuri care intră sub incidența art. 157 alin. (1) și care constituie o încălcare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.631, menționate la art. 49 alin. (1) lit. a) din același regulament.(8) În scopul aplicării art. 53 din Regulamentul 2023/2.631, A.S.F. are acces la informațiile și hotărârea finală în legătură cu orice sancțiune penală prevăzută la alin. (7) și le transmite ESMA.13. La articolul 155, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancțiunilor prevăzute la art. 147, 152, 154 și 154^1, persoanele sancționate achită amenda contravențională stabilită în decizia A.S.F. de sancționare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.14. La articolul 155, alineatul (9) se modifică și va avea următorul cuprins:(9) În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, dispozițiile prezentului capitol se completează în mod corespunzător cu dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001.  +  Articolul VLegea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 26 iunie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) prestarea de către instituțiile de credit a serviciilor și activităților prevăzute în anexa nr. 1, realizate cu instrumentele prevăzute la alin. (3);2. La articolul 2 alineatul (2), litera c) se abrogă.3. La articolul 10, alineatele (1) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 10(1) Prestarea de servicii de investiții și/sau desfășurarea activităților de investiții cu titlu profesional prevăzute în secțiunea A a anexei nr. 1 și prestarea serviciului auxiliar prevăzut la pct. 1 al secțiunii B din anexa nr. 1 se fac numai în baza și în limita autorizației acordate în prealabil de A.S.F., în cazul S.S.I.F., respectiv de B.N.R., în cazul instituțiilor de credit. .............................................................................................(5) Prestarea de către S.S.I.F. a serviciilor auxiliare prevăzute la pct. 2-7 ale secțiunii B din anexa nr. 1 se face numai în baza și în limita autorizației acordate de A.S.F.4. La articolul 11, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), cel mult două dintre persoanele care fac parte din conducerea superioară a S.S.I.F. pot presta servicii și desfășura activități de investiții în numele respectivei S.S.I.F., fără a fi angajate ale S.S.I.F.5. La articolul 28, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) S.S.I.F. are obligația încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la alin. (1), a cărui durată nu poate depăși 4 ani.6. La articolul 42, alineatul (8) se modifică și va avea următorul cuprins:(8) Achiziția se finalizează în termen de maximum 6 luni de la data aprobării acesteia, termen care poate fi prelungit la solicitarea motivată a potențialului achizitor.7. După articolul 47 se introduce un nou articol, art. 47^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 47^1(1) Deținerea de către o S.S.I.F. dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (2) și (3) din Legea nr. 236/2022 de poziții pe instrumente financiare, care nu se află în portofoliul de tranzacționare al respectivei S.S.I.F., cu scopul de a investi fondurile proprii, nu va fi considerată tranzacționare pe cont propriu, cu condiția respectării dispozițiilor referitoare la fondurile proprii prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/2.033 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerințele prudențiale ale firmelor de investiții și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 și (UE) nr. 806/2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/2.033.(2) În sensul alin. (1), sintagma «portofoliu de tranzacționare» are înțelesul prevăzut la art. 4 alin. (1) pct. 54 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.(3) Următoarele instrumente financiare nu sunt considerate elemente din portofoliul de tranzacționare în situația în care sunt deținute de o S.S.I.F. care nu are inclus în obiectul de activitate autorizat serviciul de investiții prevăzut la pct. 3 din secțiunea A a anexei nr. 1:a) instrumentele financiare cărora li se atribuie o pondere de risc de 0% în conformitate cu partea a treia, titlul II, capitolul 2, secțiunea 2 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;b) active eligibile pentru cerințele de lichiditate în conformitate cu prevederile art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033;c) titluri de capital care se încadrează în definiția capitalizării bursiere ridicate în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2022/2.058 al Comisiei din 28 februarie 2022 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare referitoare la orizonturile de lichiditate pentru abordarea bazată pe modele interne alternativă, menționate la art. 325bd alin. (7), până la maximum 25% din fondurile proprii ale S.S.I.F.(4) S.S.I.F. prevăzute la alin. (1) pot investi în instrumente financiare în condițiile prevăzute la alin. (3), fără a depăși limita sumei dintre fondurile proprii și cerințele de lichiditate ale S.S.I.F.(5) Dispozițiile alin. (3) lit. c) și alin. (4) nu sunt aplicabile în cazul S.S.I.F. care dețin exclusiv instrumente financiare obținute cu titlu gratuit în baza prevederilor art. 285 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare.8. După articolul 82 se introduce un nou articol, art. 82^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 82^1(1) S.S.I.F. pot să își promoveze, cu titlu profesional, serviciile și activitățile de investiții, pentru a atrage clienți sau potențiali clienți, prin persoanele prevăzute la art. 11 și prin agenții delegați.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), serviciile și activitățile de investiții ale S.S.I.F. pot fi promovate fără titlu profesional prin clienții proprii, în cadrul unor campanii dedicate de tip recomandă un prieten, sub responsabilitatea exclusivă a S.S.I.F.(3) În aplicarea prevederilor alin. (2), S.S.I.F. trebuie să se asigure că:a) clienții prevăzuți la alin. (2) nu oferă potențialilor clienți informații privind instrumentele financiare, serviciile de investiții sau serviciile auxiliare prestate de S.S.I.F., în sensul art. 87 alin. (1);b) sunt respectate criteriile stabilite prin reglementările prevăzute la alin. (4).(4) A.S.F. emite reglementări în aplicarea prezentului articol, prin care se prevăd cel puțin următoarele:(i) numărul maxim de clienți care pot fi atrași;(ii) beneficiile oferite și condițiile impuse pentru promovare;(iii) durata de desfășurare a campaniei;9. La articolul 135, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:(7) Operatorul de piață are obligația încheierii unui contract de mandat cu directorii, a cărui durată nu poate depăși 4 ani.10. După articolul 178 se introduce un nou articol, art. 178^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 178^1Depozitarul central are obligația încheierii unui contract de mandat cu directorii, a cărui durată nu poate depăși 4 ani.11. La articolul 187, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Contrapartea centrală are obligația încheierii unui contract de mandat cu membrii conducerii superioare, a cărui durată nu poate depăși 4 ani.12. La articolul 257 alineatul (2), punctul (i) al literei a) se modifică și va avea următorul cuprins:(i) cu avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei, pentru persoanele fizice;13. La articolul 257 alineatul (2), punctul (i) al literei b) se modifică și va avea următorul cuprins:(i) cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;14. La articolul 259, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancțiunilor aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute în prezentul titlu, persoanele sancționate achită amenda contravențională stabilită în decizia A.S.F. de sancționare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.15. La articolul 261 alineatul (1) litera a), pct. (i) și (xii) se modifică și vor avea următorul cuprins:(i) art. 10 alin. (5) și (8);...............................................................................................(xii) art. 81, art. 82 alin. (1)-(4^2), art. 82^1 alin. (1)-(3), art. 83 alin. (2), art. 84-86;16. La articolul 261 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) nerespectarea de către o S.S.I.F. dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (2) și (3) din Legea nr. 236/2022 a condițiilor și limitelor prevăzute la art. 47^1;17. La articolul 261 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.000.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul unei persoane fizice;18. La articolul 264 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) în cazul unei persoane fizice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.150.000 lei;19. La articolul 266 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) cu avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;20. La articolul 267 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) în cuantum de la 5.000 lei la 3.150.000 lei sau dublul profiturilor obținute sau al pierderilor evitate în urma încălcării, pentru persoanele fizice.21. La articolul 268 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) în cazul persoanelor fizice, avertisment sau amendă de la 5.000 lei la 22.700.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare;22. La articolul 269 alineatul (3), punctele 1 și 2 ale literei a) se modifică și vor avea următorul cuprins:1. de la 5.000 lei la 2.260.500 lei încălcarea prevederilor art. 4-10, art. 11 alin. (1) lit. a)-c) și e), art. 11 alin. (2) și (3), art. 12-16, art. 19a, 19b, 19c, 21, art. 23-29 și 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016;2. de la 5.000 lei la 452.100 lei încălcarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. d) sau alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 1.011/2016;  +  Articolul VILegea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiții alternative și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1035 din 24 decembrie 2019, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 9^1(1) Deținătorii de titluri de participare ale F.I.A.C. își pot înstrăina total sau parțial deținerile către alți investitori sau alte persoane care sunt de acord cu politica investițională a F.I.A.C. și și-o însușesc.(2) Transferul titlurilor de participare se realizează în baza unui contract de cesiune tripartit încheiat între investitorul cedent, cesionar și A.F.I.A. Prin contractul de cesiune, investitorul cesionar declară faptul că a primit, a citit, a înțeles și își asumă conținutul documentelor constitutive ale F.I.A.C. Elementele de identificare ale cesionarului înscrise în contractul de cesiune vor fi aceleași cu cele înscrise în formularul de subscriere. Numărul contractului de cesiune va fi alocat de A.F.I.A., iar data contractului va fi cea în care contractul este semnat de A.F.I.A.(3) În termen de maximum 48 de ore de la încheierea contractului de cesiune, A.F.I.A. va înregistra în evidențele F.I.A.C. transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de participare care fac obiectul cesiunii, prin radierea titlurilor de participare cesionate din contul investitorului cedent și înregistrarea acestora în contul investitorului cesionar.(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu sunt aplicabile în cazul unui F.I.A.C. ale cărui titluri de participare sunt admise la tranzacționare/tranzacționate în cadrul unui loc de tranzacționare.(5) Nerespectarea dispozițiilor prevăzute la alin. (1)-(4) referitoare la modalitatea de transfer prin cesiune a titlurilor de participare ale F.I.A.C. atrage nulitatea transferului dreptului de proprietate aferent acestei operațiuni.2. La articolul 29, alineatele (2)-(4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) F.I.A.S. efectuează returnări de capital proporționale cu cotele-părți din aporturile investitorilor în scopul reducerii capitalului social al F.I.A.S., o singură dată în cursul unui exercițiu financiar, în limita a maximum 5% din capitalul social, cu aprobarea adunării generale extraordinare a acționarilor, denumită în continuare A.G.E.A., a F.I.A.S., în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), F.I.A.S. poate efectua returnări suplimentare de capital, proporționale cu cotele-părți din aporturile investitorilor, de mai multe ori în cursul unui exercițiu financiar, cu respectarea unei limite maxime, anuale, de 10% din capitalul social, în scopul reducerii capitalului social al F.I.A.S., cu respectarea următoarelor cerințe cumulative:a) returnarea de capital este aprobată de A.G.E.A. a F.I.A.S., desfășurată potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b) returnarea de capital către acționari se realizează exclusiv din surse proprii ale F.I.A.S.;c) F.I.A.S. a înregistrat profit în ultimele 3 exerciții financiare anterioare, în conformitate cu situațiile financiare anuale ale F.I.A.S. auditate conform legii.(4) F.I.A.S. efectuează operațiuni de răscumpărare a acțiunilor proprii, o singură dată în cursul unui exercițiu financiar, în limita a maximum 10% din capitalul social, cu respectarea condițiilor prevăzute la alin. (3) lit. a) și b), plata acțiunilor astfel dobândite urmând a se face numai din surse proprii ale F.I.A.S.3. După articolul 29 se introduce un nou articol, art. 29^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 29^1(1) Acționarii F.I.A.S. care nu au votat în favoarea unei hotărâri a adunării generale au dreptul de a se retrage din societate și de a solicita răscumpărarea acțiunilor lor de către societate, astfel:a) în cazurile prevăzute la art. 134 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b) în următoarele situații:1. înlocuirea A.F.I.A. extern care administrează F.I.A.S. sau schimbarea tipului de administrare a F.I.A.S. prevăzut de prezenta lege;2. modificarea duratei de funcționare a F.I.A.S.;3. modificarea categoriei în care este încadrat F.I.A.S. în conformitate cu prevederile art. 31 și 46;4. modificarea comisionului de răscumpărare peste limita maximă prevăzută de documentele F.I.A.S.(2) Prevederile alin. (1) lit. b) nu se aplică F.I.A.S. ale cărui acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.(3) Prin derogare de la prevederile art. 134 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, modificarea obiectului de activitate al F.I.A.S. în conformitate cu prevederile Legii nr. 74/2015, cu modificările si completările ulterioare, ca urmare a modificării tipului de administrare, se realizează fără oferirea dreptului acționarilor de retragere din societate, modificare ce este înregistrată la oficiul registrului comerțului din județul în care este înregistrat sediul social al F.I.A.S., în baza hotărârii A.G.E.A. a F.I.A.S., ulterior obținerii autorizației emise de A.S.F.(4) Dreptul de retragere prevăzut la alin. (1) lit. b) poate fi exercitat în termen de 30 de zile de la data autorizării/aprobării de către A.S.F. a modificărilor intervenite.4. La articolul 30, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) F.I.A.S. de la alin. (1) își pot răscumpăra propriile acțiuni prin hotărârea A.G.A. a F.I.A.S. și în conformitate cu prevederile legale aplicabile.(3) Acțiunile dobândite în condițiile alin. (2) pot fi folosite, pe baza hotărârii A.G.A. a F.I.A.S., în scopul diminuării capitalului social, al stabilizării cotației acțiunilor proprii pe piața de capital sau al remunerării personalului identificat definit în reglementările A.S.F. care pun în aplicare ghidurile ESMA privind politicile solide de remunerare în conformitate cu Directiva nr. 61/2011/UE (DAFIA).5. După articolul 30 se introduce un nou articol, art. 30^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 30^1(1) Prevederile art. 9^1 alin. (1)-(3) și (5) se aplică în mod corespunzător și în cazul unui F.I.A.S.(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile acelor F.I.A.S. care sunt admise la tranzacționare/tranzacționate în cadrul unui loc de tranzacționare.6. După articolul 46 se introduce un nou articol, art. 46^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 46^1F.I.A.I.P. încadrat într-o categorie prevăzută la art. 46 poate solicita A.S.F. autorizarea în vederea încadrării în altă categorie prevăzută la același articol, cu modificarea în mod corespunzător a documentelor de constituire ca urmare a modificării politicii investiționale și cu respectarea regimului legal aferent noii categorii.7. La articolul 47, alineatele (7)-(12) se abrogă.8. La articolul 51, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Fac excepție de la prevederile alin. (4) F.I.A. destinat investitorilor profesionali specializat în investiții imobiliare. Suplimentar, F.I.A. destinat investitorilor profesionali specializat în investiții imobiliare poate deroga de la respectarea limitelor investiționale aplicabile pe o perioadă de maximum 12 luni de la data primei emisiuni de titluri de participare și pe o perioadă de cel mult 90 de zile în situația emisiunilor ulterioare de titluri de participare sau vânzării de active din portofoliu, cu asigurarea supravegherii respectării principiului dispersiei riscului și doar cu includerea în cadrul prospectului de emisiune sau al documentului de ofertă, după caz, a cazurilor considerate excepționale.9. La articolul 74, alineatul (20) se modifică și va avea următorul cuprins: (20) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) și ale art. 11 alin. (1) și (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, actele administrative adoptate de A.S.F. conform prevederilor prezentei legi sau pentru aplicarea regulamentelor adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniile prevăzute de prezenta lege, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancțiunea cu amendă constituie titlu executoriu.10. La articolul 74, după alineatul (20) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:(21) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancțiunilor aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 73, persoanele sancționate achită amenda contravențională stabilită în decizia A.S.F. de sancționare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.11. La articolul 78, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Entitățile autorizate de A.S.F. în calitate de F.I.A., în conformitate cu prezenta lege și înființate/constituite în baza unor acte normative speciale, funcționează și își desfășoară activitatea în baza prevederilor prezentei legi și a Legii nr. 74/2015, cu modificările și completările ulterioare, și a reglementărilor emise în aplicarea acestora, respectiv în baza actelor normative speciale de înființare/constituire, după caz, precum și în baza Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în măsura în care aceasta din urmă nu contravine prevederilor legilor menționate anterior, respectiv actelor normative primare de constituire/înființare, după caz.  +  Articolul VIILegea nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 420 din 21 aprilie 2021, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Scopul Fondului este de a compensa investitorii, în condițiile prezentei legi și ale reglementărilor A.S.F. în aplicarea prezentei legi, în situația incapacității membrilor Fondului de a returna fondurile bănești și/sau instrumentele financiare datorate sau aparținând investitorilor, care au fost deținute în numele acestora în legătură cu operațiunile de investiții.2. La articolul 3 alineatul (1), literele c) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:c) instituțiile de credit înregistrate în Registrul A.S.F. pentru prestarea operațiunilor de investiții prevăzute la art. 4 alin. (2) pct. 2;d) sucursalele societăților din state terțe autorizate de A.S.F. să furnizeze operațiuni de investiții prevăzute la art. 4 alin. (2) pct. 2 pe teritoriul României.3. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 4(1) Termenii și expresiile utilizate în cuprinsul prezentei legi au semnificația prevăzută în Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare. (2) În sensul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:1. investitor - orice persoană care deține instrumente financiare și/sau încredințează fonduri bănești și/sau instrumente financiare unui participant la Fond, în legătură cu operațiuni de investiții;2. operațiuni de investiții - oricare serviciu sau activitate de investiții, enumerate la art. 3 alin. (1) pct. 65 din Legea nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare, precum și serviciul auxiliar menționat la pct. 1 din secțiunea B - Servicii auxiliare din anexa I a Legii nr. 126/2018, cu modificările și completările ulterioare;3. participant la Fond - oricare dintre entitățile prevăzute la art. 3 alin. (1).4. La articolul 6, literele a) și b) ale alineatului (2) și alineatul (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) returna fondurile bănești aparținând investitorilor și deținute în numele acestora, în legătură cu operațiuni de investiții; b) returna investitorilor orice instrument financiar ce le aparține și este deținut și administrat în numele lor, în legătură cu operațiuni de investiții;.................................................................................................(3) În situația în care unui participant la Fond i se retrage autorizația, iar oricare dintre condițiile prevăzute la alin. (1) este îndeplinită la data retragerii autorizației sau ulterior, Fondul trebuie să asigure compensarea creanței în limita plafonului în vigoare pentru operațiunile de investiții contractate și nedecontate până la momentul retragerii autorizației respective și în termenul prevăzut la art. 8 alin. (5).5. La articolul 10 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) contribuția anuală și/sau contribuția specială datorată de participanții la Fond;6. La articolul 10, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:(6) În cazul în care un participant la Fond are și calitatea de administrator al locului de tranzacționare, suma cotizației plătite de acesta este reprezentată de cea mai mare dintre cele două cotizații.7. La articolul 12, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Modalitatea de determinare și de plată a contribuțiilor participanților se stabilește prin reglementări emise de A.S.F. și proceduri ale Fondului, avizate de A.S.F.8. La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 13(1) Actul prin care se stabilește și se individualizează obligația de plată a sumelor datorate la Fond, întocmit de Fond, constituie titlu de creanță. Titlul de creanță cuprinde suma datorată la Fond de către persoanele care trebuie să plătească sumele datorate și termenul de plată. În cazul cotizațiilor datorate, termenul este cel stabilit la art. 10 alin. (5), iar în cazul celorlalte obligații de plată termenul în care se poate plăti obligația este de maximum 10 zile, termen care curge începând cu data comunicării actului prin care se individualizează obligația de plată.9. La articolul 14, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 14(1) Fondul este administrat de un consiliu de administrație compus din 5 membri:a) doi membri desemnați de către A.S.F., dintre care unul este președintele Consiliului de administrație;b) un membru desemnat de către A.S.F. la propunerea Ministerului Finanțelor;c) un membru desemnat de către A.S.F. dintre reprezentanții propuși de către participanții la Fond din rândul acestora;d) un membru desemnat de către B.N.R.(2) Membrii Consiliului de administrație al Fondului sunt numiți pentru un mandat de 5 ani, prin act administrativ individual emis de către A.S.F., cu excepția membrului desemnat de către B.N.R., care este numit prin ordin al guvernatorului B.N.R., cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 15 și 16.10. La articolul 15, literele a) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins: a) să fie absolvenți de studii universitare de lungă durată cu diplomă de licență sau de studii universitare de scurtă durată cu diplomă de licență și master;.................................................................................................c) să aibă experiență profesională dovedită în domeniul financiar bancar sau nebancar de minimum 8 ani, în cazul absolvenților de studii universitare în domeniul economic sau juridic, sau de minimum 10 ani, în cazul absolvenților de studii universitare în alte domenii.11. La articolul 18, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2) Consiliul de administrație al Fondului poate fi convocat în ședință extraordinară de către președinte, din proprie inițiativă sau la cererea a 3 membri.12. La articolul 26, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Odată cu transmiterea raportărilor, entitățile participante la Fond anexează o declarație pe propria răspundere, sub semnătura reprezentantului legal al acestora sau a persoanei împuternicite în relația cu Fondul, sub sancțiunile prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, pentru infracțiunile de înșelăciune și/sau de fals în declarații, prin care se atestă că datele și/sau informațiile transmise sunt reale, corecte și complete.13. La articolul 30, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 30(1) Un participant la Fond, căruia i s-a solicitat returnarea fondurilor bănești și/sau a instrumentelor financiare aparținând investitorilor și/sau datorate acestora și nu a fost în măsură să își îndeplinească obligațiile conform condițiilor contractuale și legale aplicabile în legătură cu exercitarea de operațiuni de investiții, este obligat să notifice A.S.F. acest fapt în maximum două zile lucrătoare de la data primirii solicitării.14. Mențiunea privind transpunerea legii se modifică și va avea următorul cuprins:Prezenta lege transpune prevederile art. 1 pct. 2, 4 și 7, art. 2, art. 4 alin. (1) și (2), art. 5 alin. (1), art. 6, 9 și 12 și ale anexei nr. 1 din Directiva 97/9/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori, publicată în Jurnalul Oficial al Comunității Europene (JOCE), seria L, nr. 84 din 26 martie 1997.  +  Articolul VIIILa articolul 24 din Legea nr. 244/2022 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 și a Directivei (UE) 2019/1.937, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 din 27 iulie 2022, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru sancțiunile aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 23, persoanele sancționate achită amenda contravențională stabilită în decizia A.S.F. de sancționare în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.  +  Capitolul II Măsuri de prevenire și combatere a publicității și a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F.  +  Articolul IX(1) În cazul în care acțiunea A.S.F., desfășurată în calitate de autoritate relevantă pe piețele de instrumente financiare în sensul Legii nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic, nu a condus la înlăturarea conținutului ilegal din mediul online prevăzut la lit. b) sau în situația în care eliminarea conținutului ilegal din mediul online prevăzut la lit. b) nu este posibilă, iar încălcarea persistă și cauzează prejudicii care nu pot fi evitate prin exercitarea altor competențe disponibile în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern, A.S.F. are competența de a emite acte individuale prin care să solicite:a) Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București să blocheze, în termen de o zi lucrătoare, funcționalitatea domeniului „.ro“ aferent site-ului prin care se pune la dispoziție conținutul menționat la lit. b);b) furnizorilor de rețele și servicii de comunicații electronice, astfel cum sunt definiți la art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare, să blocheze cât mai repede posibil, dar nu mai târziu de 10 zile, accesul la:(i) conținutul site-urilor web ale entităților care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F., prin intermediul cărora se oferă prestarea de servicii și activități cu instrumente financiare, așa cum sunt acestea prevăzute de legislația pieței de capital aplicabilă în domeniul piețelor de instrumente financiare/societăților de administrare a investițiilor/administratorilor de fonduri de investiții alternative/organismelor de plasament colectiv/ furnizorilor de servicii de finanțare participativă;(ii) conținutul site-urilor web prin care se promovează și se face publicitate serviciilor și activităților cu instrumente financiare, așa cum sunt acestea prevăzute în legislația pieței de capital aplicabilă în domeniul piețelor de instrumente financiare/societăților de administrare a investițiilor/administratorilor de fonduri de investiții alternative/organismelor de plasament colectiv/ furnizorilor de servicii de finanțare participativă, oferite de entități care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F.(2) Actul individual prevăzut la alin. (1) conține cel puțin următoarele elemente:a) în cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), datele de identificare a furnizorului de rețele și servicii de comunicații electronice;b) o expunere a motivelor pentru care conținutul vizat nu trebuie să fie accesat de utilizatori;c) o adresă URL (Localizator Uniform de Resurse) exactă și, în cazul în care este necesar, informații suplimentare pentru identificarea conținutului în mediul online;d) indicarea motivelor pentru care acțiunea A.S.F. prevăzută la alin. (1) nu a condus la înlăturarea conținutului ilegal din mediul online sau eliminarea conținutului ilegal din mediul online nu este fezabilă.(3) A.S.F. comunică actele individuale prevăzute la alin. (1) Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București, respectiv furnizorilor de rețele și servicii de comunicații electronice, după caz. (4) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) și ale art. 11 alin. (1) și (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, actele individuale adoptate de A.S.F. potrivit prevederilor alin. (1) pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal.(5) Nerespectarea măsurilor dispuse prin actele individuale prevăzute la alin. (1) de către un furnizor de rețele și servicii de comunicații electronice constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 25.000 lei la 100.000 lei. (6) La sesizarea Autorității de Supraveghere Financiară, însoțită de actul individual prevăzut la alin. (1), dovada comunicării acestuia și a datei comunicării, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare, constată contravenția prevăzută la alin. (5), ca urmare a exercitării activității de control, și dispune sancționarea, după caz. (7) Prevederile art. 137, art. 143 alin. (7), art. 144 și ale art. 144^2 alin. (1)-(5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător în cazul sancționării furnizorilor de rețele și servicii de comunicații electronice potrivit alin. (6).  +  Capitolul III Dispoziții tranzitorii și finale  +  Articolul XS.A.I., A.F.I.A., S.S.I.F., operatorul de piață, contrapartea centrală și depozitarul central, administrate în sistem unitar, care au încheiate cu directorii contracte de mandat cu o durată mai mare de 4 ani sau contracte individuale de muncă, au obligația ca, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, să asigure punerea în aplicare a prevederilor art. II pct. 1 și 2, art. III pct. 2 și ale art. V pct. 4, 5 și 9-11, după caz.  +  Articolul XIS.S.I.F. care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, depășesc limita prevăzută la art. 47^1 alin. (4) din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare, au obligația să ia măsurile necesare în vederea încadrării în această limită în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul XII(1) Până la data adoptării reglementărilor care stabilesc cerințele specifice în temeiul art. 8 alin. (1^4) din Legea nr. 74/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, evaluarea acționarilor care dețin participații calificate în cadrul A.F.I.A. ale cărui acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată se face în conformitate cu prevederile alin. (1^2) al art. 8 din Legea nr. 74/2015, cu modificările și completările uterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(2) Reglementările menționate la art. 8 alin. (1^4) din Legea nr. 74/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, sunt emise în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul XIIILa data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sintagmele „conturi anuale“, respectiv „conturi financiare consolidate/conturi consolidate“ prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, se înlocuiesc cu sintagma „situații financiare anuale“, respectiv „situații financiare anuale consolidate“.  +  Articolul XIVPrezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția:a) prevederilor art. III pct. 8 și 10, art. IV pct. 8-11,13 și 14, art. V pct. 12-22, art. VI pct. 9 și 10, precum și ale art. IX alin. (3)-(6), care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării;b) prevederilor art. IV pct. 6, 7 și 12, care intră în vigoare la 21 decembrie 2024.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    p. Ministrul finanțelor,
    Mihai Diaconu,
    secretar de stat
    p. Ministrul afacerilor externe,
    Luca-Alexandru Niculescu,
    secretar de stat
    Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
    Bogdan-Gruia Ivan
    Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
    Ștefan-Radu Oprea
    București, 21 iunie 2024.Nr. 71.-----