ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 61 din 13 iunie 2024pentru modificarea și completarea Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 14 iunie 2024
Având în vedere dispozițiile art. 1 din Decizia (UE) 2024/210 a Consiliului din 30 decembrie 2023 privind aplicarea integrală a dispozițiilor acquis-ului Schengen în Republica Bulgaria și în România, potrivit cărora „Începând cu 31 martie 2024, controalele asupra persoanelor la frontierele aeriene și maritime interne cu și dintre Bulgaria și România se elimină și dispozițiile acquis-ului Schengen menționate în anexă se aplică Bulgariei și României între ele și în raporturile acestora cu Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Republica Croația, Republica Italiană, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Ungaria, Malta, Regatul Țărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda și Regatul Suediei, precum și cu Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Confederația Elvețiană“,ținând cont de Lista dispozițiilor acquis-ului Schengen în sensul art. 4 alin. (2) din Actul de aderare din 2005, care sunt aplicabile în raporturile României cu statele membre care aplică integral acquis-ul Schengen, precum și cu Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Confederația Elvețiană, anexă la Decizia (UE) 2024/210 a Consiliului, ce conține prevederi din Convenția semnată la Schengen la 19 iunie 1990 de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele comune, precum și acte juridice ale Uniunii Europene și acte de punere în aplicare a acestora, aplicabile României începând cu 31 martie 2024,pornind de la faptul că aderarea României la spațiul Schengen a însemnat eliminarea controalelor la frontierele interne, respectiv a verificărilor efectuate în punctele de trecere a frontierei, acestea fiind trecute prin orice punct de control deschis traficului internațional, fără a mai fi supuse controalelor la frontieră,având în vedere faptul că aplicarea integrală de către România a acquis-ului Schengen a presupus eliminarea, în primă etapă, a controalelor la frontierele interne aeriene și maritime, astfel că persoanele nu mai sunt supuse controalelor la aceste tipuri de frontieră,în condițiile în care este necesară stabilirea unor măsuri care să contribuie la realizarea noilor obligații ce revin autorităților române, având în vedere calitatea României de stat membru care, începând cu 31 martie 2024, aplică integral acquis-ul Schengen,având în vedere existența unui număr ridicat al infracțiunilor comise pentru care în cadrul procedurilor judiciare sau execuțional penale sunt impuse anumite obligații a căror respectare trebuie verificată de către personalul Poliției Române,ținând cont că legislația națională are în vedere utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere în cadrul diferitelor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv pentru urmărirea executării controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauțiune și a arestului la domiciliu, potrivit Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea ordinului provizoriu de protecție și a ordinului de protecție, potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea ordinului european de protecție, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecție, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, respectiv pentru supravegherea electronică la distanță, potrivit Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere necesitatea extinderii obiectului de reglementare al Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare, în sensul permiterii utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică, denumit în continuare SIME, și în cazul supravegherii obligațiilor prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. d) și e) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, potrivit art. 102 alin. (3) din aceeași lege, pentru a crea cadrul legal în vederea operaționalizării SIME în toate situațiile reglementate de legislația penală în care instanțele de judecată pot dispune supravegherea cu astfel de dispozitive,luând în considerare rolul de o importanță deosebită al monitorizării electronice, respectiv de urmărire a modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime și agresori în cazul violenței domestice,ținând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanță de urgență, ar conduce la dificultăți în ceea ce privește o punere în aplicare optimă a prevederilor Legii nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, lipsind de eficiență mecanismele instituite pentru urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime și agresori în cazul violenței domestice, situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în considerarea celor mai sus precizate, se impune adaptarea urgentă a cadrului normativ prevăzut de Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, astfel încât SIME să fie utilizat în cadrul diferitelor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv pentru urmărirea executării controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauțiune și a arestului la domiciliu.Întrucât în contextul aplicării integrale a acquis-ului Schengen, ca urmare a Deciziei (UE) 2024/210 a Consiliului, au fost ridicate controalele asupra persoanelor la frontierele aeriene și maritime interne în raporturile României cu statele membre care aplică integral acquis-ul Schengen, promovarea și adoptarea unei legi pentru modificarea Legii nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, implică o procedură îndelungată, soluție juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului de legiferare, Inspectoratul General al Poliției Române să se afle în imposibilitatea utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică în cadrul procedurilor judiciare sau execuțional penale vizate.Reținându-se că, în cazul în care nu sunt adoptate măsurile propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare cu celeritate, în mod corespunzător, a demersurilor de eficientizare a mecanismelor de verificare a îndeplinirii și respectării de către persoanele supuse anumitor proceduri judiciare sau execuțional penale, existând riscul unor blocaje sau disfuncționalități instituționale, iar aceste elemente vizează interesul public general și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate, care nu suferă amânare, pe calea ordonanței de urgență,întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILegea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 18 mai 2021, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (2), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) aplicării ordinului european de protecție, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecție, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în cadrul procedurilor prevăzute la lit. a) și b);2. La articolul 1 alineatul (2), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) supravegherea executării obligațiilor prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. d) și e) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, potrivit art. 102 alin. (3) din aceeași lege.3. La articolul 1, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Monitorizarea electronică realizată în condițiile alin. (2) lit. f) generează alertele prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. d) și e) în sistemul informatic de creare a semnalărilor dezvoltat de către Direcția Națională de Probațiune, care sunt gestionate de personalul propriu.4. La articolul 2 alineatul (1), literele i) și k) se modifică și vor avea următorul cuprins:i) organ de supraveghere - personal din cadrul Poliției Române cu atribuții de supraveghere în cadrul procedurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d), personal din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor și al unităților subordonate, cu atribuții de supraveghere electronică la distanță pentru procedura prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e), precum și personalul din cadrul Direcției Naționale de Probațiune, cu atribuții de supraveghere electronică pentru procedura prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. f);.................................................................................................k) operator tehnic - personal din cadrul Poliției Române, al Administrației Naționale a Penitenciarelor și al unităților subordonate, precum și personalul din cadrul Direcției Naționale de Probațiune, care exercită atribuții tehnice privind monitorizarea electronică, prevăzute în prezenta lege.5. La articolul 6 alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Inspectoratul General al Poliției Române, Administrația Națională a Penitenciarelor și Direcția Națională de Probațiune:6. La articolul 7 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:d) Direcției Naționale de Probațiune.7. La articolul 15 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:c) prin intermediul unei persoane care poate comunica cu persoana supravegheată sau cu cea protejată, în cazurile în care nu există interpreți sau traducători autorizați disponibili.8. La articolul 18, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Pentru introducerea regulilor de monitorizare care să conducă la generarea alertei de apropiere frontieră, organul de supraveghere și/sau operatorul tehnic configurează distanța față de frontieră în funcție de domiciliu, locul de muncă, reședința sau alte elemente stabilite de organul judiciar.9. La articolul 21 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) alertă de apropiere frontieră, generată ca urmare a constatării prezenței dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată la o distanță mai mică de 30 km de frontiera de stat terestră și pe apă;10. La articolul 21, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) În situația executării măsurii controlului judiciar sau controlului judiciar pe cauțiune, alerta prevăzută la alin. (1) lit. b) este generată numai în ceea ce privește nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 215 alin. (2) lit. a), b), precum și d) cu referire la revenirea în locuința familiei din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare.11. Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 23Ordinea de prioritateÎn situația generării mai multor alerte, sesizarea organelor de ordine publică și a organelor de supraveghere se face respectând următoarea ordine de prioritate: alerta de apropiere, alerta de defecțiune, alerta de părăsire a imobilului, alerta de apropiere frontieră și alerta de depășire a perimetrului.12. După articolul 28 se introduce un nou articol, art. 28^1, cu următorul cuprins: + Articolul 28^1Procedura în cazul alertei de apropiere frontieră(1) În situația generării unei alerte de apropiere frontieră, persoana supravegheată este obligată ca, de îndată, să contacteze telefonic organul de supraveghere și să urmeze instrucțiunile acestuia.(2) Atunci când persoana monitorizată electronic potrivit art. 1 alin. (2) lit. a) are obligația de a nu depăși limita teritorială a României, în situația generării unei alerte de apropiere frontieră are și obligația de a rămâne în locul în care se află.(3) Organele de ordine publică au obligația de a se deplasa în locația indicată cu ocazia primirii datelor de intervenție, pentru depistarea persoanei supravegheate prevăzute la alin. (2).(4) Organul de ordine publică care a depistat persoana supravegheată prevăzută la alin. (2) are obligația de a întocmi un proces-verbal în acest sens.13. La articolul 30, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) În situația generării unei alerte de defecțiune cu ocazia monitorizării electronice realizate în condițiile art. 1 alin. (2) lit. f), persoana supravegheată este obligată să contacteze organul de supraveghere și să urmeze instrucțiunile acestuia.14. Articolul 33 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 33Accesul organului de supraveghere și al organului judiciar la datele de localizareÎn scopul verificării respectării obligațiilor ce revin persoanei supravegheate, organul de supraveghere, precum și organul judiciar care a impus obligația de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere au acces la datele de localizare din SIME.15. La articolul 37, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Datele privind semnalările, precum și datele de localizare se păstrează pentru o perioadă de 2 ani de la momentul încetării monitorizării electronice.16. La articolul 40, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Monitorizarea electronică se aplică, în sistem-pilot, cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b), începând cu data de 1 octombrie 2024 până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025.17. La articolul 40, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Pe perioada funcționării în sistem-pilot, în cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d), se poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, în condițiile hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (2).18. După articolul 41 se introduce un nou articol, art. 41^1, cu următorul cuprins: + Articolul 41^1Norme de aplicareNormele metodologice de aplicare a prezentei legi se aprobă prin hotărâre a Guvernului. + Articolul II(1) De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 30 septembrie 2024, în scopul verificării capacităților de monitorizare electronică și a limitărilor tehnologice ale utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică, în unitățile administrativ-teritoriale prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, cu modificările ulterioare, organul judiciar poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere în cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare.(2) Capacitățile de monitorizare electronică și limitările tehnologice ale utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică se verifică prin utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere mobile suplimentare, asigurate potrivit art. 6 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare.(3) Dispozitivele electronice de supraveghere mobile prevăzute la alin. (2) se distribuie astfel:a) un procent de 10% unităților teritoriale de poliție existente la nivelul municipiului București;b) un procent de 90% unităților teritoriale de poliție existente la nivelul unităților administrativ-teritoriale prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare, cu excepția municipiului București.(4) Dispozitivele electronice de supraveghere distribuite potrivit alin. (3) lit. b) se repartizează în mod egal unităților teritoriale de poliție existente la nivelul unităților administrativ-teritoriale.(5) În perioada monitorizării electronice prevăzută la alin. (1), Comitetul tehnic emite informări potrivit art. 8 alin. (2) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, periodic, în funcție de dinamica utilizării dispozitivelor electronice de supraveghere mobile prevăzute la alin. (2), dar nu mai puțin de o dată pe lună.(6) La aplicarea măsurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, dispuse de organele judiciare, organul de supraveghere verifică posibilitatea realizării monitorizării electronice prin raportare la capacitățile de monitorizare electronică și limitările tehnologice ale utilizării SIME, comunicate prin informările Comitetului tehnic, precum și la încadrarea în numărul de dispozitive electronice de supraveghere distribuite potrivit alin. (3). În cazul în care monitorizarea electronică nu poate fi realizată, organul de supraveghere are obligația de a întocmi un proces-verbal și de a informa despre aceasta organul judiciar competent, pentru a dispune cu privire la modificarea conținutului sau înlăturarea acestei măsuri.(7) Aspectele organizatorice pentru monitorizarea electronică în condițiile alin. (1) se stabilesc în condițiile hotărârii Guvernului prevăzute la art. 40 alin. (2) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare. + Articolul III(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin hotărâre a Guvernului, se va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, cu modificările ulterioare.(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii prevăzute la alin. (1), prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare. + Articolul IVÎn termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Guvernul adoptă hotărârea prevăzută la art. 41^1 din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan VeșteaBucurești, 13 iunie 2024.Nr. 61.-----
EMITENT |
Având în vedere dispozițiile art. 1 din Decizia (UE) 2024/210 a Consiliului din 30 decembrie 2023 privind aplicarea integrală a dispozițiilor acquis-ului Schengen în Republica Bulgaria și în România, potrivit cărora „Începând cu 31 martie 2024, controalele asupra persoanelor la frontierele aeriene și maritime interne cu și dintre Bulgaria și România se elimină și dispozițiile acquis-ului Schengen menționate în anexă se aplică Bulgariei și României între ele și în raporturile acestora cu Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Republica Croația, Republica Italiană, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Ungaria, Malta, Regatul Țărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda și Regatul Suediei, precum și cu Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Confederația Elvețiană“,ținând cont de Lista dispozițiilor acquis-ului Schengen în sensul art. 4 alin. (2) din Actul de aderare din 2005, care sunt aplicabile în raporturile României cu statele membre care aplică integral acquis-ul Schengen, precum și cu Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Confederația Elvețiană, anexă la Decizia (UE) 2024/210 a Consiliului, ce conține prevederi din Convenția semnată la Schengen la 19 iunie 1990 de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptată a controalelor la frontierele comune, precum și acte juridice ale Uniunii Europene și acte de punere în aplicare a acestora, aplicabile României începând cu 31 martie 2024,pornind de la faptul că aderarea României la spațiul Schengen a însemnat eliminarea controalelor la frontierele interne, respectiv a verificărilor efectuate în punctele de trecere a frontierei, acestea fiind trecute prin orice punct de control deschis traficului internațional, fără a mai fi supuse controalelor la frontieră,având în vedere faptul că aplicarea integrală de către România a acquis-ului Schengen a presupus eliminarea, în primă etapă, a controalelor la frontierele interne aeriene și maritime, astfel că persoanele nu mai sunt supuse controalelor la aceste tipuri de frontieră,în condițiile în care este necesară stabilirea unor măsuri care să contribuie la realizarea noilor obligații ce revin autorităților române, având în vedere calitatea României de stat membru care, începând cu 31 martie 2024, aplică integral acquis-ul Schengen,având în vedere existența unui număr ridicat al infracțiunilor comise pentru care în cadrul procedurilor judiciare sau execuțional penale sunt impuse anumite obligații a căror respectare trebuie verificată de către personalul Poliției Române,ținând cont că legislația națională are în vedere utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere în cadrul diferitelor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv pentru urmărirea executării controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauțiune și a arestului la domiciliu, potrivit Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea ordinului provizoriu de protecție și a ordinului de protecție, potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea ordinului european de protecție, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecție, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, respectiv pentru supravegherea electronică la distanță, potrivit Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere necesitatea extinderii obiectului de reglementare al Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare, în sensul permiterii utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică, denumit în continuare SIME, și în cazul supravegherii obligațiilor prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. d) și e) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, potrivit art. 102 alin. (3) din aceeași lege, pentru a crea cadrul legal în vederea operaționalizării SIME în toate situațiile reglementate de legislația penală în care instanțele de judecată pot dispune supravegherea cu astfel de dispozitive,luând în considerare rolul de o importanță deosebită al monitorizării electronice, respectiv de urmărire a modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime și agresori în cazul violenței domestice,ținând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanță de urgență, ar conduce la dificultăți în ceea ce privește o punere în aplicare optimă a prevederilor Legii nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, lipsind de eficiență mecanismele instituite pentru urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime și agresori în cazul violenței domestice, situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în considerarea celor mai sus precizate, se impune adaptarea urgentă a cadrului normativ prevăzut de Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, astfel încât SIME să fie utilizat în cadrul diferitelor proceduri judiciare sau execuțional penale, respectiv pentru urmărirea executării controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauțiune și a arestului la domiciliu.Întrucât în contextul aplicării integrale a acquis-ului Schengen, ca urmare a Deciziei (UE) 2024/210 a Consiliului, au fost ridicate controalele asupra persoanelor la frontierele aeriene și maritime interne în raporturile României cu statele membre care aplică integral acquis-ul Schengen, promovarea și adoptarea unei legi pentru modificarea Legii nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, implică o procedură îndelungată, soluție juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului de legiferare, Inspectoratul General al Poliției Române să se afle în imposibilitatea utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică în cadrul procedurilor judiciare sau execuțional penale vizate.Reținându-se că, în cazul în care nu sunt adoptate măsurile propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare cu celeritate, în mod corespunzător, a demersurilor de eficientizare a mecanismelor de verificare a îndeplinirii și respectării de către persoanele supuse anumitor proceduri judiciare sau execuțional penale, existând riscul unor blocaje sau disfuncționalități instituționale, iar aceste elemente vizează interesul public general și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate, care nu suferă amânare, pe calea ordonanței de urgență,întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILegea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 18 mai 2021, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (2), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) aplicării ordinului european de protecție, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecție, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în cadrul procedurilor prevăzute la lit. a) și b);2. La articolul 1 alineatul (2), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) supravegherea executării obligațiilor prevăzute la art. 101 alin. (2) lit. d) și e) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, potrivit art. 102 alin. (3) din aceeași lege.3. La articolul 1, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Monitorizarea electronică realizată în condițiile alin. (2) lit. f) generează alertele prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. d) și e) în sistemul informatic de creare a semnalărilor dezvoltat de către Direcția Națională de Probațiune, care sunt gestionate de personalul propriu.4. La articolul 2 alineatul (1), literele i) și k) se modifică și vor avea următorul cuprins:i) organ de supraveghere - personal din cadrul Poliției Române cu atribuții de supraveghere în cadrul procedurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d), personal din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor și al unităților subordonate, cu atribuții de supraveghere electronică la distanță pentru procedura prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e), precum și personalul din cadrul Direcției Naționale de Probațiune, cu atribuții de supraveghere electronică pentru procedura prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. f);.................................................................................................k) operator tehnic - personal din cadrul Poliției Române, al Administrației Naționale a Penitenciarelor și al unităților subordonate, precum și personalul din cadrul Direcției Naționale de Probațiune, care exercită atribuții tehnice privind monitorizarea electronică, prevăzute în prezenta lege.5. La articolul 6 alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Inspectoratul General al Poliției Române, Administrația Națională a Penitenciarelor și Direcția Națională de Probațiune:6. La articolul 7 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:d) Direcției Naționale de Probațiune.7. La articolul 15 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:c) prin intermediul unei persoane care poate comunica cu persoana supravegheată sau cu cea protejată, în cazurile în care nu există interpreți sau traducători autorizați disponibili.8. La articolul 18, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Pentru introducerea regulilor de monitorizare care să conducă la generarea alertei de apropiere frontieră, organul de supraveghere și/sau operatorul tehnic configurează distanța față de frontieră în funcție de domiciliu, locul de muncă, reședința sau alte elemente stabilite de organul judiciar.9. La articolul 21 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) alertă de apropiere frontieră, generată ca urmare a constatării prezenței dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată la o distanță mai mică de 30 km de frontiera de stat terestră și pe apă;10. La articolul 21, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) În situația executării măsurii controlului judiciar sau controlului judiciar pe cauțiune, alerta prevăzută la alin. (1) lit. b) este generată numai în ceea ce privește nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 215 alin. (2) lit. a), b), precum și d) cu referire la revenirea în locuința familiei din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare.11. Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 23Ordinea de prioritateÎn situația generării mai multor alerte, sesizarea organelor de ordine publică și a organelor de supraveghere se face respectând următoarea ordine de prioritate: alerta de apropiere, alerta de defecțiune, alerta de părăsire a imobilului, alerta de apropiere frontieră și alerta de depășire a perimetrului.12. După articolul 28 se introduce un nou articol, art. 28^1, cu următorul cuprins: + Articolul 28^1Procedura în cazul alertei de apropiere frontieră(1) În situația generării unei alerte de apropiere frontieră, persoana supravegheată este obligată ca, de îndată, să contacteze telefonic organul de supraveghere și să urmeze instrucțiunile acestuia.(2) Atunci când persoana monitorizată electronic potrivit art. 1 alin. (2) lit. a) are obligația de a nu depăși limita teritorială a României, în situația generării unei alerte de apropiere frontieră are și obligația de a rămâne în locul în care se află.(3) Organele de ordine publică au obligația de a se deplasa în locația indicată cu ocazia primirii datelor de intervenție, pentru depistarea persoanei supravegheate prevăzute la alin. (2).(4) Organul de ordine publică care a depistat persoana supravegheată prevăzută la alin. (2) are obligația de a întocmi un proces-verbal în acest sens.13. La articolul 30, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) În situația generării unei alerte de defecțiune cu ocazia monitorizării electronice realizate în condițiile art. 1 alin. (2) lit. f), persoana supravegheată este obligată să contacteze organul de supraveghere și să urmeze instrucțiunile acestuia.14. Articolul 33 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 33Accesul organului de supraveghere și al organului judiciar la datele de localizareÎn scopul verificării respectării obligațiilor ce revin persoanei supravegheate, organul de supraveghere, precum și organul judiciar care a impus obligația de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere au acces la datele de localizare din SIME.15. La articolul 37, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Datele privind semnalările, precum și datele de localizare se păstrează pentru o perioadă de 2 ani de la momentul încetării monitorizării electronice.16. La articolul 40, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Monitorizarea electronică se aplică, în sistem-pilot, cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b), începând cu data de 1 octombrie 2024 până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025.17. La articolul 40, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Pe perioada funcționării în sistem-pilot, în cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d), se poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, în condițiile hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (2).18. După articolul 41 se introduce un nou articol, art. 41^1, cu următorul cuprins: + Articolul 41^1Norme de aplicareNormele metodologice de aplicare a prezentei legi se aprobă prin hotărâre a Guvernului. + Articolul II(1) De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 30 septembrie 2024, în scopul verificării capacităților de monitorizare electronică și a limitărilor tehnologice ale utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică, în unitățile administrativ-teritoriale prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, cu modificările ulterioare, organul judiciar poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere în cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare.(2) Capacitățile de monitorizare electronică și limitările tehnologice ale utilizării Sistemului informatic de monitorizare electronică se verifică prin utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere mobile suplimentare, asigurate potrivit art. 6 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare.(3) Dispozitivele electronice de supraveghere mobile prevăzute la alin. (2) se distribuie astfel:a) un procent de 10% unităților teritoriale de poliție existente la nivelul municipiului București;b) un procent de 90% unităților teritoriale de poliție existente la nivelul unităților administrativ-teritoriale prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare, cu excepția municipiului București.(4) Dispozitivele electronice de supraveghere distribuite potrivit alin. (3) lit. b) se repartizează în mod egal unităților teritoriale de poliție existente la nivelul unităților administrativ-teritoriale.(5) În perioada monitorizării electronice prevăzută la alin. (1), Comitetul tehnic emite informări potrivit art. 8 alin. (2) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, periodic, în funcție de dinamica utilizării dispozitivelor electronice de supraveghere mobile prevăzute la alin. (2), dar nu mai puțin de o dată pe lună.(6) La aplicarea măsurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare, dispuse de organele judiciare, organul de supraveghere verifică posibilitatea realizării monitorizării electronice prin raportare la capacitățile de monitorizare electronică și limitările tehnologice ale utilizării SIME, comunicate prin informările Comitetului tehnic, precum și la încadrarea în numărul de dispozitive electronice de supraveghere distribuite potrivit alin. (3). În cazul în care monitorizarea electronică nu poate fi realizată, organul de supraveghere are obligația de a întocmi un proces-verbal și de a informa despre aceasta organul judiciar competent, pentru a dispune cu privire la modificarea conținutului sau înlăturarea acestei măsuri.(7) Aspectele organizatorice pentru monitorizarea electronică în condițiile alin. (1) se stabilesc în condițiile hotărârii Guvernului prevăzute la art. 40 alin. (2) din Legea nr. 146/2021, cu modificările ulterioare. + Articolul III(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin hotărâre a Guvernului, se va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, cu modificările ulterioare.(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii prevăzute la alin. (1), prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2022, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare. + Articolul IVÎn termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Guvernul adoptă hotărârea prevăzută la art. 41^1 din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan VeșteaBucurești, 13 iunie 2024.Nr. 61.-----