LISTA din 14 iunie 2023documentelor necesare pentru eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru personalul autorizat de Ministerul Sănătății, altul decât medicii și asistenții medicali, să exercite în mod independent servicii publice conexe actului medical
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 26 iunie 2023



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.992 din 14 iunie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 26 iunie 2023.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Pentru exercitarea în România a serviciilor publice conexe actului medical: tehnică dentară; biologie, biochimie și chimie; fizică medicală; fizioterapie; psihologie clinică, consiliere psihologică, psihoterapie, psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională și psihopedagogie specială; logopedie; sociologie; optică-optometrie; protezare-ortezare; protezare auditivă, terapie vocală, audiologie; nutriție și dietetică este necesară emiterea autorizațiilor de liberă practică pentru desfășurarea serviciilor publice conexe actului medical de către Ministerul Sănătății.(2) Cererea însoțită de documentația necesară pentru emiterea autorizației de liberă practică se depune la direcția de sănătate publică județeană/a municipiului București în a cărei arie de competență se desfășoară sau urmează să se desfășoare serviciile publice conexe actului medical.(3) Direcția de sănătate publică județeană/a municipiului București, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii, analizează documentația atașată acesteia și emite un referat de evaluare, conform modelului prevăzut la anexa nr. 8 la ordin.(4) Referatul de evaluare prevăzut la alin. (3), semnat de persoana responsabilă de evaluarea documentației și de către directorul executiv al direcției de sănătate publică județene/a municipiului București și cererea de emitere a autorizației de liberă practică, al cărei model este prevăzut la anexa nr. 5 la ordin, însoțită de documentația atașată, se transmit electronic Ministerului Sănătății.(5) În termen de 25 de zile lucrătoare de la înregistrarea la nivelul Ministerului Sănătății a documentației prevăzute la alin. (4), structura de specialitate din cadrul acestuia emite autorizația de liberă practică pe care o va transmite, prin poștă, direcției de sănătate publică județene/a municipiului București.(6) Autorizația de liberă practică se eliberează în trei exemplare, din care un exemplar se păstrează la nivelul Ministerului Sănătății de către structura emitentă, un exemplar se atașează documentației depuse la nivelul direcției de sănătate publică județene/a municipiului București unde această documentație se arhivează, iar un exemplar se predă, pe bază de semnătură, solicitantului.(7) În cazul în care din referatul de evaluare rezultă că solicitantul nu îndeplinește condițiile de eliberare a autorizației de liberă practică, în termenul prevăzut la alin. (5), Ministerul Sănătății notifică în acest sens direcția de sănătate publică județeană/a municipiului București care a înaintat referatul.(8) În termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrarea notificării prevăzute la alin. (7), direcția de sănătate publică județeană/a municipiului București va comunica solicitantului, în scris, rezoluția consemnată în notificarea Ministerului Sănătății.(9) În situația în care persoana care solicită avizul de liberă practică își desfășoară activitatea în aria de competență a mai multor direcții de sănătate publică, solicitarea de emitere a autorizației de liberă practică se poate depune la nivelul oricărei direcții de sănătate publică sau a municipiului București în a cărei arie de competență desfășoară sau urmează să desfășoare servicii publice conexe actului medical.(10) Autorizația de liberă practică emisă de Ministerul Sănătății este valabilă pe întreg teritoriul țării.  +  Articolul 2Prin excepție de la prevederile art. 1, organizațiile profesionale legal constituite, cu competență în emiterea documentelor care atestă pregătirea profesională și dreptul de liberă practică pentru membrii organizației, emit autorizații de liberă practică pentru membrii proprii care desfășoară servicii publice conexe actului medical incluse în statutul și competențele organizației.  +  Articolul 3Autorizația de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, emisă conform art. 1, se avizează anual de către direcția de sănătate publică județeană/a municipiului București la nivelul căreia a fost depusă solicitarea de emitere a autorizației de liberă practică.  +  Articolul 4Emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.  +  Capitolul II Documente necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de către Ministerul Sănătății prin direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București  +  Articolul 5(1) Documentele necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru biolog, biochimist și chimist în sistemul sanitar din România sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică;b) copie a documentelor de studii eliberate de o instituție de învățământ superior de profil biochimic, biologic sau chimic, recunoscută de lege;c) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;d) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;e) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;f) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate;g) copia avizului emis de Ordinul Biochimiștilor, Biologilor și Chimiștilor în sistemul sanitar din România.(2) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) lit. b), e), f) și g) se prezintă însoțite de documentele originale și se certifică cu mențiunea „conform cu originalul“ de către persoana din cadrul direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București responsabilă cu evaluarea documentației.  +  Articolul 6(1) Documentele necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru optician-optometrist sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică;b) copii ale documentelor de studii de formare profesională reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în optică-optometrie sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor; (la 19-06-2024, Punctul (i) , Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.519 din 13 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 570 din 19 iunie 2024 ) sau(ii) certificat de calificare profesională, emis de o unitate de formare specifică acreditată, cu durată de minimum 2.200 de ore/nivel de calificare 5 sau 6, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau(iii) certificat de perfecționare/specializare de minimum 720 de ore/nivel de calificare 3, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 7 ani, atestată prin adeverință de salariat;c) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;d) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;e) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;f) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.(2) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) lit. b), e) și f) se prezintă însoțite de documentele originale și se certifică cu mențiunea „conform cu originalul“ de către persoana din cadrul direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București responsabilă cu evaluarea documentației  +  Articolul 7(1) Documentele necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru tehnician protezare și ortezare sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică;b) copii ale documentelor de studii de formare profesională reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de protezare-ortezare sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de protezare-ortezare/diplomă de absolvire a studiilor medii eliberată de o instituție de învățământ mediu acreditată prin care se atestă formarea în profesia de protezare-ortezare/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în protezare-ortezare sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor; (la 19-06-2024, Punctul (i) , Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.519 din 13 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 570 din 19 iunie 2024 ) sau(ii) certificat de calificare profesională, emis de o unitate de formare specifică acreditată, cu durată de minimum 2.200 de ore/nivel de calificare 5 sau 6, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat sau superior;sau(iii) certificat de perfecționare/specializare de minimum 720 de ore/nivel de calificare 3, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 7 ani, atestată prin adeverință de salariat;c) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;d) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;e) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;f) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.(2) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) lit. b), e) și f) se prezintă însoțite de documentele originale și se certifică cu mențiunea „conform cu originalul“ de către persoana din cadrul direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București responsabilă cu evaluarea documentației.  +  Articolul 8(1) Documentele necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de audiolog sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică;b) document de studii superioare specifice de lungă durată (diplomă de absolvire/diplomă de licență/master) în domeniile:(i) specializarea de audiologie și protezare auditivă - în cadrul universităților de medicină (facultatea de medicină sau facultatea de bioinginerie) - 3 ani;(ii) colegiul de audiologie și protezare auditivă - în cadrul universităților de medicină - 3 ani;c) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;d) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;e) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;f) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.(2) Documentele necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de tehnician protezare auditivă și tehnician acustician-audioprotezist sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică;b) copii ale documentelor de studii de formare profesională reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist/diplomă de absolvire a studiilor medii eliberată de o instituție de învățământ mediu acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor; (la 19-06-2024, Punctul (i) , Litera b) , Alineatul (2) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 3.519 din 13 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 570 din 19 iunie 2024 ) sau(ii) certificat de calificare profesională cu durată de minimum 2.200 de ore/nivel de calificare 5 sau 6, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau(iii) certificat de perfecționare/specializare de minimum 720 de ore/nivel de calificare 3, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 7 ani, atestată prin adeverință de salariat;c) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;d) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;e) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;f) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.(3) Documentele necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de terapeut vocal sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică;b) copii ale documentelor de studii superioare de lungă durată (diplomă de absolvire/diplomă de licență), emise de:(i) facultatea de psihopedagogie specială;(ii) facultatea de medicină generală;(iii) facultatea de muzică - secția pedagogie muzicală, canto;c) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;d) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;e) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;f) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.(4) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1)-(3) lit. b), e) și f) se prezintă însoțite de documentele originale și se certifică cu mențiunea „conform cu originalul“ de către persoana din cadrul direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București responsabilă cu evaluarea documentației.  +  Articolul 9(1) Documentele necesare pentru emiterea autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical pentru fizician medical și sociolog medical sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de liberă practică;b) copii ale documentelor de studii eliberate de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesia fizician (licență în fizică) sau sociolog (licență în sociologie), precum diplomă de licență sau adeverință de absolvire a studiilor universitare;c) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;d) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;e) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;f) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.(2) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) lit. b), e) și f) se prezintă însoțite de documentele originale și se certifică cu mențiunea „conform cu originalul“ de către persoana din cadrul direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București responsabilă cu evaluarea documentației.  +  Capitolul III Documente necesare pentru avizarea anuală a autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical  +  Articolul 10(1) Documentele necesare pentru avizarea anuală a autorizației de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical sunt următoarele:a) cerere pentru avizarea autorizației de liberă practică;b) autorizația de liberă practică, în original;c) fișa de aptitudine emisă de medicul de medicina muncii, în original, pentru confirmarea aptitudinii în exercitarea profesiei;d) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz, a titularului autorizației de liberă practică.(2) Documentația pentru avizarea anuală prevăzută la alin. (1) se depune la sediul direcțiilor de sănătate publică județene/a municipiului București cu minimum 30 de zile înainte de expirarea valabilității autorizației de liberă practică.(3) Termenul de soluționare a cererii prevăzute la alin. (1) este de maximum 30 de zile de la data înregistrării acesteia.(4) Viza anuală/Avizul anual se acordă sub formă de ștampilă aplicată pe versoul autorizației de liberă practică, în care se vor include: numărul de înregistrare a cererii, data avizării, valabilitate, semnătura directorului executiv.(5) Valabilitatea avizului anual este de 12 luni de la data acordării.  +  Articolul 11(1) Documentele necesare pentru reînnoirea autorizațiilor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical de biologie, biochimie și chimie; fizică medicală; sociologie; optică -optometrie; protezare-ortezare; protezare auditivă, audiologie, terapie vocală, sunt:a) cerere pentru reînnoirea autorizației de liberă practică;b) autorizația de liberă practică, în original;c) copie de pe documentul care atestă formarea profesională care a stat la baza emiterii autorizației inițiale de liberă practică, precum diplomă/certificat de absolvire/certificat de calificare;d) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;e) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și de medicina muncii, în original;f) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;g) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii/formare profesională, prevăzut la lit. c), nu mai coincide cu cel din actul de identitate;h) adeverință de salariat emisă de o unitate autorizată sanitar.(2) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) lit. c), f) și g) se prezintă însoțite de documentele originale și se certifică cu mențiunea „conform cu originalul“ de către persoana din cadrul direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București responsabilă cu evaluarea documentației. (la 27-03-2024, Lista a fost modificată de Punctul 22. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.522 din 21 martie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 261 din 27 martie 2024 )