LEGE nr. 146 din 21 mai 2024pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare de pașapoarte și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor
EMITENT
  • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 22 mai 2024



    Parlamentul României adoptă prezenta lege.  +  Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare de pașapoarte și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:
    ORDONANȚĂ
    privind înființarea, organizarea și funcționarea Direcției generale
    de pașapoarte, serviciilor publice comunitare de pașapoarte,
    Direcției generale permise de conducere și înmatriculări și serviciilor
    publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor
    2. Capitolul I se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală de pașapoarte și Direcția generală permise de conducere și înmatriculări, asigură punerea în aplicare, într-o concepție unitară, a legislației în vigoare în domeniul pașapoartelor simple, respectiv în domeniul permiselor de conducere și al certificatelor de înmatriculare, precum și a programelor de reformă privind apropierea administrației publice de cetățean.  +  Articolul 2(1) Serviciile publice comunitare de pașapoarte și serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, denumite în continuare servicii publice comunitare, se organizează în cadrul instituțiilor prefectului.(2) Serviciile publice comunitare asigură emiterea, eliberarea și evidența pașapoartelor simple, respectiv a permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare a vehiculelor și plăcilor cu numere de înmatriculare.  +  Articolul 3(1) Direcția generală de pașapoarte, respectiv Direcția generală permise de conducere și înmatriculări din cadrul Ministerului Afacerilor Interne asigură coordonarea și controlul metodologic al serviciilor publice comunitare.(2) Direcțiile prevăzute la alin. (1) și serviciile publice comunitare cooperează cu alte instituții abilitate din domeniul ordinii publice, securității și apărării naționale, conform legii.3. După capitolul I se introduce un nou capitol, capitolul I^1 „Direcția generală de pașapoarte“, alcătuit din art. 4-4^5, cu următorul cuprins:  +  Capitolul I^1 Direcția generală de pașapoarte  +  Articolul 4(1) Direcția generală de pașapoarte este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, care funcționează în subordinea Ministerului Afacerilor Interne și care exercită competențele conferite de lege cu privire la coordonarea și controlul activității de emitere, eliberare și evidență a pașapoartelor simple.(2) Sediul Direcției generale de pașapoarte din cadrul Ministerului Afacerilor Interne este în municipiul București.  +  Articolul 4^1(1) Direcția generală de pașapoarte este autoritate publică centrală de prelucrare automată a datelor și valorificare a informațiilor prin proceduri informatice, care exercită următoarele atribuții principale:a) coordonează și controlează activitatea de emitere, eliberare și evidență a pașapoartelor simple, desfășurată, în condițiile legii, de serviciile publice comunitare de pașapoarte;b) elaborează proiecte de acte normative sau, după caz, colaborează la elaborarea proiectelor de acte normative, în vederea perfecționării prevederilor legale în domeniu, în acord cu reglementările europene și internaționale incidente;c) constituie, administrează, valorifică și actualizează Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, denumit în continuare RNEPS, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare, inclusiv a celor privind protecția datelor cu caracter personal;d) administrează Sistemul național informatic de evidență a pașapoartelor simple;e) personalizează, prin Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice, pașapoartele simple electronice, pașapoartele diplomatice electronice, pașapoartele de serviciu electronice, cărțile electronice de identitate, precum și alte documente, în condițiile legii;f) coordonează activitățile privind aplicarea măsurilor de limitare a exercitării dreptului la liberă circulație în străinătate a cetățenilor români, în conformitate cu prevederile legale;g) îndeplinește funcția de autoritate națională de certificare pentru semnătură și de autoritate națională de certificare pentru verificare și cooperează cu instituții similare ale statelor membre ale Uniunii Europene, în calitate de punct național unic de contact, și cu Organizația Aviației Civile Internaționale, în calitate de operator al directorului național de chei publice, în vederea asigurării securității documentelor de călătorie electronice, prin garantarea autenticității și integrității datelor și creșterea nivelului de interoperabilitate a sistemelor de validare;h) stabilește și actualizează, cu consultarea Companiei Naționale «Imprimeria Națională» - S.A., elementele de securitate cuprinse în pașapoartele simple, în acord cu reglementările europene și internaționale în materie;i) atestă, în condițiile legii, calitatea de cetățean român;j) efectuează verificări în evidența pașapoartelor, la solicitarea justificată a Ministerului Afacerilor Externe sau a misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României, cu privire la minorii de cetățenie română neînsoțiți sau supuși unor măsuri de protecție instituțională în străinătate, cetățenii români accidentați, spitalizați, decedați, aflați în situații care le pot pune în pericol viața, integritatea corporală sau sănătatea sau care au încălcat legile statelor în care au călătorit, în scopul identificării ori, după caz, al informării familiei sau reprezentantului legal cu privire la situația de dificultate în care se află cetățeanul român în străinătate;k) constituie și gestionează, împreună cu Compania Națională «Imprimeria Națională» - S.A., infrastructura necesară automatizării proceselor de verificare a încasării sumei reprezentând contravaloarea pașapoartelor simple, respectiv de restituire a acesteia în situațiile în care a fost achitată eronat sau serviciul aferent nu a fost prestat;l) asigură, pe măsura operaționalizării infrastructurii necesare, prestarea de servicii publice electronice, în condițiile legii;m) desfășoară unele activități de resurse umane pentru serviciile publice comunitare de pașapoarte, conform atribuțiilor și în limita competențelor stabilite în domeniul resurselor umane prin acte normative incidente.(2) Direcția generală de pașapoarte îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege.  +  Articolul 4^2Materiile prime, tipăriturile speciale și echipamentele utilizate în activitatea de emitere, eliberare și evidență a pașapoartelor simple se asigură de Direcția generală de pașapoarte, conform contractelor încheiate în acest scop.  +  Articolul 4^3(1) RNEPS, prevăzut la art. 4^1 alin. (1) lit. c), cuprinde evidențe și înregistrări ale datelor cu caracter personal, precum și alte date obținute ca urmare a exercitării competențelor, potrivit legii.(2) Datele cuprinse în RNEPS sunt prelucrate în următoarele scopuri:a) emiterea, eliberarea și evidența pașapoartelor simple;b) evidența persoanelor cărora li s-a eliberat pașaport cu menționarea domiciliului în străinătate;c) atestarea, în condițiile legii, a calității de cetățean român;d) identificarea cetățenilor români aflați în situații de dificultate în străinătate și informarea familiei sau reprezentantului legal al acestora.(3) Datele prevăzute la alin. (1) nu pot fi prelucrate în alte scopuri decât cele prevăzute la alin. (2), cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege și numai dacă sunt asigurate garanțiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.(4) RNEPS este format din Sistemul național informatic de evidență a pașapoartelor simple și din evidența manuală a persoanelor care au solicitat/pentru care s-a solicitat eliberarea documentelor de călătorie românești sau față de care s-au dispus măsuri de limitare a exercitării dreptului la libera circulație în străinătate ori care s-au aflat în situații de dificultate în străinătate, precum și a persoanelor cărora li s-a aprobat cererea de acordare/redobândire/renunțare la cetățenia română ori cărora li s-a retras cetățenia română sau care au solicitat acordarea vizelor de ieșire din țară/acordarea dreptului de ședere pe teritoriul României.(5) Sistemul național informatic de evidență a pașapoartelor simple conține următoarele evidențe informatizate:a) evidența persoanelor care au solicitat/pentru care s-a solicitat eliberarea pașapoartelor simple;b) evidența persoanelor față de care s-au dispus măsuri de limitare a exercitării dreptului la libera circulație în străinătate;c) evidența persoanelor care s-au aflat în situațiile de dificultate în străinătate, prevăzute la art. 4^1 alin. (1) lit. j);d) evidența persoanelor cărora li s-a aprobat cererea de acordare, redobândire sau renunțare la cetățenia română ori cărora li s-a retras cetățenia română.(6) În vederea realizării scopurilor prevăzute la alin. (2), serviciile publice comunitare de pașapoarte și Direcția generală de pașapoarte înscriu în RNEPS următoarele date cu caracter personal:a) date privind pașapoartele emise: numărul, tipul, data și locul eliberării, autoritatea emitentă, perioada de valabilitate, anularea, pierderea, recuperarea, rebutarea, deteriorarea, furtul, retragerea;b) numele și numele anterior;c) date de identificare privind membrii de familie sau, după caz, reprezentanții legali/convenționali;d) sexul;e) data și locul nașterii;f) date privind cetățenia;g) semnătura;h) seria și numărul documentelor care atestă starea civilă și, respectiv, mențiunile înscrise în cuprinsul acestora, potrivit legii;i) datele cuprinse în documentele care fac dovada dreptului de ședere în străinătate, potrivit legii;j) culoarea ochilor și înălțimea;k) date privind starea de sănătate, în situația persoanelor prevăzute la art. 4^1 alin. (1) lit. j), după caz, a minorilor care au solicitat/pentru care s-a solicitat eliberarea unui pașaport simplu temporar în vederea deplasării în străinătate pentru a urma un tratament medical, precum și a persoanelor majore care au solicitat/pentru care s-a solicitat, din motive de sănătate, eliberarea unui pașaport simplu temporar, în condițiile Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, cu modificările și completările ulterioare;l) numărul de telefon și/sau adresa de poștă electronică, în funcție de opțiunea persoanei;m) adresa de domiciliu/reședință;n) profesia;o) imaginea facială și impresiunile digitale;p) codul numeric personal;q) seria și numărul actului de identitate românesc sau ale documentului de identitate străin;r) date referitoare la adopție din documente privind încredințarea în vederea adopției/încuviințarea adopției;s) numărul permisului de conducere, după caz.(7) Termenul de stocare a datelor cu caracter personal din RNEPS se stabilește în funcție de scopurile prevăzute la alin. (2) și este prevăzut în nomenclatorul arhivistic aprobat la nivelul Direcției generale de pașapoarte, în conformitate cu dispozițiile Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(8) RNEPS se actualizează cu următoarele date, comunicate, în condițiile legii, de autoritățile competente, respectiv Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Ministerul Afacerilor Externe, organele judiciare, direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului:a) date privind cetățenia: numărul documentului care atestă parcurgerea procedurii de acordare/redobândire/retragere a cetățeniei române și, respectiv, renunțare la această calitate;b) date din certificatul de cetățenie/adeverința de pierdere a cetățeniei române: autoritatea emitentă, data depunerii jurământului de credință față de România, data pierderii cetățeniei;c) date privind săvârșirea de infracțiuni;d) date privind condamnări penale/măsuri de siguranță/ măsuri preventive/măsuri educative, dispuse de autoritățile/ organele competente;e) date privind ocrotirea persoanei fizice și măsurile de protecție specială a copilului.(9) În calitate de creator și deținător de arhivă, Direcția generală de pașapoarte gestionează dosare de pașapoarte, al căror regim juridic este guvernat de dispozițiile Legii nr. 16/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, constituite pe principiul familiei, începând cu anul 1949, acestea cuprinzând acte oficiale sau particulare, cereri, memorii, petiții, dovezi, declarații, adeverințe și alte documente realizate în decursul timpului, în legătură cu regimul pașapoartelor, al călătoriilor în străinătate efectuate de cetățenii români, regimul străinilor în România și probleme de cetățenie. (10) Direcția generală de pașapoarte și serviciile publice comunitare de pașapoarte furnizează date din RNEPS, la solicitarea justificată a persoanelor fizice sau juridice/entităților îndreptățite, a instituțiilor ori autorităților publice, în cadrul unor acțiuni de interes public reglementate prin acte normative sau în vederea îndeplinirii unor obligații legale, cu respectarea principiilor proporționalității și necesității și cu asigurarea tuturor garanțiilor adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor vizate, în conformitate cu dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal.(11) Direcția generală de pașapoarte furnizează date din Sistemul național informatic de evidență a pașapoartelor simple în Sistemul informatic național de semnalări, potrivit legislației speciale.  +  Articolul 4^4(1) Prelucrările de date cu caracter personal efectuate de Direcția generală de pașapoarte și serviciile publice comunitare de pașapoarte se realizează cu respectarea prevederilor legale aplicabile în domeniul protecției persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.(2) Direcția generală de pașapoarte și instituțiile prefectului pentru serviciile publice comunitare de pașapoarte sunt operatori de date cu caracter personal pentru prelucrările efectuate în scopurile prevăzute la art. 4^3 alin. (2).  +  Articolul 4^5(1) Organigrama, statul de organizare, precum și regulamentul de organizare și funcționare ale Direcției generale de pașapoarte se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne.(2) Coordonarea Direcției generale de pașapoarte în cadrul Ministerului Afacerilor Interne se stabilește prin ordin al ministrului afacerilor interne.(3) Direcția generală de pașapoarte este condusă de un director general, care are calitatea de ordonator de credite, ajutat de unul sau mai mulți directori generali adjuncți, numiți prin ordin al ministrului afacerilor interne.(4) Posturile necesare funcționării Direcției generale de pașapoarte se asigură din cele aprobate, conform legii, pentru Ministerul Afacerilor Interne.4. Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 5Serviciile publice comunitare de pașapoarte sunt constituite în cadrul aparatului propriu al instituțiilor prefectului.5. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7(1) Modul de organizare și funcționare a serviciilor publice comunitare de pașapoarte în cadrul instituțiilor prefectului se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne.(2) Prefectul aprobă prin ordin, cu avizul Direcției generale de pașapoarte, structura organizatorică a serviciului public comunitar, numărul de posturi, în limita numărului maxim de posturi stabilit anual pentru instituția prefectului de către Ministerul Afacerilor Interne, precum și statul de funcții, în condițiile legii.6. Capitolele III și III^1 se abrogă.7. La articolul 11^4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 11^4(1) Direcția generală permise de conducere și înmatriculări este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, care funcționează în subordinea Ministerului Afacerilor Interne și care exercită competențele ce îi sunt date prin lege cu privire la organizarea și coordonarea activității de evidență și eliberare a permiselor de conducere, a certificatelor de înmatriculare și a plăcilor cu numere de înmatriculare.8. La articolul 11^5 alineatul (1), litera p) se modifică și va avea următorul cuprins:p) desfășoară unele activități de resurse umane pentru serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, conform atribuțiilor și în limita competențelor stabilite în domeniul resurselor umane prin acte normative incidente.9. La articolul 11^7, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Posturile necesare funcționării Direcției generale permise de conducere și înmatriculări se asigură din cele aprobate, conform legii, pentru Ministerul Afacerilor Interne.10. După capitolul III^2 se introduce un nou capitol, capitolul III^3 „Organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor“, alcătuit din art. 11^8-11^10, cu următorul cuprins:  +  Capitolul III^3 Organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor  +  Articolul 11^8Serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor sunt constituite în cadrul aparatului propriu al instituțiilor prefectului.  +  Articolul 11^9(1) Serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor au următoarele atribuții principale:a) utilizează, actualizează și valorifică Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate;b) organizează examenele pentru obținerea permiselor de conducere, în condițiile legii;c) eliberează permisele de conducere și certificatele de înmatriculare care nu au fost livrate direct la domiciliile/sediile solicitanților, precum și plăcile cu numere de înmatriculare și asigură emiterea și eliberarea autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor, potrivit actelor normative în vigoare;d) soluționează cererile pentru eliberarea permiselor de conducere, a certificatelor de înmatriculare și a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule rutiere, în condițiile legii;e) prelucrează, în condițiile legii, date referitoare la persoană și vehicul, inclusiv prin mijloace automatizate, pe care le valorifică prin proceduri informatice pentru realizarea operațiunilor de înmatriculare, radiere, autorizare pentru circulație provizorie a vehiculelor, precum și de eliberare permise de conducere sau examinare a candidaților pentru obținerea permisului de conducere, cu luarea măsurilor necesare privind asigurarea confidențialității și protecției acestor date;f) gestionează resursele materiale și de dotare necesare activității proprii;g) asigură crearea conturilor de utilizator pe pagina de internet a Direcției generale permise de conducere și înmatriculări, pentru identificarea persoanelor fizice/juridice care depun cereri online și/sau utilizează aplicațiile informatice disponibile pe aceasta, aferente activităților de eliberare/obținere a permiselor de conducere și înmatriculare a vehiculelor;h) furnizează, în condițiile legii, datele de identificare a persoanei, prevăzute la art. 11 alin. (12) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și datele de identificare a vehiculului, solicitate de autorități și instituții publice, operatori economici și de alte persoane juridice.(2) Serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor îndeplinesc și alte atribuții stabilite prin reglementări legale.(3) În exercitarea atribuțiilor legale specifice, serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor cooperează cu serviciile publice comunitare de pașapoarte, cu cele locale și județene de evidență a persoanelor, cu serviciul public comunitar de evidență a persoanelor al municipiului București, precum și cu unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.  +  Articolul 11^10(1) Modul de organizare și funcționare a serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor în cadrul instituțiilor prefectului se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne.(2) Prefectul aprobă prin ordin, cu avizul Direcției generale permise de conducere și înmatriculări, structura organizatorică a serviciului public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, numărul de posturi, în limita numărului maxim de posturi stabilit anual pentru instituția prefectului de către Ministerul Afacerilor Interne, precum și statul de funcții, în condițiile legii.11. La articolul 15, alineatul (3) se abrogă.12. Articolul 15^1 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 15^1(1) Personalul Direcției generale de pașapoarte și al serviciilor publice comunitare de pașapoarte este constituit din polițiști și personal contractual.(2) Încadrarea și eliberarea din funcție a personalului serviciilor publice comunitare se efectuează prin ordin al prefectului, în condițiile legii, cu avizul Direcției generale de pașapoarte.(3) Drepturile personalului Direcției generale de pașapoarte se asigură prin bugetul acestei direcții, de la capitolul 61.01 «Ordine Publică și Siguranță Națională», iar drepturile personalului serviciilor publice comunitare de pașapoarte se asigură prin bugetul instituțiilor prefectului în cadrul cărora acestea funcționează, de la capitolul 61.01 «Ordine Publică și Siguranță Națională13. Articolul 15^2 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 15^2(1) Personalul Direcției generale permise de conducere și înmatriculări și al serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor este constituit din polițiști și personal contractual.(2) Încadrarea și eliberarea din funcție a personalului serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor se efectuează prin ordin al prefectului, în condițiile legii, cu avizul Direcției generale permise de conducere și înmatriculări.(3) Drepturile personalului Direcției generale permise de conducere și înmatriculări se asigură prin bugetul acestei direcții, de la capitolul 61.01 «Ordine Publică și Siguranță Națională», iar drepturile personalului atelierelor de confecționare a plăcilor cu numărul de înmatriculare se asigură prin bugetul acestei direcții, de la capitolul 61.10 «Ordine Publică și Siguranță Națională». Drepturile personalului serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor se asigură prin bugetul instituțiilor prefectului în cadrul cărora acestea funcționează, de la capitolul 61.01 «Ordine Publică și Siguranță Națională
     +  Articolul IIÎn termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, adoptă, prin hotărâre, normele privind accesul la propriul dosar de pașapoarte, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
    p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
    VASILE-DANIEL SUCIU
    p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
    SORIN-MIHAI CÎMPEANU
    București, 21 mai 2024.Nr. 146.-----