ORDIN nr. 186 din 10 mai 2024pentru modificarea Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condițiilor și altor cerințe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervențiile aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, începând cu anul 2024
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 441 din 14 mai 2024



    Având în vedere Referatul de aprobare nr. 141.752/2024 al Direcției generale dezvoltare rurală Autoritate de management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală, în calitate de Autoritate de management pentru Planul strategic PAC 2023-2027, și al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură;în baza prevederilor:– Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 și (UE) nr. 1.307/2013;– Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013;– Hotărârii Guvernului nr. 1.570/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor programului național de dezvoltare rurală cofinanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;– Planului strategic PAC 2023-2027 al României în vederea unui sprijin din partea Uniunii finanțat de Fondul european de garantare agricolă și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor:– art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare; – art. 9 alin. (5) și (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite următorul ordin:  +  Articolul IOrdinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condițiilor și altor cerințe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervențiile aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 și 241 bis din 21 martie 2024, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 35 alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:c) în cazul în care tânărul fermier se stabilește la conducerea exploatației după data-limită de depunere a cererii, prin transfer de la un alt tânăr fermier care îndeplinește condițiile de eligibilitate pentru acordarea sprijinului, perioada de maximum 5 ani începe cu anul transferului.2. La articolul 83 alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:d) dovedesc valorificarea pe bază de contract de vânzare, însoțit de factura/facturile de livrare a producției și/sau bonul fiscal și/sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, a unei producții minime anuale de 1.300 kg boabe soia/ha, recoltată la maturitate, către unități de procesare autorizate/înregistrate la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor; și/sau fac dovada utilizării acesteia în consumul propriu la nivelul fermei pentru hrana animalelor deținute, înscrise în BND, și/sau a păsărilor, situație în care prezintă dovada că la nivelul fermei dețin animale, respectiv păsări; și/sau fac dovada utilizării acesteia la nivelul fermei pentru procesare în vederea obținerii produselor derivate, situație în care fermierul prezintă dovada calității de procesator; și/sau fac dovada valorificării pe bază de contract de vânzare a mărfii. În cazul loturilor semincere, fac dovada livrării către menținătorul sau deținătorul soiului a cantității minime de 1.300 kg/ha sămânță, pe bază de aviz de expediție; și/sau cantitatea minimă de 1.300 kg/ha se livrează către terții ale căror exploatații sunt situate pe teritoriul național, pe bază de factură și/sau bon fiscal și/sau pe baza filei/filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;3. La anexa nr. 2 „Lista speciilor de plante utilizate ca iarbă sau alte plante furajere erbacee ce se pot regăsi pe terenurile arabile“, numărul curent 1 va avea următorul cuprins:
    Nr. crt.Denumirea popularăDenumirea științifică
    1Porumb furajer/pentru silozZea mays
    4. Anexa nr. 5 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.5. Anexa nr. 19 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
     +  Articolul IIAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IIICererile de plată depuse până la data intrării în vigoare a prezentului ordin pot fi modificate potrivit prevederilor acestuia, dacă este cazul, până la data de 7 iunie 2024, prevăzută la art. 2 alin. (2) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 127/2024 privind aprobarea formularului-tip al cererii de plată pentru anul 2024.  +  Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Adrian Pintea,
    secretar de stat
    București, 10 mai 2024.Nr. 186.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 106/2024) Stema României ROMÂNIA
    Stema unității administrativ-teritoriale
    JUDEȚUL ………….^1)PRIMARUL ……………^2)……………^3)
    ADEVERINȚĂ
    Prin prezenta adeverință se atestă faptul că …………….., având …………..^4), figurează pe anul …………………., înregistrat(ă) la nr. de rol nominal unic ………….^5), precum și înscris(ă) în registrul agricol tipul …………….. vol. …………….., poziția nr. …….., satul ………….., str. …………… nr. ………….^6)– Capitolul II b): Identificarea pe parcele a terenurilor aflate în proprietate^8)
    Suprafața Categoria de folosință Nr. bloc fizic
    haari
    …………
    Perioada de pășunat^7) ……………
    – Capitolul III: Modul de utilizare a suprafețelor agricole situate pe raza localității^8)
    Cod rândhaariCod rândhaari
    Suprafața agricolă în proprietate = cap. II lit. a)^8) Terenuri aflate în proprietate, cod 10, coloanele 2, 5, 8, 11, 1401,Suprafața agricolă dată (cod 10 + ……….. + 15)09,
    Suprafața agricolă primită (cod 03 + ... + 08)02,- în arendă10,
    - în arendă03,- în parte11,
    - în parte04,- cu titlu gratuit 12,
    - cu titlu gratuit05,- în concesiune13,
    - în concesiune06,- în asociere 14,
    - în asociere07,- sub alte forme15,
    - sub alte forme08,din rândul 09 - la unități cu personalitate juridică16 ,
    ,Suprafața agricolă utilizată (cod 01 + 02 – 09)17,
    Prezenta adeverință s-a eliberat cu respectarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor și adeverințelor de către autoritățile publice centrale și locale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 223/2002, fiind necesară pentru depunerea cererii de plată în anul .......... .
    Primarul,.........................^2)(prenumele și numele)L.S.Inspector cu atribuții în domeniul administrării impozitelor și taxelor locale^5),.................................................................(prenumele și numele)
    Secretarul,........................^2)(prenumele și numele)Inspector cu atribuții privind completarea, ținerea la zi și centralizarea datelor din registrele agricole^6),.................................................................(prenumele și numele)
    NOTĂ: Eliberarea adeverinței nu se condiționează de plata impozitelor și taxelor locale.^1) Se înscrie denumirea județului.^2) Se înscrie categoria unității administrativ-teritoriale.^3) Se înscrie denumirea unității administrativ-teritoriale.^4) Se înscrie codul numeric personal, respectiv codul de identificare fiscală, codul de înregistrare fiscală, numărul de identificare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.^5) Se înscrie numărul de rol nominal unic de către persoana cu atribuții în domeniul administrării impozitelor și taxelor locale.^6) Se înscriu datele corespunzătoare de către persoana cu atribuții privind completarea, ținerea la zi și centralizarea datelor din registrele agricole.^7) În cazul categoriei de folosință „pajiști permanente“ (pășuni + fânețe) se completează obligatoriu perioada de pășunat aprobată pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare.^8) Conform anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 985/2019 privind registrul agricol pentru perioada 2020-2024.
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 19 la Ordinul nr. 106/2024)
    - Model -
    Caiet de pășunat pentru ecoschema PD-27
    NOTĂ:Acest caiet:– trebuie să fie disponibil în caz de control;– trebuie completat pentru fiecare cod ANSVSA cu înregistrări zilnice, la nivel de parcelă;– trebuie păstrat pe toată perioada de desfășurare a angajamentului;– trebuie să se poată completa pe hârtie sau în format electronic (recomandat în format Excel).^(1) Caietele de pășunat se completează zilnic (pentru perioada de pășunat care trebuie să acopere minimum 120 de zile care să acopere cel puțin perioada mai-septembrie) și se depun anual pentru fiecare beneficiar^(2) Caietul de pășunat se va completa pentru fiecare exploatație cu RO ANSVSA (cod temporar/tabără de vară) amplasată pe pășune. ^(3) Cumulat pentru toate codurile de cultură pentru suprafețe pășunate pe pajiști permanente (codurile 603-606, 609, 610, 612, 617, 660, 663, 671 cu subcoduri) și pe pajiști temporare (codul 450).^(4) Din cererea de plată sau din documentul de modificare a cererii.^(5) Calculate prin aplicarea coeficienților de conversie (coloana 6.2 = coloana 6.1 x 0,4; coloana 6.4 = coloana 6.3 x 0,6; coloana 6.6 = coloana 6.5)^(6) Cumulat coloana 6 (6.2 + 6.4 + 6.6).^(7) Se însumează suprafețele (coloana 3) și efectivele (coloana 7).^(8) Numărul zilei de pășunat din anul de angajament (de la 1 la „n“, unde „n“ este minimum 120).^(9) Nu se calculează la nivelul fiecărei parcele; se calculează numai pe linia „TOTAL ZI“ (ultima linie a caietului zilnic) pentru fiecare zi de pășunat raportul UVM/ha (coloana 7/coloana 3), care nu trebuie să depășească în niciuna din zile valoarea de 1 UVM/ha.^(10) Se calculează pe linia „TOTAL PERIOADĂ PĂȘUNAT“ (ultima linie a modelului de caiet), pentru toată perioada de pășunat: se calculează ca medie, pe întreaga perioadă de pășunat, prin însumarea suprafețelor (coloana 3) și efectivelor (coloana 7) și împărțirea acestora la numărul de zile de pășunat.^(11) Se calculează raportul UVM/ha pentru întreaga perioadă de pășunat (pe linia „TOTAL PERIOADĂ PĂȘUNAT“, coloana 7/coloana 3), care nu trebuie să depășească valoarea de 1 UVM/ha.
    ------