SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 11 aprilie 2024"Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale" din cadrul Planului național de redresare și reziliență, componenta 7 "Transformare digitală", investiția 9 "Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale"
EMITENT
  • MINISTERUL INVESTIȚIILOR ȘI PROIECTELOR EUROPENE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 368 din 18 aprilie 2024



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 984 din 11 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 18 aprilie 2024.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezenta schemă, denumită „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale“, instituie o măsură de ajutor de minimis în conformitate cu Planul național de redresare și reziliență, componenta 7 „Transformare digitală“, investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale“ și oferă sprijin organizațiilor neguvernamentale (ONG) să își digitalizeze activitățile prin investiții în infrastructura digitală, pentru sporirea competențelor digitale ale personalului și ale voluntarilor în ceea ce privește furnizarea de servicii la distanță beneficiarilor, dezvoltarea de platforme și soluții CRM (gestionarea relațiilor cu clienții).(2) Ajutoarele se acordă numai în condițiile și potrivit criteriilor prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, în limita bugetului disponibil.(3) Schema de ajutor de minimis se aplică cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.831 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.(4) Acordarea ajutoarelor din prezenta schemă nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.831.(5) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul României, în toate regiunile de dezvoltare: Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru și București-Ilfov.(6) Furnizorul schemei de ajutor de minimis este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (denumit în continuare MIPE), prin intermediul Direcției generale implementare PNRR și instrumente financiare (denumită în continuare DGIPNRRIF), care are calitatea și de administrator al schemei de ajutor de minimis.  +  Capitolul II Baza legală  +  Articolul 2Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a) Planul național de redresare și reziliență - PNRR (componenta 7, investiția 9);b) Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/241;c) Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2023/2.831;d) Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088;e) Regulamentul (UE) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 966/2012;f) Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului și acvaculturii;g) Regulamentul (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol;h) Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei;i) Comunicarea Comisiei „Orientări tehnice privind aplicarea principiului de «a nu prejudicia în mod semnificativ» în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență“ (2021/C 58/01);j) Ordonanța Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;k) Legea camerelor de comerț din România nr. 335/2007, cu modificările și completările ulterioare;l) Legea Societății Naționale de Cruce Roșie din România nr. 139/1995, cu modificările și completările ulterioare;m) Legea nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundațiilor județene pentru tineret și a municipiului București, cu modificările și completările ulterioare;n) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014;o) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021;p) Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat;q) Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis.  +  Capitolul III Definiții  +  Articolul 3În sensul prezentei scheme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele înțelesuri:a) AI - Artificial intelligence (inteligență artificială) - sisteme care utilizează tehnologii precum: explorarea și analizarea unor cantități mari de date text nestructurate, viziune computerizată, recunoașterea vorbirii, generarea limbajului natural, învățarea automată, învățarea profundă pentru a culege și/sau a utiliza date pentru a prezice, recomanda sau decide, cu diferite niveluri de autonomie, cea mai bună acțiune pentru atingerea unor obiective specifice;b) ajutor de minimis - ajutor limitat, conform normelor Uniunii Europene, la un nivel care nu distorsionează concurența și/sau comerțul cu statele membre, în conformitate cu prevederile art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014. În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, valoarea maximă a ajutorului de minimis ce poate fi acordat unei întreprinderi unice nu trebuie să depășească 300.000 euro pe o perioadă de 3 ani. Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare, în sensul Regulamentului (UE) 2023/2.831, ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat, trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutoarelor de minimis sau de obiectivul urmărit prin acestea și indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanțat în totalitate sau parțial din resurse cu originea în Uniunea Europeană;c) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii și lucrări pe o piață;d) active corporale - echipamente tehnologice, instalații de lucru, echipamente informatice, birotică de natura mijloacelor fixe, respectiv cele care se regăsesc în subgrupa 2.1 „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)“, subgrupa 2.2 „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare“, clasa 2.3.6 „Utilaje și instalații de transportat și ridicat“ sau grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale“, enumerate în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare;e) active necorporale - active care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;f) activitățile proiectului - totalitatea investițiilor și acțiunilor care urmează a fi implementate prin proiect, în scopul digitalizării domeniului de activitate al organizației pentru care a fost solicitată finanțarea;g) beneficiar al ajutorului de minimis - organizație neguvernamentală care îndeplinește condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis și care semnează un contract de finanțare;h) beneficiar real - orice persoană fizică în interesul căreia se realizează, direct sau indirect, o tranzacție, o operațiune sau o activitate, așa cum prevede Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;i) blockchain - listă de înregistrări (sau date) în continuă creștere, numite blocuri, care sunt legate și securizate cu ajutorul criptografiei;j) big data - colecție de seturi de date ale căror dimensiuni sunt prea mari și complexe pentru a putea fi gestionate de sistemele de tip bază de date și aplicațiile tradiționale de procesare analitică;k) contract de finanțare - actul juridic semnat între furnizorul/administratorul schemei și beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării măsurilor finanțate prin prezenta schemă de ajutor de minimis. În cadrul acestuia se va specifica cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentei scheme;l) comercializarea produselor agricole - deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;m) CRM (Customer Relationship Management) - metodologie de management care se referă la modul în care organizația urmărește și organizează gestionarea relațiilor cu clienții, relațiile sale cu diverși stakeholderi, inclusiv cu membrii fondatori, partenerii din comunitate, influencerii, agenții de promovare și media; îi plasează în centrul activității, în baza unei utilizări intensive a tehnologiilor informaționale, pentru a colecta, integra, procesa și analiza informațiile legate de aceștia;n) cofinanțare/contribuția proprie a beneficiarului - diferența dintre totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului și totalul finanțării nerambursabile acordate. Contribuția proprie a beneficiarului, într-o formă liberă de ajutor de minimis/de stat, poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat sau din alte surse private, inclusiv donații;o) cloud computing - ansamblu distribuit de servicii de calcul, aplicații, acces la informații și stocare de date, fără ca utilizatorul să aibă nevoie să cunoască amplasarea și configurația fizică a sistemelor care furnizează aceste servicii;p) cost salarial - valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului, cuprinzând salariul brut înainte de impozitare și contribuțiile obligatorii, precum contribuțiile la sistemul de securitate socială și costurile cu îngrijirea copiilor și a părinților, dintr-o perioadă definită;q) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plătește efectiv întreprinderii respective. În cadrul prezentei scheme, aceasta este reprezentată de data semnării contractului de finanțare;r) data plății ajutorului - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;s) DESI (Digital Economy and Society Index) - indicele economiei și societății digitale. Începând din 2014, Comisia Europeană a monitorizat progresele înregistrate de statele membre în domeniul digital și a publicat rapoarte anuale privind Indicele economiei și societății digitale (DESI). În fiecare an rapoartele includ profiluri de țară, care ajută statele membre să identifice domeniile de acțiune prioritară, precum și capitole tematice care oferă o analiză la nivelul Uniunii Europene (UE) în principalele domenii de politică digitală;t) dublă finanțare - finanțarea acordată cu încălcarea prevederilor art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 și ale art. 191 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (Regulamentul financiar);u) ERP - Enterprise Resource Planning (planificarea resurselor întreprinderii/organizației) - unul sau mai multe seturi de aplicații software care integrează și procesează informații pentru diverse funcțiuni/departamente din cadrul întreprinderii (organizației). Produsele ERP integrează informații referitoare la planificare, aprovizionare, vânzări, marketing, financiar și resurse umane. Sistemele ERP au următoarele caracteristici: sunt proiectate pentru un mediu client-server (tradițional sau web-based); integrează majoritatea proceselor întreprinderii (organizației); prelucrează marea majoritate a tranzacțiilor la nivelul întreprinderii (organizației); utilizează baze de date care stochează fiecare informație doar o singură dată; permit accesul la date în timp real;v) furnizor și administrator al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, prin intermediul DGIPNRRIF, în calitate de coordonator de reforme/investiții în cadrul PNRR, ce are responsabilitatea de lansare a apelului de proiecte, de evaluare a cererilor de finanțare depuse în cadrul apelului, de semnare a contractelor de finanțare, precum și de modificare a acestora, de aprobare a rapoartelor de progres, de autorizare a cererilor de transfer, de efectuare de plăți către beneficiari, de monitorizare a implementării proiectelor, precum și de prevenire, constatare și sancționare a neregulilor și acordă, respectiv administrează ajutoarele de minimis;w) finalizarea investiției - data finalizării perioadei de implementare a proiectului, stabilită în contractul de finanțare; x) IoT - Internet of Things (internetul obiectelor) - dispozitive sau sisteme interconectate numite dispozitive „inteligente“ sau sisteme „inteligente“ care colectează și fac schimb de date și care pot fi monitorizate sau controlate de la distanță prin internet, prin software pe orice fel de computere, smartphone-uri sau prin interfețe precum comenzi montate pe perete;y) întreprindere - orice entitate, indiferent de statutul juridic și de modul de finanțare, inclusiv entitățile nonprofit, care desfășoară o activitate economică; orice entitate care desfășoară o activitate economică, astfel cum este interpretat conceptul de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ. În conformitate cu Comunicarea CE privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (2016/C 262/01), clasificarea unei entități ca întreprindere se face întotdeauna în raport cu o activitate specifică. O entitate care desfășoară atât activități economice, cât și activități neeconomice trebuie considerată ca fiind o întreprindere numai în ceea ce privește prima categorie de activități;z) întreprindere unică - include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare: (i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respectiveÎntreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau a mai multor întreprinderi, relațiile la care se face referire mai sus sunt considerate întreprinderi unice;aa) ghid specific - document programatic ce cuprinde condițiile specifice de accesare a fondurilor nerambursabile prevăzute în prezenta schemă. Documentul conține o detaliere tehnică și financiară a condițiilor impuse potențialilor beneficiari pentru pregătirea proiectelor și completarea corectă a cererilor de finanțare;bb) organizații neguvernamentale sau ONG-uri - persoane juridice constituite conform legislației naționale în vigoare referitoare la asociații și fundații, inclusiv organizațiile înființate prin legi speciale, care urmăresc desfășurarea unor activități în interes general sau în interesul unor colectivități locale ori, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial;cc) perioada de sustenabilitate - intervalul de timp în care beneficiarul trebuie să mențină investiția. Perioada de sustenabilitate este de 1 an. Termenul începe să curgă de la momentul finalizării proiectului. Sustenabilitatea reprezintă măsura în care proiectul asigură continuarea efectelor sale și valorificarea rezultatelor obținute după încetarea sursei de finanțare;dd) prelucrarea produselor agricole - orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare; ee) produse agricole - produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor pescărești și de acvacultură care intră sub incidența Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului;ff) produse pescărești și de acvacultură - produsele definite la art. 5 lit. a) și b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013;gg) producția primară de produse pescărești și de acvacultură - toate operațiunile legate de pescuitul, creșterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum și activitățile desfășurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranșarea, filetarea sau congelarea, și prima vânzare către revânzători sau prelucrători;hh) prelucrarea și comercializarea produselor pescărești și de acvacultură - operațiunile, inclusiv manipularea, tratarea și transformarea, efectuate după momentul debarcării - sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum și distribuția acestuia;ii) rețele sociale - aplicații bazate pe tehnologii IT care permit utilizatorilor să se conecteze prin crearea de profiluri cu informații personale pentru a distribui anumite interese și/sau activități, a împărtăși idei, a invita alți utilizatori să acceseze profilul lor și să creeze comunități de oameni cu interese comune;jj) proiecte.pnrr.gov.ro - aplicația pentru depunerea proiectelor de investiții finanțate în cadrul Planului național de redresare și reziliență. Platforma poate fi accesată la următorul link: https://proiecte.pnrr.gov.ro.  +  Capitolul IV Obiectivele schemei  +  Articolul 4Prin prezenta schemă se oferă sprijin pentru atingerea următoarelor obiective:a) obiectivul principal îl constituie dezvoltarea sectorului organizațiilor neguvernamentale (ONG-uri) în scopul transformării digitale a acestuia;b) obiectivele secundare sunt: (i) formare profesională (creșterea nivelului de alfabetizare digitală a lucrătorilor/voluntarilor din cadrul organizațiilor);(ii) creșterea nivelului de accesibilizare a serviciilor digitale furnizate de ONG-uri către persoanele cu dizabilități sau cerințe speciale din perspectiva competențelor digitale.  +  Capitolul V Domeniul de aplicare  +  Articolul 5(1) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică organizațiilor neguvernamentale (ONG-uri) care desfășoară activitate economică, care funcționează în conformitate cu principiile enunțate în legislația națională în vigoare, inclusiv organizațiilor înființate prin legi speciale, după cum urmează: a) Ordonanța Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;b) Legea camerelor de comerț din România nr. 335/2007, cu modificările și completările ulterioare;c) Legea Societății Naționale de Cruce Roșie din România nr. 139/1995, cu modificările și completările ulterioare;d) Legea nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundațiilor județene pentru tineret și a municipiului București, cu modificările și completările ulterioare.Atenție! Unitățile de învățământ particular sau confesional, autorizate sau acreditate prin raportare la prevederile art. 27 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, sau ale art. 98 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, pot fi eligibile doar dacă sunt persoane juridice de drept privat, nonprofit, organizate în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, și îndeplinesc condițiile de eligibilitate din prezenta schemă.(2) Nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate de întreprinderile care își desfășoară activitatea în următoarele domenii/sectoare sau care solicită următoarele ajutoare:a) domeniul producției primare de produse pescărești și de acvacultură;b) prelucrare și comercializare a produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață;c) domeniul producției primare de produse agricole;d) sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective; sau(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primarie) ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, ajutoarele destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;f) ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate.(3) Un solicitant care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt menționate la alin. (2), poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței contabile a acestor activități, astfel încât activitățile desfășurate în sectoarele excluse să nu beneficieze de ajutoarele acordate în baza prezentei scheme.  +  Capitolul VI Valoarea și modalitatea de acordare a ajutorului de minimis  +  Articolul 6(1) Valoarea finanțării nerambursabile ce poate fi acordată pentru un proiect este de minimum 25.000 euro și maximum 70.000 euro, sumele menționate fiind calculate în lei la cursul de schimb InforEuro, valabil la data acordării ajutorului, și cu respectarea condițiilor de cumul aplicabile ajutorului de minimis, fiind necesară o cofinanțare de minimum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului depus.(2) Valoarea finanțării nerambursabile se va determina în funcție de gradul de digitalizare a ONG-ului la finalizarea perioadei de implementare a proiectului, conform DESI (2021), astfel:a) între 25.000 și 40.000 euro pentru îndeplinirea a cel puțin 5 criterii DESI;b) între 40.001 și 55.000 euro pentru îndeplinirea a cel puțin 7 criterii DESI;c) între 55.001 și 70.000 euro pentru îndeplinirea a cel puțin 9 criterii DESI.(3) Contribuția proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, aport al membrilor fondatori, donații, credite bancare sau din orice alte surse care nu implică ajutor de stat/ de minimis sau din alte surse private.(4) Ajutoarele de minimis se acordă proiectelor eligibile la finanțare, în baza cererii de finanțare, elaborată în conformitate cu elementele prevăzute în prezenta schemă și în ghidul specific, cu toate anexele necesare, ghid ale cărui dispoziții vor fi armonizate cu prezenta schemă de ajutor de minimis.  +  Articolul 7(1) Ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă pentru categoriile de cheltuieli eligibile menționate în cuprinsul prezentei scheme. Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită în cuprinsul prezentei scheme.(2) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu trebuie să depășească 300.000 euro pe o perioadă de 3 ani, luând în considerare inclusiv ajutorul de minimis acordat în baza prezentei scheme. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutoarelor de minimis sau de obiectivul urmărit prin acestea și indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanțat în totalitate sau parțial din resurse cu originea în Uniunea Europeană.(3) Finanțarea nerambursabilă maximă acordată în baza prezentei scheme este de 95% din valoarea eligibilă a cheltuielilor finanțabile prin ajutor de minimis, cu respectarea plafonului de minimis per întreprindere unică prevăzut la alin. (2). (4) Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă de grant, ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligații fiscale. (5) În cazul în care, prin acordarea unor ajutoare de minimis în baza prezentei scheme, s-ar depăși plafonul maxim menționat la alin. (2), întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de ajutor de minimis acordat în cadrul prezentei scheme, după ce a optat pentru reducerea finanțării solicitate sau pentru renunțarea, integrală sau parțială, la ajutoarele anterioare deja primite sau pentru rambursarea totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de minimis maxim. (6) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, pentru a se stabili dacă orice nou ajutor de minimis acordat întreprinderii noi sau întreprinderii care achiziționează depășește plafonul prevăzut la alin. (2), se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate oricăreia dintre întreprinderile care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legale.(7) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de ele, aceasta fiind, în principiu, întreprinderea care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului propriu al noilor întreprinderi la data efectivă a separării.(8) Ajutoarele de minimis se consideră acordate la data semnării contractului de finanțare, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.  +  Capitolul VII Beneficiari, activități și condiții de eligibilitate  +  Articolul 8(1) Pot beneficia de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme organizațiile neguvernamentale (ONG-uri) care desfășoară activitate economică și care funcționează în conformitate cu principiile enunțate în legislația națională în vigoare, inclusiv organizațiile înființate prin legi speciale, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiții:a) au sediul social sau un punct de lucru în România, cel târziu la momentul primei plăți a ajutorului;b) sunt înființate cel târziu la data de 31 decembrie 2022;c) la data semnării contractului de finanțare nu au obligații de plată nete neachitate în termen către bugetul consolidat al statului și, respectiv, bugetul local și nu au fapte înscrise în cazierul fiscal pentru toate punctele de lucru situate pe raza unor unități administrativ-teritoriale diferite;d) au capacitatea de a asigura contribuția financiară necesară pentru cofinanțarea cheltuielilor eligibile ale proiectului, finanțarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectului, a costurilor suplimentare ce pot apărea în implementare, resursele financiare necesare implementării optime a proiectului, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, precum și sustenabilitatea financiară a investiției, respectiv costurile de întreținere, operare și mentenanță a investiției pe toată durata de sustenabilitate a proiectului. Contribuția financiară proprie trebuie să fie constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor de stat/de minimis;e) nu desfășoară și nici nu vor desfășura pe perioada implementării și sustenabilității proiectului activități cu produse care au caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc și nici activități care contravin ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare; f) nu dețin pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii nr. 196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei, republicată;g) nu fac obiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene, a unui furnizor de ajutor, a Consiliului Concurenței sau a unei instanțe de judecată sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;h) nu au legătură cu industria de tutun (producție, distribuție, prelucrare și comerț);i) nu prevăd clonarea în scopuri reproductive; nu desfășoară activități destinate modificării patrimoniului genetic al ființei umane care ar putea face astfel de schimbări ereditare, activități de creare a embrionilor umani exclusiv în scopul cercetării sau în scopul obținerii de celule stem, inclusiv de către mijloace de transfer nuclear de celule somatice;j) nu desfășoară și nici nu vor desfășura pe perioada implementării și sustenabilității proiectului activități economice de jocuri de noroc (producție, construcție, distribuție, prelucrare, comerț sau software conex);k) nu desfășoară și nici nu vor desfășura pe perioada implementării și sustenabilității proiectului activități economice de comerț sexual;l) nu desfășoară și nici nu vor desfășura pe perioada implementării și sustenabilității proiectului activități care implică animale vii în scopuri experimentale și științifice, în măsura în care respectarea „Convenției Consiliului Europei pentru protecția animalelor vertebrate utilizate în scopuri experimentale și în alte scopuri științifice“ nu poate fi garantată;m) nu desfășoară și nici nu vor desfășura pe perioada implementării și sustenabilității proiectului activități de dezvoltare imobiliară sau financiare, cum ar fi achiziționarea sau tranzacționarea cu instrumente financiare; n) nu desfășoară și nici nu vor desfășura pe perioada implementării și sustenabilității proiectului activități legate de exploatare/extracție, prelucrare, distribuție, depozitare sau arderea combustibililor fosili solizi și a petrolului, precum și investiții legate de extracția gazelor;o) solicită ajutor de minimis a cărui valoare se încadrează în limitele prevăzute în prezenta schemă.(2) Activitatea economică pentru care se solicită finanțare, asociată unui cod CAEN (Clasificarea activităților economice naționale), trebuie să se reflecte în bilanțurile contabile ale solicitanților cel târziu la momentul acordării ajutorului de minimis^1. ^1 Pentru ONG-uri nu se autorizează codurile CAEN la Oficiul Național al Registrului Comerțului.(3) Nu pot beneficia de facilitățile prevăzute în prezenta schemă organizațiile neguvernamentale al căror reprezentant legal, la data depunerii aplicației de proiect și pe întreaga perioadă de evaluare, selecție și contractare, se află în următoarele situații: a) a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;b) este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/unionale în vigoare, sau se află într-o situație care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivității și imparțialității procesului de evaluare, selecție, contractare și implementare a proiectului;c) a indus în eroare cu intenție o autoritate de management, un organism intermediar sau o comisie de evaluare și selecție, prin furnizarea de informații incorecte/false în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat și de minimis sau al altor scheme de ajutor de stat și de minimis derulate pentru finanțare din programele operaționale în oricare dintre perioadele de programare; d) a încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisiile de evaluare și selecție sau furnizorul/ administratorul schemei de ajutor de stat pe parcursul procesului de evaluare și selecție a apelului de proiecte aferent acestei scheme de ajutor sau a altor apeluri de proiecte derulate pentru finanțare din programele operaționale în oricare dintre perioadele de programare.  +  Articolul 9(1) În cadrul prezentei scheme sunt eligibile pentru acordarea ajutoarelor de minimis activitățile care respectă condițiile de eligibilitate a cheltuielilor prevăzute în prezenta schemă și au ca scop sprijinirea organizațiilor neguvernamentale să își digitalizeze activitățile prin investiții în infrastructura digitală, sporirea competențelor digitale ale personalului și ale voluntarilor în ceea ce privește furnizarea de servicii la distanță beneficiarilor, dezvoltarea de platforme și soluții CRM (gestionarea relațiilor cu clienții).(2) Activitățile eligibile sunt:a) activități pentru investiții în infrastructura digitală a ONG-urilor: achiziționarea de echipamente TIC și periferice (server, calculatoare personale tip desktop/portabile, monitoare, echipamente de rețea, echipamente periferice etc.), dezvoltarea/achiziționarea de aplicații software dedicate sectorului ONG (soluții de management financiar (inclusiv compatibile cu sistemul RO e-factura), administrarea resurselor umane, managementul voluntarilor, managementul și retenția donatorilor etc.);b) activități privind dezvoltarea competențelor digitale ale personalului și voluntarilor în ceea ce privește furnizarea de servicii la distanță beneficiarilor; c) dezvoltarea de platforme și soluții CRM (gestionarea relațiilor cu clienții) și achiziționarea de echipamente aferente;d) alte activități privind achiziția de active necorporale: licențe (achiziționarea licențelor software pentru server, licențelor necesare operării calculatoarelor personale tip desktop/portabile, licențelor software antivirus, precum și pachetelor software tip office), alte programe informatice, în scopul transformării digitale a organizației; e) construirea/modernizarea rețelei LAN necesare pentru implementarea proiectului (în interiorul clădirii unde se implementează proiectul și între corpuri de clădire - dacă aparțin aceluiași solicitant și sunt la aceeași adresă poștală);f) achiziționarea serviciilor de dezvoltare/îmbunătățire a unui website de prezentare a ONG-ului;g) achiziționarea unui nume de domeniu nou „.ro“ - în cazul în care beneficiarul nu are un domeniu la data depunerii cererii de finanțare;h) achiziționarea și implementarea soluției de semnătură electronică (de la furnizori autorizați) - activitate eligibilă înainte de semnarea contractului de finanțare; i) achiziționarea de aplicații informatice specifice pentru persoanele cu dizabilități în scopul creșterii nivelului de accesibilizare a serviciilor digitale pentru persoanele vulnerabile;j) activități privind asigurarea accesului la bănci de date, servicii de cloud computing: software ca serviciu (SaaS), platformă ca serviciu (PaaS) și infrastructură ca serviciu (IaaS) și de stocare a datelor, biblioteci sau alte servicii conexe.  +  Articolul 10(1) Organizațiile care beneficiază de finanțare în cadrul acestei scheme trebuie să demonstreze respectarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH) cu privire la obiectivele de mediu, în înțelesul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088; astfel, vor depune împreună cu cererea de finanțare declarația privind respectarea principiului DNSH, însoțită de autoevaluare. (2) Organizația care aplică în cadrul acestei scheme va declara că este beneficiar real al investiției, conform art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241, corelat cu art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 1.046/2018 al Parlamentului European și al Consiliului.  +  Capitolul VIII Condiții de eligibilitate pentru cheltuieli  +  Articolul 11(1) Cheltuielile eligibile pentru acordarea ajutorului de minimis sunt următoarele: a) cheltuieli privind consultanța pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării (servicii de consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie ONG-ul, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în documentația tehnică realizată să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare) și pentru implementarea proiectului, în procent de maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului;b) cheltuieli privind investițiile în infrastructura digitală a ONG-urilor: achiziționarea de echipamente TIC și periferice (server, calculatoare personale tip desktop/portabile, monitoare, echipamente de rețea, echipamente periferice etc.) - cheltuială obligatorie;c) cheltuieli privind participarea la programe de dezvoltare a competențelor digitale (programe furnizate de instituții/ organizații de formare/formatori specializați în domeniu) ale personalului și voluntarilor, în scopul furnizării de servicii la distanță adresate beneficiarilor organizației, în valoare eligibilă de maximum 1.500 lei/persoană - cheltuială obligatorie;d) cheltuieli cu serviciile de dezvoltare de platforme și soluții CRM (gestionarea relațiilor cu clienții) și participarea angajaților la programe de formare/instruire privind gestionarea de platforme și soluții CRM, în valoare eligibilă de maximum 1.000 lei/persoană;e) cheltuieli privind achiziția de active necorporale: licențe (achiziționarea licențelor software pentru server, licențelor necesare operării calculatoarelor personale tip desktop/portabile și pachetelor software tip office), alte programe informatice, în scopul transformării digitale a organizației; f) cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software dedicate sectorului ONG - soluții de management financiar (inclusiv compatibile cu sistemul RO e-factura), pentru administrarea resurselor umane, managementul voluntarilor, managementul și retenția donatorilor etc., aplicații informatice/licențe specifice pentru persoanele cu dizabilități în scopul creșterii nivelului de accesibilizare a serviciilor digitale pentru persoanele vulnerabile, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora în BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;g) cheltuieli privind realizarea/modernizarea rețelei LAN necesare pentru implementarea proiectului;h) cheltuieli cu achiziționarea serviciilor de dezvoltare aferente unui website de prezentare a ONG-ului;i) cheltuieli aferente achiziționării/închirierii, pe perioada de implementare și sustenabilitate a proiectului, a unui nume de domeniu nou;j) cheltuieli cu servicii de trecere a arhivelor din analog/ dosare/hârtie în digital indexabil;k) cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/ găzduire/rețele, pe perioada de implementare și sustenabilitate a proiectului;l) cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip cloud computing [software ca serviciu (SaaS), platformă ca serviciu (PaaS) și infrastructură ca serviciu (IaaS)] pe perioada de implementare și sustenabilitate a proiectului;m) cheltuieli cu serviciile pentru auditare tehnică IT (elaborare raport tehnic IT); entitățile care furnizează astfel de servicii nu pot avea calitatea de furnizori și pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul unui proiect - cheltuială obligatorie, în procent de maximum 5% din valoarea proiectului;n) cheltuielile cu resursele umane implicate în managementul de proiect (în procent de maximum 10% din valoarea eligibilă);o) valoarea TVA aferente cheltuielilor eligibile de la lit. a)-n), în cazul în care nu sunt cheltuieli deductibile, este suportată din bugetul de stat, în baza schemei de ajutor de minimis, în conformitate cu art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021.(2) Cheltuielile cu resursele umane se stabilesc proporțional cu timpul efectiv alocat activităților în proiect și includ remunerația netă și contribuțiile/taxele aferente.(3) Achiziția de echipamente (hardware) este eligibilă în valoare maximă de 1/3 din bugetul total eligibil al proiectului.(4) Cheltuielile cu activitățile obligatorii de informare și publicitate, ce derivă exclusiv din Manualul de identitate vizuală privind operațiunile finanțate din Mecanismul de redresare și reziliență, definite în conformitate cu prevederile art. 34 din Regulamentul (UE) 2021/241 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, cu modificările și completările ulterioare, vor fi suportate de beneficiar. (5) Beneficiarii care nu finalizează proiectul în perioada de implementare a proiectului vor suporta din bugetul propriu sumele necesare finalizării proiectului după această perioadă [conform art. 24 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021].(6) Activele necorporale sunt eligibile dacă îndeplinesc următoarele condiții:a) sunt utilizate exclusiv în cadrul organizației care primește ajutorul, în scopul pentru care sunt achiziționate;b) sunt active amortizabile;c) sunt achiziționate în condițiile pieței de la terți, potrivit principiului evitării conflictului de interese (organizația care primește ajutorul);d) sunt incluse în activele organizației.  +  Articolul 12(1) Pentru a putea accesa ajutorul de minimis acordabil în temeiul prezentei scheme de ajutor, solicitanții trebuie să depună/să încarce în platforma https://proiecte.pnrr.gov.ro o cerere de finanțare însoțită de anexele detaliate în ghidul specific aferent apelului de proiecte. Selecția proiectelor se va realiza în baza criteriilor cuprinse în ghidul specific.(2) Solicitanții sunt obligați să transmită informații cu privire la beneficiarii reali, în înțelesul art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, așa cum sunt ele reglementate de obligațiile impuse de art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului.  +  Capitolul IX Atribuțiile furnizorului/administratorului schemei de ajutor de minimis  +  Articolul 13Furnizorul/Administratorul schemei de ajutor de minimis are următoarele atribuții:a) asigură publicarea prezentei scheme în Monitorul Oficial al României, Partea I, și o publică pe website-ul MIPE, respectiv www.mfe.gov.ro/secțiunea https://mfe.gov.ro/category/anunturi-pnrr/; b) transmite către Consiliul Concurenței, spre informare, actul normativ/administrativ sau asimilatele acestuia, care implementează sau modifică prezenta măsură de ajutor de minimis, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestora;c) elaborează Ghidul specific Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale;d) lansează și organizează apelurile de proiecte ulterior avizării schemei de ajutor de minimis de către Consiliul Concurenței;e) evaluează și selectează, în mod transparent și nediscriminatoriu, propunerile de proiecte primite de la potențialii beneficiari ai ajutorului de minimis;f) încheie contractul de finanțare cu fiecare dintre beneficiarii ajutorului de minimis selectați pentru finanțare;g) efectuează plata sumelor aferente contractelor de finanțare către beneficiarii ajutorului de minimis;h) informează beneficiarul, la data acordării ajutorului de minimis, cu privire la caracterul de minimis, la cuantumul acestuia, precum și la reglementarea europeană aplicabilă, verificând respectarea plafonului și a intensității impuse de legislația Uniunii Europene;i) monitorizează permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, în vederea dispunerii măsurilor care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin schema de ajutor de minimis sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă;j) înregistrează în cadrul Registrului ajutoarelor de stat (RegAS) măsura de ajutor, ajutoarele acordate, plățile efectuate în cadrul acestora, precum și obligațiile de rambursare impuse beneficiarilor sau rambursările de ajutor efectuate de către beneficiari;k) dacă este cazul, are obligația de a recupera valoarea ajutorului de minimis acordat nelegal sau utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis; l) are obligația de a păstra evidențe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană și națională în domeniul ajutorului de minimis, cum sunt, de exemplu: datele de identificare a beneficiarului, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.  +  Capitolul X Drepturile și obligațiile beneficiarilor  +  Articolul 14(1) Beneficiarii au dreptul de a primi ajutorul de minimis pentru implementarea proiectului selectat pentru finanțare, în condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis și în conformitate cu prevederile actului de acordare a ajutorului încheiat cu MIPE.(2) Beneficiarii au obligația de a implementa proiectul selectat pentru finanțare și de a asigura sustenabilitatea acestuia. De asemenea, beneficiarii au următoarele obligații: a) obligația de a asigura din surse proprii, care exclud ajutorul de stat sau alte tipuri de ajutoare, valoarea cheltuielilor neeligibile, precum și valoarea cofinanțării din bugetul eligibil al proiectului^2;^2 Contribuția proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, donații sau din alte surse private.b) obligația de a raporta furnizorului/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție și în termenul solicitat de către acesta;c) obligația de a păstra, pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ajutorului în cadrul prezentei scheme, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, metoda de calcul al ajutoarelor acordate;d) obligația de a restitui parțial sau integral valoarea ajutorului de minimis primit în situația nerespectării condițiilor de acordare și utilizare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă, calculată conform reglementărilor în domeniul ajutorului de minimis.(3) Constituie motive de restituire integrală a ajutorului de minimis primit:a) nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.831;b) nerealizarea niciunuia dintre obiectivele asumate prin proiect, menționate în contractul de finanțare;c) înstrăinarea proiectului ori a bunurilor obținute prin finanțarea prevăzută în prezenta schemă de ajutor, inclusiv în perioada de sustenabilitate a proiectului. Se are în vedere atât înstrăinarea parțială, cât și cea totală. În raport cu forma, prin înstrăinare se înțelege atât cea oneroasă, cât și cea gratuită;d) cazurile confirmate de conflict de interese sau de dublă finanțare.(4) Constituie motive de restituire parțială a ajutorului de minimis primit:a) efectuarea unor cheltuieli care nu respectă prevederile privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin PNRR, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/241;b) atingerea parțială a obiectivelor și indicatorilor de realizare și de rezultat din cadrul contractului de finanțare; c) orice alte situații prevăzute în contractele de finanțare.  +  Capitolul XI Durata și bugetul schemei  +  Articolul 15(1) Schema de ajutor de minimis se acordă până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2024. (2) Plata ajutorului va putea fi efectuată până la data de 30 iunie 2026.  +  Articolul 16(1) Sursa de finanțare pentru prezenta schemă este reprezentată de fonduri nerambursabile finanțate din PNRR și fonduri de la bugetul de stat. (2) Bugetul schemei de ajutor de minimis este de 5,3 milioane euro, echivalent în lei, din care 4,5 milioane euro fonduri nerambursabile finanțate din PNRR și 0,8 milioane euro fonduri de la bugetul de stat [valoarea TVA aferente cheltuielilor eligibile, în cazul în care nu sunt cheltuieli deductibile, este suportată din bugetul de stat, în baza schemei de ajutor de minimis, în conformitate cu art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021].(3) Alocarea bugetului pe ani este următoarea:
    Tipul măsurii de sprijinBugetul total (euro)Anul 2024 Anul 2025 Anul 2026
    Ajutor de minimis5.300.0003.000.0001.300.0001.000.000
    Total (euro)5.300.0003.000.0001.300.0001.000.000
    (4) Sumele rămase necheltuite într-un an vor fi reportate în anii următori în perioada de valabilitate a schemei.
     +  Articolul 17Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 180 de organizații neguvernamentale cu activitate economică.
     +  Capitolul XII Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea  +  Articolul 18(1) Prezenta schemă se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, precum și pe website-ul MIPE, respectiv www.mfe.gov.ro. (2) Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, precum și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.  +  Articolul 19(1) Furnizorul/Administratorul schemei de ajutor de minimis are obligația de a înregistra schema de ajutor de minimis în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia^3.^3 Conform prevederilor art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014.(2) Furnizorul schemei de ajutor de minimis are obligația de a înregistra în RegAS contractele de finanțare, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz. Plățile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plății.(3) Furnizorul schemei de ajutor de minimis este responsabil de corectitudinea și completitudinea datelor și informațiilor încărcate în RegAS.(4) Furnizorul schemei are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.(5) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului, acesta va transmite Consiliului Concurenței valori estimative.(6) Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările și rambursările se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.  +  Capitolul XIII Regula de cumul  +  Articolul 20(1) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.831, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. (2) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013 și (UE) nr. 717/2014 ale Comisiei, în limita plafonului relevant prevăzut pentru ajutoarele de minimis.  +  Articolul 21(1) Ajutoarele de minimis acordate în temeiul prezentei scheme de ajutor nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleași cheltuieli eligibile dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care să depășească intensitățile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis. (2) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă nu se cumulează cu ajutoare de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare de risc, dacă o astfel de cumulare ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptat(ă) de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament sau al unei decizii de exceptare pe categorii adoptat(e) de Comisie.  +  Articolul 22(1) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declarație de eligibilitate pe propria răspundere, al cărei model va fi aprobat prin ghidul specific, în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit sau solicitat de acesta și de întreprinderile cu care formează, împreună, o întreprindere unică, în ultimii 3 ani. Pentru orice modificare survenită între momentul semnării declarației și data semnării contractului de finanțare, solicitantul ajutorului va notifica MIPE în ziua semnării contractului de finanțare, însă înainte de semnarea acestuia.(2) Furnizorul măsurii va verifica respectarea cumulului ajutoarelor de minimis pentru un beneficiar, urmărind ca suma totală a ajutoarelor de minimis primite în ultimii 3 ani (calculați de la momentul acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme) cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, indiferent de forma ajutorului de minimis, obiectivul urmărit sau sursa de finanțare, să nu depășească echivalentul în lei, calculat la data acordării ajutorului, a 300.000 de euro per întreprindere unică.  +  Capitolul XIV Recuperarea ajutoarelor de minimis  +  Articolul 23(1) Ajutorul care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Procedura de calcul al dobânzii se stabilește prin instrucțiuni emise de Consiliul Concurenței^4. Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către MIPE, prin direcțiile de specialitate, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, ale Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat și ale normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului de minimis. În vederea dispunerii recuperării ajutoarelor acordate, furnizorul măsurii de ajutor emite decizii, acestea având caracter de titlu executoriu. ^4 Regăsite la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.(2) Furnizorul are obligația transmiterii beneficiarului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primire, a unei copii a deciziei Comisiei Europene cu privire la obligația de rambursare sau recuperare a ajutorului de minimis ilegal ori utilizat abuziv care rezultă din decizia Comisiei Europene. -----