LEGE nr. 93 din 12 aprilie 2024privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 351 din 15 aprilie 2024
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + ARTICOL UNICSe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 131 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1198 din 29 decembrie 2023, cu următoarele modificări și completări:1. La articolul I punctul 8 articolul 11^2, părțile introductive ale alineatelor (1)-(3) și alineatele (5) și (10) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 11^2(1) După caz, pentru inițierea, continuarea și realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională, unitățile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București, asocierile de U.A.T.-uri, denumite în continuare unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în baza hotărârilor adunării generale, pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii încheierea de acorduri de asociere în participațiune, denumite în continuare acorduri de asociere, în condițiile art. 11^4, pe infrastructura feroviară publică și pe bunuri din domeniul public al statului aflate în administrarea sau concesiunea administratorului infrastructurii feroviare:..................................................................................................(2) Odată cu propunerea transmisă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de a implementa acorduri de asociere, prevăzute la alin. (1) și în condițiile art. 11^4:..................................................................................................(3) În vederea implementării, derulării și, după caz, administrării proiectelor de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională prevăzute la alin. (1), lista proiectelor și mandatarea companiei naționale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea asocierilor în condițiile art. 11^4 și pentru aprobarea protocoalelor de implementare, acordurilor de asociere și, după caz, contractelor de activitate locală:..................................................................................................(5) La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) și în condițiile art. 11^4, bunurile private ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare...................................................................................................(10) Pentru inițierea, continuarea și realizarea unor programe de dezvoltare locală, județeană, zonală sau, după caz, regională, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condițiile art. 11^4, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăților feroviare cu capital integral de stat.2. La articolul I punctul 11, alineatul (1) al articolului 11^3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11^3(1) Cu respectarea prevederilor art. 11^2 alin. (2)-(9) și a condițiilor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condițiile art. 11^4 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții sau continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții.3. La articolul I, după punctul 11 se introduce un nou punct, pct. 11^1, cu următorul cuprins: 11^1. După articolul 11^3 se introduce un nou articol, art. 11^4, cu următorul cuprins: + Articolul 11^4(1) Acordurile de asociere prevăzute la art. 11^2 alin. (1) trebuie să reglementeze cel puțin următoarele aspecte:a) părțile asociate;b) obiectul proiectului realizat în asociere;c) durata acordului de asociere;d) etapele preconizate de implementare a proiectului;e) drepturile și obligațiile financiare ale asociaților, precum și modalitatea de finanțare a proiectului;f) lista bunurilor care formează obiectul proiectului;g) regimul juridic al bunurilor implicate în proiect, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului;h) caracteristicile și obiectivele de performanță ale bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului;i) modul de repartizare între asociați și condițiile de exercitare a drepturilor și obligațiilor ce decurg din calitatea de asociați, pe parcursul implementării activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice;j) modul de utilizare a bunurilor și, după caz, de operare a serviciilor ce formează obiectul asocierii;k) modul de repartizare, la terminarea acordului, a bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului între asociați, precum și condițiile ulterioare de exercitare a drepturilor asupra bunurilor ce formează obiectul activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice;l) dreptul asociaților de a modifica anumite clauze ale acordului de asociere;m) dreptul asociaților de a înceta, în tot sau în parte, acordul de asociere, în situația demarării unor lucrări de utilitate publică;n) situațiile privind încetarea acordului de asociere;o) clauze care să reglementeze compensațiile datorate de părți în caz de încetare a acordului de asociere înainte de termen;p) orice alte aspecte care, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, sunt parte a acordului de asociere.(2) Pentru realizarea activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), care vizează elemente ale infrastructurii feroviare, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3):a) administratorul infrastructurii și unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative, legal constituite, încheie contracte de activitate locală în condițiile art. 37^1;b) administratorul infrastructurii și unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar încheie contracte de activitate locală în condițiile art. 37^1.(3) Pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3):a) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii sau, după caz, societățile feroviare cu capital integral de stat, unitățile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite și unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar au dreptul de a înceta oricând acordul de asociere, în tot sau în parte, în baza unei notificări prealabile, comunicată cu cel puțin optsprezece luni înainte de data încetării, în tot sau în parte, după caz, a acordului de asociere;b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a) se realizează prin act adițional;c) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condițiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii pentru exploatarea bunurilor proprietate publică; contractele de concesiune de servicii sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea parteneriatului, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);d) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;e) asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;f) contractele de închiriere prevăzute la lit. d) și e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);g) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite și, după caz, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează și derulează procedurile de achiziție publică în comun, pentru și în numele entităților semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;h) în vederea demonstrării capacității administrative de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite pun la dispoziția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile și componența echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.(4) După caz, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții sau pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiții care vizează bunuri publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), și sunt parte a proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3), unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale dobândesc un drept legal de administrare temporară asupra bunurilor publice:a) în baza și pe o perioadă care nu poate depăși durata de valabilitate a acordului de asociere;b) pe o perioadă care nu poate depăși durata pentru care bunurile sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență;c) fără a face anterior dovada deținerii bunului, exclusiv pe durata valabilității acordului de asociere;d) dreptul de administrare temporară asupra bunurilor se înscrie în cartea funciară de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul și se radiază de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale după încetarea dreptului de administrare temporară.(5) Dreptul de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.(6) După încetarea dreptului de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), bunurile imobile rezultate, realizate conform studiului de fezabilitate și proiectului, trec în proprietatea statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și, după caz, pot constitui obiectul acordului de asociere pentru implementarea activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. c).(7) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare.(8) Pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor proprietate privată ale societăților feroviare cu capital integral de stat:a) societățile feroviare cu capital integral de stat constituie în favoarea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite și, după caz, unităților aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar drepturi de superficie, de servitute și, după caz, drepturi de folosință în condițiile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe o perioadă care nu poate depăși durata acordului de asociere;b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a), se realizează prin act adițional;c) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condițiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii;d) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;e) asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;f) contractele de concesiune de servicii prevăzute la lit. c), precum și contractele de închiriere prevăzute la lit. d) și e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care infrastructura feroviară este în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);g) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, structurile de cooperare ale unităților administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează și derulează procedurile de achiziție publică în comun, pentru și în numele entităților semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;h) în vederea demonstrării capacității administrative de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite pun la dispoziția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile și componența echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.(9) Drepturile prevăzute la alin. (8) se înscriu în cartea funciară de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul și se radiază de către acestea după încetarea dreptului.(10) Drepturile prevăzute la alin. (8) încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂBucurești, 12 aprilie 2024.Nr. 93.------
EMITENT |
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + ARTICOL UNICSe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 131 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1198 din 29 decembrie 2023, cu următoarele modificări și completări:1. La articolul I punctul 8 articolul 11^2, părțile introductive ale alineatelor (1)-(3) și alineatele (5) și (10) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 11^2(1) După caz, pentru inițierea, continuarea și realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională, unitățile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București, asocierile de U.A.T.-uri, denumite în continuare unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în baza hotărârilor adunării generale, pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii încheierea de acorduri de asociere în participațiune, denumite în continuare acorduri de asociere, în condițiile art. 11^4, pe infrastructura feroviară publică și pe bunuri din domeniul public al statului aflate în administrarea sau concesiunea administratorului infrastructurii feroviare:..................................................................................................(2) Odată cu propunerea transmisă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de a implementa acorduri de asociere, prevăzute la alin. (1) și în condițiile art. 11^4:..................................................................................................(3) În vederea implementării, derulării și, după caz, administrării proiectelor de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională prevăzute la alin. (1), lista proiectelor și mandatarea companiei naționale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea asocierilor în condițiile art. 11^4 și pentru aprobarea protocoalelor de implementare, acordurilor de asociere și, după caz, contractelor de activitate locală:..................................................................................................(5) La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) și în condițiile art. 11^4, bunurile private ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare...................................................................................................(10) Pentru inițierea, continuarea și realizarea unor programe de dezvoltare locală, județeană, zonală sau, după caz, regională, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condițiile art. 11^4, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăților feroviare cu capital integral de stat.2. La articolul I punctul 11, alineatul (1) al articolului 11^3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11^3(1) Cu respectarea prevederilor art. 11^2 alin. (2)-(9) și a condițiilor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condițiile art. 11^4 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții sau continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții.3. La articolul I, după punctul 11 se introduce un nou punct, pct. 11^1, cu următorul cuprins: 11^1. După articolul 11^3 se introduce un nou articol, art. 11^4, cu următorul cuprins: + Articolul 11^4(1) Acordurile de asociere prevăzute la art. 11^2 alin. (1) trebuie să reglementeze cel puțin următoarele aspecte:a) părțile asociate;b) obiectul proiectului realizat în asociere;c) durata acordului de asociere;d) etapele preconizate de implementare a proiectului;e) drepturile și obligațiile financiare ale asociaților, precum și modalitatea de finanțare a proiectului;f) lista bunurilor care formează obiectul proiectului;g) regimul juridic al bunurilor implicate în proiect, inclusiv al bunurilor realizate sau dobândite în cursul derulării proiectului;h) caracteristicile și obiectivele de performanță ale bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului;i) modul de repartizare între asociați și condițiile de exercitare a drepturilor și obligațiilor ce decurg din calitatea de asociați, pe parcursul implementării activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice;j) modul de utilizare a bunurilor și, după caz, de operare a serviciilor ce formează obiectul asocierii;k) modul de repartizare, la terminarea acordului, a bunurilor ce vor fi realizate în cadrul proiectului între asociați, precum și condițiile ulterioare de exercitare a drepturilor asupra bunurilor ce formează obiectul activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), cu respectarea dispozițiilor legale în materia proprietății publice;l) dreptul asociaților de a modifica anumite clauze ale acordului de asociere;m) dreptul asociaților de a înceta, în tot sau în parte, acordul de asociere, în situația demarării unor lucrări de utilitate publică;n) situațiile privind încetarea acordului de asociere;o) clauze care să reglementeze compensațiile datorate de părți în caz de încetare a acordului de asociere înainte de termen;p) orice alte aspecte care, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, sunt parte a acordului de asociere.(2) Pentru realizarea activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. a)-c), care vizează elemente ale infrastructurii feroviare, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3):a) administratorul infrastructurii și unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative, legal constituite, încheie contracte de activitate locală în condițiile art. 37^1;b) administratorul infrastructurii și unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar încheie contracte de activitate locală în condițiile art. 37^1.(3) Pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3):a) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii sau, după caz, societățile feroviare cu capital integral de stat, unitățile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite și unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar au dreptul de a înceta oricând acordul de asociere, în tot sau în parte, în baza unei notificări prealabile, comunicată cu cel puțin optsprezece luni înainte de data încetării, în tot sau în parte, după caz, a acordului de asociere;b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a) se realizează prin act adițional;c) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condițiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii pentru exploatarea bunurilor proprietate publică; contractele de concesiune de servicii sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea parteneriatului, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);d) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;e) asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere pentru bunurile publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;f) contractele de închiriere prevăzute la lit. d) și e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care bunurile sau infrastructura feroviară sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);g) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite și, după caz, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează și derulează procedurile de achiziție publică în comun, pentru și în numele entităților semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;h) în vederea demonstrării capacității administrative de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite pun la dispoziția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile și componența echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.(4) După caz, prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții sau pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiții care vizează bunuri publice care nu aparțin elementelor ce alcătuiesc infrastructura feroviară, prevăzute la art. 8 alin. (1) și (3), și sunt parte a proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor art. 11^2 alin. (3), unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale dobândesc un drept legal de administrare temporară asupra bunurilor publice:a) în baza și pe o perioadă care nu poate depăși durata de valabilitate a acordului de asociere;b) pe o perioadă care nu poate depăși durata pentru care bunurile sunt în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență;c) fără a face anterior dovada deținerii bunului, exclusiv pe durata valabilității acordului de asociere;d) dreptul de administrare temporară asupra bunurilor se înscrie în cartea funciară de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul și se radiază de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale după încetarea dreptului de administrare temporară.(5) Dreptul de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.(6) După încetarea dreptului de administrare temporară, prevăzut la alin. (4), bunurile imobile rezultate, realizate conform studiului de fezabilitate și proiectului, trec în proprietatea statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și, după caz, pot constitui obiectul acordului de asociere pentru implementarea activităților prevăzute la art. 11^2 alin. (1) lit. c).(7) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii operează modificările în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare.(8) Pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor proprietate privată ale societăților feroviare cu capital integral de stat:a) societățile feroviare cu capital integral de stat constituie în favoarea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite și, după caz, unităților aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar drepturi de superficie, de servitute și, după caz, drepturi de folosință în condițiile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe o perioadă care nu poate depăși durata acordului de asociere;b) orice încetare, în tot sau în parte, a acordului de asociere, în baza prevederilor lit. a), se realizează prin act adițional;c) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia în condițiile legii, în numele asocierii, contracte de concesiune de servicii;d) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;e) asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), pot încheia prin licitație publică, în numele asocierii, contracte de închiriere conform prevederilor art. 332-348 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;f) contractele de concesiune de servicii prevăzute la lit. c), precum și contractele de închiriere prevăzute la lit. d) și e) sunt valabile pe o perioadă care nu o poate depăși pe cea pentru care infrastructura feroviară este în concesiunea sau administrarea companiei naționale înființate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sau până la încetarea acordului de asociere, în tot sau în parte, conform prevederilor lit. b);g) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, structurile de cooperare ale unităților administrativ-teritoriale, în calitate de lider de parteneriat și în baza prevederilor acordului de asociere prevăzut la lit. a), organizează și derulează procedurile de achiziție publică în comun, pentru și în numele entităților semnatare ale acordului de asociere, conform prevederilor art. 44 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;h) în vederea demonstrării capacității administrative de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor cu valori mari sau egale cu cele prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite pun la dispoziția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, odată cu propunerea transmisă, înscrisurile și componența echipei de implementare a proiectului prevăzute în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentului articol adoptate de Guvern.(9) Drepturile prevăzute la alin. (8) se înscriu în cartea funciară de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care dobândesc dreptul și se radiază de către acestea după încetarea dreptului.(10) Drepturile prevăzute la alin. (8) încetează odată cu finalizarea perioadei de valabilitate a acordului de asociere.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂBucurești, 12 aprilie 2024.Nr. 93.------