ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 34 din 11 aprilie 2024privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de cupluri mamă-nou-născut defavorizate cu tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile pentru nou-născuți, pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și prorogarea unui termen
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 347 din 12 aprilie 2024
Luând în considerare faptul că Programul Incluziune și Demnitate Socială pentru perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 14 decembrie 2022 de aprobare a programului „Incluziune și Demnitate Socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională și Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România C (2022) 9635 final, prevede un ansamblu de măsuri integrate prin care sprijină aplicarea strategiilor naționale și locale pentru a contribui în mod direct la susținerea procesului de reducere a fenomenului sărăciei și la susținerea grupurilor vulnerabile în vederea depășirii situației de excludere socială, în linie cu principiile Pilonului european privind drepturile sociale, contribuind astfel la atingerea țintelor pe care România și le-a asumat și care vor fi monitorizate în cadrul Semestrului European,ținând cont de faptul că în România se înregistrează, în medie, 190.000 de nașteri pe an, într-un trend descrescător, prin prezentul act normativ se are în vedere aplicarea unor măsuri de sprijin similare celor acordate prin Programul operațional Ajutorarea persoanelor dezavantajate 2014-2020 (POAD).Având în vedere faptul că POAD a contribuit la consolidarea coeziunii sociale și la reducerea sărăciei extreme, finanțând printre altele și o măsură de sprijin pentru trusoul nou-născuților din familii defavorizate până la data de 31 decembrie 2023,luând în considerare faptul că obiectivul este de a răspunde nevoilor unui grup semnificativ de persoane vulnerabile din România, care se află într-o situație de deprivare materială severă, se impune adoptarea în regim de urgență a măsurilor preconizate prin prezenta ordonanță de urgență, în vederea implementării acestei măsuri la nivel național pentru ca măsura să își atingă obiectivul și să se acorde măsuri de sprijin similare și după data de 31 decembrie 2023, astfel încât să se întreprindă acțiuni decisive pentru a soluționa aceste probleme într-un mod eficace și rapid care să contribuie la reducerea acestor riscuri și la promovarea unei societăți mai echitabile și incluzive.Deoarece în lipsa unor măsuri concrete și rapide s-ar vulnerabiliza și mai mult categoria cuplurilor mamă-nou-născut defavorizate, prin accentuarea abandonului nou-născuților cauzat, în principal, de lipsa accesului la servicii de îngrijire fizică și psihologică, precum și de lipsa accesului la resurse financiare care să asigure posibilitatea îngrijirii nou-născutului, neadoptarea măsurii de sprijin poate avea consecințe pe termen lung asupra indivizilor și societății în ansamblu, accentuând inegalitățile și afectând bunăstarea familiilor și a copiilor.Totodată, ținând cont de necesitatea instituirii unor măsuri prin care să se asigure un tratament corespunzător asociat situațiilor diferite în care se află persoanele pentru care se impune acordarea de concedii medicale pentru afecțiuni grave, pentru care legiuitorul a instituit norme speciale pentru acordarea concediilor medicale, inclusiv în ceea ce privește durata acestora, pentru situațiile care presupun urgențe medico-chirurgicale în care viața pacienților este pusă în pericol, precum și în cazuri speciale pentru maternitate, îngrijirea copilului bolnav, risc maternal și îngrijirea pacientului cu afecțiuni oncologice, în caz contrar fiind afectată calitatea vieții acestor persoane, fapt ce poate conduce inclusiv la degradarea stării de sănătate a acestora,având în vedere că elementele sus-menționate sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Prin prezenta ordonanță de urgență se stabilesc măsuri de sprijin pentru categoriile de cupluri mamă-nou-născut defavorizate și constau în:a) acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru nou-născuți;b) măsuri auxiliare. + Articolul 2În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) Autoritatea de management pentru Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 - direcția generală din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene cu responsabilități și competențe în domeniul managementului și coordonării fondurilor externe nerambursabile, care are în gestionare Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 și decontează, cu respectarea normelor europene și naționale aplicabile, cheltuielile eligibile efectuate pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic, denumit în continuare AM PoIDS;b) beneficiar - structura din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu rol de beneficiar al finanțării nerambursabile aferente Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027, pentru cheltuielile care urmează a fi decontate din fonduri externe nerambursabile, și responsabil de inițierea și implementarea măsurilor prevăzute la art. 1;c) destinatar final –– cuplul mamă-nou-născut defavorizat, eligibil în categoria de grup-țintă principal prevăzut în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027;d) entități responsabile - autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială;e) entități implicate - Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea acestuia;f) măsuri auxiliare - activitățile care au scopul de a reduce deprivarea materială, care pot include și nu se rezumă la indicații de îngrijire a nou-născutului, consiliere în alăptare, educație sanitară, educație de prim ajutor pentru nou-născuți, educație cu privire la asigurarea igienei corporale și a locuinței, facilitarea accesului la servicii medicale, orientarea către servicii sociale, recomandări nutriționale pentru bebeluși necesare pentru diversificarea alimentației;g) nou-născut - copilul cu vârsta de până la 3 luni;h) produse pentru îngrijirea nou-născutului - produse specifice trusoului pentru nou-născut, necesare îngrijirii nou-născutului, respectiv: scutece, produse pentru toaleta nou-născutului, articole de vestimentație pentru nou-născut, articole sanitare și medicale pentru cuplul mamă-nou-născut;i) Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 - program finanțat din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România, aprobat de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 14 decembrie 2022 de aprobare a programului „Incluziune și Demnitate Socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională și Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România C (2022) 9635 final, denumit în continuare PoIDS 2021-2027;j) măsură de sprijin material - ajutor pentru destinatarii finali prevăzut la art. 3 alin. (1) acordat prin tichete sociale pe suport electronic, în vederea achiziționării produselor de îngrijire a nou-născutului;k) tichet social pe suport electronic - bilet de valoare pe suport electronic care se acordă destinatarilor finali pentru cheltuielile necesare achiziționării produselor pentru îngrijirea nou-născutului, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență;l) unități afiliate - unități care comercializează produse de îngrijire pentru nou-născuți, care se află pe lista unității emitente a tichetelor sociale pe suport electronic;m) unități emitente - unități autorizate potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările și completările ulterioare, care emit tichete sociale pe suport electronic. + Articolul 3(1) Cuplurile mamă-nou-născut defavorizate care beneficiază de măsura de sprijin material pe bază de tichete sociale pe suport electronic și care au calitatea de destinatari finali prevăzute în grupul-țintă principal sunt:a) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului și cărora le este stabilit, prin dispoziție scrisă a primarului, dreptul la oricare din componentele venitului minim de incluziune, în baza Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;b) mamele cu dizabilități care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului;c) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului, aflate temporar în situații critice de viață, respectiv victime ale calamităților, ale violenței domestice, care se află în situații deosebite de vulnerabilitate sau aflate în alte situații de risc, stabilite prin ancheta socială întocmită de autoritățile publice cu atribuții în domeniul asistenței sociale la solicitarea persoanei sau sesizarea unui terț;d) mame care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului și care nu dețin acte de identitate;e) mamele minore care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului;f) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului, cetățeni străini sau apatrizi proveniți din zone de conflict armat.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în situația în care copilul este lipsit, temporar sau permanent, de ocrotirea mamei în primele 3 luni de la nașterea copilului, tichetul social pe suport electronic poate fi acordat reprezentantului legal.(3) În situația sarcinii multiple, măsura de sprijin material se acordă pentru fiecare nou-născut. + Articolul 4(1) Bugetul măsurii de sprijin material pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic se stabilește la suma 119.239,20 mii lei, echivalent a 24.000.000,00 euro la cursul InforEuro din luna martie 2024 cu sursă de finanțare Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027.(2) Măsura de sprijin material se implementează pe o perioadă de 4 ani, respectiv în perioada 2024-2027, în limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 pentru această măsură și în conformitate cu regulile de eligibilitate PoIDS 2021-2027.(3) Valoarea tichetului social pe suport electronic este de 2.000 de lei, acordată într-o tranșă unică pentru fiecare nou-născut, și are în vedere sprijinirea cuplurilor mamă-nou-născut prin acordarea de tichete sociale pe suport electronic în vederea achiziționării de produse de îngrijire a nou-născutului.(4) Vârsta de maximum trei luni a nou-născutului se verifică la momentul identificării cuplului mamă-nou-născut de către autoritățile administrației publice locale și includerea acestuia în lista prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a).(5) Coordonatorul măsurii de sprijin material pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic este beneficiarul prevăzut la art. 2 lit. b). + Articolul 5(1) Măsura de sprijin material este completată de măsurile auxiliare prevăzute la art. 2 lit. f) și se pun în aplicare de către entitățile implicate în derularea mecanismului de implementare a măsurii de sprijin material, respectiv de către autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială, singure sau în cooperare cu diverse organizații și instituții cu atribuții în domeniul asistenței sociale.(2) Măsurile auxiliare prevăzute la art. 2 lit. f) vor fi aplicate în funcție de nevoile individuale ale destinatarului final, fără a aduce atingere demnității persoanei. + Articolul 6(1) În vederea întocmirii listelor destinatarilor finali, entitățile responsabile și entitățile implicate în derularea mecanismului de implementare a măsurii de sprijin au următoarele responsabilități:a) autoritatea administrației publice locale, în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința destinatarii finali, prin serviciile publice de asistență socială, identifică, întocmește și își asumă, prin semnătura reprezentantului legal, listele destinatarilor finali, cu evidențierea separată a categoriei de destinatari finali prevăzuți la art. 3 alin. (1) lit. a)-f);b) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, centralizează la nivelul județului/municipiului București listele destinatarilor finali, cu evidențierea separată a categoriei de destinatari finali prevăzuți la art. 3 alin. (1) lit. a)-f), pe care le transmite Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.(2) În scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la alin. (1), autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială, utilizează modalități de identificare și verificare a destinatarilor finali, aprobate prin dispoziție a primarului.(3) Lista destinatarilor finali cuprinde: numele și prenumele, adresa de domiciliu/adresa de reședință și codul numeric personal. Pentru mamele care nu dețin acte de identitate, informațiile cu privire la datele personale se rezumă la: nume și prenume, adresa de domiciliu/adresa de reședință declarată de mamă și o adeverință eliberată la solicitarea mamei care nu deține acte de identitate, de serviciul public de asistență socială care să ateste încadrarea în categoria destinatarului final.(4) Listele destinatarilor finali de la nivelul unităților administrativ-teritoriale se întocmesc și se aprobă de către reprezentantul legal al autorității administrației publice locale și ulterior se transmit agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială/Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București atât în format letric, cât și în format electronic, potrivit modelului stabilit prin ordinul comun prevăzut la art. 12 alin. (6).(5) Listele destinatarilor finali, elaborate și transmise conform alin. (3) și (4), se centralizează de către agențiile județene pentru plăți și inspecție socială la nivel de județ, defalcate pe categoriile de destinatari finali prevăzute la art. 3, cu menționarea autorității administrației publice locale de care aparține fiecare destinatar final, și se transmit către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, lunar, în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni.(6) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială centralizează informațiile primite potrivit alin. (5) și generează lista destinatarilor finali la nivel național, pe care o transmite Ministerului Muncii și Solidarității Sociale în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii acestora.(7) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale transmite lunar către beneficiar lista destinatarilor finali la nivel național, prevăzută la alin. (6), în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii acesteia de la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.(8) Autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială, actualizează lunar și își asumă prin semnătura reprezentantului legal listele destinatarilor finali, cu reluarea mecanismului prevăzut la alin. (2)-(7). + Articolul 7(1) Beneficiarul, în baza listelor puse la dispoziție de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, contractează serviciile privind emiterea tichetelor sociale pe suport electronic în condițiile legislației în vigoare privind achizițiile publice.(2) La estimarea contractului de achiziție publică nu se ia în calcul valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic.(3) Pe baza listei comunicate de beneficiar se emit tichetele sociale pe suport electronic de către unitățile emitente prevăzute la art. 2 lit. m).(4) Beneficiarul, pe baza contractului de achiziție publică încheiat în temeiul alin. (1), transferă către unitatea emitentă valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic și achită costul emiterii și livrării suportului electronic.(5) Beneficiarul asigură coordonarea procesului de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic de la unitatea emitentă către autoritățile administrației publice locale și se asigură de implementarea măsurilor auxiliare prevăzute la art. 5 alin. (1).(6) În baza listelor destinatarilor finali prevăzute la art. 6 alin. (7), agențiile județene pentru plăți și inspecție socială/Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București transmit/transmite lunar către comisiile județene privind incluziunea socială, respectiv către Comisia privind incluziunea socială a municipiului București numărul de destinatari finali și activitățile desfășurate ca măsuri auxiliare, în vederea cuantificării măsurii 1.2.1.2 din Planul de acțiune pentru implementarea Strategiei naționale privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, anexă la Strategia națională privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 440/2022. + Articolul 8(1) Unitatea emitentă asigură livrarea tichetelor sociale pe suport electronic, împreună cu informațiile necesare privind lista unităților afiliate, către autoritățile administrației publice locale, conform listei finale a destinatarilor finali comunicate de beneficiar și prevăzute la art. 6 alin. (7).(2) Autoritățile administrației publice locale din care provin destinatarii finali transmit destinatarului final/reprezentantului legal al destinatarului final tichetul social pe suport electronic împreună cu informațiile necesare privind lista unităților afiliate de pe raza teritorială unde aceștia își au domiciliul sau reședința.(3) Pentru destinatarii finali nedeplasabili, autoritățile administrației publice locale asigură serviciul de livrare a tichetului electronic la domiciliul sau reședința acestora. + Articolul 9(1) Unitățile emitente actualizează lunar sau la cererea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene lista unităților afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic.(2) Unitățile emitente sunt obligate să selecteze unitățile afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic pe baza unor proceduri transparente și nediscriminatorii, astfel încât să acopere întreaga arie de destinatari finali ai tichetelor sociale pe suport electronic și să se asigure că sunt acoperite toate zonele țării, astfel încât destinatarul final să poată achiziționa de la o astfel de unitate afiliată produse de îngrijire pentru nou-născuți. + Articolul 10(1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în temeiul prezentei ordonanțe de urgență și în baza contractului de achiziție publică încheiat, virează către unitatea emitentă sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic, astfel:a) valoarea nominală - într-un cont distinct disponibil cu afectațiune specială deschis de unitatea emitentă la Trezoreria Statului, cont din care unitatea emitentă virează sumele încasate în conturile deschise la instituții de credit;b) costul aferent emiterii și livrării suportului electronic - în contul deschis la Trezoreria Statului, prevăzut la art. 6 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria Statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Sumele derulate prin operațiunile cu tichete sociale pe suport electronic de către unitățile emitente nu pot fi utilizate în alte scopuri.(3) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene transferă către unitatea emitentă sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic distribuite destinatarilor finali, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data confirmării primirii suportului electronic de către destinatarii finali.(4) Sumele aferente tichetelor sociale emise pe suport electronic nu pot fi transferate destinatarilor finali pe suportul electronic dacă, la data stabilită de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru transfer, acesta nu a achitat unității emitente, integral, contravaloarea nominală a tichetelor în format electronic achiziționate, inclusiv costurile aferente emiterii și livrării acestora pe suport electronic.(5) În situația în care un operator economic deține autorizație de funcționare ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordată potrivit legii, aflată în termen de valabilitate, nu este necesară parcurgerea procedurii de autorizare prevăzute de lege și pentru emiterea tichetului social pe suport electronic prevăzut de prezenta ordonanță de urgență.(6) Pentru a putea desfășura activitatea ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic, operatorul economic prevăzut la alin. (5) are obligația ca, anterior începerii activității, să notifice Ministerului Finanțelor faptul că deține autorizație de funcționare, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanțelor, aflată în termen de valabilitate, ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile. + Articolul 11(1) Tichetele sociale pe suport electronic emise nu permit efectuarea de operațiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.(2) Tichetele sociale pe suport electronic pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate, și numai pentru achiziționarea produselor pentru nou-născuți pentru care au fost emise.(3) Se interzice unităților afiliate acordarea unui rest de bani la tichetele sociale pe suport electronic.(4) Unitățile afiliate au obligația să comercializeze produse sigure și care să respecte condițiile prescrise sau declarate, să nu practice prețuri nejustificat de mari și să nu limiteze, în mod nejustificat, vânzarea bunurilor.(5) Suporturile electronice vor fi alimentate exclusiv cu valoarea nominală prevăzută la art. 4 alin. (3).(6) Tichetele sociale pe suport electronic pot fi utilizate numai la unitățile afiliate care încheie cu unitatea emitentă selectată de către beneficiar contracte de prestări servicii/protocoale/ convenții/acorduri sau orice alt document care reglementează drepturile și obligațiile părților.(7) Unitățile afiliate care utilizează aparate de marcat electronice fiscale potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a evidenția pe bon fiscal distinct contravaloarea produselor comercializate care se încadrează în categoria produselor pentru îngrijirea nou-născutului, care urmează să fie achitată cu tichete sociale pe suport electronic.(8) Pentru aceste bonuri fiscale va fi selectată ca tip de plată numai valoarea 9, „Alte metode“, din nomenclatorul pentru tipul de plată, aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevăzute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fișierelor prevăzute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, precum și categoriile de URL-uri utilizate în schimbul de informații cu sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, operatorul aparatului de marcat electronic fiscal având obligația să completeze câmpul editabil aferent tipului de plată cu sintagma „TRUSOU NOU-NĂSCUT“, atunci când caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal permit acest lucru.(9) Contravaloarea tichetului social pe suport electronic pentru nou-născuți reprezintă venit neimpozabil conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și nu se ia în considerare la stabilirea venitului net lunar definit la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 12(1) Fiecare tichet social pe suport electronic este valabil numai dacă are înscris numărul sub care a fost înseriat de către unitatea emitentă și va conține următoarele informații înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod în acesta:a) numele și adresa emitentului și datele sale de identificare;b) data emiterii suportului electronic și perioada de valabilitate a acestuia;c) numele, prenumele și codul numeric personal ale destinatarului final/reprezentantului legal;d) interdicția de a fi utilizat pentru alte scopuri decât cel pentru care a fost emis.(2) Destinatarul final sau reprezentantul legal al acestuia poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic numai în rețeaua unităților afiliate, pe baza actului de identitate, cu excepția mamelor care nu dețin acte de identitate. În cazul destinatarului final care nu deține acte de identitate, tichetele sociale pe suport electronic se utilizează pe baza adeverinței eliberate de autoritățile publice locale, care atestă încadrarea în categoria destinatarului final.(3) Măsura de sprijin material acordat prin tichetul social pe suport electronic pentru nou-născut poate fi utilizată în termen de maximum șase luni de la data emiterii suportului electronic.(4) Eventualele sume rămase neutilizate aferente tichetelor sociale pe suport electronic se returnează, în condițiile legii bugetelor din care au fost acordate, beneficiarului, de către unitatea emitentă, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la alin. (3).(5) Unitatea emitentă de tichete sociale pe suport electronic are obligația ca, odată cu emiterea acestora, să asigure măsurile necesare pentru ca destinatarii finali să poată identifica rețeaua de unități afiliate acestora de pe raza localității de domiciliu al acestora.(6) Procedura specifică de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic și mecanismul de implementare aferent se aprobă prin ordin comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene, al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 13(1) Ministerul Finanțelor poate dispune măsura suspendării autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în cazul nerespectării dispozițiilor din prezenta ordonanță de urgență.(2) Ministerul Finanțelor poate dispune măsura retragerii autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în următoarele situații:a) în cazul nerespectării criteriilor de autorizare aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice în baza cărora s-a acordat autorizația de funcționare;b) în cazul nerespectării dispozițiilor art. 10 alin. (2).(3) Constatarea situațiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se face de către o echipă de specialiști a cărei componență se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor.(4) Acordarea autorizației de funcționare unităților emitente și dispunerea măsurii de suspendare/retragere a acesteia în urma constatării situațiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se fac de către o comisie ale cărei componență și procedură de lucru se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor. + Articolul 14(1) Entitățile implicate și entitățile responsabile în implementarea și distribuirea măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic, prevăzute la art. 6, care dețin și furnizează date răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea datelor furnizate, precum și pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate și a măsurilor de securitate și confidențialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.(2) Datele personale ale destinatarilor finali sunt colectate, stocate și gestionate de entitățile implicate în implementarea și distribuirea măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, precum și a celorlalte acte normative aplicabile domeniului protecției datelor.-(3) Datele cu caracter personal colectate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență nu pot fi prelucrate în alte scopuri, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege și numai dacă sunt asigurate garanțiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate. + Articolul 15(1) Sumele prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) se suportă din bugetul de stat și reprezintă cheltuieli neeligibile, care se adaugă la cheltuielile eligibile ale proiectului.(2) Cheltuielile efectuate cu acordarea de tichete sociale pe suport electronic, care depășesc alocarea financiară prevăzută la art. 4 alin. (1), nu pot fi decontate din cadrul PoIDS 2021-2027, se suportă de la bugetul de stat și reprezintă cheltuieli neeligibile, se adaugă la cheltuielile eligibile ale proiectului și se cuprind în anexa nr. 3/54/23 la bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, dacă este cazul. + Articolul 16Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 154 alineatul, (1) litera i) va avea următorul cuprins:i) persoanele fizice care se află în concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă, acordate în urma unor accidente de muncă sau unor boli profesionale, în baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele aflate în concedii medicale în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare, pentru care indemnizațiile nu sunt cuprinse în categoriile de venituri supuse contribuției de asigurări sociale de sănătate potrivit art. 155 alin. (1) lit. i), pentru indemnizațiile aferente certificatelor medicale;2. La articolul 155 alineatul (1), litera i) va avea următorul cuprins:i) indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, acordate în baza art. 2 alin. (1) lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare, aferente concediilor medicale pentru codurile de indemnizație 01, 07 și 10, prevăzute în Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical și a instrucțiunilor privind utilizarea și modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizații asiguraților din sistemul asigurărilor sociale de sănătate și din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, cu modificările și completările ulterioare.3. La articolul 157 alineatul (1), litera v) va avea următorul cuprins:v) indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. i). + Articolul 17(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. 16 din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Dispozițiile art. 155 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, astfel cum acestea au fost modificate prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică și pentru indemnizațiile aferente concediilor medicale a căror perioadă de acordare încetează după data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 18Termenul prevăzut la art. 1 alin. (1) și art. 2 lit. e) și g) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile, aprobată prin Legea nr. 24/2024, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 august 2024.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Luminița Zezeanu,
secretar de stat
p. Ministrul muncii și solidarității sociale,
Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
secretar de stat
Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,
Natalia-Elena Intotero
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de stat
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
p. Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate,
Mihaela IonBucurești, 11 aprilie 2024.Nr. 34.------
EMITENT |
Luând în considerare faptul că Programul Incluziune și Demnitate Socială pentru perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 14 decembrie 2022 de aprobare a programului „Incluziune și Demnitate Socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională și Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România C (2022) 9635 final, prevede un ansamblu de măsuri integrate prin care sprijină aplicarea strategiilor naționale și locale pentru a contribui în mod direct la susținerea procesului de reducere a fenomenului sărăciei și la susținerea grupurilor vulnerabile în vederea depășirii situației de excludere socială, în linie cu principiile Pilonului european privind drepturile sociale, contribuind astfel la atingerea țintelor pe care România și le-a asumat și care vor fi monitorizate în cadrul Semestrului European,ținând cont de faptul că în România se înregistrează, în medie, 190.000 de nașteri pe an, într-un trend descrescător, prin prezentul act normativ se are în vedere aplicarea unor măsuri de sprijin similare celor acordate prin Programul operațional Ajutorarea persoanelor dezavantajate 2014-2020 (POAD).Având în vedere faptul că POAD a contribuit la consolidarea coeziunii sociale și la reducerea sărăciei extreme, finanțând printre altele și o măsură de sprijin pentru trusoul nou-născuților din familii defavorizate până la data de 31 decembrie 2023,luând în considerare faptul că obiectivul este de a răspunde nevoilor unui grup semnificativ de persoane vulnerabile din România, care se află într-o situație de deprivare materială severă, se impune adoptarea în regim de urgență a măsurilor preconizate prin prezenta ordonanță de urgență, în vederea implementării acestei măsuri la nivel național pentru ca măsura să își atingă obiectivul și să se acorde măsuri de sprijin similare și după data de 31 decembrie 2023, astfel încât să se întreprindă acțiuni decisive pentru a soluționa aceste probleme într-un mod eficace și rapid care să contribuie la reducerea acestor riscuri și la promovarea unei societăți mai echitabile și incluzive.Deoarece în lipsa unor măsuri concrete și rapide s-ar vulnerabiliza și mai mult categoria cuplurilor mamă-nou-născut defavorizate, prin accentuarea abandonului nou-născuților cauzat, în principal, de lipsa accesului la servicii de îngrijire fizică și psihologică, precum și de lipsa accesului la resurse financiare care să asigure posibilitatea îngrijirii nou-născutului, neadoptarea măsurii de sprijin poate avea consecințe pe termen lung asupra indivizilor și societății în ansamblu, accentuând inegalitățile și afectând bunăstarea familiilor și a copiilor.Totodată, ținând cont de necesitatea instituirii unor măsuri prin care să se asigure un tratament corespunzător asociat situațiilor diferite în care se află persoanele pentru care se impune acordarea de concedii medicale pentru afecțiuni grave, pentru care legiuitorul a instituit norme speciale pentru acordarea concediilor medicale, inclusiv în ceea ce privește durata acestora, pentru situațiile care presupun urgențe medico-chirurgicale în care viața pacienților este pusă în pericol, precum și în cazuri speciale pentru maternitate, îngrijirea copilului bolnav, risc maternal și îngrijirea pacientului cu afecțiuni oncologice, în caz contrar fiind afectată calitatea vieții acestor persoane, fapt ce poate conduce inclusiv la degradarea stării de sănătate a acestora,având în vedere că elementele sus-menționate sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Prin prezenta ordonanță de urgență se stabilesc măsuri de sprijin pentru categoriile de cupluri mamă-nou-născut defavorizate și constau în:a) acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru nou-născuți;b) măsuri auxiliare. + Articolul 2În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) Autoritatea de management pentru Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 - direcția generală din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene cu responsabilități și competențe în domeniul managementului și coordonării fondurilor externe nerambursabile, care are în gestionare Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 și decontează, cu respectarea normelor europene și naționale aplicabile, cheltuielile eligibile efectuate pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic, denumit în continuare AM PoIDS;b) beneficiar - structura din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu rol de beneficiar al finanțării nerambursabile aferente Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027, pentru cheltuielile care urmează a fi decontate din fonduri externe nerambursabile, și responsabil de inițierea și implementarea măsurilor prevăzute la art. 1;c) destinatar final –– cuplul mamă-nou-născut defavorizat, eligibil în categoria de grup-țintă principal prevăzut în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027;d) entități responsabile - autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială;e) entități implicate - Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea acestuia;f) măsuri auxiliare - activitățile care au scopul de a reduce deprivarea materială, care pot include și nu se rezumă la indicații de îngrijire a nou-născutului, consiliere în alăptare, educație sanitară, educație de prim ajutor pentru nou-născuți, educație cu privire la asigurarea igienei corporale și a locuinței, facilitarea accesului la servicii medicale, orientarea către servicii sociale, recomandări nutriționale pentru bebeluși necesare pentru diversificarea alimentației;g) nou-născut - copilul cu vârsta de până la 3 luni;h) produse pentru îngrijirea nou-născutului - produse specifice trusoului pentru nou-născut, necesare îngrijirii nou-născutului, respectiv: scutece, produse pentru toaleta nou-născutului, articole de vestimentație pentru nou-născut, articole sanitare și medicale pentru cuplul mamă-nou-născut;i) Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 - program finanțat din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România, aprobat de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 14 decembrie 2022 de aprobare a programului „Incluziune și Demnitate Socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională și Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România C (2022) 9635 final, denumit în continuare PoIDS 2021-2027;j) măsură de sprijin material - ajutor pentru destinatarii finali prevăzut la art. 3 alin. (1) acordat prin tichete sociale pe suport electronic, în vederea achiziționării produselor de îngrijire a nou-născutului;k) tichet social pe suport electronic - bilet de valoare pe suport electronic care se acordă destinatarilor finali pentru cheltuielile necesare achiziționării produselor pentru îngrijirea nou-născutului, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență;l) unități afiliate - unități care comercializează produse de îngrijire pentru nou-născuți, care se află pe lista unității emitente a tichetelor sociale pe suport electronic;m) unități emitente - unități autorizate potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările și completările ulterioare, care emit tichete sociale pe suport electronic. + Articolul 3(1) Cuplurile mamă-nou-născut defavorizate care beneficiază de măsura de sprijin material pe bază de tichete sociale pe suport electronic și care au calitatea de destinatari finali prevăzute în grupul-țintă principal sunt:a) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului și cărora le este stabilit, prin dispoziție scrisă a primarului, dreptul la oricare din componentele venitului minim de incluziune, în baza Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;b) mamele cu dizabilități care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului;c) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului, aflate temporar în situații critice de viață, respectiv victime ale calamităților, ale violenței domestice, care se află în situații deosebite de vulnerabilitate sau aflate în alte situații de risc, stabilite prin ancheta socială întocmită de autoritățile publice cu atribuții în domeniul asistenței sociale la solicitarea persoanei sau sesizarea unui terț;d) mame care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului și care nu dețin acte de identitate;e) mamele minore care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului;f) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de trei luni de la nașterea copilului, cetățeni străini sau apatrizi proveniți din zone de conflict armat.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în situația în care copilul este lipsit, temporar sau permanent, de ocrotirea mamei în primele 3 luni de la nașterea copilului, tichetul social pe suport electronic poate fi acordat reprezentantului legal.(3) În situația sarcinii multiple, măsura de sprijin material se acordă pentru fiecare nou-născut. + Articolul 4(1) Bugetul măsurii de sprijin material pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic se stabilește la suma 119.239,20 mii lei, echivalent a 24.000.000,00 euro la cursul InforEuro din luna martie 2024 cu sursă de finanțare Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027.(2) Măsura de sprijin material se implementează pe o perioadă de 4 ani, respectiv în perioada 2024-2027, în limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 pentru această măsură și în conformitate cu regulile de eligibilitate PoIDS 2021-2027.(3) Valoarea tichetului social pe suport electronic este de 2.000 de lei, acordată într-o tranșă unică pentru fiecare nou-născut, și are în vedere sprijinirea cuplurilor mamă-nou-născut prin acordarea de tichete sociale pe suport electronic în vederea achiziționării de produse de îngrijire a nou-născutului.(4) Vârsta de maximum trei luni a nou-născutului se verifică la momentul identificării cuplului mamă-nou-născut de către autoritățile administrației publice locale și includerea acestuia în lista prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a).(5) Coordonatorul măsurii de sprijin material pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic este beneficiarul prevăzut la art. 2 lit. b). + Articolul 5(1) Măsura de sprijin material este completată de măsurile auxiliare prevăzute la art. 2 lit. f) și se pun în aplicare de către entitățile implicate în derularea mecanismului de implementare a măsurii de sprijin material, respectiv de către autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială, singure sau în cooperare cu diverse organizații și instituții cu atribuții în domeniul asistenței sociale.(2) Măsurile auxiliare prevăzute la art. 2 lit. f) vor fi aplicate în funcție de nevoile individuale ale destinatarului final, fără a aduce atingere demnității persoanei. + Articolul 6(1) În vederea întocmirii listelor destinatarilor finali, entitățile responsabile și entitățile implicate în derularea mecanismului de implementare a măsurii de sprijin au următoarele responsabilități:a) autoritatea administrației publice locale, în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința destinatarii finali, prin serviciile publice de asistență socială, identifică, întocmește și își asumă, prin semnătura reprezentantului legal, listele destinatarilor finali, cu evidențierea separată a categoriei de destinatari finali prevăzuți la art. 3 alin. (1) lit. a)-f);b) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, centralizează la nivelul județului/municipiului București listele destinatarilor finali, cu evidențierea separată a categoriei de destinatari finali prevăzuți la art. 3 alin. (1) lit. a)-f), pe care le transmite Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.(2) În scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la alin. (1), autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială, utilizează modalități de identificare și verificare a destinatarilor finali, aprobate prin dispoziție a primarului.(3) Lista destinatarilor finali cuprinde: numele și prenumele, adresa de domiciliu/adresa de reședință și codul numeric personal. Pentru mamele care nu dețin acte de identitate, informațiile cu privire la datele personale se rezumă la: nume și prenume, adresa de domiciliu/adresa de reședință declarată de mamă și o adeverință eliberată la solicitarea mamei care nu deține acte de identitate, de serviciul public de asistență socială care să ateste încadrarea în categoria destinatarului final.(4) Listele destinatarilor finali de la nivelul unităților administrativ-teritoriale se întocmesc și se aprobă de către reprezentantul legal al autorității administrației publice locale și ulterior se transmit agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială/Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București atât în format letric, cât și în format electronic, potrivit modelului stabilit prin ordinul comun prevăzut la art. 12 alin. (6).(5) Listele destinatarilor finali, elaborate și transmise conform alin. (3) și (4), se centralizează de către agențiile județene pentru plăți și inspecție socială la nivel de județ, defalcate pe categoriile de destinatari finali prevăzute la art. 3, cu menționarea autorității administrației publice locale de care aparține fiecare destinatar final, și se transmit către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, lunar, în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni.(6) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială centralizează informațiile primite potrivit alin. (5) și generează lista destinatarilor finali la nivel național, pe care o transmite Ministerului Muncii și Solidarității Sociale în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii acestora.(7) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale transmite lunar către beneficiar lista destinatarilor finali la nivel național, prevăzută la alin. (6), în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii acesteia de la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.(8) Autoritățile administrației publice locale, prin serviciile publice de asistență socială, actualizează lunar și își asumă prin semnătura reprezentantului legal listele destinatarilor finali, cu reluarea mecanismului prevăzut la alin. (2)-(7). + Articolul 7(1) Beneficiarul, în baza listelor puse la dispoziție de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, contractează serviciile privind emiterea tichetelor sociale pe suport electronic în condițiile legislației în vigoare privind achizițiile publice.(2) La estimarea contractului de achiziție publică nu se ia în calcul valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic.(3) Pe baza listei comunicate de beneficiar se emit tichetele sociale pe suport electronic de către unitățile emitente prevăzute la art. 2 lit. m).(4) Beneficiarul, pe baza contractului de achiziție publică încheiat în temeiul alin. (1), transferă către unitatea emitentă valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic și achită costul emiterii și livrării suportului electronic.(5) Beneficiarul asigură coordonarea procesului de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic de la unitatea emitentă către autoritățile administrației publice locale și se asigură de implementarea măsurilor auxiliare prevăzute la art. 5 alin. (1).(6) În baza listelor destinatarilor finali prevăzute la art. 6 alin. (7), agențiile județene pentru plăți și inspecție socială/Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București transmit/transmite lunar către comisiile județene privind incluziunea socială, respectiv către Comisia privind incluziunea socială a municipiului București numărul de destinatari finali și activitățile desfășurate ca măsuri auxiliare, în vederea cuantificării măsurii 1.2.1.2 din Planul de acțiune pentru implementarea Strategiei naționale privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, anexă la Strategia națională privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 440/2022. + Articolul 8(1) Unitatea emitentă asigură livrarea tichetelor sociale pe suport electronic, împreună cu informațiile necesare privind lista unităților afiliate, către autoritățile administrației publice locale, conform listei finale a destinatarilor finali comunicate de beneficiar și prevăzute la art. 6 alin. (7).(2) Autoritățile administrației publice locale din care provin destinatarii finali transmit destinatarului final/reprezentantului legal al destinatarului final tichetul social pe suport electronic împreună cu informațiile necesare privind lista unităților afiliate de pe raza teritorială unde aceștia își au domiciliul sau reședința.(3) Pentru destinatarii finali nedeplasabili, autoritățile administrației publice locale asigură serviciul de livrare a tichetului electronic la domiciliul sau reședința acestora. + Articolul 9(1) Unitățile emitente actualizează lunar sau la cererea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene lista unităților afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic.(2) Unitățile emitente sunt obligate să selecteze unitățile afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic pe baza unor proceduri transparente și nediscriminatorii, astfel încât să acopere întreaga arie de destinatari finali ai tichetelor sociale pe suport electronic și să se asigure că sunt acoperite toate zonele țării, astfel încât destinatarul final să poată achiziționa de la o astfel de unitate afiliată produse de îngrijire pentru nou-născuți. + Articolul 10(1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în temeiul prezentei ordonanțe de urgență și în baza contractului de achiziție publică încheiat, virează către unitatea emitentă sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic, astfel:a) valoarea nominală - într-un cont distinct disponibil cu afectațiune specială deschis de unitatea emitentă la Trezoreria Statului, cont din care unitatea emitentă virează sumele încasate în conturile deschise la instituții de credit;b) costul aferent emiterii și livrării suportului electronic - în contul deschis la Trezoreria Statului, prevăzut la art. 6 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria Statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Sumele derulate prin operațiunile cu tichete sociale pe suport electronic de către unitățile emitente nu pot fi utilizate în alte scopuri.(3) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene transferă către unitatea emitentă sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic distribuite destinatarilor finali, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data confirmării primirii suportului electronic de către destinatarii finali.(4) Sumele aferente tichetelor sociale emise pe suport electronic nu pot fi transferate destinatarilor finali pe suportul electronic dacă, la data stabilită de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru transfer, acesta nu a achitat unității emitente, integral, contravaloarea nominală a tichetelor în format electronic achiziționate, inclusiv costurile aferente emiterii și livrării acestora pe suport electronic.(5) În situația în care un operator economic deține autorizație de funcționare ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordată potrivit legii, aflată în termen de valabilitate, nu este necesară parcurgerea procedurii de autorizare prevăzute de lege și pentru emiterea tichetului social pe suport electronic prevăzut de prezenta ordonanță de urgență.(6) Pentru a putea desfășura activitatea ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic, operatorul economic prevăzut la alin. (5) are obligația ca, anterior începerii activității, să notifice Ministerului Finanțelor faptul că deține autorizație de funcționare, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanțelor, aflată în termen de valabilitate, ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile. + Articolul 11(1) Tichetele sociale pe suport electronic emise nu permit efectuarea de operațiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.(2) Tichetele sociale pe suport electronic pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate, și numai pentru achiziționarea produselor pentru nou-născuți pentru care au fost emise.(3) Se interzice unităților afiliate acordarea unui rest de bani la tichetele sociale pe suport electronic.(4) Unitățile afiliate au obligația să comercializeze produse sigure și care să respecte condițiile prescrise sau declarate, să nu practice prețuri nejustificat de mari și să nu limiteze, în mod nejustificat, vânzarea bunurilor.(5) Suporturile electronice vor fi alimentate exclusiv cu valoarea nominală prevăzută la art. 4 alin. (3).(6) Tichetele sociale pe suport electronic pot fi utilizate numai la unitățile afiliate care încheie cu unitatea emitentă selectată de către beneficiar contracte de prestări servicii/protocoale/ convenții/acorduri sau orice alt document care reglementează drepturile și obligațiile părților.(7) Unitățile afiliate care utilizează aparate de marcat electronice fiscale potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a evidenția pe bon fiscal distinct contravaloarea produselor comercializate care se încadrează în categoria produselor pentru îngrijirea nou-născutului, care urmează să fie achitată cu tichete sociale pe suport electronic.(8) Pentru aceste bonuri fiscale va fi selectată ca tip de plată numai valoarea 9, „Alte metode“, din nomenclatorul pentru tipul de plată, aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevăzute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fișierelor prevăzute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, precum și categoriile de URL-uri utilizate în schimbul de informații cu sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, operatorul aparatului de marcat electronic fiscal având obligația să completeze câmpul editabil aferent tipului de plată cu sintagma „TRUSOU NOU-NĂSCUT“, atunci când caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal permit acest lucru.(9) Contravaloarea tichetului social pe suport electronic pentru nou-născuți reprezintă venit neimpozabil conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și nu se ia în considerare la stabilirea venitului net lunar definit la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 12(1) Fiecare tichet social pe suport electronic este valabil numai dacă are înscris numărul sub care a fost înseriat de către unitatea emitentă și va conține următoarele informații înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod în acesta:a) numele și adresa emitentului și datele sale de identificare;b) data emiterii suportului electronic și perioada de valabilitate a acestuia;c) numele, prenumele și codul numeric personal ale destinatarului final/reprezentantului legal;d) interdicția de a fi utilizat pentru alte scopuri decât cel pentru care a fost emis.(2) Destinatarul final sau reprezentantul legal al acestuia poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic numai în rețeaua unităților afiliate, pe baza actului de identitate, cu excepția mamelor care nu dețin acte de identitate. În cazul destinatarului final care nu deține acte de identitate, tichetele sociale pe suport electronic se utilizează pe baza adeverinței eliberate de autoritățile publice locale, care atestă încadrarea în categoria destinatarului final.(3) Măsura de sprijin material acordat prin tichetul social pe suport electronic pentru nou-născut poate fi utilizată în termen de maximum șase luni de la data emiterii suportului electronic.(4) Eventualele sume rămase neutilizate aferente tichetelor sociale pe suport electronic se returnează, în condițiile legii bugetelor din care au fost acordate, beneficiarului, de către unitatea emitentă, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la alin. (3).(5) Unitatea emitentă de tichete sociale pe suport electronic are obligația ca, odată cu emiterea acestora, să asigure măsurile necesare pentru ca destinatarii finali să poată identifica rețeaua de unități afiliate acestora de pe raza localității de domiciliu al acestora.(6) Procedura specifică de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic și mecanismul de implementare aferent se aprobă prin ordin comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene, al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 13(1) Ministerul Finanțelor poate dispune măsura suspendării autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în cazul nerespectării dispozițiilor din prezenta ordonanță de urgență.(2) Ministerul Finanțelor poate dispune măsura retragerii autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în următoarele situații:a) în cazul nerespectării criteriilor de autorizare aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice în baza cărora s-a acordat autorizația de funcționare;b) în cazul nerespectării dispozițiilor art. 10 alin. (2).(3) Constatarea situațiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se face de către o echipă de specialiști a cărei componență se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor.(4) Acordarea autorizației de funcționare unităților emitente și dispunerea măsurii de suspendare/retragere a acesteia în urma constatării situațiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se fac de către o comisie ale cărei componență și procedură de lucru se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor. + Articolul 14(1) Entitățile implicate și entitățile responsabile în implementarea și distribuirea măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic, prevăzute la art. 6, care dețin și furnizează date răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea datelor furnizate, precum și pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate și a măsurilor de securitate și confidențialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.(2) Datele personale ale destinatarilor finali sunt colectate, stocate și gestionate de entitățile implicate în implementarea și distribuirea măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, precum și a celorlalte acte normative aplicabile domeniului protecției datelor.-(3) Datele cu caracter personal colectate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență nu pot fi prelucrate în alte scopuri, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege și numai dacă sunt asigurate garanțiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate. + Articolul 15(1) Sumele prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) se suportă din bugetul de stat și reprezintă cheltuieli neeligibile, care se adaugă la cheltuielile eligibile ale proiectului.(2) Cheltuielile efectuate cu acordarea de tichete sociale pe suport electronic, care depășesc alocarea financiară prevăzută la art. 4 alin. (1), nu pot fi decontate din cadrul PoIDS 2021-2027, se suportă de la bugetul de stat și reprezintă cheltuieli neeligibile, se adaugă la cheltuielile eligibile ale proiectului și se cuprind în anexa nr. 3/54/23 la bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, dacă este cazul. + Articolul 16Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 154 alineatul, (1) litera i) va avea următorul cuprins:i) persoanele fizice care se află în concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă, acordate în urma unor accidente de muncă sau unor boli profesionale, în baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele aflate în concedii medicale în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare, pentru care indemnizațiile nu sunt cuprinse în categoriile de venituri supuse contribuției de asigurări sociale de sănătate potrivit art. 155 alin. (1) lit. i), pentru indemnizațiile aferente certificatelor medicale;2. La articolul 155 alineatul (1), litera i) va avea următorul cuprins:i) indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, acordate în baza art. 2 alin. (1) lit. a) și b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare, aferente concediilor medicale pentru codurile de indemnizație 01, 07 și 10, prevăzute în Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical și a instrucțiunilor privind utilizarea și modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizații asiguraților din sistemul asigurărilor sociale de sănătate și din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, cu modificările și completările ulterioare.3. La articolul 157 alineatul (1), litera v) va avea următorul cuprins:v) indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. i). + Articolul 17(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. 16 din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Dispozițiile art. 155 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, astfel cum acestea au fost modificate prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică și pentru indemnizațiile aferente concediilor medicale a căror perioadă de acordare încetează după data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 18Termenul prevăzut la art. 1 alin. (1) și art. 2 lit. e) și g) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile, aprobată prin Legea nr. 24/2024, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 august 2024.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Luminița Zezeanu,
secretar de stat
p. Ministrul muncii și solidarității sociale,
Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
secretar de stat
Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,
Natalia-Elena Intotero
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de stat
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
p. Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate,
Mihaela IonBucurești, 11 aprilie 2024.Nr. 34.------