HOTĂRÂRE nr. 318 din 4 aprilie 2024privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon
Publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 10 aprilie 2024
Având în vedere prevederile art. 6 lit. d) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. VII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei și adoptarea unor măsuri în domeniul energiei, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1 Obiect de reglementare Prezenta hotărâre stabilește cadrul general care reglementează implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică prin tehnologii cu emisii reduse de carbon. + Articolul 2 Definiții În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:1. ajutor de stat CfD ad-hoc - mecanismul de sprijin aprobat printr-o decizie de autorizare a ajutorului de stat, emisă de Comisia Europeană, pentru tehnologiile eligibile de producere care nu pot face obiectul unei licitații CfD;2. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 3 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;3. beneficiar CfD - persoana juridică înregistrată în scop fiscal în România, care a încheiat un contract CfD cu contrapartea CfD;4. capacitate nouă de producere a energiei electrice - capacitate de producere a energiei electrice nou-instalată, care utilizează echipamente noi și care nu au fost puse în funcțiune/date în operare până la data depunerii cererii de finanțare, cu excepția situațiilor în care se prevede altfel în schema CFD și în ordinul de inițiere a licitației CfD, pentru a determina criteriile în baza cărora un proiect să fie calificat drept capacitate nouă de producere a energiei electrice;5. cerere de finanțare - o cerere înaintată de către un solicitant operatorului schemei CfD în cadrul unei licitații CfD;6. CfD - acronim uzual derivat din expresia în limba engleză "contract for difference", utilizat pentru definirea noțiunilor utilizate în cadrul mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență;7. contract bilateral - oricare contract bilateral privind achiziția de energie electrică încheiat pe o piață organizată de energie electrică;8. contract CfD ad-hoc - un contract CfD atribuit în temeiul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, care este negociat cu beneficiarul CfD, de către ministerul de resort cu sprijinul contrapărții CfD și încheiat de aceasta cu beneficiarul CfD pentru producerea de energie prin intermediul tehnologiilor de producție eligibile, pentru care nu se poate aplica un proces de selecție competitiv;9. contract de mandat CfD - contractul prin care ministerul de resort, în calitate de mandant, împuternicește contrapartea CfD, în calitate de mandatar, pentru a încheia contracte CfD; prin contractul de mandat se stabilesc drepturile, obligațiile și rolurile părților în cadrul schemelor CfD și al contractelor CfD;10. contract pentru diferență sau contract CfD - un contract de drept privat încheiat între contrapartea CfD și beneficiarul CfD, pe baza căruia se efectuează plăți pentru diferență CfD, în conformitate cu schema CfD relevantă;11. contrapartea CfD - Operatorul Pieței de Energie Electrică și de Gaze Naturale "OpCOM" - S.A.;12. contribuția CfD - o sumă exprimată în lei/MWh, plătită de către consumatorii finali, care se colectează de către furnizorii de energie electrică activi pe piața cu amănuntul de energie electrică din România și se virează în fondul de lichiditate CfD, în conformitate cu metodologia prevăzută la art. 7 lit. d) și/sau cu alte reglementări emise de ANRE în acest scop, aprobate prin ordin al președintelui;13. criterii de eligibilitate - cerințele pe care solicitantul și proiectul trebuie să le îndeplinească în mod cumulativ pentru a participa la o schemă CfD, astfel cum sunt prevăzute într-un ordin al ministrului de resort de aprobare a schemei CfD și detaliate într-un ordin al ministrului de resort de inițiere a licitației CfD;14. data-țintă de punere în funcțiune - data transmisă de solicitant în cadrul licitației CfD sau data convenită în cadrul unui ajutor de stat CfD ad-hoc până la care proiectul va ajunge la exploatare comercială și va fi pus în funcțiune, astfel încât să poată produce și introduce în mod legal energie electrică în Sistemul electroenergetic național în baza unei licențe de exploatare comercială acordată de ANRE;15. deficitul CfD - scenariul în care fondurile disponibile în fondul de lichiditate CfD sunt insuficiente pentru a permite contrapărții CfD să își îndeplinească integral obligația de plată față de beneficiarul CfD atunci când aceasta devine scadentă și datorată, în conformitate cu dispozițiile contractului CfD;16. fond de lichiditate CfD - se constituie la dispoziția contrapărții CfD, pentru asigurarea resurselor financiare necesare implementării mecanismului CfD, în care se colectează sumele și se fac transferurile gestionate de contrapartea CfD. Asigurarea surselor de finanțare ale acestui fond se realizează prin fonduri europene nerambursabile, prin diferențele de plată realizate de beneficiarul CfD către contrapartea CfD și prin contribuția CfD;17. Fondul pentru modernizare are înțelesul prevăzut la art. 2 lit. t) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023;18. furnizor de energie electrică are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 47 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;19. garanție de bună execuție - o scrisoare de garanție emisă în condițiile legii de:a) o bancă românească; saub) o instituție financiară internațională sau o bancă internațională înregistrată în Uniunea Europeană și în Spațiul Economic European, autorizată să opereze pe teritoriul României, cu un rating de credit minim de BBB agenții de rating financiar recunoscute la nivel internațional; furnizată de beneficiarul CfD în favoarea contrapărții CfD în scopul de a asigura respectarea de către beneficiarul CfD a anumitor obligații prevăzute în contractul CfD;20. garanție de participare la licitație - un instrument financiar, acceptat de operatorul schemei CfD și îndeplinind cerințele aplicabile licitației CfD, furnizat sau pus la dispoziție de un solicitant în favoarea operatorului schemei CfD în scopul de a garanta obligația solicitantului de a participa la licitația CfD, în conformitate cu regulile licitației CfD și, în cazul în care este selectat, obligația de a încheia un contract CfD după ce i se atribuie contractul prin licitația CfD;21. garanție financiară - o scrisoare de garanție emisă de către o instituție de credit înregistrată în Uniunea Europeană și în Spațiul Economic European, autorizată să funcționeze pe teritoriul României și acordată de un furnizor de energie electrică în favoarea contrapărții CfD, conform metodologiei emise de ANRE, care are ca scop garantarea obligațiilor de plată ale furnizorului în ceea ce privește contribuția CfD;22. garanții de origine definite în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 49 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;23. interval de decontare definit în conformitate cu dispozițiile art. 4 alin. (1) lit. a) din Procedura pentru determinarea și utilizarea profilului rezidual de consum, aprobată prin Ordinul președintelui ANRE nr. 232/2020;24. întreprindere - o singură entitate juridică sau mai multe entități juridice distincte care pot fi considerate ca formând o unitate economică în scopul aplicării normelor privind ajutoarele de stat, astfel cum sunt definite în Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat, astfel cum este menționată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (2016/C 262/01);25. licitație CfD - un proces competitiv administrat și coordonat de către operatorul schemei CfD în baza unei scheme CfD și în conformitate cu regulile de licitație aprobate prin ordin de ministru, în scopul atribuirii contractelor CfD solicitanților care au fost selectați în cadrul procesului competitiv;26. mecanismul de sprijin CfD - mecanismul de sprijin instituit prin prezenta hotărâre, care este aplicat tehnologiilor eligibile de producție prin intermediul schemelor CfD, în cadrul cărora contractele CfD sunt atribuite solicitanților prin licitații CfD sau prin intermediul ajutoarelor de stat CfD ad-hoc, caz în care contractele CfD ad-hoc sunt negociate și atribuite direct beneficiarilor;27. minister de resort - Ministerul Energiei, în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 66 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;28. operator de măsurare sau OMEPA - structura internă din cadrul operatorului de transport și de sistem care îndeplinește funcția de operator de măsurare pentru punctele de măsurare aflate în responsabilitatea operatorului de transport și de sistem, precum și de prelucrare a datelor măsurate pe piața angro de energie electrică;29. operator de transport și de sistem definit în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 71 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;30. operatorul schemei CfD - Compania Națională de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A.;31. ordin de inițiere a licitației CfD - un act administrativ emis de ministrul de resort care stabilește data de începere și parametrii unei licitații CfD în cadrul unei scheme CfD inclusiv, dar fără a se limita la: criteriile de eligibilitate, obiectivele de capacitate, prețul maxim de exercitare, regulile procedurii de ofertare și alte aspecte auxiliare sau subsecvente care pot fi specificate în acest ordin, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri și cu prevederile unei scheme CfD;32. ordin de ministru CfD - un act administrativ emis de ministrul de resort de aprobare a unei scheme CfD pentru una sau mai multe tehnologii de producție eligibile;33. piață organizată de energie electrică definită în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 82 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;34. plată pentru diferență CfD - o plată efectuată în temeiul unui contract CfD:a) de către contrapartea CfD către un beneficiar CfD, reprezentând valoarea produsului dintre (i) valoarea diferenței dintre prețul de exercitare și prețul de referință, în situațiile în care prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare și (ii) cantitatea de energie electrică măsurată și livrată de capacitatea de producere a energiei electrice CfD în Sistemul electroenergetic național și vândută pe piețele organizate;b) de către un beneficiar CfD către contrapartea CfD, reprezentând valoarea produsului dintre (i) valoarea diferenței dintre prețul de referință și prețul de exercitare, în situațiile în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, și (ii) cantitatea de energie electrică măsurată și livrată de capacitatea de producere a energiei electrice CfD în Sistemul electroenergetic național și vândută pe piețele organizate;35. preț de exercitare - prețul per megawatt-oră care este utilizat pentru a calcula plata pentru diferență CfD în cadrul contractului CfD;36. preț maxim de exercitare - cel mai mare preț de exercitare admisibil pentru o licitație CfD, stabilit pe cale administrativă, în baza unei metodologii elaborate de ministerul de resort, pe care un solicitant nu îl poate depăși în cadrul unei licitații CfD și care poate fi determinat de către anumiți factori care vizează, dar fără a se limita la: nivelul costurilor proiectului (dezvoltare, construcție, finanțare, operare și mentenanță), randamentele preconizate, rezultatul licitațiilor CfD anterioare și evoluția condițiilor de piață;37. preț de referință - prețul per megawatt-oră bazat pe piețele angro de energie electrică care este utilizat ca referință pentru a calcula plata pentru diferență CfD în cadrul contractului CfD prin comparație cu prețul de exercitare și care este calculat de către ANRE în conformitate cu formula stabilită în contractul CfD și în metodologia elaborată și aprobată de autoritate în acest sens;38. profit excedentar obținut din contracte bilaterale - valoarea calculată de ANRE, conform art. 12 alin. (7) lit. a), b) sau c), bazată pe metodologia emisă de autoritate în acest scop conform art. 13 alin. (1), corespunzătoare profitului excedentar obținut de un beneficiar CfD din vânzarea prin contracte bilaterale a energiei electrice generate de capacitatea de producere a energiei electrice care face obiectul contractului CfD;39. proiect - instalația de producție a energiei electrice propusă sau planificată, care utilizează o tehnologie eligibilă de producție, inclusiv toată infrastructura, echipamentele și activele asociate necesare pentru proiectarea, construcția, exploatarea și întreținerea acesteia, cu excepția tuturor activelor care fac parte din rețeaua de distribuție sau de transport, și care participă în cadrul unei licitații CfD din cadrul unei scheme CfD sau care fac obiectul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, și a cărei capacitate va face obiectul contractului CfD;40. registru CfD - o bază de date creată, menținută și actualizată de către contrapartea CfD, în care sunt înregistrate detalii privind toate contractele CfD atribuite, și care va cuprinde informații care vor fi publicate despre beneficiarii CfD, cum ar fi proiectele asociate contractelor CfD, prețurile de exercitare și prețurile de referință;41. regulile procedurii de ofertare - regulile generale și specifice privind criteriile de eligibilitate pentru solicitanți și proiecte, forma și conținutul necesar al cererilor de finanțare, evaluarea și selecția proiectelor, etapele referitoare la încheierea contractelor CfD cu solicitanții calificați care au fost selectați în cadrul licitației CfD, precum și orice alte informații necesare pentru derularea procedurii de licitație;42. schema CfD - unul sau mai multe mecanisme de sprijin stabilite în conformitate cu prezenta hotărâre și puse în aplicare în baza unui ordin emis de ministrul de resort, care stabilește modul de atribuire a contractelor CfD tehnologiilor eligibile de producție, în scopul promovării dezvoltării surselor de energie regenerabilă și al reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră;43. solicitant - întreprinderea care depune o cerere de finanțare prin participarea la o licitație CfD, în conformitate cu cerințele și procedurile specificate în schema CfD și în ordinul de inițiere a licitației CfD;44. tehnologie eligibilă de producție - tehnologia de producere a energiei electrice care utilizează:a) resurse eoliene onshore;b) resurse eoliene offshore;c) resurse solare fotovoltaice;d) resurse hidro;e) resurse nucleare;f) hidrogen;g) stocarea energiei;45. zile - zile calendaristice. + Articolul 3 Cadrul de funcționare a mecanismului de sprijin CfD(1) Pentru tehnologiile specificate la art. 2 pct. 44, ministerul de resort elaborează scheme de ajutor de stat CfD sau acordă ajutor de stat CfD ad-hoc, care se supun autorizării Comisiei Europene, iar calendarul oricărei licitații CfD asociate unei scheme de ajutor de stat este supus unei astfel de autorizări.(2) În cazul schemei CfD, contractul CfD este acordat solicitantului prin participarea acestuia la o licitație CfD desfășurată în baza unei scheme CfD, în funcție de rezultatul acesteia.(3) În cazul ajutorului de stat CfD ad-hoc, ministerul de resort, cu sprijinul contrapărții CfD, poate acorda un contract CfD ad-hoc pentru proiectul de producere de energie electrică pentru care, datorită specificului tehnologiei, nu se poate aplica un proces de selecție competitivă. Termenii și condițiile contractului CfD ad-hoc sunt stabiliți prin negociere directă și sunt supuși obținerii deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene, după notificarea ajutorului de stat CfD ad-hoc.(4) Un contract CfD este încheiat între contrapartea CfD și un beneficiar CfD și determină plata pentru diferență CfD între contrapartea CfD și un beneficiar CfD.(5) În cazul schemei CfD, prețul de exercitare pentru un contract CfD este determinat prin licitație CfD, iar în cazul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, prețul de exercitare pentru un contract CfD ad-hoc este determinat prin negociere.(6) Prețul de exercitare pentru un contract CfD atribuit prin intermediul unei licitații CfD nu poate depăși prețul maxim de exercitare specificat în ordinul de inițiere a unei licitații CfD.(7) ANRE calculează și stabilește prețul de referință în conformitate cu formula prevăzută în contractul CfD și cu metodologia elaborată și aprobată prin ordin al președintelui.(8) Contrapartea CfD este responsabilă pentru calcularea și procesarea plății pentru diferență CfD în conformitate cu termenii contractului CfD, astfel încât această plată să poată fi efectuată fie de către beneficiarul CfD, fie de către contrapartea CfD, în fiecare caz către cealaltă parte, în funcție de diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință, astfel cum este prevăzut în contractul CfD.(9) Beneficiarul CfD nu primește plata pentru diferență CfD pentru cantitatea de energie electrică livrată în Sistemul electroenergetic național în toate perioadele în care prețul per interval de decontare din respectiva piață angro sau, după caz, media prețurilor de pe piețele angro relevante, utilizată pentru determinarea prețului de referință corespunzător producției livrate, este negativ(ă).(10) Orice schemă CfD sau ajutor de stat CfD ad-hoc și orice contract CfD aferent se supun autorizării și fac obiectul deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene, iar orice drepturi și obligații rezultate din semnarea unui contract CfD se amână a fi exercitate sau prestate până la obținerea deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene, în urma notificării schemei CfD sau, după caz, a ajutorului de stat CfD ad-hoc. În cazul în care a fost obținută decizia de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene care vizează o schemă CfD sau un ajutor de stat CfD ad-hoc și contractul CfD aferent acestora, schema și contractul CfD rămân în permanență supuse deciziei Comisiei Europene privind ajutorul de stat și se suspendă automat în cazul în care și în măsura în care această decizie este suspendată sau revocată.(11) În cazul în care ministerul de resort identifică o neconformitate în ceea ce privește ajutorul de stat, acesta va întreprinde toate demersurile necesare pentru remedierea neconformității sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate în condițiile capitolului VI "Rambursarea, recuperarea, suspendarea sau recuperarea provizorie a ajutorului de stat sau de minimis dispusă de Comisia Europeană" din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale normelor europene în domeniul recuperării ajutoarelor de stat.(12) În cazul în care un litigiu între contrapartea CfD și beneficiar, care decurge din sau în legătură cu contractul CfD, inclusiv orice problemă privind existența, validitatea sau încetarea acestuia, precum și executarea specifică a obligațiilor cuprinse în acesta, se supune și se soluționează definitiv prin arbitraj în conformitate cu regulile de procedură arbitrală ale Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României. + Articolul 4 Atribuțiile ministerului de resort Atribuțiile ministerului de resort sunt următoarele:a) emite ordine de ministru CfD pentru punerea în aplicare a schemelor CfD, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;b) emite ordinul de inițiere a licitației CfD în cadrul schemei CfD, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;c) emite ordin cu privire la solicitanții cărora li se va atribui contractul CfD în cadrul unei licitații CfD;d) administrează și monitorizează schema CfD și ajutorul de stat CfD ad-hoc;e) elaborează metodologia privind prețul maxim de exercitare;f) se asigură că fondul de lichiditate CfD dispune în orice moment de fonduri suficiente pentru a permite contrapărții CfD să își îndeplinească integral obligațiile de plată față de beneficiarul CfD, pe măsură ce acestea devin scadente și datorate în conformitate cu contractul CfD;g) se asigură că, în cazul în care fondul de lichiditate CfD este alimentat cu sumele asigurate de ministerul de resort în acest scop din Fondul pentru modernizare sau din altă sursă de finanțare europeană nerambursabilă, aceste sume sunt transferate, cu promptitudine, în fondul de lichiditate CfD, sub rezerva aprobării ajutorului de stat de către Comisia Europeană;h) emite decizia de recuperare a ajutorului de stat ilegal sau utilizat în mod abuziv în legătură cu schema CfD sau cu ajutorul de stat CfD ad-hoc;i) încheie un contract de mandat CfD, în calitate de mandant, cu contrapartea CfD, care are calitatea de mandatar. + Articolul 5 Atribuțiile operatorului schemei CfD Atribuțiile operatorului schemei CfD sunt următoarele:a) administrează și desfășoară procesul de licitație CfD;b) evaluează eligibilitatea solicitantului care depune o cerere de finanțare în cadrul unei licitații CfD și eligibilitatea proiectului acestuia în conformitate cu criteriile de eligibilitate;c) notifică solicitantul cu privire la selecția acestuia în cadrul unei licitații CfD;d) evaluează cererea de finanțare primită în cadrul unei licitații CfD;e) publică anunțul privind rezultatul licitației CfD;f) execută, în cazul în care este permis în temeiul ordinului de inițiere a licitației CfD, orice garanție de participare la licitație constituită de un solicitant și transferă oricare altă sumă obținută din această executare către fondul de lichiditate CfD. + Articolul 6 Atribuțiile contrapărții CfD(1) Atribuțiile contrapărții CfD sunt următoarele:a) încheie contractul CfD cu solicitantul care a fost declarat câștigător la o licitație CfD sau, după caz, cu beneficiarul ajutorului de stat CfD ad-hoc;b) păstrează evidența prețului de exercitare și ajustarea acestuia în conformitate cu dispozițiile contractelor CfD;c) recepționează, în conformitate cu prevederile contractului CfD, datele privind cantitatea de energie electrică măsurată și livrată în Sistemul electroenergetic național de capacitatea de producere a energiei electrice CfD;d) execută garanția de bună execuție și transferă oricare sumă obținută în urma acestei executări către fondul de lichiditate CfD, în conformitate cu prevederile contractului CfD;e) calculează și efectuează plata pentru diferență CfD către beneficiarul CfD sau, după caz, colectează plata pentru diferență CfD de la beneficiarul CfD și gestionează aceste plăți/încasări prin intermediul fondului de lichiditate CfD, în conformitate cu prevederile contractului CfD;f) administrează fondul de lichiditate CfD;g) pregătește și transmite către ministerul de resort previziuni lunare și anuale, pe baza prognozei primite de la beneficiarul CfD privind estimarea cantității de energie electrică pe care capacitatea de producere a energiei electrice CfD o va furniza în Sistemul electroenergetic național, cu privire la plata pentru diferență CfD și alte plăți preconizate care urmează să fie efectuate sau primite de către contrapartea CfD, în temeiul contractului CfD și, de asemenea, previzionează fondurile disponibile în fondul de lichiditate CfD pentru aceste plăți;h) întocmește și menține registrul CfD, care cuprinde, fără a se limita la, informații despre proiectele care sunt asociate contractelor CfD, prețurile de exercitare și prețurile de referință, și publică informații despre beneficiarii CfD;i) elaborează și supune spre aprobare ANRE o procedură de constituire de către furnizorii de energie electrică a garanțiilor financiare, corespunzătoare plății contribuției CfD;j) încheie contracte cu furnizorii de energie electrică care au obligația de a colecta contribuția CfD, în scopul asigurării colectării contribuției CfD în conformitate cu metodologia și normele elaborate și aprobate de ANRE, și transferă ulterior sumele respective în fondul de lichiditate CfD;k) execută garanția financiară pusă la dispoziție de furnizorii de energie electrică ce trebuie să colecteze contribuția CfD, în caz de nerespectare a obligației de plată a contribuției CfD, și transferă sumele obținute în urma acestei executări către fondul de lichiditate CfD;l) pregătește și transmite către ministerul de resort rapoarte lunare și anuale privind stadiul punerii în aplicare și funcționarea schemelor CfD, acoperind orice aspecte pe care ministerul de resort le consideră necesare sau utile în acest sens;m) încheie un contract de mandat CfD, în calitate de mandatar, cu ministerul de resort, în calitate de mandant, în temeiul căruia își asumă reprezentarea ministerului de resort în contractele CfD din cadrul unei scheme CfD sau în cazul acordării ajutorului de stat ad-hoc, după caz, înainte de semnarea contractelor CfD;n) încasează anual de la beneficiarul CfD sumele aferente profitului excedentar obținut din contractele bilaterale, stabilite prin decizia președintelui ANRE, în conformitate cu dispozițiile art. 13 alin. (2).(2) Pentru a înființa și gestiona fondul de lichiditate CfD, contrapartea CfD deschide unul sau mai multe conturi separate la o instituție de credit din România. + Articolul 7 Atribuțiile ANRE Funcțiile și responsabilitățile ANRE includ următoarele atribuții:a) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ordinul care stabilește metodologia pentru calcularea prețului de referință pentru cantitățile de energie electrică măsurate pe care beneficiarul CfD le-a livrat în Sistemul electroenergetic național și le-a vândut pe piețele organizate utilizând capacitatea de producere a energiei electrice care face obiectul mecanismului CfD, în conformitate cu formula stabilită în contractul CfD;b) calculează și aprobă în fiecare lună, prin decizie a președintelui ANRE, valoarea prețului de referință;c) soluționează disputele dintre contrapartea CfD și beneficiarii CfD cu privire la declarațiile de plată și facturile din cadrul contractelor CfD;d) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, un ordin de aprobare a metodologiilor privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru colectarea:(i) veniturilor necesare pentru contrapartea CfD și pentru operatorul schemei CfD; și(ii) sumelor necesare pentru a acoperi orice deficit CfD sau alte sume necesare pentru finanțarea schemelor CfD și a ajutoarelor de stat CfD ad-hoc;e) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, ordine prin care aprobă valorile pentru contribuția CfD în conformitate cu metodologia privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru fiecare dintre elementele de cost prevăzute la lit. d);f) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, un ordin prin care aprobă contractul-cadru dintre contrapartea CfD și furnizorul de energie electrică, care reglementează colectarea contribuției CfD și transferul sumelor colectate către fondul de lichiditate CfD;g) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, un ordin prin care aprobă metodologia care trebuie utilizată de contrapartea CfD pentru calcularea cuantumului garanției financiare, precum și metoda de constituire, perioada de valabilitate și executarea acesteia;h) revizuiește, dacă este cazul, prețul de referință, inclusiv metodologia menționată la lit. a), și emite decizii privind modificările necesare ale acestora:(i) în cazul în care ANRE consideră că prețul de referință nu mai reflectă prețurile de pe piață, ceea ce duce la o supracompensare a beneficiarilor CfD și la creșterea costurilor pentru consumatori; sau(ii) în cazul în care ANRE a fost notificată de mai mult de 50% din beneficiarii CfD, care fac obiectul aceluiași preț de referință și care consideră că prețul de referință nu mai reflectă prețurile pieței, astfel încât îi subcompensează în mod sistematic, pentru a reduce riscul unei astfel de supracompensări sau subcompensări, după caz. + Articolul 8 Obligațiile beneficiarului CfD Obligațiile beneficiarului CfD includ următoarele atribuții:a) furnizează garanția de bună execuție în favoarea contrapărții CfD;b) respectă termenii și condițiile contractului CfD;c) obține toate aprobările, autorizațiile, licențele și avizele necesare pentru dezvoltarea, construcția și exploatarea proiectului, inclusiv certificate de urbanism, autorizații de construire, acorduri de mediu, contracte de racordare la rețea, contracte de echilibrare, reglementările sau obligațiile contractuale, inclusiv cele specificate în cadrul licitației CfD și în contractul CfD;d) demonstrează, prin documente justificative, stabilite prin ordinul ministrului de resort prevăzut la art. 4 lit. a), operatorului schemei CfD că capacitatea propusă pentru proiect constă într-o capacitate de producție de energie electrică complet nouă;e) pune în funcțiune și în exploatare comercială capacitatea de producere a energiei electrice CfD și îndeplinește oricare altă cerință prevăzută în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plățile pentru diferență CfD, la data-țintă de punere în funcțiune sau înainte de aceasta;f) raportează, către contrapartea CfD, cantitatea de energie electrică prognozată a fi generată și livrată în Sistemul electroenergetic național de capacitatea de producere a energiei electrice CfD, în conformitate cu dispozițiile contractului CfD;g) raportează, în fiecare trimestru, către contrapartea CfD, stadiul planificării, autorizării, licențierii, construirii și punerii în funcțiune a proiectului, precum și alte informații care trebuie raportate contrapărții CfD în temeiul contractului CfD și furnizează oricare alte informații suplimentare solicitate de ministerul de resort și de contrapartea CfD;h) plătește anual contrapărții CfD suma corespunzătoare profitului excedentar obținut din contractele bilaterale stabilite prin decizie a președintelui ANRE în conformitate cu dispozițiile art. 13 alin. (2). + Articolul 9 Ordinul ministrului de resort pentru aprobarea schemelor CfD(1) Implementarea și punerea în aplicare a unei scheme CfD pentru una sau mai multe tehnologii eligibile de producere de energie sunt aprobate prin ordin al ministrului de resort publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar în cadrul schemei se prevăd condițiile de eligibilitate, termenele, bugetele, obiectivele de capacitate și procedura de licitație în funcție de caracteristicile specifice ale fiecărei tehnologii eligibile de producție în cauză.(2) In cazul elaborării sau modificării unei scheme CfD, ministerul de resort are obligația de a se consulta cu părțile interesate, inclusiv contrapartea CfD, operatorul schemei CfD, beneficiarii CfD, potențialii solicitanți CfD, cu ANRE, precum și de a respecta procedura de consultare publică. + Articolul 10 Finanțarea mecanismului de sprijin CfD(1) Finanțarea mecanismului de sprijin CfD este asigurată prin mecanismul de colectare a contribuției CfD aplicat tuturor consumatorilor finali și/sau prin fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene.(2) În vederea asigurării fondurilor necesare fondului de lichiditate CfD pentru finanțarea:a) schemelor CfD și a oricărui ajutor de stat CfD ad-hoc, inclusiv oricare deficit CfD, ANRE va implementa mecanismul de colectare a contribuției CfD prin adoptarea, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, a metodologiei prevăzute la art. 7 lit. d) pct. (ii);b) veniturilor destinate contrapărții CfD și operatorului schemei CfD, ANRE va implementa mecanismul de colectare a contribuției CfD prin adoptarea, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, a metodologiei prevăzute la art. 7 lit. d) pct. (i).(3) Pentru a asigura fondurile necesare pentru fondul de lichiditate CfD, bugetul unei scheme CfD poate fi stabilit utilizând fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene, cum ar fi Fondul pentru modernizare sau alte surse identificate, care, dacă sunt obținute, vor alimenta fondul de lichiditate CfD aferent schemelor CfD specificate.(4) Orice fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene sunt păstrate de către contrapartea CfD în conturi separate și sunt utilizate numai în scopul schemelor CfD pentru care au fost autorizate de către Comisia Europeană.(5) Alocarea bugetară și operațiunile financiare efectuate în vederea utilizării fondurilor nerambursabile ale Uniunii Europene se realizează în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea acestor fonduri.(6) Ministerul de resort, împreună cu contrapartea CfD, pe baza contractelor CfD încheiate, analizează anual bugetul alocat fiecărei scheme CfD și pregătește o prognoză bugetară pentru următorii 4 ani, care include o evaluare a riscului de deficit CfD în perioada respectivă.(7) Contrapartea CfD întocmește și transmite ministerului de resort rapoarte lunare care detaliază obligațiile sale de plată în temeiul contractelor CfD și sumele disponibile în fondul de lichiditate CfD pentru astfel de plăți.(8) Contrapartea CfD notifică ministerul de resort și ANRE până la data de 1 noiembrie a fiecărui an cu privire la sumele necesare care trebuie colectate prin intermediul contribuției CfD în anul următor și până la data de 20 mai a anului în curs cu privire la sumele necesare care trebuie colectate prin intermediul contribuției CfD pentru semestrul următor.(9) Valoarea contribuției CfD va include și veniturile anuale ale contrapărții CfD și operatorului schemei CfD pentru îndeplinirea sarcinilor administrative care le revin în temeiul prezentei hotărâri și al oricărui ordin al ministrului de resort de aprobare a unei scheme CfD sau de inițiere a unei licitații CfD, iar contrapartea CfD și operatorul schemei CfD transmit către ANRE costurile și orice alte informații necesare pentru a justifica sumele care vor fi incluse în valoarea contribuției CfD.(10) ANRE aprobă valoarea contribuției CfD, prin ordin al președintelui, până cel târziu la data de 20 decembrie pentru anul următor și până cel târziu la data de 20 iunie pentru semestrul următor al anului în curs.(11) Contribuția CfD este revizuită în conformitate cu metodologiile specificate la art. 7 lit. d) în luna iunie a fiecărui an și, în cazul în care se identifică o abatere mai mare de 2% față de valoarea stabilită în luna decembrie a anului precedent, ANRE emite un ordin cuprinzând noua valoare, în conformitate cu dispozițiile art. 7 lit. e), cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (10). + Articolul 11 Modificarea legislativă și plățile de încetare a contractului(1) În cazul în care un contract CfD include clauze care vizează abordarea oricăror costuri suplimentare sau economii suplimentare pentru beneficiarul CfD sau pentru contrapartea CfD, generate ca rezultat al unor modificări ale legislației primare sau secundare, aceste costuri sau economii vor fi recuperate printr-o ajustare corespunzătoare a prețului de exercitare din contractul CfD, dar numai în măsura în care partea în cauză a fost de acord cu faptul că a avut loc o modificare legislativă relevantă și/sau că au apărut costuri sau economii suplimentare sau, în cazul unui dezacord între părțile contractului CfD, numai în măsura în care acestea au fost stabilite ca urmare a unei proceduri de soluționare a disputelor de către un mediator sau în urma unei proceduri de arbitraj, în conformitate cu clauzele contractului CfD.(2) În cazul în care un contract CfD prevede o plată către un beneficiar CfD ca urmare a încetării contractului CfD de către contrapartea CfD în anumite circumstanțe, sumele necesare pentru a permite contrapărții CfD să efectueze o astfel de plată sunt furnizate de către ministerul de resort de la bugetul de stat sau, în măsura în care este necesar pentru a suplimenta fondurile de la bugetul de stat, prin intermediul contribuției CfD. + Articolul 12 Dispoziții care se aplică pentru prima schemă de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică(1) Dispozițiile prezentului articol se aplică în mod specific primei scheme CfD pentru tehnologiile eligibile de producere a energiei eoliene onshore și solare fotovoltaice.(2) Licitațiile CfD vor avea loc începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri și în anul 2025 pe baza unei scheme CfD pentru care fondul de lichiditate CfD este alimentat cu sumele asigurate de ministerul de resort din Fondul pentru modernizare și care vor fi transferate cu promptitudine în fondul de lichiditate CfD, sub rezerva aprobării ajutorului de stat de către Comisia Europeană și a finanțării schemei CfD din Fondul pentru modernizare de către Comitetul pentru investiții. În cazul epuizării prognozate sau efective a resurselor financiare alocate din Fondul pentru modernizare, ministerul de resort va identifica și va lua măsurile necesare pentru asigurarea sursei/surselor de finanțare a/ale deficitului CfD și va notifica Comisiei Europene orice modificare a ajutorului existent în sensul art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(3) În vederea asigurării veniturilor destinate contrapărții CfD și operatorului schemei CfD pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri și a primei schemei sub formă de contracte pentru diferență, ANRE va implementa mecanismul de colectare a contribuției CfD prin adoptarea, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, a metodologiei prevăzute la art. 7 lit. d) pct. (i).(4) Beneficiarul CfD trebuie să livreze în Sistemul electroenergetic național și să vândă numai pe piețele organizate toate cantitățile de energie electrică livrate de capacitatea de producere a energiei electrice care fac obiectul unui contract CfD, cu excepția cantităților de energie electrică utilizate pentru consumul propriu tehnologic al serviciilor interne alimentate de la bornele generatoarelor beneficiarului CfD.(5) Beneficiarului CfD îi este interzis în mod expres să vândă în afara piețelor organizate orice cantitate de energie electrică livrată în Sistemul electroenergetic național de capacitatea de producere de energie electrică care face obiectul contractului CfD, pentru a preveni o eventuală excludere voluntară din schema CfD, iar respectarea acestei interdicții va fi verificată anual de ANRE, sub rezerva sancțiunilor aplicabile.(6) În cazul în care ANRE constată încălcări ale acestei interdicții, va notifica ministerul de resort, beneficiarul CfD și contrapartea CfD asupra acestui aspect. În cazul în care, în urma observațiilor beneficiarului CfD, opinia ANRE rămâne definitivă, ministerul de resort emite decizia excluderii voluntare din schemă a beneficiarului CfD, fapt ce va determina încetarea contractului CfD pentru nerespectarea acestuia, plata oricăror sume care rezultă din această încetare conform prevederilor contractului CfD și rambursarea către contrapartea CfD a oricăror plăți pentru diferență CfD primite de beneficiarul CfD în anul respectiv care corespund unor astfel de cantități vândute în afara piețelor organizate.(7) În cazul în care un beneficiar CfD vinde producția de energie, în totalitate sau în parte, prin contracte bilaterale, pentru determinarea profitului excedentar obținut din aceste contracte care trebuie returnat contrapărții CfD, se va aplica următorul mecanism de repartizare a profitului:a) în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral este mai mare decât prețul de referință, dar mai mic decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculat ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință la fondul de lichiditate CfD;b) în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral depășește atât prețul de exercitare, cât și prețul de referință, iar prețul de exercitare este mai mare decât prețul de referință, beneficiarul CfD va returna fondului de lichiditate CfD:(i) 100% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință;(ii) 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de exercitare;c) în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral depășește atât prețul de exercitare, cât și prețul de referință, iar prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință.(8) Orice venituri obținute de beneficiarul CfD în cadrul contractelor bilaterale care nu trebuie returnate contrapărții CfD în conformitate cu dispozițiile alin. (7) nu constituie un profit excedentar obținut din contracte bilaterale și vor rămâne la beneficiarul CfD.(9) Garanțiile de origine sunt emise în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.232/2011 pentru aprobarea Regulamentului de emitere și urmărire a garanțiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie și ale art. 19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare. + Articolul 13 Dispoziții privind metodologia privind calculul profitului excedentar obținut din contracte bilaterale(1) În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ANRE elaborează și aprobă prin ordin al președintelui metodologia privind calculul profitului excedentar obținut din contracte bilaterale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Până la data de 31 martie a fiecărui an, ANRE calculează și aprobă prin decizie a președintelui, pentru anul precedent, profitul excedentar obținut din contracte bilaterale pentru fiecare beneficiar CfD, care va trebui plătit contrapărții CfD și, mai apoi, returnat la fondul de lichiditate CfD de către beneficiarul CfD care a obținut astfel de profit excedentar din contracte bilaterale. + Articolul 14 Anexă Contractul CfD aferent schemei CfD pentru tehnologiile eoliene onshore și solare fotovoltaice este prezentat în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre. *) Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul din șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, București.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș București, 4 aprilie 2024. Nr. 318. + ANEXĂANEXAprivind Contractul CfD aferent schemei CfD pentru tehnologiile eoliene onshore și solare fotovoltaice
EMITENT |
Având în vedere prevederile art. 6 lit. d) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. VII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei și adoptarea unor măsuri în domeniul energiei, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1 Obiect de reglementare Prezenta hotărâre stabilește cadrul general care reglementează implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică prin tehnologii cu emisii reduse de carbon. + Articolul 2 Definiții În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:1. ajutor de stat CfD ad-hoc - mecanismul de sprijin aprobat printr-o decizie de autorizare a ajutorului de stat, emisă de Comisia Europeană, pentru tehnologiile eligibile de producere care nu pot face obiectul unei licitații CfD;2. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 3 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;3. beneficiar CfD - persoana juridică înregistrată în scop fiscal în România, care a încheiat un contract CfD cu contrapartea CfD;4. capacitate nouă de producere a energiei electrice - capacitate de producere a energiei electrice nou-instalată, care utilizează echipamente noi și care nu au fost puse în funcțiune/date în operare până la data depunerii cererii de finanțare, cu excepția situațiilor în care se prevede altfel în schema CFD și în ordinul de inițiere a licitației CfD, pentru a determina criteriile în baza cărora un proiect să fie calificat drept capacitate nouă de producere a energiei electrice;5. cerere de finanțare - o cerere înaintată de către un solicitant operatorului schemei CfD în cadrul unei licitații CfD;6. CfD - acronim uzual derivat din expresia în limba engleză "contract for difference", utilizat pentru definirea noțiunilor utilizate în cadrul mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență;7. contract bilateral - oricare contract bilateral privind achiziția de energie electrică încheiat pe o piață organizată de energie electrică;8. contract CfD ad-hoc - un contract CfD atribuit în temeiul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, care este negociat cu beneficiarul CfD, de către ministerul de resort cu sprijinul contrapărții CfD și încheiat de aceasta cu beneficiarul CfD pentru producerea de energie prin intermediul tehnologiilor de producție eligibile, pentru care nu se poate aplica un proces de selecție competitiv;9. contract de mandat CfD - contractul prin care ministerul de resort, în calitate de mandant, împuternicește contrapartea CfD, în calitate de mandatar, pentru a încheia contracte CfD; prin contractul de mandat se stabilesc drepturile, obligațiile și rolurile părților în cadrul schemelor CfD și al contractelor CfD;10. contract pentru diferență sau contract CfD - un contract de drept privat încheiat între contrapartea CfD și beneficiarul CfD, pe baza căruia se efectuează plăți pentru diferență CfD, în conformitate cu schema CfD relevantă;11. contrapartea CfD - Operatorul Pieței de Energie Electrică și de Gaze Naturale "OpCOM" - S.A.;12. contribuția CfD - o sumă exprimată în lei/MWh, plătită de către consumatorii finali, care se colectează de către furnizorii de energie electrică activi pe piața cu amănuntul de energie electrică din România și se virează în fondul de lichiditate CfD, în conformitate cu metodologia prevăzută la art. 7 lit. d) și/sau cu alte reglementări emise de ANRE în acest scop, aprobate prin ordin al președintelui;13. criterii de eligibilitate - cerințele pe care solicitantul și proiectul trebuie să le îndeplinească în mod cumulativ pentru a participa la o schemă CfD, astfel cum sunt prevăzute într-un ordin al ministrului de resort de aprobare a schemei CfD și detaliate într-un ordin al ministrului de resort de inițiere a licitației CfD;14. data-țintă de punere în funcțiune - data transmisă de solicitant în cadrul licitației CfD sau data convenită în cadrul unui ajutor de stat CfD ad-hoc până la care proiectul va ajunge la exploatare comercială și va fi pus în funcțiune, astfel încât să poată produce și introduce în mod legal energie electrică în Sistemul electroenergetic național în baza unei licențe de exploatare comercială acordată de ANRE;15. deficitul CfD - scenariul în care fondurile disponibile în fondul de lichiditate CfD sunt insuficiente pentru a permite contrapărții CfD să își îndeplinească integral obligația de plată față de beneficiarul CfD atunci când aceasta devine scadentă și datorată, în conformitate cu dispozițiile contractului CfD;16. fond de lichiditate CfD - se constituie la dispoziția contrapărții CfD, pentru asigurarea resurselor financiare necesare implementării mecanismului CfD, în care se colectează sumele și se fac transferurile gestionate de contrapartea CfD. Asigurarea surselor de finanțare ale acestui fond se realizează prin fonduri europene nerambursabile, prin diferențele de plată realizate de beneficiarul CfD către contrapartea CfD și prin contribuția CfD;17. Fondul pentru modernizare are înțelesul prevăzut la art. 2 lit. t) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023;18. furnizor de energie electrică are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 47 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;19. garanție de bună execuție - o scrisoare de garanție emisă în condițiile legii de:a) o bancă românească; saub) o instituție financiară internațională sau o bancă internațională înregistrată în Uniunea Europeană și în Spațiul Economic European, autorizată să opereze pe teritoriul României, cu un rating de credit minim de BBB agenții de rating financiar recunoscute la nivel internațional; furnizată de beneficiarul CfD în favoarea contrapărții CfD în scopul de a asigura respectarea de către beneficiarul CfD a anumitor obligații prevăzute în contractul CfD;20. garanție de participare la licitație - un instrument financiar, acceptat de operatorul schemei CfD și îndeplinind cerințele aplicabile licitației CfD, furnizat sau pus la dispoziție de un solicitant în favoarea operatorului schemei CfD în scopul de a garanta obligația solicitantului de a participa la licitația CfD, în conformitate cu regulile licitației CfD și, în cazul în care este selectat, obligația de a încheia un contract CfD după ce i se atribuie contractul prin licitația CfD;21. garanție financiară - o scrisoare de garanție emisă de către o instituție de credit înregistrată în Uniunea Europeană și în Spațiul Economic European, autorizată să funcționeze pe teritoriul României și acordată de un furnizor de energie electrică în favoarea contrapărții CfD, conform metodologiei emise de ANRE, care are ca scop garantarea obligațiilor de plată ale furnizorului în ceea ce privește contribuția CfD;22. garanții de origine definite în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 49 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;23. interval de decontare definit în conformitate cu dispozițiile art. 4 alin. (1) lit. a) din Procedura pentru determinarea și utilizarea profilului rezidual de consum, aprobată prin Ordinul președintelui ANRE nr. 232/2020;24. întreprindere - o singură entitate juridică sau mai multe entități juridice distincte care pot fi considerate ca formând o unitate economică în scopul aplicării normelor privind ajutoarele de stat, astfel cum sunt definite în Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat, astfel cum este menționată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (2016/C 262/01);25. licitație CfD - un proces competitiv administrat și coordonat de către operatorul schemei CfD în baza unei scheme CfD și în conformitate cu regulile de licitație aprobate prin ordin de ministru, în scopul atribuirii contractelor CfD solicitanților care au fost selectați în cadrul procesului competitiv;26. mecanismul de sprijin CfD - mecanismul de sprijin instituit prin prezenta hotărâre, care este aplicat tehnologiilor eligibile de producție prin intermediul schemelor CfD, în cadrul cărora contractele CfD sunt atribuite solicitanților prin licitații CfD sau prin intermediul ajutoarelor de stat CfD ad-hoc, caz în care contractele CfD ad-hoc sunt negociate și atribuite direct beneficiarilor;27. minister de resort - Ministerul Energiei, în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 66 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;28. operator de măsurare sau OMEPA - structura internă din cadrul operatorului de transport și de sistem care îndeplinește funcția de operator de măsurare pentru punctele de măsurare aflate în responsabilitatea operatorului de transport și de sistem, precum și de prelucrare a datelor măsurate pe piața angro de energie electrică;29. operator de transport și de sistem definit în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 71 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;30. operatorul schemei CfD - Compania Națională de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A.;31. ordin de inițiere a licitației CfD - un act administrativ emis de ministrul de resort care stabilește data de începere și parametrii unei licitații CfD în cadrul unei scheme CfD inclusiv, dar fără a se limita la: criteriile de eligibilitate, obiectivele de capacitate, prețul maxim de exercitare, regulile procedurii de ofertare și alte aspecte auxiliare sau subsecvente care pot fi specificate în acest ordin, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri și cu prevederile unei scheme CfD;32. ordin de ministru CfD - un act administrativ emis de ministrul de resort de aprobare a unei scheme CfD pentru una sau mai multe tehnologii de producție eligibile;33. piață organizată de energie electrică definită în conformitate cu dispozițiile art. 3 pct. 82 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;34. plată pentru diferență CfD - o plată efectuată în temeiul unui contract CfD:a) de către contrapartea CfD către un beneficiar CfD, reprezentând valoarea produsului dintre (i) valoarea diferenței dintre prețul de exercitare și prețul de referință, în situațiile în care prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare și (ii) cantitatea de energie electrică măsurată și livrată de capacitatea de producere a energiei electrice CfD în Sistemul electroenergetic național și vândută pe piețele organizate;b) de către un beneficiar CfD către contrapartea CfD, reprezentând valoarea produsului dintre (i) valoarea diferenței dintre prețul de referință și prețul de exercitare, în situațiile în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, și (ii) cantitatea de energie electrică măsurată și livrată de capacitatea de producere a energiei electrice CfD în Sistemul electroenergetic național și vândută pe piețele organizate;35. preț de exercitare - prețul per megawatt-oră care este utilizat pentru a calcula plata pentru diferență CfD în cadrul contractului CfD;36. preț maxim de exercitare - cel mai mare preț de exercitare admisibil pentru o licitație CfD, stabilit pe cale administrativă, în baza unei metodologii elaborate de ministerul de resort, pe care un solicitant nu îl poate depăși în cadrul unei licitații CfD și care poate fi determinat de către anumiți factori care vizează, dar fără a se limita la: nivelul costurilor proiectului (dezvoltare, construcție, finanțare, operare și mentenanță), randamentele preconizate, rezultatul licitațiilor CfD anterioare și evoluția condițiilor de piață;37. preț de referință - prețul per megawatt-oră bazat pe piețele angro de energie electrică care este utilizat ca referință pentru a calcula plata pentru diferență CfD în cadrul contractului CfD prin comparație cu prețul de exercitare și care este calculat de către ANRE în conformitate cu formula stabilită în contractul CfD și în metodologia elaborată și aprobată de autoritate în acest sens;38. profit excedentar obținut din contracte bilaterale - valoarea calculată de ANRE, conform art. 12 alin. (7) lit. a), b) sau c), bazată pe metodologia emisă de autoritate în acest scop conform art. 13 alin. (1), corespunzătoare profitului excedentar obținut de un beneficiar CfD din vânzarea prin contracte bilaterale a energiei electrice generate de capacitatea de producere a energiei electrice care face obiectul contractului CfD;39. proiect - instalația de producție a energiei electrice propusă sau planificată, care utilizează o tehnologie eligibilă de producție, inclusiv toată infrastructura, echipamentele și activele asociate necesare pentru proiectarea, construcția, exploatarea și întreținerea acesteia, cu excepția tuturor activelor care fac parte din rețeaua de distribuție sau de transport, și care participă în cadrul unei licitații CfD din cadrul unei scheme CfD sau care fac obiectul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, și a cărei capacitate va face obiectul contractului CfD;40. registru CfD - o bază de date creată, menținută și actualizată de către contrapartea CfD, în care sunt înregistrate detalii privind toate contractele CfD atribuite, și care va cuprinde informații care vor fi publicate despre beneficiarii CfD, cum ar fi proiectele asociate contractelor CfD, prețurile de exercitare și prețurile de referință;41. regulile procedurii de ofertare - regulile generale și specifice privind criteriile de eligibilitate pentru solicitanți și proiecte, forma și conținutul necesar al cererilor de finanțare, evaluarea și selecția proiectelor, etapele referitoare la încheierea contractelor CfD cu solicitanții calificați care au fost selectați în cadrul licitației CfD, precum și orice alte informații necesare pentru derularea procedurii de licitație;42. schema CfD - unul sau mai multe mecanisme de sprijin stabilite în conformitate cu prezenta hotărâre și puse în aplicare în baza unui ordin emis de ministrul de resort, care stabilește modul de atribuire a contractelor CfD tehnologiilor eligibile de producție, în scopul promovării dezvoltării surselor de energie regenerabilă și al reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră;43. solicitant - întreprinderea care depune o cerere de finanțare prin participarea la o licitație CfD, în conformitate cu cerințele și procedurile specificate în schema CfD și în ordinul de inițiere a licitației CfD;44. tehnologie eligibilă de producție - tehnologia de producere a energiei electrice care utilizează:a) resurse eoliene onshore;b) resurse eoliene offshore;c) resurse solare fotovoltaice;d) resurse hidro;e) resurse nucleare;f) hidrogen;g) stocarea energiei;45. zile - zile calendaristice. + Articolul 3 Cadrul de funcționare a mecanismului de sprijin CfD(1) Pentru tehnologiile specificate la art. 2 pct. 44, ministerul de resort elaborează scheme de ajutor de stat CfD sau acordă ajutor de stat CfD ad-hoc, care se supun autorizării Comisiei Europene, iar calendarul oricărei licitații CfD asociate unei scheme de ajutor de stat este supus unei astfel de autorizări.(2) În cazul schemei CfD, contractul CfD este acordat solicitantului prin participarea acestuia la o licitație CfD desfășurată în baza unei scheme CfD, în funcție de rezultatul acesteia.(3) În cazul ajutorului de stat CfD ad-hoc, ministerul de resort, cu sprijinul contrapărții CfD, poate acorda un contract CfD ad-hoc pentru proiectul de producere de energie electrică pentru care, datorită specificului tehnologiei, nu se poate aplica un proces de selecție competitivă. Termenii și condițiile contractului CfD ad-hoc sunt stabiliți prin negociere directă și sunt supuși obținerii deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene, după notificarea ajutorului de stat CfD ad-hoc.(4) Un contract CfD este încheiat între contrapartea CfD și un beneficiar CfD și determină plata pentru diferență CfD între contrapartea CfD și un beneficiar CfD.(5) În cazul schemei CfD, prețul de exercitare pentru un contract CfD este determinat prin licitație CfD, iar în cazul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, prețul de exercitare pentru un contract CfD ad-hoc este determinat prin negociere.(6) Prețul de exercitare pentru un contract CfD atribuit prin intermediul unei licitații CfD nu poate depăși prețul maxim de exercitare specificat în ordinul de inițiere a unei licitații CfD.(7) ANRE calculează și stabilește prețul de referință în conformitate cu formula prevăzută în contractul CfD și cu metodologia elaborată și aprobată prin ordin al președintelui.(8) Contrapartea CfD este responsabilă pentru calcularea și procesarea plății pentru diferență CfD în conformitate cu termenii contractului CfD, astfel încât această plată să poată fi efectuată fie de către beneficiarul CfD, fie de către contrapartea CfD, în fiecare caz către cealaltă parte, în funcție de diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință, astfel cum este prevăzut în contractul CfD.(9) Beneficiarul CfD nu primește plata pentru diferență CfD pentru cantitatea de energie electrică livrată în Sistemul electroenergetic național în toate perioadele în care prețul per interval de decontare din respectiva piață angro sau, după caz, media prețurilor de pe piețele angro relevante, utilizată pentru determinarea prețului de referință corespunzător producției livrate, este negativ(ă).(10) Orice schemă CfD sau ajutor de stat CfD ad-hoc și orice contract CfD aferent se supun autorizării și fac obiectul deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene, iar orice drepturi și obligații rezultate din semnarea unui contract CfD se amână a fi exercitate sau prestate până la obținerea deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene, în urma notificării schemei CfD sau, după caz, a ajutorului de stat CfD ad-hoc. În cazul în care a fost obținută decizia de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene care vizează o schemă CfD sau un ajutor de stat CfD ad-hoc și contractul CfD aferent acestora, schema și contractul CfD rămân în permanență supuse deciziei Comisiei Europene privind ajutorul de stat și se suspendă automat în cazul în care și în măsura în care această decizie este suspendată sau revocată.(11) În cazul în care ministerul de resort identifică o neconformitate în ceea ce privește ajutorul de stat, acesta va întreprinde toate demersurile necesare pentru remedierea neconformității sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate în condițiile capitolului VI "Rambursarea, recuperarea, suspendarea sau recuperarea provizorie a ajutorului de stat sau de minimis dispusă de Comisia Europeană" din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale normelor europene în domeniul recuperării ajutoarelor de stat.(12) În cazul în care un litigiu între contrapartea CfD și beneficiar, care decurge din sau în legătură cu contractul CfD, inclusiv orice problemă privind existența, validitatea sau încetarea acestuia, precum și executarea specifică a obligațiilor cuprinse în acesta, se supune și se soluționează definitiv prin arbitraj în conformitate cu regulile de procedură arbitrală ale Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României. + Articolul 4 Atribuțiile ministerului de resort Atribuțiile ministerului de resort sunt următoarele:a) emite ordine de ministru CfD pentru punerea în aplicare a schemelor CfD, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;b) emite ordinul de inițiere a licitației CfD în cadrul schemei CfD, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;c) emite ordin cu privire la solicitanții cărora li se va atribui contractul CfD în cadrul unei licitații CfD;d) administrează și monitorizează schema CfD și ajutorul de stat CfD ad-hoc;e) elaborează metodologia privind prețul maxim de exercitare;f) se asigură că fondul de lichiditate CfD dispune în orice moment de fonduri suficiente pentru a permite contrapărții CfD să își îndeplinească integral obligațiile de plată față de beneficiarul CfD, pe măsură ce acestea devin scadente și datorate în conformitate cu contractul CfD;g) se asigură că, în cazul în care fondul de lichiditate CfD este alimentat cu sumele asigurate de ministerul de resort în acest scop din Fondul pentru modernizare sau din altă sursă de finanțare europeană nerambursabilă, aceste sume sunt transferate, cu promptitudine, în fondul de lichiditate CfD, sub rezerva aprobării ajutorului de stat de către Comisia Europeană;h) emite decizia de recuperare a ajutorului de stat ilegal sau utilizat în mod abuziv în legătură cu schema CfD sau cu ajutorul de stat CfD ad-hoc;i) încheie un contract de mandat CfD, în calitate de mandant, cu contrapartea CfD, care are calitatea de mandatar. + Articolul 5 Atribuțiile operatorului schemei CfD Atribuțiile operatorului schemei CfD sunt următoarele:a) administrează și desfășoară procesul de licitație CfD;b) evaluează eligibilitatea solicitantului care depune o cerere de finanțare în cadrul unei licitații CfD și eligibilitatea proiectului acestuia în conformitate cu criteriile de eligibilitate;c) notifică solicitantul cu privire la selecția acestuia în cadrul unei licitații CfD;d) evaluează cererea de finanțare primită în cadrul unei licitații CfD;e) publică anunțul privind rezultatul licitației CfD;f) execută, în cazul în care este permis în temeiul ordinului de inițiere a licitației CfD, orice garanție de participare la licitație constituită de un solicitant și transferă oricare altă sumă obținută din această executare către fondul de lichiditate CfD. + Articolul 6 Atribuțiile contrapărții CfD(1) Atribuțiile contrapărții CfD sunt următoarele:a) încheie contractul CfD cu solicitantul care a fost declarat câștigător la o licitație CfD sau, după caz, cu beneficiarul ajutorului de stat CfD ad-hoc;b) păstrează evidența prețului de exercitare și ajustarea acestuia în conformitate cu dispozițiile contractelor CfD;c) recepționează, în conformitate cu prevederile contractului CfD, datele privind cantitatea de energie electrică măsurată și livrată în Sistemul electroenergetic național de capacitatea de producere a energiei electrice CfD;d) execută garanția de bună execuție și transferă oricare sumă obținută în urma acestei executări către fondul de lichiditate CfD, în conformitate cu prevederile contractului CfD;e) calculează și efectuează plata pentru diferență CfD către beneficiarul CfD sau, după caz, colectează plata pentru diferență CfD de la beneficiarul CfD și gestionează aceste plăți/încasări prin intermediul fondului de lichiditate CfD, în conformitate cu prevederile contractului CfD;f) administrează fondul de lichiditate CfD;g) pregătește și transmite către ministerul de resort previziuni lunare și anuale, pe baza prognozei primite de la beneficiarul CfD privind estimarea cantității de energie electrică pe care capacitatea de producere a energiei electrice CfD o va furniza în Sistemul electroenergetic național, cu privire la plata pentru diferență CfD și alte plăți preconizate care urmează să fie efectuate sau primite de către contrapartea CfD, în temeiul contractului CfD și, de asemenea, previzionează fondurile disponibile în fondul de lichiditate CfD pentru aceste plăți;h) întocmește și menține registrul CfD, care cuprinde, fără a se limita la, informații despre proiectele care sunt asociate contractelor CfD, prețurile de exercitare și prețurile de referință, și publică informații despre beneficiarii CfD;i) elaborează și supune spre aprobare ANRE o procedură de constituire de către furnizorii de energie electrică a garanțiilor financiare, corespunzătoare plății contribuției CfD;j) încheie contracte cu furnizorii de energie electrică care au obligația de a colecta contribuția CfD, în scopul asigurării colectării contribuției CfD în conformitate cu metodologia și normele elaborate și aprobate de ANRE, și transferă ulterior sumele respective în fondul de lichiditate CfD;k) execută garanția financiară pusă la dispoziție de furnizorii de energie electrică ce trebuie să colecteze contribuția CfD, în caz de nerespectare a obligației de plată a contribuției CfD, și transferă sumele obținute în urma acestei executări către fondul de lichiditate CfD;l) pregătește și transmite către ministerul de resort rapoarte lunare și anuale privind stadiul punerii în aplicare și funcționarea schemelor CfD, acoperind orice aspecte pe care ministerul de resort le consideră necesare sau utile în acest sens;m) încheie un contract de mandat CfD, în calitate de mandatar, cu ministerul de resort, în calitate de mandant, în temeiul căruia își asumă reprezentarea ministerului de resort în contractele CfD din cadrul unei scheme CfD sau în cazul acordării ajutorului de stat ad-hoc, după caz, înainte de semnarea contractelor CfD;n) încasează anual de la beneficiarul CfD sumele aferente profitului excedentar obținut din contractele bilaterale, stabilite prin decizia președintelui ANRE, în conformitate cu dispozițiile art. 13 alin. (2).(2) Pentru a înființa și gestiona fondul de lichiditate CfD, contrapartea CfD deschide unul sau mai multe conturi separate la o instituție de credit din România. + Articolul 7 Atribuțiile ANRE Funcțiile și responsabilitățile ANRE includ următoarele atribuții:a) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ordinul care stabilește metodologia pentru calcularea prețului de referință pentru cantitățile de energie electrică măsurate pe care beneficiarul CfD le-a livrat în Sistemul electroenergetic național și le-a vândut pe piețele organizate utilizând capacitatea de producere a energiei electrice care face obiectul mecanismului CfD, în conformitate cu formula stabilită în contractul CfD;b) calculează și aprobă în fiecare lună, prin decizie a președintelui ANRE, valoarea prețului de referință;c) soluționează disputele dintre contrapartea CfD și beneficiarii CfD cu privire la declarațiile de plată și facturile din cadrul contractelor CfD;d) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, un ordin de aprobare a metodologiilor privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru colectarea:(i) veniturilor necesare pentru contrapartea CfD și pentru operatorul schemei CfD; și(ii) sumelor necesare pentru a acoperi orice deficit CfD sau alte sume necesare pentru finanțarea schemelor CfD și a ajutoarelor de stat CfD ad-hoc;e) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, ordine prin care aprobă valorile pentru contribuția CfD în conformitate cu metodologia privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru fiecare dintre elementele de cost prevăzute la lit. d);f) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, un ordin prin care aprobă contractul-cadru dintre contrapartea CfD și furnizorul de energie electrică, care reglementează colectarea contribuției CfD și transferul sumelor colectate către fondul de lichiditate CfD;g) elaborează, emite și publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, un ordin prin care aprobă metodologia care trebuie utilizată de contrapartea CfD pentru calcularea cuantumului garanției financiare, precum și metoda de constituire, perioada de valabilitate și executarea acesteia;h) revizuiește, dacă este cazul, prețul de referință, inclusiv metodologia menționată la lit. a), și emite decizii privind modificările necesare ale acestora:(i) în cazul în care ANRE consideră că prețul de referință nu mai reflectă prețurile de pe piață, ceea ce duce la o supracompensare a beneficiarilor CfD și la creșterea costurilor pentru consumatori; sau(ii) în cazul în care ANRE a fost notificată de mai mult de 50% din beneficiarii CfD, care fac obiectul aceluiași preț de referință și care consideră că prețul de referință nu mai reflectă prețurile pieței, astfel încât îi subcompensează în mod sistematic, pentru a reduce riscul unei astfel de supracompensări sau subcompensări, după caz. + Articolul 8 Obligațiile beneficiarului CfD Obligațiile beneficiarului CfD includ următoarele atribuții:a) furnizează garanția de bună execuție în favoarea contrapărții CfD;b) respectă termenii și condițiile contractului CfD;c) obține toate aprobările, autorizațiile, licențele și avizele necesare pentru dezvoltarea, construcția și exploatarea proiectului, inclusiv certificate de urbanism, autorizații de construire, acorduri de mediu, contracte de racordare la rețea, contracte de echilibrare, reglementările sau obligațiile contractuale, inclusiv cele specificate în cadrul licitației CfD și în contractul CfD;d) demonstrează, prin documente justificative, stabilite prin ordinul ministrului de resort prevăzut la art. 4 lit. a), operatorului schemei CfD că capacitatea propusă pentru proiect constă într-o capacitate de producție de energie electrică complet nouă;e) pune în funcțiune și în exploatare comercială capacitatea de producere a energiei electrice CfD și îndeplinește oricare altă cerință prevăzută în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plățile pentru diferență CfD, la data-țintă de punere în funcțiune sau înainte de aceasta;f) raportează, către contrapartea CfD, cantitatea de energie electrică prognozată a fi generată și livrată în Sistemul electroenergetic național de capacitatea de producere a energiei electrice CfD, în conformitate cu dispozițiile contractului CfD;g) raportează, în fiecare trimestru, către contrapartea CfD, stadiul planificării, autorizării, licențierii, construirii și punerii în funcțiune a proiectului, precum și alte informații care trebuie raportate contrapărții CfD în temeiul contractului CfD și furnizează oricare alte informații suplimentare solicitate de ministerul de resort și de contrapartea CfD;h) plătește anual contrapărții CfD suma corespunzătoare profitului excedentar obținut din contractele bilaterale stabilite prin decizie a președintelui ANRE în conformitate cu dispozițiile art. 13 alin. (2). + Articolul 9 Ordinul ministrului de resort pentru aprobarea schemelor CfD(1) Implementarea și punerea în aplicare a unei scheme CfD pentru una sau mai multe tehnologii eligibile de producere de energie sunt aprobate prin ordin al ministrului de resort publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar în cadrul schemei se prevăd condițiile de eligibilitate, termenele, bugetele, obiectivele de capacitate și procedura de licitație în funcție de caracteristicile specifice ale fiecărei tehnologii eligibile de producție în cauză.(2) In cazul elaborării sau modificării unei scheme CfD, ministerul de resort are obligația de a se consulta cu părțile interesate, inclusiv contrapartea CfD, operatorul schemei CfD, beneficiarii CfD, potențialii solicitanți CfD, cu ANRE, precum și de a respecta procedura de consultare publică. + Articolul 10 Finanțarea mecanismului de sprijin CfD(1) Finanțarea mecanismului de sprijin CfD este asigurată prin mecanismul de colectare a contribuției CfD aplicat tuturor consumatorilor finali și/sau prin fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene.(2) În vederea asigurării fondurilor necesare fondului de lichiditate CfD pentru finanțarea:a) schemelor CfD și a oricărui ajutor de stat CfD ad-hoc, inclusiv oricare deficit CfD, ANRE va implementa mecanismul de colectare a contribuției CfD prin adoptarea, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, a metodologiei prevăzute la art. 7 lit. d) pct. (ii);b) veniturilor destinate contrapărții CfD și operatorului schemei CfD, ANRE va implementa mecanismul de colectare a contribuției CfD prin adoptarea, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, a metodologiei prevăzute la art. 7 lit. d) pct. (i).(3) Pentru a asigura fondurile necesare pentru fondul de lichiditate CfD, bugetul unei scheme CfD poate fi stabilit utilizând fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene, cum ar fi Fondul pentru modernizare sau alte surse identificate, care, dacă sunt obținute, vor alimenta fondul de lichiditate CfD aferent schemelor CfD specificate.(4) Orice fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene sunt păstrate de către contrapartea CfD în conturi separate și sunt utilizate numai în scopul schemelor CfD pentru care au fost autorizate de către Comisia Europeană.(5) Alocarea bugetară și operațiunile financiare efectuate în vederea utilizării fondurilor nerambursabile ale Uniunii Europene se realizează în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea acestor fonduri.(6) Ministerul de resort, împreună cu contrapartea CfD, pe baza contractelor CfD încheiate, analizează anual bugetul alocat fiecărei scheme CfD și pregătește o prognoză bugetară pentru următorii 4 ani, care include o evaluare a riscului de deficit CfD în perioada respectivă.(7) Contrapartea CfD întocmește și transmite ministerului de resort rapoarte lunare care detaliază obligațiile sale de plată în temeiul contractelor CfD și sumele disponibile în fondul de lichiditate CfD pentru astfel de plăți.(8) Contrapartea CfD notifică ministerul de resort și ANRE până la data de 1 noiembrie a fiecărui an cu privire la sumele necesare care trebuie colectate prin intermediul contribuției CfD în anul următor și până la data de 20 mai a anului în curs cu privire la sumele necesare care trebuie colectate prin intermediul contribuției CfD pentru semestrul următor.(9) Valoarea contribuției CfD va include și veniturile anuale ale contrapărții CfD și operatorului schemei CfD pentru îndeplinirea sarcinilor administrative care le revin în temeiul prezentei hotărâri și al oricărui ordin al ministrului de resort de aprobare a unei scheme CfD sau de inițiere a unei licitații CfD, iar contrapartea CfD și operatorul schemei CfD transmit către ANRE costurile și orice alte informații necesare pentru a justifica sumele care vor fi incluse în valoarea contribuției CfD.(10) ANRE aprobă valoarea contribuției CfD, prin ordin al președintelui, până cel târziu la data de 20 decembrie pentru anul următor și până cel târziu la data de 20 iunie pentru semestrul următor al anului în curs.(11) Contribuția CfD este revizuită în conformitate cu metodologiile specificate la art. 7 lit. d) în luna iunie a fiecărui an și, în cazul în care se identifică o abatere mai mare de 2% față de valoarea stabilită în luna decembrie a anului precedent, ANRE emite un ordin cuprinzând noua valoare, în conformitate cu dispozițiile art. 7 lit. e), cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (10). + Articolul 11 Modificarea legislativă și plățile de încetare a contractului(1) În cazul în care un contract CfD include clauze care vizează abordarea oricăror costuri suplimentare sau economii suplimentare pentru beneficiarul CfD sau pentru contrapartea CfD, generate ca rezultat al unor modificări ale legislației primare sau secundare, aceste costuri sau economii vor fi recuperate printr-o ajustare corespunzătoare a prețului de exercitare din contractul CfD, dar numai în măsura în care partea în cauză a fost de acord cu faptul că a avut loc o modificare legislativă relevantă și/sau că au apărut costuri sau economii suplimentare sau, în cazul unui dezacord între părțile contractului CfD, numai în măsura în care acestea au fost stabilite ca urmare a unei proceduri de soluționare a disputelor de către un mediator sau în urma unei proceduri de arbitraj, în conformitate cu clauzele contractului CfD.(2) În cazul în care un contract CfD prevede o plată către un beneficiar CfD ca urmare a încetării contractului CfD de către contrapartea CfD în anumite circumstanțe, sumele necesare pentru a permite contrapărții CfD să efectueze o astfel de plată sunt furnizate de către ministerul de resort de la bugetul de stat sau, în măsura în care este necesar pentru a suplimenta fondurile de la bugetul de stat, prin intermediul contribuției CfD. + Articolul 12 Dispoziții care se aplică pentru prima schemă de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică(1) Dispozițiile prezentului articol se aplică în mod specific primei scheme CfD pentru tehnologiile eligibile de producere a energiei eoliene onshore și solare fotovoltaice.(2) Licitațiile CfD vor avea loc începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri și în anul 2025 pe baza unei scheme CfD pentru care fondul de lichiditate CfD este alimentat cu sumele asigurate de ministerul de resort din Fondul pentru modernizare și care vor fi transferate cu promptitudine în fondul de lichiditate CfD, sub rezerva aprobării ajutorului de stat de către Comisia Europeană și a finanțării schemei CfD din Fondul pentru modernizare de către Comitetul pentru investiții. În cazul epuizării prognozate sau efective a resurselor financiare alocate din Fondul pentru modernizare, ministerul de resort va identifica și va lua măsurile necesare pentru asigurarea sursei/surselor de finanțare a/ale deficitului CfD și va notifica Comisiei Europene orice modificare a ajutorului existent în sensul art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(3) În vederea asigurării veniturilor destinate contrapărții CfD și operatorului schemei CfD pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri și a primei schemei sub formă de contracte pentru diferență, ANRE va implementa mecanismul de colectare a contribuției CfD prin adoptarea, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, a metodologiei prevăzute la art. 7 lit. d) pct. (i).(4) Beneficiarul CfD trebuie să livreze în Sistemul electroenergetic național și să vândă numai pe piețele organizate toate cantitățile de energie electrică livrate de capacitatea de producere a energiei electrice care fac obiectul unui contract CfD, cu excepția cantităților de energie electrică utilizate pentru consumul propriu tehnologic al serviciilor interne alimentate de la bornele generatoarelor beneficiarului CfD.(5) Beneficiarului CfD îi este interzis în mod expres să vândă în afara piețelor organizate orice cantitate de energie electrică livrată în Sistemul electroenergetic național de capacitatea de producere de energie electrică care face obiectul contractului CfD, pentru a preveni o eventuală excludere voluntară din schema CfD, iar respectarea acestei interdicții va fi verificată anual de ANRE, sub rezerva sancțiunilor aplicabile.(6) În cazul în care ANRE constată încălcări ale acestei interdicții, va notifica ministerul de resort, beneficiarul CfD și contrapartea CfD asupra acestui aspect. În cazul în care, în urma observațiilor beneficiarului CfD, opinia ANRE rămâne definitivă, ministerul de resort emite decizia excluderii voluntare din schemă a beneficiarului CfD, fapt ce va determina încetarea contractului CfD pentru nerespectarea acestuia, plata oricăror sume care rezultă din această încetare conform prevederilor contractului CfD și rambursarea către contrapartea CfD a oricăror plăți pentru diferență CfD primite de beneficiarul CfD în anul respectiv care corespund unor astfel de cantități vândute în afara piețelor organizate.(7) În cazul în care un beneficiar CfD vinde producția de energie, în totalitate sau în parte, prin contracte bilaterale, pentru determinarea profitului excedentar obținut din aceste contracte care trebuie returnat contrapărții CfD, se va aplica următorul mecanism de repartizare a profitului:a) în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral este mai mare decât prețul de referință, dar mai mic decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculat ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință la fondul de lichiditate CfD;b) în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral depășește atât prețul de exercitare, cât și prețul de referință, iar prețul de exercitare este mai mare decât prețul de referință, beneficiarul CfD va returna fondului de lichiditate CfD:(i) 100% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință;(ii) 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de exercitare;c) în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral depășește atât prețul de exercitare, cât și prețul de referință, iar prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință.(8) Orice venituri obținute de beneficiarul CfD în cadrul contractelor bilaterale care nu trebuie returnate contrapărții CfD în conformitate cu dispozițiile alin. (7) nu constituie un profit excedentar obținut din contracte bilaterale și vor rămâne la beneficiarul CfD.(9) Garanțiile de origine sunt emise în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.232/2011 pentru aprobarea Regulamentului de emitere și urmărire a garanțiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie și ale art. 19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare. + Articolul 13 Dispoziții privind metodologia privind calculul profitului excedentar obținut din contracte bilaterale(1) În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ANRE elaborează și aprobă prin ordin al președintelui metodologia privind calculul profitului excedentar obținut din contracte bilaterale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Până la data de 31 martie a fiecărui an, ANRE calculează și aprobă prin decizie a președintelui, pentru anul precedent, profitul excedentar obținut din contracte bilaterale pentru fiecare beneficiar CfD, care va trebui plătit contrapărții CfD și, mai apoi, returnat la fondul de lichiditate CfD de către beneficiarul CfD care a obținut astfel de profit excedentar din contracte bilaterale. + Articolul 14 Anexă Contractul CfD aferent schemei CfD pentru tehnologiile eoliene onshore și solare fotovoltaice este prezentat în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre. *) Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul din șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, București.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș București, 4 aprilie 2024. Nr. 318. + ANEXĂANEXAprivind Contractul CfD aferent schemei CfD pentru tehnologiile eoliene onshore și solare fotovoltaice