NORMĂ nr. 4 din 20 februarie 2024privind modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 39/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară din Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare, precum și Fondului de Compensare a Investitorilor
EMITENT
  • AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 295 din 4 aprilie 2024



    În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) și d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2), precum și ale art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,în baza prevederilor art. 4 alin. (3) lit. b) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,potrivit deliberărilor din ședința Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din data de 14 februarie 2024,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.  +  Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 39/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară din Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare, precum și Fondului de Compensare a Investitorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 982 și 982 bis din 30 decembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 7, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:c) prevederile art. 1 și 5 din Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE și a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022.2. La anexa nr. 1, după articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 5^1În înțelesul prezentelor reglementări, termenii și expresiile de mai jos au următoarele înțelesuri/semnificații:1. cifră de afaceri netă - pentru entitățile ce intră sub incidența prevederilor cap. II^1 secțiunea 1, reprezintă venitul astfel cum este definit de legislația pe baza căreia sunt întocmite situațiile financiare ale entității sau în înțelesul legislației respective;2. aspecte de durabilitate - factori de mediu, factori sociali și care privesc drepturile omului și factori de guvernanță, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiți la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088;3. raportare privind durabilitatea - raportarea de informații referitoare la aspecte de durabilitate în conformitate cu art. 13^1-13^4, art. 29^1, 29^2 și art. 30^1;4. resurse necorporale esențiale - resurse fără substanță fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entității și care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate;5. entități mari - entități care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) total active: 98.900.900 lei (echivalentul a 19.982.624 EUR);b) venituri: 197.800.000 lei (echivalentul a 39.965.248 EUR);c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250;6. entități mijlocii - entitățile care nu sunt microentități sau entități mici și care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) total active: 98.900.900 lei (echivalentul a 19.982.624 EUR);b) venituri: 197.800.000 lei (echivalentul a 39.965.248 EUR);c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250;7. entități mici - entitățile care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) total active: 19.790.000 lei (echivalentul a 3.998.545 EUR);b) venituri: 39.590.000 lei (echivalentul a 7.997.090 EUR);c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50;8. grupuri mari - grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă:a) total active: 98.900.900 lei (echivalentul a 19.982.624 EUR);b) venituri: 197.800.000 lei (echivalentul a 39.965.248 EUR);c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250;9. microentități - entități care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) total active: 1.730.000 (echivalentul a 349.544 EUR);b) venituri: 3.460.000 lei (echivalentul a 699.088 EUR);c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.3. La anexa nr. 1 articolul 8, alineatele (4)-(9) se abrogă.4. La anexa nr. 1 articolul 9, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:(6) Entitățile mari, mici și mijlocii, cu excepția microentităților, ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, raportează informații privind principalele resurse necorporale și explică în ce fel modelul de afaceri al entității depinde în mod fundamental de astfel de resurse și în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate.5. La anexa nr. 1 articolul 10, litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:g) o descriere a politicii de diversitate aplicate în ceea ce privește organele de administrație, de conducere și de supraveghere ale entității referitor la aspecte de gen și la alte aspecte, cum ar fi vârsta, dizabilitățile sau educația și experiența profesională, obiectivele respectivei politici de diversitate, modul în care a fost pusă în aplicare și rezultatele obținute în perioada de raportare; dacă nu se aplică o astfel de politică, declarația trebuie să conțină o explicație în acest sens.6. La anexa nr. 1, după articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 10^1Se consideră că entitățile care intră sub incidența art. 13^1-13^3 au respectat obligația prevăzută la art. 10 lit. g) în cazul în care includ informațiile prevăzute la litera respectivă în raportarea lor privind durabilitatea și dacă este inclusă o trimitere cu privire la acest aspect în declarația privind guvernanța corporativă.7. La anexa nr. 1, după articolul 13 se introduc trei noi secțiuni, secțiunile 2^1-2^3, cuprinzând articolele 13^1-13^5, cu următorul cuprins:  +  Secţiunea a 2^1-a Raportarea privind durabilitatea  +  Articolul 13^1(1) Entitățile mari, mici și mijlocii, cu excepția microentităților, ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, includ în raportul administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului entității asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția entității.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secțiune specifică a raportului administratorilor.(3) Informațiile menționate la alin. (1) conțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei entității, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei entității în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile entității, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5°C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenției-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015 (denumit în continuare «Acordul de la Paris») și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1.999, precum și, după caz, expunerea entității la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia entității țin seama de interesele părților interesate ale entității și de impactul entității asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia entității a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele entității legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului organelor de administrație, de conducere și de supraveghere în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor entității în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziția membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;f) o descriere:(i) a procesului de diligență necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii aplicabile entităților de a desfășura un proces de diligență necesară;(ii) a principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale entității și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii privind desfășurarea de către entități a unui proces de diligență necesară;(iii) a oricăror acțiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relații de dependență a entității de astfel de aspecte, precum și a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g).(4) Entitățile raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-au inclus în raportul administratorilor în conformitate cu alin. (1) și (2). Informațiile enumerate la alin. (3) includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz.(5) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(4) conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale entității și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare.(6) În primii 3 ani de aplicare a prezentelor reglementări în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul valoric al entității, aceasta explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(7) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(4) conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul administratorilor în conformitate cu art. 8 alin. (1)-(3) și art. 9 alin. (1) și la sumele raportate în situațiile financiare anuale, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(8) Informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepționale, dacă, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere, care acționează în limitele competențelor legale și poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a entității, cu condiția ca aceste omisiuni să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, performanței și a poziției entității și a impactului activității sale.  +  Articolul 13^2(1) Entitățile raportează informațiile menționate la art. 13^1 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Conducerea entității informează în consecință reprezentanții lucrătorilor la nivelul corespunzător și discută cu aceștia despre informațiile relevante și mijloacele de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanților lucrătorilor se comunică, după caz, organelor de administrație, de conducere sau de supraveghere relevante.(3) Se consideră că entitățile care îndeplinesc cerințele prevăzute la alin. (1) și la art. 13^1 și entitățile care se bazează pe derogarea prevăzută la alin. (8) au respectat cerința prevăzută la art. 8 alin. (3).(4) Dacă condițiile prevăzute la alin. (6) sunt îndeplinite, o entitate care este filială este scutită de obligațiile prevăzute la alin. (1) și la art. 13^1, denumită în continuare filială scutită, în cazul în care entitatea respectivă și filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăți-mamă, întocmit în conformitate cu art. 29^1, 29^2 și art. 30 alin. (1)-(4).(5) O entitate care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-o țară terță este, de asemenea, scutită de obligațiile prevăzute la alin. (1) și la art. 13^1 în cazul în care entitatea respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-o țară terță și în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum sunt stabilite în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat prin decizii ale Comisiei Europene, în temeiul art. 23 alin. (4) paragraful 3 din Directiva 2004/109/CE.(6) Scutirea prevăzută la alin. (4) și (5) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al filialei scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prevederile prezentului articol și ale art. 13^1 sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum sunt stabilite în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) din Directiva 2004/109/CE;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (4) și (5), și către opinia de asigurare menționată la art. 14 alin. (3) lit. f) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b);(iii) faptul că entitatea este scutită de obligațiile prevăzute la alin. (1) și la art. 13^1;b) dacă societatea-mamă menționată este stabilită într-o țară terță, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislației aplicabile respectivei societăți-mamă, se publică în conformitate cu art. 19 și cu legislația aplicabilă în statul membru sub incidența căreia intră filiala scutită;c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-o țară terță, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, care acoperă activitățile desfășurate de filiala scutită stabilită în Uniune și de filialele sale, sunt incluse în raportul administratorilor al filialei scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-o țară terță.(7) O filială scutită, care aplică prezentele reglementări, publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă, în limba română, și pune la dispoziție orice traducere în limba română necesară. Orice traducere necertificată include o declarație în acest sens.(8) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și ale art. 13^1 alin. (3)-(8) și fără a aduce atingere prevederilor alin. (4)-(7) și art. 13^3, entitățile mici și mijlocii menționate la art. 13^1 alin. (1), instituțiile mici și cu un grad redus de complexitate definite la art. 4 alin. (1) pct. 145 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 își pot limita raportarea privind durabilitatea la următoarele informații:a) o descriere succintă a modelului și a strategiei de afaceri ale entității;b) o descriere a politicilor entității în ceea ce privește aspectele de durabilitate;c) principalele efecte negative reale sau potențiale ale entității asupra aspectelor de durabilitate și orice acțiuni întreprinse pentru a identifica, monitoriza, preveni, atenua sau remedia astfel de efecte negative reale sau potențiale;d) principalele riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate și modul în care entitatea gestionează riscurile respective;e) indicatorii-cheie necesari pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-d).(9) Entitățile mici și mijlocii, instituțiile mici și cu un grad redus de complexitate care se bazează pe derogarea menționată la alin. (8) raportează în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea pentru entitățile mici și mijlocii adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în conformitate cu art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(10) Pentru exercițiile financiare care încep înainte de 1 ianuarie 2028, prin derogare de la prevederile art. 13^1 alin. (1) și (2), entitățile mici și mijlocii, ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, pot decide să nu includă în raportul administratorilor informațiile menționate la art. 13^1 alin. (1). În astfel de cazuri, entitatea indică totuși pe scurt în raportul administratorilor motivul pentru care nu a fost furnizată raportarea privind durabilitatea.  +  Articolul 13^3Scutirea prevăzută la art. 13^2 alin. (4) și (5) se aplică și entităților care sunt entități de interes public care sunt supuse cerințelor art. 13^1, 13^2, cu excepția entităților mari ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.  +  Secţiunea a 2^2-a Formatul de raportare electronic unic  +  Articolul 13^4Entitățile supuse cerințelor prevăzute la art. 13^1-13^3 întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic și își marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.  +  Secţiunea a 2^3-a Dispoziții finale referitoare la raportarea privind durabilitatea  +  Articolul 13^5Prevederile art. 13^1-13^4 nu sunt aplicabile organismelor de plasament colectiv.8. La anexa nr. 1 capitolul II, titlul secțiunii a 3-a se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Secţiunea a 3-a Auditul și asigurarea raportării privind durabilitatea9. La anexa nr. 1 articolul 14 alineatul (3) litera e), punctul (ii) se modifică și va avea următorul cuprins:(ii) pregătirea raportului administratorilor în conformitate cu cerințele juridice aplicabile, cu excepția cerințelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la art. 13^1-13^3;10. La anexa nr. 1 articolul 14 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) dacă este cazul, o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce privește conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerințele prezentelor reglementări, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfășurat de entitate pentru identificarea informațiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea și conformitatea cu cerința de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu art. 13^4, precum și în ceea ce privește conformitatea cu cerințele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852.11. La anexa nr. 1 articolul 14, alineatul (6) se abrogă.12. La anexa nr. 1 capitolul II secțiunea a 3-a, după articolul 14 se introduce un nou articol, art. 14^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 14^1În cazul în care o entitate are obligația, în temeiul dreptului Uniunii Europene, să solicite verificarea de către o parte terță independentă acreditată a unor elemente ale raportării sale privind durabilitatea, raportul părții terțe independente acreditate este pus la dispoziție fie ca anexă la raportul administratorilor, fie prin alte mijloace accesibile publicului.13. La anexa nr. 1, articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 19(1) Entitățile publică, în termenul prevăzut de reglementările aplicabile în vigoare, emise de A.S.F., situațiile financiare anuale aprobate corespunzător și raportul administratorilor, în formatul de raportare electronic menționat la art. 13^4, dacă este cazul, împreună cu opinia și declarația furnizate de auditorul statutar sau firma de audit, menționate la art. 14.(2) Entitățile ce aplică prevederile art. 13^1-13^3, 29^1 și 29^2 pun în mod gratuit raportul administratorilor la dispoziția publicului pe site-ul acestora. În cazul în care o entitate nu are un site propriu, aceasta pune la dispoziție, la cerere, o copie scrisă a raportului administratorilor.14. La anexa nr. 1, articolul 25 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 25Membrii organelor de administrație, de conducere și de supraveghere ale unei entități, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională, au responsabilitatea colectivă de a veghea ca situațiile financiare anuale, raportul administratorilor și declarația privind guvernanța corporativă, în cazurile în care sunt prezentate separat, să fie întocmite și publicate în conformitate cu cerințele prezentelor reglementări și ale standardelor internaționale de contabilitate adoptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.606/2002 și, dacă este cazul, în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea menționate la cap. II^1 și cu cerințele art. 13^4.15. La anexa nr. 1, după capitolul II se introduce un nou capitol, capitolul II^1, cuprinzând articolele 25^1-25^7, cu următorul cuprins:  +  Capitolul II^1 Raportarea privind entitățile din țări terțe  +  Secţiunea 1 Rapoartele privind durabilitatea privind entitățile din țări terțe  +  Articolul 25^1(1) O filială stabilită pe teritoriul României, a cărei societate-mamă finală este reglementată de legislația unei țări terțe, publică și pune la dispoziție un raport privind durabilitatea care conține informațiile prevăzute la art. 29^1 alin. (3) lit. a) pct. (iii)-(v), lit. b)-f) și, după caz, lit. h), la nivel de grup al respectivei societăți-mamă finale dintr-o țară terță.(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile filialelor mari și filialelor mici și mijlocii, cu excepția microentităților, ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.  +  Articolul 25^2(1) O sucursală situată în România, care este sucursala unei entități reglementate de legislația unei țări terțe, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deținută în ultimă instanță de o entitate constituită în conformitate cu legislația unei țări terțe, publică și pune la dispoziția publicului un raport privind durabilitatea care conține informațiile menționate la art. 29^1 alin. (3) lit. a) pct. (iii)-(v), lit. b)-f) și, după caz, lit. h), la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al entității dintr-o țară terță.(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile sucursalei numai în cazul în care entitatea dintr-o țară terță nu are o filială, astfel cum se menționează la art. 25^1 alin. (1), și în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane EUR în exercițiul financiar precedent.  +  Articolul 25^3(1) Prevederile art. 25^1 alin. (1) și ale art. 25^2 alin. (1) se aplică filialelor sau sucursalelor menționate la acestea numai în cazul în care entitatea dintr-o țară terță, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane EUR în Uniunea Europeană pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive.(2) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială sau de sucursală, astfel cum se prevede la art. 25^1 alin. (1) și art. 25^2 alin. (1), este întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea pentru entitățile din țări terțe adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), raportul privind durabilitatea comunicat de filială sau de sucursală, după cum se prevede la art. 25^1 alin. (1) și art. 25^2 alin. (1), poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464 sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de către Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE.(4) În cazul în care informațiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea menționat la art. 25^1 alin. (1) și art. 25^2 alin. (1) nu sunt disponibile, filiala sau sucursala menționată la aceste articole îi solicită entității dintr-o țară terță să îi transmită toate informațiile necesare pentru a-și putea îndeplini obligațiile.(5) În cazul în care nu sunt transmise toate informațiile solicitate, filiala sau sucursala menționată la art. 25^1 alin. (1) și art. 25^2 alin. (1) întocmește, publică și pune la dispoziție raportul privind durabilitatea menționat la aceste articole, care conține toate informațiile aflate în posesia sa, obținute sau dobândite, și face o declarație în care precizează că entitatea dintr-o țară terță nu a pus la dispoziție informațiile necesare.  +  Articolul 25^4(1) Raportul privind durabilitatea menționat la art. 25^1 alin. (1) și art. 25^2 alin. (1) se publică însoțit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului intern al entității dintr-o țară terță sau al unui stat membru.(2) În cazul în care entitatea dintr-o țară terță nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala sau sucursala face o declarație în care precizează că entitatea dintr-o țară terță nu a pus la dispoziție opinia de asigurare necesară.  +  Secţiunea a 2-a Elaborarea, publicarea și punerea la dispoziție a rapoartelor privind durabilitatea privind entitățile din țări terțe  +  Articolul 25^5(1) Sucursalele entităților din țări terțe au responsabilitatea de a se asigura, făcând uz optim de cunoștințele și mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu art. 25^1-25^4 și că este publicat și pus la dispoziție în conformitate cu art. 25^6.(2) Membrii organelor de administrație, de conducere și de supraveghere ale filialelor menționate la art. 25^1-25^4 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoștințele și mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu prevederile articolelor menționate anterior și că este publicat și pus la dispoziție în conformitate cu art. 25^6.  +  Secţiunea a 3-a Publicarea  +  Articolul 25^6(1) Filialele și sucursalele menționate la art. 25^1 alin. (1) și art. 25^2 alin. (1) își publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația menționată la art. 25^3 alin. (5), în termenul prevăzut de reglementările aplicabile în vigoare, emise de A.S.F.(2) Raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația publicată de entități în conformitate cu alin. (1), sunt puse gratuit la dispoziția publicului în limba română în termenul prevăzut de reglementările aplicabile în vigoare, emise de A.S.F., pe pagina de internet a filialei sau a sucursalei, conform dispozițiilor art. 25^1 alin. (1) și ale art. 25^2 alin. (1), în cazul în care acestea nu sunt puse gratuit la dispoziția publicului pe website-ul registrului menționat la art. 16 din Directiva (UE) 2017/1.132.  +  Articolul 25^7Prevederile prezentului capitol se aplică și filialelor și sucursalelor din România, care aparțin unor persoane juridice ce nu intră sub incidența legislației unui stat membru, dar a căror formă juridică este comparabilă cu tipurile de societăți enumerate la art. 2 alin. (1).16. La anexa nr. 1 articolul 29, alineatele (3)-(7) se abrogă.17. La anexa nr. 1, după articolul 29 se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 2^1-a, cuprinzând articolele 29^1-29^4, cu următorul cuprins:  +  Secţiunea a 2^1-a Raportarea consolidată privind durabilitatea  +  Articolul 29^1(1) Societățile-mamă ale unui grup mare, astfel cum este definit la art. 5^1 pct. 8, includ în raportul consolidat al administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția grupului.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secțiune specifică a raportului consolidat al administratorilor.(3) Informațiile menționate la alin. (1) conțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei grupului în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile grupului, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5°C, în conformitate cu Acordul de la Paris și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum și, după caz, expunerea grupului la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia grupului țin seama de interesele părților interesate ale grupului și de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului organelor de administrație, de conducere și de supraveghere în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziția membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;f) o descriere:(i) a procesului de diligență necesară pus în aplicare de grup în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene aplicabile entităților de a desfășura un proces de diligență necesară;(ii) a principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale grupului și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii privind desfășurarea unui proces de diligență necesară;(iii) a oricăror acțiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relații de dependență a grupului de astfel de aspecte, precum și a modului în care grupul gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g).(4) Societățile-mamă raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu alin. (1) și (2). Informațiile enumerate la alin. (3) includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz.(5) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(4) conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale grupului și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare.(6) În primii 3 ani de aplicare a prevederilor prezentelor reglementări cu privire la raportarea privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul valoric al societății-mamă, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(7) Dacă este cazul, informațiile menționate la alin. (1)-(4) conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu art. 30 alin. (1)-(4) și la sumele raportate în situațiile financiare consolidate, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(8) Informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepționale în care, potrivit avizului justificat corespunzător al membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere, care acționează în limitele competențelor conferite de lege și poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a grupului, cu condiția ca astfel de omisiuni să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, a performanței și a poziției grupului și a impactului activității sale.(9) În cazul în care entitatea care raportează constată că există diferențe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta și riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau al acestora, entitatea face posibilă înțelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză și impactul acesteia sau al acestora.(10) Entitățile indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea în temeiul art. 13^2 alin. (4)-(7) și art. 13^3 sau al art. 29^2 alin. (4) și (5).  +  Articolul 29^2(1) Societățile-mamă raportează informațiile menționate la art. 29^1 alin. (1)-(8) în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Conducerea societății-mamă informează în consecință reprezentanții angajaților la nivelul corespunzător și discută cu aceștia despre informațiile relevante și mijloacele de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanților lucrătorilor se comunică, după caz, organelor de administrație, de conducere sau de supraveghere relevante.(3) Se consideră că societățile-mamă care îndeplinesc cerințele prevăzute la alin. (1) și art. 29^1 au respectat cerințele prevăzute la art. 8 alin. (3) și art. 13^1-13^3.(4) Dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (6), o societate-mamă care este filială este scutită de obligațiile prevăzute la alin. (1) și art. 29^1, denumită în continuare societate-mamă scutită, dacă societatea-mamă respectivă și filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte entități, întocmit în conformitate cu prezentul articol și cu art. 29^1, 29^2 și art. 30 alin. (1)-(4).(5) O societate-mamă care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-o țară terță este, de asemenea, scutită de obligațiile prevăzute la alin. (1) și art. 29^1 în cazul în care societatea-mamă respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-o țară terță și în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum sunt stabilite în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat prin decizii ale Comisiei Europene, în temeiul art. 23 alin. (4) paragraful 3 din Directiva 2004/109/CE.(6) Scutirea prevăzută la alin. (4) și (5) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al societății-mamă scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prezentul articol sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum sunt stabilite în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat prin decizii ale Comisiei Europene, în temeiul art. 23 alin. (4) paragraful 3 din Directiva 2004/109/CE;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (4)-(5), și către opinia de asigurare menționată la art. 14 alin. (3) lit. f) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b);(iii) faptul că societatea-mamă este scutită de obligațiile prevăzute la art. 29^1 și art. 29^2 alin. (1);b) dacă societatea-mamă este stabilită într-o țară terță, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislației aplicabile societății-mamă se publică în conformitate cu art. 19 și cu legislația statului membru sub incidența căreia intră societatea-mamă scutită;c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-o țară terță, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activitățile desfășurate de filiala stabilită în Uniune care este scutită de obligația de raportare privind durabilitatea în temeiul art. 13^2 alin. (4)-(7) și art. 13^3, sunt incluse în raportul administratorilor al societății-mamă scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-o țară terță.(7) Societatea-mamă scutită care aplică prezentele reglementări publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă în limba română și pune la dispoziție orice traducere în limba română necesară. Orice traducere necertificată include o declarație în acest sens.(8) Scutirea prevăzută la alin. (4) și (5) se aplică și entităților de interes public supuse cerințelor prezentului articol și art. 29^1, cu excepția entităților mari ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.  +  Articolul 29^3Prevederile art. 29^1, 29^2 și 30^1 nu sunt aplicabile organismelor de plasament colectiv.  +  Articolul 29^4(1) Până la 6 ianuarie 2030, o filială din Uniunea Europeană care intră sub incidența prevederilor art. 13^1-13^3 sau ale art. 29^1 și 29^2 și a cărei societate-mamă nu este reglementată de legislația unui stat membru poate întocmi raportarea consolidată privind durabilitatea în conformitate cu prevederile art. 29^1 și 29^2, care să includă toate filialele din Uniunea Europeană ale societății-mamă respective care intră sub incidența art. 13^1-13^3 sau ale art. 29^1 și 29^2.(2) Până la 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) include informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activitățile desfășurate de toate filialele din Uniunea Europeană ale societății-mamă menționate la alin. (1) care intră sub incidența art. 13^1-13^3 sau ale art. 29^1 și 29^2.(3) Filiala din Uniunea Europeană menționată la alin. (1) trebuie să fie una dintre filialele din Uniunea Europeană ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniune în cel puțin unul dintre cele cinci exerciții financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.(4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) se publică în conformitate cu art. 19.(5) În scopul scutirii prevăzute la art. 13^2 alin. (4)-(7) și la art. 29^2 alin. (4)-(7), raportarea în conformitate cu alin. (1) și (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce privește entitățile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea în conformitate cu alin. (2) îndeplinește condițiile menționate la art. 13^2 alin. (6) lit. c) și, respectiv, la art. 29^2 alin. (6) lit. c).18. La anexa nr. 1, înaintea articolului 30 se introduce titlul secțiunii a 2^2-a, cu următorul cuprins:  +  Secţiunea a 2^2-a Alte prevederi privind raportul consolidat al administratorilor19. La anexa nr. 1 articolul 30, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Membrii organelor de administrație, de conducere și de supraveghere ale unei entități, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională, au responsabilitatea colectivă de a veghea ca situațiile financiare anuale consolidate, raportul consolidat al administratorilor și declarația consolidată privind guvernanța corporativă, în cazurile în care sunt prezentate separat, să fie întocmite și publicate în conformitate cu cerințele prezentei norme și ale standardelor internaționale de contabilitate adoptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.606/2002 și, dacă este cazul, în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea menționate la cap. II^1 și cu cerințele art. 30^1.20. La anexa nr. 1, după articolul 30 se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 2^3-a, cuprinzând articolul 30^1, cu următorul cuprins:  +  Secţiunea a 2^3-a Formatul de raportare electronic unic  +  Articolul 30^1Societățile-mamă supuse cerințelor prevăzute la art. 29^1 și 29^2 întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 și marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.21. La anexa nr. 1 articolul 31 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce privește conformitatea raportării consolidate privind durabilitatea cu cerințele prezentelor reglementări, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene, în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2464, procesul desfășurat de grup pentru identificarea informațiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea și conformitatea cu cerința de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu art. 30^1, precum și în ceea ce privește conformitatea cu cerințele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852.22. La anexa nr. 1 articolul 31, alineatele (5) și (6) se abrogă.  +  Articolul IIPrevederile prezentei norme se aplică entităților reglementate de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 39/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară din Sectorul instrumentelor și investițiilor financiare, precum și Fondului de Compensare a Investitorilor, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:1. începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024, de către:a) entitățile mari, care sunt entități de interes public, astfel cum sunt definite de lege, care depășesc, la data întocmirii bilanțului, numărul mediu de 500 de angajați în cursul exercițiului financiar;b) entitățile care sunt entități de interes public, astfel cum sunt definite de lege, care sunt societăți-mamă ale unui grup mare, care depășesc, la data întocmirii bilanțului, pe bază consolidată, numărul mediu de 500 de angajați în cursul exercițiului financiar;2. începând cu exercițiul financiar aferent anului 2025, de către:a) entitățile mari, altele decât cele menționate la pct. 1 lit. a);b) societățile-mamă ale unui grup mare, altele decât cele menționate la pct. 1 lit. b);3. începând cu exercițiul financiar aferent anului 2026, de către:a) entitățile mici și mijlocii, care au valorile mobiliare admise la tranzacționare pe o piață reglementată și care nu sunt microentități;b) entitățile mici și cu un grad redus de complexitate definite la art. 4 alin. (1) pct. 145 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu condiția să fie entități mari sau să fie entități mici și mijlocii, care au valorile mobiliare admise la tranzacționare pe piața reglementată și care nu sunt microentități;4. prevederile cap. II^1 din anexa nr. 1 la Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 39/2015, cu modificările și completările ulterioare, începând cu exercițiul financiar aferent anului 2028.  +  Articolul IIIPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
    Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
    Alexandru Petrescu
    București, 20 februarie 2024.Nr. 4.-----