ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 30 din 28 martie 2024pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și a art. LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 29 martie 2024
Având în vedere prevederile art. 15 și 16 din Directiva 2014/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind apropierea actelor cu putere de lege și a actelor administrative ale statelor membre în ceea ce privește fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de abrogare a Directivei 2001/37/CE, ținând cont de Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/576 a Comisiei din 15 decembrie 2017 privind standardele tehnice pentru elementele de securitate aplicate produselor din tutun, luând în considerare prevederile art. 15 și 16 din Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere dispozițiile Regulamentului delegat (UE) 2024/296 al Comisiei din 9 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2022/1.636 în ceea ce privește mesajele referitoare la produsele accizabile exportate în regim suspensiv de accize,ținând cont că neconformarea cu prevederile unionale referitoare la obligația ca produsele din tutun să poarte un element de securitate în conformitate cu Directiva 2014/40/UE și Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/576 a Comisiei ar conduce la riscul de declanșare a procedurii de infringement,luând în considerare procedura ce trebuie urmată de operatorii economici în vederea obținerii timbrelor pentru marcarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, și termenul scurt până la care trebuie îndeplinită obligația marcării cu timbre instituită prin Legea nr. 201/2016, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere că neadoptarea în regim de urgență a acestor măsuri poate avea consecințe negative în industria tutunului, în sensul că ar putea genera blocaje, după data de 20 mai 2024, cu privire la comercializarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere,întrucât aspectele menționate mai sus vizează necesitatea conformării cu legislația unională, începând cu data de 20 mai 2024, și evitării blocajelor în ceea ce privește comercializarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.Având în vedere necesitatea identificării exacte a faptei sancționate pentru nerespectarea termenului-limită de 5 zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, precum și a extinderii până la 31 mai 2024 a perioadei în care nu se aplică sancțiuni pentru această faptă, în vederea asigurării condițiilor necesare persoanelor impozabile de a-și continua adaptarea procedurilor/sistemelor pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, fără a suporta amenzi,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILegea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 375 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) în cazul în care nu se utilizează opțiunea de livrare directă conform art. 401 alin. (3), să depoziteze produsele recepționate doar în spațiile declarate și autorizate pentru recepția produselor accizabile.2. La articolul 407, alineatele (1), (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: (1) În cazul în care, în situațiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 și 4, alin. (2) lit. b) și alin. (3), raportul de primire prevăzut la art. 404 alin. (1) lit. c) nu poate fi prezentat la încheierea deplasării produselor accizabile în termenul prevăzut la respectivul articol, deoarece fie sistemul informatizat nu este disponibil în România, fie în situația prevăzută la art. 406 alin. (1) nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 406 alin. (2) și (3), destinatarul prezintă autorității competente din România, cu excepția cazurilor pe deplin justificate, raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile care conține aceleași informații ca și raportul de primire și care atestă încheierea deplasării, potrivit prevederilor din normele metodologice.(2) Cu excepția cazului în care destinatarul poate prezenta, în scurt timp, prin intermediul sistemului informatizat, raportul de primire prevăzut la art. 404 alin. (1) lit. c) sau în cazuri pe deplin justificate, autoritatea competentă din România trimite o copie de pe raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile prevăzut la alin. (1) autorității competente din statul membru de expediție, care o transmite expeditorului sau o pune la dispoziția acestuia..............................................................................................(4) În cazul în care, în situațiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 și 5, raportul de export prevăzut la art. 405 alin. (1) și (2) sau notificarea că produsele nu vor mai fi scoase de pe teritoriul Uniunii Europene, prevăzută la art. 402^1 alin. (5), nu se poate întocmi la încheierea deplasării produselor accizabile deoarece fie sistemul informatizat nu este disponibil în statul membru de export, fie în situația prevăzută la art. 406 alin. (1) nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 406 alin. (2) și (3), autoritățile competente din statul membru de export trimit autorităților competente din România raportul de export de rezervă pentru deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize care conține aceleași date ca raportul de export sau ca notificarea și care atestă încheierea deplasării sau faptul că produsele nu vor mai fi scoase de pe teritoriul Uniunii Europene, cu excepția cazului în care raportul de export sau notificarea se poate întocmi în scurt timp prin intermediul sistemului informatizat sau în cazuri pe deplin justificate, potrivit prevederilor din normele metodologice.3. La articolul 409, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Structura și conținutul documentelor administrative electronice schimbate prin intermediul sistemului informatizat potrivit art. 402-405 de către persoanele și autoritățile competente implicate în cazul unei deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize, normele și procedurile pentru schimbul de documente administrative electronice în cazul unei deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize, precum și structura, conținutul, normele și procedurile de utilizare a documentului de rezervă prevăzut la art. 406 și a raportului de primire de rezervă sau a raportului de export de rezervă prevăzute la art. 407 sunt stabilite de către Comisia Europeană.4. La articolul 416^3, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) În cazul în care produsele accizabile sunt deplasate în temeiul prezentei subsecțiuni, iar raportul de primire nu poate fi prezentat la încheierea deplasării produselor accizabile în conformitate cu prevederile art. 416^1 alin. (1), fie deoarece sistemul informatizat nu este disponibil în România, fie deoarece nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 416^2 alin. (2), destinatarul certificat prezintă autorității competente din România, cu excepția cazurilor pe deplin justificate, raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile care conține aceleași date ca raportul de primire și care atestă încheierea deplasării, potrivit prevederilor din normele metodologice.(2) Cu excepția cazului în care destinatarul certificat poate prezenta în scurt timp, prin intermediul sistemului informatizat, raportul de primire, astfel cum se prevede la art. 416^1 alin. (1), sau cu excepția cazurilor pe deplin justificate, autoritatea competentă din România trimite o copie a raportului de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile menționat la alin. (1) autorității competente din statul membru de expediție. Autoritatea competentă din statul membru de expediție transmite această copie expeditorului certificat sau o pune la dispoziția expeditorului certificat.5. La articolul 416^4, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Prin excepție de la alin. (1), în absența unui raport de primire din alte motive decât cele menționate la art. 416^3, se poate furniza o dovadă alternativă a livrării produselor accizabile printr-o viză a autorității competente din România, pe baza unor dovezi corespunzătoare, care să ateste că produsele accizabile expediate au ajuns la destinație. Raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile menționat la art. 416^3 alin. (1) constituie o dovadă corespunzătoare în sensul alin. (1).6. La articolul 442, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Din valoarea accizelor datorate, determinată potrivit alin. (4), se deduce contravaloarea timbrelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a).7. După articolul 444 se introduce un nou articol, art. 444^1, cu următorul cuprins: + Articolul 444^1Marcarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a)(1) Produsele accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) pot fi comercializate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor prezentului articol.(2) Nu sunt supuse obligației de marcare produsele prevăzute art. 439 alin. (2) lit. a) scutite de la plata accizelor.(3) Responsabilitatea marcării produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) revine plătitorilor de accize prevăzuți la art. 444.(4) Marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) se efectuează prin timbre, o categorie a marcajelor definite la art. 336 pct. 15.(5) Dimensiunea și elementele inscripționate pe timbre sunt stabilite prin normele metodologice.(6) Plătitorii de accize prevăzuți la art. 444 au obligația să asigure ca timbrele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, astfel încât timbrul să nu poată fi îndepărtat de pe ambalaj fără a fi deteriorat.(7) Produsele accizabile marcate cu timbre deteriorate ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (5) și (6) sunt considerate ca nemarcate.(8) Autoritatea competentă aprobă eliberarea timbrelor către plătitorii de accize prevăzuți la art. 444.(9) Solicitarea timbrelor se face prin depunerea unei cereri la autoritatea competentă.(10) Eliberarea timbrelor se face de către unitatea specializată pentru tipărirea acestora, desemnată de autoritatea competentă.(11) Contravaloarea timbrelor se asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor aferente produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) supuse marcării.(12) Procedurile de eliberare a timbrelor, precum și de restituire a contravalorii timbrelor se stabilesc prin normele metodologice.(13) Timbrele neutilizate în termen de 6 luni de la achiziție se restituie unității specializate pentru tipărirea acestora, în vederea distrugerii.8. La articolul 449 alineatul (1), după litera k^1) se introduce o nouă literă, lit. l), cu următorul cuprins:l) nerespectarea prevederilor art. 444^1 alin. (13).9. La articolul 449 alineatul (2), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. ț), cu următorul cuprins:ț) deținerea sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prevederilor art. 444^1 alin. (1), fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, sub limitele prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. n).10. La articolul 449 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) confiscarea produselor, iar în situația când acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din această vânzare, în cazul prevăzut la lit. ț).11. La articolul 452 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) livrarea produselor prevăzute la art. 350 alin. (1) lit. b), art. 351 alin. (1), cu excepția produselor care se încadrează la pozițiile 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3 și 3.2.1 din anexa nr. 1, art. 352, art. 353 alin. (1) și a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a)-e) din antrepozitele fiscale sau locurile de recepție, în cazul destinatarilor înregistrați, către cumpărători, persoane juridice, fără deținerea de către antrepozitarul autorizat sau destinatarul înregistrat a documentului de plată care să ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantității ce urmează a fi facturată;12. La articolul 452 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:c^1) nerespectarea prevederilor art. 375 alin. (1) lit. f);13. La articolul 452 alineatul (1), după litera l) se introduc două noi litere, lit. m) și n), cu următorul cuprins:m) deținerea de către orice persoană sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) supuse marcării, potrivit prezentului titlu, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limita a 7 kg de tutun destinat inhalării fără ardere, conținut în produsele care se încadrează la codul NC 2404 11 00;n) săvârșirea de două sau mai multe ori în decursul unui an a faptelor prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. ț), dacă prin cumulare se depășește limita cantitativă prevăzută la lit. m).14. La articolul 452 alineatul (2), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) cu închisoare de la 2 ani la 7 ani, cele prevăzute la lit. a), c), c^1), d), h), h^1), l), m) și n); + Articolul II(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Prevederile art. I pct. 6-10, 13 și pct. 14, referitor la infracțiunile prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. m) și n), se aplică începând cu data de 20 mai 2024. + Articolul IIILa articolul LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, alineatele (7) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.(8) Prin excepție de la prevederile alin. (7), nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru facturile al căror termen-limită de transmitere în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura intervine până la data de 31 mai 2024 inclusiv nu se sancționează. + Articolul IVPrin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. III din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul sănătății,
Alexandru RafilaBucurești, 28 martie 2024.Nr. 30.------
EMITENT |
Având în vedere prevederile art. 15 și 16 din Directiva 2014/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind apropierea actelor cu putere de lege și a actelor administrative ale statelor membre în ceea ce privește fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de abrogare a Directivei 2001/37/CE, ținând cont de Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/576 a Comisiei din 15 decembrie 2017 privind standardele tehnice pentru elementele de securitate aplicate produselor din tutun, luând în considerare prevederile art. 15 și 16 din Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere dispozițiile Regulamentului delegat (UE) 2024/296 al Comisiei din 9 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2022/1.636 în ceea ce privește mesajele referitoare la produsele accizabile exportate în regim suspensiv de accize,ținând cont că neconformarea cu prevederile unionale referitoare la obligația ca produsele din tutun să poarte un element de securitate în conformitate cu Directiva 2014/40/UE și Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/576 a Comisiei ar conduce la riscul de declanșare a procedurii de infringement,luând în considerare procedura ce trebuie urmată de operatorii economici în vederea obținerii timbrelor pentru marcarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, și termenul scurt până la care trebuie îndeplinită obligația marcării cu timbre instituită prin Legea nr. 201/2016, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere că neadoptarea în regim de urgență a acestor măsuri poate avea consecințe negative în industria tutunului, în sensul că ar putea genera blocaje, după data de 20 mai 2024, cu privire la comercializarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere,întrucât aspectele menționate mai sus vizează necesitatea conformării cu legislația unională, începând cu data de 20 mai 2024, și evitării blocajelor în ceea ce privește comercializarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.Având în vedere necesitatea identificării exacte a faptei sancționate pentru nerespectarea termenului-limită de 5 zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, precum și a extinderii până la 31 mai 2024 a perioadei în care nu se aplică sancțiuni pentru această faptă, în vederea asigurării condițiilor necesare persoanelor impozabile de a-și continua adaptarea procedurilor/sistemelor pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, fără a suporta amenzi,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILegea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 375 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) în cazul în care nu se utilizează opțiunea de livrare directă conform art. 401 alin. (3), să depoziteze produsele recepționate doar în spațiile declarate și autorizate pentru recepția produselor accizabile.2. La articolul 407, alineatele (1), (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: (1) În cazul în care, în situațiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 și 4, alin. (2) lit. b) și alin. (3), raportul de primire prevăzut la art. 404 alin. (1) lit. c) nu poate fi prezentat la încheierea deplasării produselor accizabile în termenul prevăzut la respectivul articol, deoarece fie sistemul informatizat nu este disponibil în România, fie în situația prevăzută la art. 406 alin. (1) nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 406 alin. (2) și (3), destinatarul prezintă autorității competente din România, cu excepția cazurilor pe deplin justificate, raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile care conține aceleași informații ca și raportul de primire și care atestă încheierea deplasării, potrivit prevederilor din normele metodologice.(2) Cu excepția cazului în care destinatarul poate prezenta, în scurt timp, prin intermediul sistemului informatizat, raportul de primire prevăzut la art. 404 alin. (1) lit. c) sau în cazuri pe deplin justificate, autoritatea competentă din România trimite o copie de pe raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile prevăzut la alin. (1) autorității competente din statul membru de expediție, care o transmite expeditorului sau o pune la dispoziția acestuia..............................................................................................(4) În cazul în care, în situațiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 și 5, raportul de export prevăzut la art. 405 alin. (1) și (2) sau notificarea că produsele nu vor mai fi scoase de pe teritoriul Uniunii Europene, prevăzută la art. 402^1 alin. (5), nu se poate întocmi la încheierea deplasării produselor accizabile deoarece fie sistemul informatizat nu este disponibil în statul membru de export, fie în situația prevăzută la art. 406 alin. (1) nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 406 alin. (2) și (3), autoritățile competente din statul membru de export trimit autorităților competente din România raportul de export de rezervă pentru deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize care conține aceleași date ca raportul de export sau ca notificarea și care atestă încheierea deplasării sau faptul că produsele nu vor mai fi scoase de pe teritoriul Uniunii Europene, cu excepția cazului în care raportul de export sau notificarea se poate întocmi în scurt timp prin intermediul sistemului informatizat sau în cazuri pe deplin justificate, potrivit prevederilor din normele metodologice.3. La articolul 409, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Structura și conținutul documentelor administrative electronice schimbate prin intermediul sistemului informatizat potrivit art. 402-405 de către persoanele și autoritățile competente implicate în cazul unei deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize, normele și procedurile pentru schimbul de documente administrative electronice în cazul unei deplasări de produse accizabile în regim suspensiv de accize, precum și structura, conținutul, normele și procedurile de utilizare a documentului de rezervă prevăzut la art. 406 și a raportului de primire de rezervă sau a raportului de export de rezervă prevăzute la art. 407 sunt stabilite de către Comisia Europeană.4. La articolul 416^3, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) În cazul în care produsele accizabile sunt deplasate în temeiul prezentei subsecțiuni, iar raportul de primire nu poate fi prezentat la încheierea deplasării produselor accizabile în conformitate cu prevederile art. 416^1 alin. (1), fie deoarece sistemul informatizat nu este disponibil în România, fie deoarece nu au fost încă îndeplinite procedurile prevăzute la art. 416^2 alin. (2), destinatarul certificat prezintă autorității competente din România, cu excepția cazurilor pe deplin justificate, raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile care conține aceleași date ca raportul de primire și care atestă încheierea deplasării, potrivit prevederilor din normele metodologice.(2) Cu excepția cazului în care destinatarul certificat poate prezenta în scurt timp, prin intermediul sistemului informatizat, raportul de primire, astfel cum se prevede la art. 416^1 alin. (1), sau cu excepția cazurilor pe deplin justificate, autoritatea competentă din România trimite o copie a raportului de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile menționat la alin. (1) autorității competente din statul membru de expediție. Autoritatea competentă din statul membru de expediție transmite această copie expeditorului certificat sau o pune la dispoziția expeditorului certificat.5. La articolul 416^4, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Prin excepție de la alin. (1), în absența unui raport de primire din alte motive decât cele menționate la art. 416^3, se poate furniza o dovadă alternativă a livrării produselor accizabile printr-o viză a autorității competente din România, pe baza unor dovezi corespunzătoare, care să ateste că produsele accizabile expediate au ajuns la destinație. Raportul de primire de rezervă pentru deplasări de produse accizabile menționat la art. 416^3 alin. (1) constituie o dovadă corespunzătoare în sensul alin. (1).6. La articolul 442, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Din valoarea accizelor datorate, determinată potrivit alin. (4), se deduce contravaloarea timbrelor utilizate pentru marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a).7. După articolul 444 se introduce un nou articol, art. 444^1, cu următorul cuprins: + Articolul 444^1Marcarea produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a)(1) Produsele accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) pot fi comercializate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor prezentului articol.(2) Nu sunt supuse obligației de marcare produsele prevăzute art. 439 alin. (2) lit. a) scutite de la plata accizelor.(3) Responsabilitatea marcării produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) revine plătitorilor de accize prevăzuți la art. 444.(4) Marcarea produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) se efectuează prin timbre, o categorie a marcajelor definite la art. 336 pct. 15.(5) Dimensiunea și elementele inscripționate pe timbre sunt stabilite prin normele metodologice.(6) Plătitorii de accize prevăzuți la art. 444 au obligația să asigure ca timbrele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, astfel încât timbrul să nu poată fi îndepărtat de pe ambalaj fără a fi deteriorat.(7) Produsele accizabile marcate cu timbre deteriorate ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (5) și (6) sunt considerate ca nemarcate.(8) Autoritatea competentă aprobă eliberarea timbrelor către plătitorii de accize prevăzuți la art. 444.(9) Solicitarea timbrelor se face prin depunerea unei cereri la autoritatea competentă.(10) Eliberarea timbrelor se face de către unitatea specializată pentru tipărirea acestora, desemnată de autoritatea competentă.(11) Contravaloarea timbrelor se asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor aferente produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) supuse marcării.(12) Procedurile de eliberare a timbrelor, precum și de restituire a contravalorii timbrelor se stabilesc prin normele metodologice.(13) Timbrele neutilizate în termen de 6 luni de la achiziție se restituie unității specializate pentru tipărirea acestora, în vederea distrugerii.8. La articolul 449 alineatul (1), după litera k^1) se introduce o nouă literă, lit. l), cu următorul cuprins:l) nerespectarea prevederilor art. 444^1 alin. (13).9. La articolul 449 alineatul (2), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. ț), cu următorul cuprins:ț) deținerea sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prevederilor art. 444^1 alin. (1), fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, sub limitele prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. n).10. La articolul 449 alineatul (3), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) confiscarea produselor, iar în situația când acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din această vânzare, în cazul prevăzut la lit. ț).11. La articolul 452 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) livrarea produselor prevăzute la art. 350 alin. (1) lit. b), art. 351 alin. (1), cu excepția produselor care se încadrează la pozițiile 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3 și 3.2.1 din anexa nr. 1, art. 352, art. 353 alin. (1) și a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a)-e) din antrepozitele fiscale sau locurile de recepție, în cazul destinatarilor înregistrați, către cumpărători, persoane juridice, fără deținerea de către antrepozitarul autorizat sau destinatarul înregistrat a documentului de plată care să ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantității ce urmează a fi facturată;12. La articolul 452 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:c^1) nerespectarea prevederilor art. 375 alin. (1) lit. f);13. La articolul 452 alineatul (1), după litera l) se introduc două noi litere, lit. m) și n), cu următorul cuprins:m) deținerea de către orice persoană sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) supuse marcării, potrivit prezentului titlu, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limita a 7 kg de tutun destinat inhalării fără ardere, conținut în produsele care se încadrează la codul NC 2404 11 00;n) săvârșirea de două sau mai multe ori în decursul unui an a faptelor prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. ț), dacă prin cumulare se depășește limita cantitativă prevăzută la lit. m).14. La articolul 452 alineatul (2), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) cu închisoare de la 2 ani la 7 ani, cele prevăzute la lit. a), c), c^1), d), h), h^1), l), m) și n); + Articolul II(1) Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Prevederile art. I pct. 6-10, 13 și pct. 14, referitor la infracțiunile prevăzute la art. 452 alin. (1) lit. m) și n), se aplică începând cu data de 20 mai 2024. + Articolul IIILa articolul LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, alineatele (7) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.(8) Prin excepție de la prevederile alin. (7), nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru facturile al căror termen-limită de transmitere în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura intervine până la data de 31 mai 2024 inclusiv nu se sancționează. + Articolul IVPrin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. III din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul sănătății,
Alexandru RafilaBucurești, 28 martie 2024.Nr. 30.------