ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 29 din 28 martie 2024pentru aprobarea Programului național de investiții în infrastructura unităților spitalicești și pentru abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate și din împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 268 din 28 martie 2024
Având în vedere obligațiile statului de a garanta și de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, stabilite prin Constituția României, republicată, obligații care se realizează prin toate structurile sale administrative și prin instrumentele instituite în vederea sprijinirii autorităților administrației publice în dezvoltarea infrastructurii de sănătate,ținând cont că prin Strategia națională de sănătate pentru perioada 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.004/2023, se urmărește îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate prin investiții în imobile noi, modernizarea sau extinderea imobilelor existente, dotări cu aparatură medicală și alte dotări funcționale în cel puțin 100 de unități sanitare publice, este imperios necesară susținerea realizării obiectivelor de investiții care permit asigurarea în cel mai scurt timp a unor servicii medicale esențiale pentru creșterea calității vieții în toate orașele, municipiile și județele din România.Ținând cont de necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure o mai bună distribuție a infrastructurii de sănătate, creșterea accesului populației la servicii medicale de calitate, creșterea eficacității serviciilor medicale, o mai bună adaptare a infrastructurii la noile cerințe tehnologice și de asigurare a unor circuite funcționale și eficiente,luând în considerare faptul că neadoptarea în regim de urgență a prezentului program ar conduce la neasigurarea standardelor de calitate a vieții, necesare populației, în domeniul sănătății, cu atât mai mult cu cât România s-a angajat să asigure cetățenilor ei servicii medicale la standarde europene,având în vedere că sectorul spitalicesc din România se confruntă cu multiple probleme, pornind de la o organizare complicată și disfuncțională, o arhitectură care nu se adaptează cerințelor actuale, costuri mari, eficiență redusă, lipsa unui management profesional, inexistența unor mecanisme de control al calității, penuria și distribuirea inechitabilă a resurselor umane, se impune intervenția legislativă de urgență pentru crearea unui cadru legislativ care să permită finanțarea investițiilor în infrastructura unităților spitalicești, astfel încât să se poată asigura accesul întregii populații la servicii medicale esențiale, creșterea calității vieții și atingerea standardelor din țările europene.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1(1) Se aprobă Programul național de investiții în infrastructura unităților spitalicești, denumit în continuare program, finanțat prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene potrivit prevederilor art. 5.(2) Valoarea programului în perioada 2024-2031 este de 13.250.000 mii lei, distribuită după cum urmează:a) 2.100.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a);b) 7.300.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b);c) 100.000 mii lei, pentru asistență tehnică pentru implementarea proiectelor;d) 500.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c);e) 3.250.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d).(3) Pe parcursul derulării programului, Guvernul poate aproba prin hotărâre redistribuiri de sume între investițiile prevăzute la alin. (2) lit. a) și b), cu încadrarea în nivelul total al fondurilor alocate la nivelul programului.(4) În cadrul programului se realizează proiecte ce cuprind investiții de tipul celor prevăzute la art. 4 alin. (2).(5) Pot fi finanțate prin prezentul program proiecte care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027 sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale.(6) În scopul utilizării eficiente a fondurilor alocate prin program, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene poate dezangaja fondurile rămase neutilizate în urma atribuirii și/sau finalizării contractelor de achiziție publică aferente contractelor de finanțare aflate în implementare sau finalizate, în cursul unui exercițiu bugetar, în vederea contractării de noi proiecte, în limita creditelor de angajament alocate programului.(7) Creditele de angajament dezangajate potrivit prevederilor alin. (6) se utilizează pentru finanțarea proiectelor aprobate pe baza criteriilor și subcriteriilor de prioritizare prevăzute la art. 6 alin. (1) și (2), pentru care s-au depus cereri de finanțare în termenul legal și cărora nu li s-au alocat fonduri din cauza lipsei creditelor de angajament. + Articolul 2Beneficiarii programului sunt:a) unitățile administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/autoritate sau în administrare/proprietate infrastructură spitalicească;b) unitățile sanitare publice: spitale publice orășenești, municipale/municipale de urgență și spitale județene/județene de urgență, spitale de specialitate, spitale clinice și clinice de urgență, institute care desfășoară activitate medicală spitalicească și prespitalicească aflate în coordonarea/autoritatea/ subordonarea Ministerului Sănătății și unitățile sanitare prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c) parteneriat între autoritățile/instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, care administrează de drept și vor pune la dispoziția parteneriatului terenuri și clădiri în vederea realizării proiectului, și unitățile sanitare publice. + Articolul 3(1) Terenurile aferente investițiilor, precum și/sau construcțiile prevăzute a fi realizate prin proiectele din cadrul programului trebuie să se afle în proprietatea publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale și/sau în administrarea beneficiarului.(2) Prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru proiectele a căror finanțare este asigurată din prezentul program, în scopul implementării acestor proiecte, se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra imobilelor, astfel cum sunt ele definite la art. 1 alin. (5) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, din domeniul public al statului, constituit pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept și beneficiarul proiectului, exclusiv pe durata implementării și monitorizării prevăzută în contractele de finanțare aferente proiectelor, fără obligativitatea de a înscrie dreptul de administrare temporară în cartea funciară. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului. + Articolul 4(1) Proiectele vizează investiții în:a) spitale orășenești și municipale/municipale de urgență;b) spitale județene/județene de urgență, spitale de specialitate, spitale clinice și clinice de urgență;c) unități sanitare finanțate prin proiecte derulate prin Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020 și prin Programul operațional regional 2014-2020, care au fost declarate nefuncționale/nefinalizate la data de 31.12.2023 și care nu sunt etapizate prin programele aferente perioadei de programare 2021-2027 sau finanțate prin Planul național de redresare și reziliență;d) unități sanitare publice care au fost aprobate pentru finanțare din Planul național de redresare și reziliență de către Ministerul Sănătății în calitate de coordonator de reforme și investiții pentru componenta 12 - Sănătate prin Hotărârea Guvernului nr. 143/2023 privind aprobarea obiectivelor de investiții finanțate conform Programului național de investiții în infrastructura de sănătate, aferent țintei 377, componenta 12 - Sănătate din anexa Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, a căror alocare financiară a fost diminuată potrivit prevederilor art. 18 din Regulamentul (UE) nr. 241/2021 prin actualizarea calculului prevăzut la art. 11 alin. (2) din Regulamentul 2021/241 privind MRR.(2) Pentru proiectele prevăzute la alin. (1) se pot realiza următoarele investiții:a) realizarea de construcții noi/extinderea și dotarea acestora;b) lucrări de modernizare/reabilitare la construcții existente și dotarea acestora;c) extindere la construcțiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente și dotare;d) lucrări și dotări pentru digitalizare și tranziție verde.(3) Proiectele finanțate prin program vor cuprinde cheltuielile necesare pentru realizarea investițiilor prevăzute la alin. (2).(4) Investițiile asupra clădirilor expertizate tehnic, care, potrivit Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările și completările ulterioare, se încadrează în clasele RsI sau RsII de risc seismic, nu sunt eligibile finanțării din program.(5) Prin excepție de la alin. (4), sunt eligibile investițiile în clădirile aflate în clasa Rs II de risc seismic, pentru care expertiza tehnică prevede obligatoriu lucrări de consolidare seismică după finalizarea cărora clădirea va fi încadrată în clasa de risc seismic Rs IV, și investițiile în clădirile prevăzute în proiectele nefinalizate/nefuncționale finanțate din Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020 și prin Programul operațional regional 2014-2020. Lucrările de consolidare se pot face simultan cu investițiile realizate prin program, iar cheltuielile aferente lucrărilor de consolidare sunt suportate de beneficiar.(6) În cadrul programului se finanțează doar proiectele pentru care există avizul de oportunitate din partea Ministerului Sănătății și studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții întocmite și aprobate potrivit Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, la momentul depunerii cererii de finanțare, și care îndeplinesc standardele tehnice specifice instituțiilor financiare internaționale, stabilite la nivelul ghidurilor de finanțare.(7) Valoarea maximă eligibilă a unui proiect finanțat prin program este:a) 2.000.000 mii lei pentru spitale județene/județene de urgență, spitale de specialitate și spitale clinice și clinice de urgență;b) 350.500 mii lei pentru spitale municipale/municipale de urgență;c) 250.000 mii lei pentru spitale orășenești.(8) Prin excepție de la alin. (7), pentru obiectivele de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d), valoarea maximă a finanțării se va stabili potrivit sumelor comunicate de Ministerul Sănătății, fără a depăși limita maximă prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e).(9) Pentru obiectivele de investiții prevăzute la alin. (1) lit. d), Ministerul Sănătății va transmite trimestrial Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene lista proiectelor și bugetele aprobate, care reprezintă limita maximă a finanțării, pentru fiecare proiect, în urma unei analize de progres a investițiilor, dar fără a depăși limita maximă prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e). + Articolul 5(1) Finanțarea programului se asigură din:a) bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene de la o poziție distinctă de transferuri;b) bugetele locale;c) alte surse legal constituite.(2) Pentru susținerea finanțării programului potrivit alin. (1) lit. a) pot fi contractate împrumuturi de la instituțiile financiare internaționale și/sau de la alți finanțatori, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare. Pentru susținerea finanțării programului potrivit alin. (1) lit. b) și c), beneficiarii proiectelor finanțate din bugetele locale pot utiliza ca surse de finanțare complementare fonduri din bugetele proprii sau din alte surse legal constituite, dacă este cazul.(3) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (16) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează Ministerul Finanțelor, la propunerea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, să introducă în anexa nr. 3/54/02, la capitolul 51.01 „Autorități publice și acțiuni externe“ la titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice“, creditele de angajament necesare programului.(4) Prin derogare de la prevederile art. 21 din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, în anul 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene poate efectua virări de credite de angajament de la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ aferent cadrului financiar 2021-2027 la titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice“, în vederea asigurării creditelor de angajament necesare programului. + Articolul 6(1) Proiectele finanțate prin program care vizează investițiile de la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) vor fi selectate la finanțare pe baza următoarelor criterii-cadru:a) criterii-cadru de eligibilitate: tipologia unității sanitare, valoarea eligibilă a proiectului, tipuri de acțiuni eligibile, existența avizului de oportunitate și existența studiului de fezabilitate/ documentației de avizare a lucrărilor de intervenții;b) criterii-cadru de selecție: relevanța și oportunitatea proiectului, maturitatea pregătirii proiectului, capacitatea administrativă a solicitantului, coerența și eficacitatea intervențiilor propuse, rezonabilitatea costurilor și eficiența investițiilor propuse, inovarea și calitatea proiectului propus, contribuția proiectului la respectarea principiilor privind eficiența resurselor/imunizarea la schimbările climatice, a principiilor orizontale - egalitatea de șanse, de gen și nediscriminarea; operaționalizarea, sustenabilitatea și impactul investiției.(2) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) teza a II-a din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice privind punerea în aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, denumite în continuare norme metodologice, Ministerul Sănătății și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene detaliază subcriteriile aferente criteriilor-cadru menționate la alin. (1), prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului investițiilor și proiectelor europene.(3) Ministerul Sănătății stabilește metodologia de acordare a avizului de oportunitate prevăzut la art. 4 alin. (6), prin ordin al ministrului sănătății, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice.(4) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, beneficiarii prevăzuți la art. 2 pot depune cereri pentru obținerea avizului de oportunitate din partea Ministerului Sănătății pentru investițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b).(5) În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene aprobă prin ordin ghidul de finanțare și lansează apelul de proiecte.(6) Ministerul Sănătății și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în urma evaluării proiectelor care vizează investițiile de la art. 4 alin. (1) lit. a) și b), întocmesc lista de proiecte propuse spre finanțare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.(7) După aprobarea listei de proiecte prin hotărâre a Guvernului, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și beneficiari, pe o perioadă de maximum 5 ani, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinație, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(8) În funcție de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație, durata contractelor de finanțare prevăzută la alin. (7) poate fi prelungită cu maximum 2 ani, fără a depăși data de 31 decembrie 2031.(9) Ulterior încheierii contractelor de finanțare, beneficiarii înaintează, la solicitarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, documentațiile tehnico-economice către structurile de specialitate ale instituțiilor financiare internaționale în vederea analizării acestora și pentru asigurarea conformității documentațiilor elaborate de beneficiari cu standarde tehnice specifice instituțiilor financiare internaționale.(10) Beneficiarii sunt obligați să asigure în perioada analizării documentațiilor tehnico-economice informațiile necesare, documentele justificative, justificările, precum și orice alte categorii de informații necesare în vederea obținerii acceptului privind asigurarea finanțării proiectelor de investiții în infrastructura unităților spitalicești de la bugetul de stat, inclusiv din împrumut contractat cu instituțiile financiare internaționale. + Articolul 7(1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene transferă beneficiarilor sumele aferente contractelor de finanțare încheiate potrivit prevederilor art. 6 alin. (7) în baza cererilor de transfer însoțite de documente justificative, în limita bugetului anual aprobat cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a cererilor de transfer.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), cererile de transfer al sumelor necesare finalizării proiectelor care vizează investițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) vor avea prioritate în acordarea transferurilor.(3) În situația epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene cu această destinație, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene înștiințează beneficiarii contractelor de finanțare prevăzute la art. 6 alin. (7) cu privire la aceasta.(4) După primirea înștiințării prevăzute la alin. (3), beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate sau continuă implementarea proiectelor din surse proprii sau alte surse legal constituite.(5) După înștiințarea beneficiarilor potrivit alin. (3), în situația suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene anunță beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condițiile alin. (1) și, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare.(6) În perioada de valabilitate a contractelor de finanțare multianuală, în situația în care beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (7) efectuează plăți din bugetele proprii, aceștia pot să solicite recuperarea acestora la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinație, în condițiile prevăzute la alin. (1).(7) Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare încheiate potrivit art. 6 alin. (7), în situația în care cererile de transfer depuse potrivit alin. (1) depășesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a cererilor de transfer al sumelor necesare pentru achitarea cheltuielilor privind achiziția bunurilor/serviciilor și a lucrărilor executate.(8) În situația în care durata contractelor de finanțare prelungite în condițiile art. 6 alin. (8) încetează, iar cererile de transfer depuse la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în perioada de valabilitate a contractului de finanțare, potrivit alin. (1), depășesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condițiile alin. (7) și ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.(9) În baza bugetului aprobat la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene pentru program și a contractelor de finanțare încheiate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (7) cuprind în bugetul propriu credite bugetare, estimate în funcție de graficele de livrare de bunuri, prestare de servicii, execuție de lucrări.(10) În cazul oricărui proiect nefinalizat până la data încetării contractului de finanțare se acordă respectivului beneficiar, prin efectul legii, o perioadă de grație de 12 luni în vederea finalizării proiectului din fonduri proprii, prin încheierea unui act adițional la contractul de finanțare. + Articolul 8(1) Beneficiarii răspund de organizarea și derularea procedurilor de atribuire a contractelor de bunuri/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile legale și cu obligațiile din contractele prevăzute la art. 6 alin (7), precum și de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinației pentru care au fost alocate.(2) Beneficiarii au obligația să transmită Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene toate documentele necesare monitorizării și finanțării prin program a proiectelor și sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate. + Articolul 9(1) Programarea, coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor aferente programului se realizează de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.(2) La solicitarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, reprezentanții cu atribuții de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situației reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări și documente. + Articolul 10(1) În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate și solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile de la data notificării.(2) În cazul în care beneficiarii nu restituie Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene sumele în termenul prevăzut la alin. (1), acesta emite decizii de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, prin care se individualizează sumele de restituit. Decizia constituie titlu de creanță și cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. În titlul de creanță se indică și contul în care debitorul trebuie să efectueze plata.(3) Titlul de creanță prevăzut la alin. (2) se transmite debitorului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii.(4) Împotriva titlului de creanță se poate formula contestație în termen de 30 de zile de la data comunicării, care se depune la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și nu este supusă taxelor de timbru.(5) Introducerea contestației nu suspendă executarea titlului de creanță.(6) Debitorii au obligația efectuării plății sumelor stabilite prin decizia de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.(7) Titlul de creanță constituie titlu executoriu la împlinirea termenului prevăzut la alin. (6).(8) Debitorul datorează pentru neachitarea la termen a obligațiilor stabilite prin titlul de creanță o dobândă care se calculează prin aplicarea ratei dobânzii datorate la soldul rămas de plată din contravaloarea în lei a sumelor prevăzute la alin. (2), din prima zi de după expirarea termenului de plată stabilit potrivit prevederilor alin. (6) până la data stingerii acesteia.(9) În cazul nerecuperării sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (2), la expirarea termenului de 30 de zile de la data comunicării deciziei de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene comunică titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora organelor fiscale competente din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(10) Recuperarea sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (2) se realizează de către organele fiscale competente în conturile indicate de acestea, urmând a fi virate în conturile indicate în titlul de creanță.(11) În vederea încasării de la debitor a dobânzii prevăzute la alin. (8), Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are obligația de a calcula cuantumul acesteia și de a emite decizia de stabilire a dobânzii, care constituie titlu de creanță și se comunică debitorului. Dispozițiile alin. (9) sunt aplicabile în mod corespunzător.(12) Rata dobânzii datorate este rata dobânzii de politică monetară a Băncii Naționale a României în vigoare la data comunicării deciziei de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale.(13) Sumele reprezentând dobânzi datorate pentru neachitarea la termen a obligațiilor prevăzute în titlul de creanță se virează potrivit prevederilor alin. (10).(14) Acolo unde prezenta ordonanță de urgență nu dispune, dispozițiile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător. + Articolul 11În situația în care în termen de 1 an de la data încheierii contractului de finanțare beneficiarii nu demarează procedurile de achiziție publică în vederea contractării lucrărilor necesare realizării proiectului, contractul de finanțare va fi denunțat unilateral de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. + Articolul 12În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență Guvernul aprobă, prin hotărâre, normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 13La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate și din împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 504 din 8 iunie 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 399/2023, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
p. Ministrul apărării naționale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 28 martie 2024.Nr. 29.-----
EMITENT |
Având în vedere obligațiile statului de a garanta și de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, stabilite prin Constituția României, republicată, obligații care se realizează prin toate structurile sale administrative și prin instrumentele instituite în vederea sprijinirii autorităților administrației publice în dezvoltarea infrastructurii de sănătate,ținând cont că prin Strategia națională de sănătate pentru perioada 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.004/2023, se urmărește îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate prin investiții în imobile noi, modernizarea sau extinderea imobilelor existente, dotări cu aparatură medicală și alte dotări funcționale în cel puțin 100 de unități sanitare publice, este imperios necesară susținerea realizării obiectivelor de investiții care permit asigurarea în cel mai scurt timp a unor servicii medicale esențiale pentru creșterea calității vieții în toate orașele, municipiile și județele din România.Ținând cont de necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure o mai bună distribuție a infrastructurii de sănătate, creșterea accesului populației la servicii medicale de calitate, creșterea eficacității serviciilor medicale, o mai bună adaptare a infrastructurii la noile cerințe tehnologice și de asigurare a unor circuite funcționale și eficiente,luând în considerare faptul că neadoptarea în regim de urgență a prezentului program ar conduce la neasigurarea standardelor de calitate a vieții, necesare populației, în domeniul sănătății, cu atât mai mult cu cât România s-a angajat să asigure cetățenilor ei servicii medicale la standarde europene,având în vedere că sectorul spitalicesc din România se confruntă cu multiple probleme, pornind de la o organizare complicată și disfuncțională, o arhitectură care nu se adaptează cerințelor actuale, costuri mari, eficiență redusă, lipsa unui management profesional, inexistența unor mecanisme de control al calității, penuria și distribuirea inechitabilă a resurselor umane, se impune intervenția legislativă de urgență pentru crearea unui cadru legislativ care să permită finanțarea investițiilor în infrastructura unităților spitalicești, astfel încât să se poată asigura accesul întregii populații la servicii medicale esențiale, creșterea calității vieții și atingerea standardelor din țările europene.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1(1) Se aprobă Programul național de investiții în infrastructura unităților spitalicești, denumit în continuare program, finanțat prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene potrivit prevederilor art. 5.(2) Valoarea programului în perioada 2024-2031 este de 13.250.000 mii lei, distribuită după cum urmează:a) 2.100.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a);b) 7.300.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b);c) 100.000 mii lei, pentru asistență tehnică pentru implementarea proiectelor;d) 500.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c);e) 3.250.000 mii lei, pentru investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d).(3) Pe parcursul derulării programului, Guvernul poate aproba prin hotărâre redistribuiri de sume între investițiile prevăzute la alin. (2) lit. a) și b), cu încadrarea în nivelul total al fondurilor alocate la nivelul programului.(4) În cadrul programului se realizează proiecte ce cuprind investiții de tipul celor prevăzute la art. 4 alin. (2).(5) Pot fi finanțate prin prezentul program proiecte care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027 sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale.(6) În scopul utilizării eficiente a fondurilor alocate prin program, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene poate dezangaja fondurile rămase neutilizate în urma atribuirii și/sau finalizării contractelor de achiziție publică aferente contractelor de finanțare aflate în implementare sau finalizate, în cursul unui exercițiu bugetar, în vederea contractării de noi proiecte, în limita creditelor de angajament alocate programului.(7) Creditele de angajament dezangajate potrivit prevederilor alin. (6) se utilizează pentru finanțarea proiectelor aprobate pe baza criteriilor și subcriteriilor de prioritizare prevăzute la art. 6 alin. (1) și (2), pentru care s-au depus cereri de finanțare în termenul legal și cărora nu li s-au alocat fonduri din cauza lipsei creditelor de angajament. + Articolul 2Beneficiarii programului sunt:a) unitățile administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/autoritate sau în administrare/proprietate infrastructură spitalicească;b) unitățile sanitare publice: spitale publice orășenești, municipale/municipale de urgență și spitale județene/județene de urgență, spitale de specialitate, spitale clinice și clinice de urgență, institute care desfășoară activitate medicală spitalicească și prespitalicească aflate în coordonarea/autoritatea/ subordonarea Ministerului Sănătății și unitățile sanitare prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c) parteneriat între autoritățile/instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, care administrează de drept și vor pune la dispoziția parteneriatului terenuri și clădiri în vederea realizării proiectului, și unitățile sanitare publice. + Articolul 3(1) Terenurile aferente investițiilor, precum și/sau construcțiile prevăzute a fi realizate prin proiectele din cadrul programului trebuie să se afle în proprietatea publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale și/sau în administrarea beneficiarului.(2) Prin derogare de la prevederile art. 299 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 867 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru proiectele a căror finanțare este asigurată din prezentul program, în scopul implementării acestor proiecte, se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra imobilelor, astfel cum sunt ele definite la art. 1 alin. (5) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, din domeniul public al statului, constituit pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept și beneficiarul proiectului, exclusiv pe durata implementării și monitorizării prevăzută în contractele de finanțare aferente proiectelor, fără obligativitatea de a înscrie dreptul de administrare temporară în cartea funciară. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului. + Articolul 4(1) Proiectele vizează investiții în:a) spitale orășenești și municipale/municipale de urgență;b) spitale județene/județene de urgență, spitale de specialitate, spitale clinice și clinice de urgență;c) unități sanitare finanțate prin proiecte derulate prin Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020 și prin Programul operațional regional 2014-2020, care au fost declarate nefuncționale/nefinalizate la data de 31.12.2023 și care nu sunt etapizate prin programele aferente perioadei de programare 2021-2027 sau finanțate prin Planul național de redresare și reziliență;d) unități sanitare publice care au fost aprobate pentru finanțare din Planul național de redresare și reziliență de către Ministerul Sănătății în calitate de coordonator de reforme și investiții pentru componenta 12 - Sănătate prin Hotărârea Guvernului nr. 143/2023 privind aprobarea obiectivelor de investiții finanțate conform Programului național de investiții în infrastructura de sănătate, aferent țintei 377, componenta 12 - Sănătate din anexa Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, a căror alocare financiară a fost diminuată potrivit prevederilor art. 18 din Regulamentul (UE) nr. 241/2021 prin actualizarea calculului prevăzut la art. 11 alin. (2) din Regulamentul 2021/241 privind MRR.(2) Pentru proiectele prevăzute la alin. (1) se pot realiza următoarele investiții:a) realizarea de construcții noi/extinderea și dotarea acestora;b) lucrări de modernizare/reabilitare la construcții existente și dotarea acestora;c) extindere la construcțiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente și dotare;d) lucrări și dotări pentru digitalizare și tranziție verde.(3) Proiectele finanțate prin program vor cuprinde cheltuielile necesare pentru realizarea investițiilor prevăzute la alin. (2).(4) Investițiile asupra clădirilor expertizate tehnic, care, potrivit Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările și completările ulterioare, se încadrează în clasele RsI sau RsII de risc seismic, nu sunt eligibile finanțării din program.(5) Prin excepție de la alin. (4), sunt eligibile investițiile în clădirile aflate în clasa Rs II de risc seismic, pentru care expertiza tehnică prevede obligatoriu lucrări de consolidare seismică după finalizarea cărora clădirea va fi încadrată în clasa de risc seismic Rs IV, și investițiile în clădirile prevăzute în proiectele nefinalizate/nefuncționale finanțate din Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020 și prin Programul operațional regional 2014-2020. Lucrările de consolidare se pot face simultan cu investițiile realizate prin program, iar cheltuielile aferente lucrărilor de consolidare sunt suportate de beneficiar.(6) În cadrul programului se finanțează doar proiectele pentru care există avizul de oportunitate din partea Ministerului Sănătății și studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții întocmite și aprobate potrivit Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, la momentul depunerii cererii de finanțare, și care îndeplinesc standardele tehnice specifice instituțiilor financiare internaționale, stabilite la nivelul ghidurilor de finanțare.(7) Valoarea maximă eligibilă a unui proiect finanțat prin program este:a) 2.000.000 mii lei pentru spitale județene/județene de urgență, spitale de specialitate și spitale clinice și clinice de urgență;b) 350.500 mii lei pentru spitale municipale/municipale de urgență;c) 250.000 mii lei pentru spitale orășenești.(8) Prin excepție de la alin. (7), pentru obiectivele de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d), valoarea maximă a finanțării se va stabili potrivit sumelor comunicate de Ministerul Sănătății, fără a depăși limita maximă prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e).(9) Pentru obiectivele de investiții prevăzute la alin. (1) lit. d), Ministerul Sănătății va transmite trimestrial Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene lista proiectelor și bugetele aprobate, care reprezintă limita maximă a finanțării, pentru fiecare proiect, în urma unei analize de progres a investițiilor, dar fără a depăși limita maximă prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. e). + Articolul 5(1) Finanțarea programului se asigură din:a) bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene de la o poziție distinctă de transferuri;b) bugetele locale;c) alte surse legal constituite.(2) Pentru susținerea finanțării programului potrivit alin. (1) lit. a) pot fi contractate împrumuturi de la instituțiile financiare internaționale și/sau de la alți finanțatori, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare. Pentru susținerea finanțării programului potrivit alin. (1) lit. b) și c), beneficiarii proiectelor finanțate din bugetele locale pot utiliza ca surse de finanțare complementare fonduri din bugetele proprii sau din alte surse legal constituite, dacă este cazul.(3) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (16) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează Ministerul Finanțelor, la propunerea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, să introducă în anexa nr. 3/54/02, la capitolul 51.01 „Autorități publice și acțiuni externe“ la titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice“, creditele de angajament necesare programului.(4) Prin derogare de la prevederile art. 21 din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, în anul 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene poate efectua virări de credite de angajament de la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ aferent cadrului financiar 2021-2027 la titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice“, în vederea asigurării creditelor de angajament necesare programului. + Articolul 6(1) Proiectele finanțate prin program care vizează investițiile de la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) vor fi selectate la finanțare pe baza următoarelor criterii-cadru:a) criterii-cadru de eligibilitate: tipologia unității sanitare, valoarea eligibilă a proiectului, tipuri de acțiuni eligibile, existența avizului de oportunitate și existența studiului de fezabilitate/ documentației de avizare a lucrărilor de intervenții;b) criterii-cadru de selecție: relevanța și oportunitatea proiectului, maturitatea pregătirii proiectului, capacitatea administrativă a solicitantului, coerența și eficacitatea intervențiilor propuse, rezonabilitatea costurilor și eficiența investițiilor propuse, inovarea și calitatea proiectului propus, contribuția proiectului la respectarea principiilor privind eficiența resurselor/imunizarea la schimbările climatice, a principiilor orizontale - egalitatea de șanse, de gen și nediscriminarea; operaționalizarea, sustenabilitatea și impactul investiției.(2) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) teza a II-a din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice privind punerea în aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, denumite în continuare norme metodologice, Ministerul Sănătății și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene detaliază subcriteriile aferente criteriilor-cadru menționate la alin. (1), prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului investițiilor și proiectelor europene.(3) Ministerul Sănătății stabilește metodologia de acordare a avizului de oportunitate prevăzut la art. 4 alin. (6), prin ordin al ministrului sănătății, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice.(4) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, beneficiarii prevăzuți la art. 2 pot depune cereri pentru obținerea avizului de oportunitate din partea Ministerului Sănătății pentru investițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b).(5) În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene aprobă prin ordin ghidul de finanțare și lansează apelul de proiecte.(6) Ministerul Sănătății și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în urma evaluării proiectelor care vizează investițiile de la art. 4 alin. (1) lit. a) și b), întocmesc lista de proiecte propuse spre finanțare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.(7) După aprobarea listei de proiecte prin hotărâre a Guvernului, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și beneficiari, pe o perioadă de maximum 5 ani, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinație, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(8) În funcție de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație, durata contractelor de finanțare prevăzută la alin. (7) poate fi prelungită cu maximum 2 ani, fără a depăși data de 31 decembrie 2031.(9) Ulterior încheierii contractelor de finanțare, beneficiarii înaintează, la solicitarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, documentațiile tehnico-economice către structurile de specialitate ale instituțiilor financiare internaționale în vederea analizării acestora și pentru asigurarea conformității documentațiilor elaborate de beneficiari cu standarde tehnice specifice instituțiilor financiare internaționale.(10) Beneficiarii sunt obligați să asigure în perioada analizării documentațiilor tehnico-economice informațiile necesare, documentele justificative, justificările, precum și orice alte categorii de informații necesare în vederea obținerii acceptului privind asigurarea finanțării proiectelor de investiții în infrastructura unităților spitalicești de la bugetul de stat, inclusiv din împrumut contractat cu instituțiile financiare internaționale. + Articolul 7(1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene transferă beneficiarilor sumele aferente contractelor de finanțare încheiate potrivit prevederilor art. 6 alin. (7) în baza cererilor de transfer însoțite de documente justificative, în limita bugetului anual aprobat cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a cererilor de transfer.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), cererile de transfer al sumelor necesare finalizării proiectelor care vizează investițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) vor avea prioritate în acordarea transferurilor.(3) În situația epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene cu această destinație, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene înștiințează beneficiarii contractelor de finanțare prevăzute la art. 6 alin. (7) cu privire la aceasta.(4) După primirea înștiințării prevăzute la alin. (3), beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate sau continuă implementarea proiectelor din surse proprii sau alte surse legal constituite.(5) După înștiințarea beneficiarilor potrivit alin. (3), în situația suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene anunță beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condițiile alin. (1) și, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare.(6) În perioada de valabilitate a contractelor de finanțare multianuală, în situația în care beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (7) efectuează plăți din bugetele proprii, aceștia pot să solicite recuperarea acestora la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinație, în condițiile prevăzute la alin. (1).(7) Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare încheiate potrivit art. 6 alin. (7), în situația în care cererile de transfer depuse potrivit alin. (1) depășesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a cererilor de transfer al sumelor necesare pentru achitarea cheltuielilor privind achiziția bunurilor/serviciilor și a lucrărilor executate.(8) În situația în care durata contractelor de finanțare prelungite în condițiile art. 6 alin. (8) încetează, iar cererile de transfer depuse la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în perioada de valabilitate a contractului de finanțare, potrivit alin. (1), depășesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condițiile alin. (7) și ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.(9) În baza bugetului aprobat la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene pentru program și a contractelor de finanțare încheiate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (7) cuprind în bugetul propriu credite bugetare, estimate în funcție de graficele de livrare de bunuri, prestare de servicii, execuție de lucrări.(10) În cazul oricărui proiect nefinalizat până la data încetării contractului de finanțare se acordă respectivului beneficiar, prin efectul legii, o perioadă de grație de 12 luni în vederea finalizării proiectului din fonduri proprii, prin încheierea unui act adițional la contractul de finanțare. + Articolul 8(1) Beneficiarii răspund de organizarea și derularea procedurilor de atribuire a contractelor de bunuri/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile legale și cu obligațiile din contractele prevăzute la art. 6 alin (7), precum și de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinației pentru care au fost alocate.(2) Beneficiarii au obligația să transmită Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene toate documentele necesare monitorizării și finanțării prin program a proiectelor și sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate. + Articolul 9(1) Programarea, coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor aferente programului se realizează de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.(2) La solicitarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, reprezentanții cu atribuții de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situației reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări și documente. + Articolul 10(1) În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate și solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile de la data notificării.(2) În cazul în care beneficiarii nu restituie Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene sumele în termenul prevăzut la alin. (1), acesta emite decizii de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, prin care se individualizează sumele de restituit. Decizia constituie titlu de creanță și cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. În titlul de creanță se indică și contul în care debitorul trebuie să efectueze plata.(3) Titlul de creanță prevăzut la alin. (2) se transmite debitorului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii.(4) Împotriva titlului de creanță se poate formula contestație în termen de 30 de zile de la data comunicării, care se depune la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și nu este supusă taxelor de timbru.(5) Introducerea contestației nu suspendă executarea titlului de creanță.(6) Debitorii au obligația efectuării plății sumelor stabilite prin decizia de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.(7) Titlul de creanță constituie titlu executoriu la împlinirea termenului prevăzut la alin. (6).(8) Debitorul datorează pentru neachitarea la termen a obligațiilor stabilite prin titlul de creanță o dobândă care se calculează prin aplicarea ratei dobânzii datorate la soldul rămas de plată din contravaloarea în lei a sumelor prevăzute la alin. (2), din prima zi de după expirarea termenului de plată stabilit potrivit prevederilor alin. (6) până la data stingerii acesteia.(9) În cazul nerecuperării sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (2), la expirarea termenului de 30 de zile de la data comunicării deciziei de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene comunică titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora organelor fiscale competente din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(10) Recuperarea sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (2) se realizează de către organele fiscale competente în conturile indicate de acestea, urmând a fi virate în conturile indicate în titlul de creanță.(11) În vederea încasării de la debitor a dobânzii prevăzute la alin. (8), Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are obligația de a calcula cuantumul acesteia și de a emite decizia de stabilire a dobânzii, care constituie titlu de creanță și se comunică debitorului. Dispozițiile alin. (9) sunt aplicabile în mod corespunzător.(12) Rata dobânzii datorate este rata dobânzii de politică monetară a Băncii Naționale a României în vigoare la data comunicării deciziei de recuperare a sumelor plătite cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale.(13) Sumele reprezentând dobânzi datorate pentru neachitarea la termen a obligațiilor prevăzute în titlul de creanță se virează potrivit prevederilor alin. (10).(14) Acolo unde prezenta ordonanță de urgență nu dispune, dispozițiile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător. + Articolul 11În situația în care în termen de 1 an de la data încheierii contractului de finanțare beneficiarii nu demarează procedurile de achiziție publică în vederea contractării lucrărilor necesare realizării proiectului, contractul de finanțare va fi denunțat unilateral de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. + Articolul 12În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență Guvernul aprobă, prin hotărâre, normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 13La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate și din împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 504 din 8 iunie 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 399/2023, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
p. Ministrul apărării naționale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 28 martie 2024.Nr. 29.-----