ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 26 din 21 martie 2024privind stabilirea unor drepturi specifice personalului Ministerului Apărării Naționale și a unor cheltuieli determinate de pregătirea și executarea unor misiuni în afara teritoriului național, în vederea realizării și menținerii capabilității aferente achiziției sistemelor de aeronave fără echipaj uman la bord Bayraktar TB2 și a altor programe de înzestrare, pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, precum și pentru adoptarea unor măsuri privind retenția și atragerea personalului în aceste domenii
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 25 martie 2024



    Luând în considerare conflictul în desfășurare din proximitatea granițelor României și starea actuală a înzestrării Armatei României, se impune adoptarea unor măsuri urgente care să asigure achiziția de echipamente și tehnică militară, destinate înzestrării categoriilor de forțe.Întrucât pentru realizarea și menținerea capabilităților aferente achizițiilor Ministerului Apărării Naționale este necesară atât instruirea personalului destinat exploatării noilor mijloace tehnice intrate în dotare, cât și executarea unor activități de sprijin în derularea programelor de înzestrare,ținând cont de necesitatea urgentării reglementării unor drepturi specifice personalului de specialitate din structurile care vor avea în dotare sistemele de avioane fără pilot la bord Bayraktar TB2, în mod asemănător personalului care exploatează avioanele multirol ale Forțelor Aeriene, sistemele de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM) ori sistemele de instalații mobile de lansare rachete antinavă (SIML),având în vedere timpul scurt avut la dispoziție pentru reglementarea executării activităților de sprijin în derularea programului de înzestrare, precum și de reglementare a acordării unor astfel de drepturi specifice,luând în considerare necesitatea reglementării executării unor astfel de activități de sprijin și pentru alte programe de înzestrare ce urmează a fi derulate,având în vedere faptul că înzestrarea Armatei României trebuie corelată cu o politică activă privind retenția personalului pentru asigurarea unei capacități de apărare credibile, de natură să genereze descurajare strategică, întrucât dotarea cu echipamente militare noi, sisteme de armament de ultimă generație înalt tehnologizate, precum și cu alte categorii de tehnică de luptă modernă presupune deservirea acestora de către personal specializat și înalt calificat,ținând seama și de faptul că nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecințe negative în ceea ce privește pregătirea din timp a personalului de specialitate pentru utilizarea dotării în condiții optime,având în vedere faptul că neadoptarea acestor măsuri legislative cauzează dificultăți privind identificarea, selecționarea, instruirea și menținerea în activitate a personalului de specialitate, ceea ce determină întârzieri în derularea programelor de înzestrare, cu consecințe negative majore asupra gradului de îndeplinire a obligațiilor asumate prin contractele de achiziție încheiate,ținând cont de necesitatea asigurării cu personal, fapt ce reclamă crearea unor mecanisme eficiente de atragere, recrutare, selecționare și formare a potențialilor candidați, dar și a creșterii gradului de retenție în sistem a personalului activ,având în vedere că pentru configurarea și realizarea pachetelor de forțe de luptă necesare pentru a răspunde oportun, în caz de necesitate, riscurilor și amenințărilor manifestate în zona de interes strategic a României se impune ca instruirea personalului prin exerciții militare, trageri și aplicații în poligoane sau în tabere de instrucție să se desfășoare în condiții cât mai apropiate de cele ale spațiului de luptă modern și mediul hibrid, cu eforturi prelungite, în medii degradate și condiții meteo deosebite.Pentru crearea unui cadru legal unic privind salarizarea personalului militar, a polițiștilor și polițiștilor de penitenciare pe perioada cursurilor de formare și perfecționare, precum și cu privire la acordarea concediului de odihnă, concediului de odihnă suplimentar și a concediului de studii, precum și compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat, pentru toate corpurile de personal militar,având în vedere prevederile art. 27 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont că pentru motivarea, evoluția în carieră și retenția personalului, dar și atragerea de personal nou în acest context este necesară stabilirea unei majorări salariale pentru personalul din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională care participă la realizarea și menținerea capacității operaționale a structurilor/unităților, precum și a altor drepturi specifice,ținând cont de necesitatea asigurării pentru soldații și gradații profesioniști a unui tratament similar cadrelor militare în activitate și din punctul de vedere al concediului de odihnă,în vederea eliminării inechităților existente între personalul reprezentanțelor militare ale României și cel încadrat în misiunile diplomatice, oficiile consulare sau institutele culturale românești din străinătate este necesară completarea în acest sens a prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.Ținând cont de faptul că lipsa reglementării unitare a modului de suportare a contribuțiilor sociale obligatorii menține suportarea diferențiată a contribuțiilor sociale obligatorii datorate de personalul trimis în misiune permanentă în străinătate, cu impact negativ asupra veniturilor acestuia,luând în considerare faptul că prin Programul de guvernare 2023-2024 - Viziune pentru națiune, prevăzut în Hotărârea Parlamentului României nr. 22/2023 pentru acordarea încrederii Guvernului, Guvernul are stabilit ca obiectiv principal, pe dimensiunea de ordine și siguranță publică, întărirea capacității de a acționa în interesul cetățenilor și comunităților, astfel încât să devină un furnizor de încredere pentru instituțiile statului, eforturile urmând a fi concentrate pe creșterea gradului de siguranță și protecție a cetățeanului, pe continuarea reformelor instituționale și rezolvarea problemelor structurale care au vulnerabilizat sistemul și l-au expus unor riscuri semnificative, având în vedere că proiectele de securitate și apărare realizate de Guvern pe baza orientărilor formulate de Strategia Națională de Apărare a Țării au ca componentă esențială o resursă umană înalt educată și foarte bine instruită,ținând seama de faptul că, în prezent, salarizarea personalului militar, respectiv a polițiștilor și a polițiștilor de penitenciare se dovedește a fi insuficientă pentru asigurarea rolului de recompensare, fidelizare și, totodată, de creștere a atractivității liniei de muncă,luând în considerare că nepromovarea actului normativ ar avea consecințe negative, în sensul că ar determina posibilitatea migrării personalului specializat în alte domenii de activitate,în considerarea faptului că acest factor, cumulat cu un acut deficit de personal care, în prezent, nu poate fi suplinit nici prin recrutare din instituțiile de învățământ proprii, nici prin încadrare din sursă externă, generează o vulnerabilitate a sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, astfel încât principala sarcină instituțională legală, respectiv asigurarea unui serviciu public specializat în interesul persoanei, al comunității, precum și în sprijinul instituțiilor statului, exclusiv pe baza și în executarea legii, riscă să nu poată fi îndeplinită la standarde de performanță reale,având în vedere că legislația specifică aplicabilă personalului din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională implică dreptul, în timp de pace, la echipament gratuit,având în vedere faptul că până în prezent aceste drepturi nu au fost actualizate, aspect care, în contextul evoluției prețurilor de consum, creează dificultăți în echiparea corespunzătoare a efectivelor, iar nepromovarea actului normativ conduce la disfuncționalități în efectuarea misiunilor operative specifice,ținând cont de obligațiile legale care revin instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a asigura drepturile instituite prin dispozițiile legale pentru personalul propriu,având în vedere faptul că desfășurarea anumitor acțiuni și misiuni specifice împiedică asigurarea echipării, neactualizarea valorii financiare anuale a normei de echipare și a valorii financiare a drepturilor de echipament fiind de natură a afecta semnificativ desfășurarea în condiții optime a misiunilor încredințate,ținând seama de faptul că interoperaționalizarea misiunilor comune, inclusiv a celor desfășurate pe teritoriul României implică stabilirea unui raport optim între resursele logistice și financiare alocate, în funcție de volumul și complexitatea activității și rezultatele așteptate,luând în considerare necesitatea armonizării dispozițiilor legale referitoare la modul de acordare al unor drepturi specifice, precum și necesitatea motivării personalului în vederea îndeplinirii în condiții optime a atribuțiilor instituționale,ținând cont de faptul că se impune recunoașterea principiului importanței sociale a muncii și principiului stimulării acestor categorii de personal bugetar, astfel încât să fie asigurat necesarul de personal calificat,ținând cont de necesitatea implementării în legislația aplicabilă rezerviștilor voluntari a condițiilor de muncă prin valorificarea în sistemul public de pensii,în considerarea efectelor negative ale neadoptării prezentei ordonanțe de urgență, respectiv diminuarea capacității de reacție a forțelor și a celei operaționale a structurilor din instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, având în vedere că aspectele prezentate constituie o situație de urgență a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IÎn vederea realizării și menținerii capabilității aferente achiziției sistemelor de avioane fără pilot la bord Bayraktar TB2, Ministerul Apărării Naționale trimite personal militar pentru îndeplinirea unor misiuni în afara teritoriului național pentru executarea activităților de instruire pentru operare și mentenanță și activităților de sprijin în derularea programului de înzestrare, în conformitate cu prevederile contractului de achiziție încheiat.  +  Articolul II(1) Personalul participant la misiunile prevăzute la art. I beneficiază de drepturile salariale prevăzute la art. 71 alin. (1) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.(2) Compensația lunară specifică prevăzută la art. 71 alin. (1) lit. c) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, se acordă personalului participant la misiunile prevăzute la art. I în cuantum de 100% aplicat la solda de funcție.  +  Articolul III(1) Pe durata misiunilor prevăzute la art. I, personalul beneficiază de drepturile de diurnă în valută, în cuantumurile stabilite la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 46/2020 pentru stabilirea drepturilor de diurnă, cazare, hrană, facilitarea legăturii cu familia, recreere și transport ale personalului militar și civil participant la misiuni și operații în afara teritoriului statului român.(2) Personalul prevăzut la art. I beneficiază de cazare, transport și hrană asigurate, în mod gratuit, conform contractului de achiziție încheiat.(3) În situația în care nu i se poate asigura dreptul de cazare în condițiile prevăzute la alin. (2), personalul beneficiază de decontarea cheltuielilor de cazare, pe bază de documente justificative, în limita cuantumurilor prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 46/2020.(4) Pe durata îndeplinirii misiunilor prevăzute la art. I, în zilele când personalului nu i se asigură hrana în condițiile prevăzute la alin. (2), acesta beneficiază de alocație valorică de hrană în cuantumul stabilit la art. 2 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 46/2020.(5) Pe durata misiunilor prevăzute la art. I, în zilele când personalul participant se află în țară sau în concediu de odihnă, acesta nu beneficiază de drepturile prevăzute la alin. (1)-(4).  +  Articolul IV(1) Fondurile necesare participării la misiunile prevăzute la art. I se asigură din bugetul Ministerului Apărării Naționale, în limita fondurilor aprobate cu această destinație.(2) Pentru misiunile prevăzute la art. I drepturile reglementate de prezenta ordonanță de urgență se acordă cu deducerea cheltuielilor suportate de către partenerul contractual, în conformitate cu prevederile contractului de achiziție încheiat.(3) Din fondurile prevăzute la alin. (1) se suportă și cheltuielile determinate de pregătirea misiunii și executarea acesteia, generate de:a) dislocarea personalului din garnizoanele de dispunere de pe teritoriul statului român în zona de desfășurare a misiunii, precum și repatrierea acestuia;b) achizițiile de bunuri, lucrări și servicii solicitate de specificul misiunii;c) cheltuielile de operare și sprijin logistic necesare bunei desfășurări a misiunii;d) selecționarea personalului, vizita medicală, testarea, pregătirea, încheierea asigurărilor de sănătate, în condițiile stabilite de Ministerul Apărării Naționale, precum și în conformitate cu reglementările specifice fiecărei activități;e) încheierea contractelor de asigurare pentru invaliditate și deces ale personalului;f) evacuarea medicală a personalului care nu poate fi tratat în unitățile sanitare din zona de executare a misiunii și asigurarea transportului însoțitorilor acestuia;g) procurarea materialelor necesare, repatrierea, însoțirea și înhumarea personalului decedat, precum și îndeplinirea formalităților specifice;h) suportarea altor costuri specifice, inclusiv a celor destinate activităților necesare dezvoltării relațiilor cu autoritățile militare și civile locale, precum și cu populația civilă, asigurarea activităților de protocol.  +  Articolul V(1) Participarea personalului din cadrul Ministerului Apărării Naționale la misiunile prevăzute la art. I este condiționată de semnarea în prealabil a unui angajament al cărui model este cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.(2) În situațiile în care personalului militar îi încetează raporturile de serviciu cu Ministerul Apărării Naționale înainte de expirarea duratei stabilite prin angajamentul prevăzut la alin. (1), acesta este obligat să restituie cheltuielile individuale de instruire pe timpul misiunii, proporțional cu perioada de angajament rămasă neexecutată.(3) Cheltuielile individuale de instruire se compun din:a) cheltuielile de instruire rezultate din contracte;b) cheltuielile de diurnă aferente perioadei de participare la misiuni;c) cheltuielile determinate de alocația valorică de hrană;d) cheltuielile de transport internațional.(4) Prevederile alin. (2) nu se aplică personalului participant la misiune în situația încetării activității din motive neimputabile acestuia.  +  Articolul VIParticiparea personalului militar la misiuni în afara teritoriului național, pentru derularea unor programe de înzestrare similare celui prevăzut la art. I, se aprobă prin hotărâre a Guvernului, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. II-V.  +  Articolul VIIAnexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La capitolul II, articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 16(1) Personalul militar, polițiștii, polițiștii de penitenciare și personalul civil, trimiși în interesul serviciului în delegare sau detașați la aplicații, trageri, instrucție în tabără sau în alte misiuni în alte localități decât cele în care se află sediul unității din care fac parte, au dreptul la indemnizația de delegare sau de detașare, precum și la decontarea cheltuielilor de cazare, potrivit reglementărilor în vigoare aplicabile personalului din sectorul bugetar.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru personalul din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională, indemnizația de delegare sau de detașare se acordă în cuantum dublu față de cel stabilit potrivit Hotărârii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în interesul serviciului, pe durata participării la misiuni de instrucție, exerciții militare și aplicații, în tabere sau în poligoane, cu participare internațională, cu o durată mai mare de 48 de ore, iar pe teritoriul României, la o distanță mai mare de 5 km de localitatea în care își au locul permanent de muncă, pentru care specificul activităților nu permite înapoierea la sfârșitul zilei de lucru în localitatea în care își au locul permanent de muncă.2. La capitolul II articolul 38 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) pentru personalul tehnic-ingineresc de aviație care execută activități de pregătire pentru zbor, exploatează la sol și în zbor sisteme de aeronave fără pilot la bord, exploatează și întrețin mijloace tehnice de aerodrom, echipamente de altitudine și de prevenire a evenimentelor de zbor prin mijloace tehnice de control obiectiv, operatorii de aeronave fără pilot la bord și operatorii la distanță, prima de aterizare/lansare reprezintă un cuantum în limitele a 5-40% din solda de funcție, pentru fiecare lansare, diferențiat pe categorii și tipuri de aeronave fără pilot la bord;3. La capitolul II articolul 38 alineatul (1), după litera j) se introduc două noi litere, lit. k) și l), cu următorul cuprins:k) prima orară de zbor se acordă pilotului la distanță, diferențiat în funcție de categoria de aeronave și de condițiile de zbor, în procente cuprinse între 2 și 10% din 1/4 a soldei de funcție prevăzute în statul de organizare pentru comandantul de escadrilă/similar;l) pentru operatorii sarcină utilă aeronave fără pilot la bord cu masa maximă la decolare mai mare sau egală cu 150 kg, se acordă prima orară de zbor calculată în limitele a 50-85% din prima orară de zbor a pilotului la distanță, în raport cu categoriile și tipurile de aeronave fără pilot la bord, iar pentru operatorii sarcină utilă aeronave fără pilot la bord cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, se acordă prima de aterizare/lansare calculată în limitele a 50-85% din prima de aterizare/lansare a operatorului de aeronave fără pilot la bord/operatorului la distanță, în raport cu categoriile și tipurile de aeronave fără pilot la bord.4. La capitolul II articolul 57, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 57(1) Cadrele militare în activitate, polițiștii și polițiștii de penitenciare, pe timpul cât urmează cursuri de zi în cadrul instituțiilor de învățământ superior, cu acordul și în interesul autorităților sau instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională, beneficiază de solda de funcție/salariul de funcție și, după caz, solda de comandă/salariul de comandă, avută/avut la data începerii cursurilor, de solda de grad/salariul gradului profesional deținut și de gradații, precum și de celelalte drepturi aplicabile personalului din instituția de învățământ, în condițiile stabilite prin ordin al ordonatorului principal de credite.  +  Articolul VIII(1) Personalul din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională, care participă la realizarea și menținerea capacității operaționale a structurilor/unităților, pentru îndeplinirea misiunilor specifice, beneficiază de o majorare salarială în cuantum de până la 30% din solda de funcție/salariul de funcție/salariul de bază.(2) Structurile/Unitățile se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.(3) Perioada, categoriile de personal și mărimea majorării salariale se stabilesc prin ordin al conducătorului instituției.  +  Articolul IXArticolul 14 din Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaților și gradaților profesioniști, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 868 din 24 octombrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 14Regulile privind durata și acordarea concediului de odihnă, concediului de odihnă suplimentar și a concediului de studii, precum și compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat sunt cele care se aplică, potrivit legii, cadrelor militare în activitate.  +  Articolul XLegea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 153 alineatul (1), după litera f^5) se introduce o nouă literă, lit. f^6), cu următorul cuprins:f^6) unitățile trimițătoare, pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate;2. La articolul 157 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) veniturile din salarii, în bani și/sau în natură, obținute în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau unui statut special prevăzut de lege;3. După articolul 157^4 se introduce un nou articol, art. 157^5, cu următorul cuprins:  +  Articolul 157^5Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^6)Pentru personalul român trimis în misiune permanentă în străinătate, baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate o reprezintă câștigul brut realizat din veniturile din salarii care cuprind salariile de bază sau, după caz, soldele de funcție corespunzătoare funcțiilor în care persoanele respective sunt încadrate în țară, la care se adaugă, după caz, sporurile și adaosurile care se acordă potrivit legii.4. La articolul 168, după alineatul (1^3) se introduce un nou alineat, alin. (1^4), cu următorul cuprins:(1^4) Persoanele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^6) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru personalul român trimis în misiune permanentă în străinătate.5. La articolul 168, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazei lunare de calcul menționate la art. 157, 157^1, 157^3, 157^4 sau 157^5, după caz.6. La articolul 169 alineatul (1), litera a^1) se modifică și va avea următorul cuprins:a^1) plătitorii de venit prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^4)-f^6);  +  Articolul XIPentru personalul militar, polițiști și polițiștii de penitenciare, cuantumul actualizat al soldei de grad/salariului gradului profesional deținut se acordă începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, astfel:
    Nr. crt.Grad militar/profesionalCuantumul actualizat al soldei de grad/salariului gradului profesional deținut
    A. Ofițeri
    1.General, amiral, chestor general de poliție3.135 lei
    2.General-locotenent, viceamiral, chestor-șef de poliție3.069 lei
    3.General-maior, contraamiral, chestor principal de poliție/penitenciare3.003 lei
    4.General de brigadă, general de flotilă aeriană, contraamiral de flotilă, chestor de poliție/penitenciare2.937 lei
    5.Colonel, comandor, comisar-șef de poliție/penitenciare2.838 lei
    6.Locotenent-colonel, căpitan-comandor, comisar de poliție/penitenciare2.706 lei
    7.Maior, locotenent-comandor, subcomisar de poliție/penitenciare2.607 lei
    8.Căpitan, inspector principal de poliție/penitenciare2.508 lei
    9.Locotenent, inspector de poliție/penitenciare2.409 lei
    10.Sublocotenent, aspirant, subinspector de poliție/penitenciare2.310 lei
    B. Maiștri militari
    1.Maistru militar principal2.277 lei
    2.Maistru militar clasa I2.211 lei
    3.Maistru militar clasa a II-a2.145 lei
    4.Maistru militar clasa a III-a2.079 lei
    5.Maistru militar clasa a IV-a1.980 lei
    6.Maistru militar clasa a V-a1.881 lei
    C. Subofițeri și agenți de poliție/penitenciare
    1.Plutonier adjutant principal/șef, agent-șef principal de poliție/penitenciare2.277 lei
    2.Plutonier adjutant, agent-șef de poliție/penitenciare2.211 lei
    3.Plutonier major, agent-șef adjunct de poliție/penitenciare2.145 lei
    4.Plutonier, agent principal de poliție/penitenciare2.079 lei
    5.Sergent major, agent de poliție/penitenciare1.980 lei
    6.Sergent1.881 lei
    D. Soldați și gradați profesioniști
    1.Caporal clasa I1.848 lei
    2.Caporal clasa a II-a1.782 lei
    3.Caporal clasa a III-a1.716 lei
    4.Fruntaș1.650 lei
    5.Soldat1.584 lei
     +  Articolul XIIÎncepând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, toate instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională acordă valoarea financiară anuală a normei de echipare și valoarea financiară a drepturilor de echipament la nivelul actualizat al acestora, potrivit prevederilor legale specifice în vigoare.  +  Articolul XIIIPrin derogare de la prevederile art. 18 alin. (3) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în aplicarea art. XI și XII, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează Ministerul Finanțelor să aprobe modificarea prevederilor trimestriale ale ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, la titlul „Cheltuieli de personal“, fără îndeplinirea condiționalității prevăzute la alin. (4)-(6) ale aceluiași articol.  +  Articolul XIVLa articolul 364^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) Prin excepție de la prevederile art. 291 alin. (4), pentru donațiile făcute către stat pentru o instituție publică și care au ca obiect bunuri mobile necesare asigurării bazei tehnico-materiale la nivelul structurilor/unităților din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care intră în proprietatea privată a statului, valoarea de înregistrare a bunului la donator este asimilată valorii de piață a bunului, cu condiția să fi fost acceptată pentru statul român de către instituția publică competentă după obiectul sau scopul donației.  +  Articolul XVArticolul 5 din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 17 iunie 2021, se completează după cum urmează:1. La alineatul (1), după litera j) se introduce o nouă literă, lit. k), cu următorul cuprins:k) încadrarea în condiții deosebite, speciale și alte condiții a activității pe care o desfășoară sau a locului de muncă unde lucrează, conform legislației aplicabile cadrelor militare în activitate sau soldaților și gradaților profesioniști, după caz.2. După alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Unitățile militare virează contribuțiile de asigurări sociale datorate de angajator în cotele prevăzute la art. 138 lit. b) și c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, aferente condițiilor de muncă prevăzute în Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare. Cota procentuală pentru alte condiții este similară cu cea pentru condiții speciale.  +  Articolul XVIPrevederile art. X se aplică începând cu veniturile aferente lunii următoare publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Marian-Cătălin Predoiu
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Ministrul apărării naționale,
    Eduard Bachide,
    secretar de stat
    p. Directorul Serviciului Român de Informații,
    Romeo-Cristian Bizadea
    Directorul Serviciului de Informații Externe,
    Petru Gabriel Vlase
    p. Directorul Serviciului de Protecție și Pază,
    Victor-Sorin Pena
    Directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale,
    Ionel-Sorin Bălan
    Președintele Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale,
    Georgian Pop
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    p. Ministrul finanțelor,
    Carmen Moraru,
    secretar de stat
    București, 21 martie 2024.Nr. 26.  +  ANEXĂ- Model -ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE(denumirea structurii)(ZZ.LL.AAAA)Nr. ............ din ..............(localitatea)
    ANGAJAMENT
    Subsemnatul(a)^1, .............................., născut(ă) în anul...., luna ......., ziua ........., domiciliat(ă) în localitatea ………….............................., str. .............................. nr. ....., bl. ......., sc. ......, ap. ..., județul/sectorul ..................................., încadrat(ă) în funcția de ............................ la ...........................................^2, mă oblig ca, după încheierea misiunii în afara teritoriului național, în vederea realizării și menținerii capabilității aferente achiziției sistemelor de avioane fără pilot la bord Bayraktar TB2, să îmi desfășor activitatea în cadrul Ministerului Apărării Naționale pe o perioadă de 5 ani, în specializarea/calificarea dobândită pe timpul misiunii de instruire, fără a depăși vârsta prevăzută la art. 16 alin. (2) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, și să nu divulg, potrivit legii și regulamentelor interne, date sau informații de care am luat la cunoștință pe perioada executării misiunii.^1 Se înscriu gradul militar, numele și prenumele, după caz.^2 Se completează indicativul numeric al unității și garnizoana. Mă oblig să restitui cheltuielile individuale de instruire pe timpul misiunii, proporțional cu perioada de angajament rămasă neexecutată, în situația în care, înainte de expirarea duratei stabilite, voi înceta prezentul angajament prin trecerea în rezervă în oricare dintre situațiile prevăzute de art. 85 alin. 1 lit. a^1) și e^1), dacă militarul nu este de acord cu reînnoirea contractului, precum și de art. 85 alin. 1 lit. g)-i), i^1), j)-n) și art. 87 alin. 2 și 3 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare.De asemenea, aceeași obligație de restituire a cheltuielilor individuale de instruire pe timpul misiunii îmi revine în situația în care nu voi finaliza activitatea de instruire din motive ce îmi sunt imputabile.Data ...........................................Semnătura ................................................C.I./B.I. seria ................... nr. …….............eliberat de .................................................la data de ..................................................
    ------