ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 23 din 14 martie 2024privind unele măsuri pentru consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, reorganizarea activității acesteia, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 18 martie 2024



    Având în vedere necesitatea creșterii eficienței colectării veniturilor la bugetul general consolidat și pentru asigurarea unei coordonări integrate a activității administrației fiscale în acțiunea de combatere a fraudei și evaziunii fiscale, precum și răspunderea Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară într-un mod care să asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, în scopul menținerii stabilității macroeconomice, instituită prin Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de necesitatea combaterii eficiente a comportamentelor neconforme și a fraudei fiscale prin demararea acțiunilor complexe, țintite, la contribuabilii cu risc fiscal ridicat, dar și de necesitatea îmbunătățirii structurii de control operativ privind lupta împotriva evaziunii fiscale și a fraudei fiscale,având în vedere importanța respectării secretului fiscal ca cerință fundamentală care asigură funcționarea corectă a sistemului administrării fiscale, precum și consecințele nerespectării acestuia,deoarece este necesară o nouă structură organizatorică care să permită implementarea eficientă a reformelor din toate punctele de vedere specifice unei schimbări, dar și ținând cont de necesitatea accelerării măsurilor care să vizeze atât majorarea veniturilor bugetare, cât și reducerea unora dintre cheltuielile bugetare, dar și de evitare a riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor și cheltuielilor bugetului general consolidat,văzând măsurile instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2023 privind înființarea, dezvoltarea și administrarea unui hub financiar la nivelul Ministerului Finanțelor și actele normative aflate în transparență publică pe site-ul Ministerului Finanțelor, emise în aplicarea acesteia, respectiv măsurile specifice pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, prin care Agenției Naționale de Administrare Fiscală îi sunt atribuite noi sarcini și competențe în domeniul digitalizării prin înființarea unei noi structuri în vederea evidențierii/urmăririi/monitorizării veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. (sistem informatic de interes strategic național) și a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice,deoarece prin reforma 1 din Pilonul III, componenta C8 din cadrul Planului național de redresare și reziliență, se abordează nevoia urgentă de modernizare și digitalizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, astfel încât colectarea impozitelor să fie mai eficientă în raport cu obiectivul de a crește raportul venit - PIB și de a reduce decalajul fiscal la TVA,întrucât este necesară consolidarea colaborării și comunicării cu alte administrații fiscale, precum și cu organisme internaționale, pe ariile de interes și prioritățile comune existente la nivel internațional, inclusiv consolidarea mecanismului consultativ de colaborare cu mediul de afaceri și contribuabili pentru transparentizare și creșterea conformării fiscale,ținând cont de faptul că este necesară asigurarea resurselor necesare desfășurării activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală la nivelul și standardele stabilite și pentru a furniza servicii de calitate contribuabililor, cu personal calificat adecvat, nu numai în privința legislației fiscale și a proceselor, ci și în ceea ce privește toate competențele,ținând cont de fenomenele complexe (contrabanda, frauda vamală și fiscală) care se manifestă la nivel global și care constituie o amenințare permanentă pentru mediul concurențial al pieței legale, interne și europene, de natură să afecteze substanțial bugetul de stat consolidat al fiecărui stat membru și implicit interesele financiare ale Uniunii Europene, dar și de faptul că aceste fenomene (contrabanda, frauda vamală și fiscală) cauzează pierderi financiare importante, care se datorează sustragerii de la controlul vamal, neachitării taxelor vamale, a altor taxe datorate bugetului de stat, inclusiv a taxei pe valoarea adăugată (TVA) și a accizelor,întrucât implementarea Sistemului național RO e-Sigiliu este un proiect de digitalizare asumat de care România are nevoie pentru îmbunătățirea și modernizarea activității specifice a instituțiilor specializate din cadrul Ministerului Finanțelor, precum și pentru îmbunătățirea cooperării cu celelalte instituții competente,având în vedere faptul că neadoptarea în regim de urgență a măsurilor propuse ar menține nivelul prezent al capacității administrative a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, fără posibilitatea de a crea impactul pozitiv necesar majorării veniturilor bugetare, ar conduce la neîndeplinirea responsabilităților și a misiunilor stabilite prin Sistemul național RO e-Sigiliu și ar conduce la creșterea factorului de risc în ceea ce privește introducerea pe piață a produselor contrafăcute, a contrabandei, precum și a evaziunii și a fraudelor fiscale și vamale,deoarece este necesară echivalarea, prin act normativ, a funcțiilor publice specifice de inspector antifraudă, șef birou vamal, șef adjunct birou vamal, inspector vamal, agent vamal și controlor vamal cu funcții publice generale, iar în lipsa unei echivalări a funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale nu pot fi aplicate toate modalitățile de modificare a raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici, aspect care este de natură a afecta dreptul funcționarilor publici la dezvoltarea carierei, iar în lipsa echivalării este afectat și dreptul la carieră al funcționarilor publici din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, respectiv din Autoritatea Vamală Română și, implicit, aceștia ar putea fi discriminați în raport cu alte categorii de funcționari publici cu funcții publice specifice, precum și realizarea în mod corespunzător a rolului și atribuțiilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală, respectiv ale Autorității Vamale Române și asigurarea capacității de funcționare a acestora,ținând seama că elementele sus-menționate constituie premisele unei situații extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat și că neadoptarea acestor măsuri ar avea consecințe negative asupra bugetului consolidat, fiind absolut necesare pentru implementarea unor soluții viabile de administrare care să conducă la o capacitate administrativă sporită necesară pentru o mai bună colectare a veniturilor statului, reducerea evaziunii și fraudei fiscale, precum și asigurarea de servicii mai bune pentru cetățeni,dată fiind situația extraordinară în care statul român trebuie să instituie măsuri eficiente pentru combaterea evaziunii fiscale, în vederea creșterii gradului de colectare a veniturilor bugetare și reducerii pierderilor la bugetul de stat,luând în considerare precizările organismelor internaționale, ca urmare a evaluărilor periodice, potrivit cărora Agenția Națională de Administrare Fiscală are nevoie de stabilitate, de consolidarea capacității instituționale, astfel încât să pună în aplicare politica fiscală a țării, să asigure veniturile fiscale prin disciplina financiară pe care Guvernul și-a asumat-o prin programul de guvernare,în considerarea faptului că toate aceste elemente constituie o situație de urgență și vizează interesul public și strategic, având în vedere urgența obținerii veniturilor la bugetul general consolidat și digitalizarea masivă a sistemului informatic existent drept condiție esențială și necesară în cadrul procesului de consolidare instituțională și a veniturilor a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 609/2003, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 18, alineatul (4^1) va avea următorul cuprins:(4^1) Președintele Agenției este ajutat în activitatea sa de 3 vicepreședinți cu rang de subsecretar de stat, numiți prin decizie a prim-ministrului la propunerea președintelui Agenției. Vicepreședinții exercită atribuțiile delegate de președintele Agenției. Răspunderile și atribuțiile vicepreședinților se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției.2. La articolul 21, alineatul (1) va avea următorul cuprins:  +  Articolul 21(1) Prin atribuțiile încredințate, Agenția asigură: administrarea impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri bugetare date prin lege în competența sa, precum și controlul fiscal, respectiv inspecție fiscală, control inopinat, control antifraudă, verificarea situației fiscale personale, verificare documentară, conformare voluntară pentru prevenirea, descoperirea și combaterea oricăror acte și fapte care au ca efect frauda fiscală și evaziunea fiscală, precum și a altor fapte date prin lege în competența sa.  +  Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. Articolul 3 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 3(1) În cadrul Agenției se înființează Direcția generală antifraudă fiscală, structură fără personalitate juridică, cu atribuții de prevenire, descoperire și combatere a actelor și faptelor de evaziune fiscală și fraudă fiscală.(2) În cadrul direcțiilor regionale antifraudă fiscală funcționează structuri teritoriale județene cu sediul în județele din aria de activitate a acestora, astfel cum sunt stabilite prin hotărârea Guvernului de organizare și funcționare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene are loc începând cu data de 1 ianuarie 2025.2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 4(1) Personalul Direcției generale antifraudă fiscală este compus din funcționari publici, cu funcții publice generale sau specifice, și din personal contractual.(2) Funcțiile publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală sunt funcții publice specifice de conducere de inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector șef direcție antifraudă, inspector șef serviciu antifraudă și funcții publice specifice de execuție din clasa I de inspector antifraudă.(3) Ocuparea posturilor aferente funcțiilor publice specifice prevăzute la alin. (2) se face potrivit prevederilor referitoare la ocuparea funcțiilor publice din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.(4) Personalul care ocupă funcții publice specifice în cadrul Direcției generale antifraudă fiscală are drepturi și îndatoriri specifice de serviciu care se stabilesc prin statutul finanțistului, aprobat în condițiile art. 380 alin. (1) lit. g) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(5) Numirea în funcțiile publice specifice prevăzute la alin. (2), modificarea/suspendarea/încetarea raporturilor de serviciu, precum și sancționarea se fac prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.(6) Ocuparea funcțiilor publice specifice prevăzute la alin. (2) se face cu condiția obținerii avizului psihologic și a avizului psihologic de integritate ca urmare a promovării evaluărilor psihologice complexe, precum și a evaluărilor de integritate realizate prin intermediul unităților specializate atestate în condițiile legii.(7) Persoanele care ocupă funcțiile publice specifice prevăzute la alin. (2) sunt supuse anual sau la solicitarea Agenției, dar nu mai mult de două ori într-un an calendaristic, evaluărilor prevăzute la alin. (6). Costurile acestor evaluări se suportă din bugetul Agenției.(8) Funcționarilor publici care ocupă funcții publice specifice în cadrul structurii antifraudă li se consideră vechime în specialitatea studiilor absolvite întreaga perioadă în care își desfășoară activitatea în structura antifraudă.(9) În cazul în care, cu ocazia efectuării evaluărilor anuale sau periodice realizate conform alin. (7), nu mai este îndeplinită condiția prevăzută la alin. (6), persoanelor care ocupă funcțiile publice specifice prevăzute la alin. (2) li se aplică prevederile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.3. La articolul 5, alineatele (1) și (4) vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 5(1) Personalul Agenției din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală care ocupă funcții publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție și comunicare, care se atribuie gratuit. În anumite situații, în realizarea atribuțiilor de serviciu, personalul care ocupă funcții publice specifice poate îmbrăca ținuta civilă. Personalul Agenției din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală în timpul acțiunilor speciale cu risc beneficiază de suportul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române sau, după caz, al Inspectoratului General al Poliției Române, la solicitarea președintelui Agenției, în condițiile stabilite prin protocolul prevăzut la art. 9..................................................................................................(4) Normele generale și speciale de dotare a personalului care ocupă funcții publice specifice în cadrul Direcției generale antifraudă fiscală, însemnele distinctive, modelul ecusonului, uniformei, al legitimației de control/serviciu și al ordinului de serviciu se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.4. La articolul 6, alineatul (1) va avea următorul cuprins:  +  Articolul 6(1) În exercitarea atribuțiilor de serviciu, personalul din cadrul Agenției care ocupă funcții publice specifice în cadrul Direcției generale antifraudă fiscală este învestit cu exercițiul autorității publice și beneficiază de protecție, potrivit legii.5. La articolul 8, alineatul (1) va avea următorul cuprins:  +  Articolul 8(1) La orice acțiune de control antifraudă participă minimum două persoane care ocupă funcții publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală.  +  Articolul III(1) Numirea personalului Direcției generale antifraudă fiscală, care ocupă funcții publice generale și îndeplinește atribuții specifice acestei activități, în funcțiile publice specifice prevăzute la art. 4 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, se va realiza în termen de 30 de zile de la data aprobării statului de funcții al aparatului propriu al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, modificat ca urmare a aplicării prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și aprobat prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.(2) Numirea personalului Direcției generale antifraudă fiscală conform alin. (1) se va realiza prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin transformarea posturilor aferente funcțiilor publice generale ocupate în posturi aferente funcțiilor publice specifice.(3) Până la data de 1 ianuarie 2025, personalul Direcției generale antifraudă fiscală numit conform alin. (1) și (2) este obligat să facă demersuri pentru obținerea avizelor prevăzute la art. 4 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare.(4) În situația în care nu se îndeplinește condiția prevăzută la alin. (3), se obține un aviz negativ din cele două prevăzute la art. 4 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, sau ambele avize sunt negative, personalul în cauză din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală se eliberează din funcția publică în condițiile art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(5) Personalul care nu îndeplinește atribuții specifice activității Direcției generale antifraudă fiscală se menține în funcțiile publice generale/contractuale în care a fost numit/încadrat.  +  Articolul IV(1) Începând cu data de 1 mai 2024, Agenția Națională de Administrare Fiscală se reorganizează prin preluarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, instituție publică aflată în subordinea Agenției, prin fuziune prin absorbție. (2) Direcția generală de administrare a marilor contribuabili va funcționa ca direcție generală, fără personalitate juridică, în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.(3) Competența de administrare fiscală a Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, ca organ fiscal central, se stabilește în condițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(4) Salarizarea personalului Direcției generale de administrare a marilor contribuabili preluat în cadrul aparatului propriu al Agenției Naționale de Administrare Fiscală se face similar salarizării personalului aparatului propriu al Agenției Naționale de Administrare Fiscală.(5) Încadrarea personalului Direcției generale de administrare a marilor contribuabili în numărul de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Agenției Naționale de Administrare Fiscală și în noua structură organizatorică a acestuia se face în termenele și cu procedura prevăzute de legislația în vigoare aplicabilă funcționarilor publici și de legislația muncii.(6) Pentru litigiile în care parte este Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, aflate pe rolul instanțelor judecătorești, indiferent de faza de judecată, Agenția Națională de Administrare Fiscală se subrogă în toate drepturile și obligațiile Direcției generale de administrare a marilor contribuabili și dobândește calitatea procesuală a acesteia.(7) Procedurile aferente activității Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, aflate în derulare, se preiau și se continuă de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, care se subrogă în drepturile și obligațiile acesteia, actele îndeplinite anterior potrivit legii rămânând valabile.(8) Patrimoniul stabilit pe baza situațiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, arhiva, activitatea, personalul și numărul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 și execuția bugetară pe anul în curs până la data protocolului de predare-preluare, aferente activității Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, sunt preluate pe bază de protocol de predare-preluare de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. Protocolul de predare-preluare se încheie până la data de 30 aprilie 2024. Modificările în execuția bugetară pe anul în curs se efectuează pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor la solicitarea Agenției Naționale de Administrație Fiscală.  +  Articolul V(1) Încălcarea prevederilor referitoare la divulgarea informațiilor secrete de serviciu sau nepublice de către personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, are acces la acest tip de informații atrage răspunderea penală potrivit art. 304 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare .(2) Divulgarea fără drept a informațiilor referitoare la riscul fiscal rezultate din utilizarea modulelor informatice de antifraudă prin care sunt identificate acte și fapte potențiale de evaziune fiscală sau informații referitoare la impozite și taxe neîncasate la bugetul general consolidat, care constituie secret de serviciu, de către personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, are acces la acest tip de informații atrage răspunderea penală potrivit art. 304 alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul VIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La anexa nr. 5 punctul II litera A, după punctul 32 se introduc patru noi puncte, pct. 33-36, cu următorul cuprins:33. inspector general antifraudă;34. inspector general adjunct antifraudă;35. inspector șef direcție antifraudă;36. inspector șef serviciu antifraudă.2. La anexa nr. 5 punctul II litera B, după punctul 29 se introduce un nou punct, pct. 30, cu următorul cuprins:30. inspector antifraudă.3. La anexa nr. 5^1, numărul curent 2 „Agenția Națională de Administrare Fiscală“ se modifică și va avea următorul cuprins:
    Nr. crt.Denumirea autorității sau instituției publiceFuncția publică generală cu care se echivalează funcția publică specificăNivelul funcției publiceNivelul studiilor necesareVechimea în specialitate necesară exercitării funcției publiceFuncția publică specifică ce se echivalează
    0123456
    2Agenția Națională de Administrare FiscalăDirector generalConducereClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codInspector general antifraudă
    Director general adjunctInspector general adjunct antifraudă
    DirectorInspector șef direcție antifraudă
    Director executivȘef administrație
    Director executiv adjunctȘef administrație adjunct
    Șef unitate fiscală*
    Șef serviciu**Șef unitate fiscală**
    Director executivTrezorier-șef
    Director executiv adjunctTrezorier-șef adjunct
    Șef serviciuInspector șef serviciu antifraudă
    Șef serviciuConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. a) din prezentul codOfițer de legătură la SELEC
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional debutant, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codExecuțieClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăInspector antifraudă, clasa I, grad profesional debutant
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional asistent, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. a) din prezentul codInspector antifraudă, clasa I, grad profesional asistent
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional principal, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. b) din prezentul codInspector antifraudă, clasa I, grad profesional principal
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional superior, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. c) din prezentul codInspector antifraudă, clasa I, grad profesional superior
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional debutant, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăInspector casier, clasa I, grad profesional debutant
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional asistent, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. a) din prezentul codInspector casier, clasa I, grad profesional asistent
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional principal, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. b) din prezentul codInspector casier, clasa I, grad profesional principal
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional superior, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. c) din prezentul codInspector casier, clasa I, grad profesional superior
    Referent, clasa a III-a, grad profesional debutantReferent casier, clasa a III-a, grad profesional debutant
    Referent, clasa a III-a,grad profesional asistentConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. a) din prezentul codReferent casier, clasa a III-a, grad profesional asistent
    Referent, clasa a III-a, grad profesional principalConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. b) din prezentul codReferent casier, clasa a III-a, grad profesional principal
    Referent, clasa a III-a, grad profesional superiorConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. c) din prezentul codReferent casier, clasa a III-a, grad profesional superior
    Referent, clasa a III-a, grad profesional debutantCasier trezorier, clasa a III-a, grad profesional debutant
    Referent, clasa a III-a, grad profesional asistentConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. a) din prezentul codCasier trezorier, clasa a III-a, grad profesional asistent
    Referent, clasa a III-a, grad profesional principalConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. b) din prezentul codCasier trezorier, clasa a III-a, grad profesional principal
    Referent, clasa a III-a, grad profesional superiorConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. c) din prezentul codCasier trezorier, clasa a III-a, grad profesional superior
    NOTĂ:* se utilizează în situația unităților fiscale care funcționează la nivelul municipiilor, constituite la nivel de direcție, cu respectarea normativului de posturi prevăzut de lege;** se utilizează în situația unităților fiscale care funcționează la nivelul orașelor/comunelor, constituite la nivel de serviciu, cu respectarea normativului de posturi prevăzut de lege.
    4. La anexa nr. 5^1, după numărul curent 2 se introduce un nou număr curent, nr. crt. 2^1 „Autoritatea Vamală Română“, cu următorul cuprins:
    Nr. crt.Denumirea autorității sau instituției publiceFuncția publică generală cu care se echivalează funcția publică specificăNivelul funcției publiceNivelul studiilor necesareVechimea în specialitate necesară exercitării funcției publiceFuncția publică specifică ce se echivalează
    0123456
    2^1Autoritatea Vamală RomânăDirector executiv adjunctConducereClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codȘef birou vamal
    Șef serviciuConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. a) din prezentul codȘef adjunct birou vamal
    Ofițer de legătură la SELEC
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional debutant, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codExecuțieClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăInspector vamal, clasa I, grad profesional debutant
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional asistent, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codInspector vamal, clasa I, grad profesional asistent
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional principal, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codInspector vamal, clasa I, grad profesional principal
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional superior, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codInspector vamal, clasa I, grad profesional superior
    Referent de specialitate, clasa a II-a, grad profesional debutantClasa a II-a, studii superioare de scurtă durată absolvite cu diplomă în perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip BolognaAgent vamal, clasa a II-a, grad profesional debutant
    Referent de specialitate, clasa a II-a, grad profesional asistentAgent vamal, clasa a II-a, grad profesional asistent
    Referent de specialitate, clasa a II-a, grad profesional principalAgent vamal, clasa a II-a, grad profesional principal
    Referent de specialitate, clasa a II-a, grad profesional superiorAgent vamal, clasa a II-a, grad profesional superior
    Referent, clasa a III-a, grad profesional debutantClasa a III-a, studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diplomă de bacalaureatControlor vamal, clasa a III-a, grad profesional debutant
    Referent, clasa a III-a, grad profesional asistentControlor vamal, clasa a III-a, grad profesional asistent
    Referent, clasa a III-a, grad profesional principalControlor vamal, clasa a III-a, grad profesional principal
    Referent, clasa a III-a, grad profesional superiorControlor vamal, clasa a III-a, grad profesional superior
     +  Articolul VIIArticolul X din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru reglementarea unor măsuri bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 733 din 30 septembrie 2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 112/2016, se abrogă.  +  Articolul VIII(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 30 iulie 2013, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește organizarea, modul de funcționare, numărul de posturi al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, inclusiv cele aferente Direcției generale de administrare a marilor contribuabili și Direcției generale antifraudă fiscală, precum și alte aspecte determinate de aplicarea măsurilor de reorganizare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență.(2) Încadrarea personalului Agenției Naționale de Administrare Fiscală în numărul maxim de posturi aprobat și în noua structură organizatorică se face în termenele și cu respectarea condițiilor prevăzute de legislația în vigoare.(3) Încadrarea personalului cu atribuții specifice activității Direcției generale antifraudă fiscală pe funcții publice specifice de conducere și execuție se realizează în termenele și cu respectarea prevederilor legale în vigoare.(4) Personalul prevăzut la alin. (3) își menține drepturile salariale de care beneficiază la data încadrării pe funcții publice specifice.  +  Articolul IXLa articolul 5 din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (9^5) se introduce un nou alineat, alin. (9^6), cu următorul cuprins:(9^6) Prin excepție de la prevederile alin. (8), autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale, în cazuri temeinic justificate, pot achiziționa pentru activități operative autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cmc și al căror preț poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție.  +  Articolul X(1) Autoturismele prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost introdus prin art. IX din prezenta ordonanță de urgență, se achiziționează centralizat, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, de către Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, denumit în continuare ONAC, în numele și pentru autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale, cu respectarea obiectivelor și atribuțiilor prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate, cu modificările și completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător. (2) Autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale transmit ONAC, în vederea organizării procedurii/procedurilor de atribuire, necesitățile privind achiziționarea autoturismelor prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la alin. (1), precum și bunurile prevăzute la art. XII, încadrate în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale“, însoțite de specificațiile tehnice prin care sunt descrise respectivele produse, precum și alte informații care descriu necesitățile în cauză, inclusiv o valoare estimată orientativă pe fiecare produs în parte, aceasta urmând a fi confirmată/revizuită prin procesul de cercetare și consultare a pieței desfășurat de ONAC. (3) În urma derulării procedurii/procedurilor de atribuire se încheie unul sau, după caz, mai multe acorduri-cadru ori un contract, în numele și pentru Ministerul Finanțelor și/sau al unităților subordonate. În cazul în care urmează a fi încheiat un contract de achiziție publică de către Ministerul Finanțelor și/sau unitățile subordonate, în urma finalizării procedurii de atribuire, ONAC pune la dispoziție contractul în cauză în vederea semnării de către beneficiar, fără a fi parte din respectivul contract, ținând cont că, într-o asemenea situație, ONAC derulează pentru beneficiar activități de achiziție auxiliare, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare. (4) Autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale desemnează persoane care dețin cunoștințe de specialitate în raport cu necesitățile comunicate către ONAC, în vederea asigurării suportului tehnic necesar pe toată perioada de organizare și derulare a procedurilor de atribuire, inclusiv pentru evaluarea ofertelor. (5) ONAC pune la dispoziția autorităților din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale în numele cărora s-au realizat achizițiile centralizate prevăzute la acest articol acordurile-cadru încheiate cu operatorii economici desemnați câștigători, în termen de 2 zile lucrătoare de la semnare.(6) Monitorizarea procesului de implementare a acordurilor-cadru încheiate pentru achizițiile centralizate ale autoturismelor prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la alin. (1), precum și ale bunurilor prevăzute la art. XII, încadrate în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale“, se realizează de către ONAC. În acest sens, autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale în numele cărora s-au realizat achizițiile centralizate prevăzute la acest articol au obligația de a pune la dispoziția ONAC contractele subsecvente atribuite, precum și orice alte informații aferente implementării acestora, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la semnare, respectiv de la solicitarea lor de către ONAC.  +  Articolul XIModul de lucru aferent pregătirii, organizării și derulării procedurilor de atribuire pentru achizițiile centralizate de autoturisme prevăzute la art. 5 alin. (9^6) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la art. X alin. (1), precum și ale bunurilor prevăzute la art. XII, încadrate în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale“, alături de termenele aferente activităților asociate și mecanismul decizional care stă la baza aprobării strategiilor de contractare și a documentațiilor de atribuire, se stabilesc prin protocol de colaborare, care se încheie în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul XIIPrin derogare de la prevederile art. III alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2024 autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale pot achiziționa, pentru realizarea activităților operative, autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, precum și mobilier și aparatură birotică, așa cum sunt prevăzute în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale“, subgrupele 3.1 „Mobilier“ și 3.2 „Aparatură birotică“ din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum și obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spațiilor cu destinația de birou necesare pentru consolidarea capacității instituționale.  +  Articolul XIII(1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru personalul care își desfășoară activitatea în cadrul Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor pe funcții contractuale de execuție și de conducere, salariile de bază se stabilesc prin raportare la funcțiile din Agenția Națională de Administrare Fiscală cu același nivel al salariilor de bază prevăzute în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, aplicabile categoriei de personal respective, cu respectarea principiilor și a ierarhizării funcțiilor, astfel încât salariile lunare ale personalului din Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor să fie egale cu salariile lunare ale personalului din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală față de care s-a făcut raportarea.(2) Pentru funcțiile din cadrul Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor pentru care nu se regăsește același nivel al salariului de bază în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, salariul de bază se stabilește prin raportare la nivelul salariului de bază al funcției ierarhic inferioare pentru care există echivalent în Agenția Națională de Administrare Fiscală, calculat potrivit dispozițiilor alin. (1), la care se adaugă diferența procentuală dintre salariile de bază ale acestor funcții existente anterior recalculării.(3) Metodologia de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabilește prin ordin al președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor în termen de maximum 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul XIV(1) Până la operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, Direcția generală antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală va continua să își desfășoare activitatea la nivel regional, în mod similar organizării actuale.(2) Până la operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, Agenția Națională de Administrare Fiscală va desfășura, prin direcțiile de specialitate, următoarele activități specifice:a) reorganizarea direcțiilor regionale antifraudă fiscală pentru a asigura funcționalitatea și operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene, inclusiv prin redistribuirea personalului de specialitate existent pe județe, precum și prin organizarea procedurilor de recrutare prin concurs a personalului necesar;b) organizarea procedurilor legale pentru dotarea cu autoturisme și bunuri, inclusiv achiziționarea acestora, necesare funcționării structurilor antifraudă teritoriale județene.(3) Până la operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, Agenția Națională de Administrare Fiscală va întreprinde și oricare alte măsuri necesare, inclusiv proceduri, pentru a asigura funcționarea structurilor județene.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Adrian-Ioan Veștea
    București, 14 martie 2024.Nr. 23.-----