HOTĂRÂRE nr. 198 din 7 martie 2024pentru punerea în aplicare a măsurilor instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene și prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2023 privind consolidarea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, precum și pentru abrogarea art. IV din Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2023 pentru punerea în aplicare a măsurilor privind consolidarea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2023 privind consolidarea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru modificarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 211 din 13 martie 2024



    Având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2023 privind consolidarea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul IHotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 28 ianuarie 2009, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 alineatul (2), după litera hh) se introduc patru noi litere, lit. ii)-ll), cu următorul cuprins:ii) de coordonare a activității de analiză a cheltuielilor publice;jj) de gestionare și implementare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră la nivel național, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023;kk) de gestionare a pachetului de acte normative prin prisma elementelor de taxare necesar în vederea conformării planului Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 și de a ajunge la neutralitate climatică până în 2050;ll) de coordonare și de gestionare a relației cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică în domeniul infracțiunilor fiscale, denumită în continuare Tax crime.2. La articolul 3 alineatul (1), punctul 79 se modifică și va avea următorul cuprins:79. soluționează plângerile prealabile formulate împotriva dispoziției obligatorii emise de către organul de inspecție economico-financiară, cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare, contestațiile administrative formulate împotriva titlurilor de creanță emise de structura de control din cadrul Ministerului Finanțelor, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, plângerile prealabile formulate împotriva actului administrativ emis de către organul de inspecție economico-financiară, în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare, soluționează contestațiile administrative formulate împotriva titlului de creanță emis de către structura de control din cadrul Ministerului Finanțelor, în condițiile art. 19 și art. 20 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea și constatarea neregulilor/dublei finanțări, a neregulilor grave apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora și recuperarea creanțelor rezultate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2023, precum și contestațiile administrative formulate împotriva titlurilor de creanță emise de către structura de control din cadrul Ministerului Finanțelor, în cazul delegării atribuției de control de către autoritățile de management pentru Programele regionale 2021-2027;3. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 79 se introduce un nou punct, pct. 79^1, cu următorul cuprins: 79^1. soluționează plângerile prealabile formulate împotriva deciziilor emise de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A., în condițiile Ordinului ministrului finanțelor nr. 3.244/2022 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. a procedurilor privind monitorizarea și stoparea/recuperarea ajutorului de stat, cu modificările și completările ulterioare, precum și plângerile prealabile formulate împotriva deciziilor emise de Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii - S.A. - IFN, în condițiile Ordinului ministrului finanțelor nr. 3.904/2022 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii - S.A. - IFN a procedurilor privind monitorizarea și stoparea/recuperarea ajutorului de stat;4. La articolul 3 alineatul (1), punctele 80, 87 și 105 se modifică și vor avea următorul cuprins: 80. reprezintă, prin Direcția generală juridică, statul român sau instituția publică implicată, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții și în fața altor instanțe judiciare și arbitrale internaționale, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completările ulterioare, în litigiile respective;..................................................................................................87. asigură aplicarea legislației în domeniul resurselor umane pentru personalul din autoritatea sa;..................................................................................................105. realizează activități de control privind constatarea neregulilor și stabilirea creanțelor bugetare apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2023, sau în cazul delegării atribuției de control de către autoritățile de management pentru Programele regionale 2021-2027;5. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 105 se introduc două noi puncte, pct. 105^1 și 105^2, cu următorul cuprins:105^1. soluționează contestațiile în situația în care autoritatea cu competențe în gestionarea fondurilor europene identifică cheltuieli care nu îndeplinesc condiții de eligibilitate, în cadrul proiectelor pentru care aceasta sau persoana juridică desemnată ca autoritate cu competențe în gestionarea fondurilor europene are calitatea de beneficiar, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare;105^2. îndeplinește funcția de control conform prevederilor acordurilor de delegare și cu respectarea prevederilor legale privind constatarea neregulilor apărute în utilizarea fondurilor europene și/sau fondurilor publice naționale aferente acestora, în calitate de organism intermediar pentru Programele regionale 2021-2027;6. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 146 se introduc șaptesprezece noi puncte, pct. 147-163, cu următorul cuprins:147. efectuează periodic, împreună cu ordonatorii principali de credite, analize ale cheltuielilor instituțiilor publice finanțate integral sau parțial de la bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-h) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și urmărește stadiul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin rapoartele de analiză a cheltuielilor publice; 148. monitorizează execuția bugetară pe baza datelor și informațiilor gestionate de Ministerul Finanțelor la nivelul ordonatorilor de credite și instituțiilor publice aflate sub autoritatea/coordonarea/subordonarea acestora cu privire la cheltuielile efectuate;149. exercită controlul cheltuielilor curente și de capital, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2023 privind consolidarea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu completările ulterioare, pentru categoriile de cheltuieli care înregistrează o creștere cu mai mult de 20% față de costul mediu al achizițiilor de produse/servicii/echipamente și/sau execuție de lucrări sau costul mediu al cheltuielilor curente și de capital aferente unor instituții publice similare, după caz;150. controlează modul de evidențiere a bunurilor proprietate publică/privată a statului la nivelul autorităților administrației publice locale;151. pune în aplicare prevederile Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră;152. soluționează cererile privind solicitările importatorilor de a obține statutul de declarant autorizat în registrul CBAM;153. solicită constituirea unei garanții pentru a autoriza un declarant, în cazul în care declarantul nu a fost stabilit pe parcursul celor două exerciții financiare anterioare anului în care a fost depusă cererea;154. inițiază/gestionează, după caz, actele normative prin prisma elementelor de taxare în vederea conformării planului UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 și de a ajunge la neutralitate climatică până în 2050;155. face schimb de informații cu autoritățile competente;156. analizează și propune avizarea proiectelor de acte normative, instrucțiuni și norme metodologice care vizează domeniul taxelor verzi, prin prisma elementelor de taxare;157. asigură participarea personalului Ministerului Finanțelor la cursuri, seminare, schimburi de experiență organizate în țară și străinătate care au ca obiect domeniul CBAM și al taxelor verzi;158. participă la reuniunile Comitetului CBAM și la sesiunile de instruire organizate la nivelul Comisiei Europene și asigură pregătirea materialelor necesare participării la aceste reuniuni;159. colaborează la nivel național cu instituțiile și autoritățile cu atribuții în domeniul infracțiunilor fiscale Tax crime în vederea analizării și implementării recomandărilor formulate de OCDE în domeniul Tax crime;160. asigură coordonarea relației cu OCDE în domeniul infracțiunilor fiscale Tax crime, alături de instituțiile și autoritățile cu atribuții specifice în acest domeniu;161. organizează activitatea de control financiar preventiv propriu, îndrumând metodologic entitățile din structurile ministerului;162. organizează, coordonează și ține evidența bunurilor din domeniul public și privat al statului aflate în administrarea Ministerului Finanțelor și instituțiilor subordonate, inițiind și promovând în acest sens proiecte de acte normative;163. efectuează plata despăgubirilor, a taxelor de timbru și a onorariilor de expertiză judiciară, inclusiv a celor provenite din aplicarea legislației privind creanțele fiscale administrate de Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, a altor daune stabilite ca fiind datorate în nume propriu sau în reprezentarea intereselor statului, pe baza hotărârilor executorii ale instanțelor judecătorești sau arbitrale, precum și a obligațiilor bănești ale statului român născute din aplicarea Convenției europene a drepturilor omului și constatate prin acorduri de soluționare amiabilă, prin decizii ale Comitetului Miniștrilor Consiliului Europei și hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului, precum și a sancțiunilor pecuniare aplicate statului român de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene.7. La articolul 7, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Finanțelor este de 2.077, exclusiv demnitarii.8. La articolul 10, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Ministrul finanțelor este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 7 secretari de stat, numiți prin decizie a prim-ministrului.9. La articolul 15, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 15(1) Structurile de specialitate și structurile-suport din cadrul unităților subordonate și al structurilor subordonate acestora, care au corespondent la nivelul ministerului, se află în coordonarea metodologică a structurilor de specialitate și a structurilor-suport din cadrul aparatului propriu al ministerului, pentru îndeplinirea atribuțiilor și responsabilităților ministerului.10. Anexele nr. 1-3 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3 la prezenta hotărâre.  +  Articolul IIArticolul IV din Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2023 pentru punerea în aplicare a măsurilor privind consolidarea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2023 privind consolidarea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor, exercitarea controlului financiar de specialitate al statului, pentru unele reglementări specifice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1111 din 11 decembrie 2023, se abrogă.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Câciu
    București, 7 martie 2024.Nr. 198.  +  Anexa nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 34/2009)
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
    a Ministerului Finanțelor
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 34/2009)
    UNITĂȚILE
    aflate în subordinea, administrarea sau sub autoritatea
    Ministerului Finanțelor și societățile la care Ministerul Finanțelor
    exercită calitatea de reprezentant al statului ca acționar
    Numărul maxim de posturi
    A. Unități care funcționează în subordinea Ministerului Finanțelor
    I. Cu finanțare de la bugetul de stat
    1. Agenția Națională de Administrare Fiscală22.287^1)
    2. Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate52^2)
    3. Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc211^3)
    4. Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor160^4)
    5. Autoritatea Vamală Română3.090^5)
    II. Cu finanțare din venituri proprii și, în completare, subvenții de la bugetul de stat
    1. Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar25^6)
    B. Instituții și activități care funcționează pe lângă Ministerul Finanțelor
    1. Tipărirea și difuzarea publicației „Revista Finanțe Publice și Contabilitate“*)
    C. Companii naționale, societăți naționale și societăți aflate în administrarea sau sub autoritatea Ministerului Finanțelor, la care acesta exercită calitatea de reprezentant al statului ca acționar
    1. Compania Națională „Imprimeria Națională“ - S.A.
    2. CEC BANK - S.A.
    3. Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.
    4. Fondul Român de Contragarantare S.A.**)
    5. Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii - F.N.G.C.I.M.M. - S.A. - IFN și filialele sale***)
    6. Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A.****)
    *) Conform Hotărârii Guvernului nr. 1.515/2002 privind înființarea pe lângă Ministerul Finanțelor Publice a unei activități finanțate integral din venituri proprii, cu modificările și completările ulterioare. **) Conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2009 privind înființarea Fondului Român de Contragarantare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 312/2009, cu modificările ulterioare. ***) Conform Hotărârii Guvernului nr. 1.211/2001 privind înființarea Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii - S.A. - IFN, republicată, cu modificările ulterioare.****) Conform Hotărârii Guvernului nr. 1.204/2022 privind constituirea, organizarea și funcționarea Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A., cu modificările și completările ulterioare.^1) În numărul maxim de posturi sunt incluși președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, vicepreședinții și posturile aferente cabinetelor demnitarilor.^2) În numărul maxim de posturi nu este inclus demnitarul.^3) În numărul maxim de posturi sunt incluși președintele, vicepreședintele, secretarul general și posturile aferente cabinetului președintelui.^4) În numărul maxim de posturi sunt incluși demnitarii și cabinetele acestora.^5) În numărul maxim de posturi sunt incluși președintele, vicepreședintele și posturile aferente cabinetelor demnitarilor.^6) În numărul maxim de posturi este inclus demnitarul.
     +  Anexa nr. 3(Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 34/2009)
    MIJLOACELE DE TRANSPORT
    pentru activități specifice
    Nr. crt.Ministerul Finanțelor - aparat propriuTipul mijlocului de transportNumărul maxim aprobat (bucăți)
    0123
    1.Parc auto demnitari, înalți funcționari publici și asimilați ai acestora*)autoturism11
    2.Parc auto comun*)autoturism4
    3.Parc auto transport marfă, persoane, delegații și activități specifice**)autoturism autoutilitară microbuz11 1 1
    *) Numărul autoturismelor este reglementat de art. 5 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare.**) Numărul autoturismelor este stabilit potrivit prevederilor art. 5 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare.
    NOTĂ:Autoturismele din parcul auto al aparatului propriu al ministerului pot fi conduse și de demnitari sau de alte categorii de salariați, nominalizați prin ordin al ministrului finanțelor.