METODOLOGIE-CADRU din 1 februarie 2024privind organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de master și de doctorat
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 111 din 7 februarie 2024



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.693 din 1 februarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 111 din 7 februarie 2024.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Prezenta metodologie-cadru stabilește cadrul general pentru organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de masterat și de doctorat.  +  Articolul 2Prevederile din prezenta metodologie-cadru referitoare la organizarea admiterii se aplică în mod similar și pentru învățământul superior dual.  +  Articolul 3(1) Instituțiile de învățământ superior elaborează și aplică regulamentul propriu de organizare a admiterii la programele de studii oferite în concordanță cu misiunea proprie, strategia instituțională, precum și cu cerințele pieței forței de muncă.(2) Admiterea românilor de pretutindeni, precum și a cetățenilor din state terțe Uniunii Europene se realizează în baza metodologiilor special elaborate de către Ministerul Educației.(3) În baza autonomiei universitare și cu asumarea răspunderii publice, instituțiile de învățământ superior organizează concurs de admitere pentru fiecare ciclu și program de studii universitare, în vederea evaluării competențelor. (4) Admiterea candidaților proveniți din învățământul în limbile minorităților naționale, cu diplomă de bacalaureat, la solicitarea acestora, se poate susține în limba maternă, la orice instituție de învățământ superior din România, cu excepția instituțiilor de învățământ superior militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională, la care concursul de admitere se susține în limba de predare a programului de studii.(5) Instituțiile de învățământ superior aduc la cunoștința candidaților, cu cel puțin 6 luni înainte de susținerea concursului de admitere, prin afișare la sediul instituțiilor și pe pagina web proprie, informații privind: a) regulamentul propriu de admitere;b) oferta anuală de școlarizare;c) condițiile și documentele necesare pentru înscriere, inclusiv condițiile și procedura de recunoaștere a diplomelor obținute în străinătate;d) perioadele sesiunilor de admitere;e) modalitatea de desfășurare a concursului, probele de concurs, tematica și bibliografia aferentă probelor de concurs;f) facilitățile sau condițiile speciale (inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, cu tulburări specifice de învățare sau cu cerințe educative speciale;g) taxele de înscriere pentru organizarea și desfășurarea admiterii;h) alte informații utile candidaților.(6) Conducerile instituțiilor de învățământ superior au întreaga responsabilitate pentru organizarea și desfășurarea concursului de admitere.  +  Capitolul II Organizarea admiterii  +  Articolul 4(1) Potrivit legii, studiile universitare sunt organizate pe cicluri.(2) Instituțiile de învățământ superior organizează concurs de admitere pentru fiecare ciclu de studii universitare.(3) Organizarea concursului de admitere pentru fiecare ciclu de studii universitare se poate desfășura și online, instituțiile de învățământ superior având obligația să își prevadă în regulamentul propriu și această modalitate de admitere.(4) Organizarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare integrate se realizează cu respectarea prevederilor stipulate prin acordul interinstituțional încheiat între instituțiile organizatoare și a legislației naționale în vigoare.  +  Articolul 5(1) Pentru ciclul de studii universitare de scurtă durată, licență și de masterat, admiterea se organizează pe domenii, la specializările/programele de studii acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2) Pentru ciclul de studii universitare de doctorat, admiterea se realizează în domeniile de studii universitare de doctorat aprobate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.  +  Articolul 6(1) Admiterea la studii universitare se susține în limba română.(2) Pentru programele universitare școlarizate în limba română, la solicitarea scrisă a candidatului, concursul de admitere se poate susține și în limba maternă a acestuia, cu respectarea autonomiei universitare.(3) Pentru studiile universitare organizate în limba maternă/într-o limbă străină, admiterea se susține în limba de predare a programului de studii universitare.(4) Instituțiile de învățământ superior prevăd în regulamentul propriu de admitere modalitatea de certificare a competențelor lingvistice, în cazul candidaților la programele de studii școlarizate în limba română și care nu prezintă acte de studii, necesare la înscriere, eliberate de instituții de învățământ din România sau din străinătate, cu predare în limba română. Prin excepție, pentru elevii care au urmat studiile într-o limbă de circulație internațională sau într-o limbă a minorităților naționale, certificarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română se face cu diploma de bacalaureat, emisă de unitățile de învățământ autorizate/acreditate din România.(5) Instituțiile de învățământ superior prevăd în regulamentul propriu de admitere modalitatea de certificare a competențelor lingvistice, în cazul candidaților la programele de studii școlarizate în limbi de circulație internațională și care nu prezintă acte de studii, necesare la înscriere, eliberate de instituții de învățământ din România sau din străinătate, cu predare în limba respectivă.(6) Absolvenții învățământului liceal din sisteme internaționale acreditate și recunoscute de Ministerul Educației au dreptul de a participa la procesul de admitere în învățământul superior românesc, inclusiv din anul absolvirii studiilor liceale, prin procedură de acceptare condiționată, candidatul admis urmând a aduce în maximum 6 luni de la admitere diploma echivalentă de bacalaureat internațional. (7) În situația în care candidatul admis nu depune diploma echivalentă de bacalaureat internațional în termenul prevăzut la alin. (6), acesta este exmatriculat. (8) Mecanismul privind admiterea în învățământul superior românesc a absolvenților învățământului liceal din sisteme internaționale acreditate și recunoscute de Ministerul Educației constă în elaborarea unei proceduri la nivelul fiecărei instituții de învățământ superior, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.  +  Articolul 7Potrivit legii, studiile universitare se pot organiza la următoarele forme de învățământ:a) ciclul scurt - studii de scurtă durată se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF), învățământ cu frecvență redusă (IFR) sau învățământ la distanță (ID);b) ciclul I - studii universitare de licență se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF), învățământ cu frecvență redusă (IFR) sau învățământ la distanță (ID);c) ciclul II - studii universitare de masterat se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF) sau învățământ cu frecvență redusă (IFR);d) ciclul I și ciclul II, oferite comasat într-un program de studii universitare din domeniile reglementate la nivelul Uniunii Europene, se pot organiza doar la forma de învățământ cu frecvență (IF);e) ciclul III - studiile universitare de doctorat se pot organiza la forma de învățământ cu frecvență (IF) sau învățământ cu frecvență redusă (IFR).  +  Articolul 8(1) La forma de învățământ cu frecvență sunt alocate locuri finanțate de la buget (fără taxă) și locuri în regim cu taxă.(2) Pentru programele de studii universitare de scurtă durată, licență și masterat, formele de învățământ la distanță și cu frecvență redusă sunt alocate doar locuri în regim cu taxă.(3) În învățământul superior din sistemul militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională, la forma de învățământ cu frecvență redusă se pot aloca și locuri fără taxă, finanțate de la bugetele proprii ale ministerelor de resort, în condițiile legii.  +  Articolul 9(1) Concursul pentru admiterea la toate ciclurile de studii universitare și toate formele de învățământ se poate organiza, de regulă, în două sesiuni, în condiții identice, înainte de începerea anului universitar, dar nu mai târziu de 30 septembrie.(2) Perioadele sesiunilor de admitere, formele și probele de concurs se fac publice cu cel puțin 6 luni înainte de susținerea concursului de admitere, prin afișare la sediul instituțiilor de învățământ superior și prin publicare pe pagina web proprie.  +  Capitolul III Candidații la admitere  +  Articolul 10(1) Au dreptul să participe la concursul de admitere pentru studiile universitare de scurtă durată numai absolvenții cu diplomă de bacalaureat obținută în România sau echivalentă, indiferent de anul absolvirii liceului.(2) Au dreptul să participe la concursul de admitere pentru studiile universitare de licență numai absolvenții cu diplomă de bacalaureat obținută în România sau echivalentă, indiferent de anul absolvirii liceului.(3) Au dreptul să participe la concursul de admitere pentru studiile universitare de masterat numai absolvenții cu diplomă de licență obținută în România sau echivalentă, indiferent de anul absolvirii programului de licență.(4) Au dreptul să participe la concursul de admitere la studii universitare de doctorat numai absolvenții cu diplomă de masterat sau echivalentă acesteia, iar numărul cumulat de credite de studii transferabile dobândite, pentru ciclul de studii universitare de licență și de masterat, să fie de cel puțin 300.(5) Potrivit prevederilor Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, diploma de licență a absolvenților învățământului superior de lungă durată din perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna este echivalentă cu diploma de studii universitare de masterat în specialitate. În consecință, titularii diplomelor de studii superioare de lungă durată au dreptul să se înscrie la studii universitare de doctorat fără obligativitatea de a mai parcurge ciclul II de studii universitare de masterat.  +  Articolul 11(1) Cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparținând Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene, precum și cetățenii britanici și membrii familiilor acestora, ca beneficiari ai Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice 2019/C 384 I/01, pot participa la admiterea în toate ciclurile de studii universitare, în aceleași condiții prevăzute de lege pentru cetățenii români, inclusiv în ceea ce privește taxele de școlarizare.(2) Cetățenii români și cetățenii menționați la alin. (1), declarați admiși în ciclul de studii universitare de scurtă durată, de licență, masterat și doctorat la instituții de învățământ superior de stat, particular sau confesional, se pot înmatricula numai în baza diplomei de bacalaureat, de licență, respectiv de masterat, recunoscute în conformitate cu metodologiile elaborate de către direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Educației. (3) Cetățenii menționați la art. 3 alin. (2), declarați admiși în ciclul de studii universitare de scurtă durată, de licență, masterat și doctorat, se pot înmatricula numai în baza diplomei de bacalaureat, de licență, respectiv de masterat, recunoscute în conformitate cu metodologiile elaborate de către direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Educației. Condițiile de școlarizare a românilor de pretutindeni și a cetățenilor străini se stabilesc prin ordin al ministrului educației.  +  Articolul 12În învățământul superior militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională admiterea în toate ciclurile de studii universitare se desfășoară și cu respectarea reglementărilor specifice elaborate de ministerele de resort.  +  Articolul 13La admiterea în toate ciclurile de studii universitare cu predare în limba română, cetățenii Uniunii Europene și din state terțe au obligația să facă dovada cunoașterii limbii române, conform metodologiilor de școlarizare în România a acestora, după caz.  +  Articolul 14(1) Un candidat poate fi admis și înmatriculat ca student la cel mult două programe de studii concomitent, indiferent de ciclul de studii și de instituțiile de învățământ care le oferă.(2) Un candidat declarat admis poate beneficia de finanțare de la bugetul de stat pentru un singur program de studii universitare de scurtă durată, pentru un singur program de studii universitare de licență, pentru un singur program de studii universitare de master și pentru un singur program de studii doctorale. Prin excepție, absolvenții unui program de studii universitare de masterat care au beneficiat de finanțare de la bugetul de stat pot urma un program de studii universitare de masterat didactic cu finanțare de la bugetul de stat.(3) Candidatul declarat admis la mai multe programe de studii universitare optează pentru programul de studii care va fi finanțat de la bugetul de stat, prin depunerea în original a diplomei/documentului de recunoaștere a diplomei/adeverinței de bacalaureat sau a diplomei/documentului de recunoaștere a diplomei/adeverinței ciclului de studii universitare anterior absolvit. Actul de studii anterior menționat poate fi restituit titularului începând cu al doilea semestru, caz în care la dosar rămâne copia acestuia certificată „conform cu originalul“ de către secretariatul facultății/departamentului. (4) În cazul documentelor de recunoaștere emise online de către direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Educației, acestea se transmit electronic, către secretariatul facultății/ departamentului, de către candidat, în termenul stabilit prin regulamentul propriu de admitere al instituției de învățământ superior. Pentru înmatriculare, candidații care transmit electronic documentul de recunoaștere au obligația de a depune declarația pe propria răspundere pentru confirmarea locului bugetat.(5) Costurile aferente depășirii duratei învățământului gratuit, prevăzute de lege, se suportă de către studenți.(6) În cadrul regulamentului propriu, instituțiile de învățământ superior stabilesc, potrivit legii, măsuri privind egalitatea de șanse pentru persoanele cu dizabilități, asigurând, acolo unde este necesar, sprijin suplimentar adaptat nevoilor specifice, susținând accesul acestora în instituțiile de învățământ superior.(7) În cadrul regulamentului propriu privind organizarea și desfășurarea procesului de admitere, instituțiile de învățământ superior pot stabili facilități sau condiții speciale referitoare la admiterea candidaților la programe de studii universitare de scurtă durată, care au obținut în perioada studiilor liceale distincții la olimpiadele școlare și/sau la alte concursuri naționale sau internaționale.(8) În cadrul regulamentului propriu, instituțiile de învățământ superior stabilesc facilități sau condiții speciale referitoare la admiterea candidaților la programe de studii universitare de licență, care au obținut în perioada studiilor liceale distincții la olimpiadele școlare și/sau la alte concursuri naționale și/sau internaționale.(9) Candidații la studiile universitare de licență care au obținut, în perioada studiilor liceale, distincții (premiile I, II, III, la olimpiade școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și/sau premiul I la olimpiade naționale, finanțate de Ministerul Educației) beneficiază de dreptul de a se înscrie, fără susținerea concursului de admitere, pe locuri finanțate de la buget, în instituțiile de învățământ superior de stat și, respectiv, cu taxă, în instituțiile de învățământ superior particulare sau confesionale. Instituțiile de învățământ superior pot corela prin regulamentul propriu disciplinele școlare la care au fost obținute premiile cu domeniile de studii pentru care se organizează admiterea la studii.(10) Instituțiile de învățământ superior de stat acordă cel puțin 25 de locuri bugetate, în cadrul cifrei de școlarizare aprobate, atât la programele de studii universitare de licență, cât și la programele de studii universitare de masterat absolvenților cu diplomă de bacalaureat proveniți din rândul:a) minorităților naționale, pentru programele de studii care nu există în învățământul superior de stat în limba minorității respective;b) sistemului de protecție socială;c) persoanelor cu dizabilități.(11) Instituțiile de învățământ superior stabilesc în cadrul regulamentului propriu condițiile privind admiterea pe locurile bugetate, alocate în condițiile legii, pentru candidații aflați în situații de risc, inclusiv absolvenții de licee situate în mediul rural.  +  Articolul 15(1) Candidații care au promovat în România examenul de bacalaureat/absolvire/licență/diplomă/disertație în sesiunile corespunzătoare anului școlar/universitar curent prezintă la înscriere diploma de bacalaureat/licență/masterat sau adeverința eliberată de către instituția de învățământ.(2) Prin excepție de la alin. (1), pentru candidații care au promovat examenele de bacalaureat în sesiunile corespunzătoare anului școlar curent, în baza acordului scris al acestora, instituțiile de învățământ superior se pot interconecta cu Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR) în vederea preluării datelor personale și a rezultatelor obținute la bacalaureat ale acestor candidați, caz în care nu este necesară adeverința eliberată de către instituția de învățământ.(3) În vederea înmatriculării, candidații admiși pe locurile finanțate de la bugetul de stat au obligația să depună la secretariatul facultății/departamentului originalul diplomei/ documentului de recunoaștere a diplomei/adeverinței de bacalaureat/licență/disertație, până la data stabilită prin regulamentul propriu de admitere. Adeverința este valabilă doar pentru candidații care au promovat examenul de bacalaureat/ licență/masterat în sesiunile anului școlar/universitar curent. Actul de studii anterior menționat poate fi restituit titularului începând cu al doilea semestru, caz în care la dosar rămâne copia acestuia certificată „conform cu originalul“ de către secretariatul facultății/departamentului.(4) În cazul documentelor de recunoaștere emise online de către direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Educației, acestea se transmit electronic către secretariatul facultății/ departamentului, de către candidat, în termenul stabilit prin regulamentul propriu de admitere al instituției de învățământ superior. Pentru înmatriculare, candidații care transmit electronic documentul de recunoaștere au obligația de a depune declarația pe propria răspundere pentru confirmarea locului bugetat.(5) Neprezentarea diplomei de bacalaureat/absolvire/ licență/disertație/documentului de recunoaștere a diplomei sau a adeverinței, în original, din vina exclusivă a candidatului declarat admis, în termenul stabilit prin regulamentul propriu de admitere, duce la pierderea locului finanțat de la bugetul de stat.  +  Capitolul IV Desfășurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de scurtă durată  +  Secţiunea 1 Înscrierea candidaților  +  Articolul 16(1) Înscrierea candidaților se desfășoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituție de învățământ superior.(2) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea și facilități online pentru înscriere/preînscriere.(3) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea posibilitatea susținerii online a concursului de admitere.  +  Articolul 17(1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărții de identitate/pașaportului și a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.(2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, și de către o altă persoană pe bază de procură.(3) În cazul candidaților la instituțiile de învățământ superior care optează pentru asigurarea facilităților online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărții de identitate/pașaportului.  +  Articolul 18Din componența dosarului de concurs, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare, se elimină cerința de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuții desemnate în acest sens. Prin excepție, pe perioada instituirii stării de alertă, necesitate sau de urgență, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidați cu asumarea responsabilității de către aceștia cu privire la autenticitatea și corespondența dintre documentele digitale/scanate și cele originale.  +  Articolul 19Dosarul cu actele depuse rămâne pe toată perioada concursului de admitere la comisia tehnică unde s-a făcut înscrierea.  +  Articolul 20După încheierea perioadei de înscriere, opțiunile, ordinea acestora, precum și alte informații din fișa de înscriere nu pot fi modificate.  +  Articolul 21(1) Instituțiile de învățământ superior pot percepe de la candidați, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea și desfășurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare și prevăzute în regulamentele proprii de admitere.(2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentele proprii de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.(3) Potrivit legii, copiii personalului didactic și didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învățământul superior.(4) Sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învățământul superior și copiii cu unul sau ambii părinți decedați, precum și copiii din familii monoparentale.(5) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidați și prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe facultăți/departamente.(6) Potrivit legii, beneficiază de aceleași drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situații de boală, dizabilitate, sărăcie.  +  Secţiunea a 2-a Verificarea și notarea probelor de concurs  +  Articolul 22Media generală minimă de admitere pentru studii universitare de scurtă durată nu poate fi mai mică de 5,00 (cinci) sau decât un număr minim de puncte echivalent.  +  Articolul 23Ierarhizarea candidaților se face în ordinea descrescătoare a mediilor obținute la concursul de admitere și în limita locurilor aprobate pentru fiecare program de studii.  +  Articolul 24(1) Media generală de admitere se calculează ca medie aritmetică sau medie ponderată a notelor obținute la probele concursului de admitere. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.(2) La calculul mediei generale de admitere la studii universitare de scurtă durată, în baza autonomiei universitare, pot fi luate în considerare medii de la discipline din anii de studii liceale, notele de la probele de bacalaureat, media de la bacalaureat sau alte criterii specifice, conform regulamentului propriu al instituției de învățământ superior.(3) Mediile generale/Punctajele generale obținute de candidați la admitere sunt valabile pentru stabilirea ierarhizării pentru fiecare sesiune, numai la instituția de învățământ superior la care aceștia au candidat, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.(4) Ierarhizarea rezultată în urma admiterii va fi utilizată și pentru repartizarea locurilor finanțate de la bugetul de stat, acestea revenind celor mai bine clasați candidați din fiecare program de studii, conform regulamentului propriu.(5) Regulamentele proprii de admitere ale instituțiilor de învățământ superior trebuie să prevadă criterii de departajare a candidaților, inclusiv în cazul mediilor egale obținute la concursul de admitere, astfel încât să nu se depășească capacitatea de școlarizare stabilită și nici numărul de locuri bugetate alocate, conform prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 25Subiectele probelor de concurs se stabilesc pe baza tematicilor afișate la avizierul/avizierele și pe pagina web a fiecărei instituții de învățământ superior/facultăților din structura acesteia.  +  Articolul 26Criteriile de verificare și notare se stabilesc prin regulamentul propriu, ținându-se seama de specificul domeniului. Baremele de notare se afișează în timpul desfășurării concursului de admitere.  +  Secţiunea a 3-a Rezultatele concursului  +  Articolul 27Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afișare la sediul instituțiilor de învățământ superior și/sau pe pagina web proprie.  +  Articolul 28(1) Eventualele contestații cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituția de învățământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentele proprii de admitere.(2) Nu se admit contestații pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.(3) Nu se admit contestații care au la bază necunoașterea regulamentului de admitere.(4) După expirarea termenului de rezolvare și de răspuns (prin afișare) la contestații, rezultatul concursului de admitere este definitiv și nu mai poate fi modificat.(5) Rezolvarea contestațiilor este în exclusivitate de competența comisiei de contestații din cadrul instituției de învățământ superior. Decizia comisiei de contestații este definitivă.  +  Articolul 29(1) Afișarea rezultatelor obținute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puțin două tipuri de liste:a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaților, generate după admitere;b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaților, generate după soluționarea contestațiilor care cuprind rezultatele definitive și incontestabile.(2) Listele conțin următoarele categorii de informații:a) lista candidaților admiși pentru locurile cu finanțare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;b) lista candidaților admiși pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;c) lista candidaților respinși, dacă este cazul.  +  Secţiunea a 4-a Înmatriculare  +  Articolul 30(1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluționarea contestațiilor, se face înmatricularea candidaților declarați admiși.(2) Candidații declarați admiși pe locurile cu finanțare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.(3) Candidații declarați admiși pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare și al taxei de studii (integral sau parțial, conform regulamentului propriu).(4) Instituția de învățământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.(5) Contractul de studii universitare, completat și semnat de candidații declarați admiși, se poate transmite și online, cu obligația depunerii originalului până la începutul anului universitar.(6) După înmatriculare se generează și se afișează listele finale cu candidații declarați admiși și înmatriculați.  +  Articolul 31Înmatricularea candidaților declarați admiși în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituției de învățământ superior. După aprobarea înmatriculării, studenții sunt înscriși în Registrul matricol unic al instituțiilor de învățământ superior din România - RMUR (până la operaționalizarea Registrului unic național integrat al diplomelor și actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de școlarizare la specializarea/ specializările/programul/programele de studii la care au fost admiși, cu excepțiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul V Desfășurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de licență  +  Secţiunea 1 Înscrierea candidaților  +  Articolul 32(1) Înscrierea candidaților se desfășoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituție de învățământ superior.(2) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea și facilități online pentru înscriere/preînscriere.(3) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea posibilitatea susținerii online a concursului de admitere.  +  Articolul 33(1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărții de identitate/pașaportului și a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.(2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, și de către o altă persoană pe bază de procură.(3) În cazul candidaților la instituțiile de învățământ superior care optează pentru asigurarea facilităților online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărții de identitate/pașaportului.  +  Articolul 34Din componența dosarului de concurs, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare, se elimină cerința de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuții desemnate în acest sens. Prin excepție, pe perioada instituirii stării de alertă, necesitate sau de urgență, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidați cu asumarea responsabilității de către aceștia cu privire la autenticitatea și corespondența dintre documentele digitale/scanate și cele originale.  +  Articolul 35Dosarul cu actele depuse rămâne pe toată perioada concursului de admitere la comisia tehnică unde s-a făcut înscrierea.  +  Articolul 36După încheierea perioadei de înscriere, opțiunile, ordinea acestora, precum și alte informații din fișa de înscriere nu pot fi modificate.  +  Articolul 37(1) Instituțiile de învățământ superior pot percepe de la candidați, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea și desfășurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare și prevăzute în regulamentele proprii de admitere.(2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentele proprii de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.(3) Potrivit legii, copiii personalului didactic și didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învățământul superior. (4) Sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învățământul superior și copiii cu unul sau ambii părinți decedați, precum și copiii din familii monoparentale.(5) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidați și prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe facultăți/departamente.(6) Potrivit legii, beneficiază de aceleași drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situații de boală, dizabilitate, sărăcie.  +  Secţiunea a 2-a Verificarea și notarea probelor de concurs  +  Articolul 38Media generală minimă de admitere pentru studii universitare de licență nu poate fi mai mică de 5,00 (cinci) sau decât un număr minim de puncte echivalent.  +  Articolul 39Ierarhizarea candidaților se face în ordinea descrescătoare a mediilor obținute la concursul de admitere și în limita locurilor aprobate pentru fiecare program de studii.  +  Articolul 40(1) Media generală de admitere se calculează ca medie aritmetică sau medie ponderată a notelor obținute la probele concursului de admitere. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.(2) La calculul mediei generale de admitere la studii universitare de licență, în baza autonomiei universitare, pot fi luate în considerare medii de la discipline din anii de studii liceale, notele de la probele de bacalaureat, media de la bacalaureat sau alte criterii specifice, conform regulamentului propriu al instituției de învățământ superior.(3) Mediile generale/Punctajele generale obținute de candidați la admitere sunt valabile pentru stabilirea ierarhizării pentru fiecare sesiune, numai la instituția de învățământ superior la care aceștia au candidat, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.(4) Ierarhizarea rezultată în urma admiterii va fi utilizată și pentru repartizarea locurilor finanțate de la bugetul de stat, acestea revenind celor mai bine clasați candidați din fiecare program de studii, conform regulamentului propriu.(5) Regulamentele proprii de admitere ale instituțiilor de învățământ superior trebuie să prevadă criterii de departajare a candidaților, inclusiv în cazul mediilor egale obținute la concursul de admitere, astfel încât să nu se depășească capacitatea de școlarizare stabilită și nici numărul de locuri bugetate alocate, conform prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 41Subiectele probelor de concurs se stabilesc pe baza tematicilor afișate la avizierul/avizierele și pe pagina web a fiecărei instituții de învățământ superior/facultăților din structura acesteia.  +  Articolul 42Criteriile de verificare și notare se stabilesc prin regulamentul propriu, ținându-se seama de specificul domeniului. Baremele de notare se afișează în timpul desfășurării concursului de admitere.  +  Secţiunea a 3-a Rezultatele concursului  +  Articolul 43Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afișare la sediul instituțiilor de învățământ superior și/sau pe pagina web proprie.  +  Articolul 44(1) Eventualele contestații cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituția de învățământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentele proprii de admitere.(2) Nu se admit contestații pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.(3) Nu se admit contestații care au la bază necunoașterea regulamentului de admitere.(4) După expirarea termenului de rezolvare și de răspuns (prin afișare) la contestații, rezultatul concursului de admitere este definitiv și nu mai poate fi modificat.(5) Rezolvarea contestațiilor este în exclusivitate de competența comisiei de contestații din cadrul instituției de învățământ superior. Decizia comisiei de contestații este definitivă.  +  Articolul 45(1) Afișarea rezultatelor obținute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puțin două tipuri de liste:a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaților, generate după admitere;b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaților, generate după soluționarea contestațiilor, care cuprind rezultatele definitive și incontestabile.(2) Listele conțin următoarele categorii de informații:a) lista candidaților admiși pentru locurile cu finanțare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;b) lista candidaților admiși pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;c) lista candidaților respinși, dacă este cazul.  +  Secţiunea a 4-a Înmatriculare  +  Articolul 46(1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluționarea contestațiilor, se face înmatricularea candidaților declarați admiși.(2) Candidații declarați admiși pe locurile cu finanțare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.(3) Candidații declarați admiși pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare și al taxei de studii (integral sau parțial, conform regulamentului propriu).(4) Instituția de învățământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.(5) Contractul de studii universitare, completat și semnat de candidații declarați admiși, se poate transmite și online, cu obligația depunerii originalului până la începutul anului universitar.(6) După înmatriculare se generează și se afișează listele finale cu candidații declarați admiși și înmatriculați.  +  Articolul 47Înmatricularea candidaților declarați admiși în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituției de învățământ superior. După aprobarea înmatriculării, studenții sunt înscriși în Registrul matricol unic al universităților din România - RMUR (până la operaționalizarea Registrului unic național integrat al diplomelor și actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de școlarizare la specializarea/specializările/programul/ programele de studii la care au fost admiși, cu excepțiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul VI Desfășurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de masterat  +  Secţiunea 1 Înscrierea candidaților  +  Articolul 48Studiile universitare de masterat asigură aprofundarea în domeniul studiilor de licență sau într-un domeniu apropiat, obținerea de competențe complementare în alte domenii, precum și dezvoltarea capacităților de cercetare științifică.  +  Articolul 49Pot candida la programe de studii universitare de masterat absolvenții cu diplomă de licență sau echivalentă.  +  Articolul 50(1) Înscrierea candidaților se desfășoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituție de învățământ superior.(2) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea și facilități online pentru înscriere/preînscriere.(3) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea posibilitatea susținerii online a concursului de admitere.  +  Articolul 51(1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărții de identitate/pașaportului și a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.(2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, și de către o altă persoană, pe bază de procură.(3) În cazul candidaților la instituțiile de învățământ superior care optează pentru asigurarea facilităților online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărții de identitate/pașaportului.  +  Articolul 52Din componența dosarului de concurs, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare, se elimină cerința de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-se cu certificarea conformității cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuții desemnate în acest sens. Prin excepție, pe perioada instituirii stării de alertă, de necesitate sau de urgență, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidați, cu asumarea responsabilității de către aceștia cu privire la autenticitatea și corespondența dintre documentele digitale/scanate și cele originale.  +  Articolul 53(1) Instituțiile de învățământ superior pot percepe de la candidați, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea și desfășurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare și prevăzute în regulamentele proprii de admitere.(2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentele proprii de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.(3) Potrivit legii, copiii personalului didactic și didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învățământul superior.(4) Sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învățământul superior și copiii cu unul sau ambii părinți decedați, precum și copiii din familii monoparentale.(5) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidați și prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe facultăți/departamente.(6) Potrivit legii, beneficiază de aceleași drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situații de boală, dizabilitate, sărăcie.  +  Secţiunea a 2-a Verificarea și notarea probelor de concurs  +  Articolul 54Probele și modalitatea de admitere la programele de studii universitare de masterat se stabilesc de senatul universitar în conformitate cu legislația în vigoare.  +  Articolul 55Ierarhizarea candidaților se face în ordinea descrescătoare a mediilor obținute la concursul de admitere și în limita locurilor aprobate pentru fiecare program de studii. Media generală minimă de admitere pentru studii universitare de masterat nu poate fi mai mică de 6,00 (șase).  +  Articolul 56(1) Media generală de admitere se calculează ca medie aritmetică sau medie ponderată a notelor obținute la probele concursului de admitere. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.(2) La calculul mediei generale de admitere la studii universitare de masterat pot fi luate în considerare și mediile obținute la examenul de licență/diplomă, conform regulamentului propriu.(3) Mediile generale/Punctajele generale obținute de candidați la admitere sunt valabile pentru stabilirea ierarhizării pentru fiecare sesiune, numai la instituția de învățământ superior la care aceștia au candidat, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.(4) Ierarhizarea rezultată în urma admiterii va fi utilizată și pentru repartizarea locurilor finanțate de la bugetul de stat, acestea revenind celor mai bine clasați candidați din fiecare domeniu/program de studii, conform regulamentului propriu.(5) Regulamentele proprii de admitere ale instituțiilor de învățământ superior trebuie să prevadă criterii de departajare a candidaților, inclusiv în cazul mediilor egale obținute la concursul de admitere, astfel încât să nu se depășească capacitatea de școlarizare stabilită, conform prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 57Subiectele probelor de concurs se stabilesc pe baza tematicilor afișate la avizierul/avizierele și pe pagina web a fiecărei instituții de învățământ superior/facultăților din structura acesteia.  +  Articolul 58Criteriile de verificare și notare sunt stabilite prin regulamentul propriu de admitere, ținându-se seama de specificul domeniului. Baremele de notare se afișează în timpul desfășurării concursului de admitere.  +  Secţiunea a 3-a Rezultatele concursului  +  Articolul 59Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afișare la sediul instituțiilor de învățământ superior și/sau pe pagina web proprie.  +  Articolul 60(1) Eventualele contestații cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituția de învățământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.(2) Nu se admit contestații pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.(3) Nu se admit contestații care au la bază necunoașterea regulamentului propriu de admitere.(4) După expirarea termenului de rezolvare și de răspuns (prin afișare) la contestații, rezultatul concursului de admitere este definitiv și nu mai poate fi modificat.(5) Rezolvarea contestațiilor este în exclusivitate de competența comisiei de contestații din cadrul instituției de învățământ superior. Decizia comisiei de contestații este definitivă.  +  Articolul 61(1) Afișarea rezultatelor obținute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puțin două tipuri de liste:a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaților, generate după admitere;b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaților, generate după soluționarea contestațiilor, care cuprind rezultatele definitive și incontestabile.(2) Listele conțin următoarele categorii de informații:a) lista candidaților admiși pentru locurile cu finanțare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;b) lista candidaților admiși pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;c) lista candidaților respinși, dacă este cazul.  +  Secţiunea a 4-a Înmatriculare  +  Articolul 62(1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluționarea contestațiilor, se face înmatricularea candidaților declarați admiși.(2) Candidații declarați admiși pe locurile cu finanțare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.(3) Candidații declarați admiși pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare și al taxei de studii (integral sau parțial, conform regulamentelor proprii de admitere).(4) Instituția de învățământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.(5) Contractul de studii universitare, completat și semnat de studentul înmatriculat, se poate transmite și online, cu obligația depunerii originalului până la începutul anului universitar.(6) După înmatriculare se generează și se afișează listele finale cu candidații declarați admiși și înmatriculați.  +  Articolul 63Înmatricularea candidaților declarați admiși în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituției de învățământ superior. După aprobarea înmatriculării, studenții sunt înscriși în Registrul matricol unic al universităților din România - RMUR (până la operaționalizarea Registrului unic național integrat al diplomelor și actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de școlarizare la specializarea/specializările/programul/ programele de studii la care au fost admiși, cu excepțiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul VII Desfășurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de doctorat  +  Secţiunea 1 Dispoziții generale  +  Articolul 64Admiterea în ciclul de studii universitare de doctorat se organizează pe domenii de doctorat în cadrul școlilor doctorale autorizate provizoriu sau acreditate.  +  Articolul 65Admiterea la studii universitare de doctorat este procesul de selecție a candidaților pentru fiecare poziție vacantă de student-doctorand pe care conducătorii de doctorat din cadrul școlii doctorale decid să o propună spre ocupare în cadrul sesiunilor de admitere organizate de instituția organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), prin intermediul școlilor doctorale.  +  Articolul 66(1) Studiile universitare de doctorat se organizează la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă atât pe locuri în regim de finanțare de la bugetul de stat sub formă de granturi doctorale, cât și pe locuri în regim cu taxă sau alte surse legal constituite.(2) Pentru învățământul superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională se pot aloca și locuri fără taxă, finanțate de la bugetele proprii ale ministerelor de resort, în condițiile legii.(3) Doctoratul se poate desfășura în limba română, într-o limbă a minorităților naționale sau într-o limbă de circulație internațională, conform contractului de studii doctorale încheiat între IOSUD, conducătorul de doctorat și studentul-doctorand.(4) Studiile universitare de doctorat au o durată, de regulă, de 4 ani.  +  Articolul 67Numărul de locuri în regim de finanțare de la bugetul de stat pe fiecare instituție organizatoare de studii universitare de doctorat este stabilit prin ordin al ministrului educației, iar numărul de locuri în regim cu taxă este fixat prin hotărâre a Senatului universitar.  +  Secţiunea a 2-a Înscrierea candidaților  +  Articolul 68(1) Înscrierea candidaților se desfășoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituție de învățământ superior.(2) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea și facilități online pentru înscriere/preînscriere.(3) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea posibilitatea susținerii online a concursului de admitere.  +  Articolul 69(1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărții de identitate/pașaportului și a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.(2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, și de către o altă persoană pe bază de procură.(3) În cazul candidaților la instituțiile de învățământ superior care optează pentru asigurarea facilităților online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărții de identitate/pașaportului.  +  Articolul 70La concursul de admitere se pot înscrie la doctorat absolvenți ai studiilor universitare de masterat, dar și absolvenții cu diplomă de licență sau echivalentă (diploma de licență a absolvenților unor programe de studii de 5 sau 6 ani, forma de învățământ „zi“ - învățământ de lungă durată), eliberată, de regulă, până în anul absolvirii primei promoții de licență organizate în conformitate cu prevederile Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 71(1) Înscrierea la concursul de admitere la studii universitare de doctorat în cadrul instituției organizatoare de studii universitare de doctorat, într-un domeniu de doctorat, nu este condiționată de domeniul în care a fost dobândită diploma de licență sau masterat. Durata totală cumulată a ciclului de studii universitare de licență și masterat trebuie să fie de cel puțin 300 de credite transferabile (ECTS).(2) În vederea înscrierii la concursul de admitere la doctorat, instituțiile de învățământ superior realizează recunoașterea creditelor (ECTS) sau a punctelor de credit alocate pentru studiile universitare de licență și masterat obținute în străinătate, cu condiția cumulării celor 300 de credite transferabile (ECTS).  +  Articolul 72Din componența dosarului de concurs, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare, se elimină cerința de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuții desemnate în acest sens. Prin excepție, pe perioada instituirii stării de alertă, necesitate sau de urgență, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidați cu asumarea responsabilității de către aceștia cu privire la autenticitatea și corespondența dintre documentele digitale/scanate și cele originale.  +  Articolul 73La admiterea la studii universitare de doctorat se pot înscrie și cetățeni care nu fac parte din Uniunea Europeană, Spațiul Economic European și Confederația Elvețiană (extracomunitari), absolvenți ai studiilor universitare de masterat sau absolvenți cu diplomă de licență sau echivalentă ai studiilor universitare de lungă durată (5, 6 ani). Recunoașterea studiilor efectuate de către aceștia în afara României se va realiza de către direcția de specialitate din cadrul Ministerului Educației.  +  Articolul 74Admiterea la studii universitare de doctorat este condiționată de promovarea concursului de admitere, conform prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 75(1) Instituțiile de învățământ superior pot percepe de la candidați, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea și desfășurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare și prevăzute în regulamentul propriu.(2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentul propriu de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.(3) Potrivit legii, copiii personalului didactic și didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiți de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învățământul superior și beneficiază de gratuitate la cazare în cămine.(4) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidați și prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe IOSUD/școli doctorale.(5) Potrivit legii, beneficiază de aceleași drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situații de boală, dizabilitate, sărăcie, în baza declarației pe propria răspundere.  +  Secţiunea a 3-a Verificarea și notarea probelor de concurs  +  Articolul 76Concursul de admitere la studiile de doctorat se stabilește conform regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat, aprobat prin ordin al ministrului educației, și regulamentelor proprii.  +  Articolul 77Regulamentul propriu conține în mod obligatoriu prevederi clare privind forma și conținutul concursului de admitere, precum și criteriile de evaluare și selecție a candidaților în funcție de caracteristicile generale ale poziției vacante de student-doctorand scoase la concurs (după forma de organizare a programului de studiu, tipul de finanțare, drepturile și obligațiile care revin studentului-doctorand în urma ocupării prin admitere a respectivei poziții etc.).  +  Articolul 78Școlile doctorale asigură transparența concursurilor de admitere și garantează accesul candidaților la informațiile privind procedurile de selecție și admitere la doctorat.  +  Articolul 79Media minimă pe care trebuie să o obțină un candidat pentru a fi declarat admis este 7,00. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.  +  Secţiunea a 4-a Rezultatele concursului  +  Articolul 80Validarea rezultatelor admiterii la studiile universitare de doctorat se face de către Consiliul școlii doctorale (CSD) și Consiliul pentru studii universitare de doctorat (CSUD).  +  Articolul 81Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afișare la sediul instituțiilor de învățământ superior și/sau pe pagina web proprie.  +  Articolul 82(1) Eventualele contestații cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituția de învățământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentele proprii de admitere.(2) Nu se admit contestații pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.(3) Nu se admit contestații care au la bază necunoașterea regulamentului propriu de admitere.(4) După expirarea termenului de rezolvare și de răspuns (prin afișare) la contestații, rezultatul concursului de admitere este definitiv și nu mai poate fi modificat.(5) Rezolvarea contestațiilor este în exclusivitate de competența comisiei de contestații din cadrul instituției de învățământ superior. Decizia comisiei de contestații este definitivă.  +  Articolul 83(1) După finalizarea procedurii de admitere, școala doctorală afișează ierarhia candidaților admiși/respinși, cu menționarea beneficiarilor de granturi și/sau burse doctorale.(2) Afișarea rezultatelor obținute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puțin două tipuri de liste:a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaților, generate după admitere;b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaților, generate după soluționarea contestațiilor care cuprind rezultatele definitive și incontestabile.(3) Listele conțin următoarele categorii de informații:a) lista candidaților admiși pentru locurile cu finanțare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;b) lista candidaților admiși pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;c) lista candidaților respinși, dacă este cazul.  +  Articolul 84Școala doctorală gestionează eventualele contestații înregistrate, în conformitate cu prevederile regulamentului propriu IOSUD, și afișează rezultatele derulării acestei proceduri.  +  Articolul 85Listele candidaților declarați admiși și listele candidaților respinși se afișează pe domenii de studii și școli doctorale la avizierul școlii doctorale.  +  Secţiunea a 5-a Înmatricularea candidaților declarați admiși  +  Articolul 86(1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluționarea contestațiilor, se face înmatricularea candidaților declarați admiși.(2) Candidații declarați admiși pe locurile cu finanțare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.(3) Candidații declarați admiși pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare și al taxei de studii (integral sau parțial, conform regulamentului propriu de admitere).(4) Instituția de învățământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.(5) Contractul de studii universitare, completat și semnat de studentul înmatriculat, se poate transmite și online, cu obligația depunerii originalului până la începutul anului universitar.(6) După înmatriculare se generează și se afișează listele finale cu candidații declarați admiși și înmatriculați.  +  Articolul 87Înmatricularea candidaților declarați admiși în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituției de învățământ superior/președintelui Academiei Române. După aprobarea înmatriculării, studenții-doctoranzi sunt înscriși în Registrul matricol unic al universităților din România - RMUR (până la operaționalizarea Registrului unic național integrat al diplomelor și actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de școlarizare la specializarea/specializările/programul/programele de studii la care au fost admiși, cu excepțiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.  +  Secţiunea a 6-a Dispoziții finale  +  Articolul 88În cazul Academiei Române, pentru ciclul de studii universitare de doctorat, se aplică în mod similar toate dispozițiile prevăzute în prezentul regulament pentru instituțiile de învățământ superior.  +  Articolul 89Prezenta metodologie-cadru se aplică începând cu concursul de admitere organizat pentru anul universitar 2024-2025. -----