MECANISMUL din 31 ianuarie 2024de implementare a măsurilor de acordare a unui sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, în perioada 2024-2027, regulile de acordare, modalitatea și frecvența măsurilor de sprijin, precum și instituțiile responsabile
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 1 februarie 2024



    Notă
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 70 din 31 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 1 ferbuarie 2024.
     +  Articolul 1(1) Prezentele norme au ca obiect stabilirea mecanismului de implementare a măsurilor de acordare a unui sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, în perioada 2024-2027, regulile de acordare, modalitatea și frecvența măsurilor de sprijin prevăzute la art. XLVIII alin. (1) al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, precum și instituțiile responsabile pentru acordarea:a) tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde;b) pachetelor cu produse alimentare.(2) Sprijinul material prevăzut la alin. (1) lit. a) are drept scop compensarea unei părți din cheltuielile cu hrana pentru asigurarea traiului zilnic și poate fi utilizat în anul 2024 pentru achiziționarea de produse alimentare și/sau mese calde, iar în perioada 2025-2027 poate fi utilizat exclusiv pentru achiziționarea de hrană preparată, respectiv masă caldă. Sumele acordate sub forma tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde pot fi utilizate în termen de 12 luni de la data fiecărei alimentări.(3) În anul 2024, sprijinul material prevăzut la alin. (1) lit. a) are o valoare nominală de 250 lei și se acordă o dată la două luni următoarelor categorii de persoane defavorizate:a) pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;b) persoanele - copii și adulți - încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri lunare proprii realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;c) familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere ale căror venituri lunare realizate pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 675 lei;d) familiile monoparentale ale căror venituri lunare realizate pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 675 lei;e) familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, în condițiile Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;f) persoanele fără adăpost, astfel cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale în vigoare.(4) În anul 2024, sprijinul material prevăzut la alin. (1) lit. b) este în cuantum de maximum 125 lei și se acordă o dată la 6 luni următoarelor categorii de persoane defavorizate:a) familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, în condițiile Legii nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare;b) membrii familiilor beneficiare de ajutor pentru familia cu copii acordat în baza Legii nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare;c) persoanele/familiile aflate temporar în situații critice de viață stabilite în urma anchetelor sociale efectuate la nivelul unităților administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința.(5) În perioada 2025-2027, sprijinul material prevăzut la alin. (1) lit. a) are o valoare nominală de 125 lei și se acordă o dată la 6 luni următoarelor categorii de persoane defavorizate:a) pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, cu vârsta de minimum 65 de ani, împlinită la data prelucrării bazelor de date, care beneficiază de indemnizație socială;b) persoanele - copii și adulți - încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri lunare proprii realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;c) familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, în condițiile Legii nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare.(6) În perioada 2025-2027, sprijinul material prevăzut la alin. (1) lit. b) este în cuantum de maximum 125 lei și se acordă o dată la 6 luni următoarelor categorii de persoane defavorizate:a) pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, cu vârsta de minimum 65 de ani, împlinită la data prelucrării bazelor de date, care beneficiază de indemnizație socială;b) persoanele - copii și adulți - încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri lunare proprii realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;c) familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul de incluziune, în condițiile Legii nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare.(7) Persoanele care se încadrează în mai multe categorii dintre cele prevăzute la alin. (3) beneficiază de sprijinul aferent unei singure categorii din care fac parte la data acordării acestuia.(8) Prin excepție de la prevederile alin. (7), în situația în care familiile din categoriile de beneficiari prevăzute la alin. (3) lit. c)-e) au cel puțin un membru de familie ce face parte din categoriile de beneficiari prevăzute la alin. (3) lit. a) sau b), sprijinul material se cumulează.(9) Sunt exceptate de la acordarea sprijinului material persoanele prevăzute la alin. (3)-(6) care la data acordării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, precum și persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial, publice sau private, cu excepția celor destinate persoanelor fără adăpost și care nu asigură cel puțin o masă pentru acestea.  +  Articolul 2În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) Autoritatea de management pentru Programul incluziune și demnitate socială 2021-2027 - direcția generală din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene cu responsabilități și competențe în domeniul managementului și coordonării fondurilor externe nerambursabile, care are în gestionare PoIDS 2021-2027 și decontează, cu respectarea normelor europene și naționale aplicabile, cheltuielile eligibile efectuate pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, precum și distribuirea de pachete cu produse alimentare;b) beneficiar - structura din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu rol de solicitant al finanțării nerambursabile pentru cheltuielile care urmează a fi decontate din fonduri externe nerambursabile și responsabilă de inițierea și implementarea măsurilor prevăzute la art. 1 alin. (1);c) destinatar final - persoane aparținând categoriilor de persoane defavorizate prevăzute la art. 1 alin. (3)-(6), care beneficiază de sprijin material sub formă de tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, precum și de pachete cu produse alimentare pentru a fi protejate împotriva riscului de deprivare materială severă;d) familie - familia definită conform prevederilor art. 6 alin. (1) lit. b) și c) din Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare;e) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale - autoritate publică centrală, cu responsabilități și competențe în domeniul politicilor și serviciilor publice, care are rolul de a stabili și a furniza lista privind categoriile de destinatari finali prevăzute de prezenta hotărâre, prin grija entităților aflate sub autoritatea, în coordonarea sau în subordinea acesteia;f) măsuri auxiliare - activitățile prevăzute în plus față de oferirea de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, respectiv măsuri de educație sanitară, educație cu privire la asigurarea igienei corporale și a locuinței, facilitarea accesului la servicii medicale, orientarea către servicii sociale, orientarea în vederea inserției profesionale, sprijin în căutarea unui loc de muncă, recomandări culinare și sfaturi privind echilibrul nutrițional, facilitarea accesului la servicii de consiliere juridică;g) pachete cu produse alimentare - formă de acordare a sprijinului material prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. b), care constă în pachete cu produse alimentare de bază distribuite gratuit persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (4) și (6);h) Programul incluziune și demnitate socială 2021-2027 - program de sprijin din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România, aprobat de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2022) 9.635 final din 14.12.2022 de aprobare a programului „Incluziune și Demnitate Socială“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională și Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România CCI 2021RO05FFPR001, denumit în continuare PoIDS 2021-2027;i) sprijin material - sprijin acordat categoriilor de persoane defavorizate, sub formă de tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, precum și pachet cu produse alimentare;j) tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde - formă de acordare a sprijinului material prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a), sub formă de bilet de valoare pe suport electronic care se acordă destinatarilor finali pentru cheltuielile necesare achiziționării de produse alimentare și/sau pentru asigurarea de mese calde, utilizat în limita valorii nominale și a condițiilor de utilizare prevăzute de prezenta hotărâre;k) unități afiliate - unități care comercializează produse alimentare și/sau unități de alimentație publică, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unități care comercializează masa caldă și care se află pe lista unității emitente a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde;l) unități emitente - unități autorizate potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările și completările ulterioare, care emit tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.  +  Articolul 3(1) În sensul prezentei hotărâri, prin venituri se înțelege:a) venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;b) venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;c) venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii, casele de pensii sectoriale, respectiv casele de pensii ale sistemelor neintegrate sistemului public de pensii;d) venituri din indemnizația socială pentru pensionari acordată în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările și completările ulterioare;e) venituri din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;f) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;g) venituri din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;h) venituri din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;i) venituri din investiții, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;j) venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, definite conform art. 103 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;k) venituri din premii și jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;l) venituri din alte surse, definite conform cap. X din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Verificarea încadrării nivelului veniturilor destinatarilor finali în limita de venituri lunare prevăzută de prezenta hotărâre se realizează de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin instituțiile din subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestuia, cu sprijinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, potrivit următoarelor reguli:a) în cazul veniturilor pentru care se datorează impozit pe venit, nivelul venitului luat în calcul în vederea determinării venitului lunar realizat se stabilește prin deducerea din baza impozabilă determinată potrivit regulilor din fiecare categorie de venituri cuprinsă în titlul IV - Impozitul pe venit din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, a impozitului datorat;b) în cazul veniturilor scutite potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, nivelul venitului luat în calcul în vederea stabilirii venitului lunar realizat este egal cu baza de calcul al impozitului pentru care se aplică scutirea de la plata impozitului pe venit;c) la stabilirea venitului lunar realizat pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-l) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile reglementate astfel, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;d) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e), f) și h)-l), în fiecare an în care se acordă sprijinul, la stabilirea venitului lunar realizat se iau în calcul veniturile cumulate la nivelul ultimului an pentru care Agenția Națională de Administrare Fiscală dispune de informațiile necesare calculării acestor venituri; determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărțirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului anterior primirii sprijinului, stabilite potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c);e) pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor prevăzute la alin. (1) lit. g), pentru anul în care se acordă sprijinul, la stabilirea venitului lunar realizat se ia în calcul totalul veniturilor realizate în anul respectiv, aferente perioadei cuprinse între luna ianuarie și ultima lună pentru care s-a depus de către plătitorul de venit declarația prevăzută la art. 147 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, determinat potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c); determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărțirea totalului veniturilor realizate în anul respectiv la numărul de luni cuprinse între luna ianuarie și luna anterioară celei în care se va plăti sprijinul material inclusiv, indiferent dacă în lunile respective au fost sau nu realizate venituri din salarii și asimilate salariilor;f) pentru fiecare an în care se acordă sprijinul, venitul lunar realizat, utilizat la verificarea încadrării în limita de venituri, se determină prin cumularea venitului lunar calculat potrivit lit. d), pentru veniturile realizate în anul anterior, cu venitul lunar determinat potrivit lit. e), pentru veniturile realizate în anul în care se acordă sprijinul.  +  Articolul 4(1) Identificarea categoriilor de destinatari finali se realizează după cum urmează:a) în cazul celor prevăzuți la art. 1 alin. (3) lit. a) și alin. (5) lit. a), de către Casa Națională de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii, respectiv de către casele de pensii sectoriale și casele de pensii ale sistemelor neintegrate sistemului public de pensii, și reprezintă persoanele aflate în plată, în luna de plată anterioară celei pentru care se efectuează plata sprijinului;b) în cazul celor prevăzuți la art. 1 alin. (3) lit. b)-e), alin. (4) și alin. (5) lit. b) și c), de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și reprezintă persoanele beneficiare de prestații sociale, stabilite potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, drepturi de ajutor de incluziune, ajutor pentru familia cu copii acordate potrivit Legii nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare, aflate în evidență în luna anterioară celei pentru care se efectuează plata sprijinului.(2) În elaborarea listelor privind destinatarii finali pentru sprijinul material, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale se asigură, prin instituțiile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestuia, cu privire la eligibilitatea destinatarilor. În cadrul listelor comunicate Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va fi menționat atât domiciliul, cât și unitatea administrației publice în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința destinatarii finali.(3) Casele de pensii sectoriale transmit Casei Naționale de Pensii Publice listele asumate cu destinatarii finali prevăzuți la art. 1 alin. (3) lit. a) și alin. (5) lit. a) aflați în evidența acestora, întocmite potrivit modelului stabilit în condițiile art. 5 alin. (1), în vederea integrării și transmiterii de către Casa Națională de Pensii Publice a listei finale la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, cu cel mult 3 zile lucrătoare înainte de transmiterea situației către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.(4) Familiile cu copii care nu beneficiază de ajutorul pentru familia cu copii pot solicita acordarea sprijinului material prevăzut de prezenta hotărâre, dacă îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 1 alin. (3) lit. c) și d), prin depunerea de către membrul familiei care are capacitate deplină de exercițiu și care solicită, în numele familiei, acordarea măsurii de sprijin a unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere la unitatea administrației publice în a cărei rază teritorială au locuința de domiciliu sau reședință, astfel cum este aceasta definită la art. 6 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare.(5) Pe baza cererilor și a declarațiilor pe propria răspundere depuse în condițiile alin. (4) unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința întocmesc situația centralizatoare a familiilor ce îndeplinesc condițiile de acordare a sprijinului.(6) Modelul cererii, al declarației pe propria răspundere, precum și al situației centralizatoare se stabilesc prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(7) Unitățile administrației publice întocmesc situația centralizatoare a persoanelor care beneficiază de sprijin din categoria persoanelor fără adăpost, care se află în evidența acestora, sau care au depus cererea și declarația pe propria răspundere.(8) Unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința întocmesc anchetă socială pentru familiile aflate temporar în situații critice de viață, care se află în evidența acestora, sau care au depus cererea și declarația pe propria răspundere, iar pe baza rezultatului acesteia întocmesc situația centralizatoare a persoanelor care beneficiază de sprijin.(9) Situația centralizatoare asumată la nivelul unității administrației publice în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința destinatarii finali, prevăzută la alin. (5), (7) și (8), se transmite în format electronic până la data de 5 a lunii la agenția județeană pentru plăți și inspecție socială, care centralizează situațiile la nivelul județului în termen de maximum 2 zile și le trimite la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială pentru centralizare la nivelul întregii țări.(10) Pentru veniturile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. e)-l), după determinarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală a venitului lunar realizat potrivit prevederilor art. 3 alin. (2), informațiile respective se transmit, potrivit dispozițiilor art. 70^1 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, instituțiilor din subordinea/coordonarea/sub autoritatea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, în vederea verificării încadrării nivelului veniturilor realizate de potențialii beneficiari în limita de venituri prevăzută la art. 3.  +  Articolul 5(1) Pentru asigurarea sprijinului material, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale transmite Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene situațiile centralizatoare la nivel național, primite de la entitățile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestuia. În cazul sprijinului prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. b), situațiile centralizatoare cu destinatarii finali sunt transmise și unităților administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința aceștia, de către entitățile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.(2) Termenele de transmitere a situațiilor centralizatoare, formatul acestora, precum și alte aspecte legate de modalitatea de comunicare între autoritățile implicate se stabilesc prin ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene, al ministrului finanțelor, al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, emis în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale actualizează, prin instituțiile din subordonarea/coordonarea/sub autoritatea acestuia, listele cu destinatarii finali în luna anterioară celei în care se acordă sprijinul, cu evidențierea separată a modificărilor intervenite față de listele anterioare. În cazul sprijinului acordat pe suport electronic, pentru destinatarii finali nou-introduși se eliberează noi suporturi electronice.(4) În cazul în care destinatarul final nu se mai încadrează în categoriile prevăzute la art. 1 alin. (3)-(6), beneficiarul din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, în baza informărilor de la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, are obligația de a anunța unitățile emitente în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la certificarea situației înregistrate, în vederea sistării sprijinului material primit sub formă de tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde și sub formă de pachet cu produse alimentare.(5) În situația în care un destinatar final este omis în una din tranșele de acordare a sprijinului financiar prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a), din motive de indisponibilitate sau acuratețe a informațiilor la momentul efectuării verificării condițiilor de eligibilitate, acesta va fi cuprins în următoarea/următoarele situație/situații centralizatoare cu specificarea lunii de la care ar fi avut dreptul la sprijinul material, urmând să primească și sumele aferente acelei luni.  +  Articolul 6(1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar prin structurile de specialitate, contractează serviciile privind emiterea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, în condițiile legislației în vigoare privind achizițiile publice.(2) La estimarea contractului de achiziție publică nu se ia în calcul valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.(3) Pe baza situației centralizatoare prevăzute la art. 5 alin. (1) comunicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, se emit, în ordinea primirii listelor, măsurile de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde de către unitățile emitente autorizate de Ministerul Finanțelor.(4) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, monitorizează distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde/ pachete cu produse alimentare și se asigură de implementarea măsurilor auxiliare prevăzute la art. 14.  +  Articolul 7(1) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde se emit numai de către unitățile autorizate de Ministerul Finanțelor.(2) Unitățile emitente desfășoară această activitate numai în baza autorizației de funcționare, acordată de Ministerul Finanțelor. Autorizația de funcționare se acordă potrivit criteriilor stabilite de către Ministerul Finanțelor, prin ordin al ministrului finanțelor.(3) Pot avea calitatea de unități emitente persoanele juridice înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și instituțiile de credit, persoane juridice române, și sucursalele instituțiilor de credit autorizate în state membre ale Uniunii Europene și notificate către Banca Națională a României, potrivit legii, cu respectarea prevederilor alin. (1) și (2).(4) Unitățile emitente sunt obligate să ia măsurile necesare pentru asigurarea circulației tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde în condiții de siguranță până la predarea acestora către Compania Națională „Poșta Română“ - S.A.(5) Unitățile emitente actualizează lunar sau la cererea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene lista unităților afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.(6) Unitățile emitente sunt obligate să selecteze unitățile afiliate care acceptă tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde pe baza unor proceduri transparente și nediscriminatorii, astfel încât să acopere întreaga arie de destinatari finali ai tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde și să se asigure că sunt acoperite toate zonele țării, astfel încât orice destinatar final să poată achiziționa de la o astfel de unitate afiliată produse alimentare și mese calde.(7) Unitățile emitente sunt obligate să deschidă conturi sau subconturi de plăți distincte, prin care se virează sumele reprezentând încasările și plățile aferente valorii nominale a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, astfel încât să permită o evidență clară a sumelor utilizate în temeiul contractului de achiziție publică încheiat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și cu unitățile care acceptă tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.(8) Unitățile emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde pot organiza platforme pentru emiterea acestora sau pot încheia contracte cu organizații care administrează schema/aranjamentul de plată ori alte organizații specializate, după caz.  +  Articolul 8(1) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde emise nu permit efectuarea de operațiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.(2) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate și numai pentru achiziționarea de produse alimentare și de mese calde pentru care au fost emise.(3) Se interzice unităților afiliate acordarea unui rest de bani la tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.(4) Tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde pot fi utilizate numai la unitățile afiliate care au încheiat cu unitatea emitentă selectată de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene contracte de prestări servicii/protocoale/convenții/acorduri sau orice alt document care reglementează drepturile și obligațiile părților.(5) Unitățile afiliate care utilizează aparate de marcat electronice fiscale potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a evidenția pe bon fiscal distinct contravaloarea produselor comercializate care se încadrează în categoria produse alimentare și masă caldă, așa cum aceasta este definită de prezenta hotărâre, care urmează să fie achitată cu tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde. Pentru aceste bonuri fiscale poate fi selectată ca tip de plată valoarea 9 „Alte metode“ din nomenclatorul pentru tipul de plată, aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevăzute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fișierelor prevăzute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, precum și categoriile de URL-uri utilizate în schimbul de informații cu sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, operatorul aparatului de marcat electronic fiscal având obligația să completeze câmpul editabil aferent tipului de plată cu sintagma „ALIMENTE/MASĂ CALDĂ“, atunci când caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal permit acest lucru.(6) Suportul electronic al tichetului social pentru produse alimentare și mese calde trebuie să aibă înscrise sau stocate într-un alt mod în acesta elementele obligatorii prevăzute la art. 23 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, având înscris numele „TICHET SOCIAL“, precum și elementele specifice prevăzute la art. 11 alin. (1).(7) În situația în care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este sesizat cu privire la nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri de către unități afiliate, acesta va notifica unitatea emitentă, care are obligația de a restricționa utilizarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde unităților afiliate care nu au respectat prevederile prezentei hotărâri.  +  Articolul 9(1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene virează unității emitente sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, astfel:a) valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde - într-un cont distinct de disponibil cu afectațiune specială deschis la Trezoreria Statului, cont din care unitatea emitentă virează sumele încasate în conturile deschise la instituții de credit;b) costul aferent emiterii suportului electronic - în contul deschis la Trezoreria Statului, potrivit dispozițiilor art. 6 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Sumele aferente operațiunilor cu tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde nu pot fi utilizate de către unitățile emitente pentru reinvestirea acestor fonduri în alte scopuri.(3) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, pe baza contractului de achiziție publică încheiat, transferă către unitatea emitentă contravaloarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde distribuite destinatarilor finali și achită costul emiterii și livrării suportului electronic.(4) Valoarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde emise pe suport electronic nu poate fi transferată destinatarilor finali pe suportul electronic dacă, la data stabilită pentru transfer, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene nu a achitat unității emitente, integral, contravaloarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde achiziționate, inclusiv costurile aferente emiterii acestora pe suport electronic.(5) În situația în care un operator economic deține autorizație de funcționare, aflată în termen de valabilitate, ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile, nu este necesară parcurgerea procedurii de autorizare prevăzute de lege și pentru emiterea tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.(6) Pentru a putea desfășura activitate ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, operatorul economic prevăzut la alin. (5) are obligația ca, anterior începerii activității, să notifice Ministerul Finanțelor privind deținerea autorizației de funcționare, aflată în termen de valabilitate, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanțelor.(7) Autorizația obținută ca urmare a notificării prevăzute la alin. (6) are aceeași valabilitate cu cea a autorizației de funcționare ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic acordate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene din fonduri nerambursabile, pentru care a fost parcursă procedura de autorizare prevăzută de lege.  +  Articolul 10(1) Ministerul Finanțelor poate dispune măsura suspendării autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în cazul nerespectării dispozițiilor art. 8 alin. (4), (5) și (7).(2) Ministerul Finanțelor poate dispune măsura retragerii autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în următoarele situații:a) în cazul nerespectării criteriilor de autorizare aprobate prin ordin al ministrului finanțelor în baza cărora s-a acordat autorizația de funcționare;b) în cazul nerespectării dispozițiilor art. 9 alin. (2).(3) Constatarea situațiilor prevăzute la alin. (1) și (2), acordarea, suspendarea și retragerea autorizației de funcționare a unităților emitente se fac de către o comisie ale cărei componență și procedură de lucru se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor.  +  Articolul 11(1) Fiecare tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde este valabil numai dacă are înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod în acesta următoarele mențiuni:a) numele și adresa emitentului și datele sale de identificare;b) perioada de valabilitate a suportului electronic;c) numele, prenumele și codul numeric personal al destinatarului final. În cazul persoanelor fără adăpost, va conține doar numele și prenumele destinatarului final;d) interdicția de a fi utilizat pentru alte scopuri decât cel pentru care a fost emis.(2) Destinatarul final poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde numai în rețeaua unităților afiliate, pe baza actului de identitate.(3) Obligativitatea prezentării actului de identitate prevăzută la alin. (2) nu se aplică persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (3) lit. f), acestea având obligația să prezinte un document eliberat de unitatea administrației publice în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința, care să ateste identitatea destinatarului final.(4) Sprijinul material acordat prin intermediul tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde se utilizează pe perioada de valabilitate a acestora. Eventualele sume rămase neutilizate aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde se returnează, în condițiile legii, bugetelor din care au fost acordate, unității de implementare din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene de către unitatea emitentă, în termen de 30 de zile de la data expirării duratelor de valabilitate ale acestora.(5) Unitatea emitentă de tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde are obligația ca odată cu emiterea acestora să asigure măsurile necesare pentru ca destinatarii finali să poată identifica și cunoaște rețeaua de unități afiliate care comercializează produse alimentare și/sau servesc masă caldă pe raza unității administrației publice în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința ori în a căror evidență se află.  +  Articolul 12(1) După emiterea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, unitatea emitentă are obligația punerii la dispoziția Companiei Naționale „Poșta Română“ - S.A. a tabelelor centralizatoare comunicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în vederea distribuirii către destinatarii finali.(2) Distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde se face la domiciliul sau reședința destinatarilor finali, cu confirmare de primire, prin Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. În cazul persoanelor fără adăpost, distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde se face de către Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. la autoritatea administrației publice și vor fi distribuite prin grija acesteia, pe bază de tabel nominal, care se transmite ulterior Companiei Naționale „Poșta Română“ - S.A.(3) Pentru toate cazurile în care destinatarii finali ai sprijinului material nu se regăsesc cu adresă în situațiile centralizatoare, tichetele sociale pe suport electronic pentru achiziționarea de produse alimentare și/sau pentru asigurarea de mese calde se distribuie prin unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința, respectiv serviciul public de asistență socială în a cărui rază teritorială au fost identificați pe bază de tabel nominal.(4) Serviciile de utilitate publică de etichetare, colectare și distribuție pe baza listelor de destinatari finali comunicate periodic, aferente tichetelor sociale pe suport electronic, vor fi realizate de către Compania Națională „Poșta Română“ - S.A., în baza convenției încheiate cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, potrivit art. XLVIII alin. (4) și (4^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările și completările ulterioare.(5) Condițiile și termenele în care se asigură transmiterea tichetului social emis pe suport electronic sunt stabilite prin convenția încheiată între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Compania Națională „Poșta Română“ - S.A.  +  Articolul 13(1) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, contractează serviciile privind achiziția produselor alimentare care vor face parte din pachetul cu produse alimentare în condițiile legislației în vigoare privind achizițiile publice.(2) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, are următoarele obligații specifice asigurării inițierii și implementării operațiunilor privind achiziționarea produselor alimentare de bază care constituie pachetul cu produse alimentare în condițiile legislației în vigoare privind achizițiile publice:a) fundamentarea prețului estimat al bunurilor/produselor care urmează a fi achiziționate;b) organizarea și derularea procedurilor de achiziție publică pentru selectarea operatorilor economici în vederea furnizării/ distribuirii produselor, conform prevederilor legale;c) încheierea și implementarea contractelor cu operatorii economici selectați;d) plata cheltuielilor declarate de operatorii economici și verificate de beneficiar, conform contractelor încheiate cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene;(3) Furnizorul de produse alimentare asigură livrarea pachetelor cu produse alimentare către unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința destinatarii finali, conform listelor finale ale destinatarilor finali comunicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar.(4) Unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința destinatarii finali distribuie pachetele cu produse alimentare către aceștia.(5) Pachetele cu produse alimentare se ridică personal de către destinatarii finali prevăzuți la art. 1 alin. (4) și (6) de la centrele de distribuire stabilite de unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința, pe baza actului de identitate sau a documentului eliberat de unitatea administrației publice în a cărei rază teritorială își au domiciliul sau reședința și care atestă identitatea destinatarului final, prin mijloacele stabilite de către acesta.(6) Pentru destinatarii finali nedeplasabili, unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința au obligația de a asigura serviciul de livrare a pachetului cu produse alimentare la domiciliul sau reședința acestora.(7) Ridicarea personală a ajutoarelor alimentare distribuite sub formă de pachete cu produse alimentare se face în baza prezentării actului de identitate valabil, verificării identității persoanei pe listă și a semnării de primire a pachetului cu produse alimentare de către destinatarii finali.(8) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene, al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale se aprobă tipul produselor care compun pachetele cu produse alimentare.  +  Articolul 14(1) Măsurile auxiliare se pun în aplicare de către unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința fie singure, fie în cooperare cu diverse organizații și instituții relevante în domeniul asistenței sociale.(2) Măsurile auxiliare vor fi aplicate în funcție de nevoile individuale ale destinatarilor finali, fără a aduce atingere demnității persoanei.(3) Confirmarea aplicării măsurilor auxiliare se realizează prin semnătura destinatarilor finali odată cu primirea măsurii de sprijin.  +  Articolul 15(1) Pentru acordarea măsurii de sprijin, cheltuielile pentru categoriile de destinatari finali prevăzuți la art. 1 alin. (3)-(6) se suportă din bugetul de stat, cu respectarea dispozițiilor art. XLVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:a) cheltuieli cu valoarea nominală a tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde și a pachetelor cu produse alimentare aferente categoriilor de destinatari neeligibili conform PoIDS 2021-2027;b) cheltuieli declarate neeligibile de către autoritățile competente indiferent de cauzele care au condus la efectuarea acestora, cu condiția ca acestea să fie realizate pentru implementarea prezentelor măsuri de sprijin;c) cheltuieli de etichetare, colectare și distribuție a tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde;d) cheltuielile pentru emiterea suporturilor electronice;e) cheltuielile pentru transport, depozitare și distribuție a pachetelor cu produse alimentare;f) cheltuieli declarate neeligibile și care nu pot fi decontate din fonduri europene nerambursabile pentru neîncadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile, destinatari finali eligibili ai Programului incluziune și demnitate socială;g) cheltuieli care nu pot fi decontate din fonduri europene nerambursabile pentru neîncadrarea în alocarea financiară prevăzută.(2) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) reprezintă cheltuieli neeligibile necesare implementării măsurilor de sprijin și se adaugă la cheltuielile eligibile ale proiectului.  +  Articolul 16(1) Se autorizează Autoritatea de management al Programului incluziune și demnitate socială să emită avizul de principiu pentru formularul F1 - Fișa de fundamentare a proiectului propus la finanțare care vizează acordarea unor tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, precum și acordarea de pachete cu produse alimentare, întocmit de către beneficiar, care cuprinde valoarea totală a proiectului.(2) Se autorizează Autoritatea de management al Programului pentru incluziune și demnitate socială, pentru perioada de programare 2021-2027, să lanseze apelul de proiecte destinat categoriilor de persoane defavorizate beneficiare de măsura de sprijin, astfel încât acestea să fie protejate împotriva riscului de deprivare materială și riscului de sărăcie extremă.(3) Se autorizează Autoritatea de management al Programului pentru incluziune și demnitate socială, pentru perioada de programare 2021-2027, să încheie decizia de finanțare pentru apelul de proiecte lansat potrivit alin. (2), în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație.(4) Se autorizează Autoritatea de management al Programului pentru incluziune și demnitate socială, pentru perioada de programare 2021-2027, să autorizeze cheltuieli și să efectueze plăți aferente deciziei de finanțare încheiate potrivit alin. (3), în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație.  +  Articolul 17(1) Toate entitățile implicate în aplicarea mecanismului de implementare a măsurilor de acordare de sprijin material sunt responsabile și respectă prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, cu privire la prelucrarea datelor, în condițiile stabilite de prezenta hotărâre.(2) Datele cu caracter personal ale persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (3)-(6) sunt colectate și stocate pentru o perioadă de minimum 5 ani și gestionate de entitățile responsabile, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, precum și a celorlalte acte normative aplicabile domeniului protecției datelor.(3) Datele cu caracter personal colectate în temeiul prezentei hotărâri nu pot fi prelucrate în alte scopuri, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege și numai dacă sunt asigurate garanțiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.(4) Entitățile responsabile care dețin și furnizează date răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea datelor furnizate, precum și pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate și a măsurilor de securitate și confidențialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.  +  Articolul 18Unitățile emitente și unitățile administrației publice în a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința au obligația de a da informații destinatarilor finali în ceea ce privește emiterea, distribuția și utilizarea măsurilor de sprijin. În situația în care informațiile solicitate de către destinatarii finali nu sunt reglementate de domeniul de competență al unităților emitente sau al unităților administrației publice, acestea vor fi solicitate instituțiilor din subordinea/coordonarea/aflate sub autoritatea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale sau, după caz, Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.-----