ANEXE din 29 iunie 2023privind aprobarea modelului unic al biletului de trimitere pentru investigații paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și a Instrucțiunilor privind utilizarea și modul de completare a biletului de trimitere pentru investigații paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • CASA NAȚIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 600 bis din 30 iunie 2023



    Notă
    Conținute de ORDINUL nr. 2.168/502/2023, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 600 din 30 iunie 2023.
     +  Anexa nr. 1
    BILET DE TRIMITERE
    pentru investigații paraclinice decontate de CAS
    COD DE BARE
    SERIE ..... NR. ....
    1. Unitate medicalăNivel de prioritate
    CUI .................................Sediu (localitate, str., nr.) ....................Județul ..........................Casa de asigurări ...............................Nr. Contract/Convenție ......................[ ] MF [ ] Amb.Spec.[ ] Unitate sanitară cu paturi[ ] Altele
    Urgență
    Curente
    2. Date de identificare asigurat
    Asigurat la CAS: ........... RC: ..........Nume ..................Prenume ..............Adresa .................[ ] Salariat [ ] Co-asigurat [ ] Liber profesionist[ ] Copil (< 18 ani)[ ] Elev/ Ucenic/ Student (18 - 26 ani)[ ] Gravidă/Lehuză[ ] Pensionar [ ] Alte categorii[ ] Veteran[ ] Revoluționar[ ] Handicap[ ] PNS[ ] Ajutor social[ ] Șomaj[ ] Card European (CE)[ ] Acorduri internaționale
    CID/CNP/ CE/PASS [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]Cetățenia [ ][ ]
    3. Cod diagnosticPA/SCMG
    [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]Diagnostic ............................................................[ ][ ][ ][ ][ ]
    Accidente de muncă/Boli profesionale/Daune [ ]
    Data trimiterii ....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    4.
    PozițiaCod investigațieInvestigații recomandateInvestigații efectuate
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    5. Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii paraclinice:...............................
    6. Data prezentării asiguratului......../......../...........Semnătura asiguratului.........................................
     +  Anexa nr. 1a
    BILET DE TRIMITERE
    pentru investigații paraclinice decontate de CAS
    Servicii de înaltă performanță - RMN
    COD DE BARE
    SERIE ..... NR. ....
    1. Unitate medicalăNivel de prioritate
    CUI .................................Sediu (localitate, str., nr.) ....................Județul ..........................Casa de asigurări ...............................Nr. Contract/Convenție ......................[ ] MF [ ] Amb.Spec.[ ] Altele
    Urgență
    Curente
    2. Date de identificare asigurat
    Asigurat la CAS: ........... RC: ..........Nume ..................Prenume ..............Adresa .................[ ] Salariat [ ] Co-asigurat [ ] Liber profesionist[ ] Copil (< 18 ani)[ ] Elev/ Ucenic/ Student (18 - 26 ani)[ ] Gravidă/Lehuză[ ] Pensionar [ ] Alte categorii[ ] Veteran[ ] Revoluționar[ ] Handicap[ ] PNS ...[ ] Ajutor social[ ] Șomaj[ ] Card European (CE)[ ] Acorduri internaționale
    CID/CNP/ CE/PASS [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ] COD CARD ASIGURAT [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]Cetățenia [ ][ ]
    3. Cod diagnosticPA/SC
    [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]Diagnostic ............................................................[ ][ ][ ]
    Accidente de muncă/Boli profesionale/Daune [ ]
    Data trimiterii ....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    Data reconfirmării....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    4.1. Tip investigație indicat
    PozițiaCod investigațieInvestigații recomandateInvestigații efectuate
    1
    2
    3
    4
    4.2. Date clinice și paraclinice care să justifice investigația: ..........4.3. Examen CT/RMN anterior: DA/NU4.4. Observații speciale legate de pacient:a) Greutate ... kgb) Cooperare previzibilă Normală/Dificilăc) Astm bronșic ... DA/NUd) Suspiciune de sarcină ... DA/NUe) Valve cardiace, ventriculare ... DA/NUf) Dispozitive intrauterine ... DA/NUg) Alte proteze ... DA/NUh) Schije, gloanțe, obiecte metalice ... DA/NUi) Proteze articulare, materiale de osteosinteză ... DA/NUj) Meserii legate de prelucrarea metalelor (schije, obiecte metalice) ... DA/NUk) Clipuri chirurgicale, materiale metalice de sutură ... DA/NUl) Asistat cardiorespirator .... DA/NUm) Antecedente alergice .... DA/NUn) Crize epileptice ... DA/NUo) Claustrofobie ... DA/NUp) Proteze auditive ... DA/NUr) Materiale stomatologice ... DA/NUs) Corpi străini intraocular .. DA/NU PREZENȚA UNUI PACEMAKER ESTE O CONTRAINDICAȚIE ABSOLUTĂ PENTRU EXAMINARE!!!4.5. Substanță de contrast: Da/Nu5. Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii paraclinice:...............................
    6. Data prezentării asiguratului......../......../...........Semnătura asiguratului.........................................
     +  Anexa nr. 1b
    BILET DE TRIMITERE
    pentru investigații paraclinice decontate de CAS
    Servicii de înaltă performanță - CT
    COD DE BARE
    SERIE .... NR. ....
    1. Unitate medicalăNivel de prioritate
    CUI .................................Sediu (localitate, str., nr.) ....................Județul ..........................Casa de asigurări ...............................Nr. Contract/Convenție ......................[ ] MF [ ] Amb.Spec.[ ] Altele
    Urgență
    Curente
    2. Date de identificare asigurat
    Asigurat la CAS: ........... RC: ..........Nume ..................Prenume ..............Adresa .................[ ] Salariat [ ] Co-asigurat [ ] Liber profesionist[ ] Copil (< 18 ani)[ ] Elev/ Ucenic/ Student (18 - 26 ani)[ ] Gravidă/Lehuză[ ] Pensionar [ ] Alte categorii[ ] Veteran[ ] Revoluționar[ ] Handicap[ ] PNS ....[ ] Ajutor social[ ] Șomaj[ ] Card European (CE)[ ] Acorduri internaționale
    CID/CNP/ CE/PASS [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ] COD CARD ASIGURAT [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]Cetățenia [ ][ ]
    3. Cod diagnosticPA/SC
    [ ][ ][ ][ ][ ]Diagnostic ......................[ ][ ][ ]
    [ ][ ][ ][ ][ ]......................................
    Accidente de muncă/Boli profesionale/Daune [ ]
    Data trimiterii ....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    Data reconfirmării....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    4.1. Tip investigație indicat
    PozițiaCod investigațieInvestigații recomandateInvestigații efectuate
    1
    2
    3
    4
    4.2. Date clinice și paraclinice care să justifice investigația: .....4.3. Examen CT anterior: DA/NU4.4. Observații speciale legate de pacient:a) Greutate ... kgb) Toleranță la substanța iodată ... DA/NU4.5. Substanță de contrast: DA/NU5. Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii paraclinice:...............................
    6. Data prezentării asiguratului......../......../...........Semnătura asiguratului.........................................
     +  Anexa nr. 1c
    BILET DE TRIMITERE
    pentru investigații paraclinice decontate de CAS
    Servicii de înaltă performanță - SCINTIGRAFIE
    COD DE BARE
    SERIE ... NR. ....
    1. Unitate medicalăNivel de prioritate
    CUI .................................Sediu (localitate, str., nr.) ....................Județul ..........................Casa de asigurări ...............................Nr. Contract/Convenție ......................[ ] MF [ ] Amb.Spec.[ ] Altele
    Urgență
    Curente
    2. Date de identificare asigurat
    Asigurat la CAS: ........... RC: ..........Nume ..................Prenume ..............Adresa .................[ ] Salariat [ ] Co-asigurat [ ] Liber profesionist[ ] Copil (< 18 ani)[ ] Elev/ Ucenic/ Student (18 - 26 ani)[ ] Gravidă/Lehuză[ ] Pensionar [ ] Alte categorii[ ] Veteran[ ] Revoluționar[ ] Handicap[ ] PNS ....[ ] Ajutor social[ ] Șomaj[ ] Card European (CE)[ ] Acorduri internaționale
    CID/CNP/ CE/PASS [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ] COD CARD ASIGURAT [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]Cetățenia [ ][ ]
    3. Cod diagnosticPA/SC
    [ ][ ][ ][ ][ ]Diagnostic ......................[ ][ ][ ]
    [ ][ ][ ][ ][ ]......................................
    Accidente de muncă/Boli profesionale/Daune [ ]
    Data trimiterii ....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    Data reconfirmării....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    4.1. Tip investigație indicat
    PozițiaCod investigațieInvestigații recomandateInvestigații efectuate
    1
    2
    3
    4
    4.2. Date clinice și paraclinice care să justifice investigația: ....4.3. Examen scintigrafic anterior: DA/NU4.4. Observații speciale legate de pacient:a) Greutate ... kgb) Antecedente alergice ... DA/NU SARCINA ESTE O CONTRAINDICAȚIE ABSOLUTĂ PENTRU EFECTUAREA EXAMENULUI SCINTIGRAFIC!!!5. Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii paraclinice: .............
    6. Data prezentării asiguratului......../......../...........Semnătura asiguratului.........................................
     +  Anexa nr. 1d
    BILET DE TRIMITERE
    pentru investigații paraclinice decontate de CAS
    Servicii de înaltă performanță - ANGIOGRAFIE
    COD DE BARE
    SERIE ... NR. ....
    1. Unitate medicalăNivel de prioritate
    CUI .................................Sediu (localitate, str., nr.) ....................Județul ..........................Casa de asigurări ...............................Nr. Contract/Convenție ......................[ ] MF [ ] Amb.Spec.[ ] Altele
    Urgență
    Curente
    2. Date de identificare asigurat
    Asigurat la CAS: ........... RC: ..........Nume ..................Prenume ..............Adresa .................[ ] Salariat [ ] Co-asigurat [ ] Liber profesionist[ ] Copil (< 18 ani)[ ] Elev/ Ucenic/ Student (18 - 26 ani)[ ] Gravidă/Lehuză[ ] Pensionar [ ] Alte categorii[ ] Veteran[ ] Revoluționar[ ] Handicap[ ] PNS ....[ ] Ajutor social[ ] Șomaj[ ] Card European (CE)[ ] Acorduri internaționale
    CID/CNP/ CE/PASS [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ] COD CARD ASIGURAT [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]Cetățenia [ ][ ]
    3. Cod diagnosticPA/SC
    [ ][ ][ ][ ][ ]Diagnostic ......................[ ][ ][ ]
    [ ][ ][ ][ ][ ]......................................
    Accidente de muncă/Boli profesionale/Daune [ ]
    Data trimiterii ....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    Data reconfirmării....../......../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ][ ][ ][ ][ ][ ]
    4.1. Tip investigație indicat
    PozițiaCod investigațieInvestigații recomandateInvestigații efectuate
    1
    2
    3
    4
    4.2. Date clinice și paraclinice care să justifice investigația: .......4.3. Examen angiografic anterior: DA/NU4.4. Observații speciale legate de pacient:a) Greutate ... kgb) Antecedente alergice .... DA/NUc) Puls: - arteră femurală dreaptă .... și arteră femurală stângă ...d) Pacient diabetic ... DA/NU– în tratament cu sulfamide hipoglicemiante ... DA/NU (dacă DA se oprește tratamentul cu 48 de ore înaintea investigației)e) Hepatita ... DA/NU– Pacientul se va prezenta obligatoriu cu următoarele teste efectuate: activitatea protombinică și timpul de protombină determinate în ziua efectuării investigației, creatinină, uree, ECG, tensiune arterială, antigen HbS, test HIV;– Administrarea anticoagulantelor cumarinice trebuie oprită cu 72 de ore înaintea investigației;– Administrarea medicației antihipertensive și antiaritmice NU se oprește.5. Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii paraclinice: ................
    6. Data prezentării asiguratului......../......../...........Semnătura asiguratului.........................................
     +  Anexa nr. 1e
    BILET DE TRIMITERE
    pentru investigații paraclinice recomandate de medicii de familie
    în cadrul consultațiilor preventive din pachetul de bază
    (la 19-07-2023, Titlul Anexei nr. 1e a fost modificat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 )
    COD DE BARE
    SERIE ...... NR. .......
    1. Unitate medicală .................................................................CUI ........................................................................................Sediu (localitate, str., nr. ) .....................................................Județul ...................................................................................Casa de asigurări ...................................................................Nr. Contract/Convenție .........................................................
    2. Date de identificare asigurat
    Asigurat la CAS: .........................................
    RC: ..............................................................[ ] Acorduri internaționale[ ] Alte categorii
    Nume .........................................................Prenume ....................................................Data nașterii ........./............../....................Vârsta [ ] [ ]Sexul [ ] M [ ] F
    CID/CNP/PASS [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]Cetățenia [ ] [ ]
    3. Cod diagnosticPREV.
    [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]Diagnostic ............................ [ ]
    Data trimiterii .../..../.......Semnătura medicului .............Cod parafă [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] L.S.
    4.
    PozițiaCod investigațieInvestigații recomandateInvestigații efectuate
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    5. Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii paraclinice: .....................................
    6. Data prezentării asiguratului......../......../...........Semnătura asiguratului.........................................
    Notă
    Articolul II din ORDINUL nr. 2.407/564/2023 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023, prevede:
    Articolul II
    (1) Până la tipărirea formularului de bilet de trimitere pentru investigații paraclinice în formatul prevăzut în anexa nr. 1e la Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 2.168/502/2023 privind aprobarea modelului unic al biletului de trimitere pentru investigații paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și a Instrucțiunilor privind utilizarea și modul de completare a biletului de trimitere pentru investigații paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările aduse prin prezentul ordin, și până la achiziționarea acestuia de către furnizorii de servicii medicale se utilizează biletul de trimitere pentru investigații paraclinice prevăzut în anexa nr. 1f la Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 868/542/2011 privind aprobarea modelului unic al biletului de trimitere pentru investigații paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și a Instrucțiunilor privind utilizarea și modul de completare a biletului de trimitere pentru investigații paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, în formatul aprobat anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, până la epuizarea stocului existent, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2023 inclusiv.
    (2) În situația în care medicul de familie, în cadrul consultației de prevenție, va recomanda investigații paraclinice de radiologie - imagistică medicală, în titlul biletului de trimitere prevăzut în anexa nr. 1f la Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 868/542/2011, cu modificările și completările ulterioare, va tăia cu o linie sintagma „analize medicale de laborator“.
     +  Anexa nr. 2a
    INSTRUCȚIUNI
    privind utilizarea și modul de completare a biletului
    de trimitere pentru investigații paraclinice
    utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate
    A. Principii generale1. Recomandarea pentru investigații medicale paraclinice se face pe formularul cu regim special prevăzut în anexa nr. 1 la ordin, respectiv în anexele nr. 1a, 1b, 1c și 1d la ordin, de către medicii care au, potrivit legii, dreptul de a face recomandări de investigații medicale paraclinice în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Utilizarea altor formulare pentru recomandarea de investigații medicale paraclinice în sistemul de asigurări sociale de sănătate atrage răspunderea furnizorului și conduce la aplicarea măsurilor prevăzute în contractul-cadru și în normele metodologice de aplicare a acestuia.2. Biletul de trimitere pentru investigații paraclinice, denumit în continuare bilet de trimitere, se completează de către medicii aflați în relație contractuală cu casa de asigurări de sănătate, de către medicii cărora le sunt recunoscute biletele de trimitere pentru investigații medicale paraclinice eliberate, în baza convențiilor încheiate cu casele de asigurări de sănătate, în condițiile contractului-cadru și ale normelor metodologice de aplicare a acestuia, și numai pentru pacienții care fac dovada calității de asigurat.3. Se interzic:– emiterea biletelor de trimitere de către medicii care nu au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate, respectiv convenții în baza cărora le sunt recunoscute biletele de trimitere, direct sau prin reprezentantul legal al furnizorului;– emiterea de către unitățile sanitare care furnizează servicii spitalicești a biletelor de trimitere pentru pacienții spitalizați, în decursul internării acestora, precum și a celor pentru investigații contra cost, deoarece tratamentul pacienților internați se asigură integral de către unitatea spitalicească respectivă, indiferent de afecțiunile asociate.4. Investigațiile medicale paraclinice se pot efectua de către orice furnizor de investigații medicale paraclinice aflat în relație contractuală cu casa de asigurări de sănătate, în condițiile prevăzute în contractul-cadru și în normele metodologice de aplicare a acestuia.B. Instrucțiuni privind utilizarea formularelor de bilet de trimitere pentru investigațiile paraclinice în sistemul de asigurări sociale de sănătate1. Biletul de trimitere este tipărit pe hârtie autocopiantă în două culori. Exemplarul 2 (verde) rămâne în carnet, la medicul care a făcut trimiterea, iar exemplarul 1 (alb) se predă asiguratului, care îl depune la furnizorul de servicii medicale paraclinice care va efectua investigațiile recomandate. Furnizorul de servicii medicale paraclinice va păstra exemplarul alb (originalul), pe care îl va prezenta casei de asigurări de sănătate doar la solicitarea acesteia.2. În situația în care în interiorul carnetului cu bilete de trimitere există formulare greșit tipărite, incomplete sau completate greșit de către medic, se va scrie cuvântul "ANULAT" pe formular și acesta nu va fi decupat din carnet. Aceste file vor fi pliate, rămânând în carnet. Pe verso-ul cotorului ultimului bilet de trimitere se va preciza: "Acest carnet conține ... file (în cifre și în litere), de la numărul ... la numărul ..., și ... file anulate."3. Gestionarea, distribuirea și achiziționarea carnetelor cu bilete de trimitere se vor face după cum urmează:a) carnetele înseriate și numerotate vor fi distribuite de către fiecare casă de asigurări de sănătate, în funcție de necesități, pentru o perioadă de cel mult 3 luni, fiecărui furnizor de servicii medicale care a încheiat în prealabil contract/convenție cu aceasta, asigurând evidența biletelor de trimitere distribuite furnizorilor de servicii medicale;b) gestionarea carnetelor cu bilete de trimitere la nivelul caselor de asigurări de sănătate se va face potrivit reglementărilor legale în vigoare;c) furnizorii de servicii medicale își vor asigura la cerere, contra cost, carnetele respective de la casele de asigurări de sănătate cu care se află în relații contractuale;d) achiziția formularelor de bilete de trimitere se va face de către reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale sau de delegatul acestuia, pe baza facturii.4. Furnizorul de servicii medicale își va organiza modul de gestionare și evidență a carnetelor cu bilete de trimitere, precum și modul de păstrare a carnetelor epuizate. Pentru furnizorii de servicii medicale care au mai mulți medici angajați care au dreptul de a trimite asiguratul la investigații medicale paraclinice pe baza biletului de trimitere, distribuirea și arhivarea carnetelor cu bilete de trimitere la nivelul furnizorului se vor face pe baza unui tabel centralizator care va conține următoarele rubrici obligatorii: numele și prenumele medicului, data repartizării carnetului/carnetelor, seria (cu numerele) carnetului/carnetelor repartizat/repartizate, semnătura de primire și parafa, data returnării în arhivă a exemplarului 2, seria biletelor de trimitere returnate (exemplarul 2), semnătura de returnare și parafa. Înregistrarea biletelor de trimitere emise asiguraților se va face în registrul de consultații, la rubrica "Recomandări", unde se vor nota seria și numărul biletului de trimitere emis.C. Instrucțiuni de completare a formularelor de bilet de trimitere pentru investigațiile medicale paraclinice utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate Formularele de bilete de trimitere se completează în succesiunea numerelor și în ordinea cronologică a consultațiilor, astfel:"Cod de bare" Formularele cu regim special - biletele de trimitere pentru investigații medicale paraclinice vor avea inscripționat codul de bare aferent seriei și numărului formularelor respective. Câmpul 1 - "Unitate medicală":a) se completează cu denumirea unității medicale, codul unic de înregistrare (CUI) al cabinetului medical sau al unității sanitare, adresa completă, casa de asigurări de sănătate cu care furnizorul are încheiat(ă) contract/convenție, numărul contractului/convenției de furnizare de servicii medicale în baza căruia/căreia medicul prescriptor prestează serviciul; medicii pot aplica și codul de bare aferent numărului contractului/convenției de furnizare de servicii medicale;b) se alege prin bifare cu "x" categoria de furnizor de servicii medicale, după cum urmează:– "MF" pentru furnizorii de servicii de asistență primară;– "Amb. Spec." pentru furnizorii de servicii ambulatorii de specialitate, inclusiv servicii de medicină dentară. Medicii angajați ai unui spital care prestează servicii în baza contractului încheiat între spital și casele de asigurări de sănătate pentru servicii ambulatorii de specialitate vor bifa căsuța "Amb. Spec." atunci când emit un bilet de trimitere pacienților consultați în ambulatoriul de specialitate al spitalului;– "Altele" pentru situația în care se eliberează bilete de trimitere în baza convențiilor încheiate cu casele de asigurări de sănătate pentru recunoașterea acestora.c) "Nivel de prioritate" - se va bifa cu "x" căsuța corespunzătoare nivelului de prioritate al investigațiilor medicale paraclinice recomandate. Câmpul 2 - "Date identificare asigurat":a) "Asigurat la CAS" - se va înscrie casa de asigurări de sănătate în evidența căreia se află asiguratul;b) "RC" - se completează numărul din registrul de consultații (RC);c) se alege prin bifare cu "x" categoria în care se încadrează asiguratul. Medicul va bifa o singură categorie de asigurat, astfel:– se bifează categoria "Salariat" pentru toate persoanele angajate în sectorul public/privat care fac dovada plății contribuției la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS);– se bifează categoria "Co-asigurat" pentru soțul, soția și părinții fără venituri proprii, aflați în întreținerea unei persoane asigurate;– se bifează căsuța "Liber profesionist" pentru persoanele care exercită profesii liberale sau independente;– se bifează categoria "Copil (<18 ani)" pentru toate persoanele care fac dovada calității lor de asigurat printr-un document cu valabilitate legală (certificat de naștere, carte de identitate);– se bifează categoria "Elev/ucenic/student (18 - 26 ani)" pentru toate persoanele de la 18 la 26 ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenți de liceu până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenicii sau studenții, studenții-doctoranzi care desfășoară activități didactice, potrivit contractului de studii de doctorat, în limita a 4 - 6 ore convenționale didactice pe săptămână, precum și persoanele care urmează modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldați sau gradați profesioniști;– se bifează căsuța "Gravidă/Lehuză" numai pentru femeile gravide și lehuze care nu au niciun venit sau au venituri sub salariul de bază minim brut pe țară (conform prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare). Pentru femeile gravide/lehuze care nu se încadrează în această categorie se bifează exclusiv categoria de asigurat din care fac parte;– se bifează căsuța "Pensionar" pentru toate persoanele care își dovedesc această calitate printr-un cupon de pensie;– se bifează căsuța "Veteran", "Revoluționar" sau "Handicap" numai pentru asigurații care nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănești acordate de legile speciale prin care li se stabilește această calitate;– se bifează căsuța "PNS" și se notează numărul programului/subprogramului de sănătate pentru bolnavii cu afecțiuni incluse în Programul național de sănătate cu scop curativ, stabilit de Ministerul Sănătății, până la vindecarea respectivei afecțiuni, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte resurse, pe perioada în care sunt incluși în program;– se bifează căsuța "Ajutor social" pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare;– se bifează căsuța "Șomaj" pentru persoanele care beneficiază de indemnizația de șomaj;– se bifează căsuța "Card european (CE)" pentru pacienții din statele membre ale Uniunii Europene/ale Spațiului Economic European/ai Confederației Elvețiene/ ai Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord (cu excepția României), titulari ai cardului european de asigurări sociale de sănătate;– se bifează căsuța "Acorduri internaționale" pentru persoanele care se încadrează în una dintre categoriile beneficiare ale acordurilor, înțelegerilor, convențiilor sau protocoalelor internaționale cu prevederi în domeniul sănătății, la care România este parte;– la rubrica "Alte categorii" se va nota:– cifra 1, pentru persoanele care nu se încadrează în categoriile de asigurat prevăzute în biletul de trimitere, menționându-se expres categoria de asigurat numai pentru persoanele beneficiare ale unei legi speciale (Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961, cu modificările și completările ulterioare, Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistraților care au fost înlăturați din justiție pentru considerente politice în perioada anilor 1945 - 1989, cu modificările ulterioare, Ordonanța Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și completările ulterioare), dacă nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănești acordate de aceste legi;– cifra 2, pentru beneficiarii formularelor europene, menționându-se distinct fiecare tip de formular european, respectiv: S1, S2, E 106; E 109; E 112; E 120; E 121, SED similar.– cifra 3, pentru persoanele beneficiare ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, cu modificările și completările ulterioare;d) se vor nota datele de identificare ale pacientului (numele, prenumele, adresa completă); adresa completă nu este câmp obligatoriu de completat;e) câmpul "CID/CNP/CE/PASS" corespunde codului unic de identificare/codului numeric personal/numărului cârdului european/numărului pașaportului. Acest câmp va permite alocarea până la 20 de caractere și se completează astfel:– pentru cetățenii români se completează codul unic de identificare sau, după caz, codul numeric personal al pacientului format din 13 cifre, lăsând libere restul de 7 căsuțe; se poate aplica și codul de bare aferent CNP-ului asiguratului beneficiar;– pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene/Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord se va completa: numărul pașaportului/cărții de identitate pentru beneficiarii formularelor/documentelor europene emise în baza Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, respectiv toate cele 20 de căsuțe corespunzătoare numărului de identificare al cardului european de asigurări de sănătate (câmpul nr. 8 de pe acesta) pentru titularii de card european;– pentru cetățenii străini din statele cu care România a încheiat acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale internaționale cu prevederi în domeniul sănătății se va completa numărul pașaportului;– pentru persoanele beneficiare ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare, se va completa numărul unic de identificare atribuit prin aplicația pusă la dispoziție de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate conform prevederilor art. 1 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare. Pentru cetățenii străini menționați mai sus se va preciza cetățenia, prin selecția codului țării din Lista abrevierilor pentru țările cu care România are acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale internaționale cu prevederi în domeniul sănătății și statele membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană/Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, conform prevederilor respectivelor documente, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin. Câmpul 3 - "Cod diagnostic":(i) Se vor completa căsuțele destinate codului de diagnostic corespunzător diagnosticului sau diagnosticelor cunoscute ori prezumtive pentru care se recomandă investigațiile, utilizând clasificarea CIM revizia a 10-a, varianta 999 coduri de boală.(ii) Se va bifa cu "x": căsuța P pentru efectuarea de investigații paraclinice specifice pentru afecțiunile cuprinse în programele naționale de sănătate; căsuța A/S pentru efectuarea de investigații paraclinice specifice pentru afecțiunile acute/subacute; căsuța C pentru efectuarea de investigații paraclinice specifice pentru bolile cronice, altele decât cele incluse în programele naționale de sănătate; căsuța M pentru efectuarea de investigații paraclinice pentru cazurile la care se realizează plan de management integrat pentru boli cronice cu impact major asupra poverii îmbolnăvirilor privind: riscul cardiovascular înalt - HTA, dislipidemie și diabet zaharat tip 2/astmul bronșic/boala cronică respiratorie obstructivă (BPOC)/boala cronică de rinichi; căsuța G pentru efectuarea de investigații paraclinice legate de sarcină pentru monitorizarea evoluției sarcinii; pentru stabilirea termenului de valabilitate a biletului de trimitere, conform prevederilor din contractul-cadru și normele metodologice de aplicare a acestuia. Dată fiind perioada de valabilitate a biletului de trimitere, diferită pentru afecțiuni acute/subacute și afecțiuni cronice, inclusiv cele cuprinse în programele naționale de sănătate, pe același formular de bilet de trimitere nu se va combina tip diagnostic acut/subacut cu tip diagnostic cronic/tip diagnostic pentru afecțiuni cuprinse în programele naționale de sănătate. Pentru recomandarea de investigații paraclinice pentru cazurile la care se realizează plan de management integrat pentru boli cronice cu impact major asupra poverii îmbolnăvirilor privind: riscul cardiovascular înalt - HTA, dislipidemie și diabet zaharat tip 2/astmul bronșic/boala cronică respiratorie obstructivă (BPOC)/boala cronică de rinichi, se va completa bilet de trimitere distinct, acesta având termen de valabilitate conform prevederilor din contractul-cadru și normele metodologice de aplicare a acestuia. Pentru recomandarea de investigații histopatologice, citologice și imunohistochimice se va întocmi bilet de trimitere distinct, având termen de valabilitate conform prevederilor din contractul-cadru și normele metodologice de aplicare a acestuia.NOTĂ:Pentru situațiile în care se recomandă investigații paraclinice necesare monitorizării pacienților diagnosticați cu COVID-19 după externarea din spital sau după încetarea perioadei de izolare sau investigații medicale paraclinice necesare monitorizării pacienților diagnosticați cu boli oncologice, diabet zaharat, boli cardiovasculare, boli rare, boli neurologice, boală cronică renală și boli cerebrovasculare - pentru afecțiunile respective, medicul care face recomandarea va menționa pe formularul biletului de trimitere, după caz, următoarele:– «Monitor 1» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților diagnosticați cu COVID-19 după externarea din spital sau după încetarea perioadei de izolare;– «Monitor 2» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților diagnosticați cu boli oncologice;– «Monitor 3» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților cu diabet zaharat;– «Monitor 4» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților diagnosticați cu boli cardiovasculare;– «Monitor 5» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților diagnosticați cu boli rare;– «Monitor 6» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților diagnosticați cu boli neurologice;– «Monitor 7» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților diagnosticați cu boli cerebrovasculare;– «Monitor 8» - dacă investigațiile paraclinice se recomandă pentru monitorizarea pacienților diagnosticați cu boală cronică renală.Pentru recomandarea investigațiilor paraclinice necesare monitorizării pacienților diagnosticați cu COVID-19 după externarea din spital sau după încetarea perioadei de izolare sau a investigațiilor medicale paraclinice necesare monitorizării pacienților diagnosticați cu boli oncologice, diabet zaharat, boli cardiovasculare, boli rare, boli neurologice, boli cerebrovasculare și boală cronică renală - pentru afecțiunile respective, medicul care face recomandarea va întocmi bilet de trimitere distinct. (la 16-02-2024, Nota de la Punctul (ii), Secțiunea Câmpul 3 - Cod diagnostic din Litera C., Anexa nr. 2a a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 994 din 12 februarie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 133 din 16 februarie 2024 ) (iii) - "Data trimiterii" - se va specifica data trimiterii asiguratului pentru efectuarea investigațiilor recomandate; la biletele de trimitere pentru recomandarea de investigații histopatologice, citologice și imunohistochimice, la câmpul "data trimiterii" se va specifica data trimiterii asiguratului pentru efectuarea investigațiilor recomandate sau se va specifica data recoltării probei/probelor la nivelul medicului de specialitate din ambulatoriu (dată ce coincide cu data transmiterii probei/probelor recoltate către laboratorul de anatomie patologică), după caz.(iv) - "Semnătura medicului/Cod parafă" - se execută specimenul de semnătură a medicului care a emis biletul de trimitere și se aplică parafa și codul corespunzător acestuia; medicii pot aplica și codul de bare aferent codului de parafă.(v) "Data reconfirmării" - acest câmp nu va fi completat. În situația în care asiguratul se internează în spital în perioada de valabilitate a biletului de trimitere și investigațiile medicale paraclinice de înaltă performanță nu au fost efectuate în timpul spitalizării, asiguratul are obligația prezentării biletului de externare/scrisorii medicale din care să rezulte că aceste investigații nu au fost făcute pe perioada internării.(vi) - "Semnătura medicului/Cod parafă" - se execută specimenul de semnătură a medicului care a reconfirmat biletul de trimitere și se aplică parafa și codul corespunzător acestuia pe cele două exemplare ale biletului de trimitere; medicii pot aplica și codul de bare aferent codului de parafă pe cele două exemplare ale biletului de trimitere.(vii) Se bifează căsuța "Accidente de muncă/Boli profesionale/Daune" dacă la nivelul furnizorului există documente doveditoare pentru cazurile respective, astfel:– se notează cifra 1 pentru cazurile care reprezintă accidente de muncă;– se notează cifra 2 pentru cazurile care reprezintă boli profesionale;– se notează cifra 3 pentru cazurile prezentate ca urmare a situațiilor în care au fost aduse prejudicii sau daune sănătății de către alte persoane. Câmpul 4– În situația în care se completează anexa nr. 1: "Cod investigație/Investigații recomandate/Investigații efectuate":– medicul care trimite asiguratul, în mod facultativ, poate completa codul de investigație, respectiv numărul curent pentru investigațiile paraclinice care nu au prevăzute coduri în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru, separat, pentru fiecare investigație recomandată;– codurile proprii investigațiilor paraclinice se vor completa obligatoriu de către furnizorul de servicii medicale paraclinice care a efectuat investigațiile, corespunzător reglementărilor în vigoare; pentru investigațiile paraclinice care nu au prevăzute coduri în normele metodologice de aplicare a contractului– cadru se vor înscrie numerele curente aferente investigațiilor respective;– "Investigații recomandate" - se va completa de medicul care trimite asiguratul; investigațiile recomandate vor fi scrise lizibil cu majuscule;– "Investigații efectuate" - se va completa prin bifare cu "x" de furnizorul de servicii medicale paraclinice care a efectuat investigațiile. În situația în care furnizorul nu poate efectua toate investigațiile prescrise, le va anula cu o linie pe cele neefectuate, pe biletul de trimitere, fără a avea posibilitatea înlocuirii sau adăugării altor investigații medicale paraclinice, prin completarea acestuia la nivelul laboratorului/punctului de lucru.– În situația în care se completează una dintre anexele nr. 1a, 1b, 1c, 1d:4.1. "Cod investigație/Investigații recomandate/Investigații efectuate":– medicul care trimite asiguratul, în mod facultativ, poate completa codul de investigație, respectiv numărul curent pentru investigațiile paraclinice care nu au prevăzute coduri în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru, separat, pentru fiecare investigație recomandată;– codurile proprii investigațiilor paraclinice se vor completa obligatoriu de către furnizorul de servicii medicale paraclinice care a efectuat investigațiile, corespunzător reglementărilor în vigoare; pentru investigațiile paraclinice care nu au prevăzute coduri în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru se vor înscrie numerele curente aferente investigațiilor respective;– "Investigații recomandate" - se va completa de medicul care trimite asiguratul; investigațiile recomandate vor fi scrise lizibil cu majuscule;– "Investigații efectuate" - se va completa prin bifare cu "x" de furnizorul de servicii medicale paraclinice care a efectuat investigațiile. În situația în care furnizorul nu poate efectua toate investigațiile prescrise, le va anula cu o linie pe cele neefectuate, pe biletul de trimitere, fără a avea posibilitatea înlocuirii sau adăugării altor investigații medicale paraclinice, prin completarea acestuia la nivelul laboratorului/punctului de lucru.4.2. "Date clinice și paraclinice care să justifice investigația" - medicul va consemna datele clinice și paraclinice care justifică investigația;4.3. "Examen RMN anterior: Da/Nu", "Examen CT anterior: Da/Nu", "Examen scintigrafic anterior: Da/Nu", "Examen angiografic anterior: Da/Nu" - se va bifa de către medicul care face recomandarea căsuța "Da", dacă s-a efectuat examen RMN, CT, scintigrafic, angiografic, după caz, în antecedente, respectiv căsuța "Nu", dacă nu s-a efectuat examen RMN, CT, scintigrafic, angiografic, după caz, în antecedente;4.4. "Observații speciale legate de pacient" - se vor consemna, de către medicul care face recomandarea, observațiile speciale legate de pacient, prin bifarea căsuței care corespunde situației pacientului, în funcție de tipul de serviciu de înaltă performanță recomandat;4.5. "Substanță de contrast: Da/Nu" - pentru serviciile de înaltă performanță, RMN și CT se va bifa, de către medicul radiolog, căsuța "Da", dacă se utilizează substanță de contrast, respectiv căsuța "Nu", dacă nu se utilizează substanța de contrast. Notă: Pentru situațiile în care se recomandă investigațiile medicale paraclinice angiografie RMN și angiografie CT, medicul prescriptor va completa anexa nr. 1a, respectiv anexa nr. 1b la ordin. Câmpul 5 - "Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii medicale paraclinice":– se va completa în clar numele persoanei desemnate de furnizorul de servicii medicale paraclinice, care va executa specimenul de semnătură. Câmpul 6 - "Data prezentării asiguratului":– se va completa de către asigurat data la care acesta s-a prezentat la furnizorul de servicii paraclinice pentru efectuarea investigațiilor, numai dacă investigațiile medicale paraclinice sunt efectuate la momentul prezentării;– "Semnătura asiguratului" - se execută semnătura beneficiarului serviciilor paraclinice recomandate după ce a fost informat asupra tipurilor de investigații medicale paraclinice de care urmează să beneficieze, numai dacă investigațiile medicale paraclinice sunt efectuate la momentul prezentării;– pe biletele de trimitere pentru investigații histologice și citologice se completează de către asigurat câmpurile "data prezentării asiguratului" și "semnătura asiguratului", numai în situația în care recoltarea probei/probelor se face la nivelul laboratorului. Câmpul 7 - "Date care necesită a fi inscripționate pe versoul biletului de trimitere pentru investigații medicale paraclinice" În situația în care, din motive obiective, investigațiile nu au putut fi efectuate la momentul prezentării asiguratului, furnizorul de servicii medicale paraclinice are obligația de a-l programa în perioada de valabilitate a biletului de trimitere, consemnând pe versoul exemplarului de bilet de trimitere data prezentării pentru programare și data programării; dacă asiguratul refuză programarea, furnizorul va restitui asiguratului biletul de trimitere pentru ca acesta să se poată prezenta la alt furnizor de investigații medicale paraclinice. La momentul prezentării la furnizorul de investigații paraclinice din ambulatoriu pentru efectuarea investigațiilor, cu excepția examinărilor histopatologice și citologice, asiguratul va declara pe propria răspundere pe versoul biletului de trimitere că a fost sau nu internat pe perioada de la data eliberării biletului de trimitere până la data efectuării investigațiilor.
     +  Anexa nr. 2b
    INSTRUCȚIUNI
    privind utilizarea și modul de completare a biletului
    de trimitere pentru investigații paraclinice recomandate de medicii de familie
    în cadrul consultațiilor preventive din pachetul de bază
    (la 19-07-2023, sintagma: investigații paraclinice - analize medicale de laborator a fost înlocuită de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 ) A. Principii generale1. Recomandarea pentru investigații medicale paraclinice în cadrul consultațiilor preventive se face pe formularul cu regim special prevăzut în anexa nr. 1e la ordin de către medicii de familie care au, potrivit reglementărilor legale în vigoare, dreptul de a face recomandări de astfel de investigații medicale paraclinice în sistemul de asigurări sociale de sănătate.2. Biletul de trimitere pentru investigații paraclinice, denumit în continuare bilet de trimitere, se completează de către medicii de familie aflați în relație contractuală cu casa de asigurări de sănătate în condițiile contractului-cadru și ale normelor metodologice de aplicare a acestuia și numai pentru persoanele asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate.În situația în care, în cadrul consultației de prevenție, sunt recomandate atât analize medicale de laborator, cât și investigații paraclinice de radiologie - imagistică medicală se va întocmi bilet de trimitere distinct pentru analizele medicale de laborator recomandate, respectiv bilet de trimitere distinct pentru fiecare investigație de radiologie - imagistică medicală recomandată. În situația în care între analizele medicale pe care medicul de familie le recomandă în cadrul consultației de prevenție se regăsește testul Babeș-Papanicolau se întocmește bilet distinct pentru acest test. (la 19-07-2023, Punctul 2., Litera A., Anexa nr. 2b a fost modificat de Punctul 4., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 ) 3. Se interzice emiterea acestor bilete de trimitere de către medicii de familie care nu au încheiat contracte/convenții de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate.4. Investigațiile medicale paraclinice recomandate pe baza biletului de trimitere al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1e se pot efectua de către orice furnizor de investigații medicale paraclinice aflat în relație contractuală cu casa de asigurări de sănătate, în condițiile prevăzute în contractul-cadru și în normele metodologice de aplicare a acestuia. (la 19-07-2023, sintagma: Investigațiile medicale paraclinice - analize medicale de laborator a fost înlocuită de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 ) (la 19-07-2023, sintagma: investigații medicale paraclinice - analize medicale de laborator a fost înlocuită de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 ) B. Instrucțiuni privind utilizarea în sistemul de asigurări sociale de sănătate a formularelor de bilet de trimitere pentru investigațiile paraclinice recomandate de către medicii de familie în cadrul consultațiilor preventive (la 19-07-2023, sintagma: investigațiile paraclinice - analize medicale de laborator a fost înlocuită de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 ) 1. Biletul de trimitere este tipărit pe hârtie autocopiantă în două culori. Exemplarul 2 (roz) rămâne în carnet, la medicul de familie care a făcut trimiterea, iar exemplarul 1 (alb) se predă asiguratului, care îl depune la furnizorul de servicii medicale paraclinice care va efectua investigațiile recomandate. Furnizorul de servicii medicale paraclinice va păstra exemplarul alb (originalul), pe care îl va prezenta casei de asigurări de sănătate doar la solicitarea acesteia.2. În situația în care în interiorul carnetului cu bilete de trimitere există formulare greșit tipărite, incomplete sau completate greșit de către medic, se va scrie cuvântul "ANULAT" pe formular și acesta nu va fi decupat din carnet. Aceste file vor fi pliate, rămânând în carnet. Pe versoul cotorului ultimului bilet de trimitere se va preciza: "Acest carnet conține ... file (în cifre și în litere), de la numărul .... la numărul ...., și .... file anulate."3. Gestionarea, distribuirea și achiziționarea carnetelor cu bilete de trimitere se vor face după cum urmează:a) carnetele înseriate și numerotate vor fi distribuite de către fiecare casă de asigurări de sănătate, în funcție de necesități, pentru o perioadă de cel mult 3 luni, fiecărui furnizor de servicii medicale în asistența medicală primară care a încheiat în prealabil contract/convenție cu aceasta, asigurând evidența biletelor de trimitere distribuite furnizorilor de servicii medicale în asistența medicală primară;b) gestionarea carnetelor cu bilete de trimitere la nivelul caselor de asigurări de sănătate se va face potrivit reglementărilor legale în vigoare;c) furnizorii de servicii medicale își vor achiziționa la cerere, contra cost, carnetele respective de la casele de asigurări de sănătate cu care se află în relații contractuale;d) achiziția formularelor de bilete de trimitere se va face de către reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale în asistența medicală primară sau de delegatul acestuia, pe baza facturii.4. Furnizorul de servicii medicale își va organiza modul de gestionare și evidență a carnetelor cu bilete de trimitere, precum și modul de păstrare a carnetelor epuizate. Pentru furnizorii de servicii medicale care au mai mulți medici de familie angajați care au dreptul de a trimite asiguratul la investigații medicale paraclinice pe baza biletului de trimitere prevăzut în anexa nr. 1e la ordin, distribuirea și arhivarea carnetelor cu bilete de trimitere la nivelul furnizorului se vor face pe baza unui tabel centralizator care va conține următoarele rubrici obligatorii: numele și prenumele medicului de familie, data repartizării carnetului/carnetelor, seria (cu numerele) carnetului/carnetelor repartizat/repartizate, semnătura de primire și parafa, data returnării în arhivă a exemplarului 2, seria biletelor de trimitere returnate (exemplarul 2), semnătura de returnare și parafa. Înregistrarea biletelor de trimitere emise asiguraților se va face în registrul de consultații, la rubrica "Recomandări", unde se vor nota seria și numărul biletului de trimitere emis.C. Instrucțiuni de completare a formularelor de bilet de trimitere pentru investigații paraclinice recomandate de către medicii de familie în cadrul consultațiilor preventive, utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate (la 19-07-2023, Titlul Secțiunii de la Litera C., Anexa nr. 2b a fost modificat de Punctul 5., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 ) Formularele de bilete de trimitere se completează în succesiunea numerelor și în ordinea cronologică a consultațiilor, astfel:"Cod de bare" Formularele cu regim special - biletele de trimitere pentru investigații medicale paraclinice vor avea inscripționat codul de bare aferent seriei și numărului formularelor respective. Câmpul 1 - "Unitate medicală": Se completează cu denumirea unității medicale, codul unic de înregistrare (CUI) al cabinetului medical sau al unității sanitare, adresa completă, casa de asigurări de sănătate cu care furnizorul are încheiat(ă) contract/convenție, numărul contractului/convenției de furnizare de servicii medicale în baza căruia/căreia medicul prescriptor prestează serviciul; medicii de familie pot aplica și codul de bare aferent numărului contractului/convenției de furnizare de servicii medicale. Câmpul 2 - "Date de identificare asigurat":a) "Asigurat la CAS" - se va înscrie casa de asigurări de sănătate în evidența căreia se află asiguratul;b) "RC" - se completează numărul din registrul de consultații (RC);c) "data nașterii" - se va completa ziua, luna și anul nașterii;d) la "vârstă" se notează în cifre vârsta împlinită a asiguratului;e) se va bifa cu x căsuța F sau M corespunzătoare sexului (feminin/masculin);f) se bifează căsuța "Acorduri internaționale" pentru persoanele care se încadrează în una dintre categoriile beneficiare ale acordurilor, înțelegerilor, convențiilor sau protocoalelor internaționale cu prevederi în domeniul sănătății, la care România este parte;g) la rubrica "Alte categorii" se va nota:– cifra 2, pentru beneficiarii formularelor europene, menționându-se distinct fiecare tip de formular european, respectiv: S1, S2, E 106; E 109; E 112; E 120; E 121, SED similar.– cifra 3, pentru persoanele beneficiare ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare;h) se vor nota datele de identificare ale pacientului - numele și prenumele;i) câmpul "CID/CNP/PASS" corespunde codului unic de identificare/codului numeric personal/numărului pașaportului. Acest câmp va permite alocarea până la 20 de caractere și se completează astfel:– pentru cetățenii români se completează codul unic de asigurare sau, după caz, codul numeric personal al pacientului format din 13 cifre, lăsând libere restul de 7 căsuțe; se poate aplica și codul de bare aferent CNP-ului asiguratului beneficiar;– pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene/Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord se va completa: numărul pașaportului/cărții de identitate pentru beneficiarii formularelor/documentelor europene emise în baza Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială;– pentru cetățenii străini din statele cu care România a încheiat acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale internaționale cu prevederi în domeniul sănătății se va completa numărul pașaportului.– pentru persoanele beneficiare ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare, se va completa numărul unic de identificare atribuit prin aplicația pusă la dispoziție de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate conform prevederilor art. 1 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare. Pentru cetățenii străini menționați mai sus se va preciza cetățenia, prin selecția codului țării din Lista abrevierilor pentru țările cu care România are acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale internaționale cu prevederi în domeniul sănătății și statele membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană/Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, conform prevederilor respectivelor documente, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin. Câmpul 3 - "Cod diagnostic":(i) Pentru biletele de trimitere emise de medicii de familie prin care se recomandă investigații paraclinice în cadrul consultațiilor preventive din pachetul de bază codul de diagnostic completat va fi 999. (la 19-07-2023, sintagma: investigații paraclinice - analize medicale de laborator a fost înlocuită de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 2.407 din 18 iulie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 19 iulie 2023 ) (ii) În căsuța "PREV" se va nota:– cifra 1 - pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 și 5 ani inclusiv;– cifra 2 - pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 9 ani inclusiv;– cifra 3 - pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 10 și 17 ani inclusiv;– cifra 4 - pentru persoanele asimptomatice cu vârsta cuprinsă între 18 și 39 de ani;– cifra 5 - pentru persoanele asimptomatice cu vârsta de 40 de ani și peste;– cifra 6 - pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 40 și 60 de ani care sunt înregistrate la medicul de familie cu una sau mai multe afecțiuni cronice;– cifra 7 - pentru persoanele cu vârsta de peste 60 de ani care sunt înregistrate la medicul de familie cu una sau mai multe afecțiuni cronice.– cifra 8 - pentru persoanele care nu prezintă simptome sugestive pentru diabet zaharat, cu vârsta de 18 ani și peste, supraponderali/obezi și/sau care prezintă unul sau mai mulți factori de risc pentru diabetul zaharat,– cifra 9 - pentru persoanele cu vârsta de 18 ani și peste, care nu prezintă simptome sugestive pentru boala cronică de rinichi, dar care au unul sau mai mulți factori de risc pentru boală cronică de rinichi precum boli cardiovasculare, hipertensiune arterială sau diabet zaharat. Notă: Cifra 8 sau 9 se completează de către medicul de familie pentru biletele de trimitere pentru efectuarea de investigații pentru depistarea diabetului zaharat, respectiv a bolii cronice de rinichi, cu ocazia acordării altor tipuri de consultații, dacă persoana nu a mai efectuat investigațiile recomandate în ultimele 6 luni.(iii) "Data trimiterii" - se va specifica data întocmirii biletului de trimitere pentru investigațiile paraclinice recomandate.(iv) "Semnătura medicului/Cod parafă" - se execută specimenul de semnătură a medicului de familie care a emis biletul de trimitere și se aplică parafa și codul corespunzător acestuia; medicii de familie pot aplica și codul de bare aferent codului de parafă. Câmpul 4 "Cod investigație/investigații recomandate/investigații efectuate":– medicul care trimite asiguratul, în mod facultativ, poate completa codul de investigație, separat, pentru fiecare investigație recomandată;– codurile proprii investigațiilor paraclinice se vor completa obligatoriu de către furnizorul de servicii medicale paraclinice care a efectuat investigațiile, corespunzător reglementărilor în vigoare;– "Investigații recomandate" - se va completa de medicul care trimite asiguratul; investigațiile recomandate vor fi scrise lizibil cu majuscule;– "Investigații efectuate" - se va completa prin bifare cu "x" de furnizorul de servicii medicale paraclinice care a efectuat investigațiile. În situația în care furnizorul nu poate efectua toate investigațiile prescrise, le va anula cu o linie pe cele neefectuate, pe biletul de trimitere, fără a avea posibilitatea înlocuirii sau adăugării altor investigații medicale paraclinice, prin completarea acestuia la nivelul laboratorului/punctului de lucru. Câmpul 5 - "Numele și semnătura persoanei desemnate de furnizorul de servicii paraclinice":– se va completa în clar numele persoanei desemnate de furnizorul de servicii medicale paraclinice, care va executa specimenul de semnătură. Câmpul 6 - "Data prezentării asiguratului":– se va completa de către asigurat data la care acesta s-a prezentat la furnizorul de servicii paraclinice pentru efectuarea investigațiilor, numai dacă investigațiile medicale paraclinice sunt efectuate la momentul prezentării;– "Semnătura asiguratului" - se execută semnătura beneficiarului serviciilor paraclinice recomandate după ce a fost informat asupra tipurilor de investigații medicale paraclinice de care urmează să beneficieze, numai dacă investigațiile medicale paraclinice sunt efectuate la momentul prezentării. Câmpul 7 - "Date care necesită a fi inscripționate pe versoul biletului de trimitere pentru investigații medicale paraclinice" În situația în care, din motive obiective, investigațiile nu au putut fi efectuate la momentul prezentării asiguratului, furnizorul de servicii medicale paraclinice are obligația de a-l programa în perioada de valabilitate a biletului de trimitere, consemnând pe versoul exemplarului de bilet de trimitere data prezentării pentru programare și data programării; dacă asiguratul refuză programarea, furnizorul va restitui asiguratului biletul de trimitere pentru ca acesta să se poată prezenta la alt furnizor de investigații medicale paraclinice. La momentul prezentării la furnizorul de investigații paraclinice din ambulatoriu pentru efectuarea investigațiilor, asiguratul va declara pe propria răspundere pe versoul biletului de trimitere că a fost sau nu internat pe perioada de la data eliberării biletului de trimitere până la data efectuării investigațiilor.
     +  Anexa nr. 3
    LISTA
    abrevierilor pentru țările cu care România
    are acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale internaționale cu
    prevederi în domeniul sănătății și statele membre ale
    Uniunii Europene, ale Spațiului Economic
    European și Confederația Elvețiană/Regatul Unit al Marii Britanii
    și Irlandei de Nord, conform prevederilor respectivelor documente
    Codul țăriiDenumirea țăriiCard european de asigurări de sănătateAcord internațional
    AFAfganistanNUNU
    ZAAfrica de SudNUNU
    ALAlbaniaNUDA
    DZAlgeriaNUDA
    ADAndorraNUNU
    AOAngolaNUNU
    AIAnguillaNUNU
    AGAntigua și BarbudaNUNU
    ANAntilele Olandeze (Bonaire)NUNU
    ARArgentinaNUNU
    AMArmeniaNUDA
    AWArubaNUNU
    SHTeritoriile britanice de peste măriNUNU
    AUAustraliaNUNU
    ATAustriaDANU
    AZAzerbaidjanNUNU
    BSBahamasNUNU
    BHBahrainNUNU
    BDBangladeshNUNU
    BBBarbadosNUNU
    BYBelarusNUDA
    BEBelgiaDANU
    BZBelizeNUNU
    BJBeninNUNU
    BMBermudeNUNU
    BOBoliviaNUNU
    BABosnia și HerțegovinaNUDA
    BWBotswanaNUNU
    BRBraziliaNUNU
    BNBruneiNUNU
    BGBulgariaDANU
    BFBurkina FasoNUNU
    BIBurundiNUNU
    BTBhutanNUNU
    KHCambodgiaNUNU
    CMCamerunNUNU
    CACanadaNUNU
    SPInsulele CanareNUNU
    CVCapul VerdeNUNU
    KYInsulele CaymanNUNU
    CZCehiaDANU
    CFRepublica CentrafricanăNUNU
    CLChileNUNU
    CNChinaNUNU
    TDCiadNUNU
    CYCipruDANU
    CICote d’IvoireNUNU
    COColumbiaNUNU
    YTMayotteNUNU
    PMSaint Pierre și MiquelonNUNU
    KMUniunea ComorelorNUNU
    CDRepublica Democrată CongoNUNU
    CGRepublica CongoNUNU
    KRCoreea de SudNUDA
    CRCosta RicaNUNU
    HRCroațiaDANU
    CUCubaNUDA
    DKDanemarcaDANU
    DJDjiboutiNUNU
    DMDominicaNUNU
    DORepublica DominicanăNUNU
    ECEcuadorNUNU
    EGEgiptNUNU
    SVEl SalvadorNUNU
    CHElvețiaDANU
    AEEmiratele Arabe UniteNUNU
    EREritreeaNUNU
    EEEstoniaDANU
    ETEtiopiaNUNU
    FJFijiNUNU
    FIFinlandaDANU
    FRFranțaDANU
    GAGabonNUNU
    GMGambiaNUNU
    GEGeorgiaNUNU
    GSGeorgia de Sud și Insulele Sandwich de SudNUNU
    DEGermaniaDANU
    GHGhanaNUNU
    GIGibraltarNUNU
    GRGreciaDANU
    GDGrenadaNUNU
    GLGroenlandaNUNU
    GPGuadelupaNUNU
    GUGuamNUNU
    GTGuatemalaNUNU
    GNGuineeaNUNU
    GWGuineea-BissauNUNU
    GQGuineea EcuatorialăNUNU
    GYGuyanaNUNU
    GFGuyana FrancezăNUNU
    HTHaitiNUNU
    HNHondurasNUNU
    INIndiaNUDA
    IDIndoneziaNUNU
    CKInsulele CookNUNU
    FKInsulele Flakland (Malvine)NUNU
    FOInsulele FeroeNUNU
    MPInsulele MarianeNUNU
    SBInsulele SolomonNUNU
    VGInsulele Virgine BritaniceNUNU
    VIInsulele Virgine SUANUNU
    WFInsulele Wallis și FutunaNUNU
    JORegatul Hașemit al IordanieiNUDA
    IRRepublica Islamică IranNUNU
    IQIrakNUNU
    IEIrlandaDANU
    ISIslandaDANU
    PSAutoritatea PalestinianăNUNU
    ITItaliaDANU
    JMJamaicaNUNU
    JPJaponiaNUNU
    KZKazahstanNUNU
    KEKenyaNUNU
    KGKârgâzstanNUNU
    KIKiribatiNUNU
    XZKosovoNUNU
    KWKuwaitNUDA
    LALaosNUNU
    LSLesothoNUNU
    LVLetoniaDANU
    LBLibanNUNU
    LRLiberiaNUNU
    LYLibiaNUNU
    LILiechtensteinDANU
    LTLituaniaDANU
    LULuxemburgDANU
    GBMarea BritanieDANU
    MOMacaoNUNU
    MKMacedoniaNUDA
    MGMadagascarNUNU
    MYMalaysiaNUNU
    MWMalawiNUNU
    MVMaldiveNUNU
    MLMaliNUNU
    MTMaltaDANU
    MAMarocNUNU
    MHMarshall (insule)NUNU
    MQMartinicaNUNU
    MRMauritaniaNUNU
    MUMauritiusNUNU
    MXMexicNUNU
    FMMicronezia (stat federal)NUNU
    MDMoldovaNUDA
    MCMonacoNUNU
    MNMongoliaNUNU
    MSMontserratNUNU
    MZMozambicNUNU
    MMMyanmarNUNU
    NANamibiaNUNU
    NRNauruNUNU
    NPNepalNUNU
    NINicaraguaNUNU
    NENigerNUNU
    NGNigeriaNUNU
    NUInsula NiueNUNU
    NFInsula NorfolkNUNU
    NONorvegiaDANU
    NCNoua CaledonieNUNU
    NZNoua ZeelandăNUNU
    NLOlandaDANU
    OMOmanNUNU
    PKPakistanNUNU
    PWPalauNUNU
    PAPanamaNUNU
    PGPapua Noua GuineeNUNU
    PYParaguayNUNU
    PEPeruNUDA
    PHFilipineNUNU
    PNInsulele Pitcairn, Henderson, Ducie și OenoNUNU
    PFPolinezia FrancezăNUNU
    PLPoloniaDANU
    PRPuerto RicoNUNU
    PTPortugaliaDANU
    QAQatarNUNU
    KPCoreea de NordNUDA
    REReunionNUNU
    RURusia (federație)NUDA
    RWRwandaNUNU
    ASSamoa (SUA)NUNU
    WSSamoa OccidentalăNUNU
    SMSan MarinoNUNU
    STSao Tome și PrincipeNUNU
    SAArabia SaudităNUNU
    SNSenegalNUNU
    RSSerbiaNUDA
    SCSeychellesNUNU
    KNFederația Saint Kitts și NevisNUNU
    LCSaint LuciaNUNU
    VCSaint Vincent și GrenadineleNUNU
    SLSierra LeoneNUNU
    SGSingaporeNUNU
    SYSiriaNUDA
    SKSlovaciaDANU
    SISloveniaDANU
    SOSomaliaNUNU
    ESSpaniaDANU
    LKSri LankaNUNU
    USStatele Unite ale AmericiiNUNU
    SDSudanNUNU
    SESuediaDANU
    SRSurinamNUNU
    SZSwazilandNUNU
    TJTadjikistanNUNU
    THThailandaNUNU
    TWTaiwanNUNU
    TZTanzaniaNUNU
    IOTeritoriul Britanic din Oceanul IndianNUNU
    TFTeritoriile Australe și AntarcticeNUNU
    TGTogoNUNU
    TKTokelauNUNU
    TOTongaNUNU
    TTTrinidad și TobagoNUNU
    TNTunisiaNUNU
    TRTurciaNUDA
    TMTurkmenistanNUNU
    TVTuvaluNUNU
    UGUgandaNUNU
    UAUcrainaNUDA
    HUUngariaDANU
    UYUruguayNUNU
    UZUzbekistanNUNU
    VUVanuatuNUNU
    VAVaticanNUNU
    VEVenezuelaNUNU
    VNVietnamNUNU
    YEYemenNUNU
    ZMZambiaNUNU
    ZWZimbabweNUNU
    ILIsraelNUNU
    MEMuntenegruNUDA
    ------