ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 126 din 8 septembrie 2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții și în fața altor instanțe judiciare și arbitrale interaționale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 842 din 19 septembrie 2005
**) Titlul ordonanței de urgență a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 320 din 13 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 693 din 15 octombrie 2009. (la 09-02-2024, Titlul actului a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 ) Primele etape ale procedurii de reprezentare a României sau a altor instituții publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții, cu sediul la Washington DC, constând în angajarea avocaților, obținerea de la curte a tuturor documentelor cauzei și numirea conciliatorului/arbitrului celui mai potrivit, trebuie parcurse într-un termen foarte scurt, de regulă maximum 90 de zile de la primirea notificării. Inițierea unor proceduri de selecție a caselor de avocați după primirea cererii creează riscul ca partea română să nu fie reprezentată ori să fie reprezentată necorespunzător, datorită timpului scurt alocat pregătirii apărării. De asemenea, numirea conciliatorilor/arbitrilor fără implicarea corespunzătoare a părții române poate crea dezavantaje majore acesteia în derularea procedurii de conciliere.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Notă
Art. II, III și IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 116 din 9 februarie 2024, prevăd:
Articolul II
(1) În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în litigiile pentru care, la data intrării în vigoare a acesteia, România sau instituțiile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 2 din prezenta ordonanță de urgență, nu au desemnați avocați specializați, transmit Ministerului Finanțelor toate documentele pe care le dețin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor.
(2) Pentru încadrarea în termenele judiciare procedurale aplicabile, Ministerul Finanțelor selectează avocații specializați pe baza unei proceduri proprii de selecție, aprobată de conducătorul instituției.
(3) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, toate ministerele, autoritățile și instituțiile publice au obligația de a transmite Ministerului Finanțelor toate documentele pe care le dețin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor judiciare și arbitrale internaționale în care acestea sunt parte.
Articolul III
Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, cheltuielile cu taxa de viză prevăzute la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi și obligații ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările și completările ulterioare, pot fi suportate și plătite din bugetele proprii ale ordonatorilor principali de credite și pentru personalul din instituțiile/unitățile aflate în subordine/coordonare/ sub autoritate, indiferent de forma de finanțare.
Articolul IV
Dispozițiile art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 126/2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completărille ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică atât pentru litigiile aflate în desfășurare, cât și pentru cele viitoare, precum și pentru litigiile și procedurile aferente acestora. + Articolul 1(1) Reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții sau în fața tribunalelor arbitrale internaționale se realizează de către Ministerul Finanțelor.(2) Reprezentarea României sau a instituțiilor publice membre ale Guvernului în litigiile judiciare, aflate pe rolul unor instanțe din alte state membre ale Uniunii Europene sau state terțe, și arbitrale internaționale, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se realizează de către Ministerul Finanțelor. În cazuri justificate, Guvernul poate stabili prin hotărâre ca reprezentarea să se asigure de o altă instituție publică din subordinea/ coordonarea sa.(3) După pronunțarea hotărârilor în litigiile internaționale prevăzute la alin. (1) și (2), Ministerul Finanțelor asigură reprezentarea în eventualele acțiuni judiciare dintr-un stat pe teritoriul căruia se inițiază o procedură de recunoaștere și/sau executare a acestora.(4) Instituțiile și autoritățile publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaționale prevăzute la alin. (1) și (2) au obligația de a comunica informațiile și documentele solicitate de Ministerul Finanțelor, atunci când acestea se află în posesia lor, precum și de a dispune toate măsurile legale pentru ca persoanele competente din cadrul acestora să acorde sprijinul necesar, conform atribuțiilor specifice, în vederea pregătirii apărărilor de către avocații selectați, inclusiv prin semnarea unor declarații de martor și participarea lor la audierile orale programate.(5) Conducătorii autorităților/instituțiilor publice au obligația să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele care sunt sau au fost implicate în gestionarea problematicii ce face obiectul litigiilor internaționale prevăzute la alin. (1) și (2) să participe în mod obligatoriu la întâlnirile solicitate de avocații care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii.(6) Conducătorii autorităților/instituțiilor publice au obligația să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele prevăzute la alin. (5) să semneze declarațiile de martori, să participe la audierile orale programate și să semneze orice alte documente procedurale specifice fiecărui litigiu internațional, dacă se apreciază de către avocații care asigură reprezentarea juridică că informațiile sau documentele deținute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor.(7) Nerespectarea obligațiilor de serviciu prevăzute la alin. (5) și (6) de către persoanele care au fost implicate în gestionarea problematicii ce face obiectul litigiilor internaționale constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit legii. (la 09-02-2024, Articolul 1 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 ) + Articolul 2(1) Pentru reprezentarea în litigiile internaționale prevăzute la art. 1, Ministerul Finanțelor selectează în mod transparent și competitiv avocați, indiferent de forma de organizare a profesiei, din România și/sau din străinătate, specializați în litigii arbitrale internaționale și/sau în legislația națională specifică litigiilor judiciare internaționale, după caz, pe baza unei proceduri proprii de selecție aprobate de conducătorul instituției, în temeiul dispozițiilor art. 29 alin. (1) lit. d) și alin. (3) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.(2) Plata cheltuielilor necesare reprezentării în astfel de litigii internaționale, inclusiv plata arbitrilor în procedurile arbitrale, a expertizelor și a celorlalte taxe judiciare sau arbitrale datorate, conform procedurilor aplicabile, se asigură din bugetul Ministerului Finanțelor.(3) Termenii și condițiile de punere în executare a hotărârilor judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art. 1 se aprobă de Guvern, prin memorandum.(4) Eventualele sume de bani dispuse a fi plătite prin hotărârile judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art. 1 se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor, cu respectarea dreptului Uniunii Europene în materia ajutorului de stat, dacă este cazul.(5) În situațiile în care prin hotărârile judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art. 1 se dispun orice alte obligații decât acordarea unor sume de bani, ducerea la îndeplinire a acestor obligații se asigură de către instituțiile publice cu competențe în domeniu.(6) Pentru asigurarea creditelor bugetare și de angajament necesare pentru efectuarea plății sumelor stabilite prin hotărâri judecătorești sau arbitrale, se autorizează Ministerul Finanțelor să efectueze virări pe parcursul întregului an bugetar, de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole bugetare, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (4) și (8)-(11) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(7) În situația în care problematica ce a făcut obiectul litigiilor internaționale prevăzute la art. 1 alin. (1) a fost gestionată de una sau mai multe instituții sau autorități publice locale, sumele plătite în condițiile alin. (4) se recuperează ulterior de la acestea, în mod solidar, dacă s-a reținut culpa mai multor instituții sau autorități publice locale, iar instanța judiciară sau tribunalul arbitral nu a individualizat cuantumul sumelor datorate în funcție de vinovăția fiecăreia. Procedura de recuperare a acestor sume, inclusiv prin posibilitatea eșalonării recuperării acestora, se stabilește, pentru fiecare caz în parte, prin ordin comun al ministrului finanțelor și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației. (la 09-02-2024, Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 ) + Articolul 3(1) Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, personalul de specialitate juridică din cadrul Direcției generale juridice a Ministerului Finanțelor, care are în fișa postului atribuții în legătură cu asigurarea asistenței și reprezentării juridice în litigiile prevăzute la art. 1, precum și personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului cu atribuții în asigurarea suportului documentar și arhivistic, respectiv a asistenței juridice de specialitate, beneficiază de o majorare salarială de 50% aplicată la salariul de bază brut. Fișa postului trebuie să cuprindă atribuții obiective cuantificabile lunar în mod individual.(2) Prevederile alin. (1) se aplică pentru un număr de maximum 10 persoane de specialitate juridică din cadrul Ministerului Finanțelor și pentru un număr de 5 persoane din cadrul Secretariatului General al Guvernului. (la 09-02-2024, Actul a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 )
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
---------------
Ministrul finanțelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Șeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian FrâncuBucurești, 8 septembrie 2005.Nr. 126.-------
EMITENT |
**) Titlul ordonanței de urgență a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 320 din 13 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 693 din 15 octombrie 2009. (la 09-02-2024, Titlul actului a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 ) Primele etape ale procedurii de reprezentare a României sau a altor instituții publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții, cu sediul la Washington DC, constând în angajarea avocaților, obținerea de la curte a tuturor documentelor cauzei și numirea conciliatorului/arbitrului celui mai potrivit, trebuie parcurse într-un termen foarte scurt, de regulă maximum 90 de zile de la primirea notificării. Inițierea unor proceduri de selecție a caselor de avocați după primirea cererii creează riscul ca partea română să nu fie reprezentată ori să fie reprezentată necorespunzător, datorită timpului scurt alocat pregătirii apărării. De asemenea, numirea conciliatorilor/arbitrilor fără implicarea corespunzătoare a părții române poate crea dezavantaje majore acesteia în derularea procedurii de conciliere.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. Notă
Art. II, III și IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 116 din 9 februarie 2024, prevăd:
Articolul II
(1) În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în litigiile pentru care, la data intrării în vigoare a acesteia, România sau instituțiile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 2 din prezenta ordonanță de urgență, nu au desemnați avocați specializați, transmit Ministerului Finanțelor toate documentele pe care le dețin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor.
(2) Pentru încadrarea în termenele judiciare procedurale aplicabile, Ministerul Finanțelor selectează avocații specializați pe baza unei proceduri proprii de selecție, aprobată de conducătorul instituției.
(3) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, toate ministerele, autoritățile și instituțiile publice au obligația de a transmite Ministerului Finanțelor toate documentele pe care le dețin în legătură cu problematica ce face obiectul litigiilor judiciare și arbitrale internaționale în care acestea sunt parte.
Articolul III
Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, cheltuielile cu taxa de viză prevăzute la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi și obligații ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările și completările ulterioare, pot fi suportate și plătite din bugetele proprii ale ordonatorilor principali de credite și pentru personalul din instituțiile/unitățile aflate în subordine/coordonare/ sub autoritate, indiferent de forma de finanțare.
Articolul IV
Dispozițiile art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 126/2005, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completărille ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică atât pentru litigiile aflate în desfășurare, cât și pentru cele viitoare, precum și pentru litigiile și procedurile aferente acestora. + Articolul 1(1) Reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții sau în fața tribunalelor arbitrale internaționale se realizează de către Ministerul Finanțelor.(2) Reprezentarea României sau a instituțiilor publice membre ale Guvernului în litigiile judiciare, aflate pe rolul unor instanțe din alte state membre ale Uniunii Europene sau state terțe, și arbitrale internaționale, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se realizează de către Ministerul Finanțelor. În cazuri justificate, Guvernul poate stabili prin hotărâre ca reprezentarea să se asigure de o altă instituție publică din subordinea/ coordonarea sa.(3) După pronunțarea hotărârilor în litigiile internaționale prevăzute la alin. (1) și (2), Ministerul Finanțelor asigură reprezentarea în eventualele acțiuni judiciare dintr-un stat pe teritoriul căruia se inițiază o procedură de recunoaștere și/sau executare a acestora.(4) Instituțiile și autoritățile publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaționale prevăzute la alin. (1) și (2) au obligația de a comunica informațiile și documentele solicitate de Ministerul Finanțelor, atunci când acestea se află în posesia lor, precum și de a dispune toate măsurile legale pentru ca persoanele competente din cadrul acestora să acorde sprijinul necesar, conform atribuțiilor specifice, în vederea pregătirii apărărilor de către avocații selectați, inclusiv prin semnarea unor declarații de martor și participarea lor la audierile orale programate.(5) Conducătorii autorităților/instituțiilor publice au obligația să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele care sunt sau au fost implicate în gestionarea problematicii ce face obiectul litigiilor internaționale prevăzute la alin. (1) și (2) să participe în mod obligatoriu la întâlnirile solicitate de avocații care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii.(6) Conducătorii autorităților/instituțiilor publice au obligația să ia măsurile legale care se impun pentru ca persoanele prevăzute la alin. (5) să semneze declarațiile de martori, să participe la audierile orale programate și să semneze orice alte documente procedurale specifice fiecărui litigiu internațional, dacă se apreciază de către avocații care asigură reprezentarea juridică că informațiile sau documentele deținute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor.(7) Nerespectarea obligațiilor de serviciu prevăzute la alin. (5) și (6) de către persoanele care au fost implicate în gestionarea problematicii ce face obiectul litigiilor internaționale constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit legii. (la 09-02-2024, Articolul 1 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 ) + Articolul 2(1) Pentru reprezentarea în litigiile internaționale prevăzute la art. 1, Ministerul Finanțelor selectează în mod transparent și competitiv avocați, indiferent de forma de organizare a profesiei, din România și/sau din străinătate, specializați în litigii arbitrale internaționale și/sau în legislația națională specifică litigiilor judiciare internaționale, după caz, pe baza unei proceduri proprii de selecție aprobate de conducătorul instituției, în temeiul dispozițiilor art. 29 alin. (1) lit. d) și alin. (3) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.(2) Plata cheltuielilor necesare reprezentării în astfel de litigii internaționale, inclusiv plata arbitrilor în procedurile arbitrale, a expertizelor și a celorlalte taxe judiciare sau arbitrale datorate, conform procedurilor aplicabile, se asigură din bugetul Ministerului Finanțelor.(3) Termenii și condițiile de punere în executare a hotărârilor judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art. 1 se aprobă de Guvern, prin memorandum.(4) Eventualele sume de bani dispuse a fi plătite prin hotărârile judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art. 1 se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor, cu respectarea dreptului Uniunii Europene în materia ajutorului de stat, dacă este cazul.(5) În situațiile în care prin hotărârile judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art. 1 se dispun orice alte obligații decât acordarea unor sume de bani, ducerea la îndeplinire a acestor obligații se asigură de către instituțiile publice cu competențe în domeniu.(6) Pentru asigurarea creditelor bugetare și de angajament necesare pentru efectuarea plății sumelor stabilite prin hotărâri judecătorești sau arbitrale, se autorizează Ministerul Finanțelor să efectueze virări pe parcursul întregului an bugetar, de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole bugetare, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (4) și (8)-(11) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(7) În situația în care problematica ce a făcut obiectul litigiilor internaționale prevăzute la art. 1 alin. (1) a fost gestionată de una sau mai multe instituții sau autorități publice locale, sumele plătite în condițiile alin. (4) se recuperează ulterior de la acestea, în mod solidar, dacă s-a reținut culpa mai multor instituții sau autorități publice locale, iar instanța judiciară sau tribunalul arbitral nu a individualizat cuantumul sumelor datorate în funcție de vinovăția fiecăreia. Procedura de recuperare a acestor sume, inclusiv prin posibilitatea eșalonării recuperării acestora, se stabilește, pentru fiecare caz în parte, prin ordin comun al ministrului finanțelor și al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației. (la 09-02-2024, Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 ) + Articolul 3(1) Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, personalul de specialitate juridică din cadrul Direcției generale juridice a Ministerului Finanțelor, care are în fișa postului atribuții în legătură cu asigurarea asistenței și reprezentării juridice în litigiile prevăzute la art. 1, precum și personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului cu atribuții în asigurarea suportului documentar și arhivistic, respectiv a asistenței juridice de specialitate, beneficiază de o majorare salarială de 50% aplicată la salariul de bază brut. Fișa postului trebuie să cuprindă atribuții obiective cuantificabile lunar în mod individual.(2) Prevederile alin. (1) se aplică pentru un număr de maximum 10 persoane de specialitate juridică din cadrul Ministerului Finanțelor și pentru un număr de 5 persoane din cadrul Secretariatului General al Guvernului. (la 09-02-2024, Actul a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 6 din 8 februarie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 9 februarie 2024 )
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
---------------
Ministrul finanțelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Șeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian FrâncuBucurești, 8 septembrie 2005.Nr. 126.-------