METODOLOGIE din 28 decembrie 2023de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară a instituțiilor de învățământ superior de stat din România, pentru anul 2024
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 22 ianuarie 2024



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 6.901 din 28 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 22 ianuarie 2024.
     +  Articolul 1(1) Sumele stabilite pentru finanțarea de bază și cea suplimentară, provenite de la bugetul Ministerului Educației, sunt evidențiate distinct în contractul instituțional al instituțiilor de învățământ superior. În contract sunt specificate: numărul de studenți (echivalenți unitari) finanțați de la bugetul de stat, pe cicluri de studii, și numărul de granturi doctorale finanțate. (2) Contractele instituționale pentru alocarea de fonduri bugetare sunt supuse controlului periodic efectuat de Ministerul Educației (ME) și Comisia Națională pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS).  +  Articolul 2(1) Toate fondurile pentru finanțarea de bază și suplimentară a instituțiilor de învățământ superior de stat sunt considerate ca venituri proprii.(2) Distribuția fondurilor pentru finanțarea instituțională a instituțiilor de învățământ superior din bugetul național pentru anul 2024 este prezentată în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.(3) Veniturile pentru finanțarea de bază și suplimentară sunt utilizate de instituțiile de învățământ superior în condițiile autonomiei universitare, în vederea realizării obiectivelor care le revin în cadrul politicii statului privind învățământul și cercetarea științifică universitară, conform legislației în vigoare.  +  Articolul 3Finanțarea de bază se referă la:1. cheltuieli de personal (CP): salarii pentru personalul didactic, auxiliar didactic și nedidactic, personal de cercetare implicat în desfășurarea programelor de studii, sporuri, CAS, alte contribuții legale, deplasări interne și internaționale;2. cheltuieli materiale (CM): cheltuieli de întreținere și gospodărie, cheltuieli pentru materiale și prestări de servicii cu caracter funcțional, cheltuieli cu cercetarea aferente programelor de studii, obiecte de inventar, reparații curente, cărți și publicații, perfecționarea personalului, protocol, protecția muncii etc.;3. cheltuieli pentru susținerea proiectelor educaționale și de dezvoltare a resursei umane;4. cheltuieli cu regia instituțiilor de învățământ superior pentru desfășurarea programelor de studii.  +  Articolul 4(1) În vederea încurajării excelenței în instituțiile de învățământ superior se constituie la nivel național un fond de finanțare suplimentară a instituțiilor de învățământ superior în valoare, la nivel național, de minimum 33% din suma alocată la nivel național instituțiilor de învățământ superior de stat ca finanțare de bază.(2) Atribuirea fondurilor pentru finanțarea suplimentară se realizează pe baza criteriilor și a standardelor de calitate stabilite de CNFIS și aprobate de ME.(3) Rectorii instituțiilor de învățământ superior de stat, prin contractul instituțional încheiat cu ME, alocă fondurile pentru finanțare suplimentară prioritar spre departamentele și structurile cele mai performante din instituția de învățământ superior.  +  Articolul 5Sumele atribuite fiecărei instituții de învățământ superior pentru finanțarea de bază, pentru studenții înmatriculați pe baza cifrelor de școlarizare primite de instituția de învățământ superior, într-un program de studii universitare de licență și de master, se alocă proporțional cu numărul de studenți echivalenți unitari ai acestora. Numărul de studenți echivalenți unitari ai instituției de învățământ superior se determină prin ponderarea numărului fizic de studenți ai acesteia cu coeficienții de echivalare și de cost.  +  Articolul 6(1) Pentru doctoranzii înmatriculați pe baza cifrei de școlarizare aprobate (număr de locuri - granturi de studii), finanțarea se face prin granturi doctorale. Valoarea grantului anual total (VGDT) pentru studenții doctoranzi înmatriculați la studii cu frecvență, cu bursă, conform granturilor repartizate de ME, este prezentată în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie.(2) Din fondurile cuprinse în bugetul de stat pentru finanțarea instituțională se constituie, ca o componentă distinctă, un fond pentru finanțarea granturilor doctorale (FGD), care acoperă sumele doar pentru componenta VGD a granturilor doctorale, alocate din linia de buget finanțarea de bază, pentru studenții de la forma de învățământ cu frecvență și frecvență redusă, iar sumele pentru bursa de doctorat, componenta VGDB, pentru studenții doctoranzi înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență și bursă, se asigură din sumele repartizate de ME cu această destinație.(3) Repartizarea pe instituții de învățământ superior a fondului pentru finanțarea granturilor (FGD), pentru studenții doctoranzi, se face prin cumularea valorii sumelor aferente granturilor repartizate acesteia:unde:– VGD_rs sunt valorile granturilor doctorale (în care nu este cuprinsă bursa doctorală), corespunzătoare ramurii de știință rs, acestea fiind prezentate în anexa nr. 2;– GD_rs reprezintă numărul de granturi doctorale pentru anul de studiu I, II, III, respectiv IV (doar pentru domeniile medicină, medicină dentară, farmacie și medicină veterinară), finanțate pentru instituția de învățământ superior U, în programe de studii asociate ramurii de știință rs;– Nrs este numărul total al ramurilor de știință rs finanțate.  +  Articolul 7(1) Procedurile de alocare a fondurilor pentru finanțarea de bază și pentru finanțarea suplimentară pentru studenții înmatriculați într-un program de studii de licență și de master sunt prezentate în art. 8 și 9.(2) Valorile coeficienților de echivalare și de cost pentru anul 2024 sunt cuprinse în anexa nr. 3.  +  Articolul 8Determinarea alocațiilor bugetare pentru instituțiile de învățământ superior de stat pentru finanțarea de bază (FB), asociată ciclurilor de studii universitare (licență, master) și alte forme de pregătire menționate în tabelul 1 din anexa nr. 3, se face pe baza următoarei proceduri:1. Se determină fondurile alocate pentru FB pentru anul 2024, asociată ciclurilor de studii universitare (licență și master) și formelor de pregătire menționate în tabelul 1 din anexa nr. 3:a) din suma alocată în bugetul național pentru finanțarea instituțională (FI) a instituțiilor de învățământ superior se scad următoarele valori: valoarea alocată pentru finanțarea situațiilor speciale, care nu pot fi integrate în formula de finanțare (FSS), și valoarea alocată pentru finanțarea granturilor doctorale pentru studenții doctoranzi înmatriculați pe baza cifrei de școlarizare (FGD);b) din suma rămasă (FI’) se calculează valoarea fondurilor alocate pentru FB, ce corespunde proporției prevăzute în anexa nr. 1.2. Se determină numărul de studenți echivalenți unitari din fiecare instituție de învățământ superior și fiecare ciclu de studii universitare (licență și master) și alte forme de pregătire menționate în tabelul 1 din anexa nr. 3. Procedura are două etape: a) în prima etapă se determină, pentru fiecare instituție de învățământ superior U și ciclu de studii sau formă de pregătire r, numărul SE^U_r,rs de studenți echivalenți din ramura de știință rs:unde:– S^(U) _fr,rseste numărul de studenți fizici din ramura de știință rs, de la forma de învățământ fr, asociată ciclului de studii sau formei de pregătire r, înscriși în instituția de învățământ superior U la forma de finanțare buget, raportat în platforma ANS, la o dată de referință stabilită (1 octombrie 2023 pentru repartizarea preliminară și 1 ianuarie 2024 pentru repartizarea finală);– e_fr este coeficientul de echivalare corespunzător formei de învățământ fr (v. tabelul 1 din anexa nr. 3);– Fr este numărul total al formelor de învățământ finanțate de la bugetul de stat asociate ciclului de studii sau formei de pregătire r în instituțiile de învățământ superior din România (v. tabelul 1 din anexa nr. 3);b) în a doua etapă se determină, pentru fiecare instituție de învățământ superior U și fiecare ciclu de studii sau formă de pregătire r, numărul SEU^(U)_r de studenți echivalenți unitari:unde:– c_rs este coeficientul de cost corespunzător ramurii de știință rs (v. tabelul 2 din anexa nr. 3);– Nrs este numărul total al ramurilor de știință finanțate (v. tabelul 2 din anexa nr. 3). 3. Se determină numărul total de studenți echivalenți unitari SEU:unde u este numărul total de instituții de învățământ superior de stat finanțate de la bugetul Ministerului Educației.4. Se determină alocația fb_s pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar:unde:– FB este valoarea alocației pentru finanțarea de bază;– SEU reprezintă numărul total de studenți echivalenți unitari.5. Pentru fiecare instituție de învățământ superior U și ciclu de studii r, valoarea fondurilor pentru finanțarea de bază FB_r^(U) se calculează multiplicând alocația fb_s cu numărul de studenți echivalenți unitari ai instituției de învățământ superior, înmatriculați la programele de studii asociate ciclului r:unde:– SEU^(U)_r reprezintă numărul total de studenți echivalenți unitari ai instituției de învățământ superior U;– fb_s este valoarea alocației pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.6. Se determină pentru fiecare instituție de învățământ superior U alocația FB^(U) pentru finanțarea de bază:  +  Articolul 9Determinarea alocațiilor bugetare pentru instituțiile de învățământ superior de stat, pentru finanțarea suplimentară (FS), se face pe baza următoarei proceduri:1. în prima etapă se determină: a) valoarea alocațiilor bugetare totale pentru finanțarea suplimentară;b) valoarea alocațiilor bugetare pentru finanțarea suplimentară pentru fiecare ramură de știință rs;c) valoarea alocațiilor bugetare pentru finanțarea suplimentară pentru fiecare indicator de calitate Ck, din fiecare ramură de știință rs.În acest sens:(i) din suma alocată pentru finanțarea instituțională (FI) se scad fondurile pentru granturi doctorale (FGD) și fondurile pentru finanțarea situațiilor speciale (FSS), rezultând suma FI’, din care se calculează valoarea fondurilor alocate pentru FS, corespunzătoare proporției prevăzute în anexa nr. 1;(ii) se determină fondurile FS_rs alocate pentru finanțarea suplimentară FS pe anul 2024, pentru fiecare ramură de știință rs, după cum urmează:– se determină numărul SEUʹ_rs de studenți echivalenți unitari din ramură de știință rs (pentru ciclurile de studii universitare de licență și master, cu excepția studenților de la alte forme de pregătire, menționate în tabelul 1 din anexa nr. 3):unde SEUʹ^U_rs reprezintă numărul de studenți echivalenți unitari ai instituției de învățământ superior U din ramura de știință rs, determinați după eliminarea categoriilor menționate anterior;– se determină fondurile FS_rs din valoarea totală FS pe baza ponderii studenților echivalenți unitari din ramura de știință rs:(iii) analog procedurii prin care se determină FS_rs, se determină sumele FS_rs(C_k) alocate pentru finanțarea suplimentară corespunzătoare indicatorilor de calitate IC_k, pentru fiecare ramură de știință rs:unde p_k reprezintă ponderea indicatorului de calitate IC_k (în totalul finanțării suplimentare), iar Ʃ^n_k=1p_k = 1 și n este numărul de indicatori de calitate. Lista indicatorilor de calitate IC_k și a ponderilor asociate sunt prezentate în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezenta metodologie;2. în a doua etapă se determină sumele FS^(U)_rs (Ck) alocate instituției de învățământ superior U, pentru finanțarea suplimentară corespunzătoare indicatorilor de calitate ICk, pentru fiecare ramură de știință rs, după cum urmează:2.1. se determină valoarea indicatorilor de calitate IC_k^(U), pentru fiecare instituție de învățământ superior U, conform modului de calcul prezentat în anexa nr. 5, care face parte integrantă din prezenta metodologie, astfel:2.1.1. pentru fiecare ramură de știință rs se determină IC^(U)_rs,k, dacă indicatorul de calitate este aplicat pe ramură de știință;2.1.2. la nivel de instituție de învățământ superior U se determină IC_k^(U), dacă indicatorul de calitate se aplică la acest nivel, valoarea IC^(U)_rs,k pentru fiecare ramură de știință a instituției de învățământ superior fiind aceeași cu cea obținută la nivel de instituție de învățământ superior, IC^(U)_rs,k = IC_k^(U);2.2. se determină valoarea indicatorilor de calitate relativi pentru fiecare instituție de învățământ superior, IR_k^(U), astfel:2.2.1. pentru fiecare ramură de știință se determină IR^(U)_rs,k, dacă indicatorul de calitate a fost aplicat pe ramură de știință;2.2.2. la nivel de instituție de învățământ superior se determină IR_k^(U), dacă indicatorul de calitate se aplică la acest nivel, valoarea IR^(U)_rs,k pentru fiecare ramură de știință a instituției de învățământ superior fiind aceeași cu cea obținută la nivel de instituție de învățământ superior, IR^(U)_rs,k = IR_k^(U).Indicatorul de calitate relativ IR_k^(U), corespunzător indicatorului de calitate IC_k pentru instituție de învățământ superior a U, exprimă, în termeni matematici, rezultatele evaluării valorii indicatorului de calitate al instituției de învățământ superior U, în comparație cu valoarea indicatorului pentru celelalte instituții de învățământ superior.Matematic, acest calcul se exprimă astfel:unde:– IR_k^(U) - valoarea indicatorului de calitate relativ k al instituției de învățământ superior U (și similar pentru instituțiile de învățământ superior notate cu Um, UM, Un);– IC_k^(U) - valoarea indicatorului de calitate absolut k al instituției de învățământ superior U (și similar pentru instituțiile de învățământ superior notate cu Um, UM, Un);– SEU^(Un) - numărul de studenți echivalenți unitari ai instituției de învățământ superior Un (și similar pentru instituțiile de învățământ superior notate cu Um, UM);– N - numărul total al instituțiilor de învățământ superior de stat din România pentru care se fac alocări financiare de către CNFIS.Pentru fiecare instituție de învățământ superior abaterea față de valoarea 1 (unu) (valoarea medie) a oricărui indicator de calitate relativ reprezintă diferența dintre suma dimensiunilor instituțiilor de învățământ superior (notate Um, care au obținut rezultate inferioare și suma dimensiunilor instituțiilor de învățământ superior (notate UM) care au obținut rezultate superioare, raportată după aceea la dimensiunea totală a instituțiilor de învățământ superior;2.3. se determină, pentru fiecare instituție de învățământ superior U, sumele FS^(U)_rs (C_k) alocate pentru finanțarea suplimentară corespunzătoare fiecărui indicator de calitate IC_k, pentru fiecare ramură de știință rs, după cum urmează:3. în a treia etapă se determină sumele totale FS^(U) ce revin instituției de învățământ superior U pentru finanțarea suplimentară, astfel:3.1. se determină sumele totale FS^(U)_rs ce revin instituției de învățământ superior pentru finanțarea suplimentară, corespunzătoare ramurii de știință rs, după cum urmează:3.2. se determină sumele totale FS^(U) alocate instituției de învățământ superior U pentru finanțarea suplimentară, după cum urmează:  +  Articolul 10Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta metodologie.  +  Anexa nr. 1la metodologie
    Distribuția fondurilor pentru finanțarea instituțională a
    instituțiilor de învățământ superior din bugetul național pentru anul 2024
    Din suma alocată în bugetul național pentru finanțarea instituțională (FI) a instituțiilor de învățământ superior se repartizează 1,5% pentru finanțarea situațiilor speciale, care nu pot fi integrate în formula de finanțare. Pentru finanțarea granturilor doctorale pentru studenții doctoranzi se alocă o sumă calculată conform anexei nr. 2 la metodologie. Suma rămasă (FI’) se distribuie după cum urmează:a) finanțarea de bază (FB): 68,50%;b) finanțarea suplimentară (FS): 30,00%;c) Fondul pentru dezvoltare instituțională (FDI): 1,50%.
     +  Anexa nr. 2la metodologie
    Valoarea grantului anual pentru studenții doctoranzi
    Categorii cheltuieliDomeniul de finanțare
    D1D2D3, D4
    Valoare totală grant doctorat (VGDT)*68.40071.90076.400
    Grant doctorat (VGD) acordat din finanțarea de bază (lei) (Include salarizarea conducătorului de doctorat, salarizarea membrilor comisiei de îndrumare și de integritate academică, program de pregătire bazat pe studii avansate, program de pregătire suplimentar, fonduri pentru cercetare**, regia școlii doctorale.)30.00033.50038.000
    Bursă doctorală - VGDB (lei)/an, acordată din fondul de burse pentru studenți38.400
    * Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale doar la forma de învățământ cu frecvență (locuri cu bursă).** Fondul pentru cercetare cuprinde, fără a se limita la acestea: participarea la conferințe, școli de vară, cursuri de formare, stagii în străinătate, publicare de articole de specialitate sau alte forme specifice de diseminare.În domeniul de finanțare D1 intră programele de studii doctorale din următoarele ramuri de știință (RS): Științe juridice; Științe administrative; Științe ale comunicării; Sociologie; Științe politice; Științe militare, informații și ordine publică; Științe economice (fără cele din domeniile de studii universitare de doctorat: Cibernetică și statistică, Informatică economică și specializările Economie agroalimentară și Economie agroalimentară și a mediului); Psihologie și științe comportamentale; Filologie; Filozofie; Istorie; Teologie; Studii culturale; Arte (doar din domeniul de studii universitare de doctorat Istoria și teoria artei).În domeniul de finanțare D2 intră programele de studii doctorale din următoarele ramuri de știință: Matematică; Informatică; Fizică; Chimie și inginerie chimică; Științele pământului și atmosferei; Științe aplicate; Inginerie civilă; Inginerie electrică, electronică, telecomunicații și tehnologii informaționale; Inginerie geologică, mine, petrol și gaze; Ingineria transporturilor; Ingineria resurselor vegetale și animale; Ingineria sistemelor, calculatoare și tehnologia informației; Inginerie mecanică, mecatronică, inginerie industrială și management; Biologie; Biochimie; Științe economice (doar din domeniile de studii universitare de doctorat: Cibernetică și statistică, Informatică economică și specializările Economie agroalimentară și Economie agroalimentară și a mediului); Știința sportului și educației fizice.În domeniul de finanțare D3 intră programele de studii doctorale din următoarele ramuri de știință: Medicină; Medicină veterinară; Medicină dentară; Farmacie; Arhitectură și urbanism.În domeniul de finanțare D4 intră programele de studii doctorale din ramura de știință Arte (fără cele din domeniul de studii universitare de doctorat Istoria și teoria artei).
     +  Anexa nr. 3la metodologie
    Valorile coeficienților de echivalare și de cost pentru anul 2024
    Tabelul 1: Lista formelor de învățământ cu coeficienții de echivalare corespunzători folosiți pentru finanțarea studenților înmatriculați într-un program de studii de licență sau de master
    Nr. crt.Ciclul și forma de învățământ(fr)Coeficient de echivalare(e_fr)
    I. Studii universitare de licență
    1Studii în limba română*1)1,00
    2Studii în limba maghiară - ca limbă maternă2,00
    3Studii în limba germană - ca limbă maternă2,50
    4.1Studii integral în limbi de mare circulație internațională*2)1,50
    4.2Studii desfășurate parțial în limbi de mare circulație internațională și în limba română1,25
    4.3Studii desfășurate parțial în limbi de mare circulație internațională și în limbi de circulație restrânsă2,00
    4.4Studii de specialitate integral în alte limbi decât în limbi de circulație internațională*3)1,50
    5.1Studii integral în limbi de circulație restrânsă2,50
    5.2Studii desfășurate parțial în limbi de circulație restrânsă și în limba română1,75
    6Studii desfășurate în cadrul extensiilor universitare - în afara țării 2,50
    7Studii universitare cu frecvență redusă0,25
    II. Studii universitare de masterat*4)
    8Studii de masterat în limba română*1)2,00/1,00
    9Studii de masterat în limbi de circulație internațională3,00/1,50
    10Studii de masterat desfășurate în cadrul extensiilor universitare - în afara țării3,00/1,50
    11Studii de masterat în limbile minorităților naționale*5)3,00/1,50
    III. Alte forme de pregătire
    12Stagiu de rezidențiat1,20
    13Pregătire preliminară pentru studenți străini (an pregătitor) 1,25
    14Activități asociate acordării gradelor didactice în învățământul preuniversitar0,40
    15Pregătire psihopedagogică suplimentară (seminar pedagogic) de nivel I 0,16
    16Pregătire psihopedagogică suplimentară (seminar pedagogic) de nivel II*6)0,25/0,5
    *1) Coeficientul se aplică și studenților înscriși la forma „Studii desfășurate în afara localității de rezidență a instituției de învățământ superior“ de la ciclul universitar de licență și master.*2) Pentru domeniul medicină, ultimii 3 ani (clinici), care se desfășoară în limba română, se utilizează coeficientul de echivalare de la studii în limba română.*3) Coeficientul se aplică studenților încadrați în programele de studii de specialitate care nu sunt din ramura de știință Filologie și care se desfășoară în limbi străine, altele decât de circulație internațională.*4) La forma de masterat de un an și jumătate, pentru anul 2 cu un semestru se consideră coeficientul de echivalare corespunzător numai pentru un semestru.*5) Coeficientul se aplică studenților înscriși la „Studii de masterat în limba germană (limbă maternă)“ și „Studii de masterat în limba maghiară (limbă maternă)“ de la ciclul universitar de masterat.*6) La programul de Pregătire psihopedagogică suplimentară nivel II, care se realizează comasat pentru studenții de la ciclul de masterat de un an, se consideră coeficientul de echivalare corespunzător întregului program de pregătire pedagogică.
    Tabelul 2: Lista ramurilor de știință cu coeficienții de cost corespunzători, folosiți pentru finanțarea studenților înmatriculați într-un program de studii de licență sau de master
    Cod DFDomeniul fundamental (DF)Cod RSRamura de știință(RS)Coeficient costDomenii finanțare grant doctoratCodificare
    10Matematică și științe ale naturii10Matematică1,65D21010
    50Informatică1,65D21050
    20Fizică1,9D21020
    30Chimie și inginerie chimică1,9D21030
    40Științele pământului și atmosferei1,65D21040
    50Științe aplicate1,9D21050
    20Științe inginerești10Inginerie civilă1,75D22010
    20Inginerie electrică, electronică și telecomunicații1,75D22020
    30Inginerie geologică, mine, petrol și gaze1,75D22030
    40Ingineria transporturilor1,75D22040
    50Ingineria resurselor vegetale și animale1,75D22050
    60Ingineria sistemelor, calculatoare și tehnologia informației1,75D22060
    70Inginerie mecanică, mecatronică, inginerie industrială și management1,75D22070
    30Științe biologice și biomedicale10Biologie1,9D23010
    20Biochimie1,9D23020
    30Medicină2,25D33030
    40Medicină veterinară2,25D33040
    50Medicină dentară2,25D33050
    60Farmacie2,25D33060
    40Științe sociale10Științe juridice1D14010
    20Științe administrative1D14020
    30Științe ale comunicării1D14030
    40Sociologie1D14040
    50Științe politice1D14050
    60Științe militare, informații și ordine publică1D14060
    70Științe economice (doar domeniul de licență Cibernetică, statistică și informatică economică și specializările Economie agroalimentară și Economie agroalimentară și a mediului)1,65D2407050; 40701020; 40701050
    70Științe economice (fără domeniul de licență Cibernetică, statistică și informatică economică și specializările Economie agroalimentară și Economie agroalimentară și a mediului)1D14070 (fără 407050; 40701020; 40701050)
    80Psihologie și științe comportamentale1D14080
    50Științe umaniste și arte10Filologie1D15010
    20Filosofie1D15020
    30Istorie1D15030
    40Teologie1D15040
    50Studii culturale1D15050
    60Arhitectură și urbanism2,5D35060
    70Arte vizuale (fără Istoria și teoria artei)3D4507040
    70Arte vizuale (doar Istoria și teoria artei)1D150704070
    70Teatru și artele spectacolului5,37D4507010
    70Cinematografie și media7,5D4507020
    70Muzică (doar Interpretare muzicală)5,37D450703040; 50703050
    70Muzică (fără Interpretare muzicală)3D4507030
    60Știința sportului și educației fizice10Știința sportului și educației fizice1,86D26010
    NOTĂ:Se consideră valoarea 1 (unu) pentru coeficientul de cost corespunzător pentru studenții/participanții din instituțiile de învățământ superior de stat finanțate de Ministerul Educației, înscriși la formele de învățământ speciale (Pregătire preliminară pentru studenți străini, Pregătire psihopedagogică suplimentară, Activități asociate acordării gradelor didactice în învățământul preuniversitar).
     +  Anexa nr. 4la metodologie
    Lista indicatorilor de calitate și ponderile asociate, pentru anul 2024
    Clasa de indicatoriDenumire indicator(IC_k)Pondere
    C1. Predare/Învățare (22%)IC1.1 Raportul dintre numărul de studenți și numărul de cadre didactice 8%
    IC1.2 Raportul dintre numărul de studenți de la ciclul de master și numărul de studenți de la ciclul de licență6%
    IC1.3 Raportul dintre numărul de cadre didactice cu vârsta de până la 40 de ani inclusiv și numărul total de cadre didactice4%
    IC1.4 Raportul dintre numărul de cadre didactice titulare care au dreptul de a conduce doctorat și numărul de cadre didactice 4%
    C2. Cercetare științifică/Creație artistică/ Performanță sportivă (46%)IC2.1 Calitatea resursei umane13%
    IC2.2 Impactul activității științifice/creației artistice/performanței sportive13%
    IC2.3 Performanța activității științifice/creației artistice/performanței sportive14%
    IC2.4 Fondurile pentru cercetare științifică/creație artistică/performanță sportivă6%
    C3. Orientare internațională (12%)IC3.1 Ponderea mobilităților studențești5%
    IC3.2 Ponderea studenților străini înscriși în programe de studii7%
    C4. Orientare regională echitate socială (20%)IC4.1 Capacitatea de a integra persoanele provenite din medii dezavantajate socioeconomic în programe educaționale5%
    IC4.2 Contribuția instituției de învățământ superior la fondul de burse, inclusiv alte forme de sprijin pentru studenți4%
    IC4.3 Activitatea de practică pentru ciclul de studii de licență4%
    IC4.4 Locuri în cămine studențești5%
    IC4.5 Fondurile nerambursabile atrase de instituția de învățământ superior 2%
    Pondere totală100%
    Pondere totală din FI’30,00%
     +  Anexa nr. 5la metodologie
    Modul de calcul al indicatorilor de calitate pentru anul 2024
     +  Clasa de indicatori C1. Predare/ÎnvățareIC1.1 Raportul dintre numărul de studenți și numărul de cadre didacticeSe calculează, pentru fiecare ramură de știință, ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul dintre numărul total al studenților (bugetați și cu taxă) de la ciclurile de studii de licență și master și numărul total de norme didactice ocupate de cadre didactice titulare la funcția de bază (Se includ cadrele didactice titulare și cadrele didactice angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării.), conform relației:unde: TPD^(U)_rs - numărul total al cadrelor didactice din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U (Se includ cadrele didactice titulare și cadrele didactice angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării.);TS_rs^(U) - numărul total de studenți*1) (bugetați și cu taxă) de la ciclurile de studii (L, M - licență, master), din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U, obținut pe baza relației:*1) Numărul de studenți pentru licență și master (raportat de instituțiile de învățământ superior în platforma ANS) este ajustat la o valoare optimă pe ramură de știință (care variază în funcție de cerințele ARACIS), în cazul în care are o valoare mai mică decât aceasta.iar efmaster este un coeficient de multiplicare egal cu 1,5 care se aplică la ciclul de master;an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru studenții înscriși în anul universitar 2022/2023, respectiv personalul didactic cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023.);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS); standarde ARACISIC1.2 Raportul dintre numărul de studenți de la ciclul de master și numărul de studenți de la ciclul de licențăSe calculează, pentru fiecare ramură de știință, ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul dintre numărul studenților fizici (bugetați și cu taxă) de la ciclul de master și numărul studenților fizici (bugetați și cu taxă) de la ciclul de studii de licență, conform relației:unde: SF_rs^(U)(M) - numărul de studenți fizici de la ciclul de studii de master (bugetați și cu taxă), din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U, unde, pentru studenții în regim cu taxă, se aplică un coeficient de multiplicare egal cu 1,5;SF_rs^(U)(L) - numărul de studenți fizici de la ciclul de studii de licență*2) (bugetați și cu taxă), din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;*2) Numărul de studenți pentru licență (raportat de către instituțiile de învățământ superior în platforma ANS) este ajustat la o valoare optimă pe ramură de știință (care variază în funcție de cerințele ARACIS), în cazul în care are o valoare mai mică decât aceasta.an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru studenții înscriși în anul universitar 2022/2023.);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Pentru ramurile de știință arhitectură, medicină, medicină veterinară, medicină dentară și farmacie, la ciclul de master se iau în considerare doar studenții de la programele de master distincte de programele de licență, precum și studenții de la rezidențiat.Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS); standarde ARACISIC1.3 Raportul dintre numărul de cadre didactice cu vârsta de până la 40 de ani inclusiv și numărul total de cadre didacticeSe calculează, pentru fiecare ramură de știință, ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul dintre numărul total al normelor didactice ocupate de cadre didactice titulare la funcția de bază, corespunzătoare cadrelor didactice cu vârsta de până la 40 de ani inclusiv și numărul total al normelor didactice pentru titulari, corespunzătoare cadrelor didactice (Se includ cadrele didactice titulare și cadrele didactice angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării.), conform relației:unde: TPDT_rs^(U) - numărul total al normelor didactice întregi pentru titulari cu vârsta până la 40 de ani inclusiv, corespunzătoare cadrelor didactice titulare din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U (Se includ cadrele didactice titulare și cadrele didactice angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării.);TPD_rs^(U) - numărul total al normelor didactice întregi pentru titulari, corespunzătoare cadrelor didactice titulare, din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U (Se includ cadrele didactice titulare și cadrele didactice angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării.);an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023.);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS)IC1.4 Raportul dintre numărul de cadre didactice titulare care au dreptul de a conduce doctorat și numărul de cadre didacticeSe calculează, pentru fiecare ramură de știință, ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul dintre numărul total al normelor didactice ocupate de cadre didactice titulare la funcția de bază, corespunzătoare cadrelor didactice care au dreptul de a conduce doctorat, și numărul total al normelor didactice pentru titulari, corespunzătoare cadrelor didactice (Se includ cadrele didactice titulare și cadrele didactice angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării), conform relației:unde: TPDCD_rs^(U) - numărul total al normelor didactice întregi pentru titulari, corespunzătoare cadrelor didactice titulare care au dreptul de a conduce doctorat, din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;TPD_rs^(U) - numărul total al normelor didactice întregi pentru titulari, corespunzătoare cadrelor didactice titulare, din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U (Se includ cadrele didactice titulare și cadrele didactice angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării.);an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023.);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS)  +  Clasa de indicatori C2. Cercetare științifică/Creație artistică/Performanță sportivăIC2.1 Calitatea resursei umaneSe calculează, pentru fiecare ramură de știință, media scorurilor CNATDCU obținute de cadrele didactice și de cercetare*3) ale instituției de învățământ superior i, din ramura de știință rs, ponderată cu fracțiile de normă ale cadrelor didactice și de cercetare în rs. Scorul CNATDCU pentru fiecare cadru didactic și de cercetare se determină ca raport între punctajul comunicat de universitate pentru acesta (calculat conform reglementărilor legale privind aprobarea standardelor minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior și a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare, în vigoare la data de referință a raportării) și punctajul minim, stabilit de CNATDCU*4), pentru domeniul în care acesta deține titlul respectiv.*3) Toate cadrele didactice și de cercetare titulare și angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării. Punctajul pentru cadrele didactice și de cercetare cu activitatea științifică în alte ramuri de știință decât cele raportate de universitate este calculat conform standardului minim al CNATDCU pentru domeniul în care își desfășoară activitatea științifică, cadrul didactic și de cercetare fiind raportat în ramura/ramurile de știință unde desfășoară activitatea didactică. Pentru cadrele didactice și de cercetare pentru care nu se raportează rezultatele privind activitatea științifică/creația artistică/performanța sportivă, acestea vor fi considerate cu valoarea 0.*4) Pentru cadrele didactice și de cercetare care nu îndeplinesc criteriile minimale obligatorii CNATDCU, dar au un punctaj mai mare decât cel minim, scorul CNATDCU va avea valoarea 1.Pentru anul 2024, aplicarea formulei se va realiza doar pentru cadrele didactice și de cercetare cu funcția didactică de profesor sau conferențiar ori echivalent, pentru cea mai recentă raportare disponibilă, respectiv datele raportate cu data de referință 1 ianuarie 2023*5), conform relației:*5) Dacă instituția de învățământ superior a raportat în platforma ANS mai puțin de două norme jumătate ocupate de către cadrele didactice titulare (profesori, conferențiari sau echivalenți) pe o ramură de știință, media scorurilor se face împărțind la 2,5 suma scorurilor obținute de acestea.unde: – scorul obținut pentru cadrul didactic și de cercetare titular CDj (care este profesor, conferențiar sau echivalent), de la instituția de învățământ superior U;punctaj_CD_j^(U) - punctajul comunicat de instituția de învățământ superior pentru cadrele didactice și de cercetare CD_j (conform reglementărilor legale în vigoare la data de referință a raportării privind aprobarea standardelor minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice și de cercetare);punctaj_min_CNATDCU_j^(U) - punctajul minim stabilit de CNATDCU pentru domeniul în care cadrul didactic și de cercetare CD_j deține titlul respectiv;m_j,rs - norma sau fracția de normă a cadrului didactic și de cercetare titular j, din instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_j,rs = 1;m_rs(prof,conf) - numărul total de norme ale cadrelor didactice și de cercetare titulare din instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_rs = m, unde m reprezintă numărul total de cadre didactice și de cercetare titulare (profesori, conferențiari și echivalenți) din instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care există cea mai recentă raportare disponibilă la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023, respectiv scorurile calculate pentru situația de la 1 ianuarie 2023 a fiecărui cadru didactic și de cercetare, conform Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 6.129/2016 privind aprobarea standardelor minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior, a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare, a calității de conducător de doctorat și a atestatului de abilitare, până la data de referință a raportării.);Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS), MEIC2.2 Impactul activității științifice/creației artistice/performanței sportiveSe calculează pentru fiecare ramură de știință media scorurilor Hirsch obținute de către cadrele didactice și de cercetare raportate de universitate pe ramura de știință rs*6), ponderată cu fracțiile de normă ale cadrelor didactice și de cercetare în rs. Scorul Hirsch pentru fiecare cadru didactic și de cercetare se determină ca media ponderată a indicilor*7) Hirsch h corespunzători la momentul raportării, pentru cadrele didactice și de cercetare raportate de universitate pe ramura de știință rs.*6) Dacă instituția de învățământ superior a raportat în platforma ANS mai puțin de cinci cadre didactice pe ramură de știință, media se face împărțind la 5 suma scorurilor obținute de cadrele didactice raportate pe ramură de știință, respectiv dacă instituția de învățământ superior a raportat mai puțin de 25 de cadre didactice pe universitate, media se face împărțind la 25 suma scorurilor obținute de cadrele didactice raportate la nivel de universitate. Astfel, va rezulta o penalizare procentuală, graduală, din valoarea indicatorului calculat în cazul în care instituțiile de învățământ superior au programe universitare în ramuri de știință pentru care nu au resurse umane specializate în domeniile corespunzătoare.Se iau în calcul toate cadrele didactice și de cercetare titulare și angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării. Pentru cadrele didactice și de cercetare pentru care nu se raportează rezultatele privind activitatea științifică/creația artistică/performanța sportivă, acestea vor fi considerate cu valoarea 0.*7) Pentru domeniile CNATDCU corespunzătoare domeniilor fundamentale Matematică și științe ale naturii, Științe inginerești, Științe biologice și biomedicale (cod_DF: 10, 20, 30), bazele de date folosite pentru citări sunt Web of Science, Scopus și Google Scholar. Pentru celelalte domenii baza de date folosită este Google Scholar. Pentru domeniile artistice și domeniul Știința sportului și educației fizice se va folosi un indicator alternativ.Pentru anul 2024, aplicarea formulei se va realiza pentru cea mai recentă raportare disponibilă, respectiv datele raportate cu data de referință 1 ianuarie 2023, conform relației:unde: H(CD_j,as^rs,U) - scorul Hirsch al cadrului didactic sau de cercetare j pentru activitatea sa științifică as, cu normă didactică în ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U. Pentru atenuarea distorsiunilor determinate de distribuțiile neomogene ale valorilor intrate în media ponderată a scorului Hirsch, s-a aplicat H_j^3/2;p_1 = 0,5, p_2 = 0,3 și p_3 = 0,2 - pentru domeniile fundamentale Matematică și științe ale naturii, Științe inginerești, Științe biologice și biomedicale (cod_DF 10, 20, 30), respectiv p_1 = 0, p_2 = 0 și p_3 = 1, pentru celelalte domenii fundamentale;h_j^WebofSci(CDj,as^rs,U) - indicele Hirsch al cadrului didactic sau de cercetare j pentru activitatea sa științifică, cu normă didactică în ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U, calculat prin folosirea bazei de date Web of Science;h_j^Scopus(CDj,as^rs,U) - indicele Hirsch al cadrului didactic sau de cercetare j pentru activitatea sa științifică, cu normă didactică în ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U, calculat prin folosirea bazei de date Scopus;h_j^GoogleSch(CDj,as^rs,U) - indicele Hirsch al cadrului didactic sau de cercetare pentru activitatea sa științifică, cu normă didactică în ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U, calculat prin folosirea bazei de date Google Scholar;m_j,rs - norma sau fracția de normă a cadrului didactic și de cercetare titular j, din instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_j,rs = 1;m_rs - numărul total de norme ale cadrelor didactice și de cercetare titulare raportate de instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_rs = m, unde m reprezintă numărul total de cadre didactice și de cercetare titulare din instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care există cea mai recentă raportare disponibilă la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic și de cercetare cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023, respectiv scorurile Hirsch calculate pentru situația de la 1 ianuarie 2023 a fiecărui cadru didactic și de cercetare).Mod de calcul alternativ pentru domeniile artistice: Se calculează, pentru fiecare domeniu artistic în parte, media aritmetică a punctajelor calculate, la momentul raportării, pentru citări nominale în publicații de specialitate și cronici în presa scrisă, pentru fiecare dintre cadrele didactice și de cercetare raportate de universitate în domeniul artistic la indicatorul IC2.1, domeniul în care cadrul didactic și de cercetare CDj deține titlul respectiv.Se acordă punctaj (1 punct) pentru o citare nominală în publicații de specialitate și cronici în presa scrisă.Pentru cadrele didactice sau de cercetare care au și (sau doar) activitate științifică în domeniul artistic, modul de calcul pentru activitatea științifică este similar cu cel pentru celelalte ramuri de știință (indicele Hirsch corespunzător).Pentru anul 2024, aplicarea formulei se va realiza pentru cea mai recentă raportare disponibilă, respectiv datele raportate cu data de referință 1 ianuarie 2023, conform relației:unde: cit(CD_j,ca^rs,U) - tipul de citare nominală, din publicații de specialitate și cronici în presa scrisă, pentru creația artistică a cadrului didactic sau de cercetare, cu normă didactică în ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;cp_art - coeficientul de ponderare aplicat punctajului rezultat pentru activitatea de creație artistică (este calculat, pentru fiecare domeniu CNATDCU, ca raportul dintre valoarea mediană a valorilor indicilor Hirsch și valoarea mediană a punctajului rezultat pentru activitatea de creație artistică, înregistrată la nivel național);h_j^GoogleSch(CDj,as^rs,U) - indicele Hirsch corespunzător cadrului didactic sau de cercetare j, pentru activitatea sa științifică, cu normă didactică în domeniul rs, calculat prin folosirea bazei de date Google Scholar;m_j,rs - norma sau fracția de normă a cadrului didactic și de cercetare titular j, din instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_j,rs = 1;m_rs - numărul total de norme ale cadrelor didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_rs = m, unde m reprezintă numărul total de cadre didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care există cea mai recentă raportare disponibilă la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic și de cercetare cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023, respectiv indicii Hirsch și/sau numărul de citări calculate pentru situația de la 1 ianuarie 2021 a fiecărui cadru didactic și de cercetare).Mod de calcul alternativ pentru domeniul Știința sportului și educației fizice: Se calculează media aritmetică a punctajelor calculate, la momentul raportării, pentru citări nominale în publicații de specialitate și/sau recunoașterea națională și internațională, pentru fiecare dintre cadrele didactice și de cercetare raportate de universitate în domeniul Știința sportului și educației fizice la indicatorul IC2.1, domeniul în care cadrul didactic și de cercetare CDj deține titlul respectiv.Se acordă punctaj pentru o citare nominală în publicații de specialitate, respectiv recunoaștere națională sau internațională. Tipurile de recunoaștere națională și internațională la nivel de titlu onorific, publicație de specialitate si/sau premiu sunt: antrenor emerit, maestru al sportului, maestru emerit al sportului, arbitru național și internațional, comisar, observator pe ramuri de sport, membru în structurile sportului la nivel internațional, autor de publicații de specialitate (strategii, metodologii, linii metodice, planuri de pregătire, programe de pregătire sportivă/refacere/recuperare/reeducare motrică și funcțională, pentru copii/tineri/adulți, pentru obținerea și menținerea sănătății, menținerea vieții active a persoanelor vârstnice), realizate la solicitarea unor organisme de specialitate, reprezentative la nivel național sau internațional. Se diferențiază nivelul internațional față de cel național cu un indice 2, calitatea de autor cu un indice 2 și recunoașterea cu indice 5.Pentru cadrele didactice sau de cercetare care au și (sau doar) activitate științifică în domeniul știința sportului și educației fizice, modul de calcul pentru activitatea științifică este similar cu cel pentru celelalte ramuri de știință (indicele Hirsch corespunzător).Pentru anul 2024, aplicarea formulei se va realiza pentru cea mai recentă raportare disponibilă, respectiv datele raportate cu data de referință 1 ianuarie 2023, conform relației:unde: perf_tip (CD_j,ps^rs,U) - tipul de performanță sportivă, sub formă de citare nominală, din publicații de specialitate sau de recunoaștere națională ori internațională a cadrului didactic sau de cercetare j, cu normă didactică în ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;p_perf_tip - punctajul acordat tipului de performanță sportivă, sub formă de citare nominală din publicații de specialitate sau element de recunoaștere națională sau internațională (se diferențiază nivelul internațional față de cel național cu un indice 2, calitatea de autor cu un indice 2 și recunoașterea cu indice 5);cp_perf - coeficientul de ponderare aplicat punctajului rezultat pentru activitatea de performanță sportivă (este calculat ca raportul dintre valoarea mediană a valorilor indicilor Hirsch și valoarea mediană a punctajului rezultat pentru activitatea de performanță sportivă, înregistrată la nivel național);h_j^GoogleSch(CDj,as^rs,U) - indicele Hirsch corespunzător cadrului didactic sau de cercetare j, pentru activitatea sa științifică, cu norma didactică în ramura de știință rs, calculat prin folosirea bazei de date Google Scholar;m_j,rs - norma sau fracția de normă a cadrului didactic și de cercetare titular j, din instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_j, rs = 1;m_rs - numărul total de norme ale cadrelor didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U în ramura de știință rs, iar ∑m_rs = m, unde m reprezintă numărul total de cadre didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care există cea mai recentă raportare disponibilă la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic și de cercetare cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023, respectiv indicii Hirsch și/sau numărul de citări nominale, din publicații de specialitate și de recunoașteri naționale sau internaționale, calculate pentru situația de la 1 ianuarie 2023 a fiecărui cadru didactic și de cercetare).Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS), Web of Science, Google Scholar, ScopusIC2.3 Performanța activității științifice/creației artistice/performanței sportiveSe calculează pentru fiecare ramură de știință media punctajelor finale obținute în ultimii patru ani la data de referință a raportării, prin publicarea de articole/lucrări în reviste sau volume clasificate/indexate ISI, ERIH, ISI Proceedings, IEEE Proceedings sau ISI Emerging și prin dobândirea de brevete de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior care activează în acea ramură de știință, ponderată cu fracțiile de normă ale personalului didactic și de cercetare titular al instituției de învățământ superior în acea ramură de știință*8). Punctajul final pentru fiecare cadru didactic și de cercetare titular se determină ca sumă ponderată, în funcție de fiecare categorie de articole și brevete, a punctajelor raportate pentru contribuția individuală la publicarea de articole și obținerea de brevete în ultimii patru ani.*8) Dacă instituția de învățământ superior a raportat în platforma ANS mai puțin de cinci cadre didactice pe ramură de știință, media se face împărțind la 5 suma scorurilor obținute de cadrele didactice raportate pe ramură de știință, respectiv dacă instituția de învățământ superior a raportat mai puțin de 25 de cadre didactice pe universitate, media se face împărțind la 25 suma scorurilor obținute de cadrele didactice raportate la nivel de universitate. Astfel, va rezulta o penalizare procentuală, graduală, din valoarea indicatorului calculat în cazul în care instituțiile de învățământ superior au programe universitare în ramuri de știință pentru care nu au resurse umane specializate în domeniile corespunzătoare.Se iau în calcul toate cadrele didactice și de cercetare titulare și angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării. Pentru cadrele didactice și de cercetare pentru care nu se raportează rezultatele privind activitatea științifică/creația artistică/performanța sportivă, acestea vor fi considerate cu valoarea 0.Pentru activitatea științifică, acordarea punctajelor pentru fiecare lucrare publicată în jurnale sau volume clasificate/indexate ISI, ERIH, ISI Proceedings, IEEE Proceedings sau ISI Emerging se face astfel: Nature sau Science - 15 puncte; reviste clasificate/indexate ISI (zona roșie - 7 puncte, zona galbenă - 5 puncte, zona albă și Arts Humanities - 2 puncte), reviste clasificate ERIH Plus - 1 punct; ISI Emerging - 2 puncte, lucrările în ISI Proceedings și IEEE Proceedings - 1 punct. Pentru fiecare brevet obținut, acordarea punctajelor se face astfel: brevet național - 2 puncte, brevet european - 6 puncte, internațional - 4 puncte, brevet triadic - 12 puncte. Pentru activitatea de creație artistică sau performanță sportivă realizată în domeniile artistice, respectiv domeniul Știința sportului și educației fizice se iau în calcul criteriile alternative, menționate mai jos.Pentru anul 2024, aplicarea formulei se va realiza pentru cea mai recentă raportare disponibilă, respectiv datele raportate cu data de referință 1 ianuarie 2023, conform relației:unde: ar_tip (CD_j,as^rs,U) - numărul de articole publicate în ultimii patru ani, în reviste de tipul: Nature sau Science, clasificate/indexate ISI, ERIH, ISI Emerging, ISI Proceedings sau IEEE Proceedings, de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior U care activează în ramura de știință rs, în ultimii patru ani;p_ar_tip - punctajul acordat unui articol publicat într-o categorie de revistă, dintre cele menționate mai sus;br_tip (CD_j,as^rs,U) - numărul de brevete, în funcție de tipul de brevet (triadic, european/internațional sau național) obținute în ultimii patru ani, de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior U, care activează în ramura de știință rs, în ultimii patru ani;p_br_tip - punctajul acordat unui brevet obținut la nivel național sau internațional, în funcție de tipul de brevet mai sus menționat;m_j,rs - norma sau fracția de normă a cadrului didactic și de cercetare titular j, din instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_j,rs = 1;m_rs - numărul total de norme ale cadrelor didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_rs = m, unde m reprezintă numărul total de cadre didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care există cea mai recentă raportare disponibilă la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic și de cercetare cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023, respectiv punctajele calculate pentru situația de la 1 ianuarie 2023 a activității științifice recunoscute în ultimii patru ani).O lucrare poate fi raportată o singură dată de universitate. În cadrul revistelor încadrate în mai multe domenii se va lua în considerare încadrarea cea mai favorabilă. Zonele roșie, galbenă și albă sunt definite pentru fiecare an în parte.Sursă date: instituții de învățământ superior (datele raportate în platforma ANS), UEFISCDIMod de calcul alternativ pentru domeniile artistice: Se calculează, pentru fiecare domeniu artistic în parte, media punctelor finale obținute în ultimii patru ani la data de referință a raportării, prin realizarea de (sau participarea la) proiecte de creație artistică, precum și obținerea de premii, distincții și nominalizări, individuale sau colective, la nivel național, internațional și internațional de vârf*9), de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior i, care activează în acel domeniu artistic, ponderată cu fracțiile de normă ale personalului didactic și de cercetare titular raportat de universitate în acel domeniu artistic la indicatorul IC2.1, domeniul în care cadrul didactic și de cercetare CDj deține titlul respectiv.*9) Domeniile artistice pentru care se realizează modul de calcul alternativ sunt cuprinse în Lista de manifestări, festivaluri și concursuri organizate la nivel național, internațional și internațional de vârf, specifice fiecărui domeniu artistic, prevăzută în anexa nr. 6.Punctajul final pentru fiecare cadru didactic și de cercetare titular se determină ca sumă ponderată, în funcție de fiecare categorie de activitate de creație artistică realizată în ultimii patru ani și punctele corespunzătoare acestora.Pentru proiecte realizate individual și nominalizări obținute la nivel național se acordă 1 punct, 3 puncte pentru cele la nivel internațional, respectiv 5 puncte pentru cele de la nivel internațional de vârf. Pentru participarea la proiecte colective realizate la nivel național și internațional, punctajul menționat anterior, pentru proiecte individuale, se împarte la 2 pentru participarea în colective de 2-4 participanți sau la 5 pentru colective de peste 5 participanți, iar pentru cele realizate la nivel internațional de vârf se împarte la 2 indiferent de mărimea colectivului. Pentru premii individuale, punctajele menționate anterior pentru nominalizări se multiplică cu 2.Pentru cadrele didactice sau de cercetare care au și (sau doar) activitate științifică în domeniul artistic, modul de calcul pentru activitatea științifică este similar cu cel pentru celelalte ramuri de știință, articole publicate în reviste clasificate/indexate și brevete obținute.Pentru anul 2024, aplicarea formulei se va realiza pentru cea mai recentă raportare disponibilă, respectiv datele raportate cu data de referință 1 ianuarie 2023, conform relației:unde: pr_tip (CD_j,ca^rs,U) - numărul de proiecte realizate sau distincții obținute în ultimii patru ani, pe tipuri de rezultate, pentru creația artistică a cadrului didactic sau de cercetare j, cu normă didactică în ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;p_pr_tip - punctajul acordat tipului de rezultat, proiect realizat sau distincție obținută, menționat mai sus;cp_art - coeficientul de ponderare aplicat punctajului rezultat pentru activitatea de creație artistică (este calculat, pentru fiecare domeniu CNATDCU, ca raportul dintre valoarea mediană a punctajului pentru cercetare științifică - articole și brevete - și valoarea mediană a punctajului rezultat pentru activitatea de creație artistică, înregistrate la nivel național);ar_tip (CD_j,as^rs,U) - numărul de articole publicate în ultimii patru ani, în reviste de tipul: Nature sau Science, clasificate/indexate ISI, ERIH, ISI Emerging, ISI Proceedings sau IEEE Proceedings, de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior U care activează în ramura de știință rs;p_ar_tip - punctajul acordat unui articol publicat într-o categorie de revistă, dintre cele menționate mai sus;br_tip (CD_j,as^rs,U) - numărul de brevete, în funcție de tipul de brevet (triadic, european/internațional sau național), obținute în ultimii patru ani, de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior U, care activează în ramura de știință rs;p_br_tip - punctajul acordat unui brevet obținut la nivel național sau internațional, în funcție de tipul de brevet menționat mai sus;m_j,rs - norma sau fracția de normă a cadrului didactic și de cercetare titular j, din instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_j,rs = 1;m_rs - numărul total de norme ale cadrelor didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_rs = m, unde m reprezintă numărul total de cadre didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care există cea mai recentă raportare disponibilă la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic și de cercetare cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023, respectiv punctajele calculate pentru situația de la 1 ianuarie 2023 a activității științifice recunoscute în ultimii patru ani).Mod de calcul alternativ pentru domeniul Știința sportului și educației fizice: Se calculează ca media punctelor finale obținute în ultimii patru ani, prin obținerea de performante sportive și prin dobândirea de brevete de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior, care activează în domeniul știința sportului și educației fizice, ponderată cu fracțiile de normă ale personalului didactic și de cercetare titular raportat de universitate în domeniul Știința sportului și educației fizice la indicatorul IC2.1, domeniul în care cadrul didactic și de cercetare CDj deține titlul respectiv.Pentru performantele sportive obținute la nivel național și internațional se acordă următoarele punctaje: 0,5; 0,35; 0,25 puncte pentru locurile I, II, respectiv III la campionate (fază finală) de nivel național/universitar; 1,5; 1,25; 1, respectiv 0,75 puncte pentru locurile I, II, III, respectiv IV-VI; la competiții de nivel european; 1; 0,75; 0,5 pentru locurile I, II, respectiv III, pentru competiții internaționale de reprezentare a României, 10; 8; 6; 5; 4; 3; 1,5 puncte pentru locurile I, II, III, IV, V, VI, respectiv - VII-VIII, la competiții de nivel mondial/jocuri mondiale Special Olympics/jocuri paralimpice/jocuri olimpice (la campionate se includ și competițiile oficiale asimilate campionatelor). Se acordă bonificație de 1 punct pentru record național, 2 puncte pentru record european, 3 puncte pentru record mondial/olimpic. Se acordă 2 puncte pentru fiecare brevet național, 4 puncte pentru brevetele europene/internaționale și 12 puncte pentru brevetele triadice.Pentru cadrele didactice sau de cercetare care au și (sau doar) activitate științifică în domeniul știința sportului și educației fizice, modul de calcul pentru activitatea științifică este similar cu cel pentru celelalte ramuri de știință, articole publicate în reviste clasificate/indexate și brevete obținute.Pentru anul 2024, aplicarea formulei se va realiza pentru cea mai recentă raportare disponibilă, respectiv datele raportate cu data de referință 1 ianuarie 2023, conform relației:unde: ps_tip (CD_j,ps^rs,U) - tipul de performanță sportivă realizată sau distincție obținută în ultimii patru ani, de cadrul didactic sau de cercetare j, din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;p_ps_tip - punctajul acordat tipului de performanță sportivă realizată sau distincție obținută, menționate mai sus;cp_perf - coeficientul de ponderare aplicat punctajului rezultat pentru activitatea de performanță sportivă (este calculat ca raportul dintre valoarea mediană a punctajului obținut pentru cercetare științifică - articole și brevete - și valoarea mediană a punctajului rezultat pentru activitatea de performanță sportivă, înregistrată la nivel național);artip (CDj,as^rs,U) - numărul de articole publicate în ultimii patru ani, în reviste de tipul: Nature sau Science, clasificate/indexate ISI, ERIH, ISI Emerging, ISI Proceedings sau IEEE Proceedings, de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior U care activează în ramura de știință rs;p_ar_tip - punctajul acordat unui articol publicat într-o categorie de revistă, dintre cele menționate mai sus;br_tip (CD_j,as^rs,U) - numărul de brevete, în funcție de tipul de brevet (triadic, european/internațional sau național), obținute în ultimii patru ani, de către personalul didactic și de cercetare al instituției de învățământ superior U, care activează în ramura de știință rs;p_br_tip - punctajul acordat unui brevet obținut la nivel național sau internațional, în funcție de tipul de brevet menționat mai sus;TPDCtit_rs^(U) - reprezintă numărul total al personalului didactic și de cercetare titular al instituției de învățământ superior respective U, în acea ramură de știință rs;m_rs - numărul total de cadre didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U, în ramura de știință rs, iar ∑m_rs = m, unde m reprezintă numărul total de cadre didactice și de cercetare raportate de instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care există cea mai recentă raportare disponibilă la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru personalul didactic și de cercetare cu normă întreagă în anul universitar 2022/2023, respectiv punctajele calculate pentru situația de la 1 ianuarie 2023 a activității științifice recunoscute în ultimii patru ani).Sursă date: instituții de învățământ superior (datele raportate în platforma ANS), Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și InovăriiIC2.4 Fondurile pentru cercetare științifică/creație artistică/performanță sportivăSe calculează, la nivel de instituție de învățământ superior, ca medie a datelor valide a ultimilor patru ani calendaristici, pentru raportul dintre suma fondurilor din proiecte de cercetare/creație artistică*10) (inclusiv cele finanțate din bugetul propriu al instituției de învățământ superior) și numărul total de persoane titulare pe posturi didactice sau de cercetare în universitate*11), conform relației:*10) Nu se iau în considerare proiectele de tip POS-DRU, POS-CCE, POCU și POCA.*11) Se iau în calcul toate cadrele didactice și de cercetare titulare și angajate cu normă întreagă, cu un contract pe perioadă determinată, valid la data de referință a raportării în platforma ANS.unde: TV^(U)_pr_cercetare reprezintă valoarea totală a veniturilor din proiecte de cercetare/creație artistică/performanță sportivă (inclusiv cele finanțate din bugetul propriu al instituției de învățământ superior), de la instituția de învățământ superior U, exprimată în lei (conform art. 33.20, anexa nr. 5 tip 20, din execuția bugetară de la nivelul ME);TPDCtit^(U) reprezintă numărul total de persoane titulare, pe posturi didactice sau de cercetare, în instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023, cadre didactice cu normă de bază în anul universitar 2022/2023, date statistice financiare ale anului 2022.);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (datele raportate în platforma ANS), ME  +  Clasa de indicatori C3. Orientare internaționalăIC3.1 Ponderea mobilităților studențeștiSe calculează, la nivel de universitate, ca indicator compus, astfel: pentru 50% din indicator se calculează ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul dintre numărul studenților care au participat la mobilități*12), studenții instituției de învățământ superior în străinătate - outgoing și studenți străini în România - incoming (la incoming se aplică un coeficient de multiplicare în valoare de 1,5) și numărul total de studenți înmatriculați în instituția de învățământ superior U, iar pentru 50% din indicator se calculează ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul dintre numărul studenților instituției de învățământ superior care au participat la mobilități (calculat similar cu numărătorul din raportul anterior) și numărul total de studenți din instituțiile de învățământ superior de stat care au participat la mobilități, conform relației:*12) Prin programele ERASMUS studiu sau practică, programe bilaterale, sau alte forme.unde: SF^(U)(mob_ro) - numărul de studenți fizici (bugetați și cu taxă), care au participat la mobilități în străinătate, de la toate ciclurile de studii din instituția de învățământ superior U;SF^(U)(mob_st) - numărul de studenți fizici străini care au participat la mobilități în România, de la toate ciclurile de studii din instituția de învățământ superior U;SF^(nat)(mob_ro) - numărul de studenți fizici (bugetați și cu taxă), care au participat la mobilități în străinătate, de la toate ciclurile de studii la nivel național, din instituțiile de învățământ superior de stat;SF^(nat)(mob_st) - numărul de studenți fizici străini care au participat la mobilități în România, de la toate ciclurile de studii la nivel național, din instituțiile de învățământ superior de stat;p_dmob - ponderea acordată unei mobilități realizate de student, în funcție de durata mobilității și a tipului de mobilitate: 0,2 pentru mobilități foarte scurte, fără alte forme (< 1 lună) și 0,1 pentru alte forme de mobilități foarte scurte; 0,6 pentru mobilități scurte (≥ 1 lună < 1 semestru); 1 pentru mobilități medii (≥ 1 semestru și < 1 an) și pentru mobilități lungi (≥1 an);TSF^(U) - numărul total de studenți fizici (bugetați și cu taxă) de la toate ciclurile de studii, de la instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător, pentru mobilitățile realizate (finalizate) în anul universitar anterior (exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023, pentru studenții înscriși în anul universitar 2022/2023, respectiv mobilitățile realizate și finalizate în anul universitar anterior 2021/2022);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS)IC3.2 Ponderea studenților străini înscriși în programe de studiiSe calculează, la nivel de ramură de știință, ca indicator compus, astfel: pentru 50% din indicator se calculează ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul dintre numărul studenților străini (cu altă cetățenie decât română) înmatriculați la programe de licență, master și doctorat ale instituției de învățământ superior și numărul total al studenților din instituția de învățământ superior înmatriculați la toate ciclurile de studii, iar pentru 50% din indicatori se calculează ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați pentru raportul dintre numărul studenților străini (cu altă cetățenie decât română) înmatriculați la programe de licență, master și doctorat ale instituției de învățământ superior și numărul total al studenților străini din instituțiile de învățământ superior de stat, conform relației:unde: SF^(U)_rs (străini) - numărul de studenți fizici străini (bugetați și cu taxă), de la toate ciclurile de studii universitare, din ramura de știință rs, din instituția de învățământ superior U;SF_rs(nat)(străini) - numărul de studenți fizici străini (bugetați și cu taxă), de la toate ciclurile de studii universitare, din ramura de știință rs, la nivel național, din instituțiile de învățământ superior de stat;TSF^(U)_rs - numărul total de studenți fizici (bugetați și cu taxă) de la toate ciclurile de studii universitare, din ramura de știință rs, din instituția de învățământ superior U;p_str - ponderea acordată studenților străini: 1 pentru studenții străini (alții decât etnici români) și studenții străini etnici români cu taxă, 0,5 pentru studenții străini etnici români la buget;an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru studenți înscriși în anul universitar 2022/2023);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (datele raportate în platforma ANS)  +  Clasa de indicatori C4. Orientare regională echitate socialăIC4.1 Capacitatea de a integra persoanele provenite din medii dezavantajate socioeconomic în programe educaționaleSe calculează, la nivel de instituție de învățământ superior, ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul între numărul studenților proveniți din medii dezavantajate socioeconomic*13) și numărul total al studenților, conform relației:*13) Sintagma „medii dezavantajate socioeconomic“ are în vedere acele persoane care au domiciliul în mediul rural sau orașe cu sub 10.000 de locuitori, care provin din centre de plasament (orfani) ori aparțin unor grupuri etnice dezavantajate (romi) sau sunt persoane cu dizabilități.unde: SF^(U)(medii_dezavantajate) - numărul de studenți fizici (bugetați și cu taxă) de la toate ciclurile de studii, care au domiciliul în mediul rural sau orașe cu sub 10.000 de locuitori, sau provin din centre de plasament (orfani), sau aparțin unor grupuri etnice dezavantajate (romi), de la instituția de învățământ superior U;TSF^(U) - numărul total de studenți fizici (bugetați și cu taxă) de la toate ciclurile de studii (L, M, D), de la instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023 pentru studenți înscriși în anul universitar 2022/2023);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS)IC4.2 Contribuția instituției de învățământ superior la fondul de burse, inclusiv alte forme de sprijin pentru studențiSe calculează, la nivel de universitate, ca medie a datelor validate pentru ultimii 4 ani calendaristici, pentru raportul între sumele alocate de universitate, din surse proprii, pentru fondul de burse și pentru alte forme de sprijin pentru studenți (exclusiv sursele bugetare) și fondul total de burse pentru studenți, conform relației:unde: CB^(U)_surse proprii - cheltuieli cu burse și alte forme de sprijin financiar pentru studenți, din sursele proprii ale instituției de învățământ superior, altele decât alocațiile bugetare, exprimate în lei (conform art. 59.01 și 57, anexa nr. 7 tip 10, din execuția bugetară de la nivelul ME);VB^(U)_total - fondurile totale de burse pentru studenți ale instituției de învățământ superior, exprimate în lei (conform art. 59.01 și 57, anexa nr. 7 tip 10, din execuția bugetară de la nivelul ME și fondul de burse alocat de ME prin contractul instituțional);an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023, pentru studenți înscriși în anul universitar 2022/2023, date statistice financiare ale anului 2022.);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: MEIC4.3 Activitatea de practică pentru ciclul de studii de licențăSe calculează, la nivel de ramură de știință, ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul între numărul total de ore de practică din planul de învățământ, pentru studenții cu frecvență, de la ciclul de studii de licență, și numărul total de ore din planul de învățământ (fără disciplinele facultative și DPPD) pentru studenții cu frecvență de la ciclul de studii de licență din acel an universitar.Pentru anul 2024, având în vedere datele disponibile, aplicarea formulei se va realiza cu datele raportate la 1 ianuarie 2023 și 1 ianuarie 2024, conform relației generale:sau pentru anul 2024:unde: NH_med_rs^(U) (L_pract) - numărul mediu de ore de practică din planul de învățământ, pentru un student fizic cu frecvență (bugetat și cu taxă) de la ciclul de studii de licență, din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;NH_med_rs^(U) (L_total) - numărul mediu de ore din planul de învățământ (fără disciplinele facultative și DPPD), pentru un student fizic cu frecvență (bugetat și cu taxă) de la ciclul de studii de licență, din ramura de știință rs, de la instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023, pentru studenții înscriși în anul universitar 2022/2023, respectiv studenții care au realizat practică în anul universitar 2021/2022);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (date raportate în platforma ANS)IC4.4 Locuri în cămine studențeștiSe calculează, la nivel de universitate, ca medie a ultimilor 4 ani universitari finalizați, pentru raportul între suma numărului de studenți cazați în căminele instituției de învățământ superior și numărul de studenți care au primit subvenții pentru cazare în afara campusului universitar, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 73/2004 privind instituirea subvențiilor individuale de sprijin pentru cazare pentru studenții care locuiesc în alte spații decât căminele instituțiilor de învățământ superior de stat, aprobată prin Legea nr. 527/2004, cu modificările ulterioare, și numărul total de studenți din afara localității de rezidență a instituției de învățământ superior, de la forma de învățământ cu frecvență și toate ciclurile de studii (L, M, D).Pentru anul 2024, având în vedere datele disponibile în perioada generată de pandemia cu virusul SARS-CoV2, aplicarea formulei se va realiza gradual, pentru 50% din indicator cu datele colectate până la momentul declanșării pandemiei, iar pentru 50% din indicator pe baza datelor raportate la 1 ianuarie 2023 și 2024, conform relației generale:sau pentru anul 2024:unde: TSC^(U) - numărul de studenți cazați în căminele instituției de învățământ superior U;TSSC^(U) - numărul de studenți care au primit subvenții pentru cazare în afara campusului instituției de învățământ superior, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 73/2004;LC (U) - numărul locurilor de cazare administrate de instituția de învățământ superior U;SC(U) - numărul de subvenții pentru cămine acordate de instituția de învățământ superior U;TSF^(U)_nerezid_zi - numărul total de studenți fizici (bugetați și cu taxă) din afara localității de rezidență a instituției de învățământ superior, de la forma de învățământ cu frecvență și toate ciclurile de studii (L, M, D), de la instituția de învățământ superior U;an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (Exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023, pentru studenții înscriși în anul universitar 2022/2023, respectiv numărul de locuri în cămine și numărul de subvenții pentru cămine în anul universitar 2022/2023.);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: instituții de învățământ superior (datele raportate în platforma ANS)IC4.5 Fondurile nerambursabile atrase de universitateSe calculează, la nivel de instituție de învățământ superior, ca medie a datelor validate pentru ultimii 4 ani calendaristici, pentru raportul dintre totalul fondurilor nerambursabile atrase efectiv de instituția de învățământ superior (sunt incluse veniturile din programele europene și alte surse externe) și totalul fondurilor nerambursabile atrase efectiv de instituțiile de învățământ superior de stat, la nivel național, conform relației:unde: TFond^(U)_nerambursabile - total fonduri nerambursabile atrase de instituția de învățământ superior U, exprimate în lei;TFond^(național)_nerambursabile - total fonduri nerambursabile atrase de instituțiile de învățământ superior de stat, la nivel național, exprimate în lei (conform art. 45, 42.39, 42.70, 42.75 și 48, anexa 5 tip 20, din execuția bugetară de la nivelul ME);an_i - anul de referință pentru care se raportează datele la 1 ianuarie a anului universitar corespunzător (exemplu: an_2023 corespunde raportărilor de la 1 ianuarie 2023, pentru datele financiare ale anului calendaristic 2022);ac - anul curent de aplicare a indicatorului.Sursă date: ME
     +  Anexa nr. 6la metodologie
    LISTA
    de manifestări, festivaluri și concursuri organizate la nivel național,
    internațional și internațional de vârf, specifice fiecărui domeniu artistic
    a) domeniul muzică:a1) internațional de vârf: Festivalul Internațional „George Enescu“, BBC Proms, Salzburg Festival, săli spectacole (Wiener Konzerthaus, Tonhalle Orchester Zürich, The Metropolitan Opera, Teatro alla Scala - Milano, Mariinsky Theatre, Berliner Philharmoniker, Concertgebouw);a2) internaționale: festivaluri, concursuri organizate de instituții de profil (filarmonici și teatre de operă și operetă; festivaluri) în capitale naționale, capitale de state, capitale de landuri/cantoane sau similare;a3) naționale: festivaluri, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, Festivalul Internațional Meridian, Festivalul Toamna Muzicală Clujeană, Festivalul Cluj Modern, Festivalul Internațional de Muzică Nouă Intrada (Timișoara), Festivalul Muzicii Românești (Iași), Festivalul Timișoara Muzicală;b) domeniul teatru:b1) internațional de vârf: Edinburgh, Avignon, Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa - Itinerant, Festivalul Internațional de la Viena, Festivalul International de la Sankt Petersburg; Lugano (Festival International des Marionettes de Lugano);b2) internaționale: festivaluri, concursuri organizate de instituții de profil în capitale naționale, capitale de state, capitale de landuri/cantoane sau similare [exemple: Athens (International Festival Making Theatre), Moskow (Chekhov International Festival), Belgrade (BITEF), Craiova (Shakespeare International Festival), Timișoara (European Festival of Performing Arts/Romanian Drama Fest), Sibiu (International Theatre Festival), Praga (World Festival of Puppet Art, Prague Quadriennial of Performance Design and Space), Istanbul (International Theatre Festival), Bratislava (New Drama Festival), Dublin (Dublin Theatre Festival), Iași (Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași - FITPTI), Festival Internacional de Teatro Infantil Y Juvenil (FITIJ), Austria (Internationale Puppentheatertage Mistelbach), Union International de la Marionette (UNIMA), Festivalul internațional de teatru din Serbia, Cehia DIVADLI Pilsen Pilsen Theater Festival];b3) naționale: manifestării, concursuri sau festivaluri organizate de UNITER; Festivalul Național de Teatru (FNT);c) domeniul film:c1) internațional de vârf: Oscar, Globul de Aur, Cannes, Berlin, Veneția, BAFTA;c2) internaționale: festivaluri, concursuri organizate de instituții de profil în capitale naționale, capitale de state, capitale de landuri/cantoane sau similare [Marrakech, Shanghai, San Sebastian, New York (Tribeca), Cehia (Anifilm), Utrecht (Holland Animation Film Festival), Lisabona (MONSTRA), Karlovy Vary, Salerno, Cluj (TIFF)];c3) naționale: Ion Popescu Gopo, BIEFF BIEFF - Bucharest International Film Festival;d) domeniul arte vizuale:d1) internațional de vârf: Bienala de Artă de la Veneția, Cvadrienala de la Kassel, muzee (expoziții/exponate la Museum of Modern Art - MoMA, Tate, Centrul Național de Artă și Cultură Georges-Pompidou);d2) internaționale: festivaluri/concursuri de artă organizate în capitale naționale, capitale de state, capitale de landuri/cantoane sau similare (Paris/Berlin/New York/Londra - Fashion Week (câte două sesiuni pe an); Carnavalul de la Veneția; La Triennale Mondiale de l’Estampe et de la Gravure Originale - Chamalières - Franța; Bienala Internațională de Afiș Social-Politic de la Oświęcim (Auschwitz) - Polonia; Brno Biennial of Graphic Design - Cehia; Tallinn Print Triennial/Estonia; Graphic Design Festival - Breda - Olanda; International Poster Biennale in Warsaw - Polonia; Mini Print International of Cadaqués/Spania; Trienala de Grafică Mică - Lodz/Polonia; Riga International Textile Fibre Art Triennial; Contemporary Textile Art Biennial CONTEXTILE; The Tapestry Triennale of Lodz; Cvadrienala de Scenografie Praga; Festivalul Internațional de Film - Wiesbaden; La Moix de la Photo, Paris France; Contemporary Art Ruhr - Media Art Fair, Essen Germany; International festival of Photography Lodz, Lodz Poland; PHotoExpana - International Festival of Photography (Madrid, Spain); Bienala Internațională de Artă - Porto (Portugalia); Bienala Internațională de Ceramică - Marratxí (Spania); Bienala Internațională de Ceramică - Aveiro (Portugalia); Bienala Internațională de Ceramică - Manises (Spania); GlassFest, Karlovy Vary, Cehia; International Glass Festival, Luxemburg; International Exhibition of Glass Kanazawa, Japonia; International Biennale of Glass, Bulgaria; MURO Street Art Festival Lisbon, Portugal);d3) naționale: saloanele naționale de artă, cu juriu, organizate de Uniunea Artiștilor Plastici; B-FEET Festival Internațional de scenografie și teatru de stradă; Festivalul de film I. Popescu Gopo; BIEFF BIEFF- Bucharest International Film Festival - București, România, Romanian Design Week;e) domeniul arhitectură:e1) internațional de vârf: premii sau nominalizări oferite în cadrul festivalurilor, manifestărilor, concursurilor organizate de: Union Internationale des Architectes (UIA), Consiliul European al Urbaniștilor (ECTP), Federația Internațională a Peisagiștilor (IFLA), Asociația Europeană a Școlilor de Arhitectură (AEEA), Royal Institute of British Architects (RIBA), Architects’ Council of Europe (ACE), The Royal Town Planning Institute (RTPI), Rețeaua Europeană a Instituțiilor de Învățământ Superior pentru Implementarea Convenției Europene a Peisajului (UNISCAPE), Asociația Școlilor de Urbanism din Europa (AESOP), Biennale di Architettura di Venezia, East Centric Architecture Triennale, Mies van der Rohe Awards (EUMies Award);e2) internaționale: premii sau nominalizări oferite în cadrul festivalurilor, manifestărilor, concursurilor organizate de: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage (TICCIH);e3) naționale: premii sau nominalizări oferite în cadrul festivalurilor, concursurilor organizate de: Uniunea Arhitecților din România (UAR), Ordinul Arhitecților din România (OAR), Registrul Urbaniștilor din România (RUR).
    ------