PROCEDURĂ din 11 ianuarie 2024pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 50 din 19 ianuarie 2024



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.051 din 11 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 19 ianuarie 2024.
     +  Articolul 1(1) Prezenta procedură descrie etapele ce trebuie parcurse la nivelul unității de învățământ preuniversitar în vederea completării, depunerii, înregistrării, transmiterii, rectificării și publicării declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare și oferă asigurări cu privire la existența documentației adecvate derulării activității.(2) Prin aplicarea prezentei proceduri se asigură continuitatea activității, inclusiv în condiții de fluctuație a personalului, și se asigură suportul necesar pentru ca inspecția școlară/auditul și/sau alte organisme abilitate în acțiunile de inspecție/auditare și/sau control să dispună luarea deciziilor.(3) În conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, procedura se aplică personalului didactic de predare din cadrul unităților de învățământ preuniversitar.  +  Articolul 2(1) În înțelesul prezentei proceduri, următorii termeni se definesc astfel: a) declarație de interese - documentul scris, redactat pe propria răspundere, prin depunerea căruia cadrul didactic de predare confirmă că asigură echitate și obiectivitate în activitatea de predare-învățare-evaluare și că nu desfășoară activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs;b) meditații - activitățile de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat personalul didactic de predare;c) responsabil pentru declarațiile de interese - persoana responsabilă cu asigurarea implementării la nivelul unității de învățământ a prevederilor prezentei proceduri privind declarațiile de interese. (2) În cuprinsul prezentei proceduri, următorii termeni se abreviază astfel: a) Ministerul Educației - ME;b) Inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București - ISJ/ISMB.  +  Articolul 3La nivelul fiecărei unități de învățământ, prin decizia directorului, se desemnează o persoană responsabilă pentru declarațiile de interese.  +  Articolul 4Prezenta procedură se comunică unităților de învățământ de către ISJ/ISMB, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta procedură, în termen de 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 5(1) Personalul didactic de predare declară în scris, pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de Codul penal pentru falsul în declarații, că nu desfășoară activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs.(2) Declarația de interese cuprinde norma didactică și activitățile de predare la clasa/clasele la care personalul didactic de predare este încadrat în anul școlar în curs, conform modelului standard prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură.(3) Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, personalului didactic de predare îi revine obligația să completeze declarația de interese. (4) Personalul didactic de predare angajat ulterior datei de 31 decembrie completează și depune declarația de interese în termen de 5 zile de la angajare.(5) Pentru declararea intereselor, datele se completează cu informațiile valabile la data completării declarației.(6) Formularul privind declarația de interese este pus la dispoziția personalului didactic de predare, în format electronic, pe pagina de internet a unității de învățământ preuniversitar sau, la cerere, în format letric, de către responsabilul pentru declarațiile de interese.  +  Articolul 6(1) Responsabilul pentru declarațiile de interese și directorul unității de învățământ au obligația verificării concordanței informațiilor specificate în declarațiile de interese, de către persoanele care au obligația de a le completa, cu informațiile transmise compartimentului resurse umane din cadrul ISJ/ISMB prin proiectul și planul de încadrare.(2) Cadrul didactic încadrat în două sau mai multe unități de învățământ completează o singură declarație de interese, conform modelului standard prevăzut în anexa nr. 2, și depune câte un exemplar completat la fiecare unitate de învățământ.  +  Articolul 7(1) După emiterea deciziilor de repartizare pe post, ISJ/ISMB comunică unităților de învățământ preuniversitar obligativitatea de a monitoriza depunerea declarației de interese de către personalul didactic de predare astfel repartizat.(2) Responsabilul pentru declarațiile de interese de la nivelul unității de învățământ informează personalul didactic de predare în ceea ce privește termenele și condițiile în care se completează declarațiile de interese, precum și cu privire la actualizarea declarației în situația în care, pe parcursul anului școlar, apar modificări în încadrare care necesită actualizarea declarației.(3) Informarea personalului cu privire la obligativitatea completării/actualizării declarațiilor de interese, la termenele-limită de depunere a acestora, se realizează prin nota de informare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta procedură. Nota de informare se transmite prin e-mail sau personal cu semnare pentru luare la cunoștință.  +  Articolul 8(1) Personalul didactic de predare depune personal declarațiile de interese la persoana desemnată ca responsabil pentru declarațiile de interese. (2) Pe perioada detașării, personalul didactic de predare depune declarația de interese la unitatea de învățământ preuniversitar la care a fost detașat.  +  Articolul 9(1) În momentul primirii declarației de interese, din partea persoanelor care au obligația completării lor, responsabilul le înregistrează în Registrul declarațiilor de interese, atribuind câte un număr de ordine din registru, conform anexei nr. 4 care face parte integrantă din prezenta procedură.(2) Registrul declarațiilor de interese se întocmește în formă scrisă și electronică.(3) La data înregistrării declarației în Registrul declarațiilor de interese, responsabilul eliberează deponentului o dovadă de primire, întocmită conform anexei nr. 5 care face parte integrantă din prezenta procedură.(4) Responsabilul primește declarațiile, le scanează și le salvează în folderul „personal-didactic-de-predare/declarații-interese/an/lună_unitatea-de-învățământ“ cu denumirea „nume_prenume“ pentru fiecare deponent.  +  Articolul 10(1) Ulterior înregistrării declarației de interese și eliberării dovezii de primire, responsabilul pentru declarațiile de interese are obligația de a verifica, în termen de 10 zile, corectitudinea completării acestora.(2) Verificarea completării rubricilor specifice declarației de interese de către responsabilul pentru declarațiile de interese presupune verificarea formei în care s-au completat aceste rubrici, respectiv verificarea modului de completare a datelor.(3) Responsabilitatea referitoare la conținutul datelor completate și a corespondenței acestora cu realitatea aparține persoanei care are obligația completării declarației de interese.  +  Articolul 11(1) În urma primirii și verificării modului de completare a declarațiilor de interese, în cazul în care responsabilul pentru declarațiile de interese constată neconcordanțe între cerințele legale de completare a declarațiilor de interese și completarea propriu-zisă a acestora, întocmește o adresă de rectificare a declarațiilor de interese, potrivit anexei nr. 6 care face parte integrantă din prezenta procedură, în termen de 10 zile de la primirea declarațiilor.(2) Adresa de rectificare a declarațiilor de interese, semnată de către responsabilul pentru declarațiile de interese, se transmite personalului didactic de predare care trebuie să rectifice aceste documente, prin intermediul poștei electronice sau la domiciliul acestuia, pe bază de scrisoare recomandată.  +  Articolul 12(1) Rectificarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare căruia i s-a transmis adresa de rectificare conform art. 11 alin. (2) se face în termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea adresei.(2) Rectificarea presupune completarea unei noi declarații de interese, având în vedere aspectele semnalate în adresa de recomandare de rectificare.(3) Personalul didactic de predare, care în urma adresei de rectificare completează o nouă declarație de interese, are obligația depunerii documentului/documentelor la responsabilul pentru declarațiile de interese.(4) Declarațiile rectificate pot fi însoțite de documente justificative. (5) Rectificarea declarației de interese poate fi inițiată și de către personalul didactic de predare, în termen de 40 de zile de la depunerea inițială.  +  Articolul 13(1) După expirarea termenului de depunere a declarațiilor de interese, responsabilul pentru declarațiile de interese întocmește o adresă conform anexei nr. 7 care face parte integrantă din prezenta procedură și o transmite pe e-mail sau în format letric personalului didactic de predare care avea obligația completării declarației de interese, prin care se solicită transmiterea punctului de vedere, în scris, cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a acesteia.(2) Personalul didactic de predare care primește adresa menționată la alin. (1) are obligația transmiterii unui răspuns justificat sau a depunerii declarației de interese în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii adresei.  +  Articolul 14Responsabilul pentru declarațiile de interese întocmește, până la data de 1 februarie a anului în curs, lista cu personalul didactic de predare care nu a depus în termen și/sau care a depus cu întârziere declarațiile de interese, însoțită de punctele de vedere primite din partea acestuia.  +  Articolul 15(1) Primirea și înregistrarea declarațiilor de interese rectificate se realizează astfel:a) declarațiile de interese rectificate se depun de către persoanele cărora li s-a recomandat rectificarea la responsabilul la care declarațiile au fost depuse inițial; acestea pot fi însoțite de documente justificative;b) la data primirii declarațiilor rectificate, acestea se înregistrează în Registrul declarațiilor de interese, completându-se rubrica „Schimbări intervenite în declarația de interese“ cu mențiunea „da“;c) mențiunea „da“ se completează cu datele de identificare ale ultimei declarații depuse conform dispozițiilor legale.(2) Verificarea declarațiilor de interese rectificate se realizează conform prevederilor art. 10.  +  Articolul 16Declarațiile de interese sunt publice, responsabilul de la nivelul unității de învățământ având obligația de a le publica pe site-ul unității de învățământ, anonimizând datele cu caracter personal, cu excepția numelui și prenumelui cadrului didactic, în termen de 10 zile lucrătoare de la data împlinirii termenului prevăzut la art. 14, precum și de a le păstra în original și depozita corespunzător .  +  Articolul 17Persoanele care au obligația depunerii declarațiilor de interese:a) iau la cunoștință cu privire la completarea declarațiilor de interese, conform prevederilor art. 5;b) completează, pe propria răspundere, toate rubricile specifice declarației de interese, semnează și datează documentul;c) depun personal declarația de interese la responsabilul pentru declarațiile de interese, în termenul legal;d) rectifică declarația de interese la recomandarea responsabilului privind implementarea prezentei proceduri, dacă este cazul, și o depun în termenul legal;e) transmit punctul de vedere, în scris, cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a declarației de interese, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii adresei de la responsabilul pentru declarațiile de interese, dacă este cazul.  +  Articolul 18Responsabilul pentru declarațiile de interese are următoarele atribuții:a) comunică persoanelor care au obligația să completeze declarațiile de interese termenul necesar depunerii formularelor;b) oferă consiliere și sprijin personalului didactic de predare în procesul de completare și depunere a declarațiilor de interese;c) preia declarațiile de interese depuse de persoanele care au această obligație;d) eliberează dovada de primire angajatului care a depus declarația de interese;e) verifică declarațiile de interese din punctul de vedere al respectării formatului acestui document și al modului de completare a tuturor rubricilor specifice;f) întocmește adresele de rectificare transmise personalului didactic de predare care nu a completat corespunzător declarația de interese;g) transmite cu adresă de înaintare, în format electronic, declarațiile de interese și Registrul declarațiilor de interese la ISJ/ISMB;h) întocmește, verifică și semnează adresele de solicitare cu privire la nedepunerea sau depunerea cu întârziere a declarațiilor de interese;i) întocmește și verifică lista persoanelor care nu au depus sau care au depus cu întârziere declarațiile de interese;j) înregistrează declarațiile de interese depuse, precum și pe cele rectificate în Registrul declarațiilor de interese, folosind un program electronic;k) arhivează declarațiile de interese în condiții corespunzătoare.  +  Articolul 19Directorii unităților de învățământ preuniversitar au obligația de a se asigura că: a) personalul didactic de predare din subordine depune în termenele prevăzute în prezenta procedură declarațiile de interese/declarațiile de interese rectificate la responsabilul pentru declarațiile de interese;b) responsabilul pentru declarațiile de interese își îndeplinește atribuțiile conform prezentei proceduri.  +  Articolul 20(1) Nedepunerea declarațiilor de interese în termenele prevăzute de prezenta procedură, precum și nedeclararea activităților de pregătire suplimentară (meditații) pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat personalul didactic de predare sau declararea acestora cu trimitere la alte înscrisuri constituie abatere disciplinară.(2) Nerespectarea obligațiilor legale, prevăzute în prezenta procedură, de către directorii unităților de învățământ și de către persoanele responsabile cu implementarea prevederilor prezentei proceduri constituie abatere disciplinară.  +  Articolul 21Ministerul Educației elaborează/actualizează permanent Ghidul pentru completarea declarațiilor de interese, care poate fi consultat pe pagina de internet a acestuia.  +  Anexa nr. 1la procedurăDirecția Județeană de Învățământ Preuniversitar ...............................
    Nr. ...................../....................

    Către
    Unitatea de învățământ ..........................
    În atenția doamnei/domnului director ....................................

    Stimată doamnă,
    Stimate domn,
    Vă înaintăm alăturat, în vederea ducerii la îndeplinire, Procedura pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.051/2024.
    Director general ISJ/ISMB,
    ...................................
     +  Anexa nr. 2la procedură
    DECLARAȚIE DE INTERESE
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................., având norma didactică de .............., la unitatea/unitățile de învățământ preuniversitar ...................................., CNP ......................................., domiciliul ..........................................................,declar pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de Codul penal privind falsul în declarații, că în anul școlar ............. am următoarea încadrare și nu desfășor activități de pregătire suplimentară contra cost pentru elevii de la clasa/clasele la care predau:
    1. Activități de predare:
    Unitatea de învățământ - denumirea și adresa -DisciplinaClasaAnul școlar
    1.1…...
    Data completării..........................Semnătura..........................
     +  Anexa nr. 3la procedurăUnitatea de învățământ preuniversitar
    Nr. …………/…………………

    NOTĂ DE INFORMARE
    În atenția cadrelor didactice de predare din
    ............(unitatea de învățământ).........
    Având în vedere dispozițiile Procedurii pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.051/2024, până la data de 31 decembrie a.c., personalul didactic de predare are obligația de a completa și a depune declarația de interese.
    Director,
    …………………….
    Responsabil pentru declarațiile de interese,
    ………………….

    Am luat la cunoștință.
    ………….......................…...….
    (numele, prenumele, semnătura)
     +  Anexa nr. 4la procedură
    REGISTRUL
    declarațiilor de interese
    - model -
    Unitatea de învățământ preuniversitar:...........................................
    Numărul de înregistrare al declarației de intereseData depunerii Anul ......…Numele și prenumele declarantuluiTitular/Suplinitor/Detașat/Asociat și disciplinaActul de identitate*)Schimbările intervenite în declarația de interese**)
    ZiuaLuna
    *) Se vor menționa tipul actului de identitate sau/și seria și numărul acestuia.**) Se va face mențiunea „da“ sau „nu“, după caz. Mențiunea „da“ va fi completată cu datele de identificare ale ultimei declarații depuse (numărul, data și unitatea de învățământ preuniversitar la care aceasta a fost înregistrată).
     +  Anexa nr. 5la procedurăUnitatea de învățământ preuniversitar
    DOVADA DE PRIMIRE A DECLARAȚIEI DE INTERESE
    Domnul/Doamna ………..........…., având funcția de ………….....……., în unitatea de învățământ ………...…….., a predat la data de …………. declarația de interese, prevăzută în dispozițiile Procedurii pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.051/2024.
    Responsabil privind declarațiile de interese,.......................................Am primit,.........................................(numele și prenumele, semnătură personal didactic)
     +  Anexa nr. 6la procedurăUnitatea de învățământ preuniversitar
    Recomandare de rectificare a declarației de interese
    În atenția doamnei/domnului …………......................……Vă informăm că, în urma verificării declarației de interese depuse de dumneavoastră și înregistrată cu nr. …….....….., există neconcordanțe/deficiențe în completarea informațiilor prevăzute la .................................... .Conform art. 12 din Procedura pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.051/2024, aveți obligația ca, în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii prezentei înștiințări, să o rectificați și să o depuneți la responsabilul pentru declarațiile de interese din cadrul unității de învățământ.
    Director,
    …………….
    Responsabil pentru declarațiile de interese,
    ……………………

    Am luat la cunoștință.
    .....................................
    (numele și prenumele, semnătura)
     +  Anexa nr. 7la procedură Unitatea de învățământ preuniversitar
    Nr. ............/....................
    În atenția doamnei/domnului …………….Ref. solicitare transmitere punct de vedere cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a declarației de intereseVă reamintim că, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din Procedura pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.051/2024, personalului didactic de predare îi revine obligația să completeze declarația de interese până la data de 31 decembrie a fiecărui an. Conform dispozițiilor art. 14 din actul normativ menționat anterior, responsabilul cu asigurarea implementării prevederilor privind declarațiile de interese are obligația întocmirii listei cu persoanele care nu au depus declarația de interese, până la 31 decembrie, și solicitării unui punct de vedere cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a acesteia.Precizăm că aveți obligația de a transmite un răspuns justificat, în scris, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii prezentei adrese.
    Director,
    ..................................
    Responsabil pentru declarațiile de interese,
    ...........................

    Am luat la cunoștință.
    ............................................
    (numele și prenumele, semnătura)
    -------