PROCEDURĂ din 4 ianuarie 2024privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 10 din 5 ianuarie 2024
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5/5/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 5 ianuarie 2024. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta procedură se aplică persoanelor juridice/fizice române sau străine care efectuează operațiuni vamale ori de mișcare a produselor de natura celor menționate la art. 4 alin. (1), precum și transportatorilor rutieri de marfă români sau străini. + Articolul 2(1) În vederea asigurării respectării trasabilității transporturilor rutiere de bunuri cu risc vamal/fiscal, pe teritoriul României se aplică Sistemul național RO e-Sigiliu. (2) Sistemul național RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unei aplicații informatice și a unor dispozitive inteligente care asigură autorităților competente accesul la informații privind localizarea mijloacelor de transport pe care sunt montate, în scopul urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor cu risc aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale.(3) Sistemul național RO e-Sigiliu implementează o metodă automatizată și rapidă, bazată pe utilizarea unor dispozitive inteligente și a unei aplicații informatice care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea se află în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național.(4) E-Sigiliul se aplică în baza Hotărârii Guvernului nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, a art. 6 alin. (2) lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, precum și a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii. + Articolul 3(1) În aplicarea dispozițiilor prezentei proceduri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) e-Sigiliu - dispozitiv inteligent care înregistrează și transmite informații de stare și poziție către aplicația informatică în vederea urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor, utilizat independent sau alături de sigiliile vamale/fiscale aplicate de autoritatea vamală/fiscală pentru sigilarea compartimentului marfă încărcat cu bunuri cu risc, aflate sub supravegherea autorităților vamale/fiscale, care asigură funcția de înregistrare a datelor și de transmitere a informațiilor de stare și poziție către aplicația informatică; b) compartiment marfă - mecanism-cadru, cisternă, caroserie sau alt mecanism analog, precum un compartiment, total închis, care este destinat să fie încărcat cu bunuri;c) monitorizare cu e-Sigiliu - supravegherea vamală/fiscală în timp real, bazată pe datele transmise de e-Sigiliul aplicat;d) bunurile cu risc vamal/fiscal - bunuri stabilite în urma analizei de risc ca fiind din categoria celor cu risc vamal/fiscal ridicat;e) operator de transport rutier de marfă - activitatea oricărei întreprinderi care efectuează, fie cu ajutorul unor autovehicule, fie al unei combinații de vehicule, transportul de marfă contra cost în numele unui terț;f) eveniment - incident care se referă la deschiderea neautorizată a e-Sigiliului, la abaterea de la ruta prestabilită a acestuia, la staționarea nejustificată, care este transmis de dispozitivul inteligent în aplicația informatică;g) fișă de monitorizare a transportului (prevăzută în anexa nr. 2 la ordin) - documentul care se întocmește la momentul aplicării e-Sigiliului și care atestă faptul că mijlocul de transport este monitorizat de autoritățile competente.(2) Următoarele informații sunt introduse în aplicația informatică și sunt asociate cu e-Sigiliul aplicat: numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, felul bunurilor - încadrare tarifară, cantitate, valoare, destinație, rută, operatori economici implicați, date de identificare ale șoferului.(3) Autoritățile competente în aplicarea/scoaterea e-Sigiliului sunt:a) Autoritatea Vamală Română, prin reprezentanții împuterniciți din cadrul birourilor vamale (frontieră/interior), echipele mobile din cadrul Autorității Vamale Române/direcțiilor regionale vamale și al Serviciului de combatere a traficului ilicit cu produse din tutun din cadrul Autorității Vamale Române;b) Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin persoanele împuternicite din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală.(4) Autoritățile prevăzute la alin. (3) inițiază/închid operațiunea de monitorizare a deplasării unor bunuri cu risc pe cale rutieră, aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale. + Articolul 4(1) Sistemul național RO e-Sigiliu va fi utilizat în baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasării bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale:a) plasate în regim de tranzit între două birouri vamale de frontieră care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă;b) plasate în regim vamal de tranzit între un birou vamal de frontieră și un birou vamal din interiorul țării și care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă; c) declarate pentru export, care prezintă risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor măsuri speciale la export;d) privind mișcarea în interiorul țării a produselor supuse la plata accizei armonizate și nearmonizate, astfel: produsele aflate în regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum până la primul beneficiar, precum și produsele la care plata accizei este exceptată sau cu scutire directă;e) aflate în tranzit intracomunitar, care prezintă risc de descărcare/comercializare pe teritoriul național;f) bunuri de natură intracomunitară destinate unui contribuabil din România care prezintă risc fiscal;g) bunuri având ca destinație o livrare intracomunitară care prezintă riscul de a nu părăsi teritoriul național.(2) Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea în vedere următoarele criterii de risc:a) natura bunurilor transportate;b) valoarea bunurilor;c) restricții/prohibiții la import;d) regimul de taxare;e) bunuri din categoria produselor accizabile;f) ruta de transport utilizată;g) informații provenite de la alte instituții naționale și internaționale de aplicare a legii;h) transporturi de bunuri suspecte de a intra în sfera de aplicabilitate a măsurilor de prevenire și combatere a activităților economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare;i) existența informațiilor cu privire la implicarea în activități de fraudă vamală/fiscală a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat în cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;j) operatorul economic beneficiar se află în consemn din următoarele motive:– operatorul economic nu a fost regăsit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;– furt de identitate - transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate în numele unui contribuabil, fără ca acesta să aibă cunoștință de respectivele transporturi;– istoric fiscal inadecvat (incoerența datelor din declarațiile fiscale față de datele din alte formulare prevăzute de lege depuse de contribuabil, neconcordanța datelor din declarațiile fiscale și din alte formulare prevăzute de lege depuse de contribuabil în comparație cu datele și informațiile transmise de terți, desfășurarea de acțiuni ce au ca scop reducerea profitabilității din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declarațiilor fiscale);– au fost emise decizii de măsuri asigurătorii, iar creanța estimată nu a fost acoperită integral în ordinea prevăzută la pct. 5.8 din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.605/2010 pentru aprobarea Procedurii de aplicare efectivă a măsurilor asigurătorii prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul II Formalități efectuate de autoritățile competente la aplicarea e-Sigiliului în orice loc unde autoritatea vamală/fiscală consideră că este necesară supravegherea prin sistemul național RO e-Sigiliu + Articolul 5În cazul monitorizării cu e-Sigiliu, ca urmare a efectuării analizei de risc și a luării deciziei de sigilare a mijlocului de transport, autoritatea vamală/fiscală desemnată pentru utilizarea Sistemului național RO e-Sigiliu efectuează următoarele operațiuni:a) completează fișa de monitorizare a mijlocului de transport;b) consemnează ruta de transport și date cu privire la durata transportului;c) setează e-Sigiliul prin intermediul aplicației informatice de monitorizare prin care se introduc/descarcă și se citesc datele din acesta;d) aplică e-Sigiliul pe compartimentul marfă al mijlocului de transport, activează e-Sigiliul și începe monitorizarea;e) întocmește procesul-verbal de sigilare/desigilare prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;f) încarcă în mod automat în aplicația informatică, salvează și stochează documentele întocmite, respectiv fișa de monitorizare și procesul-verbal de sigilare/desigilare. + Articolul 6(1) Montarea e-Sigiliului se va efectua numai în prezența conducătorului mijlocului de transport monitorizat. În cazul în care mărfurile sunt supuse unui regim vamal, la montarea acestuia poate asista și comisionarul în vamă sau principalul obligat ori declarantul în nume propriu, după caz.(2) Fișa de monitorizare și procesul-verbal de sigilare/desigilare vor fi semnate de către conducătorul mijlocului de transport. + Articolul 7(1) Conducătorul mijlocului de transport este obligat:a) să permită montarea e-Sigiliului de către autoritatea competentă pe mijlocul de transport; b) să semneze angajamentul de plată prevăzut în anexa nr. 4 la ordin;c) să asigure integritatea e-Sigiliului aplicat pentru supravegherea transportului.(2) Ca urmare a deciziei de monitorizare, în cazul afectării integrității dispozitivului inteligent (dispozitivul dispare sau suferă deteriorări), transportatorul rutier de marfă este obligat să plătească contravaloarea acestuia, conform angajamentului de plată. + Articolul 8Ruta de transport va fi declarată de conducătorul mijlocului de transport, iar aceasta va fi agreată și consemnată de autoritatea competentă. + Articolul 9(1) Înainte de aplicarea e-Sigiliului pe mijlocul de transport se întocmește fișa de monitorizare a transportului, editată în limbile română și engleză.(2) Fișa de monitorizare a transportului se întocmește de autoritatea competentă în două exemplare, având următoarele destinații:a) exemplarul nr. 1, la autoritatea competentă;b) exemplarul nr. 2 însoțește transportul până la destinația de pe teritoriul național/punctul de trecere a frontierei pe unde mijlocul de transport monitorizat urmează să părăsească teritoriul național.(3) Fișa de monitorizare a transportului și procesul-verbal de sigilare/desigilare se semnează de conducătorul auto după montarea e-Sigiliului pe mijlocul de transport.(4) Semnarea fișei de monitorizare a transportului și a procesului-verbal de sigilare/desigilare de către conducătorul mijlocului de transport se face conform reglementărilor legale în vigoare și reprezintă acceptul acestuia cu privire la obligațiile care îi revin conform prezentei proceduri. (5) Exemplarul nr. 2 al fișei de monitorizare a transportului se prezintă în cazul controalelor în trafic executate de echipele de control din teren. + Capitolul III Formalități efectuate de autoritatea competentă la scoaterea e-Sigiliului + Articolul 10La prezentarea mijlocului de transport la destinația de pe teritoriul național/punctul de trecere a frontierei pe unde mijlocul de transport monitorizat urmează să părăsească teritoriul național, autoritatea competentă care scoate e-Sigiliul efectuează următoarele operațiuni:a) verificarea integrității compartimentului marfă care a făcut obiectul sigilării;b) oprirea funcționării e-Sigiliului din aplicația informatică de monitorizare;c) scoaterea acestuia de pe mijlocul de transport. + Articolul 11(1) Exemplarul nr. 2 al fișei de monitorizare a transportului se semnează de către autoritatea competentă la încheierea monitorizării.(2) Autoritatea competentă care a închis procedura de monitorizare transmite informatic exemplarul nr. 2 al fișei de monitorizare a transportului autorității competente care a inițiat procedura de monitorizare, imediat după scoaterea e-Sigiliului.(3) În cazul deteriorării e-Sigiliului, situația de fapt constatată se consemnează în fișa de monitorizare a transportului și se sancționează conform art. LVII alin. (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare.(4) E-Sigiliile aplicate pe mijlocele de transport monitorizate sunt preluate de autoritățile competente care închid procedura în vederea reutilizării. + Capitolul IV Evenimente pe timpul activității de monitorizare + Articolul 12(1) Pentru asigurarea continuității și funcționalității procesului de monitorizare la nivel central, Autoritatea Vamală Română și Direcția generală de antifraudă fiscală asigură, fiecare, servicii de dispecerat care vor funcționa în regim de permanență, 24/7.(2) Fiecare autoritate competentă va avea dispecerat cu aceeași interfață a aplicației informatice. + Articolul 13Serviciul de dispecerat monitorizează toate transporturile supuse Sistemului național RO e-Sigiliu și va comunica autorităților competente alertele destinate intervenției echipelor de control în cazul evenimentelor. + Articolul 14În scopul intervenției operative ca urmare a producerii unui eveniment, fiecare autoritate competentă planifică echipe de control pentru intervenție pe timp de zi și de noapte, în baza informațiilor transmise de către dispecerate, astfel încât intervenția să poată fi efectuată în cel mai scurt timp. + Articolul 15(1) În cazul intervenției ca urmare a producerii unui eveniment, echipa de control stabilește cauzele producerii acestuia și procedura care trebuie urmată în funcție de eveniment. (2) Constatările și măsurile luate se consemnează în fișa de monitorizare a transportului de către echipa de control. + Articolul 16Dacă în urma unui eveniment nu se pot remedia defecțiunile de stare sau de funcționare a e-Sigiliului aplicat pe mijlocul de transport și dacă acesta nu poate fi înlocuit în condiții optime de timp și de spațiu, mijlocul de transport va fi însoțit de echipa de control până la destinație. + Articolul 17În cazuri deosebite, echipa de control/șeful de serviciu/dispecerul de serviciu poate decide însoțirea mijlocului de transport până la cel mai apropiat birou vamal sau orice spațiu amenajat al autorităților competente în care se poate efectua controlul fizic al mărfurilor transportate, în condiții corespunzătoare. + Articolul 18Conducătorul auto este obligat să anunțe de îndată autoritatea competentă care a inițiat procedura de monitorizare sau serviciul de dispecerat, în cazul unui accident rutier în care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri de forță majoră care au avut ca rezultat modificarea în orice fel a modului de amplasare ori de funcționare a e-Sigiliului. + Articolul 19Neîndeplinirea de către conducătorul auto a obligației de a asigura integritatea e-Sigiliului se sancționează conform art. LVII alin. (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 20În cazul în care este necesar ca e-Sigiliul aplicat pe mijlocul de transport să fie recuperat înainte ca acesta să ajungă la destinație sau în orice alte situații în care mijlocul de transport în cauză nu mai ajunge la locul de destinație, operațiunile prevăzute la art. 10 și 11 vor fi efectuate de echipele de control de pe raza de competență unde se află mijlocul de transport la momentul respectiv.-----
EMITENT |
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5/5/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 5 ianuarie 2024. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta procedură se aplică persoanelor juridice/fizice române sau străine care efectuează operațiuni vamale ori de mișcare a produselor de natura celor menționate la art. 4 alin. (1), precum și transportatorilor rutieri de marfă români sau străini. + Articolul 2(1) În vederea asigurării respectării trasabilității transporturilor rutiere de bunuri cu risc vamal/fiscal, pe teritoriul României se aplică Sistemul național RO e-Sigiliu. (2) Sistemul național RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unei aplicații informatice și a unor dispozitive inteligente care asigură autorităților competente accesul la informații privind localizarea mijloacelor de transport pe care sunt montate, în scopul urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor cu risc aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale.(3) Sistemul național RO e-Sigiliu implementează o metodă automatizată și rapidă, bazată pe utilizarea unor dispozitive inteligente și a unei aplicații informatice care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea se află în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național.(4) E-Sigiliul se aplică în baza Hotărârii Guvernului nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, a art. 6 alin. (2) lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, precum și a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii. + Articolul 3(1) În aplicarea dispozițiilor prezentei proceduri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) e-Sigiliu - dispozitiv inteligent care înregistrează și transmite informații de stare și poziție către aplicația informatică în vederea urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor, utilizat independent sau alături de sigiliile vamale/fiscale aplicate de autoritatea vamală/fiscală pentru sigilarea compartimentului marfă încărcat cu bunuri cu risc, aflate sub supravegherea autorităților vamale/fiscale, care asigură funcția de înregistrare a datelor și de transmitere a informațiilor de stare și poziție către aplicația informatică; b) compartiment marfă - mecanism-cadru, cisternă, caroserie sau alt mecanism analog, precum un compartiment, total închis, care este destinat să fie încărcat cu bunuri;c) monitorizare cu e-Sigiliu - supravegherea vamală/fiscală în timp real, bazată pe datele transmise de e-Sigiliul aplicat;d) bunurile cu risc vamal/fiscal - bunuri stabilite în urma analizei de risc ca fiind din categoria celor cu risc vamal/fiscal ridicat;e) operator de transport rutier de marfă - activitatea oricărei întreprinderi care efectuează, fie cu ajutorul unor autovehicule, fie al unei combinații de vehicule, transportul de marfă contra cost în numele unui terț;f) eveniment - incident care se referă la deschiderea neautorizată a e-Sigiliului, la abaterea de la ruta prestabilită a acestuia, la staționarea nejustificată, care este transmis de dispozitivul inteligent în aplicația informatică;g) fișă de monitorizare a transportului (prevăzută în anexa nr. 2 la ordin) - documentul care se întocmește la momentul aplicării e-Sigiliului și care atestă faptul că mijlocul de transport este monitorizat de autoritățile competente.(2) Următoarele informații sunt introduse în aplicația informatică și sunt asociate cu e-Sigiliul aplicat: numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, felul bunurilor - încadrare tarifară, cantitate, valoare, destinație, rută, operatori economici implicați, date de identificare ale șoferului.(3) Autoritățile competente în aplicarea/scoaterea e-Sigiliului sunt:a) Autoritatea Vamală Română, prin reprezentanții împuterniciți din cadrul birourilor vamale (frontieră/interior), echipele mobile din cadrul Autorității Vamale Române/direcțiilor regionale vamale și al Serviciului de combatere a traficului ilicit cu produse din tutun din cadrul Autorității Vamale Române;b) Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin persoanele împuternicite din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală.(4) Autoritățile prevăzute la alin. (3) inițiază/închid operațiunea de monitorizare a deplasării unor bunuri cu risc pe cale rutieră, aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale. + Articolul 4(1) Sistemul național RO e-Sigiliu va fi utilizat în baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasării bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale:a) plasate în regim de tranzit între două birouri vamale de frontieră care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă;b) plasate în regim vamal de tranzit între un birou vamal de frontieră și un birou vamal din interiorul țării și care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă; c) declarate pentru export, care prezintă risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor măsuri speciale la export;d) privind mișcarea în interiorul țării a produselor supuse la plata accizei armonizate și nearmonizate, astfel: produsele aflate în regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum până la primul beneficiar, precum și produsele la care plata accizei este exceptată sau cu scutire directă;e) aflate în tranzit intracomunitar, care prezintă risc de descărcare/comercializare pe teritoriul național;f) bunuri de natură intracomunitară destinate unui contribuabil din România care prezintă risc fiscal;g) bunuri având ca destinație o livrare intracomunitară care prezintă riscul de a nu părăsi teritoriul național.(2) Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea în vedere următoarele criterii de risc:a) natura bunurilor transportate;b) valoarea bunurilor;c) restricții/prohibiții la import;d) regimul de taxare;e) bunuri din categoria produselor accizabile;f) ruta de transport utilizată;g) informații provenite de la alte instituții naționale și internaționale de aplicare a legii;h) transporturi de bunuri suspecte de a intra în sfera de aplicabilitate a măsurilor de prevenire și combatere a activităților economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare;i) existența informațiilor cu privire la implicarea în activități de fraudă vamală/fiscală a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat în cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;j) operatorul economic beneficiar se află în consemn din următoarele motive:– operatorul economic nu a fost regăsit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;– furt de identitate - transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate în numele unui contribuabil, fără ca acesta să aibă cunoștință de respectivele transporturi;– istoric fiscal inadecvat (incoerența datelor din declarațiile fiscale față de datele din alte formulare prevăzute de lege depuse de contribuabil, neconcordanța datelor din declarațiile fiscale și din alte formulare prevăzute de lege depuse de contribuabil în comparație cu datele și informațiile transmise de terți, desfășurarea de acțiuni ce au ca scop reducerea profitabilității din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declarațiilor fiscale);– au fost emise decizii de măsuri asigurătorii, iar creanța estimată nu a fost acoperită integral în ordinea prevăzută la pct. 5.8 din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.605/2010 pentru aprobarea Procedurii de aplicare efectivă a măsurilor asigurătorii prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul II Formalități efectuate de autoritățile competente la aplicarea e-Sigiliului în orice loc unde autoritatea vamală/fiscală consideră că este necesară supravegherea prin sistemul național RO e-Sigiliu + Articolul 5În cazul monitorizării cu e-Sigiliu, ca urmare a efectuării analizei de risc și a luării deciziei de sigilare a mijlocului de transport, autoritatea vamală/fiscală desemnată pentru utilizarea Sistemului național RO e-Sigiliu efectuează următoarele operațiuni:a) completează fișa de monitorizare a mijlocului de transport;b) consemnează ruta de transport și date cu privire la durata transportului;c) setează e-Sigiliul prin intermediul aplicației informatice de monitorizare prin care se introduc/descarcă și se citesc datele din acesta;d) aplică e-Sigiliul pe compartimentul marfă al mijlocului de transport, activează e-Sigiliul și începe monitorizarea;e) întocmește procesul-verbal de sigilare/desigilare prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;f) încarcă în mod automat în aplicația informatică, salvează și stochează documentele întocmite, respectiv fișa de monitorizare și procesul-verbal de sigilare/desigilare. + Articolul 6(1) Montarea e-Sigiliului se va efectua numai în prezența conducătorului mijlocului de transport monitorizat. În cazul în care mărfurile sunt supuse unui regim vamal, la montarea acestuia poate asista și comisionarul în vamă sau principalul obligat ori declarantul în nume propriu, după caz.(2) Fișa de monitorizare și procesul-verbal de sigilare/desigilare vor fi semnate de către conducătorul mijlocului de transport. + Articolul 7(1) Conducătorul mijlocului de transport este obligat:a) să permită montarea e-Sigiliului de către autoritatea competentă pe mijlocul de transport; b) să semneze angajamentul de plată prevăzut în anexa nr. 4 la ordin;c) să asigure integritatea e-Sigiliului aplicat pentru supravegherea transportului.(2) Ca urmare a deciziei de monitorizare, în cazul afectării integrității dispozitivului inteligent (dispozitivul dispare sau suferă deteriorări), transportatorul rutier de marfă este obligat să plătească contravaloarea acestuia, conform angajamentului de plată. + Articolul 8Ruta de transport va fi declarată de conducătorul mijlocului de transport, iar aceasta va fi agreată și consemnată de autoritatea competentă. + Articolul 9(1) Înainte de aplicarea e-Sigiliului pe mijlocul de transport se întocmește fișa de monitorizare a transportului, editată în limbile română și engleză.(2) Fișa de monitorizare a transportului se întocmește de autoritatea competentă în două exemplare, având următoarele destinații:a) exemplarul nr. 1, la autoritatea competentă;b) exemplarul nr. 2 însoțește transportul până la destinația de pe teritoriul național/punctul de trecere a frontierei pe unde mijlocul de transport monitorizat urmează să părăsească teritoriul național.(3) Fișa de monitorizare a transportului și procesul-verbal de sigilare/desigilare se semnează de conducătorul auto după montarea e-Sigiliului pe mijlocul de transport.(4) Semnarea fișei de monitorizare a transportului și a procesului-verbal de sigilare/desigilare de către conducătorul mijlocului de transport se face conform reglementărilor legale în vigoare și reprezintă acceptul acestuia cu privire la obligațiile care îi revin conform prezentei proceduri. (5) Exemplarul nr. 2 al fișei de monitorizare a transportului se prezintă în cazul controalelor în trafic executate de echipele de control din teren. + Capitolul III Formalități efectuate de autoritatea competentă la scoaterea e-Sigiliului + Articolul 10La prezentarea mijlocului de transport la destinația de pe teritoriul național/punctul de trecere a frontierei pe unde mijlocul de transport monitorizat urmează să părăsească teritoriul național, autoritatea competentă care scoate e-Sigiliul efectuează următoarele operațiuni:a) verificarea integrității compartimentului marfă care a făcut obiectul sigilării;b) oprirea funcționării e-Sigiliului din aplicația informatică de monitorizare;c) scoaterea acestuia de pe mijlocul de transport. + Articolul 11(1) Exemplarul nr. 2 al fișei de monitorizare a transportului se semnează de către autoritatea competentă la încheierea monitorizării.(2) Autoritatea competentă care a închis procedura de monitorizare transmite informatic exemplarul nr. 2 al fișei de monitorizare a transportului autorității competente care a inițiat procedura de monitorizare, imediat după scoaterea e-Sigiliului.(3) În cazul deteriorării e-Sigiliului, situația de fapt constatată se consemnează în fișa de monitorizare a transportului și se sancționează conform art. LVII alin. (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare.(4) E-Sigiliile aplicate pe mijlocele de transport monitorizate sunt preluate de autoritățile competente care închid procedura în vederea reutilizării. + Capitolul IV Evenimente pe timpul activității de monitorizare + Articolul 12(1) Pentru asigurarea continuității și funcționalității procesului de monitorizare la nivel central, Autoritatea Vamală Română și Direcția generală de antifraudă fiscală asigură, fiecare, servicii de dispecerat care vor funcționa în regim de permanență, 24/7.(2) Fiecare autoritate competentă va avea dispecerat cu aceeași interfață a aplicației informatice. + Articolul 13Serviciul de dispecerat monitorizează toate transporturile supuse Sistemului național RO e-Sigiliu și va comunica autorităților competente alertele destinate intervenției echipelor de control în cazul evenimentelor. + Articolul 14În scopul intervenției operative ca urmare a producerii unui eveniment, fiecare autoritate competentă planifică echipe de control pentru intervenție pe timp de zi și de noapte, în baza informațiilor transmise de către dispecerate, astfel încât intervenția să poată fi efectuată în cel mai scurt timp. + Articolul 15(1) În cazul intervenției ca urmare a producerii unui eveniment, echipa de control stabilește cauzele producerii acestuia și procedura care trebuie urmată în funcție de eveniment. (2) Constatările și măsurile luate se consemnează în fișa de monitorizare a transportului de către echipa de control. + Articolul 16Dacă în urma unui eveniment nu se pot remedia defecțiunile de stare sau de funcționare a e-Sigiliului aplicat pe mijlocul de transport și dacă acesta nu poate fi înlocuit în condiții optime de timp și de spațiu, mijlocul de transport va fi însoțit de echipa de control până la destinație. + Articolul 17În cazuri deosebite, echipa de control/șeful de serviciu/dispecerul de serviciu poate decide însoțirea mijlocului de transport până la cel mai apropiat birou vamal sau orice spațiu amenajat al autorităților competente în care se poate efectua controlul fizic al mărfurilor transportate, în condiții corespunzătoare. + Articolul 18Conducătorul auto este obligat să anunțe de îndată autoritatea competentă care a inițiat procedura de monitorizare sau serviciul de dispecerat, în cazul unui accident rutier în care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri de forță majoră care au avut ca rezultat modificarea în orice fel a modului de amplasare ori de funcționare a e-Sigiliului. + Articolul 19Neîndeplinirea de către conducătorul auto a obligației de a asigura integritatea e-Sigiliului se sancționează conform art. LVII alin. (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 20În cazul în care este necesar ca e-Sigiliul aplicat pe mijlocul de transport să fie recuperat înainte ca acesta să ajungă la destinație sau în orice alte situații în care mijlocul de transport în cauză nu mai ajunge la locul de destinație, operațiunile prevăzute la art. 10 și 11 vor fi efectuate de echipele de control de pe raza de competență unde se află mijlocul de transport la momentul respectiv.-----