ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 131 din 28 decembrie 2023pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar
Publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 1.198 din 29 decembrie 2023
Având în vedere faptul că în cadrul ciclului financiar 2021-2027 al Uniunii Europene sunt alocate fonduri nerambursabile importante destinate unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în vederea implementării unor servicii publice de transport feroviar al călătorilor în zonele metropolitane, luând în considerare riscul ca aceste fonduri europene nerambursabile să nu poată fi accesate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale din România în cazul în care nu se întreprind cu celeritate măsuri ca legislația națională să permită unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale implementarea unor servicii publice de transport feroviar al călătorilor în zonele metropolitane, întrucât constituirea zonelor metropolitane contribuie la dezvoltarea infrastructurii de transport în scopul creșterii mobilității durabile, iar pentru asigurarea cadrului legislativ privind înființarea și funcționarea zonelor metropolitane au fost adoptate Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană, cu completările ulterioare, și Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, ținând cont de faptul că pentru asigurarea unui cadru legislativ coerent și consolidat este nevoie ca prevederile legale care privesc regulile de aplicare și actualizare a tarifelor în transportul feroviar public de călători, care face obiectul obligației de serviciu public, să fie conținute într-un singur act normativ, luând în considerare că serviciile de transport feroviar de călători se îndreaptă către un sistem de organizare bazat pe licitarea contractelor de servicii publice și serviciile de transport de călători pe calea ferată se efectuează de mai mulți operatori de serviciu public, ținând cont de necesitatea urgentă a adoptării unor măsuri de sprijin pentru asigurarea cadrului legislativ privind înființarea și funcționarea zonelor metropolitane prin introducerea unor măsuri prin care să se reglementeze transportul public de călători și organizarea proiectelor de investiții în infrastructurile feroviare de interes local, național și transfrontalier, având în vedere faptul că Autoritatea pentru Reformă Feroviară este autoritatea competentă a statului în ceea ce privește asigurarea continuității serviciilor de transport feroviar de călători, inclusiv în perioadele declanșării unor situații de urgență, luând în considerare faptul că Autoritatea pentru Reformă Feroviară trebuie să extindă domeniul de aplicare a măsurilor de creștere a eficienței și atractivității serviciilor de transport feroviar de călători, în contextul în care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Națională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., implementează proiectul de interes public de reconstrucție și electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (frontieră), pentru care traficul feroviar de călători se suspendă începând cu data de 8 ianuarie 2024 pe relația Aghireșu- Brațca, existând riscul întreruperii prestării serviciilor obligatorii către cetățenii României, având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic al României pentru gestionarea fondurilor europene și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea serviciilor publice de transport feroviar de călători, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență pentru evitarea consecințelor negative care ar putea decurge ca urmare a neadoptării măsurilor propuse prin prezenta ordonanță de urgență. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (10), după litera b^2) se introduce o nouă literă, lit. b^3), cu următorul cuprins:b^3) societăți feroviare cu capital integral de stat - administratorul infrastructurii feroviare, operatorii de transport feroviar, precum și filialele acestora, în perioada în care statul este acționar unic;2. La articolul 1 alineatul (10), după litera y) se introduc patru noi litere, lit. y^1)-y^4), cu următorul cuprins:y^1) subdiviziune administrativ-teritorială a municipiilor - are înțelesul prevăzut la art. 5 lit. mm) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;y^2) consorțiu administrativ - are înțelesul prevăzut la art. 89 alin. (8^1) din OUG nr. 57/2019;y^3) asociere de U.A.T.-uri - structură de cooperare a unităților administrativ-teritoriale în condițiile art. 89 din OUG nr. 57/2019;y^4) zonă metropolitană - are înțelesul prevăzut la art. 5 lit. qq) din OUG nr. 57/2019;3. La articolul 1 alineatul (10), după litera dd) se introduc șapte noi litere, lit. ee)-kk), cu următorul cuprins:ee) regenerarea urbană - are înțelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană, cu completările ulterioare;ff) dezvoltarea zonelor rurale - dedicate îmbunătățirii calității vieții locuitorilor din zonele rurale, având ca obiective:1. conservarea și valorificarea resurselor naturale și antropice existente;2. diversificarea activităților economice ca o condiție prealabilă pentru stabilizarea demografică;3. creșterea accesibilității rutiere și feroviare și a conectivității digitale;4. îmbunătățirea accesului populației la servicii de interes general;5. creșterea rezilienței la schimbările climatice, riscuri naturale și crize economice;6. stimularea capacității de cooperare și, după caz, asociere a unităților administrativ-teritoriale în vederea gestionării unor provocări comune sau a valorificării unor elemente de potențial;gg) autocar/autobuz de înlocuire tren de călători - servicii regulate speciale, definite la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, precum și cel prevăzut la art. 76 alin. (1) pct. 2 lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 27/2011;hh) tarif de călătorie - prețul perceput călătorilor, stabilit conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 56/2011, aprobată prin Legea nr. 21/2021 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători, cu modificările și completările ulterioare;ii) contract de transport călători - contract de transport, în sensul prevăzut la art. 3 pct. 6 din Regulamentul (UE) 2021/782 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 782/2021;jj) legitimație de călătorie/titlu de călătorie - are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 7 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021;kk) călătorie - are înțelesul prevăzut la art. (3) pct. 11 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021.4. La articolul 5, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (3^1)-(3^3), cu următorul cuprins:(3^1) Tariful de călătorie se percepe de către un operator de serviciu public de transport feroviar de călători pentru un contract de transport călători și include, după caz, diferențe de tarif, tarife de rezervare și tarife pentru servicii conexe și auxiliare transportului feroviar de călători, inclusiv tarife de bagaje și mesagerie.(3^2) Contractul de călătorie se încheie în baza achitării tarifului de călătorie sau dovedirii dreptului la călătorie gratuită pentru categoria de tren și clasă pentru care se solicită eliberarea legitimației de călătorie.(3^3) Legitimația de călătorie/Titlul de călătorie, care reprezintă dovada încheierii unuia sau a mai multor contracte de transport de călători, este emisă/emis prin canalele de vânzare ale operatorilor de transport feroviar de călători, canalele de vânzare ale autorităților publice sau canalele de vânzare ale partenerilor acestora și este valabilă/valabil, după caz, pentru efectuarea:a) unei călătorii simple, cu unul sau mai multe trenuri ale unui singur operator de serviciu public;b) unei călătorii simple, cu trenuri ale mai multor operatori de serviciu public;c) unei călătorii multimodale, cu unul sau mai multe trenuri ale operatorilor de serviciu public și cu mijloacele de transport public ale altor operatori de transport autorizați/licențiați, inclusiv cu autocare/autobuze de înlocuire tren de călători;d) călătoriilor multiple, pe o anumită perioadă și distanță, de tip abonament, autorizații de călătorie, permise de călătorie cu unul sau mai mulți operatori de transport feroviar de călători sau, după caz, pentru efectuarea de călătorii multimodale.5. La articolul 5, după alineatul (17) se introduc șaisprezece alineate noi, alin. (17^1)-(17^16), cu următorul cuprins:(17^1) Criteriul de atribuire utilizat în cadrul procedurilor competitive, transparente, nediscriminatorii și necondiționate pentru atribuirea contractelor de servicii publice, organizate conform prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, este cel mai bun raport calitate-preț, stabilit conform prevederilor art. 39 alin. (1^1) lit. b) și adoptat prin decizie a autorității competente din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(17^2) Documentația de atribuire necesară derulării procedurilor competitive prevăzute la alin. (17^1) se publică pe o platformă electronică de licitații stabilită prin decizie a autorității competente din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(17^3) Modificarea contractelor de servicii publice atribuite prin proceduri competitive prevăzute la alin. (17^1) se realizează, prin act adițional, de către autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu respectarea prevederilor art. 221 și 222 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 98/2016, ale art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 39 alin. (1^1) și (1^2).(17^4) Actele adiționale prevăzute la alin. (17^3) se publică pe site-ul propriu al autorității competente din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu respectarea prevederilor art. 39 alin. (1^2) lit. h).(17^5) La solicitarea fundamentată a operatorilor de serviciu public, pentru implementarea obligațiilor de serviciu public de transport feroviar de călători, se poate aproba prin acte adiționale la contractele de servicii publice înlocuirea temporară a unor servicii de transport feroviar de călători cu servicii de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători, în vederea implementării, după caz, a proiectelor de reconstrucție, de reînnoire, de modernizare sau de reparații capitale a căii ferate din România.(17^6) Operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători contractează serviciile regulate speciale de la operatori de transport rutier autorizați.(17^7) În cazul în care operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători dețin calitatea de entitate contractantă în temeiul art. 4 alin. (1) coroborat cu art. 8 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, contractarea serviciilor regulate speciale se realizează cu respectarea legislației în materie de achiziții sectoriale.(17^8) Prestația autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători se raportează în echivalent tren-km, în limita volumului de tren-km al serviciului înlocuit, prevăzut în contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire, pe baza foilor de parcurs validate conform alin. (17^15).(17^9) Compensația preliminată unitară solicitată pentru prestația autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători se încadrează:a) în valoarea unitară din contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire;b) în sumele aprobate și alocate Autorității pentru Reformă Feroviară de la bugetul de stat, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate, la capitolul 84.01 «Transporturi», subcapitolul 84.01.04 «Transport feroviar», paragraf84.01.04.01 «Transport pe calea ferată», titlul IV «Subvenții», articol 40.04 «Subvenții pentru susținerea transportului feroviar public de călători», și în limita valorii estimate a compensației preliminate totale pentru anul de analiză, prevăzută în contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire.(17^10) Autocarele/Autobuzele de înlocuire tren de călători sunt marcate minimal, la exterior, electronic sau pe suport tipărit, cu privire la indicativul trenului pe care îl înlocuiesc.(17^11) Punctele de îmbarcare și debarcare a călătorilor sunt avizate de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(17^12) Pasagerii din autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători fac dovada dreptului la călătorie în baza legitimațiilor de călătorie pe calea ferată, valabile pentru trenurile înlocuite.(17^13) Pentru deplasarea cu autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători se emit doar legitimații de călătorie de transport pe calea ferată ale operatorului de serviciu public de transport feroviar de călători care contractează serviciile operatorului de transport rutier, în condițiile de aplicare a tarifelor de transport feroviar public de călători valabile pentru serviciul de transport feroviar înlocuit.(17^14) Personalul feroviar, care reprezintă operatorul de serviciu public de transport feroviar de călători și care însoțește autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători, prezintă legitimație de călătorie emisă de operatorul de serviciu public de transport feroviar personalizată minimal cu fotografie și serie și număr de buletin sau codul numeric personal, vizată la zi, și ordin de deplasare valabil.(17^15) Administratorul sau, după caz, gestionarul infrastructurii feroviare validează, în stația de plecare inițială, precum și în cea de sosire finală ale serviciului de înlocuire, foile de parcurs ale autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători și introduc în sistemul informatic IRIS datele privind sosirea și plecarea autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători, în vederea confirmării prestației serviciului de înlocuire.(17^16) Autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii emite decizii ale președintelui privind normele de organizare a serviciilor cu autocare/autobuze de înlocuire tren de călători, care se publică pe pagina de internet proprie și se comunică operatorilor de serviciu public.6. La articolul 7 alineatul (2), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) elaborează, astfel încât să asigure creșterea competitivității transportului feroviar pe piața transporturilor de persoane și bunuri:(i) studiile de oportunitate privind dezvoltarea infrastructurii feroviare;(ii) studiile de oportunitate privind dezvoltarea activităților de transport feroviar;(iii) strategiile de dezvoltare a infrastructurii feroviare;(iv) strategiile de dezvoltare a activităților de transport feroviar;(v) programele de dezvoltare și de modernizare a infrastructurii feroviare deschise accesului public;(vi) programele investiționale în domeniul infrastructurii feroviare;(vii) programele investiționale în domeniul materialului rulant feroviar;(viii) programele de acțiune în domeniul infrastructurii feroviare;(ix) programele de acțiune în domeniul materialului rulant;(x) programele de acțiune în domeniul serviciilor de transport feroviar;b) supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului documentele prevăzute la lit. a) pct. (iii)-(x);7. La articolul 7 alineatul (2), după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins:a^1) aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, documentele prevăzute la lit. a) pct. (i) și (ii);8. La articolul 11^2, alineatele (1)-(6), (10) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 11^2(1) După caz, pentru inițierea, continuarea și realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională, unitățile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București, asocierile de U.A.T.-uri, denumite în continuare unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în baza hotărârilor adunării generale, pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii încheierea de acorduri de asociere în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 39/2018, pe infrastructura feroviară publică și pe bunuri din domeniul public al statului aflate în administrarea sau concesiunea administratorului infrastructurii feroviare:a) pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții;b) pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții;c) pentru exploatarea bunurilor.(2) Odată cu propunerea transmisă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de a implementa acorduri de asociere, prevăzute la alin. (1) și în condițiile O.U.G. nr. 39/2018:a) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite au obligația de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor prevăzute la alin. (1), precum și să își asume respectarea condițiilor de siguranța circulației pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;b) reprezentantul legal al unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și, după caz, al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite depune dovada îndeplinirii cerințelor prevăzute la lit. a) sau, după caz, o declarație pe proprie răspundere, privind conformarea în termen de 6 luni de la aprobarea proiectului.(3) În vederea implementării, derulării și, după caz, administrării proiectelor de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională prevăzute la alin. (1), lista proiectelor și mandatarea companiei naționale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea asocierilor în condițiile O.U.G. nr. 39/2018 și pentru aprobarea protocoalelor de implementare, acordurilor de asociere și, după caz, contractelor de activitate locală:a) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate a capacității de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor;b) se actualizează prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii trimestrial sau ori de câte ori este cazul.(4) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului normele metodologice pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3).(5) La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) și în condițiile O.U.G. nr. 39/2018, bunurile private ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Codul administrativ.(6) Pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3), unitățile/subdiviziunile administrativ- teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de asociat, derulează următoarele categorii de activități:a) după caz, elaborarea, modificarea, revizuirea, completarea, actualizarea studiilor de oportunitate, strategiilor de dezvoltare, programelor investiționale, programelor de acțiune, documentațiilor de urbanism prevăzute în Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completările ulterioare, și, după caz, documentațiilor tehnico-economice prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, și supunerea spre aprobare conform legii;b) după caz, transferul, cu titlu gratuit, către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și societățile feroviare cu capital integral de stat, al studiilor, strategiilor, programelor și documentațiilor prevăzute la lit. a), cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat;c) elaborarea, participarea la elaborarea, depunerea și, după caz, participarea la depunerea cererilor de prefinanțare, plată sau rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea acordurilor de asociere;d) derularea procedurilor de achiziție publică și încheierea contractelor de achiziție publică, în calitate de autoritate contractantă;e) monitorizarea și implementarea proiectelor;f) întocmirea și supunerea spre aprobare a proceselor- verbale de recepție a documentațiilor de urbanism și, după caz, a documentațiilor tehnico-economice prevăzute la lit. a), la terminarea lucrărilor sau, după caz, la livrarea produselor;g) alte categorii de activități care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor................................(10) Pentru inițierea, continuarea și realizarea unor programe de dezvoltare locală, județeană, zonală sau, după caz, regională, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condițiile O.U.G. nr. 39/2018, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăților feroviare cu capital integral de stat.(11) Odată cu propunerea transmisă societăților feroviare cu capital integral de stat prevăzute la alin. (10) de a implementa proiecte în asociere, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite au obligația de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare și administrare a proiectelor.9. La articolul 11^2, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Cu respectarea normelor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi, după caz:a) serviciul public de transport feroviar de călători de interes local;b) dezvoltarea infrastructurii feroviare publice;c) rețelele locale și regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;d) rețelele destinate pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;e) liniile ferate industriale și, după caz, infrastructura feroviară privată;f) infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);g) gările pentru călători, clădirile acestora;h) regenerarea urbană;i) dezvoltarea zonelor rurale;j) căile de comunicație, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spații verzi, parcuri și grădini publice, piețe pietonale și celelalte lucrări de amenajare a spațiilor publice care contribuie la reutilizarea spațiului urban sau, după caz, rural și la creșterea calității vieții pentru cetățenii din zonele vizate;k) producerea, gestionarea inteligentă, distribuția, stocarea și, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;l) sistemele de transport inteligente și, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;m) sistemele de transport multimodal.10. La articolul 11^2, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (6^1), cu următorul cuprins:(6^1) După caz, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și structurile de cooperare ale unităților administrativ-teritoriale locale:a) au dreptul de a elabora studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programele investiționale și programele de acțiune proprii, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), în corelare cu prevederile celor elaborate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și aprobate de Guvernul României în conformitate cu prevederile art. 7 și cu respectarea condițiilor de siguranța circulației pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;b) au obligația, în situația exercitării dreptului prevăzut la lit. a), de a supune avizării Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale, și aprobării prin hotărâre a Guvernului studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programe investiționale și programele de acțiune, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), după obținerea acordului administratorului infrastructurii feroviare.11. După articolul 11^2 se introduce un nou articol, art. 11^3, cu următorul cuprins: + Articolul 11^3(1) Cu respectarea prevederilor art. 11^2 alin. (2)-(9) și a condițiilor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condițiile O.U.G. nr. 39/2018 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții sau continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții.(2) Obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi reprezentat de:a) liniile ferate industriale și, după caz, infrastructura feroviară privată;b) rețelele destinate doar pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;c) rețelele locale și regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;d) dezvoltarea unor elemente care alcătuiesc infrastructura feroviară publică;e) infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);f) gările pentru călători, clădirile acestora;g) căile de comunicație, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spații verzi, parcuri și grădini publice, piețe pietonale și celelalte lucrări de amenajare a spațiilor publice care contribuie la reutilizarea spațiului urban sau, după caz, rural și la creșterea calității vieții pentru cetățenii din zonele vizate;h) producerea, gestionarea inteligentă, distribuția, stocarea și, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;i) sistemele de transport inteligente și, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;j) sistemele de transport multimodal.12. Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 24 După caz, promovarea proiectelor pentru construcții de tronsoane noi de cale ferată, pentru modernizarea și/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum și pentru magistralele destinate circulației cu viteze mari se face de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii:a) la propunerea fundamentată a administratorului infrastructurii feroviare, după consultarea operatorilor de transport feroviar;b) la propunerea fundamentată a unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a structurilor de cooperare ale unităților administrativ-teritoriale, pe baza documentațiilor elaborate conform prevederilor art. 112, în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate de către administratorul infrastructurii feroviare.13. La articolul 39, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) În vederea atribuirii contractelor de servicii publice prevăzute la art. 5, care reprezintă acțiuni multianuale în sensul prevăzut la art. 4 alin. (5) și (6) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 500/2002, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii adoptă prin ordin al ministrului, la propunerea fundamentată a autorității competente din subordine:a) elementele principale ale caietelor de sarcini și ale contractelor de servicii publice conform prevederilor art. 5 alin. 3), 6) și 20);b) elementele care definesc criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț, care includ un element legat de preț și factorii de evaluare a aspectelor calitative a serviciilor publice;c) structura obligațiilor de servicii publice, respectiv modul de grupare a rutelor și serviciilor vizate;d) valoarea compensației de serviciu public, precum și valoarea facilităților și gratuităților de călătorie, aferente implementării tuturor obligațiilor de serviciu public stabilite conform prevederilor art. 5 alin. (4) și, defalcat, pentru fiecare contract de servicii publice în parte, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002;e) care părți ale contractelor de servicii publice sunt confidențiale și nu sunt publicate.14. La articolul 39, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins:(1^2) Autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii:a) elaborează propunerile de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice conform prevederilor ordinelor ministrului transporturilor și infrastructurii, adoptate conform alin. (1^1);b) supune consultării de piață propunerile de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice elaborate conform prevederilor lit. a);c) adoptă forma finală a propunerilor de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice rezultate în urma consultărilor de piață prevăzute la lit. b);d) derulează procedurile de transparență și de atribuire a contractelor de servicii publice prevăzute la art. 5 alin. (14) și art. 38 alin. (1);e) în baza modificărilor condițiilor de piață sau a rezultatelor studiilor de specialitate realizate conform prevederilor art. 5 alin. (4), supune analizei Ministerului Transporturilor și Infrastructurii propuneri de amendare a ordinelor adoptate de acesta, prevăzute la alin. (1^1);f) actualizează contractele de servicii publice ori de câte ori este necesar, cu încadrarea în limitele prevederilor din ordinele ministrului transporturilor și infrastructurii și prevăzute la alin. (1^1);g) transmite fiecărui operator de serviciu public contractele de servicii publice încheiate cu acesta, inclusiv părțile declarate confidențiale conform prevederilor alin. (1^1) lit. d);h) publică și arhivează pe pagina de internet proprie contractele de servicii publice atribuite și actele adiționale adoptate, incluzând referințe vizibile la părțile declarate confidențiale conform prevederilor alin. (1^1) lit. d);i) asigură accesul liber al cetățenilor la informațiile declarate confidențiale din cadrul contractelor de servicii publice, conform alin. (1^1) lit. d), cu respectarea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul IILegea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 900 din 9 noiembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) criteriile aplicabile eliberării, înnoirii sau modificării licențelor de transport feroviar de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR, denumită în continuare A.S.F.R., destinate operatorilor de transport feroviar care sunt înființați sau urmează să fie înființați în România, stabilite în cap. III;2. La articolul 3, punctul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:6. autoritate de acordare a licențelor de transport feroviar - A.S.F.R., responsabilă cu acordarea licențelor de transport feroviar în România, în condițiile legii;3. La articolul 7^3 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, se pot externaliza către o altă entitate anumite funcții, dacă această entitate nu este un operator de transport feroviar, nu controlează sau nu este controlată de un operator de transport feroviar;4. La articolul 7^3, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Orice entitate care îndeplinește funcțiile esențiale respectă articolele 7, 7^1, 7^2 și 7^4.5. La articolul 16, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Autoritatea responsabilă cu acordarea licențelor de transport feroviar din România este A.S.F.R., înființată potrivit Ordonanței Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(2) A.S.F.R. nu furnizează servicii de transport feroviar și este independentă de orice societate sau entitate care furnizează astfel de servicii.6. La articolul 16 alineatul (3), partea introductivă și litera g) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite conform legii, A.S.F.R. este desemnat să efectueze următoarele activități: ...............................g) întocmește anual un raport privind activitățile de licențiere desfășurate în anul precedent, pe care îl publică pe pagina proprie de internet a A.S.F.R.7. La articolul 56 alineatul (2), litera j) se modifică și va avea următorul cuprins:j) conformitatea cu cerințele, inclusiv cele privind conflictele de interese, prevăzute la art. 7-7^48. La articolul 56, alineatul (9) se modifică și va avea următorul cuprins:(9) Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar cooperează îndeaproape cu A.S.F.R.:a) în sensul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, precum și în sensul prezentei legi;b) aceste autorități elaborează în comun un protocol pentru schimbul de informații și pentru cooperare vizând prevenirea efectelor negative asupra concurenței sau a siguranței pe piața feroviară;c) protocolul prevăzut la lit. b) include un mecanism prin care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate să furnizeze A.S.F.R. recomandări privind aspectele care ar putea afecta concurența pe piața feroviară și prin care A.S.F.R. poate să furnizeze Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar recomandări privind aspectele care ar putea afecta siguranța pe piața feroviară;d) fără a aduce atingere independenței vreuneia dintre autoritățile de mai sus în sfera lor de competență, autoritatea relevantă examinează orice astfel de recomandare înainte de adoptarea deciziilor sale;e) în cazul în care autoritatea în cauză se abate de la recomandarea prevăzută la lit. d), aceasta va justifica motivele în cadrul deciziilor pe care le adoptă. + Articolul III În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va modifica în mod corespunzător:a) Hotărârea Guvernului nr. 187/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 11^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române;b) Hotărârea Guvernului nr. 1.453/2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, stabilirea unor condiționalități pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară, operatorii de transport feroviar și Compania Națională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., în vederea implementării obligațiilor de serviciu public feroviar din România, precum și pentru aprobarea metodologiilor de predare în cadrul contractelor de servicii publice cu atribuire directă a materialului rulant feroviar achiziționat cu fonduri europene. + Articolul IV În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului normele metodologice prevăzute la art. I pct. 8, cu privire la art. 112 alin. (4), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + Articolul V În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Autorității pentru Reformă Feroviară, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va aproba ordinul prevăzut la art. I pct. 13, cu privire la art. 39 alin. (1^1), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + Articolul VI În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului prevăzut la art. V, Autoritatea pentru Reformă Feroviară elaborează propunerile de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice, prevăzute la art. I pct. 14, cu privire la art. 39 alin. (1^2). + Articolul VII Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. III lit. a) proiectele de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională, prevăzute la art. 11^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se supun aprobării Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în baza normelor metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 187/2023. + Articolul VIII Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. III. alin. (2), contractele de servicii publice în domeniul transportul feroviar de călători, în vigoare, se implementează în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.453/2022, cu modificările ulterioare. + Articolul IX Prevederile art. I. pct. 13 și 14 nu se aplică pentru procedurile de atribuire competitivă în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul XOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
* Prezenta ordonanță de urgență transpune parțial art. 1 alin. (1) lit. (b), art. 3 pct. 15, art. 7c alin. (1) lit. (a) și teza a doua, art. 16, art. 56 alin. (1) lit. (j) și alin. (9) din Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind instituirea spațiului feroviar unic european (reformare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 343 din 14 decembrie 2012, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Ionuț-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora Odobescu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș București, 28 decembrie 2023. Nr. 131. ----
EMITENT |
Având în vedere faptul că în cadrul ciclului financiar 2021-2027 al Uniunii Europene sunt alocate fonduri nerambursabile importante destinate unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în vederea implementării unor servicii publice de transport feroviar al călătorilor în zonele metropolitane, luând în considerare riscul ca aceste fonduri europene nerambursabile să nu poată fi accesate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale din România în cazul în care nu se întreprind cu celeritate măsuri ca legislația națională să permită unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale implementarea unor servicii publice de transport feroviar al călătorilor în zonele metropolitane, întrucât constituirea zonelor metropolitane contribuie la dezvoltarea infrastructurii de transport în scopul creșterii mobilității durabile, iar pentru asigurarea cadrului legislativ privind înființarea și funcționarea zonelor metropolitane au fost adoptate Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană, cu completările ulterioare, și Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, ținând cont de faptul că pentru asigurarea unui cadru legislativ coerent și consolidat este nevoie ca prevederile legale care privesc regulile de aplicare și actualizare a tarifelor în transportul feroviar public de călători, care face obiectul obligației de serviciu public, să fie conținute într-un singur act normativ, luând în considerare că serviciile de transport feroviar de călători se îndreaptă către un sistem de organizare bazat pe licitarea contractelor de servicii publice și serviciile de transport de călători pe calea ferată se efectuează de mai mulți operatori de serviciu public, ținând cont de necesitatea urgentă a adoptării unor măsuri de sprijin pentru asigurarea cadrului legislativ privind înființarea și funcționarea zonelor metropolitane prin introducerea unor măsuri prin care să se reglementeze transportul public de călători și organizarea proiectelor de investiții în infrastructurile feroviare de interes local, național și transfrontalier, având în vedere faptul că Autoritatea pentru Reformă Feroviară este autoritatea competentă a statului în ceea ce privește asigurarea continuității serviciilor de transport feroviar de călători, inclusiv în perioadele declanșării unor situații de urgență, luând în considerare faptul că Autoritatea pentru Reformă Feroviară trebuie să extindă domeniul de aplicare a măsurilor de creștere a eficienței și atractivității serviciilor de transport feroviar de călători, în contextul în care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Națională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., implementează proiectul de interes public de reconstrucție și electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (frontieră), pentru care traficul feroviar de călători se suspendă începând cu data de 8 ianuarie 2024 pe relația Aghireșu- Brațca, existând riscul întreruperii prestării serviciilor obligatorii către cetățenii României, având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic al României pentru gestionarea fondurilor europene și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea serviciilor publice de transport feroviar de călători, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență pentru evitarea consecințelor negative care ar putea decurge ca urmare a neadoptării măsurilor propuse prin prezenta ordonanță de urgență. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (10), după litera b^2) se introduce o nouă literă, lit. b^3), cu următorul cuprins:b^3) societăți feroviare cu capital integral de stat - administratorul infrastructurii feroviare, operatorii de transport feroviar, precum și filialele acestora, în perioada în care statul este acționar unic;2. La articolul 1 alineatul (10), după litera y) se introduc patru noi litere, lit. y^1)-y^4), cu următorul cuprins:y^1) subdiviziune administrativ-teritorială a municipiilor - are înțelesul prevăzut la art. 5 lit. mm) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 57/2019;y^2) consorțiu administrativ - are înțelesul prevăzut la art. 89 alin. (8^1) din OUG nr. 57/2019;y^3) asociere de U.A.T.-uri - structură de cooperare a unităților administrativ-teritoriale în condițiile art. 89 din OUG nr. 57/2019;y^4) zonă metropolitană - are înțelesul prevăzut la art. 5 lit. qq) din OUG nr. 57/2019;3. La articolul 1 alineatul (10), după litera dd) se introduc șapte noi litere, lit. ee)-kk), cu următorul cuprins:ee) regenerarea urbană - are înțelesul prevăzut la art. 2 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană, cu completările ulterioare;ff) dezvoltarea zonelor rurale - dedicate îmbunătățirii calității vieții locuitorilor din zonele rurale, având ca obiective:1. conservarea și valorificarea resurselor naturale și antropice existente;2. diversificarea activităților economice ca o condiție prealabilă pentru stabilizarea demografică;3. creșterea accesibilității rutiere și feroviare și a conectivității digitale;4. îmbunătățirea accesului populației la servicii de interes general;5. creșterea rezilienței la schimbările climatice, riscuri naturale și crize economice;6. stimularea capacității de cooperare și, după caz, asociere a unităților administrativ-teritoriale în vederea gestionării unor provocări comune sau a valorificării unor elemente de potențial;gg) autocar/autobuz de înlocuire tren de călători - servicii regulate speciale, definite la art. 2 pct. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, precum și cel prevăzut la art. 76 alin. (1) pct. 2 lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 27/2011;hh) tarif de călătorie - prețul perceput călătorilor, stabilit conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 56/2011, aprobată prin Legea nr. 21/2021 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători, cu modificările și completările ulterioare;ii) contract de transport călători - contract de transport, în sensul prevăzut la art. 3 pct. 6 din Regulamentul (UE) 2021/782 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 782/2021;jj) legitimație de călătorie/titlu de călătorie - are înțelesul prevăzut la art. 3 pct. 7 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021;kk) călătorie - are înțelesul prevăzut la art. (3) pct. 11 din Regulamentul (UE) nr. 782/2021.4. La articolul 5, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (3^1)-(3^3), cu următorul cuprins:(3^1) Tariful de călătorie se percepe de către un operator de serviciu public de transport feroviar de călători pentru un contract de transport călători și include, după caz, diferențe de tarif, tarife de rezervare și tarife pentru servicii conexe și auxiliare transportului feroviar de călători, inclusiv tarife de bagaje și mesagerie.(3^2) Contractul de călătorie se încheie în baza achitării tarifului de călătorie sau dovedirii dreptului la călătorie gratuită pentru categoria de tren și clasă pentru care se solicită eliberarea legitimației de călătorie.(3^3) Legitimația de călătorie/Titlul de călătorie, care reprezintă dovada încheierii unuia sau a mai multor contracte de transport de călători, este emisă/emis prin canalele de vânzare ale operatorilor de transport feroviar de călători, canalele de vânzare ale autorităților publice sau canalele de vânzare ale partenerilor acestora și este valabilă/valabil, după caz, pentru efectuarea:a) unei călătorii simple, cu unul sau mai multe trenuri ale unui singur operator de serviciu public;b) unei călătorii simple, cu trenuri ale mai multor operatori de serviciu public;c) unei călătorii multimodale, cu unul sau mai multe trenuri ale operatorilor de serviciu public și cu mijloacele de transport public ale altor operatori de transport autorizați/licențiați, inclusiv cu autocare/autobuze de înlocuire tren de călători;d) călătoriilor multiple, pe o anumită perioadă și distanță, de tip abonament, autorizații de călătorie, permise de călătorie cu unul sau mai mulți operatori de transport feroviar de călători sau, după caz, pentru efectuarea de călătorii multimodale.5. La articolul 5, după alineatul (17) se introduc șaisprezece alineate noi, alin. (17^1)-(17^16), cu următorul cuprins:(17^1) Criteriul de atribuire utilizat în cadrul procedurilor competitive, transparente, nediscriminatorii și necondiționate pentru atribuirea contractelor de servicii publice, organizate conform prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, este cel mai bun raport calitate-preț, stabilit conform prevederilor art. 39 alin. (1^1) lit. b) și adoptat prin decizie a autorității competente din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(17^2) Documentația de atribuire necesară derulării procedurilor competitive prevăzute la alin. (17^1) se publică pe o platformă electronică de licitații stabilită prin decizie a autorității competente din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(17^3) Modificarea contractelor de servicii publice atribuite prin proceduri competitive prevăzute la alin. (17^1) se realizează, prin act adițional, de către autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu respectarea prevederilor art. 221 și 222 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 98/2016, ale art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 39 alin. (1^1) și (1^2).(17^4) Actele adiționale prevăzute la alin. (17^3) se publică pe site-ul propriu al autorității competente din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu respectarea prevederilor art. 39 alin. (1^2) lit. h).(17^5) La solicitarea fundamentată a operatorilor de serviciu public, pentru implementarea obligațiilor de serviciu public de transport feroviar de călători, se poate aproba prin acte adiționale la contractele de servicii publice înlocuirea temporară a unor servicii de transport feroviar de călători cu servicii de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători, în vederea implementării, după caz, a proiectelor de reconstrucție, de reînnoire, de modernizare sau de reparații capitale a căii ferate din România.(17^6) Operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători contractează serviciile regulate speciale de la operatori de transport rutier autorizați.(17^7) În cazul în care operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători dețin calitatea de entitate contractantă în temeiul art. 4 alin. (1) coroborat cu art. 8 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, contractarea serviciilor regulate speciale se realizează cu respectarea legislației în materie de achiziții sectoriale.(17^8) Prestația autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători se raportează în echivalent tren-km, în limita volumului de tren-km al serviciului înlocuit, prevăzut în contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire, pe baza foilor de parcurs validate conform alin. (17^15).(17^9) Compensația preliminată unitară solicitată pentru prestația autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători se încadrează:a) în valoarea unitară din contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire;b) în sumele aprobate și alocate Autorității pentru Reformă Feroviară de la bugetul de stat, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate, la capitolul 84.01 «Transporturi», subcapitolul 84.01.04 «Transport feroviar», paragraf84.01.04.01 «Transport pe calea ferată», titlul IV «Subvenții», articol 40.04 «Subvenții pentru susținerea transportului feroviar public de călători», și în limita valorii estimate a compensației preliminate totale pentru anul de analiză, prevăzută în contractul de servicii publice pentru care se introduc serviciile de înlocuire.(17^10) Autocarele/Autobuzele de înlocuire tren de călători sunt marcate minimal, la exterior, electronic sau pe suport tipărit, cu privire la indicativul trenului pe care îl înlocuiesc.(17^11) Punctele de îmbarcare și debarcare a călătorilor sunt avizate de autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(17^12) Pasagerii din autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători fac dovada dreptului la călătorie în baza legitimațiilor de călătorie pe calea ferată, valabile pentru trenurile înlocuite.(17^13) Pentru deplasarea cu autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători se emit doar legitimații de călătorie de transport pe calea ferată ale operatorului de serviciu public de transport feroviar de călători care contractează serviciile operatorului de transport rutier, în condițiile de aplicare a tarifelor de transport feroviar public de călători valabile pentru serviciul de transport feroviar înlocuit.(17^14) Personalul feroviar, care reprezintă operatorul de serviciu public de transport feroviar de călători și care însoțește autocarele/autobuzele de înlocuire tren de călători, prezintă legitimație de călătorie emisă de operatorul de serviciu public de transport feroviar personalizată minimal cu fotografie și serie și număr de buletin sau codul numeric personal, vizată la zi, și ordin de deplasare valabil.(17^15) Administratorul sau, după caz, gestionarul infrastructurii feroviare validează, în stația de plecare inițială, precum și în cea de sosire finală ale serviciului de înlocuire, foile de parcurs ale autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători și introduc în sistemul informatic IRIS datele privind sosirea și plecarea autocarelor/autobuzelor de înlocuire tren de călători, în vederea confirmării prestației serviciului de înlocuire.(17^16) Autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii emite decizii ale președintelui privind normele de organizare a serviciilor cu autocare/autobuze de înlocuire tren de călători, care se publică pe pagina de internet proprie și se comunică operatorilor de serviciu public.6. La articolul 7 alineatul (2), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) elaborează, astfel încât să asigure creșterea competitivității transportului feroviar pe piața transporturilor de persoane și bunuri:(i) studiile de oportunitate privind dezvoltarea infrastructurii feroviare;(ii) studiile de oportunitate privind dezvoltarea activităților de transport feroviar;(iii) strategiile de dezvoltare a infrastructurii feroviare;(iv) strategiile de dezvoltare a activităților de transport feroviar;(v) programele de dezvoltare și de modernizare a infrastructurii feroviare deschise accesului public;(vi) programele investiționale în domeniul infrastructurii feroviare;(vii) programele investiționale în domeniul materialului rulant feroviar;(viii) programele de acțiune în domeniul infrastructurii feroviare;(ix) programele de acțiune în domeniul materialului rulant;(x) programele de acțiune în domeniul serviciilor de transport feroviar;b) supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului documentele prevăzute la lit. a) pct. (iii)-(x);7. La articolul 7 alineatul (2), după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins:a^1) aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, documentele prevăzute la lit. a) pct. (i) și (ii);8. La articolul 11^2, alineatele (1)-(6), (10) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 11^2(1) După caz, pentru inițierea, continuarea și realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională, unitățile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București, asocierile de U.A.T.-uri, denumite în continuare unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în baza hotărârilor adunării generale, pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii încheierea de acorduri de asociere în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2018 privind parteneriatul public-privat, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 39/2018, pe infrastructura feroviară publică și pe bunuri din domeniul public al statului aflate în administrarea sau concesiunea administratorului infrastructurii feroviare:a) pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții;b) pentru continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții;c) pentru exploatarea bunurilor.(2) Odată cu propunerea transmisă Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de a implementa acorduri de asociere, prevăzute la alin. (1) și în condițiile O.U.G. nr. 39/2018:a) unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite au obligația de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor prevăzute la alin. (1), precum și să își asume respectarea condițiilor de siguranța circulației pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;b) reprezentantul legal al unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și, după caz, al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite depune dovada îndeplinirii cerințelor prevăzute la lit. a) sau, după caz, o declarație pe proprie răspundere, privind conformarea în termen de 6 luni de la aprobarea proiectului.(3) În vederea implementării, derulării și, după caz, administrării proiectelor de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională prevăzute la alin. (1), lista proiectelor și mandatarea companiei naționale care administrează infrastructura feroviară pentru constituirea asocierilor în condițiile O.U.G. nr. 39/2018 și pentru aprobarea protocoalelor de implementare, acordurilor de asociere și, după caz, contractelor de activitate locală:a) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate a capacității de implementare, derulare și administrare, după caz, a proiectelor;b) se actualizează prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii trimestrial sau ori de câte ori este cazul.(4) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului normele metodologice pentru implementarea proiectelor și, după caz, exploatarea bunurilor aferente proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3).(5) La încetarea asocierii constituite potrivit prevederilor alin. (1) și în condițiile O.U.G. nr. 39/2018, bunurile private ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, zonelor metropolitane sau consorțiilor administrative legal constituite, rezultate în urma implementării acordurilor de asociere, pot fi trecute în domeniul privat al statului potrivit prevederilor art. 359 din Codul administrativ.(6) Pentru implementarea proiectelor incluse în lista aprobată potrivit prevederilor alin. (3), unitățile/subdiviziunile administrativ- teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite, în calitate de asociat, derulează următoarele categorii de activități:a) după caz, elaborarea, modificarea, revizuirea, completarea, actualizarea studiilor de oportunitate, strategiilor de dezvoltare, programelor investiționale, programelor de acțiune, documentațiilor de urbanism prevăzute în Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completările ulterioare, și, după caz, documentațiilor tehnico-economice prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, și supunerea spre aprobare conform legii;b) după caz, transferul, cu titlu gratuit, către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și societățile feroviare cu capital integral de stat, al studiilor, strategiilor, programelor și documentațiilor prevăzute la lit. a), cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat;c) elaborarea, participarea la elaborarea, depunerea și, după caz, participarea la depunerea cererilor de prefinanțare, plată sau rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea acordurilor de asociere;d) derularea procedurilor de achiziție publică și încheierea contractelor de achiziție publică, în calitate de autoritate contractantă;e) monitorizarea și implementarea proiectelor;f) întocmirea și supunerea spre aprobare a proceselor- verbale de recepție a documentațiilor de urbanism și, după caz, a documentațiilor tehnico-economice prevăzute la lit. a), la terminarea lucrărilor sau, după caz, la livrarea produselor;g) alte categorii de activități care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor................................(10) Pentru inițierea, continuarea și realizarea unor programe de dezvoltare locală, județeană, zonală sau, după caz, regională, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, în baza hotărârilor autorității deliberative, sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite în baza hotărârilor adunării generale pot propune încheierea de acorduri de asociere în condițiile O.U.G. nr. 39/2018, având ca obiect proiectele prevăzute la alin. (1), care implică bunurile imobile aflate în proprietatea privată a societăților feroviare cu capital integral de stat.(11) Odată cu propunerea transmisă societăților feroviare cu capital integral de stat prevăzute la alin. (10) de a implementa proiecte în asociere, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorțiile administrative legal constituite au obligația de a fundamenta capacitatea de implementare, derulare și administrare a proiectelor.9. La articolul 11^2, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Cu respectarea normelor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi, după caz:a) serviciul public de transport feroviar de călători de interes local;b) dezvoltarea infrastructurii feroviare publice;c) rețelele locale și regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;d) rețelele destinate pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;e) liniile ferate industriale și, după caz, infrastructura feroviară privată;f) infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);g) gările pentru călători, clădirile acestora;h) regenerarea urbană;i) dezvoltarea zonelor rurale;j) căile de comunicație, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spații verzi, parcuri și grădini publice, piețe pietonale și celelalte lucrări de amenajare a spațiilor publice care contribuie la reutilizarea spațiului urban sau, după caz, rural și la creșterea calității vieții pentru cetățenii din zonele vizate;k) producerea, gestionarea inteligentă, distribuția, stocarea și, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;l) sistemele de transport inteligente și, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;m) sistemele de transport multimodal.10. La articolul 11^2, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (6^1), cu următorul cuprins:(6^1) După caz, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și structurile de cooperare ale unităților administrativ-teritoriale locale:a) au dreptul de a elabora studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programele investiționale și programele de acțiune proprii, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), în corelare cu prevederile celor elaborate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și aprobate de Guvernul României în conformitate cu prevederile art. 7 și cu respectarea condițiilor de siguranța circulației pe căile ferate române prevăzute la art. 34-36;b) au obligația, în situația exercitării dreptului prevăzut la lit. a), de a supune avizării Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale, și aprobării prin hotărâre a Guvernului studiile de oportunitate, strategiile de dezvoltare, programe investiționale și programele de acțiune, prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a), după obținerea acordului administratorului infrastructurii feroviare.11. După articolul 11^2 se introduce un nou articol, art. 11^3, cu următorul cuprins: + Articolul 11^3(1) Cu respectarea prevederilor art. 11^2 alin. (2)-(9) și a condițiilor de siguranță a circulației pe căile ferate române, prevăzute la art. 34-36, unitățile aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de unic acționar pot propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii constituirea de acorduri de asociere în condițiile O.U.G. nr. 39/2018 pentru realizarea unor obiective/proiecte noi de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții sau continuarea unor obiective/proiecte de investiții în domeniul construcțiilor, al lucrărilor de intervenții la construcții existente și al altor lucrări de investiții.(2) Obiectul acordurilor de asociere prevăzute la alin. (1) poate fi reprezentat de:a) liniile ferate industriale și, după caz, infrastructura feroviară privată;b) rețelele destinate doar pentru operarea serviciilor feroviare de transport urban sau suburban de călători;c) rețelele locale și regionale independente destinate serviciilor pentru transportul de călători pe infrastructura feroviară;d) dezvoltarea unor elemente care alcătuiesc infrastructura feroviară publică;e) infrastructura de servicii conexe transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (4), sau, după caz, de servicii adiacente transportului feroviar, conform prevederilor art. 1 alin. (5);f) gările pentru călători, clădirile acestora;g) căile de comunicație, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spații verzi, parcuri și grădini publice, piețe pietonale și celelalte lucrări de amenajare a spațiilor publice care contribuie la reutilizarea spațiului urban sau, după caz, rural și la creșterea calității vieții pentru cetățenii din zonele vizate;h) producerea, gestionarea inteligentă, distribuția, stocarea și, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile;i) sistemele de transport inteligente și, după caz, subsisteme sau componente ale acestora;j) sistemele de transport multimodal.12. Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 24 După caz, promovarea proiectelor pentru construcții de tronsoane noi de cale ferată, pentru modernizarea și/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum și pentru magistralele destinate circulației cu viteze mari se face de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii:a) la propunerea fundamentată a administratorului infrastructurii feroviare, după consultarea operatorilor de transport feroviar;b) la propunerea fundamentată a unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a structurilor de cooperare ale unităților administrativ-teritoriale, pe baza documentațiilor elaborate conform prevederilor art. 112, în termen de 30 de zile de la emiterea avizului de oportunitate de către administratorul infrastructurii feroviare.13. La articolul 39, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) În vederea atribuirii contractelor de servicii publice prevăzute la art. 5, care reprezintă acțiuni multianuale în sensul prevăzut la art. 4 alin. (5) și (6) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 500/2002, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii adoptă prin ordin al ministrului, la propunerea fundamentată a autorității competente din subordine:a) elementele principale ale caietelor de sarcini și ale contractelor de servicii publice conform prevederilor art. 5 alin. 3), 6) și 20);b) elementele care definesc criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț, care includ un element legat de preț și factorii de evaluare a aspectelor calitative a serviciilor publice;c) structura obligațiilor de servicii publice, respectiv modul de grupare a rutelor și serviciilor vizate;d) valoarea compensației de serviciu public, precum și valoarea facilităților și gratuităților de călătorie, aferente implementării tuturor obligațiilor de serviciu public stabilite conform prevederilor art. 5 alin. (4) și, defalcat, pentru fiecare contract de servicii publice în parte, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002;e) care părți ale contractelor de servicii publice sunt confidențiale și nu sunt publicate.14. La articolul 39, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins:(1^2) Autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii:a) elaborează propunerile de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice conform prevederilor ordinelor ministrului transporturilor și infrastructurii, adoptate conform alin. (1^1);b) supune consultării de piață propunerile de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice elaborate conform prevederilor lit. a);c) adoptă forma finală a propunerilor de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice rezultate în urma consultărilor de piață prevăzute la lit. b);d) derulează procedurile de transparență și de atribuire a contractelor de servicii publice prevăzute la art. 5 alin. (14) și art. 38 alin. (1);e) în baza modificărilor condițiilor de piață sau a rezultatelor studiilor de specialitate realizate conform prevederilor art. 5 alin. (4), supune analizei Ministerului Transporturilor și Infrastructurii propuneri de amendare a ordinelor adoptate de acesta, prevăzute la alin. (1^1);f) actualizează contractele de servicii publice ori de câte ori este necesar, cu încadrarea în limitele prevederilor din ordinele ministrului transporturilor și infrastructurii și prevăzute la alin. (1^1);g) transmite fiecărui operator de serviciu public contractele de servicii publice încheiate cu acesta, inclusiv părțile declarate confidențiale conform prevederilor alin. (1^1) lit. d);h) publică și arhivează pe pagina de internet proprie contractele de servicii publice atribuite și actele adiționale adoptate, incluzând referințe vizibile la părțile declarate confidențiale conform prevederilor alin. (1^1) lit. d);i) asigură accesul liber al cetățenilor la informațiile declarate confidențiale din cadrul contractelor de servicii publice, conform alin. (1^1) lit. d), cu respectarea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul IILegea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 900 din 9 noiembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) criteriile aplicabile eliberării, înnoirii sau modificării licențelor de transport feroviar de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR, denumită în continuare A.S.F.R., destinate operatorilor de transport feroviar care sunt înființați sau urmează să fie înființați în România, stabilite în cap. III;2. La articolul 3, punctul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:6. autoritate de acordare a licențelor de transport feroviar - A.S.F.R., responsabilă cu acordarea licențelor de transport feroviar în România, în condițiile legii;3. La articolul 7^3 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, se pot externaliza către o altă entitate anumite funcții, dacă această entitate nu este un operator de transport feroviar, nu controlează sau nu este controlată de un operator de transport feroviar;4. La articolul 7^3, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Orice entitate care îndeplinește funcțiile esențiale respectă articolele 7, 7^1, 7^2 și 7^4.5. La articolul 16, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Autoritatea responsabilă cu acordarea licențelor de transport feroviar din România este A.S.F.R., înființată potrivit Ordonanței Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(2) A.S.F.R. nu furnizează servicii de transport feroviar și este independentă de orice societate sau entitate care furnizează astfel de servicii.6. La articolul 16 alineatul (3), partea introductivă și litera g) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite conform legii, A.S.F.R. este desemnat să efectueze următoarele activități: ...............................g) întocmește anual un raport privind activitățile de licențiere desfășurate în anul precedent, pe care îl publică pe pagina proprie de internet a A.S.F.R.7. La articolul 56 alineatul (2), litera j) se modifică și va avea următorul cuprins:j) conformitatea cu cerințele, inclusiv cele privind conflictele de interese, prevăzute la art. 7-7^48. La articolul 56, alineatul (9) se modifică și va avea următorul cuprins:(9) Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar cooperează îndeaproape cu A.S.F.R.:a) în sensul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, precum și în sensul prezentei legi;b) aceste autorități elaborează în comun un protocol pentru schimbul de informații și pentru cooperare vizând prevenirea efectelor negative asupra concurenței sau a siguranței pe piața feroviară;c) protocolul prevăzut la lit. b) include un mecanism prin care Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar poate să furnizeze A.S.F.R. recomandări privind aspectele care ar putea afecta concurența pe piața feroviară și prin care A.S.F.R. poate să furnizeze Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar recomandări privind aspectele care ar putea afecta siguranța pe piața feroviară;d) fără a aduce atingere independenței vreuneia dintre autoritățile de mai sus în sfera lor de competență, autoritatea relevantă examinează orice astfel de recomandare înainte de adoptarea deciziilor sale;e) în cazul în care autoritatea în cauză se abate de la recomandarea prevăzută la lit. d), aceasta va justifica motivele în cadrul deciziilor pe care le adoptă. + Articolul III În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va modifica în mod corespunzător:a) Hotărârea Guvernului nr. 187/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 11^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române;b) Hotărârea Guvernului nr. 1.453/2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, stabilirea unor condiționalități pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară, operatorii de transport feroviar și Compania Națională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., în vederea implementării obligațiilor de serviciu public feroviar din România, precum și pentru aprobarea metodologiilor de predare în cadrul contractelor de servicii publice cu atribuire directă a materialului rulant feroviar achiziționat cu fonduri europene. + Articolul IV În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va supune spre aprobare prin hotărâre a Guvernului normele metodologice prevăzute la art. I pct. 8, cu privire la art. 112 alin. (4), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + Articolul V În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Autorității pentru Reformă Feroviară, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va aproba ordinul prevăzut la art. I pct. 13, cu privire la art. 39 alin. (1^1), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + Articolul VI În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului prevăzut la art. V, Autoritatea pentru Reformă Feroviară elaborează propunerile de caiete de sarcini și de contracte de servicii publice, prevăzute la art. I pct. 14, cu privire la art. 39 alin. (1^2). + Articolul VII Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. III lit. a) proiectele de dezvoltare locală, județeană, zonală sau regională, prevăzute la art. 11^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se supun aprobării Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în baza normelor metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 187/2023. + Articolul VIII Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. III. alin. (2), contractele de servicii publice în domeniul transportul feroviar de călători, în vigoare, se implementează în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.453/2022, cu modificările ulterioare. + Articolul IX Prevederile art. I. pct. 13 și 14 nu se aplică pentru procedurile de atribuire competitivă în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul XOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 834 din 9 septembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
* Prezenta ordonanță de urgență transpune parțial art. 1 alin. (1) lit. (b), art. 3 pct. 15, art. 7c alin. (1) lit. (a) și teza a doua, art. 16, art. 56 alin. (1) lit. (j) și alin. (9) din Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind instituirea spațiului feroviar unic european (reformare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 343 din 14 decembrie 2012, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Ionuț-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora Odobescu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș București, 28 decembrie 2023. Nr. 131. ----