ORDIN nr. 2.489 din 13 decembrie 2023pentru aprobarea Standardelor minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1173 din 22 decembrie 2023
Având în vedere:– Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii și protecției victimelor infracțiunilor, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 1.154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal, cu modificările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1.086/2018 privind aprobarea modelului-cadru al Planului anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul consiliului județean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului București;– Ordinul ministrului muncii și protecției sociale, al ministrului afacerilor interne și al ministrului justiției nr. 173/65/3.042/C/2021 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului muncii și justiției sociale, al ministrului sănătății și al ministrului educației naționale nr. 393/630/4.236/2017 pentru aprobarea Protocolului de colaborare în vederea implementării serviciilor comunitare integrate necesare prevenirii excluziunii sociale și combaterii sărăciei;– Codul de bună practică al asistentului social, adoptat prin Hotărârea Congresului Național al Colegiului Național al Asistenților Sociali nr. 2/2019,în temeiul:– art. 4 alin. (5) din Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, cu modificările ulterioare,ministrul muncii și solidarității sociale emite următorul ordin: + Articolul 1Se aprobă Standardele minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 2(1) Prin managementul de caz, asistentul social din cadrul serviciul public de asistență socială asigură coordonarea intervențiilor din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor și a resurselor, a planificării și intervenției, a monitorizării și evaluării impactului serviciilor comunitare asigurate persoanelor vârstnice.(2) Serviciul public de asistență socială și, după caz, furnizorii de servicii sociale aplică metoda managementului de caz în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale, prevăzute la art. 46 din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare.(3) Standardele minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice sunt complementare standardelor minime obligatorii din domeniul serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, aprobate prin Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare.(4) Furnizorii de servicii sociale au obligația respectării standardelor de calitate privind managementul de caz pe toată perioada acordării serviciilor sociale.(5) Indicatorii de monitorizare prevăzuți în prezentul ordin se verifică de către inspectorii sociali în corelare cu cei prevăzuți în celelalte standarde minime de calitate aprobate.(6) Prevederile alin. (3) și (5) se aplică după completarea fișelor de autoevaluare prevăzute în secțiunea a 2-a a standardelor minime de calitate aferente serviciilor sociale pentru persoanele vârstnice, prevăzute în anexele nr. 1, 2, 4-9 la Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 29/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 3(1) Cererile de licențiere a serviciilor sociale aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentului ordin se soluționează conform prevederilor legale în vigoare la data înregistrării lor la registratura Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.(2) Inspectorii sociali realizează evaluarea în teren și inspecțiile de monitorizare și control pe baza fișelor de autoevaluare conform cărora a fost eliberată licența de funcționare provizorie/licența de funcționare.(3) Raportul de evaluare întocmit în urma evaluării realizate în condițiile alin. (2) conține, în mod obligatoriu, și recomandări cu privire la conformarea cu standardele minime de calitate în vigoare la data realizării evaluării de teren.(4) Conformarea prevăzută la alin. (3) se realizează într-un termen de cel mult 6 luni de la data realizării evaluării de teren. + Articolul 4Prevederile art. 2 alin. (6) și ale art. 3 se duc la îndeplinire de către compartimentul de acreditare din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și, respectiv, de către agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială. + Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-OprescuBucurești, 13 decembrie 2023.Nr. 2.489. + ANEXĂSTANDARDE MINIME DE CALITATEprivind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice
EMITENT |
Având în vedere:– Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii și protecției victimelor infracțiunilor, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 1.154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal, cu modificările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1.086/2018 privind aprobarea modelului-cadru al Planului anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul consiliului județean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului București;– Ordinul ministrului muncii și protecției sociale, al ministrului afacerilor interne și al ministrului justiției nr. 173/65/3.042/C/2021 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului muncii și justiției sociale, al ministrului sănătății și al ministrului educației naționale nr. 393/630/4.236/2017 pentru aprobarea Protocolului de colaborare în vederea implementării serviciilor comunitare integrate necesare prevenirii excluziunii sociale și combaterii sărăciei;– Codul de bună practică al asistentului social, adoptat prin Hotărârea Congresului Național al Colegiului Național al Asistenților Sociali nr. 2/2019,în temeiul:– art. 4 alin. (5) din Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, cu modificările ulterioare,ministrul muncii și solidarității sociale emite următorul ordin: + Articolul 1Se aprobă Standardele minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 2(1) Prin managementul de caz, asistentul social din cadrul serviciul public de asistență socială asigură coordonarea intervențiilor din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor și a resurselor, a planificării și intervenției, a monitorizării și evaluării impactului serviciilor comunitare asigurate persoanelor vârstnice.(2) Serviciul public de asistență socială și, după caz, furnizorii de servicii sociale aplică metoda managementului de caz în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale, prevăzute la art. 46 din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare.(3) Standardele minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice sunt complementare standardelor minime obligatorii din domeniul serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, aprobate prin Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare.(4) Furnizorii de servicii sociale au obligația respectării standardelor de calitate privind managementul de caz pe toată perioada acordării serviciilor sociale.(5) Indicatorii de monitorizare prevăzuți în prezentul ordin se verifică de către inspectorii sociali în corelare cu cei prevăzuți în celelalte standarde minime de calitate aprobate.(6) Prevederile alin. (3) și (5) se aplică după completarea fișelor de autoevaluare prevăzute în secțiunea a 2-a a standardelor minime de calitate aferente serviciilor sociale pentru persoanele vârstnice, prevăzute în anexele nr. 1, 2, 4-9 la Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 29/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 3(1) Cererile de licențiere a serviciilor sociale aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentului ordin se soluționează conform prevederilor legale în vigoare la data înregistrării lor la registratura Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.(2) Inspectorii sociali realizează evaluarea în teren și inspecțiile de monitorizare și control pe baza fișelor de autoevaluare conform cărora a fost eliberată licența de funcționare provizorie/licența de funcționare.(3) Raportul de evaluare întocmit în urma evaluării realizate în condițiile alin. (2) conține, în mod obligatoriu, și recomandări cu privire la conformarea cu standardele minime de calitate în vigoare la data realizării evaluării de teren.(4) Conformarea prevăzută la alin. (3) se realizează într-un termen de cel mult 6 luni de la data realizării evaluării de teren. + Articolul 4Prevederile art. 2 alin. (6) și ale art. 3 se duc la îndeplinire de către compartimentul de acreditare din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și, respectiv, de către agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială. + Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-OprescuBucurești, 13 decembrie 2023.Nr. 2.489. + ANEXĂSTANDARDE MINIME DE CALITATEprivind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice