ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 55 din 8 iunie 2023privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate și din împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 504 din 8 iunie 2023



    Infrastructura publică de sănătate necesită atenție imediată pentru a evita viitoare situații de criză previzibile, deoarece aceasta are un impact major asupra asigurării accesului populației la servicii publice de sănătate de un înalt nivel calitativ, precum și îmbunătățirii condițiilor de spitalizare de zi sau spitalizare continuă din unitățile sanitare publice.Prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. 8.934 din data de 30 noiembrie 2022 de aprobare a Programului operațional Sănătate pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională și Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România a fost aprobat Programul Sănătate cu o alocare totală de 5,88 mld euro din care contribuția din fonduri externe nerambursabile de 2,27 mld și contribuția națională de 3,60 mld euro care va fi asigurată inclusiv prin împrumut de la Banca Europeană de Investiții în valoare de 2 mld euro, fonduri destinate în principal pentru realizarea de investiții de extindere/modernizare/reabilitare, inclusiv construcții noi și dotarea cu echipamente medicale în unitățile sanitare cu paturi cu scopul de a asigura creșterea accesului populației la servicii de sănătate publică de calitate și cu scopul de a îmbunătăți starea tehnică generală a acestei categorii de infrastructuri.Proiectele de investiții vizate de prezenta ordonanță de urgență sunt investițiile din Programul Sănătate, care sunt specifice acțiunii B - Investiții de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orășenești și municipale - unități sanitare cu paturi aferente priorității 2 și acțiunii B - Investiții în infrastructuri spitalicești noi: spitale județene/județene de urgență; spitale monospecialitate - unități sanitare cu paturi aferente priorității 4 care vor putea beneficia de cofinanțare ce va fi asigurată din bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituțiile financiare internaționale.Odată cu alocarea de fonduri destinate infrastructurii publice de sănătate prin Programul Sănătate au fost stabilite condiții de monitorizare specială asupra implementării acestor categorii de proiecte de infrastructură, dar și de consolidare a capacității administrative a viitorilor beneficiari de fonduri externe nerambursabile. Astfel, Autoritatea de management pentru Programul Sănătate are obligația realizării monitorizării periodice a progresului obținut și, în baza acestuia, până la sfârșitul anului 2023 efectuează, împreună cu serviciile Comisiei, o revizuire/reevaluare a alocărilor/mecanismelor de cofinanțare, inclusiv a împrumutului contractat cu instituțiile financiare internaționale. În situația în care nu se constată progrese în ceea ce privește implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate, fondurile alocate în cadrul Programului Sănătate ar urma să se realoce pentru alte categorii de investiții din cadrul programului sau, după caz, contribuția din partea fondurilor alocată cu această destinație va fi diminuată în mod corespunzător.Pentru a evita pierderea fondurilor alocate pentru aceste categorii de proiecte de infrastructură extrem de importante pentru dezvoltarea infrastructurii publice de sănătate sunt necesare în regim de urgență măsuri pentru identificarea și selectarea pe bază de criterii transparente a categoriilor de proiecte care urmează a fi finanțate prin mix de resurse financiare în cadrul Programului Sănătate.În plus, categoriile de măsuri necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate vor viza atât descentralizarea implementării proiectelor de infrastructură și implementarea acestora în principal prin implicarea autorităților publice locale, dar și implicarea, dacă este cazul, a agențiilor de dezvoltare regională în sistemul de management și control al programului pentru această tipologie de investiții pentru a asigura o cât mai bună implementare a proiectelor de infrastructură publică de sănătate, cât și o monitorizare atentă a acestora pentru a putea evita riscul de pierdere a fondurilor publice alocate prin program.În aceste condiții, elementele menționate mai sus vizează interesul public, iar pentru a evita riscul de pierdere a fondurilor externe nerambursabile alocate prin Programul Sănătate sunt necesare măsuri care reprezintă o urgență, asigurând astfel premisele demarării și implementării proiectelor de infrastructură publică de sănătate și implementarea acestora prin implicarea autorităților publice locale, conducând astfel la un plus de eficiență și la obținerea de rezultate în domeniul sănătății, a căror reglementare nu poate fi amânată, și, prin urmare, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 1(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește cadrul general privind metodologia și criteriile de selecție pentru proiectele de investiții publice din domeniul sănătății finanțate din asistență financiară nerambursabilă și cofinanțare care este asigurată de la bugetul de stat, inclusiv, după caz, prin împrumut contractat, în condițiile legii, cu instituțiile financiare internaționale, pentru care urmează a se încheia contracte de finanțare în conformitate cu regulile de finanțare stabilite prin Ghidurile solicitantului de către Autoritatea de management pentru Programul Sănătate.(2) Prin criteriile de selecție se asigură selectarea la finanțare a proiectelor de investiții publice din domeniul sănătății pentru care urmează să se încheie contracte de finanțare în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize.(3) Asistența financiară rambursabilă pentru asigurarea cofinanțării proiectelor de infrastructură publică de sănătate este contractată de către statul român prin Ministerul Finanțelor cu respectarea prevederilor legale privind datoria publică și este destinată asigurării cofinanțării la valoarea stabilită prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. 8.934 din data de 30 noiembrie 2022 de aprobare a Programului operațional Sănătate pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională și Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România, care nu poate depăși valoarea maximă de 3 mld. euro.(4) Asistența financiară rambursabilă se utilizează pentru proiectele de investiții specifice acțiunii B - Investiții de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orășenești și municipale - unități sanitare cu paturi aferente priorității 2 și acțiunii B - Investiții în infrastructuri spitalicești noi: spitale județene/județene de urgență; spitale monospecialitate - unități sanitare cu paturi aferente priorității 4 din Program Sănătate.(5) Se autorizează Autoritatea de management pentru Programul Sănătate să întreprindă demersurile necesare în vederea modificării programului pentru asigurarea cofinanțării până la valoare maximă de 3 mld euro.  +  Articolul 2(1) Criteriile de selecție pentru proiectele de investiții prevăzute la art. 1 alin. (4) se aprobă de către Comitetul de monitorizare a Programului Sănătate, la propunerea Autorității de management pentru Programul Sănătate pe baza criteriilor-cadru de selecție prevăzute la art. 6 alin. (2), și se cuprind în ghidurile solicitantului pentru selecție elaborate și aprobate prin ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene.(2) Se mandatează Autoritatea de management pentru Programul Sănătate să propună pentru aprobare Comitetului de monitorizare al Programului Sănătate criterii de selecție care respectă criteriile-cadru de selecție prevăzute la art. 6 alin. (2).  +  Articolul 3(1) Valoarea eligibilă finanțată din Programul Sănătate aferentă unui proiect de investiții specific pentru acțiunea B, prioritatea 4 din Programul Sănătate: Investiții în infrastructuri spitalicești noi: spitale județene/județene de urgență; spitale monospecialitate - unități sanitare cu paturi este de minimum 5 milioane euro și maximum 500 milioane euro, care include:a) lucrări de extindere/modernizare/reabilitare pentru clădiri, inclusiv lucrări de conectare/extindere/modernizare/reabilitare la clădiri existente și dotare cu echipamente medicale specifice, inclusiv măsuri de tranziție verde și digitalizare;b) lucrări de construcții noi, inclusiv dotarea cu echipamente medicale specifice, precum și măsuri de tranziție verde și digitalizare.(2) Valoarea eligibilă finanțată din Programul Sănătate aferentă unui proiect de investiții specific pentru acțiunea B, prioritatea 2 - Investiții de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orășenești și municipale - unități sanitare cu paturi este detaliată pe categorii de investiții specifice, după cum urmează:a) lucrări de modernizare/reabilitare și dotare, extindere la construcțiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente, lucrări de construcții noi și dotare, minimum 5 milioane euro și maximum 75 milioane euro pentru unitățile sanitare cu paturi municipale;b) lucrări de modernizare/reabilitare și dotare, extindere la construcțiile existente, inclusiv lucrări de conectare la clădiri existente, lucrări de construcții noi și dotare, minimum 5 milioane euro și maximum 45 milioane euro pentru unitățile sanitare cu paturi orășenești.(3) În vederea finalizării proiectelor, valoarea totală a acestora poate fi actualizată ca urmare a creșterii prețurilor la materiale și/sau la utilitățile publice în limita unui procent de maximum 20%. Valoarea contractelor de finanțare se modifică în mod corespunzător.(4) În vederea evitării dezangajării, precum și pentru atingerea indicatorilor de program și pentru finalizarea proiectelor, valoarea totală a bugetului contractului de finanțare poate fi actualizată în funcție de stadiul de implementare și de disponibilitatea fondurilor alocate în Programul Sănătate.(5) Se autorizează Autoritatea de management pentru Programul Sănătate să inițieze modificările de program care se impun, cu respectarea prevederilor regulamentelor Comisiei Europene pentru includerea la finanțare a categoriilor de lucrări specifice menționate la alin. (1).  +  Articolul 4(1) Solicitanții eligibili în cadrul apelurilor de selecție de proiecte aferente priorității 2 - Investiții de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor, orășenești și municipale - unități sanitare cu paturi sunt:a) unitățile administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/autoritate sau dețin în administrare spitale publice orășenești și municipale, inclusiv spitale municipale de urgență;b) spitalele publice orășenești și municipale, inclusiv spitale municipale de urgență;c) parteneriatele între autoritățile/instituțiile publice locale și/sau centrale și unitățile sanitare publice, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, cu modificările și completările ulterioare.(2) Solicitanții eligibili în cadrul apelurilor de selecție a proiectelor aferente priorității 4: Investiții în infrastructuri spitalicești noi: acțiunea B spitale județene/județene de urgență/clinic de urgență; spitale monospecialitate - unități sanitare cu paturi sunt:a) unitățile administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/autoritate sau dețin în administrare/ proprietate spitale județene/județene de urgență/spitale monospecialitate;b) spitalele județene/județene de urgență, inclusiv clinice județene de urgență/clinice de urgență, precum și cele din subordinea universităților de medicină și farmacie publice acreditate; (la 17-12-2023, Litera b), Alineatul (2), Articolul 4 a fost modificată de ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 399 din 13 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 14 decembrie 2023 ) c) spitalele monospecialitate, inclusiv institute monospecialitate care desfășoară activitate medicală spitalicească și prespitalicească aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea Ministerului Sănătății, inclusiv a autorităților și instituțiilor publice centrale din sfera apărării, ordinii publice și siguranței naționale, respectiv a Academiei Române. Nu sunt eligibile următoarele categorii de unități sanitare publice monospecialitate din sfera: psihiatrie, recuperare reabilitare, TBC, îngrijiri paliative;d) parteneriatele între autoritățile/instituțiile publice locale și/sau centrale și unitățile sanitare publice, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 5Proiectele finanțate prin Planul național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, nu sunt eligibile în cadrul apelului de proiecte organizat în cadrul Programului Sănătate, pentru investiții în aceeași clădire.  +  Articolul 6(1) Apelurile de selecție a proiectelor de infrastructură publică de sănătate sunt apeluri transparente și competitive care se organizează și se implementează de către Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene cu respectarea prevederilor art. 73 din Regulamentul (UE) 2021/1.060.(2) Criteriile-cadru de selecție pentru stabilirea eligibilității, precum și pentru evaluarea tehnico-financiară sunt după cum urmează:a) criterii-cadru minimale de eligibilitate pentru selecția proiectelor:a.1) tipologia unității sanitare - unitate sanitară publică cu paturi;a.2) grup-țintă, potrivit art. 22 alin. (3) lit. (d) pct. (iii) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, respectiv prioritatea 2 - Spitale publice municipale și orășenești și prioritatea 4: spitale județene/județene de urgență și spitale monospecialitate;a.3) localizarea proiectului: regiuni mai puțin dezvoltate/regiuni dezvoltate;a.4) valoarea eligibilă a proiectului;a.5) tipuri de acțiuni eligibile;a.6) complementaritatea cu finanțarea măsurilor propuse din PNRR - componenta 12 - investițiile I 2.1. I 2.2.;a.7) relevanța investiției prin raportare la documente strategice naționale/regionale/locale referitoare la necesitatea investiției;a.8) maturitatea investiției;a.9) condiții referitoare la eficiența energetică (aplicabil pentru extinderi/construcții noi);a.10) menținerea funcționalității investiției/operaționalizarea și mentenanța acesteia;a.11) alte cerințe stabilite prin Programul Sănătate, respectiv pentru prioritatea 4: Investiția propusă în cadrul proiectului nu generează o creștere a numărului de paturi în spitalizare continuă;a.12) proiectele de investiții au obținut avizul de oportunitate din partea Ministerului Sănătății pentru categoriile de investiții propuse de solicitanți;b) criterii-cadru de selecție a proiectelor:b.1) relevanța, oportunitatea proiectului și contribuția proiectului la realizarea obiectivului specific FEDR;b.2) maturitatea pregătirii proiectului;b.3) capacitatea administrativă a solicitantului, coerența și eficacitatea intervențiilor propuse;b.4) rezonabilitatea costurilor și eficiența investițiilor propuse;b.5) inovarea și calitatea proiectului propus;b.6) contribuția proiectului la respectarea principiilor privind eficiența resurselor/imunizarea la schimbările climatice, la principiile orizontale - egalitatea de șanse, de gen și nediscriminarea;b.7) operaționalizarea, sustenabilitatea și impactul investiției.(3) Metodologia de evaluare și criteriile pentru evaluarea tehnico-financiară a proiectelor de investiții publice se aprobă de către Comitetul de monitorizare a Programului Sănătate pe baza criteriilor-cadru prevăzute la alin. (2).(4) Apelurile de proiecte pentru selecția proiectelor de infrastructură publică de sănătate sunt apeluri cu termen-limită de depunere.(5) Proiectele de infrastructură publică de sănătate selectate la finanțare în cadrul apelurilor de selecție trebuie să aibă un prag minim de calitate de 50 de puncte, cu respectarea îndeplinirii punctajelor minime pe fiecare criteriu.(6) Beneficiarii proiectelor de infrastructură publică de sănătate selectate la finanțare în cadrul apelurilor de selecție care fac obiectul prezentei ordonanțe de urgență asigură o contribuție proprie în cuantum de minimum 2% din valoarea totală eligibilă a proiectului, precum și acoperirea diferenței de finanțare pentru proiectele a căror valoare totală depășește limitele maxime prevăzute la art. 3 alin. (1) și (2).  +  Articolul 7(1) Avizul de oportunitate al Ministerului Sănătății prevăzut la art. 6 alin. (2) lit. a) pct. a.12) se acordă solicitanților de fonduri alocate prin Programul Sănătate în termen de maximum 15 zile de la data depunerii solicitărilor.(2) Avizul de oportunitate cuprinde:a) denumirea solicitantului;b) denumirea proiectului de investiții propus;c) categoriile de lucrări care urmează a se realiza;d) valoarea totală a proiectului, inclusiv TVA.(3) Ministerul Sănătății stabilește metodologia de acordare a avizului de oportunitate, prin ordin al ministrului sănătății, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul 8(1) Listele proiectelor selectate la finanțare prin Programul Sănătate de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene se aprobă prin hotărâre a Guvernului după finalizarea procesului de contractare.(2) Valoarea contractelor de finanțare încheiate în cadrul apelurilor de proiecte de investiții specifice acțiunii B - Investiții de mică amploare în infrastructura publică a spitalelor orășenești și municipale - unități sanitare cu paturi aferente priorității 2 și acțiunii B - Investiții în infrastructuri spitalicești noi: spitale județene/județene de urgență; spitale monospecialitate - unități sanitare cu paturi aferente priorității 4 este în limita sumelor alocate în cadrul Programului Sănătate din fonduri externe nerambursabile, a plafonului prevăzut pentru cofinanțarea din bugetul de stat, inclusiv prin împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale, cofinanțarea beneficiarului prevăzută la art. 6 alin. (6), precum și a eventualelor cheltuieli neeligibile ale proiectelor.  +  Articolul 9Pentru proiectele de infrastructură publică de sănătate selectate la finanțare, contractele de finanțare se încheie cu respectarea procentelor de finanțare din fonduri externe nerambursabile și a celor din cofinanțarea națională care sunt detaliate în Ghidurile solicitantului, cu încadrarea în ratele de cofinanțare pe regiuni de dezvoltare la nivelul priorităților vizate.  +  Articolul 10(1) Pentru proiectele situate în regiunea mai dezvoltată, așa cum este clasificată potrivit dispozițiilor art. 108 alin. (2) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, contractele de finanțare se încheie din fondurile de la bugetul de stat și cofinanțarea beneficiarului.(2) Solicitanții acestor proiecte sunt sectoarele municipiului București, definite conform prevederilor art. 5 lit. mm) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 11(1) Pe baza contractelor de finanțare încheiate, în vederea asigurării cofinanțării proiectelor de infrastructură publică de sănătate de la bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituțiile financiare internaționale, documentațiile tehnico-economice care însoțesc aceste proiecte se înaintează către structurile de specialitate ale instituțiilor financiare internaționale, în vederea analizării acestora, ținând seama de criteriile de selecție prevăzute la art. 6 alin. (2), precum și pentru asigurarea conformității documentațiilor elaborate de beneficiari cu standardele tehnice specifice instituțiilor financiare internaționale.(2) Beneficiarii finanțării sunt obligați să asigure în perioada analizării documentațiilor tehnico-economice potrivit prevederilor alin. (1) informațiile necesare, documentele justificative, justificările, precum și orice alte categorii de informații necesare în vederea obținerii acceptului privind asigurarea cofinanțării proiectelor de infrastructură publică de sănătate de la bugetul de stat, inclusiv din împrumut contractat cu instituțiile financiare internaționale.(3) Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene include clauze specifice în contractele de finanțare încheiate pentru a se asigura că beneficiarul finanțării furnizează informațiile/documentele/justificările necesare pentru analiza documentației tehnico-economice și obținerea acceptului în vederea utilizării împrumutului contractat cu instituțiile financiare internaționale potrivit prevederilor alin. (1) și (2).  +  Articolul 12(1) Contractele de finanțare încheiate pentru proiectele de infrastructură publică de sănătate se pot modifica pe bază de act adițional la contractul de finanțare dacă din analiza documentațiilor tehnico-economice realizată potrivit art. 11 alin. (1) și (2) reiese că aceste modificări sunt necesare în vederea accesării împrumutului contractat cu instituțiile financiare internaționale pentru asigurarea cofinanțării proiectului.(2) Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene include clauze în contractele de finanțare încheiate cu beneficiarii pentru a se asigura că contractele de finanțare se pot modifica pe bază de act adițional dacă rezultă din analiza documentației tehnico-economice că modificarea este necesară pentru accesarea împrumutului contractat cu instituțiile financiare internaționale.(3) Modificările pe bază de act adițional la contractele de finanțare ca urmare a analizei realizate de structurile de specialitate ale instituțiilor financiare internaționale pot determina modificări ale valorii contractelor de finanțare. Modificarea de valoare a proiectului este considerată cheltuială neeligibilă și este suportată sub formă de cofinanțare de către beneficiarul finanțării.  +  Articolul 13(1) Creditele bugetare și de angajament necesare încheierii și implementării contractelor de finanțare se cuprind în bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul Sănătate pentru a asigura atât cofinanțarea necesară pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate, cât și contribuția din partea fondurilor externe nerambursabile.(2) Pentru evitarea riscului de dezangajare din fondurile alocate din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate se autorizează la plată de către Autoritatea de management pentru Programul Sănătate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene întreaga valoare a cheltuielilor prezentate la decontare din contribuția din partea fondurilor și contribuția națională aferentă, până la epuizarea acestora, urmând ca ulterior să se acceseze fondurile de la bugetul de stat asigurate prin împrumut de la instituții financiare internaționale.(3) În limita valorii creditelor bugetare aprobate în bugetul de stat și a plăților efectuate de către ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul Sănătate se asigură tragerile anuale sau periodice, după caz, din împrumuturile contractate cu instituțiile financiare internaționale pentru a asigura necesarul de finanțare pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate.(4) Cofinanțarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate de la bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituțiile financiare internaționale se supune prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește cererile de prefinanțare, cererile de plată și cererile de rambursare în relația cu beneficiarii autorități publice locale, unități sanitare publice sau parteneriatele dintre acestea.(5) Pentru atingerea indicatorilor de program, cofinanțările se asigură în funcție de stadiul de implementare a proiectelor, evitându-se sincopele în asigurarea și aprobarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare necesare implementării acestora, fiind considerate prioritare la fundamentarea legii de aprobare a bugetului de stat și a rectificărilor bugetare pe parcursul unui an calendaristic.(6) Cheltuielile autorizate la plată din fonduri externe nerambursabile pentru proiectele de infrastructură publică de sănătate care nu sunt finalizate și/sau nu pot fi continuate ca urmare a imposibilității de alocare a fondurilor de la bugetul de stat, inclusiv prin împrumut contractat cu instituțiile financiare internaționale, rămân cheltuieli ale bugetului de stat.  +  Articolul 14Contractele de finanțare pentru infrastructura spitalicească încheiate în cadrul PNRR componenta 12 - Sănătate care încetează înainte de 31 august 2026 pot fi finanțate, pentru restul de executat din Programul Sănătate, cu respectarea regulilor de eligibilitate, a criteriilor de evaluare tehnică și financiară și în limita fondurilor existente, cu respectarea regulamentelor europene aplicabile.  +  Articolul 15Beneficiarii proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, precum și de împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale sunt obligați să asigure sustenabilitatea operațională și financiară a proiectelor de investiții publice, inclusiv eventualele lucrări de mentenanță și reparații curente, după finalizarea implementării acestora pentru o perioadă de cel puțin 5 ani.
    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Răulea,
    secretar de stat
    Ministrul sănătății,
    Alexandru Rafila
    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Marin Țole,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor,
    Adrian Câciu
    București, 8 iunie 2023.Nr. 55.----