REGULAMENT nr. 7 din 17 octombrie 2023privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Incidentelor de Plăți
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 1 noiembrie 2023
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), art. 22 alin. (1), art. 24, art. 25 alin. (2) și ale art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, în conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul dispozițiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004, Banca Națională a României emite prezentul regulament. + Capitolul I Dispoziții generale + Secţiunea 1 Domeniul de aplicare și definiții + Articolul 1(1) Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Incidentelor de Plăți, denumită în continuare CIP. (2) CIP gestionează informația specifică incidentelor de plăți, pentru interesul public, inclusiv pentru scopurile specifice utilizatorilor. + Articolul 2În înțelesul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: 1. Incidentul de plată este neîndeplinirea întocmai și la timp a obligațiilor titularilor de cont în timpul procesului de decontare a instrumentului de plată, obligații rezultate prin efectul legii, a căror neîndeplinire este adusă la cunoștința CIP de către persoanele declarante. 2. Instrumentul de plată este oricare dintre următoarele mijloace de plată: cec, cambie, bilet la ordin. 3. Incidentul de plată major este incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia dintre următoarele situații: a) în cazul cecului: a1) cec refuzat la plată pentru că a fost emis fără autorizarea trasului;a2) cec refuzat la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;a3) cec refuzat la plată din lipsă parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;a4) cec refuzat la plată pentru că a fost emis cu dată falsă;a5) cec refuzat la plată pentru că a fost emis de un trăgător aflat în interdicție bancară;b) în cazul biletului la ordin și al cambiei: b1) bilet la ordin/cambie cu scadență la vedere refuzat(ă) la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată în termen;b2) bilet la ordin/cambie cu scadență la vedere refuzat(ă) la plată din lipsă parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată în termen;b3) bilet la ordin/cambie cu scadență la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată la termen;b4) bilet la ordin/cambie cu scadență la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la plată din lipsă parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată la termen.4. Incidentul de plată minor este incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia dintre următoarele situații:a) în cazul cecului;a1) falimentul trăgătorului;a2) la data emiterii cecului semnătura nu corespunde cu specimenul;a3) interzicerea plății de către trăgător, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;a4) cec refuzat la plată din lipsă totală sau parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;a5) insolvența trăgătorului;a6) poprire sau alte măsuri de indisponibilizare, conform legii;a7) cecul aparține unui tiraj de instrumente neautorizat de BNR;b) în cazul biletului la ordin și al cambiei:b1) bilet la ordin/cambie refuzat(ă) la plată pentru că a fost emis(ă) cu dată falsă;b2) falimentul plătitorului;b3) la data emiterii biletului la ordin/cambiei semnătura nu corespunde cu specimenul;b4) bilet la ordin/cambie refuzat(ă) la plată din lipsă totală sau parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;b5) insolvența plătitorului;b6) poprire sau alte măsuri de indisponibilizare, conform legii.5. Interdicția bancară este regimul impus de către o instituție de credit trasă unui titular de cont prin care se interzice acestuia emiterea de cecuri pe o perioadă de un an, ca urmare a unui incident de plată major produs cu cec. 6. Obligatul la plată este titularul de cont, persoană fizică, persoană juridică sau altă entitate, rezidentă ori nerezidentă, care prin emiterea/acceptarea unui instrument de plată este ținut să onoreze obligația asumată; obligatul la plată pentru cec este trăgătorul, pentru cambie este trasul acceptant, iar pentru bilet la ordin este subscriitorul.7. Persoanele declarante la CIP sunt:a) instituții de credit persoane juridice române care sunt:– autorizate de Banca Națională a României în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, pentru toate informațiile privind incidentele de plăți produse de către propriii titulari de cont; sau – bănci de dezvoltare care sunt constituite și funcționează conform prevederilor Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, pentru toate informațiile privind incidentele de plăți produse de către propriii titulari de cont;b) sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine, pentru toate informațiile privind incidentele de plăți produse de către propriii titulari de cont.8. Persoana acreditată este angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante să transmită la și să recepționeze de la CIP informații privind incidentele de plăți.9. Persoanele cu risc sunt obligații la plată care au fost înscriși în Fișierul național al persoanelor cu risc, ca urmare a înregistrării pe numele lor a unuia sau mai multor incidente de plăți majore.10. Utilizatorul generic este un utilizator cu drept de acces acordat de către Banca Națională a României persoanei declarante pentru automatizarea solicitărilor de consultare a bazei de date a CIP în numele acesteia sau în numele solicitanților. Persoanele declarante sunt obligate să implementeze toate măsurile de securizare a credențialelor contului utilizatorului generic, prin proceduri de control și diminuare a riscurilor legate de folosirea acestui utilizator.11. Utilizatorii sunt persoanele declarante și Banca Națională a României. + Secţiunea a 2-a Structura bazei de date a CIP și accesarea acesteia + Articolul 3CIP organizează și gestionează baza de date care cuprinde: a) Fișierul național de incidente de plăți, denumit în continuare FNIP, este un fișier de interes general ce conține incidente de plăți cu cecuri, cambii, bilete la ordin și care este structurat astfel: a1) Fișierul național de cecuri (FNC);a2) Fișierul național de cambii (FNCB);a3) Fișierul național de bilete la ordin (FNBO);b) Fișierul național al persoanelor cu risc, denumit în continuare FNPR, ce conține incidentele de plăți majore înregistrate pe numele unui obligat la plată și este alimentat automat de FNIP. + Articolul 4(1) În vederea accesării bazei de date, persoanele declarante au obligația să desemneze maximum 15 persoane acreditate la CIP și pot solicita dreptul de acces pentru utilizatorul generic. În acest scop, trebuie să completeze și să actualizeze formularul „Cerere de acces la CIP“, conform anexei nr. 1. Cererea de acces la CIP poate fi transmisă direcției din Banca Națională a României care coordonează activitatea CIP, fie în format electronic, cu condiția ca aceasta să poarte semnătura electronică calificată a conducătorului persoanei declarante, fie în format letric, purtând semnătura olografă a conducătorului persoanei declarante, caz în care cererea de acces va fi întocmită în două exemplare, având același conținut, cu următoarele destinații:a) exemplarul 1 se transmite în regim confidențial direcției din Banca Națională a României care coordonează activitatea CIP;b) exemplarul 2 se păstrează pentru evidențele proprii.(2) Accesarea sistemului informatic al CIP de către persoanele declarante se face pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Națională a României.(3) Accesarea bazei de date a CIP de către persoanele declarante se poate face zilnic. + Capitolul II Regimul informației privind incidentele de plăți + Secţiunea 1 Transmiterea și înregistrarea informației privind incidentele de plăți + Articolul 5Persoanele declarante sunt obligate să raporteze la CIP, la termenele și în condițiile prevăzute de prezentul regulament, informațiile privind incidentele de plăți majore și minore. + Articolul 6Fluxul informațional privind transmiterea, înregistrarea, organizarea și difuzarea informației privind incidentele de plăți este prezentat în anexa nr. 2 „Fluxul informațional al Centralei Incidentelor de Plăți“. + Articolul 7(1) În scopul îndeplinirii obligației prevăzute la art. 5, persoana declarantă trebuie să transmită la CIP, în format electronic, prin Rețeaua de comunicații interbancară, informația privind incidentele de plăți. (2) În cazul în care instituția de credit trasă, a trasului acceptant sau a subscriitorului a decis refuzul la plată al cecului, cambiei ori biletului la ordin, persoana declarantă are obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare zilei refuzului, să transmită la CIP informațiile privind refuzurile la plată pentru cecuri, cambii și bilete la ordin. Transmiterea acestor informații se realizează prin utilizarea „Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu cecuri“ (F3A), a „Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu cambii“ (F3B) sau a „Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu bilete la ordin“ (F3C), după caz. Conținutul acestor formulare și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3. + Articolul 8Banca Națională a României va asigura, la sediul său central, condițiile tehnice care să permită înregistrarea, gestionarea și difuzarea, cu operativitate, fără alterări, pe suport electronic, a informațiilor privind incidentele de plăți. + Articolul 9(1) Înregistrarea informației în baza de date a CIP poate fi efectuată dacă informația transmisă de către o persoană declarantă respectă standardele de conținut și modul de completare a formularelor prevăzute în prezentul regulament. (2) După înregistrarea informației în baza de date a CIP, persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicației CIP, „Cererea de înscriere a refuzului bancar privind cecul“ (3A), „Cererea de înscriere a refuzului bancar privind cambia“ (3B) sau „Cererea de înscriere a refuzului bancar privind biletul la ordin“ (3C), după caz. Instituția de credit are obligația să notifice obligatul la plată despre incidentele de plăți și să pună la dispoziția acestuia cererile care conțin informațiile înscrise pe numele/denumirea sa, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare a înscrierii la CIP a refuzului. Conținutul acestor formulare este prezentat în anexa nr. 3. + Secţiunea a 2-a Interdicția bancară + Articolul 10În cazul înregistrării în baza de date a CIP a unui incident de plată major cu cec care generează interdicție bancară, instituția de credit este obligată să notifice obligatului la plată declararea acestuia în interdicție bancară cu scopul de a preveni producerea unor noi incidente de plăți. Pentru notificarea obligatului la plată cu privire la declararea interdicției bancare, instituția de credit va adresa acestuia o „Somație“, conform anexei nr. 4. Aceasta va cuprinde interdicția de a emite cecuri pe o perioadă de un an începând cu data înregistrării la CIP a incidentului de plată major cu cec, precum și obligația de a restitui, de îndată, instituției de credit (instituțiilor de credit) al cărei (căror) client este formularele de cec aflate în posesia sa și/sau a mandatarilor săi. Somația va putea fi transmisă obligatului la plată cel târziu în ziua lucrătoare următoare zilei înscrierii la CIP a refuzului. + Secţiunea a 3-a Suspendarea/Reluarea/Reactivarea/Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP + Articolul 11(1) Suspendarea interdicției bancare înregistrate în baza de date a CIP, suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii și bilete la ordin se fac de către persoanele declarante, în baza unei hotărâri judecătorești executorii prin care se dispune suspendarea înregistrării acestora.(2) Înregistrarea suspendării interdicției bancare se realizează pentru fiecare incident de plată major cu cec prin utilizarea „Formularului de suspendare/reluare a interdicției bancare, suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentele de plăți“ (F5). Suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii și bilete la ordin se realizează pentru fiecare incident de plată prin utilizarea „Formularului de suspendare/reluare a interdicției bancare, suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentele de plăți“ (F5). Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5.(3) Înregistrarea suspendării interdicției bancare, precum și suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și a suspendării înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii și bilete la ordin se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii prin care se dispune suspendarea acestora. (4) Persoana declarantă nu este ținută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătorești executorii care nu i-au fost comunicate. + Articolul 12(1) În momentul în care persoana declarantă a luat cunoștință de încetarea suspendării ca urmare a respingerii cererii de anulare a interdicției bancare, printr-o hotărâre judecătorească executorie, interdicția își reia cursul până la împlinirea perioadei de un an, socotindu-se și timpul scurs înainte de suspendare. (2) Reluarea interdicției bancare se realizează pentru fiecare incident de plată major cu cec a cărui perioadă de interdicție bancară a fost suspendată anterior prin utilizarea formularului F5. (3) Înregistrarea reluării interdicției bancare se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii prin care se respinge cererea de anulare a interdicției bancare.(4) În momentul în care persoana declarantă a luat cunoștință de încetarea suspendării ca urmare a respingerii cererii de anulare a înregistrării privind incidentul de plată minor cu cec sau a înregistrării privind incidentul de plată cu cambie sau bilet la ordin, printr-o hotărâre judecătorească executorie, înregistrarea își reia cursul până la împlinirea perioadei de 7 ani, socotindu-se și timpul scurs înainte de suspendare.(5) Reactivarea înregistrării incidentului de plată minor cu cec sau reactivarea înregistrării incidentului de plată cu cambie sau bilet la ordin care a fost suspendat se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii prin care se respinge cererea de anulare a înregistrării privind incidentul de plată. Reactivarea înregistrării incidentului de plată se realizează prin utilizarea formularului F5.(6) Persoana declarantă nu este ținută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătorești executorii care nu i-au fost comunicate. + Articolul 13(1) Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se poate face de către persoanele declarante, în baza unei hotărâri judecătorești executorii, prin care se dispune anularea acestora. (2) Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se realizează prin utilizarea „Formularului de anulare a înregistrărilor din baza de date a CIP“ (F6). (3) Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii, prin care se dispune anularea acestora. Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 6.(4) Persoana declarantă nu este ținută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătorești executorii care nu i-au fost comunicate. + Articolul 14După înregistrarea informației în baza de date a CIP, persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicației CIP, „Cererea de suspendare/reluare a interdicției bancare“ (5), „Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu cec“ (5A), „Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu cambie“ (5B), „Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu bilet la ordin“ (5C), „Cererea de anulare a incidentului de plată privind cecul“ (6A), „Cererea de anulare a incidentului de plată privind cambia“ (6B) sau „Cererea de anulare a incidentului de plată privind biletul la ordin“ (6C), după caz. Instituția de credit are obligația să pună la dispoziția fiecărui obligat la plată cererile care conțin informații înscrise pe numele/denumirea sa, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare înscrierii la CIP a cererii de suspendare/reluare a interdicției bancare, a cererii de suspendare/reactivare a înregistrării incidentului de plată sau a cererii de anulare a incidentului de plată cu cec, cambie ori bilet la ordin. Conținutul acestor formulare este prezentat în anexele nr. 5 și 6. + Articolul 15CIP nu poate anula, suspenda/relua/reactiva sau modifica înregistrările privind incidentele de plăți transmise de către persoanele declarante. + Secţiunea a 4-a Organizarea și gestionarea informației privind incidentele de plăți înregistrate în baza de date a CIP + Articolul 16(1) CIP asigură înregistrarea informațiilor privind incidentele de plăți raportate de către persoanele declarante și prelucrarea acestor informații în scopul obținerii de date agregate necesare utilizatorilor. (2) FNIP este gestionat astfel încât să poată evidenția operativ informațiile privind: a) identificarea obligaților la plată; b) refuzul la plată al cecurilor, cambiilor sau biletelor la ordin. (3) FNPR este gestionat astfel încât să poată evidenția operativ informațiile privind: a) incidentele de plăți majore; b) obligații la plată aflați în interdicție bancară de a emite cecuri. + Articolul 17Informațiile privind incidentele de plăți sunt menținute în FNIP și FNPR pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii. + Secţiunea a 5-a Difuzarea de către CIP a informației privind incidentele de plăți + Articolul 18Fluxul difuzării informației privind incidentele de plăți deținute de CIP către utilizatori este prezentat în anexa nr. 2 „Fluxul informațional al Centralei Incidentelor de Plăți“. + Articolul 19CIP poate difuza informația conținută în baza sa de date din propria inițiativă sau la cererea utilizatorilor. + Articolul 20(1) CIP difuzează din propria inițiativă persoanelor declarante informații despre incidentele de plăți înregistrate în baza de date, în conformitate cu prevederile prezentului regulament. (2) În situația prevăzută la art. 7, CIP va pune la dispoziție, pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante „Notificarea CIP privind interdicția bancară/ incidentele de plăți “ (F7), prin care li se comunică acestora informațiile privind declararea titularului de cont în interdicție bancară de a emite cecuri, respectiv înregistrările privind incidentele de plăți minore cu cecuri și incidentele de plăți cu cambii sau bilete la ordin. Conținutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 7. (3) Persoanele declarante au obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informație în propriul sistem intrabancar. (4) În cazul unui incident de plată major cu cec, instituția de credit unde obligatul la plată are cont deschis va face demersuri pentru recuperarea în cel mai scurt timp a tuturor formularelor de cec eliberate acestuia, în scopul evitării riscului ca respectivul obligat la plată să producă noi incidente de plăți prin utilizarea acestora. (5) În situațiile prevăzute la art. 11 și 12, CIP va pune la dispoziție pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante „Notificarea CIP privind suspendarea/ reluarea interdicției bancare, suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăți“ (F8), prin care li se comunică suspendarea/reluarea interdicției respective pentru titularul de cont din notificarea CIP sau suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și a înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii sau bilete la ordin. Conținutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 8. Persoanele declarante au obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informație în propriul sistem intrabancar. (6) În situațiile prevăzute la art. 13 și 27, pentru anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți, CIP va pune la dispoziție, pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante formularul F7. Persoanele declarante au obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informație în propriul sistem intrabancar. + Articolul 21(1) CIP difuzează la cerere persoanelor declarante informații despre incidentele de plăți înregistrate în baza de date. (2) Persoanele declarante pot solicita CIP, pentru propriile sucursale, acordarea dreptului de consultare a bazei de date. Conectarea sucursalelor se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Națională a României. (3) În situația în care persoanele declarante nu au sucursale, acestea pot solicita acordarea dreptului de consultare a bazei de date a CIP pentru o unitate teritorială din fiecare județ. Conectarea unităților teritoriale se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Națională a României. (4) În situația în care o sucursală a persoanei declarante sau o unitate teritorială pierde această calitate, persoana declarantă are obligația să solicite CIP retragerea dreptului de consultare a bazei de date pentru aceste entități. (5) Persoanele declarante sunt obligate să implementeze toate măsurile de securizare a credențialelor conturilor utilizatorilor, prin proceduri de control și diminuare a riscurilor legate de folosirea acestora.(6) Persoanele declarante și entitățile lor prevăzute la alin. (2) și (3) pot solicita informații din baza de date a CIP, prin „Formularul de consultare“ (F9) și „Cererea de consultare“ (anexa nr. 9). „Cererea de consultare“ se utilizează doar pentru interogarea bazei de date a CIP în numele solicitantului. Conținutul acestor formulare și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 9.(7) Răspunsul aferent cererii de consultare se pune la dispoziția solicitantului, respectiv persoanei împuternicite de acesta, după caz, de către instituția de credit căreia i se adresează. + Articolul 22(1) Persoanele declarante vor acorda clienților dreptul de a emite cecuri în care ele figurează ca instituție de credit trasă, pe baza unei analize a riscurilor pe care le implică această operațiune. În acest sens, persoana declarantă are obligația să consulte baza de date a CIP și să utilizeze informația obținută în vederea diminuării riscurilor. (2) Pentru diminuarea riscului în utilizarea instrumentelor de plată, instituțiile de credit vor pune la dispoziția clienților informațiile cu privire la utilizarea acestora, în conformitate cu legile și reglementările aplicabile. + Articolul 23CIP poate difuza informația conținută în baza sa de date altor autorități publice abilitate, la cerere, în condițiile prevăzute în Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României. + Articolul 24(1) Directorul direcției care coordonează activitatea CIP poate dispune sistarea difuzării informației privind incidentele de plăți deținute de CIP atunci când există suspiciuni întemeiate că elementele de identificare/acces în aplicație sunt utilizate de persoane neautorizate și/sau într-un mod fraudulos. (2) Utilizatorul trebuie să informeze CIP de îndată ce constată că o persoană neautorizată a luat cunoștință de elementele sale de identificare.(3) Utilizatorul are obligația de a nu divulga altor persoane detaliile de autentificare în CIP și are întreaga responsabilitate de a păstra confidențialitatea acestor date în mod corespunzător, astfel încât aplicația să nu poată fi accesată cu datele utilizatorului de către terțe persoane. + Capitolul III Corectarea erorilor + Secţiunea 1 Corectarea informațiilor eronate care nu au fost înregistrate în baza de date a CIP + Articolul 25(1) Pentru informațiile înregistrate fără respectarea prevederilor art. 9 alin. (1), CIP transmite persoanelor declarante, pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, în scopul înregistrării în baza de date, „Formularul lista erorilor privind raportarea informației referitoare la incidentele de plăți“ (F10). Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 10.(2) Corectarea erorilor se realizează prin utilizarea formularelor F3A, F3B, F3C, F5, F6 și F9. + Secţiunea a 2-a Corectarea erorilor pentru informațiile înregistrate în baza de date a CIP + Articolul 26(1) În cazul în care persoana declarantă sesizează erori în privința informațiilor transmise și înscrise în baza de date a CIP, poate solicita corectarea acestora prin utilizarea „Formularului de rectificare a informațiilor înregistrate în baza de date a CIP“ (F11). Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 11. (2) Informațiile ce pot fi rectificate sunt prezentate în anexa nr. 12 „Lista informațiilor înregistrate în baza de date a CIP ce pot fi rectificate“. (3) Persoana declarantă poate prelua prin intermediul aplicației CIP cererile 3A, 3B, 3C, corectate. Instituția de credit are obligația să pună la dispoziția fiecărui obligat la plată cererile ce îl vizează, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare transmiterii la CIP a formularului F11. + Articolul 27Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se poate face de către persoanele declarante, din propria inițiativă, ca urmare a constatării unei erori de raportare, prin utilizarea formularului F6. Persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicației CIP, cererea 6A, 6B sau 6C, după caz. Instituția de credit are obligația să pună la dispoziția fiecărui obligat la plată cererile care îl vizează, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare transmiterii la CIP a cererilor de anulare a incidentului de plată cu cec, cambie sau bilet la ordin. Conținutul acestor formulare este prezentat în anexa nr. 6. + Capitolul IV Răspundere și sancțiuni + Articolul 28Persoanele declarante răspund pentru veridicitatea și integritatea informației privind incidentele de plăți, transmisă la CIP. + Articolul 29CIP actualizează baza de date proprie cu cecurile autorizate de Banca Națională a României pentru a fi puse în circulație. + Articolul 30Nerespectarea prezentului regulament se sancționează potrivit art. 57 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, astfel: a) în cazul în care persoana declarantă anulează într-o lună calendaristică între 1 și 5 incidente de plăți transmise anterior la CIP, ca urmare a unei erori, aceasta va suporta o amendă de 500 de lei. Pentru fiecare nou interval cuprins între 1 și 5 incidente de plăți anulate, ca urmare a unei erori, în aceeași lună calendaristică, se va aplica o amendă de 500 de lei; b) persoanele declarante care au declarat cu întârziere sau nu au declarat incidentele de plăți către CIP, în condițiile prevăzute la art. 7, și/sau nu le-au pus la dispoziția obligatului la plată, în condițiile prevăzute la art. 9 alin. (2) și art. 10, 14, 26 și 27, se sancționează cu amendă cuprinsă între 500 de lei și 2.000 de lei pentru fiecare caz; c) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (3) și (5) și ale art. 13 alin. (3) se sancționează cu amendă de 500 de lei; d) persoanele declarante care au eliberat formulare de cec titularilor de cont aflați în interdicție bancară vor fi sancționate cu amendă de 2.500 de lei. + Articolul 31(1) Constatarea săvârșirii faptelor prevăzute la art. 30 lit. a) se face lunar de către direcția din cadrul Băncii Naționale a României care coordonează activitatea CIP, pe baza informațiilor înregistrate în CIP. (2) Constatarea săvârșirii faptelor prevăzute la art. 30 lit. b), c) și d) se face de către direcția din cadrul Băncii Naționale a României care coordonează activitatea CIP, pe baza informațiilor înregistrate în CIP sau solicitate expres de către Banca Națională a României ori în cursul verificărilor desfășurate la sediile persoanelor declarante. + Capitolul V Alte dispoziții + Articolul 32Documentele care conțin informații privind incidentele de plăți raportate la/primite de la CIP se arhivează de către persoanele declarante pe o perioadă de 7 ani. + Articolul 33(1) Pentru serviciile de informare prestate de CIP se percepe fiecărei persoane declarante conectate la aplicația CIP un comision lunar în sumă de 1.800 de lei.(2) Comisionul perceput va fi proporțional cu numărul de zile lucrătoare în care persoana declarantă a avut acces la informațiile CIP, în luna pentru care se percepe comisionul. (3) În situația în care unei instituții de credit i se retrage autorizația de funcționare de către Banca Națională a României, comisionul perceput va fi proporțional cu numărul de zile lucrătoare din ultima lună în care a funcționat ca instituție de credit. (4) Comisionul prevăzut la alin. (1) va fi încasat de Banca Națională a României în ultima zi lucrătoare a lunii. + Articolul 34Banca Națională a României poate modifica nivelul comisionului prevăzut la art. 33. + Articolul 35Sumele provenite din comisioane sunt folosite de Banca Națională a României pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare și dezvoltare a CIP. + Articolul 36Persoanele declarante au obligația să furnizeze CIP orice informație solicitată de aceasta în scopul desfășurării propriei activități. + Articolul 37Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, transmise la CIP de către persoanele declarante, sunt prelucrate și stocate de Banca Națională a României în calitate de operator de date cu caracter personal, potrivit dispozițiilor legale în vigoare. + Capitolul VI Dispoziții finale + Articolul 38Anexele nr. 1-12*) fac parte integrantă din prezentul regulament. *) Anexele nr. 1-12 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 991 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul din șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, București. + Articolul 39(1) Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 11 decembrie 2023.(2) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 1/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Incidentelor de Plăți, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 20 ianuarie 2012.
p. Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României,
Florin GeorgescuBucurești, 17 octombrie 2023.Nr. 7. + Anexe nr. 1-12ANEXEprivind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Incidentelor de Plăți
EMITENT |
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), art. 22 alin. (1), art. 24, art. 25 alin. (2) și ale art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, în conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1934 asupra cambiei și biletului la ordin, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul dispozițiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004, Banca Națională a României emite prezentul regulament. + Capitolul I Dispoziții generale + Secţiunea 1 Domeniul de aplicare și definiții + Articolul 1(1) Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Incidentelor de Plăți, denumită în continuare CIP. (2) CIP gestionează informația specifică incidentelor de plăți, pentru interesul public, inclusiv pentru scopurile specifice utilizatorilor. + Articolul 2În înțelesul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: 1. Incidentul de plată este neîndeplinirea întocmai și la timp a obligațiilor titularilor de cont în timpul procesului de decontare a instrumentului de plată, obligații rezultate prin efectul legii, a căror neîndeplinire este adusă la cunoștința CIP de către persoanele declarante. 2. Instrumentul de plată este oricare dintre următoarele mijloace de plată: cec, cambie, bilet la ordin. 3. Incidentul de plată major este incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia dintre următoarele situații: a) în cazul cecului: a1) cec refuzat la plată pentru că a fost emis fără autorizarea trasului;a2) cec refuzat la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;a3) cec refuzat la plată din lipsă parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;a4) cec refuzat la plată pentru că a fost emis cu dată falsă;a5) cec refuzat la plată pentru că a fost emis de un trăgător aflat în interdicție bancară;b) în cazul biletului la ordin și al cambiei: b1) bilet la ordin/cambie cu scadență la vedere refuzat(ă) la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată în termen;b2) bilet la ordin/cambie cu scadență la vedere refuzat(ă) la plată din lipsă parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată în termen;b3) bilet la ordin/cambie cu scadență la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată la termen;b4) bilet la ordin/cambie cu scadență la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la plată din lipsă parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată la termen.4. Incidentul de plată minor este incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia dintre următoarele situații:a) în cazul cecului;a1) falimentul trăgătorului;a2) la data emiterii cecului semnătura nu corespunde cu specimenul;a3) interzicerea plății de către trăgător, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;a4) cec refuzat la plată din lipsă totală sau parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;a5) insolvența trăgătorului;a6) poprire sau alte măsuri de indisponibilizare, conform legii;a7) cecul aparține unui tiraj de instrumente neautorizat de BNR;b) în cazul biletului la ordin și al cambiei:b1) bilet la ordin/cambie refuzat(ă) la plată pentru că a fost emis(ă) cu dată falsă;b2) falimentul plătitorului;b3) la data emiterii biletului la ordin/cambiei semnătura nu corespunde cu specimenul;b4) bilet la ordin/cambie refuzat(ă) la plată din lipsă totală sau parțială de disponibil, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;b5) insolvența plătitorului;b6) poprire sau alte măsuri de indisponibilizare, conform legii.5. Interdicția bancară este regimul impus de către o instituție de credit trasă unui titular de cont prin care se interzice acestuia emiterea de cecuri pe o perioadă de un an, ca urmare a unui incident de plată major produs cu cec. 6. Obligatul la plată este titularul de cont, persoană fizică, persoană juridică sau altă entitate, rezidentă ori nerezidentă, care prin emiterea/acceptarea unui instrument de plată este ținut să onoreze obligația asumată; obligatul la plată pentru cec este trăgătorul, pentru cambie este trasul acceptant, iar pentru bilet la ordin este subscriitorul.7. Persoanele declarante la CIP sunt:a) instituții de credit persoane juridice române care sunt:– autorizate de Banca Națională a României în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, pentru toate informațiile privind incidentele de plăți produse de către propriii titulari de cont; sau – bănci de dezvoltare care sunt constituite și funcționează conform prevederilor Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, pentru toate informațiile privind incidentele de plăți produse de către propriii titulari de cont;b) sucursalele din România ale instituțiilor de credit străine, pentru toate informațiile privind incidentele de plăți produse de către propriii titulari de cont.8. Persoana acreditată este angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante să transmită la și să recepționeze de la CIP informații privind incidentele de plăți.9. Persoanele cu risc sunt obligații la plată care au fost înscriși în Fișierul național al persoanelor cu risc, ca urmare a înregistrării pe numele lor a unuia sau mai multor incidente de plăți majore.10. Utilizatorul generic este un utilizator cu drept de acces acordat de către Banca Națională a României persoanei declarante pentru automatizarea solicitărilor de consultare a bazei de date a CIP în numele acesteia sau în numele solicitanților. Persoanele declarante sunt obligate să implementeze toate măsurile de securizare a credențialelor contului utilizatorului generic, prin proceduri de control și diminuare a riscurilor legate de folosirea acestui utilizator.11. Utilizatorii sunt persoanele declarante și Banca Națională a României. + Secţiunea a 2-a Structura bazei de date a CIP și accesarea acesteia + Articolul 3CIP organizează și gestionează baza de date care cuprinde: a) Fișierul național de incidente de plăți, denumit în continuare FNIP, este un fișier de interes general ce conține incidente de plăți cu cecuri, cambii, bilete la ordin și care este structurat astfel: a1) Fișierul național de cecuri (FNC);a2) Fișierul național de cambii (FNCB);a3) Fișierul național de bilete la ordin (FNBO);b) Fișierul național al persoanelor cu risc, denumit în continuare FNPR, ce conține incidentele de plăți majore înregistrate pe numele unui obligat la plată și este alimentat automat de FNIP. + Articolul 4(1) În vederea accesării bazei de date, persoanele declarante au obligația să desemneze maximum 15 persoane acreditate la CIP și pot solicita dreptul de acces pentru utilizatorul generic. În acest scop, trebuie să completeze și să actualizeze formularul „Cerere de acces la CIP“, conform anexei nr. 1. Cererea de acces la CIP poate fi transmisă direcției din Banca Națională a României care coordonează activitatea CIP, fie în format electronic, cu condiția ca aceasta să poarte semnătura electronică calificată a conducătorului persoanei declarante, fie în format letric, purtând semnătura olografă a conducătorului persoanei declarante, caz în care cererea de acces va fi întocmită în două exemplare, având același conținut, cu următoarele destinații:a) exemplarul 1 se transmite în regim confidențial direcției din Banca Națională a României care coordonează activitatea CIP;b) exemplarul 2 se păstrează pentru evidențele proprii.(2) Accesarea sistemului informatic al CIP de către persoanele declarante se face pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Națională a României.(3) Accesarea bazei de date a CIP de către persoanele declarante se poate face zilnic. + Capitolul II Regimul informației privind incidentele de plăți + Secţiunea 1 Transmiterea și înregistrarea informației privind incidentele de plăți + Articolul 5Persoanele declarante sunt obligate să raporteze la CIP, la termenele și în condițiile prevăzute de prezentul regulament, informațiile privind incidentele de plăți majore și minore. + Articolul 6Fluxul informațional privind transmiterea, înregistrarea, organizarea și difuzarea informației privind incidentele de plăți este prezentat în anexa nr. 2 „Fluxul informațional al Centralei Incidentelor de Plăți“. + Articolul 7(1) În scopul îndeplinirii obligației prevăzute la art. 5, persoana declarantă trebuie să transmită la CIP, în format electronic, prin Rețeaua de comunicații interbancară, informația privind incidentele de plăți. (2) În cazul în care instituția de credit trasă, a trasului acceptant sau a subscriitorului a decis refuzul la plată al cecului, cambiei ori biletului la ordin, persoana declarantă are obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare zilei refuzului, să transmită la CIP informațiile privind refuzurile la plată pentru cecuri, cambii și bilete la ordin. Transmiterea acestor informații se realizează prin utilizarea „Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu cecuri“ (F3A), a „Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu cambii“ (F3B) sau a „Formularului de raportare a refuzurilor bancare cu bilete la ordin“ (F3C), după caz. Conținutul acestor formulare și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3. + Articolul 8Banca Națională a României va asigura, la sediul său central, condițiile tehnice care să permită înregistrarea, gestionarea și difuzarea, cu operativitate, fără alterări, pe suport electronic, a informațiilor privind incidentele de plăți. + Articolul 9(1) Înregistrarea informației în baza de date a CIP poate fi efectuată dacă informația transmisă de către o persoană declarantă respectă standardele de conținut și modul de completare a formularelor prevăzute în prezentul regulament. (2) După înregistrarea informației în baza de date a CIP, persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicației CIP, „Cererea de înscriere a refuzului bancar privind cecul“ (3A), „Cererea de înscriere a refuzului bancar privind cambia“ (3B) sau „Cererea de înscriere a refuzului bancar privind biletul la ordin“ (3C), după caz. Instituția de credit are obligația să notifice obligatul la plată despre incidentele de plăți și să pună la dispoziția acestuia cererile care conțin informațiile înscrise pe numele/denumirea sa, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare a înscrierii la CIP a refuzului. Conținutul acestor formulare este prezentat în anexa nr. 3. + Secţiunea a 2-a Interdicția bancară + Articolul 10În cazul înregistrării în baza de date a CIP a unui incident de plată major cu cec care generează interdicție bancară, instituția de credit este obligată să notifice obligatului la plată declararea acestuia în interdicție bancară cu scopul de a preveni producerea unor noi incidente de plăți. Pentru notificarea obligatului la plată cu privire la declararea interdicției bancare, instituția de credit va adresa acestuia o „Somație“, conform anexei nr. 4. Aceasta va cuprinde interdicția de a emite cecuri pe o perioadă de un an începând cu data înregistrării la CIP a incidentului de plată major cu cec, precum și obligația de a restitui, de îndată, instituției de credit (instituțiilor de credit) al cărei (căror) client este formularele de cec aflate în posesia sa și/sau a mandatarilor săi. Somația va putea fi transmisă obligatului la plată cel târziu în ziua lucrătoare următoare zilei înscrierii la CIP a refuzului. + Secţiunea a 3-a Suspendarea/Reluarea/Reactivarea/Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP + Articolul 11(1) Suspendarea interdicției bancare înregistrate în baza de date a CIP, suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii și bilete la ordin se fac de către persoanele declarante, în baza unei hotărâri judecătorești executorii prin care se dispune suspendarea înregistrării acestora.(2) Înregistrarea suspendării interdicției bancare se realizează pentru fiecare incident de plată major cu cec prin utilizarea „Formularului de suspendare/reluare a interdicției bancare, suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentele de plăți“ (F5). Suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii și bilete la ordin se realizează pentru fiecare incident de plată prin utilizarea „Formularului de suspendare/reluare a interdicției bancare, suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentele de plăți“ (F5). Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5.(3) Înregistrarea suspendării interdicției bancare, precum și suspendarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și a suspendării înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii și bilete la ordin se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii prin care se dispune suspendarea acestora. (4) Persoana declarantă nu este ținută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătorești executorii care nu i-au fost comunicate. + Articolul 12(1) În momentul în care persoana declarantă a luat cunoștință de încetarea suspendării ca urmare a respingerii cererii de anulare a interdicției bancare, printr-o hotărâre judecătorească executorie, interdicția își reia cursul până la împlinirea perioadei de un an, socotindu-se și timpul scurs înainte de suspendare. (2) Reluarea interdicției bancare se realizează pentru fiecare incident de plată major cu cec a cărui perioadă de interdicție bancară a fost suspendată anterior prin utilizarea formularului F5. (3) Înregistrarea reluării interdicției bancare se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii prin care se respinge cererea de anulare a interdicției bancare.(4) În momentul în care persoana declarantă a luat cunoștință de încetarea suspendării ca urmare a respingerii cererii de anulare a înregistrării privind incidentul de plată minor cu cec sau a înregistrării privind incidentul de plată cu cambie sau bilet la ordin, printr-o hotărâre judecătorească executorie, înregistrarea își reia cursul până la împlinirea perioadei de 7 ani, socotindu-se și timpul scurs înainte de suspendare.(5) Reactivarea înregistrării incidentului de plată minor cu cec sau reactivarea înregistrării incidentului de plată cu cambie sau bilet la ordin care a fost suspendat se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii prin care se respinge cererea de anulare a înregistrării privind incidentul de plată. Reactivarea înregistrării incidentului de plată se realizează prin utilizarea formularului F5.(6) Persoana declarantă nu este ținută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătorești executorii care nu i-au fost comunicate. + Articolul 13(1) Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se poate face de către persoanele declarante, în baza unei hotărâri judecătorești executorii, prin care se dispune anularea acestora. (2) Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se realizează prin utilizarea „Formularului de anulare a înregistrărilor din baza de date a CIP“ (F6). (3) Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se efectuează de către persoana declarantă cel târziu în ziua lucrătoare următoare datei prezentării de către obligatul la plată sau a comunicării pe altă cale a unei hotărâri judecătorești executorii, prin care se dispune anularea acestora. Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 6.(4) Persoana declarantă nu este ținută responsabilă pentru nepunerea în executare a hotărârilor judecătorești executorii care nu i-au fost comunicate. + Articolul 14După înregistrarea informației în baza de date a CIP, persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicației CIP, „Cererea de suspendare/reluare a interdicției bancare“ (5), „Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu cec“ (5A), „Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu cambie“ (5B), „Cererea de suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentul de plată cu bilet la ordin“ (5C), „Cererea de anulare a incidentului de plată privind cecul“ (6A), „Cererea de anulare a incidentului de plată privind cambia“ (6B) sau „Cererea de anulare a incidentului de plată privind biletul la ordin“ (6C), după caz. Instituția de credit are obligația să pună la dispoziția fiecărui obligat la plată cererile care conțin informații înscrise pe numele/denumirea sa, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare înscrierii la CIP a cererii de suspendare/reluare a interdicției bancare, a cererii de suspendare/reactivare a înregistrării incidentului de plată sau a cererii de anulare a incidentului de plată cu cec, cambie ori bilet la ordin. Conținutul acestor formulare este prezentat în anexele nr. 5 și 6. + Articolul 15CIP nu poate anula, suspenda/relua/reactiva sau modifica înregistrările privind incidentele de plăți transmise de către persoanele declarante. + Secţiunea a 4-a Organizarea și gestionarea informației privind incidentele de plăți înregistrate în baza de date a CIP + Articolul 16(1) CIP asigură înregistrarea informațiilor privind incidentele de plăți raportate de către persoanele declarante și prelucrarea acestor informații în scopul obținerii de date agregate necesare utilizatorilor. (2) FNIP este gestionat astfel încât să poată evidenția operativ informațiile privind: a) identificarea obligaților la plată; b) refuzul la plată al cecurilor, cambiilor sau biletelor la ordin. (3) FNPR este gestionat astfel încât să poată evidenția operativ informațiile privind: a) incidentele de plăți majore; b) obligații la plată aflați în interdicție bancară de a emite cecuri. + Articolul 17Informațiile privind incidentele de plăți sunt menținute în FNIP și FNPR pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii. + Secţiunea a 5-a Difuzarea de către CIP a informației privind incidentele de plăți + Articolul 18Fluxul difuzării informației privind incidentele de plăți deținute de CIP către utilizatori este prezentat în anexa nr. 2 „Fluxul informațional al Centralei Incidentelor de Plăți“. + Articolul 19CIP poate difuza informația conținută în baza sa de date din propria inițiativă sau la cererea utilizatorilor. + Articolul 20(1) CIP difuzează din propria inițiativă persoanelor declarante informații despre incidentele de plăți înregistrate în baza de date, în conformitate cu prevederile prezentului regulament. (2) În situația prevăzută la art. 7, CIP va pune la dispoziție, pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante „Notificarea CIP privind interdicția bancară/ incidentele de plăți “ (F7), prin care li se comunică acestora informațiile privind declararea titularului de cont în interdicție bancară de a emite cecuri, respectiv înregistrările privind incidentele de plăți minore cu cecuri și incidentele de plăți cu cambii sau bilete la ordin. Conținutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 7. (3) Persoanele declarante au obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informație în propriul sistem intrabancar. (4) În cazul unui incident de plată major cu cec, instituția de credit unde obligatul la plată are cont deschis va face demersuri pentru recuperarea în cel mai scurt timp a tuturor formularelor de cec eliberate acestuia, în scopul evitării riscului ca respectivul obligat la plată să producă noi incidente de plăți prin utilizarea acestora. (5) În situațiile prevăzute la art. 11 și 12, CIP va pune la dispoziție pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante „Notificarea CIP privind suspendarea/ reluarea interdicției bancare, suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăți“ (F8), prin care li se comunică suspendarea/reluarea interdicției respective pentru titularul de cont din notificarea CIP sau suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăți minore cu cecuri și a înregistrării privind incidentele de plăți cu cambii sau bilete la ordin. Conținutul acestui formular este prezentat în anexa nr. 8. Persoanele declarante au obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informație în propriul sistem intrabancar. (6) În situațiile prevăzute la art. 13 și 27, pentru anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți, CIP va pune la dispoziție, pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, tuturor persoanelor declarante formularul F7. Persoanele declarante au obligația ca, cel târziu în ziua lucrătoare următoare primirii notificării CIP, să distribuie această informație în propriul sistem intrabancar. + Articolul 21(1) CIP difuzează la cerere persoanelor declarante informații despre incidentele de plăți înregistrate în baza de date. (2) Persoanele declarante pot solicita CIP, pentru propriile sucursale, acordarea dreptului de consultare a bazei de date. Conectarea sucursalelor se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Națională a României. (3) În situația în care persoanele declarante nu au sucursale, acestea pot solicita acordarea dreptului de consultare a bazei de date a CIP pentru o unitate teritorială din fiecare județ. Conectarea unităților teritoriale se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume de utilizator atribuit de Banca Națională a României. (4) În situația în care o sucursală a persoanei declarante sau o unitate teritorială pierde această calitate, persoana declarantă are obligația să solicite CIP retragerea dreptului de consultare a bazei de date pentru aceste entități. (5) Persoanele declarante sunt obligate să implementeze toate măsurile de securizare a credențialelor conturilor utilizatorilor, prin proceduri de control și diminuare a riscurilor legate de folosirea acestora.(6) Persoanele declarante și entitățile lor prevăzute la alin. (2) și (3) pot solicita informații din baza de date a CIP, prin „Formularul de consultare“ (F9) și „Cererea de consultare“ (anexa nr. 9). „Cererea de consultare“ se utilizează doar pentru interogarea bazei de date a CIP în numele solicitantului. Conținutul acestor formulare și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 9.(7) Răspunsul aferent cererii de consultare se pune la dispoziția solicitantului, respectiv persoanei împuternicite de acesta, după caz, de către instituția de credit căreia i se adresează. + Articolul 22(1) Persoanele declarante vor acorda clienților dreptul de a emite cecuri în care ele figurează ca instituție de credit trasă, pe baza unei analize a riscurilor pe care le implică această operațiune. În acest sens, persoana declarantă are obligația să consulte baza de date a CIP și să utilizeze informația obținută în vederea diminuării riscurilor. (2) Pentru diminuarea riscului în utilizarea instrumentelor de plată, instituțiile de credit vor pune la dispoziția clienților informațiile cu privire la utilizarea acestora, în conformitate cu legile și reglementările aplicabile. + Articolul 23CIP poate difuza informația conținută în baza sa de date altor autorități publice abilitate, la cerere, în condițiile prevăzute în Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României. + Articolul 24(1) Directorul direcției care coordonează activitatea CIP poate dispune sistarea difuzării informației privind incidentele de plăți deținute de CIP atunci când există suspiciuni întemeiate că elementele de identificare/acces în aplicație sunt utilizate de persoane neautorizate și/sau într-un mod fraudulos. (2) Utilizatorul trebuie să informeze CIP de îndată ce constată că o persoană neautorizată a luat cunoștință de elementele sale de identificare.(3) Utilizatorul are obligația de a nu divulga altor persoane detaliile de autentificare în CIP și are întreaga responsabilitate de a păstra confidențialitatea acestor date în mod corespunzător, astfel încât aplicația să nu poată fi accesată cu datele utilizatorului de către terțe persoane. + Capitolul III Corectarea erorilor + Secţiunea 1 Corectarea informațiilor eronate care nu au fost înregistrate în baza de date a CIP + Articolul 25(1) Pentru informațiile înregistrate fără respectarea prevederilor art. 9 alin. (1), CIP transmite persoanelor declarante, pe suport electronic, în aceeași zi lucrătoare, în scopul înregistrării în baza de date, „Formularul lista erorilor privind raportarea informației referitoare la incidentele de plăți“ (F10). Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 10.(2) Corectarea erorilor se realizează prin utilizarea formularelor F3A, F3B, F3C, F5, F6 și F9. + Secţiunea a 2-a Corectarea erorilor pentru informațiile înregistrate în baza de date a CIP + Articolul 26(1) În cazul în care persoana declarantă sesizează erori în privința informațiilor transmise și înscrise în baza de date a CIP, poate solicita corectarea acestora prin utilizarea „Formularului de rectificare a informațiilor înregistrate în baza de date a CIP“ (F11). Conținutul acestui formular și modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 11. (2) Informațiile ce pot fi rectificate sunt prezentate în anexa nr. 12 „Lista informațiilor înregistrate în baza de date a CIP ce pot fi rectificate“. (3) Persoana declarantă poate prelua prin intermediul aplicației CIP cererile 3A, 3B, 3C, corectate. Instituția de credit are obligația să pună la dispoziția fiecărui obligat la plată cererile ce îl vizează, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare transmiterii la CIP a formularului F11. + Articolul 27Anularea înregistrărilor privind incidentele de plăți din baza de date a CIP se poate face de către persoanele declarante, din propria inițiativă, ca urmare a constatării unei erori de raportare, prin utilizarea formularului F6. Persoana declarantă poate prelua, prin intermediul aplicației CIP, cererea 6A, 6B sau 6C, după caz. Instituția de credit are obligația să pună la dispoziția fiecărui obligat la plată cererile care îl vizează, prin orice canal de comunicare stabilit de comun acord cu obligatul la plată, cel târziu în ziua lucrătoare următoare transmiterii la CIP a cererilor de anulare a incidentului de plată cu cec, cambie sau bilet la ordin. Conținutul acestor formulare este prezentat în anexa nr. 6. + Capitolul IV Răspundere și sancțiuni + Articolul 28Persoanele declarante răspund pentru veridicitatea și integritatea informației privind incidentele de plăți, transmisă la CIP. + Articolul 29CIP actualizează baza de date proprie cu cecurile autorizate de Banca Națională a României pentru a fi puse în circulație. + Articolul 30Nerespectarea prezentului regulament se sancționează potrivit art. 57 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, astfel: a) în cazul în care persoana declarantă anulează într-o lună calendaristică între 1 și 5 incidente de plăți transmise anterior la CIP, ca urmare a unei erori, aceasta va suporta o amendă de 500 de lei. Pentru fiecare nou interval cuprins între 1 și 5 incidente de plăți anulate, ca urmare a unei erori, în aceeași lună calendaristică, se va aplica o amendă de 500 de lei; b) persoanele declarante care au declarat cu întârziere sau nu au declarat incidentele de plăți către CIP, în condițiile prevăzute la art. 7, și/sau nu le-au pus la dispoziția obligatului la plată, în condițiile prevăzute la art. 9 alin. (2) și art. 10, 14, 26 și 27, se sancționează cu amendă cuprinsă între 500 de lei și 2.000 de lei pentru fiecare caz; c) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (3) și (5) și ale art. 13 alin. (3) se sancționează cu amendă de 500 de lei; d) persoanele declarante care au eliberat formulare de cec titularilor de cont aflați în interdicție bancară vor fi sancționate cu amendă de 2.500 de lei. + Articolul 31(1) Constatarea săvârșirii faptelor prevăzute la art. 30 lit. a) se face lunar de către direcția din cadrul Băncii Naționale a României care coordonează activitatea CIP, pe baza informațiilor înregistrate în CIP. (2) Constatarea săvârșirii faptelor prevăzute la art. 30 lit. b), c) și d) se face de către direcția din cadrul Băncii Naționale a României care coordonează activitatea CIP, pe baza informațiilor înregistrate în CIP sau solicitate expres de către Banca Națională a României ori în cursul verificărilor desfășurate la sediile persoanelor declarante. + Capitolul V Alte dispoziții + Articolul 32Documentele care conțin informații privind incidentele de plăți raportate la/primite de la CIP se arhivează de către persoanele declarante pe o perioadă de 7 ani. + Articolul 33(1) Pentru serviciile de informare prestate de CIP se percepe fiecărei persoane declarante conectate la aplicația CIP un comision lunar în sumă de 1.800 de lei.(2) Comisionul perceput va fi proporțional cu numărul de zile lucrătoare în care persoana declarantă a avut acces la informațiile CIP, în luna pentru care se percepe comisionul. (3) În situația în care unei instituții de credit i se retrage autorizația de funcționare de către Banca Națională a României, comisionul perceput va fi proporțional cu numărul de zile lucrătoare din ultima lună în care a funcționat ca instituție de credit. (4) Comisionul prevăzut la alin. (1) va fi încasat de Banca Națională a României în ultima zi lucrătoare a lunii. + Articolul 34Banca Națională a României poate modifica nivelul comisionului prevăzut la art. 33. + Articolul 35Sumele provenite din comisioane sunt folosite de Banca Națională a României pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare și dezvoltare a CIP. + Articolul 36Persoanele declarante au obligația să furnizeze CIP orice informație solicitată de aceasta în scopul desfășurării propriei activități. + Articolul 37Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, transmise la CIP de către persoanele declarante, sunt prelucrate și stocate de Banca Națională a României în calitate de operator de date cu caracter personal, potrivit dispozițiilor legale în vigoare. + Capitolul VI Dispoziții finale + Articolul 38Anexele nr. 1-12*) fac parte integrantă din prezentul regulament. *) Anexele nr. 1-12 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 991 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul din șos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, București. + Articolul 39(1) Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 11 decembrie 2023.(2) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 1/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Incidentelor de Plăți, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 20 ianuarie 2012.
p. Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României,
Florin GeorgescuBucurești, 17 octombrie 2023.Nr. 7. + Anexe nr. 1-12ANEXEprivind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Incidentelor de Plăți