STRATEGIE NAȚIONALĂ din 20 octombrie 2023de vaccinare în România pentru perioada 2023 - 2030
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 966 bis din 25 octombrie 2023



    Notă
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 1.006 din 20 octombrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 966 din 25 octombrie 2023.
     +  Cuprins AbrevieriI. IntroducereII. ViziuneaIII. Prioritățile, politicile și cadrul legal existenteIV. Analiza contextului și definirea problemelorV. Obiectivele generale și specificeVI. Direcții de acțiune prioritare pentru implementarea obiectivelorVII. Rezultatele așteptateVIII. IndicatoriiIX. Procedurile de monitorizare și evaluareX. Instituțiile responsabileXI. Implicațiile bugetare și sursele de finanțareXII. Implicațiile asupra cadrului juridicXIII. Anexă la Strategie - Plan de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale de vaccinare în România pentru perioada 2023-2030  +  Abrevieri AV = Acoperire vaccinală CE = Comisia Europeană CNSCBT = Centrul Național pentru Supravegherea și Controlul Bolilor Transmisibile CNV = Comitetul Național de Vaccinologie DSPJ = Direcția de Sănătate Publică Județeană ECDC = Centrul European pentru Controlul Bolilor EVAP = Planul European de Acțiune privind Vaccinurile 2015-2020 EIA 2030 - Agenda Europeană de Imunizare 2030 HPV = virusul uman Papilloma (Human Papilloma Virus) IA 2030 - Agenda de Imunizare 2030 INSP = Institutul Național de Sănătate Publică MS = Ministerul Sănătății OMS = Organizația Mondială a Sănătății PNV - Program Național de Vaccinare RAPI = Reacții Adverse Postvaccinale Indezirabile RENV = Registrul Electronic Național de Vaccinări ROR = Vaccin combinat rujeolă-oreion-rubeolăI. Introducere Vaccinarea este o intervenție de succes pentru sănătatea publică la nivel global și pentru dezvoltarea durabilă, salvând milioane de vieți în fiecare an. Între anii 2010 și 2018, au fost evitate 23 de milioane de decese numai prin vaccinul împotriva rujeolei. Numărul de sugari vaccinați anual - mai mult de 116 milioane, sau 86% din toți copiii născuți - a atins cel mai înalt nivel raportat vreodată. Peste 20 de boli care pun viața în pericol pot fi prevenite acum prin vaccinare. Din anul 2010, 116 țări au introdus vaccinuri pe care nu le foloseau anterior, inclusiv cele împotriva ucigașilor majori, cum ar fi pneumonia pneumococică, diareea, cancerul de col uterin, febra tifoidă, holera și meningita. Vaccinurile sunt esențiale pentru prevenirea și controlul multor boli transmisibile și, prin urmare, susțin securitatea globală asociată sănătății. Mai mult, ele sunt considerate ca fiind esențiale pentru abordarea bolilor infecțioase emergente, de exemplu prin stoparea sau limitarea focarelor de boli infecțioase sau combaterea răspândirii rezistenței antimicrobiene. Focare regionale (de exemplu, virusul Ebola), pandemia COVID-19 și amenințarea unor viitoare pandemii (cum ar fi cu o tulpină nouă de gripă) sunt și vor continua să fie provocări chiar și pentru cele mai reziliente sisteme de sănătate. Toate statele ar trebui să identifice serviciile esențiale care să fie prioritizate și menținute pentru a răspunde unor amenințări viitoare. Pe termen lung sunt necesare investiții majore și susținerea cercetării pentru a dezvolta noi vaccinuri. Fragmentarea serviciilor de sănătate reprezintă un obstacol major în calea asigurării unei asistențe medicale primare de calitate, sustenabilă, echitabilă și accesibilă tuturor. La nivel global, se consideră că integrarea serviciilor de imunizare în serviciile de asistență medicală primară poate contribui la atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă în privința sănătății și la obținerea unei acoperiri universale cu servicii de sănătate. Furnizarea de servicii integrate asigură o eficiență sporită prin asigurarea infrastructurii comune, a platformelor de informare și a resurselor umane folosite. Astfel, vaccinarea poate reprezenta o oportunitate pentru creșterea accesului la servicii de sănătate integrate pentru toate grupele de vârstă, atât în sistemul public de sănătate, cât și în cel privat și o ocazie pentru beneficiari de a accesa alte servicii de asistență medicală primară (sănătatea reproducerii; nutriția și sănătatea copilului). Furnizarea de servicii de imunizare pe tot parcursul vieții este esențială pentru sănătatea populației și pentru o acoperire corectă și echitabilă cu vaccinuri. Aceasta presupune o extindere a abordărilor actuale în materie de imunizare prin formularea unor programe specifice pentru:– populații cu risc crescut pentru complicații asociate bolilor prevenibile prin vaccinare (de exemplu femei însărcinate, copii, adolescenți și adulți cu boli cronice, persoane cu imunosupresie)– persoane vulnerabile (migranți, persoane cu mobilitate mare care schimbă frecvent domiciliul, locuitorii din mediul rural, și comunități defavorizate socio-economic, comunități afectate de conflicte, dezastre și crize umanitare).– lucrători din domeniul sănătății Programele de imunizare trebuie să abordeze atât barierele legate de aprovizionarea cu vaccinuri, cât și pe cele legate de distribuția echitabilă pentru vaccinarea populațiilor greu accesibile și cele legate de reticența față de vaccinare. Scopul activității de vaccinare a populației este asigurarea dreptului la sănătate individuală și colectivă, prin eliminarea sau reducerea morbidității, invalidității și a mortalității prin boli transmisibile. Activitatea de vaccinare este o componentă principală și prioritară a sistemelor de sănătate publică prin care se urmărește asigurarea sănătății indivizilor în cadrul unor comunități sănătoase. Un Program Național de Vaccinare adecvat și utilizarea unor strategii de imunizare adecvate sunt esențiale pentru a asigura protecția față de bolile prevenibile prin vaccinare a diferitelor grupuri populaționale din fiecare țară. Capacitatea de a susține un nivel înalt și echitabil al acoperirilor vaccinale depinde de numeroși factori: angajament politic; managementul și finanțarea eficientă a programelor; implementare eficientă a serviciilor cu resurse umane adecvate; furnizarea vaccinurilor cu asigurarea calității; suport logistic prin strategii relevante de livrare și monitorizare; înregistrarea și raportarea datelor pentru acțiuni adecvate; cererea și acceptarea vaccinurilor de către populație; ezitarea de a accepta vaccinarea care, în sine, poate avea multe cauze fundamentale. În plus, crizele umanitare precum dezastrele naturale și conflictele, pot duce rapid la afectarea infrastructurii de servicii de sănătate și la lipsa de personal calificat în domeniul sănătății, adesea pentru perioade îndelungate; prin urmare, serviciile de vaccinare pot fi și ele perturbate. În afara vaccinurilor împotriva principalelor boli transmisibile prevenibile prin vaccinare, utilizate de decenii, s-au descoperit după anii 2000 vaccinuri revoluționare eficace în combaterea unor boli severe, până atunci neasociate cu factori infecțioși sau cu vaccinarea (ex. Vaccinarea HPV). Astfel, în noiembrie 2020, OMS a lansat o inițiativă globală pentru eliminarea cancerului de col uterin, propunând obiectivul de 4 cazuri la 100.000 femei-an și implementarea unei strategii cu trei direcții de acțiune: vaccinarea împotriva HPV a cel puțin 90% dintre fete până la vârsta de 15 ani; screening a 70% din femei cu un test de înaltă performanță de cel puțin două ori în intervalul de vârstă 35-45 de ani; tratarea a cel puțin 90% din leziunile pre-canceroase și cancerele invazive detectate. În acest context este deosebit de important ca statele să susțină vaccinarea ca premiză esențială a asigurării dreptului la sănătate și să dezvolte și să implementeze măsuri energice pentru asigurarea accesului la vaccinurile esențiale pentru toți oamenii și la toate vârstele. România și-a asumat aceste obiective globale și, pentru acțiunea coordonată până în 2030, a fost elaborată prezenta strategie.II. Viziunea Prezenta strategie are ca viziune atingerea beneficiilor maxime ale vaccinării în România, prin asigurarea accesului echitabil la servicii de vaccinare sigure și eficace, care să contribuie la o stare de sănătate mai bună a populației, astfel încât oricine, oricând și la orice vârstă să beneficieze de vaccinuri în folosul propriei sănătăți și a stării sale de bine.III. Prioritățile, politicile și cadrul legal existente La nivel global există o serie de documente programatice care susțin vaccinarea, ca premiză esențială a asigurării dreptului la sănătate, documente ce au fost asumate de toate statele lumii. Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, adoptată în anul 2015 la Adunarea Generală a Națiunilor Unite, prevede la obiectivul 3 "Asigurarea vieții sănătoase și promovarea stării de bine pentru toți oamenii și la toate vârstele" un set de ținte și de indicatori pe care statele lumii s-au angajat să îi atingă, între care enumerăm:a) eliminarea deceselor prevenibile la nou-născuți și copii până la 5 ani;b) eliminarea epidemiilor de SIDA, tuberculoză, malarie, alte boli tropicale neglijate, precum și combaterea hepatitei, a bolilor transmise prin apă și a altor boli transmisibile;c) asigurarea acoperiri universale cu servicii de sănătate, inclusiv accesul la medicamente și vaccinuri esențiale, sigure, eficace, de calitate și la prețuri accesibile pentru toți;d) sprijinirea cercetării și dezvoltării de vaccinuri și medicamente pentru bolile transmisibile și netransmisibile și asigurarea accesului la acestea. În continuarea acestui angajament global, Agenda de imunizare 2030: O strategie globală de a nu lăsa pe nimeni în urmă (IA 2030) stabilește o viziune globală ambițioasă și o strategie de vaccinare pentru deceniul 2021-2030 pentru toate statele lumii. Ea se bazează pe lecțiile învățate, recunoaște provocările continuui și noi puse de bolile infecțioase și valorifică noi oportunități pentru a face față provocărilor. IA 2030 poziționează vaccinarea ca un factor cheie pentru a asigura oamenilor dreptul fundamental de a se bucura de cel mai înalt nivel fizic posibil și sănătate mintală și, de asemenea, ca investiție în viitor, creând un mediu mai sănătos, o lume mai sigură, mai prosperă pentru toți. IA 2030 își propune să se asigure că menținem câștigurile obținute cu greu și, de asemenea, că realizăm mai mult - fără a lăsa pe nimeni în urmă, în nicio situație sau în orice etapă a vieții. IA 2030 este destinată să inspire și să alinieze activitățile comunității, naționale, părțile interesate regionale și globale - guverne naționale, organisme regionale, agenții globale, parteneri de dezvoltare, profesioniști din domeniul sănătății, academicieni și instituții de cercetare, dezvoltatori și producători de vaccinuri, sectorul privat și societatea civilă. Impactul său va fi maximizat printr-un proces mai eficient de utilizare a resurselor, prin inovare pentru a îmbunătăți performanța și prin măsuri care să asigure sustenabilitatea financiară și programatică. Succesul va depinde de construirea și consolidarea parteneriatelor în cadrul și în afara sectorului sănătății, ca parte a unui efort coordonat de îmbunătățire a accesului la sănătate primară de înaltă calitate și la prețuri accesibile ale îngrijirilor, realizarea unei acoperiri universale de sănătate și accelerarea progresului către Obiectivele de dezvoltare durabilă 2030 (ODD). În mod specific, IA 2030 încurajează statele să își dezvolte programele naționale de vaccinare, efort care va facilita reducerea mortalității și morbidității cauzate de boli care pot fi prevenite prin vaccinare, creșterea accesului echitabil la vaccinurile existente și la cele noi pentru toate persoanele și consolidarea asistenței medicale primare, contribuind astfel la acoperirea universală și inclusivă cu servicii de sănătate și la dezvoltarea durabilă. Pe baza IA 2030 a fost adoptată Agenda europeană de imunizare 2030, (EIA 2030), care oferă o viziune și o strategie pentru statele din Europa pentru atingerea tuturor beneficiilor imunizării pentru următorul deceniu și se bazează pe realizările și lecțiile învățate din implementarea Planului European de Acțiune privind Vaccinurile Planul 2015-2020 (EV AP). Implementarea EVAP a consolidat multe succese legate de bolile transmisibile în Europa - cum ar fi menținerea fără poliomielita, eliminarea rujeolei și a rubeolei în multe state și realizarea unui progres documentat în controlul hepatitei B, deși nu toate obiectivele EVAP au fost îndeplinite în mod coerent, un exemplu fiind realizării echității în vaccinare, care rămâne evaziv. EIA 2030 subliniază direcțiile strategice necesare pentru atingerea viziunii asumate și ia în considerare contextul cheie și provocările care trebuie abordate, între care complexitatea susținerii a unei acoperiri ridicate și echitabile, sau provocările cu care se confruntă țările cu venituri medii din Regiunea Europeană OMS și lacunele în materie de imunizare din trecut. EIA 2030 este una dintre inițiativele emblematice din Programul european de lucru 2020-2025 - "Acțiunea unită pentru o sănătate mai bună în Europa", care a fost adoptat de Comitetul Regional al OMS pentru Europa în 2020, program care, sub deviza "Nu lăsa pe nimeni în urmă", adresează inegalităților atât din punct de vedere al sănătății, cât și din punct de vedere politic, luând în considerare lecțiile învățate din pandemia COVID-19 și concentrându-se asupra redresării și rezilienței sistemelor de sănătate și a programelor afectate de pandemie. EIA 2030 vizează contribuția la o lume în care toți oamenii, oriunde, la orice vârstă, beneficiază pe deplin din vaccinuri pentru sănătate și bunăstare. În România, Constituția prevede dreptul la ocrotirea sănătății, care implică și vaccinarea.Legea privind reforma în domeniul sănătății nr 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevede statutul de asigurat fără plata contribuției pentru toți copiii (indiferent de statutul de asigurat al părinților), precum și faptul că accesul la programele naționale de sănătate profilactice este gratuit și universal. România are un Program Național de Vaccinare (PNV) care este finanțat de la bugetul de stat și asigură vaccinarea gratuită a tuturor copiilor, începând de la naștere și până la vârsta adolescenței (I. Vaccinarea populației la vârstele prevăzute în calendarul național de vaccinare), precum și a unor grupe populaționale la risc (II. Vaccinarea grupelor populaționale la risc). În cadrul PNV se asigură protecția față de 14 boli infecțioase considerate priorități pentru sănătatea publică: poliomielita, difteria, tetanosul, tusea convulsivă, rujeola, rubeola, oreionul, hepatita virală tip B, infecția cu Haemophilus influenzae tip b, tuberculoza, infecția cu S. Pneumoniae, infecția cu Human Papilloma virus (HPV), gripa, infecția cu SARS-CoV-2. (Ordinul ministrului sănătății nr. 964/2022 privind Normele tehnice de realizare a programelor naționale de sănătate publică, cu modificările și completările ulterioare). Deși în România vaccinarea este susținută expres sau implicit de o serie de documente strategice și legislative și este furnizată gratuit pentru toți copiii, acoperirile vaccinale nu ajung în prezent la țintele recomandate de OMS. Din acest considerent, vaccinarea trebuie să rămână o prioritate în agenda națională de sănătate. Strategia națională pentru dezvoltarea durabilă a României aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 877 / 2018 privind adoptarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, prevede faptul că acoperirile vaccinale împotriva difteriei, tetanosului și tusei convulsive, precum și împotriva poliomielitei și a rujeolei (pojarului) au scăzut în perioada 2000 - 2017 cu circa 10% la copiii în vârstă de un 1 an, posibil prin lipsa cazurilor de boală în ultimii ani și prin creșterea în influență a mișcării anti-vaccinare. Printre țintele asumate în această strategie se numără: pentru anul 2030 - asigurarea accesului universal la servicii de informare, educare și consiliere pentru promovarea prevenției și adoptarea unui stil de viață fără riscuri, reducerea mortalității infantile, cu intervenții centrate prioritar pe grupurile vulnerabile și defavorizate și creșterea acoperirii vaccinale până la nivelul minim recomandat de OMS pentru fiecare vaccin, prin dezvoltarea unei platforme comune de colaborare între autorități, medici, pacienți, organizații internaționale cu experiență în acest domeniu, reprezentanți ai companiilor în domeniu, precum și alți factori interesați. Baza legală actuală Prezenta strategie națională de vaccinare a fost elaborată având în vedere legislația națională în vigoare precum și cadrul strategic al OMS și UE:Constituția României, republicatăLegea nr. 17/ 2001 privind ratificarea Convenției europene pentru protecția drepturilor omului și a demnității ființei umane față de aplicațiile biologiei și medicinei, Convenția privind drepturile omului și biomedicina, semnată la Oviedo la 4 aprilie 1997, și a Protocolului adițional la Convenția europeană pentru protecția drepturilor omului și a demnității ființei umane față de aplicațiile biologiei și medicinei, referitor la interzicerea clonării ființelor umane, semnat la Paris la 12 ianuarie 1998Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificările și completările ulterioare.Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare. ● European Immunization Agenda 2030. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. ISBN: 978-92-890-5605-2 ● Strategia UE privind drepturile copilului https://commission.europa.eu/system/files/2021-09/ds0821040enn_002.pdf ● Recomandarea (UE) 2021/1004 a Consiliului din 14 iunie 2021 de instituire a unei Garanții europene pentru copiii - Uniunea se angajează pe deplin să reprezinte un lider în ceea ce privește punerea în aplicare a Agendei 2030 și a obiectivelor de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite, inclusiv a celor referitoare la asigurarea unei vieți sănătoase și promovarea bunăstării tuturor copiilor. Se urmăresc intervenția timpurie și acțiunile preventive sunt esențiale, la fel ca și un acces mai bun la programe de sănătate publică axate pe prevenire și pe promovare, inclusiv vaccinare. În vederea garantării accesului efectiv și gratuit la servicii de asistență medicală de calitate pentru copiii aflați în dificultate, statelor membre li se recomandă să faciliteze depistarea și tratarea precoce a bolilor și a problemelor de dezvoltare, inclusiv a celor legate de sănătatea mintală, să asigure accesul periodic la controale medicale, inclusiv stomatologice și oftalmologice, și la programe de screening; să asigure o monitorizare în timp util pe parcursul perioadelor de vindecare și de recuperare, inclusiv accesul la medicamente, tratamente și asistență și accesul la programele de vaccinare.Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare - art 46. copilul are dreptul de a se bucura de cea mai bună stare de sănătate pe care o poate atinge și de a beneficia de serviciile medicale și de recuperare necesare pentru asigurarea realizării efective a acestui drept.Hotărârea Guvernului nr. 877/2018 privind adoptarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, cu modificările și completările ulterioare, ținta 2030 - creșterea acoperirii vaccinale până la nivelul minim recomandat de OMS pentru fiecare vaccin, prin dezvoltarea unei platforme comune de colaborare între autorități, medici, pacienți, organizații internaționale cu experiență în acest domeniu, reprezentanți ai companiilor în domeniu, precum și alți factori interesațiOrdinul ministrului sănătății nr. 3.262/2022 pentru aprobarea organizării și funcționării unui program-pilot de vaccinare a populației împotriva gripei sezoniere la nivelul farmaciilor comunitare publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1031 din 24 octombrie 2022 https://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/260720Hotărârea Guvernului nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară https://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfisAfis/214842Ordinul ministrului sănătății nr. 2.931/2021 privind aprobarea Manualului centrelor comunitare integrate publicat în Monitorul Oficial al României Nr. 1240 bisOrdinul ministrului sănătății nr. 2.408/2022 pentru aprobarea Normelor privind utilizatorii și responsabilitățile furnizorilor de servicii medicale implicați în procesul de vaccinare privind metodologia de raportare și circuitul informațional în Registrul electronic național de vaccinări, cu modificările și completările ulterioare, https://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/258535Hotărârea Guvernului nr. 657/2022 privind aprobarea conținutului și a metodologiei de colectare și raportare a datelor pentru supravegherea bolilor transmisibile în Registrul unic de boli transmisibile https://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfisAfis/255558Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, https://anap.gov.ro/web/legea-nr-982016-privind-achizițiile-publice/Hotărârea Guvernului nr. 423/2022, privind aprobarea programelor naționale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare.Ordinul ministrului sănătății nr. 964 /2022, privind aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naționale de sănătate publică, cu modificările și completările ulterioareOrdinul ministrului sănătății nr. 1.738/2022, pentru aprobarea Normelor metodologice cu privire la modalitatea și frecvența de raportare de către furnizorii de servicii medicale, precum și circuitul informațional al fișei unice de raportare a bolilor transmisibile și pentru aprobarea Sistemului de alertă precoce și reacție privind prevenirea și controlul bolilor transmisibileHotărârea Guvernului nr. 697/2022, privind aprobarea metodologiei de raportare și a circuitului informațional în Registrul electronic național de vaccinăriOrdinul ministrului sănătății nr. 720/2014 privind înființarea Comitetului național de verificare a eliminării rujeolei și rubeolei, cu modificările ulterioare și Ordinul ministrului sănătății nr. 2276/21.10.2021 privind înființarea Comitetului Național de Vacciologie cu modificările și completările ulterioare.Ordinul ministrului sănătății nr. 459/2021 privind aprobarea Ghidului "Recomandări de vaccinare a pacienților cu imunodeficiențe de diverse cauze", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 7 aprilie 2021 https://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfisAfis/240888Ordinul ministrului sănătății nr. 3.494/2022 privind aprobarea Planului de acțiune pentru eliminarea rujeolei, rubeolei și de prevenire a infecției rubeolice congenitale/sindromului rubeolic congenital și a Instrucțiunii privind vaccinarea cu ROR în cadrul asistenței medicale primare https://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/261665 ● Ordinul ministrului sănătății nr. 2291 din 25.10.2021 privind aprobarea componenței nominale și a secretariatului CNV cu modificările și completările ulterioare ● Ordinul ministrului sănătății nr. 83 din 12.01.2023 privind stabilirea componenței precum și a atribuțiilor Comisiei Naționale de Clasificare a Cazurilor de Reacții Adverse Postvaccinale Indezirabile (RAPI), cu modificările și completările ulterioare.IV. Analiza contextului și definirea problemelor Vaccinarea este una dintre intervențiile de sănătate publică cu cele mai bune rezultate, fiind deosebit de eficientă în raport cu costurile și are un viitor promițător. Am intrat într-o nouă eră marcată de o dublare a numărului de vaccinuri disponibile, precum și de elaborarea de noi vaccinuri. Serviciile de vaccinare sunt tot mai mult utilizate devenind un element de bază al sistemelor de sănătate. Interdependența globală a crescut vulnerabilitatea oamenilor de pretutindeni la răspândirea necontrolată a bolilor prin epidemii. Țările expuse riscului de epidemii trebuie să aibă pregătite planuri bazate pe programele și serviciile proprii de vaccinare. În plus, la nivel național și mondial este necesară existența disponibilităților pentru pregătirea unor acțiuni rapide și adecvate în cazul unor situații de criză sau al unor dezastre naturale. România are un Program Național de Vaccinare (PNV) care este finanțat de la bugetul de stat și asigură vaccinarea gratuită a tuturor copiilor, începând de la naștere și până la vârsta adolescenței (I. Vaccinarea populației la vârstele prevăzute în calendarul național de vaccinare), precum și a unor grupe populaționale la risc (II. Vaccinarea grupelor populaționale la risc). În cadrul PNV se asigură protecția față de 14 boli infecțioase considerate priorități pentru sănătatea publică: poliomielita, difteria, tetanosul, tusea convulsivă, rujeola, rubeola, oreionul, hepatita virală tip B, infecția cu Haemophilus influenzae tip b, tuberculoza, infecția cu S. Pneumoniae, infecția cu Human Papilloma virus (HPV), gripa, infecția cu SARS-CoV-2. În România vaccinarea este recomandată ca acțiune preventivă de sănătate publică și reprezintă un act voluntar al persoanei sau părintelui, în cazul copiilor. Serviciile de vaccinare se realizează de către medicul vaccinator, cu respectarea prevederilor referitoare la informarea prealabilă a persoanei privind beneficiile și riscurile asociate vaccinării, respectiv nevaccinării persoanei, conform prevederilor Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003. Efectuarea vaccinării se realizează după acordarea unei consultații medicale prin care se confirmă starea de sănătate și se constată absența unor contraindicații la vaccinare, temporare sau absolute. Efectuarea vaccinării și consultația medicală acordată constituie serviciul de vaccinare. Vaccinările din cadrul PNV sunt realizate în principal de către medicii de familie care le introduc în Registrul Electronic Național de Vaccinări (RENV). Pe baza raportului generat de RENV care atestă efectuarea serviciului de vaccinare, medicilor de familie li se decontează acest serviciu în baza prevederilor Ordinului Ministrului Sănătății nr. 964/2022. În cadrul PNV se desfășoară o serie de activități importante:– Asigurarea necesarului de vaccinuri pentru implementarea PNV, prin achiziții centralizate realizate la nivelul Ministerului Sănătății, cu respectarea legislației naționale și europene în domeniul achizițiilor publice– monitorizarea realizărilor la vaccinare, precum și situația stocurilor de vaccinuri (DSPJ raportează către INSP-CNSBT care analizează situația și o transmite către Ministerul Sănătății, în gestiunea căruia se află toate vaccinurile utilizate în cadrul PNV– estimarea acoperirii vaccinale se organizează conform metodologiei, rezultatele fiind analizate și publicate pe site-ul INSP - CNSCBT.– supravegherea reacțiilor adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) conform metodologiei (medici vaccinatori, DSPJ, INSP)– raportarea de către DSPJ a incidentelor privind lanțul de frig în vederea analizei și soluționării de către INSP-CNSCBT (medici vaccinatori, DSPJ, INSP prin CNSCBT)– asigurarea tipăririi carnetelor de vaccinare și a distribuirii acestora către DSPJ (INSP prin CNSCBT)– centralizarea, la solicitarea MS, a necesarului de vaccinuri solicitat de către DSPJ și transmiterea acestuia către MS în vederea organizării procesului de achiziție (INSP prin CNSCBT)– administrare și dezvoltare RENV Ordinul ministrului sănătății nr. 2408/2022 pentru aprobarea Normelor privind utilizatorii și responsabilitățile furnizorilor de servicii medicale implicați în procesul de vaccinare privind metodologia de raportare și circuitul informațional în Registrul electronic național de vaccinări, cu modificările și completările ulterioare (INSP prin CNSCBT)– întocmirea și transmiterea către Organizația Mondială a Sănătății (cu avizul MS) a Raportului anual pe problema vaccinărilor și a supravegherii bolilor prevenibile prin vaccinare (INSP prin CNSCBT). De-a lungul timpului, Programului Național de Vaccinare din România i-au fost aduse o serie de îmbunătățiri care i-au crescut flexibilitatea, dar și cost-eficiența. Astfel:– vaccinurile monovalente au fost înlocuite treptat cu vaccinuri combinate [ex: ROR (rujeolă-rubeolă-oreion); DTPa-HB-VPI-Hib (diftero-tetano-pertussis, hepatitic B pediatric, poliomielitic inactivat, Haemophilus influenzae tip b)]. Utilizarea acestor tipuri de vaccinuri conferă o serie de avantaje atât la nivel de individ (protecție simultană pentru mai multe boli, reducerea disconfortului prin efectuarea unui număr mai mic de injecții, creșterea acceptabilității, mai puține vizite la medic) cât și pentru sistemul de sănătate (scăderea numărului de acte medicale, reducerea costurilor de logistică și organizare, includerea în Programul de Vaccinare a mai multor antigene care să protejeze față de un număr mai mare de boli)– activitatea de vaccinare a devenit responsabilitatea medicilor de familie care sunt remunerați din Program pentru acest serviciu– au fost introduse antigene noi (ex: Pneumococic)– Registrul Electronic Național de Vaccinare a fost continuu dezvoltat prin implementarea de noi funcționalități (anunț de prezentare la vaccinare prin SMS, posibilitatea eliberării din RENV a adeverinței de vaccinare a copilului). Managementul Programului Național de Vaccinare se realizează conform normelor prevăzute în Ordinul Ministrului Sănătății nr. 964/2022 cu modificările și completările ulterioare. Programul Național de Vaccinare trebuie să constituie parte integrantă a proiectelor de resurse umane, finanțare și logistică. Programul Național de Vaccinare înregistrează performanțe încă moderate, cu acoperiri vaccinale situate sub țintele recomandate de OMS. Astfel, analiza datelor de estimare a acoperirilor vaccinale pentru anul 2022 relevă faptul ca pentru vaccinul BCG acoperirile vaccinale sunt optime (peste 95%). În schimb, acoperirile vaccinale pentru 4 doze de vaccin hepatitic B pediatric, pentru 3 doze din vaccinurile DTPa, VPI, Hib și, respectiv, 1 doză de vaccin RRO se situează între 83,4% - 84,6% (sub ținta de 95%). Pandemia COVID-19 a afectat atât programul național de vaccinare cât și acoperirea vaccinală atât datorită direcționării personalului medical în activitățile de combatere a pandemiei cât și scăderii adresabilității populației la vaccinare. Performanțele limitate ale programului de vaccinare sunt asociate cu o combinație de factori contextuali extrem de variați, care necesită ameliorări rapide și durabile, într-un cadru de acțiune coordonat, ce poate fi asigurat prin elaborarea, adoptarea și implementarea unei strategii privind vaccinarea. Între provocările cu care se confruntă în prezent programul național de vaccinare enumerăm:1. Unele probleme de reglementare generală sau specifică, sau de implementare a reglementărilor, care limitează angajamentul decidenților, al profesioniștilor și al societății pentru susținerea vaccinării2. Unele perturbări în gestionarea eficientă a Programului Național de Vaccinare O astfel de activitate necesită dezvoltarea unor mecanisme complexe și sustenabile pentru asigurarea unor acoperiri vaccinale optime. Acest lucru presupune responsabilizarea instituțiilor nominalizate a fi implicate activ în derularea PNV și identificarea modalităților de colaborare a acestora atât între ele, cât și cu autoritățile publice, cu organizații neguvernamentale sau alte tipuri de organizații, în vederea implementării corecte și în timp real a tuturor activităților din PNV, cu accent pe vaccinare. În parcursul de implementare, programul național de vaccinare a fost uneori confruntat cu implicarea limitată a unor entități relevante pentru susținerea sa, pe alocuri cu discontinuități de finanțare, sau cu dificultăți de aplicare a cadrului legislativ general pentru achiziția de vaccinuri în anumite circumstanțe specifice.3. Deficitul de personal medical implicat în vaccinare și variabilitatea pregătirii acestuia În România vaccinarea este efectuată în principal de către medicii de familie, o comunitate importantă de profesioniști, dar care se distribuie inegal în profil teritorial, existând unele dezechilibre pe regiuni și pe medii de rezidență, cu prioritate în regiuni paupere. Mai mult, o parte considerabilă dintre acești profesioniști sunt aproape de vârsta de pensionare, ceea ce va genera pe termen mediu un deficit și mai mare de medici și o problemă și mai acută în acoperirea universală cu servicii de asistență primară, implicit cu servicii de vaccinare. Se impun reglementări privind formarea medicală în specialitatea medicină de familie în sensul organizării concursurilor de rezidențiat pe post, în funcție de nevoile identificate la nivel național, astfel încât rețeaua prestatorilor de servicii medicale primare să deservească în mod echitabil întreaga populație a țării, inclusiv zonele rurale, greu accesibile sau comunitățile defavorizate. De asemenea, se impune asigurarea de oportunități pentru pregătirea altor categorii de profesioniști implicați în activitatea de vaccinare sau în lucrul cu copiii sau cu familiile, în special cu cele defavorizate (asistente medicale, inclusiv cele din centrele comunitare, mediatori sanitari, personalul medico-sanitar din școli, din serviciile publice de asistență socială etc).4. Ezitarea de a accepta vaccinarea În România populația are un grad de ezitare la vaccinare, iar parte din personalul medical adoptă o practică oarecum defensivă în materie de vaccinare. Vaccinarea este efectuată în principal de către medicii de familie, care nu întotdeauna oferă informații aparținătorilor în legătură cu vaccinările la care este eligibil copilul sau în legătură cu posibilele reacții adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) și managementul acestora. Există un grad de neîncredere a populației privind siguranța vaccinării, teama de reacții adverse constituind un motiv important de nevaccinare. * Measles outbreak in România: understanding factors related to suboptimal vaccination uptake https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7536253/ Aceste probleme ar putea fi rezolvate pe de o parte prin organizarea unor instruiri periodice pe tema vaccinologiei pentru medicii de familie, cu accent pe temele din domeniu a căror abordare practică ridică dificultăți în cabinetele de medicină de familie (în special indicațiile și contraindicațiile reale ale vaccinării, consilierea privind reacțiile adverse postvaccinare), iar pe de altă parte prin asigurarea unor campanii susținute de informare a populației și prin consilierea individuală privind beneficiile vaccinării, dar și riscurile nevaccinării.5. Accesul echitabil la vaccinare În mod paradoxal, serviciile preventive gratuite oferite de sistemul de sănătate sunt accesate în mod variabil de populația eligibilă și adesea grupurile vulnerabile se confruntă cu bariere de acces mai însemnate, reprezentate nu numai de dificultățile economice, sau geografice, sau de acoperirea mai scăzută cu profesioniști, ci și de capacitatea mai redusă de a înțelege importanța pentru sănătate a serviciilor preventive în general și a vaccinării în special. Totodată, fiind binecunoscut faptul că rețeaua de medicină de familie nu acoperă uniform toate zonele țării, mai ales cele cu populație vulnerabilă, pot fi inițiate sau susținute demersuri ale autorităților locale pentru înființarea unor centre comunitare integrate. Centrele comunitare au printre rolurile stabilite și pe cel de a contribui la îmbunătățirea indicatorilor stării de sănătate prin activități de promovare a sănătății și prevenire a bolilor, între care și creșterea mobilizării la vaccinare. Vaccinarea în cadrul farmaciilor comunitare reprezintă o oportunitate iar pregătirea farmaciștilor în acest sens este un pas necesar pentru asigurarea accesului populației la servicii de vaccinare.6. Campaniile agresive anti-vaccinare Adesea diverse entități din societate promovează în spațiul public mesaje distorsionate privind vaccinarea, scopurile și consecințele acesteia, sau privind calitatea vaccinurilor sau așa-zisul caracter "experimental". Pentru creșterea adresabilității și a acceptanței la vaccinare este nevoie de campanii de comunicare ample și credibile, susținute la nivel național, în general și la nivel local, în special - în funcție de caracteristicile comunităților respective. De asemenea, organizarea de întâlniri între specialiștii în domeniul sănătății publice și a experților în domeniu și reprezentanții societății civile poate reprezenta o soluție pentru creșterea încrederii populației generale în instituțiile responsabile în domeniul sănătății și a măsurilor de sănătate publică recomandate.V. Obiectivele generale și specifice Prezenta Strategie stabilește următoarele obiective generale și specifice privind vaccinarea până în anul 2030: Obiectiv General nr. 1: Asigurarea unui cadru de politici și reglementări favorabile pentru încurajarea vaccinării, ca premiză esențială pentru asigurarea dreptului la sănătate Obiectiv specific 1.1. Îmbunătățirea cadrului legislativ pentru asigurarea și respectarea dreptului la vaccinare Obiectiv specific 1.2. Creșterea gradului de conștientizare și a angajamentului decidenților pentru vaccinare, ca premiză a dezvoltării durabile Obiectiv Specific nr. 1.3: Susținerea activității Comitetului Național de Vaccinologie Obiectiv General nr. 2: Asigurarea accesului universal la vaccinare de-a lungul vieții Obiectiv specific 2.1. Asigurarea unei guvernări eficiente a Programului Național de Vaccinare Obiectiv specific 2.2. Creșterea gradului de cunoaștere și de încredere în sfera vaccinării anti-HPV Obiectiv specific 2.3. Asigurarea accesului la vaccinare pentru grupurile de populație cu risc mai mare de a contracta boli prevenibile prin vaccinare. Obiectiv specific 2.4. Asigurarea continuității programului de vaccinare în timpul situațiilor de urgență prin detectarea precoce și răspunsul rapid în cazul focarelor/epidemiilor cauzate de boli prevenibile prin vaccinare. Obiectiv General nr. 3: Asigurarea continuității în aprovizionarea cu vaccinuri și utilizarea eficientă a acestora în cadrul Programului Național de Vaccinare Obiectiv specific 3.1. Dezvoltarea unui program integrat pentru aprovizionarea cu vaccinuri, gestionarea necesarului de spații de depozitare și a mijloacelor de transport care să asigure respectarea lanțului frigorific și monitorizarea constantă a sistemului de distribuție și administrare a vaccinurilor. Obiectiv General nr. 4: Îmbunătățirea continuă a sistemelor de monitorizare a siguranței vaccinurilor Obiectiv specific 4.1. Eficientizarea acțiunilor privind siguranța vaccinurilor pentru a se alinia la cele mai bune practici internaționale, inclusiv politici, monitorizare, supraveghere și receptivitate. Obiectiv General nr. 5: Consolidarea monitorizării și evaluării Programului Național de Vaccinare prin analiza datelor din registrul de vaccinare (RENV) precum și a datelor de supraveghere a bolilor prevenibile prin vaccinare Obiectiv specific 5.1: Dezvoltarea platformei RENV, ca instrument pentru fundamentarea politicilor de sănătate care includ vaccinarea Obiectiv specific 5.2: Creșterea utilizării datelor privind acoperirea vaccinală pentru îmbunătățirea implementării PNV Obiectiv General nr. 6: Asigurarea de resurse umane suficiente numeric și specializate în domeniul vaccinării pentru toate regiunile Obiectiv specific 6.1: Definirea de instrumente legislative și procedurale pentru intrarea de profesioniști în sistem, dezvoltarea profesională continuă și oferirea unui mediu stimulativ de lucru Obiectiv General nr. 7: Creșterea capacității de supraveghere a bolilor prevenibile prin vaccinare Obiectiv specific 7.1: Consolidarea sistemului de supraveghere a bolilor prevenibile prin vaccinare Obiectiv specific 7.2: Testări de laborator pentru boli prevenibile prin vaccinare Obiectiv specific 7.3: Analiza statusului imunitar în populația generală sau în subgrupuri populaționale Obiectiv General nr. 8: Comunicare pentru creșterea încrederii populației în beneficiile vaccinării, prin parteneriat social sustenabil Obiectiv specific 8.1: Realizarea unui parteneriat social sustenabil pentru vaccinare (poate include autorități, decidenți, profesioniști din sistemul medical, organizații ale societății civile, entități economice, mass-media, organizații/profesioniști). Obiectiv specific 8.2: Asigurarea accesului facil la informații științifice privind riscurile, beneficiile și siguranța vaccinurilor pentru profesioniști și pentru populație Obiectiv specific 8.3: Implementarea de campanii naționale și locale de educație pentru sănătate privind vaccinarea și bolile prevenibile prin vaccinare Obiectiv specific 8.4: Implementarea de strategii de comunicare pentru vaccinare destinate comunităților sau grupurilor vulnerabile Obiectiv specific 8.5: Creșterea nivelului de încredere în sistemul de evaluare și monitorizare a siguranței vaccinurilor din România. Obiectiv General nr. 9: Asigurarea și menținerea unei contribuții importante a României în regiunea Europeană Obiectiv specific 9.1: Implementarea activă a Programului extins al OMS privind imunizarea și la alte inițiative de imunizare relevante la nivel regional și global Obiectiv specific 9.2: Creșterea vizibilității Comitetului Național de Vaccinare la nivel internaționalVI. Direcții de acțiune prioritare pentru implementarea obiectivelor Direcțiile de acțiune definite în prezenta strategie sunt etape concrete care au menirea de a asigura atingerea obiectivelor generale și specifice ale Strategiei. AP 1.1.1. Promovarea reglementărilor și procedurilor pentru facilitarea implementării vaccinării și a accesului la vaccinare AP 1.1.2. Promovarea de legislație care susține vaccinarea de-a lungul întregii vieți, inclusiv prin mecanisme de compensare și decontare a vaccinurilor AP 1.2.1. Realizarea de informări /mese rotunde /dezbateri privind importanța vaccinării pentru sănătatea publică cu decidenți de nivel național și local AP 1.3.1. Susținerea activității Comitetului Național de Vaccinologie (CNV) și asigurarea resurselor financiare necesare pentru realizarea unor analize periodice asupra datelor naționale și internaționale disponibile în vederea formulării de recomandări periodice privind introducerea de noi vaccinuri și monitorizarea eficacității programelor de imunizare existente AP 2.1.1. Asigurarea activității de vaccinare la parametri optimi atât la nivelul asistenței medicale primare cât și la nivelul altor furnizori de servicii de sănătate, pentru a asigura acoperiri vaccinale optime pentru vaccinurile din calendarul național de vaccinare AP 2.1.2. Asigurarea unei finanțări adecvate care să confere Programului Național de Vaccinare continuitate, adaptabilitate și durabilitate AP 2.1.3. Utilizarea de strategii inovatoare și abordări personalizate pentru a reduce numărul persoanelor nevaccinate și insuficient vaccinate în fiecare comunitate. AP 2.1.4. Asigurarea la nivelul județelor a unei guvernanțe eficiente și sinergice cu eforturile naționale AP 2.1.5. Stabilirea sau actualizarea politicilor naționale și a practicilor de recuperare a vaccinării, valorificând abordarea pe parcursul vieții a imunizării cu accent pe vaccinurile împotriva rujeolei-oreionului-rubeolei, tusei convulsive (pertussis) și gripei. AP 2.2.1. Implementarea unor strategii moderne și eficiente de comunicare pentru creșterea interesului populației pentru vaccinarea HPV AP 2.2.2. Implementarea de strategii de consiliere pentru părinți și pentru adolescenți în vederea creșterii cererii pentru vaccinarea HPV AP 2.2.3. Redefinirea mecanismului de asigurare a accesului la vaccinarea anti-HPV AP 2.3.1. Îmbunătățirea monitorizării și a acoperirii vaccinale pentru gripă AP 2.3.2. Facilitarea introducerii de noi vaccinuri, mai ales la grupele la risc [vaccin pneumococic, Haemophilus influenzae tip b (Hib), Hepatitic B tip adult, ROR)] AP 2.4.1. Implementarea Planului național de pregătire și răspuns în caz de epidemii și pandemii AP 3.1.1. Achiziția centralizată de vaccinuri incluse în programul național de vaccinare pentru menținerea unui raport favorabil cost-eficacitate cu asigurarea continuității în disponibilul de vaccinuri AP 3.1.2. Asigurarea unui lanț de aprovizionare și distribuție sustenabil și bine controlat pentru vaccinuri și echipamente/substanțe conexe și gestionarea eficientă a vaccinurilor, în cadrul sistemului de aprovizionare a asistenței medicale primare AP 3.1.3. Constituirea unui stoc de rezervă obligatoriu de vaccinuri esențiale pentru sănătatea publică AP 3.1.4. Armonizarea cadrului legislativ pentru autorizarea și procurarea rapidă a unor vaccinuri în situații de urgență AP 4.1.1. Continuarea îmbunătățirii acțiunilor privind siguranța vaccinurilor pentru a se armoniza cu cele mai bune practici internaționale AP 4.1.2. Îmbunătățirea calității supravegherii și raportării evenimentelor adverse post vaccinare, sub îndrumarea Comitetului național de vaccinologie și a Comisiei naționale de clasificare a cazurilor de reacții adverse postvaccinare indezirabile AP 4.1.3. Creșterea gradului de conștientizare a comunității și a profesioniștilor din domeniul sănătății cu privire la siguranța vaccinurilor pentru a îmbunătăți încrederea în program și raportarea evenimentelor adverse. AP 4.1.4. Facilitarea conectării RENV cu alte baze de date naționale pentru o mai bună evaluare a siguranței vaccinurilor AP 5.1.1. Dezvoltarea graduală de noi funcționalități în RENV pentru facilitarea vaccinării și fundamentarea deciziilor privind vaccinarea AP 5.1.2. Utilizarea RENV ca instrument de instruire privind vaccinarea, cu includerea de instrucțiuni și proceduri ce vizează toți utilizatorii înregistrați. AP 5.1.3. Dezvoltarea capacității de asigurare a calității datelor din RENV AP 5.2.1. Dezvoltarea capacității de analiză și sinteză la nivel național și județean prin asigurarea de resurse umane și instruirea acestora AP 5.2.2. Elaborarea de rapoarte periodice privind aspecte relevante legate de statusul vaccinării AP 5.2.3. Utilizarea analizelor din rapoartele periodice pentru îmbunătățirea performanței PNV și pentru fundamentarea politicilor publice de vaccinare AP 6.1.1. Asigurarea unui cadru legislativ care să susțină intrarea de noi profesioniști în sistem, dezvoltarea profesională continuă și oferirea unui mediu stimulativ de lucru. AP 6.1.2. Elaborarea și revizuirea periodică a unui ghid de bune practici de vaccinare, care să ofere cele mai noi date științifice asupra vaccinurilor incluse în PNI și informații asupra modului de administrare, a eficacității și siguranței vaccinurilor utilizate și a recomandărilor privind vaccinurile nou introduse. AP 6.1.3. Asigurarea de metode moderne de e-learning pentru educația continuă a profesioniștilor implicați în procesul de vaccinare în vederea actualizării cunoștințelor legate de bolile prevenibile prin vaccinare și de modalitățile de prevenție existente AP 6.1.4. Dezvoltarea de politici și instrumente pentru extinderea competențelor profesioniștilor prin instruirea în tehnici eficiente de comunicare AP 6.1.5. Formarea farmaciștilor pentru înțelegerea beneficiilor vaccinării și pentru informarea corectă a publicului cu privire la recomandările oficiale, precum și pentru administrarea de vaccinuri AP 6.1.6. Formarea altor categorii de profesioniști (cadre didactice, asistenți sociali personali, preoți) pentru înțelegerea beneficiilor vaccinării și pentru informarea corectă a publicului cu privire la recomandările oficiale AP 7.1.1. Creșterea capacității de implementare a cadrului legislativ privind supravegherea bolilor transmisibile prin asigurarea de personal dedicat și instruirea acestuia pentru aplicarea metodologiilor de supraveghere AP 7.1.2. Dezvoltarea continuă a Registrului unic de boli transmisibile, cu informații acurate privind bolile prevenibile prin vaccinare, colectate în timp real, care să stea la baza măsurilor de sănătate publică. AP 7.1.3. Asigurarea resurselor financiare pentru o bună desfășurare a activității de supraveghere, prevenire și control a bolilor transmisibile. AP 7.1.4. Conștientizarea specialiștilor din domeniul medical privind importanța raportării corecte a datelor privind bolile transmisibile în vederea implementării unor măsuri de control adecvate. AP 7.2.1. Creșterea capacității de detecție rapidă și caracterizare a microorganismelor prioritare în domeniul bolilor transmisibile, în acord cu strategia ECDC AP 7.3.1. Organizarea unor studii epidemiologice de seroprevalență pentru bolile prevenibile prin vaccinare AP 8.1.1. Definirea misiunii parteneriatului social, a criteriilor de eligibilitate și a principiilor etice AP 8.1.2. Implementarea activă a parteneriatului și promovarea vaccinării AP 8.2.1 Programe de instruire continuă care să-i ajute pe profesioniștii din domeniul sănătății să discute cu sensibilitate și respect problemele de îngrijorare ale părinților cu privire la vaccinare AP 8.2.2. Crearea unei biblioteci virtuale de materiale informative pe tema vaccinării pentru populație AP 8.3.1. Evaluarea nivelului cunoștințelor, atitudinilor și practicilor legate de vaccinare în rândul populației generale AP 8.3.2. Dezvoltarea de materiale de educație pentru sănătate destinate populației generale și diseminarea acestora pe cele mai adecvate canale de comunicare AP 8.3.3. Informarea și educarea populației în vederea creșterii aderenței la măsurile de prevenire și control ale bolilor transmisibile. AP 8.4.1. Identificarea grupurilor ezitante la vaccinare și a barierelor care influențează succesul programului de vaccinare AP 8.4.2. Adaptarea resurselor de comunicare la nivel național pentru a îmbunătăți gradul de conștientizare și încredere în vaccinare pentru comunități/grupuri vulnerabile AP 8.4.3. Creșterea și susținerea conștientizării și a cererii de vaccinuri în toate comunitățile și pe parcursul întregii vieții. AP 8.5.1. Implementarea de activități de comunicare pentru a promova încrederea comunității în procesul de monitorizare și răspuns la reacțiile adverse postvaccinale. AP 9.1.1. Organizarea de activități de vaccinare în situații de crize umanitare, migrație, urgențe de sănătate publică, epidemii, pandemii. AP 9.1.2. Inițierea și extinderea colaborărilor cu sistemul de medicină veterinară pentru identificarea unor rezervoare animale pentru bolile prevenibile prin vaccinare și pentru realizarea unor studii epidemiologice și de seroprevalență integrate. AP 9.1.3. Implementarea progresivă a unor instrumente digitale pentru managementul integrat al sănătății publice și a unor sisteme de informații geografice care să asigure o mai bună utilizare a datelor legate de boli prevenibile prin vaccinare și de vaccinare și formarea resursei umane pentru utilizarea eficientă a acestora. AP 9.1.4. Susținerea cercetării și inovării în introducerea și dezvoltarea de noi vaccinuri la nivel național, pentru monitorizarea eficacității și siguranței vaccinurilor și în evaluarea barierelor existente la nivelul societății pentru acceptarea vaccinării. AP 9.2.1. Implicarea activă și participarea CNV în rețeaua Comitetelor internaționale de vaccinologie din cadrul OMS și ECDC și a participării la grupurile consultative tehnice internaționale de vaccinare pentru a elabora cele mai bune decizii adaptate contextului epidemiologic regional.VII. Rezultatele așteptate Strategia va avea ca efect consolidarea capacității tuturor sectoarelor implicate în atingerea obiectivelor de imunizare, îmbunătățirea cooperării între sectoare astfel încât să se asigure următoarele rezultate până în anul 2030:a) o acoperire vaccinală optimă pentru toate vaccinurile incluse în programul național de vaccinareb) creșterea accesului și a acoperirii vaccinale de-a lungul vieții, pentru persoanele aflate la risc de a contracta boli prevenibile prin vaccinarec) menținerea statutului de țară care a eliminat rubeola endemicăd) menținerea statutului de țară care a eliminat poliomielitae) eliminarea și menținerea eliminării rujeolei endemicef) prevenirea infecției rubeolice congenitale/sindromului rubeolic congenital.VIII. Indicatorii Consolidarea programelor naționale de vaccinare este un obiectiv important în Regiunea Europeană și se urmăresc indicatori care măsoară livrarea vaccinuri de calitate și sigure, ratele de acoperire vaccinală optime în concordanță cu vârsta, calitatea supravegherii bolilor și capacitatea de monitorizare a programelor de vaccinare, răspunsul în caz de epidemii, creșterea cererii pentru vaccinare și îmbunătățirea accesului la servicii și acceptanței populației. Sunt, se asemenea, măsurate componentele cheie ale infrastructurii, siguranța practicilor de vaccinare; dezvoltarea sistemelor de monitorizare a imunizării pentru reducerea ratelor de omisiune; reducerea oportunităților pierdute și a contraindicațiilor false; instruirea personalului medical; dezvoltarea materialelor informative, educaționale și de comunicare care să fie folosite de public și furnizorii de îngrijiri de sănătate. În prezenta strategie s-a pornit de la abordarea clasică pe structură, proces și rezultat și se propun următoarele categorii de indicatori:
    CategorieIndicatori propuși
    StructurăNumăr de profesioniști;Număr de profesioniști pregătiți; Număr de echipamente furnizate
    ProcesNumăr vaccinăriNumăr reacții adverse postvaccinale indezirabile
    RezultatAcoperiri vaccinale pe tip de vaccin, vârstă și categorie de risc
    Indicatorii specifici au fost formulați în planul de acțiuni.
    IX. Procedurile de monitorizare și evaluare Monitorizarea și evaluarea strategiei se vor realiza prin Institutul Național de Sănătate Publică (INSP), pe baza colaborării instituționale cu toate entitățile implicate. INSP va dezvolta un cadru de monitorizare și un mecanism de colectare regulată a datelor de la responsabilii instituționali. Monitorizarea se va realiza prin rapoarte anuale care vor prezenta stadiul implementării strategiei. Acestea vor fi disponibile până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care se realizează raportarea. Principiile care stau la baza procesului de monitorizare și de evaluare a strategiei sunt:– principiul responsabilității - instituțiile care coordonează obiective/direcții de acțiune au responsabilitatea furnizării de date și informații cantitative și calitative cu privire la obiectivele/măsurile respective;– principiul transparenței - rapoartele anuale de monitorizare vor fi puse la dispoziția Ministerului Sănătății și va fi realizată o versiune pentru public.– principiul cooperării - instituțiile implicate vor coopera cu instituții/organizații internaționale și naționale (autorități publice centrale și locale, cu societatea civilă, mass-media ș.a. ) în activitățile de monitorizare, evaluare și comunicare;– principiul eficienței - instituțiile implicate vor colabora permanent pentru facilitarea implementării strategiei. În cadrul procesului de monitorizare vor putea fi incluse, după caz și alte activități, rezultate din necesitățile de monitorizare, raportare și eventual evaluare specifice perioadei de raportare și care vor avea ca bază concluziile și recomandările din perioada precedentă de raportare.X. Instituțiile responsabile Instituțiile implicate sunt enumerate mai jos și sunt răspunzătoare de sarcinile care le revin în conformitate cu prevederile de la punctul VI, respectiv:a) Ministerul Sănătățiib) Ministerul Educațieic) Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelord) Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din Româniae) Comitetul Național de Vaccinologief) Comisia Națională pentru clasificarea cazurilor de RAPIg) Institutul Național de Sănătate Publicăh) Direcțiile de Sănătate Publică Județene și a municipiului Bucureștii) Colegiul Medicilor din Româniaj) Casa Națională de Asigurări de SănătateXI. Implicațiile bugetare și sursele de finanțare Resursele financiare necesare implementării Strategiei naționale de vaccinare provin, în principal, din fonduri de la bugetul de stat, alocate fiecărui minister și fiecărei instituții cu competențe în implementarea Strategiei naționale, programate multianual. Alte surse de finanțare sunt reprezentate de:a) fonduri de la nivelul Uniunii Europene, alocate prin proiecte care vizează vaccinarea;b) alte fonduri externe rambursabile sau nerambursabile;c) contribuții de la autorități publice județene și localed) donații și sponsorizări oferite/acceptate în condițiile legii. Planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale de vaccinare în România pentru perioada 2023-2030, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta Strategie, include descrieri ale fiecărei acțiuni principale, inclusiv informații cu privire la impactul bugetar și sursele de finanțare.XII. Implicațiile asupra cadrului juridic Prezenta strategie reprezintă un instrument necesar pentru implementarea documentelor strategice OMS și UE și aplicarea legislației primare în domeniul ocrotirii sănătății, respectiv Constituția României, republicată, Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului nr 272/2004, cu modificările și completările ulterioare.  +  Anexăla Strategie
    Plan de acțiuni pentru implementarea Strategiei
    naționale de vaccinare în România pentru perioada 2023-2030
     +  Abrevieri AAPL = Autoritățile Administrației Publice Locale ANAP = Agenția Națională a Achizițiilor Publice ANMCS = Autoritatea Națională de Management în Sănătate ANMDMR = Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România AV = Acoperire vaccinală BT = Boli transmisibile CASJ = Casa de Asigurări de Sănătate Județeană CE = Comisia Europeană CNAS = Casa Națională de Asigurări de Sănătate CNSCBT = Centrul Național pentru Supravegherea și Controlul Bolilor Transmisibile CNV = Comitetul Național de Vaccinologie DSPJ = Direcția de Sănătate Publică Județeană ECDC = Centrul European pentru Controlul Bolilor EV AP = Planul European de Acțiune privind Vaccinarea 2015 2020 EIA 2030 = Agenda Europeană de Imunizare 2030 FNUASS = Fondul Național de Asigurări Sociale de Sănătate HPV = virusul uman Papilloma (Human Papilloma Virus) IA 2030 = Agenda de Imunizare 2030 INSP = Institutul Național de Sănătate Publică ME = Ministerul Educației MS = Ministerul Sănătății OMS = Organizația Mondială a Sănătății PNV - Program Național de Vaccinare RAPI = Reacții Adverse Postvaccinale Indezirabile RENV = Registrul Electronic Național de Vaccinări ROR = Vaccin combinat rujeolă-oreion -rubeolă
    Obiective specificeDirecții de acțiuneSub-activitățiInstituții responsabileIndicatoriRezultat inițialRezultat așteptatTermen de realizareBuget estimat(lei)Sursa de finanțare
    Obiectiv General nr. 1: Asigurarea unui cadru de politicișireglementări favorabile pentru încurajarea vaccinării, ca premiză esențială pentru asigurarea dreptului la sănătate
    Obiectiv specific 1.1.Îmbunătățirea cadrului legislativ pentru asigurarea și respectarea dreptului la vaccinare1.1.1. Promovarea reglementărilor și procedurilor pentru facilitarea implementării vaccinării și a accesului la vaccinare1.1.1.1. Elaborarea, aprobarea și aplicarea reglementărilor și procedurilor pentru facilitarea implementării vaccinării și a accesului la vaccinareMS, INSP, alte ministere, autorități naționale și locale, societate civilăNr. reglementări și proceduriNAReglementări și proceduri aplicate2025NANA
    1.1.2. Promovarea de legislație care susține vaccinarea de-a lungul întregii vieți, inclusiv prin mecanisme de compensare și decontare a vaccinurilor1.1.2.1. Elaborarea, aprobarea și aplicarea legislației care susține vaccinarea de-a lungul întregii vieți, inclusiv prin mecanisme de compensare și decontare a vaccinurilorMS, INSP, CNAS, alte ministere, autorități naționale și locale, societate civilăReglementări și proceduri aplicateNAlegislație aplicată2024NANA
    Obiectiv specific 1.2.Creșterea gradului de conștientizare și a angajamentului decidenților pentru vaccinare, ca premiză a dezvoltării durabileAP 1.2.1. Realizarea de informări /mese rotunde /dezbateri privind importanța vaccinării pentru sănătatea publică cu decidenți de nivel național și local1.2.1.1. Realizarea de informări /mese rotunde /dezbateri privind importanța vaccinării pentru sănătatea publică cu decidenți de nivel naționalMS, INSP, alte ministere și autorități naționaleNr. informări/mese rotunde/dezbateriNr. participanți informațiNAdecidenți naționali informațiMinim două dezbateri naționale/an700.000Buget de stat
    Obiectiv Specific nr.1.3:Susținerea activității Comitetului Național de Vaccinologie1.3.1. Susținerea activității Comitetului Național de Vaccinologie (CNV) și asigurarea resurselor financiare necesare pentru realizarea unor analize periodice asupra datelor naționale și internaționale disponibile în vederea formulării de recomandări periodice privind introducerea de noi vaccinuri și monitorizarea eficacității programelor de imunizare existente1.3.1.1. Asigurarea resurselor financiare necesare pentru susținerea activității Comitetului Național de Vaccinologie (CNV)MS, INSPNr ședințe/anNr. recomandări/anNAÎmbunătățirea accesului la vaccinarea de rutină și pentru populații la risccontinuu100.000buget de stat, prin PNV
    -1.3.1.2. Analize periodice pe date naționaleMS, INSP,Nr. analize/anNAÎmbunătățirea accesului la vaccinarea de rutină și pentru populații la riscUn studiu/an1.400.000buget de stat(PNV), bugetul fondurilor externe nerambursabile
    Obiectiv General nr. 2: Asigurarea accesului universal la vaccinare de-a lungul vieții
    Obiectiv specific 2.1.Asigurarea unei guvernări eficiente a Programului Național de VaccinareAP 2.1.1. Asigurarea activității de vaccinare la parametri optimi atât la nivelul asistenței medicale primare cât și la nivelul altor furnizori de servicii de sănătate, pentru a asigura acoperiri vaccinale optime pentru vaccinurile din calendarul național de vaccinare2.1.1.1. Asigurarea managementului eficient al PNVMS, INSP, DSP, medici de familie, maternitățiAVAV actualeAV peste 95% pt toate vaccinurile din calendarul național20302.100.000.000Buget de stat
    AP 2.1.2. Asigurarea unei finanțări adecvate care să confere Programului Național de Vaccinare continuitate, adaptabilitateșidurabilitate2.1.2.1. Legislație/Procedură pentru asumarea prioritizării estimării financiare pentru Programul Național de Vaccinare în bugetul anual al Ministerului SănătătiiMS, Guvernul RomânieiBuget anual pentru PNV conform necesarului de vaccinuri definit/ recomandat de CNVBuget anual pentru PNV conform necesarului de vaccinuri definit/ recomandat de CNVBuget anual pentru PNV conform necesarului de vaccinuri definit/ recomandat de CNVPermanentNANA
    AP 2.1.3. Utilizarea de strategii inovatoare și abordări personalizate pentru a reduce numărul persoanelor nevaccinate și insuficient vaccinate în fiecare comunitate.2.1.3.1. Catagrafierea grupurilor și persoanelor nevaccinate sau insuficient vaccinateDSP, autorități publice locale, medici de familie, maternitățiNr. persoane la risc identificateNAAV optima pt toate vaccinurile din calendarul naționalPermanentNANA
    2.1.3.2. Implementarea de campanii de recuperare la vaccinare pentru grupuri și persoane vulnerabileMS, INSP, DSP, medici de familie, maternitățiNr campanii de recuperare Nr. copii recuperațiNAAV optimă pt toate vaccinurile din calendarul naționalanual, min 1 campanie de recuperare/județ/an28.000.000buget de stat, PNV
    AP 2.1.4. Asigurarea la nivelul județelor a unei guvernanțe eficiente și sinergice cu eforturile naționale2.1.4.1. Realizarea și implementarea de planuri județene de îmbunătățire a acoperirii vaccinale în cadrul PNVDSP, INSP, MS, AAPLnr județe cu planuri în implementareNAAV optimă pt toate vaccinurile din calendarul naționalpermanent84.000.000buget de stat, PNV, bugetul fondurilor externe nerambursabile, alte fonduri
    AP 2.1.5. Stabilirea sau actualizarea politicilor naționale și a practicilor de recuperare a vaccinării, valorificând abordarea pe parcursul vieții a imunizării cu accent pe vaccinurile împotriva rujeolei-oreionului-rubeolei, pertussis și gripă.2.1.5.1.Actualizarea politicilor naționale și a ghidurilor/procedurilor de recuperare la vaccinare, valorificând abordarea pe parcursul vieții a imunizării cu accent pe vaccinurile împotriva rujeolei- oreionului- rubeolei, pertussis și gripă.MS; INSP, CNVNr. proceduriNAproceduri îmbunătățite2024NANA
    2.1.5.2. Activități de instruire privind noile proceduri de recuperare la vaccinare, valorificând abordarea pe parcursul vieții a imunizării cu accent pe vaccinurile împotriva rujeolei- oreionului- rubeolei, pertussis și gripă.INSP, DSP, medici de familieNr persoane instruiteNAAV optimă pt toate vaccinurile din calendarul național202650.000.000bugetul fondurilor externe nerambursabile, buget de stat,
    2.1.5.2. Activități de monitorizare/supervizare a implementării noilor proceduri de recuperare la vaccinare.INSP, DSPNr. copii recuperați la vaccinare/anNAAV optimă pt toate vaccinurile din calendarul naționaldin 2026 continuuNANA
    Obiectiv specific 2.2. Creșterea gradului de cunoaștere și de încredere în sfera vaccinării anti-HPVAP 2.2.1. Implementarea unor strategii moderne și eficiente de comunicare pentru creșterea interesului populației pentru vaccinarea HPV2.2.1.1. Campanii de comunicare pentru promovarea vaccinării HPVMS, INSP, DSP, organizații profesionaleNr campanii naționale implementateNACreșterea gradului de conștientizare și acceptare a vaccinării HPV2024 și 20264.000.000Buget de stat, bugetul fondurilor externe nerambursabile
    AP 2.2.2. Implementarea de strategii de consiliere pentru părinți și pentru adolescenți în vederea creșterii cererii pentru vaccinarea HPV2.2.2.1. Instruirea medicilor de familie, a asistenților medicali și AMC privind interviul motivațional pentru vaccinarea HPVMS, INSP, organizații profesionaleNr profesioniști instruițiNACreșterea cererii pentru vaccinarea HPV2026NAConexat cu activitatea 2.1.5.2.
    2.2.2.2. Instruirea cadrelor didactice și a personalului din școli privind vaccinarea HPVMS, ME, INSP, organizații profesionaleNr profesioniști instruițiNACreșterea cererii pentru vaccinarea HPV2027NAConexat cu activitatea 2.1.5.2.
    2.2.2.3. Consilierea părinților și a adolescenților la medicul de familie și prin intermediul școlilor privind vaccinarea HPVmedici de familie, organizații profesionale, personal din școli, organizații profesionaleNr părinți consiliați;Nr. adolescenți consiliațiNACreșterea cererii pentru vaccinarea HPVPermanentNAConexat cu activitatea 2.1.5.2.
    AP 2.2.3. Redefinirea mecanismului de asigurare a accesului la vaccinarea anti- HPV2.2.3.1.Elaborarea cadrului legislativ revizuit care să permită accesul la vaccin atât pentru categoriile de elecție, cât și pentru populația adultăMS, CNAS, INSPCadrul legislativ elaboratNACreșterea accesului la vaccinul HPV2024NANA
    2.2.3.2. Aprobarea cadrului legislativ revizuit care să permită accesul la vaccin atât pentru categoriile de elecție, cât și pentru populația adultăMS, CNASCadrul legislativ implementatNACreșterea accesului la vaccinul HPV2024NANA
    Obiectiv specific 2.3.Asigurarea accesului la vaccinare pentru grupurile de populație cu risc mai mare de a contracta boli prevenibile prin vaccinare.AP 2.3.1. Îmbunătățirea monitorizării și a acoperirii vaccinale pentru gripă2.3.1.1. Asigurarea de vaccin gripal suficient /Asigurarea mecanismului de compensare pentru acoperirea costurilor vaccinului pentru persoanele din categoriile la risc care doresc să se vaccinezeMS, Guvernul RomânieiNr doze vaccin gripal1.5 mii doze/anCreșterea cu 10% pe an a numărului de doze de vaccin gripalPermanentbuget inclus la Activ. 2.1.1.1. (PNV)buget de stat
    2.3.1.2. Monitorizarea acoperirii vaccinale la nivelul DSP- urilorDSP, INSP, MSAV persoanele 65+25%50%PermanentNA
    2.3.1.3. Feedback și instruiri pentru medicii de familie în scopul motivării persoanelor la risc să se vaccineze antigripalDSP, INSP, MS% medici de familie care primesc feedback lunar privind AV cu vaccin gripal la persoane 65+20%80%AnualNANA
    AP 2.3.2. Facilitarea introducerii de noi vaccinuri, mai ales la grupele de risc (vaccin pneumococic, Hib, Hepatitic B tip adult, ROR)2.3.2.1. Completarea calendarului național cu vaccinuri noi pentru grupele de risc, conform recomandărilor CNV (vaccin pneumococic, Hib, Hepatitic B tip adult, ROR)MS; INSP, CNVNr vaccinuri nou introduseNAPermanentNANA
    2.3.2.2. Bugetul de stat prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătății către bugetul FNUASSMS; CNASNr persoane vaccinateNAAcoperiri vaccinale optime pentru grupele de risc definitePermanent18.000.000Buget de stat, prin bugetul MS, transferat în FNUASS
    2.3.2.3. Monitorizarea acoperirii vaccinale la nivelul DSP- urilorDSP, INSP, MSAV persoane din grupe de riscNAAcoperiri vaccinale optime pentru grupele de risc definitePermanentNANA
    2.3.2.4. Feedback și instruiri pentru medicii de familie în scopul motivării persoanelor la risc să se vaccinezeDSP, INSP, MSNr medici de familie instruițiNAAcoperiri vaccinale optime pentru grupele de risc definiteAnualNANA
    Obiectiv specific 2.4.Asigurarea continuității programului de vaccinare în timpul situațiilor de urgență prin detectarea precoce și răspunsul rapid în cazul focarelor/epidemiilor cauzate de boli prevenibile prin vaccinare.2.4.1. Implementarea Planului național de pregătire și răspuns în caz de epidemii și pandemii2.4.1.1. Elaborarea de proceduri și metodologiiMS, INSP, autorități publice localeProceduri și metodologii elaborateNAPlan național implementatPermanentNANA
    2.4.1.2. Instruirea profesioniștilor implicațiMS, INSP, autorități publice locale,Nr profesioniști instruițiNA10000 profesioniști instruiți202710.000.000bugetul fondurilor externe nerambursabile
    2.4.1.3. Asigurarea stocurilor de materiale, medicamente și vaccinuri necesareMS, INSP, DSP, autorități publice locale,Stocuri adecvate de materiale, medicamente și vaccinuriNAstoc central/ județean corespunzătorPermanent28.000.000buget de stat
    3. Asigurarea continuității în aprovizionarea cu vaccinuri și utilizarea eficientă a acestora în cadrul Programului Național de Vaccinare
    3.1. Dezvoltarea unui program integrat pentru aprovizionarea cu vaccinuri, gestionarea necesarului de spații de depozitare și a mijloacelor de transport care să asigure respectarea lanțului frigorific și monitorizarea constantă a sistemului de distribuție și administrare a vaccinurilor.AP 3.1.1. Achiziția centralizată de vaccinuri incluse în programul național de vaccinare pentru menținerea unui raport favorabil cost-eficacitate cu asigurarea continuității în disponibilul de vaccinuri3.1.1.1. Implementarea unui mecanism predictibil de achiziție centralizată a vaccinurilor incluse în programul național de vaccinare, cu asigurarea continuității în disponibilul de vaccinuriMS, ANAP, ANMDMRMecanism funcționalNAZero discontinuități de stocDin 2024NANA
    AP 3.1.2. Asigurarea unui lanț de aprovizionare și distribuție sustenabil și bine controlat pentru vaccinuri și echipamente/ substanțe conexe și gestionarea eficientă a vaccinurilor, în cadrul sistemului de aprovizionare a asistenței medicale primare3.1.2.1. Asigurarea echipamentelor necesare pentru respectarea lanțului de frig de la furnizor la beneficiarul serviciului de vaccinareMS, DSPNr echipamente achiziționateNANr echipamente achiziționate la DSP; Nr. echipamente pentru INSP202750.000.000bugetul fondurilor externe nerambursabile, buget de stat
    3.1.2.2. Asigurarea de servicii de transport pentru vaccinuri până la furnizorii de servicii medicaleMS, DSP, ANMDMRServicii de transport achiziționateNALivrarea vaccinurilor la medicii vaccinatori, cu respectarea lanțului de frigPermanent56.000.000Buget de stat
    AP 3.1.3. Constituirea unui stoc de rezervă obligatoriu de vaccinuri esențiale pentru sănătatea publică3.1.3.1. Elaborarea, aprobarea și implementarea de proceduri pentru realizarea stocului de rezervă și pentru utilizarea flexibilă a acestuia (inclusiv definirea stocului de rezervă)MS, INSP, DSP, CNVProceduri și metodologii elaborateNAProceduri și metodologii elaborate; Stoc de rezervă definit2024NANA
    3.1.3.2. Achiziția stocului de rezervăMS, INSP, DSPStoc de rezervă achiziționatNAStoc de rezervă constituit și împrospătat permanent202440.000.000buget de stat
    AP 3.1.4. Armonizarea cadrului legislativ pentru autorizarea și procurarea rapidă a unor vaccinuri în situații de urgență3.1.4.1. Elaborarea/ revizuirea cadrului legislativ necesar pentru autorizarea și procurarea rapidă a unor vaccinuri în situații de urgențăMS, ANMDMR, ANAP,Cadru legislativ elaborat/ actualizatNACadru legislativ elaborat/ actualizat2024NANA
    3.1.4.2. Aprobarea cadrului legislativ necesar pentru autorizarea și procurarea rapidă a unor vaccinuri în situații de urgențăMS, ANMDMR ANAP,Cadru legislativ aprobatNACadru legislativ aprobat2024NANA
    3.1.4.3. Monitorizarea implementării cadrului legislativ necesar pentru autorizarea și procurarea rapidă a unor vaccinuri în situații de urgențăMS, ANMDMRCadru legislativ implementatNACadru legislativ implementatPermanent din 2025NANA
    4. Îmbunătățirea continuă a sistemelor de monitorizare a siguranței vaccinurilor
    4.1. Eficientizarea acțiunilor privind siguranța vaccinurilor pentru a se alinia la cele mai bune practici internaționale, inclusiv politici, monitorizare, supraveghere și receptivitate.AP 4.1.1. Continuarea îmbunătățirii acțiunilor privind siguranța vaccinurilor pentru a se armoniza cu cele mai bune practici internaționale4.1.1.1. Dezvoltarea/ actualizarea metodologiilor de raportare a reacțiilor adverse postvaccinaleINSP, MS, ANMDMRInstrumente adoptateNAO raportare îmbunătățită a RAPI2024NANA
    4.1.1.2. Monitorizarea implementării metodologiilor de raportare a reacțiilor adverse postvaccinale laINSP, DSP, ANMDMRRapoarte anualeNAO raportare îmbunătățită a RAPIPermanentNANA
    4.1.1.3. Dezvoltarea/ actualizarea și diseminarea metodologiilor de raportare a reacțiilor adverse postvaccinaleMS, INSP, DSP, ANMDMR, organizații profesionaleInstrumente diseminateNAO raportare îmbunătățită a RAPIPermanentNAConexat cu activitatea 2.1.5.2.
    AP 4.1.2. Îmbunătățirea calității supravegherii și raportării evenimentelor adverse post vaccinare, sub îndrumarea Comitetului național de vaccinologie și a Comisiei naționale de clasificare a cazurilor de reacții adverse postvaccinare indezirabile4.1.2.1. Realizarea de analize anuale privind calitatea raportării RAPICNV, INSP, ANMDMR Comisia Națională de Clasificare a Cazurilor de Reacții Adverse Postvaccinale Indezirabile (RAPI)Rapoarte și recomandăriNAO raportare îmbunătățită a RAPIAnualNAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    4.1.2.2. Implementarea de mecanisme de feed-back privind calitatea raportării RAPIMS, INSP, DSP, ANMDMR, organizații profesionale, furnizori de servicii medicale, organizații de paciențiRapoarte de feed-back, ateliere de instruireNAO raportare îmbunătățită a RAPIPermanentNAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    AP 4.1.3. Creșterea gradului de conștientizare a comunității și a profesioniștilor din domeniul sănătății cu privire la siguranța vaccinurilor pentru a îmbunătăți încrederea în program și raportarea evenimentelor adverse.4.1.3.1. Creșterea gradului de conștientizare a comunității și a profesioniștilor din domeniul sănătății cu privire la sistemele de siguranță a vaccinurilor pentru a îmbunătăți încrederea în program și raportarea evenimentelor adverseMS, INSP, DSP, ANMDMR, organizații profesionale, furnizori de servicii medicale, organizații de paciențiNr. profesioniști instruiți, Nr. acțiuni de conștientizare publicăNAO raportare îmbunătățită a RAPIPermanentNAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    AP 4.1.4. Facilitarea conectării RENV cu alte baze de date naționale pentru o mai bună evaluare a siguranței vaccinurilor4.1.4.1. Identificare baze de date naționale și mecanisme de interconectareMS, INSPRaport de analizăNAO raportare îmbunătăți tă a RAPI2024NANA
    4.1.4.2. Adoptarea de protocoale/acte normative necesare interconectăriiMS, INSPProtocoale/act e normative adoptateNAO raportare îmbunătăți tă a RAPI2025NANA
    4.1.4.3. Dezvoltarea de soluții informatice adecvate pentru interconectarea RENV cu bazele de date naționale identificateMS, INSPSoluții informatice implementateNAO raportare îmbunătățită a RAPI20257.000.00 0bugetul fondurilor externe nerambursabile, buget de stat,
    Obiectiv General 5: Consolidarea monitorizării și evaluării Programului Național de Vaccinare prin analiza datelor din registrul de vaccinare (RENV) precum și a datelor de supraveghere a bolilor prevenibile prin vaccinare
    Obiectiv Specific nr. 5.1: Dezvoltarea platformei RENV, ca instrument pentru fundamentarea politicilor de sănătate care includ vaccinareaAP 5.1.1. Dezvoltarea graduală de noi funcționalități în RENV pentru facilitarea vaccinării și fundamentarea deciziilor privind vaccinarea5.1.1.1. Introducerea modulului de vaccinare a adultului.MS, INSPSoluție informatică implementatăNARENV cu funcțiuni ameliorate2025NAConexat cu activitate a 4.1.4.3.
    5.1.1.2. Monitorizarea prin intermediul RENV a consumului de vaccin achiziționat de către Ministerul Sănătății pentru implementarea Programului Național de VaccinareMS, INSPMecanism de monitorizare funcționalNARENV cu funcțiuni ameliorate2025NAConexat cu activitate a 4.1.4.3.
    5.1.1.3. Trimitere, prin intermediul RENV, a SMS- urilor către aparținătorii legali ai copiilor ce urmează a fi vaccinați.MS, INSPContract de furnizare sms activNAÎmbunătățirea acoperirii vaccinalePermanent7.000.000buget de stat, prin PNV
    5.1.1.4. Monitorizarea prin intermediul RENV a informațiilor despre vaccinările neefectuate și a motivului care a condus la neefectuarea acestoraMS, INSPRaport anualNAÎmbunătățirea acoperirii vaccinale2025700.000buget de stat, prin PNV
    5.1.1.5. Generarea istoricului de vaccinare și a dovezilor de vaccinareMS, INSPServiciu funcționalNARENV cu funcțiuni ameliorate2025NAConexat cu activitate a 4.1.4.3.
    5.1.1.6. Generarea de rapoarte privind volumul de servicii de vaccinare.MS, INSPRaport anualNARENV cu funcțiuni ameliorate2025NAConexat cu activitate a 4.1.4.3.
    AP 5.1.2. Utilizarea RENV ca instrument de instruire privind vaccinarea cu includerea de instrucțiuni și proceduri ce vizează toți utilizatorii înregistrați5.1.2.1. Dezvoltarea soluției informatice pentru includerea de instrucțiuni și proceduri ce vizează toți utilizatorii înregistrați.MS, INSPSoluție informatică implementatăNAPerformanță îmbunătățită a PNV2025NAConexat cu activitate a 4.1.4.3.
    AP 5.1.3. Dezvoltarea capacității de asigurare a calității datelor din RENV5.1.3.1. Adoptarea metodologiei de asigurare a calității datelor din RENVMS, INSPMetodologie adoptatăNAAsigurarea calității datelor RENV2024NANA
    5.1.3.2. Alocarea de resurse umane pentru asigurarea calității datelor RENVMS, INSP, DSPResurse umane disponibile pt RENVNAAsigurarea calității datelor RENV202421.000.000buget de stat
    5.1.3.2. Instruire la nivel național pentru implementarea metodologiei de asigurarea calității datelor din RENVINSP, DSP, mediul academic, organizații profesionaleNr. profesioniști instruiți,NAAsigurarea calității datelor RENV2026NAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    5.1.3.3. Implementarea metodologiei de asigurare a calității datelor din RENV, verificare și feed-backMS, INSP, DSP, medici de familie, maternități, alți furnizori de servicii medicale care oferă serviciul de vaccinare pentru populațieRaport anualNAAsigurare a calității datelor RENVpermanentNAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    Obiectiv Specific nr. 5.2: Creșterea utilizării datelor privind acoperirea vaccinală pentru îmbunătățirea implementării PNV5.2.1. Dezvoltarea capacității de analiză și sinteză la nivel național și județean prin asigurarea de resurse umane și instruirea acestora5.2.1.1. Instruire profesională pentru dezvoltarea capacității de analiză și sintezăINSP, DSPNr profesioniști instruițieNAAmeliorarea utilizării datelor de vaccinare pentru2026NAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    5.2.2. Elaborarea de rapoarte periodice privind aspecte relevante legate de statusul vaccinării5.2.2.2. Analiza permanentă a datelor de vaccinare la nivelul furnizorilor de servicii, al județelor și naționalINSP, DSPRapoarte de analiză a statusului vaccinăriiNACreșterea performanței PNVPermanentNANA
    5.2.3. Utilizarea analizelor din rapoartele periodice pentru îmbunătățirea performanței PNV și pentru fundamentarea politicilor publice de vaccinare5.2.3.1. Utilizarea datelor de vaccinare și de acoperire vaccinală de categorii eligibile pentru fundamentarea politicilor publice de vaccinareMS, INSP, DSPAcoperiri vaccinaleNAAcoperiri vaccinale îmbunătăți tePermanentNANA
    Obiectiv General 6: Asigurarea de resurse umane suficiente numeric și specializate în domeniul vaccinării pentru toate regiunile
    Obiectiv Specific nr. 6.1: Definirea de instrumente legislative și procedurale pentru intrarea de profesioniști în sistem, dezvoltarea profesională continuă și oferirea unui mediu stimulativ de lucruAP 6.1.1 Asigurarea unui cadru legislativ care să susțină intrarea de noi profesioniști in sistem, dezvoltarea profesionala continua și oferirea unui mediu stimulativ de lucru.6.1.1.1. Implementarea planurilor de resurse umane în toate regiunileMS, INSP, DSPPlan de resurse umane în asistența primară și comunitară implementatNAPlan de resurse umane în asistența primară și comunitar ă implementatPer man entNANA
    6.1.1.2. Redefinirea rolurilor și responsabilităților în domeniul vaccinării pentru profesiile medicale și pentru furnizorii de servicii medicaleMS, INSP, DSPAct normativ aprobatNAResponsabilități actualizate2024NANA
    6.1.1.3. Dezvoltarea unui cadru unitar de formare continuă pentru profesiile medicale implicate în activitatea de vaccinare (ex. Atestat în vaccinologie)MS, Comisie de specialitateAtestat în vaccinologie dezvoltatNAÎmbunătățirea competențelor medicilorTrim. IV 2023NANA
    6.1.1.4. Crearea unui sistem de motivare a profesioniștilor pentru parcurgerea periodică de programe de educație medicală continuă în domeniul vaccinologieiMS; Organizații profesionaleSistem de motivare creatNAÎmbunătățirea competențelor medicilor vaccinatori2024NANA
    AP 6.1.2. Elaborarea si revizuirea periodica a unui ghid de bune practici de vaccinare, care sa ofere cele mai noi date științifice asupra vaccinurilor incluse în PNI și informații asupra modului de administrare, a eficacității si siguranței vaccinurilor utilizate si a recomandărilor privind vaccinurile nou introduse6.1.2.1. Ghid de bune practici de vaccinare avizat de Ministerul SănătățiiCNV, INSP, Comisii de specialitate, organizații profesionaleGhid avizatNAÎmbunătățirea competențelor medicilor vaccinator i2025NANA
    AP 6.1.3. Asigurarea de metode moderne de e- learning pentru educația continua a profesioniștilor implicați în procesul de vaccinare în vederea actualizării cunoștințelor legate de bolile prevenibile prin vaccinare si de modalitățile de prevenție existente6.1.3.1. Realizarea unei platforme de e- learning pentru educația continua a profesioniștilor implicați în procesul de vaccinareINSPPlatformă funcțională Profesioniști pregătiți anualNAÎmbunătățirea competențelor medicilor vaccinator i2025 ;PermanentNAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    AP 6.1.4. Dezvoltarea de politici și instrumente pentru extinderea competențelor profesioniștilor prin instruirea în tehnici eficiente de comunicare6.1.4.1. Pregătirea și implicarea întregii resurse umane din domeniul sănătății pentru a acționa ca avocați pentru imunizare.INSP, DSP, Organizații profesionaleCurriculum de instruire formalizat; Profesioniști pregătiți anualNAÎmbunătățirea competențelor medicilor vaccinatori2025PermanentNAConexat cu activitate a 2.I.5.2.
    AP 6.1.5. Formarea farmaciștilor pentru înțelegerea beneficiilor vaccinării și pentru informarea corectă a publicului cu privire la recomandările oficiale6.1.5.1. Realizarea unui program de formare postuniversitară pentru farmaciști privind vaccinarea si pentru informarea corectă a publicului cu privire la recomandările oficialeINSP, DSP,Organizații profesionaleCurriculum de instruire formalizat;Profesioniști pregătiți anualNAÎmbunătățirea competențelor farmaciștilor privind comunicarea pentru vaccinare2025PermanentNAConexat cu activitate a 2.I.5.2.
    AP 6.1.6. Formarea altor categorii de profesioniști (cadre didactice, asistenți sociali personali, preoți) pentru înțelegerea beneficiilor vaccinării si pentru informarea corectă a publicului cu privire la recomandările oficiale6.1.6.1. Realizarea unui program de formare postuniversitară pentru alte categorii de profesioniști privind vaccinarea și pentru informarea corectă cu privire la recomandările oficialeINSP, DSP,Organizații profesionaleCurriculum de instruire formalizat; Profesioniști pregătiți anualNAÎmbunătățirea competențelor altor categorii de profesioniști privind comunicai' ea pentru vaccinare2025PermanentNAConexat cu activitate a 2.1.5.2.
    Obiectiv General 7: Creșterea capacității de supraveghere a bolilor prevenibile prin vaccinare
    Obiectiv Specific nr. 7.1: Consolidarea sistemului de supraveghere a bolilor prevenibile prin vaccinareAP. 7.1.1.Creșterea capacității de implementare a cadrului legislativ privind supravegherea bolilor transmisibileprin asigurarea de personal dedicat șiinstruirea acestuia pentru aplicarea metodologiilor de supraveghere7.1.1.1. Asigurarea de personal suficient în DSP, curesponsabilități distincte privind supravegherea bolilor transmisibileMS, DSP, INSPNr. profesioniști responsabili de supravegherea BT/județ / național751502027NANA
    7.1.1.2. Formarea periodică a celor care raportează (furnizori de servicii medicale, profesioniști din DSP) însupravegherea bolilor transmisibileINSP, DSP;Organizații profesionale, ANMCSNr. profesioniști instruii pentru supravegherea bolilor transmisibileNA100/anPermanent700.000buget de stat
    7.1.1.3. Monitorizarea raportărilor și feed-back privind raportarea șivalidarea cazurilorINSP, DSPRaport anualNAÎmbunătățirea calității raportărilor îndomeniul BTPermanentNANA
    AP. 7.1.2.Dezvoltarea continuă aRegistrului unic de bolitransmisibile, cu informații acurate privind bolile prevenibile prin vaccinare, colectate în timpreal, care să stea la bazamăsurilor de sănătate publică.7.1.2.1. Dezvoltarea de soluții informatice adecvate pentru îmbunătățirea permanentă aRUBTMS, INSPSoluții informatice implementateNAO supraveghere îmbunătățită BTPermanent7.000.000bugetul fondurilor externe nerambursabile, buget de stat
    AP. 7.1.3.Asigurarea resurselor financiare pentru o bună desfășurare a activității desupraveghere, prevenire și control a bolilor transmisibile.7.1.3.1. Implementarea sistematică și riguroasă aprogramului național desupraveghere și control al bolilor transmisibile prioritareMS, INSP, DSP, furnizori de servicii medicaleindicatorii programului național specificNAO supraveghere îmbunătățită BTPermanent350.000.000NA
    AP. 7.1.4.Conștientizarea specialiștilor din domeniul medical privind importanța raportării corecte adatelor privind bolile transmisibile în vederea implementării unor măsuri de control adecvate.7.1.4.1.Activități de instruire pentru toate categoriile de profesioniști și activități de analiză acalității raportărilor în RUBTMS, INSP, DSP, furnizori de servicii medicaleNr. specialiști instruiți/anNr. rapoarte de analizăNAO supraveghere îmbunătățită a BTPermanent25.000.000bugetul fondurilor externe nerambursabile, buget de stat.
    ObiectivSpecific nr. 7.2:Testări de laborator pentru boliprevenibile prin vaccinareAP 7.2.1. Creșterea capacității de detecție rapidă și caracterizare amicroorganisme lor prioritare în domeniul bolilor transmisibile, în acord cu strategia ECDC7.2.1.1. Realizarea de instruiri pentru creșterea capacității de detecție rapidă și caracterizare a microorganisme lor prioritare în domeniul bolilor transmisibile, inclusiv pentru laboratoarele de referințăMS, INSP, DSP, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Medico – Militară "Cantacuzino"Nr. specialiști instruiți/anNr. metode de detecție rapidă implementateNAO supraveghere îmbunătățită a BTPermanentNAInclus în proiectul de laactivitate a anterioară
    Obiectiv specific nr. 7.3. Analiza statusului imunitar în populația generală sau în subgrupuri populaționaleAP 7.3.1. Organizarea unor studii epidemiologice de seroprevalență pentru bolile prevenibile prin vaccinare7.3.1.1.Realizarea de studii deseroprevalență pentru bolileprevenibile prin vaccinareMS, INSP, DSP, laboratoare medicale, alțifurnizori deserviciiNr studiiseroprevalențăNACel puțin trei studii de prevalență20303.000.000buget de stat
    Obiectiv General 8: Comunicare pentru creșterea încrederii populației în beneficiile vaccinării, prin parteneriat social sustenabil
    Obiectiv Specific nr. 8.1: Realizarea unui parteneriatsocial sustenabil pentru vaccinare (poate include autorități, decidenți, profesioniști din sistemul medical, organizații ale societății civile, entități economice, mass-media, organizații/ profesioniști).AP. 8.1.1. Definirea misiunii parteneriatului social, a criteriilor de eligibilitate și a principiilor etice8.1.1.1. Încheierea unuiAcord de parteneriat cu entitățile relevante pentru susținerea vaccinării - autorități, parteneri privați, organizații ale societății civileMS, INSP, alte ministere șiautorități naționale, organizațiiprofesionale, entități economice, media, organizații ale societății civileAcord departeneriat asumat de partenerii relevanțiNAO susținere mai fermă și maivizibilă a vaccinării2025NANA
    -AP. 8.1.2. Implementarea activă a parteneriatului și promovarea vaccinării8.1.2.1.Realizarea de întâlniri semestriale/anuale, cu asumarea de măsuri de susținere activă a vaccinăriiMS, INSP, alte ministere șiautorități naționale, organizații profesionale, entități economice, media, organizații ale societății civileRapoarte de activitateNr. măsuri implementateNA5 Rapoarte anuale de activitate;10 măsuriCu acoperire națională implementatePermanentNANA
    Obiectiv Specific nr. 8.2: Asigurarea accesului facil la informații științifice privind riscurile, beneficiile și siguranța vaccinurilor pentru profesioniști și pentru populațieAP 8.2.1. Programe de instruire continuă care să-i ajute pe profesioniștii din domeniul sănătății sădiscute cusensibilitate și respect problemele de îngrijorare ale părinților cu privire lavaccinare8.2.1.1. Programe deinstruire pentru medici și asistente privind comunicarea pentru vaccinareMS, INSP,organizații profesionaleNr profesioniști instruițiNACreșterea cererii pentru vaccinarea HPV2026NAConexat cu activitatea 2.1.5.2.
    -AP 8.2.2. Crearea unei biblioteci virtuale demateriale informative pe tema vaccinării pentru populație8.2.2.1.Înființarea bibliotecii virtuale de materiale informative pe tema vaccinării, cu niveluri de informare adaptate pentru profesioniști din domeniul medical, profesioniști din alte domenii,părinți, media, populație etc.MS, INSPBancă deinformații pentru vaccinare înființatăNAÎmbunătățirea informării publice privind vaccinarea20251.000.000buget de stat
    -8.2.2.2. Promovarea bibliotecii virtuale demateriale informative pe tema vaccinării în toate mediile socialeMS, INSP, alte ministere/autorități, organizații profesionale, organizații ale societății civile, media,Nr. acțiuni promovare/anNAÎmbunătățirea informării publice privind vaccinareaPermanent1.050.000Buget de stat (PNV)
    -8.2.2.3. Actualizarea continuă a bibliotecii virtuale de materiale informative pe tema vaccinării pentru populațieMS, INSPBancă deinformații actualizatăNAÎmbunătățirea informării publice privind vaccinareaPermanentNANA
    Obiectiv Specific nr. 8.3: Implementarea de campanii naționale de educație pentrusănătate privind vaccinarea și bolile prevenibile prin vaccinareAP 8.3.1.Evaluarea nivelului cunoștințelor, atitudinilor și practicilor legate de vaccinare în rândul populației generale8.3.1.1. Realizarea de studii periodice de evaluare a cunoștințelor, atitudinilor și practicilorlegate de vaccinare înrândul populației generaleINSPNr. studiirealizateNACel puțin două studii20242027;20303.000.000buget de stat
    -AP 8.3.2. Dezvoltarea de materiale de educație pentru sănătate destinate populației generale și diseminarea acestora pe cele mai adecvate canale decomunicare8.3.2.1. Realizarea unui program de instruire profesională în domeniul promovării sănătății pentru profesioniștii din sistemul de sănătate publicăINSP, DSP,Organizații profesionaleNr. profesioniști formațiNA500 profesioniști formați202625.000.000bugetul fondurilor externe nerambursabile /buget de stat
    -8.3.2.2. Colaborarea cu entități specializate pentru ajustarea mesajelor de vaccinare cu tehnici demarketing socialINSPEzitarea la vaccinarede complet at din ultimul studiuscădere cu 25% aezitării la vaccinare până în 2030permanentconexat cu activitatea precedentăbugetul fondurilor externe nerambursabile /buget de stat
    -AP 8.3.3. Informarea și educarea populației în vederea creșterii aderenței la măsurile deprevenire și control alebolilor transmisibile.8.3.3.1. Evaluarea rezultatelor și adaptarea strategiilor de comunicare pentru creșterea încrederii în vaccinare petermen mediu și lungINSP, DSPRapoarte de evaluareNAscădere cu 25% aezitării la vaccinare până în 2031permanentconexat cu activitatea 8.3.2.NA
    -8.3.3.2. Realizarea de acțiuni sistematice deinformare și educare apopulației în vederea creșterii aderenței lamăsurile de prevenire șicontrol ale bolilor transmisibile.INSP, DSPNr. acțiuni de informare/anNAscădere cu 25% aezitării la vaccinare până în 2032permanentconexat cu activitatea 8.3.2.NA
    Obiectiv Specific nr. 8.4: Implementarea de strategii de comunicare pentruvaccinare destinate comunităților sau grupurilor vulnerabileAP 8.4.1. Identificarea grupurilor ezitante lavaccinare și a barierelor care influențează succesul programului de vaccinare8.4.1.1. Realizarea deacțiuni de identificare agrupurilor ezitante la vaccinare în județe și în comunitățiDSP, autorități publice locale, furnizori deservicii medicale,furnizori deservicii socialeRaport anualNAscădere cu 25% aezitării la vaccinare până în 2033permanentNANA
    -AP 8.4.2. Adaptarea resurselor de comunicare la nivel național pentru aîmbunătăți gradul de conștientizare și încredere în vaccinare pentru comunități/ grupuri vulnerabile8.4.2.1. Realizarea de materiale de informare adaptate grupurilor ezitante la vaccinare înjudețe și în comunitățiDSP, INSPRaport anualNAscădere cu 25% aezitării la vaccinare până în 2034permanentNANA
    AP 8.4.3. Creșterea și susținerea conștientizării și a cererii de vaccinuri întoate comunitățile și pe parcursul întregii vieții.8.4.3.1. Realizarea deacțiuni de informare agrupurilor existente lavaccinare în județe și încomunitățiDSP, autorități publice locale, furnizori deservicii medicale, furnizori deservicii socialeRaport anualNAscădere cu 25% aezitării la vaccinare până în 2035permanentNANA
    Obiectiv Specific nr. 8.5: Creșterea nivelului deîncredere însistemul deevaluare șimonitorizare a siguranței vaccinurilor din România.AP 8.5.1. Implementarea de activități de comunicare pentru a promova încrederea comunității în procesul de monitorizare și răspuns la reacțiile adverse postvaccinale.8.5.1.1. Realizarea unei campanii deinformare privind monitorizarea și răspunsul lareacțiile adverse postvaccinaleMS, INSP,ANMDMR;DSP, organizații profesionaleCampanie implementatăNAscădere cu 25% aezitării la vaccinare până în 20362026conexat cu ob specific 4.1.bugetul fondurilor externe nerambursabile
    Obiectiv General 9: Asigurarea și menținerea unei contribuții importante a României în Regiunea Europeană
    Obiectiv Specific nr. 9.1: Implementarea activă a Programului extins al OMS privind imunizarea și la alte inițiative de imunizare relevante la nivel regional și globalAP 9.1.1. Organizarea de activități devaccinare în situații de crize umanitare, migrație, urgențe desănătate publică/ epidemii, pandemii.9.1.1.1. Identificarea rapidă șisistematică agrupurilor vulnerabile în situații de risc epidemiologicMS, INSP, DSPRaport anual (secțiune dinRaportul privind BT)NAScăderea riscului de focare deBT2026NANA
    9.1.1.2.Campanii țintite de vaccinare a grupurilor vulnerabile în situații de risc epidemiologicMS, INSP, DSPNr. campanii implementate; Nr. persoane vaccinate; Nr. doze vaccinNAScăderea riscului de focare deBT2027NANA
    AP 9.1.2. Inițierea siextinderea colaborărilor cu sistemul demedicină veterinară pentru identificarea unor rezervoare animale pentru bolile prevenibile prin vaccinare șipentru realizarea unor studii epidemiologice și de seroprevalenta integrate.9.1.2.1. Colaborarea continuă cu sistemul demedicină veterinară pentru identificarea unor rezervoare animale pentru bolile prevenibile prin vaccinare șipentru realizarea unor studii epidemiologice și de seroprevalenta integrate.MS, INSP,ANMDMR; ANSVSAProtocol de colaborareNANr.rezervoare identificatepermanentNANA
    AP 9.1.3. Implementarea progresiva a unor instrumente digitale pentru managementul integrat al sănătății publice și a unor sisteme de informațiigeografice care să asigure o mai bună utilizare a datelor legate de boli prevenibile prin vaccinare și de imunizare și formarearesursei umane pentru utilizarea eficienta aacestora.9.1.3.1. Dezvoltarea de instrumente digitale pentru managementul integrat al sănătății publice și a unor sisteme de informații geografice care să asigure o maibună utilizare a datelor legate de boli prevenibile prin vaccinareMS, INSPInstrumente digitale noi sau îmbunătățiteNA2026NANA
    AP 9.1.4. Susținerea cercetării și inovării înintroducerea și dezvoltarea de noi vaccinuri la nivel național, pentru monitorizarea eficacității și siguranței vaccinurilor șiîn evaluarea barierelorexistente la nivelul societății pentruacceptarea vaccinăriiProiecte de cercetare operaționalăMS, INSP,ANMDMR; INCDMM “Cantacuzino”proiecte de cercetareNA2026NANA
    Obiectiv Specific nr. 9.2: Creșterea vizibilității ComitetuluiNațional deVaccinare la nivel internaționalAP 9.2.1. Implicarea activă și participarea CNV în rețeaua Comitetelor internaționale de vaccinologie din cadrul OMS și ECDC și a participării la grupurile consultative tehnice internaționale de imunizare pentru a elabora cele mai bune deciziiadaptate contextului epidemiologic regional.9.2.1.1. Facilitarea participării active a CNV la rețele și grupuri consultativeCNV, MS; INSPRaport anual de activitate al CNVNA2026NANA
    -----