HOTĂRÂRE nr. 877 din 20 septembrie 2023pentru aprobarea măsurilor privind nivelul de siguranță și securitate în funcționare a Sistemului electroenergetic național, precum și a măsurilor în legătură cu realizarea stocurilor de siguranță ale acestui sistem în ceea ce privește combustibilii și volumul de apă din lacurile de acumulare pentru perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 855 din 22 septembrie 2023



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 6 lit. o) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1(1) Se constituie Comandamentul energetic de iarnă, având, în principal, următoarele obiective:a) monitorizarea funcționării Sistemului electroenergetic național și a Sistemului național de transport al gazelor naturale în perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024;b) identificarea situațiilor de disfuncționalitate ce pot apărea în sectorul de energie și în cel de gaze naturale în perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024 și stabilirea măsurilor operative, altele decât cele administrative, privind nivelul de siguranță și securitate în funcționarea Sistemului electroenergetic național și a Sistemului național de transport al gazelor naturale, precum și a măsurilor operative privind stocurile de combustibil;c) informarea Guvernului, ori de câte ori situația o impune, asupra măsurilor prevăzute la lit. b), precum și a problemelor ce nu pot fi soluționate în cadrul Comandamentului energetic de iarnă.(2) Măsurile aprobate prin prezenta hotărâre sunt de competența autorităților și instituțiilor publice cu atribuții în domeniul energiei, prevăzute în cadrul Comandamentului energetic de iarnă.  +  Articolul 2(1) Comandamentul energetic de iarnă se constituie din reprezentanți ai instituțiilor și autorităților statului competente în domeniul energiei, precum și ai operatorilor economici din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale, în componența prevăzută în anexa nr. 1.(2) Instituțiile și autoritățile statului competente în domeniul energiei, precum și operatorii economici prevăzuți la alin. (1) desemnează în cadrul Comandamentului energetic de iarnă un număr de maximum 2 reprezentanți fiecare.  +  Articolul 3Componența nominală a Comandamentului energetic de iarnă se stabilește prin ordin al ministrului energiei în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.  +  Articolul 4Se aprobă Analiza estimativă și măsurile privind funcționarea în bune condiții a Sistemului electroenergetic național în perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024, potrivit anexei nr. 2.  +  Articolul 5Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    p. Ministrul energiei,
    Constantin Saragea,
    secretar general
    Secretarul general al Guvernului,
    Mircea Abrudean
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Adrian-Ioan Veștea
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Mircea Fechet
    București, 20 septembrie 2023.Nr. 877.  +  Anexa nr. 1
    COMPONENȚA
    Comandamentului energetic de iarnă
    1. Ministerul Energiei2. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației3. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei4. Administrația Națională „Apele Române“5. Operatorii de transport și sistem:– Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ - S.A.– Societatea Națională de Transport Gaze Naturale „Transgaz“ - S.A. Mediaș6. Operatori economici din sectorul energiei și al gazelor naturale:– Societatea de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale „Hidroelectrica“ - S.A. – Societatea Națională „Nuclearelectrica“ - S.A.– Societatea Complexul Energetic Oltenia - S.A.– Societatea Complexul Energetic Hunedoara - S.A. – Societatea Electrocentrale București - S.A.– Societatea Națională de Gaze Naturale „Romgaz“ - S.A.– Societatea OMV Petrom - S.A.– Societatea Distribuție Energie Electrică România - S.A.– Societatea E-Distribuție Muntenia - S.A.– Societatea Distribuție Oltenia - S.A.– Societatea Delgaz Grid - S.A.– Filiala de Înmagazinare Gaze Naturale DEPOGAZ Ploiești - S.R.L.– Societatea E-ON Gaz România– Societatea E-ON Gaz Furnizare - S.A. – Societatea Engie - S.A.– Distrigaz Sud Rețele - S.R.L.– Societatea Operatorul Pieței de Energie Electrică și de Gaze Naturale „Opcom“ - S.A.
     +  Anexa nr. 2
    ANALIZA ESTIMATIVĂ ȘI MĂSURILE
    privind funcționarea în bune condiții a Sistemului electroenergetic
    național în perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024
    Prezentul document are ca obiective principale evaluarea consumului intern de energie electrică și termică în cogenerare al țării în perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024, pentru satisfacerea acestuia în condiții de calitate și siguranță în alimentare și funcționare sigură și stabilă a Sistemului electroenergetic național, stabilirea resurselor energetice necesare, precum și evaluarea resurselor financiare aferente.La elaborarea acestui document au fost avute în vedere prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piața internă de energie electrică, unde sunt stabilite principiile de funcționare a piețelor de energie electrică.Evidențiem principiul statuat la lit. (n) a art. 3 din regulamentul menționat, conform căruia: „(n) normele pieței permit intrarea și ieșirea întreprinderilor producătoare de energie electrică și a întreprinderilor de stocare a energiei și a întreprinderilor furnizoare de energie electrică pe baza evaluării efectuate de întreprinderile respective cu privire la viabilitatea economică și financiară a operațiunilor lor“.De asemenea, au fost avute în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din Directiva (UE) 2019/944 a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE, conform cărora: „(3) Statele membre se asigură că nu există obstacole nejustificate în cadrul pieței interne de energie electrică în ceea ce privește intrarea pe piață, funcționarea pieței și ieșirea de pe piață, fără a aduce atingere competențelor rezervate statelor membre în relațiile cu țări terțe.“, precum și ale art. 23 alin. (12) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, potrivit căruia: „(12) Participarea la oricare piață de energie electrică este voluntară pentru participanții la piață.“A. Estimarea balanței producție-consum de energie electrică și termică în cogenerare pentru perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024 A1. Estimarea consumului brut de energieTemperaturile medii lunare realizate în perioada noiembrie 2022-martie 2023 au fost mai ridicate decât mediile lunare multianuale în tot intervalul. Cea mai mare abatere față de temperatura medie multianuală s-a înregistrat în luna ianuarie (mai cald cu 5,1 °C), iar cea mai mică în luna februarie (mai cald cu 0,9 °C). În tabelul nr. 1 evidențiem valorile medii lunare ale temperaturilor înregistrate în ultimii ani în lunile de iarnă prin raportare la norma climatologică standard.Tabelul nr. 1 - Valorile medii lunare ale temperaturilor înregistrate în ultimii ani în lunile de iarnă și norma climatologică standard
    [°C]
    NormaLuna20162017201820192020202120222023
    3,8Noiembrie3,554,78,74,25,74,6-
    – 0,8Decembrie– 21,5– 0,82,32,91,10-
    – 1,9Ianuarie– 2,3– 60– 2,1– 0,7– 0,1– 0,83,2
    – 0,2Februarie4,70,5– 0,71,52,91,42,10,7
    4,1Martie3,56,92,46,42,64,22,05,5
    La nivelul anului 2023, din cauza prețului ridicat al energiei electrice, a evoluției mai lente a economiei, precum și a producției de energie electrică realizată la nivelul prosumatorilor, prin utilizarea panourilor fotovoltaice - producție care însă este încă dificil de înregistrat, consumul brut de energie electrică măsurat a înregistrat în prima jumătate a anului 2023 o scădere de peste 8% față de aceeași perioadă a anului precedent. La data de 31 mai 2023, puterea instalată în panourile fotovoltaice ale prosumatorilor era de 867 MW. Pe fondul interesului crescut manifestat pentru instalarea de panouri fotovoltaice și programele derulate de Administrația Fondului pentru Mediu, pentru iarna 2023-2024 s-a estimat punerea în funcțiune a unor capacități având o putere instalată de cca 1.500 MW în astfel de instalații de producere a energiei electrice. Pentru producția aferentă acestora, care se scade din consumul estimat la nivel național, pe perioada de iarnă s-a considerat un grad de încărcare similar cu al centralelor electrice fotovoltaice pentru care există sisteme de măsură.Evoluția consumului brut de energie electrică din ultimii ani, precum și informații privind valorile de consum înregistrate în perioada de iarnă 2022-2023 sunt prezentate în tabelele nr. 2 și 3 de mai jos:Tabelul nr. 2 - Valorile consumului intern brut de energie electrică realizate în ultimii ani în lunile de iarnă [GWh]
    Luna/Anul201520162017201820192020202120222023
    Ianuarie555156305896567158195593562555364893
    Februarie497949715177531351785141518948584582
    Martie517651355204576952665093555152434751
    Noiembrie50195258527753405091523751424621-
    Decembrie52425638550257335391552855764880-
    Tabelul nr. 3 - Valorile consumului, producției la vârf și temperaturile realizate în perioada 1 noiembrie 2022-31 martie 2023
    LunaNoiembrie2022Decembrie2022Ianuarie 2023Februarie2023Martie 2023
    Consumul intern brut de energie electrică[GWh]46214880489345824751
    Vârful maxim de consum[MW]78488250828583547776
    Temperatura medie lunară realizată[°C]6,42,33,20,75,5
    Temperatura medie lunară multianuală [°C]3,8– 0,8– 1,9– 0,24,1
    Abaterea față norma climatologică standard[°C]2,63,15,10,91,4
    Vârful maxim de producție[MW]83888410992496918658
    Pentru estimarea consumului brut de energie electrică al țării aferent perioadei 1 noiembrie 2023-31 martie 2024, Dispecerul energetic național, denumit în continuare DEN, a considerat un scenariu mediu, cu temperaturi în jurul mediilor lunare multianuale și un scenariu pesimist, cu temperaturi medii lunare mai scăzute cu până la 2 °C față de cele multianuale.În scenariul mediu, pentru fiecare lună din perioada noiembrie 2023-martie 2024, în ipoteza unor temperaturi similare celor multianuale, s-a aplicat o corecție pozitivă cu temperatura între 2% și 7% pentru fiecare lună, luând ca referință perioada similară din iarna 2022-2023 în care temperatura medie a sezonului a fost cu aproape 2,5 °C peste cea multianuală. S-a mai ținut cont de faptul că o parte din sărbătorile legale (25 decembrie 2023, 1 ianuarie 2024) nu se mai suprapun cu zilele de duminică, rezultând un număr mai mic de zile lucrătoare în perioada de iarnă. De asemenea, s-a luat în considerare și faptul că anul 2024 va avea 366 de zile; fiind bisect, luna februarie va avea 29 de zile. Din valorile obținute s-au scăzut cca 50-100 GWh reprezentând producția estimată pentru prosumatori în luna respectivă. În aceste condiții, consumul intern brut prognozat în scenariul mediu pentru intervalul 1.11.2023-31.03.2024 este de 24.400 GWh, cu cca 2,8% mai mare decât valoarea de 23.727 GWh înregistrată în iarna anterioară.În scenariul pesimist s-a făcut o analiză similară, considerând pentru fiecare lună temperaturi medii mai scăzute cu 1-2 °C decât cele multianuale, ceea ce determină un consum lunar cu până la 150 GWh mai mare decât în scenariul mediu. Consumul intern brut prognozat în acest scenariu pentru intervalul 1.11.2023-31.03.2024 este de 25.150 GWh, cu cca 6% mai mare decât valoarea de 23.727 GWh înregistrată în sezonul de iarnă precedent.Pentru aceeași perioadă, respectiv noiembrie 2023-martie 2024, Comisia Națională de Strategie și Prognoză, denumită în continuare CNSP, a prognozat un consum mediu de 23.590 GWh, respectiv cu 0,6% mai mic față de valorile înregistrate în perioada similară a anului precedent. Ținând cont de aceste ipoteze, prognozele de consum sunt prezentate în tabelul nr. 4 de mai jos:Tabelul nr. 4 - Consumul intern de energie electrică - valori estimate - medii lunare [GWh]
    LunaNoiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024
    Prognoză DEN Scenariu mediu4.7505.0005.2004.7004.750
    Prognoză DEN Scenariu pesimist4.9005.1505.3504.8504.900
    Prognoză CNSP4.5604.7954.8954.6254.715
    Realizat noiembrie 2022-martie 20234.6214.8804.8934.5824.751
    Având în vederea evoluția consumului de energie electrică din ultimele perioade de iarnă, dar și a faptului că estimările meteorologice de lungă durată au un grad ridicat de incertitudine, balanța producție-consum va conține ambele scenarii analizate de DEN, respectiv scenariul mediu, în care consumul intern brut prognozat pentru intervalul 1.11.2023-31.03.2024 este de 24.400 GWh, cu cca 2,8% mai mare decât valoarea de 23.727 GWh înregistrată în iarna anterioară, precum și scenariul pesimist în care a fost prognozată o creștere a consumului la valoarea de 25.150 GWh, cu cca 6% mai mare decât consumul înregistrat în iarna 2022-2023.
    A2. Estimarea producției de energie electrică și termică în cogenerareÎn cadrul balanței de energie estimate pentru perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024 au fost incluși producătorii de energie electrică și producătorii de energie electrică și termică în cogenerare cu unități dispecerizabile, precum și o parte dintre producătorii de energie electrică și termică în cogenerare aferenți unităților administrativ-teritoriale, considerați relevanți de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. În vederea estimării producției, au fost avute în vedere unitățile de producție existente, cele puse în funcțiune în cursul anului 2023 (231 MW, în principal pe bază de producție din surse regenerabile), precum și grupurile scoase din funcțiune în anul 2023 (2 grupuri de 330 MW ale Societății „Complexul Energetic Oltenia“ - S.A.). Producțiile estimate și comunicate de producătorii clasici de energie electrică și de energie electrică și termică în cogenerare s-au bazat pe estimările din cadrul bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate în anul 2023, respectiv pe contractele de vânzare a energiei electrice aflate în derulare sau care se estimează a fi încheiate.Pentru energia regenerabilă s-au estimat producții de energie similare cu cele din sezonul anterior în centralele eoliene și în cele care funcționează pe biomasă, producții mai mari cu până la 50% în cele fotovoltaice, ținând cont de puterile noi instalate în acest tip de centrale, și, respectiv, mai mici în centralele hidroelectrice, corespunzătoare unui sezon secetos.Așa cum am menționat anterior, la nivelul prosumatorilor se estimează existența unei puteri instalate de circa 1.500 MW în perioada de iarnă, pentru producția aferentă acestora considerându-se un grad de încărcare similar cu al centralelor electrice fotovoltaice de puteri mari. A3. Soldul de schimb de energie electricăReferitor la soldul de import/export (tabelul nr. 5), față de sezonul de iarnă anterior, în contextul unui consum estimat mai mare, DEN a considerat un sold de import pentru fiecare lună, pornind și de la evoluția schimburilor transfrontaliere din anii anteriori. În acest sens, valorile lunare ale soldului de import au fost estimate la 100 GWh (un total de 500 GWh) în scenariul moderat și 250 GWh în cel pesimist (un total de cca 1.250 GWh).Totodată, CNSP a estimat, pentru perioada noiembrie 2023-martie 2024, un sold total de export de 465 GWh, cu mențiunea că aceste estimări sunt supuse unor riscuri privind evoluția contextului geopolitic actual și a condițiilor climatice, având valabilitate limitată în timp. Tabelul nr. 5 - Valorile soldului de schimb export-import („+“ import; „–“ export)
    Sold estimare[UM] [GWh]Noiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024Cumulat
    DENs. mediu100100100100100500
    s. pesimist2502502502502501.250
    CNSP60– 55– 250– 140– 80– 465
    Deși soldul de schimb, ca valori medii lunare, rezultat din balanța producție-consum (tabelul nr. 6) indică un import pe primele trei luni în scenariul pesimist, respectiv export pe toată perioada în scenariul moderat, acest lucru nu se va regăsi pe toate intervalele de tranzacționare. Față de cel prognozat, nivelul soldului de schimb va varia în funcție de condițiile unui preț mai mic/mare din exterior față de prețul energiei produse în țară, de condițiile climatice înregistrate la nivel regional, precum și de existența unei lipse crescute/excedent de oferte de vânzare a energiei electrice la nivel național.
    A4. Balanța producție internă-consum intern - soldul de schimb de energie electricăTabelul nr. 6 - Balanța producție-consum de energie electrică
    Producția și consumul brut de energie electricăProducția și consumul brut de energie electrică Prognoza valorilor medii lunare pentru perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024
    UMNoiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024Cumulat
    Total producție S.E.N. prognozatămii MWh4.814,6295.064,9285.202,0884.950,7575.332,91125.365,312
    MW6.686,9846.807,6996.992,0537.113,1567.167,8916.953,210
    Cărbune*mii MWh788,471821,771795,143747,098745,6513.898,134
    MW1.095,0991.104,5311.068,7411.073,4171.002,2191.068,567
    Hidrocarburi*mii MWh1.287,3581.415,0451.400,5771.285,7391.340,3936.750,378
    MW1.787,9971.901,9421.882,4961.847,3251.801,6031.850,433
    Nuclearmii MWh910,800947,112946,368883,920942,8674.631,067
    MW1.265,0001.273,0001.272,0001.270,0001.267,2941.269,481
    Surse regenerabile, din caremii MWh1.828,0001.881,0002.060,0002.034,0002.304,00010.107,000
    MW2.538,8892.528,2262.768,8172.922,4143.096,7742.770,559
    în centrale hidroelectrice**mii MWh1.038,0001.166,0001.045,0001.044,0001.444,0005.737,000
    MW1.441,6671.567,2041.404,5701.500,0001.940,8601.572,643
    Total eoliene, fotovoltaice, biomasă, respectivmii MWh790,000715,0001.015,000990,000860,0004.370,000
    MW1.097,222961,0221.364,2471.422,4141.155,9141.197,917
    în centrale eolienemii MWh550,000600,000900,000800,000600,0003.450,000
    MW763,889806,4521.209,6771.149,425806,452945,724
    în centrale fotovoltaice, inclusiv prosumatorimii MWh200,00075,00075,000150,000220,000720,000
    MW277,778100,806100,806215,517295,699197,368
    în centrale pe biomasămii MWh40,00040,00040,00040,00040,000200,000
    MW55,55653,76353,76357,47153,76354,825
    Consum brut țară scenariul moderat mii MWh4.750,0005.000,0005.200,0004.700,0004.750,00024.400,000
    MW6.597,2226.720,4306.989,2476.752,8746.384,4096.688,596
    Consum brut țară scenariul pesimist mii MWh4.900,0005.150,0005.350,0004.850,0004.900,00025.150,000
    MW6.805,5566.922,0437.190,8606.968,3916.586,0226.894,189
    Acoperire consum din producția internă scenariul moderatmii MWh64,62964,9282,088250,757582,911965,312
    MW89,76287,2692,806360,282783,482264,614
    Acoperire consum din producția internă***scenariul pesimist mii MWh-85,371-85,072-147,912100,757432,911215,312
    MW-118,571-114,344-198,807144,765581,86959,022
    * Include valori estimate pentru CET UAT Iași. ** Valorile includ și producția aferentă autoproducătorilor, precum și a centralelor deținute de S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA - S.A. de la Porțile de Fier I și II. În funcție de evoluția situației hidrologice, valorile pot suferi modificări.*** Valorile cu minus reprezintă practic necesarul de import, medie lunară.
    Analizând valorile estimative medii lunare și având în vedere evoluția producției interne de energie electrică din iernile anterioare, se constată că închiderea balanței producție-consum va fi direct influențată de producțiile din surse regenerabile și că, în condiții meteorologice deosebite (viscol, secetă pedologică, temperaturi extrem de reci etc.), vor exista perioade de neacoperire a vârfurilor de consum de energie electrică din producția internă. În același timp, spre deosebire de perioadele anterioare analizate, din cauza scăderii accentuate a consumului, dacă această tendință se va menține, valorile de import și potențialele perioade de neacoperire a vârfurilor de consum ar putea fi mai reduse decât cele estimate în anii anteriori.
    A5. Producția de energie termică a principalilor furnizori de căldură, producători de energie termică în cogenerareÎn cazul energiei termice, estimările primite din partea centralelor care furnizează agent termic pentru populație, producători de energie electrică în cogenerare, acoperă un consum mediu de energie termică de 6,25 mil. Gcal. Estimările sunt făcute în ipoteza că centralele în cogenerare vor avea posibilitatea de a-și asigura combustibilul necesar pentru producerea de energie electrică și termică (în principal gaze naturale).Tabelul nr. 7 - Prognoza producției de energie termică pentru a fi livrată în principalele centrale termoelectrice și termice
    Producția de energie termică 1 noiembrie 2023-31 martie 2024
    Noiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024
    [mii Gcal]990,2491.376,2921.388,9941.242,3821.192,062
    A6. Estimarea balanței stocurilor de combustibili și volumele de apă din principalele acumulări energetice pentru perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024A6.1. CombustibiliAvând în vedere stocurile necesar a fi constituite de producători, precum și cantitățile de energie electrică și energie termică în cogenerare prognozate a fi produse în intervalul 1 noiembrie 2023-31 martie 2024, de 25,4 TWh și, respectiv, 6,25 mil. Gcal, achiziția, consumul și stocurile de combustibili la finele lunilor de analiză sunt estimate după cum urmează în tabelul următor:Tabelul nr. 8 - Estimarea privind achiziția și consumul de combustibili în principalele centrale termoelectrice
    Achiziția și consumul de combustibili*U.M.Noiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024Cumulat
    Achiziții de combustibili
    Cărbune mii tone 1.523,2001.427,8711.285,2661.252,4071.354,0746.876,986
    Gazemil. mc310,284342,747346,818311,024323,1411.634,015
    Păcurămii tone 0,0000,0000,0000,0000,0000,000
    Biomasămii tcc 6,5006,5006,5006,5006,50032,500
    Consum de combustibili
    Cărbune mii tone 1.479,7031.543,7951.496,7431.408,5951.367,3987.296,234
    Gazemil. mc 330,193383,433386,662345,366354,5071.799,319
    Păcurămii tone 0,4420,2220,4240,1960,4241,708
    Biomasămii tcc 6,4006,6006,6006,3006,60032,500
    * Nu sunt cuprinse datele aferente centralelor termoelectrice aferente autoproducătorilor.
    A6.2. Volumul de apă din principalele lacuri de amenajareÎn baza prognozei meteorologice elaborate de Administrația Națională de Meteorologie și a prognozei hidrologice realizate de Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor, Administrația Națională „Apele Române“, denumită în continuare ANAR, în calitate de administrator al apelor din domeniul public al statului, a elaborat Prognoza valorilor minimale ale stocurilor de apă din principalele lacuri de acumulare pentru perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024. Analizând estimările ANAR și ținând cont de faptul că prognozele elaborate pe o perioadă lungă de timp sunt caracterizate printr-un grad relativ redus de realizare/corectitudine, rezervele de apă din principalele lacuri de amenajare au fost estimate luând în considerare asigurarea în mod continuu a cerințelor de apă pentru populație și a altor cerințe social-economice esențiale, precum și necesarul resursei hidro în balanța producție-consum de energie electrică. În tabelul următor sunt prezentate volumele minimale de apă, corespunzătoare sfârșitului de lună, în principalele acumulări energetice.Tabelul nr. 9 - Rezervele de apă corespunzătoare sfârșitului de lună
    PerioadaNoiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024
    Acumulări energeticeV_NNRV_brutc.u.V_brutc.u.V_brutc.u.V_brutc.u.V_brutc.u.
    Bazin hidrografic (B.H.)mil. mcmil. mc%mil. mc%mil. mc%mil. mc%mil. mc%
    Vidraru (B.H. Argeș)462,23156830666287622625724052
    Izvorul Muntelui (B.H. Bistrița)1.1225905249043390342902622720
    Vidra (B.H. Lotru)340,3191561905518353150449026
    Fântânele (B.H. Someș)195,4512966103521025292478041
    Drăgan (B.H. Crișul Repede)111,9568615448544852464641
    Oașa (B.H. Sebeș)123,1474605545534352424839
    Valea lui Iovan (B.H. Cerna)122,1281667057665457474940
    Gura Apelor (B.H. Râul Mare)194,0260315025402030152010
    Siriu (B.H. Buzău)76,4256735471547153705370
    Poiana Mărului (B.H. Bistra Mărului)94,0665694851464939413133
    Pecineagu (B.H. Dâmbovița)60,328462846284628462846
    Râușor (B.H. Târgului)52,3436693363336332613057
    V_NNR = volumul brut corespunzător nivelului normal de retenție.c.u. = coeficient de umplere corespunzător volumelor brute.
    A.7. StocuriTabelul nr. 10 - Stocurile estimate a fi constituite până la 1 noiembrie 2023
    UMEstimat 1.11.2023Realizat 1.11.2022
    Cărbune mii tone1.171857
    Păcură mii tone7,55110,2
    Gaze naturale înmagazinate*mld. mc3,102,96
    Rezerva de energie echivalentă în principalele lacurimii MWh1.8172.119
    * Obligația de stocare este de 2,85 mld. mc, respectiv 90% din capacitatea de stocare.
    Tabelul nr. 11 - Estimarea evoluției stocurilor de combustibil la sfârșitul fiecărei luni
    Stoc de combustibili [mii tone]Noiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024
    Cărbune1.238,9821.112,137863,795657,400599,401
    Păcură6,8016,5007,0767,1006,476
    Biomasă10,10010,0009,90010,10010,000
    Grad de umplere depozite înmagazinare gaze9378583833
    Tabelul nr. 12 - Valorile minime ale energiei echivalente și gradul de umplere în marile lacuri de acumulare la sfârșitul fiecărei luni
    Estimat Energie echivalentă [mii MWh]Octombrie 2023Noiembrie 2023Decembrie 2023Ianuarie 2024Februarie 2024Martie 2024
    1.8171.6151.3821.231990715
    coeficient de umplere* [%]595244383022
    * Corespunzător volumelor utile.
    Operatorul economic producător de energie electrică în hidrocentrale are obligația de a monitoriza permanent nivelul stocurilor de apă, astfel încât să asigure în lacurile de acumulare, la sfârșitul fiecărei luni, o rezervă de energie mai mare sau cel puțin egală cu cea din tabelul nr. 12.Prin exploatarea centralelor hidroelectrice, operatorul economic producător de energie electrică în hidrocentrale va urmări ca valorile volumelor de apă din amenajările hidroenergetice să se încadreze în programele de exploatare a principalelor lacuri de acumulare ce vor fi elaborate lunar de către ANAR și reactualizate în cazul producerii unor modificări majore ale regimului hidrologic, în scopul satisfacerii cu prioritate a cerințelor de apă pentru populație și a altor cerințe social-economice esențiale. În cazul unui deficit hidrologic accentuat, la solicitarea Comandamentului energetic de iarnă, se vor conveni măsurile necesare astfel încât să nu fie pusă în pericol funcționarea sigură și stabilă a Sistemului electroenergetic național, în urma unor analize efectuate cu toți factorii implicați.
    B. Măsuri pentru derularea în bune condiții a activităților operatorilor economici în perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024Balanța de energie electrică (producție-consum), producția de energie termică produsă în cogenerare, achizițiile și stocurile de combustibili, precum și volumele de apă din marile amenajări hidroenergetice reprezintă elemente ale unui scenariu orientativ care va putea suferi ajustări în funcție de cerințele de asigurare a securității în exploatare și stabilității în funcționare a Sistemului electroenergetic național, de modificările climatice înregistrate, precum și în funcție de programele lunare de exploatare a principalelor lacuri de acumulare, în concordanță cu situațiile care pot apărea, fără a mai fi necesară modificarea prezentei anexe. Pentru a se asigura un nivel de certitudine suficient de ridicat în acoperirea curbei de sarcină a SEN, chiar și la apariția unor situații-limită conform scenariilor evaluate de DEN, operatorul de transport și de sistem consideră necesară îndeplinirea unor măsuri și acțiuni de pregătire și monitorizare a funcționării SEN, după cum urmează:1. asigurarea din timp, la nivelul tuturor producătorilor de energie electrică, a cantităților de resurse energetice primare care să asigure alimentarea cu energie electrică a consumului, precum și a rezervelor necesare acoperirii dezechilibrelor generate de subcontractarea pe piețele de energie electrică, de ieșirile accidentale din funcțiune ale grupurilor energetice, disfuncționalitățile generate de condițiile meteorologice deosebite, creșteri ale consumului peste valorile estimate etc., respectiv pentru alimentarea cu energie electrică a Republicii Moldova, dacă situația energetică din zonă o va impune;2. realizarea unui stoc de combustibil de siguranță în centralele cu funcționare pe cărbune. În situații excepționale prevăzute de lege, pentru buna desfășurare a activității și a îmbunătățirii fluxului de combustibili, operatorii economici pot accesa, potrivit legislației în vigoare, combustibilii de la rezervele de stat;3. asigurarea unei rezerve energetice minime în lacurile aferente centralelor hidroelectrice;4. menținerea coordonării și colaborării instituționale între toate entitățile implicate în asigurarea măsurilor privind nivelul de siguranță și securitate în funcționare a Sistemului electroenergetic național și în realizarea stocurilor de siguranță (autoritățile guvernamentale, operatori de rețele electrice și de gaze naturale, producători etc.);5. asigurarea alimentării cu gaze naturale a centralelor cu funcționare pe gaze chiar în situații cu condiții meteorologice extreme (ger);6. realizarea unui stoc de gaze naturale înmagazinate în depozite, într-un volum de cel puțin 90% din capacitatea de înmagazinare.Neasigurarea precedentelor două măsuri poate avea un impact semnificativ din următoarele puncte de vedere:a) tehnic - prin reducerea cantității de gaze naturale extrase zilnic din depozite, care poate conduce la degradarea parametrilor de funcționare ai rețelei naționale de transport a gazelor naturale, cu riscul de a indisponibiliza producția de energie a unor mari producători care dețin centrale electrice care funcționează pe gaze naturale, respectiv OMV Petrom - S.A. (CECC Brazi - 830 MW), S.N.G.N. Romgaz (CTE Iernut - 200 MW) și Electrocentrale București - S.A. (CET-uri însumând 580 MW);b) comercial - generat de vulnerabilitatea față de importurile de gaze naturale, în special în cazul unei crize regionale de energie; 7. respectarea programului de realizare a stocurilor de cărbune, de gaze naturale și de apă până la intrarea în sezonul de iarnă 2023-2024;8. realizarea programului de mentenanță în centralele electrice pentru asigurarea unei disponibilități cât mai crescute, astfel încât la apariția unei disfuncționalități/indisponibilități la grupurile energetice aflate în funcțiune aceasta să poată fi înlocuită/substituită de grupuri energetice aflate în rezervă;9. disponibilizarea și realizarea lucrărilor de mentenanță la grupurile energetice în vederea funcționării în perioada sezonului de iarnă a TA5 - 105 MW și TA6 - 105 MW CET Brazi și TA1 - 50 MW CET Arad;10. asigurarea funcționării sistemelor centralizate de termoficare (atât a celor bazate pe grupuri de cogenerare, cât și a celor cu instalații termice de ardere) din punctul de vedere al mentenanței și al asigurării cu combustibil, pentru reducerea consumului de resurse energetice la nivelul unităților administrative și pentru a se evita creșterea consumului de energie electrică și de gaze naturale, în urma substituirii energiei termice cu cea electrică sau cu gazele naturale;11. prevederea de măsuri tehnice și organizatorice la nivel de operatori, în colaborare cu autoritățile locale, pentru asigurarea exploatării infrastructurii de transport terestru pe perioada iernii în condiții cât mai apropiate de cele normale, în mod special pe durata perioadelor meteorologice dificile/extreme (transport cărbune pe calea ferată, acces la mine, la sonde și la stații de gaze naturale, la depozite de gaze, la linii electrice aeriene, la centrale electrice regenerabile);12. creșterea volumului de energie electrică contractată pe termen mediu și lung pentru alimentarea consumatorilor, pentru reducerea volumului cantităților de energie electrică cumpărate în piață pentru ziua următoare; 13. realizarea programului de mentenanță în rețeaua electrică de transport și în rețeaua electrică de distribuție pentru evitarea indisponibilizării centralelor electrice sau reducerii disponibilității centralelor electrice din cauza unor indisponibilități ale rețelelor electrice, respectiv de maximizare a capacității transfrontaliere la import de energie electrică;14. trecerea de la soluții constructive provizorii la soluții definitive (de bază) în cazul rețelelor electrice de transport și de distribuție, eventual cu întăriri și îmbunătățiri constructive, acolo unde este cazul, pentru reducerea riscului de apariție a unor incidente și de afectare a consumatorilor și a producătorilor de energie electrică;15. asigurarea de echipe de mentenanță și de intervenție pentru toate entitățile din sistemele de energie electrică și de gaze naturale pentru remedierea disfuncționalităților și asigurarea unui nivel de disponibilitate cât mai ridicat pentru infrastructurile proprii;16. realizarea unui stoc suficient de materiale și componente pentru remedierea/înlocuirea defecțiunilor care apar în instalațiile energetice, astfel încât timpul de remediere să fie cât mai mic;17. asigurarea accesului rapid la instalațiile energetice al echipelor de intervenție prin Comandamentul pentru situații de urgență, constituit la nivelul prefecturilor;18. asigurarea de grupuri Diesel pentru alimentarea consumatorilor sensibili, a agregatelor instalațiilor energetice pentru evitarea întreruperii alimentării extracției de gaze naturale, de țiței, de transport al combustibililor prin conducte, a serviciilor interne ale centralelor electrice;19. în situații de criză energetică regională sau europeană, scoaterea din conservare și utilizarea grupului TA7 Turceni prin activarea prevederii art. 4 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic, aprobată cu modificări prin Legea nr. 334/2022, cu modificările și completările ulterioare;20. activarea măsurilor din Planul de urgență pentru securitatea aprovizionării cu gaze naturale în România, în situația apariției unor situații de criză în aprovizionarea cu gaze naturale.În contextul energetic european actual sunt obligatorii mobilizarea tuturor resurselor energetice disponibile, pregătirea și aprobarea unui program de iarnă în domeniul energetic pentru iarna 2023-2024, respectiv colaborarea și coordonarea tuturor entităților din sectorul energetic, dar și a celor care asigură suport.C. Măsuri suplimentare de siguranță și securitate în funcționare a Sistemului electroenergetic naționalÎn cazul situațiilor speciale care pot apărea în rețelele electrice de transport și distribuție cu ocazia manifestării unor fenomene meteorologice deosebite sau în situațiile în care apar defecțiuni, accidente sau avarii în instalații, operatorul de transport și sistem, precum și operatorii de distribuție concesionari vor informa fără întârziere concedentul în legătură cu apariția sau iminența unor situații de natură să facă imposibilă alimentarea cu energie electrică în zonele afectate. De asemenea, aceste informații vor fi transmise concomitent și Direcției generale management operațional, respectiv Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. În cazul în care volumele de gaze naturale necesare pentru acoperirea consumului producătorilor de energie electrică și termică sunt afectate de incidente care intră în sfera situațiilor de criză la nivel de urgență pe piața gazelor naturale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, se pot lua unele măsuri, pe perioadă limitată, pentru a menține siguranța și securitatea în funcționare atât a Sistemului electroenergetic național, cât și a Sistemului național de transport gaze naturale. Astfel, pentru menținerea parametrilor tehnici de funcționare a Sistemului național de transport gaze naturale și asigurarea necesarului de consum casnic, pot fi dispuse limitări privind consumul de gaze naturale al centralelor termoelectrice și al centralelor electrice de termoficare cu funcționare pe gaze naturale, potrivit reglementărilor legale în vigoare. Producătorii de energie afectați de această măsură și care au posibilitatea vor funcționa cu combustibil alternativ, respectiv cu păcură și/sau gaz furnal, având obligația de a constitui/contracta stocurile necesare suplimentare induse de această funcționare.D. Finanțarea programului de iarnă Achiziție combustibiliTabelul nr. 13 - Necesarul total de finanțare a programului de iarnă aferent perioadei 1 noiembrie 2023-31 martie 2024, pentru achiziția de combustibili
    Operatori economiciSurse proprii, credite interne, subvenții
    Producători de energie electrică și producători de energie electrică și termică în cogenerare6,5 mld. lei
    -----