PROCEDURĂ din 29 august 2023de implementare a Programului național pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului
EMITENT
  • MINISTERUL ECONOMIEI, ANTREPRENORIATULUI ȘI TURISMULUI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 800 bis din 5 septembrie 2023



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 300 din 29 august 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 5 septembrie 2023.
    1. Obiectivul Programului1.1. Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului, denumit în continuare Programul, este un program multianual de încurajare și de stimulare a înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, implementat de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), prin Direcția Generală Antreprenoriat și Programe de Finanțare și Agențiile pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (AIMM), în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu prevederile OUG nr. 59/2023 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale, cu modificările și completările ulterioare.1.2. Prin prezenta procedură se instituie o schemă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul CE nr. 1407/2013 privind aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L352/24.12.2013, cu modificările și completările ulterioare.1.3. Obiectivul general al schemei de minimis îl constituie stimularea dezvoltării meșteșugurilor și a micii industrii din România, a întăririi clasei de mici meșteșugari și artizani, care își desfășoară activitatea individual sau organizat prin intermediul asociațiilor ori al altor organizații, în special în localitățile rurale, dar și în cele urbane, protejarea meseriilor care presupun un număr mare de operații executate manual în practicarea lor și relansarea serviciilor și a produselor realizate de aceștia, în special a celor cu specific tradițional, inclusiv obiecte de artă populară și artizanat, promovarea acestor produse și servicii pe piețele naționale și internaționale.1.4. Prezenta schemă nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1.407/2013 privind aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis,cu modificările și completările ulterioare.1.5. Programul urmărește, prin organizarea unui târg național pentru artizanat și meșteșuguri în anul 2023, susținerea micilor meșteșugari în promovarea produselor proprii și conservarea și stimularea promovării mai largi a tradițiilor autohtone prin:a) câștigarea de piețe externe noi pentru acest tip de produse și servicii;b) stimularea cererii interne de servicii și produse, care presupun un grad important de prelucrare manuală;c) creșterea vizibilității pe piață atât a meșteșugarilor, cât și a produselor și serviciilor furnizate de aceștia;d) îmbunătățirea accesului meșteșugarilor la informații de piață și facilitarea valorificării acestor informații;e) dezvoltarea contactelor de afaceri și stabilirea unor legături parteneriale;f) promovarea serviciilor și produselor realizate apelându-se la tehnologii tradiționale și având o componentă de prelucrare manuală semnificativă.1.6 În cadrul Programului, înțelesurile unor termeni sunt următoarele:(1) produsele și serviciile meșteșugărești, de mică industrie și artizanale - sunt produsele și serviciile executate de meșteșugari și artizani în serie mică sau unicat, fie complet manual, fie cu ajutorul uneltelor manuale sau chiar mecanice, atât timp cât contribuția manuală a meșteșugarului sau artizanului rămâne o componentă substanțială a produsului finit, fiind caracterizate prin faptul că:– sunt produse fără restricții privind cantitatea și folosind materiale brute, neprelucrate, apelând în general la resursele naturale;– natura specială a produselor meșteșugărești și artizanale derivă din trăsăturile lor distinctive, care pot fi: artistice, creative, culturale, decorative, tradiționale, simbolice și semnificative din punct de vedere comunitar și religios;– cuprind o arie largă de obiecte și activități, care valorifică tehnicile, materiile prime, formele și ornamentele tradiționale, precum și ale creației populare din diferite genuri;– sunt produse și servicii cu valoare artistică, dar și utilitară, care păstrează specificul execuției manuale și tradiționale;(2) produsele de artă populară - sunt produsele realizate de creatorii și meșterii populari, care păstrează caracterul autentic și specificul etnic și/sau cultural al unei anumite zone;(3) întreprindere unică - include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:a) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;d) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective. Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile prevăzute la lit. a)-d) sunt considerate întreprinderi unice;(4) ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurența și/sau comerțul cu statele membre și reprezintă ajutoarele acordate unei întreprinderi unice care desfășoară o activitate economică și care nu depășesc valoarea de 200.000 de euro într-o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor ce activează în sectorul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost.(5) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;(6) furnizorul de ajutor de minimis - Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului prin Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii care va fi desemnată prin ordin de către Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului;(7) administratorul schemei de ajutor de minimis - Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii desemnată prin ordin de către Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului;(8) data acordării ajutorului de stat - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii respective; În cadrul prezentului program, ajutorul de minimis se consideră acordat la data semnării de ambele părți a procesului verbal de prezență la Târg.(9) întreprindere - orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia;(10) beneficiar de ajutor de minimis - întreprindere care beneficiază de sprijin financiar nerambursabil în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis;(11) cheltuieli eligibile - cheltuieli ce pot fi finanțate de către furnizor în cadrul măsurii de ajutor de minimis.2. Descrierea Programului2.1. Programul constă în organizarea Târgului național pentru artizanat și meșteșuguri ediția 2023 pe o durată cuprinsă între minimum 3 zile și maximum 5 zile.2.2. Perioada de desfășurare a târgului, precum și locația vor fi afișate pe site-ul instituției înainte de desfășurarea evenimentului.2.3. (1) În cadrul târgului național beneficiarii eligibili vor putea prezenta produsele proprii (meșteșugărești și/sau de artizanat) și vor putea desfășura activități economice în condițiile legislației în vigoare.(2) Beneficiarii prezenți la târg vor putea organiza la standul propriu pentru vizitatorii interesați sesiuni de ateliere de lucru. În cadrul atelierelor de lucru artizanii și meșteșugarii vor explica și demonstra practic cum se pregătesc și se obțin produsele lor: covoare țesute manual, covoare înnodate, confecționarea iilor, tapiserii, ștergare; împletituri - sfoară, nuiele, fibre vegetale; ateliere de olărit, țesut, broderie, dantelărie, ceramică tradițională și decorativă, iconografie, confecționarea de păpuși folclorice, încondeierea ouălor, confecționarea măștilor, prepararea culorilor vegetale și vopsirea materialelor tradițional, confecționarea articolelor din piele, din fier, articolelor din sticlă, articolelor din lemn; atelier de restaurare; atelier de prelucrarea lemnului și mic mobilier artizanal, creație bijuterii etc.(3) Atelierele de lucru menționate și altele din acest domeniu trebuie să respecte tradiția populară atât în ceea ce privește modul de prelucrare a materialelor folosite, cât și în produsul final.2.4. (1) Acțiunile desfășurate în cadrul Programului sunt:– organizarea unui târg național al meșteșugarilor și artizanilor sub forma unei expoziții cu vânzare;– organizarea de seminarii, mese rotunde, ateliere de lucru și prezentări în scopul promovării produselor și serviciilor realizate de către artizani și meșteșugari, câștigării de piețe interne și externe noi pentru acest tip de produse și servicii, creșterii numărului întreprinzătorilor de succes și al îmbunătățirii competențelor antreprenoriale, obținerii vizibilității pe piață atât a meșteșugarilor, cât și a produselor și serviciilor furnizate de aceștia, promovării serviciilor și produselor realizate apelându-se la tehnologii simple și având o componentă de prelucrare manuală semnificativă, în special utilizându-se tehnologii tradiționale;– activități de promovare a evenimentului, atât înainte de desfășurare, în vederea asigurării unei prezențe consistente a publicului și aplicanților țintă, cât și post-eveniment, în vederea publicității târgului național.(2) Târgul național pentru artizanat și meșteșuguri 2023 va fi organizat de Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii desemnată prin ordin de către Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Acțiunile legate de organizarea și desfășurarea Programului se realizează de AIMM desemnată, direct și/sau prin externalizare în condițiile legii, pe bază de contracte/acorduri de parteneriat încheiate cu persoane fizice și juridice de drept public sau privat, selectați printr-o procedură competitivă, deschisă, transparentă, necondiționată, nediscriminatorie și suficient promovată, în condițiile legii.(3) În vederea desfășurării evenimentului, AIMM desemnată, în calitate de organizator, va coopera cu instituțiile publice și/sau organizațiile reprezentative ale întreprinderilor mici și mijlocii la nivel național și european.2.5. Din bugetul alocat desfășurării activităților specifice Programului se pot suporta următoarele cheltuieli eligibile: realizare și mentenanță aplicație electronică de înscriere și gestiune program, publicitate tv și radio, editare de broșuri, editare de materiale de promovare și prezentare, editare/multiplicare de materiale pentru conferințe, seminare, mese rotunde, workshopuri și prezentări, închiriere spații, utilități, amenajare standuri și spații de conferințe, achiziție sau închiriere mijloace fixe și/sau obiecte de inventar necesare desfășurării evenimentului, transmitere de invitații, onorarii traineri, cheltuieli de protocol, cheltuieli aferente deplasării și cazării artizanilor și meșteșugarilor, cheltuieli pentru promovare în mediul on line și social media, realizare content, realizare site eveniment, realizare identitate vizuală eveniment, realizare/promovare spot video eveniment, realizare grafică, închiriere corturi/pavilioane pentru evenimente în aer liber, promovare indoor/outdoor, organizarea de spectacole artistice în incinta și pe perioada târgului, organizarea de ateliere de lucru ale meșteșugarilor, organizarea de conferințe, seminare, mese rotunde, workshopuri, prezentări, întâlniri de lucru pentru dezvoltarea programelor pentru meșteșuguri și artizanat, precum și alte cheltuieli necesare organizării manifestărilor din cadrul evenimentului.3. Bugetul, numărul estimat de beneficiari și durata schemei de ajutor de minimis,3.1. Schema este valabilă până la 31 decembrie 2023, plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2024.3.2. Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2023 este de 1.500 mii lei.3.3. Prin implementarea Programului se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 100 de beneficiari în anul 2023.4. Tipurile de ajutor financiar de minimis4.1. Se asigură participarea gratuită la târg pentru aplicanții selectați în urma înscrierii electronice în cadrul programului.4.2. (1) Pentru anul 2023 vor fi suportate cheltuieli pentru cazarea și transportul beneficiarilor și al produselor acestora la/de la eveniment în sumă forfetară de 2500 lei/beneficiar. În cazul beneficiarilor reprezentați de societăți cooperative, inclusiv societăți cooperative meșteșugărești mixte, de asociații sau fundații, suma forfetară de 2500 lei se acordă fiecărui expozant înscris distinct în aplicația electronică de către beneficiar, în limita a maximum 10 expozanți înscriși de aceeași organizație.(2) Decontarea se va face în baza cererii beneficiarului și a procesului verbal de participare la eveniment.4.3. Beneficiarii de ajutor de minimis în cadrul Programului(1) Pot beneficia de prevederile Programului operatorii economici: întreprinderi mici și mijlocii definite conform prevederilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003, societățile cooperative, inclusiv societățile cooperative meșteșugărești mixte, persoanele fizice autorizate care desfășoară activități economice în mod independent, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, precum și asociațiile profesionale sau fundațiile, după caz, care se încadrează la data solicitării în una dintre următoarele categorii:a) sunt organizate în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, sau în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare sau în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului României nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, cu modificările și completările ulterioare și îndeplinesc condițiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici și mijlocii, potrivit dispozițiilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare;b) sunt persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale (înregistrate în registrul comerțului și autorizate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, care desfășoară activități în domeniul meșteșugurilor, în special al celor tradiționale și în domeniul artei populare și artizanatului;c) sunt constituite ca asociații profesionale sau fundații și au ca scop promovarea meșteșugurilor și a meseriilor care presupun un număr mare de operații executate manual, a produselor și serviciilor cu specific tradițional, inclusiv din domeniul artei populare și artizanatului.(2) societățile cooperative, inclusiv societățile cooperative meșteșugărești mixte, asociațiile sau fundațiile, pot aplica în numele meșteșugarului/artizanului expozant, membru al organizației. Acestea pot înscrie un număr de maximum 10 expozanți de organizație.5. Criterii de eligibilitate Pot beneficia de prevederile Programului beneficiarii eligibili conform art. 4.3 care îndeplinesc cumulativ la data înscrierii electronice următoarele criterii:a) au capital social integral privat;b) se încadrează în categoria întreprinderilor mici și mijlocii conform prevederilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare;c) au ca obiect de activitate producerea și/sau comercializarea sau promovarea produselor care păstrează specificul execuției manuale și artizanale, prestarea serviciilor care presupun un număr mare de operații executate manual sau au ca scop promovarea meșteșugurilor, a meseriilor, a produselor și a serviciilor cu specific tradițional;d) sunt înregistrați și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;e) au completat în aplicația electronică formularul de înscriere (Anexa nr. 1), au încărcat documentele specificate în anexă, iar în urma verificării acestora au fost selectați să participe la eveniment;f) nu au depășit plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare pentru o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, și 100.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost. Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.6. Reguli privind cumulul ajutoarele de minimisa) Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutorul de minimis este plătit.b) Ajutorul se acordă întreprinderilor în limita sumei reprezentată de pragul de minimis, astfel:i. valoarea brută*1 totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăși echivalentul în lei*2 a 200.000 de euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau europene. *1 plafoanele ajutorului de minimis sunt exprimate în numerar, ca valoare brută, adică înainte de orice deducere de impozite și taxe. *2 la data semnării contractului de finanțare.ii. pentru agenții economici care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost valoarea brută totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 de euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau europene.c) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei, solicitantul poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon, sau rambursarea totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de minimis .d) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.e) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.f) Ajutorul de minimis acordat prin prezenta măsură poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012*3 al Comisiei, cu modificările și completările ulterioare, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. *3 Regulamentul(UE) nr 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (art 2 alin 2 - "Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi care prestează servicii de interes economic general nu depășește 500 000 EUR pentru o perioadă de trei ani fiscali").g) Ajutoarele de minimis pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 de euro (100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost) echivalent în lei .h) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, acordate pentru aceleași costuri eligibile (legate de același proiect de investiții) sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.7. În cadrul Programului nu sunt eligibile:a) activități de pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliuluib) activități legate de producția primară a produselor agricole, așa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;c) activități de prelucrare și comercializare a produselor agricole, așa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:i. când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor de acest tip achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de operatorii economici respectivi;ii. când ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral transferat producătorilor primari (fermieri).iii. Prin prelucrarea produselor agricole se înțelege orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare.d) Prin comercializarea produselor agricole se înțelege deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;e) activități legate de export, și anume ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;f) ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;g) operatorii economici care activează în sectorul carbonifer, așa cum este definit în Decizia Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive;h) ajutoarele pentru achiziționarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă în contul terților sau contra cost.i) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în unul dintre sectoarele exceptate enumerate mai sus, cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prevederile acesteia se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele neexceptate.j) Pentru a beneficia de prevederile schemei, întreprinderea în cauză trebuie să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.8. Modalitatea de derulare a Programului MEAT, prin AIMM desemnată, administrează, gestionează și derulează programele de încurajare și stimulare a înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, finanțate de la bugetul de stat, la nivel național și la nivel local și asigură managementul financiar și/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională Recomandarea (CE) nr. 361 din 6 mai 2003.8.1. Înscrierea în Program și solicitarea acordului de principiu pentru participarea la Târgul național pentru meșteșuguri și artizanat 2023 se face prin completarea în aplicația electronică a formularului de înscriere (Anexa nr. 1) și încărcarea documentelor specificate în anexă.8.2. Data de la care este activă completarea formularului de înscriere se comunică pe site-ul instituției înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis.8.3. În vederea obținerii acordului de principiu pentru participarea la Târgul național pentru meșteșuguri și artizanat 2023, operatorul economic va completa și va transmite formularul de înscriere în Program (Anexa nr. 1) începând cu ora 10,00 a primei zile de înscriere până la ora 20,00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire până la epuizarea locurilor aferente târgului. Admiterea în Program se va face în ordinea înscrierii.8.4. Formularul de înscriere, corect și integral completat, va putea fi transmis în aplicația electronică. Actele care se vor atașa la înscriere sunt următoarele:a) cererea-tip de participare la Târgul național pentru meșteșuguri și artizanat (Anexa nr. 2);b) declarația pe propria răspundere privind ajutoarele de stat și ajutoarele de minimis primite;c) declarația pe propria răspundere privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici și mijlocii pentru anul fiscal 2022 (cuprinzând cifra de afaceri anuală netă, valoarea activelor totale și numărul mediu anual de salariați, stabilite conform prevederilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, și calculate potrivit Anexei nr. 4);d) declarație pe propria răspundere că nu are datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru;e) copia certificată a buletinului de identitate/cărții de identitate al/a reprezentantului legal al întreprinderii solicitante, precum și a persoanei participante/meșter popular;f) împuternicirea semnată de reprezentantul legal al solicitantului, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea de participare la Târgul național pentru meșteșuguri și artizanat (Anexa nr. 2);g) fotografii cu minimum 3 (trei) produse artizanale/meșteșugărești realizate/comercializate de către solicitant;h) declarație pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al solicitantului că nu a făcut obiectul unei decizii a Comisiei Europene/Consiliului Concurenței sau a altui furnizor de ajutor de stat/de minimis de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța a fost integral recuperată.8.5. După încheierea perioadei de înscriere, MEAT și AIMM desemnată vor face public pe site-ul instituției lista cu solicitanții înscriși în Program.9. Verificarea și selecția beneficiarilor9.1. Verificarea și selecția aplicanților se vor face de către unitatea de implementare programe denumită în continuare UIP, din cadrul AIMM desemnată.9.2. În vederea administrării corespunzătoare a Programului, în cadrul AIMM desemnată se constituie UIP, ale cărei număr de persoane, atribuții și responsabilități vor fi stabilite prin decizia directorului executiv al AIMM desemnată.9.3. UIP din cadrul AIMM desemnată va verifica, în termen de 5 zile lucrătoare de la afișarea pe site a listei cu solicitanții înscriși în Program, documentația încărcată online. Se pot solicita clarificări sau completări ale documentelor încărcate în aplicație, cu termen de răspuns 2 zile. După finalizarea verificării, UIP din cadrul AIMM desemnată va transmite aplicanților prin intermediul aplicației electronice scrisoare de respingere în cazul în care se constată că:– documentația încărcată este incorectă;– solicitanții au declarat în formularul de înscriere informații care nu sunt corecte/reale;– solicitanții nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute în prezenta procedură;– activitatea solicitantului sau produsele/serviciile pe care le comercializează/produce nu face/fac obiectul prezentului program conform prezentei proceduri de implementare. Pentru solicitanții acceptați de principiu de către UIP AIMM desemnată va transmite prin intermediul poștei electronice o scrisoare de înștiințare privind acceptarea participării la Târgul național pentru meșteșuguri și artizanat 2023, în limita locurilor disponibile.9.4. MEAT va publica pe site-ul instituției lista cu aplicanții admiși și respinși pentru participare la târgul național, păstrând ordinea înscrierii în program.10. Primirea și soluționarea contestațiilor10.1. În conformitate cu dispozițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim în urma comunicării UIP, acesta are dreptul de a urma procedura prevăzută în aceste situații.10.2. Astfel, solicitantul se poate adresa AIMM desemnată, formulând o contestație în termen de maximum 2 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.10.3. Contestația se formulează în scris prin aplicație sau prin intermediul adresei de e-mail a agenției desemnate și va cuprinde:– datele operatorului economic;– obiectul contestației;– motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază contestația;– dovezile pe care se întemeiază;– semnătura reprezentantului legal al operatorului economic sau a împuternicitului acestuia.10.4. Termenul de soluționare este de 3 zile lucrătoare de la data primirii contestației.10.5. Comunicarea soluționării contestației se va face prin intermediul aplicației electronice sau pe adresa de e-mail.10.6. Pentru soluționarea contestațiilor se va constitui în cadrul AIMM desemnată o comisie de soluționare a contestațiilor.10.7. Numărul de persoane, atribuțiile și responsabilitățile comisiei de soluționare a contestațiilor vor fi stabilite prin decizia directorului executiv al AIMM desemnată.11. Decontarea cheltuielilor cu participarea la eveniment11.1. Participanții vor depune la Agenția organizatoare cererea-tip de decontare pentru acordarea sumei forfetare de 2500 lei/beneficiar, în maximum 10 zile lucrătoare de la închiderea târgului. Pentru decontarea sumei forfetare, participanții au obligația de a fi prezenți la Târgul național pentru meșteșuguri și artizanat pe întreaga perioadă de desfășurare a acestuia. Absența în oricare dintre zilele târgului conduce la neacordarea alocației financiare nerambursabile.11.2. Nerespectarea oricărei prevederi stipulate de prezenta procedură de către beneficiari duce la neacordarea alocației financiare nerambursabile sub formă de sumă forfetară.11.3. (1) Recuperarea ajutorului de minimis acordat, în caz de nerespectare a prezentei proceduri, se va efectua conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.(2) Valoarea ajutorului de minimis recuperat se completează și cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării integrale a acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140 din 30.04.2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248 din 24.09.2015.11.4. Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul MEAT, iar în termen de 15 zile de la data adoptării se transmite spre informare Consiliului Concurenței, în conformitate cu art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.11.5. Raportarea și monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de minimis se fac în conformitate cu legislația comunitară și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.11.6. MEAT, prin AIMM desemnată, va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic că este respectată regula cumulului la nivelul întreprinderii unice, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse de la bugetul de stat sau de la bugetul autorităților locale, fie din surse europene, nu depășește la nivelul întreprinderii unice pragul de 200.000 de euro, echivalentul în lei, respectiv 100.000 de euro pentru întreprinderile ce își desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost.11.7. Furnizorul de ajutor de minimis, respectiv MEAT / AIMM, păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat/ajutorului de minimis.11.8. Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul Programului vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis și a altor ajutoare de stat. Aceștia sunt obligați să arhiveze evidența specifică și să o păstreze pe o perioadă de 10 ani.11.9. Pe baza unei cereri scrise, MEAT va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis.11.10. Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate aflate în derulare și de a dispune măsurile ce se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.11.11. Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.11.12. În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de furnizor, Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la fața locului.11.13. În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.11.14. Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare.11.15. Furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la orice modificare adusă măsurilor de sprijin, în termen de 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.11.16. Furnizorul are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta procedură de minimis într-un termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.11.17. Administratorul schemei de ajutor de minimis are obligația de a încărca în RegAs contractele de finanțare și contractele de subvenție, ajutoarele de minimis plătite, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora etc. în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz.12. Confidențialitate12.1. Documentele justificative depuse de către solicitanți în cadrul Programului sunt confidențiale, membrii UIP având obligația de a nu dezvălui informațiile menționate în acestea către terțe persoane, cu excepția cazului în care informațiile sunt furnizate organelor abilitate ale statului în exercitarea atribuțiilor ce le revin.12.2. MEAT și AIMM desemnată sunt autorizate să publice, în orice formă și mediu, incluzând internetul, informațiile referitoare la numele beneficiarului, suma și/sau scopul cheltuielilor decontate, așezarea geografică (localitatea și județul), materiale foto și video realizate în cadrul evenimentului.Anexele 1-6 fac parte integrantă din prezenta Procedură  +  Anexa nr. 1 la procedură
    FORMULAR DE ÎNSCRIERE
     +  FORMULAR SOLICITANT
    Denumirea completă a solicitantului
    Adresa solicitantului
    Județul
    Telefon
    Adresă de e-mail
    Numele reprezentatului legal
    Funcția reprezentatului legal
    Telefon persoană de contact
    E-mail persoană de contact
    Cod unic de înregistrare (după caz)
    Nr. de înregistrare la Oficiul Registrului Comerțului (după caz)
    Nr. de înregistrare la Registrul asociațiilor și fundațiilor (după caz)
    Certificat de înregistrare / înscriere / înmatriculare (după caz)
    Actul constitutiv (după caz)
    Statutul (după caz)
    Cererea de participare la Târgul Național pentru Meșteșuguri și Artizanat
    Declarație pe proprie raspundere privind ajutoarele de stat și ajutoarele de minimis
    Declarația pe propria răspundere privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici și mijlocii
    Declarație pe proprie răspundere că nu are datorii la bugetul general consolidat
    Împuternicirea semnată de reprezentantul legal al solicitantului, în cazul în care o altă persoană decât aceasta semnează cererea de participare la Târgul Național pentru Meșteșuguri și Artizanat
    Copia certificată a buletinului de identitate/cărții de identitate al/a reprezentantului legal / împuternicitului întreprinderii solicitante (după caz);
    AIMM de care aparține
    Categoria solicitantului
    Microîntreprindere
    Întreprindere mică
    Întreprindere mijlocie
    Societate cooperativă
    Societate mestesugărească mixtă
    Întreprindere familială
    Întreprindere individuală
    PFA
    Asociație
    Fundație
    Codul CAEN principal al firmei:
    Obiectul de activitate pe care se accesează Programul:
    Obiectivul general/scopul asociației - fundației:
    Suma forfetară solicitată: maximum 2500 lei
     +  FORMULAR EXPOZANT
    Numele expozantului care va participa la targ din partea solicitantului
    CNP expozant care va participa la targ din partea solicitantului
    Act de identitate/ pasaport expozantului care va participa la targ din partea solicitantului
    Tipul de meșteșug/artizanat:
    Prezentare expozant și lucrări realizate
    Atașează minim 3 (trei) fotografii cu produse artizanale/meșteșugărești realizate/comercializate care vor fi prezentate la Târgul Național pentru Artizanat și Meșteșuguri
    Aplicația informatică va permite încărcarea tuturor documentelor solicitate în cadrul procedurii de implementare a programului.
     +  Anexa nr. 2 la procedură
    CERERE-TIP DE PARTICIPARE LA
    TÂRGUL NAȚIONAL PENTRU MEȘTEȘUGURI ȘI ARTIZANAT
    (Se completează toate rubricile din formularul-tip în limba română)
     +  Secţiunea A Date solicitantOperatori economici Subscrisa ............ având datele de identificare menționate în Formularul de înscriere (Anexa nr. 1 la Procedura de implementare a schemei transparente de ajutor de minimis prevăzută în cadrul Programului național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului aprobată prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului și turismului) reprezentantă legal prin dl/dna ............, având calitatea de ............, solicit participarea în condițiile prevederilor Programului național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului (Program), la Târgul Regional pentru Artizanat și Meșteșuguri 2023. Cont bancar*1 ............ deschis la Banca ............ *1 Cont deschis la bănci comerciale din România pentru operatorii economici care nu pot deschide conturi la Trezoreria Statului în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Nr. cont ce cuprinde grupul de cifre 5070, deschis la Trezoreria Statului/nr ............ în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare: ..................... Forma juridică: ............ Forma de proprietate 100% privată DA [] NU [] Capitalul social: ............ lei deținut de– persoane fizice ............%– persoane juridice ............% Numărul mediu anual de salariați (în anul fiscal anterior) ............ Cifra de afaceri anuală netă (conform ultimei situații financiare anuale la ANAF) ............ lei Precizați numărul de persoane care participă la târgul regional pentru artizanat și meșteșuguri din partea solicitantului ............ și completați datele de mai jos pentru toți însoțitorii. Dl/Dna ............, având funcția de ............ identificat cu BI/CI Seria ............ Nr. ............  +  Secţiunea B Categoria solicitantului Bifați categoria în care va încadrați:
    MicroîntreprindereÎntreprindere familială
    Întreprindere micăÎntreprindere individuală
    Întreprindere mijlociePersoană fizică autorizată
    Societate cooperativăSocietate meșteșugărească mixtă
    Asociații profesionale
    Fundații/Asociații
    Codul CAEN principal al firmei este .................................... Obiectul de activitate pe care se accesează Programul este ............. Obiectivul general/scopul asociației - fundației: ...................... Tipul de meșteșug practicat ............................................ Descrieți produsele/serviciile meșteșugărești de mică industrie și artizanale/produse de artă populară, pe care dumneavoastră le realizați/societatea dumneavoastră le dezvoltă prin activitatea desfășurată, respectând definiția din Procedura Menționați produsele de meșteșug/artizanat cu care participați la târgul regional pentru artizanat și meșteșuguri. Organizați ateliere de lucru în timpul Târgului? [Da] ↑ [Nu] ↑
    NOTĂ! Solicitantul nu este obligat să suporte nici o taxă din partea niciunei persoane sau instituții care îl ajută în completarea acestei cereri. Reprezentanții AIMM pot discuta cu solicitanții toate sau doar o parte din elementele acestei cereri, dar le este interzis să completeze cererea în locul acestora. În cadrul Programului vor fi acceptate numai cererile-tip de participare la Târgul Național pentru Meșteșuguri și Artizanat care sunt completate în mod corect, orice modificare a conținutului acestora față de varianta transmisă și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, atrăgând după sine respingerea finanțării. Semnătura autorizată solicitantului* * Toate cererile depuse pentru acest program vor fi semnate de aceeași persoană autorizată să reprezinte legal societatea. Numele ............ Semnătura ............ Data semnării ............
     +  Anexa nr. 3.1 la procedură
    Declarație pe propria răspundere
    Operatori economici Subsemnatul(a) ............, identificat(ă) cu B.I./C.I. seria ............ nr. ............, eliberat(ă) de ............ la data de ............, cu domiciliul în localitatea ............, str. ............ nr. ........, bl ......, sc ...., ap ...., sectorul/județul ............, în calitate de reprezentant legal al solicitantului ............, declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta cerere sunt corecte și complete. Înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii. De asemenea, declar pe propria răspundere că la nivelul întreprinderii unice, în ultimii 3 (trei) ani fiscali, inclusiv anul în curs: [] nu am beneficiat de ajutoare de stat și de ajutoare de minimis; [] am beneficiat de ajutoare de stat și de ajutoare de minimis:
    Nr. crt.Anul acordării ajutoruluiForma ajutoruluiInstituția finanțatoareProgramul prin care a beneficiat de finanțareCuantumul ajutorului acordat
    TOTAL
    În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene a ajutoarelor de minimis. Declar pe propria răspundere că întreprinderea nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operațională, dizolvare, lichidare sau administrare specială; că întreprinderea nu are activitățile suspendate sau alte situații similare reglementate de lege. Declar pe propria răspundere că împotriva întreprinderii nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat/ajutor de minimis sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate. Declar pe propria răspundere că întreprinderea nu a beneficiat și nu va beneficia de ajutoare de stat pe alte scheme de minimis de la alți furnizori de ajutor de stat pe aceleași costuri eligibile pentru care a solicitat ajutor de stat în temeiul prezentei scheme; Declar pe propria răspundere că întreprinderea nu a beneficiat de ajutoare ilegale; Declar pe propria răspundere că datele din această declarație și din anexe sunt conforme cu realitatea. Reprezentantul legal /împuternicitul operatorului economic*2 *2 Cererile și toate celelalte documente vor fi semnate de aceeași persoană (reprezentant legal sau împuternicit). Numele ............ Funcția: ............ Semnătura ............ Data semnării: ............
     +  Anexa nr. 3.2 la procedură
    DECLARAȚIE
    privind încadrarea întreprinderii în categoria
    întreprinderilor mici și mijlocii
    I. Datele de identificare ale întreprinderii Denumirea întreprinderii ................................................................................ Adresa sediului social .................................................................................. Cod unic de înregistrare ................................................................................ Numele și funcția ...(Președintele Consiliului de Administrație, Director general sau echivalent)........II. Tipul întreprinderii Indicați, după caz, tipul întreprinderii: [] Întreprindere autonomă În acest caz, datele din tabelul de mai jos sunt preluate doar din situația economico-financiară a întreprinderii solicitante. Se va completa doar declarația, fără anexa nr. 4 la Procedura de implementare a schemei transparente de ajutor de minimis prevăzută în cadrul Programului național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului aprobată prin ordinul ministrului nr . ......../2023 (procedură). [] Întreprindere parteneră Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform anexei nr. 4 la procedură, precum și a fișelor adiționale care se vor atașa la declarație. [] Întreprindere legată Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform anexei nr. 4 la procedură, precum și a fișelor adiționale care se vor atașa la declarație.II.I. Date utilizate pentru a se stabili categoria întreprinderii*3 *3 Datele sunt calculate în conformitate cu art. 6 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.
    Exercițiul financiar de referință*4
    Numărul mediu anual de salariațiCifra de afaceri anuală netă (mii lei/mii €)Active totale (mii lei/mii €)
    *4 Datele cu privire la numărul mediu anual de salariați, cifra de afaceri anuală netă și activele totale sunt cele realizate în ultimul exercițiu financiar raportate în situațiile financiare anuale aprobate de acționari sau asociați, respectiv pentru anul 2022
    Important: Precizați dacă, față de exercițiul financiar anterior, datele financiare au înregistrat modificări care determină încadrarea întreprinderii într-o altă categorie (respectiv micro-întreprindere, întreprindere mică, mijlocie sau mare).[] Nu
    [] Da (în acest caz se va completa și se va atașa o declarație referitoare la exercițiul financiar anterior)
    Declar pe propria răspundere că datele din această declarație și din anexe sunt conforme cu realitatea. Reprezentantul legal /împuternicitul operatorului economic*5 *5 Cererile și toate celelalte documente vor fi semnate de aceeași persoană (reprezentant legal sau împuternicit). Numele ......................... Funcția: ....................... Semnătura ...................... Data semnării: .................
     +  Anexa nr. 4 la procedură
    CALCULUL
    pentru întreprinderile partenere sau legate
    Secțiunile care trebuie incluse, după caz:– secțiunea A, dacă întreprinderea solicitantă are cel puțin o întreprindere parteneră (precum și orice fișe adiționale);– secțiunea B dacă întreprinderea solicitantă este legată cu cel puțin o întreprindere (precum și orice fișe adiționale). Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate
    Perioada de referință - anul 2022
    Numărul mediu anual de salariațiCifra de afaceri anuală netă( mii lei/ mii €)Total active(mii lei/ mii €)
    1. Datele*6 întreprinderii solicitante sau din situațiile financiareanuale consolidate (se vor introduce datele din tabelul B1 din secțiunea B*7 )
    2. Datele cumulate în mod proporțional ale tuturor întreprinderilor partenere, dacă este cazul (se vor introduce datele din secțiunea A)
    3. Datele cumulate ale tuturor întreprinderilor legate (dacă există) - dacă nu au fost deja incluse prin consolidare la pct. 1 din acest tabel (se vor introduce datele din tabelul B2 din secțiunea B)
    TOTAL
    *6 Datele cu privire la numărul mediu anual de salariați, cifra de afaceri anuală netă și activele totale sunt cele realizate în ultimul exercițiu financiar raportate în situațiile financiare anuale aprobate de acționari sau asociați. În cazul întreprinderilor nou înființate datele cu privire la numărul mediu anual de salariați, cifra de afaceri anuală netă și activele totale se determină și se declară pe propria răspundere.*7 Datele întreprinderii, inclusiv numărul mediu anual de salariați, sunt determinate pe baza situațiilor financiare anuale și a datelor întreprinderii sau, atunci când este cazul, pe baza situațiilor financiare anuale consolidate ale întreprinderii ori a situațiilor financiare anuale consolidate în care întreprinderea este inclusă. Datele incluse în secțiunea "Total" din tabel trebuie introduse în tabelul "Date utilizate pentru a se stabili categoria întreprinderii" din Anexa nr. 4 la Procedura de implementare a schemei transparente de ajutor de minimis.  +  Secţiunea A
    ÎNTREPRINDERI PARTENERE
    Pentru fiecare întreprindere pentru care a fost completată "fișa de parteneriat" (câte o fișă pentru fiecare întreprindere parteneră a întreprinderii solicitante și pentru orice întreprindere parteneră a oricărei întreprinderi legate, ale cărei date nu au fost încă incluse în situațiile financiare anuale consolidate ale acelei întreprinderi legate), datele din această fișă de parteneriat trebuie să fie introduse în tabelul de mai jos. Date de identificare și date financiare preliminare Tabelul A.1
    Întreprinderea parteneră - Date de identificareNumărul mediu anual de salariațiCifra de afaceri anuală netă (mii lei/mii €)Active totale (mii lei/mii €)
    Numele sau denumirea întreprinderiiAdresa sediului socialCod unic de înregistrareNumele și prenumele Președintelui Consiliului de administrație, Directorului General sau echivalentului acestuia
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8.
    Total:
    NOTĂ: Aceste date sunt rezultatul unui calcul proporțional efectuat pe baza "fișei de parteneriat", pentru fiecare întreprindere cu care întreprinderea solicitantă este direct sau indirect parteneră. Datele introduse în secțiunea "Total" vor fi introduse la pct. 2 din tabelul "Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate" (referitor la întreprinderile partenere). Aceste date rezultă din situațiile financiare anuale consolidate și din alte date ale întreprinderii partenere, dacă există, la care se adaugă în proporție de 100% datele întreprinderilor care sunt legate cu această întreprindere parteneră, în cazul în care acestea nu au fost deja incluse în situațiile financiare anuale consolidate ale întreprinderii partenere. Dacă este necesar, adăugați "fișe privind legătura dintre întreprinderi" pentru întreprinderile care nu au fost deja incluse în situațiile financiare anuale consolidate.

    FIȘA DE PARTENERIAT
    1. Date de identificare a întreprinderii Denumirea întreprinderii .................................... Adresa sediului social .................................... Codul unic de înregistrare .................................... Numele, prenumele și funcția ...Președintelui Consiliului de administrație, Directorului general sau echivalent...2. Date referitoare la întreprinderea legată
    Perioada de referință - anul 2022
    Numărul mediu anual de salariați*8Cifra de afaceri anuală netă (mii lei/mii €)Active totale*9(mii lei/ mii €)
    Total
    *8 În cazul în care în situațiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate. *9 Active totale reprezintă active imobilizate + active circulante + cheltuieli în avans. NOTĂ: Aceste date rezultă din conturile sau alte date ale întreprinderii partenere, consolidate, dacă există. La acestea se adaugă într-un procent de 100% datele întreprinderilor care sunt legate de această întreprindere parteneră, dacă datele din conturile consolidate ale întreprinderilor legate au fost deja incluse prin consolidare în conturile întreprinderii partenere. Dacă este necesar, se va adăuga "fișa întreprinderii legate" pentru întreprinderile care nu au fost încă incluse prin consolidare.
    3. Calculul proporționala) Indicați exact proporția deținută*10 de întreprinderea solicitantă (sau de întreprinderea legată prin intermediul căreia se stabilește legătura de parteneriat), în întreprinderea parteneră la care se referă această fișă: *10 Procent din capitalul social sau din drepturile de vot deținute, oricare dintre aceste procente este mai mare. La acesta trebuie cumulată proporția deținută de fiecare întreprindere legată în aceeași întreprindere parteneră. ---------------------- Indicați, de asemenea, proporția deținută de întreprinderea parteneră, la care se referă această fișă, din capitalul social al întreprinderii solicitante (sau în întreprinderea legată) ----------------------b) Introduceți în tabelul de mai jos rezultatul calculului proporțional obținut prin aplicarea celui mai mare dintre procentele la care se face referire la lit. a) la datele introduse în tabelul de la pct. 2. Tabelul de parteneriat - A.2
    ProcentNumărul mediu anual de salariațiCifra de afaceri anuală netă(mii lei/mii €)Active totale*9(mii lei/ mii €)
    Valoare rezultată în urma aplicării celui mai mare procent la datele introduse în tabelul de la pct. 1.
    Aceste date se vor introduce în Tabelul A.1.
     +  Secţiunea B
    ÎNTREPRINDERI LEGATE
    2. Determinarea situației aplicabile întreprinderii care solicită încadrarea în categoria întreprinderilor mici și mijlocii: [] Cazul 1: Întreprinderea solicitantă ține situații financiare anuale consolidate sau este inclusă în situațiile financiare anuale consolidate ale unei alte întreprinderi (tabelul B1). [] Cazul 2: Întreprinderea solicitantă sau una ori mai multe întreprinderi legate nu întocmește/întocmesc ori nu este/nu sunt inclusă/incluse în situațiile financiare anuale consolidate (tabelul B2). NOTĂ: Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea solicitantă derivă din situațiile financiare anuale și din alte date ale acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporțional datele oricărei eventuale întreprinderi partenere a acelei întreprinderi legate, situată imediat în aval sau în amonte, dacă nu a fost deja inclusă prin consolidare*11. *11 Definiția întreprinderii legate din Legea nr. 346/2004 privind stimularea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.2. Metode de calcul pentru fiecare caz Cazul 1: Situațiile financiare anuale consolidate reprezintă baza de calcul. Se va completa tabelul B1 de mai jos. Tabelul B1
    Numărul mediu anual de salariați*12Cifra de afaceri anuală netă (mii lei/ mii €)Active totale (mii lei/ mii €)
    Total
    *12 În cazul în care în situațiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate. Datele introduse în secțiunea "Total" din tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 1 din tabelul "Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate".
    Identificarea întreprinderilor incluse prin consolidare
    Întreprinderea legată (denumire/date de identificare)Adresa sediului socialCod unic de înregistrareNumele și prenumele președintelui consiliului de administrație, directorui general sau echivalentului acestuia
    A.
    B.
    C.
    D.
    E.
    NOTĂ: Întreprinderile partenere ale unei întreprinderi legate, care nu au fost încă incluse în situațiile financiare anuale consolidate, sunt considerate partenere directe ale întreprinderii solicitante. Datele aferente acestora și o "fișă de parteneriat" trebuie adăugate la secțiunea A.
    Cazul 2: Pentru fiecare întreprindere legată (inclusiv prin intermediul altor întreprinderi legate), se va completa o "fișă privind legătura dintre întreprinderi" și se vor adăuga datele din situațiile financiare anuale ale tuturor întreprinderilor legate, prin completarea tabelului B2. Tabelul B2
    Întreprinderea numărul:Numărul mediu anual de salariațiCifra de afaceri anuală netă (mii lei/ mii €)Active totale(mii lei/ mii €)
    1.*)
    2. *)
    3. *)
    4. *)
    5. *)
    Total
    *) Atașați câte o "fișă privind legătura dintre întreprinderi" pentru fiecare întreprindere. NOTĂ Datele rezultate în secțiunea "Total" din tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 3 din tabelul "Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate" (privind întreprinderile legate)
    Reprezentantul legal/împuternicitul operatorului economic*13 *13 Cererile și toate celelalte documente vor fi semnate de aceeași persoana (reprezentant legal sau împuternicit). Numele .................. Funcția: ................ Semnătura ............... Data semnării: ..........
    FIȘA
    privind legătura dintre întreprinderi nr. .....
    din tabelul B2, secțiunea B
    (numai pentru întreprinderile legate care nu sunt incluse în
    situațiile financiare anuale consolidate)
    2. Date de identificare a întreprinderii Denumirea întreprinderii ............................ Adresa sediului social ............................ Codul unic de înregistrare ............................ Numele, prenumele și funcția ...(președinte consiliului de administrație, director general sau echivalent)...2. Date referitoare la întreprindere
    Perioada de referință
    Numărul mediu anualde salariați*14Cifra de afaceri anuală netă (mii lei/ mii €)Active totale (mii lei/ mii €)
    Total
    *14 În cazul în care în situațiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul mediu anual de salariați, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate. Datele trebuie introduse în tabelul B2 din secțiunea B. NOTĂ: Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea solicitantă sunt extrase din situațiile financiare anuale și din alte date aferente acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporțional datele oricărei eventuale întreprinderi partenere ale întreprinderii legate, situată imediat în aval sau în amonte de aceasta, dacă nu au fost deja incluse în situațiile financiare anuale consolidate. Acest tip de întreprinderi partenere sunt considerate ca fiind întreprinderi direct partenere cu întreprinderea solicitantă. Datele aferente acestora și "fișa de parteneriat" trebuie introduse în secțiunea A.
    Reprezentantul legal /împuternicitul operatorului economic*15 *15 Cererile și toate celelalte documente vor fi semnate de aceeași persoană (reprezentant legal sau împuternicit). Numele ................. Funcția: ............... Semnătura .............. Data semnării: .........
     +  Anexa nr. 5 la procedură
    Lista agențiilor pentru întreprinderi mici și
    mijlocii, atragere de investiții și promovarea exportului (AIMM)
    Nr. crt.AIMM (Județe arondate)ADRESATELEFON/ FAX/E-MAIL
    1.BRAȘOV Brașov Covasna SibiuStr. Turnului, nr.5, Cladirea AJOFM, et. 1, Brașov, C.P. 5001520268-548.018 tel.agentia.brasov@imm.gov.ro
    2.CLUJ- NAPOCABihorBistrițaNăsăudClujMaramureșSatu MareSălajStr. Horea, nr. 13, etaj 3 Cluj-Napoca, C.P. 4001740264-487.224 tel.agentia.cluj@imm.gov.ro
    3.CONSTANȚA BrăilaBuzău Constanța GalațiTulceaVranceaBd. Tomis, nr.79-81, et. 6, Constanța, C.P. 9006690241-661.253 tel.0241-661.254 tel.agentia.constanta@imm.gov.ro
    4.CRAIOVADoljGorj MehedințiOltVâlceaStr. Ștefan cel Mare nr. 93, et. 3, Craiova, C.P. 2001300251-510.785 tel.agentia.craiova@imm.gov.ro
    5.IAȘI Bacău Botoșani Iași NeamțSuceavaVasluiBd. Tudor Vladimirescu, nr. 45A, Bl. B2, parter, Iasi, judetul Iasi, C.P. 7003050371-402.212 tel.agentia.iasi@imm.gov.ro
    6.PLOIEȘTI Argeș Călărași Dâmbovița Giurgiu Ialomița Prahova TeleormanBd. Republicii, nr. 12, Bl. 33, B1 - B2, Ploiești, C.P. 1000660244-522.085 tel.0244-544.054 tel.agentia.ploiesti@imm.gov.ro
    7.TÂRGU MUREȘAlba Harghita MureșStr. Gheorghe Doja, nr. 25, Târgu Mureș, C.P. 5403420265-311.660 tel.0265-260.818agentia.targumures@imm.gov.ro
    8.TIMIȘOARA Arad Caraș-Severin Hunedoara TimișBd. Eroilor de la Tisa, nr. 22, Timișoara, C.P. 3005750256-292.739 tel.0256-292.767agentia.timisoara@imm.gov.ro
    9.BUCUREȘTIBucureștiIlfovStr. Poterasi, nr. 11, sector 4, Bucuresti, C.P. 0402630372-768.484agentia.bucuresti@imm.gov.ro
    Contact Call-Center dedicat măsurilor de sprijin 021-9059.
     +  Anexa nr. 6 la procedură
    CERERE-TIP DE DECONTARE
    (Se completează toate rubricile din
    formularul-tip în limba română, prin tehnoredactare)
    Operatori economici Subscrisa .............. având datele de identificare menționate mai jos, reprezentată legal prin dl/dna .............., identficat(ă) cu B.I./C.I. seria nr. .............. eliberat la data de .............., cu domiciliul în localitatea .............. str .............. nr. .... bl ... sc ... ap .... sectorul/județul .............., cod poștal .............. solicit decontarea sumei forfetare de 2500 lei reprezentând cheltuieli de participare Datele de identificare ale operatorului economic: Denumirea operatorului economic .............. Data înregistrării .............. Nr. de ordine la Oficiul Registrului Comerțului .............. Codul unic de înregistrare .............. Sediul/Adresa .............. Telefon ........ Fax ........ E-mail .............. Nr. cont (5070)*16 în care se solicită transferarea sumei decontate (RO) .............., deschis la Trezoreria .............. *16 pentru operatorii economici care îndeplinesc toate condițiile de eligibilitate, în contul ce cuprinde grupul de cifre 5070, deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază teritorială își au sediul sau la care sunt luați în evidență fiscală, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Cont bancar*17 .............. deschis la Banca .............. *17 în conturile deschise la bănci comerciale din România pentru operatorii economici care nu pot deschide conturi la trezoreria Statului în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Nr RUE .............. Numele expozantului pentru care se solicita AFN .............., identificat prin BI/CI seria ......... nr. ....... Semnătură Funcția Data întocmirii Viza UIP privind decontarea cheltuielilor de participare
    VerificatorVerificator
    Numele și prenumele
    Semnătura
    Data
    probat (lei)
    -----