REGULI DE ELIGIBILITATE din 20 iulie 2023aplicabile cheltuielilor în cadrul programelor naționale Afaceri interne, precum și pentru finanțarea operațiunilor prin utilizarea opțiunilor de costuri simplificate
Publicate în
MONITORUL OFICIAL nr. 698 din 31 iulie 2023
Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 107 din 20 iulie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 31 iulie 2023. + Capitolul I Principii și reguli comune + Articolul 1Beneficiari eligibili(1) Sunt beneficiari eligibili pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne entitățile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) sunt instituții publice din România, asociații/fundații cu personalitate juridică constituite în România, instituții de învățământ/cercetare autorizate în România sau organizații internaționale;b) au competențe și atribuții legale sau obiective și scopuri statutare relevante pentru obiectivele fondurilor europene dedicate;c) au capacitatea operațională și financiară necesară pentru implementarea proiectului; d) în cazul beneficiarilor privați, nu au obligații fiscale restante la bugetul general consolidat și nu fac obiectul unei proceduri de dizolvare sau de lichidare ori nu se află deja în stare de dizolvare sau de lichidare, conform legislației aplicabile.(2) Prin excepție de la alin. (1), sunt eligibile pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne entitățile relevante pentru obiectivele fondurilor, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat terț, numai în calitate de cobeneficiar, în parteneriat cu o entitate care este beneficiar eligibil conform alin. (1). + Articolul 2Proiecte eligibileSunt eligibile pentru finanțare din unul dintre programele naționale Afaceri interne proiectele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) contribuie la realizarea obiectivului de politică al fondului, se încadrează în domeniul de aplicare al fondului și în unul dintre tipurile de intervenție aferente fondului;b) au o contribuție efectivă la îndeplinirea unui singur obiectiv specific al programului național;c) asigură implementarea unei măsuri de punere în aplicare, acțiuni eligibile sau domeniu de intervenție aferente programului național;d) sunt compatibile cu acțiunile, politicile și prioritățile relevante ale UE și cu sprijinul acordat în cadrul altor instrumente ale UE;e) respectă limitele/plafoanele stabilite în ghidul specific apelului;f) obțin un punctaj în etapa de evaluare cel puțin egal cu punctajul aferent pragului de calitate menționat în ghidul specific apelului;g) includ costuri rezonabile, respectiv prezintă cel mai bun raport între cuantumul sprijinului, activitățile desfășurate și îndeplinirea obiectivelor;h) nu au fost finalizate fizic sau implementate integral înainte de depunerea cererii de finanțare în cadrul programului, indiferent dacă au fost efectuate sau nu toate plățile aferente;i) nu fac în mod direct obiectul unui aviz motivat al Comisiei Europene cu privire la o procedură de infringement care pune în pericol legalitatea și regularitatea cheltuielilor sau desfășurarea proiectului propus;j) în cazul proiectelor care intră în domeniul de aplicare a unei condiții favorizante, sunt compatibile cu strategiile și documentele de planificare relevante stabilite pentru îndeplinirea respectivei condiții favorizante. + Articolul 3Costuri eligibile(1) Costurile eligibile pentru finanțare din proiect pot fi directe sau indirecte:a) costurile eligibile directe reprezintă cheltuielile efectuate pentru obținerea rezultatelor proiectului, care contribuie direct și concret la îndeplinirea indicatorilor de realizare sau a indicatorilor de rezultat ai proiectului, după caz;b) costurile eligibile indirecte reprezintă cheltuielile administrative efectuate pentru funcționarea de ansamblu a proiectului, care contribuie indirect/tangențial la realizarea indicatorilor proiectului. (2) Costurile eligibile pentru finanțare dintr-un proiect pot fi rambursate prin finanțare pe baza costului real sau prin finanțarea pe baza costului simplificat.(3) Sunt eligibile pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne, pe baza costului real, cheltuielile care îndeplinesc cumulativ următoarele reguli generale:a) sunt necesare și sunt utilizate pentru implementarea proiectului, respectiv contribuie clar și direct la atingerea obiectivelor și scopului proiectului, la obținerea rezultatelor și indicatorilor aferenți proiectului;b) sunt efectuate în conformitate cu legislația aplicabilă, în special privind achizițiile, obligațiile fiscale și sociale aplicabile, protecția mediului, respectarea drepturilor și libertăților fundamentale, evitarea conflictului de interese, egalitatea de șanse și prevenirea discriminării, protecția datelor cu caracter personal;c) sunt rezonabile, respectiv respectă cel mai bun raport cost-beneficiu și principiul bunei gestiuni financiare, în special în ceea ce privește economicitatea și eficiența, în funcție de rezultatele obținute și obiectivele îndeplinite;d) sunt suportate (efectuate) și plătite de către beneficiar și cobeneficiar, după caz, în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanțare;e) sunt identificabile și verificabile, respectiv sunt înregistrate în contabilitatea beneficiarului sau cobeneficiarului, după caz, în conformitate cu practicile și normele contabile aplicabile;f) sunt fundamentate prin documentele justificative tehnice și financiare obligatorii pentru asigurarea pistei de audit; g) respectă toate prevederile contractului/deciziei de finanțare, precum și instrucțiunile AM;h) sunt efectuate cu respectarea cerințelor, obligațiilor, termenelor și condițiilor stabilite prin ghidul general și ghidul specific aferente apelului; i) sunt prevăzute în bugetul estimat al proiectului, se încadrează în linia de cost estimat și respectă regulile de eligibilitate specifice fiecărei categorii de costuri, prevăzute în cap. II.(4) Sunt eligibile pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne, pe baza costului simplificat, cheltuielile care îndeplinesc cumulativ următoarele reguli generale:a) sunt prevăzute în bugetul estimat al proiectului, se încadrează în linia de cost estimat și în una dintre categoriile de costuri eligibile, prevăzute în cap. II;b) sunt conforme cu cerințele menționate la art. 54, 55, 56, 94 sau art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 sau stabilite prin instrucțiunile AM, elaborate în baza art. 53 alin. (3) din acest regulament european;c) respectă cerințele aplicabile finanțării pe baza costului simplificat stabilite prin ghidul general și ghidul specific aferente apelului, după caz; d) respectă toate prevederile contractului/deciziei de finanțare, precum și instrucțiunile AM;e) pentru finanțare pe baza costului unitar:(i) unitățile aferente trebuie să fie efectiv utilizate sau obținute de beneficiar/cobeneficiar în perioada de eligibilitate a proiectului și să fie necesare pentru punerea în aplicare a proiectului;(ii) numărul de unități trebuie să fie identificabil și verificabil, în special pe bază de înregistrări și documente justificative relevante;f) pentru finanțare pe baza ratei forfetare:(i) costurile la care se aplică rata forfetară trebuie să fie eligibile;(ii) costurile la care se aplică rata forfetară trebuie să fie aferente perioadei de eligibilitate a proiectului;g) pentru finanțare pe baza sumei forfetare:(i) activitatea trebuie să fie pusă în aplicare în mod corespunzător de către beneficiar, conform cererii de finanțare;(ii) rezultatele/indicatorii trebuie să fie obținute/realizați în perioada de eligibilitate a proiectului.(5) În cazul transferului dreptului de proprietate a activelor achiziționate/construite/modernizate în cadrul proiectului, cheltuielile efectuate pentru activele respective sunt eligibile numai dacă acestea sunt în continuare utilizate în scopul proiectului, astfel încât perioada totală de utilizare efectivă în scopul proiectului să fie cel puțin egală cu duratele minime menționate în cap. II. (6) Regulile privind finanțarea pe baza costului simplificat prevăzute la alin. (4) nu aduc atingere obligațiilor și prevederilor stabilite prin legislația aplicabilă, cum ar fi cele din domeniul execuției cheltuielilor publice, achizițiilor publice, contabilității, fiscalității, protecției mediului, respectării drepturilor și libertăților fundamentale, evitării conflictului de interese, egalității de șanse, prevenirii discriminării și protecției datelor cu caracter personal. + Articolul 4Modalități de finanțare, forme de granturi(1) Contribuția financiară nerambursabilă poate fi acordată beneficiarilor prin următoarele modalități:a) finanțarea costului real, respectiv rambursarea costurilor eligibile suportate efectiv de un beneficiar și plătite pentru implementarea proiectului, a contribuțiilor în natură și a amortizării;b) finanțarea simplificată, respectiv: (i) costuri unitare;(ii) sume forfetare;(iii) rate forfetare;(iv) o combinație între pct. (i)-(iii), cu condiția ca fiecare formă să acopere categorii diferite de costuri;(v) finanțare nelegată de costuri, cu condiția ca astfel de granturi să fie acoperite printr-o rambursare a contribuției UE în temeiul art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060.(2) Pentru proiectele care au un cost total eligibil mai mic de 200.000 EUR, contribuția financiară nerambursabilă va fi acordată beneficiarului sub forma costurilor unitare, a sumelor forfetare sau a ratelor forfetare. Atunci când se utilizează finanțarea la rate forfetare, numai categoriile de costuri cărora li se aplică rata forfetară pot fi rambursate pe baza costului real.(3) Proiectele din domeniul cercetării și inovării aprobate în prealabil de Comitetul de monitorizare pot fi exceptate de la obligația prevăzută la alin. (2), iar indemnizațiile și salariile plătite participanților pot fi rambursate pe baza costului real.(4) Opțiunile de finanțare simplificată stabilite prin Regulamentul (UE) 2021/1.060 sunt aplicabile în conformitate cu prezentele reguli de eligibilitate, respectiv:a) prin art. 12, finanțarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât cele de personal;b) prin art. 13, finanțarea simplificată a costurilor directe de personal;c) prin art. 18, finanțarea simplificată a costurilor aferente asistenței directe;d) prin art. 19, finanțarea simplificată a costurilor indirecte.(5) Opțiunile de finanțare simplificată, altele decât cele prevăzute la alin. (4), se aprobă prin instrucțiuni AM care se publică pe site-ul AM, având în vedere modurile menționate la art. 53 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.060. + Articolul 5Perioada de eligibilitate(1) Perioada de eligibilitate este perioada în care proiectul trebuie implementat integral, respectiv toate activitățile trebuie finalizate, toate acțiunile trebuie realizate, toate cheltuielile trebuie efectuate (suportate) și plătite de către beneficiar/ cobeneficiar pentru a fi eligibile pentru o contribuție din fonduri.(2) Perioada de eligibilitate se stabilește prin contractele/deciziile de finanțare și este între 1 ianuarie 2021 și 31 decembrie 2029.(3) Cheltuielile sunt eligibile pentru o contribuție din fonduri dacă au fost suportate și plătite de un beneficiar/cobeneficiar pentru implementarea proiectului în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanțare a proiectului.(4) Cheltuielile efectuate în temeiul opțiunilor de costuri simplificate sunt eligibile pentru o contribuție din fonduri dacă acțiunile care constituie baza rambursării și atingerea rezultatelor preconizate prin proiect se realizează în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanțare a proiectului. + Articolul 6Evidența cheltuielilor, controale de gestiune și pista de audit(1) Beneficiarul și cobeneficiarii, după caz, sunt obligați să mențină o evidență contabilă analitică separată sau să utilizeze coduri contabile adecvate pentru reflectarea tuturor tranzacțiilor referitoare la implementarea proiectului, în conformitate cu legislația aplicabilă.(2) Pentru asigurarea pistei de audit sunt obligatorii deținerea, păstrarea și arhivarea documentelor pentru o perioadă de cel puțin cinci ani, calculați de la data de 31 decembrie a anului în care a fost efectuată plata finală către beneficiar. Perioada de 5 ani se întrerupe în cazul unor proceduri judiciare sau la cererea Autorității de management sau a Comisiei Europene.(3) Elemente obligatorii ale pistei de audit, respectiv tipurile de documente justificative care trebuie deținute și păstrate de beneficiar și cobeneficiar, după caz, se stabilesc pentru fiecare categorie de cheltuieli printr-o instrucțiune AM.(4) Echivalentul în lei aferent sumelor/plafoanelor în euro menționate în prezentele reguli de eligibilitate se calculează la cursul InforEuro valabil în luna lansării apelului de proiecte.(5) Autoritatea de management și organismele intermediare desfășoară controale de gestiune administrative și la fața locului pentru a verifica dacă proiectul, produsele, lucrările și serviciile cofinanțate respectă prezentele reguli de eligibilitate.(6) Prin excepție de la alin. (5), în cadrul proiectelor implementate de organizații internaționale în calitate de beneficiar/cobeneficiar, Autoritatea de management și organismele intermediare nu efectuează controalele de gestiune, cu condiția ca organizația internațională să prezinte AM documentele stabilite prin instrucțiunea AM, în conformitate cu prevederile art. 155 alin. (1) lit. a)-c) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 și precizările transmise de Comisia Europeană. + Articolul 7Venituri și principiul nonprofitului(1) Proiectele finanțate din fond trebuie să aibă un caracter nonprofit, respectiv scopul sau efectul proiectului nu trebuie să fie obținerea de profit pentru beneficiar/cobeneficiar („principiul nonprofitului“).(2) Veniturile generate direct în cadrul implementării proiectului se deduc din cheltuielile eligibile ale proiectului.(3) Nu sunt considerate venituri generate direct sumele încasate de beneficiar/cobeneficiar reprezentând dobânzi, penalități contractuale, executarea garanțiilor contractuale și sume rezultate din valorificarea activelor provenite din infracțiuni. + Articolul 8Contribuția în natură(1) În aplicarea art. 67 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, contribuțiile în natură sub forma furnizării de lucrări, bunuri, servicii, terenuri sau proprietăți imobiliare pentru care nu au fost efectuate plăți justificate de facturi sau alte documente justificative echivalente pot fi eligibile dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:a) sprijinul public (contribuția financiară nerambursabilă) plătit unui proiect care include contribuții în natură, la finalizarea proiectului, nu depășește valoarea totală a cheltuielilor eligibile, exclusiv contribuțiile în natură;b) valoarea atribuită contribuțiilor în natură nu depășește costurile în general acceptate pe piața în cauză;c) valoarea și furnizarea contribuției în natură pot face obiectul unei evaluări și al unei verificări independente;d) în cazul furnizării de terenuri sau proprietăți imobiliare se poate face o plată în vederea unui contract de închiriere la o valoare nominală pe an de un leu. Valoarea terenului sau a proprietății imobiliare trebuie certificată de un expert independent calificat sau de un organism oficial autorizat și valoarea finanțată aferentă, respectiv valoarea contribuției în natură furnizate, nu depășește limita de 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului în cauză, limită prevăzută la art. 64 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;e) în cazul contribuțiilor în natură sub formă de muncă neremunerată, valoarea muncii este determinată luând în considerare timpul efectiv lucrat verificabil și remunerația pe oră pentru o muncă echivalentă.(2) Modul de respectare a cerințelor de la alin. (1) se justifică în cererea de finanțare.(3) Contribuția financiară nerambursabilă solicitată nu poate depăși valoarea totală a costurilor eligibile preconizate, fără contribuțiile în natură. În cazul proiectului cu o rată de finanțare de 100%, contribuția în natură nu este eligibilă. + Articolul 9Rezonabilitatea costurilor(1) Autoritatea de management și organismele intermediare au obligația să se asigure de rezonabilitatea valorilor cuprinse în bugetele orientative din contractele/deciziile de finanțare, de realitatea și regularitatea ofertelor prezentate în cadrul procedurilor de achiziție utilizate și de rezonabilitatea prețurilor cuprinse în contractele de achiziții de lucrări, bunuri și servicii, conform art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, și art. 3 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011, cu modificările și completările ulterioare.(2) Analiza rezonabilității prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul în care proiectul respectiv a făcut anterior obiectul unei aprobări financiare explicite din partea Guvernului, conform art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, sau din partea Comisiei Europene.(3) Pentru analiza rezonabilității prevăzută la alin. (1), beneficiarul are obligația să anexeze la cererea de finanțare următoarele documente:a) rapoarte privind consultarea bazelor de date existente pe internet și/sau oferte de preț de la furnizori/prestatori de specialitate, pentru proiectele care au o valoare totală eligibilă mai mică de 10 milioane lei,b) analiza cost-beneficiu sau analiza cost-eficiență, pentru proiectele care au o valoare totală eligibilă mai mare de 10 milioane lei. + Articolul 10Cheltuieli neeligibile(1) În aplicarea art. 64 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, următoarele costuri nu sunt eligibile pentru o contribuție din fonduri:a) dobânzi pentru împrumuturi;b) achiziționarea de terenuri cu o valoare mai mare de 10% din costurile totale eligibile ale proiectului în cauză;c) taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă achizițiilor în cadrul proiectelor al căror cost total este mai mare de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, în cazul în care TVA se recuperează în temeiul legislației naționale privind TVA;d) costurile care sunt în legătură cu nerespectarea de către beneficiar/cobeneficiar a condițiilor contractuale sau legale;e) cheltuielile excesive sau care nu sunt rezonabile;f) cheltuielile generate de pierderi din schimburi valutare;g) costurile care nu sunt conforme cu regulile de eligibilitate;h) cheltuielile aferente activităților subcontractate, întrucât beneficiarul/cobeneficiarii trebuie să aibă capacitatea operațională și financiară necesară pentru implementarea proiectului;i) cheltuielile plătite în numerar, cu excepția drepturilor/decontărilor plătite angajaților beneficiarului/ cobeneficiarului și situațiilor specifice justificate în cererea de finanțare.(2) Subcontractarea prevăzută la alin. (1) lit. h) se referă la delegarea implementării unei activități a proiectului, obținerii unui rezultat al proiectului, către o entitate terță, care nu este beneficiar/cobeneficiar. În sensul prezentelor reguli de eligibilitate, subcontractarea nu reprezintă efectuarea achizițiilor de produse, servicii sau lucrări necesare beneficiarului/ cobeneficiarilor pentru implementarea proiectului și nu se referă la noțiunea de subcontractant/subantreprenor care execută anumite părți/elemente în cadrul unui contract de achiziție publică conform legislației aplicabile.(3) În aplicarea pct. 4 lit. (h) din anexa III la Regulamentul (UE) 2021/1.147, nu sunt eligibile pentru contribuții din FAMI costurile privind achiziția de echipament coercitiv pentru efectuarea operațiunilor de returnare și măsurile aferente.(4) În aplicarea art. 5 alin. (4) și art. 13 alin. (14) din Regulamentul (UE) 2021/1.148, nu sunt eligibile pentru contribuții din IMFV următoarele:a) costurile privind infrastructura, clădiri, sisteme și servicii necesare la punctele de trecere a frontierei și pentru supravegherea frontierelor între punctele de trecere a frontierei, executate la frontierele interne la care nu au fost încă eliminate controalele, cu excepția celor care privesc gestionarea unor situații de urgență;b) acțiunile legate de reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne, în înțelesul art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen);c) acțiunile al căror scop principal este controlul vamal;d) costurile privind echipamentele, inclusiv mijloacele de transport, precum și sistemele TIC necesare pentru asigurarea unui control eficace și în condiții de siguranță la frontieră, inclusiv pentru operațiunile de căutare și salvare, în cazul în care la lansarea procedurilor de achiziție nu au fost respectate standardele stabilite în conformitate cu art. 16 și 64 din Regulamentul (UE) 2019/1.896.(5) În aplicarea art. 5 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.149, nu sunt eligibile pentru contribuții din FSI următoarele:a) acțiunile care se limitează la menținerea ordinii publice la nivel național, cu excepția celor care privesc gestionarea unor situații de urgență;b) acțiunile cu un scop militar sau de apărare;c) echipamentele care au ca scop principal controlul vamal;d) echipamentele coercitive, inclusiv arme, muniții, explozivi și bastoane de poliție, cu excepția celor utilizate în scopuri de formare;e) recompensele acordate informatorilor și banii „flash“ în afara cadrului unei acțiuni operaționale EMPACT din cadrul ciclului de politici ale UE. + Articolul 11Taxa pe valoarea adăugată(1) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă proiectelor al căror cost total eligibil este mai mic de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, este eligibilă, indiferent de statutul juridic al beneficiarului/cobeneficiarului.(2) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă proiectelor implementate de autorități publice prevăzute la art. 4 și 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2022 al căror cost total eligibil este egal sau mai mare de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, este eligibilă limitat. Contribuția financiară nerambursabilă din fonduri europene dedicate aferentă acestor proiecte nu poate depăși costul eligibil total, fără TVA, suportat pentru implementarea proiectului. + Capitolul II Costuri eligibile + Articolul 12Finanțarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât cele de personal(1) În aplicarea art. 56 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, beneficiarul poate opta pentru finanțarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât costurile directe cu personalul, la o rată forfetară de 40% din costurile directe eligibile cu personalul.(2) Restul costurilor eligibile ale unui proiect, respectiv costurile eligibile, altele decât costurile directe cu personalul, se finanțează din suma aferentă ratei forfetare de 40%, se încadrează în bugetul proiectului la categoria Costuri-eligibile-forfetar (cod CEF), care include toate celelalte costuri directe eligibile, cu excepția costurilor directe cu personalul, și costurile indirecte.(3) Rata forfetară de 40% nu poate fi utilizată atunci când costurile directe totale cu personalul sunt calculate pe baza unei rate forfetare. + Articolul 13Personal(1) Categoria de costuri eligibile Personal (cod PER) este formată din 2 subcategorii:a) PER1 - experți interni;b) PER2 - experți externi.(2) Cheltuielile eligibile directe de personal reprezintă costurile brute salariale aferente personalului care este direct implicat în activități generatoare de rezultate/indicatori ai proiectului, inclusiv activități în beneficiul grupului-țintă, care derivă din:a) contracte de muncă sau raporturi de serviciu (experți interni), inclusiv impozitele, contribuțiile aferente și alte costuri statutare datorate. Sunt excluse orice bonusuri și plăți stimulative/compensatorii. Aceste costuri se includ în subcategoria PER1;b) contracte încheiate cu experți externi, personal din afara organigramei beneficiarului, precum: onorarii, prestații de natură intelectuală, translație/interpretare, cedarea drepturilor de autor, formare și instruire, mediere, cu condiția ca astfel de costuri să fie identificabile. Aceste costuri se includ în subcategoria PER2. Costurile care derivă din contracte încheiate cu experți externi pentru servicii de interpretariat/formare trebuie detaliate în contract și/sau factură pe cost de personal și pe alte costuri conexe, cum ar fi transport, diurnă, cazare, materiale de curs. Aceste costuri se includ în subcategoria PER2.(3) Sunt costuri eligibile directe de personal, în funcție de natura intervenției finanțate prin proiect, cheltuielile aferente personalului, indiferent de statutul acestuia, personal bugetar, angajat civil, voluntar care este direct implicat în obținerea rezultatelor/indicatorilor proiectului, cum ar fi:– managerul de proiect și, dacă este cazul, coordonatorul de proiect al cobeneficiarului;– expert de consiliere, de orientare, de ocupare;– asistent social, mediator social/sanitar, expert servicii sociale/medicale;– instructor/lector/expert de formare, personalul didactic;– responsabil de acordarea de asistență specifică și servicii grupului-țintă;– expert/consilier integrare, responsabil translație-interpretariat;– jurist care acordă asistență grupului-țintă;– psiholog, psihopedagog, responsabil activități culturale-educative-integrare;– ofițer returnare/în materie de imigrație;– expert dezvoltare/implementare/mentenanță sisteme/ aplicații informatice/de comunicații;– expert instalare/mentenanță echipamente;– diriginte de șantier.(4) În aplicarea regulilor de mai sus, reprezintă cost direct de personal costul pentru un expert IT care este formator sau care instalează/configurează/repară echipamentele achiziționate din categoria costuri directe și este cost indirect eligibil de personal costul pentru un expert IT care participă la elaborarea documentației de atribuire, la procedura de achiziție sau la recepție.(5) În aplicarea prevederilor art. 55 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, costurile directe cu personalul pot fi acoperite prin rambursarea pe baza costului real sau pe baza finanțării simplificate la o rată forfetară sau la un cost unitar.(6) Beneficiarul va opta prin cererea de finanțare cu privire la modalitatea de finanțare a costurilor eligibile directe cu personalul, respectiv între:a) finanțarea pe baza costului real, respectiv rambursarea costurilor suportate și plătite efectiv, proporțional cu timpul efectiv de muncă pentru proiect; saub) finanțarea simplificată la rată forfetară de 20% din costurile eligibile directe, altele decât costurile directe cu personalul, care nu fac obiectul achizițiilor publice; sauc) finanțarea simplificată la un cost unitar, respectiv remunerația pe oră.(7) Nu fac obiectul achizițiilor publice în sensul alin. (6) lit. b) achizițiile efectuate de o entitate care nu este autoritate contractantă, conform legislației aplicabile privind achizițiile publice, sau de către un beneficiar privat căruia nu îi sunt aplicabile prevederile legislației în domeniul achizițiilor publice.(8) În aplicarea art. 55 alin. (2), (3) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, pentru finanțarea simplificată la un cost unitar, remunerația pe oră se determină astfel:a) pe baza costurilor brute anuale sau a costurilor brute lunare, în unul dintre următoarele moduri:(i) prin împărțirea celei mai recente valori documentate a costurilor salariale brute anuale aferente persoanei în cauză la 1.720 de ore, pentru persoanele care lucrează cu normă întreagă, sau la o valoare proporțională cu cele 1.720 de ore, pentru persoanele care lucrează cu fracțiune de normă.Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru un an nu trebuie să depășească numărul de ore utilizat pentru calculul remunerației pe oră.În cazul în care nu sunt disponibile, costurile salariale brute anuale pot fi calculate având în vedere costurile salariale brute documentate disponibile sau rezultate din contractul/documentul de angajare, operându-se ajustările corespunzătoare pentru o perioadă de 12 luni.(ii) prin împărțirea celei mai recente valori documentate a costurilor salariale brute lunare la media timpului de lucru lunar al persoanei în cauză, conform contractului/documentului de angajare. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru o lună dată nu trebuie să depășească numărul de ore utilizat pentru calculul remunerației pe oră.b) pentru persoanele care lucrează cu fracțiune de normă în cadrul proiectului, angajatorul va emite un document individual în care se indică procentul fix aferent timpului lucrat pe lună în cadrul proiectului din timpul total lucrat pe lună. Costurile de personal aferente se vor calcula pe baza procentului fix respectiv din costurile salariale brute, fără obligația de a institui un sistem separat de înregistrare a timpului de lucru pentru respectivele persoane.(9) Finanțarea costurilor aferente personalului bugetar, care includ drepturile/normele/indemnizațiile/majorările salariale cuvenite personalului, impozitele și contribuțiile datorate, se efectuează în unul dintre următoarele moduri:a) pe baza costului real, respectiv rambursarea costurilor suportate și plătite efectiv aferente persoanei în cauză, proporțional cu timpul efectiv de muncă pentru proiect; saub) finanțarea simplificată la cost unitar, respectiv remunerația pe oră, care se determină în unul dintre următoarele moduri:(i) prin împărțirea celei mai recente valori a costurilor salariale brute anuale aferente persoanei în cauză, documentate și/sau stabilite conform legislației specifice fiecărei categorii de personal, la 1.720 de ore. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru un an nu trebuie să depășească 1.720 de ore;(ii) prin împărțirea celei mai recente valori a costurilor salariale brute lunare aferente persoanei în cauză, documentate și/sau stabilite conform legislației specifice fiecărei categorii de personal, la 165 de ore. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru o lună nu trebuie să depășească 165 de ore. + Articolul 14Reuniuni-cursuri(1) Categoria de costuri eligibile Reuniuni-cursuri (cod REC) este formată din 2 subcategorii:a) REC1 - Indemnizații-decontări;b) REC2 - Formare-organizare.(2) În cadrul acestei categorii de costuri directe sunt eligibile costurile efectuate pentru derularea în țară sau străinătate a activităților necesare pentru realizarea obiectivelor specifice și rezultatelor proiectului, cum ar fi:a) reuniuni de cooperare, schimb de experiență, coordonare și/sau monitorizare;b) cursuri, seminare, programe de formare, instruiri, vizite de studiu;c) misiuni operative;d) conferințe/evenimente de informare, comunicare și/sau vizibilitate;e) alte activități de comunicare/conștientizare;f) reuniuni ale experților/ateliere/vizite de studiu/exerciții comune/programe de schimb.(3) În subcategoria REC1 Indemnizații-decontări se includ costurile aferente activităților realizate în scopul proiectului de tipul celor menționate la alin. (2), care îndeplinesc următoarele condiții:a) sunt aferente grupului-țintă sau experților interni/externi pentru care costul de personal este sau s-ar încadra la cost direct;b) sunt cuvenite și acordate în limitele și conform legislației aplicabile sau documentelor de angajare;c) pentru personalul entităților private, organizațiilor internaționale și instituțiilor externe, sunt în limitele baremelor stabilite la nivelul UE;d) pentru experții externi, sunt în limitele baremelor stabilite la nivelul UE și sunt identificabile în factura aferentă activității prestate sau în contract, după caz;e) cheltuielile de transport, inclusiv în regim taxi/alternativ, sunt decontate în baza costului real și sunt conforme cu legislația aplicabilă personalului bugetar sau cu documentele de angajare, după caz.(4) În subcategoria REC2 Formare-organizare se includ costurile aferente activităților realizate în scopul proiectului de tipul celor menționate la alin. (2), care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:a) nu sunt decontate direct personalului participant de către beneficiar sau cobeneficiar;b) sunt efectuate și plătite în baza unor contracte/comenzi de furnizare și/sau de prestări servicii, cum ar fi servicii de formare, pregătire, instruire, servicii pentru evenimente, de organizare evenimente, servicii de închiriere săli/spații și restaurant/catering. (5) Costurile diverse aferente unor reuniuni, ședințe, cursuri sau misiuni, inclusiv primirea de delegații externe, cum ar fi cheltuielile pentru pauzele de cafea/prânz, sunt eligibile pentru finanțare, după cum urmează:a) prin decontarea normativelor/costurilor unitare stabilite conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, aferente numărului verificabil de participanți, în situația în care la activitate participă maximum 30 de persoane. Aceste costuri se încadrează la subcategoria REC1;b) pe baza costului real, aferent numărului verificabil de participanți, în situația în care costurile sunt efectuate în baza unor contracte/comenzi atribuite conform legislației aplicabile în domeniul achizițiilor. Aceste costuri se includ la subcategoria REC2. + Articolul 15Produse(1) Categoria de costuri directe eligibile Produse (cod PRO) este formată din 4 subcategorii:a) PRO1 Echipamente-mijloace fixe;b) PRO2 Mijloace-mobilitate;c) PRO3 Alte echipamente;d) PRO4 Consumabile-bunuri.(2) În subcategoria PRO1 Echipamente-mijloace fixe se includ costurile aferente achiziționării activelor fixe corporale, respectiv active care au o durată normală de utilizare mai mare de un an și care au o valoare de intrare mai mare decât limita stabilită prin acte normative în vigoare. (3) În subcategoria PRO2 Mijloace-mobilitate se includ costurile aferente achiziționării de mijloace de mobilitate terestră, navală, aeriană, respectiv mijloace de transport persoane/bunuri/echipamente, inclusiv utilaje.(4) În subcategoria PRO3 Alte echipamente se includ costurile aferente achiziționării activelor fixe corporale, respectiv active care au o durată normală de utilizare mai mare de un an și care au o valoare de intrare mai mică decât limita stabilită prin acte normative în vigoare.(5) În subcategoria PRO4 Consumabile-bunuri se includ costurile aferente achiziționării de materiale și bunuri consumabile și obiecte/bunuri care au o durată normală de utilizare mai mică de un an. În această subcategorie se includ și piesele de schimb și materialele de vizibilitate distribuite.(6) Costurile pentru achiziționarea de produse sunt eligibile pentru finanțare din proiect numai dacă necesitatea și oportunitatea achiziției sunt justificate corespunzător și, după caz, sunt aprobate de către structurile/comisiile abilitate conform legislației aplicabile.(7) Costurile pentru achiziționarea de echipamente și mijloace de mobilitate, din subcategoriile PRO1 și PRO2, sunt eligibile pe baza costului integral numai dacă durata de folosință efectivă în scopul proiectului, inclusiv după finalizarea perioadei de eligibilitate a proiectului, este cel puțin egală cu valoarea minimă aferentă duratei normale de funcționare a mijloacelor fixe, stabilită prin hotărâre a Guvernului. Suma devenită neeligibilă pe motivul nerespectării acestei reguli este proporțională cu perioada de neconformitate.(8) Dacă nu se respectă regula privind durata minimă de folosință menționată la alin. (7), costurile sunt eligibile pe baza amortizării aferente duratei de folosință efectivă în scopul proiectului în perioada de eligibilitate a proiectului, calculată conform legislației aplicabile.(9) Costurile pentru produsele cu funcțiuni multiple sunt eligibile pentru finanțare din proiect proporțional cu procentul de utilizare efectivă în scopul proiectului respectiv.(10) Pentru produsele achiziționate înainte de perioada de implementare a proiectului sunt eligibile costurile cu amortizarea, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:a) sunt costuri din subcategoriile PRO1 sau PRO2;b) cheltuielile aferente sunt verificabile și fundamentate corespunzător prin documente justificative tehnice și financiare obligatorii pentru asigurarea pistei de audit;c) sunt aferente exclusiv lunilor din cadrul perioadei de implementare a proiectului;d) nu au fost achiziționate cu finanțare din fonduri publice nerambursabile.(11) Pentru echipamentele și consumabile din subcategoriile PRO3 și PRO4 este eligibil costul integral, indiferent de momentul achiziționării acestora, cu condiția ca acestea să fie utilizate și să contribuie în mod direct la realizarea rezultatelor și indicatorilor proiectului. (12) Serviciile conexe, cum ar fi cele legate de instalare, instruire, garanție, transport, software, aferente produselor achiziționate se includ în subcategoriile aferente produselor respective dacă sunt achiziționate împreună cu acestea și dacă intră în valoarea de intrare/achiziție a produsului respectiv, conform legislației aplicabile. Costul de achiziție al unui echipament care nu poate funcționa fără un sistem de operare/echivalent include și costul aferent acestui sistem de operare. + Articolul 16Servicii(1) Categoria de costuri directe eligibile Servicii (cod SRV) este formată din 3 subcategorii:a) SRV1 - Servicii-TIC;b) SRV2 - Închiriere-leasing;c) SRV3 - Alte servicii.(2) În subcategoria SRV1 Servicii-TIC se includ costurile aferente achiziționării de servicii în domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor, cum ar fi servicii de telecomunicații voce/date, servicii de internet mobil, servicii de configurare și instalare echipamente TIC, servicii de implementare/modernizare/analiză/ proiectare/dezvoltare/configurare/instalare/testare/integrare/ operaționalizare/produse software/sisteme/aplicații/programe informatice, servicii de mentenanță, suport tehnic, licențe perpetue/abonament pentru programe informatice, servicii de reparații/întreținere/ instalare/dezvoltare/modernizare rețele TIC.(3) În subcategoria SRV2 Închiriere-leasing se includ costurile aferente serviciilor de închiriere și leasing pentru echipamente, inclusiv TIC, mijloace de transport și spații/imobile, altele decât cele care se încadrează în categoria de costuri REC Reuniuni-cursuri.(4) În subcategoria SRV3 Alte servicii se includ costurile aferente prestărilor de servicii, altele decât cele care se încadrează în subcategoriile SRV1, SRV2 sau REC2, cum ar fi:a) servicii medicale, sociale, asistență juridică, asistență psihologică;b) servicii de consiliere, de mediere socială, de translație/traducere/interpretariat; c) servicii/tarife pentru activități socioculturale, recreative, școlare/extrașcolare; d) servicii de transport persoane/bunuri pentru realizarea activităților menționate mai sus;e) servicii de publicitate, editare publicații, servicii de reparații/întreținere/instalare/mentenanță pentru echipamente, altele decât cele din domeniul TIC, cum ar fi mijloace de mobilitate, utilaje, echipamente tehnologice sau sisteme/ echipamente de supraveghere;f) servicii bancare și de asigurare a bunurilor/persoanelor. + Articolul 17Imobile(1) Categoria de costuri directe eligibile Imobile (cod IMO) este formată din 2 subcategorii:a) IMO1 - Lucrări-investiții;b) IMO2 - Cheltuieli-imobile.(2) În subcategoria IMO1 - Lucrări-investiții se includ toate costurile aferente achiziției/construirii/modernizării unor clădiri noi/existente (lucrări care necesită autorizație de construcție). În această subcategorie se includ toate costurile aferente investiției, cum ar fi cele pentru proiectare, dotări, servicii tehnice, de inginerie, de elaborare studii, inclusiv taxele/tarifele pentru acorduri, avize, autorizări sau certificate, în situația în care sunt aferente unui contract de lucrări. (3) În subcategoria IMO2 - Cheltuieli-imobile se includ costurile aferente reparațiilor curente, renovări aferente unor clădiri/spații, precum și costurile conexe privind construirea/modernizarea unor clădiri, dacă nu sunt aferente unui contract de lucrări.(4) În considerarea art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 privind caracterul durabil al proiectelor, nu sunt eligibile pentru finanțare din proiect costurile aferente investițiilor în infrastructură, în cazul în care, în termen de până la zece ani de la efectuarea plății finale aferente investiției, respectiva investiție sau proiectul face obiectul unei modificări substanțiale care afectează destinația, scopul, natura, obiectivele sau condițiile de implementare a proiectului și care ar conduce la subminarea obiectivelor inițiale ale acestuia. Suma devenită neeligibilă pe motivul nerespectării acestei reguli este proporțională cu perioada de neconformitate. + Articolul 18Asistența directă(1) Categoria de costuri directe eligibile Asistența directă (cod ASD) include costurile aferente ajutoarelor materiale (în natură) și financiare (nerambursabile) acordate direct resortisanților țărilor terțe (RTT), conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.147, sub formă de:a) costuri aferente achizițiilor efectuate de beneficiar/ cobeneficiar în beneficiul direct al RTT sau costuri suportate de RTT care sunt rambursate ulterior de către beneficiar/cobeneficiar, conform condițiilor și limitelor stabilite prin ghidul specific apelului;b) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT cu nevoi speciale de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unor sume forfetare, în limitele stabilite prin legislația națională relevantă; c) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unei sume forfetare, reprezentând susținerea financiară a nevoilor imediate postreturnare, în limita plafoanelor stabilite prin ghidul specific, dar nu mai mult de 2.000 EUR pe persoană, echivalent în alte valute;d) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unor sume forfetare, în limitele stabilite prin instrucțiuni emise de AM.(2) Costurile aferente asistenței directe sunt eligibile numai dacă beneficiarul/cobeneficiarul păstrează informațiile și documentele justificative necesare care dovedesc următoarele:a) persoanele care au primit asistență pot fi identificate corespunzător și fac parte din grupul-țintă (RTT), conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.147;b) în cazul returnării, data returnării acestor persoane în țara de origine/țara de destinație; c) persoanele în cauză au primit efectiv acest sprijin, respectiv pot prezenta chitanțe/declarații.(3) Costurile aferente asistenței directe trebuie să fie rezonabile, proporționale și necesare în raport cu natura activităților derulate prin proiect și situația categoriei de persoane vizate. + Articolul 19Costurile indirecte(1) Costurile indirecte se referă la costurile care nu pot fi atribuite în mod direct îndeplinirii indicatorilor de realizare și, după caz, indicatorilor de rezultat, asumați prin contractul/decizia de finanțare de către beneficiarul finanțării. (2) Costurile indirecte sunt cheltuieli administrative asociate cu operarea proiectului, care pot include următoarele categorii:a) costuri indirecte de personal, care reprezintă cheltuieli cu salarii/indemnizații/sporuri/majorări salariale, impozitele și contribuțiile aferente, cu personalul responsabil de operarea/administrarea proiectului, cum ar fi: experți suport pentru managerul/responsabilul/coordonatorul de proiect: asistent manager, manager adjunct, responsabilul financiar, contabil, personalul implicat în procedura de achiziții (logistic, tehnic, IT, financiar, juridic), consilier juridic, controlor financiar, responsabil tehnic, membru comisie de recepție, expert implementare/raportare, expert informare/vizibilitate, responsabil de elaborare/avizare/aprobare documente/ formalități pentru ALOP/plăți, după caz, personal administrativ și auxiliar: secretariat, magazioner, casier, arhivar, șofer, personal de curățenie, administrator de clădire, paznic, responsabil de medicina muncii/resurse umane/protecția datelor;b) cheltuielile de deplasare și ședere pentru personalul prevăzut la lit. a) , care se încadrează la cheltuieli indirecte de personal;c) costurile cu servicii externalizate de contabilitate, juridice, administrare IT etc. legate de gestionarea administrativă a proiectului;d) costurile de menținere a spațiilor de birouri, cum ar fi cele pentru chirie, leasing, taxe administrative, legate de gestionarea administrativă a proiectului;e) comisioane bancare, cheltuielile legate de efectuarea de plăți/transferuri bancare, de deschiderea sau gestionarea conturilor sau subconturilor de proiect;f) amortizarea, închirierea sau cumpărarea de active corporale și necorporale utilizate pentru gestionarea sau implementarea proiectului, pentru activitățile curente ale beneficiarului, cum ar fi costurile pentru echipamentul administrativ de uz curent, de tipul: imprimantă, laptop, fax, copiator, telefon, cabluri etc.;g) cheltuieli cu utilități, electricitate, căldură, gaze și apă- canalizare ca servicii administrative conexe proiectului;h) costurile poștale, de telefon, internet, curierat, cheltuielile cu papetărie, rechizite de birou și consumabile, legate de funcționarea administrativă a proiectului;i) costurile de asigurare a bunurilor, costul de pază și protecție, de curățenie a spațiilor utilizate pentru gestionarea administrativă a proiectului.(3) Costurile indirecte vor fi sprijinite din fond prin finanțare simplificată la rate forfetare, stabilită pe baza art. 54 din Regulamentul (UE) 2021/1.060. Beneficiarul va opta în cererea de finanțare pentru aplicarea unei opțiuni de finanțare simplificată pentru costurile indirecte, dintre următoarele:a) rata forfetară de 7% din costurile directe eligibile, în limita sumei de 1.000.000 lei;b) rata forfetară de 15% din costurile eligibile directe cu personalul, în limita sumei de 1.000.000 lei.(4) Cheltuielile indirecte nu fac obiectul controalelor de gestiune, nu se raportează și nu se transmit documente justificative privind efectuarea acestor costuri. ------
EMITENT |
Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 107 din 20 iulie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 31 iulie 2023. + Capitolul I Principii și reguli comune + Articolul 1Beneficiari eligibili(1) Sunt beneficiari eligibili pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne entitățile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) sunt instituții publice din România, asociații/fundații cu personalitate juridică constituite în România, instituții de învățământ/cercetare autorizate în România sau organizații internaționale;b) au competențe și atribuții legale sau obiective și scopuri statutare relevante pentru obiectivele fondurilor europene dedicate;c) au capacitatea operațională și financiară necesară pentru implementarea proiectului; d) în cazul beneficiarilor privați, nu au obligații fiscale restante la bugetul general consolidat și nu fac obiectul unei proceduri de dizolvare sau de lichidare ori nu se află deja în stare de dizolvare sau de lichidare, conform legislației aplicabile.(2) Prin excepție de la alin. (1), sunt eligibile pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne entitățile relevante pentru obiectivele fondurilor, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat terț, numai în calitate de cobeneficiar, în parteneriat cu o entitate care este beneficiar eligibil conform alin. (1). + Articolul 2Proiecte eligibileSunt eligibile pentru finanțare din unul dintre programele naționale Afaceri interne proiectele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) contribuie la realizarea obiectivului de politică al fondului, se încadrează în domeniul de aplicare al fondului și în unul dintre tipurile de intervenție aferente fondului;b) au o contribuție efectivă la îndeplinirea unui singur obiectiv specific al programului național;c) asigură implementarea unei măsuri de punere în aplicare, acțiuni eligibile sau domeniu de intervenție aferente programului național;d) sunt compatibile cu acțiunile, politicile și prioritățile relevante ale UE și cu sprijinul acordat în cadrul altor instrumente ale UE;e) respectă limitele/plafoanele stabilite în ghidul specific apelului;f) obțin un punctaj în etapa de evaluare cel puțin egal cu punctajul aferent pragului de calitate menționat în ghidul specific apelului;g) includ costuri rezonabile, respectiv prezintă cel mai bun raport între cuantumul sprijinului, activitățile desfășurate și îndeplinirea obiectivelor;h) nu au fost finalizate fizic sau implementate integral înainte de depunerea cererii de finanțare în cadrul programului, indiferent dacă au fost efectuate sau nu toate plățile aferente;i) nu fac în mod direct obiectul unui aviz motivat al Comisiei Europene cu privire la o procedură de infringement care pune în pericol legalitatea și regularitatea cheltuielilor sau desfășurarea proiectului propus;j) în cazul proiectelor care intră în domeniul de aplicare a unei condiții favorizante, sunt compatibile cu strategiile și documentele de planificare relevante stabilite pentru îndeplinirea respectivei condiții favorizante. + Articolul 3Costuri eligibile(1) Costurile eligibile pentru finanțare din proiect pot fi directe sau indirecte:a) costurile eligibile directe reprezintă cheltuielile efectuate pentru obținerea rezultatelor proiectului, care contribuie direct și concret la îndeplinirea indicatorilor de realizare sau a indicatorilor de rezultat ai proiectului, după caz;b) costurile eligibile indirecte reprezintă cheltuielile administrative efectuate pentru funcționarea de ansamblu a proiectului, care contribuie indirect/tangențial la realizarea indicatorilor proiectului. (2) Costurile eligibile pentru finanțare dintr-un proiect pot fi rambursate prin finanțare pe baza costului real sau prin finanțarea pe baza costului simplificat.(3) Sunt eligibile pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne, pe baza costului real, cheltuielile care îndeplinesc cumulativ următoarele reguli generale:a) sunt necesare și sunt utilizate pentru implementarea proiectului, respectiv contribuie clar și direct la atingerea obiectivelor și scopului proiectului, la obținerea rezultatelor și indicatorilor aferenți proiectului;b) sunt efectuate în conformitate cu legislația aplicabilă, în special privind achizițiile, obligațiile fiscale și sociale aplicabile, protecția mediului, respectarea drepturilor și libertăților fundamentale, evitarea conflictului de interese, egalitatea de șanse și prevenirea discriminării, protecția datelor cu caracter personal;c) sunt rezonabile, respectiv respectă cel mai bun raport cost-beneficiu și principiul bunei gestiuni financiare, în special în ceea ce privește economicitatea și eficiența, în funcție de rezultatele obținute și obiectivele îndeplinite;d) sunt suportate (efectuate) și plătite de către beneficiar și cobeneficiar, după caz, în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanțare;e) sunt identificabile și verificabile, respectiv sunt înregistrate în contabilitatea beneficiarului sau cobeneficiarului, după caz, în conformitate cu practicile și normele contabile aplicabile;f) sunt fundamentate prin documentele justificative tehnice și financiare obligatorii pentru asigurarea pistei de audit; g) respectă toate prevederile contractului/deciziei de finanțare, precum și instrucțiunile AM;h) sunt efectuate cu respectarea cerințelor, obligațiilor, termenelor și condițiilor stabilite prin ghidul general și ghidul specific aferente apelului; i) sunt prevăzute în bugetul estimat al proiectului, se încadrează în linia de cost estimat și respectă regulile de eligibilitate specifice fiecărei categorii de costuri, prevăzute în cap. II.(4) Sunt eligibile pentru finanțare din programele naționale Afaceri interne, pe baza costului simplificat, cheltuielile care îndeplinesc cumulativ următoarele reguli generale:a) sunt prevăzute în bugetul estimat al proiectului, se încadrează în linia de cost estimat și în una dintre categoriile de costuri eligibile, prevăzute în cap. II;b) sunt conforme cu cerințele menționate la art. 54, 55, 56, 94 sau art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 sau stabilite prin instrucțiunile AM, elaborate în baza art. 53 alin. (3) din acest regulament european;c) respectă cerințele aplicabile finanțării pe baza costului simplificat stabilite prin ghidul general și ghidul specific aferente apelului, după caz; d) respectă toate prevederile contractului/deciziei de finanțare, precum și instrucțiunile AM;e) pentru finanțare pe baza costului unitar:(i) unitățile aferente trebuie să fie efectiv utilizate sau obținute de beneficiar/cobeneficiar în perioada de eligibilitate a proiectului și să fie necesare pentru punerea în aplicare a proiectului;(ii) numărul de unități trebuie să fie identificabil și verificabil, în special pe bază de înregistrări și documente justificative relevante;f) pentru finanțare pe baza ratei forfetare:(i) costurile la care se aplică rata forfetară trebuie să fie eligibile;(ii) costurile la care se aplică rata forfetară trebuie să fie aferente perioadei de eligibilitate a proiectului;g) pentru finanțare pe baza sumei forfetare:(i) activitatea trebuie să fie pusă în aplicare în mod corespunzător de către beneficiar, conform cererii de finanțare;(ii) rezultatele/indicatorii trebuie să fie obținute/realizați în perioada de eligibilitate a proiectului.(5) În cazul transferului dreptului de proprietate a activelor achiziționate/construite/modernizate în cadrul proiectului, cheltuielile efectuate pentru activele respective sunt eligibile numai dacă acestea sunt în continuare utilizate în scopul proiectului, astfel încât perioada totală de utilizare efectivă în scopul proiectului să fie cel puțin egală cu duratele minime menționate în cap. II. (6) Regulile privind finanțarea pe baza costului simplificat prevăzute la alin. (4) nu aduc atingere obligațiilor și prevederilor stabilite prin legislația aplicabilă, cum ar fi cele din domeniul execuției cheltuielilor publice, achizițiilor publice, contabilității, fiscalității, protecției mediului, respectării drepturilor și libertăților fundamentale, evitării conflictului de interese, egalității de șanse, prevenirii discriminării și protecției datelor cu caracter personal. + Articolul 4Modalități de finanțare, forme de granturi(1) Contribuția financiară nerambursabilă poate fi acordată beneficiarilor prin următoarele modalități:a) finanțarea costului real, respectiv rambursarea costurilor eligibile suportate efectiv de un beneficiar și plătite pentru implementarea proiectului, a contribuțiilor în natură și a amortizării;b) finanțarea simplificată, respectiv: (i) costuri unitare;(ii) sume forfetare;(iii) rate forfetare;(iv) o combinație între pct. (i)-(iii), cu condiția ca fiecare formă să acopere categorii diferite de costuri;(v) finanțare nelegată de costuri, cu condiția ca astfel de granturi să fie acoperite printr-o rambursare a contribuției UE în temeiul art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060.(2) Pentru proiectele care au un cost total eligibil mai mic de 200.000 EUR, contribuția financiară nerambursabilă va fi acordată beneficiarului sub forma costurilor unitare, a sumelor forfetare sau a ratelor forfetare. Atunci când se utilizează finanțarea la rate forfetare, numai categoriile de costuri cărora li se aplică rata forfetară pot fi rambursate pe baza costului real.(3) Proiectele din domeniul cercetării și inovării aprobate în prealabil de Comitetul de monitorizare pot fi exceptate de la obligația prevăzută la alin. (2), iar indemnizațiile și salariile plătite participanților pot fi rambursate pe baza costului real.(4) Opțiunile de finanțare simplificată stabilite prin Regulamentul (UE) 2021/1.060 sunt aplicabile în conformitate cu prezentele reguli de eligibilitate, respectiv:a) prin art. 12, finanțarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât cele de personal;b) prin art. 13, finanțarea simplificată a costurilor directe de personal;c) prin art. 18, finanțarea simplificată a costurilor aferente asistenței directe;d) prin art. 19, finanțarea simplificată a costurilor indirecte.(5) Opțiunile de finanțare simplificată, altele decât cele prevăzute la alin. (4), se aprobă prin instrucțiuni AM care se publică pe site-ul AM, având în vedere modurile menționate la art. 53 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.060. + Articolul 5Perioada de eligibilitate(1) Perioada de eligibilitate este perioada în care proiectul trebuie implementat integral, respectiv toate activitățile trebuie finalizate, toate acțiunile trebuie realizate, toate cheltuielile trebuie efectuate (suportate) și plătite de către beneficiar/ cobeneficiar pentru a fi eligibile pentru o contribuție din fonduri.(2) Perioada de eligibilitate se stabilește prin contractele/deciziile de finanțare și este între 1 ianuarie 2021 și 31 decembrie 2029.(3) Cheltuielile sunt eligibile pentru o contribuție din fonduri dacă au fost suportate și plătite de un beneficiar/cobeneficiar pentru implementarea proiectului în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanțare a proiectului.(4) Cheltuielile efectuate în temeiul opțiunilor de costuri simplificate sunt eligibile pentru o contribuție din fonduri dacă acțiunile care constituie baza rambursării și atingerea rezultatelor preconizate prin proiect se realizează în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanțare a proiectului. + Articolul 6Evidența cheltuielilor, controale de gestiune și pista de audit(1) Beneficiarul și cobeneficiarii, după caz, sunt obligați să mențină o evidență contabilă analitică separată sau să utilizeze coduri contabile adecvate pentru reflectarea tuturor tranzacțiilor referitoare la implementarea proiectului, în conformitate cu legislația aplicabilă.(2) Pentru asigurarea pistei de audit sunt obligatorii deținerea, păstrarea și arhivarea documentelor pentru o perioadă de cel puțin cinci ani, calculați de la data de 31 decembrie a anului în care a fost efectuată plata finală către beneficiar. Perioada de 5 ani se întrerupe în cazul unor proceduri judiciare sau la cererea Autorității de management sau a Comisiei Europene.(3) Elemente obligatorii ale pistei de audit, respectiv tipurile de documente justificative care trebuie deținute și păstrate de beneficiar și cobeneficiar, după caz, se stabilesc pentru fiecare categorie de cheltuieli printr-o instrucțiune AM.(4) Echivalentul în lei aferent sumelor/plafoanelor în euro menționate în prezentele reguli de eligibilitate se calculează la cursul InforEuro valabil în luna lansării apelului de proiecte.(5) Autoritatea de management și organismele intermediare desfășoară controale de gestiune administrative și la fața locului pentru a verifica dacă proiectul, produsele, lucrările și serviciile cofinanțate respectă prezentele reguli de eligibilitate.(6) Prin excepție de la alin. (5), în cadrul proiectelor implementate de organizații internaționale în calitate de beneficiar/cobeneficiar, Autoritatea de management și organismele intermediare nu efectuează controalele de gestiune, cu condiția ca organizația internațională să prezinte AM documentele stabilite prin instrucțiunea AM, în conformitate cu prevederile art. 155 alin. (1) lit. a)-c) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 și precizările transmise de Comisia Europeană. + Articolul 7Venituri și principiul nonprofitului(1) Proiectele finanțate din fond trebuie să aibă un caracter nonprofit, respectiv scopul sau efectul proiectului nu trebuie să fie obținerea de profit pentru beneficiar/cobeneficiar („principiul nonprofitului“).(2) Veniturile generate direct în cadrul implementării proiectului se deduc din cheltuielile eligibile ale proiectului.(3) Nu sunt considerate venituri generate direct sumele încasate de beneficiar/cobeneficiar reprezentând dobânzi, penalități contractuale, executarea garanțiilor contractuale și sume rezultate din valorificarea activelor provenite din infracțiuni. + Articolul 8Contribuția în natură(1) În aplicarea art. 67 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, contribuțiile în natură sub forma furnizării de lucrări, bunuri, servicii, terenuri sau proprietăți imobiliare pentru care nu au fost efectuate plăți justificate de facturi sau alte documente justificative echivalente pot fi eligibile dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:a) sprijinul public (contribuția financiară nerambursabilă) plătit unui proiect care include contribuții în natură, la finalizarea proiectului, nu depășește valoarea totală a cheltuielilor eligibile, exclusiv contribuțiile în natură;b) valoarea atribuită contribuțiilor în natură nu depășește costurile în general acceptate pe piața în cauză;c) valoarea și furnizarea contribuției în natură pot face obiectul unei evaluări și al unei verificări independente;d) în cazul furnizării de terenuri sau proprietăți imobiliare se poate face o plată în vederea unui contract de închiriere la o valoare nominală pe an de un leu. Valoarea terenului sau a proprietății imobiliare trebuie certificată de un expert independent calificat sau de un organism oficial autorizat și valoarea finanțată aferentă, respectiv valoarea contribuției în natură furnizate, nu depășește limita de 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului în cauză, limită prevăzută la art. 64 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;e) în cazul contribuțiilor în natură sub formă de muncă neremunerată, valoarea muncii este determinată luând în considerare timpul efectiv lucrat verificabil și remunerația pe oră pentru o muncă echivalentă.(2) Modul de respectare a cerințelor de la alin. (1) se justifică în cererea de finanțare.(3) Contribuția financiară nerambursabilă solicitată nu poate depăși valoarea totală a costurilor eligibile preconizate, fără contribuțiile în natură. În cazul proiectului cu o rată de finanțare de 100%, contribuția în natură nu este eligibilă. + Articolul 9Rezonabilitatea costurilor(1) Autoritatea de management și organismele intermediare au obligația să se asigure de rezonabilitatea valorilor cuprinse în bugetele orientative din contractele/deciziile de finanțare, de realitatea și regularitatea ofertelor prezentate în cadrul procedurilor de achiziție utilizate și de rezonabilitatea prețurilor cuprinse în contractele de achiziții de lucrări, bunuri și servicii, conform art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, și art. 3 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011, cu modificările și completările ulterioare.(2) Analiza rezonabilității prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul în care proiectul respectiv a făcut anterior obiectul unei aprobări financiare explicite din partea Guvernului, conform art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, sau din partea Comisiei Europene.(3) Pentru analiza rezonabilității prevăzută la alin. (1), beneficiarul are obligația să anexeze la cererea de finanțare următoarele documente:a) rapoarte privind consultarea bazelor de date existente pe internet și/sau oferte de preț de la furnizori/prestatori de specialitate, pentru proiectele care au o valoare totală eligibilă mai mică de 10 milioane lei,b) analiza cost-beneficiu sau analiza cost-eficiență, pentru proiectele care au o valoare totală eligibilă mai mare de 10 milioane lei. + Articolul 10Cheltuieli neeligibile(1) În aplicarea art. 64 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, următoarele costuri nu sunt eligibile pentru o contribuție din fonduri:a) dobânzi pentru împrumuturi;b) achiziționarea de terenuri cu o valoare mai mare de 10% din costurile totale eligibile ale proiectului în cauză;c) taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă achizițiilor în cadrul proiectelor al căror cost total este mai mare de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, în cazul în care TVA se recuperează în temeiul legislației naționale privind TVA;d) costurile care sunt în legătură cu nerespectarea de către beneficiar/cobeneficiar a condițiilor contractuale sau legale;e) cheltuielile excesive sau care nu sunt rezonabile;f) cheltuielile generate de pierderi din schimburi valutare;g) costurile care nu sunt conforme cu regulile de eligibilitate;h) cheltuielile aferente activităților subcontractate, întrucât beneficiarul/cobeneficiarii trebuie să aibă capacitatea operațională și financiară necesară pentru implementarea proiectului;i) cheltuielile plătite în numerar, cu excepția drepturilor/decontărilor plătite angajaților beneficiarului/ cobeneficiarului și situațiilor specifice justificate în cererea de finanțare.(2) Subcontractarea prevăzută la alin. (1) lit. h) se referă la delegarea implementării unei activități a proiectului, obținerii unui rezultat al proiectului, către o entitate terță, care nu este beneficiar/cobeneficiar. În sensul prezentelor reguli de eligibilitate, subcontractarea nu reprezintă efectuarea achizițiilor de produse, servicii sau lucrări necesare beneficiarului/ cobeneficiarilor pentru implementarea proiectului și nu se referă la noțiunea de subcontractant/subantreprenor care execută anumite părți/elemente în cadrul unui contract de achiziție publică conform legislației aplicabile.(3) În aplicarea pct. 4 lit. (h) din anexa III la Regulamentul (UE) 2021/1.147, nu sunt eligibile pentru contribuții din FAMI costurile privind achiziția de echipament coercitiv pentru efectuarea operațiunilor de returnare și măsurile aferente.(4) În aplicarea art. 5 alin. (4) și art. 13 alin. (14) din Regulamentul (UE) 2021/1.148, nu sunt eligibile pentru contribuții din IMFV următoarele:a) costurile privind infrastructura, clădiri, sisteme și servicii necesare la punctele de trecere a frontierei și pentru supravegherea frontierelor între punctele de trecere a frontierei, executate la frontierele interne la care nu au fost încă eliminate controalele, cu excepția celor care privesc gestionarea unor situații de urgență;b) acțiunile legate de reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne, în înțelesul art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen);c) acțiunile al căror scop principal este controlul vamal;d) costurile privind echipamentele, inclusiv mijloacele de transport, precum și sistemele TIC necesare pentru asigurarea unui control eficace și în condiții de siguranță la frontieră, inclusiv pentru operațiunile de căutare și salvare, în cazul în care la lansarea procedurilor de achiziție nu au fost respectate standardele stabilite în conformitate cu art. 16 și 64 din Regulamentul (UE) 2019/1.896.(5) În aplicarea art. 5 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.149, nu sunt eligibile pentru contribuții din FSI următoarele:a) acțiunile care se limitează la menținerea ordinii publice la nivel național, cu excepția celor care privesc gestionarea unor situații de urgență;b) acțiunile cu un scop militar sau de apărare;c) echipamentele care au ca scop principal controlul vamal;d) echipamentele coercitive, inclusiv arme, muniții, explozivi și bastoane de poliție, cu excepția celor utilizate în scopuri de formare;e) recompensele acordate informatorilor și banii „flash“ în afara cadrului unei acțiuni operaționale EMPACT din cadrul ciclului de politici ale UE. + Articolul 11Taxa pe valoarea adăugată(1) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă proiectelor al căror cost total eligibil este mai mic de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, este eligibilă, indiferent de statutul juridic al beneficiarului/cobeneficiarului.(2) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă proiectelor implementate de autorități publice prevăzute la art. 4 și 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2022 al căror cost total eligibil este egal sau mai mare de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, este eligibilă limitat. Contribuția financiară nerambursabilă din fonduri europene dedicate aferentă acestor proiecte nu poate depăși costul eligibil total, fără TVA, suportat pentru implementarea proiectului. + Capitolul II Costuri eligibile + Articolul 12Finanțarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât cele de personal(1) În aplicarea art. 56 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, beneficiarul poate opta pentru finanțarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât costurile directe cu personalul, la o rată forfetară de 40% din costurile directe eligibile cu personalul.(2) Restul costurilor eligibile ale unui proiect, respectiv costurile eligibile, altele decât costurile directe cu personalul, se finanțează din suma aferentă ratei forfetare de 40%, se încadrează în bugetul proiectului la categoria Costuri-eligibile-forfetar (cod CEF), care include toate celelalte costuri directe eligibile, cu excepția costurilor directe cu personalul, și costurile indirecte.(3) Rata forfetară de 40% nu poate fi utilizată atunci când costurile directe totale cu personalul sunt calculate pe baza unei rate forfetare. + Articolul 13Personal(1) Categoria de costuri eligibile Personal (cod PER) este formată din 2 subcategorii:a) PER1 - experți interni;b) PER2 - experți externi.(2) Cheltuielile eligibile directe de personal reprezintă costurile brute salariale aferente personalului care este direct implicat în activități generatoare de rezultate/indicatori ai proiectului, inclusiv activități în beneficiul grupului-țintă, care derivă din:a) contracte de muncă sau raporturi de serviciu (experți interni), inclusiv impozitele, contribuțiile aferente și alte costuri statutare datorate. Sunt excluse orice bonusuri și plăți stimulative/compensatorii. Aceste costuri se includ în subcategoria PER1;b) contracte încheiate cu experți externi, personal din afara organigramei beneficiarului, precum: onorarii, prestații de natură intelectuală, translație/interpretare, cedarea drepturilor de autor, formare și instruire, mediere, cu condiția ca astfel de costuri să fie identificabile. Aceste costuri se includ în subcategoria PER2. Costurile care derivă din contracte încheiate cu experți externi pentru servicii de interpretariat/formare trebuie detaliate în contract și/sau factură pe cost de personal și pe alte costuri conexe, cum ar fi transport, diurnă, cazare, materiale de curs. Aceste costuri se includ în subcategoria PER2.(3) Sunt costuri eligibile directe de personal, în funcție de natura intervenției finanțate prin proiect, cheltuielile aferente personalului, indiferent de statutul acestuia, personal bugetar, angajat civil, voluntar care este direct implicat în obținerea rezultatelor/indicatorilor proiectului, cum ar fi:– managerul de proiect și, dacă este cazul, coordonatorul de proiect al cobeneficiarului;– expert de consiliere, de orientare, de ocupare;– asistent social, mediator social/sanitar, expert servicii sociale/medicale;– instructor/lector/expert de formare, personalul didactic;– responsabil de acordarea de asistență specifică și servicii grupului-țintă;– expert/consilier integrare, responsabil translație-interpretariat;– jurist care acordă asistență grupului-țintă;– psiholog, psihopedagog, responsabil activități culturale-educative-integrare;– ofițer returnare/în materie de imigrație;– expert dezvoltare/implementare/mentenanță sisteme/ aplicații informatice/de comunicații;– expert instalare/mentenanță echipamente;– diriginte de șantier.(4) În aplicarea regulilor de mai sus, reprezintă cost direct de personal costul pentru un expert IT care este formator sau care instalează/configurează/repară echipamentele achiziționate din categoria costuri directe și este cost indirect eligibil de personal costul pentru un expert IT care participă la elaborarea documentației de atribuire, la procedura de achiziție sau la recepție.(5) În aplicarea prevederilor art. 55 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, costurile directe cu personalul pot fi acoperite prin rambursarea pe baza costului real sau pe baza finanțării simplificate la o rată forfetară sau la un cost unitar.(6) Beneficiarul va opta prin cererea de finanțare cu privire la modalitatea de finanțare a costurilor eligibile directe cu personalul, respectiv între:a) finanțarea pe baza costului real, respectiv rambursarea costurilor suportate și plătite efectiv, proporțional cu timpul efectiv de muncă pentru proiect; saub) finanțarea simplificată la rată forfetară de 20% din costurile eligibile directe, altele decât costurile directe cu personalul, care nu fac obiectul achizițiilor publice; sauc) finanțarea simplificată la un cost unitar, respectiv remunerația pe oră.(7) Nu fac obiectul achizițiilor publice în sensul alin. (6) lit. b) achizițiile efectuate de o entitate care nu este autoritate contractantă, conform legislației aplicabile privind achizițiile publice, sau de către un beneficiar privat căruia nu îi sunt aplicabile prevederile legislației în domeniul achizițiilor publice.(8) În aplicarea art. 55 alin. (2), (3) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, pentru finanțarea simplificată la un cost unitar, remunerația pe oră se determină astfel:a) pe baza costurilor brute anuale sau a costurilor brute lunare, în unul dintre următoarele moduri:(i) prin împărțirea celei mai recente valori documentate a costurilor salariale brute anuale aferente persoanei în cauză la 1.720 de ore, pentru persoanele care lucrează cu normă întreagă, sau la o valoare proporțională cu cele 1.720 de ore, pentru persoanele care lucrează cu fracțiune de normă.Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru un an nu trebuie să depășească numărul de ore utilizat pentru calculul remunerației pe oră.În cazul în care nu sunt disponibile, costurile salariale brute anuale pot fi calculate având în vedere costurile salariale brute documentate disponibile sau rezultate din contractul/documentul de angajare, operându-se ajustările corespunzătoare pentru o perioadă de 12 luni.(ii) prin împărțirea celei mai recente valori documentate a costurilor salariale brute lunare la media timpului de lucru lunar al persoanei în cauză, conform contractului/documentului de angajare. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru o lună dată nu trebuie să depășească numărul de ore utilizat pentru calculul remunerației pe oră.b) pentru persoanele care lucrează cu fracțiune de normă în cadrul proiectului, angajatorul va emite un document individual în care se indică procentul fix aferent timpului lucrat pe lună în cadrul proiectului din timpul total lucrat pe lună. Costurile de personal aferente se vor calcula pe baza procentului fix respectiv din costurile salariale brute, fără obligația de a institui un sistem separat de înregistrare a timpului de lucru pentru respectivele persoane.(9) Finanțarea costurilor aferente personalului bugetar, care includ drepturile/normele/indemnizațiile/majorările salariale cuvenite personalului, impozitele și contribuțiile datorate, se efectuează în unul dintre următoarele moduri:a) pe baza costului real, respectiv rambursarea costurilor suportate și plătite efectiv aferente persoanei în cauză, proporțional cu timpul efectiv de muncă pentru proiect; saub) finanțarea simplificată la cost unitar, respectiv remunerația pe oră, care se determină în unul dintre următoarele moduri:(i) prin împărțirea celei mai recente valori a costurilor salariale brute anuale aferente persoanei în cauză, documentate și/sau stabilite conform legislației specifice fiecărei categorii de personal, la 1.720 de ore. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru un an nu trebuie să depășească 1.720 de ore;(ii) prin împărțirea celei mai recente valori a costurilor salariale brute lunare aferente persoanei în cauză, documentate și/sau stabilite conform legislației specifice fiecărei categorii de personal, la 165 de ore. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru o lună nu trebuie să depășească 165 de ore. + Articolul 14Reuniuni-cursuri(1) Categoria de costuri eligibile Reuniuni-cursuri (cod REC) este formată din 2 subcategorii:a) REC1 - Indemnizații-decontări;b) REC2 - Formare-organizare.(2) În cadrul acestei categorii de costuri directe sunt eligibile costurile efectuate pentru derularea în țară sau străinătate a activităților necesare pentru realizarea obiectivelor specifice și rezultatelor proiectului, cum ar fi:a) reuniuni de cooperare, schimb de experiență, coordonare și/sau monitorizare;b) cursuri, seminare, programe de formare, instruiri, vizite de studiu;c) misiuni operative;d) conferințe/evenimente de informare, comunicare și/sau vizibilitate;e) alte activități de comunicare/conștientizare;f) reuniuni ale experților/ateliere/vizite de studiu/exerciții comune/programe de schimb.(3) În subcategoria REC1 Indemnizații-decontări se includ costurile aferente activităților realizate în scopul proiectului de tipul celor menționate la alin. (2), care îndeplinesc următoarele condiții:a) sunt aferente grupului-țintă sau experților interni/externi pentru care costul de personal este sau s-ar încadra la cost direct;b) sunt cuvenite și acordate în limitele și conform legislației aplicabile sau documentelor de angajare;c) pentru personalul entităților private, organizațiilor internaționale și instituțiilor externe, sunt în limitele baremelor stabilite la nivelul UE;d) pentru experții externi, sunt în limitele baremelor stabilite la nivelul UE și sunt identificabile în factura aferentă activității prestate sau în contract, după caz;e) cheltuielile de transport, inclusiv în regim taxi/alternativ, sunt decontate în baza costului real și sunt conforme cu legislația aplicabilă personalului bugetar sau cu documentele de angajare, după caz.(4) În subcategoria REC2 Formare-organizare se includ costurile aferente activităților realizate în scopul proiectului de tipul celor menționate la alin. (2), care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:a) nu sunt decontate direct personalului participant de către beneficiar sau cobeneficiar;b) sunt efectuate și plătite în baza unor contracte/comenzi de furnizare și/sau de prestări servicii, cum ar fi servicii de formare, pregătire, instruire, servicii pentru evenimente, de organizare evenimente, servicii de închiriere săli/spații și restaurant/catering. (5) Costurile diverse aferente unor reuniuni, ședințe, cursuri sau misiuni, inclusiv primirea de delegații externe, cum ar fi cheltuielile pentru pauzele de cafea/prânz, sunt eligibile pentru finanțare, după cum urmează:a) prin decontarea normativelor/costurilor unitare stabilite conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, aferente numărului verificabil de participanți, în situația în care la activitate participă maximum 30 de persoane. Aceste costuri se încadrează la subcategoria REC1;b) pe baza costului real, aferent numărului verificabil de participanți, în situația în care costurile sunt efectuate în baza unor contracte/comenzi atribuite conform legislației aplicabile în domeniul achizițiilor. Aceste costuri se includ la subcategoria REC2. + Articolul 15Produse(1) Categoria de costuri directe eligibile Produse (cod PRO) este formată din 4 subcategorii:a) PRO1 Echipamente-mijloace fixe;b) PRO2 Mijloace-mobilitate;c) PRO3 Alte echipamente;d) PRO4 Consumabile-bunuri.(2) În subcategoria PRO1 Echipamente-mijloace fixe se includ costurile aferente achiziționării activelor fixe corporale, respectiv active care au o durată normală de utilizare mai mare de un an și care au o valoare de intrare mai mare decât limita stabilită prin acte normative în vigoare. (3) În subcategoria PRO2 Mijloace-mobilitate se includ costurile aferente achiziționării de mijloace de mobilitate terestră, navală, aeriană, respectiv mijloace de transport persoane/bunuri/echipamente, inclusiv utilaje.(4) În subcategoria PRO3 Alte echipamente se includ costurile aferente achiziționării activelor fixe corporale, respectiv active care au o durată normală de utilizare mai mare de un an și care au o valoare de intrare mai mică decât limita stabilită prin acte normative în vigoare.(5) În subcategoria PRO4 Consumabile-bunuri se includ costurile aferente achiziționării de materiale și bunuri consumabile și obiecte/bunuri care au o durată normală de utilizare mai mică de un an. În această subcategorie se includ și piesele de schimb și materialele de vizibilitate distribuite.(6) Costurile pentru achiziționarea de produse sunt eligibile pentru finanțare din proiect numai dacă necesitatea și oportunitatea achiziției sunt justificate corespunzător și, după caz, sunt aprobate de către structurile/comisiile abilitate conform legislației aplicabile.(7) Costurile pentru achiziționarea de echipamente și mijloace de mobilitate, din subcategoriile PRO1 și PRO2, sunt eligibile pe baza costului integral numai dacă durata de folosință efectivă în scopul proiectului, inclusiv după finalizarea perioadei de eligibilitate a proiectului, este cel puțin egală cu valoarea minimă aferentă duratei normale de funcționare a mijloacelor fixe, stabilită prin hotărâre a Guvernului. Suma devenită neeligibilă pe motivul nerespectării acestei reguli este proporțională cu perioada de neconformitate.(8) Dacă nu se respectă regula privind durata minimă de folosință menționată la alin. (7), costurile sunt eligibile pe baza amortizării aferente duratei de folosință efectivă în scopul proiectului în perioada de eligibilitate a proiectului, calculată conform legislației aplicabile.(9) Costurile pentru produsele cu funcțiuni multiple sunt eligibile pentru finanțare din proiect proporțional cu procentul de utilizare efectivă în scopul proiectului respectiv.(10) Pentru produsele achiziționate înainte de perioada de implementare a proiectului sunt eligibile costurile cu amortizarea, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:a) sunt costuri din subcategoriile PRO1 sau PRO2;b) cheltuielile aferente sunt verificabile și fundamentate corespunzător prin documente justificative tehnice și financiare obligatorii pentru asigurarea pistei de audit;c) sunt aferente exclusiv lunilor din cadrul perioadei de implementare a proiectului;d) nu au fost achiziționate cu finanțare din fonduri publice nerambursabile.(11) Pentru echipamentele și consumabile din subcategoriile PRO3 și PRO4 este eligibil costul integral, indiferent de momentul achiziționării acestora, cu condiția ca acestea să fie utilizate și să contribuie în mod direct la realizarea rezultatelor și indicatorilor proiectului. (12) Serviciile conexe, cum ar fi cele legate de instalare, instruire, garanție, transport, software, aferente produselor achiziționate se includ în subcategoriile aferente produselor respective dacă sunt achiziționate împreună cu acestea și dacă intră în valoarea de intrare/achiziție a produsului respectiv, conform legislației aplicabile. Costul de achiziție al unui echipament care nu poate funcționa fără un sistem de operare/echivalent include și costul aferent acestui sistem de operare. + Articolul 16Servicii(1) Categoria de costuri directe eligibile Servicii (cod SRV) este formată din 3 subcategorii:a) SRV1 - Servicii-TIC;b) SRV2 - Închiriere-leasing;c) SRV3 - Alte servicii.(2) În subcategoria SRV1 Servicii-TIC se includ costurile aferente achiziționării de servicii în domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor, cum ar fi servicii de telecomunicații voce/date, servicii de internet mobil, servicii de configurare și instalare echipamente TIC, servicii de implementare/modernizare/analiză/ proiectare/dezvoltare/configurare/instalare/testare/integrare/ operaționalizare/produse software/sisteme/aplicații/programe informatice, servicii de mentenanță, suport tehnic, licențe perpetue/abonament pentru programe informatice, servicii de reparații/întreținere/ instalare/dezvoltare/modernizare rețele TIC.(3) În subcategoria SRV2 Închiriere-leasing se includ costurile aferente serviciilor de închiriere și leasing pentru echipamente, inclusiv TIC, mijloace de transport și spații/imobile, altele decât cele care se încadrează în categoria de costuri REC Reuniuni-cursuri.(4) În subcategoria SRV3 Alte servicii se includ costurile aferente prestărilor de servicii, altele decât cele care se încadrează în subcategoriile SRV1, SRV2 sau REC2, cum ar fi:a) servicii medicale, sociale, asistență juridică, asistență psihologică;b) servicii de consiliere, de mediere socială, de translație/traducere/interpretariat; c) servicii/tarife pentru activități socioculturale, recreative, școlare/extrașcolare; d) servicii de transport persoane/bunuri pentru realizarea activităților menționate mai sus;e) servicii de publicitate, editare publicații, servicii de reparații/întreținere/instalare/mentenanță pentru echipamente, altele decât cele din domeniul TIC, cum ar fi mijloace de mobilitate, utilaje, echipamente tehnologice sau sisteme/ echipamente de supraveghere;f) servicii bancare și de asigurare a bunurilor/persoanelor. + Articolul 17Imobile(1) Categoria de costuri directe eligibile Imobile (cod IMO) este formată din 2 subcategorii:a) IMO1 - Lucrări-investiții;b) IMO2 - Cheltuieli-imobile.(2) În subcategoria IMO1 - Lucrări-investiții se includ toate costurile aferente achiziției/construirii/modernizării unor clădiri noi/existente (lucrări care necesită autorizație de construcție). În această subcategorie se includ toate costurile aferente investiției, cum ar fi cele pentru proiectare, dotări, servicii tehnice, de inginerie, de elaborare studii, inclusiv taxele/tarifele pentru acorduri, avize, autorizări sau certificate, în situația în care sunt aferente unui contract de lucrări. (3) În subcategoria IMO2 - Cheltuieli-imobile se includ costurile aferente reparațiilor curente, renovări aferente unor clădiri/spații, precum și costurile conexe privind construirea/modernizarea unor clădiri, dacă nu sunt aferente unui contract de lucrări.(4) În considerarea art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 privind caracterul durabil al proiectelor, nu sunt eligibile pentru finanțare din proiect costurile aferente investițiilor în infrastructură, în cazul în care, în termen de până la zece ani de la efectuarea plății finale aferente investiției, respectiva investiție sau proiectul face obiectul unei modificări substanțiale care afectează destinația, scopul, natura, obiectivele sau condițiile de implementare a proiectului și care ar conduce la subminarea obiectivelor inițiale ale acestuia. Suma devenită neeligibilă pe motivul nerespectării acestei reguli este proporțională cu perioada de neconformitate. + Articolul 18Asistența directă(1) Categoria de costuri directe eligibile Asistența directă (cod ASD) include costurile aferente ajutoarelor materiale (în natură) și financiare (nerambursabile) acordate direct resortisanților țărilor terțe (RTT), conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.147, sub formă de:a) costuri aferente achizițiilor efectuate de beneficiar/ cobeneficiar în beneficiul direct al RTT sau costuri suportate de RTT care sunt rambursate ulterior de către beneficiar/cobeneficiar, conform condițiilor și limitelor stabilite prin ghidul specific apelului;b) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT cu nevoi speciale de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unor sume forfetare, în limitele stabilite prin legislația națională relevantă; c) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unei sume forfetare, reprezentând susținerea financiară a nevoilor imediate postreturnare, în limita plafoanelor stabilite prin ghidul specific, dar nu mai mult de 2.000 EUR pe persoană, echivalent în alte valute;d) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unor sume forfetare, în limitele stabilite prin instrucțiuni emise de AM.(2) Costurile aferente asistenței directe sunt eligibile numai dacă beneficiarul/cobeneficiarul păstrează informațiile și documentele justificative necesare care dovedesc următoarele:a) persoanele care au primit asistență pot fi identificate corespunzător și fac parte din grupul-țintă (RTT), conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.147;b) în cazul returnării, data returnării acestor persoane în țara de origine/țara de destinație; c) persoanele în cauză au primit efectiv acest sprijin, respectiv pot prezenta chitanțe/declarații.(3) Costurile aferente asistenței directe trebuie să fie rezonabile, proporționale și necesare în raport cu natura activităților derulate prin proiect și situația categoriei de persoane vizate. + Articolul 19Costurile indirecte(1) Costurile indirecte se referă la costurile care nu pot fi atribuite în mod direct îndeplinirii indicatorilor de realizare și, după caz, indicatorilor de rezultat, asumați prin contractul/decizia de finanțare de către beneficiarul finanțării. (2) Costurile indirecte sunt cheltuieli administrative asociate cu operarea proiectului, care pot include următoarele categorii:a) costuri indirecte de personal, care reprezintă cheltuieli cu salarii/indemnizații/sporuri/majorări salariale, impozitele și contribuțiile aferente, cu personalul responsabil de operarea/administrarea proiectului, cum ar fi: experți suport pentru managerul/responsabilul/coordonatorul de proiect: asistent manager, manager adjunct, responsabilul financiar, contabil, personalul implicat în procedura de achiziții (logistic, tehnic, IT, financiar, juridic), consilier juridic, controlor financiar, responsabil tehnic, membru comisie de recepție, expert implementare/raportare, expert informare/vizibilitate, responsabil de elaborare/avizare/aprobare documente/ formalități pentru ALOP/plăți, după caz, personal administrativ și auxiliar: secretariat, magazioner, casier, arhivar, șofer, personal de curățenie, administrator de clădire, paznic, responsabil de medicina muncii/resurse umane/protecția datelor;b) cheltuielile de deplasare și ședere pentru personalul prevăzut la lit. a) , care se încadrează la cheltuieli indirecte de personal;c) costurile cu servicii externalizate de contabilitate, juridice, administrare IT etc. legate de gestionarea administrativă a proiectului;d) costurile de menținere a spațiilor de birouri, cum ar fi cele pentru chirie, leasing, taxe administrative, legate de gestionarea administrativă a proiectului;e) comisioane bancare, cheltuielile legate de efectuarea de plăți/transferuri bancare, de deschiderea sau gestionarea conturilor sau subconturilor de proiect;f) amortizarea, închirierea sau cumpărarea de active corporale și necorporale utilizate pentru gestionarea sau implementarea proiectului, pentru activitățile curente ale beneficiarului, cum ar fi costurile pentru echipamentul administrativ de uz curent, de tipul: imprimantă, laptop, fax, copiator, telefon, cabluri etc.;g) cheltuieli cu utilități, electricitate, căldură, gaze și apă- canalizare ca servicii administrative conexe proiectului;h) costurile poștale, de telefon, internet, curierat, cheltuielile cu papetărie, rechizite de birou și consumabile, legate de funcționarea administrativă a proiectului;i) costurile de asigurare a bunurilor, costul de pază și protecție, de curățenie a spațiilor utilizate pentru gestionarea administrativă a proiectului.(3) Costurile indirecte vor fi sprijinite din fond prin finanțare simplificată la rate forfetare, stabilită pe baza art. 54 din Regulamentul (UE) 2021/1.060. Beneficiarul va opta în cererea de finanțare pentru aplicarea unei opțiuni de finanțare simplificată pentru costurile indirecte, dintre următoarele:a) rata forfetară de 7% din costurile directe eligibile, în limita sumei de 1.000.000 lei;b) rata forfetară de 15% din costurile eligibile directe cu personalul, în limita sumei de 1.000.000 lei.(4) Cheltuielile indirecte nu fac obiectul controalelor de gestiune, nu se raportează și nu se transmit documente justificative privind efectuarea acestor costuri. ------