NORME METODOLOGICE din 27 iulie 2023pentru stabilirea indicatorilor de performanță financiari și nefinanciari și a componentei variabile a remunerației membrilor consiliilor de administrație/supraveghere ale întreprinderilor publice, precum și a directorilor, respectiv a membrilor directoratului
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicate în  MONITORUL OFICIAL nr. 697 din 28 iulie 2023



    Notă
    Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 639 din 27 iulie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 697 din 28 iulie 2023.
     +  Capitolul I Măsurarea performanțelor întreprinderilor publice  +  Articolul 1(1) Măsurarea performanței întreprinderii publice are ca scop evaluarea gradului de îndeplinire a obiectivelor întreprinderii publice, în vederea îmbunătățirii activităților și utilizării resurselor într-un mod cât mai eficace.(2) Fiecare autoritate publică tutelară trebuie să dezvolte un cadru de rezultate pentru măsurarea performanțelor întreprinderii publice, raportat la misiunea și obiectivele stabilite conform prevederilor legale.(3) Prin rolul său, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, denumită în continuare AMEPIP, monitorizează și contribuie la îmbunătățirea performanței întreprinderilor publice, solicitând autorităților publice tutelare refacerea indicatorilor-cheie de performanță, atunci când aceștia nu ating un nivel minim aprobat, în conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (3^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011.  +  Articolul 2(1) Autoritățile publice tutelare stabilesc obiectivele financiare și nefinanciare ale întreprinderii publice prin scrisoarea de așteptări.(2) La stabilirea obiectivelor pentru întreprinderile publice se ține cont, fără a se limita la acestea, de următoarele:a) cadrul legal în vigoare aplicabil întreprinderii publice;b) obiectivele de politică publică și economică ale Guvernului;c) obiectivele de politici ale autorității publice tutelare;d) factorii relevanți pentru sectorul economic în care operează întreprinderea publică;e) factorii specifici fiecărei întreprinderi publice.(3) Autoritățile publice tutelare stabilesc obiective și termene pentru atingerea indicatorilor-cheie de performanță, denumiți în continuare ICP, al căror nivel minim este avizat de AMEPIP.  +  Articolul 3Obiectivele întreprinderii publice se iau în calcul de către autoritatea publică tutelară atunci când sunt analizați, în vederea aprobării, indicatorii de performanță și componenta variabilă a remunerației administratorilor și directorilor.  +  Articolul 4Indicatorii de performanță au rolul de a oferi o imagine a performanței și operațiunilor întreprinderii publice, pentru a o compara cu alte întreprinderi similare, și permit părților interesate să analizeze îndeplinirea obiectivelor și rezultatelor pentru o varietate de scopuri.  +  Articolul 5Indicatorii de performanță se clasifică în funcție de modul de utilizare, astfel:a) indicatori de performanță pentru monitorizarea performanței întreprinderilor publice;b) indicatori-cheie de performanță pentru acordarea componentei variabile a remunerației pentru administratori și directori.  +  Articolul 6(1) Prezentele norme metodologice stabilesc indicatorii standardizați de performanță pentru măsurarea performanței întreprinderilor publice și a administratorilor acestora.(2) În conformitate cu dispozițiile art. 4^7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, categoriile de indicatori de performanță financiari obligatorii și aplicabili tuturor întreprinderilor publice sunt următoarele: a) politica de investiții;b) finanțarea;c) operațiuni;d) rentabilitatea;e) rata de distribuție a profitului sub formă de dividende. (3) Indicatorii de performanță se stabilesc de către autoritatea publică tutelară, ținând seama de specificul activității desfășurate și de legislația aplicabilă.(4) Autoritățile publice tutelare pot stabili prin act administrativ categorii de indicatori de performanță suplimentari raportați la specificul și complexitatea activității întreprinderii publice.  +  Articolul 7În efectuarea analizei comparative a performanței întreprinderii publice se vor avea în vedere, fără a se limita la acestea, următoarele criterii:a) forma juridică de organizare a întreprinderii publice;b) structura acționariatului la societăți sau deținătorul patrimoniului la regiile autonome;c) sectorul și subsectorul economic în care își desfășoară activitatea întreprinderea publică;d) dimensiunea în funcție de venituri, active, capitalizare, numărul de angajați și alți indicatori;e) profitabilitatea;f) structura datoriilor;g) autorizarea de a furniza servicii publice la un cost acceptabil;h) deținerea unui monopol reglementat;i) apariția situațiilor de forță majoră.  +  Capitolul II Metodologia de stabilire a indicatorilor de performanță financiară și nefinanciară  +  Articolul 8(1) Indicatorii de performanță sunt clasificați ca financiari și nefinanciari. (2) Categoriile de indicatori financiari și detalierea acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2a.(3) Categoriile de indicatori nefinanciari și detalierea acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2b.  +  Articolul 9Autoritățile publice tutelare, la propunerea structurilor de guvernanță corporativă, stabilesc obiectivele și indicatorii-cheie de performanță din categoriile de indicatori prevăzute în anexele nr. 2a și 2b, aplicabili categoriei întreprinderii publice.  +  Articolul 10Criteriile folosite pentru selectarea ICP trebuie să îndeplinească, dar fără a se limita la acestea, următoarele cerințe:a) să fie specifice, măsurabile, orientate în timp, posibil de obținut;b) să fie general aplicabile în cadrul sectorului de activitate, acolo unde este posibil;c) să fie transparente;d) să fie verificabile în mod independent;e) să ia în calcul obiectivele, țintele și rezultatele stabilite pentru întreprinderea publică;f) să fie compatibile cu specificul întreprinderii publice; g) să facă parte din categoriile de indicatori de performanță stabilite de către autoritatea publică tutelară a fi cele mai relevante pentru sectorul economic în care operează întreprinderea publică și pentru dimensiunea și scopul său, respectiv comercial, monopol reglementat, serviciu public.  +  Articolul 11Setul de ICP trebuie stabilit și echilibrat într-o asemenea manieră încât să nu ofere stimulente pentru a distorsiona obiectivele întreprinderii publice sau să afecteze operațiunile financiare în mod negativ.  +  Articolul 12(1) ICP selectați în conformitate cu prezentele norme metodologice se supun avizării prealabile de către AMEPIP. (2) ICP rezultați din planul de administrare sunt folosiți ca bază de negociere cu candidații propuși pentru funcția de administratori și înaintați aprobării autorității publice tutelare sau adunării generale a acționarilor, după caz, și avizării finale de către AMEPIP.  +  Articolul 13ICP stabiliți conform prezentelor norme se cuprind obligatoriu în contractul de mandat și se iau în calcul la determinarea componentei variabile a remunerației.  +  Capitolul III Politica de remunerare  +  Articolul 14Principiile generale pentru stabilirea politicilor de remunerare a administratorilor sunt următoarele:a) atragerea, păstrarea și motivarea celor mai buni administratori;b) asigurarea sustenabilității pe termen lung a profiturilor întreprinderii publice și a activității acesteia și generarea unei valori pe termen lung;c) recompensarea îndeplinirii obiectivelor;d) păstrarea competitivității în piața de remunerare;e) alinierea remunerației cu recomandările privind buna guvernanță;f) promovarea transparenței privind remunerarea și criteriile de stabilire a acesteia;g) păstrarea unui echilibru just între indemnizația fixă și componenta variabilă a remunerației.  +  Articolul 15(1) Componenta variabilă a remunerației administratorilor executivi se determină în funcție de gradul de realizare a ICP, așa cum au fost negociați și aprobați.(2) Componenta variabilă este calculată și plătită pentru un exercițiu financiar.(3) Componenta variabilă se achită în bani. La întreprinderile publice ale căror acțiuni sunt tranzacționate pe o piață reglementată, pentru administratorii executivi plata se poate face prin vânzarea unui număr negociat de acțiuni la prețul pieței.  +  Articolul 16În urma negocierii componentei variabile a remunerației cu candidații numiți pentru funcția de administratori executivi, autoritatea publică tutelară sau adunarea generală a acționarilor/asociaților, după caz, are următoarele competențe de aprobare:a) a ICP care trebuie să fie folosiți pentru determinarea componentei variabile;b) a ponderii fiecărui ICP la determinarea componentei variabile;c) a parametrilor pentru plata componentei variabile.  +  Articolul 17(1) La stabilirea remunerației variabile a administratorilor executivi se au în vedere: a) responsabilitățile administratorilor executivi privind implementarea strategiei întreprinderii publice;b) implementarea politicilor guvernamentale;c) managementul profitabil al întreprinderilor publice;d) stabilirea unor procese operaționale eficiente și eficace.(2) Pentru o abordare echilibrată a evaluării performanței și a componentei variabile, ponderile ICP, care însumate reprezintă o cotă procentuală de 100%, se stabilesc conform modelului de mai jos:– 25-50% ICP financiari;– 10-25% ICP operaționali;– 5-25% ICP orientați către servicii publice;– 10-25% ICP responsabilități specifice activității de guvernanță corporativă.(3) Ponderile indicatorilor prevăzuți la alin. (2) se stabilesc prin negociere între părțile implicate, în baza particularităților întreprinderii publice și ale sectorului economic în care aceasta își desfășoară activitatea.  +  Articolul 18Inițiativa revizuirii obiectivelor și gradelor de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanță poate aparține atât consiliului, cât și autorității publice tutelare.  +  Articolul 19(1) Consiliul transmite recomandările pentru revizuirea valorilor indicatorilor de performanță, folosiți ca bază pentru stabilirea componentei variabile a remunerației, acționarului-stat/asociat, prin autoritatea publică tutelară, și celorlalți acționari, dacă este cazul.(2) În cazul inițierii de către autoritatea publică tutelară a procesului de revizuire, a obiectivelor și gradelor de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanță, aceasta transmite propunerile sale către consiliu și, după caz, celorlalți acționari.  +  Articolul 20(1) În cazul în care se constată că recomandările pentru revizuire prevăzute la art. 19 alin. (1) au impact asupra eficacității și eficienței întreprinderii, se inițiază procedura convocării adunării generale a acționarilor în cazul societăților, pentru aprobarea noilor niveluri supuse modificării.(2) În cazul regiilor autonome, consiliul supune aprobării autorității publice tutelare noile niveluri ale indicatorilor de performanță.(3) Nivelurile indicatorilor aprobate de adunarea generală a acționarilor/asociaților sau autoritatea publică tutelară, după caz, se vor concretiza într-un act adițional la contractul de mandat.  +  Articolul 21În procedura de negociere, dispozițiile art. 13 alin. (4), respectiv art. 30 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 se aplică în mod corespunzător.  +  Articolul 22Obiectivele și gradele de îndeplinire a ICP pot fi modificate, după caz, în următoarele situații:a) conjuncturi favorabile de piață;b) forța majoră;c) nealocarea integrală a sumelor de la bugetul de stat sau bugetul local, conform angajamentelor asumate de autoritatea publică tutelară la momentul încheierii contractelor de mandat;d) alte cauze neimputabile administratorilor și care nu afectează realizarea obiectivelor și a țintelor stabilite pentru întregul mandat.  +  Articolul 23(1) Pentru modificarea valorilor ICP se respectă procedura prevăzută pentru aprobarea lor inițială.(2) Valorile modificate ale ICP se transmit AMEPIP în vederea avizării și includerii în tabloul de bord.  +  Capitolul IV Alte dispoziții  +  Articolul 24(1) În exercitarea atribuțiilor specifice, autoritatea publică tutelară poate fi sprijinită de experți, persoane fizice sau juridice, ale căror servicii sunt contractate potrivit Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.(2) În procesul de stabilire a indicatorilor de performanță sau a componentei variabile, autoritatea publică tutelară poate consulta comitetele de nominalizare și remunerare sau consiliul, ca întreg, și directorii/directoratul întreprinderii publice.  +  Articolul 25AMEPIP, cu consultarea autorităților publice tutelare, stabilește, prin ordin al președintelui, în temeiul prevederilor art. 4^1-4^9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, cerințe de raportare pentru întreprinderile publice.  +  Articolul 26Anexele nr. 2a și 2b fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.  +  Anexa nr. 2a*)la normele metodologice*) Anexa nr. 2a este reprodusă în facsimil.Indicatori financiari
    CategorieIndicatorDate primareFormula
    CapExCheltuieli de capital (raportat de întreprinderea de stat)Plățile efectuate pentru bunuri sau servicii care sunt înregistrate sau capitalizate în bilanțul unei companii
    Politica de investițiiRata cheltuielilor de capitalCheltuieli de capital (raportat de întreprinderea de stat)Rata cheltuielilor de capital = Cheltuieli de capital/Total active
    Total active (calculat din raportul de situații financiare)
    C DCheltuieli pentru cercetare și dezvoltare (raportat de întreprinderea de stat)Cheltuielile efectuate pentru cercetare și dezvoltare
    Rata cheltuielilor pentru cercetare și dezvoltareCheltuieli pentru cercetare și dezvoltare (raportat de întreprinderea de stat)Rata cheltuielilor pentru cercetare și dezvoltare = (Cheltuieli pentru cercetare și dezvoltare/Total active_t) * 100
    Total active (calculat din raportul de situații financiare)
    FinanțareaActive curente
    Rata lichidității curenteDatorii curenteRata lichidității curente = Active curente (circulante)/Datorii curente
    Lichiditatea curentă
    Lichiditatea imediată/TestActive circulanteTest Acid = (Active circulante – Stocuri/Datorii curente)(< 1 an)
    AcidStocuri
    Datorii curente
    LevierulDatorii totaleLevier = Datorii totale/Active totale
    Total active (calculat din raportul de situații financiare)
    Raportul dintre datorie/EBITDADatorii totale (calculat din raportul de situații financiare)Raportul dintre datorie și EBITDA = Datorii Totale/EBITDA
    EBITDAEBITDA = Profit net + Cheltuieli cu dobânzi + Cheltuieli cu impozite + Cheltuieli cu deprecierea + Cheltuieli cu amortizarea
    OperațiuniRata de rotație a activelorCifra de afaceri netăRata de rotație a activelor = Cifra de afaceri netă/Valoarea medie a tuturor activelor
    Valoarea medie a tuturor activelorValoarea medie a tuturor activelor = (Total Active_t1 + Total Active_t0)/2
    Rata de rotație a stocurilorCifra de afaceri netăRata de rotație a stocurilor = Cifra de afaceri netă/Valoarea medie stoc
    Valoarea medie de inventar la început de perioadă
    Valoarea medie de inventar la sfârșit de perioadăValoarea medie de inventar = [Valoarea medie stoc la începutul perioadei (T0) – Valoarea medie stoc la sfârșitul perioadei (T1)]/2
    Rata de rotație a creanțelorCifra de afaceri netăRata de rotație a creanțelor = Cifra de afaceri netă/[Creanțe la începutul perioadei (T0) + Creanțe la finalul perioadei (T1)/2]
    Creanțe la început de perioadă
    Creanțe la sfârșit de perioadă
    RentabilitateRentabilitatea capitalului propriuProfit netROE = Profit net/Valoare capital propriu
    Capital propriu
    Rentabilitatea activelorProfit netROA = Profit net/Total active
    Total active (calculat din raportul de situații financiare)
    Marja profitului din exploatareProfit din exploatareMarja de profit din exploatare = Profit din exploatare/Cifra de afaceri netă
    Cifră de afaceri netă
    Marja netă a profituluiProfit netMarja de profit net = Profit net_t/Cifră de afaceri netă_t
    Cifră de afaceri netă
    Rata de creștere a cifrei de afaceri neteCifră de afaceri perioadă curentRata de creștere a cifrei de afaceri nete = (Cifră de afaceri netă_curent – Cifră de afaceri netă_anterior)/Cifră de afaceri netă_anterior
    Cifră de afaceri perioadă anterioară
    Rata de creștere anuală a profituluiProfit net perioadă curentRata de creștere a profitului net = (Profit net perioadă curentă – Profit net perioadă anterioară)/Profit net perioadă anterioară
    Profit net perioadă anterioară
    Politica de dividendeRata de plată a dividendelorDividende plătite (raportat de întreprinderea de stat)Rata de plată a dividendelor_t = dividende plătite_t/Profit net_t
    Profit net
     +  Anexa nr. 2b*)la normele metodologice*) Anexa nr. 2b este reprodusă în facsimil.Indicatori nefinanciari
    CategorieIndicatoriDate primareU.M.Formula
    Indicatori de mediuConsumul de energieConsum energieMWh
    Emisiile din domeniul de aplicare 1Emisiile generate direct de instalațiile companieitone CO_2eEmisiile din domeniul de aplicare 1_e = emisiile direct generate de instalațiile companiei_t
    Emisiile din domeniul de aplicare 2Emisiile indirect generate rezultate în urma producerii energiei achiziționatetone CO_2eEmisiile din domeniul de aplicare 2_t = emisiile indirect generate provenite din achiziția energiei_t
    Indicatori referitori la cliențiRata de retenție a cliențilorNumăr total de clienți%Rata de retenție a clienților_t = (număr de clienți_t – număr de clienți noi_t)/număr de clienți_t-1
    Număr de clienți noi
    Scorul satisfacției cliențilorTotal număr evaluări de 4 și 5 obținute (5 este scor maxim)%Scor de satisfacție clienți_t = total număr evaluări de 4 și 5_t/total număr evaluări_t-1
    Total număr evaluări
    Cota de piațăCifră de afaceri netă%Cota de piață_t = Vânzări_t/Total vânzări industrie clasificată conform CAEN_t
    Sumă cifre de afaceri nete industrie
    Indicatori referitori la angajațiNumărul mediu de ore de formare per angajatTotal număr ore de formare%Număr mediu de ore formare per angajat = Total număr de ore de formare_t/Număr total de angajați_t
    Total număr angajați
    Instituirea unui sistem de siguranță a angajațilorConfirmarea instituirii sistemuluiDA/NU
    Numărul de instruiri în materie de siguranțăNumărul total de instruiri în materie de siguranță care s-au efectuat pe parcursul anuluiNumărNumăr de instruiri în materie de siguranță_t = Numărul total de instruiri în materie de siguranță care s-au realizat pe parcursul anului
    Frecvența totală a vătămărilor înregistrateNumăr accidente înregistrateFrecvența sub formă de numărFrecvența totală a accidentărilor înregistrate_t = (Numărul de accidente înregistrat_t * 1.000.000)/Numărul total de ore lucrate de către toți angajații_t
    Număr total de ore lucrate de către toți angajații
    Frecvența vătămărilor graveNumăr accidente grave înregistrateFrecvența sub formă de numărFrecvența accidentelor grave_t = (Numărul de accidente grave_t * 1.000.000)/Numărul total de ore lucrate de către toți angajații_t
    Număr total de ore lucrate de către toți angajații
    Indicatori legați de inovareNumărul de brevete per 100 de angajațiNumăr brevetNumărNumăr de brevete per 100 angajați_t = (Număr brevete_t * 100)/Numărul total angajați_t
    Număr total angajați
    Numărul de brevete în ultimii 3 ani la o sută de angajațiNumăr brevet noi obținute în ultimii aniNumărNumărul de brevete din ultimii 3 ani per 100 de angajați_t = (Număr de noi brevete obținute în ultimii 3 ani_t *100)/Numărul total angajați_t
    Număr total angajați
    Ponderea vânzărilor de servicii și produse noiVânzări de servicii și produse noi%Ponderea vânzărilor de servicii și produse noi_t = Vânzări de servicii și produse noi_t/Total vânzări_t
    Total vânzări
    Indicatori legați de guvernanța corporativăRata membrilor independenți în consiliul de administrațieNumărul total de membri neexecutivi și independenți în consiliul de administrație%Rata membrilor independenți în consiliul de administrație_t = Numărul total de membri neexecutivi și independenți în consiliul de administrație_t/Numărul total de membri din consiliul de administrație_t
    Numărul total de membri din consiliul de administrație
    Ponderea componentelor fixe în remunerarea administratorilor executivi și a administratorilor neexecutiviValoarea componentelor fixe din pachetul de remunerare%Ponderea componentelor fixe_t = Valoarea componentelor fixe din pachetul de remunerare_t/Valoarea totală a pachetului de remunerare_t
    Valoarea totală a pachetului de remunerare
    Ponderea componentelor variabile în remunerarea administratorilor executivi și a administratorilor neexecutiviValoarea componentelor variabile din pachetul de remunerare%Ponderea componentelor variabile_t = Valoarea componentelor variabile din pachetul de remunerare_t/Valoarea totală a pachetului de remunerare_t
    Valoarea totală a pachetului de remunerare
    Valoarea totală a pachetului de remunerareleiValoarea totală a pachetului de remunerare_t_t= Valoarea componentelor fixe din pachetul de remunerare+ Valoarea componentelor variabile din pachetul de remunerare_t
    Numărul de reuniuni ale comitetului consiliului de administrațieNumărul ședințelor consiliului de administrație susținute de-a lungul anuluiNumărNumărul ședințelor consiliului de administrație_t= Numărul ședințelor consiliului de administrație susținute de-a lungul anului_t
    Rata de participare la reuniunile comitetului de conducereNumărul de participanți la reuniunile comitetului de conducere%Rata de participare la reuniunile comitetului de conducere_t = (Suma numerelor i=1 până la N_t)Numărul de participanți la reuniunile comitetului de conducere/Numărul total de membri ai consiliului de conducere_t * N_t
    Numărul total de membri ai consiliului de conducere
    Numărul de reuniuni ale comitetului de conducereNumărN_t = Numărul de reuniuni ale comitetului de conducere_t
    Stabilirea politicilor de gestionare a riscurilorConfirmarea stabilirii politicilorDA/NU
    Rata membrilor de sex feminin în consiliul de administrațieNumărul total al femeilor care ocupă poziții de director%Rata femeilor care ocupă poziții de director_t = Numărul total al femeilor care ocupă poziții de director_t/Numărul total de directori_t
    Numărul total de directori
    Indicatori necomerciali
    Crearea de locuri de muncăNumăr echivalent normă întreagă de angajațiNumărul total de ore lucrătoare pentru toți angajații conform contractNumărNumărul de angajați cu echivalent normă întreagă_t = Numărul total de ore lucrătoare pentru toți angajații conform contract_t/Numărul de ore lucrătoare pentru un angajat care lucrează cu normă întreagă_t
    Numărul de ore lucrătoare pentru un angajat care lucrează cu normă întreagă
    Noi locuri de muncă adăugate în cursul anuluiNumărul de angajați cu echivalent normă întreagăNumăr
    Numărul de angajați cu echivalent normă întreagă la t-1Numărul de noi locuri de muncă adăugate pe parcursul anului_t= Numărul de angajați cu echivalent normă întreagă_t- Numărul de angajați cu echivalent normă întreagă_t-1
    Numărul de angajați cu handicapNumărul de angajați cu handicap recunoscute administrativNumărNumărul de angajați cu handicap_t = Numărul de angajați cu handicap recunoscute administrativ_t
    Egalitatea de genRata cadrelor superioare de conducere de sex femininNumărul cadrelor superioare de conducere de sex feminin%
    Numărul de cadre superioare de conducereRata cadrelor superioare de conducere de sex feminin_t = Numărul cadrelor superioare de conducere de sex feminin_t/Numărul de cadre superioare de conducere_t
    Diferența de remunerare între angajații de sex feminin și cei de sex masculinSalariul mediu lunar al angajaților de sex masculin%Rata diferenței de remunerare între angajații de sex feminin și cei de sex masculin_t = Salariul mediu lunar al angajaților de sex masculin_t – Salariul mediu lunar al angajaților de sex feminin_t/Salariul mediu lunar al angajaților de sex masculin_t
    Salariul mediu lunar al angajaților de sex feminin
    NOTĂ:Valorile datelor din formulele de calcul pentru „t“ sunt cele înregistrate de întreprinderile publice la 31.12 anul de referință.
    -----