LEGE nr. 231 din 14 iulie 2023pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 655 din 17 iulie 2023
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + ARTICOL UNICSe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133 din 17 decembrie 2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.207 din 20 decembrie 2021, cu modificările și completările ulterioare, cu următoarele modificări:1. La articolul 2 alineatul (4), litera p) se modifică și va avea următorul cuprins:p) agenție executivă - agenție europeană instituită în baza Regulamentului (CE) nr. 58/2003 al Consiliului din 19 decembrie 2002 de stabilire a statutului agențiilor executive cărora urmează să li se încredințeze anumite sarcini în gestionarea programelor comunitare, responsabilă și cu implementarea Mecanismului pentru interconectarea Europei;2. La articolul 6, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6(1) În scopul derulării operațiunilor financiare aferente gestionării instrumentelor financiare, autoritatea de management deschide un cont, în euro, la o instituție financiar-bancară. Alegerea instituției financiar-bancare se realizează cu respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice.3. La articolul 7, alineatele (8) și (11)-(13) se modifică și vor avea următorul cuprins:(8) Cu respectarea prevederilor legislației naționale și a legislației Uniunii Europene privind ajutorul de stat se pot asigura de la bugetul de stat, pentru proiectele din domeniul energiei și digital, în cadrul titlului din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, de la o poziție distinctă de transferuri, prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, sume necesare finanțării proiectelor aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la alin. (11) și (13). Categoriile de cheltuieli asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și mecanismul de implementare a proiectelor aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență..............................................................................................(11) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru proiectele aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, în bugetele beneficiarilor finanțați integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare asigurării cofinanțării publice, finanțării altor cheltuieli decât cele eligibile, precum și celor aferente continuării proiectelor până la rambursarea tranșei finale de către agenția executivă.(12) Prin excepție de la prevederile alin. (11), în bugetele beneficiarilor finanțați integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind creditele de angajament și creditele bugetare aferente valorii totale a proiectelor proprii aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, în cazul în care pentru implementarea acestor proiecte nu se primesc sume în avans de la Comisia Europeană/agenția executivă.(13) Beneficiarii finanțați integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale cuprind sumele care se primesc în avans de la Comisia Europeană/agenția executivă pentru implementarea proiectelor proprii aferente Mecanismului pentru interconectarea Europei în bugetul fondurilor externe nerambursabile.4. La articolul 10, alineatele (1) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 10(1) Propunerile de credite de angajament și de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementării corespunzătoare a proiectelor pentru beneficiarii prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(6) și (15), art. 8 și art. 9 se stabilesc de către aceștia pe baza fișelor de fundamentare ale proiectelor propuse la finanțare/finanțate în cadrul programelor. Fișele de fundamentare ale beneficiarilor prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15) sunt avizate de principiu de către autoritățile de management, inclusiv în funcție de cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în implementare conform contractelor/deciziilor de finanțare...............................................................................................(5) Beneficiarii prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15) care au obținut avizul de principiu al autorității de management sunt obligați să depună cereri de finanțare în condițiile stabilite prin ghidurile solicitantului în termen de cel mult un an de la data obținerii avizului.5. La articolul 11 alineatul (1), literele a) și h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) sumele reprezentând cofinanțarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanțate din fonduri europene ai căror beneficiari/lideri de parteneriat/parteneri sunt alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15);..............................................................................................h) sumele necesare rambursării cheltuielilor/achitării cererilor de plată pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15), conform prevederilor cadrului legal național și autorizate de autoritatea de management, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relația cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. b);6. La articolul 12 alineatul (1), literele a) și h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) sumele reprezentând cofinanțarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanțate din fonduri europene ai căror beneficiari/lideri de parteneriat/parteneri sunt alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15);.............................................................................................h) sumele necesare rambursării cheltuielilor/achitării cererilor de plată pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15), conform prevederilor cadrului legal național, și autorizate de autoritatea de management, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relația cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. b);7. La articolul 13, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) sumele necesare asigurării, prin intermediul autorităților de management, a prefinanțării proiectelor pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15), și/sau continuării finanțării proiectelor în cazul indisponibilității temporare a fondurilor europene;8. La articolul 15 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) în limita a 100% pentru Autoritatea de management Programul operațional Dezvoltare durabilă, cu excepția domeniului apă și apă uzată din cadrul programului operațional, pentru Autoritatea de management Programul operațional Sănătate, pentru Autoritatea de management Programul operațional Creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare și pentru autoritățile de management programele operaționale regionale, Autoritatea de management Programul Tranziție justă;9. La articolul 17, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 17(1) Disponibilitățile din fondurile europene destinate finanțării/prefinanțării, rămase la sfârșitul exercițiului bugetar în conturile Autorității de Certificare și Plată și autorităților de management, precum și disponibilitățile din fonduri europene și/sau cofinanțare de la bugetul de stat rămase la sfârșitul exercițiului bugetar în conturile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor de proiecte, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15), se reportează în anul următor și se utilizează cu aceeași destinație.10. La articolul 18, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 18(1) Pentru proiectele finanțate din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus și Fondul pentru o tranziție justă se poate acorda prefinanțare în tranșe de maximum 10% din valoarea eligibilă a contractului de finanțare, fără depășirea valorii totale eligibile a acestuia, beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15). Tranșa solicitată, împreună cu soldul nejustificat al prefinanțării, prin cereri de rambursare, nu poate depăși procentul indicat anterior.11. La articolul 22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22(1) Mecanismul cererilor de plată se aplică beneficiarilor de proiecte finanțate din fonduri europene, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15).12. La articolul 26, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) După autorizarea cheltuielilor de către autoritățile de management, conform legislației europene și naționale, sumele din fonduri europene și cofinanțare, după caz, cuvenit a fi rambursate în condițiile art. 25 beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(6) și (15) și art. 8, conform contractelor/deciziilor de finanțare, se virează de către autoritățile de management în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanțate proiectele respective.(2) După autorizarea cheltuielilor de către autoritățile de management, conform legislației Uniunii Europene și celei naționale, sumele cuvenit a fi rambursate altor beneficiari decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(6) și (15) și art. 8, conform contractelor/deciziilor de finanțare, se virează de către autoritățile de management în conturile indicate în contractul/decizia de finanțare sau în cererea de rambursare, deschise în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituții de credit, în funcție de opțiunea acestora.13. La articolul 34, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În cazul proiectelor, inclusiv al celor implementate în parteneriat, depuse în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, se aplică regulile stabilite de agenția executivă, prin apelurile de proiecte.14. La articolul 36, alineatul (2) litera e) și alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) conturile bancare deschise de către organizația de cercetare/unitatea administrativ-teritorială și întreprindere;..............................................................................................(4) Autoritatea de management virează sumele aferente activităților proprii ale organizației de cercetare/unității administrativ-teritoriale, respectiv ale întreprinderilor în conturile corespunzătoare deschise de acestea conform normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.(5) Pentru neregulile identificate în cadrul proiectelor implementate în parteneriat pentru transfer de cunoștințe, notificările și titlurile de creanță se emit pe numele organizației de cercetare/unității administrativ-teritoriale/întreprinderii care a efectuat cheltuielile afectate de nereguli, conform contractului subsidiar.15. La articolul 38, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) În aplicarea alin. (1), în cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15), prin excepție de la prevederile art. 20 alin. (9), sumele prevăzute la art. 37 alin. (1) se restituie din contul în care au fost încasate, conform normelor metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂBucurești, 14 iulie 2023.Nr. 231.------
EMITENT |
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + ARTICOL UNICSe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133 din 17 decembrie 2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.207 din 20 decembrie 2021, cu modificările și completările ulterioare, cu următoarele modificări:1. La articolul 2 alineatul (4), litera p) se modifică și va avea următorul cuprins:p) agenție executivă - agenție europeană instituită în baza Regulamentului (CE) nr. 58/2003 al Consiliului din 19 decembrie 2002 de stabilire a statutului agențiilor executive cărora urmează să li se încredințeze anumite sarcini în gestionarea programelor comunitare, responsabilă și cu implementarea Mecanismului pentru interconectarea Europei;2. La articolul 6, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6(1) În scopul derulării operațiunilor financiare aferente gestionării instrumentelor financiare, autoritatea de management deschide un cont, în euro, la o instituție financiar-bancară. Alegerea instituției financiar-bancare se realizează cu respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice.3. La articolul 7, alineatele (8) și (11)-(13) se modifică și vor avea următorul cuprins:(8) Cu respectarea prevederilor legislației naționale și a legislației Uniunii Europene privind ajutorul de stat se pot asigura de la bugetul de stat, pentru proiectele din domeniul energiei și digital, în cadrul titlului din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, de la o poziție distinctă de transferuri, prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, sume necesare finanțării proiectelor aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la alin. (11) și (13). Categoriile de cheltuieli asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și mecanismul de implementare a proiectelor aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență..............................................................................................(11) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru proiectele aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, în bugetele beneficiarilor finanțați integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare asigurării cofinanțării publice, finanțării altor cheltuieli decât cele eligibile, precum și celor aferente continuării proiectelor până la rambursarea tranșei finale de către agenția executivă.(12) Prin excepție de la prevederile alin. (11), în bugetele beneficiarilor finanțați integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind creditele de angajament și creditele bugetare aferente valorii totale a proiectelor proprii aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, în cazul în care pentru implementarea acestor proiecte nu se primesc sume în avans de la Comisia Europeană/agenția executivă.(13) Beneficiarii finanțați integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale cuprind sumele care se primesc în avans de la Comisia Europeană/agenția executivă pentru implementarea proiectelor proprii aferente Mecanismului pentru interconectarea Europei în bugetul fondurilor externe nerambursabile.4. La articolul 10, alineatele (1) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 10(1) Propunerile de credite de angajament și de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementării corespunzătoare a proiectelor pentru beneficiarii prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(6) și (15), art. 8 și art. 9 se stabilesc de către aceștia pe baza fișelor de fundamentare ale proiectelor propuse la finanțare/finanțate în cadrul programelor. Fișele de fundamentare ale beneficiarilor prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15) sunt avizate de principiu de către autoritățile de management, inclusiv în funcție de cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în implementare conform contractelor/deciziilor de finanțare...............................................................................................(5) Beneficiarii prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15) care au obținut avizul de principiu al autorității de management sunt obligați să depună cereri de finanțare în condițiile stabilite prin ghidurile solicitantului în termen de cel mult un an de la data obținerii avizului.5. La articolul 11 alineatul (1), literele a) și h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) sumele reprezentând cofinanțarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanțate din fonduri europene ai căror beneficiari/lideri de parteneriat/parteneri sunt alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15);..............................................................................................h) sumele necesare rambursării cheltuielilor/achitării cererilor de plată pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15), conform prevederilor cadrului legal național și autorizate de autoritatea de management, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relația cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. b);6. La articolul 12 alineatul (1), literele a) și h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) sumele reprezentând cofinanțarea publică asigurată de la bugetul de stat pentru proiectele finanțate din fonduri europene ai căror beneficiari/lideri de parteneriat/parteneri sunt alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15);.............................................................................................h) sumele necesare rambursării cheltuielilor/achitării cererilor de plată pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15), conform prevederilor cadrului legal național, și autorizate de autoritatea de management, dar care ulterior nu sunt considerate eligibile în relația cu Comisia Europeană, altele decât cele prevăzute la lit. b);7. La articolul 13, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) sumele necesare asigurării, prin intermediul autorităților de management, a prefinanțării proiectelor pentru beneficiari, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15), și/sau continuării finanțării proiectelor în cazul indisponibilității temporare a fondurilor europene;8. La articolul 15 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) în limita a 100% pentru Autoritatea de management Programul operațional Dezvoltare durabilă, cu excepția domeniului apă și apă uzată din cadrul programului operațional, pentru Autoritatea de management Programul operațional Sănătate, pentru Autoritatea de management Programul operațional Creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare și pentru autoritățile de management programele operaționale regionale, Autoritatea de management Programul Tranziție justă;9. La articolul 17, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 17(1) Disponibilitățile din fondurile europene destinate finanțării/prefinanțării, rămase la sfârșitul exercițiului bugetar în conturile Autorității de Certificare și Plată și autorităților de management, precum și disponibilitățile din fonduri europene și/sau cofinanțare de la bugetul de stat rămase la sfârșitul exercițiului bugetar în conturile beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor de proiecte, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15), se reportează în anul următor și se utilizează cu aceeași destinație.10. La articolul 18, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 18(1) Pentru proiectele finanțate din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus și Fondul pentru o tranziție justă se poate acorda prefinanțare în tranșe de maximum 10% din valoarea eligibilă a contractului de finanțare, fără depășirea valorii totale eligibile a acestuia, beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15). Tranșa solicitată, împreună cu soldul nejustificat al prefinanțării, prin cereri de rambursare, nu poate depăși procentul indicat anterior.11. La articolul 22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22(1) Mecanismul cererilor de plată se aplică beneficiarilor de proiecte finanțate din fonduri europene, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5), (8), (10) și (15).12. La articolul 26, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) După autorizarea cheltuielilor de către autoritățile de management, conform legislației europene și naționale, sumele din fonduri europene și cofinanțare, după caz, cuvenit a fi rambursate în condițiile art. 25 beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(6) și (15) și art. 8, conform contractelor/deciziilor de finanțare, se virează de către autoritățile de management în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanțate proiectele respective.(2) După autorizarea cheltuielilor de către autoritățile de management, conform legislației Uniunii Europene și celei naționale, sumele cuvenit a fi rambursate altor beneficiari decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(6) și (15) și art. 8, conform contractelor/deciziilor de finanțare, se virează de către autoritățile de management în conturile indicate în contractul/decizia de finanțare sau în cererea de rambursare, deschise în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituții de credit, în funcție de opțiunea acestora.13. La articolul 34, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În cazul proiectelor, inclusiv al celor implementate în parteneriat, depuse în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, se aplică regulile stabilite de agenția executivă, prin apelurile de proiecte.14. La articolul 36, alineatul (2) litera e) și alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) conturile bancare deschise de către organizația de cercetare/unitatea administrativ-teritorială și întreprindere;..............................................................................................(4) Autoritatea de management virează sumele aferente activităților proprii ale organizației de cercetare/unității administrativ-teritoriale, respectiv ale întreprinderilor în conturile corespunzătoare deschise de acestea conform normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.(5) Pentru neregulile identificate în cadrul proiectelor implementate în parteneriat pentru transfer de cunoștințe, notificările și titlurile de creanță se emit pe numele organizației de cercetare/unității administrativ-teritoriale/întreprinderii care a efectuat cheltuielile afectate de nereguli, conform contractului subsidiar.15. La articolul 38, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) În aplicarea alin. (1), în cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 7 alin. (1)-(5) și (15), prin excepție de la prevederile art. 20 alin. (9), sumele prevăzute la art. 37 alin. (1) se restituie din contul în care au fost încasate, conform normelor metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂBucurești, 14 iulie 2023.Nr. 231.------