LEGE nr. 181 din 26 iunie 2023privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 27 iunie 2023
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta lege stabilește măsurile necesare punerii în aplicare a dispozițiilor Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/23, în ceea ce privește stabilirea autorității de rezoluție și a ministerului competent, precum și a regimului sancționator aplicabil în cazul încălcării dispozițiilor Regulamentului (UE) 2021/23. + Articolul 2În aplicarea prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., exercită atribuțiile și dispune măsurile de rezoluție în condițiile prevăzute la art. 22, cu respectarea dispozițiilor art. 24-26 din același regulament, în calitate de autoritate de rezoluție abilitată să aplice instrumentele de rezoluție prevăzute la art. 27 din Regulamentul (UE) 2021/23, în conformitate cu principiile stabilite la art. 23 din Regulamentul (UE) 2021/23, și să exercite competențele de rezoluție prevăzute în același regulament. + Articolul 3(1) În exercitarea atribuțiilor prevăzute de prezenta lege, A.S.F. solicită și prelucrează orice date și informații relevante, inclusiv cele de natura datelor cu caracter personal strict necesare pentru operațiunile care fac obiectul Regulamentului (UE) 2021/23 și al prezentei legi.(2) În sensul prezentei legi, prelucrarea datelor cu caracter personal se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), denumit în continuare Regulamentul (UE) 2016/679, și cu alte prevederi legale în vigoare în domeniul protecției datelor cu caracter personal. + Articolul 4În aplicarea prevederilor art. 3 alin. (8) din Regulamentul (UE) 2021/23, Ministerul Finanțelor este responsabil cu exercitarea în România a funcțiilor încredințate ministerului competent în temeiul Regulamentului (UE) 2021/23. + Capitolul II Competențele A.S.F. + Articolul 5(1) În vederea îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin în calitate de autoritate de rezoluție, A.S.F. aplică instrumentele de rezoluție prevăzute la capitolul III al titlului V din Regulamentul (UE) 2021/23 și își exercită competențele de rezoluție prevăzute la capitolul IV al titlului V din același regulament.(2) A.S.F. ține seama de toate principiile și aspectele menționate la art. 7 din Regulamentul (UE) 2021/23 atunci când ia decizii și întreprinde măsuri în temeiul aceluiași regulament. + Articolul 6A.S.F. aplică instrumentele de rezoluție și își exercită competențele de rezoluție în conformitate cu obiectivele rezoluției prevăzute la art. 21 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Capitolul III Cooperarea A.S.F. cu alte autorități + Articolul 7A.S.F. furnizează Ministerului Finanțelor toate informațiile referitoare la deciziile sau măsurile luate în temeiul Regulamentului (UE) 2021/23, conform art. 3 alin. (9) din același regulament. + Articolul 8(1) A.S.F. și Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe, denumită în continuare ESMA, cooperează îndeaproape în sensul Regulamentului (UE) 2021/23, conform art. 6 din același regulament.(2) A.S.F. și ESMA își furnizează reciproc, spontan sau la cerere, în timp util, toate informațiile relevante pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2021/23, conform art. 8 din același regulament. + Capitolul IV Sancțiuni și măsuri administrative + Articolul 9(1) Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, următoarele fapte săvârșite de către contrapartea centrală, denumită în continuare CPC, de către membri ai consiliului de administrație, directori sau, după caz, membri ai consiliului de supraveghere și membri ai directoratului acestora:a) nerespectarea obligațiilor de a elabora, menține și actualiza planuri de redresare conform art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/23;b) nerespectarea obligației de a furniza toate informațiile necesare pentru elaborarea și punerea în aplicare a planurilor de rezoluție conform art. 13 din Regulamentul (UE) 2021/23;c) nerespectarea obligației de a înștiința A.S.F. atunci când CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate prin încălcarea prevederilor art. 70 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 22 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;d) nerespectarea obligației de a demonstra, la cererea A.S.F., îndeplinirea cerințelor prevăzute la art. 15 alin. (3) lit. a) și b) din Regulamentul (UE) 2021/23;e) nerespectarea obligației de a propune A.S.F., în termen de 4 luni de la data primirii raportului prezentat în conformitate cu art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, posibile măsuri vizând abordarea sau înlăturarea obstacolelor semnificative identificate în raport, în conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;f) nerespectarea obligației de a propune, în termen de o lună, un plan de conformare la măsurile alternative, cu un interval de timp rezonabil pentru punerea în aplicare a planului, conform art. 16 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/23;g) nerespectarea măsurilor pe care A.S.F. le-a impus CPC conform art. 16 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2021/23;h) nerespectarea măsurilor de intervenție timpurie pe care A.S.F. le-a impus CPC conform art. 18 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;i) nerespectarea termenului stabilit de A.S.F. conform art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;j) nerespectarea obligației de a informa A.S.F. fără întârzieri nejustificate și de a explica dacă evenimentul respectiv reflectă deficiențe sau probleme ale respectivei CPC, conform art. 18 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/23;k) nerespectarea măsurii de a contacta cumpărători potențiali pe care A.S.F. a impus-o CPC conform art. 18 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2021/23;l) nerespectarea măsurii impuse de A.S.F. unei CPC aflate în rezoluție de a evalua fiecare contract și de a actualiza soldurile conturilor fiecărui membru compensator, conform art. 29 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/23;m) nerespectarea obligației de a include în normele sale de funcționare, conform art. 30 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/23, o referire la competența de a reduce obligațiile de plată menționate la art. 30 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, în plus față de orice mecanisme similare prevăzute în normele de funcționare respective în etapa de redresare, și de a se asigura că se încheie acorduri contractuale care să permită A.S.F. să își exercite competențele în temeiul art. 30 din Regulamentul (UE) 2021/23;n) nerespectarea măsurilor pe care A.S.F. le-a impus CPC dacă un membru compensator care nu se află în situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată nu plătește cuantumul necesar conform art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;o) nerespectarea măsurii pe care A.S.F. o impune CPC în cazul în care se aplică art. 32 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, conform art. 35 alin. (1) din același regulament;p) neprezentarea către A.S.F. a analizei cauzelor intrării în dificultate și a unui plan de reorganizare a activității, în termen de o lună de la aplicarea instrumentelor menționate la art. 32 din Regulamentul (UE) 2021/23, în conformitate cu prevederile art. 36 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;q) nerespectarea obligației de a prezenta un plan modificat, conform art. 38 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23; r) nerespectarea obligației de a pune în aplicare planul de reorganizare a activității și de a transmite către A.S.F., la cererea acesteia și cel puțin o dată la 6 luni, un raport privind progresele înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a planului respectiv, conform prevederilor art. 39 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23.(2) Constituie contravenții nerespectarea obligațiilor pe care A.S.F. le impune persoanelor fizice și juridice vizate conform art. 48 alin. (1) lit. a), art. 49 alin. (1) lit. e), art. 51 alin. (1) și art. 53 din Regulamentul (UE) 2021/23.(3) Săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se sancționează de către A.S.F. cu una dintre următoarele sancțiuni contravenționale principale:a) în cazul persoanelor fizice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 5.000 lei la 24.000.000 lei sau cu amendă de la 5.000 lei până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi stabilit;b) în cazul CPC, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 15.000 lei până la 10% din cifra de afaceri anuală totală realizată de CPC în exercițiul financiar precedent sancționării sau cu amendă de la 15.000 lei până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi stabilit; în cazul în care CPC este o filială a unei societăți-mamă, cifra de afaceri relevantă este cea care rezultă din situațiile financiare consolidate ale societății-mamă de cel mai înalt rang în exercițiul financiar precedent sancționării.(4) În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancționării nu este disponibilă la data sancționării, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care CPC a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referință. Prin an de referință se înțelege anul anterior sancționării.(5) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care CPC nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, aceasta va fi sancționată cu amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei.(6) În funcție de gravitatea faptei, săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) poate fi sancționată cu următoarele sancțiuni contravenționale complementare:a) interdicția de a exercita funcții de conducere în cadrul CPC pentru membrii conducerii superioare a unei CPC sau pentru orice altă persoană fizică responsabilă de încălcare pe o perioadă cuprinsă între 90 de zile și 5 ani;b) retragerea autorizației acordate CPC de către A.S.F.(7) În cazul constatării unor fapte contravenționale de gravitate redusă, A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:a) o declarație publică prin care se indică persoana fizică, CPC sau altă persoană juridică responsabilă de încălcare și natura încălcării;b) o decizie prin care se impune persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament și să se abțină de la repetarea acestuia.(8) Sancțiunile contravenționale complementare prevăzute la alin. (6) se pot aplica distinct sau cumulativ sancțiunilor contravenționale principale prevăzute la alin. (3).(9) Măsurile administrative prevăzute la alin. (7) pot fi aplicate distinct, iar măsura administrativă prevăzută la alin. (7) lit. a) poate fi aplicată și împreună cu sancțiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (3), respectiv la alin. (6). + Articolul 10(1) Măsurile și sancțiunile dispuse potrivit prevederilor prezentei legi sunt proporționale cu faptele și deficiențele constatate și de natură a avea un efect de descurajare.(2) Potrivit prevederilor alin. (1), la stabilirea măsurii și/sau a sancțiunii, precum și, după caz, a cuantumului amenzilor, A.S.F. are în vedere toate circumstanțele relevante menționate la art. 85 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Articolul 11A.S.F. publică pe site-ul său orice decizie prin care se impune o sancțiune sau măsură administrativă potrivit prevederilor prezentei legi, în conformitate cu art. 83 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Articolul 12Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) și art. 11 alin. (1) și (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, decizia de sancționare, precum și celelalte acte administrative adoptate de A.S.F. conform prevederilor prezentei legi, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancțiunea cu amendă constituie titlu executoriu. + Articolul 13În măsura în care prezenta lege nu prevede altfel, contravențiilor prevăzute la art. 9 alin. (1) și (2) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția prevederilor art. 16 alin. (1), art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 14Legea nr. 312/2015 privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică entităților menționate la art. 1 alin. (1) din respectiva lege care sunt autorizate în conformitate cu art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții. + Articolul 15Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 10 august 2021, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 31, litera c) se abrogă.2. După articolul 31 se introduce un nou articol, art. 31^1, cu următorul cuprins: + Articolul 31^1Prevederile art. 39 alin. (1) nu se aplică în cazul aplicării instrumentelor, competențelor și mecanismelor de rezoluție menționate în titlul IV din Legea nr. 312/2015 privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 312/2015, sau în titlul V din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/23.3. La articolul 93, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Prezenta secțiune și reglementările A.S.F. emise în aplicarea acesteia nu se aplică în cazul aplicării instrumentelor, competențelor și mecanismelor de rezoluție prevăzute în titlul IV din Legea nr. 312/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau în titlul V din Regulamentul (UE) 2021/23.4. La articolul 105, alineatul (24) se modifică și va avea următorul cuprins:(24) În sensul prevederilor Legii nr. 312/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului (UE) 2021/23, adunarea generală poate, cu o majoritate de două treimi din voturile valabil exprimate, să convoace o adunare generală sau să modifice actul constitutiv astfel încât să prevadă convocarea unei adunări generale, într-un termen mai scurt decât cel prevăzut la alin. (1), pentru a decide asupra unei majorări de capital, cu condiția ca respectiva adunare să nu aibă loc în termen de 10 zile calendaristice de la data convocării, să fie îndeplinite condițiile stipulate de art. 149-151 sau la art. 153-161 din Legea nr. 312/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau la art. 18 din Regulamentul (UE) 2021/23, iar majorarea de capital să fie necesară pentru a se evita condițiile de declanșare a procedurii de rezoluție prevăzute la art. 180-182 și la art. 183-186 din aceeași lege sau la art. 22 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Articolul 16Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 26 iunie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3 alineatul (1), punctul 34 se modifică și va avea următorul cuprins:34. instrumente financiare - instrumentele prevăzute în anexa nr. 1 secțiunea C, inclusiv astfel de instrumente care sunt emise prin intermediul tehnologiei registrelor distribuite;2. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 80 se introduce un nou punct, pct. 80^1, cu următorul cuprins:80^1. tehnologia registrelor distribuite sau DLT - o tehnologie astfel cum este definită la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2022/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieței bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 și (UE) nr. 909/2014 și a Directivei 2014/65/UE;3. După articolul 234^2 se introduce un nou articol, art. 234^3, cu următorul cuprins: + Articolul 234^3(1) Autoritatea competentă menționată la art. 12 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2022/858, care aplică prevederile Regulamentului (UE) 2022/858, este autoritatea competentă stabilită conform dispozițiilor art. 2 alin. (1) și (2).(2) Autoritatea competentă menționată la art. 12 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2022/858, care aplică prevederile Regulamentului (UE) 2022/858, este autoritatea competentă menționată la art. 234 lit. b). + Articolul 17Prezenta lege intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.Prevederile art. 14 din prezenta lege transpun dispozițiile art. 1 alin. (3) din Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 12 iunie 2014, astfel cum a fost modificată prin art. 93 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 22 din 22 ianuarie 2022.Prevederile art. 15 pct. 2 din prezenta lege transpun dispozițiile art. 4 alin. (5) al treilea paragraf din Directiva 2004/25/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de cumpărare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 142 din 30 aprilie 2004, astfel cum a fost modificată prin art. 90 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 22 din 22 ianuarie 2022.Prevederile art. 15 pct. 3 și 4 din prezenta lege transpun prevederile art. 1 alin. (4) și ale art. 5 alin. (5) din Directiva 2007/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 iulie 2007 privind exercitarea anumitor drepturi ale acționarilor în cadrul societăților comerciale cotate la bursă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 184 din 14 iulie 2007, astfel cum a fost modificată prin art. 91 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 22 din 22 ianuarie 2022.Prevederile art. 16 din prezenta lege transpun prevederile art. 4 alin. (1) pct. 15 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind piețele instrumentelor financiare și de modificare a Directivei 2002/92/CE și a Directivei 2011/61/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 12 iunie 2014, astfel cum a fost modificată prin art. 18 din Regulamentul (UE) 2022/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieței bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 și (UE) nr. 909/2014 și a Directivei 2014/65/UE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 151 din 2 iunie 2022.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
ION-MARCEL CIOLACU
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ALINA-ȘTEFANIA GORGHIUBucurești, 26 iunie 2023.Nr. 181.-----
EMITENT |
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta lege stabilește măsurile necesare punerii în aplicare a dispozițiilor Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/23, în ceea ce privește stabilirea autorității de rezoluție și a ministerului competent, precum și a regimului sancționator aplicabil în cazul încălcării dispozițiilor Regulamentului (UE) 2021/23. + Articolul 2În aplicarea prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., exercită atribuțiile și dispune măsurile de rezoluție în condițiile prevăzute la art. 22, cu respectarea dispozițiilor art. 24-26 din același regulament, în calitate de autoritate de rezoluție abilitată să aplice instrumentele de rezoluție prevăzute la art. 27 din Regulamentul (UE) 2021/23, în conformitate cu principiile stabilite la art. 23 din Regulamentul (UE) 2021/23, și să exercite competențele de rezoluție prevăzute în același regulament. + Articolul 3(1) În exercitarea atribuțiilor prevăzute de prezenta lege, A.S.F. solicită și prelucrează orice date și informații relevante, inclusiv cele de natura datelor cu caracter personal strict necesare pentru operațiunile care fac obiectul Regulamentului (UE) 2021/23 și al prezentei legi.(2) În sensul prezentei legi, prelucrarea datelor cu caracter personal se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), denumit în continuare Regulamentul (UE) 2016/679, și cu alte prevederi legale în vigoare în domeniul protecției datelor cu caracter personal. + Articolul 4În aplicarea prevederilor art. 3 alin. (8) din Regulamentul (UE) 2021/23, Ministerul Finanțelor este responsabil cu exercitarea în România a funcțiilor încredințate ministerului competent în temeiul Regulamentului (UE) 2021/23. + Capitolul II Competențele A.S.F. + Articolul 5(1) În vederea îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin în calitate de autoritate de rezoluție, A.S.F. aplică instrumentele de rezoluție prevăzute la capitolul III al titlului V din Regulamentul (UE) 2021/23 și își exercită competențele de rezoluție prevăzute la capitolul IV al titlului V din același regulament.(2) A.S.F. ține seama de toate principiile și aspectele menționate la art. 7 din Regulamentul (UE) 2021/23 atunci când ia decizii și întreprinde măsuri în temeiul aceluiași regulament. + Articolul 6A.S.F. aplică instrumentele de rezoluție și își exercită competențele de rezoluție în conformitate cu obiectivele rezoluției prevăzute la art. 21 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Capitolul III Cooperarea A.S.F. cu alte autorități + Articolul 7A.S.F. furnizează Ministerului Finanțelor toate informațiile referitoare la deciziile sau măsurile luate în temeiul Regulamentului (UE) 2021/23, conform art. 3 alin. (9) din același regulament. + Articolul 8(1) A.S.F. și Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe, denumită în continuare ESMA, cooperează îndeaproape în sensul Regulamentului (UE) 2021/23, conform art. 6 din același regulament.(2) A.S.F. și ESMA își furnizează reciproc, spontan sau la cerere, în timp util, toate informațiile relevante pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2021/23, conform art. 8 din același regulament. + Capitolul IV Sancțiuni și măsuri administrative + Articolul 9(1) Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, următoarele fapte săvârșite de către contrapartea centrală, denumită în continuare CPC, de către membri ai consiliului de administrație, directori sau, după caz, membri ai consiliului de supraveghere și membri ai directoratului acestora:a) nerespectarea obligațiilor de a elabora, menține și actualiza planuri de redresare conform art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/23;b) nerespectarea obligației de a furniza toate informațiile necesare pentru elaborarea și punerea în aplicare a planurilor de rezoluție conform art. 13 din Regulamentul (UE) 2021/23;c) nerespectarea obligației de a înștiința A.S.F. atunci când CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate prin încălcarea prevederilor art. 70 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 22 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;d) nerespectarea obligației de a demonstra, la cererea A.S.F., îndeplinirea cerințelor prevăzute la art. 15 alin. (3) lit. a) și b) din Regulamentul (UE) 2021/23;e) nerespectarea obligației de a propune A.S.F., în termen de 4 luni de la data primirii raportului prezentat în conformitate cu art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, posibile măsuri vizând abordarea sau înlăturarea obstacolelor semnificative identificate în raport, în conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;f) nerespectarea obligației de a propune, în termen de o lună, un plan de conformare la măsurile alternative, cu un interval de timp rezonabil pentru punerea în aplicare a planului, conform art. 16 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/23;g) nerespectarea măsurilor pe care A.S.F. le-a impus CPC conform art. 16 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2021/23;h) nerespectarea măsurilor de intervenție timpurie pe care A.S.F. le-a impus CPC conform art. 18 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;i) nerespectarea termenului stabilit de A.S.F. conform art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;j) nerespectarea obligației de a informa A.S.F. fără întârzieri nejustificate și de a explica dacă evenimentul respectiv reflectă deficiențe sau probleme ale respectivei CPC, conform art. 18 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/23;k) nerespectarea măsurii de a contacta cumpărători potențiali pe care A.S.F. a impus-o CPC conform art. 18 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2021/23;l) nerespectarea măsurii impuse de A.S.F. unei CPC aflate în rezoluție de a evalua fiecare contract și de a actualiza soldurile conturilor fiecărui membru compensator, conform art. 29 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/23;m) nerespectarea obligației de a include în normele sale de funcționare, conform art. 30 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/23, o referire la competența de a reduce obligațiile de plată menționate la art. 30 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, în plus față de orice mecanisme similare prevăzute în normele de funcționare respective în etapa de redresare, și de a se asigura că se încheie acorduri contractuale care să permită A.S.F. să își exercite competențele în temeiul art. 30 din Regulamentul (UE) 2021/23;n) nerespectarea măsurilor pe care A.S.F. le-a impus CPC dacă un membru compensator care nu se află în situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată nu plătește cuantumul necesar conform art. 31 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;o) nerespectarea măsurii pe care A.S.F. o impune CPC în cazul în care se aplică art. 32 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, conform art. 35 alin. (1) din același regulament;p) neprezentarea către A.S.F. a analizei cauzelor intrării în dificultate și a unui plan de reorganizare a activității, în termen de o lună de la aplicarea instrumentelor menționate la art. 32 din Regulamentul (UE) 2021/23, în conformitate cu prevederile art. 36 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;q) nerespectarea obligației de a prezenta un plan modificat, conform art. 38 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/23; r) nerespectarea obligației de a pune în aplicare planul de reorganizare a activității și de a transmite către A.S.F., la cererea acesteia și cel puțin o dată la 6 luni, un raport privind progresele înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a planului respectiv, conform prevederilor art. 39 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/23.(2) Constituie contravenții nerespectarea obligațiilor pe care A.S.F. le impune persoanelor fizice și juridice vizate conform art. 48 alin. (1) lit. a), art. 49 alin. (1) lit. e), art. 51 alin. (1) și art. 53 din Regulamentul (UE) 2021/23.(3) Săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se sancționează de către A.S.F. cu una dintre următoarele sancțiuni contravenționale principale:a) în cazul persoanelor fizice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 5.000 lei la 24.000.000 lei sau cu amendă de la 5.000 lei până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi stabilit;b) în cazul CPC, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 15.000 lei până la 10% din cifra de afaceri anuală totală realizată de CPC în exercițiul financiar precedent sancționării sau cu amendă de la 15.000 lei până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi stabilit; în cazul în care CPC este o filială a unei societăți-mamă, cifra de afaceri relevantă este cea care rezultă din situațiile financiare consolidate ale societății-mamă de cel mai înalt rang în exercițiul financiar precedent sancționării.(4) În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancționării nu este disponibilă la data sancționării, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care CPC a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referință. Prin an de referință se înțelege anul anterior sancționării.(5) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care CPC nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, aceasta va fi sancționată cu amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei.(6) În funcție de gravitatea faptei, săvârșirea contravențiilor prevăzute la alin. (1) poate fi sancționată cu următoarele sancțiuni contravenționale complementare:a) interdicția de a exercita funcții de conducere în cadrul CPC pentru membrii conducerii superioare a unei CPC sau pentru orice altă persoană fizică responsabilă de încălcare pe o perioadă cuprinsă între 90 de zile și 5 ani;b) retragerea autorizației acordate CPC de către A.S.F.(7) În cazul constatării unor fapte contravenționale de gravitate redusă, A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative precum:a) o declarație publică prin care se indică persoana fizică, CPC sau altă persoană juridică responsabilă de încălcare și natura încălcării;b) o decizie prin care se impune persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament și să se abțină de la repetarea acestuia.(8) Sancțiunile contravenționale complementare prevăzute la alin. (6) se pot aplica distinct sau cumulativ sancțiunilor contravenționale principale prevăzute la alin. (3).(9) Măsurile administrative prevăzute la alin. (7) pot fi aplicate distinct, iar măsura administrativă prevăzută la alin. (7) lit. a) poate fi aplicată și împreună cu sancțiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (3), respectiv la alin. (6). + Articolul 10(1) Măsurile și sancțiunile dispuse potrivit prevederilor prezentei legi sunt proporționale cu faptele și deficiențele constatate și de natură a avea un efect de descurajare.(2) Potrivit prevederilor alin. (1), la stabilirea măsurii și/sau a sancțiunii, precum și, după caz, a cuantumului amenzilor, A.S.F. are în vedere toate circumstanțele relevante menționate la art. 85 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Articolul 11A.S.F. publică pe site-ul său orice decizie prin care se impune o sancțiune sau măsură administrativă potrivit prevederilor prezentei legi, în conformitate cu art. 83 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Articolul 12Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) și art. 11 alin. (1) și (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, decizia de sancționare, precum și celelalte acte administrative adoptate de A.S.F. conform prevederilor prezentei legi, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancțiunea cu amendă constituie titlu executoriu. + Articolul 13În măsura în care prezenta lege nu prevede altfel, contravențiilor prevăzute la art. 9 alin. (1) și (2) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția prevederilor art. 16 alin. (1), art. 28 alin. (1) și ale art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 14Legea nr. 312/2015 privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică entităților menționate la art. 1 alin. (1) din respectiva lege care sunt autorizate în conformitate cu art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții. + Articolul 15Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 10 august 2021, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 31, litera c) se abrogă.2. După articolul 31 se introduce un nou articol, art. 31^1, cu următorul cuprins: + Articolul 31^1Prevederile art. 39 alin. (1) nu se aplică în cazul aplicării instrumentelor, competențelor și mecanismelor de rezoluție menționate în titlul IV din Legea nr. 312/2015 privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 312/2015, sau în titlul V din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/23.3. La articolul 93, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Prezenta secțiune și reglementările A.S.F. emise în aplicarea acesteia nu se aplică în cazul aplicării instrumentelor, competențelor și mecanismelor de rezoluție prevăzute în titlul IV din Legea nr. 312/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau în titlul V din Regulamentul (UE) 2021/23.4. La articolul 105, alineatul (24) se modifică și va avea următorul cuprins:(24) În sensul prevederilor Legii nr. 312/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului (UE) 2021/23, adunarea generală poate, cu o majoritate de două treimi din voturile valabil exprimate, să convoace o adunare generală sau să modifice actul constitutiv astfel încât să prevadă convocarea unei adunări generale, într-un termen mai scurt decât cel prevăzut la alin. (1), pentru a decide asupra unei majorări de capital, cu condiția ca respectiva adunare să nu aibă loc în termen de 10 zile calendaristice de la data convocării, să fie îndeplinite condițiile stipulate de art. 149-151 sau la art. 153-161 din Legea nr. 312/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau la art. 18 din Regulamentul (UE) 2021/23, iar majorarea de capital să fie necesară pentru a se evita condițiile de declanșare a procedurii de rezoluție prevăzute la art. 180-182 și la art. 183-186 din aceeași lege sau la art. 22 din Regulamentul (UE) 2021/23. + Articolul 16Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 26 iunie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3 alineatul (1), punctul 34 se modifică și va avea următorul cuprins:34. instrumente financiare - instrumentele prevăzute în anexa nr. 1 secțiunea C, inclusiv astfel de instrumente care sunt emise prin intermediul tehnologiei registrelor distribuite;2. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 80 se introduce un nou punct, pct. 80^1, cu următorul cuprins:80^1. tehnologia registrelor distribuite sau DLT - o tehnologie astfel cum este definită la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2022/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieței bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 și (UE) nr. 909/2014 și a Directivei 2014/65/UE;3. După articolul 234^2 se introduce un nou articol, art. 234^3, cu următorul cuprins: + Articolul 234^3(1) Autoritatea competentă menționată la art. 12 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2022/858, care aplică prevederile Regulamentului (UE) 2022/858, este autoritatea competentă stabilită conform dispozițiilor art. 2 alin. (1) și (2).(2) Autoritatea competentă menționată la art. 12 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2022/858, care aplică prevederile Regulamentului (UE) 2022/858, este autoritatea competentă menționată la art. 234 lit. b). + Articolul 17Prezenta lege intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.Prevederile art. 14 din prezenta lege transpun dispozițiile art. 1 alin. (3) din Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 12 iunie 2014, astfel cum a fost modificată prin art. 93 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 22 din 22 ianuarie 2022.Prevederile art. 15 pct. 2 din prezenta lege transpun dispozițiile art. 4 alin. (5) al treilea paragraf din Directiva 2004/25/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de cumpărare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 142 din 30 aprilie 2004, astfel cum a fost modificată prin art. 90 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 22 din 22 ianuarie 2022.Prevederile art. 15 pct. 3 și 4 din prezenta lege transpun prevederile art. 1 alin. (4) și ale art. 5 alin. (5) din Directiva 2007/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 iulie 2007 privind exercitarea anumitor drepturi ale acționarilor în cadrul societăților comerciale cotate la bursă, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 184 din 14 iulie 2007, astfel cum a fost modificată prin art. 91 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2.365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1.132, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 22 din 22 ianuarie 2022.Prevederile art. 16 din prezenta lege transpun prevederile art. 4 alin. (1) pct. 15 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind piețele instrumentelor financiare și de modificare a Directivei 2002/92/CE și a Directivei 2011/61/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 12 iunie 2014, astfel cum a fost modificată prin art. 18 din Regulamentul (UE) 2022/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieței bazate pe tehnologia registrelor distribuite, precum și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 600/2014 și (UE) nr. 909/2014 și a Directivei 2014/65/UE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 151 din 2 iunie 2022.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
ION-MARCEL CIOLACU
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ALINA-ȘTEFANIA GORGHIUBucurești, 26 iunie 2023.Nr. 181.-----