INSTRUCȚIUNI din 14 iulie 2009 (*republicate*)privind activitatea legislativă, de reprezentare și asistență juridică în Ministerul Apărării Naționale
EMITENT
  • MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 581 din 27 iunie 2023



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. M.75, republicat, din 14 iulie 2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 27 iunie 2023.
     +  Titlul I Dispoziții generale  +  Capitolul I Consilierii juridici din Ministerul Apărării Naționale  +  Articolul 1Activitatea legislativă, de reprezentare și asistență juridică în Ministerul Apărării Naționale este desfășurată, în condițiile legii, de către consilierii juridici încadrați în Direcția generală juridică, denumită în continuare Direcția, unități, instituții și formațiuni militare fără personalitate juridică, precum și în alte structuri cu personalitate juridică.  +  Articolul 2(1) Activitatea legislativă, de reprezentare și asistență juridică în Ministerul Apărării Naționale se realizează de către consilieri juridici: ofițeri și personal civil.(2) Dobândirea și încetarea calității de consilier juridic se fac în condițiile legii.(3) Încadrarea și promovarea ofițerilor în funcții de consilieri juridici se fac potrivit prevederilor Statutului cadrelor militare și ale actelor normative care reglementează profesia de consilier juridic.(4) Dreptul de primire în profesie a consilierilor juridici civili se obține pe baza unui concurs sau examen, organizat în condițiile legii.(5) La debutul exercitării profesiei, consilierul juridic efectuează obligatoriu un stagiu de pregătire profesională cu durata de 2 ani, în conformitate cu dispozițiile actelor normative, perioadă în care, din punct de vedere profesional, are calitatea de consilier juridic stagiar.(6) Consilierul juridic stagiar își desfășoară activitatea coordonat de un consilier juridic îndrumător din Ministerul Apărării Naționale. Consilier juridic îndrumător este fie șeful structurii juridice în care consilierul juridic stagiar este încadrat, fie consilierul juridic definitiv cu funcția cea mai înaltă din garnizoană, cu excepția consilierilor juridici cu atribuții pe linie procesuală. În situația în care aceștia nu există, consilier juridic îndrumător este consilierul juridic definitiv de la eșalonul superior la care există consilier juridic. Coordonarea activității consilierului juridic stagiar cu atribuții pe linie procesuală se realizează potrivit dispoziției șefului Direcției.(7) Examenul de definitivat se organizează și se desfășoară în condițiile legii.  +  Articolul 3(1) În vederea cunoașterii specificului activității juridice, la începutul exercitării profesiei în Ministerul Apărării Naționale, consilierul juridic efectuează o pregătire de specialitate cu durata de două luni, în baza unui program și în coordonarea consilierului juridic îndrumător prevăzut la art. 2 alin. (6).(2) În perioada prevăzută la alin. (1), consilierul juridic nu poate semna documente pe linie de specialitate fără confirmarea consilierului juridic îndrumător.  +  Articolul 4(1) Consilierul juridic stagiar împuternicit poate pune concluzii la judecătorii și la tribunale ca instanțe de fond, la organele de urmărire penală, precum și la celelalte organe cu activitate jurisdicțională.(2) Consilierul juridic definitiv împuternicit poate pune concluzii la instanțele judecătorești de toate gradele, la organele de urmărire penală, precum și la toate organele cu activitate jurisdicțională.  +  Articolul 5(1) Consilierii juridici își exercită profesia în cadrul unităților militare unde sunt încadrați, subordonându-se nemijlocit comandanților/șefilor acestora. Consilierii juridici din Ministerul Apărării Naționale, indiferent de structura în care aceștia își desfășoară activitatea, sunt coordonați din punct de vedere profesional de Direcție.(2) Consilierii juridici asigură asistența juridică și unităților militare din subordinea structurii din care fac parte sau eșalonului superior, dacă acestea nu au consilier juridic încadrat sau acesta nu își poate îndeplini temporar atribuțiile.(3) În situația în care eșalonul superior este dislocat în altă garnizoană, asistența juridică pentru unitățile militare care nu au consilier juridic încadrat sau care nu își poate îndeplini temporar atribuțiile se asigură de către un consilier juridic din garnizoana respectivă sau din cele mai apropiate garnizoane, desemnat de șeful Direcției, în urma unei cereri scrise adresate acestuia de comandantul/șeful unității militare deservite. Șeful Direcției informează în scris despre desemnare atât consilierul juridic în cauză, prin intermediul comandantului/șefului unității militare în care acesta este încadrat, cât și comandantul/șeful unității militare deservite. Sunt exceptați de la această prevedere consilierii juridici cu atribuții pe linie procesuală.(4) Consilierul juridic stabilit conform prevederilor alin. (2) sau (3), precum și perioada în care acesta asigură asistența juridică se consemnează în ordinul de zi al unității militare deservite.  +  Articolul 6(1) Consilierii juridici au autonomie profesională în exercitarea atribuțiilor funcționale și trebuie să asigure apărarea cu fermitate, onestitate și principialitate, în limitele prevăzute de lege, a drepturilor și intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naționale, în conformitate cu prevederile Constituției României și ale actelor normative.(2) Orice imixtiune din partea oricăror persoane, indiferent de calitatea pe care o au, făcută în activitatea consilierului juridic cu scopul de a-l determina să adopte o poziție sau o soluție contrară legii ori intereselor Ministerului Apărării Naționale sau să renunțe la aplicarea legii, este interzisă și va fi adusă de îndată, pe linie ierarhică, la cunoștința șefului Direcției și a conducerii Ministerului Apărării Naționale.  +  Articolul 7Consilierii juridici nu pot fi sancționați și nu poate fi angajată răspunderea acestora pentru acțiunile întreprinse cu bună-credință în exercițiul atribuțiilor și în limita acestora sau pentru inacțiunile lor, cu excepția cazurilor în care au manifestat gravă neglijență în îndeplinirea atribuțiilor funcției.  +  Articolul 8Consilierii juridici au dreptul de a se constitui în colegii sau asociații profesionale, în condițiile stabilite de lege și de regulamentele militare.  +  Capitolul II Direcția  +  Articolul 9(1) Direcția este structura specializată a Ministerului Apărării Naționale în domeniu și are, în principal, următoarele responsabilități:a) reprezentarea și apărarea drepturilor și intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naționale în raporturile cu autoritățile publice, instanțele de judecată, alte organe cu activitate jurisdicțională, instituțiile de orice natură, precum și cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină;b) analizarea și avizarea, sub aspectul legalității, a proiectelor de acte normative specifice și a documentelor înaintate ministrului apărării naționale, care implică angajarea răspunderii patrimoniale a ministerului;c) elaborarea, în limitele de competență, de proiecte de acte normative și asigurarea suportului de specialitate celorlalte structuri în procesul de elaborare a acestora, precum și în cadrul procedurilor reglementate prin Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009, cu modificările și completările ulterioare;d) participarea la elaborarea actelor normative specifice emise de ministrul apărării naționale, în condițiile și în limitele de competență stabilite de reglementările în domeniu;e) asigurarea asistenței juridice conducerii ministerului, precum și structurilor centrale care nu au consilier juridic încadrat sau acesta nu își poate îndeplini temporar atribuțiile;f) gestionarea, din punct de vedere juridic, a măsurilor întreprinse la nivelul Ministerului Apărării Naționale privind prevenirea și combaterea terorismului;g) asigurarea conformității cu reglementările Uniunii Europene și NATO a proiectelor actelor normative, în a căror elaborare sau adoptare este implicat Ministerul Apărării Naționale;h) asigurarea asistenței juridice în relațiile cu forțele armate străine, potrivit dispozițiilor art. 20 și 21;i) participarea în cazurile prevăzute de actele normative în comisiile permanente de specialitate care funcționează la nivelul Ministerului Apărării Naționale, în vederea asigurării legalității măsurilor adoptate sau propuse;j) informarea operativă sau prin rapoarte periodice a conducerii Ministerului Apărării Naționale asupra principalelor probleme privind asistența juridică, precum și a măsurilor ce se impun a fi luate;k) evaluarea competențelor profesionale, potrivit metodologiei aprobate prin dispoziția șefului Direcției, pentru ocuparea funcțiilor de consilier juridic în cadrul selecției derulate în vederea participării la misiuni temporare în străinătate;l) coordonarea din punct de vedere profesional a consilierilor juridici din Ministerul Apărării Naționale, indiferent de structura în care aceștia își desfășoară activitatea;m) avizarea înființării, desființării sau transformării, după caz, a funcțiilor de consilieri juridici din Ministerul Apărării Naționale;n) acordarea avizului în vederea confirmării în arma „Justiție Militară“ a ofițerilor în activitate numiți în funcții de consilieri juridici în cadrul Ministerului Apărării Naționale;o) ținerea evidenței consilierilor juridici din Ministerul Apărării Naționale.(2) În scopul îndeplinirii responsabilității prevăzute la alin. (1) lit. o), comandanții/șefii structurilor Ministerului Apărării Naționale sunt obligați să îl informeze ierarhic, în prealabil, în scris, pe șeful Direcției cu privire la orice situație care presupune absența de la serviciu a consilierului juridic din structura pe care o comandă/conduce, pentru o perioadă mai mare de 60 de zile.  +  Articolul 10(1) Direcția participă la activitatea legislativă în Ministerul Apărării Naționale, proces care vizează relaționarea acestuia cu Guvernul și celelalte autorități publice implicate în procesul de legiferare sau elaborare și avizare a actelor normative.(2) Activitatea legislativă în Ministerul Apărării Naționale presupune parcurgerea fazelor de elaborare, dezbatere, adoptare și publicare a actelor normative cu forță juridică egală sau superioară unei hotărâri a Guvernului, prin care se reglementează relații sociale specifice domeniului militar, precum și avizarea de către Ministerul Apărării Naționale a proiectelor de acte normative cu incidență în domeniul apărării, inițiate de alte autorități publice.(3) Direcția desfășoară activitatea legislativă în relația cu Guvernul și celelalte autorități publice implicate în procesul de elaborare și avizare a actelor normative potrivit Regulamentului privind procedurile, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.1/2020.(4) Direcția sprijină, potrivit domeniului de responsabilitate, Departamentul pentru relația cu Parlamentul și calitatea vieții personalului în desfășurarea activității legislative în relația cu Parlamentul.  +  Articolul 11(1) Avizul pentru confirmarea în arma „Justiție Militară“, prevăzut la art. 9 alin. (1) lit. n), se acordă după parcurgerea perioadei de pregătire stipulate la art. 3 alin. (1).(2) Examenul de acordare/menținere a titlului de specialist de clasă în specialitatea „Justiție Militară“ se organizează de către Direcție pentru toți consilierii juridici din Ministerul Apărării Naționale, conform prevederilor actelor normative specifice în vigoare.  +  Titlul II Activitatea de asistență juridică  +  Articolul 12Activitatea de asistență juridică în Ministerul Apărării Naționale se realizează, în principal, prin acordarea consultanței de specialitate și avizarea juridică a actelor și măsurilor dispuse de comandanți/șefi în scopul asigurării legalității actului de comandă/conducere și al apărării intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naționale în raporturile cu autoritățile publice, instituțiile de orice natură și cu orice persoană fizică sau juridică, precum și prin participarea, în limitele competențelor legale, la procesul de elaborare și adoptare a actelor normative.  +  Articolul 13Consilierul juridic din Ministerul Apărării Naționale îndeplinește, în principal, următoarele atribuții pe linia activității de asistență juridică:a) analizează și avizează, sub aspectul legalității, proiectele de acte normative specifice ce se aprobă de conducătorii structurilor cărora le asigură asistență juridică;b) colaborează la întocmirea proiectelor de acte normative inițiate de structurile Ministerului Apărării Naționale;c) colaborează la analizarea proiectelor de acte normative întocmite de autorități publice, pentru care s-a cerut avizul Ministerului Apărării Naționale;d) reprezintă și apără interesele Ministerului Apărării Naționale în raporturile cu autoritățile publice, instituțiile de orice natură, precum și cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină, cu excepția instanțelor judecătorești;e) consiliază, pe linie de specialitate, comandanții/șefii unităților militare în raporturile cu autoritățile publice, instituțiile de orice natură, precum și cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină;f) avizează, la cererea comandanților/șefilor unităților militare, legalitatea măsurilor ce urmează a fi luate în desfășurarea activității lor, precum și a oricăror acte care pot angaja răspunderea patrimonială a unităților militare;g) asigură asistență juridică la încheierea contractelor în care este parte unitatea militară, le avizează și participă la concilierea litigiilor rezultate în urma derulării acestora;h) asigură asistența juridică comisiilor care funcționează la nivelul structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale și unităților militare, fără a face parte din acestea decât în cazurile prevăzute de actele normative, în vederea asigurării legalității măsurilor pe care acestea le adoptă sau le propun;i) colaborează cu organele de resort din unitățile militare și cu parchetele militare, în vederea stabilirii exacte a cuantumului pagubelor produse patrimoniului Ministerului Apărării Naționale;j) informează operativ conducerea unității militare căreia îi asigură asistență juridică asupra principalelor probleme constatate privind asigurarea legalității, precum și a măsurilor ce se impun a fi luate;k) colaborează la întocmirea documentației necesare promovării acțiunilor la instanțele judecătorești;l) participă, la cerere, la convocările în care se analizează modul de executare a contractelor economice, abaterile sau accidentele de circulație ori de muncă, starea și practica disciplinară, precum și la alte convocări și face propuneri pentru luarea măsurilor impuse de reglementările legale în vigoare;m) sprijină acțiunile organizate în unitățile militare pentru cunoașterea și respectarea legislației;n) participă la planificarea și executarea controlului și evaluării asistenței juridice în Ministerul Apărării Naționale;o) participă la misiuni de cooperare internațională în domeniul juridic, în țară sau în străinătate;p) prezintă rapoarte de activitate comandantului/șefului unității militare în care este încadrat;q) asigură documentarea juridică și ține evidența actelor normative pentru pregătirea sa profesională, precum și a celor privind organizarea și funcționarea structurii din care face parte.  +  Articolul 14În raport cu eșalonul în care activează, consilierul juridic din structurile operative are și următoarele atribuții specifice:a) consiliază comandanții/șefii unităților militare în aplicații și antrenamente de stat major, prezentând date, concluzii și propuneri privitoare la respectarea și aplicarea legilor și obiceiurilor războiului în procesul elaborării hotărârilor;b) asigură asistența juridică de specialitate comandanților/ șefilor unităților militare pentru respectarea prevederilor actelor normative în vigoare ce reglementează modul de intervenție a Ministerului Apărării Naționale în situații de criză, îndeosebi în cazurile de exercitare a dreptului de folosire a forței militare;c) participă la inițierea și negocierea înțelegerilor tehnice pentru cooperarea cu forțele armate străine în îndeplinirea unor misiuni comune pe teritoriul României sau al altor state;d) consiliază comandanții/șefii și contribuie la pregătirea efectivelor de militari participante la misiuni în afara teritoriului statului român;e) avizează sub aspectul legalității contractele încheiate, potrivit dispozițiilor legale în vigoare și uzanțelor locale, în zonele de operații, cu persoane juridice sau fizice, după caz.  +  Articolul 15(1) Comandanții/Șefii unităților militare solicită în mod obligatoriu avizul consilierului juridic, în următoarele situații:a) la întocmirea proiectelor de acte normative specifice care se aprobă de conducătorii structurilor cărora consilierul juridic le asigură asistență juridică;b) la încheierea actelor juridice care vizează patrimoniul Ministerului Apărării Naționale;c) la acordarea de drepturi bănești sau de altă natură personalului Ministerului Apărării Naționale;d) la încheierea contractelor în care este parte Ministerul Apărării Naționale, prin unitatea militară respectivă;e) la scoaterea din funcțiune a activelor fixe, declasarea și casarea activelor fixe și a bunurilor materiale, altele decât activele fixe;f) la stabilirea răspunderii materiale în sarcina personalului Ministerului Apărării Naționale;g) la încheierea/desfacerea contractelor de muncă/angajare ale personalului contractual civil/soldaților și gradaților profesioniști, precum și la numirea/încetarea raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici;h) la încheierea contractelor de exercitare a profesiei de cadru militar în activitate, precum și la trecerea în rezervă a cadrelor militare;i) la întocmirea sesizării necesare promovării unei acțiuni în justiție, în condițiile art. 30;j) în alte situații prevăzute de actele normative în vigoare.(2) Solicitarea avizului este în sarcina comandantului/șefului unității militare care are dreptul de a lua măsura respectivă.(3) Avizul prevăzut la alin. (1) este prealabil și consultativ.  +  Articolul 16(1) Termenul de acordare a avizului juridic este de minimum 24 de ore de la solicitare, durata urmând a fi majorată în funcție de complexitatea problematicii analizate.(2) Avizul juridic se formulează în scris, iar cel nefavorabil sau cu observații se motivează.(3) Consilierul juridic este obligat să semneze avizul juridic și să aplice ștampila specifică.(4) Avizele juridice se înregistrează într-un registru special, în ordinea acordării.  +  Articolul 17(1) În cazul spețelor complexe sau cu caracter de noutate, consilierii juridici se pot adresa, cu aprobarea comandantului/șefului unității militare căreia îi asigură asistența juridică, în mod direct structurii juridice/consilierului juridic de la eșalonul imediat superior, în vederea formulării unui punct de vedere juridic, solicitarea fiind însoțită, în mod obligatoriu, de soluția/soluțiile proprie/proprii propusă/propuse, cu o argumentație corespunzătoare, în ceea ce privește situația ce face obiectul analizei.(2) Structura juridică/Consilierul juridic căreia/căruia i s-a adresat solicitarea are obligația să răspundă, cu respectarea termenului prevăzut la alin. (1) al art. 16, cu luarea în considerare a soluției/soluțiilor propuse de solicitant.(3) Opiniile formulate în condițiile alin. (2) au caracter consultativ și nu înlătură răspunderea consilierului juridic solicitant.  +  Articolul 18(1) Documentele prezentate spre avizare trebuie să fie analizate în prealabil de structurile de specialitate din unitatea militară/Ministerul Apărării Naționale, potrivit domeniilor de competență ale acestora, acordarea avizului juridic urmând a avea loc după anexarea punctelor de vedere formulate, cu excepția situațiilor în care legea prevede altfel.(2) Consilierul juridic nu se pronunță asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.  +  Titlul III Asistența juridică în relațiile cu forțele armate străine  +  Articolul 19(1) În relațiile cu forțele armate străine, asistența juridică a comandanților/șefilor forțelor armate române este asigurată de către consilierii juridici ai structurilor respective sau, în lipsa acestora, de consilierul juridic al eșalonului superior.(2) Asistența juridică în acest domeniu a șefilor structurilor centrale este asigurată de către consilierii juridici din structurile respective sau de către Direcție, potrivit art. 9 alin. (1) lit. e).  +  Articolul 20Direcția asigură asistența juridică în relațiile cu forțele armate străine, revenindu-i în acest domeniu următoarele responsabilități:a) avizează memorandumurile necesare obținerii aprobărilor legale pentru participarea forțelor armate române la misiuni;b) asigură asistență, împreună cu alți specialiști în domeniu din structurile centrale, conducerii Ministerului Apărării Naționale, cu ocazia susținerii în Parlament a propunerilor de trimitere a forțelor armate române în afara teritoriului național;c) avizează proiectele înțelegerilor tehnice de cooperare cu forțele armate străine supuse semnării ministrului apărării naționale, precum și pe cele a căror negociere este aprobată de acesta;d) avizează memorandumurile pentru aprobarea încheierii în numele Guvernului României a înțelegerilor tehnice de cooperare cu forțele armate străine;e) poate participa cu specialiști, la solicitarea structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale și în limita personalului disponibil, la negocierea înțelegerilor tehnice privind cooperarea cu forțele armate străine;f) coordonează acțiunile pentru soluționarea, din punct de vedere juridic, a problemelor rezultate din aplicarea tratatelor privind statutul forțelor;g) analizează și soluționează pretențiile formulate de terți împotriva forțelor Statelor Unite ale Americii staționate în România, în conformitate cu prevederile Aranjamentului de implementare între autoritățile desemnate ale României și Statelor Unite ale Americii privind procedurile de soluționare a pretențiilor pentru implementarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii privind activitățile forțelor Statelor Unite staționate pe teritoriul României.  +  Articolul 21La solicitarea structurilor de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale, Direcția cooperează la îmbunătățirea cadrului juridico-normativ necesar cooperării forțelor armate române cu cele străine.  +  Articolul 22Structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale implicate în activități NATO își pregătesc specialiștii din domeniul lor de responsabilitate, care să fie în măsură să acționeze operativ, în cooperare cu Direcția, pentru soluționarea problemelor privind aplicarea statutului forțelor.  +  Titlul IV Activitatea procesuală  +  Capitolul I Dispoziții introductive  +  Articolul 23(1) În Ministerul Apărării Naționale, activitatea procesuală se realizează de către Direcție și Centrul asigurare procesuală teritorială, de regulă, prin consilierii juridici cu atribuții pe linie procesuală.(2) Organizarea activității procesuale în Ministerul Apărării Naționale se realizează prin dispoziții ale șefului Direcției.  +  Articolul 24(1) Se deleagă șeful Direcției să exercite toate drepturile procedurale și să reprezinte Ministerul Apărării Naționale, precum și structurile care nu au personalitate juridică în fața instanțelor de judecată și a altor organe cu activitate jurisdicțională.(2) Structurile Ministerului Apărării Naționale care au personalitate juridică, potrivit legii, pot fi reprezentate în justiție de către Direcție, la cererea conducătorilor acestora și cu aprobarea șefului Direcției, pe baza împuternicirii semnate de conducătorul persoanei juridice reprezentate. Cererile de chemare în judecată, cele pentru exercitarea căilor de atac, recunoașterile privitoare la drepturile în judecată, renunțările, inițierea sau acceptarea procedurilor de mediere ori de arbitraj, precum și propunerile pentru tranzacții se depun sub semnătura conducătorului persoanei juridice reprezentate.(3) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) și (2), șeful Direcției poate împuternici sau desemna, după caz, pe oricare dintre consilierii juridici din subordine.(4) Consilierii juridici aflați, potrivit dispozițiilor art. 5 alin. (1), în coordonarea profesională a Direcției își desfășoară activitatea procesuală în domeniul de responsabilitate al acesteia referitor la reprezentarea intereselor Ministerului Apărării Naționale în fața instanțelor de judecată și a altor organe cu activitate jurisdicțională.(5) Consilierii juridici prevăzuți la alin. (4) asigură reprezentarea intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naționale în fața instanțelor de judecată, pe baza împuternicirii date de șeful Direcției și în coordonarea consilierilor juridici cu atribuții pe linie procesuală, în responsabilitatea cărora se află dosarele respective. Împuternicirea dată de șeful Direcției vizează, în principiu, litigiile în care este implicată unitatea militară căreia îi asigură asistența juridică consilierul juridic respectiv, unitățile militare subordonate acesteia sau eșaloanele superioare și se transmite consilierului juridic prin intermediul comandantului/șefului unității militare în care este încadrat.  +  Articolul 25În desfășurarea activității specifice, consilierii juridici împuterniciți în condițiile prevăzute la art. 24 sunt obligați:a) să respecte dispozițiile legale privitoare la interesele contrare în aceeași cauză sau în cauze conexe ori la conflictul de interese pe care Ministerul Apărării Naționale îl poate avea;b) să susțină cu demnitate și competență drepturile și interesele legitime ale Ministerului Apărării Naționale în concluziile orale sau scrise;c) să respecte normele de deontologie profesională prevăzute în Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și în Statutul profesiei de avocat;d) să respecte secretul și confidențialitatea activității sale, în condițiile legii.  +  Articolul 26(1) Comandantul/Șeful unității militare sesizează organele de urmărire penală când ia cunoștință de săvârșirea unei infracțiuni prin care se aduce atingere intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naționale.(2) Plângerea împotriva rezoluției de neîncepere a urmăririi penale sau a ordonanței ori, după caz, a rezoluției de clasare, de scoatere de sub urmărire penală sau de încetare a urmăririi penale se formulează de către comandantul unității militare, cu respectarea strictă a termenelor prevăzute de lege.(3) La solicitarea comandantului unității militare care apreciază ca nelegală rezoluția emisă de procurorul-șef în soluționarea plângerii prevăzute la alin. (2), Direcția formulează o plângere la instanța competentă potrivit legii.  +  Capitolul II Atribuțiile specifice ale consilierilor juridici cu atribuții pe linie procesuală  +  Articolul 27Consilierii juridici cu atribuții pe linie procesuală, din cadrul Direcției și din structurile din teritoriu subordonate acesteia, reprezintă interesele Ministerului Apărării Naționale în fața instanțelor de judecată. Aceștia îndeplinesc următoarele atribuții specifice:a) formulează și promovează acțiuni civile, comerciale, în contencios administrativ, în materia litigiilor de muncă, a asigurărilor sociale și de altă natură, potrivit legii;b) formulează și promovează apărările, căile de atac ordinare și extraordinare, precum și orice alte acte procesuale de natură să asigure apărarea drepturilor și intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naționale;c) formulează și susțin cererile de constituire ca parte civilă în procesele penale în care inculpații au produs prejudicii patrimoniului Ministerului Apărării Naționale;d) apără, prin mijloace procesuale specifice, interesele Ministerului Apărării Naționale atunci când este chemat în judecată în calitate de parte responsabilă civilmente;e) motivează propunerile de renunțare la drepturile aflate în litigiu și la judecată, precum și la căile de atac exercitate;f) colaborează cu unitățile militare în vederea întocmirii documentației necesare exercitării și susținerii acțiunilor și apărărilor în fața instanțelor de judecată;g) examinează și avizează, sub aspectul legalității, titlurile executorii, în vederea punerii în executare a acestora;h) îndeplinesc orice alte atribuții pe linie procesuală prevăzute de lege ori stabilite de șeful Direcției.  +  Capitolul III Raporturile de subordonare/colaborare pe linia activității procesuale  +  Articolul 28Pentru susținerea drepturilor și intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naționale, consilierii juridici cu atribuții pe linie procesuală împuterniciți colaborează cu structurile juridice ale unităților militare din compunerea ministerului.  +  Articolul 29(1) În exercitarea atribuțiilor, consilierii juridici cu atribuții pe linie procesuală solicită direct, în scris, comandanților/șefilor unităților militare, indiferent de eșalon, informații, puncte de vedere, înscrisuri, precum și orice alte mijloace de probă deținute de unitățile militare, iar comandanții/șefii acestora sunt obligați să le pună la dispoziție până la termenul indicat.(2) Comandanții/Șefii unităților militare sunt obligați să transmită de îndată consilierului juridic cu atribuții pe linie procesuală în a cărui zonă de responsabilitate teritorială se află unitatea militară în cauză toate actele de procedură comunicate de organele de urmărire penală, instanțele de judecată sau executorii judecătorești, după caz.(3) Documentele clasificate care se constituie în mijloace de probă se depun la instanță de către consilierul juridic împuternicit, după declasificarea acestora, în condițiile legii, prin grija unității militare deținătoare.(4) Documentele prevăzute la alin. (3), a căror declasificare nu este aprobată de emitent, se depun la instanță ca documente clasificate, cu respectarea legislației în vigoare, de către consilierul juridic împuternicit.(5) La efectuarea expertizei tehnice de specialitate dispuse de instanța de judecată, comandanții/șefii unităților militare sunt obligați ca, la cererea consilierului juridic cu atribuții pe linie procesuală, să asigure accesul în obiectivul militar al expertului/experților desemnat/desemnați în condițiile legii, precum și participarea specialiștilor în domeniul respectiv, încadrați în structura pe care o comandă/conduce.(6) Executarea hotărârilor judecătorești este obligația unităților militare reprezentate în proces sau, în situația în care doar Ministerul Apărării Naționale a avut calitatea de parte în proces, a unităților militare implicate în cauză ori cu competențe în îndeplinirea obligațiilor stabilite prin titlul executoriu.(7) Punerea în executare a titlului executoriu în cauzele care au ca obiect bunuri imobile se face de unitatea militară al cărei comandant/șef are calitatea de ordonator de credite și care deține bunul în contabilitate, la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești.(8) Executarea obligațiilor bănești stabilite prin hotărâri judecătorești executorii se realizează, potrivit legii, astfel:a) de către unitatea militară prevăzută la alin. (6), al cărei comandant/șef are calitatea de ordonator de credite;b) de către unitatea militară al cărei comandant/șef are calitatea de ordonator de credite și asigură financiar unitatea militară prevăzută la alin. (6);c) de către Direcția generală financiar-contabilă, în cazurile prevăzute la art. 45 alin. (3) lit. t) și u) din Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Apărării Naționale, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S.19/2021*).*) Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S.19/2021 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, întrucât este clasificat, potrivit legii.(9) Pentru evitarea plății unor penalități și/sau cheltuieli suplimentare, executarea obligațiilor bănești stabilite prin hotărâri judecătorești executorii se face, în condițiile legii, imediat și în integralitate, din fondurile existente cu această destinație, de către structurile militare prevăzute la alin. (8), iar în situația în care aceasta nu poate începe sau continua din cauza lipsei de fonduri, structurile militare respective au obligația să facă de îndată demersuri în vederea obținerii sumelor necesare de la eșaloanele superioare.(10) Comandanții/Șefii unităților militare prevăzute la alin. (8) lit. a) și b) raportează imediat ordonatorilor de credite în finanțarea cărora se află, precum și Direcției despre îndeplinirea obligațiilor ce le revin.  +  Articolul 30(1) În situația în care se constată un prejudiciu produs patrimoniului Ministerului Apărării Naționale ori unul pe cale de a se produce, pentru a cărui acoperire/prevenire este necesară promovarea unei acțiuni în justiție, comandantul/șeful unității militare, al eșalonului superior sau al structurii cu atribuții de control, după caz, este obligat să sesizeze, în scris, în cel mai scurt timp, consilierul juridic cu atribuții pe linie procesuală, în a cărui zonă de responsabilitate teritorială se află unitatea militară în cauză sau Direcția.(2) Sesizarea, avizată în mod obligatoriu de consilierul juridic care asigură asistența juridică a unității militare, va fi însoțită de documentația necesară pentru formularea și susținerea acțiunii în justiție, certificată „conform cu originalul“.(3) Îndeplinirea activităților prevăzute la alin. (1) și (2) se comunică de îndată, ierarhic, până la structura centrală în subordinea căreia se află unitatea militară în cauză. Structurile centrale au obligația ținerii evidenței tuturor cazurilor semnalate de unitățile militare din compunere și/sau subordine.(4) Arondarea consilierilor juridici cu atribuții pe linie procesuală pe zone de responsabilitate teritorială se stabilește prin dispoziție a șefului Direcției, care se va publica în Buletinul Informativ al Armatei.  +  Articolul 31(1) Consilierii juridici cu atribuții pe linie procesuală înaintează șefului Direcției cererile de chemare în judecată, precum și memoriile pentru exercitarea recursurilor în interesul legii, în vederea aprobării acestora pentru a fi promovate la instanțele de judecată sau la celelalte instituții abilitate de lege.(2) Întâmpinările, cererile reconvenționale, cele pentru exercitarea căilor de atac, ordinare și extraordinare, altele decât recursul în interesul legii, precum și orice alte acte procesuale prevăzute de lege se înaintează instanțelor de judecată sub semnătura șefului Direcției.  +  Articolul 32(1) Inițierea sau acceptarea procedurilor de mediere ori arbitraj, renunțarea la drepturile aflate în litigiu și la judecată, precum și la căile de atac exercitate se aprobă de către ministrul apărării naționale, la propunerea motivată a șefului Direcției.(2) Neexercitarea căilor de atac se aprobă de către șeful Direcției, la propunerea consilierului juridic cu atribuții pe linie procesuală împuternicit în cauză, înaintată ierarhic.(3) În litigiile care au ca obiect imobile aflate în patrimoniul Ministerului Apărării Naționale, aprobarea prevăzută la alin. (1) și (2) se acordă numai după emiterea unui punct de vedere al Direcției domenii și infrastructuri.(4) În procesele și cererile civile și penale al căror obiect este evaluabil în bani, aprobarea prevăzută la alin. (1) și (2) se acordă numai după emiterea unui punct de vedere al Direcției generale financiar-contabile.(5) Structurile menționate la alin. (3) și (4) au obligația de a emite, în termenul solicitat, puncte de vedere temeinic motivate, însoțite, când este cazul, de documente justificative, pe baza argumentelor prezentate de consilierul juridic delegat și, după caz, de unitatea militară reprezentată în proces.  +  Capitolul IV Alte dispoziții  +  Articolul 33(1) Pentru desfășurarea optimă a activităților consilierilor juridici din teritoriu cu atribuții pe linie procesuală, comandanții/șefii unităților militare în care aceștia își au sediul au obligația de a dispune măsuri pentru asigurarea următoarelor condiții:a) spațiu de lucru individual corespunzător, cu dotare aferentă - mobilier, post telefonic interurban și fax, post telefonic militar conectat la rețeaua telefonică a Armatei României, acces la servicii de internet/intranet;b) facilități de tehnoredactare și multiplicare a documentelor specifice, de registratură și de evidență a documentelor clasificate;c) acces la abonamente la Monitorul Oficial al României, Partea I, și la alte publicații cu caracter juridic;d) drepturi de echipament și materiale de resortul echipamentului, în natură sau sub formă bănească.(2) În situația în care unitățile militare în care își au sediul consilierii juridici din teritoriu cu atribuții pe linie procesuală se desființează, comandanții de garnizoană au obligația de a asigura spațiu corespunzător, precum și celelalte condiții prevăzute la alin. (1) la o altă unitate militară din garnizoana respectivă.(3) Plata drepturilor de natură salarială și a altor drepturi bănești, cu excepția contravalorii echipamentului, cuvenită consilierilor juridici din teritoriu cu atribuții pe linie procesuală, se asigură de către Direcția generală financiar-contabilă sau altă structură centrală stabilită să asigure financiar Direcția, pe baza documentelor transmise de această structură.(4) Fondurile bănești necesare desfășurării activității specifice de către consilierii juridici din teritoriu cu atribuții pe linie procesuală, inclusiv pentru plata taxelor judiciare de timbru, onorarii pentru experți și/sau executori judecătorești se asigură de către Direcția generală financiar-contabilă sau de altă structură centrală stabilită să asigure financiar Direcția, pe baza documentelor transmise de Direcție.(5) Activitățile de analize și sinteze de jurisprudență incidentă Ministerului Apărării Naționale, evidența consilierilor juridici, registratură și arhivarea dosarelor, asigurare tehnico-materială a activității procesuale în teritoriu, protecția informațiilor clasificate și altele asemenea, se realizează de către o microstructură constituită în acest sens în subordinea Direcției.  +  Titlul V Dispoziții finale  +  Articolul 34Pentru perfecționarea pregătirii de specialitate, Direcția poate organiza convocări ale consilierilor juridici din cadrul Ministerului Apărării Naționale aflați în evidență.  +  Articolul 35Structurile juridice/Consilierii juridici desfășoară întâlniri cu consilierii juridici de la eșalonul direct subordonat, trimestrial sau ori de câte ori este necesar, în vederea îndrumării activităților acestora și monitorizării nivelului de performanță al activității de asistență juridică desfășurată.  +  Articolul 36Consilierii juridici nu pot primi spre rezolvare alte lucrări decât cele cu specific juridic, care decurg din atribuțiile ce le revin. Aceștia nu se planifică pentru executarea serviciului interior și/sau a serviciului de control în garnizoană.  +  Articolul 37În exercitarea atribuțiilor, consilierii juridici pot solicita date, acte și înscrisuri deținute de structurile cărora le acordă asistență juridică, iar comandanții/șefii acestora sunt obligați să le pună la dispoziție în timp util.  +  Articolul 38Consilierii juridici sunt obligați să își perfecționeze permanent pregătirea de specialitate în vederea îndeplinirii cu bune rezultate a atribuțiilor funcționale.  +  Articolul 39Pentru desfășurarea optimă a activității consilierilor juridici, comandanții/șefii unităților militare au obligația să asigure condițiile prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a)-c), precum și prezența consilierului juridic la activitățile organizate în plan profesional.  +  Articolul 40În aplicarea prezentelor instrucțiuni, șeful Direcției poate emite dispoziții și precizări.------