DECIZIE nr. 423 din 13 iunie 2023privind obligațiile ce le revin anumitor furnizori de servicii de găzduire electronică cu resurse IP și pentru modificarea și completarea Deciziei președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 336/2013 privind mijloacele și modalitatea de transmitere de către furnizori a unor documente, date sau informații către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații
EMITENT
  • AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU ADMINISTRARE ȘI REGLEMENTARE ÎN COMUNICAȚII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 524 din 13 iunie 2023



    În temeiul prevederilor art. 3 lit. d), art. 10 alin. (1) pct. 1 și ale art. 12 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 10^2 alin. (3)-(6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare,Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații emite prezenta decizie.  +  Articolul 1(1) Prezenta decizie are ca obiect:a) stabilirea tipurilor de servicii de găzduire electronică pentru care furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP au obligațiile stabilite de art. 10^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și procedura de informare a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM sau Autoritatea, de către aceștia;b) modificarea și completarea Deciziei președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 336/2013 privind mijloacele și modalitatea de transmitere de către furnizori a unor documente, date sau informații către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Decizia președintelui ANCOM nr. 336/2013.(2) În cuprinsul prezentei decizii sunt aplicabile definițiile relevante prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 2(1) Prevederile prezentei decizii se aplică furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP care:a) în calitate de persoane înregistrate în România, oferă cel puțin unul dintre serviciile de la alin. (2);b) în calitate de proprietar, administrator sau utilizator contractual al unei infrastructuri informatice amplasate pe teritoriul României, găzduiește, închiriază sau pune la dispoziție resurse pentru cel puțin unul dintre serviciile de la alin. (2).(2) Tipurile de servicii de găzduire electronică pentru care furnizorii de la alin. (1) au obligațiile prevăzute de prezenta decizie sunt:a) servicii care oferă utilizatorilor posibilitatea de a închiria, accesa și utiliza infrastructură dedicată sau virtualizată, ce poate fi regăsită la una sau mai multe adrese IP sau pe un domeniu web, în scopul postării site-urilor pe internet;b) servicii care oferă utilizatorilor posibilitatea de a dezvolta, operaționaliza și/sau administra aplicații în cloud;c) servicii care oferă utilizatorilor posibilitatea de a stoca și distribui fișiere online;d) servicii care oferă utilizatorilor posibilitatea de a găzdui online platforme de distribuție de conținut media online, rețele sociale, forumuri de dezbatere sau platforme de comerț.(3) Prezenta decizie nu se aplică furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP care revând serviciile achiziționate exclusiv de la furnizorii prevăzuți la alin. (1).  +  Articolul 3Fără a aduce atingere prevederilor art. 10^2 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare, obligațiile prevăzute la art. 10^2 alin. (1) din același act normativ le incumbă exclusiv furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP prevăzuți la art. 2 alin. (1).  +  Articolul 4Furnizorii prevăzuți la art. 2 alin. (1) au obligația ca, în termen de 30 de zile de la data începerii furnizării serviciilor, să transmită ANCOM, la adresa de poștă electronică hosting@ancom.ro, o informare inițială care să conțină cel puțin următoarele date:a) denumirea/numele furnizorului;b) codul unic de identificare într-un registru relevant;c) adresa de poștă electronică de corespondență în relația cu ANCOM.  +  Articolul 5În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii informării inițiale prevăzute la art. 4, ANCOM va transmite furnizorului către adresa de poștă electronică notificată Autorității conform art. 4 lit. c) numele de utilizator și parola unică ce vor fi utilizate de furnizor pentru a accesa aplicația prevăzută la art. 5 alin. (1) din Decizia președintelui ANCOM nr. 336/2013, denumită în continuare aplicația de raportare.  +  Articolul 6(1) În termen de maximum 60 de zile de la data începerii furnizării serviciilor, furnizorii prevăzuți la art. 2 alin. (1) au obligația de a transmite ANCOM, potrivit art. 10 alin. (1), o informare cu privire la serviciile furnizate, prin completarea, în cadrul aplicației de raportare, a câmpurilor corespunzătoare formularelor prevăzute în anexele nr. 1 și 2 la prezenta decizie.(2) Termenele prevăzute la art. 4 și 5 sunt stabilite înăuntrul termenului prevăzut la alin. (1) și nu afectează efectele juridice produse de nerespectarea obligației de transmitere a informării la împlinirea termenului maxim de 60 de zile.  +  Articolul 7(1) Furnizorul va anexa la informarea prevăzută la art. 6 alin. (1) următoarele documente, care fac parte integrantă din aceasta:a) documente emise de autoritățile și instituțiile publice competente în vederea identificării furnizorului, a adresei principale, precum și a codului unic de identificare într-un registru relevant, care să îndeplinească cerințele de formă și de fond pentru validitate;b) dovada calității de reprezentant al furnizorului a persoanei care semnează informarea sau actul de identitate al furnizorului de servicii de găzduire electronică cu resurse IP.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), documentele nu se vor transmite în măsura în care, conform legislației în vigoare, Autorității i se permite accesarea, respectiv verificarea, în bazele de date administrate conform atribuțiilor legale de alte autorități sau instituții publice a informațiilor necesare identificării furnizorului și a reprezentantului legal al acestuia.(3) Furnizorul persoană străină, stabilit în România prin înființarea unei unități fără personalitate juridică, va transmite documentele de identificare corespunzătoare societății-mamă, în mod suplimentar față de documentele prevăzute la alin. (1), aferente sediului secundar.(4) Documentele redactate într-o limbă străină transmise ANCOM de către un furnizor trebuie însoțite și de traducerea autorizată a acestora în limba română. ANCOM poate excepta anumite documente de la obligativitatea transmiterii acestora însoțite de traducerea autorizată în limba română.  +  Articolul 8(1) Informarea prevăzută la art. 6 alin. (1) este considerată completă numai în condițiile în care îndeplinește toate cerințele legale privind transmiterea, forma și conținutul informării.(2) În cazul în care nu sunt îndeplinite cerințele prevăzute la alin. (1), ANCOM, în termen de 10 zile lucrătoare de la data transmiterii informării, va cere furnizorului îndeplinirea acestora.(3) În cazul prevăzut la alin. (2), informarea este considerată realizată la data transmiterii către ANCOM a informării ori a documentelor, după caz, care atestă îndeplinirea cerințelor.  +  Articolul 9(1) Orice modificare a informațiilor transmise potrivit prezentei decizii se comunică ANCOM în termen de 10 zile de la data apariției, respectiv de la data înregistrării la instituțiile abilitate, după caz. Informarea va fi însoțită, acolo unde este cazul, conform art. 7 alin. (1) sau alin. (3) și (4), de actele doveditoare, în măsura în care nu sunt aplicabile prevederile art. 7 alin. (2), după caz.(2) În situația constatării unor astfel de modificări direct de către ANCOM, răspunderea furnizorului privind îndeplinirea obligațiilor prevăzute la alin. (1) subzistă, în condițiile stabilite de această normă.(3) În cazul în care modificarea privește furnizarea altui tip de servicii dintre cele prevăzute la art. 2 alin. (2), suplimentar față de cele care au făcut deja obiectul unei informări la ANCOM, este necesară realizarea unei noi informări, prevederile art. 6-8 aplicându-se în mod corespunzător.(4) Persoana care devine, prin absorbție ori prin orice alt mod, succesor universal ori cu titlu universal al unui furnizor care își încetează astfel existența are obligația de a transmite ANCOM o informare, în termenul și condițiile alin. (1), cu respectarea prevederilor corespunzătoare din prezenta decizie.(5) Persoana care încetează să mai furnizeze serviciile pentru care s-a realizat informarea prevăzută la art. 6 alin. (1) are obligația de a informa ANCOM asupra acestui fapt, în termenul și în condițiile alin. (1).  +  Articolul 10(1) Orice informare transmisă către ANCOM potrivit prezentei decizii, cu excepția informării inițiale prevăzute la art. 4, se realizează în conformitate cu prevederile Deciziei președintelui ANCOM nr. 336/2013.(2) În cazurile în care prezenta decizie prevede transmiterea unor documente de către ANCOM, acestea se transmit prin intermediul poștei electronice.  +  Articolul 11Prezenta decizie se aplică, în mod corespunzător, tuturor furnizorilor care oferă, la data intrării în vigoare a prezentei decizii, cel puțin unul dintre tipurile de servicii prevăzute la art. 2 alin. (2), indiferent de data începerii furnizării acestora, termenele prevăzute de art. 4 și 6 curgând de la data intrării în vigoare a prezentei decizii.  +  Articolul 12Dispozițiile prezentei decizii se completează în mod corespunzător cu dispozițiile Deciziei președintelui ANCOM nr. 336/2013.  +  Articolul 13Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 336/2013 privind mijloacele și modalitatea de transmitere de către furnizori a unor documente, date sau informații către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 21 mai 2013, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 1(1) Prezenta decizie stabilește mijloacele și modalitatea prin care furnizorii de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului, furnizorii de servicii poștale, precum și furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP, denumiți în continuare furnizorii, transmit Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM, anumite documente, date sau informații solicitate de către aceasta în exercitarea atribuțiilor legale ori care trebuie raportate acesteia, în mod periodic, în conformitate cu dispozițiile legislației primare sau secundare din domeniul comunicațiilor electronice și al serviciilor poștale.2. La articolul 1 alineatul (2), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) informațiile și documentele care trebuie raportate ori transmise către ANCOM, potrivit art. 22 alin. (1) și art. 24 alin. (1) lit. c)-e) din Decizia Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 70/2023 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice;3. La articolul 1 alineatul (2), literele h) și j) se abrogă.4. La articolul 1 alineatul (2), după litera n) se introduce o nouă literă, litera o), cu următorul cuprins:o) informațiile și documentele care trebuie transmise ANCOM de furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP potrivit prevederilor deciziei Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații privind obligațiile ce le revin anumitor furnizori de servicii de găzduire electronică cu resurse IP.5. La articolul 5, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Accesarea aplicației prevăzute la alin. (1) se realizează de către reprezentantul legal al furnizorului, prin intermediul unui nume de utilizator și al unei parole unice comunicate de către ANCOM.6. La articolul 5, alineatele (3) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) ANCOM ia toate măsurile necesare pentru a transmite furnizorilor parola unică prevăzută la alin. (2), în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data dobândirii inițiale a dreptului de a furniza orice tip de rețea publică de comunicații electronice, de serviciu de comunicații electronice destinat publicului, de serviciu poștal, respectiv de la data transmiterii informării inițiale de către furnizorul de servicii de găzduire electronică cu resurse IP potrivit prevederilor deciziei Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații privind obligațiile ce le revin anumitor furnizori de servicii de găzduire electronică cu resurse IP.......................................................(6) Reprezentantul legal al furnizorului poate acorda, modifica sau revoca, în orice moment, posibilitatea unei persoane de a accesa, în tot sau în parte, aplicația prevăzută la alin. (1) prin intermediul unei parole distincte de a sa.7. La articolul 5, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) ANCOM va transmite parola unică prin mijloace electronice către adresa de poștă electronică de contact din partea furnizorului precizată în tabelul 3 - Persoana de contact și datele sale de contact din anexa nr. 1 la Decizia Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 70/2023 și la art. 4 lit. c) din Decizia Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 423/2023. În cazul furnizorilor de servicii poștale, ANCOM va transmite parola unică către adresa fizică de corespondență în relația cu ANCOM.8. Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 6(1) La prima accesare a aplicației prevăzute la art. 5 alin. (1), reprezentantul legal al furnizorului indică o adresă de poștă electronică (denumită «e-mail principal»), unde, în eventualitatea pierderii parolei unice de acces, primește o nouă parolă unică generată de către ANCOM, precum și cel puțin o adresă de poștă electronică denumită «e-mail secundar». De asemenea, la prima accesare a aplicației prevăzute la art. 5 alin. (1), reprezentantul legal al furnizorului modifică parola unică de acces comunicată de către ANCOM.(2) În cazul necesității de a genera o nouă parolă unică (recuperare parolă), aceasta poate fi generată automat în aplicație, prin completarea de către furnizor a e-mailului principal și a datei emiterii celui mai recent certificat-tip primit de la ANCOM. În cazul furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP, aceștia vor completa e-mailul principal și data informării inițiale transmise către ANCOM.(3) ANCOM asigură transmiterea unor informări de interes pentru furnizori la adresele de poștă electronică indicate potrivit prevederilor alin. (1).(4) Adresele de poștă electronică indicate potrivit prevederilor alin. (1) pot fi selectate ca mijloc de comunicare de către ANCOM a unor acte și documente pentru care dispozițiile legale în vigoare permit alegerea unei asemenea modalități de transmitere. Lipsa confirmării primirii actelor și documentelor transmise de ANCOM la adresele de poștă electronică indicate potrivit prevederilor alin. (1) echivalează cu renunțarea pentru viitor la utilizarea acestui mijloc de comunicare de către ANCOM.(5) În situația pierderii parolei unice de acces la aplicația prevăzută la art. 5 alin. (1) și a imposibilității accesării adresei de e-mail principal indicate potrivit prevederilor alin. (1), reprezentantul legal al furnizorului solicită ANCOM emiterea unei noi parole unice prin transmiterea cererii-tip prevăzute în anexă.(6) Transmiterea către ANCOM a cererii-tip prevăzute în anexă se efectuează în unul dintre următoarele moduri:a) prin depunere la sediul central al ANCOM, personal sau de către un reprezentant al furnizorului, sub luare de semnătură;b) printr-un serviciu poștal cu confirmare de primire, către sediul central al ANCOM;c) electronic, la adresa de poștă electronică helpap@ancom.ro, în condițiile art. 3 și ale art. 4.(7) Este considerată dată a transmiterii, după caz, data înscrierii în registrul general de intrare-ieșire a corespondenței al ANCOM, data confirmării primirii documentului la sediul central al ANCOM printr-un serviciu poștal cu confirmare de primire sau data confirmării de către ANCOM a primirii înscrisului în formă electronică.(8) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la transmiterea cererii-tip prevăzute în anexă, ANCOM ia toate măsurile necesare pentru a comunica furnizorului o nouă parolă unică de acces, în condițiile art. 5 alin. (3^1). Prevederile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător.(9) Reprezentantul legal al furnizorului are obligația de a actualiza adresele de poștă electronică indicate potrivit prevederilor alin. (1) oricând survine o modificare a acestora.9. La articolul 7, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Cererea-tip prevăzută la alin. (1) va fi semnată de către reprezentantul legal olograf sau ca înscris în formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv și generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice.10. La articolul 8 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) în cazul în care acestea nu au fost îndeplinite, comunică furnizorului, la adresa de e-mail principal prevăzută la art. 6 alin. (1), faptul că înregistrarea titularilor de certificate calificate nu a fost validată.  +  Articolul 14Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta decizie.  +  Articolul 15Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații,
    Valeriu Ștefan Zgonea
    București, 13 iunie 2023.Nr. 423.  +  Anexa nr. 1
    INFORMARE
    A. Date necesare identificării furnizorului și comunicării eficiente cu acesta*
    1Denumirea/Numele furnizorului
    2Cod unic de identificare**
    3Adresa principală***
    3aȚara
    3bJudeț/Sector
    3cOraș/Comună
    3dLocalitate
    3eAdresă (stradă, număr, clădire, etaj etc.)
    3fNumăr telefon
    3gE-mail
    3hPagina de internet
    3iMarca sau denumirea comercială
    4Adresa de contact în relația cu ANCOMAceeași cu cea principală [ ]
    4aȚară
    4bJudeț/Sector
    4cOraș/Comună
    4dLocalitate
    4eAdresă (stradă, număr, clădire, etaj etc.)
    4fNumăr telefon
    4gE-mail
    5Reprezentantul legal
    5aNume
    5bPrenume
    5cNumăr telefon
    5dE-mail
    6Persoana de contact în relația cu ANCOMAceeași cu reprezentantul legal [ ]
    6aNume
    6bPrenume
    6cNumăr telefon
    6dE-mail
    * Este obligatorie completarea tuturor câmpurilor prevăzute în prezentul formular.** De exemplu: codul unic de înregistrare la registrul comerțului, codul de înregistrare fiscală, codul numeric personal, numărul de înregistrare din Registrul asociațiilor și fundațiilor, Registrul federațiilor sau, dacă este cazul, alt cod/număr de identificare echivalent emis de autorități din afara României etc.*** De exemplu: sediul social, sediul profesional, sediul sucursalei, domiciliul, reședința etc.
    B. Adrese secundare*
    1Adresa secundară 1...n
    a)Țară
    b)Județ/Sector
    c)Oraș/Comună
    d)Localitate
    e)Adresă (stradă, număr, clădire, etaj etc.)
    f)Număr telefon
    g)E-mail
    * Este obligatorie completarea tuturor câmpurilor prevăzute în prezentul formular, în cazul în care există și alte sedii/puncte de lucru relevante pentru oferirea serviciilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din cuprinsul deciziei.
    C. Documente anexate informării
    1Documente emise de autoritățile și instituțiile publice competente, în vederea identificării furnizorului, a adresei principale, precum și a codului unic de identificare într-un registru relevant
    2Dovada calității de reprezentant al furnizorului a persoanei care semnează informarea sau actul de identitate al furnizorului de servicii de găzduire electronică cu resurse IP
    3Alte documente, dacă este cazul (de exemplu, documente emise în conformitate cu legislația din statul de origine conținând informații echivalente pentru identificarea corespunzătoare a societății-mamă)
     +  Anexa nr. 2
    Servicii oferite*
    1Descrierea serviciilor oferite
    2Data începerii oferirii serviciilor
    3Data încetării oferirii serviciilor
    4AS Number al rețelei din care se furnizează serviciul
    RândPlaja IP**ProtocolProprietateAlocareObservații
    De laPână la
    1............[ ] IPv4 [ ] IPv6[ ] deținută [ ] închiriată[ ] statică [ ] dinamică
    2............[ ] IPv4 [ ] IPv6[ ] deținută [ ] închiriată[ ] statică [ ] dinamică
    ...............[ ] IPv4 [ ] IPv6[ ] deținută [ ] închiriată[ ] statică [ ] dinamică
    n............[ ] IPv4 [ ] IPv6[ ] deținută [ ] închiriată[ ] statică [ ] dinamică
    * Este obligatorie completarea tuturor câmpurilor prevăzute în prezentul formular, cu excepția datei încetării furnizării serviciilor, care se va completa exclusiv atunci când este cazul.** Se va completa câte un rând pentru fiecare plajă IP.
    ------