ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 52 din 31 mai 2023pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul apelor
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 517 din 12 iunie 2023



    Având în vedere faptul că, în prezent, Administrația Națională „Apele Române“ se confruntă cu o serie de situații și provocări noi, generate de activități solicitate a fi desfășurate în parteneriat public-public sau public-privat, nereglementate actualmente sau a căror desfășurare nu se poate face decât prin mijlocirea unor norme similare, de drept comun, rezolvare care nu se încadrează în principiile actuale ale sistemului de drept românesc, care impune reglementare expresă, interpretările fiind specifice, în principal, sistemului judecătoresc,ținând seama de toate aceste aspecte care reclamă soluționarea situațiilor de fapt întâlnite în activitatea Administrației Naționale „Apele Române“, legate inclusiv de interferența activităților entităților publice sau private în zona gospodăririi apelor, și generează un interes public general pentru o nouă legiferare, precum și caracterul excepțional și de urgență al acestui nou act normativ,luând în considerare faptul că Administrația Națională „Apele Române“ aplică strategia și politica națională în domeniul gospodăririi cantitative și calitative a resurselor de apă, protecția acestora împotriva epuizării și degradării, punerea în valoare și utilizarea durabilă a resurselor de apă, monopol natural de interes strategic, asigură accesul egal la resursele de apă, pentru toți utilizatorii de apă, precum și dreptul de utilizare și menținerea în siguranță a infrastructurii Sistemului național de gospodărire a apelor, a Sistemului național de monitoring integrat și a Sistemului național de veghe hidrologică și hidrogeologică, având în vedere faptul că cerințele legislației europene și naționale privind asigurarea recuperării costurilor aferente activităților de gospodărire a resurselor de apă reprezintă o obligație a tuturor statelor membre și o condiționalitate ex ante pentru absorbția fondurilor europene, întrucât actualul sistem de contribuții, penalități și tarife nu mai îndeplinește această funcționalitate, aducând prejudicii grave și perturbând activitățile instituției, prin neasigurarea fondurilor necesare funcționării,ținând seama de situația cheltuielilor aferente activităților de interes național și social desfășurate de Administrația Națională „Apele Române“, care se asigură în mod exclusiv din venituri proprii, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodăririi cantitative și calitative a resurselor de apă, precum și de faptul că aceste venituri sunt în scădere și acoperă doar 50% din costurile privind gestionarea cantitativă și calitativă a resursei de apă,având în vedere faptul că situația de fapt a fost constatată de către organele de audit extern, respectiv Curtea de Conturi a României și Corpul de control al prim-ministrului, care au stabilit, încă din anul 2017, măsuri în sensul depunerii tuturor diligențelor, inclusiv legislative, pentru creșterea veniturilor necesare prin restructurarea sistemului de finanțare și reconsiderarea celorlalte activități necesar a fi desfășurate,ținând seama de faptul că Administrația Națională „Apele Române“ este beneficiarul unor proiecte cu finanțare europeană și este obligată să asigure partea de cofinanțare pentru finalizarea acestor proiecte, printre acestea enumerându-se și obiective pe care România și le-a asumat prin Planul național de redresare și reziliență al României, în acest sens fiind imperios necesară asigurarea de resurse financiare corespunzătoare, existând riscul imposibilității asigurării veniturilor pentru această activitate,întrucât Administrația Națională „Apele Române“ trebuie să îndeplinească obligațiile rezultate din programul național de implementare a legislației armonizate cu directivele Uniunii Europene, iar bugetul Administrației Naționale „Apele Române“ trebuie susținut financiar, sursa de finanțare fiind veniturile proprii reglementate inclusiv de prezentul proiect de act normativ, în vederea conformării cu prevederile acestor directive, în contextul domeniului gospodăririi resurselor de apă, având în vedere că nerezolvarea urgentă a problemelor evocate poate conduce la neasigurarea corespunzătoare a resurselor de apă pentru populație în zonele afectate de secetă, la intervenția limitată a personalului implicat în activitatea de management al riscului la inundații cu efecte asupra bunurilor și vieții oamenilor, la întârzierea absorbției fondurilor europene sau la afectarea pe termen lung a stării apelor, precum și la eventuale proceduri de infringement, s-au identificat soluțiile legislative propuse.Luând în considerare faptul că Administrația Națională „Apele Române“ răspunde de activități de interes național și social și de administrarea, respectiv repararea lucrărilor de gospodărire a apelor din domeniul public al statului cu rol de apărare împotriva inundațiilor, și activitățile operative de apărare împotriva inundațiilor, prin prezentul proiect de ordonanță de urgență se prevăd o serie de modificări considerate de Administrația Națională „Apele Române“ imperative pentru echilibrarea sistemului de gospodărire a apelor.Întrucât actuala reglementare, a cărei modificare se propune, conține prevederi care nu sunt corelate cu actele normative modificatoare menționate, respectiv dispozițiile actuale nu mai reflectă realitatea activităților desfășurate sau necesar a fi efectuate de către Administrația Națională „Apele Române“,ținând seama de cele de mai sus, se impune adoptarea la nivel național a unor măsuri de ordin legislativ care să permită desfășurarea activităților Administrației Naționale „Apele Române“, în sensul derulării investițiilor din fonduri bugetare și fonduri europene, conform graficului necesar menținerii sistemului de gospodărire a apelor în parametrii nominali de funcționare, pentru evitarea de dezastre, exploatării bunurilor din domeniul public de interes național administrat la capacitate maximă, realizării convergenței dintre interesul public general și stimularea inițiativei private, creșterii veniturilor proprii prin restructurarea mecanismului economic specific în domeniu și creșterea gradului de recuperare a costurilor, precizării cadrului de emitere a actelor de reglementare în domeniul gospodăririi apelor și stabilirii univoce și exprese a condițiilor de funcționare a lucrărilor și instalațiilor nereglementate sau în curs de reglementare în vederea asigurării siguranței în exploatare, precum și creșterii gradului de stabilitate a resursei umane specializate în interiorul sistemului național de gospodărire a apelor.Având în vedere faptul că toate elementele prezentate mai sus vizează apărarea împotriva inundațiilor, fenomenelor meteorologice periculoase și accidentelor la construcții hidrotehnice și reprezintă o activitate de protecție civilă a populației, de interes național, a cărei reglementare nu poate fi amânată, și, ca urmare, se impune instituirea, pe cale de excepție, a unor metode alternative indirecte de măsurare a cantităților de apă utilizate, pe calea ordonanței de urgență. Luând în considerare faptul că elementele sus-menționate definesc un context excepțional care nu putea fi previzionat, care vizează interesul public general și care constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILegea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează, după cum urmează:1. La articolul 5, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Popularea cu elemente de ihtiofaună a unui corp de apă sau a unui sector de corp de apă se face doar cu specii indigene, cu informarea prealabilă a autorității competente în domeniul apelor și cu acceptul administratorului în cazul ariilor naturale protejate.2. La articolul 7, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Gestionarea cantitativă și calitativă a resurselor de apă, administrarea lucrărilor de gospodărire a apelor și a rețelei naționale de observații pentru gospodărirea apelor, astfel cum sunt prevăzute la art. 36, precum și aplicarea strategiei și a politicii naționale, cu respectarea reglementărilor naționale în domeniu, se realizează de Administrația Națională «Apele Române», prin administrațiile bazinale de apă din subordinea acesteia.3. La articolul 9, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Apele de suprafață sau subterane pot fi folosite liber, cu respectarea normelor sanitare și de protecție a calității apelor, pentru băut, adăpat, udat, spălat, îmbăiat și alte trebuințe gospodărești, dacă pentru aceasta nu se folosesc instalații sau dacă debitul prelevat nu depășește 0,2 litri/secundă, exclusiv pentru satisfacerea necesităților gospodăriilor proprii.4. La articolul 16 alineatul (1), literele b), d^1) și d^2) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) realizarea de lucrări noi pentru alimentare cu apă potabilă sau industrială ori de extindere a celor existente, fără realizarea sau extinderea corespunzătoare și concomitentă a rețelelor de canalizare și a instalațiilor de epurare necesare sau fără realizarea sistemelor individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate sau a altor sisteme corespunzătoare care pot asigura același nivel de protecție a mediului similar cu cel al sistemelor publice centralizate de canalizare și epurare;.................................................d^1) evacuarea de ape uzate epurate și/sau neepurate în apele subterane sau pe terenuri, cu excepția folosirii apelor uzate epurate corespunzător, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2020/741 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 mai 2020 privind cerințele minime pentru reutilizarea apei;d^2) se exceptează evacuarea apelor pluviale neimpurificate pentru care nu există soluția evacuării într-un emisar natural, cu condiția monitorizării permanente a încadrării în parametrii legali și a apelor pluviale impurificate evacuate în receptori naturali, în cazuri de ploi torențiale;5. La articolul 25, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) privind gestionarea și valorificarea resurselor de apă de suprafață și subterane, cu potențialele lor naturale, și a fondului național de date din domeniu și ale anexei nr. 2 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, amplasarea de instalații de producere a energiei fotovoltaice pe suprafața bunurilor din domeniul public aflate în administrarea Administrației Naționale «Apele Române» se face conform avizului de gospodărire a apelor și cu respectarea regulamentului de exploatare aprobat conform Ordinului ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 76/2006 privind aprobarea Metodologiei de elaborare și competențele de avizare și aprobare a regulamentelor de exploatare și a programelor de exploatare a lacurilor de acumulare, a Normelor metodologice pentru elaborarea regulamentelor de exploatare bazinală și a Regulamentului-cadru pentru exploatarea barajelor, lacurilor de acumulare și prizelor de alimentare cu apă, respectiv punerii în funcțiune pe baza autorizației de gospodărire a apelor, cu respectarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, și cu plata contravalorii folosinței, cedată prin închiriere, pentru o perioadă de maximum 20 de ani, potrivit art. 333 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.6. La articolul 25, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Utilizarea terenurilor și a construcțiilor hidrotehnice din domeniul public administrat de Administrația Națională «Apele Române» în scopul realizării investițiilor de interes și utilitate publică de către autoritățile administrației publice centrale sau locale este permisă în baza unui protocol încheiat cu administratorul bunului, cu acordul expres al proprietarului. Conținutul-cadru al protocolului se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor.7. La articolul 28 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) amplasarea în zonele de interfluviu aparținând domeniului public, terase, albii și pe maluri de borne, repere, foraje hidrogeologice, stații hidrometrice, aparate de măsură și control sau alte aparate ori instalații necesare efectuării de studii privind regimul apelor, precum și accesul pentru exploatarea și întreținerea instalațiilor destinate acestor activități;8. Articolul 30 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 30(1) Plantarea sau tăierea arborilor sau arbuștilor de pe terenurile situate în albiile majore ale cursurilor de apă și pe țărmul mării, fără aprobarea autorității de gospodărire a apelor și a organelor silvice de specialitate, este interzisă.(2) În zona maritimă, fluvială sau a altor căi navigabile se pot efectua, în condițiile legii, cu avizul organelor silvice de specialitate și al Administrației Naționale «Apele Române», defrișările necesare asigurării vizibilității semnalelor de balizaj și a mijloacelor de semnalizare, pe toată întinderea malurilor și apelor, în punctele pe care le va stabili autoritatea publică centrală din domeniul transporturilor.9. La articolul 33, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:(1^1) Contractele de închiriere încheiate de Administrația Națională «Apele Române», pentru bunurile din domeniul public avute în administrare, în funcție de scopul urmărit și activitatea economică pe care locatarul o va desfășura, se încheie pe o perioadă de maximum 20 de ani.(1^2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), concedentul este reprezentat de statul român prin Administrația Națională «Apele Române», în ceea ce privește concesionarea terenurilor aparținând domeniului public al statului aflate în administrarea acestei instituții, în scopurile menționate.(1^3) Prin derogare de la prevederile art. 307 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, redevența, cu excepția părții legal cuvenite bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale, se încasează de către Administrația Națională «Apele Române» și constituie venituri proprii ale acestei instituții, în scopul susținerii cheltuielilor care pot apărea ca urmare a unor efecte neprevăzute asupra malurilor și albiilor cursurilor de apă, a cuvetei lacurilor de acumulare sau a construcțiilor hidrotehnice aflate în zona de influență.10. După articolul 33 se introduce un nou articol, art. 33^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 33^1Guvernul prin autoritatea publică centrală din domeniul apelor poate da în folosință gratuită Comitetului Olimpic și Sportiv Român și federațiilor sportive naționale posesoare de certificat de identitate sportivă, pe domeniul nautic, în condițiile legii, bunuri din domeniul public al apelor, în condițiile legii, reglementarea și gestionarea cantitativă și calitativă a resursei de apă rămânând în sarcina administratorului Administrația Națională «Apele Române».11. La articolul 34, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Întreținerea albiei minore pe zonele neamenajate revine Administrației Naționale «Apele Române» și, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. f) și ale art. 8 lit. k) din Ordonanța Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 515/2002, cu modificările și completările ulterioare, unității administrativ-teritoriale pe al cărei teritoriu administrativ se află, prin autoritățile administrației publice locale.12. La articolul 35, după alineatul (1^6) se introduce un nou alineat, alin. (1^7), cu următorul cuprins:(1^7) Activitatea de supraveghere, observații și măsurători asupra fenomenelor hidrometeorologice și resurselor de apă se organizează unitar pe baza programelor de activitate anuale ale rețelei hidrometrice din subordinea Administrației Naționale «Apele Române» și asigură alimentarea continuă cu informații a Sistemului național de veghe hidrologică și hidrogeologică.13. La articolul 36, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 36(1) Unitățile și instalațiile autonome din cadrul Administrației Naționale «Apele Române» care furnizează sistematic informații hidrologice, hidrogeologice și meteorologice specifice gospodăririi apelor, precum și informații privind caracteristicile cantitative și calitative ale resurselor de apă formează rețeaua națională de observații și măsurători pentru gospodărirea apelor.14. La articolul 36, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Modul de organizare și funcționare a rețelei naționale de observații și măsurători se realizează în conformitate cu Instrucțiunile privind organizarea și programul activității rețelei hidrometrice pe râuri, aprobate prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 74/1996.15. La articolul 47 alineatul (2), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Comitetul de bazin este format din maximum 22 de membri, după cum urmează:16. La articolul 47 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:j) un reprezentant al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., nominalizat de conducerea acesteia din cadrul subunității - Direcția Regională de Drumuri și Poduri - ce administrează podurile situate în districtul bazinului hidrografic respectiv.17. La articolul 48 alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 48(1) Lucrările care se construiesc pe ape sau care au legătură cu apele și activitățile care se desfășoară pe ape sau care au legătură cu apele sunt:18. La articolul 48 alineatul (1), litera h) se abrogă.19. La articolul 50, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 50(1) Lucrările și activitățile prevăzute la art. 48 și 54 pot fi promovate și executate numai în baza avizului de gospodărire a apelor emis de Administrația Națională «Apele Române» și unitățile aflate în subordine. Punerea în funcțiune sau exploatarea acestor lucrări se face numai în baza autorizației de gospodărire a apelor emise de Administrația Națională «Apele Române» și unitățile aflate în subordine. Excepție de la obținerea autorizației de gospodărire a apelor o fac construcțiile provizorii, demontabile, realizate din materiale ușoare amplasate pe plajă, lucrările hidrotehnice aflate în continuă dinamică, precum regularizări, apărări și consolidări de maluri, praguri de fund, lucrări de combatere a eroziunii solului sau similare, care dețin aviz de gospodărire a apelor și sunt executate în conformitate cu Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.20. La articolul 50, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alin. (1^2), cu următorul cuprins:(1^2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru lucrările de intervenție în primă urgență care fac obiectul art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, procedura de emitere a avizului de gospodărire a apelor poate fi inițiată și efectuată pe parcursul realizării lucrărilor, odată cu finalizarea fazelor corespunzătoare de proiectare, dar nu mai târziu de data încheierii executării lucrărilor.21. La articolul 52, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Se exceptează de la dispozițiile alin. (2) studiile hidrologice și hidrogeologice elaborate de către Administrația Națională «Apele Române» și unitățile din subordinea ei, care pot fi întocmite de serviciile de specialitate din cadrul acestora22. La articolul 53, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 53(1) Avizul de gospodărire a apelor își pierde valabilitatea după 2 ani de la emitere, dacă execuția lucrărilor respective nu a început în acest interval, cu excepția cazului în care proiectul deține autorizație de construire aflată în termen de valabilitate. Posesorul unui aviz de gospodărire a apelor are obligația să anunțe emitentului, în scris, data de începere a execuției, cu 10 zile înainte de aceasta.(2) Modificarea avizului de gospodărire a apelor se realizează de emitent, după cum urmează:a) la solicitarea titularului sau inițiativa emitentului avizului de gospodărire a apelor, înainte de începerea execuției lucrărilor sau pe parcursul execuției acestora, în situația în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii avizului, care necesită revizuirea documentației tehnice de fundamentare sau a studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă, după caz;b) din inițiativa emitentului avizului de gospodărire a apelor, în situația în care intervin modificări legislative de ordine publică;c) din inițiativa emitentului în situația în care pe parcursul execuției lucrărilor avizate, autoritatea de gospodărire a apelor constată că nu se respectă prevederile din avizul de gospodărire a apelor, în baza unui proces-verbal de constatare întocmit de personalul cu atribuții de inspecție.23. La articolul 54, alineatul (1) litera h) și alineatul (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:h) reparații de drumuri și poduri, dacă lucrările aferente se construiesc pe ape sau au legătură cu apele................................................(3) Punerea în funcțiune a lucrărilor și instalațiilor prevăzute la alin. (1) se face în baza autorizației de gospodărire a apelor emise de unitățile din subordinea Administrației Naționale «Apele Române24. La articolul 55, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 55(1) Autorizația de gospodărire a apelor se eliberează în baza constatării tehnice în teren, în prezența beneficiarului, cel mai târziu o dată cu recepția investițiilor, dacă sunt respectate prevederile legale privind gospodărirea apelor pentru punerea în exploatare a lucrărilor și exactitatea datelor cuprinse în cererea de autorizare și în documentația anexată la aceasta. Documentația tehnică supusă autorizării va fi întocmită de instituții publice sau private din cadrul statelor membre ale Uniunii Europene, atestate de autoritatea publică centrală din domeniul apelor sau de o autoritate competentă din spațiul Uniunii Europene.25. La articolul 56 alineatul (1), litera f) se abrogă.26. La articolul 81 alineatul (3^1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) contribuția pentru exploatarea agregatelor minerale din albiile, malurile cursurilor de apă și cuvetele lacurilor de acumulare, precum și fundul apelor maritime interioare și al mării teritoriale;27. La articolul 81 alineatul (3^1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) contribuția aferentă cheltuielilor generale de administrare, întreținere și dezvoltare, pentru gestionarea durabilă a infrastructurii Sistemului național de gospodărire a apelor, în cotă fixă, aplicabilă tuturor utilizatorilor resurselor de apă pe categorii de resurse și utilizatori.28. La articolul 81, după alineatul (3^2) se introduc trei noi alineate, alin. (3^3)-(3^5), cu următorul cuprins:(3^3) Pentru analizele de control, respectiv analizele pentru urmărirea realizării prevederilor abonamentului-cadru de utilizare/exploatare a resursei de apă, raportat la frecvența de monitorizare pentru categoriile de folosințe de ape, se percepe un tarif, stabilit de Ordonanța de urgență Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările și completările ulterioare. Frecvența de monitorizare pentru categoriile de folosințe de ape se stabilește și se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul gospodăririi apelor.(3^4) Pentru utilizarea domeniului public, în vederea traversării/subtraversării bunurilor administrate de Administrația Națională «Apele Române», se instituie un tarif de utilizare.(3^5) Se instituie un tarif expertize studii în domeniul gospodăririi apelor.29. La articolul 81, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Utilizatorii de apă, consumatori sau neconsumatori, au obligația să plătească, după caz, lunar/trimestrial/semestrial/ anual cuantumul contribuției specifice de gospodărire a apelor; în caz contrar, li se vor aplica penalități de întârziere conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Cuantumurile contribuțiilor specifice de gospodărire a resurselor de apă, tarifelor și penalităților pentru abateri de la prevederile reglementate aferente mecanismului economic se indexează anual prin aplicarea indicelui anual al prețurilor de consum. Noile cuantumuri se notifică utilizatorilor în cadrul abonamentului de utilizare/exploatare a resurselor de apă, fiind aplicabile de îndată.30. La articolul 82, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Penalitățile se aplică și în cazul prelevării de volume de apă în scopul utilizării resursei de apă, respectiv evacuării de substanțe impurificatoare, în lipsa actelor de reglementare din domeniul gospodăririi apelor.31. La articolul 85^2, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) refacerea și repunerea în funcțiune a infrastructurii stațiilor hidrometrice și a instalațiilor autonome (stații automate) afectate de viituri.32. După articolul 85^3 se introduce un nou articol, art. 85^4, cu următorul cuprins:  +  Articolul 85^4(1) La nivelul Administrației Naționale «Apele Române» se constituie, din veniturile proprii, Fondul de întreținere și dezvoltare, cu destinație strictă necesară gestionării durabile a infrastructurii Sistemului național de gospodărire a apelor, respectiv a lucrărilor de întreținere și reparații și a listei obiectivelor de investiții ale Administrației Naționale «Apele Române», cu finanțare din surse proprii. Fondul se constituie prin stabilirea unei cote-părți din veniturile încasate de Administrația Națională «Apele Române» din contribuții, penalități, tarife.(2) Fondul include și o cotă de 50% încasată din sumele percepute din închirierea unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administrației Naționale «Apele Române», sume ce reprezintă venituri proprii destinate în scopuri de investiții pentru dezvoltarea infrastructurii de management cantitativ și calitativ al bazinelor hidrografice ale cursurilor de apă din România, respectiv plaja Mării Negre, potrivit art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administrației Naționale „Apele Române“, cu modificările și completările ulterioare.(3) Nivelul anual al fondului și alocarea acestuia vor fi aprobate de Consiliul de conducere al Administrației Naționale «Apele Române» pe baza previziunii bugetare, aferentă anului respectiv, în funcție de valoarea estimată a lucrărilor de întreținere și reparații ale patrimoniului, stabilite prin planul tehnic, și a listei obiectivelor de investiții din surse proprii.33. La articolul 87, punctul 58 se abrogă.34. La articolul 88 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) cu amendă de la 75.000 lei la 80.000 lei, pentru persoane juridice, și cu amendă de la 25.000 lei la 30.000 lei, pentru persoane fizice, faptele prevăzute la art. 87 pct. 5), 6), 9), 11)-18), 21)-23), 28), 30), 34), 35), 52), 54), 56) și 59)-66).35. Articolele 107 și 108 se abrogă.  +  Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 1(1) Administrația Națională «Apele Române» este instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, având ca scop cunoașterea, protecția, punerea în valoare și utilizarea durabilă a resurselor de apă, monopol natural de interes strategic pentru securitatea națională, precum și administrarea infrastructurii Sistemului național de gospodărire a apelor.2. La articolul 3 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) administrarea, exploatarea și întreținerea albiilor minore ale apelor, a cuvetelor lacurilor și bălților, în starea lor naturală sau amenajată, a falezei și plajei mării, a suprafețelor din apele maritime interioare și marea teritorială, a zonelor umede și a celor protejate, aflate în patrimoniu;3. La articolul 3 alineatul (1), după litera s) se introduc două noi litere, lit. ș) și t), cu următorul cuprins:ș) achiziționarea, în numele statului român, de terenuri necesare realizării lucrărilor de gospodărire a apelor, inclusiv realizării lucrărilor, construcțiilor și instalațiilor de apărare împotriva inundațiilor sau reparațiilor acestora; t) producerea de energie electrică din surse regenerabile, pentru consumul propriu.4. La articolul 3 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) repararea lucrărilor de gospodărire a apelor din domeniul public al statului, care se află în administrarea Administrației Naționale «Apele Române», cu rol de apărare împotriva inundațiilor, activitățile operative de apărare împotriva inundațiilor și lucrările de intervenție în regim de urgență asupra acestora, precum și realizarea de lucrări și instalații noi de apărare împotriva inundațiilor;5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 4(1) Cheltuielile pentru funcționarea Administrației Naționale «Apele Române» se asigură din venituri proprii, purtătoare de dobândă, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodăririi cantitative și calitative a apelor. Veniturile proprii rămase neutilizate în cursul exercițiului financiar se reportează în exercițiul financiar următor. Excedentul anual rezultat din execuția bugetului Administrației Naționale «Apele Române» va putea fi utilizat pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli al anului următor.6. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: (1^1) Excedentul de fonduri realizat lunar de către unitățile cu personalitate juridică din cadrul Administrației Naționale «Apele Române» va putea fi utilizat, în funcție de prevederile bugetare, pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli propriu sau redistribuit de către Administrația Națională «Apele Române» către unitățile cu personalitate juridică din subordine, la solicitarea acestora ținând cont de disponibilitățile proprii, precum și virarea în contul Administrației Naționale «Apele Române», la solicitarea acesteia. Modalitatea de aplicare a dispozițiilor prevăzute mai sus urmează să fie reglementată prin procedură de lucru proprie7. La articolul 4, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Mecanismul economic specific domeniului gospodăririi durabile a resurselor de apă, prevăzut în anexa nr. 3, include sistemul de contribuții, plăți, tarife și penalități.(3) Administrația Națională «Apele Române» aplică sistemul de contribuții, plăți, tarife și penalități specifice de gospodărire a resurselor de apă, prevăzute în anexele nr. 4-7, tuturor utilizatorilor de apă, indiferent de deținătorii cu orice titlu ai amenajărilor și instalațiilor.8. La articolul 4, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:(7^1) Finanțarea activităților prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. e) se asigură, conform prevederilor art. 85 alin. (2) din Legea nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.9. La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7(1) Activitățile nespecifice gospodăririi apelor, ca urmare a reorganizării Administrației Naționale «Apele Române», pot fi lichidate sau externalizate, în baza hotărârii consiliului de conducere, în condițiile legii.10. La anexa nr. 4 pct. I, după litera D se introduce o nouă litera, lit. E, cu următorul cuprins:E. Contribuție aferentă cheltuielilor generale de administrare, întreținere și dezvoltare, pentru gestionarea durabilă a infrastructurii Sistemului național de gospodărire a apelor, în cotă fixă, aplicabilă tuturor utilizatorilor resurselor de apă pe categorii de resurse și utilizatori.11. Anexele nr. 1, 3 și 5-7 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-5 la prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IIILa articolul III din Legea nr. 122/2020 pentru modificarea și completarea Legii apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 13 iulie 2020, cu modificările ulterioare, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Prin excepție de la dispozițiile alin. (3), în cazul inexistenței/imposibilității tehnice dovedite de montare a aparatelor de măsură pentru debite sau volum, se aplică metode indirecte de contorizare, prin raportarea debitului maxim autorizat la timpul efectiv de utilizare pentru cei ce folosesc resursa de apă, alții decât producătorii de energie hidroelectrică prin uzinarea apei, utilizatorii având obligația comunicării datelor generate de aparate conforme de măsură a timpului de utilizare. Prin excepție de la prevederile art. 81 alin. (4) teza a II-a din Legea nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, producătorii de energie hidroelectrică prin uzinarea apei care dovedesc imposibilitatea tehnică a montării de aparate de măsură pentru debite sau volum vor plăti contribuția specifică de gospodărire a resursei de apă pentru fiecare MWh produs, conform pct. 1.3^1 din anexa nr. 5 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale «Apele Române», aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările și completările ulterioare, în sumă fixă, fără indexarea anuală aferentă aplicării indicelui anual al prețurilor de consum  +  Articolul IV(1) Autorizația de gospodărire a apelor se poate emite, pentru lucrările prevăzute la art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, edificate sau parțial edificate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și care nu dețin aviz de gospodărire a apelor, numai în condițiile efectuării unei expertize tehnice de gospodărire a apelor. Expertiza tehnică se elaborează de experți tehnici atestați conform Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 817/2021 pentru aprobarea Procedurii privind atestarea tehnico-profesională a verificatorilor de proiecte și a experților tehnici, în domenii de construcții/specialități de instalații/activități specifice în funcție de specificul lucrărilor, și stabilește, după caz, măsuri de conformare.(2) Lucrările care potrivit expertizei prevăzute la alin. (1) nu îndeplinesc condițiile tehnice de funcționare se desființează de către sau pe cheltuiala utilizatorului, care are obligația obținerii tuturor avizelor, autorizațiilor și acordurilor.(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) podurile și podețele existente aferente infrastructurii rutiere de transport de interes național pentru care se vor propune măsuri și termene, potrivit unui program de conformare care va fi anexă la autorizația de gospodărire a apelor, în vederea îndeplinirii cerințelor.(4) Procedura de emitere a autorizației de gospodărire a apelor în condițiile prevăzute la alin. (1) se aprobă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor, la propunerea Administrației Naționale „Apele Române“, ordin care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Procedura va cuprinde modalitatea, competențele de emitere a autorizației de gospodărire a apelor, precum și normativul de conținut al expertizei tehnice. (5) În termen de 3 ani de la aprobarea procedurii de emitere a autorizației de gospodărire a apelor prevăzută la alin. (4), beneficiarii/utilizatorii/titularii lucrărilor executate pe ape sau în legătură cu apele au obligația să solicite autorizarea din punctul de vedere al gospodăririi apelor.  +  Articolul V(1) Prin excepție de la prevederile art. 53 alin. (1) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, pentru lucrările care se realizează prin exploatare de agregate minerale, în scopul realizării unor bunuri destinate activităților economice, avizele de gospodărire a apelor se emit pe o perioadă de maximum 5 ani, în baza unui grafic de eșalonare a cantităților de agregate minerale extrase anexat documentației tehnice supuse avizării și a declarației pe propria răspundere în sensul că cel mai târziu la data expirării valabilității avizului de gospodărire a apelor se finalizează lucrările menționate.(2) Avizele de gospodărire a apelor, aflate în perioada de valabilitate, emise pentru lucrările prevăzute la alin. (1), după data de 1 ianuarie 2018, sunt valabile 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Pentru avizele de gospodărire a apelor, aflate în perioada de valabilitate, emise pentru lucrările prevăzute la alin. (1), înainte de data de 1 ianuarie 2018, valabilitatea acestora se stabilește ca fiind 1 an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul VI(1) Instrucțiunile pentru organizarea și desfășurarea licitațiilor publice pentru atribuirea contractelor de concesiune, conform art. 33 alin. (1^1)-(1^3) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, contractul-cadru de concesiune, precum și valoarea redevenței se aprobă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor, la propunerea Administrației Naționale „Apele Române“, și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Frecvența de monitorizare pentru categoriile de folosințe de ape prevăzută la art. 81 alin. (3^3) din Legea nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul apelor, la propunerea Administrației Naționale „Apele Române“, și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Guvernul va adopta prin hotărâre stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2020/741 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 mai 2020 privind cerințele minime pentru reutilizarea apei.  +  Articolul VIIÎn termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 1.176/2005 privind aprobarea Statutului de organizare și funcționare a Administrației Naționale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 937 din 20 octombrie 2005, cu modificările ulterioare.  +  Articolul VIIILegea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.  +  Articolul IXOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    p. Viceprim-ministru,
    Mihaela-Ioan Kaitor,
    secretar de stat
    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Sorin Mihai Grindeanu
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Tánczos Barna
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltán
    p. Ministrul apărării naționale,
    Eduard Bachide,
    secretar de stat
    p. Ministrul energiei,
    Dan-Dragoș Drăgan,
    secretar de stat
    p. Ministrul sportului,
    Flavius-Adrian Sirop,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor,
    Adrian Câciu
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Marius-Constantin Budăi
    p. Ministrul antreprenoriatului și turismului,
    Cătălin Canciu,
    secretar de stat
    București, 31 mai 2023.Nr. 52.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002)
    DENUMIREA ȘI SEDIILE
    unităților aflate în subordinea Administrației Naționale „Apele Române“
    A. Unități cu personalitate juridică:1. Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa, organizată la nivelul districtului de bazin Someș-Tisa, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, Str. Vânătorului nr. 17, județul Cluj;2. Administrația Bazinală de Apă Crișuri, organizată la nivelul districtului de bazin Crișuri, cu sediul în municipiul Oradea, str. Ion Bogdan nr. 35, județul Bihor;3. Administrația Bazinală de Apă Mureș, organizată la nivelul districtului de bazin Mureș, cu sediul în municipiul Târgu Mureș, str. Koteles Samuel nr. 33, județul Mureș;4. Administrația Bazinală de Apă Banat, organizată la nivelul districtului de bazin Banat, cu sediul în municipiul Timișoara, Bd. 16 Decembrie 1989 nr. 2, județul Timiș;5. Administrația Bazinală de Apă Jiu, organizată la nivelul districtului de bazin Jiu, cu sediul în municipiul Craiova, bd. Nicolae Romanescu nr. 54, județul Dolj;6. Administrația Bazinală de Apă Olt, organizată la nivelul districtului de bazin Olt, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Remus Belu nr. 6, județul Vâlcea;7. Administrația Bazinală de Apă Argeș-Vedea, organizată la nivelul districtului de bazin Argeș-Vedea, cu sediul în municipiul Pitești, str. Câmpulung nr. 6-8, județul Argeș;8. Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița, organizată la nivelul districtului de bazin Buzău-Ialomița, cu sediul în municipiul Buzău, str. Bucegi nr. 20 bis, județul Buzău;9. Administrația Bazinală de Apă Siret, organizată la nivelul districtului de bazin Siret, cu sediul în municipiul Bacău, str. Cuza Vodă nr. 1, județul Bacău;10. Administrația Bazinală de Apă Prut-Bârlad, organizată la nivelul districtului de bazin Prut-Bârlad, cu sediul în municipiul Iași, str. Theodor Văscăuțeanu nr. 10, județul Iași;11. Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral, organizată la nivelul districtului de bazin Dobrogea-Litoral, cu sediul în municipiul Constanța, bd. Mircea cel Bătrân nr. 127, județul Constanța;12. Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor, cu sediul în municipiul București, șos. București-Ploiești nr. 97E;13. Exploatarea Complexă Stânca-Costești, organizată la nivelul Acumulării Stânca-Costești, cu sediul în municipiul Iași, str. Toma Cosma nr. 13, județul Iași.B. Unități fără personalitate juridică:1. Centrul de Formare și Pregătire a Personalului în Gospodărirea Apelor, cu sediul în municipiul București, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1, având în subordine centre de formare regionale;2. Revista „Hidrotehnică“, cu sediul în municipiul București, str. Edgar Quinet nr. 6, sectorul 1.C. Unități fără personalitate juridică, în subordinea administrațiilor bazinale de apă:1. Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Maramureș, cu sediul în municipiul Baia Mare, Str. Hortensiei nr. 2, județul Maramureș;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Satu Mare, cu sediul în municipiul Satu Mare, str. Mircea cel Bătrân nr. 81A, județul Satu Mare;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Bistrița-Năsăud, cu sediul în municipiul Bistrița, str. Avram Iancu nr. 9, județul Bistrița;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Sălaj, cu sediul în municipiul Zalău, str. Corneliu Coposu nr. 91, județul Sălaj;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Cluj, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca, str. Donath nr. 157/a, județul Cluj.2. Administrația Bazinală de Apă Crișuri:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Bihor, cu sediul în municipiul Oradea, Str. Atelierelor nr. 6, județul Bihor;– Sistemul Hidrotehnic Independent Criș Alb, cu sediul în orașul Chișineu-Cris, Str. Înfrățirii nr. 38, județul Arad;– Sistemul Hidrotehnic Independent Ier, cu sediul în orașul Săcuieni, str. Petőfi Sándor nr, 31, județul Bihor.3. Administrația Bazinală de Apă Mureș:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Arad, cu sediul în municipiul Arad, str. Liviu Rebreanu nr. 101, județul Arad;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Hunedoara, cu sediul în municipiul Deva, str. dr. Victor Șuiagă nr. 9, județul Hunedoara;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Alba, cu sediul în municipiul Alba Iulia, Str. Lalelelor nr. 7A, județul Alba;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Mureș, cu sediul în municipiul Târgu Mureș, aleea Carpați nr. 61, județul Mureș.4. Administrația Bazinală de Apă Banat:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Caraș-Severin, cu sediul în municipiul Reșița, Str. Căminelor nr. 9, județul Caraș-Severin;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Timiș, cu sediul în municipiul Timișoara, str. Gheorghe Adam nr. 15, județul Timiș.5. Administrația Bazinală de Apă Jiu:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Dolj, cu sediul în municipiul Craiova, str. Pelendava nr. 31, județul Dolj;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Gorj, cu sediul în municipiul Târgu Jiu, bd. Ecaterina Teodoroiu nr. 99, județul Gorj;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Mehedinți, cu sediul în municipiul Drobeta-Turnu Severin, Aleea Nuferilor nr. 12, bl. L2, sc. 1, județul Mehedinți;– Sistemul Hidrotehnic Independent Petroșani, cu sediul în orașul Aninoasa, str. Danutoni nr. 2, județul Hunedoara.6. Administrația Bazinală de Apă Olt:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Lunca Oltului nr. 41, județul Covasna;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Harghita, cu sediul în municipiul Miercurea-Ciuc, Str. Progresului nr. 16, județul Harghita;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Brașov, cu sediul în municipiul Brașov, str. Maior Cranta nr. 32, județul Brașov;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Sibiu, cu sediul în municipiul Sibiu, Str. Autogării nr. 10, județul Sibiu;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Vâlcea, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Posada nr. 10, județul Vâlcea;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Olt, cu sediul în municipiul Slatina, str. Strehăreți nr. 156, județul Olt;– Sistemul Hidrotehnic Independent Priză Olt, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Buridava nr. 60, județul Vâlcea.7. Administrația Bazinală de Apă Argeș - Vedea:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Argeș, cu sediul în str. Valea Mare-Enculești nr. 11, orașul Ștefănești, județul Argeș;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Ilfov-București, cu sediul în municipiul București, Splaiul Independenței nr. 294, sectorul 6;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Giurgiu, cu sediul în orașul Mihăilești, Str. Barajului nr. 1, județul Giurgiu;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Teleorman, cu sediul în municipiul Alexandria, Str. 1 Mai nr. 124, județul Teleorman;– Sistemul Hidrotehnic Independent Văcărești, cu sediul în comuna Văcărești, județul Dâmbovița;– Sistemul Hidrotehnic Independent Olt, cu sediul în satul Jitaru, orașul Scornicești, str. Al. I. Cuza nr. 3, județul Olt.8. Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Brăila, cu sediul în municipiul Brăila, Str. Grădinii Publice nr. 6, et. 4, județul Brăila;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Călărași, cu sediul în municipiul Călărași, șos. Chiciu nr. 2, județul Călărași;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Ialomița, cu sediul în municipiul Slobozia, str. Mihai Viteazul nr. 1, județul Ialomița;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Dâmbovița, cu sediul în municipiul Târgoviște, Calea Ialomiței nr. 1, județul Dâmbovița;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Prahova, cu sediul în municipiul Ploiești, str. Gheorghe Cantacuzino nr. 304-308, județul Prahova;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Buzău, cu sediul în municipiul Buzău, Str. Vlăsiei nr. 3, județul Buzău.9. Administrația Bazinală de Apă Siret:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Suceava, cu sediul în municipiul Suceava, Str. Universității nr. 48, județul Suceava;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Neamț, cu sediul în municipiul Piatra-Neamț, bd. Dacia nr. 5A, județul Neamț;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Bacău, cu sediul în municipiul Bacău, str. Nicolae Lascăr Bogdan nr. 15C, județul Bacău;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Vrancea, cu sediul în municipiul Focșani, Str. Brăilei nr. 121-123, județul Vrancea;– Sistemul Hidrotehnic Independent Siret, cu sediul în orașul Siret, str. Alexandru cel Bun nr. 61, județul Suceava;– Sistemul Hidrotehnic Independent Pașcani, cu sediul în municipiul Pașcani, str. Abator nr. 35, județul Iași.10. Administrația Bazinală de Apă Prut-Bârlad:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Botoșani, cu sediul în municipiul Botoșani, str. Nicolae Iorga nr. 37, județul Botoșani;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Iași, cu sediul în municipiul Iași, str. Theodor Văscăuțeanu nr. 6, județul Iași;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Vaslui, cu sediul în municipiul Vaslui, str. Ștefan cel Mare nr. 191, județul Vaslui;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Galați, cu sediul în municipiul Galați, str. Drumul de Centură nr. 39 B, județul Galați.11. Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral:– Sistemul de Gospodărire a Apelor Tulcea, cu sediul în municipiul Tulcea, str. Alexandru Ciucurencu nr. 3, județul Tulcea;– Sistemul de Gospodărire a Apelor Constanța, cu sediul în municipiul Constanța, str. Mircea cel Bătrân nr. 127, județul Constanța.
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 3 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002)
    MECANISMUL ECONOMIC
    specific domeniului gospodăririi durabile a resurselor de apă
     +  Articolul 1(1) Mecanismul economic specific domeniului gospodăririi cantitative și calitative a resurselor de apă include sistemul de contribuții, plăți, tarife și penalități ca parte a modului de finanțare a dezvoltării domeniului și de asigurare a funcționării Administrației Naționale „Apele Române“.(2) Apa constituie o resursă naturală cu valoare economică în toate formele sale de utilizare/exploatare. Conservarea, refolosirea și economisirea apei sunt încurajate prin aplicarea de penalități celor care risipesc sau poluează resursele de apă. Utilizatorii resurselor de apă plătesc utilizarea acesteia Administrației Naționale „Apele Române“, în calitate de operator unic al resurselor de apă.(3) Fac excepție de la prevederile alin. (2) utilizatorii care folosesc apa brută în condițiile prevăzute la art. 81 alin. (2) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 2(1) Administrația Națională „Apele Române“ aplică sistemul de contribuții, plăți, tarife și penalități pentru activitățile specifice și serviciile comune de gospodărire a resurselor de apă, începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 73/2005 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale „Apele Române“.(2) Sistemul de contribuții, plăți, tarife și penalități, conform prevederilor Legii nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, se bazează pe principiile recuperării costurilor pentru cunoașterea și gestionarea resurselor de apă „utilizatorul plătește“ și „poluatorul plătește“.(3) Administrația Națională „Apele Române“ este singura în drept să aplice sistemul de contribuții, plăți, tarife și penalități specifice gospodăririi apelor tuturor utilizatorilor de apă, indiferent de deținătorul cu orice titlu al amenajării, precum și din sursele subterane, cu excepția celor pentru care există reglementări specifice în vigoare.(4) Contribuțiile specifice de gospodărire a apelor, prevăzute în anexa nr. 4 la ordonanța de urgență, sunt diferențiate, în vederea stimulării economice a utilizării durabile a resurselor de apă, pe categorii de surse și grupe de utilizatori și pe substanțe poluante din apele uzate evacuate în resursele de apă.(5) Contribuțiile prevăzute la alin. (4) se percep, după caz, lunar/trimestrial/semestrial/anual tuturor utilizatorilor de apă.  +  Articolul 3(1) Dreptul de a utiliza resursele gestionate de Administrația Națională „Apele Române“, ca instituție publică, se obține în baza abonamentului de utilizare/exploatare încheiat cu operatorul unic.(2) Abonamentul-cadru de utilizare/exploatare se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale din domeniul gospodăririi apelor și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Administrația Națională „Apele Române“ va încheia abonament de utilizare/exploatare cu utilizatorii de apă, în baza Ordinului ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 798/2005 privind aprobarea abonamentului-cadru de utilizare/exploatare, cu modificările și completările ulterioare, conform solicitării acestora, în limitele prevederilor din actele de reglementare a folosinței din punctul de vedere al gospodăririi apelor.(4) Calitatea apei brute asigurate în sursă este clasificată pe categorii, conform normelor în vigoare.  +  Articolul 4(1) Pentru serviciile comune de gospodărire a apelor prestate de Administrația Națională „Apele Române“, prevăzute la pct. II din anexa nr. 4 la ordonanța de urgență, tarifele se stabilesc prin negociere directă între unitățile din subordinea Administrației Naționale „Apele Române“ și utilizatori, tarife care se indexează anual prin aplicarea indicelui anual al prețurilor de consum.(2) Prestarea serviciilor comune de gospodărire a apelor se face pe bază de contracte încheiate cu beneficiarii.(3) Utilizarea domeniului public al apelor pentru evenimente sportive, culturale și de agrement se realizează în baza plății unui tarif al cărui cuantum este stabilit prin hotărâre a Consiliului de conducere al Administrației Naționale „Apele Române“.(4) Utilizarea mijloacelor fixe ale Administrației Naționale „Apele Române“, cu funcțiune de cazare, de către alte persoane decât salariații instituției se face în baza unui tarif al cărui cuantum este stabilit prin hotărâre a Consiliului de Conducere al Administrației Naționale „Apele Române“.  +  Articolul 5Divergențele apărute la încheierea contractelor sau a abonamentelor de utilizare/exploatare între administrațiile bazinale de ape sau alte unități din subordinea Administrației Naționale „Apele Române“ și utilizatori se negociază ca etapă finală a concilierii, la nivelul central al Administrației Naționale „Apele Române“, în prezența reprezentanților autorităților competente.  +  Articolul 6(1) Administrația Națională „Apele Române“, în relațiile cu utilizatorii, aplică penalități pentru abateri de la prevederile reglementate.(2) Penalitățile se aplică acelor utilizatori de apă la care se constată abateri de la prevederile reglementate atât pentru depășirea cantităților de apă utilizate, cât și a concentrațiilor de substanțe impurificatoare evacuate în resursele de apă. Penalitățile se aplică și acelor beneficiari la care se constată abateri de la normele de utilizare/exploatare a agregatelor minerale. Cuantumul acestora este prevăzut în anexa nr. 6. Pentru neachitarea facturilor în termenul scadent al obligațiilor de plată, utilizatorii datorează dobânzi și penalități de întârziere la plată calculate la nivelul și după procedura celor prevăzute în Codul de procedură fiscală în vigoare la data emiterii facturii, pentru creanțele bugetare.(3) Penalitățile pentru abateri de la prevederile reglementate se modifică periodic prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale în domeniul apelor.(4) Constatarea abaterilor prevăzute la alin. (2) se face de personalul cu drept de control împuternicit în acest scop, prevăzut de lege, și se consemnează în procesele-verbale încheiate între părți. (5) Decizia și procesul-verbal de constatare se comunică unității penalizate prin poștă, cu confirmare de primire, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data emiterii acesteia. Împotriva procesului-verbal de constatare și de stabilire a penalităților pentru abateri de la prevederile reglementate unitatea în cauză poate face plângere, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea comunicării, la judecătoria în a cărei rază teritorială a fost săvârșită abaterea. Hotărârea prin care se rezolvă plângerea este definitivă. Procesul-verbal de stabilire a penalităților pentru abateri de la prevederile reglementate, neatacat în justiție în termenul stabilit, constituie titlu executoriu.  +  Articolul 7(1) Unitățile de gospodărie comunală care au în administrare rețelele de alimentare cu apă și de canalizare a localităților pot aplica penalitățile pentru abateri de la prevederile reglementate prevăzute în „Sistemul de contribuții, plăți, tarife și penalități“, care face parte din mecanismul economic specific domeniului apelor.(2) Penalitățile pentru abateri de la prevederile reglementate încasate de unitățile de gospodărie comunală se fac venit al acestora și se folosesc pentru modernizarea instalațiilor și retehnologizarea stațiilor de epurare a apelor uzate, conform legislației în vigoare.  +  Articolul 8(1) Pentru obligațiile debitorului declarat insolvabil, dobânzile se calculează până la data încheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilității.(2) Pentru obligațiile neplătite la termen atât înainte, cât și după deschiderea procedurii de reorganizare judiciară, se datorează dobânzi și penalități de întârziere până la data deschiderii procedurii de faliment, dacă aceasta a fost declanșată înainte de începerea procedurii de executare silită.  +  Articolul 9Nivelul dobânzii se stabilește prin abonamentul de utilizare/exploatare și/sau contract, dar nu poate fi mai mic decât cel perceput pentru creanțele bugetare și se modifică concomitent cu acesta.  +  Articolul 10(1) Utilizatorii de apă au obligația încheierii, lunar sau trimestrial, cu operatorul unic a unui proces-verbal de reglare și confirmare certă a debitelor restante, care constituie și înștiințare de plată de la data înmânării sau comunicării acestuia.(2) Acest proces-verbal încheiat între semnatarii abonamentului de utilizare/exploatare și/sau contractului constituie titlu executoriu în condițiile legii.(3) Dispozițiile privind conținutul și nulitatea actului administrativ-fiscal din Codul de procedură fiscală se aplică în mod corespunzător.(4) Executarea silită în temeiul titlului executoriu prevăzut la alin. (2) se efectuează de Administrația Națională „Apele Române“ similar reglementărilor legale în vigoare în materia colectării creanțelor fiscale.  +  Articolul 11Suspendarea dreptului de utilizare/exploatare a resurselor de apă se aplică în cazul neplății contribuției timp de 6 luni, luându-se totodată măsuri de sistare a prestării serviciului.  +  Articolul 12Creanțele restante nerecuperate prin efort propriu se pot stinge și prin aplicarea procedurii instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 773/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadență ale contribuabililor, persoane juridice, în vederea diminuării blocajului financiar și a pierderilor din economie.
     +  Anexa nr. 3*)*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 5 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002)  +  Anexa nr. 4*)*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002)  +  Anexa nr. 5*)*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 7 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002)------