SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 16 februarie 2023sprijinirea investițiilor în noi capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsumul întreprinderilor din cadrul sectorului agricol și industriei alimentare
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 408 din 12 mai 2023



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 70 din 16 februarie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 12 mai 2023.
     +  Capitolul I Introducere  +  Articolul 1(1) Prezenta schemă de ajutor de stat, bazată pe o procedură de ofertare concurențială, vizează sprijinirea investițiilor în producerea energiei electrice din surse regenerabile eoliene si solare pentru autoconsum realizate de întreprinderile din cadrul sectorului agricol și industriei alimentare, în scopul creșterii ponderii surselor regenerabile de energie în mixul total de energie și reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră.(2) Având în vedere dispozițiile tranzitorii de la art. 58 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 187 din 26.06.2014, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare Regulament), acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme se va face în baza art. 41 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, așa cum acesta va fi modificat conform Proiectului de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014, aflat în prezent în consultarea publică a statelor membre (denumit în continuare Proiect).(3) Prezenta schemă de ajutor de stat se adoptă având în vedere prevederile actuale ale Proiectului, sub condiția suspensivă a compatibilizării acesteia cu prevederile noilor modificări ce vor fi aduse Regulamentului (UE) nr. 651/2014, imediat după intrarea Proiectului în vigoare.(4) Lansarea procedurilor de ofertare concurențială și acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme se vor realiza numai după îndeplinirea condiției suspensive prevăzute la alin. (3).(5) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în sprijinul prevăzut de art. 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește funcționarea Fondului pentru modernizare care sprijină investițiile în vederea modernizării sistemelor energetice și a îmbunătățirii eficienței energetice a anumitor state membre ale Uniunii Europene.(6) Criza economică a afectat activitatea întreprinderilor, în special a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), acestea confruntându-se cu un deficit brusc de lichidități sau chiar cu indisponibilitatea lichidităților.Întreprinderile solvabile sau mai puțin solvabile se confruntă și în acest an cu o lipsă majoră de lichiditate. Acest lucru a afectat grav situația economică a multor întreprinderi și situația angajaților acestora, periclitând supraviețuirea acestora.(7) Toate aceste provocări au ca efect, în primul rând, declinul producției, însoțit de scăderea veniturilor operatorilor economici din domeniul agricultură și industrie alimentară, precum și majorarea prețurilor produselor de bază pentru a acoperi pierderile înregistrate pe parcursul anilor pandemici și a rămâne activi în piață.(8) Pactul verde european (EGD) stabilește obiectivul de a deveni neutru din punct de vedere climatic în 2050 într-un mod care să contribuie la economia europeană, la creșterea economică și la crearea de locuri de muncă.(9) Obiectivele generale ale revizuirii REDII sunt de a realiza o creștere a utilizării energiei din surse regenerabile până în 2030, de a promova o mai bună integrare a sistemului energetic și de a contribui la obiectivele climatice și de mediu, inclusiv protecția biodiversității, abordând astfel preocupările intergeneraționale asociate încălzirii globale și pierderii biodiversității.(10) Ca atare, în vederea reducerii semnificative a emisiilor din agricultură, este necesară adoptarea unor măsuri punctuale pentru sectorul de agricultură și industrie alimentară, astfel încât producătorii care își desfășoară activitatea în aceste domenii să fie încurajați și sprijiniți în demersurile de realizare a investițiilor în energia electrică din surse regenerabile.  +  Articolul 2(1) Prezenta schemă contribuie la implementarea Programului-cheie 1: SRE și stocarea energiei - Sprijin pentru realizarea de noi centrale electrice și sisteme de încălzire-răcire bazate pe surse regenerabile de energie și pentru realizarea de capacități de stocare a energiei electrice, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, precum și a celor specifice din reglementările Uniunii Europene și naționale, ale strategiilor și documentelor de politici publice naționale și europene.(2) Prin prezenta schemă de ajutor de stat este vizată sprijinirea investițiilor în producția și/sau stocarea de energie electrică din surse regenerabile, respectiv: solară și eoliană, pentru sectorul agricol și industria alimentară.  +  Capitolul II Obiectivul schemei  +  Articolul 3Sprijinul financiar în cadrul prezentei scheme este acordat pentru investiții destinate producției de energie electrică din sursele regenerabile de energie menționate la art. 2 alin. (2), cu sau fără instalații de stocare, contribuind la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC), a celor din cadrul Pactului verde european, precum și a angajamentelor Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris și obiectivele de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite (ONU).  +  Capitolul III Necesitatea implementării schemei  +  Articolul 4Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:a) reducerea emisiilor de carbon în atmosferă generate de sectorul energetic prin înlocuirea unei părți din cantitatea de combustibili fosili consumați în fiecare an - cărbune, gaz natural;b) o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării surselor, mai ecologică și mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecție și pe îmbunătățirea calității mediului;c) atingerea obiectivelor Uniunii Europene privind producția de energie din surse regenerabile prevăzute în Directiva (UE) 2018/2.001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;d) implementarea programelor-cheie stabilite în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare;e) atingerea obiectivelor din Planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021 privind ponderea globală de energie din surse regenerabile în consumul final brut de energie;f) creșterea producției de energie electrică din surse regenerabile contribuind la obiectivele Pactului verde european ca strategie de creștere sustenabilă a Europei și combaterea schimbărilor climatice în concordanță cu angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris și obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU;g) creșterea ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca rezultat al investițiilor de creștere a puterii instalate de producere a energiei electrice din sursele regenerabile de energie menționate la art. 2 alin. (2);h) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile și absorbțiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată;i) decongestionarea Sistemului energetic național prin utilizarea de noi capacități de producție a energiei electrice, prin creșterea gradului de independență energetică a întreprinderilor din cadrul sectorului agricol și industriei alimentare;j) punerea în aplicare a inițiativei emblematice Accelerarea (Power-up) din Strategia anuală pentru 2021 privind creșterea durabilă, care are ca obiectiv dezvoltarea și utilizarea surselor regenerabile de energie EUR-Lex - 52020DC0575 - EN - EUR-Lex (europa.eu).  +  Capitolul IV Domeniul de aplicare  +  Articolul 5(1) Schema de ajutor de stat bazată pe o procedură de ofertare concurențială se adresează întreprinderilor din cadrul sectorului agricol și industriei alimentare și care au depus la administratorul prezentei scheme de ajutor de stat (Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale/Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale) oferta pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a unei investiții în producție și/sau stocare de energie din una dintre sursele prevăzute la art. 2 alin. (2), înaintea demarării lucrărilor, conform cerințelor din Ghidul solicitantului.(2) La momentul contractării întreprinderile din cadrul sectorului agricol și industriei alimentare trebuie să aibă înscrisă și autorizată, în statutul societății/actul de înființare, ca activitate principală sau secundară, activitatea privind producerea de energie electrică aferentă diviziunii 35: „Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat“, clasa CAEN 3511 - Producția de energie electrică.(3) Prezenta schemă bazată pe o procedură de ofertare concurențială se aplică numai instalațiilor noi de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie, cu finanțarea capacităților de stocare a energiei pentru instalațiile cu capacitatea de producție de energie mai mare de 1 MW. Valoarea ajutorului este independentă de producție.(4) Ajutoarele pentru investiții destinate proiectelor de stocare sunt acordate în temeiul prezentei scheme proiectelor combinate de energie din surse regenerabile și de stocare (în spatele contorului), în cazul în care ambele elemente sunt componente ale unei singure investiții sau în cazul în care dispozitivul de stocare este conectat la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile. Componenta de stocare absoarbe anual cel puțin 75% din energia sa, din instalația de producție de energie din surse regenerabile conectată direct. Se consideră că toate componentele de investiții (producere și stocare) constituie un singur proiect integrat în scopul verificării respectării pragului stabilit la art. 17 alin. (1).(5) Prezenta schemă bazată pe o procedură de ofertare concurențială se aplică pentru proiectele care vizează:a) realizarea capacităților noi de producere de energie electrică din surse solare (sub 1 MW inclusiv și peste 1 MW);b) realizarea capacităților noi de producere de energie electrică din surse eoliene (sub 1 MW inclusiv și peste 1 MW).(6) Furnizorul ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Energiei.(7) Administratorul prezentei scheme este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, în condițiile prevăzute la art. 7 alin. (3) dinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2022, cu modificările ulterioare, și art. 2 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 6(1) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru sectoarele și situațiile excluse prin art. 1 alin. (3) din Regulament.(2) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse menționate la alin. (1), cât și în sectoarele care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activități, cu condiția ca întreprinderile să asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezentul regulament.  +  Capitolul V Definiții  +  Articolul 7(1) În sensul prezentei scheme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) procedură de ofertare concurențială - un proces de ofertare nediscriminatoriu care prevede participarea unui număr suficient de întreprinderi și în care ajutorul se acordă fie pe baza ofertei inițiale prezentate de ofertant, fie pe baza unui preț de echilibru. De asemenea, bugetul sau volumul aferent procedurii de ofertare reprezintă o constrângere obligatorie, ceea ce creează o situație în care nu toți ofertanții pot primi ajutoare;b) energie din surse regenerabile - energia generată de instalații care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. (1) din Directiva (UE) 2018/2.001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, precum și cota, din punctul de vedere al valorii calorice, a energiei produse din surse regenerabile în instalații hibride care utilizează și surse de energie convențională. Aceasta include energia electrică regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare conectate în spatele contorului (instalat în comun sau ca supliment la instalația regenerabilă), dar exclude energia electrică produsă ca urmare a sistemelor de stocare;c) costuri eligibile - costurile de investiții în capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile, inclusiv în stocarea de energie electrică pentru instalațiile cu capacitatea de producție de energie din surse regenerabile de energie mai mare de 1 MW, costuri prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă; costurile de operare nu sunt eligibile;d) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii respective;e) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea avizelor/autorizațiilor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, demararea lucrărilor corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;f) efect stimulativ - prezentarea de către beneficiar administratorului ajutorului de stat a unei cereri de ajutor scrise (oferta) înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă;g) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;h) surse regenerabile de energie electrică finanțate în cadrul schemei - surse regenerabile de energie eoliană și solară;i) întreprindere nou-înființată - întreprindere care este înființată în anul depunerii cererii de finanțare sau care nu a înregistrat activitate până în momentul depunerii acesteia, dar nu mai mult de 3 ani fiscali anteriori consecutivi;j) întreprinderi mari - alte întreprinderi decât cele prevăzute la anexa I din Regulament.(2) Termenii microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii - IMM-uri - au semnificația dată de Regulament.  +  Capitolul VI Beneficiarii  +  Articolul 8(1) Proiectele pentru construirea pe teritoriul României de noi capacități de producție a energiei din sursele regenerabile de energie menționate la art. 2 alin. (2), selectate drept câștigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurențială, pot avea ca beneficiari:a) întreprinderile din sectorul agricol (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și întreprinderi mari), legal constituite și înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC);b) întreprinderile din sectorul industriei alimentare (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și întreprinderi mari);c) organizații/federații de organizații din domeniul îmbunătățirilor funciare (OUAI/FOUAI), constituite conform Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Potențialii beneficiari ai prezentei scheme de ajutor de stat prevăzuți la alin. (1) lit. a) și b) din sectoarele agricultură și industrie alimentară trebuie să aibă înscrise și autorizate în statutul societăților ca activități principale sau activități secundare activități desfășurate în sectoarele menționate definite de următoarele coduri CAEN:a) cod CAEN 01 - Agricultură, vânătoare și servicii anexe;b) cod CAEN 10 - Industria alimentară;c) cod CAEN 11 - Fabricarea băuturilor.(3) Autoconsumul se referă la energia produsă, livrată și utilizată local de către beneficiar și care reprezintă minimum 70% din producția pe un an a centralei regenerabile finanțate.  +  Articolul 9(1) Potențialii beneficiari pot depune proiecte numai individual.(2) Potențialii beneficiari pot depune un singur proiect pe sesiune, în limitele prevederilor stabilite la art. 17 alin. (1).  +  Articolul 10Oferta în cadrul procedurii de ofertare concurențială conține cel puțin următoarele informații:a) denumirea ofertantului și dimensiunea întreprinderii;b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a finalizării acestuia;c) obiectivele proiectului și rezultatele așteptate;d) localizarea proiectului;e) bugetul proiectului;f) lista costurilor proiectului (eligibile și neeligibile);g) valoarea ajutorului de stat solicitat pentru proiect, inclusiv grant euro/MW, valoare ce va reprezenta un criteriu de selecție în cadrul procedurii de ofertare concurențială;h) analiza cost-beneficiu.  +  Capitolul VII Condiții generale de eligibilitate a beneficiarilor  +  Articolul 11(1) La momentul depunerii ofertei, beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a) se încadrează în categoria beneficiarilor eligibili, în funcție de acțiunile finanțabile prevăzute la art. 8;b) sunt legal constituiți și înregistrați la ONRC din România sau, după caz, sunt constituiți în conformitate cu prevederile Legii nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvență conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, după caz;d) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;e) și-au îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat;f) nu sunt declarați într-o situație gravă de încălcare a prevederilor legislației privind achizițiile publice și/sau a obligațiilor asumate printr-un contract/acord de finanțare din fonduri publice;g) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu are înscrieri de natură economico-financiară în cazierul judiciar;h) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenței, a Comisiei Europene, a unui furnizor/administrator de ajutor de stat sau a instanței, prin care un ajutor de stat/de minimis a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;i) demonstrează capacitate tehnică și financiară pentru susținerea activităților proiectului;j) nu se încadrează în categoria întreprinderilor aflate în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 18 din Regulament, cu excepția situației prevăzute la art. 1 alin. (4) lit. c) teza finală din Regulament.(2) Beneficiarul îndeplinește și alte condiții specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.  +  Capitolul VIII Condiții generale de eligibilitate a proiectelor  +  Articolul 12(1) La momentul depunerii ofertei, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiții de eligibilitate:a) proiectul este implementat pe teritoriul României;b) proiectul trebuie să vizeze realizarea capacităților noi de producere și/sau stocare a energiei electrice din surse eoliene sau solare;c) pentru prima licitație ce se intenționează a fi desfășurată în 2023, valoarea ajutorului de stat acordat în cadrul schemei pe MW instalat este de maximum, dar nu mai mult de 100% din costurile eligibile:(i) pentru energie eoliană:– 1.400.000 euro/MW - pentru capacități instalate mai mici de 1 MW inclusiv– 700.000 euro/MW - pentru capacități instalate mai mari de 1 MW.(ii) pentru energie solară:– 1.000.000 euro/MW - pentru capacități instalate mai mici de 1 MW inclusiv;– 500.000 euro/MW - pentru capacități instalate mai mari de 1 MW.Pentru licitațiile următoare, administratorul schemei va stabili prin Ghidul solicitantului, pentru fiecare licitație, valoarea maximă a ajutorului/MW instalat, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 17 alin. (2).(2) Proiectul îndeplinește, pe lângă condițiile de eligibilitate menționate la alin. (1), și condițiile specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.(3) Nu sunt eligibile proiectele care sunt propuse pentru a înlocui capacități mai vechi de producere de energie electrică din sursele regenerabile menționate la art. 2 alin. (2) și nici proiectele care nu au prevăzut un autoconsum de minimum 70% din energia electrică produsă prin capacitatea nou-instalată.(4) Nu sunt eligibile proiectele mixte care propun investiții în capacități de producție de energie din surse eoliene și surse solare.(5) Proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(6) Perioada de implementare a proiectelor se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data la care solicitantul depune oferta pentru finanțare la administratorul prezentei scheme și data de finalizare a investiției prevăzută în procedura de ofertare concurențială, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“.(7) Proiectul nu a mai beneficiat de finanțare din fonduri publice, cu excepția studiilor preliminare - studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuție și condiționat de faptul ca acestea să nu fie solicitate pentru finanțare în temeiul prezentei scheme de ajutor.(8) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu poate depăși 20.000.000 euro pe întreprindere și pe proiect de investiții.  +  Capitolul IX Durata  +  Articolul 13(1) Derularea și implementarea prezentei scheme încep după aprobarea finanțării acesteia de către Banca Europeană de Investiții, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, și se aplică până la data de 31.12.2028.(2) Având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 651/2014 expiră la 31.12.2023, după această dată Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în calitate de administrator de ajutor de stat, se asigură că, pe toată durata sa de aplicare, schema este în conformitate cu dispozițiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare și solicitarea reavizării schemei de către Consiliul Concurenței, inclusiv prin transmiterea fișei de informații sintetice modificate, dacă va fi necesar.(3) Lansarea procedurilor de ofertare concurențială și acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme după 31.12.2023 se vor realiza numai după îndeplinirea condiției suspensive prevăzute la alin. (2).  +  Capitolul X Bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari  +  Articolul 14(1) Bugetul total estimat al schemei este de 500.000.000 euro, echivalentul a aproximativ 2,5 miliarde lei, și reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare, pentru perioada 2023-2028.(2) Bugetul schemei reflectă sumele alocate prin Fondul pentru modernizare Programului-cheie 1 - Surse regenerabile de energie și stocarea energiei.(3) Alocarea bugetară și operațiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România.(4) Bugetul mediu anual al schemei nu va depăși 150.000.000 euro, în cadrul fiecărei proceduri de ofertare concurențială fiind stabilit bugetul afectat procedurii concurențiale respective.
    AcțiuneaBugetul (euro)
    Realizarea capacităților noi de producere de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană și solară, cu sau fără instalații de stocare integrate500.000.000
    Din care:
    Pentru proiecte cu capacități instalate mai mari de 1 MW (energie eoliană și solară)200.000.000
    Pentru proiecte cu capacități instalate mai mici de 1 MW (inclusiv) (energie eoliană și solară)300.000.000
    (5) Pentru conversia în lei a ajutorului acordat beneficiarilor se va folosi cursul Băncii Centrale Europene valabil în prima zi a anului aferent semnării contractului.
     +  Articolul 15Din perspectiva bugetului alocat, numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe o procedură de ofertare concurențială este de aproximativ 400.
     +  Capitolul XI Modalitatea de acordare a ajutorului de stat  +  Articolul 16Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiții constau în acordarea de granturi din Fondul pentru modernizare prin rambursarea cheltuielilor efectuate.  +  Capitolul XII Valoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)  +  Articolul 17(1) Ajutorul maxim care se poate acorda nu poate depăși 20.000.000 euro pe întreprindere și pe proiect de investiții. Prin întreprindere se înțelege una sau mai multe entități juridice care formează o singură unitate economică, conform Comunicării Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene^1. Analiza încadrării întreprinderilor care formează „entitatea economică unică“ (single economic unit) se poate baza pe declarația pe propria răspundere din partea întreprinderii solicitante, precum și pe documentele corporative care dovedesc autonomia între întreprinderi.^1 Potrivit paragrafului nr. 11 din Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (2016/C 262/01), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C 262 din 19.07.2016.(2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă este de 100% din costurile eligibile, fiind bazată pe o procedură de ofertare concurențială care, pe lângă criteriile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a), îndeplinește și toate condițiile următoare:a) ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecție și de eligibilitate clare, transparente și nediscriminatorii, definite ex ante și publicate cu cel puțin șase săptămâni înainte de termenul de depunere a candidaturilor, pentru a permite o concurență efectivă;b) proiectarea procedurilor de ofertare subcotate pe durata punerii în aplicare a schemei este corectată pentru a restabili concurența efectivă în cadrul procedurilor de ofertare ulterioare;c) sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului procedurii de ofertare (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele ofertării sau raționalizarea);d) criteriile de selecție utilizate pentru clasificarea ofertelor și, în cele din urmă, pentru alocarea ajutoarelor se bazează în primul rând pe contribuția la obiectivele măsurii în legătură directă sau indirectă cu valoarea ajutorului solicitat de solicitant. Criteriile respective nu reprezintă mai puțin de 70% din ponderea tuturor criteriilor de selecție;e) criteriile de selecție pot viza, de asemenea, până la 30% din ponderea tuturor criteriilor de selecție, alte aspecte care nu sunt legate direct sau indirect de obiectivele principale ale măsurii.  +  Articolul 18Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuție financiară pentru diferența până la totalul costurilor eligibile fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.  +  Capitolul XIII Cheltuielile eligibile  +  Articolul 19(1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanță cu dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.(2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile de investiții în capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile, inclusiv costurile de investiții în stocarea de energie electrică pentru instalațiile cu capacitatea de producție de energie din surse regenerabile de energie mai mare de 1 MW, astfel cum sunt prevăzute în anexă. Costurile de operare nu sunt eligibile.(3) Ulterior încheierii contractului de finanțare, beneficiarul nu va mai putea primi finanțări din alte surse publice pentru aceleași cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancțiunea rezilierii contractului de finanțare și a returnării sumelor rambursate.  +  Capitolul XIV Efectul stimulativ  +  Articolul 20(1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.(2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă întreprinderea adresează autorității responsabile de administrarea prezentei scheme o ofertă pentru acordarea ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor. Această ofertă conține cel puțin informațiile de la art. 10.(3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (2), coroborat cu art. 7 alin. (1) lit. e), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.  +  Capitolul XV Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat  +  Articolul 21(1) Pentru același beneficiar și pentru aceleași cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiții acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, inclusiv de minimis.(2) Furnizorul de ajutor de stat și administratorul schemei monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăși intensitatea maximă admisă.  +  Capitolul XVI Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat  +  Articolul 22(1) Administratorul schemei stabilește condițiile de eligibilitate și de selecție în cadrul procedurii de ofertare concurențială cu respectarea prevederilor art. 17 alin. (2) și lansează procedura de ofertare concurențială pentru selecția proiectelor ce vor beneficia de finanțare. Administratorul semnează contractele de finanțare cu beneficiarii de ajutor de stat declarați câștigători.(2) Procedura de implementare și derulare a schemei se desfășoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și publicat pe site-urile oficiale ale Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale.(3) Administratorul schemei va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza ofertei de finanțare depuse de beneficiar, îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și de selecție prevăzute în schemă și în Ghidul solicitantului.(4) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte pentru producția de energie din sursele regenerabile menționate la art. 2 alin. (2) în cadrul procedurii de ofertare concurențială va fi anunțată pe pagina oficială de internet a administratorului schemei.(5) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme solicitanții vor încărca în platforma informatică a administratorului schemei oferta, anexele acesteia și alte documente solicitate prin Ghidul solicitantului.(6) Administratorul schemei semnează contracte de finanțare cu beneficiarii de ajutor de stat în urma unei proceduri de ofertare concurențială, după parcurgerea celor două etape ale procesului de evaluare, respectiv:a) Verificarea conformității administrative și a eligibilității oferteiAdministratorul schemei va verifica conformitatea administrativă și eligibilitatea ofertei, în baza unei grile de verificare a conformității administrative și a eligibilității ofertei, anexă la Ghidul solicitantului. După finalizarea procesului de verificare administrativă și a eligibilității tuturor ofertelor depuse în cadrul procedurii de ofertare concurențială, administratorul schemei va publica lista cu ofertanții acceptați, respectiv cu ofertanții respinși.b) Evaluarea tehnico-economică a oferteiEvaluarea tehnico-economică a ofertei va fi realizată la nivelul administratorului schemei în conformitate cu grila de evaluare tehnico-economică, anexă la Ghidul solicitantului.În urma verificării costurilor eligibile prevăzute în anexa la prezenta schemă se obține valoarea maximă a costurilor eligibile aferente proiectului, în funcție de care beneficiarul stabilește cuantumul ajutorului de stat solicitat per MW instalat, pentru oferta depusă. Valorile maxime eligibile sunt menționate la art. 12 alin. (1) lit. c).Primul criteriu de selecție va fi stabilit în funcție de valoarea ajutorului solicitat per MW și reprezintă 70% din ponderea tuturor criteriilor de selecție.Conform primului criteriu de selecție, va obține un punctaj maxim (70 pct.) oferta care va avea cea mai mică valoare a ajutorului de stat solicitat per MW și zero puncte oferta care va avea cea mai mare valoare a ajutorului de stat solicitat per MW.Celelalte criterii de selecție vor reprezenta 30% din ponderea criteriilor și vor fi detaliate în Ghidul solicitantului.În urma evaluării tuturor criteriilor de selecție, oferta va primi un punctaj între 0 și maximum 100 de puncte.Ofertele vor fi ordonate în funcție de punctajul obținut și înscrise pe lista pentru finanțare începând de la cele cu punctajul cel mai mare, până la acoperirea bugetului alocat.În cazul proiectelor cu același punctaj, departajarea acestora se face în funcție de valoarea eligibilă a proiectului, exprimată în euro, în ordine crescătoare.După finalizarea procesului de verificare tehnico-economică a tuturor ofertelor depuse în cadrul procedurii de ofertare concurențială, administratorul schemei va publica lista cu ofertanții selectați pentru finanțare, respectiv cu ofertanții respinși.(7) Administratorul schemei acordă ajutorul de stat după semnarea contractelor de finanțare cu beneficiarii selectați în urma parcurgerii celor două etape ale procesului de evaluare menționate la alin. (6) în cadrul procedurii de ofertare concurențială.  +  Capitolul XVII Reguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat  +  Articolul 23În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/1998 al Consiliului din 7 mai 1998 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 733/2013 al Consiliului din 22 iulie 2013, administratorul schemei aplică prevederile referitoare la procedura de informare și de avizare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 24Prezenta schemă și ordinul de aprobare a acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a administratorului schemei.  +  Articolul 25Administratorul schemei de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței un rezumat al informațiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută în anexa II a Regulamentului, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea schemei.  +  Articolul 26Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.  +  Articolul 27Beneficiarii sunt obligați să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, stadiul realizării lucrărilor, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat sau a administratorului schemei.  +  Articolul 28(1) Furnizorul de ajutor de stat și administratorul schemei sunt obligați să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor.(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligați să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei, toate documentele necesare și să țină o evidență specifică a ajutorului de care au beneficiat conform prezentei scheme. Beneficiarii sunt obligați să pună la dispoziția autorității de implementare a schemei de ajutor de stat sau a Consiliului Concurenței aceste informații ori de câte ori le sunt solicitate.  +  Articolul 29Furnizorul/Administratorul schemei de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat.  +  Articolul 30Administratorul schemei de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, și cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.  +  Articolul 31Administratorul schemei de ajutor de stat monitorizează respectarea condițiilor și criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia și are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun, iar în situația în care administratorul schemei constată că beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat, solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 32Administratorul schemei de ajutor de stat are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, a contractelor de finanțare, a plăților efectuate și a eventualelor recuperări, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia, în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.  +  Articolul 33Informațiile prevăzute în anexa III a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei a 100.000 de euro vor fi comunicate de administratorul schemei Consiliului Concurenței pentru a fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro.  +  ANEXĂ
    Categorii de cheltuieli indicative
    I. Cheltuieli eligibile indicative
    Categorii de cheltuieliSubcategorii de cheltuieli
    Cheltuieli pentru amenajarea terenuluiCheltuieli pentru amenajarea terenului
    Cheltuieli cu amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială
    Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivuluiCheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului
    Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnicăCheltuieli cu plata diriginților de șantier
    Cheltuieli pentru investiția de bazăCheltuieli pentru construcții și instalații
    Cheltuieli cu dotările (utilaje, echipamente cu și fără montaj, dotări)
    Cheltuieli cu active necorporale
    Cheltuieli cu organizarea de șantierCheltuieli pentru lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier
    Cheltuieli conexe organizării de șantier
    Cheltuieli diverse și neprevăzuteCheltuieli diverse și neprevăzute
    Cheltuieli pentru probe tehnologice și teste și predare la beneficiarCheltuieli pentru pregătirea personalului de exploatare
    Cheltuieli pentru probe tehnologice și teste
    II. Categorii de cheltuieli neeligibileNu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (enumerarea nefiind exhaustivă):– cheltuieli aferente contribuției în natură;– cheltuieli cu amortizarea;– cheltuieli cu obținerea terenurilor;– cheltuieli de leasing;– cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație;– cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport;– cheltuieli generale de administrație;– cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe;– cheltuieli cu achiziția imobilelor deja construite;– taxa pe valoarea adăugată;– dobânda debitoare;– alte comisioane aferente creditelor;– achiziția de echipamente second-hand;– amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și arbitraj;– costurile pentru operarea obiectivelor de investiții;– cheltuielile efectuate pentru obiective de investiții executate în regie proprie;– cheltuieli cu branșamentul (conectarea la stația de transformare);– cheltuielile cu lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea avizelor și autorizațiilor, realizarea studiilor de fezabilitate (și a studiilor tehnice stabilite de standarde și normative pentru pregătirea proiectului);– alte cheltuieli cu caracter general (de exemplu, publicitate, informare, audit financiar, managementul proiectului).Intensitatea ajutorului de stat maxim acordat este de 100% din costurile eligibile.
    -------