NORME din 20 decembrie 2017privind recunoașterea organizațiilor de producători și a altor forme asociative din sectorul fructelor și legumelor și modul de accesare a sprijinului financiar de către acestea
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1034 din 28 decembrie 2017



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 406 din 20 decembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial nr. 1034 din 28 decembrie 2017.
    Notă
    Reproducem prevederile art. II - V din ORDINUL nr. 176 din 23 iunie 2020, publicat în Monitorul Oficial nr. 594 din 7 iulie 2020:
    Articolul IIÎncepând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, pe perioada declarării stării de alertă pe teritoriul României, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură își va desfășura activitatea prin utilizarea tehnologiei informației și a comunicațiilor, evitând, pe cât posibil, prezența fizică a operatorilor și/sau a personalului altor instituții, precum și deplasarea la sediul/locul desfășurării activității operatorilor.
    Articolul IIIPentru transmiterea informațiilor și documentelor se vor utiliza cu precădere serviciile de comunicație electronică și serviciile poștale și de curierat.
    Articolul IVPrin excepție de la prevederile art. III, documentele pot fi depuse la sediile instituțiilor, cu respectarea normelor de prevenție adoptate de autorități, precum și a indicațiilor persoanelor responsabile de la nivelul instituțiilor.
    Articolul VOriginalele documentelor transmise în copie prin intermediul mijloacelor de comunicație electronică vor fi transmise și adăugate la dosarele corespondente imediat ce acest lucru va fi posibil.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezentele norme creează cadrul juridic și organizatoric pentru punerea în aplicare a următoarelor regulamente europene:– Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;– Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017 al Comisiei din 13 martie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sancțiunile care trebuie aplicate în sectoarele menționate și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 2017/891;– Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017 al Comisiei din 13 martie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/892.  +  Articolul 2Prezentele norme stabilesc modalitatea de calcul al valorii producției comercializate, denumită în continuare VPC, condițiile de recunoaștere a organizațiilor de producători, procedura de acordare a sprijinului financiar, aprobarea și finanțarea programelor operaționale, tipurile de sancțiuni, modalitățile de aplicare a acestora și aspecte privind recuperarea sprijinului acordat în mod nejustificat.  +  Articolul 3În sensul prezentelor norme termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) producător - un fermier, în sensul art. 4 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului, care produce fructele și legumele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. (i) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 și produse de acest fel destinate doar prelucrării;b) membru - un producător sau o entitate juridică constituită de producători, care este membru/membră al/a unei organizații de producători sau al/a unei asociații de organizații de producători, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. b) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017 al Comisiei din 13 martie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sancțiunile care trebuie aplicate în sectoarele menționate și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 2017/891, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 891/2017;c) filială - o societate în cadrul căreia dețin participații sau capital una sau mai multe organizații de producători sau asociații de organizații de producători și care contribuie la îndeplinirea obiectivelor respectivelor organizații sau asociații, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. c) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017;d) organizație de producători transnațională - orice organizație în cadrul căreia cel puțin una dintre exploatațiile producătorilor se află într-un stat membru diferit de cel în care se află sediul social al organizației, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. d) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017;e) asociație transnațională de organizații de producători - orice asociație de organizații de producători în cadrul căreia cel puțin una dintre organizațiile asociate se află într-un stat membru diferit de cel în care se află sediul social al asociației, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. e) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017;f) asociație de organizații de producători - orice persoană juridică constituită la inițiativa organizațiilor de producători, recunoscută conform prezentelor norme;g) aviz de recunoaștere - documentul eliberat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, care certifică îndeplinirea de către persoana juridică în cauză a condițiilor de recunoaștere ca organizație de producători și care asigură titularului toate drepturile conferite de lege;h) decizie de retragere a recunoașterii - documentul eliberat de MADR, care are ca scop revocarea avizului de recunoaștere;i) măsura, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. f) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017, reprezintă:1. acțiuni care au drept obiectiv planificarea producției, inclusiv achiziția de active fizice;2. acțiuni care au drept obiectiv îmbunătățirea sau menținerea calității producției, inclusiv achiziționarea de active imobilizate;3. acțiuni care au drept obiectiv îmbunătățirea comercializării, inclusiv achiziționarea de active imobilizate, precum și activitățile de promovare și de comunicare, altele decât activitățile de promovare și de comunicare prevăzute la pct. 6;4. cercetare și producție experimentală, inclusiv cumpărarea de active imobilizate;5. acțiuni de formare profesională, diferite de formarea profesională prevăzută la pct. 6, precum și acțiuni care au drept obiectiv promovarea accesului la servicii de consultanță;6. oricare dintre cele 5 instrumente de prevenire și de gestionare a situațiilor de criză enumerate la art. 33 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;7. acțiunile de protecție a mediului prevăzute la art. 33 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului, inclusiv cumpărarea de active imobilizate;8. alte acțiuni, inclusiv cumpărarea de active imobilizate, altele decât cele prevăzute la pct. 1, 2, 3, 4 și 7, care contribuie la realizarea unuia sau mai multora dintre obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (2);j) produs - unul dintre produsele care fac obiectul organizării comune de piață în sectorul fructe și legume, conform legislației în vigoare;k) subprodus - un produs care rezultă din pregătirea unui produs din fructe sau legume și care are o valoare economică pozitivă, dar nu constituie principalul produs vizat, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. i) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017;l) condițiile artificiale - sunt acele condiții create în mod voluntar de către solicitant, în scopul obținerii unui avantaj inițial necuvenit;m) acțiune, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. g) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017 - o activitate specifică sau un instrument specific care își propune să contribuie la îndeplinirea unuia sau mai multora dintre obiectivele menționate sau prevăzute la art. 33 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;n) investiție în active fizice, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. h) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017 - achiziționarea de active corporale cu scopul de a contribui la îndeplinirea unuia sau mai multora dintre obiectivele menționate sau prevăzute la art. 33 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;o) pregătire - activități pregătitoare, precum curățarea, tăierea, decojirea, fasonarea și deshidratarea fructelor și legumelor, fără transformarea acestora în fructe și legume prelucrate, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. j) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017;p) bază interprofesională - termen menționat la art. 34 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 reprezintă activități care vizează îndeplinirea unuia sau mai multora dintre obiectivele enumerate la art. 157 alin. (1) lit. (c) din regulamentul menționat aprobate de statul membru și gestionate în comun de o organizație de producători sau o asociație de organizații de producători și de cel puțin un alt operator din lanțul de prelucrare sau distribuție a produselor alimentare;r) indicator de referință - orice indicator care reflectă o situație sau o tendință existentă la începutul unei perioade de programare și care poate oferi informații utile, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. l) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017:(i) în cadrul analizei situației inițiale, în vederea elaborării unei strategii naționale destinate programelor operaționale sustenabile sau a unui program operațional;(ii) ca referință pentru evaluarea rezultatelor și impactului unei strategii naționale sau ale unui program operațional; sau(iii) pentru interpretarea rezultatelor și impactului unei strategii naționale sau ale unui program operațional;s) costuri specifice - costurile suplimentare, calculate ca diferența dintre costurile convenționale și costurile suportate efectiv, și pierderea de venit rezultate în urma unei acțiuni, cu excluderea veniturilor suplimentare și a economiilor de costuri, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. m) din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017.  +  Articolul 4Anul de comercializare pentru produsele care fac obiectul organizării comune de piață în sectorul fructe și legume se desfășoară în perioada 1 ianuarie-31 decembrie.  +  Capitolul II Organizații de producători  +  Secţiunea 1 Acordarea recunoașterii  +  Articolul 5Persoana juridică sau partea clar definită a unei persoane juridice, constituite din producători, care respectă prevederile prezentelor norme poate obține, la cerere, recunoașterea ca organizație de producători pentru produsele care fac obiectul organizării comune de piață în sectorul fructelor și legumelor, în condițiile legii.  +  Articolul 6(1) În vederea obținerii recunoașterii, persoana juridică sau partea clar definită a unei persoane juridice trebuie să îndeplinească una dintre următoarele condiții:a) să fie constituită din minimum 5 membri și să respecte toate criteriile prevăzute în anexa nr. 1;b) să fie constituită din minimum 5 membri, să respecte toate criteriile prevăzute în anexa nr. 1 și să dovedească o valoare a producției comercializate de minimum 1.000.000 lei.(2) Valoarea producției comercializate prevăzută la alin. (1) lit. b) este cea realizată într-o perioadă de maximum 12 luni aparținând anului calendaristic precedent celui în care se solicită recunoașterea sau aparținând anului calendaristic în care se solicită recunoașterea.(3) În situația în care organizația de producători nu dispune de date istorice suficiente privind valoarea producției comercializate prevăzută la alin. (1) lit. b), se va lua în calcul valoarea medie a producției comercializate, în ultimii 3 ani, de toți producătorii care sunt membri ai organizației de producători la momentul depunerii cererii de recunoaștere.(4) Organizațiile de producători acționează în numele și în interesul membrilor în toate problemele de natură economică.(5) Perioada minimă de apartenență a unui producător la organizația de producători este de un an.(6) Condițiile în care un membru poate părăsi organizația de producători sunt stabilite de adunarea generală a membrilor organizației de producători.(7) Renunțarea la calitatea de membru se comunică în scris organizației de producători și devine efectivă după o perioadă de 15 zile din momentul primirii comunicării, aceasta reprezentând perioada de preaviz.(8) MADR și Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură, denumită în continuare APIA, sunt informate de organizațiile de producători asupra oricărei decizii privind componența și numărul de membri, în termen de 30 de zile de la adoptarea acesteia de către adunarea generală a membrilor organizației de producători.  +  Articolul 7Pentru obținerea recunoașterii ca organizație de producători, persoana juridică sau partea clar definită a unei persoane juridice va înainta la MADR, prin direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București, o cerere prin care solicită recunoașterea ca organizație de producători și următoarele documente:a) copie a statutului organizației și al membrilor acesteia, persoane juridice;b) copie a deciziei adunării generale în care se menționează acordul acesteia pentru efectuarea demersurilor legale în vederea obținerii statutului de organizație de producători;c) copie a certificatului de înregistrare la registrul comerțului;d) un centralizator pentru fiecare produs și fiecare membru privind VPC înregistrată în perioada prevăzută la art. 6 alin. (2) și (3), semnat de administrator și contabil, numai în cazul prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b);e) un centralizator privind suprafața/ele de teren și a/ale spațiilor de producție climatizate și/sau neclimatizate aflate în exploatarea membrilor, întocmit și semnat de administrator pe baza actelor doveditoare;f) un centralizator privind valoarea obținută din activități economice, conform art. 15, semnat de administrator și de contabil;g) situația centralizată privind cotizația financiară a membrilor, semnată de administrator și de contabil;h) declarație privind programele de finanțare accesate de organizația de producători și stadiul de realizare a acestora, semnată de administrator și de contabil;i) situația organizației privind mijloacele tehnice de colectare, stocare, ambalare și comercializare a producției membrilor, semnată de administrator și de contabil;j) organigrama, statul de funcții și lista personalului angajat, semnate de administrator și de contabil;k) angajamentul administratorului persoanei juridice privind respectarea legislației specifice sectorului de fructe și legume;l) dovada achitării datoriilor la bugetul de stat și local.  +  Articolul 8(1) Înainte de acordarea recunoașterii, MADR verifică documentele menționate la art. 7 și se asigură, prin inspecții la fața locului, de respectarea condițiilor de recunoaștere prevăzute la art. 6 alin. (1) și de exactitatea informațiilor furnizate.(2) În urma acestor verificări, MADR poate:a) decide acordarea sau refuzul recunoașterii ca organizație de producători;b) solicita documentele lipsă și/sau completarea celor existente.(3) Termenul maxim pentru depunerea documentelor lipsă și/sau completarea celor existente nu poate depăși 40 de zile de la momentul solicitării, în caz contrar cererea fiind respinsă.(4) Avizul de recunoaștere ca organizație de producători se emite în maximum 120 de zile de la depunerea documentației complete și se notifică în scris solicitantului în termen de 10 zile.  +  Secţiunea a 2-a Fuziuni ale organizațiilor de producători  +  Articolul 9(1) La inițiativa acestora, organizațiile de producători recunoscute în condițiile prezentelor norme pot fuziona.(2) Organizația de producători care rezultă în urma fuziunii se supune regulilor privind recunoașterea și aprobarea programelor operaționale prevăzute în prezentele norme.(3) În cazul în care organizațiile de producători care au fuzionat desfășurau anterior fuziunii programe operaționale distincte, acestea continuă programele în paralel și separat până la data de 1 ianuarie a anului următor fuziunii.  +  Secţiunea a 3-a Asociații de organizații de producători  +  Articolul 10(1) La inițiativa acestora, organizațiile de producători recunoscute pot constitui asociații de organizații de producători, în temeiul art. 156 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, care pot desfășura oricare dintre activitățile unei organizații de producători, chiar și în cazul în care comercializarea produselor în cauză continuă să fie desfășurată de membrii acesteia.(2) Recunoașterea unei asociații de organizații de producători se acordă la solicitarea scrisă a acesteia, pentru produsul sau produsele specificate în cererea de recunoaștere. Recunoașterea poate fi obținută numai dacă asociația în cauză demonstrează că este capabilă să desfășoare în mod eficient activitatea pentru care a fost creată și că nu deține o poziție dominantă pe o piață determinată.(3) Asociațiile de organizații de producători acționează în numele și în interesul membrilor în toate problemele de natură economică.(4) Nu pot fi membre ale asociațiilor de organizații de producători persoanele juridice care nu dețin recunoașterea ca organizație de producători.  +  Secţiunea a 4-a Organizații transnaționale de producători  +  Articolul 11(1) Sediul social al organizației transnaționale de producători se stabilește în România dacă aceasta realizează aici cea mai mare parte a VPC.(2) În condițiile alin. (1), MADR este răspunzător de:a) recunoașterea organizației transnaționale de producători;b) stabilirea colaborării administrative necesare cu celelalte state membre în care sunt situați ceilalți membri cu privire la respectarea condițiilor de recunoaștere, precum și la regimul de control și sancțiuni.(3) În condițiile alin. (1), APIA este răspunzătoare de aprobarea programului operațional al organizației transnaționale de producători.  +  Secţiunea a 5-a Asociația transnațională de organizații de producători  +  Articolul 12(1) Sediul social al asociației transnaționale de organizații de producători se stabilește în România dacă asociația dispune în România de un număr majoritar de organizații asociate și/sau dacă organizațiile asociate realizează în România cea mai mare parte din valoarea producției comercializate.(2) În condițiile alin. (1), MADR este răspunzător de:a) recunoașterea asociației;b) stabilirea colaborării administrative necesare cu celelalte state membre în care sunt situate organizațiile membre cu privire la respectarea condițiilor de recunoaștere, precum și la regimul de control și sancțiuni;c) punerea la dispoziția celorlalte state membre, la solicitarea acestora, a documentației necesare, inclusiv a legislației în vigoare în România, tradusă în una dintre limbile oficiale ale statelor membre solicitante.(3) În condițiile alin. (1), APIA este răspunzătoare de aprobarea programului operațional al asociației transnaționale de organizații de producători.  +  Secţiunea a 6-a Externalizarea activităților  +  Articolul 13(1) Organizația de producători poate externaliza oricare dintre activitățile sale către un terț, un membru sau o filială.(2) Organizația de producători adoptă această decizie pe baza unor analize din care să rezulte că externalizarea reprezintă o modalitate corespunzătoare de realizare a obiectivelor sau de reducere a costurilor.(3) În cazul organizațiilor de producători care nu derulează programe operaționale, MADR verifică condițiile în care externalizarea este realizată și derularea efectivă a activităților externalizate și aplică, după caz, sancțiunile conform prevederilor legale.(4) În cazul organizațiilor de producători care derulează programe operaționale, APIA verifică condițiile în care externalizarea este realizată și derularea efectivă a activităților externalizate și, după caz, notifică MADR, care va dispune măsurile ce se impun, conform prevederilor legale.(5) Externalizarea unei activități implică faptul că organizația de producători sau asociația de organizații de producători încheie un contract comercial cu o altă entitate, inclusiv cu unul dintre membrii acesteia sau cu o filială, în vederea desfășurării activității în cauză.(6) Cu toate acestea, organizației de producători sau asociației de organizații de producători îi revine responsabilitatea de a asigura desfășurarea activității respective, precum și gestionarea, controlul și monitorizarea globale ale acordului comercial pentru exercitarea activității în cauză.  +  Secţiunea a 7-a Calculul valorii producției comercializate (VPC)  +  Articolul 14(1) În sensul prezentelor norme, valoarea producției comercializate reprezintă valoarea obținută în urma comercializării producției membrilor prin intermediul organizației de producători, luându-se în calcul doar produsul/produsele pentru care organizația de producători deține recunoașterea.(2) Valoarea producției comercializate se calculează pe baza producției membrilor organizației de producători predate de către aceștia în vederea comercializării, numai în perioada în care dețin calitatea de membri ai organizației. (3) Valoarea subproduselor rezultate din pregătirea produselor membrilor organizației de producători poate fi inclusă în calculul valorii producției comercializate.(4) Valoarea producției comercializate a producției organizației și a membrilor săi nu poate fi mai mică decât valoarea altei producții comercializate pe care aceasta o pune în vânzare. Calculul are la bază exclusiv produsele pentru care organizația de producători este recunoscută.(5) Producția comercializată este facturată în faza de ieșire din organizația de producători, dacă este cazul, ca produs ambalat sau care a fost supus pregătirii, fără TVA și fără costuri de transport intern, pentru cazurile în care distanța dintre punctele centralizate de colectare sau de ambalare ale organizației de producători și punctul de distribuție al organizației de producători depășește 300 km. Reducerile acordate de organizația de producători care diminuează cantitatea sau valoarea facturate în faza de ieșire din organizația de producători se iau în calcul la stabilirea valorii producției comercializate.(6) Valoarea producției comercializate poate fi calculată și în stadiul de ieșire din filială, pe aceeași bază prevăzută la alin. (5), cu condiția ca cel puțin 90% din capitalul filialei să aparțină:a) organizației de producători sau asociației de organizații de producători; saub) membrilor organizației de producători ori ai asociației de organizații de producători, iar în acest caz contribuie la realizarea obiectivelor enumerate la pct. 2 din anexa nr. 1.(7) Valoarea producției comercializate aferente producției membrilor, precum și valoarea obținută din comercializarea producției nemembrilor pentru care organizația de producători deține recunoaștere vor fi contabilizate în conturi analitice distincte.(8) În cazul în care producția se confruntă cu o diminuare provocată de fenomene meteorologice, dezastre naturale și/sau organisme dăunătoare, orice despăgubire acordată în acest sens în temeiul măsurilor de asigurare a recoltei prevăzute la art. 41 sau al măsurilor echivalente gestionate de organizația de producători ca urmare a acestor cauze este inclusă în valoarea producției comercializate.  +  Articolul 15Următoarele activități se exclud de la calculul valorii producției comercializate:a) comercializarea produselor pentru care organizația de producători deține sau solicită recunoașterea, cumpărate direct de la o altă persoană fizică sau juridică, indiferent dacă aceasta din urmă deține sau nu recunoaștere;b) activitățile legate de producția altor produse agricole, precum și ambalarea sau prelucrarea acestora;c) furnizarea de servicii;d) alte activități fără caracter agricol desfășurate de organizația de producători.  +  Secţiunea a 8-a Constituirea fondurilor operaționale  +  Articolul 16(1) Pentru a beneficia de sprijin financiar, organizațiile de producători și/sau asociațiile acestora pot constitui fonduri operaționale din care vor finanța implementarea programelor operaționale.(2) În vederea identificării și controlului cheltuielilor realizate, organizațiile de producători și/sau asociațiile acestora deschid un cont distinct în care se vor efectua numai operațiuni aferente programului operațional aprobat de APIA în conformitate cu prevederile prezentelor norme. (3) Contul bancar în care se constituie fondul operațional trebuie deschis în țara în care organizația de producători își are sediul social.  +  Articolul 17(1) Fondul operațional este finanțat prin:a) contribuțiile financiare ale membrilor și/sau ale organizației de producători;b) sprijin financiar european care poate fi acordat organizațiilor de producători.(2) Fondurile operaționale se folosesc doar pentru finanțarea programelor operaționale aprobate de APIA în conformitate cu prezentele norme.(3) Pentru aplicarea prevederilor art. 16 alin. (1) este necesar să fie respectate următoarele condiții:a) toți membrii să contribuie la fondul operațional;b) toți membrii să poată beneficia de fondul operațional;c) toți membrii să poată participa în mod democratic la luarea deciziilor referitoare la utilizarea fondurilor organizației de producători sau al asociației de organizații de producători și a contribuțiilor financiare la fondul operațional.(4) Statutul unei organizații de producători sau actul constitutiv al unei asociații de organizații de producători obligă membrii sau organizațiile membre la plata contribuțiilor financiare în conformitate cu statutul sau cu actul constitutiv pentru constituirea și refinanțarea fondului operațional prevăzut la art. 32 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.  +  Secţiunea a 9-a Aprobarea programelor operaționale  +  Articolul 18(1) Programele operaționale se derulează în perioade anuale, cuprinse între 1 ianuarie și 31 decembrie, și conțin informații privind:a) descrierea situației inițiale a organizației de producători, dacă este cazul, pe baza indicatorilor de referință comuni enumerați la punctul 5 din anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017;b) obiectivele programului, luând în considerare perspectivele pentru producție și piețele de desfacere, o explicație a modului în care programul contribuie la strategia națională și o confirmare a faptului că acesta este în conformitate cu strategia națională, inclusiv în ceea ce privește echilibrul dintre activitățile sale. Obiectivele programelor operaționale trebuie să respecte obiectivele definite în strategia națională și să fie cuantificabile, în scopul monitorizării progresului înregistrat pe durata de implementare a programului;c) descrierea detaliată a măsurilor, inclusiv a măsurilor de prevenire și de gestionare a situațiilor de criză, prevăzute cu acțiuni distincte, care urmează a fi puse în aplicare și a mijloacelor care urmează a fi utilizate în vederea atingerii obiectivelor pentru fiecare an de implementare a programului. Descrierea trebuie să indice gradul în care diferitele măsuri propuse:1. completează și sunt conforme cu alte măsuri, inclusiv cu măsuri finanțate sau eligibile pentru sprijin din alte fonduri ale Comunității Europene, în special sprijinul financiar pentru dezvoltare rurală. În acest sens, este necesară o referire specifică, dacă este cazul, la măsurile puse în aplicare în cadrul programelor operaționale anterioare;2. nu implică niciun risc de dublă finanțare din fondurile Comunității Europene;d) durata programului;e) aspectele financiare, respectiv:1. modul de calculare și cuantumul contribuțiilor financiare;2. procedura de finanțare a fondului operațional;3. informațiile care justifică nivelul diferit al cuantumului contribuțiilor;4. bugetul și calendarul de execuție a măsurilor pentru fiecare an de implementare a programului.(2) Pentru a putea finanța măsurile de prevenire și gestionare a crizelor, organizațiile de producători pot contracta credite în condiții comerciale. În acest caz, rambursarea creditelor și a dobânzilor aferente poate fi considerată parte a programului operațional, fiind eligibilă pentru sprijin financiar. În cazul în care termenul de rambursare a creditelor depășește durata programului operațional, acestea pot fi transferate, atunci când se justifică din punct de vedere economic, către un nou program operațional. Organizația de producători sau asociația de organizații de producători este responsabilă pentru asigurarea derulării contractelor de credit.(3) Cheltuielile aferente măsurilor de prevenire și gestionare a crizelor, inclusiv rambursările de credite și dobânzi nu trebuie să reprezinte mai mult de o treime din cheltuielile efectuate în cadrul programului operațional.(4) Orice acțiune specifică de prevenire și de gestionare a crizelor se finanțează fie prin credite, fie direct, fiind însă permisă doar una dintre aceste variante.  +  Articolul 19(1) Măsurile și cheltuielile neeligibile în cadrul programelor operaționale sunt menționate în anexa nr. II din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017.(2) Investițiile, inclusiv cele realizate în cadrul contractelor de leasing, al căror termen de amortizare depășește durata programului operațional, pot fi continuate în cadrul unui program operațional ulterior din motive economice justificate, în special în cazul în care perioada de amortizare fiscală este mai mare de 5 ani.(3) În cazul în care investițiile sunt înlocuite, valoarea reziduală a investițiilor înlocuite:a) se adaugă la fondul operațional al organizației de producători; saub) se scade din costul de înlocuire.(4) Investițiile sau acțiunile pot fi realizate în exploatații individuale ale membrilor organizației de producători, cu acordul adunării generale a membrilor și cu condiția ca acestea să contribuie la realizarea obiectivelor programului operațional. În cazul în care un membru părăsește organizația de producători, investiția sau valoarea reziduală a acesteia va fi recuperată de la membrul în cauză. (5) Investițiile realizate rămân atât în proprietatea, cât și în posesia beneficiarului fie până la sfârșitul perioadei de amortizare fiscală a activului fizic, fie timp de 10 ani, fiind aleasă perioada care se dovedește mai scurtă.  +  Articolul 20(1) Cheltuielile efectuate în cadrul programelor operaționale eligibile pentru ajutoare sunt limitate la costurile reale suportate.(2) Pentru ca o acțiune să fie considerată eligibilă, mai mult de 50% din valoarea produselor vizate de aceasta trebuie să corespundă produselor pentru care organizația de producători este recunoscută.(3) În valoarea respectivă se includ produsele care provin de la membrii organizației de producători și de la membrii unei alte organizații de producători sau asociații de organizații de producători.(4) Pentru stabilirea acțiunilor eligibile se aplică prevederile art. 14 și 15.  +  Articolul 21Dosarul privind aprobarea programului operațional se depune la centrele județene ale APIA și conține următoarele documente:a) dovada constituirii fondului operațional;b) angajamentul scris al administratorului organizației de producători privind respectarea dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013, ale Regulamentului delegat (UE) nr. 891/2017 și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017, precum și ale prezentelor norme;c) angajamentul scris al administratorului organizației de producători din care să rezulte că solicitantul nu a beneficiat și nu va beneficia, direct ori indirect, de dublă finanțare comunitară sau națională pentru măsuri și/sau acțiuni care dau dreptul la sprijin financiar, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 740/2017 privind acordarea de ajutor financiar organizațiilor de producători și altor forme asociative pentru comercializare din sectorul fructelor și legumelor și cu dispozițiile prezentelor norme;d) proiectul programului operațional însoțit de ofertele tehnico-economice pentru acțiunile propuse.  +  Articolul 21^1(1) În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/2.117 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole, a Regulamentului (UE) nr. 1.151/2012 privind sistemele din domeniul calității produselor agricole și alimentare, a Regulamentului (UE) nr. 251/2014 privind definirea, descrierea, prezentarea, etichetarea și protejarea indicațiilor geografice ale produselor vitivinicole aromatizate și a Regulamentului (UE) nr. 228/2013 privind măsurile specifice din domeniul agriculturii în favoarea regiunilor ultraperiferice ale Uniunii, organizațiile de producători recunoscute sau asociațiile acestora, ce derulează un program operațional care a fost aprobat de autoritatea competentă pentru o durată care depășește data de 31 decembrie 2022, depun la APIA, până la data de 15 septembrie 2022, o cerere prin care solicită ca programul operațional aprobat:a) să fie modificat pentru a respecta cerințele Regulamentului (UE) 2021/2.115; saub) să fie înlocuit cu un nou program operațional aprobat în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2.115; sauc) să se deruleze în continuare până la sfârșitul său în condițiile aplicabile în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013.(2) În cazul în care organizațiile de producători recunoscute sau asociațiile acestora, care derulează un program operațional, nu prezintă cererea prevăzută la alin. (1) până la data de 15 septembrie 2022, programele operaționale care au fost aprobate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 se încheie la 31 decembrie 2022. (la 30-08-2022, Sectiunea a 9-a din Capitolul II a fost completată de Articolul I din ORDINUL nr. 244 din 18 august 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 850 din 30 august 2022 )  +  Articolul 21^2(1) Programele operaționale prevăzute la art. 21^1 alin. (1) lit. a) și b) se supun prevederilor capitolului III, secțiunile 1 și 2, aplicabile sectorului fructe și legume, din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 și (UE) nr. 1.307/2013.(2) Organizațiile de producători recunoscute sau asociațiile acestora, care depun un program operațional nou, se supun acelorași prevederi menționate la alin. (1). (la 30-08-2022, Sectiunea a 9-a din Capitolul II a fost completată de Articolul I din ORDINUL nr. 244 din 18 august 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 850 din 30 august 2022 )  +  Articolul 22(1) O asociație de organizații de producători, constituită conform dispozițiilor prezentelor norme, poate prezenta spre aprobare în nume propriu un program operațional parțial, constituit din acțiuni identificate, dar neimplementate de două sau mai multe organizații de producători participante, în cadrul programelor lor operaționale.(2) Programele operaționale parțiale fac obiectul acelorași reglementări ca și celelalte programe operaționale și sunt examinate împreună cu programele operaționale ale organizațiilor de producători participante.(3) Programul operațional al fiecărei organizații de producători participante va cuprinde lista acțiunilor și participarea financiară corespunzătoare.(4) Acțiunile vor fi finanțate în totalitate prin contribuțiile organizațiilor de producători participante, alocate din fondurile operaționale ale organizațiilor respective.  +  Articolul 23Termenul maxim de prezentare a programelor operaționale în vederea aprobării este data de 15 septembrie a anului care precede punerea în aplicare a programului operațional.  +  Articolul 24(1) În vederea aprobării programului operațional, APIA verifică documentele menționate la art. 21 și se asigură, inclusiv prin controale la fața locului, de:a) exactitatea informațiilor furnizate în programul operațional;b) conformitatea obiectivelor programului cu art. 33 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, precum și cu strategia națională și cu cadrul național de protecție a mediului;c) consecvența și calitatea tehnică a programului, corectitudinea estimărilor, a planului de finanțare și a calendarului de execuție a programului. Se verifică, de asemenea, dacă au fost stabilite obiective măsurabile și indicatori corespunzători, astfel încât să poată fi monitorizată îndeplinirea acestora, și dacă obiectivele stabilite pot fi atinse prin măsurile și acțiunile propuse;d) eligibilitatea acțiunilor și a cheltuielilor propuse.(2) În cazul în care se constată că dosarul este incomplet, APIA va transmite o notă de completare organizației de producători, aceasta având obligația transmiterii documentelor solicitate în maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii notificării, în caz contrar dosarul urmând să fie respins.(3) Înainte de aprobarea sau respingerea programului operațional, APIA poate cere avizul consultativ al direcției de specialitate din cadrul MADR.  +  Articolul 25(1) În urma verificărilor prevăzute la art. 24, APIA se pronunță asupra programelor operaționale, astfel:a) aprobă cuantumul fondurilor operaționale și programele operaționale;b) aprobă programele operaționale în urma unor clarificări sau adaptări efectuate de organizația de producători;c) respinge programele operaționale sau părți ale acestora.(2) Termenul maxim de pronunțare asupra tuturor programelor operaționale este 15 decembrie a anului care precede implementarea acestora.(3) APIA informează organizațiile de producători în legătură cu hotărârea adoptată până cel târziu la data de 15 decembrie anului care precede implementarea programului operațional.  +  Articolul 26Cu toate acestea, din motive justificate, APIA poate lua o hotărâre cu privire la aprobarea programelor operaționale până cel târziu la data de 20 ianuarie a anului următor depunerii programelor. Hotărârea privind aprobarea poate prevedea eligibilitatea cheltuielilor începând cu data de 1 ianuarie a anului următor depunerii programelor.  +  Secţiunea a 10-a Modificarea programelor operaționale  +  Articolul 27Pe parcursul implementării programelor operaționale, organizațiile de producători pot solicita APIA modificări ale programelor operaționale pentru fiecare perioadă anuală de implementare sau pentru anii următori.  +  Articolul 28(1) Pentru fiecare perioadă anuală de implementare a programelor operaționale, organizațiile de producători pot solicita modificarea programelor operaționale aprobate, astfel:a) să implementeze numai parțial programele lor operaționale;b) să modifice conținutul programului operațional;c) să mărească sau să reducă cuantumul fondurilor operaționale cu maximum 25% din cuantumul aprobat inițial pentru anul respectiv, cu condiția ca obiectivele generale ale programului să fie menținute;d) să adauge asistență financiară națională la fondul operațional.(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru anul 2020, organizațiile de producători pot solicita suspendarea programelor operaționale, în întregime sau parțial. (la 17-08-2020, Articolul 28 din Sectiunea a 10-a , Capitolul II a fost completat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 218 din 4 august 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 743 din 17 august 2020 ) (2) În cazul în care modificarea programului operațional presupune nerealizarea unei măsuri, organizația de producători solicită modificarea programului înainte cu minimum 30 de zile de data estimată de începere a implementării respectivei măsuri, conform programului operațional aprobat.(3) Orice cerere de modificare este însoțită de acte doveditoare care precizează motivul, natura și implicațiile modificărilor propuse.  +  Articolul 29(1) Organizațiile de producători pot solicita anual, până cel târziu la data de 15 septembrie, modificări ale programelor operaționale pentru anii următori, inclusiv, dacă este cazul, o prelungire a duratei inițiale a acestora până la o durată totală de maximum 5 ani, în vederea implementării modificărilor începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.(2) Orice cerere de modificare este însoțită de acte doveditoare care precizează motivul, natura și implicațiile modificărilor propuse.(3) APIA aprobă/respinge cererile de modificare a programelor operaționale până cel târziu la data de 15 decembrie.(4) Cu toate acestea, din motive justificate în mod adecvat, APIA poate lua o hotărâre cu privire la cererile de modificare a programelor operaționale până cel târziu la data de 20 ianuarie a anului următor depunerii cererii. Hotărârea privind aprobarea poate prevedea eligibilitatea cheltuielilor începând cu data de 1 ianuarie a anului următor depunerii cererii.  +  Secţiunea a 11-a Finanțarea programelor operaționale  +  Articolul 30(1) Sprijinul prevăzut la art. 17 alin. (1) lit. b) se calculează anual, pe baza valorii producției comercializate în cursul perioadei de referință și a cheltuielilor eligibile efectuate sau, după caz, programate în cursul perioadei de implementare, și se acordă sub formă de plăți în avans, plăți parțiale sau plăți anuale.(2) Perioada de referință pentru anul de implementare „n“ este perioada de 12 luni cuprinsă între datele de 1 ianuarie și 31 decembrie ale anului „n-2“.(3) Până cel târziu la 15 septembrie, organizațiile de producători și asociațiile de organizații de producători care implementează un program operațional notifică APIA cuantumurile estimate ale asistenței financiare din partea Uniunii Europene și contribuția membrilor săi și a organizației sau asociației de producători înseși la fondurile operaționale pentru anul următor, împreună cu programele operaționale sau cu eventualele cereri de aprobare a modificărilor aduse programelor operaționale existente.  +  Articolul 31(1) Pentru acordarea sprijinului financiar menționat la art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2017, MADR transmite o cerere către Comisia Europeană pentru autorizarea acordării sprijinului financiar național pentru programele operaționale care urmează să fie implementate într-un anumit an calendaristic, până la data de 31 ianuarie a acelui an. Cererea este însoțită de dovada că gradul de organizare a producătorilor în regiunea în cauză este deosebit de scăzut, conform definiției prevăzute la articolul 52 din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017 al Comisiei, dovada că numai produsele din sectorul fructelor și legumelor produse în regiunea respectivă beneficiază de asistență, precum și de informații detaliate privind organizația de producători în cauză, valoarea ajutorului în cauză și procentul contribuțiilor financiare efectuate în conformitate în temeiul art. 32 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.(2) Organizațiile de producători solicită sprijinul financiar și APIA efectuează plata acestuia în conformitate cu prevederile art. 32-38.(3) O organizație de producători care intenționează să depună o cerere pentru sprijinul financiar prevăzut la alin. (1) va solicita modificarea programului său operațional dacă este necesar, în conformitate cu prevederile art. 28.(4) În condițiile alin. (1) -(3), procentul prevăzut la art. 28 alin. (1) lit. c) poate fi majorat.  +  Secţiunea a 12-a Depunerea și verificarea cererilor de plată  +  Articolul 32(1) Până la data de 15 februarie a anului următor celui pentru care este solicitat sprijinul financiar, organizația de producători depune la centrele județene ale APIA dosarul de sprijin care conține o cerere de plată anuală/finală însoțită de copii ale documentelor justificative.(2) Sprijinul financiar va fi calculat luându-se în considerare sumele deja plătite ca plăți în avans sau plăți parțiale și totalul sprijinului plătibil pentru cheltuielile eligibile.(3) Documentele justificative menționate la alin. (1) vor prezenta informații privind:a) sprijinul solicitat;b) valoarea producției comercializate;c) cuantumul contribuțiilor financiare ale membrilor la fondul operațional și, dacă este cazul, ale organizației de producători;d) cheltuielile efectuate în conformitate cu programul operațional aprobat în condițiile prezentului ordin, inclusiv cheltuielile privind prevenirea și gestionarea situațiilor de criză, defalcate pe acțiuni;e) partea din fondul operațional utilizată pentru finanțarea măsurilor de prevenire și gestionare a crizelor, defalcată pe acțiuni;f) conformitatea cu art. 33 alin. (3), cu art. 33 alin. (5) primul paragraf și cu art. 34 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;g) un angajament scris că nu a beneficiat de nicio dublă finanțare națională sau din partea Uniunii pentru măsuri sau operațiuni eligibile pentru ajutor în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 în sectorul fructelor și legumelor.(4) Cererile pot lua în calcul cheltuielile programate, dar încă neefectuate, în cazul în care se dovedește că:a) acțiunile în cauză nu au putut fi realizate până cel târziu la data de 31 decembrie a anului de implementare a programului operațional, din motive independente de voința organizației de producători în cauză;b) acțiunile respective se pot realiza până cel târziu la data de 30 aprilie a anului următor;c) în fondul operațional se menține o contribuție echivalentă a organizației de producători.(5) În cazul în care cererile sunt prezentate după data de 15 februarie, sprijinul financiar este redus cu 1% pe fiecare zi de întârziere.(6) Prin derogare de la prevederile alin. (4):a) cererile de ajutor depuse până la 15 februarie 2020 pot cuprinde cheltuielile aferente operațiunilor programate pentru anul 2019, dar nerealizate până la 31 decembrie 2019, dacă operațiunile în cauză se pot desfășura până la 15 august 2020;b) cererile de ajutor care trebuie depuse până la 15 februarie 2021 pot cuprinde cheltuieli aferente operațiunilor programate pentru anul 2020, dar nerealizate până la 31 decembrie 2020, dacă operațiunile respective se pot desfășura până la 15 august 2021. (la 07-07-2020, Articolul 32 din Sectiunea a 12-a , Capitolul II a fost completat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 176 din 23 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 594 din 07 iulie 2020 ) (7) Pentru cererile depuse potrivit prevederilor alin. (6) lit. a), cheltuielile programate, dar nerealizate la data depunerii cererii, vor fi eligibile la plată dacă beneficiarul transmite APIA documentele justificative din care să reiasă faptul că respectivele cheltuieli programate au fost realizate integral până la data de 15 august 2020. (la 07-07-2020, Articolul 32 din Sectiunea a 12-a , Capitolul II a fost completat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 176 din 23 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 594 din 07 iulie 2020 ) (8) Documentele justificative privind realizarea cheltuielilor programate, prin care se dovedește că acestea au fost realizate până la data de 15 august 2020, se depun după finalizarea acțiunilor programate până cel târziu la data de 21 august 2020. (la 07-07-2020, Articolul 32 din Sectiunea a 12-a , Capitolul II a fost completat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 176 din 23 iunie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 594 din 07 iulie 2020 )  +  Articolul 33(1) Cererile de plată sunt însoțite de rapoarte anuale privind implementarea programelor operaționale.(2) Rapoartele anuale se referă la următoarele elemente:a) realizările programului operațional, pe baza indicatorilor prevăzuți în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017 și, după caz, pe baza indicatorilor suplimentari prevăzuți în strategia națională, după cum urmează: (i) indicatorii de referință comuni și indicatorii de resurse (financiari) se utilizează în fiecare raport anual;(ii) indicatorii de rezultat și de realizare se utilizează în ultimii doi ani ai programului operațional;b) principalele modificări ale programului operațional;c) diferențele dintre sprijinul financiar estimat și sprijinul financiar solicitat;d) problemele majore întâmpinate pe parcursul implementării anuale a programului și acțiunile și măsurile întreprinse pentru asigurarea calității și eficienței implementării programului.(3) Raportul anual al organizațiilor de producători și al asociațiilor de organizații de producători din penultimul al unui program operațional arată măsura în care au fost îndeplinite obiectivele urmărite de programe. De asemenea, raportul menționează factorii care au contribuit la succesul sau la eșecul implementării programului și modul în care s-a ținut seama de factorii respectivi în cadrul programului în curs sau modul sau se va ține seama de ei în următorul program operațional.(4) Pentru ultimul an de implementare a programului operațional, raportul prevăzut la alin. (1) se înlocuiește cu un raport final.(5) Raportul final cuprinde o evaluare a programului operațional, care poate fi realizată cu asistență din partea unui birou specializat. Raportul prezintă gradul de realizare a obiectivelor programului. De asemenea, raportul explică modificările acțiunilor și/sau ale mijloacelor care au fost luate în considerare la modificarea programului operațional în curs de derulare sau care vor fi luate în considerare la elaborarea următorului program operațional.  +  Articolul 34APIA plătește sprijinul financiar solicitat până cel târziu la data de 15 octombrie a anului care urmează implementării programului operațional.  +  Articolul 35(1) Organizațiile de producători pot solicita la APIA un avans din sprijinul financiar corespunzător cheltuielilor estimate care rezultă din programul operațional pentru o perioadă de 4 luni, începând din luna în care se depune cererea de avans.(2) Cererile de avans, însoțite de descrierea activităților care urmează a fi realizate, se depun în lunile ianuarie, mai și septembrie, până cel târziu la data de 15 a fiecărei luni de depunere.(3) Totalul avansurilor plătite în cadrul unui anume exercițiu financiar nu trebuie să depășească 80% din cuantumul sprijinului financiar aprobat inițial pentru programul operațional în cauză.(4) Acordarea unui avans este condiționată de constituirea unei garanții bancare egale cu 110% din cuantumul acestuia.(5) Suma minimă care poate fi solicitată ca plată în avans este de 80.000 lei.  +  Articolul 36(1) Cererile de eliberare a garanției bancare se pot depune în cursul anului de implementare, însoțite de documentele justificative privind implementarea activităților pentru care a fost plătit avansul. Garanția se eliberează proporțional până la concurența a maximum 80% față de cuantumul avansurilor plătite.(2) Restul garanției se eliberează imediat ce este aprobată cererea de plată anuală.(3) După constituirea unei garanții inițiale pentru o perioadă de 4 luni, aceasta se majorează pentru următoarele perioade în funcție de sumele plătite în avans și cheltuielile reale înregistrate.(4) Cerința principală constă în realizarea măsurilor din programul operațional, respectându-se angajamentele organizației de producători prevăzute la art. 21 lit. b) și c).(5) În cazul nerespectării programului operațional sau a încălcării grave a angajamentelor menționate la alin. (4), garanția bancară se reține, fără a aduce atingere altor sancțiuni care urmează a fi stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 45-54.(6) În cazul nerespectării altor cerințe, garanția bancară se reține proporțional cu gravitatea neregulii.  +  Articolul 37(1) Organizațiile de producători pot solicita plata unei părți a sprijinului financiar corespunzătoare cheltuielilor rezultate din programul operațional și efectuate în cursul precedentelor 4 luni.(2) Cererile se depun în lunile mai și septembrie și sunt însoțite de documentele justificative necesare.(3) Cererile de plată trebuie înaintate în prima lună care urmează perioadei pentru care plata este solicitată, dar nu mai mult de două ori în cursul unui an dat.(4) Perioadele pentru care se poate solicita plata sunt ianuarie-aprilie și mai-august.(5) Totalul plăților efectuate pentru cererile parțiale de plată nu trebuie să depășească 80% din cuantumul sprijinului financiar aprobat inițial pentru programul operațional sau al cheltuielilor reale, dacă acestea sunt mai mici decât cuantumul respectiv, pentru anul în cauză.(6) Valoarea minimă a sprijinului financiar care poate fi solicitat printr-o cerere de plată parțială este de 50.000 lei.  +  Articolul 38Pe parcursul unui an, organizațiile de producători pot opta doar pentru una dintre modalitățile de plată prevăzute la art. 35 și 37.  +  Secţiunea a 13-a Măsuri de prevenire și de gestionare a situațiilor de criză  +  Articolul 39(1) Organizațiile de producători pot obține sprijin financiar pentru implementarea de activități de promovare și comunicare care să faciliteze gestionarea eficientă a situațiilor de criză.(2) Nivelul sprijinului acordat nu poate depăși 50% din valoarea cheltuielilor efectuate.(3) Acțiunile realizate în cadrul măsurii de promovare și comunicare completează orice acțiune de promovare și comunicare în curs de desfășurare, aplicată de organizația de producători în cauză.(4) Organizațiile de producători solicită plata acestui sprijin financiar odată cu cererea anuală de plată. Cererea de plată este însoțită de un raport descriptiv, împreună cu copiile documentelor justificative.  +  Articolul 40(1) Organizațiile de producători pot solicita sprijin financiar pentru finanțarea costurilor de instruire și perfecționare a personalului în scopul prevenirii, gestionării și lichidării situațiilor de criză.(2) Nivelul sprijinului public acordat nu poate depăși 50% din costurile necesare punerii în aplicare a acestei măsuri.(3) Organizațiile de producători solicită plata acestui sprijin financiar odată cu cererea anuală de plată. În acest sens, la cererea de plată va fi anexat un raport privind necesitatea activităților realizate și rezultatele acestora însoțite de copiile documentelor justificative.  +  Articolul 41(1) Organizațiile de producători pot gestiona acțiuni de asigurare a recoltei în scopul protejării veniturilor producătorilor și acoperirii pierderilor de pe piață suportate de organizația de producători și/sau de membrii acesteia, în cazul în care sunt afectați de dezastre naturale, fenomene meteorologice sau de organisme dăunătoare.(2) Sprijinul public total alocat pentru asigurarea recoltei nu poate să depășească:a) 80% din costul primelor de asigurare plătite de organizația de producători pentru a se asigura împotriva pierderilor cauzate de fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale;b) 50% din costul primelor de asigurare plătite de organizația de producători pentru a se asigura împotriva:(i) pierderilor menționate la lit. a) și împotriva altor pierderi cauzate de fenomene meteorologice nefavorabile; și(ii) pierderilor cauzate de boli animale sau vegetale ori de infestări cu paraziți. (3) Limitele stabilite la alin. (2) lit. b) se aplică și în cazurile în care programul operațional beneficiază de sprijinul financiar comunitar de 60%, în conformitate cu art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2017.(4) Măsurile privind asigurarea recoltei nu acoperă plata primelor de asigurare care îi despăgubesc pe producători pentru mai mult de 100% din pierderile de venit suferite, luându-se în calcul orice alte despăgubiri pe care aceștia le obțin în cadrul altor sisteme de ajutoare în legătură cu riscul asigurat.(5) Organizațiile de producători vor realiza inventarul culturilor care vor fi asigurate și vor încheia polițe de asigurare pentru fiecare membru și cultură.(6) Organizațiile de producători vor solicita rambursarea procentului corespunzător din primele de asigurare plătite în momentul depunerii cererii anuale de plată.(7) În sensul prezentului articol, prin fenomen meteorologic nefavorabil care poate fi asimilat unui dezastru natural se înțelege condiții meteorologice precum înghețul, grindina, poleiul, inundațiile sau seceta, care distrug peste 30% din producția anuală medie a unui fermier în cei 3 ani precedenți sau o medie pe 3 ani bazată pe cei 5 ani precedenți, cu excepția celei mai mari și a celei mai mici dintre valori.  +  Articolul 42(1) Gestionarea măsurii de retragere de pe piață se face în conformitate cu titlul II, cap. III, secțiunea 5 din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017.(2) APIA elaborează procedurile necesare aplicării măsurii.(3) Cantitățile de produse retrase sunt distribuite gratuit:a) în conformitate cu art. 34 alin. (4) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, către asociații sau fundații care furnizează servicii sociale pentru diverse categorii de persoane aflate în risc de excluziune socială și asigură masa beneficiarilor și/sau derulează activități de preparare și distribuire de hrană și ajutoare alimentare;b) în conformitate cu art. 34 alin. (4) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, către unități penitenciare, școli, instituții publice de educație și tabere de vacanță pentru copii, precum și către instituții/unități/centre publice de asistență socială, care beneficiază de aceste cantități suplimentar față de cantitățile pe care le achiziționează în mod obișnuit din aceste produse.(4) În conformitate cu prevederile art. 45 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2017/891, cuantumul maxim aferent sprijinului pentru retragerile de pe piață, care cuprinde atât asistența financiară din partea Uniunii Europene, cât și contribuția organizației de producători, este prevăzut în anexa nr. 2.(5) Destinațiile permise pentru produsele retrase sunt distribuția gratuită, distrugerea, utilizarea sub formă de hrană proaspătă sau procesată pentru animale, compostare, în conformitate cu prevederile art. 46 din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017.  +  Articolul 43(1) Organizațiile de producători notifică APIA cu privire la fiecare măsură de recoltare înainte de coacere și de nerecoltare.(2) Notificarea cuprinde o listă a produselor care vor fi recoltate înainte de coacere sau nerecoltate, o estimare a suprafeței care face obiectul măsurii pentru fiecare produs, locul unde produsele pot fi supuse controalelor fizice, precum și analiza menționată la art. 48 din Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017. (3) APIA elaborează procedurile necesare aplicării măsurii.  +  Secţiunea a 14-a Monitorizarea și evaluarea procedurilor legate de programele operaționale  +  Articolul 44(1) Programele operaționale și strategia națională fac obiectul monitorizării și evaluării în vederea măsurării progreselor realizate în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor stabilite pentru programele operaționale, precum și a eficienței și eficacității legate de respectivele obiective.(2) Progresul, eficiența și eficacitatea se evaluează cu ajutorul unor indicatori de performanță comuni, prevăzuți în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017 și a indicatorilor suplimentari din strategia națională atât în raport cu situația de referință, cât și în raport cu resursele (execuția financiară), realizările, rezultatele și impactul programelor operaționale puse în aplicare.(3) Organizațiile de producători și asociațiile de organizații de producători instituie un sistem de colectare, înregistrare și păstrare a informațiilor pentru compilarea indicatorilor aplicabili pentru monitorizarea și evaluarea programelor operaționale.(4) Exercițiul de monitorizare se desfășoară în așa fel încât rezultatele sale:a) servesc la controlul calității aplicării programului;b) identifică eventuala necesitate de ajustare sau de revizuire a programului operațional;c) furnizează informații în scopul îndeplinirii cerințelor privind raportarea. Informațiile referitoare la rezultatele activităților de monitorizare se includ în raportul anual menționat la art. 21 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017.(5) Evaluarea ia forma unui raport în penultimul an de implementare a programului operațional, astfel cum se menționează la art. 21 alin. (4) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/892.(6) Exercițiul de evaluare examinează progresul realizat în raport cu obiectivele generale ale programului. În acest scop se utilizează indicatorii de performanță comuni raportați la situația de referință, la realizări și la rezultate.(7) Dacă este cazul, exercițiul de evaluare include o evaluare calitativă a rezultatelor și impactului acțiunilor de protecție a mediului care vizează:a) prevenirea eroziunii solului;b) reducerea utilizării sau o mai bună gestionare a produselor de protecție a plantelor;c) protejarea habitatelor și a biodiversității; șid) conservarea peisajelor.(8) Rezultatele exercițiului se utilizează:a) la îmbunătățirea calității programului operațional;b) la identificarea oricărei necesități de modificare substanțială a programului operațional; șic) în scopul desprinderii de învățăminte pentru îmbunătățirea programelor operaționale viitoare.(9) Raportul de evaluare se atașează la raportul anual corespunzător menționat la art. 21 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017.  +  Capitolul III Controale, sancțiuni, recuperări  +  Secţiunea 1 Controale  +  Articolul 45(1) MADR, prin direcția de specialitate și prin direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București, efectuează controale administrative pentru toate cererile de recunoaștere însoțite de documentele solicitate prevăzute la art. 7.(2) APIA, prin centrele județene, efectuează controale administrative pentru aprobarea programelor operaționale, a modificărilor acestora, precum și pentru cererile de plată aferente.  +  Articolul 46(1) Controlul administrativ al cererilor de plată realizat de APIA cuprinde, în special, în măsura în care acest lucru este necesar pentru cererea în cauză, o verificare a:a) raportului anual privind execuția programului operațional transmis împreună cu cererea de ajutor;b) valorii producției comercializate, a cheltuielilor efectuate și a contribuțiilor la fondul operațional;c) corelării exacte dintre cheltuielile declarate și produsele și serviciile livrate;d) conformității acțiunilor executate cu cele incluse în programul operațional aprobat;e) respectării limitelor și pragurilor financiare sau de altă natură impuse.(2) Cheltuielile efectuate sunt justificate prin facturi și documente care dovedesc efectuarea plății.(3) Facturile trebuie întocmite în numele organizației de producători, asociației de organizații de producători sau al filialelor.  +  Articolul 47(1) MADR, prin direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București, efectuează controale la fața locului:a) înaintea aprobării cererilor de recunoaștere ca organizație de producători;b) după acordarea recunoașterii, pentru verificarea menținerii condițiilor de recunoaștere, cel puțin o dată la 5 ani, pe toată durata funcționării organizației;c) la solicitarea APIA, cu privire la menținerea condițiilor de recunoaștere prevăzute la art. 7.(2) APIA poate efectua controale la fața locului:a) înaintea aprobării programelor operaționale în conformitate cu prevederile prezentelor norme;b) înainte de aprobarea modificărilor programelor operaționale;c) înainte de aprobarea cererii de plată a ajutoarelor destinate organizațiilor de producători;d) pe parcursul implementării programelor operaționale.(3) Fiecare control efectuat la fața locului face obiectul unui raport de control în vederea revizuirii aspectelor controlului efectuat. Raportul trebuie să indice în special:a) tipul de ajutoare și cererile verificate;b) persoanele prezente;c) acțiunile, măsurile și documentele verificate;d) rezultatele verificărilor.(4) Reprezentantul organizației de producători semnează raportul pentru a atesta prezența sa la control, poate adăuga observații și primește un exemplar din acesta.(5) MADR și, respectiv, APIA pot notifica organizația de producători cu privire la un control la fața locului, cu maximum 10 zile înaintea efectuării acestuia.  +  Articolul 48Prevederile art. 24 se aplică și pentru verificarea modificărilor programelor operaționale.  +  Articolul 48^1Prin excepție de la prevederile art. 48, coroborat cu art. 24, în anul 2020, controlul în vederea aprobării cererilor de modificare a programelor operaționale se poate realiza exclusiv administrativ. (la 17-08-2020, Articolul 48^1 din Sectiunea 1 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 218 din 4 august 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 743 din 17 august 2020 )  +  Articolul 49(1) Prin controale la fața locului pentru cererea de plată, APIA verifică:a) îndeplinirea criteriilor de recunoaștere pentru anul în cauză;b) realizarea acțiunilor și coerența lor cu programul operațional aprobat;c) conformitatea cheltuielilor cu dreptul Uniunii și respectarea termenelor-limită prevăzute în acesta;d) utilizarea fondului operațional, inclusiv cheltuielile declarate în cererile de plăți în avans sau de plăți parțiale, valoarea producției comercializate, contribuțiile la fondul operațional și cheltuielile declarate, susținute de documente contabile sau echivalente;e) livrarea în întregime a produselor de către membri, furnizarea serviciilor și autenticitatea cheltuielilor declarate șif) cheltuielile efectuate și înregistrarea acestora în documente contabile;g) valoarea producției comercializate.(2) Valoarea producției comercializate se verifică pe baza datelor din sistemul de contabilitate financiară auditat și certificat în conformitate cu prevederile legale.Declararea valorii producției comercializate se certifică la fel ca datele contabile financiare.(3) Controlul la fața locului trebuie să cuprindă, cu excepția situațiilor excepționale, un control la locul acțiunii sau, dacă acțiunea este intangibilă, la promotorul acțiunii.(4) Controlul la fața locului trebuie să acopere toate angajamentele și obligațiile organizației de producători sau ale membrilor acestora care pot fi verificate la momentul dat.(5) Dacă organizația de producători, un membru sau un reprezentant al acesteia împiedică efectuarea controlului la fața locului, cererea de plată se respinge.  +  Articolul 50(1) APIA examinează cererea de plată primită de la beneficiar și stabilește sumele eligibile pentru sprijin astfel:a) suma care ar fi cuvenită beneficiarului exclusiv pe baza cererii;b) suma cuvenită beneficiarului după examinarea eligibilității cererii.(2) Dacă suma stabilită conform alin. (1) lit. a) depășește suma stabilită conform alin. (1) lit. b) cu peste 3%, se aplică o reducere la suma cuvenită solicitantului. Cuantumul reducerii reprezintă diferența dintre sumele calculate la alin. (1) lit. a) și b).(3) Cu toate acestea, nu se aplică nicio reducere dacă se poate demonstra că solicitantul nu este responsabil pentru introducerea sumei neeligibile.(4) Dacă se constată că un solicitant a făcut intenționat o declarație falsă, operațiunea în cauză este exclusă de la sprijinul pentru programul operațional, iar sumele deja plătite pentru acea operațiune se recuperează, în plus, solicitantul este exclus, pentru acea operațiune, de la sprijinul pentru anul următor.  +  Secţiunea a 2-a Sancțiuni  +  Articolul 51(1) Sancțiunile pentru nerespectarea criteriilor de recunoaștere se aplică conform art. 59 din Regulamentul delegat (UE) 2017/891, iar decizia de sancționare se comunică organizației de producători și APIA în termen de maximum 7 zile.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), dacă din motive legate de pandemia de COVID-19, o organizație de producători nu poate lua măsuri corective, perioadele de timp pentru adoptarea acestora se prelungesc până cel târziu la data de 31 decembrie 2020.(3) Dacă în anul 2020 o organizație de producători nu poate lua măsurile corective în perioada suspendării recunoașterii, din motive provocate de pandemia de COVID-19, această perioadă se prelungește până la 31 decembrie 2020, mărindu-se perioada maximă de 12 luni de la data primirii de către organizația de producători în cauză a scrisorii de avertizare. (la 17-08-2020, Articolul 51 din Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 218 din 4 august 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 743 din 17 august 2020 )  +  Articolul 52În situația în care o organizație de producători nu înaintează nicio cerere de plată până la data de 31 mai a anului calendaristic care urmează unei perioade anuale de implementare a programului operațional, acesta este considerat respins. APIA notifică organizația de producători și MADR în termen de 7 zile.  +  Articolul 53În situația în care o organizație de producători nu se conformează dispozițiilor art. 33 sau în cazul în care raportul prevăzut la același articol este incomplet, APIA suspendă aprobarea programului operațional relevant pentru anul următor, până la momentul completării raportului.  +  Secţiunea a 3-a Recuperări  +  Articolul 54Aplicarea sancțiunilor administrative conform art. 51-53 și recuperarea sumelor plătite în mod nejustificat conform art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 740/2017 nu aduc atingere comunicării neregulilor către Comisia Europeană în conformitate cu Regulamentul nr. 1.848/2006.  +  Capitolul IV Dispoziții finale  +  Articolul 55În cadrul direcțiilor pentru agricultură județene și a municipiului București va fi nominalizată cel puțin o persoană responsabilă de primirea și gestionarea dosarelor prin care se solicită obținerea statutului de organizație de producători.  +  Articolul 56(1) Niciun membru al unei organizații de producători nu poate dispune de peste 49% din drepturile de vot, proporțional cu capitalul social subscris.(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în anul 2020, în situația în care unul sau mai mulți membri ai unei organizații de producători își închid activitatea, procentul de 49% din drepturi de vot proporțional cu capitalul social subscris poate fi depășit. În astfel de situații, organizațiile de producători transmit la MADR și APIA toate hotărârile referitoare la organizarea și funcționarea acestora, utilizarea asistenței financiare din partea Uniunii și la modificări ale programelor operaționale, în maximum 15 zile de la adoptarea acestora. (la 17-08-2020, Articolul 56 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 218 din 4 august 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 743 din 17 august 2020 ) (2) În vederea determinării nivelului maxim al drepturilor de vot și participării la capitalul social al organizației de producători se iau în considerare identitățile persoanelor fizice și/sau juridice care participă la capitalul social al membrilor organizației de producători care la rândul lor sunt persoane juridice.(3) Hotărârile adunărilor generale ale organizațiilor de producători care privesc organizarea, funcționarea și/sau activitățile organizațiilor se adoptă cu votul a minimum trei pătrimi din numărul total al membrilor.(4) Organizațiile de producători solicită centrelor județene ale APIA, în termen de 30 de zile de la primirea înștiințării privind aprobarea primului program operațional, înscrierea în Registrul fermierilor, în vederea obținerii numărului unic de identificare.(5) Organizațiile de producători care beneficiază de recunoaștere pentru un produs sau mai multe produse pot solicita recunoașterea și pentru alt produs ori produse, printr-o cerere însoțită de documente justificative, modificând în consecință programul operațional.(6) Direcția tehnică de specialitate din cadrul MADR este responsabilă de eliberarea documentelor prevăzute la art. 3 lit. g) și h). Modelul avizului de recunoaștere dat în baza prezentelor norme este prevăzut în anexa nr. 4, iar modelul deciziei de retragere a recunoașterii, în anexa nr. 5.(6^1) Organizația de producători are obligația notificării la MADR, prin direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București, a oricărei modificări survenite la nivelul datelor înscrise în cadrul avizului de recunoaștere deținut, însoțită de o cerere prin care solicită o nouă recunoaștere ca organizație de producători, prevederile art. 7 și 8 aplicându-se în mod corespunzător. (la 27-12-2023, Articolul 56, Capitolul IV a fost completat de Punctul 1., Articolul I din ORDINUL nr. 541 din 12 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1177 din 27 decembrie 2023 ) (6^2) După eliberarea noului aviz de recunoaștere, avizul de recunoaștere emis inițial pentru organizația de producători își încetează efectele, făcându-se mențiune despre acest aspect în noul aviz. (la 27-12-2023, Articolul 56, Capitolul IV a fost completat de Punctul 1., Articolul I din ORDINUL nr. 541 din 12 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1177 din 27 decembrie 2023 ) (7) Deciziile MADR de retragere a recunoașterii organizațiilor de producători pot fi contestate potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(8) Soluționarea contestațiilor presupune reanalizarea dosarelor contestatarilor de către o comisie de soluționare a contestațiilor, organizată în cadrul MADR, ai cărei membri sunt nominalizați de conducerea MADR.(9) Termenul de rezolvare a unei contestații este de 30 de zile de la înregistrarea la MADR.(10) Comisia de soluționare a contestațiilor prevăzute la alin. (8), în urma soluționării contestațiilor, va comunica organizațiilor de producători și direcției tehnice de specialitate din MADR decizia de aprobare/respingere a contestației, decizie semnată de conducerea MADR.(11) La nivelul direcției tehnice de specialitate din cadrul MADR, evidența organizațiilor de producători se ține într-un registru special intitulat „Registrul organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor“.  +  Articolul 57MADR și APIA pot solicita organizațiilor de producători orice informații suplimentare necesare gestionării corespunzătoare a fondurilor europene.  +  Articolul 58(1) Nu se acordă niciun avantaj solicitanților în privința cărora s-a stabilit că au creat, în mod artificial, condiții în vederea obținerii de avantaje necuvenite, conform prevederilor art. 60 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.(2) Sunt considerate condiții artificiale, fără a se limita la acestea, următoarele situații:a) divizarea unei exploatații agricole în scopul creării de membri;b) creșterea valorii producției comercializate a organizației prin includerea unor produse care provin de la membri, dar nu sunt produse de aceștia.  +  Articolul 59(1) Organizațiile de producători comunică Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale în fiecare an, până la data de 10 octombrie, informațiile conform anexei nr. 3, pentru anul contabil anterior, după cum urmează:a) organizațiile de producători care au în derulare un program operațional transmit informațiile conform anexei nr. 3, secțiunile 1-5;b) organizațiile de producători care nu au în derulare un program operațional transmit informațiile conform anexei nr. 3, secțiunea 1. (la 07-10-2019, Alineatul (1) din Articolul 59 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 498 din 3 octombrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 07 octombrie 2019 ) (2) Orice modificare a statutului organizației de producători privind structura membrilor și/sau dreptul de vot se comunică MADR și APIA în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia la Oficiul Național al Registrului Comerțului.(3) Organizațiile de producători care au primit un nou aviz de recunoaștere, potrivit prevederilor art. 56 alin. (6^2), notifică APIA în vederea continuării programelor operaționale aflate în derulare. (la 27-12-2023, Articolul 59, Capitolul IV a fost completat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 541 din 12 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1177 din 27 decembrie 2023 )  +  Articolul 60În termen de 30 de zile de la publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, MADR și APIA vor elabora manuale de proceduri.  +  Articolul 61Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme.  +  Anexa nr. 1
    LISTA
    criteriilor de recunoaștere ca organizație de producători
    1. Persoana juridică este constituită la inițiativa producătorilor, cultivatori ai unuia sau mai multor produse prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. i) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, și are ca obiect principal de activitate comercializarea producției membrilor. Producătorii care nu au istoric în ceea ce privește producția și comercializarea vor face dovada înființării culturilor la momentul depunerii cererii de recunoaștere. Recunoașterea se poate obține pentru produsul sau grupa de produse specificată în cererea de recunoaștere. 2. Persoana juridică are unul sau mai multe dintre obiectivele prevăzute la art. 152 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.3. Prin actul constitutiv al persoanei juridice se solicită membrilor ca, în mod special:a) să aplice reglementările adoptate de organizația de producători cu privire la raportarea producției, producție, comercializare și protecția mediului înconjurător;b) să facă parte doar dintr-o singură organizație de producători pentru comercializarea unuia sau mai multor produse care fac obiectul organizării comune de piață în sectorul fructe și legume, conform legislației în vigoare;c) să comercializeze prin intermediul organizației de producători întreaga producție pentru care aceasta deține recunoașterea.Prin excepție, în cazul în care organizația de producători își dă avizul și cu respectarea termenilor și condițiilor pe care acesta le stabilește, membrii:(i) pot vinde direct de pe exploatația lor și/sau din afara exploatației lor direct consumatorilor, în folosul lor personal, între 10% și 25% din producția fiecărui produs pentru care dețin recunoaștere;(ii) pot comercializa ei înșiși sau prin intermediul altor grupuri sau organizații de producători desemnate de propria lor organizație cantități de produse care reprezintă maximum 5% în raport cu volumul de producție comercializabil de către organizația lor;(iii) pot comercializa prin intermediul altui grup de producători sau al altei organizații de producători desemnate de propria lor organizație produsele care, din cauza caracteristicilor pe care acestea le prezintă, nu sunt în mod normal acoperite de activitățile comerciale ale organizației respective;(iv) pot comercializa până la 40% din volumul producției proprii, în cazul produselor vizate de Regulamentul (CE) nr. 834/2007 al Consiliului sau în cazul în care membrii producători își comercializează producția prin intermediul unei alte organizații de producători desemnate de propria lor organizație de producători;d) să pună la dispoziție informațiile solicitate de organizația de producători referitoare la suprafețele cultivate, producția obținută și vânzările directe, în vederea întocmirii statisticilor.4. Prin actul constitutiv al persoanei juridice se prevăd următoarele:a) procedurile de stabilire, adoptare și modificare ale regulilor prevăzute la pct. 3;b) obligativitatea achitării de către membri a contribuțiilor financiare necesare pentru finanțarea organizațiilor de producători;c) reguli care să permită membrilor să urmărească și să participe în mod democratic la adoptarea deciziilor în cadrul organizației de producători;În cazul în care soțul și soția sunt membri în cadrul aceleiași organizații de producători, se consideră un singur membru, iar dreptul de vot al acestora se cumulează și nu poate depăși pragul prevăzut la art. 56 alin. (1);d) penalități pentru nerespectarea obligațiilor ce revin membrilor conform actului constitutiv, în special neplata contribuțiilor financiare, nerespectarea normelor stabilite de organizația de producători sau pentru nerespectarea obligațiilor de comercializare prin organizația de producători;e) reguli de admitere a noilor membri, respectiv durata minimă a calității de membru, care nu poate fi mai mică de un an;f) reglementări contabile și bugetare necesare pentru funcționarea organizației.5. Persoana juridică prezintă suficiente dovezi care să ateste că:a) își poate desfășura activitatea în mod adecvat și cu eficiență;b) permite membrilor să beneficieze de asistență tehnică privind respectarea bunelor condiții agricole și de mediu;c) pune efectiv la dispoziția membrilor, atunci când este cazul, prin intermediul filialelor sau prin externalizare, mijloace tehnice de recoltare, colectare, sortare, ambalare, stocare și comercializare;d) asigură managementul comercial și bugetar adecvat pentru activitățile acestora.
     +  Anexa nr. 2
    Cuantumul maxim aferent sprijinului pentru retragerile de pe piață
    ProdusCuantum maxim aferent sprijinului(lei/100 kg)
    Distribuție gratuităAlte destinații
    Castraveți91,6068,70
    Varză albă timpurie și de vară60,5645,42
    Varză de toamnă56,0042,00
    Cireșe284,40213,30
     +  Anexa nr. 3
    Informații privind organizațiile de producători din sectorul fructe-legume
     +  Secţiunea 1 Situația anuală privind membrii, valoarea producției comercializate și suprafețele
    An contabilDe la ........... (ZZ/LL/AA)Valoare
    La ................ (ZZ/LL/AA)
    Numărul membrilor OPTotal
    Persoane juridice
    Persoane fizice
    Valoarea totală a produselor comercializate proaspete (lei)Valoare total (lei)
    (din care) produse de membrii OP
    (din care) produse de membrii altor GP/OP
    (din care) produse de alți producători (care nu sunt membri ai unui/unei GP/OP)
    Volumul total al produselor comercializate proaspete (t)Volum total (t)
    (din care) produse de membrii OP
    (din care) produse de membrii altor GP/OP
    (din care) produse de alți producători (care nu sunt membri ai unui/unei GP/OP
    La ................ (ZZ/LL/AA)
    Valoarea totală a produselor comercializate prelucrate (lei)Valoare total (lei)
    (din care) produse de membrii OP
    (din care) produse de membrii altor GP/OP
    (din care) produse de alți producători (care nu sunt membri ai unui/unei GP/OP)
    Volumul total al produselor comercializate prelucrate (t)Volum total (t)
    (din care) produse de membrii OP
    (din care) produse de membrii altor GP/OP
    (din care) produse de alți producători (care nu sunt membri ai unui/unei GP/OP)
    Destinația produselorProduse comercializate pentru piața produselor proaspete - pondere estimată din valoarea totală a produselor comercializate (%)Lanțuri de supermarketuri/supermarketuri (direct)
    Comerț cu ridicata/centrala de achiziții/piață
    Mici comercianți cu amănuntul
    Altele
    Produse vândute pentru prelucrare - pondere estimată din valoarea totală a produselor comercializate (%)Produse vândute proaspete întreprinderilor de prelucrare
    Produse „autoprelucrate“ de OP
    Suprafața destinată producției (ha sau tone în cazul ciupercilor) Suprafața totală (organizații de producători OP și membri OP) destinată producției de fructe și legume (cu excepția ciupercilor) (ha)
    Tonaj ciuperci (t)
    Fructe (ha)Suprafață totală
    (din care) permanentă
    (din care) nepermanentă (în câmp)
    (din care) nepermanentă (acoperită)
    Legume (ha)Suprafață totală
    (din care) în câmp
    (din care) acoperită*
    *Se cuantifică suprafața fiecărui ciclu de cultură.
     +  Secţiunea 2 Cheltuielile legate de organizațiile de producători
    Fond operaționalTotal aprobatValoare
    - Cuantumul contribuției financiare a organizației și/sau a membrilor organizației
    - Cuantumul asistenței financiare din partea Uniunii
    Fond operațional finalTotal cheltuit
    - Cuantumul contribuției financiare a membrilor organizației
    - Cuantumul asistenței financiare din partea Uniunii
    Asistență financiară naționalăCuantumul asistenței financiare plătite efectiv
    Cuantumul estimat al asistenței financiare naționale plătit efectiv, de rambursat de către UE
    Lista regiunilor beneficiare în temeiul art. 35 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013
    Valoarea producției comercializate în conformitate cu art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 891/2017
     +  Secţiunea 3 Totalul cheltuielilor efective ale programelor operaționale ale OP-urilor
    Acțiuni/Măsuri Art. 2 lit. (f) și (g) din Regulamentul (UE) nr. 891/2017Obiective Art. 33 alin. (1) și (3) și art. 152 alin. (1) lit. (c)din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013Totalul cheltuielilor efective (în moneda națională)
    InvestițiiPlanificarea producției
    Îmbunătățirea calității produselor
    Sporirea valorii comerciale a produselor
    Măsuri privind mediul
    Prevenirea și gestionarea crizelor
    Cercetare
    Cercetare și producție experimentalăPlanificarea producției
    Îmbunătățirea calității produselor
    Sporirea valorii comerciale a produselor
    Măsuri privind mediul
    Sisteme de calitate (la nivel UE și național) și măsuri de îmbunătățire a calitățiiÎmbunătățirea calității produselor
    Promovare și comunicareSporirea valorii comerciale a produselor
    Promovarea produselor
    Prevenirea și gestionarea crizelor
    Formare profesională și schimb de bune practiciPlanificarea producției
    Îmbunătățirea calității produselor
    Sporirea valorii comerciale a produselor
    Măsuri privind mediul
    Prevenirea și gestionarea crizelor
    Servicii de consultanță și asistență tehnicăPlanificarea producției
    Îmbunătățirea calității produselor
    Sporirea valorii comerciale a produselor
    Măsuri privind mediul
    Producția ecologicăMăsuri privind mediul
    Producția integratăMăsuri privind mediul
    O mai bună utilizare sau gestionare a apei, inclusiv economisirea apei și drenareaMăsuri privind mediul
    Acțiuni de conservare a soluluiMăsuri privind mediul
    Acțiuni de creare sau de menținere a habitatului favorabil pentru biodiversitate sau de întreținere a peisajului, inclusiv de conservare a caracteristicilor istoriceMăsuri privind mediul
    Acțiuni în favoarea economisirii de energie (cu excepția transportului)Măsuri privind mediul
    Acțiune legată de reducerea generării de deșeuri și de îmbunătățirea gestionării deșeurilorMăsuri privind mediul
    TransportMăsuri privind mediul
    ComercializareMăsuri privind mediul
    Constituirea de fonduri mutualePrevenirea și gestionarea crizelor
    Realimentarea unor fonduri mutualePrevenirea și gestionarea crizelor
    Replantarea livezilorPrevenirea și gestionarea crizelor
    Retragere de pe piațăPrevenirea și gestionarea crizelor
    - Distribuție gratuităPrevenirea și gestionarea crizelor
    - AltelePrevenirea și gestionarea crizelor
    Recoltare înainte de coacerePrevenirea și gestionarea crizelor
    NerecoltarePrevenirea și gestionarea crizelor
    Asigurarea recolteiPrevenirea și gestionarea crizelor
    Îndrumare profesionalăPrevenirea și gestionarea crizelor
    Costuri administrativePlanificarea producției
    Îmbunătățirea calității produselor
    Sporirea valorii comerciale a produselor
    Măsuri privind mediul
    Prevenirea și gestionarea crizelor
    Cercetare
    AltelePlanificarea producției
    Îmbunătățirea calității produselor
    Sporirea valorii comerciale a produselor
    Măsuri privind mediul
     +  Secţiunea 4 Retrageri
    Volum anual total (în tone)Totalul cheltuielilor (în euro sau în moneda națională)Cuantumul asistenței financiare din partea UEDistribuire gratuită (în tone)Compostare (în tone)Industria prelucrătoare (în tone)Altă destinație (în tone)
    Produse din anexa IV la Regulamentul (UE) nr. 891/2017Conopidă
    Tomate
    Mere
    Struguri
    Caise
    Nectarine
    Piersici
    Pere
    Pătlăgele vinete
    Pepeni galbeni
    Pepeni verzi
    Alte produse
    Total
     +  Secţiunea 5 Indicatorii referitori la OP-uri
    Acțiuni/Măsuri Art. 2 lit. (f) și (g) din Regulamentul (UE) nr. 891/2017Obiective Art. 33 alin. (1) și (3) și art. 152 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013IndicatoriUnitate de măsură/valoare
    InvestițiiPlanificarea producțieiNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Îmbunătățirea calității produselorNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Sporirea valorii comerciale a produselorNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Valoarea totală a producției comercializate/Volumul total al producției comercializate (în euro sau moneda națională/kg)
    Măsuri privind mediulNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    CercetareNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Prevenirea și gestionarea crizelorNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Cercetare și producție experimentalăPlanificarea producțieiNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Îmbunătățirea calității produselorNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Sporirea valorii comerciale a produselorNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Măsuri privind mediulNumărul exploatațiilor
    Valoare totală
    Sisteme de calitate (la nivel UE și național) și măsuri legate de îmbunătățirea calitățiiÎmbunătățirea calității produselorSuprafața cu DOP/IGP/STG (în ha)
    Numărul exploatațiilor
    Volum (în tone)
    Promovare și comunicareSporirea valorii comerciale a produselorNumărul exploatațiilor
    Numărul campaniilor de promovare
    Promovarea produselorNumărul exploatațiilor
    Numărul campaniilor de promovare
    Prevenirea și gestionarea crizelorNumărul exploatațiilor
    Numărul campaniilor de promovare
    Formare profesională și schimb de bune practiciPlanificarea producțieiNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Îmbunătățirea calității produselorNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Sporirea valorii comerciale a produselorNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Măsuri privind mediulNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Prevenirea și gestionarea crizelorNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Servicii de consultanță și asistență tehnicăPlanificarea producțieiNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Îmbunătățirea calității produselorNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Sporirea valorii comerciale a produselorNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Măsuri privind mediulNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Producția ecologicăMăsuri privind mediulSuprafața ocupată de producția ecologică de fructe și/sau legume (în ha)
    Numărul exploatațiilor
    Producția integratăMăsuri privind mediulSuprafața ocupată de producția ecologică de fructe și/sau legume (în ha)
    Numărul exploatațiilor
    O mai bună utilizare sau gestionare a apei, inclusiv economisirea apei și drenareaMăsuri privind mediulSuprafața ocupată de producția de fructe și legume în cazul căreia este redusă utilizarea apei (în ha)
    Numărul exploatațiilor
    Diferența de volum (în m^3) (n-1/n)
    Acțiuni de conservare a soluluiMăsuri privind mediulSuprafața destinată producției de fructe și legume supusă riscului eroziunii solului unde au fost implementate măsuri antieroziune (în ha) (m^3)
    Numărul exploatațiilor
    Diferența în ceea ce privește utilizarea îngrășămintelor, per hectar (în tone/ha) (n-1/n)
    Acțiuni de creare sau de menținere a habitatului favorabil pentru biodiversitate sau de întreținere a peisajului, inclusiv de conservare a caracteristicilor istoriceMăsuri privind mediulSuprafața care face obiectul unor acțiuni care contribuie la protejarea habitatelor și a biodiversității (ha)
    Numărul exploatațiilor
    Acțiuni în favoarea economisirii de energie (cu excepția transportului)Măsuri privind mediulSuprafața ocupată de producția de fructe și legume în cazul căreia este redusă utilizarea energiei (în ha)
    Numărul exploatațiilor
    Diferența în ceea ce privește consumul de energie (n-1/n)
    Solide(în tone/volum de producție comercializată)
    Lichide(în litri/volum de producție comercializată)
    Gaze naturale(în m^3/volum de producție comercializată)
    Energie electrică(în kWh/volum de producție comercializată)
    Acțiune legată de reducerea generării de deșeuri și de îmbunătățirea gestionării deșeurilorMăsuri privind mediulNumărul exploatațiilor
    Diferența în ceea ce privește volumul deșeurilor (m^3/volum de producție comercializată) (n-1/n)
    Diferența în ceea ce privește volumul ambalajelor (m^3/volum de producție comercializată) (n-1/n)
    TransportMăsuri privind mediulDiferența în ceea ce privește consumul de energie (n-1/n)
    Lichide(în litri/volum de producție comercializată)
    Gaze naturale(în m^3/volum de producție comercializată)
    Energie electrică(în kWh/volum de producție comercializată)
    ComercializareMăsuri privind mediulNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor
    Constituirea unor fonduri mutualePrevenirea și gestionarea crizelorNumărul exploatațiilor
    Realimentarea fondurilor mutualePrevenirea și gestionarea crizelorNumărul exploatațiilor
    Replantarea livezilorPrevenirea și gestionarea crizelorSuprafețe vizate (ha)
    Retragerea de pe piațăPrevenirea și gestionarea crizelorNumărul acțiunilor întreprinse
    Recoltarea înainte de coacerePrevenirea și gestionarea crizelorSuprafața vizată
    NerecoltareaPrevenirea și gestionarea crizelorNumărul acțiunilor întreprinse
    Suprafața vizată (în ha)
    Asigurarea recolteiPrevenirea și gestionarea crizelorNumărul exploatațiilor
    Numărul acțiunilor întreprinse
    Îndrumare profesionalăPrevenirea și gestionarea crizelorNumărul acțiunilor întreprinse
    AltelePlanificarea recolteiNumărul exploatațiilor
    Îmbunătățirea calității produselorNumărul exploatațiilor
    Sporirea valorii comerciale a produselorNumărul exploatațiilor
    Măsuri privind mediulNumărul exploatațiilor
    (la 07-10-2019, Anexa nr. 3 a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 498 din 3 octombrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 07 octombrie 2019 )
     +  Anexa nr. 4
    AVIZ DE RECUNOAȘTERE
    Nr. ......./.................
    Eliberat în temeiul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, ale Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 406/2017 pentru aprobarea Normelor privind recunoașterea organizațiilor de producători și a altor forme asociative din sectorul fructelor și legumelor și modul de accesare a sprijinului financiar de către acestea și ale Procesului-verbal nr. ......... din ............... Prezentul aviz de recunoaștere^1 conferă statutul de organizație de producători, conform art. 6 alin. (1) lit. a)/organizație de producători, conform art. 6 alin. (1) lit. b) pentru^2 ........................................................... .Avizul a fost înregistrat cu nr. ............. din data de ........................ în Registrul organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor și asigură titularului toate drepturile conferite de lege pentru următoarele produse:..........................................................................................................................................................................................................................................................................................Avizul de recunoaștere își păstrează valabilitatea pe durata cât titularul îndeplinește criteriile de recunoaștere pentru care a primit prezentul aviz de recunoaștere.Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,............................. Notă
    ^1 Exemplarul 2 al avizului de recunoaștere va fi contrasemnat pe verso de: secretarul de stat, directorul general al direcției de specialitate, director, personalul din cadrul serviciului de specialitate care a participat la luarea deciziei și mandatatul beneficiarului.
    ^2 Denumirea persoanei juridice care solicită recunoașterea ca organizație de producători.
     +  Anexa nr. 5
    DECIZIE DE RETRAGERE A RECUNOAȘTERII
    Nr. ……/………….
    Eliberată în temeiul prevederilor ……………………………………………................................................................................ …………………………………………………………………………………….......................................................................………………………………………………………………………………………….......................................................................……Către :Organizația de producători ………………..…………………, cu sediul social în …………………….……, județul ………., recunoscută ca organizație de producători prin Avizul de recunoaștere nr. ……/……………………….... Ca urmare a neîndeplinirii condițiilor de recunoaștere, se emite prezenta
    DECIZIE
    prin care se anulează titularului toate drepturile conferite de reglementările în vigoare, pentru următoarele produse:………………………………………………………………………………………………………...………………………………….……………………………………………………………………………………………………………...…………………………….……………………………………………………………………………………………………………...……………………………Motivele retragerii recunoașterii OP sunt următoarele (Se enumeră condițiile nerespectate.):……………………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………………………………………………...……………………………Decizia poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.Prezenta decizie de retragere a avizului de recunoaștere a fost înregistrată cu nr. ……….… din data de …….......……. în Registrul organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor.Prezenta decizie a fost editată în 2 (două) exemplare^1), un exemplar se depune la dosarul de decizii, iar un exemplar se comunică organizației de producători.Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,............................. Notă
    ^1) Exemplarul 2 al deciziei de retragere a recunoașterii va fi contrasemnat pe verso de: secretarul de stat, directorul general al direcției de specialitate, director și personalul din cadrul serviciului de specialitate care a participat la luarea deciziei.
    ----