NORME din 29 august 2022de funcționare și autorizare a serviciilor de îngrijiri la domiciliu
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 31 august 2022
Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.520 din 29 august 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 852 din 31 august 2022. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prin îngrijire la domiciliu se înțelege orice activitate de îngrijire medicală sau conexă actului medical prestată de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie la îmbunătățirea stării de bine a acestuia din punct de vedere fizic și psihic. + Articolul 2Îngrijirea medicală și conexă actului medical la domiciliu se efectuează numai la indicația medicului. + Articolul 3Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabilește prin contract între părți, pe baza tarifelor stabilite și negociate. + Articolul 4Beneficiarii îngrijirilor la domiciliu sunt persoane cu afecțiuni acute și/sau cronice, care prezintă un anumit nivel de dependență și o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate sanitară în vederea asigurării îngrijirilor ambulatorii recomandate de medic. + Capitolul II Furnizarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu + Articolul 5Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice autorizate de direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București pentru a presta aceste servicii, în baza declarației pe propria răspundere. + Articolul 6(1) Se pot autoriza ca persoane juridice și fizice pentru prestarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu: medici, asistenți medicali, fizioterapeuți, psihologi și logopezi care au autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2) Personalul prevăzut la alin. (1), în funcție de organizare, în condițiile legii, poate angaja personal medical, precum și alt personal, în funcție de serviciile prestate. + Articolul 7Asigurarea îngrijirii la domiciliul pacientului este efectuată în conformitate cu nivelul de pregătire profesională a furnizorilor acestor servicii. + Articolul 8Serviciile de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice și fizice, sunt următoarele:1. evaluarea inițială: preluarea pacientului în maximum 48 de ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea și instruirea pacientului și a familiei;2. evaluarea de etapă, la o lună pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice și ori de câte ori este necesar, dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens;3. monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatură, respirație, puls, tensiune arterială, diureză, scaun;4. toaleta pacientului cu probleme medicale și/sau imobilizat:a) toaletă parțială;b) toaletă totală, la pat;c) toaletă totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de susținere;5. manevre terapeutice:a) administrarea medicamentelor;b) măsurarea glicemiei;c) recoltarea produselor biologice, cu respectarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1.226/2012 (sânge, urină, materii fecale). (la 13-09-2022, sintagma: Ordinul ministrului sănătății nr. 1 a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022 ) d) clismă cu scop evacuator;e) clismă cu scop terapeutic;f) alimentarea artificială pe sondă gastrică sau nazogastrică și pe gastrostomă;f^1) alimentația parenterală; (la 28-09-2023, Punctul 5., Articolul 8, Capitolul II a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 3.288 din 25 septembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 874 din 28 septembrie 2023 ) g) alimentarea pasivă a bolnavilor cu tulburări de deglutiție;h) spălătură vaginală;i) drenaj limfatic manual; (la 17-05-2023, Litera i) din Punctul 5. , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 1.646 din 15 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 17 mai 2023 ) j) efectuarea de mobilizare, masaj, aplicații medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc și a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.k) schimbarea poziției, tapotaj, gimnastică respiratorie pentru evitarea complicațiilor pulmonare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.l) montarea/schimbarea sondei vezicale;m) efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicații medicamentoase pentru evitarea complicațiilor vasculare la membrele inferioare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.6. tehnici de îngrijire chirurgicală:a) îngrijirea plăgilor simple și suprainfectate;b) îngrijirea escarelor multiple;c) îngrijirea tubului de dren;d) îngrijirea canulei traheale;e) suprimarea firelor;f) îngrijirea stomelor și fistulelor;g) evaluarea manuală a fecaloamelor;h) sondajul vezical**) cu sondă permanentă și cu scop evacuator;**) Implică obligatoriu toaleta locală genitală și schimbarea sondei fixe la 6 zile.i) aplicarea condomului urinar;7. monitorizarea dializei peritoneale;8. fizioterapia (doar procedurile care se pot efectua la domiciliu);9. logopedia individuală;10. examinare și evaluare psihologică;11. alte servicii recomandate de medicul specialist sau de medicul de familie, aflate în competența furnizorului de îngrijiri la domiciliu. + Articolul 9Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevăzuți la art. 5 sunt obligați să comunice medicului care a recomandat aceste servicii situația evoluției stării de sănătate a pacientului îngrijit. + Capitolul III Autorizarea furnizorilor de îngrijiri la domiciliu + Articolul 10Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București autorizează furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în baza declarației pe propria răspundere, care se încadrează în următoarele criterii:a) existența în actul/documentul de înființare a mențiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;b) existența personalului de specialitate conform prevederilor art. 6;c) existența fișei postului pentru fiecare persoană angajată, cu precizarea nivelului de pregătire profesională, a competențelor și a atribuțiilor;d) existența sediului pentru dispecerat de îngrijiri la domiciliu;e) existența dotărilor pentru păstrarea și accesarea documentelor medicale și de comunicare, specifice domeniului de activitate. + Articolul 11Documentele necesare în vederea autorizării în baza declarației pe propria răspundere a persoanelor juridice sau fizice care asigură îngrijirile la domiciliu sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de funcționare pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;b) declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin;c) statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru, după caz;d) documente care atestă dobândirea personalității juridice, pentru asociații și fundații, după caz;e) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor, după caz;f) documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă);g) regulamentul de organizare și funcționare;h) organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu;i) documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală;j) lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii);k) dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie);l) lista dotărilor existente;m) alte documente, după caz, solicitate în mod oficial. + Articolul 12Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București emit autorizația de funcționare pentru furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentației prevăzute la art. 11. + Articolul 13În cazul furnizorilor persoane juridice care asigură furnizarea de îngrijiri la domiciliu prin două sau mai multe puncte de lucru, direcția de sănătate publică emite câte o autorizație de funcționare distinctă pentru fiecare punct de lucru. + Articolul 14(1) Autorizația de funcționare în domeniul îngrijirilor la domiciliu se vizează la interval de 3 ani, în baza următoarelor documente:a) cerere pentru avizarea la interval de 3 ani a autorizației pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut la anexa nr. 3 la ordin; (la 13-09-2022, sintagma: autorizației sanitare pentru serviciile a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022 ) b) declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut la anexa nr. 4 la ordin;c) statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale);d) documente care atestă dobândirea personalității juridice, după caz (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale);e) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor (în cazul în care au intervenit modificări față de cea care a stat la baza emiterii autorizației inițiale);f) documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă); g) regulamentul de organizare și funcționare (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială);h) organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu (în cazul în care au intervenit modificări față de cea depusă pentru autorizarea inițială);i) documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială);j) lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii) - în cazul în care au intervenit modificări în structura personalului de la autorizarea inițială;k) dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale de liberă practică emise de către organizația profesională competentă) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie);l) lista dotărilor existente;m) alte documente, după caz, solicitate în mod oficial.(2) În cazul autorizației eliberate pentru fizioterapeuți pentru îngrijiri la domiciliu, aceasta se eliberează cu obligația acestora de a prezenta direcției de sănătate publică emitente, anual, copia conform cu originalul privind avizul de liberă practică, emis de către organizația profesională.(3) În cazul nerespectării de către fizioterapeuți a prevederilor alin. (2), autorizația de funcționare pentru îngrijiri la domiciliu se suspendă. + Articolul 15Controlul privind respectarea de către furnizorii de îngrijiri la domiciliu a prevederilor prezentelor norme se exercită de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătății din cadrul Inspecției sanitare de stat și al direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București.----
EMITENT |
Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.520 din 29 august 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 852 din 31 august 2022. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prin îngrijire la domiciliu se înțelege orice activitate de îngrijire medicală sau conexă actului medical prestată de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie la îmbunătățirea stării de bine a acestuia din punct de vedere fizic și psihic. + Articolul 2Îngrijirea medicală și conexă actului medical la domiciliu se efectuează numai la indicația medicului. + Articolul 3Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabilește prin contract între părți, pe baza tarifelor stabilite și negociate. + Articolul 4Beneficiarii îngrijirilor la domiciliu sunt persoane cu afecțiuni acute și/sau cronice, care prezintă un anumit nivel de dependență și o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate sanitară în vederea asigurării îngrijirilor ambulatorii recomandate de medic. + Capitolul II Furnizarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu + Articolul 5Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice autorizate de direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București pentru a presta aceste servicii, în baza declarației pe propria răspundere. + Articolul 6(1) Se pot autoriza ca persoane juridice și fizice pentru prestarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu: medici, asistenți medicali, fizioterapeuți, psihologi și logopezi care au autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2) Personalul prevăzut la alin. (1), în funcție de organizare, în condițiile legii, poate angaja personal medical, precum și alt personal, în funcție de serviciile prestate. + Articolul 7Asigurarea îngrijirii la domiciliul pacientului este efectuată în conformitate cu nivelul de pregătire profesională a furnizorilor acestor servicii. + Articolul 8Serviciile de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice și fizice, sunt următoarele:1. evaluarea inițială: preluarea pacientului în maximum 48 de ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea și instruirea pacientului și a familiei;2. evaluarea de etapă, la o lună pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice și ori de câte ori este necesar, dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens;3. monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatură, respirație, puls, tensiune arterială, diureză, scaun;4. toaleta pacientului cu probleme medicale și/sau imobilizat:a) toaletă parțială;b) toaletă totală, la pat;c) toaletă totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de susținere;5. manevre terapeutice:a) administrarea medicamentelor;b) măsurarea glicemiei;c) recoltarea produselor biologice, cu respectarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1.226/2012 (sânge, urină, materii fecale). (la 13-09-2022, sintagma: Ordinul ministrului sănătății nr. 1 a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022 ) d) clismă cu scop evacuator;e) clismă cu scop terapeutic;f) alimentarea artificială pe sondă gastrică sau nazogastrică și pe gastrostomă;f^1) alimentația parenterală; (la 28-09-2023, Punctul 5., Articolul 8, Capitolul II a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 3.288 din 25 septembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 874 din 28 septembrie 2023 ) g) alimentarea pasivă a bolnavilor cu tulburări de deglutiție;h) spălătură vaginală;i) drenaj limfatic manual; (la 17-05-2023, Litera i) din Punctul 5. , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 1.646 din 15 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 17 mai 2023 ) j) efectuarea de mobilizare, masaj, aplicații medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc și a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.k) schimbarea poziției, tapotaj, gimnastică respiratorie pentru evitarea complicațiilor pulmonare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.l) montarea/schimbarea sondei vezicale;m) efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicații medicamentoase pentru evitarea complicațiilor vasculare la membrele inferioare*);*) Se aplică pentru bolnavii imobilizați la pat; implică și instruirea pacientului sau a familiei.6. tehnici de îngrijire chirurgicală:a) îngrijirea plăgilor simple și suprainfectate;b) îngrijirea escarelor multiple;c) îngrijirea tubului de dren;d) îngrijirea canulei traheale;e) suprimarea firelor;f) îngrijirea stomelor și fistulelor;g) evaluarea manuală a fecaloamelor;h) sondajul vezical**) cu sondă permanentă și cu scop evacuator;**) Implică obligatoriu toaleta locală genitală și schimbarea sondei fixe la 6 zile.i) aplicarea condomului urinar;7. monitorizarea dializei peritoneale;8. fizioterapia (doar procedurile care se pot efectua la domiciliu);9. logopedia individuală;10. examinare și evaluare psihologică;11. alte servicii recomandate de medicul specialist sau de medicul de familie, aflate în competența furnizorului de îngrijiri la domiciliu. + Articolul 9Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevăzuți la art. 5 sunt obligați să comunice medicului care a recomandat aceste servicii situația evoluției stării de sănătate a pacientului îngrijit. + Capitolul III Autorizarea furnizorilor de îngrijiri la domiciliu + Articolul 10Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București autorizează furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în baza declarației pe propria răspundere, care se încadrează în următoarele criterii:a) existența în actul/documentul de înființare a mențiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;b) existența personalului de specialitate conform prevederilor art. 6;c) existența fișei postului pentru fiecare persoană angajată, cu precizarea nivelului de pregătire profesională, a competențelor și a atribuțiilor;d) existența sediului pentru dispecerat de îngrijiri la domiciliu;e) existența dotărilor pentru păstrarea și accesarea documentelor medicale și de comunicare, specifice domeniului de activitate. + Articolul 11Documentele necesare în vederea autorizării în baza declarației pe propria răspundere a persoanelor juridice sau fizice care asigură îngrijirile la domiciliu sunt următoarele:a) cerere pentru emiterea autorizației de funcționare pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;b) declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin;c) statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru, după caz;d) documente care atestă dobândirea personalității juridice, pentru asociații și fundații, după caz;e) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor, după caz;f) documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă);g) regulamentul de organizare și funcționare;h) organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu;i) documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală;j) lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii);k) dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie);l) lista dotărilor existente;m) alte documente, după caz, solicitate în mod oficial. + Articolul 12Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București emit autorizația de funcționare pentru furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentației prevăzute la art. 11. + Articolul 13În cazul furnizorilor persoane juridice care asigură furnizarea de îngrijiri la domiciliu prin două sau mai multe puncte de lucru, direcția de sănătate publică emite câte o autorizație de funcționare distinctă pentru fiecare punct de lucru. + Articolul 14(1) Autorizația de funcționare în domeniul îngrijirilor la domiciliu se vizează la interval de 3 ani, în baza următoarelor documente:a) cerere pentru avizarea la interval de 3 ani a autorizației pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut la anexa nr. 3 la ordin; (la 13-09-2022, sintagma: autorizației sanitare pentru serviciile a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 2.520 din 29 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 13 septembrie 2022 ) b) declarația pe propria răspundere, conform modelului prevăzut la anexa nr. 4 la ordin;c) statutul unității, alte documente constitutive, certificat constatator cu menționarea punctului de lucru (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale);d) documente care atestă dobândirea personalității juridice, după caz (în cazul în care au intervenit modificări față de cele care au stat la baza emiterii autorizației inițiale);e) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor (în cazul în care au intervenit modificări față de cea care a stat la baza emiterii autorizației inițiale);f) documente privind deținerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situație juridică, schiță, plan de amplasare în zonă); g) regulamentul de organizare și funcționare (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială);h) organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu (în cazul în care au intervenit modificări față de cea depusă pentru autorizarea inițială);i) documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală (în cazul în care au intervenit modificări față de cel depus pentru autorizarea inițială);j) lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii) - în cazul în care au intervenit modificări în structura personalului de la autorizarea inițială;k) dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale de liberă practică emise de către organizația profesională competentă) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie);l) lista dotărilor existente;m) alte documente, după caz, solicitate în mod oficial.(2) În cazul autorizației eliberate pentru fizioterapeuți pentru îngrijiri la domiciliu, aceasta se eliberează cu obligația acestora de a prezenta direcției de sănătate publică emitente, anual, copia conform cu originalul privind avizul de liberă practică, emis de către organizația profesională.(3) În cazul nerespectării de către fizioterapeuți a prevederilor alin. (2), autorizația de funcționare pentru îngrijiri la domiciliu se suspendă. + Articolul 15Controlul privind respectarea de către furnizorii de îngrijiri la domiciliu a prevederilor prezentelor norme se exercită de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătății din cadrul Inspecției sanitare de stat și al direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București.----