REGULAMENT din 7 octombrie 2011privind organizarea și funcționarea învățământului preuniversitar de artă
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 782 din 3 noiembrie 2011
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 5.569 din 7 octombrie 2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 782 din 3 noiembrie 2011. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezentul regulament conține prevederi privind organizarea și funcționarea învățământului preuniversitar de artă, în conformitate cu Constituția României, cu Legea educației naționale nr. 1/2011 și cu actele normative elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și de alte ministere. + Articolul 2Respectarea prezentului regulament este obligatorie pentru elevii acestui tip de învățământ și părinții acestora, precum și pentru personalul de conducere, îndrumare și control, personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic. + Articolul 3Unitățile în care se organizează învățământ preuniversitar de artă se stabilesc de către autoritățile administrației publice locale cu avizul conform al inspectoratelor școlare, potrivit legii. + Articolul 4În învățământul preuniversitar de artă:a) școlarizarea se realizează, de regulă, începând cu învățământul gimnazial, în conformitate cu art. 42 alin. (3) din Legea nr. 1/2011. Prin excepție, studiul instrumentelor, pentru specializarea muzică, începe în ciclul primar, iar studiul coregrafiei începe în clasa a IV-a;b) admiterea se face prin teste de aptitudini specifice în învățământul obligatoriu și în conformitate cu art. 76 din Legea nr. 1/2011 pentru învățământul liceal;c) planurile-cadru de învățământ sunt adaptate profilului artistic/specializării;d) studiul disciplinelor de specialitate se realizează pe clase, pe grupe sau individual;e) programele școlare pentru disciplinele prevăzute în planul-cadru care asigură educația artistică specializată/specializarea respectă standardele educaționale și profesionale stabilite pentru profilul artistic, respectiv pentru specializările artistice corespunzătoare. + Articolul 5Rețeaua învățământului preuniversitar de artă asigură, la nivel național, selecția aptitudinală, precum și pregătirea și performanța în domeniile artistice pentru care elevii au fost selecționați și cuprinde:a) unități de învățământ cu program integrat de artă;b) unități de învățământ cu program suplimentar de artă;c) clase cu program integrat de artă;d) clase cu program suplimentar de artă. + Articolul 6Pentru identificarea, în vederea selecționării, a unui număr cât mai mare de copii cu aptitudini artistice provenind din învățământul preșcolar și/sau primar, cadrele didactice de specialitate desfășoară, în școală și/sau în teritoriu, activități specifice. + Articolul 7Structura anului școlar, formațiunile de studiu și standardele curriculare de performanță pentru învățământul de artă integrat și pentru cel suplimentar sunt aceleași. + Capitolul II Organizarea învățământului preuniversitar de artă + Articolul 8Condițiile pentru organizarea unităților de învățământ preuniversitar de artă sunt următoarele:a) existența unei baze materiale necesare realizării unei instruiri de specialitate optime;b) încadrarea la disciplinele de specialitate cu personal didactic calificat, în conformitate cu prevederile legale. + Articolul 9Învățământul preuniversitar de artă se organizează ca învățământ cu frecvență. + Articolul 10Unitățile de învățământ/Clasele cu program suplimentar de artă se organizează numai pentru elevii din ciclurile primar și gimnazial. + Articolul 11Unitățile de învățământ cu program integrat și/sau suplimentar de artă se organizează cu una sau cu mai multe specializări. + Articolul 12Clasele cu program integrat sau suplimentar de artă se pot organiza cu una, două sau 3 specializări. + Articolul 13Unitățile de învățământ cu program integrat de artă pot școlariza și în regim suplimentar elevi din ciclurile primar și/sau gimnazial, în limita cifrei de școlarizare aprobate. + Capitolul III Conducerea unităților de învățământ vocațional de artă + Articolul 14Conducerea unităților de învățământ preuniversitar de artă este asigurată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011, de consiliul de administrație, director/directori adjuncți care conlucrează cu consiliul profesoral în exercitarea atribuțiilor ce le revin, cu consiliul reprezentativ al părinților și cu autoritățile administrației publice locale. + Articolul 15Atribuțiile directorului din unitățile de învățământ preuniversitar de artă sunt cele stipulate la art. 97 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 la care se adaugă atribuții specifice de management și impresariat artistic stabilite de consiliul de administrație. + Articolul 16La nivelul fiecărei unități de învățământ/clase cu program integrat de artă se constituie comisii tematice de specialitate, ale căror atribuții și responsabilități sunt stabilite prin regulamentul intern și ale căror activități sunt monitorizate în dosare de evidență ce cuprind, după caz:a) planuri de activitate anuale și semestriale;b) rapoarte de activitate anuale și semestriale ale comisiei și rapoarte individuale;c) procese-verbale ale ședințelor de lucru;d) alte materiale care le susțin activitatea. + Capitolul IV Admiterea și înscrierea elevilor + Articolul 17(1) În învățământul preuniversitar de artă, înscrierea elevilor se poate efectua numai pe baza testării aptitudinilor specifice, în conformitate cu art. 42 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 1/2011, și nu este condiționată de domiciliul părinților.(2) Admiterea elevilor în unitățile de învățământ cu program integrat sau suplimentar de artă se face, în funcție de an de studiu și clasă, numai în urma unei selecții, prin:a) testarea aptitudinilor specifice, în învățământul obligatoriu;b) examene de diferență, în cazul transferului elevilor ce provin din alte unități de învățământ și de la alte filiere și profiluri, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului;c) probe de aptitudini, pentru admitere la liceu, conform metodologiei privind admiterea în învățământul preuniversitar de artă. + Articolul 18Testarea, examinarea și verificarea aptitudinilor, prin probe specifice, vizează:a) pentru specializări în muzică: auzul muzical, simțul ritmic, memoria muzicală;b) pentru specializări în arte vizuale: percepția vizuală, creativitatea;c) pentru specializarea coregrafie: aptitudinile fizice, simțul ritmic, muzicalitatea;d) pentru specializarea arta actorului: aptitudinile de comunicare verbală și nonverbală. + Articolul 19Probele se evaluează de către comisii de specialitate constituite din profesori calificați ai unității de învățământ respective, numite prin decizie a conducătorului unității de învățământ, cu avizul inspectoratului școlar. + Articolul 20La probele de testare a aptitudinilor, la probele de aptitudini pentru admiterea în liceu, precum și la examenele de diferență la disciplinele practice de specialitate nu se admit contestații. + Capitolul V Pregătirea de specialitate + Articolul 21Pregătirea de specialitate se realizează prin disciplinele teoretice și practice care fac parte din curriculumul național și care asigură, în ansamblul lor, realizarea finalităților educaționale și a standardelor de profesionalizare pentru fiecare specializare. + Articolul 22Disciplina considerată definitorie pentru specializarea/profesionalizarea elevilor din învățământul preuniversitar de artă se denumește, în termenii prezentului regulament, disciplină principală de specialitate. + Articolul 23Este denumită disciplină principală de specialitate:A. pentru specializarea muzică:a) secția instrumentală: disciplina instrument principal;b) secția vocală: disciplina artă vocală interpretativă/canto clasic; disciplina muzică de jazz - muzică ușoară;c) secția teoretică: disciplina teorie - solfegiu - dicteu;d) secția folclorică: disciplina instrument principal; disciplina muzică vocală tradițională românească/canto popular;B. pentru specializarea coregrafie: disciplina dans clasic/dans contemporan;C. pentru specializarea arta actorului: disciplina arta actorului;D. pentru specializările arte plastice, decorative, arte ambientale, arhitectură, design, restaurare-conservare: disciplina atelier de specialitate. + Articolul 24Pregătirea la disciplinele de specialitate se efectuează individual, pe grupe și pe clase, după cum urmează:A. învățământ cu program integrat/suplimentar de muzică - disciplinele: instrument principal, canto clasic/popular, improvizație muzicală, acompaniament, pian complementar, instrument secundar, corepetiție se predau individual; orele de teoria muzicii, armonie, contrapunct, forme muzicale se desfășoară pe grupe de 7-15 elevi, disciplina muzică de cameră se normează cu 2-5 elevi pe oră, orele de cor și de ansamblu orchestral se efectuează pe partide (grupe de instrumente), iar ansamblul coral și orchestral pe voci și ansamblu; disciplina istoria muzicii se predă pe clasă;B. învățământ cu program integrat/suplimentar de arte vizuale - disciplinele se predau pe grupe de 8-12 elevi; disciplina istoria artei se predă pe clasă;C. învățământ cu program integrat/suplimentar de coregrafie - disciplinele repertoriu individual și pian complementar se predau individual; disciplinele dans clasic, dans contemporan, dans românesc, dans de caracter, repertoriu ansamblu, ritmică, duet se predau pe grupe de 7-12 elevi; disciplina istoria baletului se predă pe clasă;D. învățământ cu program integrat de arta actorului - disciplina inițiere vocală se predă individual; disciplinele arta actorului, dicție, euritmie se predau pe grupe de 7-12 elevi; disciplinele istoria teatrului și a artei spectacolului universal și românesc, management artistic, elemente de estetică și teoria spectacolului, artele spectacolului se predau pe clasă. + Capitolul VI Evaluarea elevilor la disciplinele de specialitate + Articolul 25Evaluarea elevilor din învățământul preuniversitar de artă se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011, cu metodologia Centrului Național de Evaluare și Examinare, cu prevederile regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și cu prevederile prezentului regulament. + Articolul 26(1) În cadrul învățământului preuniversitar de artă, la disciplina principală de specialitate, se organizează verificări la sfârșitul fiecărui semestru și examene la sfârșitul fiecărui an școlar. Excepție fac elevii din clasa I, cei din primul an de studiu la instrument și muzică vocală, precum și elevii din clasele terminale.(2) Nota obținută la verificare nu are valoare de teză.(3) Media anuală la obiectul principal de specialitate se calculează astfel: nota obținută la examenul de sfârșit de an adunată cu media semestrelor, la această disciplină, totul împărțit la 2.(4) La specializările arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, restaurare-conservare se organizează la sfârșitul fiecărui semestru la obiectul principal de specialitate numai verificări.(5) În anul școlar 2022-2023, prin derogare de la prevederile alin. (1)-(4), situația școlară anuală a elevilor din învățământul de arte, pe clase, poate fi încheiată fără susținerea examenului la disciplina principală de specialitate la sfârșitul anului școlar. Media anuală la disciplinele de specialitate se stabilește în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 4.183/2022, cu modificările și completările ulterioare. (la 14-06-2023, Articolul 26 din Capitolul VI a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 4.457 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 528 din 14 iunie 2023 ) + Articolul 27Comisiile pentru verificările și examenele anuale la disciplinele principale de specialitate sunt formate din profesori calificați ai unității de învățământ respective, sunt numite prin decizie a conducătorului unității de învățământ, cu avizul inspectoratului școlar județean/al municipiului București, și au următoarea componență:a) președintele comisiei - directorul unității de învățământ, fără drept de notare;b) vicepreședintele comisiei - responsabilul de catedră, fără drept de notare;c) 3 membri cu drept de notare: 2 profesori de specialitate, din care unul este profesor al elevului, și al treilea de specialitate înrudită sau de altă disciplină artistică. + Articolul 28Elevii din învățământul preuniversitar de artă care obțin la sfârșitul anului școlar la disciplina principală de specialitate media sub 6,00 (șase) sunt considerați necorespunzători și sunt îndrumați să își continue studiile într-un alt profil sau, la cerere, într-o altă specializare, astfel:a) în cazul schimbării specializării, aceasta se poate realiza numai cu aprobarea consiliului de administrație, o singură dată pe parcursul unui ciclu de învățământ și pe baza unei evaluări preliminare;b) în cazul schimbării profilului, se aplică prevederile R.O.F.U.I.P. referitoare la transferul elevilor; la cerere, se pot elibera acte doveditoare privind performanțele școlare la disciplinele de specialitate obținute pe perioada școlarizării în profilul artistic. + Articolul 29Elevii din învățământul preuniversitar de artă care nu promovează anul școlar la disciplina principală de specialitate sunt considerați necorespunzători și sunt îndrumați să își continue studiile într-un alt profil. + Capitolul VII Activitatea artistică a elevilor în spațiul public + Articolul 30Prin activitate artistică în spațiul public se înțelege, în contextul prezentului regulament, organizarea și realizarea de către elevi sau cu elevi de concerte, festivaluri și spectacole, pentru toate genurile artistice, cu scop cultural, educativ și de divertisment, concursuri cu formațiile artistice proprii ale școlii sau în colaborare cu alți artiști, organizarea și realizarea, în studioul propriu, al școlii, sau în colaborare cu alți parteneri, de înregistrări audio și/sau video necesare manifestărilor proprii și/sau cu diferiți parteneri, manifestări expoziționale publice de grup sau personale. + Articolul 31La nivelul fiecărei unități de învățământ de artă/clase cu program de artă se constituie, în conformitate cu prevederile art. 16, o comisie de supraveghere și îndrumare a activității artistice a elevilor în spațiul public, alcătuită din directorul unității de învățământ și responsabilii catedrelor de specialitate și denumită, în termenii prezentului regulament, consiliu artistic. + Articolul 32Atribuțiile, responsabilitățile și activitățile consiliului artistic sunt stabilite prin regulamentul intern, în concordanță cu activitățile desfășurate în conformitate cu prevederile art. 30. + Articolul 33Pe perioada școlarizării, orice activitate artistică a elevilor în public care reprezintă unitatea școlară respectivă se realizează numai cu avizul consiliului artistic. + Articolul 34Nerespectarea prevederilor art. 33 se consideră abatere disciplinară și atrage sancțiuni, în conformitate cu prevederile regulamentului intern al unității de învățământ. + Articolul 35Activitatea artistică în spațiul public este considerată activitate de perfecționare pentru cadrele didactice și este parte integrantă a pregătirii de specialitate pentru elevi. + Articolul 36Unitățile de învățământ preuniversitar cu program integrat și/sau suplimentar de artă pot realiza, în condițiile legii, venituri proprii prin organizarea sau participarea la manifestări cultural-artistice. + Articolul 37Conducerile unităților de învățământ, administrațiile publice locale și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului sprijină desfășurarea activităților artistice ale elevilor în spațiul public atât în țară, cât și în străinătate. + Articolul 38Pentru încurajarea activității artistice de performanță, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Ministerul Culturii și Patrimoniului Național, alte ministere și instituții interesate organizează tabere de creație artistică, festivaluri și spectacole pentru toate genurile artistice, expoziții naționale și internaționale, acordă burse și alte forme de sprijin material. + Capitolul VIII Dispoziții finale + Articolul 39La nivelul fiecărei unități școlare se elaborează regulamentul intern al respectivei unități, în concordanță cu legislația în vigoare. + Articolul 40Prezentul regulament completează prevederile ROFUIP.-------
EMITENT |
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 5.569 din 7 octombrie 2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 782 din 3 noiembrie 2011. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezentul regulament conține prevederi privind organizarea și funcționarea învățământului preuniversitar de artă, în conformitate cu Constituția României, cu Legea educației naționale nr. 1/2011 și cu actele normative elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și de alte ministere. + Articolul 2Respectarea prezentului regulament este obligatorie pentru elevii acestui tip de învățământ și părinții acestora, precum și pentru personalul de conducere, îndrumare și control, personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic. + Articolul 3Unitățile în care se organizează învățământ preuniversitar de artă se stabilesc de către autoritățile administrației publice locale cu avizul conform al inspectoratelor școlare, potrivit legii. + Articolul 4În învățământul preuniversitar de artă:a) școlarizarea se realizează, de regulă, începând cu învățământul gimnazial, în conformitate cu art. 42 alin. (3) din Legea nr. 1/2011. Prin excepție, studiul instrumentelor, pentru specializarea muzică, începe în ciclul primar, iar studiul coregrafiei începe în clasa a IV-a;b) admiterea se face prin teste de aptitudini specifice în învățământul obligatoriu și în conformitate cu art. 76 din Legea nr. 1/2011 pentru învățământul liceal;c) planurile-cadru de învățământ sunt adaptate profilului artistic/specializării;d) studiul disciplinelor de specialitate se realizează pe clase, pe grupe sau individual;e) programele școlare pentru disciplinele prevăzute în planul-cadru care asigură educația artistică specializată/specializarea respectă standardele educaționale și profesionale stabilite pentru profilul artistic, respectiv pentru specializările artistice corespunzătoare. + Articolul 5Rețeaua învățământului preuniversitar de artă asigură, la nivel național, selecția aptitudinală, precum și pregătirea și performanța în domeniile artistice pentru care elevii au fost selecționați și cuprinde:a) unități de învățământ cu program integrat de artă;b) unități de învățământ cu program suplimentar de artă;c) clase cu program integrat de artă;d) clase cu program suplimentar de artă. + Articolul 6Pentru identificarea, în vederea selecționării, a unui număr cât mai mare de copii cu aptitudini artistice provenind din învățământul preșcolar și/sau primar, cadrele didactice de specialitate desfășoară, în școală și/sau în teritoriu, activități specifice. + Articolul 7Structura anului școlar, formațiunile de studiu și standardele curriculare de performanță pentru învățământul de artă integrat și pentru cel suplimentar sunt aceleași. + Capitolul II Organizarea învățământului preuniversitar de artă + Articolul 8Condițiile pentru organizarea unităților de învățământ preuniversitar de artă sunt următoarele:a) existența unei baze materiale necesare realizării unei instruiri de specialitate optime;b) încadrarea la disciplinele de specialitate cu personal didactic calificat, în conformitate cu prevederile legale. + Articolul 9Învățământul preuniversitar de artă se organizează ca învățământ cu frecvență. + Articolul 10Unitățile de învățământ/Clasele cu program suplimentar de artă se organizează numai pentru elevii din ciclurile primar și gimnazial. + Articolul 11Unitățile de învățământ cu program integrat și/sau suplimentar de artă se organizează cu una sau cu mai multe specializări. + Articolul 12Clasele cu program integrat sau suplimentar de artă se pot organiza cu una, două sau 3 specializări. + Articolul 13Unitățile de învățământ cu program integrat de artă pot școlariza și în regim suplimentar elevi din ciclurile primar și/sau gimnazial, în limita cifrei de școlarizare aprobate. + Capitolul III Conducerea unităților de învățământ vocațional de artă + Articolul 14Conducerea unităților de învățământ preuniversitar de artă este asigurată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011, de consiliul de administrație, director/directori adjuncți care conlucrează cu consiliul profesoral în exercitarea atribuțiilor ce le revin, cu consiliul reprezentativ al părinților și cu autoritățile administrației publice locale. + Articolul 15Atribuțiile directorului din unitățile de învățământ preuniversitar de artă sunt cele stipulate la art. 97 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 la care se adaugă atribuții specifice de management și impresariat artistic stabilite de consiliul de administrație. + Articolul 16La nivelul fiecărei unități de învățământ/clase cu program integrat de artă se constituie comisii tematice de specialitate, ale căror atribuții și responsabilități sunt stabilite prin regulamentul intern și ale căror activități sunt monitorizate în dosare de evidență ce cuprind, după caz:a) planuri de activitate anuale și semestriale;b) rapoarte de activitate anuale și semestriale ale comisiei și rapoarte individuale;c) procese-verbale ale ședințelor de lucru;d) alte materiale care le susțin activitatea. + Capitolul IV Admiterea și înscrierea elevilor + Articolul 17(1) În învățământul preuniversitar de artă, înscrierea elevilor se poate efectua numai pe baza testării aptitudinilor specifice, în conformitate cu art. 42 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 1/2011, și nu este condiționată de domiciliul părinților.(2) Admiterea elevilor în unitățile de învățământ cu program integrat sau suplimentar de artă se face, în funcție de an de studiu și clasă, numai în urma unei selecții, prin:a) testarea aptitudinilor specifice, în învățământul obligatoriu;b) examene de diferență, în cazul transferului elevilor ce provin din alte unități de învățământ și de la alte filiere și profiluri, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului;c) probe de aptitudini, pentru admitere la liceu, conform metodologiei privind admiterea în învățământul preuniversitar de artă. + Articolul 18Testarea, examinarea și verificarea aptitudinilor, prin probe specifice, vizează:a) pentru specializări în muzică: auzul muzical, simțul ritmic, memoria muzicală;b) pentru specializări în arte vizuale: percepția vizuală, creativitatea;c) pentru specializarea coregrafie: aptitudinile fizice, simțul ritmic, muzicalitatea;d) pentru specializarea arta actorului: aptitudinile de comunicare verbală și nonverbală. + Articolul 19Probele se evaluează de către comisii de specialitate constituite din profesori calificați ai unității de învățământ respective, numite prin decizie a conducătorului unității de învățământ, cu avizul inspectoratului școlar. + Articolul 20La probele de testare a aptitudinilor, la probele de aptitudini pentru admiterea în liceu, precum și la examenele de diferență la disciplinele practice de specialitate nu se admit contestații. + Capitolul V Pregătirea de specialitate + Articolul 21Pregătirea de specialitate se realizează prin disciplinele teoretice și practice care fac parte din curriculumul național și care asigură, în ansamblul lor, realizarea finalităților educaționale și a standardelor de profesionalizare pentru fiecare specializare. + Articolul 22Disciplina considerată definitorie pentru specializarea/profesionalizarea elevilor din învățământul preuniversitar de artă se denumește, în termenii prezentului regulament, disciplină principală de specialitate. + Articolul 23Este denumită disciplină principală de specialitate:A. pentru specializarea muzică:a) secția instrumentală: disciplina instrument principal;b) secția vocală: disciplina artă vocală interpretativă/canto clasic; disciplina muzică de jazz - muzică ușoară;c) secția teoretică: disciplina teorie - solfegiu - dicteu;d) secția folclorică: disciplina instrument principal; disciplina muzică vocală tradițională românească/canto popular;B. pentru specializarea coregrafie: disciplina dans clasic/dans contemporan;C. pentru specializarea arta actorului: disciplina arta actorului;D. pentru specializările arte plastice, decorative, arte ambientale, arhitectură, design, restaurare-conservare: disciplina atelier de specialitate. + Articolul 24Pregătirea la disciplinele de specialitate se efectuează individual, pe grupe și pe clase, după cum urmează:A. învățământ cu program integrat/suplimentar de muzică - disciplinele: instrument principal, canto clasic/popular, improvizație muzicală, acompaniament, pian complementar, instrument secundar, corepetiție se predau individual; orele de teoria muzicii, armonie, contrapunct, forme muzicale se desfășoară pe grupe de 7-15 elevi, disciplina muzică de cameră se normează cu 2-5 elevi pe oră, orele de cor și de ansamblu orchestral se efectuează pe partide (grupe de instrumente), iar ansamblul coral și orchestral pe voci și ansamblu; disciplina istoria muzicii se predă pe clasă;B. învățământ cu program integrat/suplimentar de arte vizuale - disciplinele se predau pe grupe de 8-12 elevi; disciplina istoria artei se predă pe clasă;C. învățământ cu program integrat/suplimentar de coregrafie - disciplinele repertoriu individual și pian complementar se predau individual; disciplinele dans clasic, dans contemporan, dans românesc, dans de caracter, repertoriu ansamblu, ritmică, duet se predau pe grupe de 7-12 elevi; disciplina istoria baletului se predă pe clasă;D. învățământ cu program integrat de arta actorului - disciplina inițiere vocală se predă individual; disciplinele arta actorului, dicție, euritmie se predau pe grupe de 7-12 elevi; disciplinele istoria teatrului și a artei spectacolului universal și românesc, management artistic, elemente de estetică și teoria spectacolului, artele spectacolului se predau pe clasă. + Capitolul VI Evaluarea elevilor la disciplinele de specialitate + Articolul 25Evaluarea elevilor din învățământul preuniversitar de artă se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011, cu metodologia Centrului Național de Evaluare și Examinare, cu prevederile regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) și cu prevederile prezentului regulament. + Articolul 26(1) În cadrul învățământului preuniversitar de artă, la disciplina principală de specialitate, se organizează verificări la sfârșitul fiecărui semestru și examene la sfârșitul fiecărui an școlar. Excepție fac elevii din clasa I, cei din primul an de studiu la instrument și muzică vocală, precum și elevii din clasele terminale.(2) Nota obținută la verificare nu are valoare de teză.(3) Media anuală la obiectul principal de specialitate se calculează astfel: nota obținută la examenul de sfârșit de an adunată cu media semestrelor, la această disciplină, totul împărțit la 2.(4) La specializările arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, restaurare-conservare se organizează la sfârșitul fiecărui semestru la obiectul principal de specialitate numai verificări.(5) În anul școlar 2022-2023, prin derogare de la prevederile alin. (1)-(4), situația școlară anuală a elevilor din învățământul de arte, pe clase, poate fi încheiată fără susținerea examenului la disciplina principală de specialitate la sfârșitul anului școlar. Media anuală la disciplinele de specialitate se stabilește în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 4.183/2022, cu modificările și completările ulterioare. (la 14-06-2023, Articolul 26 din Capitolul VI a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 4.457 din 13 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 528 din 14 iunie 2023 ) + Articolul 27Comisiile pentru verificările și examenele anuale la disciplinele principale de specialitate sunt formate din profesori calificați ai unității de învățământ respective, sunt numite prin decizie a conducătorului unității de învățământ, cu avizul inspectoratului școlar județean/al municipiului București, și au următoarea componență:a) președintele comisiei - directorul unității de învățământ, fără drept de notare;b) vicepreședintele comisiei - responsabilul de catedră, fără drept de notare;c) 3 membri cu drept de notare: 2 profesori de specialitate, din care unul este profesor al elevului, și al treilea de specialitate înrudită sau de altă disciplină artistică. + Articolul 28Elevii din învățământul preuniversitar de artă care obțin la sfârșitul anului școlar la disciplina principală de specialitate media sub 6,00 (șase) sunt considerați necorespunzători și sunt îndrumați să își continue studiile într-un alt profil sau, la cerere, într-o altă specializare, astfel:a) în cazul schimbării specializării, aceasta se poate realiza numai cu aprobarea consiliului de administrație, o singură dată pe parcursul unui ciclu de învățământ și pe baza unei evaluări preliminare;b) în cazul schimbării profilului, se aplică prevederile R.O.F.U.I.P. referitoare la transferul elevilor; la cerere, se pot elibera acte doveditoare privind performanțele școlare la disciplinele de specialitate obținute pe perioada școlarizării în profilul artistic. + Articolul 29Elevii din învățământul preuniversitar de artă care nu promovează anul școlar la disciplina principală de specialitate sunt considerați necorespunzători și sunt îndrumați să își continue studiile într-un alt profil. + Capitolul VII Activitatea artistică a elevilor în spațiul public + Articolul 30Prin activitate artistică în spațiul public se înțelege, în contextul prezentului regulament, organizarea și realizarea de către elevi sau cu elevi de concerte, festivaluri și spectacole, pentru toate genurile artistice, cu scop cultural, educativ și de divertisment, concursuri cu formațiile artistice proprii ale școlii sau în colaborare cu alți artiști, organizarea și realizarea, în studioul propriu, al școlii, sau în colaborare cu alți parteneri, de înregistrări audio și/sau video necesare manifestărilor proprii și/sau cu diferiți parteneri, manifestări expoziționale publice de grup sau personale. + Articolul 31La nivelul fiecărei unități de învățământ de artă/clase cu program de artă se constituie, în conformitate cu prevederile art. 16, o comisie de supraveghere și îndrumare a activității artistice a elevilor în spațiul public, alcătuită din directorul unității de învățământ și responsabilii catedrelor de specialitate și denumită, în termenii prezentului regulament, consiliu artistic. + Articolul 32Atribuțiile, responsabilitățile și activitățile consiliului artistic sunt stabilite prin regulamentul intern, în concordanță cu activitățile desfășurate în conformitate cu prevederile art. 30. + Articolul 33Pe perioada școlarizării, orice activitate artistică a elevilor în public care reprezintă unitatea școlară respectivă se realizează numai cu avizul consiliului artistic. + Articolul 34Nerespectarea prevederilor art. 33 se consideră abatere disciplinară și atrage sancțiuni, în conformitate cu prevederile regulamentului intern al unității de învățământ. + Articolul 35Activitatea artistică în spațiul public este considerată activitate de perfecționare pentru cadrele didactice și este parte integrantă a pregătirii de specialitate pentru elevi. + Articolul 36Unitățile de învățământ preuniversitar cu program integrat și/sau suplimentar de artă pot realiza, în condițiile legii, venituri proprii prin organizarea sau participarea la manifestări cultural-artistice. + Articolul 37Conducerile unităților de învățământ, administrațiile publice locale și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului sprijină desfășurarea activităților artistice ale elevilor în spațiul public atât în țară, cât și în străinătate. + Articolul 38Pentru încurajarea activității artistice de performanță, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Ministerul Culturii și Patrimoniului Național, alte ministere și instituții interesate organizează tabere de creație artistică, festivaluri și spectacole pentru toate genurile artistice, expoziții naționale și internaționale, acordă burse și alte forme de sprijin material. + Capitolul VIII Dispoziții finale + Articolul 39La nivelul fiecărei unități școlare se elaborează regulamentul intern al respectivei unități, în concordanță cu legislația în vigoare. + Articolul 40Prezentul regulament completează prevederile ROFUIP.-------