HOTĂRÂRE nr. 1.204 din 5 octombrie 2022privind constituirea, organizarea și funcționarea Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A.
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 980 din 10 octombrie 2022
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 4 alin. (1) și al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prezenta hotărâre reglementează condițiile de constituire, organizare și funcționare ale Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A., denumită în continuare Banca.(2) Banca se constituie având în vedere concluziile analizei independente ex ante efectuate de către un consultant extern independent, la solicitarea Ministerului Finanțelor.(3) Banca începe să funcționeze, din punct de vedere administrativ, de la data înmatriculării în registrul comerțului și își va desfășura activitățile specifice obiectului de activitate, prevăzute în actul constitutiv, de la data intrării în vigoare a Directivei Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2013/36/UE în ceea ce privește competențele de supraveghere, sancțiunile, sucursalele entităților din țări terțe și riscurile de mediu, sociale și de guvernanță, precum și de modificare a Directivei 2014/59/UE, potrivit căreia aceasta este exceptată de la aplicarea Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE și după emiterea unei decizii de autorizare din partea Comisiei Europene în materie de ajutor de stat. (la 15-05-2023, Articolul 1 din Capitolul I a fost completat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 2(1) Banca își desfășoară activitatea atât în nume și pe cont propriu, prin resursele proprii, cât și în numele și pe contul statului, pe bază de mandat acordat de acționarul unic, prin Ministerul Finanțelor.(2) Extinderea activităților desfășurate în nume și pe cont propriu, după înființarea Băncii, se realizează având în vedere concluziile unei evaluări ex ante a disfuncționalităților pieței, efectuată de către un consultant extern independent. Evaluarea ex ante se aprobă de Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar, și se plătește din resursele proprii ale Băncii. (la 15-05-2023, Alineatul (2) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Capitolul II Organizarea și funcționarea Băncii + Articolul 3(1) Se înființează Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A., instituție de credit, persoană juridică de drept privat, deținută pe toată perioada de funcționare de statul român, prin Ministerul Finanțelor.(2) Durata de funcționare a Băncii este nedeterminată.(3) Sediul social al Băncii se stabilește prin actul constitutiv.(4) Cheltuielile cu taxele și tarifele necesare înființării Băncii, cu plata chiriei pentru sediu, inclusiv cele privind sigla Băncii, în valoare de până la 6,8 milioane lei, se suportă, până la înregistrarea Băncii la Oficiul Național al Registrului Comerțului, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor, dintr-o poziție bugetară distinctă în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație. (la 15-05-2023, Alineatul (4) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 4(1) Banca este administrată în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere format din șapte membri, persoane fizice, din care cel mult un membru poate fi din rândul funcționarilor publici sau al altor categorii de personal din cadrul autorităților sau instituțiilor publice, și un directorat format din cel puțin trei membri.(2) Pe toată durata de funcționare a Băncii, numărul membrilor Consiliului de supraveghere și al Directoratului se modifică prin actul constitutiv de către adunarea generală a acționarilor.(3) Activitatea Consiliului de supraveghere și a Directoratului este reglementată potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, reglementărilor Băncii Naționale a României emise în aplicarea acesteia, precum și prevederilor prezentei hotărâri. (la 15-05-2023, Alineatul (3) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (3^1) În ceea ce privește activitățile desfășurate de către Bancă în numele și pe contul statului, activitatea Consiliului de supraveghere și a Directoratului se desfășoară în baza mandatului acordat Băncii de acționarul unic, prin Ministerul Finanțelor. (la 15-05-2023, Articolul 4 din Capitolul II a fost completat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (4) Membrii Consiliului de supraveghere sunt numiți de către adunarea generală a acționarilor, iar membrii Directoratului sunt numiți de către Consiliul de supraveghere al Băncii.(5) Prin excepție de la alin. (4), primii membri ai Consiliului de supraveghere și ai Directoratului sunt numiți de către acționar, prin actul constitutiv, mandatul acestora începând cu data înregistrării Băncii la Oficiul Național al Registrului Comerțului.(6) Mandatul primilor membri ai Consiliului de supraveghere și al primilor membri ai Directoratului nu poate depăși 2 ani și nu poate fi reînnoit. (la 15-05-2023, Alineatul (6) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (7) Nominalizarea primilor membri ai Consiliului de supraveghere și Directoratului se face de către Ministerul Finanțelor prin ordin al ministrului finanțelor, cu respectarea criteriilor prevăzute la art. 25, 27 și 28 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare. (la 15-05-2023, Alineatul (7) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (8) Numirea membrilor Consiliului de supraveghere și ai Directoratului își produce efectele numai după acceptarea în mod expres de persoanele nominalizate. (la 15-05-2023, Alineatul (8) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (9) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (9) din Articolul 4 , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (10) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (10) din Articolul 4 , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (11) Remunerația primilor membri ai organelor statutare se stabilește de acționar prin contractele de mandat și este formată dintr-o indemnizație fixă lunară. (la 15-05-2023, Alineatul (11) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (12) Durata mandatului membrilor Consiliului de supraveghere și ai Directoratului, cu excepția primilor membri, nu poate depăși 4 ani, aceștia fiind reeligibili când prin actul constitutiv nu se dispune altfel.(13) Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale Băncii este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(14) Contractul de mandat al membrilor Consiliului de supraveghere și Directoratului include indicatori de performanță financiari și nefinanciari. În contractul de mandat se prevăd în mod obligatoriu ținte cuantificabile privind obiectivele și strategia de afaceri stabilită și aprobată de adunarea generală a acționarilor, cu excepția primilor membri pentru care contractul de mandat va cuprinde, în mod obligatoriu, obiectivele specifice privind organizarea și desfășurarea activității Băncii. (la 15-05-2023, Alineatul (14) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Capitolul III Activități de dezvoltare și instrumente financiare + Articolul 5(1) Misiunea generală a Băncii este sprijinirea dezvoltării economice și sociale, a competitivității economice, a inovării și creșterii economice sustenabile, în scopul remedierii disfuncționalităților de pe piața financiară, în baza unei analize independente ex ante.(2) Obiectivele strategice ale Băncii sunt:a) facilitarea accesului la finanțare pentru întreprinderi mici și mijlocii;b) asigurarea accesului la finanțare pentru proiecte de infrastructură viabile și atragerea capitalului privat în investiții;c) sprijinirea procesului de accesare și utilizare a fondurilor europene și a efectului de multiplicare asociat;d) furnizarea de asistență tehnică.(3) Strategia de afaceri a Băncii este evaluată și aprobată de adunarea generală a acționarilor și cuprinde ținte și obiective privind sectoarele economice vizate, activitățile desfășurate, beneficiarii eligibili și produsele financiare acordate, precum și activitățile și produsele noi introduse ulterior înființării Băncii. Strategia de afaceri va respecta cerințele de a nu prejudicia în mod semnificativ obiectivele de mediu, în sensul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 și în conformitate cu Comunicarea Comisiei Europene (2021/C 58/01) - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de «a nu prejudicia în mod semnificativ», în temeiul Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență. (la 15-05-2023, Alineatul (3) din Articolul 5 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 6(1) Activitățile de dezvoltare desfășurate de către Bancă în nume și pe cont propriu vizează:a) asigurarea accesului la finanțare pentru investiții strategice, al proiectelor mari de infrastructură care contribuie la dezvoltarea regională și națională, al agriculturii, al activităților de cercetare-dezvoltare-inovare, al proiectelor de eficiență energetică, al proiectelor de investiții din sistemul de sănătate;b) sprijinirea accesului la finanțare pentru întreprinderi mici și mijlocii, inclusiv microîntreprinderi și cele nou-înființate de tip start-up, precum și cele din domenii inovatoare; unități administrativ-teritoriale și companii de utilități publice aflate în subordinea acestora; companii de stat și alte întreprinderi; universități, institute de cercetare-dezvoltare, entități publice socioculturale, întreprinderi sociale; alți beneficiari incluși în administrația publică;c) furnizarea de servicii de consultanță și de asistență tehnică;d) orice alte activități identificate în baza unei evaluări independente ex ante privind disfuncționalitățile pieței, ulterior înființării Băncii.(2) Banca poate acorda produse financiare de tipul împrumuturilor, inclusiv sub forma plasamentelor în obligațiuni și titluri de valoare emise de companii și alte entități beneficiare, garanțiilor individuale și de portofoliu, investițiilor de capital de tipul acțiunilor și participațiilor în companii.(3) Suplimentarea categoriilor de activități de dezvoltare, a beneficiarilor eligibili și a produselor financiare se poate realiza prin modificarea actului constitutiv în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a unei analize independente ex ante și cu aprobarea Comisiei Europene. + Articolul 7(1) Activitățile de dezvoltare desfășurate de către Bancă în numele și în contul statului vizează, în principal, următoarele:a) implementarea și/sau administrarea de instrumente financiare finanțate din fondurile europene și acordarea de finanțări în cadrul fondurilor și inițiativelor de investiții la nivelul Uniunii Europene, inclusiv investiții cofinanțate de Grupul Băncii Europene de Investiții sau de alte instituții financiare internaționale;b) preluarea de la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., în conformitate cu art. 16, a atribuțiilor cu privire la activitatea Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări. Pentru acest scop, Banca desfășoară următoarele activități: încheierea, în numele și în contul statului, de scrisori de intenție și alte documente și asigurarea reprezentării la nivelul organismelor de supraveghere și decizie ale entității prin care se derulează programele investiționale ale Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, precum și ale altor entități prin care se derulează programe investiționale sau promoționale, în conformitate cu mandatele speciale acordate de Guvernul României, inclusiv participarea la acțiuni inițiate de către acționarii Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, care contribuie la creșterea vizibilității proiectelor comune ale țărilor din regiune;c) alte activități încredințate pe bază de mandat conform legislației în vigoare.(2) Banca asigură accesul egal, nediscriminatoriu și transparent la programele derulate în numele și contul statului al tuturor instituțiilor financiare eligibile și/sau beneficiarilor eligibili vizați de produsele financiare oferite. + Capitolul IV Capitalul și sursele de finanțare + Articolul 8(1) Resursele financiare necesare acoperirii vărsămintelor în numerar pentru capitalul social inițial subscris al Băncii sunt în valoare maximă de 3 miliarde lei. Din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor, se plătește echivalentul în lei al sumei de 10 milioane euro, în limita sumelor aprobate cu această destinație la subdiviziunea clasificației bugetare aferentă programelor cu finanțare nerambursabilă din Programul național de redresare și reziliență, iar diferența se acordă în două tranșe, cu titlu definitiv, din veniturile rezultate din privatizare în lei, înregistrate în contul Trezoreriei Statului.(1^1) La constituirea Băncii capitalul social inițial subscris și capitalul social minim vărsat îndeplinesc cerințele prevăzute la art. 15 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și reglementările emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. (la 15-05-2023, Articolul 8 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 10, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (1^2) Diferența de capital social subscris va fi vărsată, în două tranșe anuale, până la data de 31 decembrie 2024. (la 15-05-2023, Articolul 8 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 10, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (2) Sumele primite de la Uniunea Europeană în cadrul Programului național de redresare și reziliență în contul capitalului social al Băncii conform alin. (1) se fac venit la bugetul de stat.(3) Justificarea sumelor cheltuite de Bancă pentru scopurile Planului național de redresare și reziliență prevăzute de Reforma 5 - Înființarea și operaționalizarea Băncii de Dezvoltare a României din cadrul componentei 8 - Reforma fiscală și a sistemului de pensii se transmite Ministerului Finanțelor de către Bancă, în condițiile solicitate de către Ministerul Finanțelor. + Articolul 9În activitatea pe care o desfășoară, Banca nu urmărește maximizarea profitului, ci trebuie să asigure premisele sustenabilității financiare pe termen lung a activității Băncii și prevenirea pierderilor. Veniturile obținute trebuie să acopere costurile de funcționare, iar surplusurile sunt capitalizate în vederea reinvestirii în activitățile Băncii, nefiind acordate dividende acționarului. (la 15-05-2023, Articolul 9 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Capitolul V Garanția statului român + Articolul 10(1) Pentru activitățile desfășurate de Bancă în nume și pe cont propriu, statul român, prin Ministerul Finanțelor, garantează, cu respectarea legislației în materie de ajutor de stat, următoarele obligații:a) executarea principalului aferent datoriei angajate în nume și pe cont propriu de către Bancă, precum șib) executarea tuturor obligațiilor de garantare asumate de către aceasta, în cazul în care obligațiile respective nu beneficiază de nicio altă garanție, astfel:(i) în cazul garanțiilor individuale acordate de Bancă, statul garantează toate obligațiile de garantare asumate, iar(ii) în cazul garanțiilor de portofoliu acordate de Bancă, statul garantează toate obligațiile de garantare asumate, în limita ratei de plafonare a garanției stabilite în cadrul contractului încheiat între Bancă și un alt intermediar financiar.(2) În cazul executării garanției statului, sursa fondurilor necesare de plată este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor - Acțiuni generale, iar mecanismul de garantare și plată și condițiile de efectuare a plăților, precum și mecanismul de recuperare a sumelor plătite se stabilesc prin Memorandum de înțelegere încheiat între Bancă și Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar. (la 15-05-2023, Alineatul (2) din Articolul 10 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (3) Plata din bugetul de stat a obligațiilor Băncii se realizează după utilizarea resurselor Băncii, cu respectarea condițiilor și cerințelor detaliate în cadrul Memorandumului de înțelegere încheiat între Bancă și Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar. (la 15-05-2023, Alineatul (3) din Articolul 10 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (4) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (4) din Articolul 10 , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (5) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (5) din Articolul 10 , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 11(1) Pe baza strategiei de afaceri a Băncii, plafonul anual al garanțiilor ce urmează să fie emise de către Bancă se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor, în calitate de acționar.(2) Ministerul Finanțelor propune anual în proiectul de buget al Ministerului Finanțelor - Acțiuni generale fonduri pentru provizionarea obligațiilor de garantare asumate de Bancă, în baza propunerilor primite de la Bancă și fundamentate pe o analiză de risc a tranzacțiilor garantate. + Capitolul VI Auditul și contabilitatea operațiunilor + Articolul 12(1) Situațiile financiare ale Băncii sunt auditate de auditori financiari, persoane juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România și aprobate de Banca Națională a României.(1^1) Prin excepție de la dispozițiile alin. (1), primul auditor financiar al Băncii, numit prin actul constitutiv aprobat prin hotărâre a Guvernului, nu este aprobat de Banca Națională a României. (la 15-05-2023, Articolul 12 din Capitolul VI a fost completat de Punctul 14, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (1^2) În aplicarea art. 44 alin. (4) din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, selecția primului auditor financiar al Băncii se realizează de către o comisie stabilită prin ordin al ministrului finanțelor în baza unei proceduri de selecție aprobate de acesta, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței. Derularea contractului privind primul auditor financiar al Băncii se realizează de către Bancă și se plătește din resursele proprii ale acestei instituții. (la 15-05-2023, Articolul 12 din Capitolul VI a fost completat de Punctul 14, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (2) Auditul activității desfășurate de Bancă se realizează de către Curtea de Conturi a României, potrivit art. 21-24 raportat la art. 2 lit. j) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Banca întocmește situații financiare, în conformitate cu legislația în domeniu și cu standardele internaționale de raportare financiară. + Articolul 13(1) Autoritățile de supraveghere pentru activitățile desfășurate de Bancă în numele și contul statului sunt:a) pentru activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. a), identificată pe bază de evaluare ex ante și acordată pe bază de mandat, autoritatea de supraveghere este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, raportat la prevederile art. 58 și 59 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, sau orice alt minister coordonator al fondurilor europene și/sau inițiativelor de investiții la nivelul Uniunii Europene;b) pentru activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. b), autoritatea de supraveghere este Ministerul Finanțelor; șic) pentru activitățile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c), autoritatea de supraveghere va fi stabilită la momentul încredințării mandatului, în funcție de obiectul acestuia. (la 15-05-2023, Alineatul (1) din Articolul 13 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (2) Autoritățile de supraveghere vor asigura coordonarea implementării și monitorizarea activităților acordate Băncii pe bază de mandat. + Capitolul VII Raportări + Articolul 14(1) Activitatea și modul de îndeplinire a obiectivelor Băncii prin activitatea desfășurată se evaluează anual de către Ministerul Finanțelor, pe baza raportărilor efectuate de Bancă, în funcție de îndeplinirea indicatorilor de performanță pe termen mediu și lung și a obiectivelor specifice de dezvoltare, precum și a celor financiare de rentabilitate și risc aferente strategiei de afaceri.(2) Revizuirea indicatorilor de performanță pe termen mediu și lung, a obiectivelor specifice de dezvoltare, precum și a celor financiare de rentabilitate și risc aferente strategiei de afaceri ai Băncii se poate face cu o frecvență cel mult anuală. + Articolul 15În cazul implementării și/sau administrării instrumentelor financiare finanțate din fonduri europene și inițiativelor europene pentru care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este responsabil de coordonarea acestora, Banca va raporta și transmite, „pe bază de protocol“, către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene toate informațiile și datele necesare monitorizării și evaluării din perspectiva eficacității, eficienței, relevanței coerenței și valorii adăugate pentru Uniunea Europeană. + Capitolul VIII Dispoziții finale + Articolul 16La momentul începerii funcționării, Banca preia atribuțiile exercitate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. cu privire la activitatea Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, împreună cu participația la capitalul acestuia și cu fondurile aferente participării la activitatea fondului și la acțiunile inițiate de către acționarii acestuia, în scopul promovării proiectelor avansate de România, astfel cum sunt prevăzute de Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Răulea,
secretar de statBucurești, 5 octombrie 2022.Nr. 1.204. + ANEXĂ
PROCEDURĂ DE NUMIRE
a membrilor organelor statutare ale Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A. + Secţiunea 1 Considerații generale1. Membrii Consiliului de supraveghere și ai Directoratului Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A. (Banca) sunt desemnați în urma unui proces de selecție, cu excepția primilor membri, care sunt numiți prin actul constitutiv.2. Primii membri ai Consiliului de supraveghere și ai Directoratului sunt nominalizați de către Ministerul Finanțelor prin ordin al ministrului finanțelor, ca urmare a unei selecții prealabile.3. Mandatul primilor membri începe la data înregistrării Băncii la Oficiul Național al Registrului Comerțului.4. Selecția primilor membri ai Consiliului de supraveghere și ai Directoratului Băncii se va desfășura la nivelul Ministerului Finanțelor, de către o comisie de selecție formată din specialiști.5. Secretariatul comisiei de selecție este asigurat de structura de guvernanță corporativă din cadrul Ministerului Finanțelor.6. Mandatul primilor membri ai organelor statuare nu poate depăși 2 ani și nu poate fi reînnoit.7. Durata mandatului membrilor Consiliului de supraveghere și ai Directoratului nu poate depăși 4 ani, aceștia fiind reeligibili când prin actul constitutiv nu se dispune altfel.8. Mandatul membrilor Consiliului de supraveghere poate fi reînnoit în baza unei cereri, însoțită de un raport de activitate pentru perioada mandatului efectuat, care cuprinde în mod obligatoriu, fără a se limita la, gradul de realizare al indicatorilor de performanță anexă la contractul de mandat. Cererea va fi adresată adunării generale a acționarilor.9. Mandatul membrilor Directoratului poate fi reînnoit în baza unei cereri însoțite de un raport de activitate pentru perioada mandatului efectuat. Cererea va fi adresată Consiliului de supraveghere. + Secţiunea a 2-a Selecția primilor membri ai organelor statutare ale Băncii10. Procesul de selecție a primilor membri ai organelor statutare ale Băncii se va realiza de o comisie de selecție creată la nivelul Ministerului Finanțelor, formată din specialiști, a cărei componență va fi aprobată prin ordin al ministrului finanțelor. 11. Selecția se realizează conform unei metodologii aprobate la nivelul Ministerului Finanțelor elaborate cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia, dar și a principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței, cu luarea în considerare a specificului domeniului de activitate al Băncii.12. Criteriile de selecție se elaborează de către Comisia de selecție cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia.13. Selecția se desfășoară pe bază de dosar de înscriere și interviu cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. 14. În vederea desfășurării selecției, Comisia de selecție elaborează și aprobă anunțul privind selecția primilor membri ai organelor statutare ale Băncii, care cuprinde, fără a se limita la, condițiile ce trebuie întrunite de candidați și criteriile de evaluare ale acestora, precum și planul de interviu.15. Anunțul privind selecția primilor membri ai organelor statutare ale Băncii se publică prin grija structurii de guvernanță corporativă din cadrul Ministerului Finanțelor, pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor.16. Publicarea anunțului privind selecția membrilor organelor statutare ale Băncii se realizează cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor, specificată în anunț.17. În urma analizării documentelor depuse de candidați, Comisia de selecție întocmește lista candidaților propuși pentru posturile de membri ai organelor statutare ale Băncii, care întrunesc condițiile minime de eligibilitate.18. Candidații din listă trebuie să respecte cerințele de adecvare prevăzute la art. 25,27 și 28 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acestora.19. În urma susținerii interviurilor cu persoanele înscrise care întrunesc condițiile minime de eligibilitate, prin analiza comparativă a punctajelor obținute de candidații din listă, Comisia de selecție va întocmi un raport care va cuprinde propunerile finale privind membrii Consiliului de supraveghere și ai Directoratului ce urmează a fi numiți prin actul constitutiv al Băncii, precum și ai comitetelor consultative din cadrul Consiliului de supraveghere, care se aprobă de către ministrul finanțelor.20. În situația în care raportul final nu cuprinde propuneri de candidați pentru toate pozițiile organelor statutare ale Băncii, Comisia de selecție reia procesul de selecție pentru pozițiile pentru care nu au fost identificați candidați.21. Organele statutare ale Băncii trebuie să dispună și la nivel colectiv de cunoștințe, aptitudini și experiență adecvate pentru a fi în măsură să înțeleagă activitățile desfășurate de Bancă, inclusiv principalele riscuri ale acestora, și să se pronunțe în deplină cunoștință de cauză cu privire la toate aspectele asupra cărora trebuie să decidă potrivit competențelor lor. 22. Primii membri ai organelor statutare ale Băncii beneficiază de o indemnizație fixă lunară, iar cuantumul acesteia este stabilit prin contractul de mandat.23. În situația în care Banca Națională a României, în cadrul atribuțiilor legale de supraveghere, constată că unul sau mai mulți membri ai organului de conducere al Băncii nu sunt adecvați, adunarea generală a acționarilor va revoca membrul/membrii considerat/considerați neadecvat/neadecvați de către Banca Națională a României, fără plata de daune interese, iar procedura de selecție este reluată pentru pozițiile rămase vacante. + Secţiunea a 3-a Selecția membrilor Consiliului de supraveghere al Băncii24. Procesul de selecție se realizează de o comisie de selecție creată la nivelul Ministerului Finanțelor, formată din specialiști, stabilită prin ordin al ministrului finanțelor. 25. În cadrul procesului de selecție, Comisia de selecție poate fi asistată, la solicitarea justificată a acesteia, de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate de Ministerul Finanțelor în condițiile legii. 26. Selecția se realizează, conform unei metodologii aprobate la nivelul Ministerului Finanțelor, elaborată cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia, dar și a principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței și cu luarea în considerare a specificului domeniului de activitate al Băncii.27. În vederea desfășurării selecției pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul organului de conducere al Băncii, Comitetul de nominalizare, în urma unei evaluări privind echilibrul de cunoștințe, competențe, diversitate și experiență, va înainta spre aprobare adunării generale a acționarilor o descriere a rolurilor, care va cuprinde timpul alocat în acest sens și criteriile de selecție pentru fiecare poziție vacantă. 28. Acționarul, prin Comisia de selecție și direcția de guvernanță corporativă din cadrul Ministerului Finanțelor, definitivează descrierea rolurilor și criteriile de selecție pentru fiecare poziție vacantă, stabilind forma finală a acestora. Acestea se aprobă prin hotărâre a adunării generale a acționarilor. 29. Selecția se desfășoară pe bază de dosar de înscriere și interviu, cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. 30. În vederea desfășurării selecției, Comisia de selecție elaborează anunțul privind selecția membrilor Consiliului de supraveghere, care va cuprinde, fără a se limita la, condițiile ce trebuie întrunite de candidați și criteriile de evaluare a acestora, precum și planul de interviu.31. Anunțul privind selecția membrilor Consiliului de supraveghere se publică de către Ministerul Finanțelor, prin grija structurii de guvernanță, în cel puțin două publicații economice și/sau financiare cu largă răspândire, precum și pe pagina de internet a Băncii și a Ministerului Finanțelor.32. Publicarea anunțului privind selecția membrilor Consiliului de supraveghere se face cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor, specificată în anunț. 33. În urma evaluării dosarelor, Comisia de selecție întocmește lista candidaților pentru posturile de membru al Consiliului de supraveghere, care îndeplinesc condițiile minime de selecție.34. În urma susținerii interviurilor, Comisia de selecție întocmește lista scurtă a candidaților pentru posturile de membru al Consiliului de supraveghere.35. Lista scurtă va cuprinde maximum 5 candidați pentru fiecare post de membru în Consiliul de supraveghere. 36. Candidații din lista scurtă trebuie să respecte cerințele de adecvare prevăzute la art. 25, 27 și 28 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și în reglementările emise de Banca Națională a României în aplicarea acestora.37. Consiliul de supraveghere trebuie să dispună și la nivel colectiv de cunoștințe, aptitudini și experiență adecvate pentru a fi în măsură să înțeleagă activitățile desfășurate de instituția de credit, inclusiv principalele riscuri ale acestora, și să se pronunțe în deplină cunoștință de cauză cu privire la toate aspectele asupra cărora trebuie să decidă potrivit competențelor lor. 38. Comisia de selecție întocmește un raport care cuprinde lista scurtă, precum și propunerile finale, rezultate în urma unei analize comparative a punctajelor obținute de candidații din lista scurtă, privind componența Consiliului de supraveghere și a comitetelor consultative din cadrul acestuia. 39. Raportul privind nominalizările pentru posturile de membri ai Consiliului de supraveghere este aprobat de către ministrul finanțelor. 40. Componența Consiliului de supraveghere, propusă prin raportul întocmit de Comisia de selecție, este transmisă, prin adresă, Comitetului de nominalizare al Băncii în vederea evaluării persoanelor nominalizate din perspectiva respectării prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. Comitetul de nominalizare va transmite rezultatele evaluării în termen de maximum 30 de zile de la primirea componenței Consiliului de supraveghere.41. În situația în care unul sau mai mulți candidați sunt considerați de către Comitetul de nominalizare ca fiind neadecvați pentru pozițiile de membri ai Consiliului de supraveghere, Comisia de selecție întocmește un nou raport privind componența Consiliului de supraveghere sau, în cazul în care pe lista scurtă nu se regăsesc alți candidați care să întrunească condițiile de nominalizare, aceasta va relua procedura de selecție pentru posturile rămase vacante. 42. Numirea membrilor Consiliului de supraveghere, aprobați în baza raportului privind numirile finale de către ministrul finanțelor, se aprobă prin hotărâre a adunării generale a acționarilor. 43. Forma contractului de mandat ce va fi încheiat cu membrii Consiliului de supraveghere și remunerația acestora se aprobă în cadrul adunării generale a acționarilor care are pe ordinea de zi numirea membrilor Consiliului de supraveghere. 44. Numirile efectuate de către adunarea generală a acționarilor în funcțiile de membri ai Consiliului de supraveghere al Băncii vor fi înaintate Băncii Naționale a României, prin grija organelor statutare ale Băncii, în vederea evaluării și aprobării acestora. 45. În situația în care Banca Națională a României consideră că una sau mai multe persoane nu sunt adecvate pentru funcțiile de membri ai Consiliului de supraveghere, Comisia de selecție va întocmi un nou raport privind componența Consiliului de supraveghere. 46. În situația în care componența listei scurte a candidaților nu permite nominalizarea altor candidați în locul celor considerați neadecvați de către Comitetul de nominalizare al Băncii sau de către Banca Națională a României, procedura de selecție va fi reluată pentru posturile rămase vacante. 47. Membrii Directoratului sunt numiți de către Consiliul de supraveghere în funcție, la recomandarea Comitetului de nominalizare, în urma unei proceduri de selecție desfășurate la nivelul Băncii, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței. 48. Consiliul de supraveghere poate decide ca selecția să fie desfășurată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii vor fi contractate de Bancă, în condițiile legii, sau să fie asistat de acesta pe parcursul selecției. (la 15-05-2023, ANEXA a fost modificată de Punctul 16, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) -----
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 4 alin. (1) și al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prezenta hotărâre reglementează condițiile de constituire, organizare și funcționare ale Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A., denumită în continuare Banca.(2) Banca se constituie având în vedere concluziile analizei independente ex ante efectuate de către un consultant extern independent, la solicitarea Ministerului Finanțelor.(3) Banca începe să funcționeze, din punct de vedere administrativ, de la data înmatriculării în registrul comerțului și își va desfășura activitățile specifice obiectului de activitate, prevăzute în actul constitutiv, de la data intrării în vigoare a Directivei Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2013/36/UE în ceea ce privește competențele de supraveghere, sancțiunile, sucursalele entităților din țări terțe și riscurile de mediu, sociale și de guvernanță, precum și de modificare a Directivei 2014/59/UE, potrivit căreia aceasta este exceptată de la aplicarea Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE și după emiterea unei decizii de autorizare din partea Comisiei Europene în materie de ajutor de stat. (la 15-05-2023, Articolul 1 din Capitolul I a fost completat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 2(1) Banca își desfășoară activitatea atât în nume și pe cont propriu, prin resursele proprii, cât și în numele și pe contul statului, pe bază de mandat acordat de acționarul unic, prin Ministerul Finanțelor.(2) Extinderea activităților desfășurate în nume și pe cont propriu, după înființarea Băncii, se realizează având în vedere concluziile unei evaluări ex ante a disfuncționalităților pieței, efectuată de către un consultant extern independent. Evaluarea ex ante se aprobă de Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar, și se plătește din resursele proprii ale Băncii. (la 15-05-2023, Alineatul (2) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Capitolul II Organizarea și funcționarea Băncii + Articolul 3(1) Se înființează Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A., instituție de credit, persoană juridică de drept privat, deținută pe toată perioada de funcționare de statul român, prin Ministerul Finanțelor.(2) Durata de funcționare a Băncii este nedeterminată.(3) Sediul social al Băncii se stabilește prin actul constitutiv.(4) Cheltuielile cu taxele și tarifele necesare înființării Băncii, cu plata chiriei pentru sediu, inclusiv cele privind sigla Băncii, în valoare de până la 6,8 milioane lei, se suportă, până la înregistrarea Băncii la Oficiul Național al Registrului Comerțului, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor, dintr-o poziție bugetară distinctă în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație. (la 15-05-2023, Alineatul (4) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 4(1) Banca este administrată în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere format din șapte membri, persoane fizice, din care cel mult un membru poate fi din rândul funcționarilor publici sau al altor categorii de personal din cadrul autorităților sau instituțiilor publice, și un directorat format din cel puțin trei membri.(2) Pe toată durata de funcționare a Băncii, numărul membrilor Consiliului de supraveghere și al Directoratului se modifică prin actul constitutiv de către adunarea generală a acționarilor.(3) Activitatea Consiliului de supraveghere și a Directoratului este reglementată potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, reglementărilor Băncii Naționale a României emise în aplicarea acesteia, precum și prevederilor prezentei hotărâri. (la 15-05-2023, Alineatul (3) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (3^1) În ceea ce privește activitățile desfășurate de către Bancă în numele și pe contul statului, activitatea Consiliului de supraveghere și a Directoratului se desfășoară în baza mandatului acordat Băncii de acționarul unic, prin Ministerul Finanțelor. (la 15-05-2023, Articolul 4 din Capitolul II a fost completat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (4) Membrii Consiliului de supraveghere sunt numiți de către adunarea generală a acționarilor, iar membrii Directoratului sunt numiți de către Consiliul de supraveghere al Băncii.(5) Prin excepție de la alin. (4), primii membri ai Consiliului de supraveghere și ai Directoratului sunt numiți de către acționar, prin actul constitutiv, mandatul acestora începând cu data înregistrării Băncii la Oficiul Național al Registrului Comerțului.(6) Mandatul primilor membri ai Consiliului de supraveghere și al primilor membri ai Directoratului nu poate depăși 2 ani și nu poate fi reînnoit. (la 15-05-2023, Alineatul (6) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (7) Nominalizarea primilor membri ai Consiliului de supraveghere și Directoratului se face de către Ministerul Finanțelor prin ordin al ministrului finanțelor, cu respectarea criteriilor prevăzute la art. 25, 27 și 28 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare. (la 15-05-2023, Alineatul (7) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (8) Numirea membrilor Consiliului de supraveghere și ai Directoratului își produce efectele numai după acceptarea în mod expres de persoanele nominalizate. (la 15-05-2023, Alineatul (8) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (9) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (9) din Articolul 4 , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (10) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (10) din Articolul 4 , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (11) Remunerația primilor membri ai organelor statutare se stabilește de acționar prin contractele de mandat și este formată dintr-o indemnizație fixă lunară. (la 15-05-2023, Alineatul (11) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (12) Durata mandatului membrilor Consiliului de supraveghere și ai Directoratului, cu excepția primilor membri, nu poate depăși 4 ani, aceștia fiind reeligibili când prin actul constitutiv nu se dispune altfel.(13) Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale Băncii este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(14) Contractul de mandat al membrilor Consiliului de supraveghere și Directoratului include indicatori de performanță financiari și nefinanciari. În contractul de mandat se prevăd în mod obligatoriu ținte cuantificabile privind obiectivele și strategia de afaceri stabilită și aprobată de adunarea generală a acționarilor, cu excepția primilor membri pentru care contractul de mandat va cuprinde, în mod obligatoriu, obiectivele specifice privind organizarea și desfășurarea activității Băncii. (la 15-05-2023, Alineatul (14) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Capitolul III Activități de dezvoltare și instrumente financiare + Articolul 5(1) Misiunea generală a Băncii este sprijinirea dezvoltării economice și sociale, a competitivității economice, a inovării și creșterii economice sustenabile, în scopul remedierii disfuncționalităților de pe piața financiară, în baza unei analize independente ex ante.(2) Obiectivele strategice ale Băncii sunt:a) facilitarea accesului la finanțare pentru întreprinderi mici și mijlocii;b) asigurarea accesului la finanțare pentru proiecte de infrastructură viabile și atragerea capitalului privat în investiții;c) sprijinirea procesului de accesare și utilizare a fondurilor europene și a efectului de multiplicare asociat;d) furnizarea de asistență tehnică.(3) Strategia de afaceri a Băncii este evaluată și aprobată de adunarea generală a acționarilor și cuprinde ținte și obiective privind sectoarele economice vizate, activitățile desfășurate, beneficiarii eligibili și produsele financiare acordate, precum și activitățile și produsele noi introduse ulterior înființării Băncii. Strategia de afaceri va respecta cerințele de a nu prejudicia în mod semnificativ obiectivele de mediu, în sensul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 și în conformitate cu Comunicarea Comisiei Europene (2021/C 58/01) - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de «a nu prejudicia în mod semnificativ», în temeiul Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență. (la 15-05-2023, Alineatul (3) din Articolul 5 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 6(1) Activitățile de dezvoltare desfășurate de către Bancă în nume și pe cont propriu vizează:a) asigurarea accesului la finanțare pentru investiții strategice, al proiectelor mari de infrastructură care contribuie la dezvoltarea regională și națională, al agriculturii, al activităților de cercetare-dezvoltare-inovare, al proiectelor de eficiență energetică, al proiectelor de investiții din sistemul de sănătate;b) sprijinirea accesului la finanțare pentru întreprinderi mici și mijlocii, inclusiv microîntreprinderi și cele nou-înființate de tip start-up, precum și cele din domenii inovatoare; unități administrativ-teritoriale și companii de utilități publice aflate în subordinea acestora; companii de stat și alte întreprinderi; universități, institute de cercetare-dezvoltare, entități publice socioculturale, întreprinderi sociale; alți beneficiari incluși în administrația publică;c) furnizarea de servicii de consultanță și de asistență tehnică;d) orice alte activități identificate în baza unei evaluări independente ex ante privind disfuncționalitățile pieței, ulterior înființării Băncii.(2) Banca poate acorda produse financiare de tipul împrumuturilor, inclusiv sub forma plasamentelor în obligațiuni și titluri de valoare emise de companii și alte entități beneficiare, garanțiilor individuale și de portofoliu, investițiilor de capital de tipul acțiunilor și participațiilor în companii.(3) Suplimentarea categoriilor de activități de dezvoltare, a beneficiarilor eligibili și a produselor financiare se poate realiza prin modificarea actului constitutiv în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a unei analize independente ex ante și cu aprobarea Comisiei Europene. + Articolul 7(1) Activitățile de dezvoltare desfășurate de către Bancă în numele și în contul statului vizează, în principal, următoarele:a) implementarea și/sau administrarea de instrumente financiare finanțate din fondurile europene și acordarea de finanțări în cadrul fondurilor și inițiativelor de investiții la nivelul Uniunii Europene, inclusiv investiții cofinanțate de Grupul Băncii Europene de Investiții sau de alte instituții financiare internaționale;b) preluarea de la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., în conformitate cu art. 16, a atribuțiilor cu privire la activitatea Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări. Pentru acest scop, Banca desfășoară următoarele activități: încheierea, în numele și în contul statului, de scrisori de intenție și alte documente și asigurarea reprezentării la nivelul organismelor de supraveghere și decizie ale entității prin care se derulează programele investiționale ale Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, precum și ale altor entități prin care se derulează programe investiționale sau promoționale, în conformitate cu mandatele speciale acordate de Guvernul României, inclusiv participarea la acțiuni inițiate de către acționarii Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, care contribuie la creșterea vizibilității proiectelor comune ale țărilor din regiune;c) alte activități încredințate pe bază de mandat conform legislației în vigoare.(2) Banca asigură accesul egal, nediscriminatoriu și transparent la programele derulate în numele și contul statului al tuturor instituțiilor financiare eligibile și/sau beneficiarilor eligibili vizați de produsele financiare oferite. + Capitolul IV Capitalul și sursele de finanțare + Articolul 8(1) Resursele financiare necesare acoperirii vărsămintelor în numerar pentru capitalul social inițial subscris al Băncii sunt în valoare maximă de 3 miliarde lei. Din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor, se plătește echivalentul în lei al sumei de 10 milioane euro, în limita sumelor aprobate cu această destinație la subdiviziunea clasificației bugetare aferentă programelor cu finanțare nerambursabilă din Programul național de redresare și reziliență, iar diferența se acordă în două tranșe, cu titlu definitiv, din veniturile rezultate din privatizare în lei, înregistrate în contul Trezoreriei Statului.(1^1) La constituirea Băncii capitalul social inițial subscris și capitalul social minim vărsat îndeplinesc cerințele prevăzute la art. 15 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și reglementările emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. (la 15-05-2023, Articolul 8 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 10, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (1^2) Diferența de capital social subscris va fi vărsată, în două tranșe anuale, până la data de 31 decembrie 2024. (la 15-05-2023, Articolul 8 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 10, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (2) Sumele primite de la Uniunea Europeană în cadrul Programului național de redresare și reziliență în contul capitalului social al Băncii conform alin. (1) se fac venit la bugetul de stat.(3) Justificarea sumelor cheltuite de Bancă pentru scopurile Planului național de redresare și reziliență prevăzute de Reforma 5 - Înființarea și operaționalizarea Băncii de Dezvoltare a României din cadrul componentei 8 - Reforma fiscală și a sistemului de pensii se transmite Ministerului Finanțelor de către Bancă, în condițiile solicitate de către Ministerul Finanțelor. + Articolul 9În activitatea pe care o desfășoară, Banca nu urmărește maximizarea profitului, ci trebuie să asigure premisele sustenabilității financiare pe termen lung a activității Băncii și prevenirea pierderilor. Veniturile obținute trebuie să acopere costurile de funcționare, iar surplusurile sunt capitalizate în vederea reinvestirii în activitățile Băncii, nefiind acordate dividende acționarului. (la 15-05-2023, Articolul 9 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Capitolul V Garanția statului român + Articolul 10(1) Pentru activitățile desfășurate de Bancă în nume și pe cont propriu, statul român, prin Ministerul Finanțelor, garantează, cu respectarea legislației în materie de ajutor de stat, următoarele obligații:a) executarea principalului aferent datoriei angajate în nume și pe cont propriu de către Bancă, precum șib) executarea tuturor obligațiilor de garantare asumate de către aceasta, în cazul în care obligațiile respective nu beneficiază de nicio altă garanție, astfel:(i) în cazul garanțiilor individuale acordate de Bancă, statul garantează toate obligațiile de garantare asumate, iar(ii) în cazul garanțiilor de portofoliu acordate de Bancă, statul garantează toate obligațiile de garantare asumate, în limita ratei de plafonare a garanției stabilite în cadrul contractului încheiat între Bancă și un alt intermediar financiar.(2) În cazul executării garanției statului, sursa fondurilor necesare de plată este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor - Acțiuni generale, iar mecanismul de garantare și plată și condițiile de efectuare a plăților, precum și mecanismul de recuperare a sumelor plătite se stabilesc prin Memorandum de înțelegere încheiat între Bancă și Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar. (la 15-05-2023, Alineatul (2) din Articolul 10 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (3) Plata din bugetul de stat a obligațiilor Băncii se realizează după utilizarea resurselor Băncii, cu respectarea condițiilor și cerințelor detaliate în cadrul Memorandumului de înțelegere încheiat între Bancă și Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar. (la 15-05-2023, Alineatul (3) din Articolul 10 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (4) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (4) din Articolul 10 , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (5) Abrogat. (la 15-05-2023, Alineatul (5) din Articolul 10 , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 13, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) + Articolul 11(1) Pe baza strategiei de afaceri a Băncii, plafonul anual al garanțiilor ce urmează să fie emise de către Bancă se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor, în calitate de acționar.(2) Ministerul Finanțelor propune anual în proiectul de buget al Ministerului Finanțelor - Acțiuni generale fonduri pentru provizionarea obligațiilor de garantare asumate de Bancă, în baza propunerilor primite de la Bancă și fundamentate pe o analiză de risc a tranzacțiilor garantate. + Capitolul VI Auditul și contabilitatea operațiunilor + Articolul 12(1) Situațiile financiare ale Băncii sunt auditate de auditori financiari, persoane juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România și aprobate de Banca Națională a României.(1^1) Prin excepție de la dispozițiile alin. (1), primul auditor financiar al Băncii, numit prin actul constitutiv aprobat prin hotărâre a Guvernului, nu este aprobat de Banca Națională a României. (la 15-05-2023, Articolul 12 din Capitolul VI a fost completat de Punctul 14, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (1^2) În aplicarea art. 44 alin. (4) din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, selecția primului auditor financiar al Băncii se realizează de către o comisie stabilită prin ordin al ministrului finanțelor în baza unei proceduri de selecție aprobate de acesta, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței. Derularea contractului privind primul auditor financiar al Băncii se realizează de către Bancă și se plătește din resursele proprii ale acestei instituții. (la 15-05-2023, Articolul 12 din Capitolul VI a fost completat de Punctul 14, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (2) Auditul activității desfășurate de Bancă se realizează de către Curtea de Conturi a României, potrivit art. 21-24 raportat la art. 2 lit. j) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Banca întocmește situații financiare, în conformitate cu legislația în domeniu și cu standardele internaționale de raportare financiară. + Articolul 13(1) Autoritățile de supraveghere pentru activitățile desfășurate de Bancă în numele și contul statului sunt:a) pentru activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. a), identificată pe bază de evaluare ex ante și acordată pe bază de mandat, autoritatea de supraveghere este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, raportat la prevederile art. 58 și 59 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, sau orice alt minister coordonator al fondurilor europene și/sau inițiativelor de investiții la nivelul Uniunii Europene;b) pentru activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. b), autoritatea de supraveghere este Ministerul Finanțelor; șic) pentru activitățile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c), autoritatea de supraveghere va fi stabilită la momentul încredințării mandatului, în funcție de obiectul acestuia. (la 15-05-2023, Alineatul (1) din Articolul 13 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) (2) Autoritățile de supraveghere vor asigura coordonarea implementării și monitorizarea activităților acordate Băncii pe bază de mandat. + Capitolul VII Raportări + Articolul 14(1) Activitatea și modul de îndeplinire a obiectivelor Băncii prin activitatea desfășurată se evaluează anual de către Ministerul Finanțelor, pe baza raportărilor efectuate de Bancă, în funcție de îndeplinirea indicatorilor de performanță pe termen mediu și lung și a obiectivelor specifice de dezvoltare, precum și a celor financiare de rentabilitate și risc aferente strategiei de afaceri.(2) Revizuirea indicatorilor de performanță pe termen mediu și lung, a obiectivelor specifice de dezvoltare, precum și a celor financiare de rentabilitate și risc aferente strategiei de afaceri ai Băncii se poate face cu o frecvență cel mult anuală. + Articolul 15În cazul implementării și/sau administrării instrumentelor financiare finanțate din fonduri europene și inițiativelor europene pentru care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este responsabil de coordonarea acestora, Banca va raporta și transmite, „pe bază de protocol“, către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene toate informațiile și datele necesare monitorizării și evaluării din perspectiva eficacității, eficienței, relevanței coerenței și valorii adăugate pentru Uniunea Europeană. + Capitolul VIII Dispoziții finale + Articolul 16La momentul începerii funcționării, Banca preia atribuțiile exercitate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. cu privire la activitatea Fondului de Investiții al Inițiativei celor Trei Mări, împreună cu participația la capitalul acestuia și cu fondurile aferente participării la activitatea fondului și la acțiunile inițiate de către acționarii acestuia, în scopul promovării proiectelor avansate de România, astfel cum sunt prevăzute de Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Răulea,
secretar de statBucurești, 5 octombrie 2022.Nr. 1.204. + ANEXĂ
PROCEDURĂ DE NUMIRE
a membrilor organelor statutare ale Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A. + Secţiunea 1 Considerații generale1. Membrii Consiliului de supraveghere și ai Directoratului Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A. (Banca) sunt desemnați în urma unui proces de selecție, cu excepția primilor membri, care sunt numiți prin actul constitutiv.2. Primii membri ai Consiliului de supraveghere și ai Directoratului sunt nominalizați de către Ministerul Finanțelor prin ordin al ministrului finanțelor, ca urmare a unei selecții prealabile.3. Mandatul primilor membri începe la data înregistrării Băncii la Oficiul Național al Registrului Comerțului.4. Selecția primilor membri ai Consiliului de supraveghere și ai Directoratului Băncii se va desfășura la nivelul Ministerului Finanțelor, de către o comisie de selecție formată din specialiști.5. Secretariatul comisiei de selecție este asigurat de structura de guvernanță corporativă din cadrul Ministerului Finanțelor.6. Mandatul primilor membri ai organelor statuare nu poate depăși 2 ani și nu poate fi reînnoit.7. Durata mandatului membrilor Consiliului de supraveghere și ai Directoratului nu poate depăși 4 ani, aceștia fiind reeligibili când prin actul constitutiv nu se dispune altfel.8. Mandatul membrilor Consiliului de supraveghere poate fi reînnoit în baza unei cereri, însoțită de un raport de activitate pentru perioada mandatului efectuat, care cuprinde în mod obligatoriu, fără a se limita la, gradul de realizare al indicatorilor de performanță anexă la contractul de mandat. Cererea va fi adresată adunării generale a acționarilor.9. Mandatul membrilor Directoratului poate fi reînnoit în baza unei cereri însoțite de un raport de activitate pentru perioada mandatului efectuat. Cererea va fi adresată Consiliului de supraveghere. + Secţiunea a 2-a Selecția primilor membri ai organelor statutare ale Băncii10. Procesul de selecție a primilor membri ai organelor statutare ale Băncii se va realiza de o comisie de selecție creată la nivelul Ministerului Finanțelor, formată din specialiști, a cărei componență va fi aprobată prin ordin al ministrului finanțelor. 11. Selecția se realizează conform unei metodologii aprobate la nivelul Ministerului Finanțelor elaborate cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia, dar și a principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței, cu luarea în considerare a specificului domeniului de activitate al Băncii.12. Criteriile de selecție se elaborează de către Comisia de selecție cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia.13. Selecția se desfășoară pe bază de dosar de înscriere și interviu cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. 14. În vederea desfășurării selecției, Comisia de selecție elaborează și aprobă anunțul privind selecția primilor membri ai organelor statutare ale Băncii, care cuprinde, fără a se limita la, condițiile ce trebuie întrunite de candidați și criteriile de evaluare ale acestora, precum și planul de interviu.15. Anunțul privind selecția primilor membri ai organelor statutare ale Băncii se publică prin grija structurii de guvernanță corporativă din cadrul Ministerului Finanțelor, pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor.16. Publicarea anunțului privind selecția membrilor organelor statutare ale Băncii se realizează cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor, specificată în anunț.17. În urma analizării documentelor depuse de candidați, Comisia de selecție întocmește lista candidaților propuși pentru posturile de membri ai organelor statutare ale Băncii, care întrunesc condițiile minime de eligibilitate.18. Candidații din listă trebuie să respecte cerințele de adecvare prevăzute la art. 25,27 și 28 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acestora.19. În urma susținerii interviurilor cu persoanele înscrise care întrunesc condițiile minime de eligibilitate, prin analiza comparativă a punctajelor obținute de candidații din listă, Comisia de selecție va întocmi un raport care va cuprinde propunerile finale privind membrii Consiliului de supraveghere și ai Directoratului ce urmează a fi numiți prin actul constitutiv al Băncii, precum și ai comitetelor consultative din cadrul Consiliului de supraveghere, care se aprobă de către ministrul finanțelor.20. În situația în care raportul final nu cuprinde propuneri de candidați pentru toate pozițiile organelor statutare ale Băncii, Comisia de selecție reia procesul de selecție pentru pozițiile pentru care nu au fost identificați candidați.21. Organele statutare ale Băncii trebuie să dispună și la nivel colectiv de cunoștințe, aptitudini și experiență adecvate pentru a fi în măsură să înțeleagă activitățile desfășurate de Bancă, inclusiv principalele riscuri ale acestora, și să se pronunțe în deplină cunoștință de cauză cu privire la toate aspectele asupra cărora trebuie să decidă potrivit competențelor lor. 22. Primii membri ai organelor statutare ale Băncii beneficiază de o indemnizație fixă lunară, iar cuantumul acesteia este stabilit prin contractul de mandat.23. În situația în care Banca Națională a României, în cadrul atribuțiilor legale de supraveghere, constată că unul sau mai mulți membri ai organului de conducere al Băncii nu sunt adecvați, adunarea generală a acționarilor va revoca membrul/membrii considerat/considerați neadecvat/neadecvați de către Banca Națională a României, fără plata de daune interese, iar procedura de selecție este reluată pentru pozițiile rămase vacante. + Secţiunea a 3-a Selecția membrilor Consiliului de supraveghere al Băncii24. Procesul de selecție se realizează de o comisie de selecție creată la nivelul Ministerului Finanțelor, formată din specialiști, stabilită prin ordin al ministrului finanțelor. 25. În cadrul procesului de selecție, Comisia de selecție poate fi asistată, la solicitarea justificată a acesteia, de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate de Ministerul Finanțelor în condițiile legii. 26. Selecția se realizează, conform unei metodologii aprobate la nivelul Ministerului Finanțelor, elaborată cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia, dar și a principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței și cu luarea în considerare a specificului domeniului de activitate al Băncii.27. În vederea desfășurării selecției pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul organului de conducere al Băncii, Comitetul de nominalizare, în urma unei evaluări privind echilibrul de cunoștințe, competențe, diversitate și experiență, va înainta spre aprobare adunării generale a acționarilor o descriere a rolurilor, care va cuprinde timpul alocat în acest sens și criteriile de selecție pentru fiecare poziție vacantă. 28. Acționarul, prin Comisia de selecție și direcția de guvernanță corporativă din cadrul Ministerului Finanțelor, definitivează descrierea rolurilor și criteriile de selecție pentru fiecare poziție vacantă, stabilind forma finală a acestora. Acestea se aprobă prin hotărâre a adunării generale a acționarilor. 29. Selecția se desfășoară pe bază de dosar de înscriere și interviu, cu respectarea prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. 30. În vederea desfășurării selecției, Comisia de selecție elaborează anunțul privind selecția membrilor Consiliului de supraveghere, care va cuprinde, fără a se limita la, condițiile ce trebuie întrunite de candidați și criteriile de evaluare a acestora, precum și planul de interviu.31. Anunțul privind selecția membrilor Consiliului de supraveghere se publică de către Ministerul Finanțelor, prin grija structurii de guvernanță, în cel puțin două publicații economice și/sau financiare cu largă răspândire, precum și pe pagina de internet a Băncii și a Ministerului Finanțelor.32. Publicarea anunțului privind selecția membrilor Consiliului de supraveghere se face cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor, specificată în anunț. 33. În urma evaluării dosarelor, Comisia de selecție întocmește lista candidaților pentru posturile de membru al Consiliului de supraveghere, care îndeplinesc condițiile minime de selecție.34. În urma susținerii interviurilor, Comisia de selecție întocmește lista scurtă a candidaților pentru posturile de membru al Consiliului de supraveghere.35. Lista scurtă va cuprinde maximum 5 candidați pentru fiecare post de membru în Consiliul de supraveghere. 36. Candidații din lista scurtă trebuie să respecte cerințele de adecvare prevăzute la art. 25, 27 și 28 din Legea nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și în reglementările emise de Banca Națională a României în aplicarea acestora.37. Consiliul de supraveghere trebuie să dispună și la nivel colectiv de cunoștințe, aptitudini și experiență adecvate pentru a fi în măsură să înțeleagă activitățile desfășurate de instituția de credit, inclusiv principalele riscuri ale acestora, și să se pronunțe în deplină cunoștință de cauză cu privire la toate aspectele asupra cărora trebuie să decidă potrivit competențelor lor. 38. Comisia de selecție întocmește un raport care cuprinde lista scurtă, precum și propunerile finale, rezultate în urma unei analize comparative a punctajelor obținute de candidații din lista scurtă, privind componența Consiliului de supraveghere și a comitetelor consultative din cadrul acestuia. 39. Raportul privind nominalizările pentru posturile de membri ai Consiliului de supraveghere este aprobat de către ministrul finanțelor. 40. Componența Consiliului de supraveghere, propusă prin raportul întocmit de Comisia de selecție, este transmisă, prin adresă, Comitetului de nominalizare al Băncii în vederea evaluării persoanelor nominalizate din perspectiva respectării prevederilor Legii nr. 207/2022, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acesteia. Comitetul de nominalizare va transmite rezultatele evaluării în termen de maximum 30 de zile de la primirea componenței Consiliului de supraveghere.41. În situația în care unul sau mai mulți candidați sunt considerați de către Comitetul de nominalizare ca fiind neadecvați pentru pozițiile de membri ai Consiliului de supraveghere, Comisia de selecție întocmește un nou raport privind componența Consiliului de supraveghere sau, în cazul în care pe lista scurtă nu se regăsesc alți candidați care să întrunească condițiile de nominalizare, aceasta va relua procedura de selecție pentru posturile rămase vacante. 42. Numirea membrilor Consiliului de supraveghere, aprobați în baza raportului privind numirile finale de către ministrul finanțelor, se aprobă prin hotărâre a adunării generale a acționarilor. 43. Forma contractului de mandat ce va fi încheiat cu membrii Consiliului de supraveghere și remunerația acestora se aprobă în cadrul adunării generale a acționarilor care are pe ordinea de zi numirea membrilor Consiliului de supraveghere. 44. Numirile efectuate de către adunarea generală a acționarilor în funcțiile de membri ai Consiliului de supraveghere al Băncii vor fi înaintate Băncii Naționale a României, prin grija organelor statutare ale Băncii, în vederea evaluării și aprobării acestora. 45. În situația în care Banca Națională a României consideră că una sau mai multe persoane nu sunt adecvate pentru funcțiile de membri ai Consiliului de supraveghere, Comisia de selecție va întocmi un nou raport privind componența Consiliului de supraveghere. 46. În situația în care componența listei scurte a candidaților nu permite nominalizarea altor candidați în locul celor considerați neadecvați de către Comitetul de nominalizare al Băncii sau de către Banca Națională a României, procedura de selecție va fi reluată pentru posturile rămase vacante. 47. Membrii Directoratului sunt numiți de către Consiliul de supraveghere în funcție, la recomandarea Comitetului de nominalizare, în urma unei proceduri de selecție desfășurate la nivelul Băncii, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței. 48. Consiliul de supraveghere poate decide ca selecția să fie desfășurată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii vor fi contractate de Bancă, în condițiile legii, sau să fie asistat de acesta pe parcursul selecției. (la 15-05-2023, ANEXA a fost modificată de Punctul 16, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 432 din 10 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 15 mai 2023 ) -----