HOTĂRÂRE nr. 293 din 29 martie 2023privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 855/2008 pentru aprobarea actului constitutiv-cadru și a statutului-cadru ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice
Publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 303 din 11 aprilie 2023
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul IHotărârea Guvernului nr. 855/2008 pentru aprobarea actului constitutiv-cadru și a statutului-cadru ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 28 august 2008, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:HOTĂRÂREpentru aprobarea statutului-cadru al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile comunitare de utilități publice2. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1(1) Se aprobă statutul-cadru al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, prevăzut în anexa nr. 2, ce se constituie pentru gestiunea în comun a serviciului/serviciilor de utilități publice, cu excepția serviciului de alimentare cu apă și de canalizare și a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, astfel cum este definit la art. 37^2 alin. (3) lit. a) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Alegerea modalității de gestiune a serviciului/serviciilor se face prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2) Se aprobă statutul-cadru al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, prevăzut în anexa nr. 4. Alegerea modalității de gestiune a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare se face prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 17 alin. (4) și art. 18 alin. (1) și (2) din Legea nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (3) Statutul-cadru cuprins în anexele la prezenta hotărâre conține prevederi minimale ce vor fi adaptate specificului fiecărui serviciu comunitar de utilități publice.3. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2(1) În înțelesul prezentei hotărâri, o asociație de dezvoltare intercomunitară desemnează noțiunea de asociație de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice. Asociația de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, denumită în continuare asociația de dezvoltare intercomunitară, înființată și organizată în temeiul Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, poate să aibă ca obiect de activitate unul sau mai multe servicii comunitare de utilități publice, respectiv:a) alimentarea cu apă;b) canalizarea și epurarea apelor uzate;c) procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale printr-un serviciu public inteligent alternativ;d) colectarea, canalizarea și evacuarea apelor pluviale;e) alimentarea cu energie termică în sistem centralizat;f) salubrizarea localităților;g) iluminatul public;h) alimentarea cu gaze naturale;i) transportul public local de călători.4. După articolul 4 se introduce un nou articol, art. 5, cu următorul cuprins: + Articolul 5În cazul în care un act normativ se referă la actul constitutiv sau la actul constitutiv și statutul unei asociații de dezvoltare intercomunitară, prin sintagmele act constitutiv, respectiv act constitutiv și statut se înțelege unicul document necesar pentru organizarea și funcționarea acesteia, denumit statut.5. Anexa nr. 1 se abrogă.6. În anexa nr. 2, preambulul se modifică și va avea următorul cuprins:Asociații: 1. județul ..............., prin Consiliul Județean ............, cu sediul în ................, str. .............. nr. ......, județul .............., cod ..........., reprezentat de drept prin ..................., în calitate de președinte al Consiliului Județean ................., potrivit prevederilor art. 175 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;2. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ..................., cu sediul în ........................, str. .................. nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin ........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;3. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al .................., cu sediul în ......................, str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin ........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;4. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ..................., cu sediul în ......................, str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin ........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;5. ..............................................................;6. .............................................................. etc.,denumiți colectiv asociații și individual asociatul,ne exprimăm voința de a coopera și de a ne asocia potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale legilor speciale care reglementează serviciul/serviciile de utilități publice respectiv/ respective, precum și ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul Asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul .......... (denumirea asociației), denumită în continuare Asociația, persoană juridică de drept privat, cu statut de utilitate publică, în scopurile prevăzute la art. 4 din prezentul statut.7. În anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Modalitatea de gestiune a serviciului/serviciilor va fi stabilită prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.8. În anexa nr. 2, la articolul 5 alineatul (1), literele e)-g) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) să elaboreze documentația aferentă procedurii de stabilire a modalității de gestiune a serviciilor de utilități publice;f) să încheie contractul/contractele cu operatorii, în numele și pe seama unităților administrativ-teritoriale membre implicate, care vor avea împreună calitatea de delegatar, astfel cum este prevăzut de art. 30 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În funcție de specificul activităților care compun Serviciul, delegatar pot fi toți membrii Asociației pentru toate activitățile sau numai o parte din aceștia pentru anumite activități;g) să monitorizeze executarea contractului încheiat/ contractelor încheiate cu operatorul/operatorii și să informeze regulat membrii săi despre aceasta, să urmărească îndeplinirea obligațiilor asumate de operatori, îndeosebi în ceea ce privește realizarea indicatorilor de performanță, executarea lucrărilor încredințate operatorilor și calitatea Serviciului furnizat utilizatorilor, și, potrivit mandatului primit și în conformitate cu prevederile contractuale, să aplice penalitățile contractuale;9. În anexa nr. 2, la articolul 5 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e^1), cu următorul cuprins:e^1) să elaboreze și să aprobe documentația de atribuire, care va include obligatoriu proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi atribuit și anexele obligatorii la acesta - în cazul gestiunii delegate, respectiv documentația aferentă modalității de gestiune directă;10. În anexa nr. 2, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 7(1) Asociația se finanțează prin contribuții din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale membre, precum și din alte surse, în condițiile art. 90 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(2) Finanțarea Asociației se realizează cu asigurarea, de către autoritatea publică finanțatoare, a respectării legislației naționale și europene în materia ajutorului de stat.11. În anexa nr. 2, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Asociația nu poate avea calitatea de operator în înțelesul art. 2 lit. g) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și nu desfășoară activități economice.(2) Dacă Asociația își desfășoară activitatea în domeniul serviciului de salubrizare a localităților, pentru cantitățile de deșeuri municipale declarate de aceasta ca fiind comercializate, în situația în care obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului nu se realizează individual, modul de stabilire a costului net și a sumelor care trebuie acoperite de către organizațiile care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului sunt cele prevăzute în anexa nr. 6 la Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare.12. În anexa nr. 2, la articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Potrivit art. 10 alin. (11) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice, care au delegat împreună gestiunea de utilități publice către același operator/operator regional, se pot retrage din Asociație înainte de data expirării contractelor de delegare a gestiunii serviciilor numai cu acordul majorității celorlalte unități administrativ-teritoriale membre, exprimat prin hotărâri ale autorităților deliberative ale acestora, precum și cu acordul scris al entităților finanțatoare, în situația în care beneficiază de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene, și numai după plata despăgubirilor prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciilor sau, după caz, în statutul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice.13. În anexa nr. 2, la articolul 12, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În cazul în care un asociat nu aprobă documentațiile de atribuire în vederea organizării procedurilor pentru delegarea serviciilor, inclusiv proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi încheiat cu operatorul desemnat și anexele obligatorii la acesta, sau se retrage unilateral din acest contract (indiferent că retragerea are loc înainte sau după intrarea în vigoare a respectivului contract de delegare), acesta va fi exclus din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun la contractele de delegare (în special cu privire la investiții), potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, și va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.14. În anexa nr. 2, la articolul 12, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) În situația în care mai multe unități administrativ-teritoriale membre ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară au delegat împreună gestiunea serviciilor de utilitate publică pentru două sau mai multe activități componente ale Serviciului prin intermediul unor contracte de delegare distincte, iar unitățile administrativ-teritoriale înțeleg să se retragă din oricare dintre aceste contracte sau să retragă mandatul acordat Asociației pentru o parte dintre activitățile delegate, adunarea generală va hotărî excluderea acestora din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun la contractele de delegare, în special cu privire la investiții, potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, și va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.15. În anexa nr. 2, la articolul 12 alineatul (5), după litera b) se introduc două noi litere, lit. c) și d), cu următorul cuprins:c) prejudiciul creat membrilor asociați generat de creșterea costurilor de operare în sarcina acestora prin retragere/excludere; modul de calcul al prejudiciului creat membrilor pentru creșterea costurilor de operare și durata pentru care se calculează sunt stabilite în baza unui audit;d) sumele impuse cu titlu de penalități/despăgubiri/daune/ obligație de restituire de către entitățile finanțatoare, în situația în care beneficiază/au beneficiat de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene.16. În anexa nr. 2, la articolul 14, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 14(1) Adunarea generală este organul de conducere al Asociației, format din primarii de municipii, orașe și comune, respectiv președintele consiliului județean, care sunt reprezentanții de drept ai unităților administrativ-teritoriale membre.17. În anexa nr. 2, la articolul 14, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:(1^1) Primarii pot delega calitatea lor de reprezentanți ai unităților administrativ-teritoriale în adunările generale viceprimarului, secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes local, în funcție de competențele ce le revin în domeniile respective.(1^2) Președintele consiliului județean poate delega calitatea sa de reprezentant de drept în adunările generale unuia dintre vicepreședinți, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, secretarului general al județului, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes județean.(1^3) Primarii și, respectiv, președinții consiliilor județene își pot delega calitatea de reprezentant în adunarea generală a Asociației, prin dispoziție.18. În anexa nr. 2, la articolul 14, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Dispozițiile de delegare vor fi transmise, în copie, președintelui Asociației în termen de 3 (trei) zile lucrătoare de la data emiterii lor.19. În anexa nr. 2, la articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16(1) Adunarea generală a Asociației îndeplinește atribuțiile care îi revin potrivit art. 21 alin. (2) lit. a)-d) și f)-h) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și atribuțiile speciale prevăzute de prezentul statut în exercitarea competențelor privind Serviciul, potrivit mandatului încredințat Asociației de către membrii săi.20. În anexa nr. 2, la articolul 16 alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, lit. j^1), cu următorul cuprins: j^1) cu scopul de a facilita fuziunea operatorilor regionali ai serviciilor de utilități publice, aprobarea fuziunii, în condițiile legii, cu alte asociații de dezvoltare intercomunitară, în baza hotărârilor autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 6 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv principiile autonomiei locale și descentralizării serviciilor publice;21. În anexa nr. 2, la articolul 16, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Atribuțiile adunării generale a Asociației cu privire la exercitarea mandatului acordat acesteia de asociați potrivit art. 5 alin. (2) sunt:a) aprobarea strategiei de dezvoltare, a programelor de reabilitare, extindere și modernizare a sistemelor de utilități publice existente, a programelor de înființare a unor noi sisteme, precum și a programelor de protecție a mediului, elaborate și prezentate de consiliul director al Asociației;b) aprobarea măsurilor propuse în rapoartele de monitorizare a executării contractului de delegare, elaborate și prezentate de consiliul director;c) aprobarea unei politici tarifare coerente la nivelul întregii arii a Serviciului prevăzute în contractul de delegare;d) aprobarea strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, în condițiile legii speciale care reglementează serviciul respectiv;e) aprobarea stabilirii, ajustării și modificării prețurilor și tarifelor propuse de operator de la data la care asociații hotărăsc trecerea la un sistem de tarif unic;f) adoptarea de hotărâri privind aplicarea măsurilor corective și a penalităților prevăzute de contractul încheiat între Asociație și operator, în situația în care acesta nu respectă nivelul indicatorilor de performanță;g) aprobarea caietului de sarcini și a regulamentului Serviciului, consolidat și armonizat pentru întreaga arie a Serviciului, elaborate și prezentate de consiliul director potrivit art. 23 alin. (3) lit. b).22. În anexa nr. 2, la articolul 19, alineatele (1), (2), (5), (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 19(1) Adunarea generală a Asociației va fi convocată, ori de câte ori este necesar, în ședințe ordinare sau extraordinare, de către președintele Asociației sau de un număr de cel puțin .... asociați.(2) Convocarea va fi transmisă prin scrisoare, fax sau e-mail cu cel puțin cinci zile calendaristice pentru ședințele ordinare sau trei zile calendaristice pentru ședințele extraordinare, înainte de data ședinței, și va cuprinde data, ora, locul și ordinea de zi ale ședinței. Pentru motive întemeiate care justifică urgența, convocarea poate fi transmisă cu cel puțin 48 de ore înainte de ședință..............................................................................................(5) Secretariatul ședințelor adunării generale va fi asigurat de un salariat din aparatul tehnic, care va redacta procesul-verbal al ședinței. (6) Procesul-verbal este semnat de președinte și de secretar și este supus aprobării membrilor adunării generale în ședința următoare. O copie a procesului-verbal va fi transmisă în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data ședinței. (7) Pe baza proceselor-verbale ale ședințelor, secretarul redactează hotărârile adunării generale, care vor fi semnate de președinte Asociației. Hotărârile adunării generale se înregistrează într-un registru distinct.23. În anexa nr. 2, la articolul 19, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) și (9), cu următorul cuprins:(8) Adunarea generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă.(9) Modalitatea de desfășurare a ședințelor adunării generale va fi menționată în convocator.24. În anexa nr. 2, la articolul 20, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: (3) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. a)-h) și lit. j)-l) și alin. (3) se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.(4) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (3) se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.25. În anexa nr. 2, la articolul 20, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins: (6) Potrivit art. 10 alin. (5^1) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale nu se pronunță asupra hotărârilor privind acordarea mandatelor speciale, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, atunci se prezumă că unitățile administrativ-teritoriale au acceptat tacit delegarea atribuțiilor.26. În anexa nr. 2, la articolul 20, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins: (7) În cazul în care reprezentantul de drept al unuia dintre asociați nu poate participa la ședința unei adunări generale a Asociației la care a fost convocat, acesta poate fi înlocuit de un alt reprezentant al unității administrativ-teritoriale, împuternicit în acest scop prin dispoziție.27. În anexa nr. 2, la articolul 22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22(1) Consiliul director este organul executiv de conducere a asociației de dezvoltare intercomunitară și este format din președintele asociației de dezvoltare intercomunitară și încă cel puțin 4 membri aleși din rândul membrilor adunării generale a Asociației, desemnați prin vot secret. Prin statut, asociații pot să prevadă și un număr mai mare de membri, cu condiția ca numărul total de membri în consiliul director, inclusiv președintele, să fie impar. Durata mandatului este convenită de asociați, dar nu va fi mai mare de 4 ani. Componența consiliului director va asigura cât mai bine reprezentativitatea în cadrul acestui organ a tuturor membrilor Asociației, utilizând principiul reprezentării prin rotație.28. În anexa nr. 2, la articolul 24, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2) Aparatul tehnic va fi condus de un director executiv numit de consiliul director ca urmare a promovării concursului de ocupare a funcției. Directorul executiv are drept de semnătură în numele Asociației în operațiunile bancare și de trezorerie, aprobă și semnează documentele financiar-contabile legate de activitatea curentă a Asociației, semnează în numele acesteia delegațiile de reprezentare în fața instanțelor judecătorești de orice grad și poate reprezenta Asociația în relațiile cu terții. Membrii aparatului tehnic vor avea statut de salariați ai Asociației.29. În anexa nr. 2, la articolul 25, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Consiliul director va alege dintre participanții la ședință un secretar care va redacta procesul-verbal al ședinței. Procesele-verbale se semnează de președinte și de secretar și se comunică tuturor membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director se consemnează în registrul de procese- verbale, care se păstrează la sediul Asociației.30. În anexa nr. 2, la articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: (4) Ședințele consiliului director pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă. Modalitatea de desfășurare a ședințelor va fi menționată în convocator.31. În anexa nr. 2, la articolul 26, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) Controlul financiar intern al Asociației este asigurat de o comisie de cenzori formată din minimum 3 membri, desemnați de adunarea generală dintre membrii adunării sau aleși din cadrul altor categorii de personal, pentru o perioadă de patru ani, cu posibilitatea prelungirii..............................................................................................(3) Comisia de cenzori își poate elabora un regulament intern de funcționare. Ședințele comisiei de cenzori pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar actele adoptate de comisia de cenzori pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică extinsă.32. În anexa nr. 2, la articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 32(1) Prezentul statut poate fi modificat doar prin acte adiționale, aprobate cu respectarea condițiilor de cvorum prevăzute la art. 20 alin. (3).33. Anexa nr. 3 se abrogă.34. În anexa nr. 4, titlul se modifică și va avea următorul cuprins:STATUTUL-CADRU al Asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale ................................. (denumirea asociației)35. În anexa nr. 4, preambulul se modifică și va avea următorul cuprins:Asociații: 1. județul ..............., prin Consiliul Județean ............, cu sediul în ......................, str. ..................... nr. ......, județul ..............., cod ..........., reprezentat de drept prin ........., în calitate de președinte al Consiliului Județean ..........., potrivit prevederilor art. 175 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;2. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ................., cu sediul în ....................., str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;3. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ..................., cu sediul în ......................, str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;4. municipiul/orașul/comuna ......................., prin Consiliul Local al .................., cu sediul în ......................, str. ................. nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;5. ..............................................................;6. .............................................................. etc.,denumiți colectiv asociații și individual asociatul,ne exprimăm voința de a coopera și de a ne asocia potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul Asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale ............. (denumirea asociației), denumită în continuare Asociația, persoană juridică de drept privat, cu statut de utilitate publică, în scopurile prevăzute la art. 4 din prezentul statut.36. În anexa nr. 4, la articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Alegerea modalității de gestiune a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare și a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale se face prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 17 alin. (4) și art. 18 alin. (1) și (2) din Legea nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.37. În anexa nr. 4, la articolul 5 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) să încheie contractul cu operatorul, prevăzut la art. 17 alin. (2) lit. a) din prezentul statut, în numele și pe seama asociaților, care vor avea împreună calitatea de delegatar, potrivit art. 29 alin. (7) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;38. În anexa nr. 4, la articolul 5, partea introductivă a alineatului (2) și litera a) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Pentru realizarea obiectivelor Asociației, prin prezentul statut asociații mandatează Asociația, potrivit art. 10 alin. (5) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile Legii nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, să exercite în numele și pe seama lor următoarele drepturi și obligații legate de serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și de serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale:a) elaborarea și aprobarea strategiei Asociației privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și privind serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, care conține planul de investiții și lista investițiilor prioritare, elaborată potrivit master- planului județean/zonal, aprobat potrivit art. 129 alin. (4) lit. e) și art. 173 alin. (3) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;39. În anexa nr. 4, la articolul 5 alineatul (2), litera b) se abrogă.40. În anexa nr. 4, la articolul 5 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) aprobarea modificărilor la contractul încheiat între Asociație și operator;41. În anexa nr. 4, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 7(1) Asociația se finanțează prin contribuții din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale membre, precum și din alte surse, în condițiile art. 90 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(2) Finanțarea Asociației se realizează cu asigurarea, de către autoritatea publică finanțatoare, a respectării legislației naționale și europene în materia ajutorului de stat.42. În anexa nr. 4, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8Asociația nu poate avea calitatea de operator în înțelesul art. 2 lit. g) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și nu desfășoară activități economice.43. În anexa nr. 4, la articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Potrivit art. 10 alin. (11) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, care au delegat împreună gestiunea de utilități publice către același operator/operator regional, se pot retrage din Asociație înainte de data expirării contractelor de delegare a gestiunii serviciilor numai cu acordul majorității celorlalte unități administrativ-teritoriale membre, exprimat prin hotărâri ale autorităților deliberative ale acestora, precum și cu acordul scris al entităților finanțatoare, în situația în care beneficiază de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene, și numai după plata despăgubirilor prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciilor sau, după caz, în statutul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice.44. În anexa nr. 4, la articolul 12, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În cazul în care un asociat nu aprobă documentațiile de atribuire în vederea organizării procedurilor pentru delegarea serviciilor, inclusiv proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi încheiat cu operatorul desemnat și anexele obligatorii la acesta, sau se retrage unilateral din acest contract, indiferent dacă retragerea are loc înainte sau după intrarea în vigoare a respectivului contract de delegare, acesta va fi exclus din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun la contractele de delegare, în special cu privire la investiții, potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, și va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.45. În anexa nr. 4, la articolul 12, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) În situația în care mai multe unități administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară au delegat împreună gestiunea serviciilor de utilitate publică pentru două sau mai multe activități componente ale Serviciului prin intermediul unor contracte de delegare distincte, iar unitățile administrativ-teritoriale înțeleg să se retragă din oricare dintre aceste contracte sau să retragă mandatul acordat Asociației pentru o parte dintre activitățile delegate, adunarea generală va hotărî excluderea acestora din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun a fi efectuate la contract, în special cu privire la investiții, potrivit prevederilor contractului respectiv și va hotărî modificarea corespunzătoare a statutului Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.46. În anexa nr. 4, la articolul 12 alineatul (5), după litera c) se introduc două noi litere, lit. d) și e), cu următorul cuprins:d) prejudiciul creat membrilor asociați generat de creșterea costurilor de operare în sarcina acestora prin retragere/ excludere; modul de calcul al prejudiciului creat membrilor pentru creșterea costurilor de operare și durata pentru care se calculează sunt stabilite în baza unui audit;e) sumele impuse cu titlu de penalități/despăgubiri/daune/ obligație de restituire de către entitățile finanțatoare, în situația în care beneficiază/a beneficiat de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene.47. În anexa nr. 4, la articolul 14, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 14(1) Adunarea generală este organul de conducere al Asociației, format din primarii de municipii, orașe și comune, respectiv președintele consiliului județean, care sunt reprezentanți de drept ai unităților administrativ-teritoriale membre.48. În anexa nr. 4, la articolul 14, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:(1^1) Primarii pot delega calitatea lor de reprezentanți ai unităților administrativ-teritoriale în adunările generale viceprimarului, secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes local, în funcție de competențele ce le revin în domeniile respective.(1^2) Președintele consiliului județean poate delega calitatea sa de reprezentant de drept în adunările generale unuia dintre vicepreședinți, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, secretarului general al județului, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes județean.(1^3) Primarii și, respectiv, președinții consiliilor județene își pot delega calitatea de reprezentant în adunarea generală a Asociației, prin dispoziție.49. În anexa nr. 4, la articolul 14, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Dispozițiile de delegare a reprezentanților vor fi transmise, în copie, asociaților și președintelui Asociației, în termen de trei zile lucrătoare de la data emiterii lor.50. În anexa nr. 4, la articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16(1) Adunarea generală a Asociației îndeplinește atribuțiile care îi revin potrivit art. 21 alin. (2) lit. a)-d) și f)-h) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și atribuțiile speciale prevăzute de prezentul statut în exercitarea competențelor privind Serviciul, potrivit mandatului încredințat Asociației de către membrii săi, precum și drepturile speciale de control asupra operatorului prevăzut la art. 17 alin. (2) lit. a) din prezentul statut.51. În anexa nr. 4, la articolul 16 alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, lit. j^1), cu următorul cuprins:j^1) cu scopul de a facilita fuziunea operatorilor regionali ai serviciilor de utilități publice, aprobă fuziunea, în condițiile legii, cu alte asociații de dezvoltare intercomunitară, în baza hotărârilor autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 6 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv principiile autonomiei locale și descentralizării serviciilor publice.52. În anexa nr. 4, la articolul 16, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Atribuțiile adunării generale a Asociației cu privire la exercitarea mandatului acordat acesteia de asociați potrivit art. 5 alin. (2) sunt:a) aprobarea strategiei de dezvoltare, a programelor de reabilitare, extindere și modernizare a sistemelor de utilități publice existente, a programelor de înființare a unor noi sisteme, precum și a programelor de protecție a mediului, elaborate și prezentate de consiliul director al Asociației, potrivit art. 23 alin. (3) lit. a);b) aprobarea măsurilor propuse în rapoartele de monitorizare a executării contractului de delegare, elaborate și prezentate de consiliul director, potrivit art. 23 alin. (3) lit. f);c) aprobarea unei politici tarifare coerente la nivelul întregii arii a Serviciului prevăzute în contractul de delegare;d) aprobarea strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, în condițiile Legii nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;e) aprobarea cotei de pierderi de apă justificate de starea tehnică a sistemelor de alimentare cu apă pe baza bilanțului apei; f) adoptarea de hotărâri privind aplicarea măsurilor corective și a penalităților prevăzute de contractul încheiat între Asociație și operator, în situația în care acesta nu respectă nivelul indicatorilor de performanță;g) aprobarea caietului de sarcini și a regulamentului Serviciului, consolidat și armonizat pentru întreaga arie a Serviciului, elaborate și prezentate de consiliul director potrivit art. 23 alin. (3) lit. b).53. În anexa nr. 4, la articolul 17 alineatul (2) litera a), partea introductivă a punctului 4 se modifică și va avea următorul cuprins:4. În aplicarea prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în vederea exercitării de către Asociație a atribuțiilor de autoritate tutelară prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, privind controlul direct și influența dominantă asupra deciziilor strategice și/sau semnificative ale operatorului, asociații care sunt acționari/asociați ai operatorului acordă Asociației, potrivit prezentului statut, dreptul de a:54. În anexa nr. 4, la articolul 17 alineatul (2) litera b), punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:3. Planurile de investiții propuse de operator se aprobă de către adunarea generală a Asociației în corelare cu strategia asociației de dezvoltare a serviciului de alimentare cu apă și canalizare și, după caz, cu strategia serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale. Acestea vor fi anexate la contract și fac parte integrantă din acesta.55. În anexa nr. 4, la articolul 17 alineatul (2), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) Politica tarifară1. Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se aprobă de către adunarea generală a Asociației, în baza mandatului special primit de la unitățile administrative-teritoriale membre ale Asociației, cu respectarea avizului conform al Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice. 2. Formula de ajustare tarifară se aprobă de către adunarea generală a Asociației pe baza avizului Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice.56. În anexa nr. 4, la articolul 19, alineatele (1), (2), (5)-(7) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 19(1) Adunarea generală a Asociației va fi convocată, ori de câte ori este necesar, în ședințe ordinare sau extraordinare, de către președintele Asociației sau de un număr de cel puțin .... asociați.(2) Convocarea va fi transmisă prin scrisoare, fax sau e-mail cu cel puțin cinci zile calendaristice pentru ședințele ordinare sau trei zile calendaristice pentru ședințele extraordinare, înainte de data ședinței, și va cuprinde data, ora, locul și ordinea de zi ale ședinței. Pentru motive întemeiate care justifică urgența, convocarea poate fi transmisă cu cel puțin 48 de ore înainte de ședință..............................................................................................(5) Secretariatul ședințelor adunării generale va fi asigurat de un salariat din aparatul tehnic, care va redacta procesul-verbal al ședinței. (6) Procesul-verbal este semnat de președinte și de secretar și este supus aprobării membrilor adunării generale în ședința următoare. O copie a procesului-verbal va fi transmisă, în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data ședinței, fiecărui asociat, indiferent dacă reprezentantul acestuia a fost sau nu prezent la ședință. Acesta este un termen maxim, părțile putând stabili și un termen mai mic.(7) Pe baza proceselor-verbale ale ședințelor, secretarul redactează hotărârile adunării generale, care vor fi semnate de președinte Asociației. Hotărârile adunării generale se înregistrează într-un registru distinct.57. În anexa nr. 4, la articolul 19, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) și (9), cu următorul cuprins:(8) Adunarea generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă.(9) Modalitatea de desfășurare a ședințelor adunării generale va fi menționată în convocator.58. În anexa nr. 4, la articolul 20, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. a)-h) și lit. j)-l) și alin. (3) se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.(4) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (3), precum și în oricare alte situații nespecificate expres se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.59. În anexa nr. 4, la articolul 20, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Potrivit art. 10 alin. (5^1) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale nu se pronunță asupra hotărârilor privind acordarea mandatelor speciale, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, atunci se prezumă că unitățile administrativ-teritoriale au acceptat tacit delegarea atribuțiilor.60. În anexa nr. 4, la articolul 20, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7) În cazul în care reprezentantul de drept al unuia dintre asociați nu poate participa la ședința unei adunări generale a Asociației la care a fost convocat, acesta poate fi înlocuit de un alt reprezentant al unității administrativ-teritoriale, împuternicit în acest scop prin dispoziție.61. În anexa nr. 4, la articolul 21, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Hotărârile adunării generale a Asociației sunt obligatorii atât pentru membri, cât și pentru operator.62. În anexa nr. 4, la articolul 22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22(1) Consiliul director este organul executiv de conducere a asociației de dezvoltare intercomunitară și este format din președintele asociației de dezvoltare intercomunitară și încă cel puțin 4 membri aleși din rândul membrilor adunării generale a Asociației, desemnați prin vot secret. Prin statut, asociații pot să prevadă și un număr mai mare de membri, cu condiția ca numărul total de membri în consiliul director, inclusiv președintele, să fie impar. Durata mandatului este convenită de asociați, dar nu va fi mai mare de 4 ani. Componența consiliului director va asigura cât mai bine reprezentativitatea în cadrul acestui organ a tuturor membrilor Asociației, utilizând principiul reprezentării prin rotație.63. În anexa nr. 4, la articolul 23 alineatul (3), litera c) se abrogă. 64. În anexa nr. 4, la articolul 24, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Aparatul tehnic va fi condus de un director executiv numit de consiliul director ca urmare a promovării concursului de ocupare a funcției. Directorul executiv are drept de semnătură în numele Asociației în operațiunile bancare și de trezorerie, aprobă și semnează documentele financiar-contabile legate de activitatea curentă a Asociației, semnează în numele acesteia delegațiile de reprezentare în fața instanțelor judecătorești de orice grad și poate reprezenta Asociația în relațiile cu terții. Membrii aparatului tehnic vor avea statut de salariați ai Asociației.65. În anexa nr. 4, la articolul 25, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Consiliul director va alege dintre participanții la ședință un secretar, care va redacta procesul-verbal al ședinței. Procesele-verbale se semnează de președinte și de secretar și se comunică tuturor membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director se consemnează în registrul de procese-verbale, care se păstrează la sediul Asociației.66. În anexa nr. 4, la articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Ședințele consiliului director pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă. Modalitatea de desfășurare a ședințelor va fi menționată în convocator.67. În anexa nr. 4, la articolul 26, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) Controlul financiar intern al Asociației este asigurat de o comisie de cenzori, formată din minimum 3 membri, desemnați de adunarea generală dintre membrii adunării sau aleși din cadrul altor categorii de personal, pentru o perioadă de patru ani, cu posibilitatea prelungirii..............................................................................................(3) Comisia de cenzori își poate elabora un regulament intern de funcționare. Ședințele comisiei de cenzori pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar actele adoptate de comisia de cenzori pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătura electronică extinsă.68. În anexa nr. 4, la articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 32(1) Prezentul statut poate fi modificat doar prin acte adiționale, aprobate cu respectarea condițiilor de cvorum prevăzute la art. 20 alin. (3). + Articolul IIMandatele organelor de conducere a asociațiilor de dezvoltare comunitară care sunt în desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri rămân valabile până la expirarea acestora. + Articolul IIIAsociațiile de dezvoltare intercomunitară au obligația de a-și modifica statutul, în conformitate cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a acesteia.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice,
Ionel Tescaru
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos Barna
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 29 martie 2023.Nr. 293.-----
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul IHotărârea Guvernului nr. 855/2008 pentru aprobarea actului constitutiv-cadru și a statutului-cadru ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 28 august 2008, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:HOTĂRÂREpentru aprobarea statutului-cadru al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile comunitare de utilități publice2. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1(1) Se aprobă statutul-cadru al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, prevăzut în anexa nr. 2, ce se constituie pentru gestiunea în comun a serviciului/serviciilor de utilități publice, cu excepția serviciului de alimentare cu apă și de canalizare și a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, astfel cum este definit la art. 37^2 alin. (3) lit. a) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Alegerea modalității de gestiune a serviciului/serviciilor se face prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2) Se aprobă statutul-cadru al asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, prevăzut în anexa nr. 4. Alegerea modalității de gestiune a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare se face prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 17 alin. (4) și art. 18 alin. (1) și (2) din Legea nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (3) Statutul-cadru cuprins în anexele la prezenta hotărâre conține prevederi minimale ce vor fi adaptate specificului fiecărui serviciu comunitar de utilități publice.3. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2(1) În înțelesul prezentei hotărâri, o asociație de dezvoltare intercomunitară desemnează noțiunea de asociație de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice. Asociația de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, denumită în continuare asociația de dezvoltare intercomunitară, înființată și organizată în temeiul Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, poate să aibă ca obiect de activitate unul sau mai multe servicii comunitare de utilități publice, respectiv:a) alimentarea cu apă;b) canalizarea și epurarea apelor uzate;c) procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale printr-un serviciu public inteligent alternativ;d) colectarea, canalizarea și evacuarea apelor pluviale;e) alimentarea cu energie termică în sistem centralizat;f) salubrizarea localităților;g) iluminatul public;h) alimentarea cu gaze naturale;i) transportul public local de călători.4. După articolul 4 se introduce un nou articol, art. 5, cu următorul cuprins: + Articolul 5În cazul în care un act normativ se referă la actul constitutiv sau la actul constitutiv și statutul unei asociații de dezvoltare intercomunitară, prin sintagmele act constitutiv, respectiv act constitutiv și statut se înțelege unicul document necesar pentru organizarea și funcționarea acesteia, denumit statut.5. Anexa nr. 1 se abrogă.6. În anexa nr. 2, preambulul se modifică și va avea următorul cuprins:Asociații: 1. județul ..............., prin Consiliul Județean ............, cu sediul în ................, str. .............. nr. ......, județul .............., cod ..........., reprezentat de drept prin ..................., în calitate de președinte al Consiliului Județean ................., potrivit prevederilor art. 175 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;2. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ..................., cu sediul în ........................, str. .................. nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin ........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;3. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al .................., cu sediul în ......................, str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin ........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;4. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ..................., cu sediul în ......................, str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin ........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;5. ..............................................................;6. .............................................................. etc.,denumiți colectiv asociații și individual asociatul,ne exprimăm voința de a coopera și de a ne asocia potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale legilor speciale care reglementează serviciul/serviciile de utilități publice respectiv/ respective, precum și ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul Asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul .......... (denumirea asociației), denumită în continuare Asociația, persoană juridică de drept privat, cu statut de utilitate publică, în scopurile prevăzute la art. 4 din prezentul statut.7. În anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Modalitatea de gestiune a serviciului/serviciilor va fi stabilită prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.8. În anexa nr. 2, la articolul 5 alineatul (1), literele e)-g) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) să elaboreze documentația aferentă procedurii de stabilire a modalității de gestiune a serviciilor de utilități publice;f) să încheie contractul/contractele cu operatorii, în numele și pe seama unităților administrativ-teritoriale membre implicate, care vor avea împreună calitatea de delegatar, astfel cum este prevăzut de art. 30 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În funcție de specificul activităților care compun Serviciul, delegatar pot fi toți membrii Asociației pentru toate activitățile sau numai o parte din aceștia pentru anumite activități;g) să monitorizeze executarea contractului încheiat/ contractelor încheiate cu operatorul/operatorii și să informeze regulat membrii săi despre aceasta, să urmărească îndeplinirea obligațiilor asumate de operatori, îndeosebi în ceea ce privește realizarea indicatorilor de performanță, executarea lucrărilor încredințate operatorilor și calitatea Serviciului furnizat utilizatorilor, și, potrivit mandatului primit și în conformitate cu prevederile contractuale, să aplice penalitățile contractuale;9. În anexa nr. 2, la articolul 5 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e^1), cu următorul cuprins:e^1) să elaboreze și să aprobe documentația de atribuire, care va include obligatoriu proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi atribuit și anexele obligatorii la acesta - în cazul gestiunii delegate, respectiv documentația aferentă modalității de gestiune directă;10. În anexa nr. 2, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 7(1) Asociația se finanțează prin contribuții din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale membre, precum și din alte surse, în condițiile art. 90 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(2) Finanțarea Asociației se realizează cu asigurarea, de către autoritatea publică finanțatoare, a respectării legislației naționale și europene în materia ajutorului de stat.11. În anexa nr. 2, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Asociația nu poate avea calitatea de operator în înțelesul art. 2 lit. g) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și nu desfășoară activități economice.(2) Dacă Asociația își desfășoară activitatea în domeniul serviciului de salubrizare a localităților, pentru cantitățile de deșeuri municipale declarate de aceasta ca fiind comercializate, în situația în care obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului nu se realizează individual, modul de stabilire a costului net și a sumelor care trebuie acoperite de către organizațiile care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului sunt cele prevăzute în anexa nr. 6 la Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare.12. În anexa nr. 2, la articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Potrivit art. 10 alin. (11) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice, care au delegat împreună gestiunea de utilități publice către același operator/operator regional, se pot retrage din Asociație înainte de data expirării contractelor de delegare a gestiunii serviciilor numai cu acordul majorității celorlalte unități administrativ-teritoriale membre, exprimat prin hotărâri ale autorităților deliberative ale acestora, precum și cu acordul scris al entităților finanțatoare, în situația în care beneficiază de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene, și numai după plata despăgubirilor prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciilor sau, după caz, în statutul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice.13. În anexa nr. 2, la articolul 12, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În cazul în care un asociat nu aprobă documentațiile de atribuire în vederea organizării procedurilor pentru delegarea serviciilor, inclusiv proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi încheiat cu operatorul desemnat și anexele obligatorii la acesta, sau se retrage unilateral din acest contract (indiferent că retragerea are loc înainte sau după intrarea în vigoare a respectivului contract de delegare), acesta va fi exclus din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun la contractele de delegare (în special cu privire la investiții), potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, și va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.14. În anexa nr. 2, la articolul 12, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) În situația în care mai multe unități administrativ-teritoriale membre ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară au delegat împreună gestiunea serviciilor de utilitate publică pentru două sau mai multe activități componente ale Serviciului prin intermediul unor contracte de delegare distincte, iar unitățile administrativ-teritoriale înțeleg să se retragă din oricare dintre aceste contracte sau să retragă mandatul acordat Asociației pentru o parte dintre activitățile delegate, adunarea generală va hotărî excluderea acestora din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun la contractele de delegare, în special cu privire la investiții, potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, și va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.15. În anexa nr. 2, la articolul 12 alineatul (5), după litera b) se introduc două noi litere, lit. c) și d), cu următorul cuprins:c) prejudiciul creat membrilor asociați generat de creșterea costurilor de operare în sarcina acestora prin retragere/excludere; modul de calcul al prejudiciului creat membrilor pentru creșterea costurilor de operare și durata pentru care se calculează sunt stabilite în baza unui audit;d) sumele impuse cu titlu de penalități/despăgubiri/daune/ obligație de restituire de către entitățile finanțatoare, în situația în care beneficiază/au beneficiat de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene.16. În anexa nr. 2, la articolul 14, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 14(1) Adunarea generală este organul de conducere al Asociației, format din primarii de municipii, orașe și comune, respectiv președintele consiliului județean, care sunt reprezentanții de drept ai unităților administrativ-teritoriale membre.17. În anexa nr. 2, la articolul 14, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:(1^1) Primarii pot delega calitatea lor de reprezentanți ai unităților administrativ-teritoriale în adunările generale viceprimarului, secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes local, în funcție de competențele ce le revin în domeniile respective.(1^2) Președintele consiliului județean poate delega calitatea sa de reprezentant de drept în adunările generale unuia dintre vicepreședinți, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, secretarului general al județului, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes județean.(1^3) Primarii și, respectiv, președinții consiliilor județene își pot delega calitatea de reprezentant în adunarea generală a Asociației, prin dispoziție.18. În anexa nr. 2, la articolul 14, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Dispozițiile de delegare vor fi transmise, în copie, președintelui Asociației în termen de 3 (trei) zile lucrătoare de la data emiterii lor.19. În anexa nr. 2, la articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16(1) Adunarea generală a Asociației îndeplinește atribuțiile care îi revin potrivit art. 21 alin. (2) lit. a)-d) și f)-h) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și atribuțiile speciale prevăzute de prezentul statut în exercitarea competențelor privind Serviciul, potrivit mandatului încredințat Asociației de către membrii săi.20. În anexa nr. 2, la articolul 16 alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, lit. j^1), cu următorul cuprins: j^1) cu scopul de a facilita fuziunea operatorilor regionali ai serviciilor de utilități publice, aprobarea fuziunii, în condițiile legii, cu alte asociații de dezvoltare intercomunitară, în baza hotărârilor autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 6 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv principiile autonomiei locale și descentralizării serviciilor publice;21. În anexa nr. 2, la articolul 16, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Atribuțiile adunării generale a Asociației cu privire la exercitarea mandatului acordat acesteia de asociați potrivit art. 5 alin. (2) sunt:a) aprobarea strategiei de dezvoltare, a programelor de reabilitare, extindere și modernizare a sistemelor de utilități publice existente, a programelor de înființare a unor noi sisteme, precum și a programelor de protecție a mediului, elaborate și prezentate de consiliul director al Asociației;b) aprobarea măsurilor propuse în rapoartele de monitorizare a executării contractului de delegare, elaborate și prezentate de consiliul director;c) aprobarea unei politici tarifare coerente la nivelul întregii arii a Serviciului prevăzute în contractul de delegare;d) aprobarea strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, în condițiile legii speciale care reglementează serviciul respectiv;e) aprobarea stabilirii, ajustării și modificării prețurilor și tarifelor propuse de operator de la data la care asociații hotărăsc trecerea la un sistem de tarif unic;f) adoptarea de hotărâri privind aplicarea măsurilor corective și a penalităților prevăzute de contractul încheiat între Asociație și operator, în situația în care acesta nu respectă nivelul indicatorilor de performanță;g) aprobarea caietului de sarcini și a regulamentului Serviciului, consolidat și armonizat pentru întreaga arie a Serviciului, elaborate și prezentate de consiliul director potrivit art. 23 alin. (3) lit. b).22. În anexa nr. 2, la articolul 19, alineatele (1), (2), (5), (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 19(1) Adunarea generală a Asociației va fi convocată, ori de câte ori este necesar, în ședințe ordinare sau extraordinare, de către președintele Asociației sau de un număr de cel puțin .... asociați.(2) Convocarea va fi transmisă prin scrisoare, fax sau e-mail cu cel puțin cinci zile calendaristice pentru ședințele ordinare sau trei zile calendaristice pentru ședințele extraordinare, înainte de data ședinței, și va cuprinde data, ora, locul și ordinea de zi ale ședinței. Pentru motive întemeiate care justifică urgența, convocarea poate fi transmisă cu cel puțin 48 de ore înainte de ședință..............................................................................................(5) Secretariatul ședințelor adunării generale va fi asigurat de un salariat din aparatul tehnic, care va redacta procesul-verbal al ședinței. (6) Procesul-verbal este semnat de președinte și de secretar și este supus aprobării membrilor adunării generale în ședința următoare. O copie a procesului-verbal va fi transmisă în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data ședinței. (7) Pe baza proceselor-verbale ale ședințelor, secretarul redactează hotărârile adunării generale, care vor fi semnate de președinte Asociației. Hotărârile adunării generale se înregistrează într-un registru distinct.23. În anexa nr. 2, la articolul 19, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) și (9), cu următorul cuprins:(8) Adunarea generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă.(9) Modalitatea de desfășurare a ședințelor adunării generale va fi menționată în convocator.24. În anexa nr. 2, la articolul 20, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: (3) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. a)-h) și lit. j)-l) și alin. (3) se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.(4) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (3) se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.25. În anexa nr. 2, la articolul 20, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins: (6) Potrivit art. 10 alin. (5^1) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale nu se pronunță asupra hotărârilor privind acordarea mandatelor speciale, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, atunci se prezumă că unitățile administrativ-teritoriale au acceptat tacit delegarea atribuțiilor.26. În anexa nr. 2, la articolul 20, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins: (7) În cazul în care reprezentantul de drept al unuia dintre asociați nu poate participa la ședința unei adunări generale a Asociației la care a fost convocat, acesta poate fi înlocuit de un alt reprezentant al unității administrativ-teritoriale, împuternicit în acest scop prin dispoziție.27. În anexa nr. 2, la articolul 22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22(1) Consiliul director este organul executiv de conducere a asociației de dezvoltare intercomunitară și este format din președintele asociației de dezvoltare intercomunitară și încă cel puțin 4 membri aleși din rândul membrilor adunării generale a Asociației, desemnați prin vot secret. Prin statut, asociații pot să prevadă și un număr mai mare de membri, cu condiția ca numărul total de membri în consiliul director, inclusiv președintele, să fie impar. Durata mandatului este convenită de asociați, dar nu va fi mai mare de 4 ani. Componența consiliului director va asigura cât mai bine reprezentativitatea în cadrul acestui organ a tuturor membrilor Asociației, utilizând principiul reprezentării prin rotație.28. În anexa nr. 2, la articolul 24, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2) Aparatul tehnic va fi condus de un director executiv numit de consiliul director ca urmare a promovării concursului de ocupare a funcției. Directorul executiv are drept de semnătură în numele Asociației în operațiunile bancare și de trezorerie, aprobă și semnează documentele financiar-contabile legate de activitatea curentă a Asociației, semnează în numele acesteia delegațiile de reprezentare în fața instanțelor judecătorești de orice grad și poate reprezenta Asociația în relațiile cu terții. Membrii aparatului tehnic vor avea statut de salariați ai Asociației.29. În anexa nr. 2, la articolul 25, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Consiliul director va alege dintre participanții la ședință un secretar care va redacta procesul-verbal al ședinței. Procesele-verbale se semnează de președinte și de secretar și se comunică tuturor membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director se consemnează în registrul de procese- verbale, care se păstrează la sediul Asociației.30. În anexa nr. 2, la articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: (4) Ședințele consiliului director pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă. Modalitatea de desfășurare a ședințelor va fi menționată în convocator.31. În anexa nr. 2, la articolul 26, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) Controlul financiar intern al Asociației este asigurat de o comisie de cenzori formată din minimum 3 membri, desemnați de adunarea generală dintre membrii adunării sau aleși din cadrul altor categorii de personal, pentru o perioadă de patru ani, cu posibilitatea prelungirii..............................................................................................(3) Comisia de cenzori își poate elabora un regulament intern de funcționare. Ședințele comisiei de cenzori pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar actele adoptate de comisia de cenzori pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătură electronică extinsă.32. În anexa nr. 2, la articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 32(1) Prezentul statut poate fi modificat doar prin acte adiționale, aprobate cu respectarea condițiilor de cvorum prevăzute la art. 20 alin. (3).33. Anexa nr. 3 se abrogă.34. În anexa nr. 4, titlul se modifică și va avea următorul cuprins:STATUTUL-CADRU al Asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale ................................. (denumirea asociației)35. În anexa nr. 4, preambulul se modifică și va avea următorul cuprins:Asociații: 1. județul ..............., prin Consiliul Județean ............, cu sediul în ......................, str. ..................... nr. ......, județul ..............., cod ..........., reprezentat de drept prin ........., în calitate de președinte al Consiliului Județean ..........., potrivit prevederilor art. 175 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;2. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ................., cu sediul în ....................., str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;3. municipiul/orașul/comuna ...................., prin Consiliul Local al ..................., cu sediul în ......................, str. ................... nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;4. municipiul/orașul/comuna ......................., prin Consiliul Local al .................., cu sediul în ......................, str. ................. nr. ...., județul ................., cod ............................., reprezentat de drept prin........................, în calitate de primar, potrivit prevederilor art. 132 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;5. ..............................................................;6. .............................................................. etc.,denumiți colectiv asociații și individual asociatul,ne exprimăm voința de a coopera și de a ne asocia potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul Asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale ............. (denumirea asociației), denumită în continuare Asociația, persoană juridică de drept privat, cu statut de utilitate publică, în scopurile prevăzute la art. 4 din prezentul statut.36. În anexa nr. 4, la articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Alegerea modalității de gestiune a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare și a serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale se face prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 17 alin. (4) și art. 18 alin. (1) și (2) din Legea nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.37. În anexa nr. 4, la articolul 5 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) să încheie contractul cu operatorul, prevăzut la art. 17 alin. (2) lit. a) din prezentul statut, în numele și pe seama asociaților, care vor avea împreună calitatea de delegatar, potrivit art. 29 alin. (7) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;38. În anexa nr. 4, la articolul 5, partea introductivă a alineatului (2) și litera a) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Pentru realizarea obiectivelor Asociației, prin prezentul statut asociații mandatează Asociația, potrivit art. 10 alin. (5) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile Legii nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, să exercite în numele și pe seama lor următoarele drepturi și obligații legate de serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și de serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale:a) elaborarea și aprobarea strategiei Asociației privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și privind serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, care conține planul de investiții și lista investițiilor prioritare, elaborată potrivit master- planului județean/zonal, aprobat potrivit art. 129 alin. (4) lit. e) și art. 173 alin. (3) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;39. În anexa nr. 4, la articolul 5 alineatul (2), litera b) se abrogă.40. În anexa nr. 4, la articolul 5 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) aprobarea modificărilor la contractul încheiat între Asociație și operator;41. În anexa nr. 4, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 7(1) Asociația se finanțează prin contribuții din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale membre, precum și din alte surse, în condițiile art. 90 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(2) Finanțarea Asociației se realizează cu asigurarea, de către autoritatea publică finanțatoare, a respectării legislației naționale și europene în materia ajutorului de stat.42. În anexa nr. 4, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8Asociația nu poate avea calitatea de operator în înțelesul art. 2 lit. g) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și nu desfășoară activități economice.43. În anexa nr. 4, la articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Potrivit art. 10 alin. (11) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară de utilități publice pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare și pentru serviciul public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale, care au delegat împreună gestiunea de utilități publice către același operator/operator regional, se pot retrage din Asociație înainte de data expirării contractelor de delegare a gestiunii serviciilor numai cu acordul majorității celorlalte unități administrativ-teritoriale membre, exprimat prin hotărâri ale autorităților deliberative ale acestora, precum și cu acordul scris al entităților finanțatoare, în situația în care beneficiază de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene, și numai după plata despăgubirilor prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciilor sau, după caz, în statutul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice.44. În anexa nr. 4, la articolul 12, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În cazul în care un asociat nu aprobă documentațiile de atribuire în vederea organizării procedurilor pentru delegarea serviciilor, inclusiv proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi încheiat cu operatorul desemnat și anexele obligatorii la acesta, sau se retrage unilateral din acest contract, indiferent dacă retragerea are loc înainte sau după intrarea în vigoare a respectivului contract de delegare, acesta va fi exclus din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun la contractele de delegare, în special cu privire la investiții, potrivit prevederilor contractelor de delegare respective, și va hotărî modificarea corespunzătoare a prezentului statut al Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.45. În anexa nr. 4, la articolul 12, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) În situația în care mai multe unități administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară au delegat împreună gestiunea serviciilor de utilitate publică pentru două sau mai multe activități componente ale Serviciului prin intermediul unor contracte de delegare distincte, iar unitățile administrativ-teritoriale înțeleg să se retragă din oricare dintre aceste contracte sau să retragă mandatul acordat Asociației pentru o parte dintre activitățile delegate, adunarea generală va hotărî excluderea acestora din Asociație. Președintele Asociației va convoca adunarea generală în cel mult 30 de zile de la data la care s-a luat cunoștință despre respectiva situație. Adunarea generală va hotărî excluderea din Asociație, va analiza consecințele excluderii și modificările ce se impun a fi efectuate la contract, în special cu privire la investiții, potrivit prevederilor contractului respectiv și va hotărî modificarea corespunzătoare a statutului Asociației, precum și cuantumul despăgubirilor datorate.46. În anexa nr. 4, la articolul 12 alineatul (5), după litera c) se introduc două noi litere, lit. d) și e), cu următorul cuprins:d) prejudiciul creat membrilor asociați generat de creșterea costurilor de operare în sarcina acestora prin retragere/ excludere; modul de calcul al prejudiciului creat membrilor pentru creșterea costurilor de operare și durata pentru care se calculează sunt stabilite în baza unui audit;e) sumele impuse cu titlu de penalități/despăgubiri/daune/ obligație de restituire de către entitățile finanțatoare, în situația în care beneficiază/a beneficiat de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene.47. În anexa nr. 4, la articolul 14, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 14(1) Adunarea generală este organul de conducere al Asociației, format din primarii de municipii, orașe și comune, respectiv președintele consiliului județean, care sunt reprezentanți de drept ai unităților administrativ-teritoriale membre.48. În anexa nr. 4, la articolul 14, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:(1^1) Primarii pot delega calitatea lor de reprezentanți ai unităților administrativ-teritoriale în adunările generale viceprimarului, secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes local, în funcție de competențele ce le revin în domeniile respective.(1^2) Președintele consiliului județean poate delega calitatea sa de reprezentant de drept în adunările generale unuia dintre vicepreședinți, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, secretarului general al județului, precum și conducătorilor instituțiilor și serviciilor publice de interes județean.(1^3) Primarii și, respectiv, președinții consiliilor județene își pot delega calitatea de reprezentant în adunarea generală a Asociației, prin dispoziție.49. În anexa nr. 4, la articolul 14, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Dispozițiile de delegare a reprezentanților vor fi transmise, în copie, asociaților și președintelui Asociației, în termen de trei zile lucrătoare de la data emiterii lor.50. În anexa nr. 4, la articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16(1) Adunarea generală a Asociației îndeplinește atribuțiile care îi revin potrivit art. 21 alin. (2) lit. a)-d) și f)-h) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și atribuțiile speciale prevăzute de prezentul statut în exercitarea competențelor privind Serviciul, potrivit mandatului încredințat Asociației de către membrii săi, precum și drepturile speciale de control asupra operatorului prevăzut la art. 17 alin. (2) lit. a) din prezentul statut.51. În anexa nr. 4, la articolul 16 alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, lit. j^1), cu următorul cuprins:j^1) cu scopul de a facilita fuziunea operatorilor regionali ai serviciilor de utilități publice, aprobă fuziunea, în condițiile legii, cu alte asociații de dezvoltare intercomunitară, în baza hotărârilor autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 6 din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv principiile autonomiei locale și descentralizării serviciilor publice.52. În anexa nr. 4, la articolul 16, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Atribuțiile adunării generale a Asociației cu privire la exercitarea mandatului acordat acesteia de asociați potrivit art. 5 alin. (2) sunt:a) aprobarea strategiei de dezvoltare, a programelor de reabilitare, extindere și modernizare a sistemelor de utilități publice existente, a programelor de înființare a unor noi sisteme, precum și a programelor de protecție a mediului, elaborate și prezentate de consiliul director al Asociației, potrivit art. 23 alin. (3) lit. a);b) aprobarea măsurilor propuse în rapoartele de monitorizare a executării contractului de delegare, elaborate și prezentate de consiliul director, potrivit art. 23 alin. (3) lit. f);c) aprobarea unei politici tarifare coerente la nivelul întregii arii a Serviciului prevăzute în contractul de delegare;d) aprobarea strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, în condițiile Legii nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;e) aprobarea cotei de pierderi de apă justificate de starea tehnică a sistemelor de alimentare cu apă pe baza bilanțului apei; f) adoptarea de hotărâri privind aplicarea măsurilor corective și a penalităților prevăzute de contractul încheiat între Asociație și operator, în situația în care acesta nu respectă nivelul indicatorilor de performanță;g) aprobarea caietului de sarcini și a regulamentului Serviciului, consolidat și armonizat pentru întreaga arie a Serviciului, elaborate și prezentate de consiliul director potrivit art. 23 alin. (3) lit. b).53. În anexa nr. 4, la articolul 17 alineatul (2) litera a), partea introductivă a punctului 4 se modifică și va avea următorul cuprins:4. În aplicarea prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în vederea exercitării de către Asociație a atribuțiilor de autoritate tutelară prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, privind controlul direct și influența dominantă asupra deciziilor strategice și/sau semnificative ale operatorului, asociații care sunt acționari/asociați ai operatorului acordă Asociației, potrivit prezentului statut, dreptul de a:54. În anexa nr. 4, la articolul 17 alineatul (2) litera b), punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:3. Planurile de investiții propuse de operator se aprobă de către adunarea generală a Asociației în corelare cu strategia asociației de dezvoltare a serviciului de alimentare cu apă și canalizare și, după caz, cu strategia serviciului public inteligent alternativ pentru procesarea apelor uzate din cadrul unităților administrativ-teritoriale. Acestea vor fi anexate la contract și fac parte integrantă din acesta.55. În anexa nr. 4, la articolul 17 alineatul (2), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) Politica tarifară1. Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se aprobă de către adunarea generală a Asociației, în baza mandatului special primit de la unitățile administrative-teritoriale membre ale Asociației, cu respectarea avizului conform al Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice. 2. Formula de ajustare tarifară se aprobă de către adunarea generală a Asociației pe baza avizului Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice.56. În anexa nr. 4, la articolul 19, alineatele (1), (2), (5)-(7) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 19(1) Adunarea generală a Asociației va fi convocată, ori de câte ori este necesar, în ședințe ordinare sau extraordinare, de către președintele Asociației sau de un număr de cel puțin .... asociați.(2) Convocarea va fi transmisă prin scrisoare, fax sau e-mail cu cel puțin cinci zile calendaristice pentru ședințele ordinare sau trei zile calendaristice pentru ședințele extraordinare, înainte de data ședinței, și va cuprinde data, ora, locul și ordinea de zi ale ședinței. Pentru motive întemeiate care justifică urgența, convocarea poate fi transmisă cu cel puțin 48 de ore înainte de ședință..............................................................................................(5) Secretariatul ședințelor adunării generale va fi asigurat de un salariat din aparatul tehnic, care va redacta procesul-verbal al ședinței. (6) Procesul-verbal este semnat de președinte și de secretar și este supus aprobării membrilor adunării generale în ședința următoare. O copie a procesului-verbal va fi transmisă, în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data ședinței, fiecărui asociat, indiferent dacă reprezentantul acestuia a fost sau nu prezent la ședință. Acesta este un termen maxim, părțile putând stabili și un termen mai mic.(7) Pe baza proceselor-verbale ale ședințelor, secretarul redactează hotărârile adunării generale, care vor fi semnate de președinte Asociației. Hotărârile adunării generale se înregistrează într-un registru distinct.57. În anexa nr. 4, la articolul 19, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) și (9), cu următorul cuprins:(8) Adunarea generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă.(9) Modalitatea de desfășurare a ședințelor adunării generale va fi menționată în convocator.58. În anexa nr. 4, la articolul 20, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) lit. a)-h) și lit. j)-l) și alin. (3) se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.(4) Pentru a fi valabile, hotărârile adunării generale a Asociației adoptate în exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 alin. (3), precum și în oricare alte situații nespecificate expres se iau în prezența a jumătate plus unu din numărul asociaților și cu majoritatea voturilor asociaților prezenți. Dacă la prima convocare cvorumul nu este îndeplinit, adunarea generală a Asociației se convoacă pentru o dată ulterioară, care nu poate fi mai târziu de 15 zile calendaristice de la data stabilită pentru prima convocare, iar la a doua convocare adunarea generală a Asociației este valabil întrunită indiferent de numărul de membri prezenți, iar hotărârile se iau cu majoritatea voturilor asociaților prezenți.59. În anexa nr. 4, la articolul 20, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Potrivit art. 10 alin. (5^1) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale nu se pronunță asupra hotărârilor privind acordarea mandatelor speciale, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, atunci se prezumă că unitățile administrativ-teritoriale au acceptat tacit delegarea atribuțiilor.60. În anexa nr. 4, la articolul 20, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7) În cazul în care reprezentantul de drept al unuia dintre asociați nu poate participa la ședința unei adunări generale a Asociației la care a fost convocat, acesta poate fi înlocuit de un alt reprezentant al unității administrativ-teritoriale, împuternicit în acest scop prin dispoziție.61. În anexa nr. 4, la articolul 21, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Hotărârile adunării generale a Asociației sunt obligatorii atât pentru membri, cât și pentru operator.62. În anexa nr. 4, la articolul 22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22(1) Consiliul director este organul executiv de conducere a asociației de dezvoltare intercomunitară și este format din președintele asociației de dezvoltare intercomunitară și încă cel puțin 4 membri aleși din rândul membrilor adunării generale a Asociației, desemnați prin vot secret. Prin statut, asociații pot să prevadă și un număr mai mare de membri, cu condiția ca numărul total de membri în consiliul director, inclusiv președintele, să fie impar. Durata mandatului este convenită de asociați, dar nu va fi mai mare de 4 ani. Componența consiliului director va asigura cât mai bine reprezentativitatea în cadrul acestui organ a tuturor membrilor Asociației, utilizând principiul reprezentării prin rotație.63. În anexa nr. 4, la articolul 23 alineatul (3), litera c) se abrogă. 64. În anexa nr. 4, la articolul 24, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Aparatul tehnic va fi condus de un director executiv numit de consiliul director ca urmare a promovării concursului de ocupare a funcției. Directorul executiv are drept de semnătură în numele Asociației în operațiunile bancare și de trezorerie, aprobă și semnează documentele financiar-contabile legate de activitatea curentă a Asociației, semnează în numele acesteia delegațiile de reprezentare în fața instanțelor judecătorești de orice grad și poate reprezenta Asociația în relațiile cu terții. Membrii aparatului tehnic vor avea statut de salariați ai Asociației.65. În anexa nr. 4, la articolul 25, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Consiliul director va alege dintre participanții la ședință un secretar, care va redacta procesul-verbal al ședinței. Procesele-verbale se semnează de președinte și de secretar și se comunică tuturor membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director se consemnează în registrul de procese-verbale, care se păstrează la sediul Asociației.66. În anexa nr. 4, la articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Ședințele consiliului director pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă. Modalitatea de desfășurare a ședințelor va fi menționată în convocator.67. În anexa nr. 4, la articolul 26, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) Controlul financiar intern al Asociației este asigurat de o comisie de cenzori, formată din minimum 3 membri, desemnați de adunarea generală dintre membrii adunării sau aleși din cadrul altor categorii de personal, pentru o perioadă de patru ani, cu posibilitatea prelungirii..............................................................................................(3) Comisia de cenzori își poate elabora un regulament intern de funcționare. Ședințele comisiei de cenzori pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, iar actele adoptate de comisia de cenzori pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătura electronică extinsă.68. În anexa nr. 4, la articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 32(1) Prezentul statut poate fi modificat doar prin acte adiționale, aprobate cu respectarea condițiilor de cvorum prevăzute la art. 20 alin. (3). + Articolul IIMandatele organelor de conducere a asociațiilor de dezvoltare comunitară care sunt în desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri rămân valabile până la expirarea acestora. + Articolul IIIAsociațiile de dezvoltare intercomunitară au obligația de a-și modifica statutul, în conformitate cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a acesteia.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice,
Ionel Tescaru
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos Barna
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 29 martie 2023.Nr. 293.-----