SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 22 august 2022pentru sprijinirea prin granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență, aferentă Programului operațional Competitivitate 2014-2020, axa prioritară 4 - "Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei", prioritatea de investiții 13i "Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei", obiectivul specific 4.1 - "Consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor afectate de pandemia de COVID-19", acțiunea 4.1.1 "Investiții în activități productive"
EMITENT
  • MINISTERUL INVESTIȚIILOR ȘI PROIECTELOR EUROPENE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 838 din 26 august 2022



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 2.096 din 22 august 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 838 din 26 august 2022.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de stat, denumită „Ajutor de stat pentru sprijinirea prin granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență“, finanțată din fonduri de la bugetul de stat și fonduri europene nerambursabile aferentă Programului operațional Competitivitate, axa prioritară 4 - „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, prioritatea de investiții 13i - „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, obiectivul specific 4.1. - „Consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor afectate de pandemia de COVID-19“, acțiunea 4.1.1. „Investiții în activități productive“.(2) Acordarea ajutorului de stat în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor legale privind Comunicarea CE 2020/C 112 I/01 - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 4 aprilie 2020, cu modificările și completările ulterioare (Cadrul temporar COVID-19).(3) Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă refacerea capacității de reziliență a IMM-urilor afectate de criza economică generată de efectele pandemiei de COVID-19, prin acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020 (POC). (4) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, este furnizorul de ajutor de stat. Schema este implementată de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operațional Competitivitate, denumită în continuare AM-POC. Schema de ajutor de stat este administrată de AM-POC.(5) Ajutoarele se acordă în cadrul Programului operațional Competitivitate (POC) 2014-2020 și din fonduri de la bugetul de stat.  +  Capitolul II Baza legală  +  Articolul 2(1) Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme sunt compatibile cu piața comună în conformitate cu secțiunea 3.13 din Cadrul temporar COVID-19 - Sprijin pentru investiții în vederea unei redresări durabile.(2) Ajutoarele se acordă după obținerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.(3) Prevederile legale aplicabile pentru acordarea ajutoarelor de stat sunt: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare; Regulamentul (UE) nr. 460/2020 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 și (UE) nr. 508/2014 în ceea ce privește anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiții în sistemele de sănătate ale statelor membre și în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacție la epidemia de COVID-19 (Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus); Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condițiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu; Decizia de punere în aplicare a Comisiei de aprobare a anumitor elemente din Programul operațional „Competitivitate“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investițiile pentru creștere și locuri de muncă în România CCI 2014RO16RFOP001, Referința C(2014)10.233 din data de 19.12.2014, cu modificările ulterioare; Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare; Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale.  +  Capitolul III Definiții  +  Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE);b) administrator al schemei de ajutor de stat (apelurilor de proiecte) - MIPE prin intermediul AM-POC, ce are responsabilitatea de lansare a apelului de proiecte, de evaluare a cererilor de finanțare depuse în cadrul apelului, de semnare a contractelor de finanțare, precum și modificarea acestora, de aprobare a rapoartelor de progres, de autorizare și a cererilor de prefinanțare/plată/rambursare, de efectuare de plăți către beneficiari, de monitorizare a implementării proiectelor, precum și prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor;c) administrator operațional al sistemului informatic de gestionare a schemelor de ajutor de stat și de minimis - Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare MAT, având atribuții în operarea, asigurarea suportului operațional pentru utilizatori și prelucrarea datelor din cadrul sistemului informatic;d) administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat -Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, având atribuții în dezvoltarea sistemului informatic și asigurarea mentenanței acestuia;e) IMM Recover - sistemul informatic prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2022 privind unele măsuri în domeniul fondurilor europene, dezvoltat și integrat de către STS pe baza cerințelor operaționale furnizate de MIPE, în scopul gestionării apelurilor de proiecte pentru implementarea schemelor de ajutor de stat și de minimis, acesta fiind găzduit și administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operațional de MAT, iar din punctul de vedere al apelurilor de proiecte de către MIPE;f) beneficiari ai ajutorului de stat - microîntreprinderi, întreprinderile mici și mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, care primesc ajutorul de stat prin intermediul grantului pentru investiții în retehnologizare, prin încheierea unui contract de finanțare cu administratorul schemei de ajutor de stat, respectiv MIPE, prin AM-POC;g) IMM - microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii, în sensul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în sensul art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, categoria microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii, denumite în continuare „IMM-uri“, este formată din întreprinderi care au mai puțin de 250 de angajați și a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 50 de milioane euro și/sau al căror bilanț anual total nu depășește 43 de milioane euro;h) ajutor de stat - ajutor acordat sub formă de granturi în conformitate cu Cadrul temporar COVID-19, a cărui valoare minimă este de 50.000 euro și valoare maximă nu depășește 500.000 euro, pentru realizarea de investiții în retehnologizare, în conformitate cu regulile de ajutor de stat;i) capacitate de reziliență - capacitatea IMM-urilor și a entităților economice de a rezista la șocuri generate de crize pandemice, crize de consum, crize determinate de calamități naturale, războaie și altele asemenea constatate și stabilite în condițiile legii, respectiv de a-și putea adapta capacitățile de producție/servicii la cerințele specifice pieței în perioade de crize;j) cofinanțare - procent din valoarea proiectului depus la finanțare, asigurat de către IMM-uri, prin contribuția proprie a acestora realizată, prin împrumuturi sau din orice alte surse legal constituite, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor de stat;k) grant pentru investiții productive - grant acordat beneficiarilor de ajutor de stat din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea de investiții în retehnologizare, cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat;l) investiții în retehnologizare - investiții în active corporale și necorporale, care sunt necesare pentru asigurarea capacității de producție și/sau a capacităților de prestării servicii pentru refacerea capacității de reziliență;m) întreprinderi în dificultate - în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, o întreprindere este considerată în dificultate în următoarele situații:(i) în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei prevederi, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei prevederi, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;n) contract de acordare a ajutorului de stat - actul juridic supus regulilor de drept public semnat între administratorul schemei, pe de o parte, și întreprindere, în calitate de beneficiar al ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme, pe de altă parte.  +  Capitolul IV Forma ajutorului  +  Articolul 4(1) Ajutorul de stat se acordă sub formă de granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență.(2) Prin granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență se înțelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementează investiții în domeniul curent de activitate sau într-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:a) modernizarea/echiparea/racordul la utilități publice/ eficiență energetică a infrastructurilor de tip clădiri specifice aferente capacităților de producție/servicii existente, precum și pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de producție/servicii pentru care nu este necesară obținerea de autorizații de construire, în conformitate cu legislația specifică în vigoare;b) dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotări IT, inclusiv pentru eficiență energetică necesare activității de producție și servicii precum și alte achiziții de bunuri de această natură care sunt necesare capacităților de producție/servicii existente.(3) Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează de către AM-POC după depunerea cererii de finanțare și până la încheierea contractelor de finanțare.  +  Capitolul V Durata și bugetul schemei  +  Articolul 5(1) Schema se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 30 iunie 2023. (la 09-02-2023, Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 220 din 9 februarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 09 februarie 2023 ) (la 15-02-2023, sintagma: 30 iunie 202 a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 220 din 9 februarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 131 din 15 februarie 2023 ) (2) Bugetul total alocat este echivalentul în lei al sumei de 358.140.596 euro, din care 150.000.000 euro cu finanțare prin FEDR-REACT EU și 29.070.298 euro prin cofinanțare de la bugetul de stat, se alocă din bugetul Programului operațional Competitivitate 2014-2020 prin axa prioritară 4 - acțiunea 4.1.1 - Investiții în activități productive, precum și fonduri alocate ce se pot deconta din fonduri externe nerambursabile până la încheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocări de sume rezultate din disponibilizări de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazării proiectelor în cadrul POC 2014-2020, precum și prin alte modalități prevăzute de regulamentele Comisiei Europene prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevăzut la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.(3) Sumele alocate sub formă de cofinanțare din bugetul de stat prin mecanismul de supracontractare prevăzut la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile până la încheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocări de sume rezultate din disponibilizări de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazării proiectelor în cadrul POC 2014-2020, precum și prin alte modalități prevăzute de regulamentele Comisiei Europene. Cheltuielile nedecontate prin mecanismul de supracontracte rămân cheltuieli definitive ale bugetului de stat.(4) Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este cursul INFOREURO valabil în luna iunie 2022, respectiv 1 euro = 4,9441 RON.  +  Capitolul VI Valoarea maximă a ajutorului de stat, beneficiarii, criteriile de eligibilitate și cheltuieli eligibile  +  Articolul 6(1) Valoarea ajutorului se acordă pe proiect și beneficiar sub formă de granturi pentru investiții necesare retehnologizării, cu o valoare cuprinsă între 50.000 euro și 500.000 euro^1, în limita de maximum cinci ori cifra de afaceri realizată în exercițiul financiar 2019, în funcție de nevoile de finanțare ale proiectelor de investiții depuse. Ajutoarele pentru investiții efectuate anterior datei notificării aprobării măsurii de către CE sunt excluse.^1 Care reprezintă mai puțin de 1% din bugetul total al schemei.(2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat prevăzut la alin. (1) este prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta schemă. Diferența până la 100% trebuie acoperită de beneficiar din surse proprii neafectate de ajutor de stat.  +  Articolul 7(1) Beneficiarii sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii a căror activitate se încadrează în secțiunea C - Industria prelucrătoare, cu excepția celor care se încadrează în subdiviziunile 11 - fabricare băuturi, 12 - fabricare tutun și 254 - fabricarea armamentului și muniției; secțiunea F - Construcții; secțiunea G - Comerț cu ridicata și cu amănuntul; Repararea autovehiculelor și motocicletelor; secțiunea H - Transport și depozitare; clasa I - Hoteluri și restaurante, potrivit listei domeniilor de activitate eligibile prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta schemă.(2) Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2019.(3) Granturile pentru investiții prevăzute la art. 6 alin. (1) se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) au înregistrat profit operațional din activitatea curentă, respectiv din activitatea de exploatare în exercițiul financiar 2019;b) sunt înființați până la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;c) se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale/curente pentru o perioadă de minimum 3 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;d) grantul pentru investiții în retehnologizare solicitat are o valoare de minimum 50.000 euro și o valoare maximă de 500.000 euro, dar nu mai mult de 5 ori cifra de afaceri pe anul 2019;e) dispun de cofinanțare proprie a proiectului, neafectată de ajutor de stat, în completarea procentelor prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta schemă;f) nu sunt considerate întreprinderi în dificultate la 31 decembrie 2019, în conformitate cu prevederile art. 3 lit. m) din prezenta schemă;g) nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, în ultimii 5 ani pentru aceleași activități (costuri eligibile) sau nu derulează proiecte finanțate în prezent, parțial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru aceleași activități;h) se angajează să prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investițiile pentru care se solicită ajutor de stat;i) minimum 20% din valoarea proiectului reprezintă investiții care atestă caracterul verde în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului;j) nu au efectuat o relocare, în cei doi ani anteriori cererii de ajutor, către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul și nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul, în condițiile art. 2 pct. II subpunctul 61a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;k) investițiile propuse respectă condițiile prevăzute la art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția art. 14 alin. (14) din același regulament.  +  Articolul 8Beneficiarii pot utiliza granturile pentru investiții alocate din fonduri externe nerambursabile pentru finanțarea activelor corporale și necorporale aferente următoarelor categorii de cheltuieli: a) cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spațiilor de producție/servicii care fac obiectul cererii de finanțare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrări exceptate de la autorizare, precum și cheltuieli de sistematizare și amenajare teritorială a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilități, cheltuieli privind accesibilitatea, dacă aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investiției și sunt incluse în valoarea acesteia; b) cheltuieli pentru investiția de bază care cuprind:1. dotări precum: utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu și fără montaj, inclusiv IT C, tehnologii software, dotări independente - care cuprind cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor tehnologice, precum și a celor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice și al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora. Dacă este necesar pentru montajul utilajelor tehnologice și efectuarea rețelelor aferente, se pot include și cheltuieli cu racordarea utilităților necesare obiectivului - cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului;2. cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe;3. cheltuieli cu achiziționarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activității de producție/servicii, transport și distribuție, cu excepția mijloacelor de transport care sunt aferente activității administrative sau nu sunt în legătură cu obiectul cererii de finanțare; 4. cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care s-a solicitat finanțare;c) cheltuieli cu transformarea digitală - active necorporale - care cuprind cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare. Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;d) taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislației naționale în domeniul fiscal și nerecuperabilă conform prevederilor art. 69 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, cu modificările și completările ulterioare, aferentă cheltuielilor eligibile.  +  Articolul 9Cheltuielile efectuate din granturi pentru investiții potrivit art. 8 din prezenta schemă, prezentate spre decontare, trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanțare.  +  Articolul 10(1) Din granturile pentru investiții nu se finanțează:a) cheltuieli privind realizarea unor servicii de consultanță, studii sau alte activități asimilate acestora;b) cheltuieli cu achiziționarea, construcția, modernizarea, reabilitarea, reparații capitale necesare clădirilor, construcțiilor conexe, precum și altor categorii de clădiri, respectiv construcții de natură similară care deservesc hotelurile și restaurantele;c) cheltuieli privind achiziționarea de terenuri, cheltuieli privind achiziționarea, construcția, modernizarea, reabilitarea, reparații capitale necesare pentru clădiri sedii de birouri, construcții anexe, precum și alte categorii de clădiri/construcții de natură similară sau alte activități destinate investițiilor imobiliare, precum și cele destinate clădirilor, construcțiilor anexe, clădirilor și construcțiilor de natură similară care deservesc activitățile de producție/servicii prevăzute de prezenta schemă;d) cheltuieli privind achiziționarea, repararea, modernizarea, precum și alte categorii de natură similară care sunt aferente mijloacelor de transport pentru activități administrative;e) orice categorii de cheltuieli care nu sunt în legătură cu domeniile de activitate prevăzute la art. 7 alin. (1).(2) Cheltuielile generate după punerea în funcțiune a proiectului de investiții de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achiziția de materii prime, materiale consumabile, reparații și mentenanță și alte asemenea categorii de cheltuieli sunt în sarcina beneficiarului ajutorului de stat.  +  Articolul 11Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat este de maximum 1.023.  +  Articolul 12(1) Beneficiarul trebuie să depună o cerere de finanțare înainte de demararea lucrărilor referitoare la investiții, în caz contrar proiectul nu este eligibil pentru finanțare prin prezenta schemă.(2) Criteriile de selecție la finanțare a proiectelor de investiții sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta schemă și includ:a) scăderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 față de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19; b) scăderea ratei profitului operațional aferent exercițiului financiar 2020 în raport cu exercițiul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19; c) rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019, înainte de apariția pandemiei de COVID-19;d) apartenența domeniului de activitate - cod CAEN - la soldul balanței comerciale. Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică/Banca Națională a României; e) creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate al proiectului.(3) Proiectele de investiții sunt selectate la finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat potrivit prezentei scheme de ajutor de stat și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare. (4) La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019. (5) Rata rentabilității activității operaționale este calculată cu 3 zecimale. (6) Solicitanții au obligația respectării principiilor „DNSH“, în conformitate cu prevederile ghidului solicitantului și ale Regulamentului (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088.(7) În urma evaluării cererilor de finanțare depuse, AM-POC va încheia contracte de finanțare cu beneficiarii selectați. (8) Acordarea finanțării se va face pe criterii de selecție prevăzute în anexa nr. 3 din prezenta schemă pentru proiectele care întrunesc un punctaj de minimum 60 de puncte. (9) Proiectele care întrunesc un punctaj sub 60 de puncte nu sunt admise la finanțare.  +  Capitolul VII Cumulul ajutoarelor de stat  +  Articolul 13Ajutoarele prevăzute în prezenta schemă pot fi adăugate la ajutoarele regionale pentru investiții care fac obiectul unei notificări și pot fi cumulate cu alte tipuri de ajutoare, în condițiile specificate la punctul 20 din Cadrul temporar COVID-19. Ajutoarele acordate în temeiul Cadrului temporar de criză nu pot fi cumulate cu ajutoarele acordate în temeiul secțiunii 3.13 pentru aceleași costuri eligibile. Cuantumul total al ajutoarelor nu poate depăși în niciun caz 100% din costurile eligibile. Prin urmare, se exclude cumularea cu alte instrumente de ajutor care permit acoperirea unui deficit de finanțare. (la 23-12-2022, Articolul 13 din Capitolul VII a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 3.382 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1251 din 23 decembrie 2022 )  +  Articolul 14Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declarație pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile.  +  Capitolul VIII Domeniu de aplicare  +  Articolul 15Ajutorul de stat în cadrul acestei scheme este acordat în toate cele 8 regiuni ale României în domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta schemă.  +  Articolul 16Nu vor fi sprijinite în cadrul măsurilor descrise în prezenta schemă de ajutor de stat următoarele sectoare/tipuri de ajutoare:a) activități legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament;b) activități de jocuri de noroc și pariuri.  +  Capitolul IX Implementarea schemei  +  Articolul 17Informațiile referitoare la modalitatea de implementare a prezentei scheme se detaliază în ghidul solicitantului pe care AM-POC urmează să îl lanseze în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare.  +  Articolul 18Pentru a beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme, solicitantul depune o cerere de finanțare în platforma electronică IMMRecover, însoțită de documentația necesară analizei solicitării, care cuprinde:a) declarație pe propria răspundere a solicitantului privind cumulul ajutoarelor de stat și de minimis obținute;b) declarație pe propria răspundere a solicitantului privind faptul că nu se afla în dificultate la 31.12.2019, că nu a mai beneficiat de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile menționate la art. 8 din prezenta schemă, că nu există împotriva sa decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate sau recuperate, privind încadrarea în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare (se realizează de către AM-POC după depunerea cererii de finanțare și până la încheierea contractelor de finanțare), privind cofinanțarea și/sau menținerea locurilor de muncă, după caz;c) declarație pe propria răspundere prin care solicitantul își asumă faptul că utilizarea grantului pentru investiții în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat;d) declarație pe propria răspundere a beneficiarului privind faptul că: (i) nu este rezident în scopuri fiscale sau este încorporat în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; (ii) nu este controlat, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care aparțin de lista UE a jurisdicțiilor necooperante, în funcție de proprietarul beneficiar, astfel cum este definită în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849; (iii) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau unitățile permanente proprii din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; și (iv) nu împarte dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante;e) declarație privind eligibilitatea TVA aferentă cheltuielilor eligibile ce vor fi efectuate în cadrul proiectului propus spre finanțare din instrumente structurale;f) alte documente necesare analizei solicitării, prevăzute în cadrul Ghidului solicitantului aferent acțiunii POC 4.1.1 - Investiții în activități productive.  +  Articolul 19Procesul de evaluare și selecție constă în parcurgerea următoarelor etape:a) etapa de verificare a conformității administrative și a eligibilității solicitantului și a proiectului;b) etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect, în conformitate cu criteriile de la art. 12 alin. (2);c) etapa de selecție a propunerilor de proiect care vor beneficia de sprijin financiar nerambursabil, în conformitate cu procedura de evaluare și selecție;d) etapa de contractare a proiectelor.  +  Articolul 20Contractele de finanțare se vor semna până la data de 30 iunie 2023. (la 09-02-2023, Articolul 20 din Capitolul IX a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 220 din 9 februarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 09 februarie 2023 )  +  Articolul 21(1) Beneficiarii ajutorului de stat prevăzuți de prezenta schemă de ajutor de stat au dreptul de a depune contestații în conformitate cu regulile specifice de acordare a ajutorului de stat prevăzute în Ghidul solicitantului.(2) După desemnarea listei finale a beneficiarilor de fonduri, precum și după verificarea calității de IMM de către AM-POC, inclusiv soluționarea contestațiilor, dacă este cazul, beneficiarii de fonduri externe nerambursabile încarcă în sistemul informatic MYSMIS toate informațiile necesare încheierii contractului de finanțare.(3) Obligațiile prevăzute la alin. (2) se realizează pe bază de instrucțiuni emise de AM-POC, în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data la care beneficiarul de fonduri a fost notificat pentru depunerea documentației de contractare.  +  Capitolul X Dispoziții privind transparența, monitorizarea și raportarea  +  Articolul 22(1) AM-POC are obligația să publice pe site-ul instituției textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum și forma și conținutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia. Numărul și valoarea contractelor semnate, precum și sumele rămase disponibile în cadrul programului vor fi afișate în timp real.(2) AM-POC trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei. Aceste înregistrări conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu și trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.  +  Articolul 23Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acesteia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția furnizorului schemei de ajutor de stat, a Consiliului Concurenței, Autorității de Audit din cadrul Curții de Conturi a României și a altor organisme de control naționale/europene ori de câte ori le sunt solicitate.  +  Articolul 24(1) MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2) MIPE are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme și a încărcării contractelor de finanțare a ajutorului de stat, a plăților efectuate și a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.(3) MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, publică informațiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual acordat în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat pe site-ul web al instituției și asigură furnizarea informațiilor către Consiliul Concurenței în vederea publicării pe site-ul dedicat ajutoarelor de stat, în termen de 12 luni de la data acordării.(4) MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, furnizează Consiliului Concurenței informațiile necesare pentru întocmirea rapoartelor anuale, pe care acesta le prezintă Comisiei Europene.(5) MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite prin intermediul Consiliului Concurenței către Comisia Europeană o listă a măsurilor instituite în baza prezentei scheme.  +  Capitolul XI Controlul beneficiarilor schemei și recuperarea ajutorului de stat  +  Articolul 25Monitorizarea și controlul întreprinderilor beneficiare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se vor face de către MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC.  +  Articolul 26(1) În situația în care beneficiarii de finanțare nerambursabilă nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat și/sau pe cele ale contractului de finanțare, MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC, va recupera ajutorul de stat acordat, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) În cazul în care beneficiarul nu rambursează ajutorul de stat, inclusiv dobânda aferentă, recuperarea ajutorului de stat se realizează de către AM-POC, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 27Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta schemă.  +  Anexa nr. 1la schemă
    Intensitatea maximă a ajutoarelor de stat
    Codul NUTSDenumirea regiunii NUTSIntensitatea maximă a ajutorului^1
    Întreprinderi mijlociiMicroîntreprinderi și întreprinderi mici
    RO11Nord-Vest
    RO111Bihor65%75%
    RO112Bistrița-Năsăud65%75%
    RO113Cluj65%75%
    RO114Maramureș65%75%
    RO115Satu Mare65%75%
    RO116Sălaj65%75%
    RO12Centru
    RO121Alba65%75%
    RO122Brașov65%75%
    RO123Covasna65%75%
    RO124Harghita65%75%
    RO125Mureș65%75%
    RO126Sibiu65%75%
    RO21Nord-Est
    RO211Bacău65%75%
    RO212Botoșani65%75%
    RO213Iași65%75%
    RO214Neamț65%75%
    RO215Suceava65%75%
    RO216Vaslui65%75%
    RO22Sud-Est
    RO221Brăila65%75%
    RO222Buzău65%75%
    RO223Constanța65%75%
    RO224Galați65%75%
    RO225Vrancea65%75%
    RO226Tulcea65%75%
    RO31Sud-Muntenia
    RO311Argeș65%75%
    RO312Călărași65%75%
    RO313Dâmbovița65%75%
    RO314Giurgiu65%75%
    RO315Ialomița65%75%
    RO316Prahova65%75%
    RO317Teleorman65%75%
    RO41Sud-Vest Oltenia
    RO411Dolj65%75%
    RO412Gorj65%75%
    RO413Mehedinți65%75%
    RO414Olt65%75%
    RO415Vâlcea65%75%
    RO42Vest
    RO421Arad55%65%
    RO422Caraș-Severin65%75%
    RO423Hunedoara65%75%
    RO424Timiș55%65%
    RO322Ilfov (parțial)
    Numai următoarele părți din regiunea NUTS 3 sunt eligibile ca zone „c“ care nu sunt predefinite:Ciorogârla,Domnești,Clinceni,Cornetu,Bragadiru,Dărăști-Ilfov,Jilava,1 Decembrie,Copăceni,Vidra,Berceni.60%70%
    Numai următoarele părți din regiunea NUTS 3 sunt eligibile ca zone „c“ care nu sunt predefinite:Periș,Ciolpani,Snagov,Gruiu,Nuci,Grădiștea,Petrăchioaia,Dascălu,Moara Vlăsiei,Balotești,Corbeanca,Buftea,Chitila,Glina,Cernica,Dobroești,Pantelimon.65%75%
    RO321București și restul părților din Ilfov nemenționate mai sus^225%35%
    ^1 Intensitatea maximă a ajutoarelor de stat acordate în baza schemei pentru întreprinderile mici este 75%, iar pentru întreprinderi mijlocii este 65%, având la bază Harta ajutoarelor regionale pentru regiunile României care se aplică de la 1 ianuarie 2022 până la 31 decembrie 2027 și prevederile cap 3.13 din Cadrul temporar COVID-19.^2 Acestor regiuni nu li se aplică prevederile art. 7 alin. (3) lit. k din schemă.
     +  Anexa nr. 2la schemă
    DOMENII DE ACTIVITATE
    eligibile pentru granturile de investiții acordate sub formă de ajutor de stat
    10Industria alimentară (secțiunea C)
    1011Producția și conservarea cărnii
    1012Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre
    1013Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)
    1020Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor
    1031Prelucrarea și conservarea cartofilor
    1032Fabricarea sucurilor de fructe și legume
    1039Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor
    1041Fabricarea uleiurilor și grăsimilor
    1042Fabricarea margarinei și a altor produse comestibile similare
    1051Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor
    1052Fabricarea înghețatei
    1061Fabricarea produselor de morărit
    1062Fabricarea amidonului și a produselor din amidon
    1071Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie
    1072Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie
    1073Fabricarea macaroanelor, tăiețeilor, cușcușului și a altor produse făinoase similare
    1081Fabricarea zahărului
    1082Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase
    1083Prelucrarea ceaiului și cafelei
    1084Fabricarea condimentelor și ingredientelor
    1085Fabricarea de mâncăruri preparate
    1086Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice
    1089Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.
    1091Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă
    1092Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie
    13Fabricarea produselor textile (secțiunea C)
    1310Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile
    1320Producția de țesături
    1330Finisarea materialelor textile
    1391Fabricarea de metraje prin tricotare sau croșetare
    1392Fabricarea de articole confecționate din textile (cu excepția îmbrăcămintei și lenjeriei de corp)
    1393Fabricarea de covoare și mochete
    1394Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori și plase
    1395Fabricarea de textile nețesute și articole din acestea, cu excepția confecțiilor de îmbrăcăminte
    1396Fabricarea de articole tehnice și industriale din textile
    1399Fabricarea altor articole textile n.c.a.
    14Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (secțiunea C)
    1411Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele
    1412Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte pentru lucru
    1413Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp)
    1414Fabricarea de articole de lenjerie de corp
    1419Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte și accesorii n.c.a.
    1420Fabricarea articolelor din blană
    1431Fabricarea prin tricotare sau croșetare a ciorapilor și articolelor de galanterie
    1439Fabricarea prin tricotare sau croșetare a altor articole de îmbrăcăminte
    15Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor (secțiunea C)
    1511Tăbăcirea și finisarea pieilor; prepararea și vopsirea blănurilor
    1512Fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie și a articolelor de harnașament
    1520Fabricarea încălțămintei
    16Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite (secțiunea C)
    1610Tăierea și rindeluirea lemnului
    1621Fabricarea de furnire și a panourilor de lemn
    1622Fabricarea parchetului asamblat în panouri
    1623Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie, pentru construcții
    1624Fabricarea ambalajelor din lemn
    1629Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și din alte materiale vegetale împletite
    17Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie (secțiunea C)
    1711Fabricarea celulozei
    1712Fabricarea hârtiei și cartonului
    1721Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie și carton
    1722Fabricarea produselor de uz gospodăresc și sanitar, din hârtie sau carton
    1723Fabricarea articolelor de papetărie
    1724Fabricarea tapetului
    1729Fabricarea altor articole din hârtie și carton n.c.a.
    18Tipărire și reproducerea pe suporți a înregistrărilor (secțiunea C)
    1811Tipărirea ziarelor
    1812Alte activități de tipărire n.c.a.
    1813Servicii pregătitoare pentru pretipărire
    1814Legătorie și servicii conexe
    1820Reproducerea înregistrărilor
    19Fabricarea produselor de cocserie și a produselor obținute din prelucrarea țițeiului (secțiunea C)
    1910Fabricarea produselor de cocserie
    1920Fabricarea produselor obținute din prelucrarea țițeiului
    20Fabricarea substanțelor și a produselor chimice (secțiunea C)
    2011Fabricarea gazelor industriale
    2012Fabricarea coloranților și a pigmenților
    2013Fabricarea altor produse chimice anorganice, de bază
    2014Fabricarea altor produse chimice organice, de bază
    2015Fabricarea îngrășămintelor și produselor azotoase
    2016Fabricarea materialelor plastice în forme primare
    2017Fabricarea cauciucului sintetic în forme primare
    2020Fabricarea pesticidelor și a altor produse agrochimice
    2030Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice și masticurilor
    2041Fabricarea săpunurilor, detergenților și a produselor de întreținere
    2042Fabricarea parfumurilor și a produselor cosmetice (de toaletă)
    2052Fabricarea cleiurilor
    2053Fabricarea uleiurilor esențiale
    2059Fabricarea altor produse chimice n.c.a.
    2060Fabricarea fibrelor sintetice și artificiale
    21Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice (secțiunea C)
    2110Fabricarea produselor farmaceutice de bază
    2120Fabricarea preparatelor farmaceutice
    22Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice (secțiunea C)
    2211Fabricarea anvelopelor și a camerelor de aer; reșaparea și refacerea anvelopelor
    2219Fabricarea altor produse din cauciuc
    2221Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor și profilelor din material plastic
    2222Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic
    2223Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții
    2229Fabricarea altor produse din material plastic
    23Fabricarea altor produse din minerale nemetalice (secțiunea C)
    2311Fabricarea sticlei plate
    2312Prelucrarea și fasonarea sticlei plate
    2313Fabricarea articolelor din sticlă
    2314Fabricarea fibrelor din sticlă
    2319Fabricarea de sticlărie tehnică
    2320Fabricarea de produse refractare
    2331Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramică
    2332Fabricarea cărămizilor, țiglelor și a altor produse pentru construcții, din argilă arsă
    2341Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental
    2342Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică
    2343Fabricarea izolatorilor și pieselor izolante din ceramică
    2344Fabricarea altor produse tehnice din ceramică
    2349Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.
    2351Fabricarea cimentului
    2352Fabricarea varului și ipsosului
    2361Fabricarea produselor din beton pentru construcții
    2362Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții
    2363Fabricarea betonului
    2364Fabricarea mortarului
    2365Fabricarea produselor din azbociment
    2369Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos
    2370Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei
    2391Fabricarea de produse abrazive
    2399Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, n.c.a.
    24Industria metalurgică (secțiunea C)
    2410Producția de metale feroase sub forme primare și de feroaliaje
    2420Producția de tuburi, țevi, profile tubulare și accesorii pentru acestea, din oțel
    2431Tragere la rece a barelor
    2432Laminare la rece a benzilor înguste
    2433Producția de profile obținute la rece
    2434Trefilarea firelor la rece
    2441Producția metalelor prețioase
    2442Metalurgia aluminiului
    2443Producția plumbului, zincului și cositorului
    2444Metalurgia cuprului
    2445Producția altor metale neferoase
    2446Prelucrarea combustibililor nucleari
    2451Turnarea fontei
    2452Turnarea oțelului
    2453Turnarea metalelor neferoase ușoare
    2454Turnarea altor metale neferoase
    25Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații (secțiunea C)
    2511Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice
    2512Fabricarea de uși și ferestre din metal
    2521Producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală
    2529Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice
    2530Producția generatoarelor de aburi (cu excepția cazanelor pentru încălzire centrală)
    2550Fabricarea produselor metalice obținute prin deformare plastică; metalurgia pulberilor
    2561Tratarea și acoperirea metalelor
    2562Operațiuni de mecanică generală
    2571Fabricarea produselor de tăiat
    2572Fabricarea articolelor de feronerie
    2573Fabricarea uneltelor
    2591Fabricarea de recipiente, containere și alte produse similare din oțel
    2592Fabricarea ambalajelor ușoare din metal
    2593Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanțuri și arcuri
    2594Fabricarea de șuruburi, buloane și alte articole filetate; fabricarea de nituri și șaibe
    2599Fabricarea altor articole din metal n.c.a.
    26Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice (secțiunea C)
    2611Fabricarea subansamblurilor electronice (module)
    2612Fabricarea altor componente electronice
    2620Fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice
    2630Fabricarea echipamentelor de comunicații
    2640Fabricarea produselor electronice de larg consum
    2651Fabricarea de instrumente și dispozitive pentru măsură, verificare, control, navigație
    2652Producția de ceasuri
    2660Fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic și electroterapie
    2670Fabricarea de instrumente optice și echipamente fotografice
    2680Fabricarea suporților magnetici și optici destinați înregistrărilor
    27Fabricarea echipamentelor electrice (secțiunea C)
    2711Fabricarea motoarelor, generatoarelor și transformatoarelor electrice și a aparatelor de distribuție și control al electricității
    2712Fabricarea aparatelor de control și distribuție a electricității
    2720Fabricarea de acumulatori și baterii
    2731Fabricarea de cabluri cu fibră optică
    2732Fabricarea altor fire și cabluri electrice și electrocasnice
    2733Fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru fire și cabluri electrice și electronice
    2740Fabricarea de echipamente electrice de iluminat
    2751Fabricarea de aparate electrocasnice
    2752Fabricarea de echipamente casnice neelectrice
    2790Fabricarea altor echipamente electrice
    28Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a. (secțiunea C)
    2811Fabricarea de motoare și turbine (cu excepția celor pentru avioane, autovehicule și motociclete)
    2812Fabricarea de motoare hidraulice
    2813Fabricarea de pompe și compresoare
    2814Fabricarea de articole de robinetărie
    2815Fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză și a elementelor mecanice de transmisie
    2821Fabricarea cuptoarelor, furnalelor și arzătoarelor
    2822Fabricarea echipamentelor de ridicat și manipulat
    2823Fabricarea mașinilor și echipamentelor de birou (exclusiv fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice)
    2824Fabricarea mașinilor-unelte portabile acționate electric
    2825Fabricarea echipamentelor de ventilație și frigorifice, exclusiv a echipamentelor de uz casnic
    2829Fabricarea altor mașini și utilaje de utilizare generală n.c.a.
    2830Fabricarea mașinilor și utilajelor pentru agricultură și exploatări forestiere
    2841Fabricarea utilajelor și a mașinilor-unelte pentru prelucrarea metalului
    2849Fabricarea altor mașini-unelte n.c.a.
    2891Fabricarea utilajelor pentru metalurgie
    2892Fabricarea utilajelor pentru extracție și construcții
    2893Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor și tutunului
    2894Fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a pielăriei
    2895Fabricarea utilajelor pentru industria hârtiei și cartonului
    2896Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea maselor plastice și a cauciucului
    2899Fabricarea altor mașini și utilaje specifice n.c.a.
    29Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor (secțiunea C)
    2910Fabricarea autovehiculelor de transport rutier
    2920Producția de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci și semiremorci
    2931Fabricarea de echipamente electrice și electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule
    2932Fabricarea altor piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule
    30Fabricarea altor mijloace de transport (secțiunea C)
    3011Construcția de nave și structuri plutitoare
    3012Construcția de ambarcațiuni sportive și de agrement
    3020Fabricarea materialului rulant
    3030Fabricarea de aeronave și nave spațiale
    3040Fabricarea vehiculelor militare de luptă
    3091Fabricarea de motociclete
    3092Fabricarea de biciclete și de vehicule pentru invalizi
    3099Fabricarea altor mijloace de transport n.c.a.
    31Fabricarea de mobilă (secțiunea C)
    3101Fabricarea de mobilă pentru birouri și magazine
    3102Fabricarea de mobilă pentru bucătării
    3103Fabricarea de saltele și somiere
    3109Fabricarea de mobilă n.c.a.
    32Alte activități industriale n.c.a. (secțiunea C)
    3212Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre prețioase
    3213Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare
    3220Fabricarea instrumentelor muzicale
    3230Fabricarea articolelor pentru sport
    3240Fabricarea jocurilor și jucăriilor
    3250Producția de dispozitive, aparate și instrumente medicale și de laborator
    3291Fabricarea măturilor și periilor
    3299Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.
    33Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor (secțiunea C)
    3311Repararea articolelor fabricate din metal
    3312Repararea mașinilor
    3313Repararea echipamentelor electronice și optice
    3314Repararea echipamentelor electrice
    3315Repararea și întreținerea navelor și bărcilor
    3316Repararea și întreținerea aeronavelor și navelor spațiale
    3317Repararea și întreținerea altor echipamente de transport n.c.a.
    3319Repararea altor echipamente
    3320Instalarea mașinilor și echipamentelor industriale
    41Construcții de clădiri (secțiunea F)
    4120Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale
    42Lucrări de geniu civil (secțiunea F)
    4211Lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor
    4212Lucrări de construcții a căilor ferate de suprafață și subterane
    4213Construcția de poduri și tuneluri
    4221Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru fluide
    4222Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru electricitate și telecomunicații
    4291Construcții hidrotehnice
    4299Lucrări de construcții a altor proiecte inginerești n.c.a
    43Lucrări speciale de construcții (secțiunea F)
    4311Lucrări de demolare a construcțiilor
    4312Lucrări de pregătire a terenului
    4313Lucrări de foraj și sondaj pentru construcții
    4321Lucrări de instalații electrice
    4322Lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat
    4329Alte lucrări de instalații pentru construcții
    4331Lucrări de ipsoserie
    4332Lucrări de tâmplărie și dulgherie
    4333Lucrări de pardosire și placare a pereților
    4334Lucrări de vopsitorie, zugrăveli și montări de geamuri
    4339Alte lucrări de finisare
    4391Lucrări de învelitori, șarpante și terase la construcții
    4399Alte lucrări speciale de construcții n.c.a.
    45Repararea autovehiculelor și motocicletelor (secțiunea G)
    4520Întreținerea și repararea autovehiculelor
    49Transporturi terestre și transporturi prin conducte (secțiunea H)
    4910Transporturi interurbane de călători pe calea ferată
    4920Transporturi de marfă pe calea ferată
    4931Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători
    4939Alte transporturi terestre de călători n.c.a
    4941Transporturi rutiere de mărfuri
    4942Servicii de mutare
    4950Transporturi prin conducte
    52Depozitare și activități auxiliare pentru transporturi (secțiunea H)
    5210Depozitări
    5221Activități de servicii anexe pentru transporturi terestre
    5222Activități de servicii anexe transportului pe apă
    5223Activități de servicii anexe transporturilor aeriene
    5224Manipulări
    5229Alte activități anexe transporturilor
    53Activități de poștă și de curier (secțiunea H)
    5310Activități poștale desfășurate sub obligativitatea serviciului universal
    5320Alte activități poștale și de curier
    55Hoteluri și alte facilități de cazare similare (secțiunea I)
    5510Hoteluri și alte facilități de cazare similare
    5520Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată
    5530Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere
    5590Alte servicii de cazare
    56Restaurante și alte activități de servicii de alimentație (secțiunea I)
    5610Restaurante
    5621Activități de alimentație (catering) pentru evenimente
    5629Alte activități de alimentație n.c.a.
    5630Baruri și alte activități de servire a băuturilor
     +  Anexa nr. 3la schemă
    CRITERII DE SELECȚIE
    la finanțare ale proiectelor de investiții
    a) Scăderea cifrei de afaceri la 31.12.2020 față de 31.12.2019, ca urmare a crizei de COVID-19 - 15 puncteSe determină cu formula de calcul: unde:• ∆CA reprezintă modificarea cifrei de afaceri la data de 31.12.2020 față de 31.12.2019;• CA_2019 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019 depuse la Ministerul Finanțelor;• CA_2020 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2020 depuse la Ministerul Finanțelor;• ≥ 30% - 15 puncte;• [20% ÷ 30%)┤- 10 puncte;• [10% ÷ 20%)┤ - 5 puncte;• < 10% - 0 puncte.b) Scăderea ratei profitului operațional aferent exercițiului financiar 2020 în raport cu exercițiul financiar 2019, ținând cont de valorile rezultatului exercițiului financiar ca urmare a crizei COVID - 35 de puncteSe determină cu formula de calcul:unde:• ∆π_op reprezintă variația profitului operațional la data de 31.12.2020 față de 31.12.2019;• π_op2019 - profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019 depuse la Ministerul Finanțelor;• π_op2020 - profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2020 depuse la Ministerul Finanțelor;• ≤ 30% - 35 de puncte;• ├(30% ÷ 40%] - 25 de puncte;• ├(40% ÷ 50%] - 15 puncte;• ├(50% ÷ 60%] - 10 puncte;• ├(60% ÷ 70%] - 5 puncte;• > 70% - 0 puncte.c) Rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019 - 30 de puncteSe determină cu relația de calcul:unde:• R_op2019 reprezintă rentabilitatea activității operaționale realizată în anul 2019;• π_op2019 reprezintă profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019, depuse la Ministerul Finanțelor;• CA_2019 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019.• > 30% - 30 de puncte;• ├(20% ÷ 30%] - 20 de puncte;• ├(10% ÷ 20%] - 10 puncte;• ├(5% ÷ 10%] - 5 puncte;• ≤ 5% - 0 puncte.d) Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS)/Banca Națională a României (BNR) - 5 puncte: • Sold negativ - 5 puncte;• Sold pozitiv - 0 puncte.e) Creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate a proiectului - cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați (anul de referință este 2020, iar numărul de angajați în anul 3 de sustenabilitate trebuie să fie cel puțin egal cu cel din anul 2020) - 15 puncte: Se determină cu formula de calcul:unde:• ΔW reprezintă variația productivității muncii realizată în anul 3 de implementare a proiectului și productivitatea din anul referință al proiectului, respectiv anul 2020;• W_N+3 reprezintă productivitatea muncii realizată în anul trei de implementare a proiectului determinată ca raport între cifra de afaceri realizată în anul 3 de implementare a proiectului și numărul de angajați prevăzuți pentru anul 3 de implementare a proiectului. Numărul de angajați luați în calcul pentru anul 3 de implementare a proiectului nu poate fi mai mic decât cel din anul referință 2020;• W_2020 reprezintă productivitatea muncii realizată în anul 2020 și se determină ca raport între cifra de afaceri din anul 2020 și numărul mediu de angajați deținuți de IMM-uri în anul 2020; • ≥ 15% - 15 puncte; • ≥ 10% < 15% - 7 puncte;• < 10% - 0 puncte.Criteriu suplimentarÎn situația în care s-a realizat tranzacționarea unor părți sociale înainte cu 90 de zile de depunerea cererii de finanțare, solicitanții vor fi penalizați prin scăderea a 5 puncte din punctajul total realizat.
    ----