HOTĂRÂRE nr. 99 din 31 ianuarie 2023pentru modificarea și completarea Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 715/2017
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 2 februarie 2023



    Având în vedere art. 60 alin. (5) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul IRegulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 715/2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 13 octombrie 2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, literele f), q), u) și v) se modifică și vor avea următorul cuprins:f) garanție de contractare - garanția care se constituie de către operatorul economic, la înscrierea la licitație, în scopul de a garanta organizatorului că va încheia contractul pentru volumul de masă lemnoasă pe picior/lemn fasonat adjudecat, că va plăti și exploata masa lemnoasă pe picior, respectiv că va plăti și va ridica lemnul fasonat, conform contractului încheiat între părți; garanția de contractare se constituie, la dispoziția vânzătorului, în cuantum de 5% din valoarea, fără TVA, a volumului pentru care se înscrie la licitație;..............................................q) preț de pornire la licitație/negociere, denumit în continuare preț de pornire - prețul stabilit de organizatorul licitației/negocierii, în conformitate cu prevederile prezentului regulament; pentru masa lemnoasă, stabilirea acestui preț se face pornind de la prețul de APV, exprimat în lei/mc, volum brut, fără TVA; prețul de pornire la licitație/negociere pentru grupajele de partizi se stabilește pe grupaj, ca medie a prețurilor de pornire ale partizilor componente, ponderate cu volumele acestora; prețul de adjudecare al grupajului se defalcă pe partizi corespunzător creșterii obținute prin licitație/negociere; în cazul lemnului fasonat, prețul de pornire la licitație/negociere se fundamentează pe principiile economiei de piață, corelat cu condiția de livrare, pe fiecare lot/piesă personalizată, pentru volumul brut; pentru masa lemnoasă care nu se adjudecă la o procedură de valorificare, organizată potrivit prevederilor prezentului regulament, prețul de pornire se poate modifica prin scăderea nivelului acestuia față de nivelul de la procedura anterioară, dar nu poate fi mai mic decât nivelul prețului de APV; pentru masa lemnoasă care nu se adjudecă la o procedură de valorificare, organizată potrivit prevederilor prezentului regulament, prețul de pornire se poate modifica prin scăderea nivelului acestuia față de nivelul de la procedura anterioară, în condiții de piață, inclusiv sub prețul de APV, în limitele spațiului de negociere aprobat de către organizatorul licitației;.....................................................u) produse accidentale suprapuse - arbori afectați de factori biotici și abiotici în perioada cuprinsă între adjudecare și reprimirea parchetului în cazul partizilor exploatate pe picior sau prin prestări servicii, respectiv în perioada cuprinsă între autorizare și reprimirea parchetului în cazul partizilor exploatate cu forțele proprii ale administratorului fondului forestier proprietate publică;v) reprezentant al operatorului economic - persoana fizică învestită cu atribuții de administrator sau lichidator ales, numit sau desemnat într-un alt mod, al cărui nume este înscris în registrul de stat unde este înregistrată persoana juridică sau împuternicitul acesteia prin înscris semnat în original de reprezentantul operatorului economic, inclusiv prin semnătură electronică;2. La articolul 3 alineatul (2), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) partizile de produse secundare și de igienă la care exploatarea se realizează în ordinea prevăzută la art. 59 alin. (5^1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b) procentele de valorificare ca lemn fasonat stabilite prin Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare;3. La articolul 3, alineatul (4) se abrogă.4. La articolul 3, alineatele (7) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(7) Partizile rămase neadjudecate după parcurgerea a două licitații și a unei negocieri, cele care au făcut obiectul contractelor de vânzare reziliate, precum și partizile care au fost adjudecate, dar nu a fost încheiat contractul de vânzare-cumpărare în termenul stabilit prin caietul de sarcini se pot exploata în regie proprie, cu forțe proprii sau prin prestări servicii cu operatori economici atestați pentru lucrări de exploatare forestieră.(8) Produsele extraordinare, astfel cum sunt definite de Legea nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, cu modificările și completările ulterioare, se valorifică de administratorii fondului forestier proprietate publică, de regulă, ca lemn fasonat. Exploatarea masei lemnoase care constituie aceste produse se face de către operatori economici atestați pentru activitatea de exploatare forestieră și care concomitent îndeplinesc, după caz, exigențele prevăzute de legislația specifică domeniilor: energie electrică, gaze naturale, petrol, căi de transport, inclusiv forestiere. În cazul rețelelor de transport și distribuție a energiei electrice, gazelor naturale, petrolului, al căilor de transport rutiere și feroviare, exploatarea produselor extraordinare se realizează de către operatorii economici atestați pentru lucrări de exploatări forestiere care au încheiat contracte de prestări servicii cu titularii de autorizații și licențe, conform legislației în vigoare, aceștia putând fi titulari ai autorizațiilor de exploatare.5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 4(1) Hotărârea privind modul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a unei unități administrativ-teritoriale ca «masă lemnoasă pe picior» sau ca «lemn fasonat» se ia de către consiliul de administrație al regiei publice locale sau, după caz, de către consiliul local.6. La articolul 5 alineatul (1), partea introductivă și litera i) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 5(1) Volumul de masă lemnoasă care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică a unei unități administrativ-teritoriale se propune, în condițiile legii, de către ocolul silvic care administrează/asigură serviciile silvice, în baza prevederilor amenajamentelor silvice și în condițiile prevăzute la art. 59 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și se aprobă prin hotărâre a consiliului local. La stabilirea acestui volum se vor urmări:.....................................................i) problemele create de existența unor litigii sau hotărâri judecătorești executorii.7. La articolul 6 alineatul (2), litera i) se modifică și va avea următorul cuprins:i) problemele create de existența unor litigii sau hotărâri judecătorești executorii.8. La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7(1) Un operator economic/grup de operatori economici poate cumpăra la licitație publică/negociere materiale lemnoase rezultate din produse principale sau accidentale I, sub formă de lemn de lucru rotund fasonat la drum auto, provenit din fondul forestier proprietate publică, dacă la momentul organizării procedurii de licitație/negociere îndeplinește condițiile prevăzute de art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare.9. La articolul 10, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 10(1) În perioada 1 septembrie-15 octombrie, Regia Națională a Pădurilor - Romsilva, prin comitetele directoare ale unităților din cadrul acesteia, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea», prin comitetul de direcție al acestuia, respectiv Regia Autonomă «Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat», prin consiliul de administrație al acesteia, aprobă lista partizilor ce urmează a fi exploatate în anul calendaristic următor; în lista de partizi se pot include și partizi constituite în arborete care urmează să facă obiectul planurilor decenale de recoltare, pentru situația în care în ocolul silvic se desfășoară lucrări de amenajare a pădurilor, dar nu a fost organizată ședința de preavizare a soluțiilor tehnice - Conferința a II-a de amenajare; informațiile despre aceste arborete sunt transmise, în scris, ocolului silvic de către proiectantul lucrărilor de amenajare a pădurilor; autorizarea spre exploatare a acestor partizi poate fi făcută numai după emiterea actului administrativ de mediu, cu excepția partizilor constituite pentru lucrări de îngrijire și conducere a arboretelor, care pot fi autorizate și înainte.10. La articolul 10 alineatul (2), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) conținutul-cadru al caietului de sarcini pentru licitațiile/negocierile care se vor organiza pentru vânzarea masei lemnoase, care cuprinde cel puțin informații privind: organizarea și desfășurarea licitației/negocierii; lista partizilor și loturilor/ pieselor de lemn fasonat; grupajele de partizi; proiectul contractului de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat; actele normative aplicabile; formularea, înregistrarea și soluționarea contestațiilor cu privire la preselecție și/sau licitație/negociere, precum și clauze minimale care trebuie cuprinse în contractul de vânzare a masei lemnoase;11. La articolul 10 alineatul (2^1), literele b) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) valabilitatea contractelor de vânzare-cumpărare, cu posibilitatea prelungirii în situații de forță majoră sau situații obiective care împiedică desfășurarea normală a procesului de exploatare forestieră, constatate în condițiile reglementărilor legale în vigoare;c) cazurile de forță majoră sau situațiile obiective care împiedică desfășurarea normală a procesului de exploatare forestieră, înregistrate în SUMAL 2.0 potrivit reglementărilor legale și care exonerează părțile, în condițiile legii, de obligații contractuale care rezidă din efectele înregistrate pe durata de acțiune a acestora;12. La articolul 10 alineatul (4), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) imposibilitatea recoltării și/sau transportării masei lemnoase cauzată de forța majoră, constatată în condițiile legii, de calamități naturale, precum și de fenomene climatice extreme;13. La articolul 11, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 11(1) Din lista prevăzută la art. 10 alin. (1), din partizile de produse principale care urmează a fi exploatate în anul calendaristic următor, entitățile prevăzute la art. 3 alin. (1) pot stabili partizile al căror volum însumează cel mult 20% din volumul produselor principale cumulat cu cel al produselor accidentale precomptabile cuprinse în această listă; volumul astfel stabilit constituie rezerva de masă lemnoasă pentru precomptarea produselor accidentale I în scopul încadrării în volumul maxim ce se poate recolta anual ca produse principale conform prevederilor art. 59 alin. (2) și (3) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare...........................................(3) În lista de partizi prevăzută la alin. (2) se pot include și partizi constituite în arborete care urmează să facă obiectul planurilor decenale de recoltare, pentru situația în care în ocolul silvic se desfășoară lucrări de amenajare a pădurilor, dar nu a fost organizată ședința de preavizare a soluțiilor tehnice - Conferința a II-a de amenajare; informațiile despre aceste arborete sunt transmise, în scris, ocolului silvic de către proiectantul lucrărilor de amenajare a pădurilor; autorizarea spre exploatare a acestor partizi poate fi făcută numai după emiterea actului administrativ de mediu, cu excepția partizilor constituite pentru lucrări de îngrijire și conducere a arboretelor, care pot fi autorizate și înainte.14. La articolul 12, literele a)-c) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) licitație cu strigare, cu participarea operatorilor economici în sala de licitație și/sau online, în sistem de audio/ videoconferință; b) licitație în plic închis cu participarea operatorilor economici în sala de licitație și/sau online, în sistem de audio/ videoconferință; c) licitație mixtă cu participarea operatorilor economici în sala de licitație și/sau online, în sistem de audio/videoconferință;15. La articolul 14, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2) La licitația principală prevăzută la alin. (1), administratorii fondului forestier proprietate publică a statului oferă spre vânzare masă lemnoasă în procent de minimum 60% din volumul de masă lemnoasă stabilit a fi valorificat ca masă lemnoasă pe picior. Volumul din partizile care constituie rezerva nu va fi oferit la licitația principală.16. La articolul 15, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 15(1) Licitațiile ulterioare licitației principale organizate pentru vânzarea masei lemnoase sunt licitații intermediare.17. La articolul 15, alineatul (3) se abrogă.18. La articolul 18, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Lotul de lemn fasonat se constituie dintr-un singur sortiment industrial și o singură specie, cu excepția cazului în care sortimentul este «lemn de foc» sau «lemn rotund plăci/celuloză» și sortimentele de lemn pentru celuloză, caz în care lotul poate avea mai multe specii, dar încadrate pe următoarele grupe: diverse specii de foioase tari, diverse specii de foioase moi, diverse specii de rășinoase; în scopul asigurării accesului la resursa de lemn fasonat, organizatorii licitațiilor pot hotărî ca loturile să se dimensioneze și în funcție de necesitățile persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale care nu desfășoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, precum și ale microîntreprinderilor, la solicitarea scrisă a acestora; prin excepție, la speciile de rășinoase se pot grupa sortimente de lemn de lucru din specia brad cu sortimente din specia molid, iar la speciile de foioase se poate face gruparea sortimentelor de lemn de lucru pe grupele: diverse specii de foioase tari, diverse specii de foioase moi, numai dacă acestea nu au fost adjudecate după ce au fost oferite la cel puțin o licitație. Pentru celelalte sortimente, altele decât furnir și buștean gater, se pot constitui loturi previzionate, pe specii/grupe de specii și sortimente, ținând cont de prevederile actelor de punere în valoare constituite la nivelul unui ocol silvic în limita a maximum 500 mc/lot. În situația produselor accidentale provenite din arborete afectate de acțiunea factorilor destabilizatori biotici și abiotici, mărimea lotului de lemn fasonat poate fi de maximum 2.000 mc.19. La articolul 20 alineatul (4), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) prețul de pornire la licitație și pasul de licitare, în cazul licitației publice deschise în lei/mc volum brut, fără TVA.20. La articolul 20, alineatele (5) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5) Prețul de pornire la licitație/negociere pentru masa lemnoasă din fondul forestier proprietate publică a statului se aprobă de entitățile prevăzute la art. 3 alin. (1), iar pentru masa lemnoasă din fondul forestier proprietate publică a unei unități administrativ-teritoriale se aprobă de către entitățile prevăzute la art. 4 alin. (1). Prețul de pornire se exprimă în lei/mc volum brut, fără TVA....................................(7) În cazul în care un lot/o piesă rămâne neadjudecat(ă), organizatorul licitației, în baza fundamentării aprobate în scris de entitățile prevăzute la art. 3 alin. (1), respectiv art. 4 alin. (1), după caz, poate diminua prețul de pornire la licitație pentru lotul/piesa respectiv(ă).21. La articolul 21, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 21(1) Pentru admiterea la licitație/negociere a operatorilor economici/grupurilor de operatori economici, preselecția acestora se poate organiza cu minimum 3 zile lucrătoare înainte de data desfășurării licitației principale/licitațiilor intermediare.22. La articolul 21 alineatul (5), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Pentru participare la licitație/negociere, operatorul economic trebuie să depună, până la termenul prevăzut în anunțul de licitație, o cerere de înscriere, conform modelului din anexa nr. 2, care se înregistrează în registrul de corespondență al organizatorului și la care trebuie să fie anexate următoarele documente, în original sau, după caz, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, prin semnătură, de către reprezentantul operatorului economic, după cum urmează:23. La articolul 21 alineatul (5^1), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e) situația volumului de lemn fasonat achiziționat/procesat anual din fiecare specie și sortiment industrial de material lemnos, astfel cum este prevăzută la art. 8 alin. (2); acest document se va prezenta numai de către operatorii economici care participă la licitațiile de vânzare a lemnului fasonat.24. La articolul 21, după alineatul (5^1) se introduce un nou alineat, alin. (5^2), cu următorul cuprins: (5^2) Documentele prevăzute la alin. (5) lit. a), b), d) și e) pot fi accesate de către comisie și prin mijloace electronice, pe siteurile web ale emitenților acestora.25. La articolul 21 alineatul (6), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) prin poștă/curier, pe hârtie, până la data stabilită în anunț;26. La articolul 22 alineatul (2), literele a),b), i) și i^1) se modifică și vor aveaurmătorul cuprins:a) nu a depus/nu a transmis, prin poșta electronică, toate documentele prevăzute la art. 21 alin. (5) și (9), după caz, până la data stabilită în anunț sau documentele depuse sunt incomplete sau nu sunt certificate pentru conformitate cu originalul, după caz, sau dacă informațiile culese în condițiile art. 21 alin. (5^2) conduc la una dintre situațiile prevăzute la lit. b)-g) și j); b) are datorii restante față de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, precum și faptul că asociatul unic/unul din asociații operatorului economic este asociat la un operator economic/grup de operatori economici care are datorii restante față de proprietarul/administratorul fondului forestier proprietate publică; neadmiterea la licitație/negociere se face pentru masa lemnoasă/lemnul fasonat provenită/provenit din acest fond; organizatorii licitațiilor au obligația să aducă la cunoștința operatorilor economici care s-au înscris la licitație situația datoriilor înregistrate, prin afișare la sediul organizatorului licitației, până la data și ora stabilite pentru depunerea documentelor pentru preselecție sau pot acorda accesul operatorilor economici la situațiile datoriilor restante prin intermediul web site-ului. Până la încheierea procesului-verbal de preselecție, operatorul economic are posibilitatea achitării datoriilor restante;...........................................i) pentru licitațiile de masă lemnoasă, dacă a avut contracte de masă lemnoasă pe picior reziliate în ultimele 6 luni anterior datei licitației, din culpa sa, cu organizatorul licitației pentru masă lemnoasă pe picior, respectiv nu a încheiat în ultimele 6 luni anterior licitației, din culpa sa, sau a cesionat contrar prevederilor prezentului regulament contracte pentru masă lemnoasă pe picior pentru care a fost declarat adjudecatar;i^1) pentru licitațiile de lemn fasonat, dacă a avut contracte de lemn fasonat reziliate în ultimele 6 luni anterior datei licitației, din culpa sa, cu organizatorul licitației pentru lemn fasonat, respectiv nu a încheiat în ultimele 6 luni anterior licitației, din culpa sa, sau a cesionat contrar prevederilor prezentului regulament contracte pentru lemn fasonat pentru care a fost declarat adjudecatar;27. La articolul 25, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Garanția de contractare constituită potrivit art. 1 lit. f) se restituie, după cum urmează:a) lunar, în cazul contractelor de vânzare-cumpărare a masei lemnoase pe picior, la solicitarea cumpărătorului care a constituit garanția, pe perioada derulării contractului, proporțional cu masa lemnoasă plătită și transportată evidențiată în SUMAL 2.0. Garanția de contractare rămasă se restituie în termen de maximum 10 zile de la data procesului-verbal de reprimire a parchetului aprobat în SUMAL 2.0, dacă vânzătorul nu a ridicat pretenții până la acea dată; b) la ultima livrare sau în termen de maximum 10 zile de la plata și livrarea lemnului fasonat, în cazul contractelor de vânzare-cumpărare a lemnului fasonat, dacă vânzătorul nu a ridicat pretenții până la acea dată.28. La articolul 25, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) În cazul masei lemnoase pe picior, garanția de contractare se restituie lunar, la solicitarea operatorului economic care a constituit garanția, în perioada derulării contractului, proporțional cu masa lemnoasă plătită și expediată, evidențiată în aplicația SUMAL 2.0.29. La articolul 25 alineatul (7), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) masa lemnoasă pe picior nu a fost plătită și exploatată/lemnul fasonat nu a fost plătit și livrat, conform prevederilor contractuale, din culpa operatorului economic;30. La articolul 26, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Licitațiile se desfășoară cu participarea comisiei de licitație și a reprezentanților operatorilor economici în aceeași sală. În situația în care ședința este organizată în sistem de audio/videoconferință, reprezentanții operatorilor economici pot opta pentru a fi prezenți în sală sau online.31. La articolul 29, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Dacă pentru partida/grupajul de partizi/lotul/piesa de lemn fasonat care face obiectul licitației se face o singură ofertă, adjudecarea se poate face la respectiva licitație, numai dacă organizatorul licitației prevede această posibilitate în caietul de sarcini al licitației.32. La articolul 30 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) partida/grupajul de partizi/lotul/piesa de lemn fasonat pentru care se face o singură ofertă se poate adjudeca numai dacă în caietul de sarcini al licitației există o prevedere în acest sens.33. La articolul 30, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) În cazul în care sunt înregistrate cel puțin două oferte egale, care îndeplinesc condițiile de adjudecare, licitația în plic închis, pentru partida/grupajul de partizi/lotul/piesa în cauză, se transformă în licitație publică deschisă cu strigare, urmându-se procedura prevăzută la art. 29; aceasta pornește de la prețurile egale maxime deja oferite, considerate ofertă, fără pași de licitație, cu participarea numai a operatorilor economici care au făcut respectivele oferte.34. La articolul 31 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) etapa I: prezentarea ofertelor scrise în plic închis: comisia de licitație deschide plicurile depuse de ofertanți, în prezența participanților, face publice ofertele, înregistrează în fișa de desfășurare a licitației prețurile oferite pentru fiecare partidă/lot/piesă și întocmește lista partizilor/loturilor/pieselor ofertate care se supun licitației cu strigare; partizile/loturile/ piesele pentru care nu s-a făcut nicio ofertă nu pot face obiectul etapei a II-a și nu pot fi adjudecate la respectiva licitație;35. La articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 32(1) După fiecare licitație, indiferent de tipul licitației, se întocmește procesul-verbal privind desfășurarea și rezultatul licitației, în care se consemnează, în mod obligatoriu, următoarele: data și locul desfășurării licitației, modul de anunțare a licitației, membrii comisiei de licitație prezenți, tipul licitației, obiectul licitației, solicitanții care nu au îndeplinit condițiile de participare la licitație, termenul de încheiere a contractelor de vânzare, observații cu privire la organizarea și desfășurarea licitației.36. La articolul 32, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Rezultatul licitațiilor se va afișa pe site-urile unde a fost publicat anunțul de licitație și va conține elementele de identificare ale partizii/grupajului de partizi/lotului/piesei de lemn fasonat, precum și prețul de adjudecare; identitatea adjudecatarului poate fi precizată doar cu acordul scris al acestuia.37. La articolul 34 alineatul (2), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Preselecția pentru licitația electronică se organizează cu minimum 3 zile lucrătoare înainte de data desfășurării licitației electronice, iar anunțul privitor la organizarea licitației va cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele elemente:38. Articolul 40 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 40Operatorul economic este admis să participe la licitația electronică dacă contravaloarea garanției de contractare și a tarifului de participare au fost încasate de organizatorul licitației cu cel puțin 60 de minute înainte de data și ora stabilite pentru începerea licitației.39. La articolul 41, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Pe parcursul derulării procedurii de licitație electronice și după încheierea ei, vânzătorul nu are dreptul de a dezvălui identitatea ofertanților.(3) Pe parcursul derulării procedurii de licitație electronică, vânzătorul are obligația de a comunica, instantaneu, tuturor ofertanților prețul maxim ofertat.40. La articolul 42, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 42(1) Partida/Grupajul de partizi/Lotul/Piesa de lemn rămasă/rămas neadjudecată/neadjudecat după o licitație se poate supune negocierii, organizată la data/datele prevăzută/prevăzute în anunțul de licitație/negociere, cu respectarea condițiilor de preselecție.41. La articolul 42 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) mai mic decât prețul de pornire stabilit pentru partida/grupajul de partizi/lotul/piesa de lemn la care nu au existat oferte la licitație;42. La articolul 44, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4) Prețul masei lemnoase cuprinse în partida prevăzută la alin. (1), care se contractează cu titularul contractului de vânzare-cumpărare al partizii pe suprafața căreia se suprapune partida de produse accidentale, se stabilește prin negociere. Prețul rezultat din negociere nu poate fi mai mic decât prețul stabilit de entitățile prevăzute la art. 3 alin. (1) și art. 4 alin. (1) pentru partida nou-constituită.(5) Partizilor de produse accidentale constituite potrivit prevederilor legale pentru realizarea căilor de scos-apropiat, pentru partizile autorizate la exploatare și care fac obiectul contractelor de vânzare-cumpărare a masei lemnoase, le sunt aplicabile dispozițiile alin. (1)-(4).43. La articolul 45, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 45(1) Pentru consumul propriu al persoanelor fizice, al unităților de interes local finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat sau de la bugetul local, care nu desfășoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, precum și strict pentru consumul propriu al persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale, asociațiilor și fundațiilor înființate conform legii, administratorii fondului forestier proprietate publică a statului pot să vândă în mod direct, fără licitație și fără negociere, lemn de foc, precum și lemn rotund și despicat de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm.44. La articolul 45, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cuurmătorulcuprins:(1^1) În situația în care volumul de lemn rotund de lucru prevăzut în actul de punere în valoare, dintr-o anumită specie, cu diametrul la capătul gros mai mare de 24 cm, rezultat din partizi de produse secundare, produse accidentale II și de tăieri în crâng, exploatate cu forțe proprii sau prin prestatori este mai mic de 20 mc, acesta poate fi vândut în mod direct entităților prevăzute la alin. (1), fără a mai fi necesară oferirea la licitație/negociere.(1^2) Pentru consumul propriu al persoanelor fizice, al unităților de interes local finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat sau de la bugetul local, care nu desfășoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, precum și strict pentru consumul propriu al persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale, asociațiilor și fundațiilor înființate conform legii, administratorii/prestatorii de servicii silvice/proprietarii fondului forestier proprietate publică a unității administrativ-teritoriale, după caz, pot să vândă în mod direct, fără licitație și fără negociere, lemn de foc, precum și lemn rotund și despicat de lucru.45. La articolul 45, alineatele (2)-(10) se abrogă.46. La articolul 47, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 47(1) Operatorii economici care dețin certificat de atestare ca producător din industria mobilei și operatorii economici care dețin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei care dețin certificat de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului, ofertanți la licitațiile publice prevăzute la art. 12 organizate de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului pentru vânzarea lotului/piesei de lemn fasonat, își pot exercita dreptul de preempțiune, după cum urmează: a) pe tot parcursul derulării acesteia, în cazul licitației cu strigare, potrivit art. 29 alin. (4):(i) dacă oferă un nivel de preț egal cu ultimul preț ofertat, invocând dreptul de preempțiune; sau(ii) minimum un pas de licitație, în situația în care nu se invocă dreptul de preempțiune;b) imediat după deschiderea plicurilor, în cazul licitației în plic închis, potrivit art. 30 alin. (1) lit. e), licitația se transformă în licitație cu strigare, fără pas de licitație, cu participarea numai a operatorilor economici care au ofertat cel mai bun preț și a celui/celor care invocă dreptul de preempțiune;c) în situația existenței uneia/mai multor oferte depuse de operatorii economici care dețin certificat de atestare ca producător din industria mobilei sau de operatorii economici care dețin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei, prin care se invocă dreptul de preempțiune, la un nivel egal de preț cu cel mai mare preț ofertat, în situația în care niciun operator economic nu își îmbunătățește oferta, este declarată câștigătoare prima ofertă depusă/strigată de operatorul economic care deține certificat de atestare ca producător din industria mobilei și/sau de un operator economic care deține precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei, care a invocat dreptul de preempțiune, la nivelul de preț egal cu cel mai mare preț ofertat.47. La articolul 47, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) Operatorii economici care dețin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorii din industria mobilei care dețin certificat de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului sunt obligați să depună, în vederea participării la licitațiile publice prevăzute la art. 12, organizate de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului pentru vânzarea lotului/piesei de lemn fasonat, și următoarele documente: a) precontract legalizat de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat încheiat cu producătorul din industria mobilei care deține certificat de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului;b) certificatul constatator privind operatorul economic prestator, eliberat de oficiul registrului comerțului direct sau prin serviciul online InfoCert, în care să fie obligatoriu înscris codul CAEN 1610 - Tăierea și rindeluirea lemnului;c) situația din SUMAL 2.0 a volumului procesat în instalațiile proprii de către operatorii economici care dețin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat, în ultimele 12 luni, pe grupe de specii;d) certificatul de atestare privind capacitatea de industrializare a lemnului, completat la zi cu volumele contractate, în original.(1^2) Operatorii economici care dețin precontract de servicii de prelucrare primară a lemnului fasonat nu pot concura la licitațiile publice prevăzute la art. 12 cu producătorii din industria mobilei cu care au încheiat precontractul de servicii de prelucrare.48. La articolul 50, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 50(1) Conducătorul organizatorului licitației/ negocierii poate aproba ca loturile de lemn fasonat, care nu au fost adjudecate în urma oferirii acestora la cel puțin o licitație, respectiv la o negociere, și cele care au făcut obiectul rezilierilor contractelor de vânzare să se modifice în loturi mai mici sau în piese personalizate sau în loturi mai mari, care vor face obiectul unei noi licitații, în condițiile prezentului regulament sau pot fi valorificate prin vânzare directă în condițiile art. 45 alin. (1).49. Articolul 51 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 51Lemnul fasonat, indiferent de specie si sortiment, care a parcurs toate procedurile de valorificare prin licitație/negociere și care nu a putut fi valorificat nici prin vânzare directă, din lipsă de solicitări, în vederea prevenirii deprecierii acestuia, poate fi vândut direct oricărei persoane fizice sau juridice solicitante, în condițiile și la preturile stabilite de administrator, respectiv de către consiliul local, în cazul fondului forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale.50. Articolul 53 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 53În scopul promovării tehnologiilor bazate pe funiculare, prețul de pornire la licitație al partizilor stabilite de organizatorul licitației a se exploata prin astfel de tehnologii este la nivelul prețului de APV.51. La articolul 54, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 54(1) Contractul de vânzare a masei lemnoase/ lemnului fasonat care s-a adjudecat prin licitație/negociere se încheie în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data desfășurării licitației, respectiv a negocierii, la sediul organizatorului sau prin intermediul semnăturii electronice. (2) Neîncheierea contractului de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat care s-a adjudecat, în termenul prevăzut la alin. (1), din culpa exclusivă a operatorului economic adjudecatar, atrage anularea adjudecării și pierderea garanției de contractare aferente, precum și a dreptului de participare a acestuia la licitație/negociere, în condițiile prezentului regulament, pentru o perioadă de 6 luni de la data-limită prevăzută pentru încheierea contractului.(3) Rezilierea contractului de vânzare a masei lemnoase pe picior/a lemnului fasonat, din culpa cumpărătorului, atrage după sine:a) pierderea garanției de contractare pentru masa lemnoasă rămasă neachitată și neexploatată la data rezilierii, precum și a dreptului de participare la licitație/negociere pentru masă lemnoasă pe picior, în condițiile prezentului regulament, pe o perioadă de 6 luni de la data rezilierii, în situația masei lemnoase contractate pe picior;b) pierderea garanției de contractare și a dreptului de participare la licitație/negociere pentru lemn fasonat, în condițiile prezentului regulament, pe o perioadă de 6 luni de la data rezilierii, în situația lemnului fasonat contractat.52. La articolul 54 alineatul (8), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) în cazul loturilor și pieselor de lemn fasonat din sortimente de lemn rotund și despicat de lucru, facturarea se realizează prin înscrierea volumului brut și a valorii aferente lotului/piesei, fără TVA;53. La articolul 54, alineatele (9) și (10) se abrogă.54. La articolul 61, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 61(1) În vederea îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 59 alin. (5^1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la emiterea autorizației de exploatare, emitentul autorizației de exploatare/proprietarul masei lemnoase are obligația de a afișa oferta la sediul propriu și la sediul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia este amplasat(ă) partida/grupajul de partizi, în care se înscriu volumul de lemn de foc care este oferit spre valorificare persoanelor fizice și juridice de pe raza acestuia conform prevederilor APV și eșalonarea la exploatare, precum și data până la care este valabilă oferta și date de contact ale ofertantului. Oferta este valabilă pe perioada autorizată la exploatare a postății/partizii, precum și pe o perioadă de maximum 30 de zile calendaristice de la data reprimirii postății/partizii, în limita volumului de lemn de foc disponibil. În cazul în care, în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării, nu s-au înregistrat cereri, materialul lemnos va putea fi valorificat direct către orice persoană fizică sau juridică..................................................(3) Persoanele fizice sau juridice interesate de cumpărarea/achiziția de lemn de foc în condițiile alin. (1) pot face solicitări în acest sens individual către proprietarul masei lemnoase/administratorul fondului forestier, pe perioada de valabilitate a ofertei prevăzute la alin. (1).55. Articolul 64 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 64Partizile de curățiri și prima răritură pot fi exploatate fără colectarea și valorificarea masei lemnoase rezultate, după îndeplinirea prevederilor art. 61 alin. (1), cu aprobarea comitetelor directoare ale entităților prevăzute la art. 3 alin. (1) sau a consiliului local în cazul fondului forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale.56. La anexa nr. 1, punctul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:12. Volumul de masă lemnoasă și/sau de lemn fasonat rămas neadjudecat se supune procedurii de vânzare prin negociere la data de ....., în condițiile prevăzute de Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 715/2017, cu modificările și completările ulterioare, și de alte reglementări în vigoare/nu se supune procedurii de vânzare prin negociere.57. La anexa nr. 3, punctul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:5. Declarație privitoare la îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 21 alin. (5^1) lit. c) și art. 7 alin. (1) din Regulamentul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 715/2017, cu modificările și completările ulterioare** Declar pe propria răspundere că operatorul economic/grupul de operatori economici pe care îl reprezint, la data prezentei declarații, are capacitatea proprie de procesare de ...... mc/an și asigură procesarea a cel puțin 40% din materialul lemnos achiziționat, sub formă de lemn rotund fasonat la drum auto, din produse principale și accidentale I provenite din fond forestier proprietate publică.Data completării: .......** Se completează de către solicitanții înscriși la licitațiile pentru material lemnos fasonat.58. În tot cuprinsul Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, termenul „SUMAL“ se înlocuiește cu termenul „SUMAL 2.0“.  +  Articolul II(1) Actele de punere în valoare a masei lemnoase aprobate până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri rămân supuse legislației în vigoare la data inițierii, respectiv a încheierii acestora.(2) Procedurile referitoare la valorificarea de masă lemnoasă pe picior și de materiale lemnoase, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se desfășoară potrivit reglementărilor în vigoare la data începerii acestora.
    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Kelemen Hunor
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Tánczos Barna
    Ministrul economiei,
    Florin Marian Spătaru
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltán
    Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
    Sebastian-Ioan Burduja
    p. Ministrul educației,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    Secretarul general al Guvernului,
    Marian Neacșu
    București, 31 ianuarie 2023.Nr. 99.-----