ORDIN nr. 723 din 4 aprilie 2022pentru aprobarea nivelului de intervenție și de prevenție în cazul speciei urs brun (Ursus arctos), în interesul sănătății și securității populației și în scopul prevenirii unor daune importante
EMITENT
  • MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 350 din 8 aprilie 2022



    Având în vedere Referatul de aprobare nr. 182.334 din 31.03.2022 al Direcției biodiversitate, ținând seama de Avizul Academiei Române nr. 4.486 din 11.02.2022, ținând cont de prevederile art. 1 alin. (1) lit. a) din Procedura de stabilire a derogărilor de la măsurile de protecție a speciilor de floră și faună sălbatice, aprobată prin Ordinul ministrului mediului și al ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 203/14/2009, și ale art. 19 alin. (1) și (2) din Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 6 alin. (1) lit. f^1) din Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare, al art. 38 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, al art. 57 alin. (1), (4) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul mediului, apelor și pădurilor emite următorul ordin:  +  Articolul 1(1) Prezentul ordin stabilește pentru specia urs brun numărul maxim de derogări aplicabile la nivel național, reglementează nivelul de intervenție și de prevenție, precum și condițiile de implementare a derogărilor de la statutul de specii strict protejate, stabilit prin legislația națională de mediu în vigoare, cu condiția să nu existe o alternativă acceptabilă, iar măsurile derogatorii să nu fie în detrimentul menținerii populațiilor speciilor menționate într-o stare de conservare favorabilă în arealul lor natural, numai în următoarele situații:a) pentru prevenirea producerii unor daune importante, în special asupra culturilor agricole, animalelor domestice și pentru prevenirea producerii unor daune importante asupra altor bunuri; b) în interesul sănătății și securității publice.(2) Măsurile reglementate în vederea soluționării situațiilor prevăzute la alin. (1) vizează capturarea, deținerea și transportul în scopul relocării al exemplarelor de urs brun, precum și recoltarea acestora, în oricare din stadiile ciclului lor biologic.  +  Articolul 2(1) În vederea atingerii obiectivelor stabilite la art. 1 alin. (1), se aprobă numărul maxim de derogări aplicabile la nivel național în cazul speciei urs brun, după cum urmează:– urs brun (Ursus arctos) - 220 de exemplare.(2) Exemplarele din specia urs brun prevăzute la alin. (1) pentru situațiile prevăzute la art. 1 se defalcă astfel:a) nivel de prevenție - 140 de exemplare;b) nivel de intervenție - 80 de exemplare.(3) Nivelul de prevenție reprezintă numărul de exemplare din specia urs brun, în oricare dintre stadiile ciclului biologic, care pot fi recoltate în scopul prevenirii pagubelor și atacurilor asupra populației umane pe care aceste exemplare le pot produce.(4) Nivelul de intervenție reprezintă numărul de exemplare din specia urs brun, în oricare dintre stadiile ciclului biologic, care pot fi recoltate în extravilanul localităților în scopul înlăturării unui pericol iminent, generat de prezența unor exemplare care pun în pericol sănătatea și securitatea publică.  +  Articolul 3(1) Exemplarele din specia urs brun prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) se repartizează pe județe și unități administrativ-teritoriale, conform anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.(2) Exemplarele din specia urs brun prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b) ca nivel de intervenție rămân la dispoziția autorității publice centrale pentru protecția mediului.  +  Articolul 4(1) Exemplarele din specia urs brun prevăzute la art. 2 alin (2) lit. a) pot fi recoltate prin metoda „la pândă“ și „la dibuit“, în condițiile legii.(2) Derogarea pentru recoltarea exemplarelor din specia urs brun prevăzute la art. 2 alin (2) lit. a) se realizează de către gestionarii fondurilor cinegetice cu care unitățile administrativ-teritoriale au încheiat contracte de permanență/intervenție imediată, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.(3) Exemplarele din specia urs brun prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b) pot fi recoltate prin metoda „la pândă“, în condițiile legii.(4) Derogarea pentru capturarea în vederea relocării sau recoltarea exemplarelor din specia urs brun prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b) se acordă de către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, prin Direcția biodiversitate, la solicitarea scrisă a gestionarului fondului cinegetic, în baza următoarelor documente:a) punct de vedere al unei comisii constituite din reprezentanți ai agențiilor teritoriale pentru protecția mediului și ai comisariatelor județene ale Gărzii Naționale de Mediu, desemnați prin decizie a conducătorului structurii teritoriale, respectiv prin decizie a comisarului general al Gărzii Naționale de Mediu, la propunerea comisarilor-șefi, din care să reiasă existența unei situații de risc de pericol iminent pentru sănătatea și securitatea populației;b) procese-verbale întocmite cu maximum 60 de zile înainte, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, precum și obligațiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice și proprietarilor de culturi agricole, silvice și de animale domestice pentru prevenirea pagubelor și alte documente justificative relevante (solicitări scrise ale comitetelor județene pentru situații de urgență ori ale inspectoratelor de jandarmi județene, materiale foto-video, rapoarte privind acțiunile de înlăturare întocmite de gestionar și/sau Jandarmeria Română, rapoarte de monitorizare a exemplarelor care produc pagubele pe o perioadă de minimum 30 de zile), după caz;c) rapoartele derogărilor obținute anterior în baza acestui ordin, dacă este cazul;d) avizul administratorului ariei naturale protejate/Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate, după caz.(5) Pentru activitățile prevăzute la alin. (2) și (4) se va solicita și obține autorizația de mediu pentru recoltare/capturare, cu o valabilitate maximă de 15 zile.(6) Exemplarele capturate/recoltate în aceste condiții se deduc din nivelul total de intervenție prevăzut la art. 2 alin. (2).(7) Capturarea în vederea relocării sau recoltarea exemplarelor din specia urs brun în condițiile alin. (2) și (4) se realizează numai cu personalul tehnic de specialitate, după ce au fost monitorizate și identificate. (8) Emiterea unei derogări din nivelul de intervenție stabilit pentru urs brun se realizează cu condiția să nu existe o alternativă acceptabilă. (9) Recoltarea exemplarelor din specia urs brun care au atacat populația umană se poate realiza de către personalul tehnic de specialitate al gestionarilor fondurilor de vânătoare, în termen de 24 de ore de la producerea incidentului, cu respectarea condițiilor prevăzute la alin. (6). (la 07-12-2022, Articolul 4 a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 3.039 din 23 noiembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1174 din 07 decembrie 2022 ) (10) Gestionarii fondurilor cinegetice au obligația să transmită autorității publice teritoriale pentru protecția mediului de pe raza administrativ-teritorială unde s-a desfășurat acțiunea de recoltare un raport cu privire la acțiunea derulată, însoțit de documentele justificative care au stat la baza recoltării, în termen de 48 de ore de la data recoltării. (la 07-12-2022, Articolul 4 a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 3.039 din 23 noiembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1174 din 07 decembrie 2022 )  +  Articolul 5(1) Gestionarii fondurilor cinegetice care au recoltat sau capturat un exemplar în baza derogării stabilite prin prezentul ordin au obligația să transmită autorității publice teritoriale pentru protecția mediului de pe raza administrativ-teritorială unde s-a desfășurat acțiunea de recoltare/capturare un raport cu privire la acțiunea derulată, în termen de 7 zile de la data recoltării sau capturării. Modelul raportului este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.(2) Raportul prevăzut la alin. (1) trebuie însoțit de documente justificative, în conformitate cu motivul derogării.(3) Gestionarii fondurilor cinegetice care au recoltat un exemplar în baza derogării stabilite prin prezentul ordin au obligația să recolteze probe biologice pentru analize genetice de la exemplarele recoltate și să le transmită autorității științifice CITES – Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea“ - Stațiunea Brașov. (4) Autoritatea publică teritorială pentru protecția mediului răspunde de respectarea procedurilor aplicate în fiecare caz în parte și va transmite Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, în maximum 30 de zile de la data aplicării derogării, un raport referitor la rezultatele acesteia în baza datelor prevăzute la alin. (1).  +  Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Tánczos Barna
    București, 4 aprilie 2022.Nr. 723.  +  Anexa nr. 1
    Numărul de prevenție repartizat pe unități administrativ-teritoriale
    Nr. crt.JudețulUnitatea administrativ-teritorialăNr. de exemplare
    1.AlbaFărău1
    2.Rădești1
    3.Total județ2
    4.ArgeșBughea de Sus1
    5.Corbi1
    6.Total județ2
    7.BacăuBrusturoasa1
    8.Total județ1
    9.Bistrița-NăsăudRomuli1
    10.Cetate1
    11.Total județ2
    12.BrașovCața1
    13.Moeciu1
    14.Racoș1
    15.Șoarș1
    16.Total județ4
    17.BuzăuChiojdu1
    18.Nehoiu1
    19.Sărulești1
    20.Total județ3
    21.ClujMăguri Răcătău1
    22.Total județ1
    23.CovasnaBățani1
    24.Belin1
    25.Cernat1
    26.Ojdula2
    27.Turia1
    28.Zăbala1
    29.Total județ7
    30.HarghitaAtid1
    31.Bilbor1
    32.Ciucsângeorgiu1
    33.Corund1
    34.Feliceni2
    35.Lueta1
    36.Merești1
    37.Plăieșii de Jos1
    38.Sândominic1
    39.Sânsimion1
    40.Zetea1
    41.Total județ12
    42.HunedoaraPetrila1
    43.Uricani1
    44.Total județ2
    45.MureșBatoș1
    46.Chiheru de Jos1
    47.Coroisânmartin1
    48.Gurghiu1
    49.Hodac1
    50.Sângeorgiu de Pădure1
    51.Total județ6
    52.NeamțBicaz Chei1
    53.Total județ1
    54.PrahovaBreaza1
    55.Ștefești1
    56.Total județ2
    57.SibiuBruiu1
    58.Săliște1
    59.Loamneș1
    60.Total județ3
    61.SuceavaCiocănești1
    62.Total județ1
    63.VâlceaSălătrucel1
    64.Total județ1
    65.VranceaLepșa2
    66.Total județ2
    67.Total general52
    (la 27-01-2023, Anexa nr. 1 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 184 din 16 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 27 ianuarie 2023 )
     +  Anexa nr. 2
    RAPORT
    asupra acțiunii derulate în baza derogării obținute
    Nr. ............ din data de .................
    Gestionarul fondurilor cinegetice: .........................................................................................................................................................................................................Specia pentru care s-a acordat derogarea: ............................................................................................................Stadiul de dezvoltare al exemplarelor (adult/tineret/pui): ..................................................................................................................Starea exemplarelor după recoltare (viu/mort/rănit): ..........................................................................................................................................................................Vârsta aproximativă: ...................................................................Sexul: .............................................................Locul recoltării: ......................................................................................................................................................................Data recoltării: ..........................................Metoda de recoltare: ..................................................................................................................................................Autorizația de vânătoare nr. .........., emisă de ............................în data de ......................, valabilă până la data de ..........................Autorizația de mediu pentru recoltare nr. ..........................., emisă de .............................................în data de ................................., valabilă până la data de ...............................Numărul crotaliei aplicate exemplarului recoltat: ...........................................................................................................................................................Evaluarea trofeelor în puncte în conformitate cu metodologia Consiliului Internațional de Vânătoare și Protecție a Vânatului (CIC): ..................................................................................................................................................................Destinația trofeelor și a părților din corp (carne) după recoltare:......................................................................................................................................................................................................................................MOTIVUL RECOLTĂRII/DEROGĂRII[ ] În interesul protejării faunei și florei sălbatice, precum și al conservării habitatelor naturale[ ] Pentru prevenirea producerii unor daune importante, în special asupra culturilor agricole, animalelor domestice, pădurilor, pescăriilor, apelor și altor bunuri[ ] În interesul sănătății și al securității publice sau pentru alte rațiuni de interes public major, inclusiv de natură socială sau economică, și pentru consecințe benefice de importanță fundamentală pentru mediu[ ] În scopuri de repopulare și reintroducere a acestor specii, precum și pentru operațiuni de reproducere necesare în acest scop[ ] Pentru a permite, în condiții strict controlate, într-o manieră selectivă și într-o măsură limitată, prinderea sau deținerea unui număr limitat și specificat de exemplare din speciile urs, lup și pisică sălbatică(Atașați documentele care să justifice recoltarea exemplarelor în conformitate cu motivul derogării.)Data ................................................ Semnătura ......................................