METODOLOGIE din 28 decembrie 2022de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1276 din 30 decembrie 2022



    Notă
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 1.604 din 28 decembrie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1276 din 30 decembrie 2022.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Serviciile de educație timpurie complementare fac parte din sistemul național de educație și sunt destinate antepreșcolarilor și preșcolarilor.  +  Articolul 2În serviciile de educație timpurie complementare, precum și în cadrul serviciilor standard pentru acest nivel sunt vizate o serie de aspecte care se constituie în premise ale competențelor-cheie formate, dezvoltate și diversificate pe traseul școlarizării ulterioare:a) dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a personalității copilului, în funcție de ritmul propriu și de nevoile sale, sprijinind formarea autonomă și creativă a acestuia; b) dezvoltarea capacității de a interacționa cu alți copii, cu adulții și cu mediul pentru a dobândi cunoștințe, deprinderi, atitudini și conduite noi; c) încurajarea explorărilor, exercițiilor, încercărilor și experimentărilor, ca experiențe autonome de învățare; d) descoperirea, de către fiecare copil, a propriei identități și a autonomiei și dezvoltarea unei imagini de sine pozitive; e) sprijinirea copilului în achiziționarea de cunoștințe, capacități, deprinderi și atitudini necesare la intrarea în ciclul școlar următor și pe tot parcursul vieții.  +  Articolul 3Antepreșcolarii și preșcolarii din serviciile de educație timpurie complementare beneficiază de costul standard stabilit anual, potrivit prevederilor art. 9 alin. (2) și (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul II Înființarea și acreditarea serviciilor de educație timpurie complementare  +  Articolul 4(1) Serviciile de educație timpurie complementare se înființează ca structuri ale unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, respectiv:a) în localitățile izolate/dezavantajate în care creșa sau grădinița nu se află în apropierea domiciliului copiilor;b) în localitățile în care numărul populației școlare, inclusiv al copiilor sub 6 ani, este scăzut și nu funcționează o unitate de învățământ de nivel preșcolar/antepreșcolar cu personalitate juridică;c) în localitățile în care se înregistrează, din cauza aglomerării creșelor și a grădinițelor, un număr semnificativ de cel puțin 20 de cereri de înscriere nesoluționate și în care serviciul standard poate oferi, suplimentar, servicii de educație timpurie complementare. (2) Serviciile de educație timpurie complementare pot fi înființate și organizate în sistem public și privat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ca urmare a propunerii consiliului de administrație al unității de învățământ cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și cu avizul inspectoratului școlar județean/al municipiului București.  +  Articolul 5(1) Serviciile de educație timpurie complementare particulare, ca structuri ale unităților de învățământ preuniversitar particular cu personalitate juridică, se organizează, în conformitate cu prevederile art. 60 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea acelorași criterii, standarde și indicatori de performanță precum cei pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat. (2) Serviciile de educație timpurie complementare particulare dispun de autonomie organizatorică și economico-financiară, în conformitate cu prevederile art. 60 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul III Organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie complementare  +  Secţiunea 1 Organizarea serviciilor de educație timpurie complementare. Structura anului școlar  +  Articolul 6(1) Activitatea serviciilor de educație timpurie complementare, înființate ca structuri ale unităților de învățământ de stat și particular cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, se organizează în baza prevederilor prezentei metodologii și a regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ, aprobat de consiliul de administrație.(2) Personalul didactic și nedidactic din serviciul de educație timpurie complementară își desfășoară activitatea în conformitate cu Proiectul de dezvoltare instituțională (PDI) aprobat de consiliul de administrație al unității de învățământ cu personalitate juridică ce are în structură serviciul respectiv.  +  Articolul 7(1) Activitatea cu copiii din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se organizează pe grupe. Grupele pot fi omogene sau eterogene ca vârstă. (2) Numărul de copii la grupă este în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, cu respectarea prevederilor art. 63 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, privind numărul de copii la grupă în învățământul preșcolar și în educația antepreșcolară.(3) Programul de funcționare al serviciilor de educație timpurie complementare se aprobă de consiliul de administrație al unității de învățământ cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar care le-a înființat și urmărește acoperirea nevoilor copiilor și ale părinților acestora. Acesta poate fi flexibil, însă nu poate depăși mai mult de 5 ore pe zi.(4) În cazul serviciului complementar tip grădiniță comunitară, copiii vor trebui să frecventeze serviciul cel puțin 5 ore/zi, 3 zile/săptămână. (5) În cazul serviciilor complementare tip ludotecă și/sau grup de joacă, copiii vor trebui să frecventeze serviciul cel puțin 2 ore/zi, timp de cel puțin 100 de zile/an școlar.  +  Articolul 8(1) Serviciile de educație timpurie complementare structuri în cadrul unităților de învățământ preuniversitar sunt:a) servicii de tip grădiniță comunitară;b) servicii tip ludotecă și/sau grup de joacă.(2) Serviciile de educație timpurie complementare tip grădiniță comunitară oferă un program educațional pentru copiii cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani, pornind de la nevoile și resursele identificate la nivelul comunității.(3) Serviciile tip ludotecă și/sau grup de joacă oferă un program educațional pentru copiii antepreșcolari și preșcolari, cu activități de joc și recreative specifice fiecărei grupe de vârstă. (4) Serviciile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) implică și servicii de informare și consiliere a părinților, servicii de terapie logopedică și servicii de asistență psihopedagogică oferite, după caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educație timpurie complementară și de personalul specializat din cadrul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională/centrelor județene de resurse și asistență educațională, denumite în continuare CMBRAE/CJRAE.(5) Serviciile prevăzute la alin. (1) se oferă în baza unui contract educațional încheiat între părinții sau reprezentanții legali ai copiilor și conducerea unității de învățământ preuniversitar care are ca structură serviciul de educație timpurie complementară, conform prevederilor art. 86 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 9(1) La nivelul serviciului de educație timpurie complementară există următoarele documente de evidență:a) registru de evidență/prezență a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;b) registru de evidență a meniurilor pentru serviciul tip grădiniță comunitară;c) registru de evidență a stării de sănătate a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;d) dosar personal pentru fiecare copil din fiecare tip de serviciu.(2) Dosarul personal al copilului cuprinde cel puțin următoarele documente:a) cerere de înscriere;b) copie de pe certificatul de naștere al copilului;c) copie de pe actele de identitate ale părinților/ reprezentanților legali și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției;d) adeverința de înscriere în colectivitate și dovada de (re)vaccinare eliberate de medicul de familie sau de medicul colectivității din care provine copilul, în cazul transferului, conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. a) din Normele de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1.456/2020, cu modificările ulterioare;e) contractul educațional încheiat între părintele/ reprezentantul legal al copilului și conducerea unității.  +  Articolul 10Structura anului școlar pentru serviciile de educație timpurie complementare prevăzute la art. 8 alin. (1) este aceeași cu cea stabilită pentru învățământul preuniversitar, respectiv pentru educația antepreșcolară și pentru învățământul preșcolar, și se stabilește de Ministerul Educației, conform prevederilor art. 94 alin. (2) lit. r) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 11(1) Planul de școlarizare se stabilește anual de către inspectoratele școlare județene/al municipiului București și se înaintează Ministerului Educației în vederea aprobării cifrelor de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar.(2) Planul de școlarizare pentru servicii de educație timpurie complementare particulare se stabilește de către persoana juridică inițiatoare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, și se avizează de către inspectoratul școlar. (3) Planul de școlarizare pentru serviciile de educație timpurie complementare este adus la cunoștința părinților/reprezentanților legali, prin afișare la avizier sau prin postare pe site-ul unității respective.  +  Articolul 12(1) Serviciile de educație timpurie complementare funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare. În perioada vacanțelor se poate restrânge activitatea, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.(2) Serviciile de educație timpurie complementare își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.  +  Secţiunea a 2-a Înscrierea, transferul, scoaterea din evidență a copiilor în/din serviciile de educație timpurie complementare  +  Articolul 13(1) Înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie complementare se face conform precizărilor și calendarului specific transmise anual de Ministerul Educației, criteriilor specifice stabilite de consiliul de administrație al unității de învățământ sau, după caz, de autoritatea administrației publice locale. În situații deosebite, copiii antepreșcolari și preșcolari pot fi înscriși în serviciile de educație timpurie complementare în timpul anului școlar.(2) Condițiile și criteriile generale pentru înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie complementare sunt stabilite, anual, de către Ministerul Educației.(3) La înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie complementare nu se percep taxe de înscriere.(4) Este interzis refuzul înscrierii copiilor în serviciile de educație timpurie complementare pe criterii discriminatorii bazate pe rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, dizabilitate ori apartenența la o categorie defavorizată.  +  Articolul 14(1) Actele necesare înscrierii copiilor în serviciile de educație timpurie complementare sunt prevăzute la art. 9 alin. (2).(2) Cererea de înscriere se depune conform calendarului prevăzut la art. 13 alin. (1).(3) În cazul absenței copilului din serviciul de educație timpurie complementară, pentru o perioadă mai mare de 3 zile consecutiv, se va prezenta avizul epidemiologic eliberat de către medicul de familie al copilului cu maximum 48 de ore înainte de întoarcerea în colectivitate. (4) Datele personale extrase din actele cuprinse în dosarul de înscriere se consemnează în Registrul de evidență a copiilor. (5) Registrul prevăzut la alin. (4) cuprinde numele și prenumele copilului, data nașterii, domiciliul, data intrării copilului în unitate și o rubrică de observații, unde se vor scrie data transferului copilului și unitatea unde a fost transferat sau data retragerii copilului din evidențele unității și motivul acesteia.(6) Prelucrarea datelor cu caracter personal în procesul de înscriere/transfer/scoatere din evidență a/al copiilor se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.  +  Articolul 15Transferul copilului de la o unitate de învățământ preuniversitar care oferă servicii de educație timpurie complementare la alta se face la cererea părinților sau a reprezentantului legal, cu aprobarea consiliului de administrație al unității de învățământ la care se solicită transferul și cu avizul consultativ al consiliului de administrație al unității de învățământ de la care se transferă, în limita locurilor aprobate prin planul de școlarizare.  +  Articolul 16Scoaterea copilului din evidența serviciului de educație timpurie complementară se face în următoarele situații:a) în cazul unor afecțiuni cronice, la recomandarea medicului;b) în cazul în care copilul absentează 4 săptămâni consecutiv fără motivare;c) la cererea părintelui sau a reprezentantului legal al copilului.  +  Secţiunea a 3-a Asigurarea mediului educațional adecvat în serviciile de educație timpurie complementare  +  Articolul 17Spațiile aferente serviciilor de educație timpurie complementare prevăzute la art. 8 alin. (1) respectă normele de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, aprobate prin ordin al ministrului sănătății, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 18Spațiul din serviciul de educație timpurie complementară trebuie amenajat primitor și atractiv și trebuie să fie organizat astfel încât să existe cel puțin două săli de grupă, spațiu în aer liber, încăpere pentru primire - vestiare, spațiu pentru servirea mesei, în cazul serviciului tip grădiniță comunitară, și cameră/centru de resurse pentru părinți.  +  Articolul 19(1) Încăperea pentru primirea copiilor din serviciile de educație timpurie complementare, respectiv vestiarul trebuie iluminate și ventilate natural și trebuie dotate cu mobilier funcțional, adaptat vârstei copiilor și ușor de igienizat.(2) Încăperea trebuie să aibă acces direct la un grup sanitar dotat/echipat cu cel puțin o chiuvetă și să fie dotată/echipată cu cuiere la înălțimea copiilor, dulapuri pentru păstrarea îmbrăcămintei copiilor și bănci de dimensiuni adecvate.  +  Articolul 20(1) Spațiul sălii de grupă din cadrul serviciului de educație timpurie complementar tip grădiniță comunitară trebuie să fie împărțit în cel puțin două zone: zona pentru joc liber, unde se pot desfășura activități mai zgomotoase, și zona pentru activitate/învățare, unde se vor desfășura activitățile care necesită liniște și concentrare, așa cum prevede Curriculumul pentru educația timpurie, aprobat prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) În sala de grupă din cadrul serviciului de educație timpurie complementară tip ludotecă și/sau grup de joacă mobilierul trebuie să ofere suficient spațiu pentru mișcare și joc, dar și spații de învățare pentru copiii care beneficiază de acest serviciu.  +  Articolul 21Microclimatul din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare trebuie să respecte normele de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor prevăzute la art. 17.  +  Capitolul IV Conținutul educativ al activității din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare  +  Articolul 22Educația timpurie pentru copii de la naștere la 6 ani se realizează pe baza Curriculumului pentru educația timpurie prevăzut la art. 20 alin. (1).  +  Articolul 23(1) În activitatea educațională care se derulează în serviciile de educație timpurie complementare se respectă dreptul copilului la joc ca formă de activitate, metodă, procedeu și mijloc de realizare a demersurilor educaționale la vârste timpurii, precum și ca metodă de stimulare a capacității și creativității copilului, ca un drept al acestuia și ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii.(2) Categoriile/Tipurile de activități de învățare din cadrul serviciului de educație timpurie complementară tip grădiniță comunitară sunt aceleași cu cele prezente în planul de învățământ pentru nivelul antepreșcolar și/sau preșcolar, prevăzute în Curriculumul pentru educație timpurie prevăzut la art. 20 alin. (1).(3) Categoriile/Tipurile de activități de învățare din cadrul serviciului de educație timpurie complementară de tipul ludotecă și/sau grup de joacă sunt:a) activități și jocuri de mișcare, individuale sau în grup;b) jocuri de socializare;c) jocuri senzoriale, individuale sau în grup;d) jocuri imitative, individuale sau în grup;e) jocuri muzicale și jocuri cu text și cânt, în grup;f) jocuri didactice și jocuri-exercițiu, individuale sau în grup;g) jocuri individuale cu jucăria preferată;h) activități artistico-plastice și practice, individuale sau în grup;i) activități cu cartea, ca de exemplu povești, lecturi după imagini, memorizări și altele asemenea, desfășurate în grup;j) rutine și tranziții.(4) Ministerul Educației poate elabora și transmite sugestii metodice pentru derularea activităților de învățare din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare tip ludotecă și/sau grup de joacă și, după caz, elaborează scrisori metodice periodice sau ghiduri metodice.(5) Suplimentar, în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se derulează și activități de consiliere a părinților cu privire la dezvoltarea copiilor în perioada copilăriei timpurii, tipurile de jocuri și jucării utilizate pentru stimularea dezvoltării acestora în funcție de vârstă și importanța adultului în dezvoltarea socială și emoțională a copilului mic.(6) Durata activităților poate varia în funcție de particularitățile copiilor și, implicit, de interesul manifestat de copil/grupul de copii pentru acestea, de conținutul activităților, precum și de maniera de desfășurare.  +  Articolul 24Activitățile educaționale destinate copiilor antepreșcolari și preșcolari în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se desfășoară pe baza unei planificări care vizează proiectarea tuturor activităților în care sunt implicați copiii.  +  Articolul 25(1) Scopul evaluării progresului copiilor antepreșcolari și preșcolari din serviciile de educație timpurie complementare este acela de a orienta și de a optimiza dezvoltarea și învățarea copilului de la naștere la 6 ani.(2) Evaluarea progresului copiilor antepreșcolari și preșcolari din serviciile de educație timpurie complementare se face pe baza standardelor naționale specifice din Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani, aprobate prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) CJRAE, respectiv CMBRAE constituie echipe multidisciplinare de intervenție timpurie, menite să realizeze evaluarea copiilor, precum și monitorizarea, depistarea și asistența precoce corespunzătoare a celor cu cerințe educaționale speciale sau cu risc în dezvoltarea competențelor personale. În componența echipelor multidisciplinare de intervenție timpurie sunt cuprinse și cadrele didactice din unitățile care oferă servicii de educație timpurie, inclusiv din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare.(4) Echipa multidisciplinară de intervenție timpurie evaluează anual toți copiii din unitatea de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, inclusiv din cadrul serviciului de educație timpurie complementar, structură a acesteia, pentru a depista eventualele dificultăți/deficiențe în dezvoltarea competențelor personale ale acestora.  +  Capitolul V Resursa umană angajată în serviciile de educație timpurie complementare  +  Articolul 26Structura personalului din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare, cu două grupe, înființate conform prevederilor art. 4, este formată din:a) două cadre didactice, respectiv: (i) două/doi educatoare/profesori pentru învățământul preșcolar sau (ii) o educatoare și un educator-puericultor pentru învățământul antepreșcolar sau (iii) o educatoare și un pedagog școlar/instructor-animator/instructor de educație extrașcolară;b) personal nedidactic: o îngrijitoare.  +  Articolul 27(1) Asigurarea personalului didactic de predare din serviciile de educație timpurie complementare se realizează de către inspectoratul școlar în colaborare cu unitatea de învățământ respectivă.(2) Asigurarea personalului didactic de predare din serviciile de educație timpurie complementare particulare se realizează de către persoana juridică fondatoare.(3) Asigurarea personalului didactic auxiliar și nedidactic din serviciile de educație timpurie complementare publice și particulare este în responsabilitatea angajatorului.(4) Angajarea personalului didactic în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se realizează doar cu contract individual de muncă pe perioadă determinată sau în regim de plată cu ora pentru personalul didactic de predare, respectiv cumul pentru personalul didactic auxiliar, conform prevederilor art. 254 alin. (1) și art. 262 alin. (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 35 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 28Personalul didactic din cadrul serviciilor de educație timpurie complementară are, în principal, următoarele atribuții:a) realizează, conform Curriculumului pentru educația timpurie prevăzut la art. 20 alin. (1), activități de îngrijire și de stimulare psihomotorie a copiilor în vederea creșterii gradului de independență, activități care vizează dezvoltarea comportamentului socioafectiv, activități care vizează formarea și perfecționarea comportamentului verbal, precum și activități care urmăresc creșterea receptivității generale la stimuli în vederea dezvoltării cognitive, a dezvoltării capacităților și a atitudinilor în învățare;b) înregistrează progresele realizate de copil în caietul de observații și în fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul preșcolar;c) comunică părinților/reprezentanților legali ai copiilor, prin orice mijloace de comunicare, ori de câte ori este necesar, următoarele informații: progresele realizate de copii pe cele 5 domenii de dezvoltare, starea emoțională și afectivă a copiilor, dificultăți/deficiențe identificate, orice alte elemente care necesită luarea unor măsuri sau a căror cunoaștere de către părinți/reprezentanți legali este necesară pentru dezvoltarea armonioasă, optimă a copiilor;d) colaborează activ cu părinții/reprezentanții legali ai copiilor care frecventează programul serviciului de educație timpurie complementară și derulează programe de informare și formare a acestora, în vederea dezvoltării competențelor parentale.  +  Capitolul VI Relația cu părinții și comunitatea  +  Articolul 29Părinților/Reprezentanților legali li se pun la dispoziție numele și numerele de telefon ale persoanelor responsabile din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare, precum și regulamentul propriu de organizare și funcționare al acestora.  +  Articolul 30(1) Părinții/Reprezentanții legali ai copilului au dreptul la:a) consiliere și sprijin din partea personalului unității de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel antepreșcolar și/sau preșcolar, cu structură serviciu de educație timpurie complementar, pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în ceea ce privește educația copilului, dezvoltarea psihologică a acestuia, precum și pentru probleme de ordin medical și/sau social;b) primirea oricăror informații necesare dezvoltării armonioase a copilului pe care personalul le poate furniza, în funcție de evoluția copilului.(2) Părinții/Reprezentanții legali ai copilului au următoarele obligații:a) să comunice reprezentanților unității de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel antepreșcolar și/sau preșcolar, cu structură serviciu de educație timpurie complementar, orice informații cu privire la starea de sănătate a copilului, precum și informații necesare dezvoltării armonioase, optime a copilului;b) să respecte regulamentul propriu de organizare și funcționare al unității de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel antepreșcolar și/sau preșcolar, cu structură serviciu de educație timpurie complementar.  +  Articolul 31(1) Unitățile de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar care înființează servicii de educație timpurie complementare sunt obligate să dezvolte, în cadrul strategiilor proprii de creare a unor comunități de învățare, o rețea de suport profesional, conform prevederilor art. 47 din Hotărârea Guvernului nr. 566/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară, putând apela ori de câte ori au nevoie la servicii specializate.(2) Următoarele instituții publice sau private pot face parte din rețeaua de suport profesional a acestor unități de învățământ:a) inspectoratul școlar județean/al municipiului București;b) CJRAE/CMBRAE;c) casa corpului didactic;d) direcția generală de asistență socială și protecția copilului;e) direcția de sănătate publică;f) agenția județeană de plăți și inspecție socială;g) inspectoratul județean de poliție/Direcția Generală de Poliție a Municipiului București;h) inspectoratul pentru situații de urgență județean/al municipiului București;i) serviciul public de asistență socială;j) autorități ale administrației publice locale;k) instituții de cult;l) organisme private acreditate să desfășoare activități în domeniul protecției copilului;m) alte entități publice sau private acreditate de Ministerul Educației, de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.  +  Articolul 32(1) În vederea formării unor rețele de sprijin comunitar pentru serviciile de educație timpurie complementare, conducerea și personalul unităților de învățământ pot orienta intervenția către:a) îndrumarea și consilierea părinților;b) organizarea unor cursuri de educație parentală sau altor cursuri solicitate de părinții sau reprezentanții legali ai copiilor;c) elaborarea unor materiale suport, ca de exemplu broșuri, cărți, studii, postere, pliante și altele asemenea, pentru informarea părinților/reprezentanților legali și a altor membri ai comunității asupra dezvoltării copilului și a cerințelor educaționale ale acestuia;d) consilierea părinților/reprezentantului legal în vederea identificării de soluții la problemele identificate în cazul copiilor cu cerințe educaționale speciale.(2) Serviciile prevăzute la alin. (1) pot fi oferite independent de către serviciile de educație timpurie complementare, în cazul în care au centre de resurse pentru părinți, centre de resurse pentru educație și dezvoltare, centre de resurse și perfecționare și/sau centre de documentare și informare ori în parteneriat cu entitățile prevăzute la art. 31 alin. (2).  +  Capitolul VII Monitorizarea activității din serviciile de educație timpurie complementare  +  Articolul 33Controlul respectării reglementărilor din standardele naționale de evaluare a progresului copiilor antepreșcolari și preșcolari din unitățile de învățământ preuniversitar cu nivel preșcolar și/sau antepreșcolar care înființează servicii de educație timpurie complementare se realizează prin inspecție școlară realizată de Ministerul Educației și de inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București în conformitate cu prevederile legale în vigoare.  +  Articolul 34Inspectoratul școlar județean/al municipiului București îndeplinește următoarele atribuții specifice privind activitatea serviciilor de educație timpurie complementare:a) asigură încadrarea cu personal didactic de predare pe baza metodologiei specifice aprobate prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;b) asigură formarea continuă a personalului didactic din cadrul serviciului de educație timpurie complementar;c) realizează îndrumarea metodologică și monitorizarea activității personalului didactic din cadrul serviciului de educație timpurie complementar;d) asigură, prin centrul județean de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, servicii specializate pentru copiii cu cerințe educaționale speciale;e) monitorizează, prin inspecție școlară, aplicarea curriculumului național specific și a reperelor fundamentale prevăzute la art. 25 alin. (2).  +  Capitolul VIII Dispoziții finale  +  Articolul 35Prevederile prezentei hotărâri sunt aplicabile tuturor serviciilor de educație timpurie complementare, publice sau particulare, începând cu anul școlar 2023-2024.  +  Articolul 36Autoritățile administrației publice locale, în colaborare cu inspectoratele școlare județene/al municipiului București, cu participarea părinților, a operatorilor economici, a societăților umanitare, a organizațiilor neguvernamentale și a altor persoane fizice sau juridice, asigură condițiile necesare organizării și funcționării serviciilor de educație timpurie complementare, cu respectarea legislației în vigoare.----