CODUL INTERNAŢIONAL DE MANAGEMENT din 4 noiembrie 1993pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi prevenirea poluarii (Codul Internaţional de management al siguranţei - Codul I.S.M.)*)
EMITENT
  • ORGANIZAŢIA MARITIMA INTERNATIONALA
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 107 din 30 mai 1997



    Notă *) TraducereORGANIZAŢIA MARITIMA INTERNATIONALAPrevederi referitoare la managementul siguranţei şi prevenirea poluarii - anexa la Rezoluţia A 741 (18), adoptată la 4 noiembrie 1993PREAMBUL1. Scopul acestui cod este de a prevedea o norma internationala de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii.2. Adunarea a adoptat Rezoluţia A 443 (XI), prin care a invitat toate guvernele sa ia măsurile necesare pentru protecţia comandantului navei exercitarea corespunzătoare a responsabilităţilor sale referitoare la siguranţa maritima şi protecţia mediului marin.3. Adunarea a adoptat, de asemenea, Rezoluţia A 680 (17), prin care a recunoscut din nou necesitatea unei organizări corespunzătoare a managementului, care să permită satisfacerea necesităţii ca personalul navigat să poată asigura şi menţine un nivel ridicat al siguranţei şi protecţiei mediului ambiant.4. Recunoscind că nu exista companii de navigaţie sau armatori identici şi faptul ca navele sunt exploatate în condiţii foarte diverse, codul se bazează pe principii şi obiective generale.5. Codul este formulat în termeni generali, în scopul de a avea o aplicare larga. Este evident ca nivelurile diferite de management, fie ca sunt aplicate la bordul navei, fie la ţărm, vor cere niveluri diferite de cunoaştere a elementelor specificate în cod.6. Condiţia fundamentală a unui bun management al siguranţei este angajarea de cel mai înalt nivel. În problemele de siguranţă şi de prevenire a poluarii, rezultatul final este determinat de angajarea, competenţa, atitudinea şi motivatia indivizilor de la toate nivelurile.1. Dispoziţii generale1.1. Definiţii1.1.1. Codul internaţional de management al siguranţei (Codul I.S.M.) înseamnă Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii, sub forma adoptată de către Adunare, asa cum ar putea fi modificat de către Organizaţie.1.1.2. Companie înseamnă proprietarul navei sau oricare alta organizaţie sau persoana, cum ar fi managerul sau agentul de închiriere în regim de bareboat, care şi-a asumat răspunderea pentru operarea navei de la proprietar şi a acceptat să se achite de toate sarcinile şi responsabilităţile impuse prin cod.1.1.3. Administraţie înseamnă guvernul statului al cărui pavilion nava a fost autorizata sa-l arboreaza.1.2. Obiective1.2.1. Obiectivele codului sunt garantarea siguranţei pe mare, prevenirea vatamarilor corporale sau pierderea de vieţi omeneşti şi evitarea deteriorării mediului, în mod deosebit a mediului marin şi a proprietăţii.1.2.2. Obiectivele companiei în domeniul managementului siguranţei trebuie să fie, între altele, următoarele: (1) asigurarea unor practici sigure în exploatarea navei şi a unei ambiante de lucru fără pericole; (2) stabilirea de măsuri de siguranţă împotriva tuturor riscurilor identificate; şi (3) îmbunătăţirea continua a competentei personalului de la ţărm şi de la bordul navelor în ceea ce priveşte managementul siguranţei, inclusiv pregătirea acestui personal pentru situaţii de urgenta, cu referire atât la siguranţa, cît şi la protecţia mediului marin.1.2.3. Sistemul de management trebuie să asigure: (1) respectarea regulilor şi reglementărilor obligatorii; şi (2) luarea în considerare a codurilor aplicabile, a liniilor directoare şi a standardelor recomandate de Organizaţie, administraţii, societăţi de clasificare şi de organizaţii din sectorul maritim.1.3. AplicarePrevederile acestui cod pot fi aplicate tuturor navelor.1.4. Prevederi functionale pentru sistemul de management al siguranţeiFiecare companie trebuie să elibereze, sa pună în aplicare şi sa menţină un sistem de management al siguranţei care să includă următoarele cerinţe functionale: (1) o politica în domeniul siguranţei şi protecţiei mediului; (2) instrucţiuni şi proceduri pentru asigurarea exploatării în siguranţa a navelor şi a protecţiei mediului marin în conformitate cu reglementările internaţionale relevante şi cu legislaţia statului de pavilion; (3) niveluri de autoritate definite şi linii de comunicaţie care să permită comunicarea între membrii personalului de la bord şi între aceştia şi personalul de la ţărm; (4) proceduri pentru raportarea accidentelor şi a nonconformitatilor faţă de prevederile acestui cod; (5) proceduri de pregătire şi de intervenţie pentru a face faţa situaţiilor de urgenta; (6) proceduri pentru audituri interne şi de control al managementului;2. Politica în domeniul siguranţei şi protecţiei mediului2.1. Compania trebuie să stabilească o politica în domeniul siguranţei şi al protecţiei mediului care să prezinte modul de realizare a obiectivelor menţionate în paragraful 1.2.2.2. Compania trebuie să asigure punerea în aplicare şi menţinerea acestei politici la toate nivelurile organizatorice, atât la bordul navelor, cît şi la ţărm.3. Responsabilităţile şi autoritatea companiei3.1. În cazul în care entitatea responsabilă pentru exploatarea navei este diferita de armator, armatorul trebuie să transmită administraţiei numele complet şi detaliile acestei entităţi.3.2. Compania trebuie să definească şi sa stabilească, în scris, responsabilitatea, autoritatea şi relaţiile reciproce dintre toate persoanele însărcinate cu conducerea, executarea şi verificarea activităţilor legate de siguranţă şi de prevenirea poluarii sau având incidenţa asupra lor.3.3. Compania răspunde de asigurarea resurselor adecvate şi a suportului corespunzător de la ţărm, în scopul de a permite persoanei sau persoanelor desemnate să-şi îndeplinească funcţiile lor.4. Persoana desemnată (persoanele desemnate)Pentru garantarea exploatării în siguranţa a fiecărei nave şi pentru asigurarea legăturii dintre companie şi persoanele de la bord, fiecare companie trebuie să desemneze, după caz, o persoană sau mai multe persoane de la ţărm, care să aibă acces direct la nivelul cel mai înalt al conducerii. Responsabilitatea şi autoritatea persoanei sau a persoanelor desemnate trebuie să includă supravegherea aspectelor de exploatare a fiecărei nave, legate de siguranţă şi de prevenirea poluarii şi să asigure alocarea resurselor adecvate şi a suportului corespunzător de la ţărm, în funcţie de necesitaţi.5. Responsabilităţile şi autoritatea comandantului5.1. Compania trebuie să definească în mod clar şi sa stabilească, în scris, responsabilitatea comandantului cu privire la: (1) punerea în aplicare a politicii companiei în domeniul siguranţei şi al protecţiei mediului; (2) motivarea echipajului pentru aplicarea acestei politici; (3) întocmirea ordinelor şi instrucţiunilor corespunzătoare în mod clar şi simplu; (4) verificarea respectării cerinţelor specifice; şi (5) analizarea sistemului de management al siguranţei şi raportarea deficienţelor acestuia directiunii de la ţărm.5.2. Compania trebuie să se asigure ca sistemul de management al siguranţei, în vigoare la bordul navei, subliniaza în mod expres autoritatea comandantului. Compania trebuie să precizeze în sistemul de management al siguranţei ca autoritatea suprema aparţine comandantului şi ca el are responsabilitatea de a lua decizii referitoare la siguranţa şi la prevenirea poluarii şi de a cere asistenţa companiei, dacă aceasta este necesară.6. Resurse şi personal6.1. Compania trebuie să se asigure, în privinta comandantului, ca acesta: (1) deţine calificarea necesară pentru comanda navei; (2) cunoaşte perfect sistemul de management al siguranţei companiei; şi (3) beneficiază de sprijinul necesar pentru executarea în siguranţa a sarcinilor sale.6.2. Compania trebuie să se asigure ca fiecare nava dispune de un personal navigant calificat şi brevetat, având aptitudinile, din punct de vedere medical, cerute de prescripţiile internaţionale şi naţionale relevante.6.3. Compania trebuie să stabilească proceduri, cu scopul de a se asigura ca personalul nou şi personalul transferat în funcţii noi, legate de siguranţă şi de protecţia mediului, primesc instructajul necesar pentru executarea sarcinilor lor.Instrucţiunile care sunt esenţial a fi date înainte de îmbarcare trebuie identificate, stabilite în scris şi transmise.6.4. Compania trebuie să se asigure ca întreg personalul care este implicat în cadrul sistemului de management al siguranţei companiei are un nivel adecvat de înţelegere a regulilor, reglementărilor, codurilor şi liniilor directoare pertinente.6.5. Compania trebuie să stabilească şi sa menţină proceduri care să permită identificarea oricărei instruiri ce poate fi necesară pentru punerea în aplicare a sistemului de management al siguranţei şi să se asigure ca aceasta instruire este efectuată de întreg personalul implicat.6.6. Compania trebuie să stabilească proceduri care să asigure ca personalul navei primeşte informaţiile relevante privind sistemul de management al siguranţei în limba de lucru sau în limbile înţelese de acesta.6.7. Compania trebuie să se asigure ca membrii personalului navei sunt capabili sa comunice eficient între ei la executarea sarcinilor legate de sistemul de management al siguranţei.7. Elaborarea planurilor pentru operaţiunile de la bordul naveiCompania trebuie să stabilească procedurile de întocmire de planuri şi instrucţiuni pentru operaţiunile principale la bordul navei privind siguranţa navei şi prevenirea poluarii. Diferitele sarcini implicate de aceasta trebuie definite şi repartizate unui personal calificat.8. Pregătirea pentru situaţii de urgenta8.1. Compania trebuie să stabilească proceduri pentru identificarea şi descrierea situaţiilor de urgenta ce pot surveni la bordul navelor, precum şi măsurile ce trebuie luate pentru a face faţa acestora.8.2 Compania trebuie să stabilească programe de exercitii de pregătire a măsurilor ce trebuie luate în caz de urgenta.8.3. Sistemul de management al siguranţei trebuie să prevadă măsuri adecvate care să asigure ca prin modul sau de organizare compania este capabilă să facă faţa, în orice moment, la pericolele, accidentele şi situaţiile de urgenta ce ar putea surveni la navele sale.9. Raportarea şi analiza nonconformitatilor, a accidentelor şi a situaţiilor potenţial periculoase9.1. Sistemul de management al siguranţei trebuie să includă proceduri care să asigure ca nonconformitatile, accidentele şi situaţiile potenţial periculoase sunt raportate companiei şi ca sunt cercetate şi analizate în scopul îmbunătăţirii siguranţei şi prevenirii poluarii.9.2. Compania trebuie să stabilească proceduri pentru punerea în aplicare a măsurilor corective.10. Întreţinerea navei şi a echipamentelor sale10.1. Compania trebuie să stabilească proceduri care să asigure ca nava este menţinută într-o stare conformă cu prevederile regulilor şi reglementărilor pertinente, precum şi cu cerinţele suplimentare care pot fi stabilite de către companie.10.2. Pentru îndeplinirea acestor cerinţe, compania trebuie să se asigure ca: (1) inspecţiile sunt efectuate la intervale corespunzătoare; (2) orice nonconformitate este raportată împreună cu indicarea cauzei posibile, dacă aceasta este cunoscută; (3) sunt luate măsurile corective corespunzătoare; şi (4) aceste activităţi sunt consemnate într-un registru.10.3. Compania trebuie să stabilească, în cadrul sistemului de management al siguranţei, proceduri pentru identificarea echipamentelor şi a instalaţiilor tehnice a căror defectare brusca în exploatare poate cauza situaţii periculoase. Sistemul de management al siguranţei trebuie să prevadă măsuri specifice, în scopul creşterii fiabilitatii echipamentelor sau a instalaţiilor respective. Aceste măsuri trebuie să includă încercarea, la intervale regulate, a dispozitivelor şi a echipamentelor de rezerva sau a instalaţiilor tehnice care nu sunt folosite în permanenta.10.4. inspecţiile menţionate la paragraful 10.2, precum şi măsurile la care se referă paragraful 10.3 trebuie să fie integrate în programul de întreţinere curenta a navei.11. Documentaţii11.1. Compania trebuie să stabilească şi sa menţină proceduri pentru controlul tuturor documentelor şi al datelor care se referă la sistemul de management al siguranţei.11.2. Compania trebuie să se asigure ca: (1) documentele valabile sunt disponibile în toate locurile relevante; (2) modificările aduse acestor documente sunt examinate şi aprobate de către personalul autorizat; şi (3) documentele expirate sunt retrase prompt.11.3. Documentele folosite la descrierea şi la punerea în aplicare a sistemului de management al siguranţei pot constitui obiectul Manualului de management al siguranţei.Aceste documente trebuie păstrate în forma considerată de companie ca fiind cea mai eficienta. Fiecare nava trebuie să aibă la bord toate documentele relevante privind nava.12. Verificarea, examinarea şi evaluarea, efectuate de către companie12.1 Compania trebuie să efectueze audituri interne, pentru a verifica dacă activităţile legate de siguranţă şi de prevenirea poluarii sunt în conformitate cu sistemul de management al siguranţei.12.2. Compania trebuie să evalueze periodic eficienta sistemului de management al siguranţei şi, dacă este necesar, va revizui sistemul în conformitate cu procedurile pe care ea le-a stabilit.12.3. Auditurile şi eventualele acţiuni corective trebuie efectuate în conformitate cu procedurile stabilite.12.4. Personalul care efectuează auditul nu trebuie să facă parte din sectoarele auditate, cu excepţia cazului în care aceasta nu este posibila din considerente ce ţin de mărimea şi natura companiei.12.5. Rezultatele auditorilor şi ale revizuirilor trebuie aduse la cunoştinţa întregului personal care are responsabilităţi în sectorul respectiv.12.6. Personalul de conducere responsabil al sectorului respectiv trebuie să ia imediat măsurile corective necesare pentru remedierea deficienţelor constatate.13. Certificare, verificare şi control13.1. Nava trebuie să fie exploatată de o companie căreia i s-a eliberat un document de conformitate pentru tipul respectiv de nava.13.2. Un document de conformitate trebuie să fie eliberat pentru fiecare companie care îndeplineşte cerinţele Codului I.S.M. de către administraţie, de către o organizaţie recunoscută de administraţie sau de către guvernul tarii care acţionează în numele administraţiei, în care compania a decis să-şi desfăşoare activitatea. Acest document trebuie acceptat ca o dovadă ca compania este capabilă sa satisfacă cerinţele codului.13.3. Un exemplar al acestui document trebuie păstrat la bord pentru ca, la cerere, comandantul sa-l poată prezenta în vederea verificării de către administraţie sau de către organizaţia recunoscută de către aceasta.13.4. Un certificat, denumit certificat de management al siguranţei, trebuie eliberat unei nave de către administraţie sau de către o organizaţie recunoscută de administraţie.La eliberarea certificatului, administraţia trebuie să verifice dacă managementul companiei şi managementul la bordul navei sunt în conformitate cu sistemul de management al siguranţei aprobat.13.5. Administraţia sau o organizaţie recunoscută de administraţie trebuie să verifice periodic funcţionarea corespunzătoare a sistemului de management al siguranţei navei, asa cum a fost aprobat.-----