HOTĂRÂRE nr. 5 din 12 ianuarie 2001privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 21 din 15 ianuarie 2001
În temeiul art. 61 alin. (1) şi al art. 64 din Constituţia României, precum şi al art. 211 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat,Camera Deputaţilor adopta prezenta hotărâre. + Articolul 1Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare, se modifica şi se completează după cum urmează:1. După litera d) a articolului 31 se introduce litera d^1) cu următorul cuprins:"d^1) convoacă Comitetul ordinii de zi, prezidează lucrările acestuia şi îi supune spre aprobare proiectele ordinii de zi şi programului de lucru ale Camerei;"2. După articolul 34 se introduc articolele 34^1 şi 34^2 cu următorul cuprins:"Art. 34^1. - Comitetul ordinii de zi este alcătuit din liderii grupurilor parlamentare sau din loctiitorii acestora şi are următoarele atribuţii: a) aproba ordinea de zi a şedinţelor Camerei şi programul de lucru al acesteia, precum şi modificările sau completările aduse ordinii de zi sau programului aprobat; b) organizează dezbaterile prin alocarea pentru fiecare grup parlamentar, în funcţie de ponderea sa în numărul total al deputaţilor, a timpului afectat pentru luarile de cuvânt în şedinţa Camerei; alocarea timpului afectat dezbaterilor este obligatorie la dezbaterile politice şi facultativă la dezbaterile generale asupra unui proiect de lege sau unei propuneri legislative; c) poate include în ordinea de zi dezbaterea unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative la care termenul de depunere a raportului a fost depăşit.Art. 34^2. - Comitetul ordinii de zi hotărăşte cu majoritatea rezultată din ponderea votului fiecărui membru prezent. Ponderea este data de proporţia grupului parlamentar reprezentat de lider în numărul total al deputaţilor. Preşedintele Camerei nu are drept de vot.La lucrările Comitetului ordinii de zi participa ca invitat reprezentantul Guvernului şi, dacă este cazul, preşedintele comisiei parlamentare care a depăşit termenul de depunere a raportului.Comitetul ordinii de zi se întruneşte, de regula, miercurea şi lucrează în mod regulamentar în prezenta a cel puţin jumătate din numărul liderilor grupurilor parlamentare."3. La articolul 46 se introduce un alineat final cu următorul cuprins:"Deputatul care absentează de la lucrările comisiei poate fi înlocuit de un alt deputat din acelaşi grup, pe baza împuternicirii scrise a liderului grupului parlamentar."4. După articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu următorul cuprins:"Art. 46^1. - În timpul sesiunii şedinţele comisiilor parlamentare pot avea loc în acelaşi timp cu cele ale plenului Camerei, pe baza aprobării date de Comitetul ordinii de zi.Prin excepţie de la prevederile alin. 1, este interzisă ţinerea de şedinţe în comisii concomitent cu şedinţa de vot organizată în acest scop, potrivit ordinii de zi. De asemenea, lucrările comisiei se suspenda de drept în cazul în care preşedintele Camerei solicita prezenta deputaţilor la lucrările în plen."5. Alineatul 3 al articolului 60 va avea următorul cuprins:"Biroul permanent soluţionează conflictele de competenţa în termen de cel mult 7 zile. Prevederile art. 59 alin. 2 se aplică în mod corespunzător."6. Articolul 65 se abroga.7. Articolul 78 va avea următorul cuprins:"Art. 78. - Proiectul ordinii de zi şi proiectul programului de lucru ale Camerei Deputaţilor pentru săptămâna următoare se întocmesc de Biroul permanent.Biroul permanent poate include în proiectul ordinii de zi dezbaterea unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative la care termenul de depunere a raportului a fost depăşit."8. Articolul 79 va avea următorul cuprins:"Art. 79. - Ordinea de zi a Camerei Deputaţilor cuprinde toate problemele care se supun dezbaterii şi adoptării Camerei.Proiectele de lege şi propunerile legislative se înscriu în proiectul ordinii de zi în termen de cel mult 7 zile de la primirea de către Biroul permanent a raportului comisiei sesizate în fond.La întocmirea şi adoptarea ordinii de zi, în domeniul legislativ, se va asigura prioritate cererilor adresate de birourile comisiilor permanente, dezbaterilor în procedura de urgenta, cererilor pentru adoptarea unei asemenea proceduri şi dezbaterii rapoartelor întocmite de comisiile de mediere.Alte propuneri sau documente decât cele din domeniul legislativ se transmit Biroului permanent, pentru a fi incluse în proiectul ordinii de zi, cu cel puţin două zile înainte de şedinţa Comitetului ordinii de zi, dacă prin lege, prin prezentul regulament sau prin hotărâre a Camerei nu se prevede un termen mai scurt.Cererile Preşedintelui României, rapoartele şi declaraţiile primului-ministru se înscriu cu prioritate pe ordinea de zi."9. Articolul 80 va avea următorul cuprins:"Art. 80. - Programul de lucru al Camerei Deputaţilor se stabileşte în concordanta cu ordinea de zi şi poate cuprinde măsuri pentru organizarea dezbaterilor Camerei."10. Articolul 81 se abroga.11. Articolul 82 va avea următorul cuprins:"Art. 82. - Proiectul ordinii de zi şi proiectul programului de lucru sunt saptamanale şi se aproba de Comitetul ordinii de zi până la sfârşitul fiecărei săptămâni de lucru a Camerei."12. Articolul 83 va avea următorul cuprins:"Art. 83. - Modificarea ordinii de zi sau a programului de lucru se aproba de Comitetul ordinii de zi, la cererea Biroului permanent, în cazuri excepţionale."13. După articolul 83 se introduce articolul 83^1 cu următorul cuprins:"Art. 83^1. - Ordinea de zi şi programul de lucru aprobate se transmit deputaţilor şi grupurilor parlamentare până în ultima zi de lucru a Camerei.Prevederile alin. 1 se aplică în mod corespunzător şi în caz de modificare sau de completare a ordinii de zi ori a programului de lucru.În prima şedinţa a Camerei, după votul din Comitetul ordinii de zi, liderii grupurilor parlamentare au dreptul să prezinte Camerei poziţia grupului faţă de ordinea de zi şi programul de lucru."14. Articolul 85 va avea următorul cuprins:"Art. 85. - Toate proiectele şi propunerile legislative se înregistrează în ordinea prezentării lor. Ele se imprima şi se distribuie deputaţilor de îndată."15. După articolul 85 se introduce articolul 85^1 cu următorul cuprins:"Art. 85^1. - Proiectele de lege sau propunerile legislative sunt aduse la cunoştinţa Camerei de către preşedintele acesteia, prin anunţarea titlului, a iniţiatorului, a comisiilor sesizate în fond şi pentru avizare, precum şi a termenului de depunere a raportului."16. Articolul 90 va avea următorul cuprins:"Art. 90. - Deputaţii, grupurile parlamentare sau Guvernul au dreptul de a prezenta amendamente la comisia sesizată în fond, până la împlinirea unui termen de 5 zile înainte de data stabilită pentru depunerea raportului. Dacă termenul de depunere a fost redus la 5 zile, termenul de depunere a amendamentelor este de 3 zile.Pentru propunerile legislative elaborate de o comisie parlamentară amendamentele se depun la acea comisie în termen de 5 zile de la anunţarea în plenul Camerei Deputaţilor. În aceeaşi zi propunerea legislativă se comunică Guvernului. Comisia este obligată sa întocmească în următoarele 5 zile un raport asupra amendamentelor. Numai după împlinirea acestui termen propunerea legislativă poate fi înscrisă pe ordinea de zi şi, dacă este cazul, comunicată, în forma sa definitivă, deputaţilor şi Guvernului.Amendamentele se depun în scris, motivat şi sub semnatura iniţiatorului, cu precizarea, dacă este cazul, a grupului parlamentar din care face parte.Amendamentele Guvernului se depun numai sub semnatura unui membru al Guvernului.Data amendamentului este data înregistrării sale la comisie. Aceasta va tine o evidenta specială a tuturor amendamentelor primite şi, la cerere, va elibera autorului o dovadă ca a primit amendamentul.Comisia sesizată în fond sau, după caz, comisia specială se pronunţa asupra tuturor amendamentelor înregistrate, cu respectarea termenului prevăzut la alin. 1 sau 2. Numai în cazul în care considera necesar comisia va solicita şi avizul unei alte comisii.Pentru a se putea pronunţa comisia va transmite Guvernului amendamentele care implica modificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, potrivit art. 110 din Constituţie. Amendamentele la care, în termen de 5 zile de la primire, Guvernul nu se opune se considera acceptate. Răspunsul Guvernului poate fi dat numai sub semnatura unui membru al acestuia.Pentru amendamentele orale, prezentate în plen, cu respectarea art. 98 alin. 3, avizul comisiei se da tot oral de către raportor, la solicitarea preşedintelui Camerei.Este interzis preşedintelui Camerei sa supună dezbaterii sau votului un amendament asupra căruia comisia nu s-a pronunţat, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 34^1 lit. c)."17. Articolul 96 va avea următorul cuprins:"Art. 96. - Camera Deputaţilor trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau a propunerii legislative numai atunci când în raportul comisiei sesizate în fond exista amendamente admise sau respinse."18. Articolul 97 va avea următorul cuprins:"Art. 97. - La discutarea articolelor la care s-au făcut amendamente deputaţii pot lua cuvântul pentru a-şi exprima punctul de vedere. De asemenea, pot lua cuvântul reprezentantul Guvernului sau al iniţiatorului şi raportorul comisiei sesizate în fond.Luarea de cuvânt a unui deputat cu privire la un text ce urmează să fie supus votului Camerei Deputaţilor are, de regula, durata de 5 minute. La începutul dezbaterii proiectului de lege sau a propunerii legislative se poate stabili şi alta durata a intervenţiei.La înscrierea pentru a lua cuvântul în scopul dezbaterii unui proiect de lege, unei propuneri legislative sau altui act, deputaţii vor preciza dacă sunt pentru sau contra amendamentului sau prevederilor textului supus dezbaterii. Autorii amendamentelor sau subamendamentelor se considera a fi contra textului iniţial. După luari de cuvânt din partea grupurilor parlamentare care vor sa intervină pot lua cuvântul initiatorul proiectului şi raportorul comisiei sesizate în fond. Fiecare grup parlamentar poate interveni printr-un singur reprezentant.Preşedintele Camerei poate supune spre aprobare sistarea discuţiilor la articolul dezbătut."19. Alineatul 3 al articolului 98 va avea următorul cuprins:"În plenul Camerei se pot formula amendamente de corelare tehnico-legislativă, gramaticale sau lingvistice."20. După alineatul 3 al articolului 98 se introduce alineatul 4 cu următorul cuprins:"În plenul Camerei Deputaţilor nu pot fi depuse amendamente de fond."21. Alineatul 3 al articolului 100 va avea următorul cuprins:"Se supun dezbaterii şi votului Camerei numai articolele la care s-au făcut amendamente. Textele articolelor şi amendamentelor se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi."22. După articolul 100 se introduc articolele 100^1 şi 100^2 cu următorul cuprins:"Art. 100^1. - Proiectul de lege sau propunerea legislativă, în forma rezultată din dezbaterea pe articole, se supune Camerei spre adoptare.Votul final priveşte ansamblul reglementării. Camera poate hotărî, la propunerea preşedintelui, ca votul final sa priveasca părţi din ansamblul reglementării, în măsura în care fiecare parte constituie o reglementare unitară. În acest caz este obligatoriu ca toate părţile astfel separate să fie supuse succesiv la vot, în aceeaşi şedinţa. Partea care nu a fost adoptată se elimina din cuprinsul reglementării.Votul final poate avea loc într-o şedinţa consacrată acestui scop, în ordinea definitivării proiectelor de lege sau a propunerilor legislative, ca urmare a dezbaterii pe articole. În cazul în care până la data şedinţei de vot, stabilită prin ordinea de zi, dezbaterea pe articole nu s-a încheiat, votul final se amana de drept.Proiectul de lege sau propunerea legislativă la care nu s-au făcut amendamente până la data şedinţei de vot se supune direct votului final, după prezentarea de către initiator a expunerii de motive şi de către comisia sesizată în fond a raportului, precum şi după audierea punctelor de vedere ale reprezentanţilor grupurilor parlamentare.Şedinţele consacrate exclusiv votului final, prevăzute în ordinea de zi, se aduc din timp la cunoştinţa Camerei de către preşedintele acesteia, care va preciza data şi ora când vor avea loc.Art. 100^2. - În cazul prevăzut la art. 34^1 lit. c) dezbaterea se face potrivit procedurii legislative obişnuite, luându-se în discuţie toate amendamentele depuse la comisie în termenul prevăzut de prezentul regulament."23. Alineatul 2 al articolului 102 va avea următorul cuprins:"Cererile Guvernului şi propunerile Biroului permanent, ale grupurilor parlamentare sau ale comisiilor permanente se supun aprobării Comitetului ordinii de zi."24. Alineatul 3 al articolului 102 va avea următorul cuprins:"Proiectele de lege referitoare la armonizarea legislaţiei României cu cea a Uniunii Europene şi a Consiliului Europei şi ordonanţele emise de Guvern în temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie se supun de drept aprobării Camerei Deputaţilor în procedura de urgenta."25. Articolul 104 va avea următorul cuprins:"Art. 104. - Biroul permanent, după primirea raportului comisiei sesizate în fond, înscrie cu prioritate în proiectul ordinii de zi proiectul de lege sau propunerea legislativă."26. Articolul 105 va avea următorul cuprins:"Art. 105. - La discutarea fiecărui articol la care s-au făcut amendamente se aplică prevederile art.97. În timpul dezbaterilor nu pot fi prezentate amendamente."27. Alineatul 2 al articolului 106 va avea următorul cuprins:"În situaţia în care timpul prevăzut la alin. 1 s-a epuizat dezbaterea se încheie şi preşedintele Camerei supune votului fiecare amendament cuprins în raportul comisiei sesizate în fond şi fiecare articol amendat, după care se va proceda la votarea finala a proiectului de lege sau a propunerii legislative."28. După articolul 107 se introduce articolul 107^1 cu următorul cuprins:"Art. 107^1. - Orice amendament, alt text legislativ sau cerere ce urmează să fie aprobată se considera adoptată dacă, la solicitarea preşedintelui Camerei, nu exista obiectie."29. La articolul 121, după alineatul 1 se introduce un nou alineat, care devine alineatul 2, cu următorul cuprins:"Se supun la vot, potrivit procedurii de dezbatere pe articole a legii, numai soluţiile propuse de comisia de mediere care sunt diferite de cele adoptate iniţial de Camera. În toate cazurile raportul comisiei de mediere se aproba cu majoritatea de voturi necesară pentru adoptarea legii în forma finala. Rapoartele comisiilor de mediere se aproba în şedinţele consacrate votului final asupra proiectelor de lege."30. Articolul 126 va avea următorul cuprins:"Art. 126. - Camera Deputaţilor îşi desfăşoară activitatea în plen, în comisii şi în grupurile parlamentare, pe parcursul a 4 sau 5 zile consecutive din săptămâna, potrivit programului stabilit de Comitetul ordinii de zi. De regula, a 5-a zi din săptămâna este rezervată activităţii în circumscripţiile electorale în care deputaţii au fost aleşi.Cu aprobarea Comitetului ordinii de zi se vor putea tine şedinţe şi după un alt program de lucru."31. Alineatul 3 al articolului 127 se abroga.32. Articolul 128 va avea următorul cuprins:"Art. 128. - Camera Deputaţilor adopta legi, hotărâri şi moţiuni în prezenta majorităţii deputaţilor.În cadrul procedurii legislative prevederile alin. 1 se aplică numai la votul pentru adoptarea legii în ansamblul ei, precum şi atunci când, potrivit prevederilor prezentului regulament, se supune la vot respingerea proiectului de lege sau a propunerii legislative.Verificarea întrunirii cvorumului se dispune numai la şedinţele de vot final de către preşedinte, imediat înaintea votării, din proprie iniţiativă ori la cererea liderului unui grup parlamentar.În cazul în care cvorumul nu este întrunit, şedinţa se suspenda, iar preşedintele va arata când se reiau lucrările. Reluarea lucrărilor se face şi prin derogare de la ordinea de zi aprobată, cu respectarea succesiunii stabilite prin aceasta.Preşedintele Camerei Deputaţilor poate dispune ca toţi deputaţii aflaţi în sediul Camerei să se prezinte la dezbatere sau la vot, sub sancţiunea considerarii lor ca absenţi, cu toate consecinţele ce decurg din aceasta." + Articolul 2La proiectele de legi şi la propunerile legislative aflate pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor din legislatura 1996-2000 şi care nu au fost înscrise pe ordinea de zi a sesiunii extraordinare din ianuarie 2001 deputaţii au dreptul să facă amendamente la comisiile sesizate în fond, cu cel puţin 6 zile înaintea dezbaterii în plenul Camerei Deputaţilor. Comisiile vor întocmi rapoarte suplimentare. + Articolul 3Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării ei. + Articolul 4Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, modificat şi completat prin hotărârile Camerei Deputaţilor nr. 33/1996, nr. 41/1998, nr. 39/2000 şi nr. 48/2000, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor o noua numerotare.Aceasta hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 12 ianuarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORVALER DORNEANU──────────────
EMITENT |
În temeiul art. 61 alin. (1) şi al art. 64 din Constituţia României, precum şi al art. 211 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat,Camera Deputaţilor adopta prezenta hotărâre. + Articolul 1Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare, se modifica şi se completează după cum urmează:1. După litera d) a articolului 31 se introduce litera d^1) cu următorul cuprins:"d^1) convoacă Comitetul ordinii de zi, prezidează lucrările acestuia şi îi supune spre aprobare proiectele ordinii de zi şi programului de lucru ale Camerei;"2. După articolul 34 se introduc articolele 34^1 şi 34^2 cu următorul cuprins:"Art. 34^1. - Comitetul ordinii de zi este alcătuit din liderii grupurilor parlamentare sau din loctiitorii acestora şi are următoarele atribuţii: a) aproba ordinea de zi a şedinţelor Camerei şi programul de lucru al acesteia, precum şi modificările sau completările aduse ordinii de zi sau programului aprobat; b) organizează dezbaterile prin alocarea pentru fiecare grup parlamentar, în funcţie de ponderea sa în numărul total al deputaţilor, a timpului afectat pentru luarile de cuvânt în şedinţa Camerei; alocarea timpului afectat dezbaterilor este obligatorie la dezbaterile politice şi facultativă la dezbaterile generale asupra unui proiect de lege sau unei propuneri legislative; c) poate include în ordinea de zi dezbaterea unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative la care termenul de depunere a raportului a fost depăşit.Art. 34^2. - Comitetul ordinii de zi hotărăşte cu majoritatea rezultată din ponderea votului fiecărui membru prezent. Ponderea este data de proporţia grupului parlamentar reprezentat de lider în numărul total al deputaţilor. Preşedintele Camerei nu are drept de vot.La lucrările Comitetului ordinii de zi participa ca invitat reprezentantul Guvernului şi, dacă este cazul, preşedintele comisiei parlamentare care a depăşit termenul de depunere a raportului.Comitetul ordinii de zi se întruneşte, de regula, miercurea şi lucrează în mod regulamentar în prezenta a cel puţin jumătate din numărul liderilor grupurilor parlamentare."3. La articolul 46 se introduce un alineat final cu următorul cuprins:"Deputatul care absentează de la lucrările comisiei poate fi înlocuit de un alt deputat din acelaşi grup, pe baza împuternicirii scrise a liderului grupului parlamentar."4. După articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu următorul cuprins:"Art. 46^1. - În timpul sesiunii şedinţele comisiilor parlamentare pot avea loc în acelaşi timp cu cele ale plenului Camerei, pe baza aprobării date de Comitetul ordinii de zi.Prin excepţie de la prevederile alin. 1, este interzisă ţinerea de şedinţe în comisii concomitent cu şedinţa de vot organizată în acest scop, potrivit ordinii de zi. De asemenea, lucrările comisiei se suspenda de drept în cazul în care preşedintele Camerei solicita prezenta deputaţilor la lucrările în plen."5. Alineatul 3 al articolului 60 va avea următorul cuprins:"Biroul permanent soluţionează conflictele de competenţa în termen de cel mult 7 zile. Prevederile art. 59 alin. 2 se aplică în mod corespunzător."6. Articolul 65 se abroga.7. Articolul 78 va avea următorul cuprins:"Art. 78. - Proiectul ordinii de zi şi proiectul programului de lucru ale Camerei Deputaţilor pentru săptămâna următoare se întocmesc de Biroul permanent.Biroul permanent poate include în proiectul ordinii de zi dezbaterea unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative la care termenul de depunere a raportului a fost depăşit."8. Articolul 79 va avea următorul cuprins:"Art. 79. - Ordinea de zi a Camerei Deputaţilor cuprinde toate problemele care se supun dezbaterii şi adoptării Camerei.Proiectele de lege şi propunerile legislative se înscriu în proiectul ordinii de zi în termen de cel mult 7 zile de la primirea de către Biroul permanent a raportului comisiei sesizate în fond.La întocmirea şi adoptarea ordinii de zi, în domeniul legislativ, se va asigura prioritate cererilor adresate de birourile comisiilor permanente, dezbaterilor în procedura de urgenta, cererilor pentru adoptarea unei asemenea proceduri şi dezbaterii rapoartelor întocmite de comisiile de mediere.Alte propuneri sau documente decât cele din domeniul legislativ se transmit Biroului permanent, pentru a fi incluse în proiectul ordinii de zi, cu cel puţin două zile înainte de şedinţa Comitetului ordinii de zi, dacă prin lege, prin prezentul regulament sau prin hotărâre a Camerei nu se prevede un termen mai scurt.Cererile Preşedintelui României, rapoartele şi declaraţiile primului-ministru se înscriu cu prioritate pe ordinea de zi."9. Articolul 80 va avea următorul cuprins:"Art. 80. - Programul de lucru al Camerei Deputaţilor se stabileşte în concordanta cu ordinea de zi şi poate cuprinde măsuri pentru organizarea dezbaterilor Camerei."10. Articolul 81 se abroga.11. Articolul 82 va avea următorul cuprins:"Art. 82. - Proiectul ordinii de zi şi proiectul programului de lucru sunt saptamanale şi se aproba de Comitetul ordinii de zi până la sfârşitul fiecărei săptămâni de lucru a Camerei."12. Articolul 83 va avea următorul cuprins:"Art. 83. - Modificarea ordinii de zi sau a programului de lucru se aproba de Comitetul ordinii de zi, la cererea Biroului permanent, în cazuri excepţionale."13. După articolul 83 se introduce articolul 83^1 cu următorul cuprins:"Art. 83^1. - Ordinea de zi şi programul de lucru aprobate se transmit deputaţilor şi grupurilor parlamentare până în ultima zi de lucru a Camerei.Prevederile alin. 1 se aplică în mod corespunzător şi în caz de modificare sau de completare a ordinii de zi ori a programului de lucru.În prima şedinţa a Camerei, după votul din Comitetul ordinii de zi, liderii grupurilor parlamentare au dreptul să prezinte Camerei poziţia grupului faţă de ordinea de zi şi programul de lucru."14. Articolul 85 va avea următorul cuprins:"Art. 85. - Toate proiectele şi propunerile legislative se înregistrează în ordinea prezentării lor. Ele se imprima şi se distribuie deputaţilor de îndată."15. După articolul 85 se introduce articolul 85^1 cu următorul cuprins:"Art. 85^1. - Proiectele de lege sau propunerile legislative sunt aduse la cunoştinţa Camerei de către preşedintele acesteia, prin anunţarea titlului, a iniţiatorului, a comisiilor sesizate în fond şi pentru avizare, precum şi a termenului de depunere a raportului."16. Articolul 90 va avea următorul cuprins:"Art. 90. - Deputaţii, grupurile parlamentare sau Guvernul au dreptul de a prezenta amendamente la comisia sesizată în fond, până la împlinirea unui termen de 5 zile înainte de data stabilită pentru depunerea raportului. Dacă termenul de depunere a fost redus la 5 zile, termenul de depunere a amendamentelor este de 3 zile.Pentru propunerile legislative elaborate de o comisie parlamentară amendamentele se depun la acea comisie în termen de 5 zile de la anunţarea în plenul Camerei Deputaţilor. În aceeaşi zi propunerea legislativă se comunică Guvernului. Comisia este obligată sa întocmească în următoarele 5 zile un raport asupra amendamentelor. Numai după împlinirea acestui termen propunerea legislativă poate fi înscrisă pe ordinea de zi şi, dacă este cazul, comunicată, în forma sa definitivă, deputaţilor şi Guvernului.Amendamentele se depun în scris, motivat şi sub semnatura iniţiatorului, cu precizarea, dacă este cazul, a grupului parlamentar din care face parte.Amendamentele Guvernului se depun numai sub semnatura unui membru al Guvernului.Data amendamentului este data înregistrării sale la comisie. Aceasta va tine o evidenta specială a tuturor amendamentelor primite şi, la cerere, va elibera autorului o dovadă ca a primit amendamentul.Comisia sesizată în fond sau, după caz, comisia specială se pronunţa asupra tuturor amendamentelor înregistrate, cu respectarea termenului prevăzut la alin. 1 sau 2. Numai în cazul în care considera necesar comisia va solicita şi avizul unei alte comisii.Pentru a se putea pronunţa comisia va transmite Guvernului amendamentele care implica modificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, potrivit art. 110 din Constituţie. Amendamentele la care, în termen de 5 zile de la primire, Guvernul nu se opune se considera acceptate. Răspunsul Guvernului poate fi dat numai sub semnatura unui membru al acestuia.Pentru amendamentele orale, prezentate în plen, cu respectarea art. 98 alin. 3, avizul comisiei se da tot oral de către raportor, la solicitarea preşedintelui Camerei.Este interzis preşedintelui Camerei sa supună dezbaterii sau votului un amendament asupra căruia comisia nu s-a pronunţat, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 34^1 lit. c)."17. Articolul 96 va avea următorul cuprins:"Art. 96. - Camera Deputaţilor trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau a propunerii legislative numai atunci când în raportul comisiei sesizate în fond exista amendamente admise sau respinse."18. Articolul 97 va avea următorul cuprins:"Art. 97. - La discutarea articolelor la care s-au făcut amendamente deputaţii pot lua cuvântul pentru a-şi exprima punctul de vedere. De asemenea, pot lua cuvântul reprezentantul Guvernului sau al iniţiatorului şi raportorul comisiei sesizate în fond.Luarea de cuvânt a unui deputat cu privire la un text ce urmează să fie supus votului Camerei Deputaţilor are, de regula, durata de 5 minute. La începutul dezbaterii proiectului de lege sau a propunerii legislative se poate stabili şi alta durata a intervenţiei.La înscrierea pentru a lua cuvântul în scopul dezbaterii unui proiect de lege, unei propuneri legislative sau altui act, deputaţii vor preciza dacă sunt pentru sau contra amendamentului sau prevederilor textului supus dezbaterii. Autorii amendamentelor sau subamendamentelor se considera a fi contra textului iniţial. După luari de cuvânt din partea grupurilor parlamentare care vor sa intervină pot lua cuvântul initiatorul proiectului şi raportorul comisiei sesizate în fond. Fiecare grup parlamentar poate interveni printr-un singur reprezentant.Preşedintele Camerei poate supune spre aprobare sistarea discuţiilor la articolul dezbătut."19. Alineatul 3 al articolului 98 va avea următorul cuprins:"În plenul Camerei se pot formula amendamente de corelare tehnico-legislativă, gramaticale sau lingvistice."20. După alineatul 3 al articolului 98 se introduce alineatul 4 cu următorul cuprins:"În plenul Camerei Deputaţilor nu pot fi depuse amendamente de fond."21. Alineatul 3 al articolului 100 va avea următorul cuprins:"Se supun dezbaterii şi votului Camerei numai articolele la care s-au făcut amendamente. Textele articolelor şi amendamentelor se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi."22. După articolul 100 se introduc articolele 100^1 şi 100^2 cu următorul cuprins:"Art. 100^1. - Proiectul de lege sau propunerea legislativă, în forma rezultată din dezbaterea pe articole, se supune Camerei spre adoptare.Votul final priveşte ansamblul reglementării. Camera poate hotărî, la propunerea preşedintelui, ca votul final sa priveasca părţi din ansamblul reglementării, în măsura în care fiecare parte constituie o reglementare unitară. În acest caz este obligatoriu ca toate părţile astfel separate să fie supuse succesiv la vot, în aceeaşi şedinţa. Partea care nu a fost adoptată se elimina din cuprinsul reglementării.Votul final poate avea loc într-o şedinţa consacrată acestui scop, în ordinea definitivării proiectelor de lege sau a propunerilor legislative, ca urmare a dezbaterii pe articole. În cazul în care până la data şedinţei de vot, stabilită prin ordinea de zi, dezbaterea pe articole nu s-a încheiat, votul final se amana de drept.Proiectul de lege sau propunerea legislativă la care nu s-au făcut amendamente până la data şedinţei de vot se supune direct votului final, după prezentarea de către initiator a expunerii de motive şi de către comisia sesizată în fond a raportului, precum şi după audierea punctelor de vedere ale reprezentanţilor grupurilor parlamentare.Şedinţele consacrate exclusiv votului final, prevăzute în ordinea de zi, se aduc din timp la cunoştinţa Camerei de către preşedintele acesteia, care va preciza data şi ora când vor avea loc.Art. 100^2. - În cazul prevăzut la art. 34^1 lit. c) dezbaterea se face potrivit procedurii legislative obişnuite, luându-se în discuţie toate amendamentele depuse la comisie în termenul prevăzut de prezentul regulament."23. Alineatul 2 al articolului 102 va avea următorul cuprins:"Cererile Guvernului şi propunerile Biroului permanent, ale grupurilor parlamentare sau ale comisiilor permanente se supun aprobării Comitetului ordinii de zi."24. Alineatul 3 al articolului 102 va avea următorul cuprins:"Proiectele de lege referitoare la armonizarea legislaţiei României cu cea a Uniunii Europene şi a Consiliului Europei şi ordonanţele emise de Guvern în temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie se supun de drept aprobării Camerei Deputaţilor în procedura de urgenta."25. Articolul 104 va avea următorul cuprins:"Art. 104. - Biroul permanent, după primirea raportului comisiei sesizate în fond, înscrie cu prioritate în proiectul ordinii de zi proiectul de lege sau propunerea legislativă."26. Articolul 105 va avea următorul cuprins:"Art. 105. - La discutarea fiecărui articol la care s-au făcut amendamente se aplică prevederile art.97. În timpul dezbaterilor nu pot fi prezentate amendamente."27. Alineatul 2 al articolului 106 va avea următorul cuprins:"În situaţia în care timpul prevăzut la alin. 1 s-a epuizat dezbaterea se încheie şi preşedintele Camerei supune votului fiecare amendament cuprins în raportul comisiei sesizate în fond şi fiecare articol amendat, după care se va proceda la votarea finala a proiectului de lege sau a propunerii legislative."28. După articolul 107 se introduce articolul 107^1 cu următorul cuprins:"Art. 107^1. - Orice amendament, alt text legislativ sau cerere ce urmează să fie aprobată se considera adoptată dacă, la solicitarea preşedintelui Camerei, nu exista obiectie."29. La articolul 121, după alineatul 1 se introduce un nou alineat, care devine alineatul 2, cu următorul cuprins:"Se supun la vot, potrivit procedurii de dezbatere pe articole a legii, numai soluţiile propuse de comisia de mediere care sunt diferite de cele adoptate iniţial de Camera. În toate cazurile raportul comisiei de mediere se aproba cu majoritatea de voturi necesară pentru adoptarea legii în forma finala. Rapoartele comisiilor de mediere se aproba în şedinţele consacrate votului final asupra proiectelor de lege."30. Articolul 126 va avea următorul cuprins:"Art. 126. - Camera Deputaţilor îşi desfăşoară activitatea în plen, în comisii şi în grupurile parlamentare, pe parcursul a 4 sau 5 zile consecutive din săptămâna, potrivit programului stabilit de Comitetul ordinii de zi. De regula, a 5-a zi din săptămâna este rezervată activităţii în circumscripţiile electorale în care deputaţii au fost aleşi.Cu aprobarea Comitetului ordinii de zi se vor putea tine şedinţe şi după un alt program de lucru."31. Alineatul 3 al articolului 127 se abroga.32. Articolul 128 va avea următorul cuprins:"Art. 128. - Camera Deputaţilor adopta legi, hotărâri şi moţiuni în prezenta majorităţii deputaţilor.În cadrul procedurii legislative prevederile alin. 1 se aplică numai la votul pentru adoptarea legii în ansamblul ei, precum şi atunci când, potrivit prevederilor prezentului regulament, se supune la vot respingerea proiectului de lege sau a propunerii legislative.Verificarea întrunirii cvorumului se dispune numai la şedinţele de vot final de către preşedinte, imediat înaintea votării, din proprie iniţiativă ori la cererea liderului unui grup parlamentar.În cazul în care cvorumul nu este întrunit, şedinţa se suspenda, iar preşedintele va arata când se reiau lucrările. Reluarea lucrărilor se face şi prin derogare de la ordinea de zi aprobată, cu respectarea succesiunii stabilite prin aceasta.Preşedintele Camerei Deputaţilor poate dispune ca toţi deputaţii aflaţi în sediul Camerei să se prezinte la dezbatere sau la vot, sub sancţiunea considerarii lor ca absenţi, cu toate consecinţele ce decurg din aceasta." + Articolul 2La proiectele de legi şi la propunerile legislative aflate pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor din legislatura 1996-2000 şi care nu au fost înscrise pe ordinea de zi a sesiunii extraordinare din ianuarie 2001 deputaţii au dreptul să facă amendamente la comisiile sesizate în fond, cu cel puţin 6 zile înaintea dezbaterii în plenul Camerei Deputaţilor. Comisiile vor întocmi rapoarte suplimentare. + Articolul 3Prezenta hotărâre intră în vigoare la data adoptării ei. + Articolul 4Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, modificat şi completat prin hotărârile Camerei Deputaţilor nr. 33/1996, nr. 41/1998, nr. 39/2000 şi nr. 48/2000, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor o noua numerotare.Aceasta hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 12 ianuarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORVALER DORNEANU──────────────