HOTĂRÂRE nr. 1.325 din 28 octombrie 2022pentru aprobarea deschiderii punctului internațional de trecere a frontierei de stat și a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Internațional "Brașov-Ghimbav", precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1058 din 1 noiembrie 2022



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 7 alin. (2) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1Se aprobă deschiderea punctului internațional de trecere a frontierei de stat și a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Internațional „Brașov-Ghimbav“, pentru persoane și mărfuri.  +  Articolul 2(1) Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Române, Ministerul Sănătății, prin Direcția de Sănătate Publică a Județului Brașov, structurile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, ale Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și ale Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor asigură personalul necesar pentru efectuarea controlului la trecerea frontierei de stat, potrivit art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările și completările ulterioare.(2) Ministerul Sănătății, în calitate de autoritate competentă în domeniul materialelor și obiectelor care vin în contact cu alimentele, asigură, prin personalul împuternicit din cadrul direcțiilor de sănătate publică județene, controlul oficial al materialelor și obiectelor care vin în contact cu alimentele, inclusiv în punctele de trecere a frontierei, potrivit art. 4 alin. (1) pct. 54 din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare.(3) Spațiile și utilitățile necesare pentru desfășurarea activităților de control la trecerea frontierei de stat pentru activitatea vamală și pentru desfășurarea activităților de control sanitar-uman și fitosanitar se asigură de către Regia Autonomă „Aeroport Internațional Brașov-Ghimbav“, în calitate de administrator, cu respectarea prevederilor anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condițiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaționale sau deschise traficului aerian internațional, cu modificările și completările ulterioare.(4) Personalul, spațiile și dotările necesare desfășurării activităților specifice Poliției de Frontieră Române în punctul de trecere a frontierei de stat pe Aeroportul Internațional „Brașov-Ghimbav“ sunt prevăzute în anexa nr. 1.(5) Personalul, spațiile și dotările necesare biroului vamal de frontieră pentru punctul vamal de trecere a frontierei de stat pe Aeroportul Internațional „Brașov-Ghimbav“ sunt prevăzute în anexa nr. 2.(6) Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură servicii de telecomunicații speciale și cooperare necesare instituțiilor care își desfășoară activitatea în cadrul Aeroportului Internațional „Brașov-Ghimbav“.  +  Articolul 3Cheltuielile de personal, pentru dotări și alte amenajări specifice se suportă de către fiecare ordonator de credite, pentru instituțiile care desfășoară activități în punctul de trecere a frontierei, potrivit art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu încadrarea în creditele de angajament și creditele bugetare anuale aprobate, potrivit legii, din bugetul ordonatorilor principali de credite.  +  Articolul 4În punctul de trecere a frontierei de stat și în biroul vamal de frontieră, deschise potrivit art. 1, se asigură controalele specifice pentru toți pasagerii și toate mărfurile fiecărui zbor internațional.  +  Articolul 5Programul de funcționare a punctului de trecere a frontierei de stat și a biroului vamal de frontieră este același cu cel al Aeroportului Internațional „Brașov-Ghimbav“, respectiv permanent, în intervalul orar 00.00-24.00.  +  Articolul 6Pentru Poliția de Frontieră Română și pentru Autoritatea Vamală Română, posturile necesare efectuării controlului pentru trecerea frontierei de stat, respectiv controlului mărfurilor, vor fi asigurate prin suplimentarea numărului de posturi aprobat Poliției de Frontieră Române din numărul total de posturi aprobat Ministerului Afacerilor Interne, respectiv prin suplimentarea numărului de posturi aprobat Autorității Vamale Române.  +  Articolul 7La punctul VI din anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 445/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 24 mai 2002, cu modificările și completările ulterioare, după subpunctul 16 se introduce un nou subpunct, subpct. 17, cu următorul cuprins:17. Aeroportul Internațional «Brașov-Ghimbav», județul Brașov - aeroportuar.  +  Articolul 8La anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 28 ianuarie 2009, cu modificările și completările ulterioare, la litera A, punctul I.5 se modifică și va avea următorul cuprins:
    „5. Autoritatea Vamală Română3072^5)“
     +  Articolul 9Hotărârea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea și funcționarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condițiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaționale sau deschise traficului aerian internațional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 18 februarie 2022, se modifică după cum urmează:1. La articolul 10, alineatul (8) va avea următorul cuprins:(8) Numărul maxim de posturi pentru aparatul central al Autorității și structurile teritoriale este de 3.072, inclusiv președintele, vicepreședintele și posturile aferente cabinetelor demnitarilor.2. La anexa nr. 4 punctul I, numărul curent 3 și totalul prevăzut al mijloacelor de transport vor avea următorul cuprins:
    „3.Birouri vamale de interior și birouri vamale de frontierăAutoturisme operative74
    ..............
    - Autovehicule operative pentru birourile vamale de frontieră (transport de valori, de bunuri confiscate, al personalului operativ, supraveghere și control vamal porturi, zone libere, accize)123
    ..............
    TOTAL407“
     +  Articolul 10Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.  +  Articolul 11Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Bogdan-Stelian Mîndrescu,
    secretar de stat
    p. Viceprim-ministru,
    Mihaela-Ioana Kaitor,
    secretar de stat
    p. Ministrul afacerilor interne,
    Aneta Matei,
    secretar de stat
    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Marin Țole,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor,
    Adrian Câciu
    Ministrul sănătății,
    Alexandru Rafila
    p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Ion Găman
    secretar de stat
    București, 28 octombrie 2022.Nr. 1.325.  +  Anexa nr. 1
    Personalul, spațiile și dotările necesare desfășurării activităților specifice Poliției de Frontieră Române
    în punctul de trecere a frontierei de stat pe Aeroportul Internațional „Brașov-Ghimbav“
    I. Personalul necesar sectorului poliției de frontieră: 99 de posturi structurate astfel:1. conducerea sectorului poliției de frontieră - 1 post de ofițer de poliție;2. conducerea punctului poliției de frontieră - 1 post de ofițer de poliție;3. Compartimentul ture serviciu - 4 posturi de ofițer de poliție și 76 de posturi de agent de poliție;4. Compartimentul prevenirea și combaterea migrației ilegale și a infracționalității transfrontaliere - 1 post de ofițer de poliție și 1 post de agent de poliție;a) Componenta de expertiză documente de călătorie și criminalistică - 1 post de agent de poliție;b) Componenta de analiză de risc - 1 post de agent de poliție;c) Componenta de evidență operativă - 1 post de agent de poliție;5. Compartimentul supravegherea și controlul trecerii frontierei - 1 post de ofițer de poliție;6. Compartimentul pregătire continuă - 1 post de ofițer de poliție și 1 post de agent de poliție;7. Compartimentul dispecerat - 5 posturi de agent de poliție;8. Compartimentul comunicații și informatică - 1 post de ofițer de poliție și 1 post de agent de poliție;9. Compartimentul administrativ - 1 post de agent de poliție;10. Compartimentul secretariat - 1 post de agent de poliție.II. Clădirea administrativă principală - corp cu destinație administrativă, cuprinzând atât birouri dedicate, cât și spațiianexă:1. o încăpere pentru șeful sectorului poliției de frontieră, dotată cu birou directorial și scaun ergonomic, canapea, masă de ședință pentru 4 persoane, 4 scaune pentru vizitatori, televizor, cuier, dulap de lemn, aparat de climatizare;2. o încăpere pentru șeful punctului poliției de frontieră, dotată cu birou directorial și scaun ergonomic, canapea, masă de ședință pentru 4 persoane, 4 scaune pentru vizitatori, televizor, cuier, dulap de lemn, aparat de climatizare;3. o încăpere pentru lucrătorii Compartimentului prevenirea și combaterea migrației ilegale și a infracționalității transfrontaliere, dotată cu 3 birouri, 3 scaune, dulap metalic, cuier, aparat de climatizare;4. o încăpere pentru lucrătorii compartimentelor supravegherea și controlul trecerii frontierei și pregătire continuă, dotată cu 2 birouri, 2 scaune, dulap metalic, cuier, aparat de climatizare;5. o încăpere cu destinația dispecerat/cameră operațională, dotată cu un aparat de climatizare, birou pentru lucrător, scaun pentru lucrător, masă tehnică de lucru, 3 dulapuri metalice, din care unul pentru ștampile, unul pentru vize și unul pentru arhivă, un cuier;6. spațiu pentru păstrarea armamentului, muniției și a echipamentelor de control, cu următoarele caracteristici:a) pereții camerei vor fi construiți din cărămidă, beton sau bolțari din beton;b) ușile și ferestrele vor fi prevăzute cu grilaje metalice;c) camera în care se păstrează armamentul și muniția nu trebuie să comunice cu alte magazii sau spații prin uși sau ferestre, altele decât cele de acces;d) muniția și armamentul se vor păstra în dulapuri rastel separate sau în același dulap cu rastel prevăzut cu locașuri separate; dulapurile rastel se vor încuia cu lacăt;e) camera va fi prevăzută cu sistem de alarmă perimetrală;7. o încăpere pentru lucrătorii Compartimentului comunicații și informatică, dotată cu 2 birouri, 2 scaune, dulap de lemn, cuier, aparat de climatizare;8. o încăpere pentru lucrătorii compartimentelor administrativ și secretariat, dotată cu 2 birouri, 2 scaune, dulap de lemn, dulap metalic, aparat de climatizare;9. cameră pentru pregătirea personalului, dotată cu 20 de scaune cu măsuță individuală, 10 dulapuri de lemn duble, cu încuietoare;10. cameră tehnică amenajată cu podea antistatică, împământare perimetrală, aparate de climatizare, priză cu împământare, două prize duble voce-date, suprafața minimum 9 metri pătrați. Camera tehnică va fi conectată la rețeaua electrică de consumatori vitali, legătura de comunicații a Ministerului Afacerilor Interne și cea pusă la dispoziție de către Serviciul de Telecomunicații Speciale vor fi aduse în camera tehnică, iar toate prizele de comunicații voce-date destinate structurii Poliției de Frontieră Române vor fi aduse, de asemenea, în camera tehnică.III. Facilități pentru controlul trecerii frontierei1. Linia I de controla) presemnalizarea zonei de efectuare a controlului la trecerea frontierei, inclusiv a liniilor alocate în funcție de cetățenie: EU/EAA/CH și ALL PASSPORTS, obligatoriu, VISA NOT REQUIRED, dacă se consideră necesar, sau categorie destinată corpului diplomatic, echipajelor și persoanelor cu mobilitate redusă - dacă se consideră necesar, realizată cu aproximativ 15-25 de metri înainte de cabinele de control, prin indicatoare sau prin marcaje pe podea;b) marcarea prin semne vizibile a liniei de discreție ce semnalizează spațiul de așteptare pentru pasageri în fața cabinelor de control;c) 8 cabine duble de control, dotate cu 16 scaune;d) 1 cabină dublă de control pentru echipaje, corp diplomatic și persoane cu mobilitate redusă, dotată cu 2 scaune;e) 1 cabină dublă de control în zona de tranzit, dotată cu 2 scaune;f) panouri electronice deasupra fiecărei cabine de control pentru semnalizarea fluxurilor de călători, potrivit prevederilor anexei III la Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen);g) uși acționate din interiorul fiecărei cabine, care să asigure ermetizarea pe aliniamentul acestora și să prevină trecerea sau transmiterea de documente sau bunuri în mod neautorizat;h) 9 oglinzi care să permită vizualizarea pasagerilor care se află la control în linia I.2. Linia a II-a de controla) cameră de control amănunțit al documentelor pe fiecare flux, dotată cu birou pentru lucrător, scaun, dulap metalic, aparat de climatizare, separată fizic de alte încăperi, având o suprafață suficientă pentru instalarea echipamentelor necesare și având vizibilitate directă asupra fluxului de pasageri;b) spațiu alocat intervievării persoanelor supuse verificărilor suplimentare și eliberării de formulare, dotat cu o masă de interviu, 2 scaune de vizitator, un cuier;c) spațiu securizat pentru colectarea datelor, verificarea și procesarea lor în Sistemul de informații privind vizele, EURODAC, AFIS și IMAGETRACK, dotat cu birou pentru lucrător, scaun, dulap metalic, aparat de climatizare;d) încăperi securizate pentru procedurile de triere, amenajate conform cerințelor specifice, cu băncuță fixată în podea, toaletă de inox, gratii la ferestre, sistem de legare a cătușelor, sisteme de protecție luminator, cu asigurarea supravegherii directe sau prin mijloace tehnice a persoanelor reținute;e) facilități de ședere temporară pentru persoanele cărora li s-a refuzat intrarea pe teritoriul României, supravegheate în permanență prin mijloace tehnice sau cu personal și având acces la utilități și condiții de ședere decentă, respectiv: canapea, 2 fotolii, măsuță de cafea, scaune, cuier, un recipient de colectare selectivă;f) spații pentru persoanele care solicită azil pe teritoriul României, separate în funcție de sex, având acces la utilități și condiții de ședere decentă, respectiv: paturi, dulapuri de obiecte personale, mese și scaune.IV. Echipamente tehnice specifice activității proprii Poliției de Frontieră Române:1. 39 de stații de lucru;2. 40 de unități de alimentare neîntreruptibile;3. 21 de cititoare optice fixe pentru documente;4. 21 de dispozitive de preluare a amprentelor digitale;5. 21 de sisteme de captură a imaginii faciale;6. 12 lămpi cu raze ultraviolete staționare pentru examinare documente;7. 80 de echipamente portabile de examinare documente și vize;8. 2 comparatoare videospectrale;9. 2 stereomicroscoape;10. 1 trusă narcotest;11. 2 truse criminalistice;12. 6 scanere documente minori;13. 1 sistem de amprentare EURODAC;14. 1 echipament complet Sistem național de informații privind vizele;15. 32 de ștampile de trafic (16 pentru ieșire, 16 pentru intrare);16. 32 de stații radio portabile;17. 1 stație tetra fixă;18. 21 de telefoane de interior;19. 2 telefoane/fax;20. 1 aparat multifuncțional pentru tipărire/copiere;21. 2 imprimante;22. 1 scaner;23. 1 rack minim 12 U;24. 8 lanterne.V. Autovehicule: 2
     +  Anexa nr. 2
    Personalul, spațiile și dotările necesare Biroului vamal de frontieră pentru punctul internațional
    de trecere a frontierei de stat pe Aeroportul Internațional „Brașov-Ghimbav“
    I. Personalul necesar biroului vamal de frontieră, 12 posturi structurate astfel:a) 1 post de conducere - șef birou vamal;b) 8 posturi de execuție, respectiv funcții publice de execuție - supraveghere și control vamal;c) 1 post de execuție, respectiv funcții publice de execuție - echipe canine;d) 1 post de execuție, respectiv funcții publice de execuție - informatizare;e) 1 post de execuție, respectiv funcții publice de execuție - financiar-contabilitate.II. Clădirea administrativă principală - corp cu destinație administrativă, cuprinzând atât birouri dedicate, cât și spații-anexă:a) biroul șefului biroului vamal de frontieră;b) biroul turei operative a biroului vamal de frontieră;c) camera de arhivă a biroului vamal de frontieră;d) biroul financiar-contabilitate al biroului vamal de frontieră;e) casieria biroului vamal de frontieră;f) încăpere (2 m x 3 m) destinată desfășurării activităților de informații clasificate, prevăzută cu ușă metalică cu încuietoare tip yale și gratii la ferestre. Camera video de supraveghere exterioară a acestei încăperi va face parte din sistemul de supraveghere video al punctului de trecere al frontierei;g) vestiare pentru personalul biroului vamal de frontieră;h) culoarul de ieșire din zona benzilor de bagaje către zona publică trebuie să fie de minimum 15 mp, astfel încât să se poată face selecția pasagerilor în vederea controlului vamal, iar la capetele culoarului trebuie să existe câte o cabină destinată autorității vamale, prima în sensul de mers către ieșire pentru „bunuri de declarat“, iar ultima pentru controlul călătorilor selectați pentru control. Ambele cabine trebuie să fie dotate cu geamuri către culoarul de ieșire. Zona va fi marcată corespunzător;i) spațiu pentru echipajul canin;j) spațiu pentru depozitarea bunurilor reținute.III. Dotări necesare biroului vamal de frontieră pentru punctul de trecere a frontierei - echipamente tehnice și IT, precum și servicii:1. servicii de comunicații voce-date: linie telefonică, interconectare la sistemul informatic integrat vamal;2. birou de lucru - 6 bucăți;3. casetieră mobilă pentru birou - 6 bucăți;4. etajeră fără uși, cu polițe - 4 bucăți;5. dulap pentru acte - 4 bucăți;6. scaune ergonomice - 10 bucăți;7. scaune fixe - 10 bucăți;8. fotoliu - 2 bucăți;9. fișet metalic pentru păstrarea documentelor clasificate - 1 bucată;10. seif pentru păstrarea sumelor și metalelor prețioase reținute sau confiscate în cadrul controlului vamal de frontieră - 1 bucată;11. aparate de climatizare 9.000 BTU cu invertor și montaj inclus - 2 bucăți;12. televizor LCD LED cu diagonala de 81 cm și suport de perete fix sau mobil - 1 bucată;13. echipamente:a) unități de stații de lucru conectate la surse neîntreruptibile de putere cu periferice aferente, pentru interconectarea acestora în rețeaua LAN în scopul utilizării aplicațiilor informatice din Sistemul Informatic Integrat Vamal, cu procesor I5 gen 6, memorie RAM de 8 GB, 500 GB SSD, USB 3.0, DVD writer, WIFI, placă de rețea LAN 10/100/1000, monitor LCD cu diagonala de 48 cm, licență Windows Pro, tastatură și mouse - 8 bucăți;b) imprimantă laser A4 - 2 bucăți;c) aparate tip fax, cu telefon - 1 bucată;d) multifuncțională cu productivitate înaltă, copiere/ tipărire 20-30 de pagini A4/minut, scanare 1.200 dpi/48 biți, ADF minimum 50 de foi - 1 bucată;14. echipamente și dotări necesare controlului vamal fizic:a) lanterne profesionale cu LED și acumulator - 10 bucăți;b) lămpi ultraviolete sau lanterne UV portabile - 4 bucăți;15. echipamente de control nedistructiv:a) truse narcotest - 2 bucăți;b) aparate de identificare a izotopilor radioactivi - 1 bucată;c) un echipament/aparat cu raze X pentru controlul bagajelor;d) un echipament/aparat de detecție a drogurilor și explozivilor cu sursă de ionizare nonradioactivă;e) detector/monitor individual de radiații - 5 bucăți;f) monitor portabil de radiații - 1 bucată;g) endoscop - 1 bucată;h) scaner cu raze X pentru paleți - 1 bucată;i) scaner cu raze X portabil - 1 bucată;16. autovehicule:a) autovehicul operativ pentru transport de valori, bunuri confiscate și personal operativ - 1 bucată;b) autovehicul pentru transportul câinilor dresați pentru detecția bunurilor a căror circulație este interzisă sau restricționată - 1 bucată;17. servicii:a) de mentenanță a sistemelor informatice;b) de curățenie și salubrizare în incinta biroului vamal de frontieră;c) de punere în funcțiune și de întreținere a instalațiilor de termoficare, electrice și sanitare;d) de mentenanță a sistemelor de supraveghere și de semnalizare.
    ----